Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Lang wachten is uiteindelijk beloond, de warmte pomp is afgelopen maand geleverd.
ecn1985 Warmtepomponline.com 1041 Mono 9KW 1 fase 27-01-22 11-08-2022 196
@Carboy54 bedankt voor de service.
Waarschijnlijk zal ik tijdens het installeren nog wel een aantal vragen hier droppen.
Gr. Erwin
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
ik snap je vreugde, en zal zeker proberen je vragen te beantwoorden, maar hou er wel rekening mee dat dit geen reviewsite of de persoonlijke appgroep van @Carboy54 is. dus hou het ontopic.ecn1985 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:26:
Hej Tweakers,
Lang wachten is uiteindelijk beloond, de warmte pomp is afgelopen maand geleverd.
ecn1985 Warmtepomponline.com 1041 Mono 9KW 1 fase 27-01-22 11-08-2022 196
@Carboy54 bedankt voor de service.
Waarschijnlijk zal ik tijdens het installeren nog wel een aantal vragen hier droppen.
Gr. Erwin
Excuses, alle hulp wordt uiteraard gewaardeerd.twain4me schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:42:
[...]
ik snap je vreugde, en zal zeker proberen je vragen te beantwoorden, maar hou er wel rekening mee dat dit geen reviewsite of de persoonlijke appgroep van @Carboy54 is. dus hou het ontopic.
Helaas lukt het mij niet mijn gegevens op de plek te krijgen die logisch is vwb orderdatum / betselnummer.
Ik denk dat er hier wel iemand is die dat in 3 klikken fixen kan voor mij.
Het gaat om rij 62, Ubuntu ordernummer 10689.
Bij voorbaat hartelijk dank.
OLP is de droogkookbeveiliging van de sww tank. Alleen van belang bij anti-legionella run met de elektrische verwarming IN de tank.MikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:06:
[...]
Wat zou dit functioneel moeten doen? Opheffen van de protection? Of juist aanzetten?
@koevlaas2 doe jij iets met deze OLP tijdens installatie?
Ik dacht dat je de anti-legionella run met de externe booster-heater probeerde uit te voeren, maar het kan ook met de interne. Die moet dan dus wel enabled zijn in het service menu.
Helder. Slordig dan dat die heater standaard uit staat en het dus zelfs met een geforceerde run niet lukt om überhaupt boven de 60 graden te komen. Lijkt me nogal een risico.FransvWoerkom schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:28:
[...]
OLP is de droogkookbeveiliging van de sww tank. Alleen van belang bij anti-legionella run met de elektrische verwarming IN de tank.
Ik dacht dat je de anti-legionella run met de externe booster-heater probeerde uit te voeren, maar het kan ook met de interne. Die moet dan dus wel enabled zijn in het service menu.
Ik heb soortgelijke problemen met de legionella run. Ik kom niet op de 65 graden (met een MDC09J3E5) en wil daarvoor de interne booster heater gebruiken.FransvWoerkom schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:28:
[...]
OLP is de droogkookbeveiliging van de sww tank. Alleen van belang bij anti-legionella run met de elektrische verwarming IN de tank.
Hoe enable ik die interne booster-heater precies? Moet ik nog meer instellen dan Tankverwarming op "intern"?
/f/image/ceRaTPC9klnKGR6j41Qhb62t.png?f=fotoalbum_large)
Gezien het via Heishamon niet lukt verwacht ik dat dat alleen via de Controller kan.Joris273 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:31:
[...]
Ik heb soortgelijke problemen met de legionella run. Ik kom niet op de 65 graden (met een MDC09J3E5) en wil daarvoor de interne booster heater gebruiken.
Hoe enable ik die interne booster-heater precies? Moet ik nog meer instellen dan Tankverwarming op "intern"?
[Afbeelding]
Ik heb wel een Heishamon maar (nog) niet aangesloten.MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:46:
[...]
Gezien het via Heishamon niet lukt verwacht ik dat dat alleen via de Controller kan.
Alleen via de Controller en niet via de Cloud?
Anderen zullen dit een stuk beter weten dan ik. Maar ik gok dat de Aquarea service Cloud en Heishamon uiteindelijk gebruik maken van dezelfde API (?).Joris273 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:59:
[...]
Ik heb wel een Heishamon maar (nog) niet aangesloten.
Alleen via de Controller en niet via de Cloud?
Dus als het met Heishamon niet lukt om die heater vrij te geven, zal het met Aquarea ook niet lukken. En andersom.
Misschien dat @thehog dit kan bevestigen?
[ Voor 4% gewijzigd door davevleugel op 15-09-2022 09:39 ]
Je hebt de optie extern of intern.Joris273 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:31:
[...]
Ik heb soortgelijke problemen met de legionella run. Ik kom niet op de 65 graden (met een MDC09J3E5) en wil daarvoor de interne booster heater gebruiken.
[Afbeelding]
Het gaat inderdaad niet om een API maar heishamon gebruikt zelfe seriele informatie als de CZ-TAW1. Dus als het in de cloud te doen is dan moet heishamon het ook kunnen (maar dan moeten we wellicht nog het commando reverse engineeren)MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:26:
[...]
Anderen zullen dit een stuk beter weten dan ik. Maar ik gok dat de Aquarea service Cloud en Heishamon uiteindelijk gebruik maken van dezelfde API (?).
Dus als het met Heishamon niet lukt om die heater vrij te geven, zal het met Aquarea ook niet lukken. En andersom.
Misschien dat @thehog dit kan bevestigen?
Ah check. Weer wat geleerd.thehog schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:54:
[...]
Het gaat inderdaad niet om een API maar heishamon gebruikt zelfe seriele informatie als de CZ-TAW1. Dus als het in de cloud te doen is dan moet heishamon het ook kunnen (maar dan moeten we wellicht nog het commando reverse engineeren)
Situatie:
Uitbreidingsplaat, buffertank, 1 zone met remote control als thermostaat.
