Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.538 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

SkullboyNL schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:56:

En dan geef ik liever iets meer uit aan een apparaat met KEMA keur dan mag je er van uit gaan dat het apparaat goed in elkaar zit.
Een kema keur zegt niks in dat opzicht. Dan kom je meer in de "echte" UL listing, TuV en vergelijkbare kenmerken gecombineerd met de iso normeringen..zonder die normeringen en certificaten zegt een keurmerk niks. En daar betaal je voor bij een degelijk ding van Hager bijvoorbeeld.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:50
LinuZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Volgens mij is dat precies het idee van dit topic, ik vind het leuk om te volgen :)

[Afbeelding]

Ik heb vandaag het straatje naast de fundering van de wp weer netjes gemaakt. Ik heb ervoor gekozen de opsluitbanden haaks op de warmtepomp te zetten, zoals ook in de handleiding staat. Daarnaast heb ik 3 10cm dikke bandjes gepakt zodat ik uitkom op de maten van de design manual.
De warmtepomp is aangesloten en draait :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeoRivxwhL04Ckw9YyiRLKnOBHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0UydTMEH4LPWUdGKPLJ8697.jpg?f=fotoalbum_large

net op tijd voor het stook seizoen (de zonneboiler begon wat moeite te krijgen met douchewater na ruim een week bewolking)

ik heb de boel aangesloten met 35mm koper en knelkoppelingen en ik wil mijn eeuwige dank uitspreken naar degene (of meerdere) die loctite 55 heeft aanbevolen, wat een gekloot is gastape toch altijd (bij mij althans, ik zal het vast niet vaak genoeg doen) alle schroef verbindingen (en dat waren er veel) waren in 1 keer dicht en dat had ik anders nooit.

daarnaast bedankt voor alle tips hier en mocht iemand vragen of tips hebben dan hoor ik het graag.

daarnaast heb ik nog een vraag, ik wil een stooklijn gaan instellen aangevuld met een begrenzing vanuit mijn aanwezige plugwise thermostaat, (totdat de heishamon OpenTherm integratie af is) hiervoor heb ik het volgende schema gemaakt (met een shelly 1 om de 230v aansluiting te realiseren) voorziet iemand daar nog problemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmQDTytuXdl1Klm4rG03ekEALKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5YudxnGlyamOcrDN7Fwch8W.png?f=user_large

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:18
flippy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:26:
[...]

Een kema keur zegt niks in dat opzicht. Dan kom je meer in de "echte" UL listing, TuV en vergelijkbare kenmerken gecombineerd met de iso normeringen..zonder die normeringen en certificaten zegt een keurmerk niks. En daar betaal je voor bij een degelijk ding van Hager bijvoorbeeld.
Ah bedankt voor de informatie weer wat geleerd vandaag

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasse226
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-07-2023
Hello,

Im about to install a panasonic wh-mxc09h3e8 and im wondering what the tweakers stance is on the magnetic particle filter that is recommended to install. The plumber that is coming to install my machine said that other brands usually only require a normal filter, not a magnetic one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
LinuZZ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:57:
[...]

daarnaast bedankt voor alle tips hier en mocht iemand vragen of tips hebben dan hoor ik het graag.
2 keer meten, 1 keer zagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:16
Rasse226 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:47:
Hello,

Im about to install a panasonic wh-mxc09h3e8 and im wondering what the tweakers stance is on the magnetic particle filter that is recommended to install. The plumber that is coming to install my machine said that other brands usually only require a normal filter, not a magnetic one.
Probably useful if you have metal pipes in your system.
But it's already built into the machine, just clean it every once and a while.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 15:59
Jesse- schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:03:
[...]

Probably useful if you have metal pipes in your system.
But it's already built into the machine, just clean it every once and a while.
No, the H series lacks the magnetic filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:16
FransvWoerkom schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:06:
[...]

No, the H series lacks the magnetic filter.
Dan liegt de pana site me voor met een algemeen tekstje!
https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/wh-mxc09h3e8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Rasse226 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:47:
Hello,

In heating systems with iron piping and convectors or radiators a magnetic iron oxide called magnetite is formed. This oxide will build up in magnetic parts of the heat pump, in particular the water pump. In all plastic, copper or aluminium heating systems there is no magnetite formation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rasse226
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-07-2023
In heating systems with iron piping and convectors or radiators a magnetic iron oxide called magnetite is formed. This oxide will build up in magnetic parts of the heat pump, in particular the water pump. In all plastic, copper or aluminium heating systems there is no magnetite formation.
Thank you for your response. Almost all of my pipes are iron, so i think its best that i install the magnetic filter then.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Heel goed als Panasonic ook de H-serie nu uitlevert met magnetische dop in het filter. Mijn 2 jaar oude 12H heeft dat niet. Gelukkig heb ik een dirtmag filter waarmee ik al flink wat magnetiet heb gevangen uit de 2e hands convectoren die mijn oude radiatoren vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:24:
[...]

