Nee, het kan ook dat die ruimtesensor er wel zit om op de remote of in de service cloud de kamertemperatuur weer te geven, maar dat die defect of wegens overbodigheid verwijderd is. De pana kan niet weten wat het doel van die sensor is en bovendien gaat het om een installateursinstelling.Gary199 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:53:
[...]
merci,
optionele PCB op NEE gezet
systeem werkt nu op watertemperatuur, ingesteld op 38* C
het 100 L buffervat staat op "standby"door deze plm 80% te knijoen middels een afsluiter
aanvoer is 35 en retour 31* C
pompdebiet 16L/min en compressor 22Hz
de buitenunit hoor ik niet op 2m afstand
de binnenunit hangt pal onder de kamer vloer en is muisstil.
De foutmeldingen H67 en H43 geven m.i. aan, dat de WP een sensor verwacht via de ruimte-zone 1
op basis van de instelling sensor ipv thermometer.
Het systeem "weet" dus om welke missende sensor het gaat als H67 of H43 wordt genoemd.
Als greenhorn veronderstel ik dan dat een beetje systeem die specifieke aanduiding dan ook deelt met de meestal onwetende gebruiker, al helemaal als die gebruiker een recente intreder is.
Kennelijk iets van: "hoe onwetender de gebruiker is hoe machtiger ben ik als fabrikant.
Terwijl juist door het gebruik alom en het hoge energie gebruik en de hoge prijzen de gebruiker geld over heeft voor een goed werkend en zuinig systeem.
De overheid heeft hier een schone taak om over de hoofden heen van de fabrikanten die gebruiker te belonen
die een slim en transparant systeem heeft waarmee de energieconsumptie kan worden vermindert.
Een aparte subsidie voor een dergelijk slim systeem dat volop in de publieke belangstelling zou staan geeft een omzet boost indien ook de aanschafprijs mee kan komen.
Panasonic heeft nog veel te leren, zie ook de vele inspanningen van de tweakers hier.
Hulde jullie
ik denk dat je beetje doordraaft. het is helemaal geen snood plan om de "gebruiker" onder de duim te houden maar om de gebruiker te beschermen tegen zichzelf. dit soort meldingen zou je nooit moeten zien als gebruiker als de installatie goed in bedrijf is gesteld.Gary199 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:53:
[...]
Als greenhorn veronderstel ik dan dat een beetje systeem die specifieke aanduiding dan ook deelt met de meestal onwetende gebruiker, al helemaal als die gebruiker een recente intreder is.
Kennelijk iets van: "hoe onwetender de gebruiker is hoe machtiger ben ik als fabrikant.
Terwijl juist door het gebruik alom en het hoge energie gebruik en de hoge prijzen de gebruiker geld over heeft voor een goed werkend en zuinig systeem.
De overheid heeft hier een schone taak om over de hoofden heen van de fabrikanten die gebruiker te belonen
die een slim en transparant systeem heeft waarmee de energieconsumptie kan worden vermindert.
Een aparte subsidie voor een dergelijk slim systeem dat volop in de publieke belangstelling zou staan geeft een omzet boost indien ook de aanschafprijs mee kan komen.
Panasonic heeft nog veel te leren, zie ook de vele inspanningen van de tweakers hier.
Hulde jullie
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Mijn Pana remote controller geeft de actuele ruimtetemperatuur consequent 3 graden hoger weer dan de werkelijkheid.
Is het mogelijk om dat in het menu ergens te kalibreren, of te off-setten?
Helaas maar 2 graden. Is wel heel veel, klopt je meting wel?wessy schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:33:
Mijn Pana remote controller geeft de actuele ruimtetemperatuur consequent 3 graden hoger weer dan de werkelijkheid.
:strip_exif()/f/image/NX5kcL7kyF3m69MOCENALOrt.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
3 graden hoger dan wat? hoger dan jouw vorige temperatuurmeter die wellicht 2 graden de andere kant afweek?wessy schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:33:
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Wat is nu eigenlijk precies het nut van de externe ruimte sensor? Hoe stelt je dat in staat erop te sturen?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Naast de calibratie die @t.oswald noemt, moet je ook rekening houden met de eigenverwarming van de remote. De ntc zit rechtsonder vlak bij de groene led. Dat scheelt ook een halve graad.wessy schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:33:
Die sensor kun je gebruiken in plaats van de sensor in de remote. Bijvoorbeeld als je de remote in de technische ruimte hebt hangen en de temperatuur in de woonkamer wilt regelen. Of bij een 2-zone systeem met de remote in de ene zone en de sensor in de andere.CurlyMo schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:52:
Wat is nu eigenlijk precies het nut van de externe ruimte sensor? Hoe stelt je dat in staat erop te sturen?
Waarbij je in alle gevallen tegen de beperkingen aan blijft lopen van de RC thermostaat.FransvWoerkom schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:47:
[...]
Die sensor kun je gebruiken in plaats van de sensor in de remote. Bijvoorbeeld als je de remote in de technische ruimte hebt hangen en de temperatuur in de woonkamer wilt regelen. Of bij een 2-zone systeem met de remote in de ene zone en de sensor in de andere.
Dat klopt. Panasonic geeft niks om halve graden.CurlyMo schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:49:
[...]
Waarbij je in alle gevallen tegen de beperkingen aan blijft lopen van de RC thermostaat.
Overigens bestaat de RC thermostaat dus niet. De thermostaat zit in de software, de sensor zit in de remote of los in de kamer, en de instelling van het setpoint doe je met de remote.
De remote controller geeft 3 graden hoger aan dan mijn vorige kamerthermostaat (die hangt er nog naast). Inderdaad, wellicht hebben ze allebei een afwijking (en dan bij elkaar vandaan).sjimmie schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:46:
[...]
3 graden hoger dan wat? hoger dan jouw vorige temperatuurmeter die wellicht 2 graden de andere kant afweek?
Hoe meten jullie nauwkeurig een ruimte temperatuur?
Bij een dagje Panasonic sloeg de instructeur stijl achterover bij het horen van het feit dat wij meestal geen buffers plaatsen. Zelfs zijn collega werd bij de discussie geroepen :-) Uiteindelijk gaven zij toe een hufterproof systeem te presenteren aan hun cursisten om problemen te voorkomen. Dus??...FransvWoerkom schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:27:
[...]
Ik denk dat degene die een buffertank voorstelt met de argumenten moet komen. Samen met leidingen, extra pomp en installatie komt een buffervat al gauw op € 1000 en de 5° overtemperatuur en de extra pomp(en) komen op € 100 extra exploitatiekosten per jaar.
Het tweede argument van Panasonic, hydraulische scheiding van warmteopwekking en warmteafgifte, spreekt installateurs het meest aan. In een eerder document van Panasonic ging het over scheiding van de verantwoordelijkheden van installateur van de warmtepomp en installateur van het afgiftesysteem. Maar bij een warmtepomp moet je die helemaal niet willen scheiden en zeker niet tegen hoge extra kosten. Je moet de warmtepomp zo instellen dat hij de hele dag water levert van een temperatuur die hoort bij het afgiftesysteem en het warmteverlies van het huis. Met de software die al in de warmtepomp zit en de meegeleverde en optionele sensors is dat prima te regelen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb een DIY thermostaat en ik zou graag nog eens willen vergelijken met een "min-of-meer" geijke thermometer. Voor nu weten we gewoon welk getal daarop past bij wat wij prettig vinden in de stookperiode.wessy schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:00:
[...]
De remote controller geeft 3 graden hoger aan dan mijn vorige kamerthermostaat (die hangt er nog naast). Inderdaad, wellicht hebben ze allebei een afwijking (en dan bij elkaar vandaan).
Wij hebben een 300lle2 met zonneboiler en in het vat een externe heater. Hebben een 5 kW bi-bloc, dus die heeft in de binnenunit ook nog een interne heater.AUijtdehaag schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:10:
Iemand ervaring met een panasonic 5 kW en een hygiene boiler? (met zonneboiler spiraal)
https://clima-xl.com/prod...-boiler-pawt-300lle2-1034
Of zou een naverwarmer (doorstroomverwarmer) noodzakelijk zijn?
Hoewel ik graag van uitproberen hou, bij mezelf, wil ik dat anderen niet aandoen.