T-soll is 18 graden (ingesteld op remote)
T-ist is 22 graden (gemeten door remote)
T-buiten is 16 graden
Tot eergisteren hielt de zonnecollector de buffertank op temperatuur. Nu niet meer. Nu gaat de WP de buffertank opwarmen. Waarom nu al de tank op temperatuur brengen? Ik had verwacht dat de WP dit pas ging doen als T-ist in de buurt komt van T-soll.
9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc
Zo te zien staat de backup-heater aan. Dat is ook de standaard.Joris273 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:31:
[...]
[Afbeelding]
In dat uitvouwblad "Installation Manual" APPENDIX dat bij de warmtepomp zat, staat in hfdst. 3 System Installation op pagina 11 wat en hoe je een en ander moet instellen met een grafiekje wat de wp doet bij opwarmen tot 65° met interne en externe heater.
Er is een nieuwe Planning and Installation Manual 2022 als opvolger van de Design Manual 2018:
https://www.panasonicproc...es/ii_A2W22_EN_150dpi.pdf
Nee doe ik niets mee.MikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:06:
[...]
Wat zou dit functioneel moeten doen? Opheffen van de protection? Of juist aanzetten?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Moet wel zeggen dat uit de doos mijn j-series de backup heater blijkbaar uit heeft staan
Draadbrug moet er in als je boiler heater zelf geen aansluiting hiervoor heeft. Als de connectie namelijk ontbreekt gaat de Panasonic uit van een overload situatie. Zie installatie handleiding. Maar dat zie je dan snel genoeg op de controllerMikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:06:
[...]
Hoe hebben jullie dat gedaan met de werkschakelaar die in de stroomtoevoer wordt geplaatst?
Hebben jullie dan ook twee werkschakelaars? En hebben jullie deze binnen of buiten naast de WP aan een muur bevestigd?
De Panasonic heeft inwendig 2 aardlekschakelaars standaard zitten.nokiaan958GB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:18:
Ik zie dat er voor de WH-MDC09J3E5 twee kabels en twee groepen voor de stroomtoevoer nodig zijn.
Hoe hebben jullie dat gedaan met de werkschakelaar die in de stroomtoevoer wordt geplaatst?
Hebben jullie dan ook twee werkschakelaars? En hebben jullie deze binnen of buiten naast de WP aan een muur bevestigd?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Is daarmee een werkschakelaar overbodig?Carboy54 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:25:
[...]
De Panasonic heeft inwendig 2 aardlekschakelaars standaard zitten.
Je heb met jezelf afgesproken dat als je aan een apparaat werkt standaard op de testknoppen van de aardlekschakelaars drukt om spanningsloos te werken
Ik heb twee werkschakelaars aan de muur gezet = 100% zekerheid.nokiaan958GB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:18:
Ik zie dat er voor de WH-MDC09J3E5 twee kabels en twee groepen voor de stroomtoevoer nodig zijn.
Net als de twee aardlekschakelaars in de wp en nog eens twee in de groepenkast = 100% zekerheid.
Je zal maar aan de wp moeten werken met motregen of in de mist.
[ Voor 14% gewijzigd door natural colour op 16-09-2022 16:59 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik ga er inderdaad ook twee bij de WP plaatsen. Daarnaast overweeg ik ook er eentje bij de boiler te plaatsen om de voeding van de elektrische heater af te kunnen schakelen. Veiligheid voorop!nokiaan958GB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:18:
Life is not about specs, it is about joy!
Dan zet je bij eigen gebruik de twee werkschakelaars in de meterkast uit.natural colour schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:54:
[...]
Ik heb twee werkschakelaars aan de muur gezet = 100% zekerheid.
Net als de twee aardlekschakelaars in de wp en nog eens twee in de groepenkast = 100% zekerheid.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Werkschakelaars bij de groepenkast???Carboy54 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:50:
[...]
Dan zet je bij eigen gebruik de twee werkschakelaars in de meterkast uit.
Die zet je bij de machine (Normen?)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Mijn WP komt naast de voordeur en dus ook bijna naast de meterkast. Ik vind het niet logisch om hier nog twee extra schakelaars tussen te zetten.
Dit komt van deze site: https://www.werkenmetnen1...trotechnisch%20onderhoud.AC-zijde
NPR 5310 geeft in 6.2.2 aan dat de AC-scheiding gerealiseerd kan worden door het beveiligingstoestel tegen overstroom in de verdeelinrichting. Hierbij moet erop worden gelet dat dit beveiligingstoestel ook echt scheidingseigenschappen heeft. De veel toegepaste huidige installatieautomaten hebben scheidende eigenschappen (zie 4.4 van NPR 5310).
Nu komt het advies uit NPR 5310: Het wordt aanbevolen een lastscheider te plaatsen naast de omvormer, wanneer de omvormer op hoogte, op een zolder of op grote afstand van de verdeelinrichting is geplaatst. Geen verplichting dus, maar voor het uitvoeren van onderhoud overzichtelijker en daarmee veiliger.
Het plaatsen van een werkschakelaar lijkt dus vooral een advies.
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Doe ik zo vaak, met de stroom erop.natural colour schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:54:
[...]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
je kan ook 1 4 polige werkschakelaar gebruiken. dan kan je beide groepen tegelijk afgooien.bartvl schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:09:
[...]
Ik ga er inderdaad ook twee bij de WP plaatsen. Daarnaast overweeg ik ook er eentje bij de boiler te plaatsen om de voeding van de elektrische heater af te kunnen schakelen. Veiligheid voorop!