Heel goed als Panasonic ook de H-serie nu uitlevert met magnetische dop in het filter. Mijn 2 jaar oude 12H heeft dat niet. Gelukkig heb ik een dirtmag filter waarmee ik al flink wat magnetiet heb gevangen uit de 2e hands convectoren die mijn oude radiatoren vervangen.
Het standaard filtertje in de J series is veel te klein en zonder extra filter in een verontreinigd systeem binnen de kortste keren verstopt.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Scherp! _/-\o_ maar dat gaat het hekje niet meer overleven. Er komt iets anders maar ik weet nog niet precies wat

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:12

Ethirty

Who...me?

CurlyMo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:46:
[...]

Volgens mij wordt die gewoon meegeleverd met je WP.
Heb ik nog niet, duurt nog een paar maanden. En ik vind PDF's veel handiger dan papieren boekjes.

Valt me gewoon op dat die Pana-pro links openbaar zijn, maar je de documenten niet normaal kan vinden.

Heb een account geprobeerd aan te maken, maar op 1 of andere manier kom ik er niet door en nu zit uiteraard mijn email al in het systeem.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
Ethirty schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:39:
[...]

Heb ik nog niet, duurt nog een paar maanden.
Daar had ik nog niet aan gedacht :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 09:59
[...]

Heb ik nog niet, duurt nog een paar maanden. En ik vind PDF's veel handiger dan papieren boekjes.

Valt me gewoon op dat die Pana-pro links openbaar zijn, maar je de documenten niet normaal kan vinden.

Heb een account geprobeerd aan te maken, maar op 1 of andere manier kom ik er niet door en nu zit uiteraard mijn email al in het systeem.
Het account is mij wel gelukt (zakelijk mailadres gebruikt), welk model warmtepomp zoek je de handleiding van?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
Als ik de installatiemanual lees, dan zie ik verschillende geluidsniveaus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKvhuwm-8cXsL9n2YsLxY5rJKJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBLMyAq6N4SrWKMbnG6EYvm6.jpg?f=fotoalbum_large

Om de geluidsdruk te bepalen gebruik ik de Duitse tool: https://www.waermepumpe.de/schallrechner/, maar deze rekent met 59 dB(A). In de manual staat 51db(A) en 59dB. Klopt het dat ik eigenlijk met 51dB(A) moet rekenen? Als ik met 59dB(A) reken met een warmtepomp op 30cm van de muur dan moet ik 20m uit de perceelgrens blijven. De tuin is wel ruim, maar dat red ik aan de zijkant van het huis niet.
Edit: Oeps, verkeerde afstand voor geluidsbron tot ontvanger gehanteerd. Bovenstaande vraag blijft staan, maar de geluidsdruk is binnen de norm, ook met 59dB.

[ Voor 8% gewijzigd door Wouter2403 op 23-09-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:12

Ethirty

Who...me?

Wouter2403 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:28:
[...]

Het account is mij wel gelukt (zakelijk mailadres gebruikt), welk model warmtepomp zoek je de handleiding van?
9kW KIT-WC09J3E5 (WH-SDC0709J3E5 + WH-UD09JE5-1)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
Ethirty schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:05:
[...]

9kW KIT-WC09J3E5 (WH-SDC0709J3E5 + WH-UD09JE5-1)
Ik heb je een PB gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
Zijn er mensen die een externe thermostaat gebruiken op 230v icm een Shelly ertussen? Ik wil op ''afstand'' de warmtepomp kunnen aan en uitzetten. Zo ja, wat zijn de betere thermostaten? Of kan ik gewoon een 230v kabel trekken en deze rechttreeks aansluiten op een shelly?

Deze zag ik voorbijkomen:

https://www.amazon.nl/EMO...gid=pla-957665223326&th=1

[ Voor 56% gewijzigd door Possible op 23-09-2022 16:11 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Je vindt de Service Manuals gewoon met Google. Alleen moet je de goede zoekterm invoeren. Meestal is het typenummer (MDCxxx) en "Service Manual" genoeg. Bij een split versie is het lastiger. Met een beperkt aantal binnenunits en een flink aantal buitenunits kunnen ze veel kits samenstellen. Met zoeken op het typenummer van de buitenunit (UDxxx) heb je dan de meeste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heb je in dit topic op EMOS gezocht? Genoeg die er ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
CurlyMo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:34:
[...]

Heb je in dit topic op EMOS gezocht? Genoeg die er ervaring mee hebben.
Dat klopt, vandaar de link :) Maar die is dus wel goed idd!

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 23-09-2022 16:40 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:40:
[...]

Dat klopt, vandaar de link :) Maar die is dus wel goed idd!
Ja prima, ik heb degene die ook OpenTherm naast het standaard relais ondersteund, die werkt vooralsnog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:26
Vandaag heb ik een Emos externe thermostaat aangesloten op mijn Panasonic 7J maar krijg het niet werkend.

Dit is de thermostaat: https://www.emos.cz/file/...7000_31-p5616ot_00_01.pdf

Ik heb L op L, N op N en NO op Heat in de panasonic.
Bij zone en sensors de thermostaat op external gezet maar er gebeurd helemaal niets als ik de warmtepomp probeer in te schakelen.

Ik zal vast iets niet goed doen maar geen idee wat. :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
Idanue schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:46:
Vandaag heb ik een Emos externe thermostaat aangesloten op mijn Panasonic 7J maar krijg het niet werkend.