DJG WPS-300 solar, levertijd is wel lang nu....
Ik hoorde van een bekend persoon hier op het forum, mei 2023
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
weten ze zelf wel van de japanse kabouters die intrek hebben genomen in de pana ?Carboy54 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:02:
[...]
Bij een dagje Panasonic sloeg de instructeur stijl achterover bij het horen van het feit dat wij meestal geen buffers plaatsen. Zelfs zijn collega werd bij de discussie geroepen :-) Uiteindelijk gaven zij toe een hufterproof systeem te presenteren aan hun cursisten om problemen te voorkomen. Dus??...
Wat al gezegd is, dat doet er niet echt toe. Weet welke waarde hoort bij wat jij comfortabel vind. En weet ook dat 20 graden bij jou thuis niet plot op de 20 graden bij een ander. Juist omdat de sensoren niet geijkt zijn.wessy schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:00:
[...]
Een enigzins gerelateerde vraag; Hoe zorgden de rules ervoor dat de warmtepomp aanging en hoe werkt die langzame start? Ik dacht altijd dat dit gedaan werd door de aangevraagde temperatuur te wijzigen via SetZ1HeatRequestTemperature, maar ik lees nu dat dit misschien steeds een write op de EEPROM van de warmtepomp veroorzaakt. Zaten er beperkingen in die rules om te zorgen dat die calls niet tevaak aangeroepen werden?CurlyMo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:51:
[...]
Op het moment dat de kamer teveel was afgekoeld zette de rules dus de warmtepomp aan en ging hij de langzame start en stooklijn correctie logica toepassen. De logica van langzame start en stooklijn correctie is onafhankelijk van de software thermostaat. Het enige wat die Ta sturingslogica doet is reageren op de status van de warmtepomp. Is die aan of uit?
Vandaag verder gegaan met zoeken naar de oorzaak van de foutmeldingen en uitschakelen van de WP.hnq schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:55:
[...]
Je gebruikt geen ruimtesensor maar alleen externe schakeling. Dus bij systeeminstelling kiezen voor water temperature en niet voor room thermistor.
[Afbeelding]
Instellen van de Externe SW als de aan/uit schakeling van de WP bij overschrijding van de op de Emos thermostaat ingestelde max temp. werkt.
Deze thermostaat werkt dus als de voor de WP onzichtbare derde die ingrijpt door de WP geheel uit te schakelen. De optionele PCB kan i.c. ingeschakeld blijven omdat deze niet voor een probleem zorgt.
Het buffervat moet echter wel uitgeschakeld worden omdat de WP in het display een temp. laat zien van 25 als een vaste waarde doch zelf niet opstart. Nee als antwoord op de vraag buffervat JA/Nee is noodzakelijk.
Niet duidelijk is waarom dat moet. Het buffervat is voorzien van de voorgeschreven voeler op de aangewezen plaats. De temperatuur van het buffervat werd ook correct uitgelezen, een paar graden hoger dan de Retour.
De WP kon dus zien of en zoja hoeveel de temp. van buffervat en retour van elkaar verschilden.
Mij maakt het niet uit, want er is te zien dat met het "onzichtbare" buffervat .de WP eerder efficienter werkt dan indien wel "zichtbaar".
Dient een aangemeld buffervat te worden voorzien van 2 thermistors ? Waar aan te sluiten ?
Iemand die dat weet ?
Zie hier waarmee ik draai:Robbiedobbie schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:47:
[...]
Een enigzins gerelateerde vraag; Hoe zorgden de rules ervoor dat de warmtepomp aanging en hoe werkt die langzame start? Ik dacht altijd dat dit gedaan werd door de aangevraagde temperatuur te wijzigen via SetZ1HeatRequestTemperature, maar ik lees nu dat dit misschien steeds een write op de EEPROM van de warmtepomp veroorzaakt.
https://gist.github.com/C...13bedb261e40130c2aadeb456
In mijn laatste revisie stuur ik op basis van mijn hardware thermostaat i.p.v. op mijn software thermostaat
Die beperking heb ik alleen toegepast bij de pomp. Bij de SetZ1HeatRequestTemperature schiet dat niet echt op, omdat anders de compressor makkelijk uit je vingers glipt.Zaten er beperkingen in die rules om te zorgen dat die calls niet tevaak aangeroepen werden?
externe schakeling is voor dew netbeheerder of een GBS om de hele machine uit te schakelen. voor normaal gebruik moet je gewoon de normale 220v schakeling gebruiken aan de linkerkant van de print. dan blijven de pomp(en) gewoon doorlopen en blijft de vorstschakeling aan.Gary199 schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:02:
[...]
Vandaag verder gegaan met zoeken naar de oorzaak van de foutmeldingen en uitschakelen van de WP.
Instellen van de Externe SW als de aan/uit schakeling van de WP bij overschrijding van de op de Emos thermostaat ingestelde max temp. werkt.
Deze thermostaat werkt dus als de voor de WP onzichtbare derde die ingrijpt door de WP geheel uit te schakelen. De optionele PCB kan i.c. ingeschakeld blijven omdat deze niet voor een probleem zorgt.
Het buffervat moet echter wel uitgeschakeld worden omdat de WP in het display een temp. laat zien van 25 als een vaste waarde doch zelf niet opstart. Nee als antwoord op de vraag buffervat JA/Nee is noodzakelijk.
Niet duidelijk is waarom dat moet. Het buffervat is voorzien van de voorgeschreven voeler op de aangewezen plaats. De temperatuur van het buffervat werd ook correct uitgelezen, een paar graden hoger dan de Retour.
De WP kon dus zien of en zoja hoeveel de temp. van buffervat en retour van elkaar verschilden.
Mij maakt het niet uit, want er is te zien dat met het "onzichtbare" buffervat .de WP eerder efficienter werkt dan indien wel "zichtbaar".
Dient een aangemeld buffervat te worden voorzien van 2 thermistors ? Waar aan te sluiten ?
Iemand die dat weet ?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Bedankt voor de input @Andrehj en @Signor Doekie .
Algemener: ik had begrepen dat de 5, 7 en 9kW allen terug moduleren tot ca 2.5kW, dus in het slechtste geval heb haal ik de 7kW niet vanwege gebrekkige afgifte of is er een andere reden om naar 5kW te gaan? Sowieso is die 7kW allleen nodig voor de koudste dagen, op die dagen zou de afgiftetemperatuur nog wat omhoog kunnen ten kost van COP.
Keramisch parket of tegels is een no go vanwege WAF, PVC zou nog kunnen. De woonkamervloer ligt nu op een houten tussenvloer, als ik die weghaal kan ik eenvoudig isolatie en vloerverwarming aanbrengen op de lager gelegen betonvloer. Vraag me niet waarom dit ooit zo gemaakt is. In de keuken zou de keuken eruit moeten, betonvloer eruit. Veel meer werk dat ik in de toekomst bij vervangen van de keuken wil doen. En het missen van die afgifte van 10 m2 * 100W per m2 kan ik met een Jaga oplossen.Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:29:
@yuumai : Je vergeet de optie: Geen parket maar tegels of keramisch parket. Dan kun je tot 100 W/m² halen. Deze optie zou ik combineren met de je eerste optie, dus ook VVW met daarop tegels in keuken en woonkamer.
Ik heb momenteel een T22 hangen in de woonkamer van ~0.5x2.5m, hangt niet in de weg dus wellicht is het een optie om die te houden analoog met die oversized badkamer radiator.Signor Doekie schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:44:
@yuumai ...de badkamer met een oversized radiator....Het debiet van de wp is doorgaans 10ltr/m bij verwarmen en bij een defrost gaat dat naar 27ltr/m. Dan moet bij mij wel de badkamer radiator open blijven staan want anders haalt ie zijn debiet niet en gaat dan in storing.
