Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 134 Laatste
Acties:
  • 770.445 views

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
twain4me schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:27:
[...]

ja dat is zeker een optie en al door een aantal mensen gedaan, over steenwol zijn de meningen wel verdeeld qua vocht en mogelijke gevolgen voor elektronica. ik zou het in iedergeval in de gaten houden. :)
In een split zit nagenoeg alle electronica in de binnenunit.
Het kleine beetje wat nu in de steenwol zit zijn een paar stekkers en sensoren, en volgens mij zit er nog wat electronica helemaal tegen de bovenkant in een apart compartimentje.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:31
@thehog Als je draait op de CN4 external control aansluiting. Hoe weet de heishamon dat de warmtepomp een warmtevraag heeft? Ik zou graag mijn rules de logica willen laten bepalen op het moment dat de externe thermostaat daarom vraagt. Eerder deed ik dat door simpelweg de warmtepomp helemaal aan / uit te zetten, maar met external control staat de warmtepomp standaard al aan. Nu zoek ik naar een andere trigger om mijn logica mee te activeren.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2022 15:43 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-06 11:15
CurlyMo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:40:
@thehog Als je draait op de CN4 external control aansluiting. Hoe weet de heishamon dat de warmtepomp een warmtevraag heeft? Ik zou graag mijn rules de logica willen laten bepalen op het moment dat de externe thermostaat daarom vraagt. Eerder deed ik dat door simpelweg de warmtepomp helemaal aan / uit te zetten, maar met external control staat de warmtepomp standaard al aan. Nu zoek ik naar een andere trigger om mijn logica mee te activeren.
CN4 is toch voor het blokkeren van de warmtepomp? Dat overruled the SetHeatpump (on/off).
Als CN4 gedeblokkeerd is gaat de warmtepomp gewoon lopen volgens z'n eigen schema (water, thermostaat of wat je ook maar ingesteld hebt). Als er dan 'warmtevraag' is zal als eerst de pomp (flow stijgt) starten.

De status van CN4 (blokkeren of niet) lezen we nog niet uit met huidige heishamon code. Wellicht dat het mogelijk is. Maar geen idee of dat helpt in jouw geval want ik begrijp je vraag niet helemaal :)

• CurlyMo
thehog schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:34:
[...]

CN4 is toch voor het blokkeren van de warmtepomp? Dat overruled the SetHeatpump (on/off).
Als CN4 gedeblokkeerd is gaat de warmtepomp gewoon lopen volgens z'n eigen schema (water, thermostaat of wat je ook maar ingesteld hebt). Als er dan 'warmtevraag' is zal als eerst de pomp (flow stijgt) starten.

De status van CN4 (blokkeren of niet) lezen we nog niet uit met huidige heishamon code. Wellicht dat het mogelijk is. Maar geen idee of dat helpt in jouw geval want ik begrijp je vraag niet helemaal :)
In de oude situatie werkte ik als volgt. Ik had een OT thermostaat en mijn rules logica deed ook het thermostaat deel. Op het moment dat de kamer teveel was afgekoeld zette de rules dus de warmtepomp aan en ging hij de langzame start en stooklijn correctie logica toepassen. De logica van langzame start en stooklijn correctie is onafhankelijk van de software thermostaat. Het enige wat die Ta sturingslogica doet is reageren op de status van de warmtepomp. Is die aan of uit?

In de nieuwe situatie is die duidelijke status er nu tussenuit. De warmtepomp is altijd aan. Daardoor weet mijn Ta logica niet wanneer hij mag beginnen met sturen. Ik zoek dus naar een trigger die zegt dat de CN4 daadwerkelijk een warmtevraag heeft gegeven.

Zoals het in de oude logica nu werkt:
Volgens van de WP status: https://gist.github.com/C...#file-rules-txt-L175-L182
Aanzetten van de compressor a.d.v. de WP aan/uit status:
https://gist.github.com/C...#file-rules-txt-L321-L334

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ok dus je wilt inderdaad weten of CN4 (external switch) aan of uit staat. Uit de oude documentatie lijkt byte #23 die info te bevatten (https://github.com/IgorYb...in/ProtocolByteDecrypt.md)

Kan je http://heishamon.local/debug even checken bij wijziging van CN4 en of dan byte #23 (beginnend met tellent met 0) inderdaad wijzigt en zo ja van welke waarde naar welke waarde (waarschijnlijk van 55 aan naar 56 uit)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:37
@CurlyMo [@SkullboyNL

Een weekje verder, de perskoppeling is perfect direct te knellen. Past mooi.
Ook de buigbaarheid van uponor 32 valt mij alles mee. Het is even een half uurtje stoeien maar nog wel aardig in model te kneden.
verdeler vervangen, 2x mantelbuis 75 door de buitenmuur naar de kruipruimte, 2x kogelkraan in de kruipruimte (alles minimaal 32 of 28 koper). cv weer op druk. ketel op max 35 en nu maar weer wachten op de Panasonic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V65g0ZTycgB9lgX8Pa3sVzFFEtc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eWNei7ByYvrGLSgSBQeaLa2n.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PyjVpxGPl175f4lMrI--oSmiCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hebY8xMCfmy8sH2OvqoaxPQM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 15:27
De SWW-runs gebeuren bij mij nog niet op de momenten zoals verwacht.
Ik heb een doeltemp van 52gr ingesteld, en een deltaT van 8.

Gisteravond heb ik om 21:00 een SWW-run gehad, en vanmorgen om 8:00 ging er direct weer een SWW-run van start. Terwijl de tanktemperatuur nog op 52gr stond in de grafiek en SWW niet handmatig is uitgezet tussendoor. Ik heb weektimers uitstaan, zowel in de Smart Cloud als op de afstandsbediening.

Zie ook plaatje hieronder.

Ik heb dus geen idee waarom de SWW-runs op deze manier gaan, heeft iemand een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvGAmJDQEKIAuTbzxlA47B-vdgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRuccmkkodkhWnpxCkreQSXL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:44

ErikVers

e-Duurzaam

MaartenXM schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:10:
@CurlyMo [@SkullboyNL

Een weekje verder, de perskoppeling is perfect direct te knellen. Past mooi.
Ook de buigbaarheid van uponor 32 valt mij alles mee. Het is even een half uurtje stoeien maar nog wel aardig in model te kneden.
verdeler vervangen, 2x mantelbuis 75 door de buitenmuur naar de kruipruimte, 2x kogelkraan in de kruipruimte (alles minimaal 32 of 28 koper). cv weer op druk. ketel op max 35 en nu maar weer wachten op de Panasonic.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig! De 32mm op rol gaat stuk beter dan de rechte 2 en 5 meter stukken. Jij het buigen met of zonder buiggereedschap gedaan? Het is niet goedkoop maar wel mooiste zo met isolatie en geen kans op roest 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-06 22:15
Even een vraag ten aanzien van de isolatie die om de meerlaagse buizen gebruikt wordt. Dient dat dampdicht of dampopen te zijn? Of maakt het niks uit? (Wordt bij mij niet gebruikt voor koelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenXM
ErikVers schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:20:
[...]

Goed bezig! De 32mm op rol gaat stuk beter dan de rechte 2 en 5 meter stukken. Jij het buigen met of zonder buiggereedschap gedaan? Het is niet goedkoop maar wel mooiste zo met isolatie en geen kans op roest 👍
Ik heb geen buiggereedschap gebruikt behalve wat blokjes hout en mijn eigen gewicht. Ik had een gelukje met 30 meter op rol van marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:26

hnq

Heb een Emos P5604 thermostaat geïnstalleerd, maar de wp reageert daar niet op. Zal vast iets over het hoofd zien, maar wat..?
WP is uitsluitend voor vvw. Eén zone. Thermostaat is aangesloten op cn4. En de instelling is WAR met externe thermostaat. Wat betreft de bedrading in de thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCNBG5a3Jxecs_tSESCpi_ftTXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNHWRsYWmpPwlzXmvcmNZZJq.jpg?f=fotoalbum_large ik heb de kabel aangesloten op 3 en 2 aangezien het niet om 230V gaat.