Bij zone en sensors de thermostaat op external gezet maar er gebeurd helemaal niets als ik de warmtepomp probeer in te schakelen.

Heb je wel L op COM doorgelust aangesloten? Je schakelt dan L naar HEAT dus je zet spanning op HEAT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-WDOkopspCJQh2CWxNd7TCNWt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8AwCl1jkjBuoKvxvrkpozSp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door davevleugel op 23-09-2022 17:18 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
davevleugel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:17:
[...]

Heb je wel L op COM doorgelust aangesloten? Je schakelt dan L naar HEAT dus je zet spanning op HEAT
Nee. :$

Als het zomenteen droog is ga ik het even proberen, bedankt voor de hulp. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Je hoeft het niet bij je wp te doen, maar in je thermostaat. Ik verwijs met m’n plaatje ook naar je thermostaat handleiding 😅

Overigens is de stroom die hierbij loopt maar 20mA als hij van HEAT naar L is verbonden mochten mensen zich afvragen hoe groot een hulprelais moet zijn etc. Ik heb dit gemeten bij een 12kw tcap j serie

[ Voor 45% gewijzigd door davevleugel op 23-09-2022 17:24 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
davevleugel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:22:
Je hoeft het niet hij je wp te doen, maar in je thermostaat. Ik verwijs met m’n plaatje ook naar je thermostaat handleiding 😅
De remote van mijn thermostaat hangt in de warmtepomp, hij is draadloos. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
davevleugel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:22:
Je hoeft het niet bij je wp te doen, maar in je thermostaat. Ik verwijs met m’n plaatje ook naar je thermostaat handleiding 😅

Overigens is de stroom die hierbij loopt maar 20mA als hij van HEAT naar L is verbonden mochten mensen zich afvragen hoe groot een hulprelais moet zijn etc.
Ik heb zelf 2x 0,10m2 solid kabel lopen met de onderlinge isolatie zoals bij netwerkkabel. Ik vond het niet veilig voelen om dat op 230V te gebruiken. Zou dat met deze opmerking dan wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Korte vraag: kan een h62 melding ook met de legionella run voorkomen? Ben nu niet thuis, maar zie in Heishamon een error.

Zie wel flows tot 25+ liter langs komen.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 23-09-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
CurlyMo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:25:
[...]

Ik heb zelf 2x 0,10m2 solid kabel lopen met de onderlinge isolatie zoals bij netwerkkabel. Ik vond het niet veilig voelen om dat op 230V te gebruiken. Zou dat met deze opmerking dan wel kunnen?
Zelf evengoed 1.5mm2 gebruikt wel in multicore maar toch. Ik weet niet of intern in de Panasonic deze L afgezekerd is er zitten wel wat glaszekeringen op het bordje. Maar de vuistregel is dat je ter alle tijden je kabel moet beschermen door afzekeren, dus die 0.1mm2 als dit gewoon achter de ps1/2 16a automaat zit heb je wel een probleem.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
davevleugel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:39:
[...]

Zelf evengoed 1.5mm2 gebruikt wel in multicore maar toch. Ik weet niet of intern in de Panasonic deze L afgezekerd is er zitten wel wat glaszekeringen op het bordje. Maar de vuistregel is dat je ter alle tijden je kabel moet beschermen door afzekeren, dus die 0.1mm2 als dit gewoon achter de ps1/2 16a automaat zit heb je wel een probleem.
Ik schakel met mijn thermostaat nu de external control. Dat is laagspanning. Dat gaat prima. Anders is het galvanisch scheiden met inderdaad een Shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
LinuZZ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:57:
[...]

daarnaast heb ik nog een vraag, ik wil een stooklijn gaan instellen aangevuld met een begrenzing vanuit mijn aanwezige plugwise thermostaat, (totdat de heishamon OpenTherm integratie af is) hiervoor heb ik het volgende schema gemaakt (met een shelly 1 om de 230v aansluiting te realiseren) voorziet iemand daar nog problemen:

[Afbeelding]
Volgens mij gaat dat zo wel werken.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:59
Idanue schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:46:

Ik ga komend weekend het zelfde proberen (7H +Emos); afgelopen maanden heeft de wp moeten koelen.
Vorige keer ook veel instellingen geprobeerd, waarvan ééntje werkte, dus graag even posten als de wp bij jou draait en waarom :P

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Wat bedoel je met instellingen? Op welke instelling hij reageert op de cn2?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
natural colour schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:24:
[...]

Ik ga komend weekend het zelfde proberen (7H +Emos); afgelopen maanden heeft de wp moeten koelen.
Vorige keer ook veel instellingen geprobeerd, waarvan ééntje werkte, dus graag even posten als de wp bij jou draait en waarom :P
Ik laat je weten hoe het gaat. (y)

Tot nu toe werkt met L en COM doorgelust heb en "Zone en Sensor" op Water temperature want met external thermostat doet hij niets.