Algemener: ik had begrepen dat de 5, 7 en 9kW allen terug moduleren tot ca 2.5kW, dus in het slechtste geval heb haal ik de 7kW niet vanwege gebrekkige afgifte of is er een andere reden om naar 5kW te gaan? Sowieso is die 7kW allleen nodig voor de koudste dagen, op die dagen zou de afgiftetemperatuur nog wat omhoog kunnen ten kost van COP.
meer lawaai als hij op gang komt. de kleinere units zijn gewoon begrenst in hoe hard ze mogen. dus dat kan eventueel nog een ding zijn. en prijs natuurlijk. je betaalt meer voor iets wat je niet nodig hebt.yuumai schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:39:
Bij de externe schakeling blijft ook de vorstbeveiliging netjes intact. Het stand-by verbruik gaat bij mijn 5H dan van 30 naar 9W. Gaat dus niet helemaal uit!flippy schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:47:
[...]
externe schakeling is voor dew netbeheerder of een GBS om de hele machine uit te schakelen. voor normaal gebruik moet je gewoon de normale 220v schakeling gebruiken aan de linkerkant van de print. dan blijven de pomp(en) gewoon doorlopen en blijft de vorstschakeling aan.
CN4 uitgeschakeld:
:strip_exif()/f/image/K80aumYGf6zE96YISrDiDffg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door t.oswald op 19-09-2022 22:56 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
je pomp mag wel aan maar je element niet. afhankelijk van de situatie kan dat wel problematisch zijn.t.oswald schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:50:
[...]
Bij de externe schakeling blijft ook de vorstbeveiliging netjes intact. Het stand-by verbruik gaat bij mijn 5H dan van 30 naar 9W. Gaat dus niet helemaal uit!
CN4 uitgeschakeld:
[Afbeelding]
Ik heb het eens een keer uitgezocht en volgens mij blijft de vorstbeveiliging inderdaad intact.t.oswald schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:50:
[...]
Bij de externe schakeling blijft ook de vorstbeveiliging netjes intact. Het stand-by verbruik gaat bij mijn 5H dan van 30 naar 9W. Gaat dus niet helemaal uit!
CN4 uitgeschakeld:
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Nee, die sensor is er niet en niet geweest ook.Bij instelling zone zal er een sensor moeten zijn om t.a.v. die zone iets te kunnen doen als pomp.Zonder sensor heeft instelling zone m.i. geen zin.FransvWoerkom schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:10:
[...]
Nee, het kan ook dat die ruimtesensor er wel zit om op de remote of in de service cloud de kamertemperatuur weer te geven, maar dat die defect of wegens overbodigheid verwijderd is. De pana kan niet weten wat het doel van die sensor is en bovendien gaat het om een installateursinstelling.
Gehele installatie is door mijzelf aangelegd.
De WP is uit Polen gehaald; die detaillist levert eens per plm. 3 weken plm. 4 WP af, meestal 5-7-9 en 13 kW, soms ook T-cap
Hufterproof met thermostaat etc ? Zal wel.Carboy54 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:02:
[...]
Bij een dagje Panasonic sloeg de instructeur stijl achterover bij het horen van het feit dat wij meestal geen buffers plaatsen. Zelfs zijn collega werd bij de discussie geroepen :-) Uiteindelijk gaven zij toe een hufterproof systeem te presenteren aan hun cursisten om problemen te voorkomen. Dus??...
Heb hier de thermostaat verwijderd en het buffervat uit de instellingen verwijderd.
In de BV-leidingen zitten afsluiters om in de winter het BV 99% te neutraliseren en de waterinhoud te beperken.
Carboy54 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:02:
[...]
Dank.flippy schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:47:
[...]
externe schakeling is voor dew netbeheerder of een GBS om de hele machine uit te schakelen. voor normaal gebruik moet je gewoon de normale 220v schakeling gebruiken aan de linkerkant van de print. dan blijven de pomp(en) gewoon doorlopen en blijft de vorstschakeling aan.
Heb een split model. De vorstbescherming etc is juist de reden van de keuze.t.oswald schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:50:
[...]
CN4 uitgeschakeld:
Goedenavond.
Vorig jaar een Panasonic warmtepomp geplaatst. F serie 5kw.
Alleen ik zit met het volgende “stooklijn”
Kun je dit ook uitschakelen ?? En de warmtepomp gewoon in 1 keer na z’n volle vermogen gaat nu is die echt traag en begint met een 600 watt na een uur / 1,5 uur heeft die een 1400 watt wat die verbruikt.
Of moet ik echt met een stooklijn gaan werken ? Want hier snap ik namelijk niets van wat ik waar moet instellen.
Kun je dit ook uitschakelen ?? En de warmtepomp gewoon in 1 keer na z’n volle vermogen gaat nu is die echt traag en begint met een 600 watt na een uur / 1,5 uur heeft die een 1400 watt wat die verbruikt.
Of moet ik echt met een stooklijn gaan werken ? Want hier snap ik namelijk niets van wat ik waar moet instellen.
ik zou eerst even internet afstruinen hoe een stooklijn werkt en wat het is.Patrickbennink schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:12:
Goedenavond.
en ja, dat hij zo traag is en op laag vermogen tokkelt is juist wat je wilt.
Oké. Ik ben bang dat ik ons huis niet warm ga krijgen hiermee.
Het is nu 11 graden buiten en mijn aanvoer vanaf de warmtepomp is 41 verbruik is nu 1000 watt. En heeft er nu net 2 uur over gedaan om de woning 1 graad te verwarmen.
Straks bij 0 graden ben ik toch echt bang dat die het niet gaat halen.
Veel gelezen over stooklijn maar begrijp hem gewoon niet haha
Het is nu 11 graden buiten en mijn aanvoer vanaf de warmtepomp is 41 verbruik is nu 1000 watt. En heeft er nu net 2 uur over gedaan om de woning 1 graad te verwarmen.
de manier van afgifte (dus radiatoren of vloerverwrming) veranderd niks aan het wel of niet kunnen van een stooklijn. de waardes zijn aleen anders.
en 2 uur voor 1 graad is best snel. je pompt best veel vermogen je huis in dus.
je begrijpt wel dat je hem aan moet laten en zorgen dat hij blijft lopen op een laag pitje zodat je huis warm blijft? daar is de stooklijn voor zodat je watertemperatuur aanpast aan de buitentemperatuur en de machine zo lang mogelijk kan bijven draaien zonder stoppen.
zo snel opwarmen wil alleen maar zeggen dat die 40 graden veel te veel is. begin maar eens met een stooklijn van 35 bij 10 graden buiten en 45 graden bij -10. dan kan je rustig gaan spelen met de waardes totdat je warmtepomp vele uren staat te tokkelen en je thermostaat aalleen maar ingrijpt als het te warm word in huis.
nogmaals: de bedoeling is dat je hem NIET uitzet savonds. 1 graadje lager kan maar niet uit. het is geen CV ketel.
en 2 uur voor 1 graad is best snel. je pompt best veel vermogen je huis in dus.
je begrijpt wel dat je hem aan moet laten en zorgen dat hij blijft lopen op een laag pitje zodat je huis warm blijft? daar is de stooklijn voor zodat je watertemperatuur aanpast aan de buitentemperatuur en de machine zo lang mogelijk kan bijven draaien zonder stoppen.
zo snel opwarmen wil alleen maar zeggen dat die 40 graden veel te veel is. begin maar eens met een stooklijn van 35 bij 10 graden buiten en 45 graden bij -10. dan kan je rustig gaan spelen met de waardes totdat je warmtepomp vele uren staat te tokkelen en je thermostaat aalleen maar ingrijpt als het te warm word in huis.
nogmaals: de bedoeling is dat je hem NIET uitzet savonds. 1 graadje lager kan maar niet uit. het is geen CV ketel.
[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 20-09-2022 21:30 ]
Die stooklijn doet niets anders dan je cv temperatuur afstemmen op de buitentemperatuur. Bij 10 graden heb je misschien voldoende aan 35. Bij 0 graden 40 en bij -10 misschien wel 45.
Kwestie van ergens beginnen en bijstellen op basis van de resultaten.
Maar zoals @flippy terecht zegt; geef het de tijd. Laat het ding de hut op temperatuur houden ipv snel op te warmen.
Kwestie van ergens beginnen en bijstellen op basis van de resultaten.
Maar zoals @flippy terecht zegt; geef het de tijd. Laat het ding de hut op temperatuur houden ipv snel op te warmen.
Ik ga even proberen een basis uit te leggen (zonder het hele verhaal).Patrickbennink schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:22:
Oké. Ik ben bang dat ik ons huis niet warm ga krijgen hiermee.