Ik meen dat @klump4u een soortgelijk probleem had. Hij, iemand anders een tip?

[ Voor 49% gewijzigd door hnq op 11-09-2022 19:12 ]

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

hnq schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:59:
Heb een Emos P5604 thermostaat geïnstalleerd, maar de wp reageert daar niet op. Zal vast iets over het hoofd zien, maar wat..?
WP is uitsluitend voor vvw. Eén zone. Thermostaat is aangesloten op cn4. En de instelling is WAR met externe thermostaat. Wat betreft de bedrading in de thermostaat:
[Afbeelding] ik heb de kabel aangesloten op 3 en 2 aangezien het niet om 230V gaat.

Kabel op 2 en 3 klopt, ook batterijen erin neem ik aan?
Je moet niet externe thermostaat selecteren want dat is voor de CN2.
Installateursinstellingen-systeeminstellingen- externe schakeling op ja zetten.
WAR is wel goed.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

klump4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:42:
[...]

Kabel op 2 en 3 klopt, ook batterijen erin neem ik aan?
Je moet niet externe thermostaat selecteren want dat is voor de CN2.
Installateursinstellingen-systeeminstellingen- externe schakeling op ja zetten.
WAR is wel goed.
OK! En dan bij zone&sensor: Kamersensor: water-temperature?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 15:57
hnq schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:59:
[Afbeelding] ik heb de kabel aangesloten op 3 en 2 aangezien het niet om 230V gaat.

Dat is geen 230 V contact, het betekent dat je met deze schakelaar 230V kunt schakelen.
NO wil zeggen normaly open en NC is normaly close.
Dus ik zou denken dat je juist de andere moet hebben. Als er geen warmte gevraagd word moet hij open zijn, anders dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Met een multimeter even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Sorry nogmaals gekeken maar dan is het inderdaad 2 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

hnq schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:50:
[...]

OK! En dan bij zone&sensor: Kamersensor: water-temperature?
Watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@hnq Gisteren heb ik dezelfde thermostaat geïnstalleerd. Wat @klump4u schrijft. Je moet hem op externe schakeling zetten. Enkel op OpenTherm doet het relais het niet. Daarvoor moet je ook batterijen installeren. Verder moet ook je WP via de remote controller aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

CurlyMo schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:05:
@hnq Gisteren heb ik dezelfde thermostaat geïnstalleerd. Wat @klump4u schrijft. Je moet hem op externe schakeling zetten. Enkel op OpenTherm doet het relais het niet. Daarvoor moet je ook batterijen installeren. Verder moet ook je WP via de remote controller aanstaan.
Top! Hij doet het. Beiden bedankt. Wel verwarrend dit imho. Maar nu duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
hnq schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:07:
[...]

[...]

Wat had je nu initieel verkeerd gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

CurlyMo schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:10:
[...]

Wat had je nu initieel verkeerd gedaan?
:X

[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 11-09-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:19:
[...]

instelling op externe thermostaat ipv extern controle.
Ik hoor het graag van hem zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

CurlyMo schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:20:
[...]

Ik hoor het graag van hem zelf ;)
Ja, instelling externe thermostaat. Wat ik dus verwarrend vind omdat dit precies is wat mijn thermostaat ook is. Extern ipv de thermostaat van de pana controller zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-06 00:46
hnq schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:07:
[...]

[...]

Dat komt doordat CN4 niet bedoeld is voor een thermostaat. Het is niet verwarrend, maar getweakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:53

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom heb je hier niet direct een MLC haaks puntstuk gebruikt? Of zie ik het verkeerd op de foto?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
timovd schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:00:
[...]

Waarom heb je hier niet direct een MLC haaks puntstuk gebruikt? Of zie ik het verkeerd op de foto?
Dan past de bek van de tang er niet omheen en zou ik het niet meer los kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:53

timovd

Voorsprong door techniek

@MaartenXM ah, vandaar. Dan had ik denk ik een MLC NL koppeling gebruikt na je messing haaks puntstuk. Die knel je niet, maar draai je vast met een verstelbare moersleutel. Dat scheelt weer één koppeling.
hmmmm... of die gaan maar tot 25mm.

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 12-09-2022 13:11 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
timovd schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:09:
@MaartenXM ah, vandaar. Dan had ik denk ik een MLC NL koppeling gebruikt na je messing haaks puntstuk. Die knel je niet, maar draai je vast met een verstelbare moersleutel. Dat scheelt weer één koppeling.
hmmmm... of die gaan maar tot 25mm.
Dit zijn zo toch ook maar 2 onderdelen?
Er zijn vast vele manieren, maar dit leek mij simpel (buiten de groepenkast te buigen en te persen). En de knelkoppeling kan nog prima los als er toch nog iets zou lekken ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq

hnq

FransvWoerkom schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:55:
[...]

Dat komt doordat CN4 niet bedoeld is voor een thermostaat. Het is niet verwarrend, maar getweakt.
Het zal zeker aan mij liggen, maar als deze opmerking van jou in de TS had gestaan was het mij meteen duidelijk geweest.
Nu is mijn route ong. als volgt gegaan:
In de handleiding lees ik dat op CN4 de external control aangesloten wordt, die ook als thermostaat gebruikt kan worden. Tevens kun je op CN4 een remote controller aansluiten. Vervolgens lees ik in de TS dat je een externe thermostaat kan aansluiten op CN4 of CN2 ,met voor- en nadelen van beide opties, maar niet dat CN4 daarvoor niet bedoeld is. Sterker nog: CN4 lijkt de aangewezen optie te zijn.
Als ik dan een externe thermostaat aansluit is het toch niet heel vreemd dat ik in de setup kies voor externe thermostaat?

En ja, als ik de TS nu herlees dan staat daar inderdaad wel het redelijk subtiele verschil tussen externe thermostaat en externe bediening (eigenlijk dus remote controller). Maar voor mijn simpele geest is dit dus wel degelijk verwarrend.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 10:09
hnq schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:09:
[...]

Het zal zeker aan mij liggen, maar als deze opmerking van jou in de TS had gestaan was het mij meteen duidelijk geweest.
In de handleiding lees ik dat op CN4 de external control aangesloten wordt, die ook als thermostaat gebruikt kan worden. Tevens kun je op CN4 een remote controller aansluiten. Vervolgens lees ik in de TS dat je een externe thermostaat kan aansluiten op CN4 of CN2 ,met voor- en nadelen van beide opties, maar niet dat CN4 daarvoor niet bedoeld is. Sterker nog: CN4 lijkt de aangewezen optie te zijn.
Als ik dan een externe thermostaat aansluit is het toch niet heel vreemd dat ik in de setup kies voor externe thermostaat?

En ja, als ik de TS nu herlees dan staat daar inderdaad wel het redelijk subtiele verschil tussen externe thermostaat en externe bediening (eigenlijk dus remote controller). Maar voor mijn simpele geest is dit dus wel degelijk verwarrend.. :)
Ik interpreteer dit ook zo. Wellicht wil je het herschrijven? Dan kan de ts beheerder dit verduidelijken

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Simpel,
CN2 is External thermostat en hoort dus ook bij die setting in het menu.
CN4 is een externe aan/uit van de WP, dus external control van de hele WP.
Dat we wegens/ondanks wat technische details door elkaar gebruiken doet daar niets aan af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq

hnq

Ik ben altijd stinkend jaloers op mensen voor wie dit soort zaken simpel zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 21:56
Om even aan te haken: ik ben nog aan het dubben over hoe ik het uiteindelijk wil aansluiten.

Van het weekend ga ik de heishamon installeren om via wat regels in HA(+zigbee thermometer) de warmtepomp (vvw en warm water). Nu wil ik wel zeker weten als HA een keer hangt dat niet mijn woonkamer 30 graden wordt, om dit te voorkomen twijfel ik tussen een thermostaat (epos) in mijn woonkamer en aan cn4 aan te sluiten. Of externe thermostaat van Panasonic in de woonkamer te hangen en een max in te stellen bij de wp (kan dit?). Wat denken jullie dat een mooie oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
hnq schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:41:
[...]