[ Voor 14% gewijzigd door Idanue op 23-09-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ik vind het best summier in de handleiding hoe het precies werkt, wat er niet meer werkt. Zoek resultaten in dit topic op cn4 geeft nog de beste tips

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:11
Mijn T-Cap j serie 9kW draait nu een week.
Nu pendelt hij wel wat door te kort afgifte capaciteit. Dat had ik ook wel verwacht, maar wat ik niet snap is waarom hij het opgenomen vermogen steeds wat omhoog regelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpBba8tfgbWq8JuDoXpYNoKOMlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqLJqHsVwGjJLktcbLEWEbVk.jpg?f=fotoalbum_large

Hij draait nu op Silent 3, regelt op delta T 4 graden en zit aardig rond die waarde. Met een flow van ca. 18-19 l/h

Wat zou ik in de instellingen kunnen proberen te wijzigen zodat hij wel rond de 850 watt gaat pruttelen?

• davevleugel
Wellicht al miljoen x voorbij gekomen maar kan het niet vinden, is er een softstart voor je compressor ? Dat hij dus omgekeerd zijn pid doet , laag beginnen en dan optoeren? Of moet ik dan de stooklijn verschuiven?

PVOutput

• sjimmie
davevleugel schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:51:
Wellicht al miljoen x voorbij gekomen maar kan het niet vinden, is er een softstart voor je compressor ? Dat hij dus omgekeerd zijn pid doet , laag beginnen en dan optoeren? Of moet ik dan de stooklijn verschuiven?
ofwel via de diverse slowstart automations/scripts, ofwel via de silent mode.
maar in beide gevallen werkt het nog niet zoals jij schetst, hij zal altijd hoger beginnen en dan zakken.

• davevleugel
Owke dank je wel, ja die scripts had ik gezien. Ik ga me erin verdiepen wat daarin precies gedaan wordt

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 13:46

ErikVers

e-Duurzaam

davevleugel schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:50:
Owke dank je wel, ja die scripts had ik gezien. Ik ga me erin verdiepen wat daarin precies gedaan wordt
Ook maanden gedaan, maar laat hem nu lekker zijn gang gaan. Zonder script en zonder silent. Uiteraard wel met genoeg afgifte en de juiste war stooklijn.

Zitten ook wel potentiële nadelen aan heel low and slow (stroomverbruik waterpomp ten opzichte van opgewekte energie enz)

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 24-09-2022 12:03 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Idanue
natural colour schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:24:
[...]

Het is allemaal gelukt met de Emos thermostaat.

N op N
L op L
Heat op NO
Brug tussen COM en L
Dan op de pana remote op Room sensor: External thermostat.

Deze thermostaat is het.
Het staat er niet bij in de beschrijving maar de hysterese is in te stellen vanaf 0.2 tot 2.0 in stappen van 0.1.

Receiver hangt in de WP zelf en de thermostaat 10m verderop in huis zonder problemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
De Emos is toch niet op afstand (met een App) te bedienen?
Deze was ook al eerder voorbij gekomen: https://www.amazon.nl/EMO...id=pla-851540527848&psc=1

Ik twijfel nog over de Netatmo, voor de looks is hij beter >:)

[ Voor 79% gewijzigd door dirkmuis op 24-09-2022 15:32 ]

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 11:17
Bij mij in de Panasonic Service Cloud staat de tijd in alle grafieken 1 uur te laat.
Ik heb in het Service Cloud instellingen menu de tijdzone al aangepast naar GMT+2.
Maar zie bij de grafieken geen verandering, nog steeds 1 uur te laat.

Heeft iemand nog een idee?

• natural colour
De 7H van mij draait nu ook _/-\o_
Vorig jaar had ik de wp op 1 oktober weer ingeschakeld.
Ik heb gelijk alle energie en compressor gegevens in het <aangepaste> Menu van de remote ge-reset.

Volgens de remote heeft het koelen van juni tot en met september totaal 170KWu aan stroom gekost, die grotendeels van de zonnepanelen afkomstig was, warmer dan 22° in de woonkamer is het nooit geweest :)
Dat zijn leuke dingen voor de mensen...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wessy schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:56:
Bij mij in de Panasonic Service Cloud staat de tijd in alle grafieken 1 uur te laat.
Ik heb in het Service Cloud instellingen menu de tijdzone al aangepast naar GMT+2.

Hoe staat de tijd op de remote controller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
dirkmuis schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:30:
De Emos is toch niet op afstand (met een App) te bedienen?
Niet op afstand te bedienen idd, maar ivm vloerverwarming staat mijn thermostaat toch de hele winter op dezelfde temperatuur dus voor mij maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben nog druk doende de topicstart door te nemen, maar wat voor aanvoertemperaturen draait men hier gemiddeld genomen bij deze temperaturen? Zit nu op 28 graden en ingestelde dt van 3 met vloerverwarming, maar het ziet er allemaal nogal onrustig uit qua gedrag. Wel een paar mooie lange runs gehad, maar nog veel onrust.

Waar kan ik het beste naar kijken? Of de compressor draait? Aanvoertemperatuur?

Hij lijkt het water wel weg te krijgen. Zie flows tot tegen de 30L langs komen.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
FransvWoerkom schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:59:
[...]