Het hele idee met een warmtepomp is vooral "rustig" opwarmen, dus niet zoals met een gasketel hele hete radiatoren, maar radiatoren die net warm genoeg zijn om je huis op temperatuur te krijgen en te houden.
Waarom? Omdat het rendement van een warmtepomp heel erg afhangt van hoe hard die moet zwoegen.
De stooklijn zorgt ervoor dat jouw radiatoren warmer worden naarmate het buiten kouder wordt.
Momenteel is het buiten nog niet heel koud en dan hoeven de radiatoren nog niet zo heel warm te worden om wel op rustig tempo genoeg warmte af te geven. Naarmate het buiten kouder wordt, zal de warmtepomp de temperatuur van jouw radiatoren verhogen zodat er meer warmte wordt afgegeven (want door de kou buiten heb je ook meer warmteverlies).
Met vloerverwarming is het dan BIJVOORBEELD zo dat de warmtepomp er water van 28 graden in stuurt als het buiten nog 12 graden is, en er water van 32 graden in stuurt als het buiten -5 graden is.
Omdat radiatoren een hogere watertemperatuur nodig hebben, zou je bij radiatoren BIJVOORBEELD water van 38 graden nodig hebben als het buiten 12 graden is en water van 46 graden als het buiten -5 graden is.
Dat is je stooklijn: water 38 bij buiten 12 en water 46 bij buiten -5.
Idealiter stel je de stooklijn zo in dat het hele systeem precies in balans is.
Als je dat voor elkaar krijgt dan worden je radiatoren precies warm genoeg om je huis op temperatuur te houden, en zal de warmtepomp constant op het laagst mogelijke vermogen draaien wat daarvoor nodig is.
Helaas zijn er veel factoren die die ideale situatie verpesten. Ten eerste al als het buiten zo varieert dat het binnen al kouder of warmer wordt en de warmtepomp daar dan net te laat op reageert. Dan kan het maar zo uiteindelijk een graad (of 2) kouder of warmer worden in huis dan jij fijn vindt.
Een andere factor is deuren en ramen die weleens opengaan. En dan heb je nog de factor van aanwezige/afwezige mensen die meer of minder meeverwarmen.
Om die niet-ideale situatie te helpen, wordt vaak naast de stooklijn ook een thermostaat gebruikt. Dan wordt de stooklijn zo ingesteld dat de watertemperatuur wat hoger is dan strikt nodig, wat zal resulteren in dat je huis langzaam warmer wordt zolang de warmtepomp stookt, en dat dan de thermostaat de warmtepomp stopt wanneer de gewenste comfortabele temperatuur in huis bereikt wordt.
Alternatief is nog om geen stooklijn te gebruiken, dat heet dan "Direct" in de panasonic.
Je stelt dan gewoon een vaste watertemperatuur in, net als voorheen met je gasketel, van bv 45 graden. De thermostaat moet het dan gewoon zelf doen.
Nadeel hiervan is dat de warmtepomp een stuk minder efficient zal werken, vooral als het eigenlijk met een lagere watertemperuur had gekund (zoals momenteel, nu het nog helemaal niet koud is buiten).
EDIT:
Oja, inhakend op dat de WP er nu al 2 uur over doet om het 1 graad warmer te krijgen.
Ten eerste laten de meeste WP gebruikers de WP ook gewoon 's nachts het huis op temperatuur houden, en ten tweede is het even wennen dat het langer duurt maar daar kan je op anticiperen door eerder de WP te laten verwarmen. (want ik denk dat je nu de timer gebuikt om hem 's nachts uit te zetten en dus moet je hem 's morgens eerder laten beginnen)
[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 21-09-2022 07:39 ]
@sjimmie aanvullend, ik zie bij mij inderdaad dat als het hard waait, het een stuk lastiger is om de hut op temperatuur te krijgen. Maar dat zit er niet in bij de stooklijn
En aanvullend/vragend: is het niet ook zo dat als je aanvullend de controller of thermistor gebruikt de WP ook aan stooklijn verstelling doet/kan doen?
Life is not about specs, it is about joy!
@MikeyMan en @bartvl ik hou het graag gewoon bij de basis zodat @Patrickbennink snapt waar het over gaat. er zijn nog tientallen andere invloeden te bedenken en er zijn tientallen andere manieren om het gedrag verder te beinvloeden.
Ik ben bezig om via weerbericht bij bepaalde windrichting / kracht Icm temperatuur te anticiperen, vrij staande woning op platteland heeft wind meer impact dan alleen kou.MikeyMan schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:37:
@sjimmie aanvullend, ik zie bij mij inderdaad dat als het hard waait, het een stuk lastiger is om de hut op temperatuur te krijgen. Maar dat zit er niet in bij de stooklijn
Woon dan niet op het platteland, maar wel aan drie kanten minstens 30 meter vrij. Viel mij ook al op dat het nogal wat scheelt.davevleugel schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:11:
[...]
Ik ben bezig om via weerbericht bij bepaalde windrichting / kracht Icm temperatuur te anticiperen, vrij staande woning op platteland heeft wind meer impact dan alleen kou.
Er staat ergens op tweakers een exel bestand met de maandelijkse gegevens van de gebruikers. Ik gebruik de uitkomst om de energie adviseurs van mijn gemeente te overtuigen van de resultaten op het gebied van rendement. Door de drukte kan ik hem even niet traceren. Wie voorziet mij van de link?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
@Carboy54 Is dat niet gewoon die ene uit de startpost van het algemene WP-topic? Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" onder COP-cijfers
@t.oswald download het excelsheet en zie de 2e tab. Gaat tot eind 2020 zo te zien?
deze
@t.oswald download het excelsheet en zie de 2e tab. Gaat tot eind 2020 zo te zien?
deze
[ Voor 17% gewijzigd door Bra-Jo op 21-09-2022 16:31 ]
Nomen nescio
Als je de meetgegevens bedoelt die @Tomexergie maandelijks verzamelt: Die zijn gepind in het L/W WP topic en dus makkelijk daar terug te vinden.Carboy54 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:35:
Er staat ergens op tweakers een exel bestand met de maandelijkse gegevens van de gebruikers. Ik gebruik de uitkomst om de energie adviseurs van mijn gemeente te overtuigen van de resultaten op het gebied van rendement. Door de drukte kan ik hem even niet traceren. Wie voorziet mij van de link?
Alvast bedankt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@sjimmie bedankt voor je duidelijke uitleg.
Nu begrijp ik wat de stooklijn een beetje inhoud. Echter weet ik niet als mijn radiatoren afgifte hebben bij 38 graden. Maar ik neem jou advies instellingen over en ga deze week even kijken hoe het gaat. Dan laat ik hem dag en nacht gewoon op 21 graden staan (thermostaat in huis) overdag zijn wij niet thuis en hebben we de ramen altijd open. Maar ga het zien wat die gaat doen…
Bij een vriend van me gaat de warmte pomp aan en verbruikt direct een 2400 watt water temperatuur wordt dan ook een 50 graden en het huis is in no time warm. Dit leek mij mooier en makkelijker…. Stooklijn kan ik volgensmij niet uitzetten bij dit type ( F serie )
Die optie kan ik namelijk nergens vinden..
Ik zal een update geven hoe het gegaan is..
Nu begrijp ik wat de stooklijn een beetje inhoud. Echter weet ik niet als mijn radiatoren afgifte hebben bij 38 graden. Maar ik neem jou advies instellingen over en ga deze week even kijken hoe het gaat. Dan laat ik hem dag en nacht gewoon op 21 graden staan (thermostaat in huis) overdag zijn wij niet thuis en hebben we de ramen altijd open. Maar ga het zien wat die gaat doen…
Bij een vriend van me gaat de warmte pomp aan en verbruikt direct een 2400 watt water temperatuur wordt dan ook een 50 graden en het huis is in no time warm. Dit leek mij mooier en makkelijker…. Stooklijn kan ik volgensmij niet uitzetten bij dit type ( F serie )
Dan ben ik te simpel, kom in TS niet verder dan 2017. Hoe kom ik bij die van mei 2022?Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:16:
[...]
Als je de meetgegevens bedoelt die @Tomexergie maandelijks verzamelt: Die zijn gepind in het L/W WP topic en dus makkelijk daar terug te vinden.