Ik ben altijd stinkend jaloers op mensen voor wie dit soort zaken simpel zijn..
Wat is er niet simpel aan de naam "External Thermostat" dan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• theforestman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:49
Hallo forumleden,

Ik ben hier al een jaar aan het meelezen en heb 3 weken geleden ook gelukkig mijn Panasonic 7kW warmtepomp mogen ontvangen.
Hier even een update van mijn installatie welke inmiddels operationeel is.
Bedankt voor al jullie informatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxFLPLZ14w32VZuw26at86qx4Ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfZNTfvb77DIJPUHyBERdLRN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxBvSB74hKyrQccndX_gjc2cvw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ob4yUWw6mUFzxDYlI1Q1cUf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Mijn 12kW-tcap draait inmiddels ook al een heel weekend. Op dit moment maak ik er alleen tapwater mee. Echter werkt de sterilisatie niet. Zoals in de handleiding als de TS:

Onder het met Functie instellen, moet de Tank verwarming op Aan staan. Fout
Onder het installatie menu moet de Tank verwarming op Internal staan. (tenzij er een element in de tank zit, dan staat die op External.) check
In het custom menu moet de Back-up Heater op aan staan.check

Alleen wat is tank verwarming precies? Inmiddels ingeschakeld en ik zie via heisamon dat sterilisatie nu draait. Lastig te vinden van engels naar nederlands hoe je dit moet benaderen. Moet ik het zien als ja je mag de interne element gebruiken (als hij daar op staat) voor je tapwatertank?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theforestman
davevleugel schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:31:
Mijn 12kW-tcap draait inmiddels ook al een heel weekend. Op dit moment maak ik er alleen tapwater mee. Echter werkt de sterilisatie niet. Zoals in de handleiding als de TS:

Onder het met Functie instellen, moet de Tank verwarming op Aan staan. Fout
Onder het installatie menu moet de Tank verwarming op Internal staan. (tenzij er een element in de tank zit, dan staat die op External.) check
In het custom menu moet de Back-up Heater op aan staan.check

Alleen wat is tank verwarming precies? Inmiddels ingeschakeld en ik zie via heisamon dat sterilisatie nu draait. Lastig te vinden van engels naar nederlands hoe je dit moet benaderen. Moet ik het zien als ja je mag de interne element gebruiken (als hij daar op staat) voor je tapwatertank?
Dat klopt!
Vervolgens kan je instellen na hoeveel minuten het element mag inschakelen bij verwarming van de boiler (tank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
theforestman schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:35:
[...]

Dat klopt!
Vervolgens kan je instellen na hoeveel minuten het element mag inschakelen bij verwarming van de boiler (tank)
Ok top, bedankt! dan heb ik het goed begrepen, ik draai op dit moment zonder element. Mocht deze in de toekomst toch wel nodig zijn kan ik hem er zo aanknopen, kabel ligt er al.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier ook een vraag over de legionella run. Deze staat op zondag, en heeft zo te zien ook gedraaid. Echter, de temperatuur is bij lange na geen 65 graden geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQtvGDXn3Kqwjc4VwS0PMaz_nH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WbrNg5fCdpxhYRJNhIEpVDbU.png?f=fotoalbum_large

Meetfout vanuit Heishamon? Of voortijdig de brui eraan gegeven?

Sww staat ivm vakantie op lagere temp.

@davevleugel is dat element niet het standaard bijverwarmingselement dan? Of gewoon nog niet aangesloten? :?

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 12-09-2022 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Je geeft aan dat hij de interner e externe mag gebruiken . De externe heb ik niet dus hij gebruikt 3-6 of 9kw heater.

[ Voor 79% gewijzigd door davevleugel op 12-09-2022 21:41 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:21
theforestman schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:11:
Hallo forumleden,

Ik ben hier al een jaar aan het meelezen en heb 3 weken geleden ook gelukkig mijn Panasonic 7kW warmtepomp mogen ontvangen.
Hier even een update van mijn installatie welke inmiddels operationeel is.
Bedankt voor al jullie informatie.
Hoe meet je de temperatuur van het water in die twee boilers? Je kunt maar 1 temperatuursensor aansluiten toch? En hoe zijn de twee boilers geschakeld gezien vanuit wp, parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theforestman
Joris273 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:52:
[...]

Hoe meet je de temperatuur van het water in die twee boilers? Je kunt maar 1 temperatuursensor aansluiten toch? En hoe zijn de twee boilers geschakeld gezien vanuit wp, parallel?
Links is een buffervat en rechts is de boiler.
Dus twee verschillende functies en hierdoor ook andere sensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:28:
[...]

Wat is er niet simpel aan de naam "External Thermostat" dan?
Zoek maar eens op cn4 of thermostaat in dit en oudere topics, dan zie je dat het één van de meest door elkaar gehaalde dingen op dit forum is, zelfs door de ervaren tweakers.

Zo staat in de TS er ook niet bij dat als external control (niet te verwarren met de controller 🙈) ook de tapwatervoorziening is uitgeschakeld. Op zich wel een nuttig opmerking lijkt mij.

N.b.
Zelf kijk ik nu naar een alpha thermostaat waarbij ook direct de koelen voorwaarden kunnen worden ingesteld. Helaas net als de emos zonder wifi maar wel beide met goede hardware.

Weltrusten

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Beste Forumleden en speciallisten,
Ik heb al volop meegelezen en al een aantal keer mijn keuze aangepast, dank voor alle kennis die jullie delen.

Inmiddels heb ik bij Warmtepomponline alias Carboy54 de Panasonic 9kW 1 fase monobloc besteld. In eerste instantie wilde ik voor de T-Cap gaan vanwege de 3 fase aansluiting, maar vanwege de vele opmerkingen hier op het forum mijn mening bijgesteld dat ook de 9kW uitvoering prima achter een 3x25Amp aansluiting kan. Scheelt weer en de 9kW was/is toch ook al ruim bemeten.

Aangezien de levering pas ergens in het 2e kwartaal van 2023 zal zijn ben ik momenteel alles aan het voorbereiden zodat straks alles klaar en voorbereid is en de warmtepomp alleen nog op zijn plaats gezet hoeft te worden en kan worden aangesloten.

Ik heb nog een aantal vragen.

Wat is jullie mening m.b.t. een warmtepompboiler i.p.v. een SWW boiler die gevoed wordt door de warmtepomp? Zelf dacht ik dat dit een goede optie was, zodat beide systemen doen waarvoor ze zijn gemaakt. Uiteraard is de warmtepomp prima in staat (misschien zelfs beter) voor de bereiding van SWW, maar wanneer de warmtepomp bezig is om SWW te maken is er geen ruimteverwarming. Ook scheelt het mij een extra 32mm (of 28mm) leiding naar zolder waar de boiler komt.

Voordelen WPB:
- Goedkoper in aanschaf (zeker met subsidie)
- Installatie is eenvoudiger

Nadelen WPB:
- Duurt veel langer voordat alles opgewarmd is
- Kleinere hoeveelheid warmwater beschikbaar (i.v.m. beperkte ruimte is voor de meeste WPB’ers max. 200L mogelijk, bij een paar fabrikanten zal misschien 270L mogelijk zijn). Gezin met 2 volwassene en 2 kinderen en 2 badkamers waarvan 1 met bad, maar douchen normaal erg kort. Maar 200L met lange opwarmtijd is wellicht toch wel krap
- 2 verschillende apparaten met misschien extra geluid (staat redelijk dicht bij de slaapkamer)
- Moeilijk naar zolder te krijgen
- Wellicht duurder in energiegebruik vanwege een hogere temp. Instelling??

Een andere vraag heeft betrekking op de vorstkleppen. Ik zie op veel foto’s van de installatie hier op het forum dat de vorstkleppen vaak ontbreken of zie ik dat niet goed? Nemen veel mensen hier gewoon het risico? En wanneer die vorstkleppen geïnstalleerd worden, moeten deze dan op het laagste punt zodat de leidingen goed leeg kunnen lopen? Maar hoe wordt dit dan gedaan als de WP aan de zijkant van het huis staat en de leidingen buiten eerst een stuk de grond in moeten en daarna door of onder de fundering moeten? Hierdoor komt er toch een soort “sifon” in waardoor de leidingen niet goed leeg kunnen lopen? Moet er dan ergens anders in het systeem nog een beluchter?

