mischa402 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:38:
Beste Forumleden en speciallisten,
Ik heb al volop meegelezen en al een aantal keer mijn keuze aangepast, dank voor alle kennis die jullie delen.
Inmiddels heb ik bij Warmtepomponline alias Carboy54 de Panasonic 9kW 1 fase monobloc besteld. In eerste instantie wilde ik voor de T-Cap gaan vanwege de 3 fase aansluiting, maar vanwege de vele opmerkingen hier op het forum mijn mening bijgesteld dat ook de 9kW uitvoering prima achter een 3x25Amp aansluiting kan. Scheelt weer en de 9kW was/is toch ook al ruim bemeten.
Aangezien de levering pas ergens in het 2e kwartaal van 2023 zal zijn ben ik momenteel alles aan het voorbereiden zodat straks alles klaar en voorbereid is en de warmtepomp alleen nog op zijn plaats gezet hoeft te worden en kan worden aangesloten.
Ik heb nog een aantal vragen.
Wat is jullie mening m.b.t. een warmtepompboiler i.p.v. een SWW boiler die gevoed wordt door de warmtepomp? Zelf dacht ik dat dit een goede optie was, zodat beide systemen doen waarvoor ze zijn gemaakt. Uiteraard is de warmtepomp prima in staat (misschien zelfs beter) voor de bereiding van SWW, maar wanneer de warmtepomp bezig is om SWW te maken is er geen ruimteverwarming. Ook scheelt het mij een extra 32mm (of 28mm) leiding naar zolder waar de boiler komt.
Voordelen WPB:
- Goedkoper in aanschaf (zeker met subsidie)
- Installatie is eenvoudiger
Nadelen WPB:
- Duurt veel langer voordat alles opgewarmd is
- Kleinere hoeveelheid warmwater beschikbaar (i.v.m. beperkte ruimte is voor de meeste WPB’ers max. 200L mogelijk, bij een paar fabrikanten zal misschien 270L mogelijk zijn). Gezin met 2 volwassene en 2 kinderen en 2 badkamers waarvan 1 met bad, maar douchen normaal erg kort. Maar 200L met lange opwarmtijd is wellicht toch wel krap
- 2 verschillende apparaten met misschien extra geluid (staat redelijk dicht bij de slaapkamer)
- Moeilijk naar zolder te krijgen
- Wellicht duurder in energiegebruik vanwege een hogere temp. Instelling??
Een andere vraag heeft betrekking op de vorstkleppen. Ik zie op veel foto’s van de installatie hier op het forum dat de vorstkleppen vaak ontbreken of zie ik dat niet goed? Nemen veel mensen hier gewoon het risico? En wanneer die vorstkleppen geïnstalleerd worden, moeten deze dan op het laagste punt zodat de leidingen goed leeg kunnen lopen? Maar hoe wordt dit dan gedaan als de WP aan de zijkant van het huis staat en de leidingen buiten eerst een stuk de grond in moeten en daarna door of onder de fundering moeten? Hierdoor komt er toch een soort “sifon” in waardoor de leidingen niet goed leeg kunnen lopen? Moet er dan ergens anders in het systeem nog een beluchter?
Ook de VV verdeler moet nog vervangen worden aangezien dit nog een gesloten verdeler is met pomp.
Om de optie van koelen open te houden, maakt het dan nog uit of het een RVS verdeler is of een kunststof verdeler? En de leidingen, Koper 28mm of kunststof 32mm wanneer er eventueel ook gekoeld gaat worden.
Alvast bedank voor jullie ideeën, meningen en antwoorden.
Mijn gewenste setup is bijna hetzelfde als de jouwe. Ik wil ook een 9kW Pana etc.
Wat betreft warmwater voorziening heb ik gekozen om dat apart middels WP Boiler te doen (Auer Edel 200l RVS inmiddels besteld).
Mijn redenen zijn:
- het is relatief snel leverbaar (~2mnd) i.t.t. Monobloc Pana (6-12 mnd?). Dus in dit deel (warmwater) kan ik al besparen.
- de installatie is relatief vrij makkelijk, is handig want ik wil het eerst in de bijkeuken plaatsen en daarna (na verbouwing badkamer) op de 1ste verdieping plaatsen.
- de onafhankelijkheid tussen warmwater voorziening en verwarming spreekt me aan. Is er iets stuk dan doet het andere apparaat het nog.
- de setup van de verwarmings WP (Pana 9kW) kan dan ook wat makkelijker; geen drieweg klep inrichting en de WP hoeft ook niet te schakelen naar hogere temp voor warmwater.
- ze kunnen beiden tegelijk aan het werk, hoewel dat wellicht maar een klein voordeel is.
- kosten zijn globaal hetzelfde, want je kunt bij (de iets duurdere WPB) wel subsidie krijgen.
De Auer Edel 200 ltr gekozen want die heeft een rvs tank (dus geen anode nodig) en het ding weegt maar een 57 kilo (leeg). Dat kan ik zelf nog wel naar de 1ste verdieping tillen
De opwarmtijd voor 200 ltr is 7 uur en dat lijkt me snel genoeg, want die 200 ltr trekken we niet helemaal leeg met 1 of 2 douchebeurten. O ja, de standby (verlies) energie (om ketel op temp te houden) is 23 W, dus mooi zuinig (~0,5 Kwh per dag).
Nou maar hopen dat alle specs een beetje kloppen in realiteit :-)