@Patrickbennink Dan heeft die vriend van jouw een verkeerd ingestelde (en verkeer afgeleverde) warmtepomp, met een navenant flink hoog verbruik.
Door je stooklijn te optimaliseren is het rendement van je warmtepomp beter (=minder verbruik) en heb je minder start/stops, wat de levensduur ten goede komt.
Door je stooklijn te optimaliseren is het rendement van je warmtepomp beter (=minder verbruik) en heb je minder start/stops, wat de levensduur ten goede komt.
[ Voor 7% gewijzigd door Motorfret op 21-09-2022 16:27 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Wie had het over de TS? Gewoon het LW WP topic openen en de gepinde posts bekijken (knopje rechtsboven). Overigens is die van mei 2022 er niet, want toen werd er nauwelijks gestookt. Wat je wilt zijn de resultaten van november en december 2021 en die van januari en februari 2022.t.oswald schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:26:
[...]
Dan ben ik te simpel, kom in TS niet verder dan 2017. Hoe kom ik bij die van mei 2022?
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 21-09-2022 16:35 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zeker geinstalleerd door een CV-installateur die gewend was om de ketel op 90°C te zetten?Patrickbennink schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:19:

Wel een prima manier om een hoge elektriciteitsrekening te krijgen.
Maar zo werkt dat met een WP niet. Die gebruik je om je huis warm te houden, niet om snel op te warmen.
En bij elke WP met stooklijn kun je die instellen. In je instructieboekje staat hoe dat moet.
Dan raad ik je aan om het heel praktisch aan te vliegen, dat heb ik ook gedaan.Patrickbennink schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:19:
De komende maanden bijhouden hoe het gaat en als het (naar jouw zin) te traag werkt dan ga je wat hoger en als je het idee hebt dat er ruimte is om te verlagen dan verlaag je weer wat. Je zal merken dat dat proces de hele herfst+winter zal duren (beperk het daarom tot 1x per week bijstellen ofzo), maar dan heb je gewoon een praktisch passende stooklijn. Ik trek me niks aan van wat dat qua verbruik doet, de WP verbruikt hier gewoon wat nodig is om het comfortabel te houden.
(en maak je ook geen zorgen over de "stops" want een pana kan meer stops aan dan dat ie in 20 jaar zal halen)
mooi zeker, totdat je de energierekening ziet. die vriend van je zal daar niet blij van worden. dat ding stookt dan doodleuk 2x zoveel energie weg dan nodig is.Patrickbennink schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:19:
en natuurlijk krijgt de warmtepomp de schuld ervan en niet de klootviool die hem op 50 graden heeft afgesteld.
Nounounou... Dat de WP naar 2400W gaat zegt niet zoveel, als hij dat straks bij koud weer 3 uurtjes per dag doet dan hebben we het over grofweg 7.5kWh per dag. Ik heb slechtere dagen.flippy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:00:
[...]
mooi zeker, totdat je de energierekening ziet. die vriend van je zal daar niet blij van worden. dat ding stookt dan doodleuk 2x zoveel energie weg dan nodig is.
en natuurlijk krijgt de warmtepomp de schuld ervan en niet de klootviool die hem op 50 graden heeft afgesteld.
En wellicht heeft ie weinig radiatoren hangen waardoor een hoge Ta nodig is om de boel warm te krijgen.
We weten ook niet wat voorheen het gasverbruik was, of wat voor huis het verder is.
Context ontbreekt om te oordelen.
Oh, enne als die vriend het fijn vindt dat zijn huis op die manier snel verwarmd word, dan mag hij dat van mij fijn blijven vinden. Hooguit wel goed om hem bewust te maken van het feit dat het wellicht (...) anders kan.
[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 21-09-2022 18:23 ]
Edoch... Als het ding -nu al- met 50 graden staat te stoken, zal het geen zuinigheidsprijzen gaan winnen.sjimmie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:22:
[...]
Nounounou... Dat de WP naar 2400W gaat zegt niet zoveel, als hij dat straks bij koud weer 3 uurtjes per dag doet dan hebben we het over grofweg 7.5kWh per dag. Ik heb slechtere dagen.
En wellicht heeft ie weinig radiatoren hangen waardoor een hoge Ta nodig is om de boel warm te krijgen.
We weten ook niet wat voorheen het gasverbruik was, of wat voor huis het verder is.
Context ontbreekt om te oordelen.
Oh, enne als die vriend het fijn vindt dat zijn huis op die manier snel verwarmd word, dan mag hij dat van mij fijn blijven vinden. Hooguit wel goed om hem bewust te maken van het feit dat het wellicht (...) anders kan.
@davevleugel Misschien handig om eens te kijken naar Gevoelstemperatuur.davevleugel schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:11:
[...]
Ik ben bezig om via weerbericht bij bepaalde windrichting / kracht Icm temperatuur te anticiperen, vrij staande woning op platteland heeft wind meer impact dan alleen kou.
De methode die de KNMI gebruikt is de JAG/TI methode. Via deze link kom je direct bij de formule. Met deze formule is rekening gehouden de afkoeling van de huid van een mens. Een stapel bakstenen koelt natuurlijk anders af maar misschien heb je er wat aan!
[ Voor 9% gewijzigd door hood op 21-09-2022 19:53 ]
Never fall in love with your own design!
Ik ga niet zeggen dat je je ramen moet gaan dichtkitten, maar problemen oplossen met je verwarming door te stoken voor de buitenlucht gaat je niet echt een heel goed beeld geven. Vooral als er meer warmte ontsnapt dan je je huis in kan pompen.Patrickbennink schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:19:
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik ben een beginner met WP en heb een 5kW J-serie geïnstalleerd sinds enkele weken.
In de woonkamer heb 2 stuks T22-400-2400 radiatoren hangen met daaronder elk 20 stuks fans gemonteerd.
Omdat het kwakkelseizoen begint vraag ik me af waar ik verstandig aan doe qua instellingen op de WP. Ik wil gaan stoken met een stooklijn, en gebruik vooralsnog de RC als thermostaat in de woonkamer. De woonkamer is de enige verwarmde ruimte, en er hobbelt af en toe 1 badkamer radiator mee.
Is het aan te bevelen om Ta dusdanig hoog in te stellen dat ik ten allen tijde het minimum vermogen van de WP kwijt kan (dat is ca. 2500W volgens de TS)? In mijn geval zou dat betekenen een Ta van 42 en een deltaT van 5. Ik baseer dit op de ClimateBooster calculator. In deze situatie gaat de WP, nu het buiten nog warm is, waarschijnlijk best vaak uit/aan omdat de woonkamer met een afgifte van 2500W te snel opwarmt..
Alternatief hiervoor is dat ik op zoek ga naar een zo laag mogelijk Ta om de woonkamer net aan warm te houden. Dat is in deze periode wellicht al met een Ta van 35. Echter op die manier kan ik het minimum vermogen niet kwijt, en vermoed ik dat de WP dus even zo goed vaak aan/uit zal gaan.
Waar doe ik verstandig aan? En klopt dit getheoretiseer enigszins?
In de woonkamer heb 2 stuks T22-400-2400 radiatoren hangen met daaronder elk 20 stuks fans gemonteerd.
Omdat het kwakkelseizoen begint vraag ik me af waar ik verstandig aan doe qua instellingen op de WP. Ik wil gaan stoken met een stooklijn, en gebruik vooralsnog de RC als thermostaat in de woonkamer. De woonkamer is de enige verwarmde ruimte, en er hobbelt af en toe 1 badkamer radiator mee.
Is het aan te bevelen om Ta dusdanig hoog in te stellen dat ik ten allen tijde het minimum vermogen van de WP kwijt kan (dat is ca. 2500W volgens de TS)? In mijn geval zou dat betekenen een Ta van 42 en een deltaT van 5. Ik baseer dit op de ClimateBooster calculator. In deze situatie gaat de WP, nu het buiten nog warm is, waarschijnlijk best vaak uit/aan omdat de woonkamer met een afgifte van 2500W te snel opwarmt..
Alternatief hiervoor is dat ik op zoek ga naar een zo laag mogelijk Ta om de woonkamer net aan warm te houden. Dat is in deze periode wellicht al met een Ta van 35. Echter op die manier kan ik het minimum vermogen niet kwijt, en vermoed ik dat de WP dus even zo goed vaak aan/uit zal gaan.