Ook de VV verdeler moet nog vervangen worden aangezien dit nog een gesloten verdeler is met pomp. Om de optie van koelen open te houden, maakt het dan nog uit of het een RVS verdeler is of een kunststof verdeler? En de leidingen, Koper 28mm of kunststof 32mm wanneer er eventueel ook gekoeld gaat worden.

Alvast bedank voor jullie ideeën, meningen en antwoorden.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

In de handleiding lees ik dat de External Control switch is bedoeld voor het aan en uitschakelen van het systeem. Ik lees nergens dat die ook als thermostaat gebruikt kan worden. Dat zal bedacht zijn door een tweaker die de door Panasonic bedoelde thermostaat te duur vond of vanwege de 230V of de karakteristieken onhandig. In de handleiding staat bij de uitleg van de External Control twee regels hoger de uitleg van de optionele thermostaat op CN2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiIYC8aGwZE4f9ti_HtppVviyFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rAwQBeU0aJ4wMzncBOk0eYt1.png?f=user_large

Overigens is de externe bediening niet de remote controller. De externe bediening is de External Control Switch die in de Engelse handleiding onder de installateurs setup External SW heet en in de Nederlandse Externe Schakeling. De remote controller kan wel als thermostaat gebruikt worden. Dat heet in de setup dan weer Internal. En nog mooier als je de remote gebruikt om de gewenste temperatuur in te stellen (Internal) maar niet de sensor van de remote gebruikt, maar de optionele Room Sensor.

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 13-09-2022 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
MikeyMan schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:15:
Hier ook een vraag over de legionella run. Deze staat op zondag, en heeft zo te zien ook gedraaid. Echter, de temperatuur is bij lange na geen 65 graden geweest:

[Afbeelding]

Meetfout vanuit Heishamon? Of voortijdig de brui eraan gegeven?

Sww staat ivm vakantie op lagere temp.

@davevleugel is dat element niet het standaard bijverwarmingselement dan? Of gewoon nog niet aangesloten? :?
Jouw plaatje laat een legionelle run zien zonder warmte element. Hoger komt hij niet met de warmtepomp alleen. Dus voor jou dan de vraag of jij zelf het element wel gebruikt :) (intern of extern, en als extern, wel aangesloten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thehog schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:47:
[...]

Jouw plaatje laat een legionelle run zien zonder warmte element. Hoger komt hij niet met de warmtepomp alleen. Dus voor jou dan de vraag of jij zelf het element wel gebruikt :) (intern of extern, en als extern, wel aangesloten?)
Ah check. Hij is wel aangesloten, dacht dat ie ook aan stond. Is zo te zien niet via Heishamon aan te schakelen in NodeRed? Of kijk ik er overheen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:24:
[...]

Zoek maar eens op cn4 of thermostaat in dit en oudere topics, dan zie je dat het één van de meest door elkaar gehaalde dingen op dit forum is, zelfs door de ervaren tweakers.
Advies: hou het bij de officiele namen en ga pas daarna kijken wat jij ermee wilt doen of wat anderen ermee doen.
CN4 heet External Control en CN2 heet External Thermostat. Als je dat in je hoofd houdt bij alles wat anderen zeggen dan is minder ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
MikeyMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:51:
[...]

Ah check. Hij is wel aangesloten, dacht dat ie ook aan stond. Is zo te zien niet via Heishamon aan te schakelen in NodeRed? Of kijk ik er overheen?
Nee is alleen indirect te schakelen (door SetForceSterilization of SetDHWTemp = 65 gr).
Gebruik je de externe dus (in de boiler zelf)? Sommige elementen hebben zelf nog een schakelaar en/of een ingebouwde thermostaat die je dan hoger moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thehog schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:07:
[...]

Nee is alleen indirect te schakelen (door SetForceSterilization of SetDHWTemp = 65 gr).
Gebruik je de externe dus (in de boiler zelf)? Sommige elementen hebben zelf nog een schakelaar en/of een ingebouwde thermostaat die je dan hoger moet zetten.
Nee, gebruik alleen de WP.

Overigens wel apart dat een 9kw unit dat water niet ver genoeg opgewarmd krijgt ook. Das een keuze in de software lijkt me?

Edit: zie dat max sterilisation time op 10 minutes staat. Dat zou het euvel kunnen zijn wellicht.

Edit: ook met force dhw stopt de run ermee. Dus dat zal er iets mee te maken hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 13-09-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:05:
[...]

Advies: hou het bij de officiele namen en ga pas daarna kijken wat jij ermee wilt doen of wat anderen ermee doen.
CN4 heet External Control en CN2 heet External Thermostat. Als je dat in je hoofd houdt bij alles wat anderen zeggen dan is minder ingewikkeld.
Advies is hopelijk dan aan degene die het door elkaar halen?
Ik red me wel hoewel ik ook twee keer moest lezen omdat de ts niet glashelder is in mijn ogen, maar de zoekfunctie gaf ooit de uitkomst👍

Prettige dag Sjimmie

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 13-09-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wellicht lees ik jouw teksten verkeerd, maar zoals ik het las was het zo dat jij moeite had om de functie van CN2 en CN4 uit elkaar te houden. Ik lichtte dat toe in de meest basale vorm, namelijk door ze bij hun formele naam te benoemen. Uit jouw reacties lees ik daarover dan vooral irritatie.
Dat andere tweakers het verwarrend maken neem je mij en/of Panasonic toch niet kwalijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

mischa402 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:38:
Ik heb al volop meegelezen en al een aantal keer mijn keuze aangepast, dank voor alle kennis die jullie delen.

Inmiddels heb ik bij Warmtepomponline alias Carboy54 de Panasonic 9kW 1 fase monobloc besteld. In eerste instantie wilde ik voor de T-Cap gaan vanwege de 3 fase aansluiting, maar vanwege de vele opmerkingen hier op het forum mijn mening bijgesteld dat ook de 9kW uitvoering prima achter een 3x25Amp aansluiting kan. Scheelt weer en de 9kW was/is toch ook al ruim bemeten.

Aangezien de levering pas ergens in het 2e kwartaal van 2023 zal zijn ben ik momenteel alles aan het voorbereiden zodat straks alles klaar en voorbereid is en de warmtepomp alleen nog op zijn plaats gezet hoeft te worden en kan worden aangesloten.

Wat is jullie mening m.b.t. een warmtepompboiler i.p.v. een SWW boiler die gevoed wordt door de warmtepomp? Zelf dacht ik dat dit een goede optie was, zodat beide systemen doen waarvoor ze zijn gemaakt. Uiteraard is de warmtepomp prima in staat (misschien zelfs beter) voor de bereiding van SWW, maar wanneer de warmtepomp bezig is om SWW te maken is er geen ruimteverwarming. Ook scheelt het mij een extra 32mm (of 28mm) leiding naar zolder waar de boiler komt.

Voordelen WPB:

Nadelen WPB:
- Kleinere hoeveelheid warmwater beschikbaar (i.v.m. beperkte ruimte is voor de meeste WPB’ers max. 200L mogelijk, bij een paar fabrikanten zal misschien 270L mogelijk zijn). Gezin met 2 volwassene en 2 kinderen en 2 badkamers waarvan 1 met bad, maar douchen normaal erg kort. Maar 200L met lange opwarmtijd is wellicht toch wel krap
- 2 verschillende apparaten met misschien extra geluid (staat redelijk dicht bij de slaapkamer)

Een andere vraag heeft betrekking op de vorstkleppen. Ik zie op veel foto’s van de installatie hier op het forum dat de vorstkleppen vaak ontbreken of zie ik dat niet goed? Nemen veel mensen hier gewoon het risico? En wanneer die vorstkleppen geïnstalleerd worden, moeten deze dan op het laagste punt zodat de leidingen goed leeg kunnen lopen? Maar hoe wordt dit dan gedaan als de WP aan de zijkant van het huis staat en de leidingen buiten eerst een stuk de grond in moeten en daarna door of onder de fundering moeten? Hierdoor komt er toch een soort “sifon” in waardoor de leidingen niet goed leeg kunnen lopen? Moet er dan ergens anders in het systeem nog een beluchter?