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Misschien vergezocht in de meeste situaties maar in het bedrijfslevel volstrekt normaal en verplicht lock out tag out
Zet gewoon ook de zekeringen in de Panasonic uit, meestal doe ik dat alleen.davevleugel schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:01:
Het gaat erom dat niet iemand perongeluk kan inschakelen. Daarom moet officieel de werkschakelaar bij het apparaat gemonteerd worden en bij voorkeur vergrendelen met een slot. Maar je kan ook bruggetjes kopen die je in de meterkast op je alamat plaatst (die voorkomt dus dat iemand zomaar kan inschakelen).
Misschien vergezocht in de meeste situaties maar in het bedrijfslevel volstrekt normaal en verplicht lock out tag out
No big deal.
Je hoort mij er niet over hoor, vind de werkschakelaar daarom ook overdonekoevlaas2 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:04:
[...]
Zet gewoon ook de zekeringen in de Panasonic uit, meestal doe ik dat alleen.
No big deal.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Misschien beter de aandacht naar het hang en sluitwerk van de voordeur verleggen?
Sorry installatieautomaat in groepenkast.natural colour schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:55:
[...]
Werkschakelaars bij de groepenkast???
Die zet je bij de machine (Normen?)
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 16-09-2022 20:16 ]
De installatie heeft 1000 en 1 dingen aan extra's om het toekomstige werk van de WP te kunnen volgen en beoordelen.
Geen lekkages, dus "helpers weg" klaar voor de start.
Aardlek-schakelaars omhoog, de 2 werkschakelaars naast de binnenunit op "Aan" en dan de final touch ofwel "Start". De machine gaat draaien en het borrelt aan 1 stuk door. Na plm. 60 seconden stopt de boel en een H90 fout wordt weergegeven. Nog eens proberen en nog eens. Steeds na 1 minuut een H90 fout en 1 keer een "Flow" melding.
Morgen maar eens verder zien.
Enig nadenken echter doet mij omhoog komen uit de gemakkelijke stoel.
Het zou toch niet ................. ?
Ja, toch wel.
Een iets te gemakkelijke communicatie tussen de "koudeman"en mij had mij doen denken dat de werkschakelaar bij de buiten-unit wel door diezelfde monter op "Aaan" zou zijn gezet.
NEE dus !
Een duidelijke les op dag 1. Welke les ? Werk de checque-list af vanaf punt NUL..
It's that simple. !!!!!
En hoe is het @Frank uiteindelijk vergaan ?
Zie je nou die werkschakelaar schopt alleen maar problemenGary199 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:30:
Vandaag de Pana WP Aurea 9 kW voorzien van koudemiddel etc.
De installatie heeft 1000 en 1 dingen aan extra's om het toekomstige werk van de WP te kunnen volgen en beoordelen.
Aardlek-schakelaars omhoog, de 2 werkschakelaars naast de binnenunit op "Aan" en dan de final touch ofwel "Start". De machine gaat draaien en het borrelt aan 1 stuk door. Na plm. 60 seconden stopt de boel en een H90 fout wordt weergegeven. Nog eens proberen en nog eens. Steeds na 1 minuut een H90 fout en 1 keer een "Flow" melding.
Ja, toch wel.
Een iets te gemakkelijke communicatie tussen de "koudeman"en mij had mij doen denken dat de werkschakelaar bij de buiten-unit wel door diezelfde monter op "Aaan" zou zijn gezet.
NEE dus !
Een duidelijke les op dag 1. Welke les ? Werk de checque-list af vanaf punt NUL..
It's that simple. !!!!!
Maar als je je huisgenoten iet vertrouwd kan je dit ook nog op de automaat in de meterkast zetten.

Dat borrelen was dus geen koelmiddel, maar cv-water. Morgen meteen goed ontluchten. Denk je aan de werkschakelaar op de ontluchter, het dopje?Gary199 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:30:
Vandaag de Pana WP Aurea 9 kW voorzien van koudemiddel etc.
Ja, toch wel.
NEE dus !
It's that simple. !!!!!
DIY rookies die weten niet dat je de ontluchter moet opendraaien.FransvWoerkom schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:38:
[...]
Dat borrelen was dus geen koelmiddel, maar cv-water. Morgen meteen goed ontluchten. Denk je aan de werkschakelaar op de ontluchter, het dopje?
Maar als dat eenmaal mis gegaan is, vergeet je het nooit meerkoevlaas2 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:41:
[...]
DIY rookies die weten niet dat je de ontluchter moet opendraaien.
Al kan ik me wel een situatie voorstellen: je bent naar je werk en de servicemonteur van de WP komt langs en heeft geen sleutel van je huis
Mag dit trouwens? want er mogen niet twee groepen in een buisflippy schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:22:
[...]
je kan ook 1 4 polige werkschakelaar gebruiken. dan kan je beide groepen tegelijk afgooien.
Dan zet ie ze lekker in de Panasonic uit.nokiaan958GB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:06:
Ik proef dat niet iedereen is overtuigd van het nut van een werkschakelaar.
Al kan ik me wel een situatie voorstellen: je bent naar je werk en de servicemonteur van de WP komt langs en heeft geen sleutel van je huis![]()
[...]
Mag dit trouwens? want er mogen niet twee groepen in een buis
Volgens mij wel als je er een 'kookgroep' van maakt.nokiaan958GB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:06:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
ik heb een werkschakelaar, maar die zit binnennokiaan958GB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:06:
Ik proef dat niet iedereen is overtuigd van het nut van een werkschakelaar.
Al kan ik me wel een situatie voorstellen: je bent naar je werk en de servicemonteur van de WP komt langs en heeft geen sleutel van je huis![]()
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door padoempats op 17-09-2022 11:35 ]
Zo kun je het ook zien, alles wat er is heeft meestal een nuttige funktie, mits je er goed mee omgaat.koevlaas2 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:35:
[...]
Zie je nou die werkschakelaar schopt alleen maar problemen
Wat mij overkwam zie ik alleen als een persoonlijke fout van mijzelf, ik zit immers aan het stuur
Als ik mijn auto niet van brandstof voorzie zal die ook niet starten en het tanken is mijn taak en een lege tank kun je niet wijten aan het systeem van mogelijkheden.