Hoe staat de tijd op de remote controller?
Dit staat goed, althans conform de huidige tijd in Nederland. Blijkbaar neemt de servicecloud de tijdzone niet over van de remote controller, en andersom ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:33
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:17:
Ben nog druk doende de topicstart door te nemen, maar wat voor aanvoertemperaturen draait men hier gemiddeld genomen bij deze temperaturen? Zit nu op 28 graden en ingestelde dt van 3 met vloerverwarming, maar het ziet er allemaal nogal onrustig uit qua gedrag. Wel een paar mooie lange runs gehad, maar nog veel onrust.

Heeft hoofdzakelijk met de buitentemperaturen te maken. Het water is zo warm en de verliezen vanuit de woning zijn relatief laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sturmer93 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:02:
[...]

Heeft hoofdzakelijk met de buitentemperaturen te maken. Het water is zo warm en de verliezen vanuit de woning zijn relatief laag.
Bedoel je dat het nu bij iedereen rommelig is?

Wat is een normale flow tijdens DHW en/of Legionellarun?
Zit nu op 25.6L/Min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:50
wessy schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:56:

Hoe staat de instelling in de Smart Cloud? Of bedoel je die al met Service Cloud instellingen, daar kan ik die juist niet vinden.
Eigenaar, systeeminstellingen onderaan UTC +1

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-12-2023
Volgende week komt mijn 5kW binnen. Ben nu de laatste onderdelen aan het bestellen. Zit nog met een vraag, mijn CV hoofdleiding is nu 22mm. Moet ik nog naar 32mm uponor gaan?

Mijn systeem heeft 6 Jaga radiatoren met ventilatoren en 3 groepen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je kan: ja. zeker doen. meer diameter = meer beter.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Nachtwaker055 schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:58:
Volgende week komt mijn 5kW binnen. Ben nu de laatste onderdelen aan het bestellen. Zit nog met een vraag, mijn CV hoofdleiding is nu 22mm. Moet ik nog naar 32mm uponor gaan?

Mijn systeem heeft 6 Jaga radiatoren met ventilatoren en 3 groepen vloerverwarming.
In mijn huis bestaat de transportleiding onder de vloer en op de bovenverdieping uit 26x3mm - 22 staal en 15 staal. De Pana 9kW jast er zonder problemen 32l/min doorheen. Het transport is geen probleem. Wel dient in de tv-kamer het VO te worden vergroot, dus gaat een ovale radiator , 3 plaats 30x240 naar de schroothoop om vervangen te worden door 3 stuks 35x70cm convectoren die goed zijn voor plm 1200W

Transport is denk ik niet vaak een probleem, afgiftevermogen is zeker zo belangrijk al vormen beide factoren samen het eindresultaat.Overigens zijn de leidingen in de Pana zelf ook maar bescheiden van diameter.

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 25-09-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
LinuZZ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:25:
In mijn zoektocht voor een alternatief voor de SWW tank sensor CZ-TK1 kwam ik onderstaande tegen op amazon: https://www.amazon.nl/dp/...awdo_AXWBB8FNFZ1TFW61MAMX

het enige dat ik niet kan vinden is de b waarde van deze sensor, maar het lijkt een goede thermistor, iemand hier ideeen over?
Hierbij de meetresultaten van deze sensor in het buffervat op dezelfde hoogte als een DS18b20 (in een dubbele koperen sensorbuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gLTI_qThuNIInjSLvdLIrUONRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5khCkcOWn5DY8xm6hMt43Zo0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-12-2023
Juist om de afgifte te vergroten ben ik van T22 en T33 met speedcomforts naar Jaga's met fans gegaan. Het is voor mij denk ik een halve dag werk om onder de vloer de leiding te vergroten naar 32mm, misschien is het dan toch waard om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
t.oswald schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:56:
[...]

Hoe staat de instelling in de Smart Cloud? Of bedoel je die al met Service Cloud instellingen, daar kan ik die juist niet vinden.
Eigenaar, systeeminstellingen onderaan UTC +1
Nee ik bedoelde Service Cloud, daar kan je rechts bovenin een menuutje openen en wat algemene instellingen aanpassen. Zojuist heb ik de tijdzone in de Smart Cloud aangepast, conform wat jij aangeeft. En dat werkt! De grafieken in Service Cloud en Smart Cloud geven nu de juiste tijdzone weer.

Blijkbaar volgt de Service Cloud de instellingen van de Smart Cloud voor wat betreft de tijdzone. En dus niet andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:33
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:03:
[...]

Bedoel je dat het nu bij iedereen rommelig is?

Wat is een normale flow tijdens DHW en/of Legionellarun?
Zit nu op 25.6L/Min
Het risico dat het rommelig is is met dit weer wel aanwezig inderdaad. Je flow is meer dan prima en verschilt van ontwerp en situatie. Even in de gaten houden als het stabiel is rond de 8 graden, dan hoort hij wel stabiel door te kunnen tokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Is er een manier waarop je de hysterese waarop de WP af en aan schakelt op watertemperatuur kan instellen?

Op dit moment zie ik bij mijn T-Cap J 9kW dat hij ca. 2 graden boven Ta uitgaat (is prima), maar dat hij pas 4 graden onder de Tr van het moment dat hij is uitgeschakeld weer aan gaat. Dat duurt net wat lang met mijn radiatoren bij deze buitentemperaturen en een lage Ta/Tr.