Ook de VV verdeler moet nog vervangen worden aangezien dit nog een gesloten verdeler is met pomp. Om de optie van koelen open te houden, maakt het dan nog uit of het een RVS verdeler is of een kunststof verdeler? En de leidingen, Koper 28mm of kunststof 32mm wanneer er eventueel ook gekoeld gaat worden.

Gevalletje WC eend adviseert WC eend :-) maar toch:

Een vorstbeveiliging is een persoonlijke keuze. Als wij installeren is het standaard want ik wil niet aansprakelijk worden gesteld voor een bevroren warmtepomp. Het gebruik van glycol wordt overal afgeraden. Bij koelen moet je een kunststof verdeler gebruiken en alle stalen leidingen luchtdicht maken om een waterballet te voorkomen. Bovenin de Warmtepomp zit een ontluchter en laat de pomp leeglopen indien de beveiliging in grijpt.

https://www.caleffi.com/n...de-warmtepomp-tegen-vorst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDqY_-jfgvMIHxvo46Tc8OrpQkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mgaz5bYHkfm1GLyFaDVxcdZl.png?f=user_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
@Carboy54 Met betrekking tot de laatste zin in het plaatje:
Voor de correcte werking van het toestel moet de installatie altijd onder druk staan, ook tijdens de afvoer van de vorstbeveiligingsklep
Betekent dit je altijd een open verbinding moet hebben met het waternet om zo de druk op het systeem te kunnen houden als de kleppen door vorst open gaan?

En als je geen verbinding met het waternet maakt, hoe wordt er dan de druk op de leidingen gehouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

xtr3me schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:01:
@Carboy54 Met betrekking tot de laatste zin in het plaatje:

[...]

Betekent dit je altijd een open verbinding moet hebben met het waternet om zo de druk op het systeem te kunnen houden als de kleppen door vorst open gaan?

En als je geen verbinding met het waternet maakt, hoe wordt er dan de druk op de leidingen gehouden?
Men bedoeld hier mee dat bij opening van de klep bij bevriezing het systeem op druk moet staan en dat is bij een gevulde wp het geval. Uiteraard nooit een open verbinding met het sww.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:51:
[...]
Heb je het OLP (Overload Protection) draadbrugje op de hoofdprint aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:15:
[...]

Ding heeft gewoon 3 + 1 fase beschikbaar, die overload zit er niet zo heel snel in.

@koevlaas2 enig idee hiervan?

Enige dat ik heb gedaan is de kWh meters ertussen zetten :)

Lijkt overigens ook een wachttijd tussen de forced sterilisation te zitten. Nog een keer forceren trapt ie niet in.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 13-09-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:09:
[...]

Men bedoeld hier mee dat bij opening van de klep bij bevriezing het systeem op druk moet staan en dat is bij een gevulde wp het geval. Uiteraard nooit een open verbinding met het sww.
Ik vond het ook al een hele vreemde constructie. Dank je wel voor je uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-06 22:15
Is zo’n vorstbeveiliging nodig wanneer je geen nachtverlaging toepast? Bevriezingsgevaar is dan namelijk minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RemySoeters schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:56:
Is zo’n vorstbeveiliging nodig wanneer je geen nachtverlaging toepast? Bevriezingsgevaar is dan namelijk minimaal.
Wel als de stroom voor een langere periode uit valt. Gezien de huidige ontwikkelingen en de mogelijke overbelasting van het elektriciteitsnet niet ondenkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:13

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:57:
[...]

Gevalletje WC eend adviseert WC eend :-) maar toch:

Een vorstbeveiliging is een persoonlijke keuze. Als wij installeren is het standaard want ik wil niet aansprakelijk worden gesteld voor een bevroren warmtepomp.
Verkoop je de geschikte vorstbeveiligingen ook?
Carboy54 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:57:
Bij koelen moet je een kunststof verdeler gebruiken en alle stalen leidingen luchtdicht maken om een waterballet te voorkomen.
Kun je dit wat toelichten?

@mischa402
Wat je nog ter overweging zou kunnen meenemen:
Als je WPB al dit jaar geleverd wordt, kun je deze ook al dit jaar installeren.
Dan hoef je niet wachten tot de WP met SWW-voorziening er is.

Voor mij was de keuze tussen aparte WP en WPB het gedoe met minder leidingen.
Daarnaast ben ik nooit zo dol op gecombineerde apparaten.
Als dan de WP kapot gaat, kan je ook gelijk niet meer warm douchen.
Maar dat is een zeer persoonlijke 'tic'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hnq

hnq

sjimmie schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:26:
[...]
CN2 is External thermostat en hoort dus ook bij die setting in het menu.
...
Het is zoals onze nationale wijsgeer JC het zei: 'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'. :)

Het woordje 'dus' is in feite de crux. Voor jou logisch, maar vanuit een ander perspectief misschien niet direct.
De valkuil waar ik in trapte was: ik sluit een externe thermostaat aan maar moet in de setup niet kiezen voor externe thermostaat. Daarbij werd ik op het verkeerde been gezet door de TS waarin CN4 als de aangewezen optie staat.

Mijn voorstel zou zijn om in de TS iets op te nemen als:
----
Hoewel CN2 door Panasonic bedoeld is om een externe thermostaat op aan te sluiten kan een aan/uit thermostaat ook op CN4 aangesloten worden. Let op: kies bij de systeeminstellingen dan niet voor 'externe thermostaat' (maar 'watertemperatuur') en zet 'Externe schakeling' op 'Ja'.
----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Rzaan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:38:
[...]

Kun je dit wat toelichten?
Condensatie. :) Bij koelen veroorzaakt het temperatuurverschil tussen (koud) leidingwerk en de omgeving condens. Dit gaat met metaal veel sneller (geleiding) dan met kunststof. Dus óf metalen leidingwerk inpakken/isoleren/luchtdicht maken (wat lastig is met de verdeler, dus vervangen), of meerlagenbuis gebruiken.

Dit speelt dus niet als je niet wil gaan koelen met je WP.

[ Voor 7% gewijzigd door Bra-Jo op 13-09-2022 14:06 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bra-Jo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:05:
[...]

Condensatie. :) Bij koelen veroorzaakt het temperatuurverschil tussen (koud) leidingwerk en de omgeving condens. Dit gaat met metaal veel sneller (geleiding) dan met kunststof. Dus óf metalen leidingwerk inpakken/isoleren/luchtdicht maken (wat lastig is met de verdeler, dus vervangen), of meerlagenbuis gebruiken.

Dit speelt dus niet als je niet wil gaan koelen met je WP.
Nu is me nog niet helemaal duidelijk hoe ver ik dat koelen moet zien.
Heeft te maken met dauwpunt en andere dingen ik nog niet goed begrijp.
Maar als ik in de zomer erin zou slagen om water van 20 graden door mijn VV te laten lopen via mijn WP, is er dan al sprake van koelen in de zin dat er condens ontstaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Rzaan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:12:
[...]
Maar als ik in de zomer erin zou slagen om water van 20 graden door mijn VV te laten lopen via mijn WP, is er dan al sprake van koelen in de zin dat er condens ontstaat?
Nee, doorgaans < 18 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Rzaan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:12:
[...]

Nu is me nog niet helemaal duidelijk hoe ver ik dat koelen moet zien.
Heeft te maken met dauwpunt en andere dingen ik nog niet goed begrijp.
Komt erop neer dat als je leiding (of vloer, of radiator) koeler is dan de dauwpunttemperatuur, je condens gaat krijgen. Je kunt het berekenen op https://www.weerschip.nl/calc_Td.php: geef de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid in, en je krijgt de dauwpunttemperatuur.

Voorbeeld: als het bijvoorbeeld binnen 24 graden is en de luchtvochtigheid hoog (80%), dan moet je zorgen dat je afgiftesysteem (vloer) niet onder de 20,3 graden komt.