Stroom zie ik als mijn vriend en zeker ook als mijn vijand, een geruisloze sluipmoordenaar en scherpschutter.
Veiligheid op alle gebied werkt alleen als we als menselijke gemakzucht aan de kant geschoven wordt. Een "beetje" veilig werken is voor het individu statistisch gezien gelijk aan =< 50% kans op ongelukken en met stroom betekent dat vaak een frontale botsing met serieuze consequenties.
Een ieder beslist over de eigen veiligheid. Vroeger stak ik de zekeringen in de broekzak bij het werken aan de huisinstallatie. Geloven is prima, controle is beter zei Stalin. ( nu een slecht citaat )
Is een automaat zonder dopje.FransvWoerkom schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:38:
[...]
Dat borrelen was dus geen koelmiddel, maar cv-water. Morgen meteen goed ontluchten. Denk je aan de werkschakelaar op de ontluchter, het dopje?
De Panasonic staat onder stroom en de aardlek werkt toevallig nietkoevlaas2 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:11:
[...]
Dan zet ie ze lekker in de Panasonic uit.
Wat bedoel je onder stroom? Of bedoel je onder spanning?Gary199 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:58:
[...]
De Panasonic staat onder stroom en de aardlek werkt toevallig niet
Of staat hij op spanning?
Wat jaren geleden werkte ik als elektromonteur regelmatig bij Strukton Techniek (nu Spie) daar gold toen de regel dat onder geen enkel beding 'onder spanning' gewerkt mocht worden, deed je dat wel kon je onmiddellijk vertrekken.Gary199 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:47:
[...]
Zo kun je het ook zien, alles wat er is heeft meestal een nuttige funktie, mits je er goed mee omgaat.
Wat mij overkwam zie ik alleen als een persoonlijke fout van mijzelf, ik zit immers aan het stuur
Als ik mijn auto niet van brandstof voorzie zal die ook niet starten en het tanken is mijn taak en een lege tank kun je niet wijten aan het systeem van mogelijkheden.
Stroom zie ik als mijn vriend en zeker ook als mijn vijand, een geruisloze sluipmoordenaar en scherpschutter.
Veiligheid op alle gebied werkt alleen als we als menselijke gemakzucht aan de kant geschoven wordt. Een "beetje" veilig werken is voor het individu statistisch gezien gelijk aan =< 50% kans op ongelukken en met stroom betekent dat vaak een frontale botsing met serieuze consequenties.
Een ieder beslist over de eigen veiligheid. Vroeger stak ik de zekeringen in de broekzak bij het werken aan de huisinstallatie. Geloven is prima, controle is beter zei Stalin. ( nu een slecht citaat )
Sloten en kaarten op de automaten moest je gebruiken of werkschakelaars op 0 met slot er door heen; werkvergunning ... enzovoorts.
NB, warmtepompen worden niet alleen in woonhuizen toegepast waar regels en normen niet zelden (zonder hoog risico) overtreden worden, in ziekenhuizen en grote kantoren worden de veiligheid eisen aanzienlijk strenger nageleefd.
3 fasen, 3 groepen in 1 buis (maar wel op 1 zekering).CurlyMo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:16:
[...]
Volgens mij wel als je er een 'kookgroep' van maakt.
Dat is nog geen garantie voor de dood en sowieso gaat de aardlek er meestal niet uit als je zelf onder spanning staat.Gary199 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:58:
[...]
De Panasonic staat onder stroom en de aardlek werkt toevallig niet
[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 17-09-2022 15:23 ]
- indien er sprake is van stroom, worden er deeltjes verplaatstdavevleugel schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:22:
[...]
Wat bedoel je onder stroom? Of bedoel je onder spanning?
Of staat hij op spanning?
- indien er alleen sprake is van spanning betreft het een stroombron zonder dat er sprake is van stroom
een cv-kast onder stroom lijkt dan een voorwerp te zijn waarvan het spanningscircuit niet correct werkt.
maar wie ben ik ..
Zoiets van 'de wcd staat onder spanning maar zonder afname van stroom'Gary199 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:45:
[...]
- indien er sprake is van stroom, worden er deeltjes verplaatst
- indien er alleen sprake is van spanning betreft het een stroombron zonder dat er sprake is van stroom
een cv-kast onder stroom lijkt dan een voorwerp te zijn waarvan het spanningscircuit niet correct werkt.
maar wie ben ik ..
Overigens een aardlekschakelaar die er nét niet uitgaat is bij een stroomschok door het lichaam een zeer heftige ervaring

In mijn enthousiasme greep ik onlangs bovenin een wasdroger zonder bovenplaat en met een open spanningsbron die ik kort daarvoor.had getest.natural colour schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:28:
[...]
Zoiets van 'de wcd staat onder spanning maar zonder afname van stroom'![]()
Overigens een aardlekschakelaar die er nét niet uitgaat is bij een stroomschok door het lichaam een zeer heftige ervaring
Ik had gelijk goed beet en mijn dikke schoenzolen en andere toevalligheden beperkten de schade en het gevoel "niet alleen te zijn". Ik plaats liever 3 werkschakelaars te veel dan een halve te weinig
Als het om veiligheid gaat mag geld geen probleem zijn.
Beide is altijd nodig voor een dodelijke ervaringGary199 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:45:
[...]
- indien er sprake is van stroom, worden er deeltjes verplaatst
maar wie ben ik ..
Alleen je was nogal onduidelijk, je had of de wp net ingeschakeld en ja of hij staat onder spanning
Dikke veiligheidsschoenen aan en het kietelt een beetje.natural colour schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:28:
[...]
Zoiets van 'de wcd staat onder spanning maar zonder afname van stroom'![]()
In de meterkast zeker ?twain4me schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:17:
[...]
ik heb een werkschakelaar, maar die zit binnen
- hoe kan ik de thermostaat van watts vision goed laten werken met de wartepomp?