[ Voor 6% gewijzigd door rykers op 26-09-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:33

Crazy-

Best life ever

Ai ai!

Mijn 3-weg klep blijft niet in de SWW stand staan op het moment dat de WP er om vraagt:

- 3weg 2-wire+common

- A bruin (closed)
- B black (open)
- N blauw

Huidige stand: verwarmen CV (heat)

Vanaf de WP is A momenteel gevoed (bruin) en is de klep dus in de CV stand
op het moment dat ik WP op DWH vraag zet, gaat de klep draaien, en draait weer terug naar CV stand in dit blijft zich herhalen

instelling verkeerd? In principe zou er spanning actief moeten blijven

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theforestman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:52
Crazy- schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:19:
Ai ai!

Mijn 3-weg klep blijft niet in de SWW stand staan op het moment dat de WP er om vraagt:

- 3weg 2-wire+common

- A bruin (closed)
- B black (open)
- N blauw

Huidige stand: verwarmen CV (heat)

Vanaf de WP is A momenteel gevoed (bruin) en is de klep dus in de CV stand
op het moment dat ik WP op DWH vraag zet, gaat de klep draaien, en draait weer terug naar CV stand in dit blijft zich herhalen

instelling verkeerd? In principe zou er spanning actief moeten blijven
Welke driewegklep gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Honeywall VC4013

https://www.oeg.net/nl/ar...qMjJkVDBIRVpiYm5MUlhGakY=

de spanning wordt netjes omgeschakeld (Dus vanaf de WP spanning over de ander L)
ik heb dit indertijd getest door de fase te wisselen bij het klepje, tone schakedel hij netjes om en bleef in de andere stand

[ Voor 22% gewijzigd door Crazy- op 26-09-2022 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

rykers schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:55:
Is er een manier waarop je de hysterese waarop de WP af en aan schakelt op watertemperatuur kan instellen?

Op dit moment zie ik bij mijn T-Cap J 9kW dat hij ca. 2 graden boven Ta uitgaat (is prima), maar dat hij pas 4 graden onder de Tr van het moment dat hij is uitgeschakeld weer aan gaat. Dat duurt net wat lang met mijn radiatoren bij deze buitentemperaturen en een lage Ta/Tr.
Nee, helaas. De manier om hier om heen te werken is het setpoint zelf aanpassen op de gewenste momenten. (Heishamon). Dus wanneer je de unit weer aan wilt hebben, even het setpoint +5 graden (bijvoorbeeld) en dan zo gauw de unit weer draait het setpoint terug zetten op de gewenste stand.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theforestman
Crazy- schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:25:
[...]

Honeywall VC4013

de spanning wordt netjes omgeschakeld (Dus vanaf de WP spanning over de ander L)
ik heb dit indertijd getest door de fase te wisselen bij het klepje, tone schakedel hij netjes om en bleef in de andere stand
Vraag me inderdaad af of er dan wel spanning op blijft staan vanuit de warmtepomp.
Heb dit zelf nooit gemeten.
Even controleren met een multimeter?
Ik gebruik een 3 weg klep met een t boring en die blijft staan omdat hij niet werkt met een veer.
Even de servicemanual nalopen, mogelijk moet hij anders aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theforestman
Crazy- schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:25:
[...]

Honeywall VC4013

Zou inderdaad gewoon spanning op moeten blijven staan vanuit de warmtepomp zoals ik het lees.
Blijft de klep niet gewoon hangen?
Heb ook wel veel gehoord dat ze standaard ook niet 100% afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

theforestman schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:34:
[...]

Vraag me inderdaad af of er dan wel spanning op blijft staan vanuit de warmtepomp.
Heb dit zelf nooit gemeten.
Even controleren met een multimeter?
Ik gebruik een 3 weg klep met een t boring en die blijft staan omdat hij niet werkt met een veer.
Even de servicemanual nalopen, mogelijk moet hij anders aangesloten worden.
blauw + bruin = A closes
blauw + zwart = B clsoes

nu is inderdaad zwart onder spanning, en dat is Heat stand -> dus verwarming / B gesloten

zodra de WP schakelt (van bruin naar zwart spanning) wisselt de klep, maar blijven van A naar B gaan continue

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAUjhGkxqw4OGyUBwK8tNwtq0og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rf7lGFyRem3h1Mq2ioiFcEvL.png?f=fotoalbum_large

het is net of die het eindpunt niet registreert en door gaat daardoor .... :X

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 26-09-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Cr3ator schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:26:
[...]