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
hnq schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:50:
[...]

Mijn voorstel zou zijn om in de TS iets op te nemen als:
----
Hoewel CN2 door Panasonic bedoeld is om een externe thermostaat op aan te sluiten kan een aan/uit thermostaat ook op CN4 aangesloten worden, Let op: kies bij de systeeminstellingen dan niet voor 'externe thermostaat' (maar 'watertemperatuur') en zet 'Externe schakeling' op 'Ja'.
----
toevoeging:

Hoewel CN2 door Panasonic bedoeld is om een externe thermostaat op aan te sluiten kan een aan/uit thermostaat ook op CN4 aangesloten worden mits je geen SWW vat aangesloten hebt.. Let op: kies bij de systeeminstellingen dan niet voor 'externe thermostaat' (maar 'watertemperatuur') en zet 'Externe schakeling' op 'Ja'.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
Niet echt een vraag, maar ik zie dat mijn CZ-TAW1 in een maand(eigenlijk minder) tijd 2.1GB download en 12MB aan upload.
Nu vind ik de upload eigenlijk weer vrij laag maar de download weer overdreven hoog.
Helaas kan ik nu niet zien wat voor verkeer het is geweest maar met dit soort statistieken ben ik toch wel geneigd om hier een apart VLAN voor te gaan opzetten om mijn thuis netwerk af te schermen.

Ervaren jullie een soort gelijk hoog data verbruik?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Hoe krijg je je 2e pomp aan via het pompcontact op de printplaat ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@koevlaas2 gewoon + en - van de pomp op de printplaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Motorfret op 13-09-2022 16:53 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Motorfret schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:52:
@koevlaas2 gewoon + en - van de pomp op de printplaat.
Zou je denken maar een klant (DHZ) krijgt het niet aan de praat, ja heel even een hartslag als ie de machine stopt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
bij mij zit hij toch echt zo aangesloten.
als het een grundfoss is: wel intern de 0/1 schakelaar doorverbonden? (externe schakeling overbrugt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-06 00:03

dof

mischa402 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:38:

Voordelen WPB:

Nadelen WPB:

Mijn gewenste setup is bijna hetzelfde als de jouwe. Ik wil ook een 9kW Pana etc.

Wat betreft warmwater voorziening heb ik gekozen om dat apart middels WP Boiler te doen (Auer Edel 200l RVS inmiddels besteld).

Mijn redenen zijn:
- het is relatief snel leverbaar (~2mnd) i.t.t. Monobloc Pana (6-12 mnd?). Dus in dit deel (warmwater) kan ik al besparen.
- de installatie is relatief vrij makkelijk, is handig want ik wil het eerst in de bijkeuken plaatsen en daarna (na verbouwing badkamer) op de 1ste verdieping plaatsen.
- de onafhankelijkheid tussen warmwater voorziening en verwarming spreekt me aan. Is er iets stuk dan doet het andere apparaat het nog.
- de setup van de verwarmings WP (Pana 9kW) kan dan ook wat makkelijker; geen drieweg klep inrichting en de WP hoeft ook niet te schakelen naar hogere temp voor warmwater.
- ze kunnen beiden tegelijk aan het werk, hoewel dat wellicht maar een klein voordeel is.
- kosten zijn globaal hetzelfde, want je kunt bij (de iets duurdere WPB) wel subsidie krijgen.

De Auer Edel 200 ltr gekozen want die heeft een rvs tank (dus geen anode nodig) en het ding weegt maar een 57 kilo (leeg). Dat kan ik zelf nog wel naar de 1ste verdieping tillen :)
De opwarmtijd voor 200 ltr is 7 uur en dat lijkt me snel genoeg, want die 200 ltr trekken we niet helemaal leeg met 1 of 2 douchebeurten. O ja, de standby (verlies) energie (om ketel op temp te houden) is 23 W, dus mooi zuinig (~0,5 Kwh per dag).
Nou maar hopen dat alle specs een beetje kloppen in realiteit :-)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dof schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:38:
[...]

Mijn gewenste setup is bijna hetzelfde als de jouwe. Ik wil ook een 9kW Pana etc.

Wat betreft warmwater voorziening heb ik gekozen om dat apart middels WP Boiler te doen (Auer Edel 200l RVS inmiddels besteld).

Mijn redenen zijn:
- het is relatief snel leverbaar (~2mnd) i.t.t. Monobloc Pana (6-12 mnd?). Dus in dit deel (warmwater) kan ik al besparen.
Hoewel de overwegingen natuurlijk volledig persoonlijk zijn is dit niet zo'n hele sterke. Hoeveel warm water gebruik je t.o.v. je verwarming?

Hint, ik was op 1600m3 nog geen 120m3 kwijt aan warm water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Met holiday mode uit nu, gaat output temp wel naar 60 graden. Maar hoger niet. Zou dat dan toch de extra heater zijn die uit staat? Zou toch zeggen dat 9kw voldoende is om een beetje water warm te pompen. Ook zonder de extra heater.

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 13-09-2022 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Motorfret schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:58:
bij mij zit hij toch echt zo aangesloten.
als het een grundfoss is: wel intern de 0/1 schakelaar doorverbonden? (externe schakeling overbrugt)
Ik heb het aan het lijdend voorwerp doorgegeven, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

MikeyMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:42:
[...]

Hoewel de overwegingen natuurlijk volledig persoonlijk zijn is dit niet zo'n hele sterke. Hoeveel warm water gebruik je t.o.v. je verwarming?

Hint, ik was op 1600m3 nog geen 120m3 kwijt aan warm water ;)
Weet ik niet precies in mijn gas situatie, wellicht niet veel. Maar toch is b.v. jouw 120 m3 met de huidige prijzen een bedrag waar je met een WPB vast wel flink onder blijft :) Maar ik geef toe dat dat argument een zwakke business case is.

Maar goed, ik las vandaag alweer voorspellingen dat de gasprijs vast snel gaat dalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dof schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:57:
[...]

Weet ik niet precies in mijn gas situatie, wellicht niet veel. Maar toch is b.v. jouw 120 m3 met de huidige prijzen een bedrag waar je met een WPB vast wel flink onder blijft :) Maar ik geef toe dat dat argument een zwakke business case is.

Maar goed, ik las vandaag alweer voorspellingen dat de gasprijs vast snel gaat dalen :)
De prijs op de wereldhandelsmarkt, that is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:38:
[...]

Verkoop je de geschikte vorstbeveiligingen ook?
Natuurlijk wc eend he :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:04:
[...]

De prijs op de wereldhandelsmarkt, that is.
Als de gasprijs daalt daalt ook de stroomprijs dus maakt het voor de keuze wel of geen warmtepomp niet zoveel uit. En met eventueel zonnepanelen zit je op termijn altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:51

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

dof schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:57:
[...]

Open deur natuurlijk, maar het ligt natuurlijk sterk aan de COP van de wpb. Die zal niet zo gigantisch hoog zijn verwacht ik?
En daar komt dan nog een boiler verlies bij.

[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 13-09-2022 22:54 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

bartvl schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:51:
[...]

Open deur natuurlijk, maar het ligt natuurlijk sterk aan de COP van de wpb. Die zal niet zo gigantisch hoog zijn verwacht ik?
En daar komt dan nog een boiler verlies bij.
Voorzover WPB's bekeken (Auer Edel, Atlantic, LG ) zie ik de COP's zo tussen de 3.0 en 3,5 (bij standaard temperaturen).

Maar als je met een verwarmings WP met COP van 4 a 5 in normale situatie, even heet water gaat maken voor SWW dan zal de COP wellicht ook minder zijn.

Ik kan daar geen precieze specificaties van vinden, wellicht weten experts daar meer van...

Blijft natuurlijk dat een WPB een relatief kleine warmtepomp heeft in vergelijk met grote verwarmings WP. Dus dat de COP dan wat minder is kan ik me wel iets bij voorstellen.