- heb ik een buffervat nodig, zo ja hoe weet ik hoe groot dit vat moet zijn?
Bvd
Groet,
Sam
Zonder die regeling en een buffervat draait je WP een stuk efficiënter. Voor meer info:Samjinne schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:04:
Momenteel heb ik zoneregling van wattsvision icm vloerverwarming (3 verdelers, 2 x 6 groep 1 x 4 groep), heeft iemand ervaring met een dergelijk systeem icm de panasonic monobloc warmtepomp? Ik vraag mee een paar dingen af:
- hoe kan ik de thermostaat van watts vision goed laten werken met de wartepomp?
- heb ik een buffervat nodig, zo ja hoe weet ik hoe groot dit vat moet zijn?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Op de site van warmtepomp weetjes staat dan weer een formule die een veel groter buffervat berekent, maar wel weer de inhoud van de vvw in mindering brengt.
Ik snap wel waar die verwarring van komt. Vanwaar die tegenstrijdigheid?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
- Hangen aan de muur
- Plaatsen op grond
Verwacht dat geluid en trilling geen probleem gaat zijn dus hangen is zeker een optie, zijn er nadelen / voordelen tov het plaatsen op de grond?
Gebruik bij ophangen aan de muur speciale pluggen met dempers.ecn1985 schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:06:
Twijfel wat de beste manier gaat zijn voor het plaatsen van de WP (9kw mono), wil hem plaatsen bij de garage heb hier 2 opties:
- Hangen aan de muur
- Plaatsen op grond
Verwacht dat geluid en trilling geen probleem gaat zijn dus hangen is zeker een optie, zijn er nadelen / voordelen tov het plaatsen op de grond?
Gezien de Panasonic 2 groepen nodig heeft, sluiten jullie deze 2 groepen dan aan verdeeld over verschillende aardlekschakelaars, die verdeeld zijn over de fases, in de meterkast bij een 3fase aansluiting?
Lijkt mij dat je bij een aardfout niet wil dat de ene groep er dus uit ligt en de ander niet.
Dan zou ik het toch eerder op 1 aardlekschakelaar aansluiten, dus 1 fase.
Heb jij de WP zelf ook hangen?Carboy54 schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:07:
[...]
Gebruik bij ophangen aan de muur speciale pluggen met dempers.
Ik lees het iets anders. In sommige setup's waar er weinig capaciteit voor warmwateropslag (bij de niet- VVW setups) spreken ze van "mandatory" maar elders over "preferable" om onderstaande redenen:Ethirty schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:24:
Ik weet dat er (heel) veel discussies zijn geweest over buffervaten. Ik zat van de week door een design document van Panasonic te bladeren en daar stellen ze bij meerdere design-vormen dat het van hun uit verplicht is?
In de laatste regel kun je hun gematigde opstelling lezen bij voldoende aanwezigheid van capaciteit zoals bij VVW.5.3.7 Use of Buffer Tanks
Buffer tanks can fulfil three functions in the context of heat pumps:
- Bridging cut-off times by the Energy Supply Company (EVU)
- Hydraulic disconnection of the heat pump circuit of heat transfer system.
- Extension of the heat pump run time for avoiding the frequent switching on/off (cycling)
that reduces the system efficiency.
With their inverter technology, the Aquarea heat pumps control the system performance according
to the heat requirement and can therefore also be operated with buffer tanks efficiently and
save on space. To bridge over the cut-off times by the Energy Supply Company, heat transfer
systems can provide adequate intermediate storage with greater tank capacity such as floor
heating.
Verder is er al heel veel discussie over buffer tanks terug te lezen in deze en vergelijkbare fora
[ Voor 3% gewijzigd door dof op 18-09-2022 12:28 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Voorkeur gaat er bij mij ook naar uit om te hangen.
Klopt, maar ik zoek wat feitelijkheden om de installateur mee te overtuigen. Anders gok ik op een "het werkt niet goed, want jij wilde geen buffer discussie".dof schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:20:
[...]
Ik lees het iets anders. In sommige setup's waar er weinig capaciteit voor warmwateropslag (bij de niet- VVW setups) spreken ze van "mandatory" maar elders over "preferable" om onderstaande redenen:
[...]
In de laatste regel kun je hun gematigde opstelling lezen bij voldoende aanwezigheid van capaciteit zoals bij VVW.
Verder is er al heel veel discussie over buffer tanks terug te lezen in deze en vergelijkbare fora
Ik ga vandaag nog maar eens het hydraulisch design boek van Panasonic bestuderen.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
2 Beugels is voldoende mits de drager dat voor wat betreft het gewicht ruimschoots aan kan. Kies voor L200 kg bijvoorbeeld. Let ook op de lengte van de muurplaat. Deze zijn vaak te kort en moet minimaal 120 cm zijn. Aangesloten op afvoer regenwater. Werkt maar gedeeltelijk omdat bij defrosts het water aan alle kanten de bodem van de warmtepomp verlaat door de extra openingen. Goed waterpas helpt maar gedeeltelijk dat te voorkomen.ecn1985 schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:58:
Dat ziet er helemaal niet gek uit, 2 beugels voldoende? Heb jij de afvoer aangesloten of zie ik dat verkeerd?
Voorkeur gaat er bij mij ook naar uit om te hangen.
Tja, installateur gaat voor (conservatieve) zekerheid van installatie versus zuiniger omspringen met energie dunkt me...Ethirty schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:58:
[...]
Klopt, maar ik zoek wat feitelijkheden om de installateur mee te overtuigen. Anders gok ik op een "het werkt niet goed, want jij wilde geen buffer discussie".
Ik ga vandaag nog maar eens het hydraulisch design boek van Panasonic bestuderen.