Je T22's te vervangen door T33's om daarmee je afgifte te vergroten, meer radiatoren in de woonkamer open zetten of meer ruimtes in het huis verwarmen.wessy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:43:
Waar doe ik verstandig aan?
YepEn klopt dit getheoretiseer enigszins?
Ik heb een Spirotech Combi vuil/luchtafscheider klaar liggen om te installeren. Ik was van plan deze op de retour te plaatsen vanwege belang van vuilafscheiding. Echter valt mij dit nu op op de website:
"Plaatsing van de SpiroCombi in de aanvoerleiding van je verwarmingssysteem heeft de voorkeur maar in het geval deze daar niet geplaatst kan worden, bijvoorbeeld als er onvoldoende ruimte is voor een juiste werking, is plaatsing in de retourleiding ook mogelijk. Op beide posities zorgt de SpiroCombi voor een goede lucht- en vuilafscheiding. Bij een koelsysteem heeft plaatsing in de retourleiding, net voor deze de koelunit in gaat, de voorkeur."
Aanbeveling is dus om deze op de aanvoer te plaatsen, waarschijnlijk vanwege microbellenontluchten. Ik weet, er zit ook een vuilafscheider in de pana zelf. Uiteindelijk wil ik ook koelen, dus heb alle stalenbuizen en stalen verdelers al vervangen met kunststof. Bij koelen wordt weer aanbevolen om deze op de retour aan te sluiten.
Wat zouden jullie doen, op retour of aanvoer?
"Plaatsing van de SpiroCombi in de aanvoerleiding van je verwarmingssysteem heeft de voorkeur maar in het geval deze daar niet geplaatst kan worden, bijvoorbeeld als er onvoldoende ruimte is voor een juiste werking, is plaatsing in de retourleiding ook mogelijk. Op beide posities zorgt de SpiroCombi voor een goede lucht- en vuilafscheiding. Bij een koelsysteem heeft plaatsing in de retourleiding, net voor deze de koelunit in gaat, de voorkeur."
Aanbeveling is dus om deze op de aanvoer te plaatsen, waarschijnlijk vanwege microbellenontluchten. Ik weet, er zit ook een vuilafscheider in de pana zelf. Uiteindelijk wil ik ook koelen, dus heb alle stalenbuizen en stalen verdelers al vervangen met kunststof. Bij koelen wordt weer aanbevolen om deze op de retour aan te sluiten.
Meer afgifte creëren in diezelfde woonkamer lost het niet helemaal op toch? Enig voordeel daarvan zou zijn dat de Ta omlaag kan en het rendement dus omhoog.CurlyMo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:18:
[...]
Je T22's te vervangen door T33's om daarmee je afgifte te vergroten, meer radiatoren in de woonkamer open zetten of meer ruimtes in het huis verwarmen.
Ik ben vooral benieuwd wat het beste van deze 2 kwaden is: een zo laag mogelijke Ta en dan accepteren dat de WP pendelt omdat hij het minimum vermogen niet kwijt kan. Of een Ta passend bij het minimum vermogen van de WP en dan accepteren dat het snel (te) warm wordt en de thermostaat vaak gaat ingrijpen.
Dat is in jouw geval wel wenselijk, want een Ta van 42 graden is niet leuk met deze buitentemperaturen.wessy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:31:
[...]
Meer afgifte creëren in diezelfde woonkamer lost het niet helemaal op toch? Enig voordeel daarvan zou zijn dat de Ta omlaag kan en het rendement dus omhoog.
Ik zou zeggen dat tweede. Ik verwacht dat je daar langere runs mee maakt.Ik ben vooral benieuwd wat het beste van deze 2 kwaden is: een zo laag mogelijke Ta en dan accepteren dat de WP pendelt omdat hij het minimum vermogen niet kwijt kan. Of een Ta passend bij het minimum vermogen van de WP en dan accepteren dat het snel (te) warm wordt en de thermostaat vaak gaat ingrijpen.
Maar opnieuw, kan je niet meer radiatoren open zetten of grotere radiatoren ophangen?
Ik heb ook een Spirotech Combi gemonteerd bij mezelf. In de handleiding die erbij zat adviseren ze om hem direct voor de inlaat van de WP te monteren. Op zich logisch, deeltjes die loskomen worden dan afgevangen voordat ze het inwendige van de WP kunnen vervuilen.padoempats schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:18:
Ik heb een Spirotech Combi vuil/luchtafscheider klaar liggen om te installeren. Ik was van plan deze op de retour te plaatsen vanwege belang van vuilafscheiding. Echter valt mij dit nu op op de website:
Edit: de inlaat van de WP is hetzelfde als de retour van je CV-circuit
Dat leek mij ook al, Ta van 42 graden is gevoelsmatig veel te warm als het buiten 14 graden is.CurlyMo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:33:
[...]
Dat is in jouw geval wel wenselijk, want een Ta van 42 graden is niet leuk met deze buitentemperaturen.
Aha, dat tweede dus, zorgen dat ik het minimum vermogen af ga nemen.CurlyMo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:33:
[...]
Ik zou zeggen dat tweede. Ik verwacht dat je daar langere runs mee maakt.
Maar opnieuw, kan je niet meer radiatoren open zetten of grotere radiatoren ophangen?
Als een soort workaround zou ik radiatoren open kunnen gaan zetten in ruimtes dit niet verwarmd hoeven te worden, met als resultaat dan langere runs. Maar ook energie verspilling.
Maar beter zou ik inderdaad meer afgifte in de woonkamer gaan regelen. Dan komt de warmte in de ruimte waar ik het hebben wil.
En toch zou dat best zuiniger kunnen zijn...wessy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:48:
[...]
Als een soort workaround zou ik radiatoren open kunnen gaan zetten in ruimtes dit niet verwarmd hoeven te worden, met als resultaat dan langere runs. Maar ook energie verspilling.
Zojuist de instellingen veranderd. Ben benieuwd. Huis is momenteel nog 22 graden dus om hem nu aan te zetten heeft denk ik geen zin. Haha
Ook heb ik sensoren geplaatst op de aanvoer en retour dus die kan ik nu ook in de gaten houden wat die doet.
O en ons gasverbruik vorig jaar was 1100 m3 incl tapwater. Voor tapwater hebben we een warmtepompboiler geplaatst. Met een spiraal erin waar de wp op aangesloten is. Die helpt mee tot 50 graden.
Stoken deed ik altijd op een 40/45 graden met de ketel. Dus het moet lukken met een wp leek mij
Huis is van 2009 en goed geïsoleerd. Ben nog van plan ventilatoren te kopen mocht het echt nodig zijn.
Ook heb ik sensoren geplaatst op de aanvoer en retour dus die kan ik nu ook in de gaten houden wat die doet.
O en ons gasverbruik vorig jaar was 1100 m3 incl tapwater. Voor tapwater hebben we een warmtepompboiler geplaatst. Met een spiraal erin waar de wp op aangesloten is. Die helpt mee tot 50 graden.
Stoken deed ik altijd op een 40/45 graden met de ketel. Dus het moet lukken met een wp leek mij
Huis is van 2009 en goed geïsoleerd. Ben nog van plan ventilatoren te kopen mocht het echt nodig zijn.
Dit is wel een interessante gedachte eigenlijk. Het gaat uiteindelijk om de opgenomen kWh uit het stopcontact, niet om de gegenereerde warmte. Mmm.CurlyMo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:59:
[...]
En toch zou dat best zuiniger kunnen zijn...
Die warmte verspil je niet want hij blijft in het huis. Die warmte zou je anders uit je woonkamer toch ook verliezen aan de rest van je huis. Dus ja, enkel gegenereerde warmte is niet alles.wessy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:17:
[...]