Boiler verlies is er natuurlijk, maar bij zo'n Auer Edel Air 200 ltr is dat 23 W (dus ~half kWh per dag). Zal bij vergelijkbare LG en Atlantic modellen ook wel zoiets zijn (kan het daar niet vinden). Is acceptabel m.i. en heb je met een simpele boiler aan verwarmings WP natuurlijk ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dof schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:38:
Voorzover WPB's bekeken (Auer Edel, Atlantic, LG ) zie ik de COP's zo tussen de 3.0 en 3,5 (bij standaard temperaturen).

Maar als je met een verwarmings WP met COP van 4 a 5 in normale situatie, even heet water gaat maken voor SWW dan zal de COP wellicht ook minder zijn.

Ik kan daar geen precieze specificaties van vinden, wellicht weten experts daar meer van...
We hebben zelfs veel metingen! Worden maandelijks (in het stookseizoen) door @Tomexergie gepubliceerd in het L/W WP topic, en zijn daar gepind, dus makkelijk terug te vinden. Bijvoorbeeld deze van april: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Gemiddelde COP voor alleen SWW (DHW) ligt rond de 2.5, maar als je goed je best doet zit een veel hogere score er ook wel in. Ik haalde toen 3.45.
Meer tips voor zuinig SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Boiler verlies is er natuurlijk, maar bij zo'n Auer Edel Air 200 ltr is dat 23 W (dus ~half kWh per dag). Zal bij vergelijkbare LG en Atlantic modellen ook wel zoiets zijn (kan het daar niet vinden). Is acceptabel m.i. en heb je met een simpele boiler aan verwarmings WP natuurlijk ook.
Let wel even op dat veel (de meeste?) WP-boilers het verlies in elektrische kWh's opgeven! Dat is natuurlijk niet eerlijk tov van SWW-vaten die dat in thermische kWh's doen. Om eerlijke verliescijfers van WP-boilers te krijgen moet je die waarde dus nog vermenigvuldigen met de COP van 3 à 3.5.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 14-09-2022 08:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:15:
[...]

Wat zou dit functioneel moeten doen? Opheffen van de protection? Of juist aanzetten?

@koevlaas2 doe jij iets met deze OLP tijdens installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

RemySoeters schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:56:
Pomp heeft eigen vorstbescherming (rondpompen bij 3-4 graden en bepaalde watertemp) maar een vorstklep is echt voor de langere stroomuitval bedoeld. 80% vd tweakers heeft hem niet.

Je zou ook kunnen overwegen om voor een soortgelijke investering een kleine backupaccu neer te zetten en de stekker te wisselen. WP hoeft alleen instandby te staan en zal max 100w trekken incl expansievat verwarmer.

Dit laatste ga ik denk ik doen met ook de domotica erop. Mocht iemand goede praktijk voorbeelden hebben houd ik me aanbevolen.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 14-09-2022 10:14 ]

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
ErikVers schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:51:
[...]

Pomp heeft eigen vorstbescherming (rondpompen bij 3-4 graden en bepaalde watertemp) maar is echt voor de stroomuitval.

Je zou ook kunnen overwegen om voor een soortgelijke investering een kleine backupaccu neer te zetten en de stekker te wisselen. WP hoeft alleen instandby te staan en zal max 100w trekken incl expansievat verwarmer.

Dit laatste ga ik denk ik doen met ook de domotica erop. Mocht iemand goede praktijk voorbeelden hebben houd ik me aanbevolen.
Hier ook over zitten nadenken. Waar ik tegenaan liep was dat als je eeb backup accu neerzet, je eerst de pana moet ontkoppelen van het net. Anders gaat de hele woning op die accu proberen te draaien (en zelfs de straat/wijk als je je niet ontkoppelt van het net).

Uiteindelijk heb ik op dit moment een generator staan met lang houdbare bezine. deze kan ik dan handmatig aansluiten op mijn huisnet. Dit daar kortstondig geen probleem is. Aleen geen oplossing als ik niet thuis ben. Dus ook geinteresseerd als er goede voorbeelden zijn.
Voordeel voor mij nu is dat ook de pomp van de cv het dan weer doet, dus weer gewoon cv verwarming.
Dit daar bij mij het gas nog aangesloten is voor warm water en koken. Is maar 120m3 dus de investering niet waard om van het gas af te stappen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

pgeene schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:45:
[...]

Hier ook over zitten nadenken. Waar ik tegenaan liep was dat als je eeb backup accu neerzet, je eerst de pana moet ontkoppelen van het net. Anders gaat de hele woning op die accu proberen te draaien (en zelfs de straat/wijk als je je niet ontkoppelt van het net).

Uiteindelijk heb ik op dit moment een generator staan met lang houdbare bezine. deze kan ik dan handmatig aansluiten op mijn huisnet. Dit daar kortstondig geen probleem is. Aleen geen oplossing als ik niet thuis ben. Dus ook geinteresseerd als er goede voorbeelden zijn.
Voordeel voor mij nu is dat ook de pomp van de cv het dan weer doet, dus weer gewoon cv verwarming.
Dit daar bij mij het gas nog aangesloten is voor warm water en koken. Is maar 120m3 dus de investering niet waard om van het gas af te stappen.
Dacht aan een losse ups waar router en domotica (odroid) standaard op zit.
En een relais tussen de standaard wp voeding die de voeding handmatig omschakelt van het net naar de ups. Uitdaging is dat een beetje ups niet heel veel accu vermogen heeft en een los zelf te bouwen opstelling veel ruimte en geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

pgeene schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:45:
[...]

Kijk eens naar jouw vaste leveringskosten en meter huur. Dan wordt die 120m3 een dure aangelegenheid per m3

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
Heb mijzelf aan de leveringssheet in openingstopic toegevoegd. Wacht sinds 9 feb nog altijd op het 9kw 1fase model. Mag toch niet al te lang meer duren hoop ik, of heeft iemand recente info?

• davevleugel
@Carboy54 Dat ligt eraan. Ik heb de keuze gemaakt om mijn 3x25A niet verder te belasten door alleen nog op gas te koken, de rest dus tapwater/cv is elektrisch via de WP.
Mijn huidige fornuis is een 6 pitter die we in uitzonderlijke situaties allemaal gebruiken, als ik dat met inductie wil (voornamelijk de wokbrander) dan gaat mijn aansluiting het niet trekken vooral als de WP volle bak aan het stampen is?

Ik ga minder dan 30 kuub gas verbruiken komend jaar ..

Als ik naar 3x35 wil is het zoveel extra aan vaste last(+700 euro!) dat het gewoon niet aantrekkelijk is.

Elektra volgens liander:
code:
1
2
3
4
5
6
Capaciteit van de aansluiting   Per jaar incl. btw
1-fase: 1x10A   € 97,95
1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A    € 248,34
3-fase: 3x25A   € 248,34
3-fase: 3x35A   € 944,85
3-fase: 3x50A   € 1.374,53

Gas volgens liander:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Onbemeten   € 105,63
Tot en met 10 m3/h - Standaard Jaarverbruik* minder dan 500 Nm3/jaar    € 130,34
Tot en met 10 m3/h - Standaard Jaarverbruik* 500 t/m 4000 m3/jaar   € 180,34
Tot en met 10 m3/h - Standaard Jaarverbruik* meer dan 4000 m3/jaar  € 280,36
Van 10 m3/h tot en met 16 m3/h  € 484,06
Meer dan 16 m3/h tot en met 25 m3/h € 684,10
Meer dan 25 m3/h tot en met 40 m3/h € 1.181,77

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
davevleugel schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:26:
@Carboy54 Dat ligt eraan. Ik heb de keuze gemaakt om mijn 3x25A niet verder te belasten door alleen nog op gas te koken, de rest dus tapwater/cv is elektrisch via de WP.
Mijn huidige fornuis is een 6 pitter die we in uitzonderlijke situaties allemaal gebruiken, als ik dat met inductie wil (voornamelijk de wokbrander) dan gaat mijn aansluiting het niet trekken vooral als de WP volle bak aan het stampen is?

Als ik naar 3x35 wil is het zoveel extra aan vaste last(+700 euro!) dat het gewoon niet aantrekkelijk is.