Ik zou vooral ook de discussies over buffervat in de fora teruglezen.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik denk dat degene die een buffertank voorstelt met de argumenten moet komen. Samen met leidingen, extra pomp en installatie komt een buffervat al gauw op € 1000 en de 5° overtemperatuur en de extra pomp(en) komen op € 100 extra exploitatiekosten per jaar.Ethirty schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:58:
[...]
Klopt, maar ik zoek wat feitelijkheden om de installateur mee te overtuigen. Anders gok ik op een "het werkt niet goed, want jij wilde geen buffer discussie".
Het tweede argument van Panasonic, hydraulische scheiding van warmteopwekking en warmteafgifte, spreekt installateurs het meest aan. In een eerder document van Panasonic ging het over scheiding van de verantwoordelijkheden van installateur van de warmtepomp en installateur van het afgiftesysteem. Maar bij een warmtepomp moet je die helemaal niet willen scheiden en zeker niet tegen hoge extra kosten. Je moet de warmtepomp zo instellen dat hij de hele dag water levert van een temperatuur die hoort bij het afgiftesysteem en het warmteverlies van het huis. Met de software die al in de warmtepomp zit en de meegeleverde en optionele sensors is dat prima te regelen.
Ik denk dat die extra exploitatiekosten hoger liggen:FransvWoerkom schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:27:
en de 5° overtemperatuur en de extra pomp(en) komen op € 100 extra exploitatiekosten per jaar.
- Waterpomp: Stel 50W en 1650 vollasturen (in de praktijk zal de pomp meer uren draaien). Geeft al 82 kWh. Maal 80 cent (huidige stroomprijs) is al € 66.
- WP: 5 graden extra in je buffervat kost je bij mijn WP ongeveer 0.4 COP. Stel een WP van 5 kW met 1650 vollasturen en sCOP 4. Elektriciteitsverbruik dus 2062 kWh. Met sCOP 3.6 zou dat 2292 kWh zijn. Verschil 230 kWh. Maal 80 cent is dat € 184.
Over een levensduur van bijvoorbeeld 15 jaar zou dat dus (incl de eenmalige investering) neerkomen op € 4750.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 18-09-2022 17:06 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Volgens Panasonic zelf heb ik niet alleen geen buffervat nodig, maar waarschijnlijk zelfs geen separaat expansievat. Ook zo'n item dat er standaard in geklust wordt zonder nadenken. Heb alleen het volume van de vloerverwarming zelf nog niet kunnen bepalen, dus dat ga ik denk ik maar niet afdwingen
Iemand een idee hoeveel ruimte je aan de bovenkant van een Panasonic SWW vat moet houden om de anode te kunnen vervangen?
Panasonic rept nergens over de lengte van de staaf, en Aemail (de fabrikant zelf) heeft er eigenlijk ook niks over te zeggen.
Ik zie staven van 25-45cm voor andere fabrikanten. Dat maakt nogal wat verschil onder een schuin dak.
Het is sowieso allemaal lekker ondoorzichtig.
Gaat om de PAW-TA30C2E3STD, dat lijkt de Aemail HTP 302 Premium voor zover ik heb kunnen ontdekken
(al slaat de STD wellicht op een vereenvoudigde versie).
- Panasonic zegt energie label B met een verlies van 67W, hoogte van 1417 of 1835mm afhankelijk van welke pagina of folder. Hoezo 2 afmetingen voor 1 productcode
- Aemail spreekt van energielabel A en 49W, hoogte 1810
#team_UTC+1
Situatie: twee onder een kap woning uit 1954. Spouwmuren Rd 2, dakisolatie Rd 4.8, vloer <1. Ramen overal dubbelglas, de helft HR. Gasverbruik over een jaar genomen is ongeveer 1000 m3. Ik verwarm alleen beneden, de badkamer en af en toe m'n kantoortje boven. Simpele warmteverliesberekening geeft 7.5 kW bij -10 graden C.
Vloeroppervlak beneden is ongeveer 55 m2. Ik ga in de woonkamer vloerverwarming leggen, dat is 37 m2. Hiervoor gaat de vloer eruit zodat ik eerst isolatie kan aanbrengen. VVW met 16mm slang, 125mm HoH en 5 groepen.
Op basis van deze afgitfteberekeningtool zie ik dat bij vernoemde VVW parameters en een Ta van 35 graden en Tr van 30 graden met parket de warmteafgifte 60 W/m2 is.
Dus 2.2 kW VVW afgiftevermogen voor 37 m2 oppervlak. In de keuken wil ik een Jaga ophangen van 0.9 kW. Boilervat van 200L zal ook verwarmd moeten worden met de warmtepomp. Maar het lijkt dus dat ik maar de helft (totaal ongeveer 3.5 kW kan afgeven).
Daarnaast is volgens de Panasonic handleiding het debiet van de pomp 20 L/min. Met 5 VVW groepen kom je niet verder dan 10 L/min (aannemende dat de groepen gemiddeld genomen 2 L/min doen).
Lang verhaal, maar de vraag is: maak ik hier ergens een fout in de berekeningen? Mijn situatie lijkt me niet heel uniek dus ik hoop het
Mogelijke opties om warmteafgifte te verhogen:
- Ook VVW in keuken en hal. Minder goede optie omdat het veel moeilijker om vloerverwarming te realiseren, verder is een groot deel bedekt met de keukenblokken, vriezer, e.d. dus er zou effectief maar 10 m2 vloerverwarmingsoppervlak bijkomen.
- Een extra LTV radiator in de woonkamer.
Het debiet van de wp is doorgaans 10ltr/m bij verwarmen en bij een defrost gaat dat naar 27ltr/m. Dan moet bij mij wel de badkamer radiator open blijven staan want anders haalt ie zijn debiet niet en gaat dan in storing. Als je de mogelijkheid hebt om de gang en wc mee te nemen zou ik dat zeker doen. Later alsnog doen is duur en vaak niet meer erg makkelijk te realiseren. Ik heb dat niet gedaan en ja, had ik het maar wel gedaan.
https://clima-xl.com/prod...-boiler-pawt-300lle2-1034
Of zou een naverwarmer (doorstroomverwarmer) noodzakelijk zijn?