Dit is wel een interessante gedachte eigenlijk. Het gaat uiteindelijk om de opgenomen kWh uit het stopcontact, niet om de gegenereerde warmte. Mmm.
hert is ook zuiniger, immers kan je Ta omlaag.
veel mensen zijn opgegroed met vaders die naast de thermostaat staat met een stok als je ook maar denkt eraan te draaien en dat ding moet direct uit nog voordat iedereen nar bed gaat want "we stoken niet voor de ...." (vul lokaal gezegde zelf maar in).
dat hele concept gaat gewoon niet op met een warmtepomp. en de CV-thermostaatgedrag en het idee dat radiatoren dichtdraaien geld bespaart moet men echt afleren. dat is 1 van de grootste problemen die adoptie van warmtpeompen in de weg staat. want ook al nemen mensen een warmtepomp dan blijkt het "niet te werken" en krijgt de warmtepomp de schuld. perfect voorbeeld was hier al zichtbaar: Patrickbennink in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
in de basis ligt het ook bij de installateur die de gebruiker moet "proberen" op te voeden maar daar ligt ook weer een probleem dat de installateur ook geen bal ervan snapt...
ik was vandaag nog bij een WP van 70kW die al enkele jaren "draait" met een zwaar debiettekort en constant in hogedrukstoring gaat omdat de compressor te warm word en het water 65 graden moet worden om de vloerverwarming te voeden..... en ja, die installatie was gedaan door een CV toko en er stroomt "CV" debiet door het systeem en niet WP debiet. en nu kunnen ze eerst voor 10k de boel verbouwen met hoog debietpompen.....
en weer krijgt de WP de schuld want die installateurs vinden het ook allemaal maar niks en je moet gewoon maar weer een intergasje tegen de muur knikkeren voor een knaak per kuub....
veel mensen zijn opgegroed met vaders die naast de thermostaat staat met een stok als je ook maar denkt eraan te draaien en dat ding moet direct uit nog voordat iedereen nar bed gaat want "we stoken niet voor de ...." (vul lokaal gezegde zelf maar in).
dat hele concept gaat gewoon niet op met een warmtepomp. en de CV-thermostaatgedrag en het idee dat radiatoren dichtdraaien geld bespaart moet men echt afleren. dat is 1 van de grootste problemen die adoptie van warmtpeompen in de weg staat. want ook al nemen mensen een warmtepomp dan blijkt het "niet te werken" en krijgt de warmtepomp de schuld. perfect voorbeeld was hier al zichtbaar: Patrickbennink in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
in de basis ligt het ook bij de installateur die de gebruiker moet "proberen" op te voeden maar daar ligt ook weer een probleem dat de installateur ook geen bal ervan snapt...
ik was vandaag nog bij een WP van 70kW die al enkele jaren "draait" met een zwaar debiettekort en constant in hogedrukstoring gaat omdat de compressor te warm word en het water 65 graden moet worden om de vloerverwarming te voeden..... en ja, die installatie was gedaan door een CV toko en er stroomt "CV" debiet door het systeem en niet WP debiet. en nu kunnen ze eerst voor 10k de boel verbouwen met hoog debietpompen.....
en weer krijgt de WP de schuld want die installateurs vinden het ook allemaal maar niks en je moet gewoon maar weer een intergasje tegen de muur knikkeren voor een knaak per kuub....
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 21-09-2022 22:38 ]
Ja, dit is wel waar ik en heel veel mensen mee vertrouwd zijn. Een warmtepomp installatie vergt wel wat omdenkwerk voor zowel installateurs als gebruikers. Ik ben er zelf al een tijd druk mee en kom nu ook weer tot een nieuw gezichtpunt vanwege jullie reacties hierboven!flippy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:35:
Waarbij ik nog wel kan toevoegen dat het opendraaien van radiatoren door je hele woning zuiniger kan uitpakken omdat je Ta dan omlaag kan. Maar, mits al die ruimtes dan wel goed geisoleerd zijn, toch?
[ Voor 15% gewijzigd door wessy op 21-09-2022 22:59 ]
Wat heeft je isolatie daarmee te maken? Opwekken van de warmte heeft niks te maken met de isolatie, dat zegt alleen iets over de hoeveelheid warmte die je nodig hebt en dat verandert niet met het open en dichtdraaien van radiatoren. Dezelfe hoeveelheid warmte blijft benodigd. Meer radiatoren zorgt alleen dat die warmte beter verdeeld word. (En je ta omlaag kan)wessy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:56:
[...]
Maar, mits al die ruimtes dan wel goed geisoleerd zijn, toch?
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 21-09-2022 23:07 ]
Wellicht stond voorhen zijn gasketel wel altijd met 80 te stoken, dan is dit voor hem iets minder comfortabel maar nog wel goed genoeg. Kiest hij voor comfort of zuinig, met een oude gasketel dacht vrijwel niemand daarover na. We weten het niet.MikeyMan schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:53:
[...]
Edoch... Als het ding -nu al- met 50 graden staat te stoken, zal het geen zuinigheidsprijzen gaan winnen.
[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 22-09-2022 07:17 ]
Ook daarin zit nuance. Het hangt namelijk ook af van de benodigde warmte per verdieping / ruimte. Als je WP onderbemeten is dan kan het wel zin hebben om die warmte te concentreren.flippy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:06:
[...]
Wat heeft je isolatie daarmee te maken? Opwekken van de warmte heeft niks te maken met de isolatie, dat zegt alleen iets over de hoeveelheid warmte die je nodig hebt en dat verandert niet met het open en dichtdraaien van radiatoren. Dezelfe hoeveelheid warmte blijft benodigd. Meer radiatoren zorgt alleen dat die warmte beter verdeeld word. (En je ta omlaag kan)
In heb mijn legionella run geprogrammeerd staan op dinsdag middag rond 14:00 maar nu zie ik al 2 weken dat deze run niet is uitgevoerd. ( Zal vast aan mijn instelling liggen
)
Maar in hoeverre is het wel nodig?
Want standaard laat ik het 180L interne buffer vat tot 52C verwarmen. Aan het einde van de run zie ik ook regelmatig 53 staan. Nu lees is dat legionella bij 2uur boven de 50c ook dood is.
Want standaard laat ik het 180L interne buffer vat tot 52C verwarmen. Aan het einde van de run zie ik ook regelmatig 53 staan. Nu lees is dat legionella bij 2uur boven de 50c ook dood is.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Dat is inderdaad wat er aan de hand is bij mij.CurlyMo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:36:
[...]
Ook daarin zit nuance. Het hangt namelijk ook af van de benodigde warmte per verdieping / ruimte. Als je WP onderbemeten is dan kan het wel zin hebben om die warmte te concentreren.
Het vermogen van de WP is 5kW en dat is hoogstwaarschijnlijk te weinig om alle ruimtes van de woning op 20 graden te gaan houden. Om de warmte zoveel mogelijk te concentreren, een zo laag mogelijke Ta te hebben en tegelijk het minimumvermogen van de WP kwijt te kunnen kan ik het beste radiatoren openzetten in ruimtes die grenzen aan de woonkamer denk ik. En dus niet een verre radiator op zolder erbij opendraaien.
Volgens de richtlijnen is dat niet voldoende. Check dit topic eens:The-Source schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:51:
In heb mijn legionella run geprogrammeerd staan op dinsdag middag rond 14:00 maar nu zie ik al 2 weken dat deze run niet is uitgevoerd. ( Zal vast aan mijn instelling liggen)
Voorkomen legionella in boilers
begin ook maar eens met de rest van de radiatoren in je huis openzetten. het "minder radiatoren open = zuiniger" idee van de CV periode gaat niet op.wessy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:43:
Ik ben een beginner met WP en heb een 5kW J-serie geïnstalleerd sinds enkele weken.
en pendelen ga je niet voorkomen als je maar 1 ruimte verwarmt ongeacht hoeveel radiatoren of afgifte je hebt in die ruimte. dus gewoon de ta omlaag naar 35 of zo en zorgen dat de WP zijn water kwijt kan.
In veel van jullie gevallen zal er vast wel gewerkt (moeten) worden aan de WAF (als de MAF al over is)wessy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:56:
[...]
Ja, dit is wel waar ik en heel veel mensen mee vertrouwd zijn. Een warmtepomp installatie vergt wel wat omdenkwerk voor zowel installateurs als gebruikers. Ik ben er zelf al een tijd druk mee en kom nu ook weer tot een nieuw gezichtpunt vanwege jullie reacties hierboven!
Waarbij ik nog wel kan toevoegen dat het opendraaien van radiatoren door je hele woning zuiniger kan uitpakken omdat je Ta dan omlaag kan. Maar, mits al die ruimtes dan wel goed geisoleerd zijn, toch?