Elektra volgens liander:
code:
1
2
3
4
5
6

Gas volgens liander:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Onbemeten   € 105,63
Tot en met 10 m3/h - Standaard Jaarverbruik* minder dan 500 Nm3/jaar    € 130,34
offtopic, maar...
Goed punt alleen kan je die +700 euro verlagen met 130 euro als je van het gas afgaat.
Hier speelde ook mee dat we dan principieel van het gas af zijn EN dat het huis minder onveilig is geworden zonder gasleidingen. En wij wokken ook regelmatig, wat wel wat langzamer gaat maar niet onmogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Motorfret
@davevleugel dat trekt je 3x25A prima, want beiden zijn slechts kortstondig op hun piek bezig en dat gaat normaliter al prima, maar ook omdat je ze vrijwel nooit gelijktijdig aan hebt.

Hier een 12kw T-cap, EV(met loadbalancing) en inductiekookplaat

[ Voor 15% gewijzigd door Motorfret op 14-09-2022 11:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Elektra volgens liander:
code:
1
2
3
4
5
6

Gas volgens liander:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Onbemeten   € 105,63
Ik doe alles met 3x25 en een 9 kw Pana. Wel faseverdeling toegepast en vaak ook nog een EV erop. Geen enkel probleem. Als je alleen voor de wok dit moet aanhouden zou ik lekker naar de wok gaan :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats

Elektra volgens liander:
code:
1
2
3
4
5
6

Gas volgens liander:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Onbemeten   € 105,63
Ik zou me over inductie geen zorgen maken. De keren dat je boven de 3600w komt is niet groot. Als je alle pitten aanzet kan het oplopen. Als je zorgt dat de WP op een andere fase zit dan je inductie kan dat elkaar nooit bijten. Meeste inductieplaten zijn 7200w en hangen aan 1 fase (kookgroep). 3fase kan ook, maar die gebruiken dan alsnog maar 2 fases, 90 cm platen kunnen wel over de fases. Echter is het puzzelen welke pit dan op welke fase zit, zodat je pit waar je de grote wok max op knalt, niet aan dezelfde fase hangt als de WP. Al is het piekgebruik van de WP ook lager dan een stofzuiger dus zou er niet teveel aan hangen. Gewoon aansluiten, klapt er een keer een fase uit dan even een wisseling aanbrengen.
Draai hier EV, wpb, inductie, zwembad wp etc alles op 3x25 en dat gaat echt met alle gemak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Excusses voor de offtopic van mijn reactie. Ik zal daar rekening mee houden in het vervolg.

Ik heb mijn WP net een week draaien aan alleen voor SWW (12kw t-cap 3-fase). Het is op dit moment even kijken wat de piekbelastingen zijn, aangezien ik ook nog een werkplaats heb met een freesbank, draaibank etc. wel ondertussen op frequentieregelaars maar toch. Het fornuis geraakt er dit jaar niet uit, maar als ik de reacties zo lees qua praktijk ervaring valt het mij mee dan jullie zoveel uit de 3x25A weten te halen.
Er wordt wel gezegd dat de WP maar een piek is, maar een SWW run bijv kan zomaar 30 minuten duren. In die tijd weet mijn vrouw de snelkoker, koffiezetapparaat, eitje bakken en stofzuigen tegelijk uit te voeren ;) Maar ik maak me gewoon te druk om de gelijkheidsfactor net als koudwatervrees

[ Voor 24% gewijzigd door davevleugel op 14-09-2022 11:44 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
davevleugel schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:41:
maar als ik de reacties zo lees qua praktijk ervaring valt het mij mee dan jullie zoveel uit de 3x25A weten te halen.
Er wordt wel gezegd dat de WP maar een piek is, maar een SWW run bijv kan zomaar 30 minuten duren. In die tijd weet mijn vrouw de snelkoker, koffiezetapparaat, eitje bakken en stofzuigen tegelijk uit te voeren ;) Maar ik maak me gewoon te druk om de gelijkheidsfactor net als koudwatervrees
Ik heb in Home Assistant een alarm ingesteld als de slimmemeter op een fase gedurende meer dan 10 sec boven de 24,5A komt. (die 25A zekeringen schijnen sowieso heel traag te zijn) Tot nu toe alleen tijdens combinaties zoals een defrost terwijl de wasmachine net begonnen is en er thee wordt gezet.
Ik heb overigens alles over 2 fasen verdeeld en de inductie kookplaat zit op de 3e fase (die kon worden ingesteld op max 5400W). (edit: fornuisgroep constructie)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
sjimmie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:51:
[...]

Ik heb in Home Assistant een alarm ingesteld als de slimmemeter op een fase gedurende meer dan 10 sec boven de 24,5A komt. (die 25A zekeringen schijnen sowieso heel traag te zijn) Tot nu toe alleen tijdens combinaties zoals een defrost terwijl de wasmachine net begonnen is en er thee wordt gezet.
Ik heb overigens alles over 2 fasen verdeeld en de inductie kookplaat zit op de 3e fase (die kon worden ingesteld op max 5400W). (edit: fornuisgroep constructie)
De C25 fasegroep is er bij mij een tijd uitgegaan na 2 minuten op 9250w te hebben gedraaid (40A). 7000w kan een fase praktisch wel oneindig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
Carboy54 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:15:
[...]

Kijk eens naar jouw vaste leveringskosten en meter huur. Dan wordt die 120m3 een dure aangelegenheid per m3
dit soort dingen zijn heel persoonlijk. In huidige keuken kan het niet (van het gas af), dus moet ik de bende gaan vervangen want de kookplaat die dan thuis gevraagd wordt is ook 2500e (en dan willen ze thuis meteen een nieuwe keuken).
Zit al op halve vastrecht, dus niet zo duur.
Moet mijn stroomaansluiting laten aanpassen aangezien ik maar 1 fase van 25A binnenkrijg.
Dat betekent verleggen a raison van meer dan 1000 euro (indicatie Liander) aangezien de kabels niet vervangen kunnen worden in de huidige buis.
En alles werkt nu... dus tsja... kan het geld maar een keer uitgeven. ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
@davevleugel en @pgeene bewust zijn van de mogelijkheden en keuzes is soms al genoeg. verder gewoon een "natuurlijk moment" afwachten en dan weer de keuzes erbij pakken.
Hier viel de WP ook samen met een natuurlijk moment, namelijk omdat de oude vloer eruit moest. Toen meteen vloerverwarming erin en de WP eraan.

[ Voor 29% gewijzigd door sjimmie op 14-09-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:44
padoempats schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:24:
Heb mijzelf aan de leveringssheet in openingstopic toegevoegd. Wacht sinds 9 feb nog altijd op het 9kw 1fase model. Mag toch niet al te lang meer duren hoop ik, of heeft iemand recente info?
https://www.groene-energiewinkel.nl/ heeft deze update er staan:
5 kW 1 fase oudste openstaande order bij ons is momenteel van februari 2022 (1)
7 kW 1 fase oudste openstaande order bij ons is momenteel van maart 2022 (2)
9 kW 1 fase oudste openstaande order bij ons is momenteel van januari 2022 (3)
9 kW 3 fasen T-CAP oudste openstaande order bij ons is momenteel van maart 2022 (4)
12 kW 3 fasen T-CAP oudste openstaande order bij ons is momenteel van februari 2022 (5)
16 kW 3 fasen T-CAP oudste openstaande order bij ons is momenteel van mei 2022 (6)
(1) dit model wordt veel verkocht en geleverd, vooral bij nieuwbouw.
(2) dit model wordt veel verkocht en geleverd, vooral bij nieuwbouw.
(3) dit model wordt veel verkocht voor bestaande woningen, leveringen blijven helaas ver achter
(4) dit model wordt regelmatig verkocht voor bestaande woningen, leveringen blijven helaas achter
(5) dit model wordt regelmatig verkocht voor bestaande woningen, leveringen zijn in augustus wat bijgetrokken
(6) dit model wordt zeer weinig verkocht en geleverd waardoor de openstaande order termijn nogal verspringt.
De 9kW is helaas op dit moment een van de slechts leverbare opties....Ik heb hem ook besteld en wacht sinds maart
Pagina: 1 ... 79 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.