Hoewel ik graag van uitproberen hou, bij mezelf, wil ik dat anderen niet aandoen.
DJG WPS-300 solar, levertijd is wel lang nu....
Ik hoorde van een bekend persoon hier op het forum, mei 2023
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2022 19:30 ]
Ik heb een 5H draaien icm een Hewalex 6m2 collectoren en een 300L sww vat.AUijtdehaag schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:10:
Iemand ervaring met een panasonic 5 kW en een hygiene boiler? (met zonneboiler spiraal)
https://clima-xl.com/prod...-boiler-pawt-300lle2-1034
Of zou een naverwarmer (doorstroomverwarmer) noodzakelijk zijn?
Hoewel ik graag van uitproberen hou, bij mezelf, wil ik dat anderen niet aandoen.
DJG WPS-300 solar, levertijd is wel lang nu....
Ik hoorde van een bekend persoon hier op het forum, mei 2023
Wellicht dat dan net zo makkelijk en vrijwel gratis icm subsidie, of niet toepasbaar?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dat is een geemailleerd vat met 2 spiralen en de bovenste gebruik je dan voor de WP?
Maar dan warm je niet heel het vat door?
Zo een vat staat er al (incl collectoren), maar dan vraag ik me af of die geschikt is voor een WP.
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2022 20:21 ]
Er zijn hier vrij veel mensen zonder buffervat en zonder extra expansievat er is inmiddels genoeg bewijs dat het prima werkt.Ethirty schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:37:
Dagje Panasonic tech-deepdive gedaan
Volgens Panasonic zelf heb ik niet alleen geen buffervat nodig, maar waarschijnlijk zelfs geen separaat expansievat. Ook zo'n item dat er standaard in geklust wordt zonder nadenken. Heb alleen het volume van de vloerverwarming zelf nog niet kunnen bepalen, dus dat ga ik denk ik maar niet afdwingen
helaas is dat de manier, zelf onderzoeken, een plan maken en (laten) uitvoeren. (onder eigen verantwoordelijkheid) inhoud van vloerverwarming berekenen is vrij simpel, radiatoren zijn wat lastiger
Gewoon de binnendiameter als de inhoud van een grote cylinder zien of weet je de hoh afstand van je vloerverwarming niet?
Van belang is de schroefdraad. Ze zijn er in 3/4, 1 en 1-1/4". Als de meegeleverde op is, kan hij er makkelijk uit. Je kunt er dan een kettinganode in hangen, dan heb je weinig ruimte nodig.Ethirty schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:37:
[..]
Iemand een idee hoeveel ruimte je aan de bovenkant van een Panasonic SWW vat moet houden om de anode te kunnen vervangen?
Panasonic rept nergens over de lengte van de staaf, en Aemail (de fabrikant zelf) heeft er eigenlijk ook niks over te zeggen.
Ik zie staven van 25-45cm voor andere fabrikanten. Dat maakt nogal wat verschil onder een schuin dak.
[..]
Correct: onderste voor de pvt panelen en bovenste voor de warmtepomp. Werkt goed, wil je in de winter meer echte liters ivm gelaagdheid van het water met deze opstelling dan zou je een circulatiepomp kunnen plaatsen. (Zelf niet gedaan omdat dan de pvt nog ook in de winter dan wat doet ivm koude water onderin)AUijtdehaag schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:20:
@ErikVers
Dat is een geemailleerd vat met 2 spiralen en de bovenste gebruik je dan voor de WP?
Maar dan warm je niet heel het vat door?
Zo een vat staat er al (incl collectoren), maar dan vraag ik me af of die geschikt is voor een WP.
Zelf icm een bad en jong gezin altijd voldoende gehad (setpoint 52 met deltaT van 4)
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 18-09-2022 21:03 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Je bedoelt tijdens het opwarmen sww?AUijtdehaag schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:06:
@ErikVers
Op zich wel interessant, dan kan het huidige vat blijven staan.
Je merkt geen gependel van de WP neem ik aan?
Nee kan prima zijn energie kwijt in het vat. Is vaak tussen de 20min en 50min aan het draaien. Één of twee runs per dag. Uiteraard enkel tussen 15:00 en 22:00 vrijgeven via pana klokprogramma zodat geen nachtruns SWW krijgt en hij eerst met pvt mag proberen op te warmen tot 15:00 👍
Ondanks alle uitleg ook bij mij een probleem met de Emos 5604 thermostaat en geproduceerde foutcode H43 ( fout sensor zone 1 ) Het betreft een Split 9kW J Model.sjimmie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:33:
[...]
Wellicht lees ik jouw teksten verkeerd, maar zoals ik het las was het zo dat jij moeite had om de functie van CN2 en CN4 uit elkaar te houden. Ik lichtte dat toe in de meest basale vorm, namelijk door ze bij hun formele naam te benoemen. Uit jouw reacties lees ik daarover dan vooral irritatie.
Dat andere tweakers het verwarrend maken neem je mij en/of Panasonic toch niet kwalijk?
De thermostaat is aangesloten op CN4 en in het menu is gekozen voor:
Systeeminstellingen
Zone en Sensor
- zone 1 systeem
- ruimte
- ruimte sensor
- externe schakeling: Ja
Na opstarten geeft het middengedeelte van het scherm aan:
ruimte temperatuur 0* C
De draden voor de thermostaat zijn aangesloten op resp contacten 2 en 3
Na inschakelen draait de WP luttele seconden, stopt dan en geeft H43
Het programmeerbare broertje van de Emos AAN/UIT thermostaat geeft dezelfde foutcode.