Wij moeten nog naar ons nieuwe huis verhuizen en daarna de WP installeren. Ik ben nu al de hele tijd bezig om -gedoseerd- uit te leggen dat ons gedrag t.a.v. warmte in huis anders moet (niet aan de thermostaat en radiatorknoppen draaien). We gaan het zien of dit voldoende is en gaat werken.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ja dat 60+ is mij ook bekend maar 2 uur boven 50c zou ook goed zijn. Dan is 52/53 natuurlijk ietsjes beter dan 50. En deze temperatuur blijft minstens 8uur op 50/50+.Jesse- schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:50:
[...]
Volgens de richtlijnen is dat niet voldoende. Check dit topic eens:
Voorkomen legionella in boilers
En als je naar Wikipedia: Legionella pneumophila
Kijkt en onderwerp "Temperaturen waarbij Legionella kan voorkomen" : 50c 90% sterft binnen 80-124 minuten (D-waarde van 80-124 minuten)
Vandaar de vraag.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
/f/image/xMrJg38r7Vx61Sv9INpJ6tqY.png?f=fotoalbum_large)
( sensor 1 zit op de aanvoer leiding en sensor 3 op de retour )
Verbruik was rond de 1000 watt
Gister avond de thermostaat toch maar even op 25 gezet... met de instellingen zoals @sjimmie adviseerde..( water 38 bij buiten 12 en water 46 bij buiten -5. )
Ik heb geen idee als hij nu goed gedraaid heeft temperatuur is van 21,5 naar 22,5 gegaan om (00:00uur is die naar 19 graden gezet door een automatisering)
hij staat nu weer op 21 en blijft die eerst op staan.. vandaag nog niet aan geweest aangezien het 21,5 graden thuis is..
boven hebben wij 3 slaapkamers en een badkamer... 1 slaapkamer van onze kleine willen wij graag 21 graden houden.. op de overige slaapkamers staan de radiatoren dicht en de badkamer staat open.
( Op onze slaapkamer hebben wij nooit de radiatoren aan staan want dat vinden wij gewoon niet fijn met slapen )
Als de warmtepomp straks de hele dag en of nacht aan staat wordt het lijkt mij veel te warm op de babykamer, Is een tado thermostaatknop een aanrader ? dat ik deze dicht laat gaan bij 21 en weer open bij een 20 ofzo? in mijn homey kan ik dan makkelijk een flow aanmaken hiervoor, en mocht het er te koud worden dat ik een waarschuwing na mij zelf laat sturen.
Nuancering, mijn genoemde instellingen waren geen advies maar een voorbeeld.Patrickbennink schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:24:
Gister avond de thermostaat toch maar even op 25 gezet... met de instellingen zoals @sjimmie adviseerde..( water 38 bij buiten 12 en water 46 bij buiten -5. )
Als de warmtepomp straks de hele dag en of nacht aan staat wordt het lijkt mij veel te warm op de babykamer, Is een tado thermostaatknop een aanrader ? dat ik deze dicht laat gaan bij 21 en weer open bij een 20 ofzo? in mijn homey kan ik dan makkelijk een flow aanmaken hiervoor, en mocht het er te koud worden dat ik een waarschuwing na mij zelf laat sturen.
En ik denk dat een eenvoudige thermostaatknop, al dan niet gekoppeld aan je automation, een heel eind gaat komen. Voorwaarde is dan dat de WP zoveel mogelijk blijft draaien, maar als die een keer stopt zal het niet meteen koud worden in die kamer.
@sjimmie advies of voorbeeld Ik had in ieder geval iets om mee te beginnen
Nu maar kijken als dit goed gaat?
Maar met een tado is dit dus prima in te regelen ?
Nu maar kijken als dit goed gaat?
Als jij met een tado op die radiator overweg kan dan heb ik geen bezwaarPatrickbennink schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:40:
Welke kWh meters raden jullie aan (prijs/kwaliteit) voor monitoring (dus met s0 uitgang)?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
ik gebruik zelf een stuk of 4 ECP140D.hansvk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:14:
Welke kWh meters raden jullie aan (prijs/kwaliteit) voor monitoring (dus met s0 uitgang)?
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 22-09-2022 18:24 ]
Ik weet niet of je een handleiding bij die f-serie warmtepomp hebt. Hier is de Service Manual. Het instellen van de stooklijn staat op blz 14.Patrickbennink schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:19:
https://www.panasonicproc..._PAPAMY1311029CE.pdf0.pdf
Mijn aansluiting wordt één fase. Deze vallen af. Wel mooie meters.davevleugel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:10:
Ik heb twee drie fase varianten draaien met modbus erbij[Afbeelding]
1000 pulsen per kWh out of the box niks instellen gewoon gaan
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
dan moet je deze niet nemen.hansvk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:02:
[...]
Deze zijn wel aan de prijs. Zo rond de 25 - 30 Euro had ik in gedachte.
Die Emat heb je ook in 1 fase. En precies in prijs range. https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh1f32dmid/hansvk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:59:
[...]
Mijn aansluiting wordt één fase. Deze vallen af. Wel mooie meters.
https://webshop.cedel.nl/...1JCgyuEAQYDCABEgLo1vD_BwEhansvk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:02:
[...]
Deze zijn wel aan de prijs. Zo rond de 25 - 30 Euro had ik in gedachte.
Of gewoon een Chinese,
:strip_exif()/f/image/EsyczgmcuApR72p0gv9bWNr3.jpg?f=fotoalbum_medium)
https://www.ebay.com/itm/...3D%7Ctkp%3ABk9SR7yf9ejsYA
[ Voor 53% gewijzigd door klump4u op 22-09-2022 20:59 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Nice, is er zoiets ook voor een j-serie split (9kW)?FransvWoerkom schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:38:
[...]
Ik weet niet of je een handleiding bij die f-serie warmtepomp hebt. Hier is de Service Manual. Het instellen van de stooklijn staat op blz 14.
https://www.panasonicproc..._PAPAMY1311029CE.pdf0.pdf
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja.Ethirty schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:04:
[...]
Nice, is er zoiets ook voor een j-serie split (9kW)?
Ik ben zelf niet echt fan van chinees spul aan de 230v hangen helemaal niet als er ook nog zware vermogens overlopen.
Kijk dan eens op die emat wat je hierboven linkt, ook uit China.SkullboyNL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:35:
[...]
Ik ben zelf niet echt fan van chinees spul aan de 230v hangen helemaal niet als er ook nog zware vermogens overlopen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Klopt, maar dan met kema keurklump4u schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:41:
[...]
Kijk dan eens op die emat wat je hierboven linkt, ook uit China.
Met Chinees spul wordt toch wel vaak imitatie spul zonder CE keurmerk of iets dergelijks bedoeld
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Haha, alsof de devices die in NL verkocht worden niet voor 80% gewoon in China gemaakt worden.
Ik heb er ook gewoon Chinese meters tussen hangen en die doen het net zo goed als degene die eerst door iemand anders vanuit China naar NL waren geimporteerd.
Ik heb er ook gewoon Chinese meters tussen hangen en die doen het net zo goed als degene die eerst door iemand anders vanuit China naar NL waren geimporteerd.
Volgens mij wordt die gewoon meegeleverd met je WP.Ethirty schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:04:
[...]
Nice, is er zoiets ook voor een j-serie split (9kW)?
Chinees is niet gelijk een probleem als het spul maar goed ontworpen is en dat de kwaliteit controle maar gedaan wordt. Helaas is dat bij goedkope chinese producten niet altijd het geval. Regelmatig Chinese elektronica uit elkaar gehaald die slecht ontworpen zijn, bijvoorbeeld de primaire en secundaire voedingsbanen op de print dicht langs elkaar of tijdens het solderen te weinig tin gebruikt waardoor verbindingen niet goed zijn doorgevloeid.
En dan geef ik liever iets meer uit aan een apparaat met KEMA keur dan mag je er van uit gaan dat het apparaat goed in elkaar zit.
En dan geef ik liever iets meer uit aan een apparaat met KEMA keur dan mag je er van uit gaan dat het apparaat goed in elkaar zit.
Dit topic is gesloten.