Nee, helaas. De manier om hier om heen te werken is het setpoint zelf aanpassen op de gewenste momenten. (Heishamon). Dus wanneer je de unit weer aan wilt hebben, even het setpoint +5 graden (bijvoorbeeld) en dan zo gauw de unit weer draait het setpoint terug zetten op de gewenste stand.
Vraagsturing toepassen met verdere modulatie ? ( schaal 1. tot 0,1 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theforestman
Crazy- schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:50:
[...]

blauw + bruin = A closes
blauw + zwart = B clsoes

nu is inderdaad zwart onder spanning, en dat is Heat stand -> dus verwarming / B gesloten

zodra de WP schakelt (van bruin naar zwart spanning) wisselt de klep, maar blijven van A naar B gaan continue

[Afbeelding]

Crazy- schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:50:
[...]

blauw + bruin = A closes
blauw + zwart = B clsoes

[Afbeelding]

Toch maar even demonteren en even los testen met een directe spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

theforestman schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:01:
[...]

[...]

Toch maar even demonteren en even los testen met een directe spanning.
heb hem er even afgehaald, met de hand druk op de veer gezet -- -ging goed
teruggeplaatst, blijft nu op z'n plek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Gary199 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:01:
[...]

Vraagsturing toepassen met verdere modulatie ? ( schaal 1. tot 0,1 )
Qua vraag gaat het wel goed. Die stuur ik aan met een Netatmo thermostaat (hysterese nu op 0.2 graad).
Het punt waar ik tegenaan loop is dat bij deze buitentemperaturen ik te weinig afgifte heb om 5,5kW vermogen kwijt te raken.

De vraag van Netatmo blijft dus, maar de wp schakelt uit omdat Ta te veel doorschiet (na ca. 30-40 minuten).
De pomp blijft dan wel doorlopen, waardoor de Tr wel daalt, alleen met radiatoren duurt dat vrij lang, waardoor het comfort net wat minder wordt omdat je de straling niet meer voelt.

Met een testje met de wp uit zetten en daarna weer aan, zie ik wel dat hij meteen weer start (zie om 9.30):

https://snapshots.raintan...8wfpzcrZRLxfdx5z2vmxqEha8

Via een Heishamon zelf hierin wat sturen zou dus wel kunnen, alleen heb ik nu een CZ-TAW1 eraan hangen en nog geen Heishamon. Ik kijk het dus nog maar even aan hoe het loopt met de klachten over de temperatuur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
rykers schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:38:
[...]

Qua vraag gaat het wel goed. Die stuur ik aan met een Netatmo thermostaat (hysterese nu op 0.2 graad).
Het punt waar ik tegenaan loop is dat bij deze buitentemperaturen ik te weinig afgifte heb om 5,5kW vermogen kwijt te raken.

De vraag van Netatmo blijft dus, maar de wp schakelt uit omdat Ta te veel doorschiet (na ca. 30-40 minuten).
De pomp blijft dan wel doorlopen, waardoor de Tr wel daalt, alleen met radiatoren duurt dat vrij lang, waardoor het comfort net wat minder wordt omdat je de straling niet meer voelt.

Met een testje met de wp uit zetten en daarna weer aan, zie ik wel dat hij meteen weer start (zie om 9.30):

https://snapshots.raintan...8wfpzcrZRLxfdx5z2vmxqEha8

Via een Heishamon zelf hierin wat sturen zou dus wel kunnen, alleen heb ik nu een CZ-TAW1 eraan hangen en nog geen Heishamon. Ik kijk het dus nog maar even aan hoe het loopt met de klachten over de temperatuur >:)
Als ik hier de Ta laag hou, dan gaat de WP ook telkens een poos stoppen terwijl de thermostaat wel warmtevraag heeft (vrij vertaald zal dat pendelen zijn). Een iets hogere Ta lost dat op, maar dan stijgt de ruimtetemperatuur dus sneller en zal de thermostaat de WP stoppen. Een beetje kip-en-ei. Zelf heb ik ervoor gekozen om de Ta wat hoger te houden zodat alleen de thermostaat bepaalt wanneer de WP start en stopt. Met de kleine hysteresis van mijn DIY thermostaat (0.1) blijft het hier comfortabel met die iets hogere Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:11:
[...]

heb hem er even afgehaald, met de hand druk op de veer gezet -- -ging goed
teruggeplaatst, blijft nu op z'n plek!
Nou eerste SWW run is officieel klaar. 1,7kWh en 400l. van 42 naar 53. Prima ;-) efficiënter dan met m’n (weggehaalde) 80l e-boiler welke 3-5kWh per dag verstookte tijdens onvoldoende zon dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
sjimmie schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:00:
[...]

Als ik hier de Ta laag hou, dan gaat de WP ook telkens een poos stoppen terwijl de thermostaat wel warmtevraag heeft (vrij vertaald zal dat pendelen zijn). Een iets hogere Ta lost dat op, maar dan stijgt de ruimtetemperatuur dus sneller en zal de thermostaat de WP stoppen. Een beetje kip-en-ei. Zelf heb ik ervoor gekozen om de Ta wat hoger te houden zodat alleen de thermostaat bepaalt wanneer de WP start en stopt. Met de kleine hysteresis van mijn DIY thermostaat (0.1) blijft het hier comfortabel met die iets hogere Ta.
Dat is ook een oplossing, alleen dan moet ik de Ta hier wel heel veel hoger zetten en gaat het ten koste van het rendement, vandaar de keuze om de wat lagere Ta te gebruiken. Die Ta is overigens gelijk aan de LG die ik hiervoor had, dus ik weet dat ik met deze Ta het warm moet kunnen houden en dat het voldoende rustig moet lopen.
Maar Ta verhogen is een optie als het niet comfortabel is en ik nog geen tijd heb om met een Heisamon te gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
rykers schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:57:
[...]