Heb ondertussen 1 1/2 dag gezocht naar het probleem
Kennelijk wordt door CN4 de thermostaat, zijnde de externe Switch, niet herkend/verwacht ?
Heeft iemand van jullie een suggestie of oplossing ?
Heb je hem wel op watertemperatuur staan? Bij mij (servicecloud): zone1 kamer/kamersensor:watertemperatureGary199 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:53:
[...]
Ondanks alle uitleg ook bij mij een probleem met de Emos 5604 thermostaat en geproduceerde foutcode H43 ( fout sensor zone 1 ) Het betreft een Split 9kW J Model.
De thermostaat is aangesloten op CN4 en in het menu is gekozen voor:
Systeeminstellingen
Zone en Sensor
- zone 1 systeem
- ruimte
- ruimte sensor
- externe schakeling: Ja
Na opstarten geeft het middengedeelte van het scherm aan:
ruimte temperatuur 0* C
De draden voor de thermostaat zijn aangesloten op resp contacten 2 en 3
Na inschakelen draait de WP luttele seconden, stopt dan en geeft H43
Het programmeerbare broertje van de Emos AAN/UIT thermostaat geeft dezelfde foutcode.
Heb ondertussen 1 1/2 dag gezocht naar het probleem
Kennelijk wordt door CN4 de thermostaat, zijnde de externe Switch, niet herkend/verwacht ?
Heeft iemand van jullie een suggestie of oplossing ?
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl
Hoi andrehj, dank voor je reacties en de linkjes. Wat ik alleen nog niet snap is hoe ik de termostaat van mijn huidige zoneregeling Watts vision) aansluit op de panasonic warmtepomp, daar zit toch een eigen thermostaat / kastje waar je alles kan instellen bij?Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:28:
[...]
Zonder die regeling en een buffervat draait je WP een stuk efficiënter. Voor meer info:
Weet jij hier meer over of is er iemand anders die weet hoe ik het straks moet aanpakken.
10cm hoh, maar weet niet welk diameter ze gaan leggen.twain4me schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:27:
[...]
Er zijn hier vrij veel mensen zonder buffervat en zonder extra expansievat er is inmiddels genoeg bewijs dat het prima werkt.![]()
helaas is dat de manier, zelf onderzoeken, een plan maken en (laten) uitvoeren. (onder eigen verantwoordelijkheid) inhoud van vloerverwarming berekenen is vrij simpel, radiatoren zijn wat lastiger
Gewoon de binnendiameter als de inhoud van een grote cylinder zien of weet je de hoh afstand van je vloerverwarming niet?
Kijk, daarom vraag ik het hier.FransvWoerkom schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:47:
[...]
Van belang is de schroefdraad. Ze zijn er in 3/4, 1 en 1-1/4". Als de meegeleverde op is, kan hij er makkelijk uit. Je kunt er dan een kettinganode in hangen, dan heb je weinig ruimte nodig.
Is het dan ook toevallig zo dat de oude anode zo klein wordt dat deze er makkelijk uit te halen is?
#team_UTC+1
weet je wel de lengte van de groepen?Ethirty schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:38:
[...]
10cm hoh, maar weet niet welk diameter ze gaan leggen.
Moest het even opzoeken. 130m2 over 13 groepen, lengte niet vermeld. Diameter bleek toch gespecificeerd als 18mm.
#team_UTC+1
bij systeeminstellingen op ruimte sensor en bij bedrijfsinstellingen op WARhnq schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:15:
[...]
Heb je hem wel op watertemperatuur staan? Bij mij (servicecloud): zone1 kamer/kamersensor:watertemperature
Je gebruikt geen ruimtesensor maar alleen externe schakeling. Dus bij systeeminstelling kiezen voor water temperature en niet voor room thermistor.Gary199 schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:50:
[...]
bij systeeminstellingen op ruimte sensor en bij bedrijfsinstellingen op WAR
/f/image/lKzCWvhKKu5M3ZFrfMohz1wb.png?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl
merci,hnq schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:55:
[...]
Je gebruikt geen ruimte sensor maar alleen externe schakeling. Dus bij systeeminstelling kiezen voor water temperature en niet voor room thermistor.
[Afbeelding]
optionele PCB op NEE gezet
systeem werkt nu op watertemperatuur, ingesteld op 38* C
het 100 L buffervat staat op "standby"door deze plm 80% te knijoen middels een afsluiter
aanvoer is 35 en retour 31* C
pompdebiet 16L/min en compressor 22Hz
de buitenunit hoor ik niet op 2m afstand
de binnenunit hangt pal onder de kamer vloer en is muisstil.
De foutmeldingen H67 en H43 geven m.i. aan, dat de WP een sensor verwacht via de ruimte-zone 1
op basis van de instelling sensor ipv thermometer.
Het systeem "weet" dus om welke missende sensor het gaat als H67 of H43 wordt genoemd.
Als greenhorn veronderstel ik dan dat een beetje systeem die specifieke aanduiding dan ook deelt met de meestal onwetende gebruiker, al helemaal als die gebruiker een recente intreder is.
Kennelijk iets van: "hoe onwetender de gebruiker is hoe machtiger ben ik als fabrikant.
Terwijl juist door het gebruik alom en het hoge energie gebruik en de hoge prijzen de gebruiker geld over heeft voor een goed werkend en zuinig systeem.
De overheid heeft hier een schone taak om over de hoofden heen van de fabrikanten die gebruiker te belonen
die een slim en transparant systeem heeft waarmee de energieconsumptie kan worden vermindert.
Een aparte subsidie voor een dergelijk slim systeem dat volop in de publieke belangstelling zou staan geeft een omzet boost indien ook de aanschafprijs mee kan komen.
Panasonic heeft nog veel te leren, zie ook de vele inspanningen van de tweakers hier.
Hulde jullie
Dit topic is gesloten.