Dat is ook een oplossing, alleen dan moet ik de Ta hier wel heel veel hoger zetten en gaat het ten koste van het rendement, vandaar de keuze om de wat lagere Ta te gebruiken. Die Ta is overigens gelijk aan de LG die ik hiervoor had, dus ik weet dat ik met deze Ta het warm moet kunnen houden en dat het voldoende rustig moet lopen.
Maar Ta verhogen is een optie als het niet comfortabel is en ik nog geen tijd heb om met een Heisamon te gaan spelen.
Geen idee op welke Ta je nu zit en waar je dan naartoe zou moeten. Hier ligt het kantelpunt rond de 28 graden. Daaronder gaat hij pendelen, bij 28 pendelt hij soms en bij 29 niet meer. Het rendement zal niet superveel verschillen met een verhoging van 2 graden. Sowieso vind ik comfort 10x belangrijker dan een beetje rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@sjimmie ik heb hem nu op Ta29 graden draaien. Met Ta32 heb ik hetzelfde gedrag nog altijd, maar gaat de Cop wel behoorlijk naar beneden.

Wij proberen hier wel zo zuinig mogelijk met energie om te gaan, dus het is een uitdaging om het optimum te vinden. De komst van de wp is al een hele comfortverbetering doordat we nu maar heel beperkt nachtverlaging hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier inmiddels ook de eerste paar runs achter de rug, na installatie eind augustus.
Ben een beetje te enthousiast aan de gang gegaan met allerlei instellingen tegelijkertijd aan te passen. Wil gebruik maken van een externe thermostaat, maar dat honeywell ding stuurt nogal gek aan, met elk uur een uit-periode. Dus nu tijdelijk op watertemperatuurregeling. Waarmee als ik het goed begrijp de pomp nooit uit is?
Als het goed is morgen een fibaro switch binnen, waarmee ik een uitschakelvertraging kan inbouwen om dit te overbruggen.

pomp flow ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvUrpshWDzgWl0WTPgMaYYcYLm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJcyoJznZgpsMzPB11TeXPtP.png?f=fotoalbum_large

compressor zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Tt5wwTMhUkYC-ZlW3SZGsRgE-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MKe5LJmchup5SuVNjeeW8zJM.png?f=fotoalbum_large

Lijkt erop dat ie z'n liters wel kwijt kan. Maar aantal starts gaat zo nog wel hard.

Ta is nu 27 graden. Heat Delta op 4 graden.

Ta/Tr:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bh6Trcbt4KUoQZ5vUMBzel0IXGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DjfOmeJpHRbL4MSqAmIkOqaV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 09:06
Hier draait de WP ook voor het eerst met 11 graden buiten.

Ik zie een mooie lange run, maar na een tijdje stopt en start de WP steeds, waarschijnlijk omdat hij de warmte niet meer goed kwijt kan zoals eerder hier vermeld. Verschil tussen TA en TR was nog wel 4 graden..

Na die stop-start acties heb hem dus maar uit gezet via de remote.

Hier in huis is het wel behoorlijk warm, is er een manier om op WAR te draaien zonder zonder de WP handmatig uit te zetten?
Ik kan wel wat scripts bedenken via Heishamon en een temperatuursensor maar ik vroeg me af wat het default gedrag van de WP met WAR is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDPlRbnhRbP8FqFjKsqH0IRWNZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zpAN4QKGWxjmNlcX2217sHQJ.png?f=fotoalbum_large

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
rykers schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:35:
@sjimmie ik heb hem nu op Ta29 graden draaien. Met Ta32 heb ik hetzelfde gedrag nog altijd, maar gaat de Cop wel behoorlijk naar beneden.

Wij proberen hier wel zo zuinig mogelijk met energie om te gaan, dus het is een uitdaging om het optimum te vinden. De komst van de wp is al een hele comfortverbetering doordat we nu maar heel beperkt nachtverlaging hebben ;)
Tsja, keuzes. Een pendelende WP of een WP die soepel draait.
COP is een resultaat, geen doel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
rbrt schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:55:
Hier draait de WP ook voor het eerst met 11 graden buiten.

Ik zie een mooie lange run, maar na een tijdje stopt en start de WP steeds, waarschijnlijk omdat hij de warmte niet meer goed kwijt kan zoals eerder hier vermeld. Verschil tussen TA en TR was nog wel 4 graden..

Na die stop-start acties heb hem dus maar uit gezet via de remote.

Hier in huis is het wel behoorlijk warm, is er een manier om op WAR te draaien zonder zonder de WP handmatig uit te zetten?
Ik kan wel wat scripts bedenken via Heishamon en een temperatuursensor maar ik vroeg me af wat het default gedrag van de WP met WAR is.

[Afbeelding]
WAR met thermostaat. Precies waar we het hier over hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
sjimmie schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:57:
[...]

Tsja, keuzes. Een pendelende WP of een WP die soepel draait.
COP is een resultaat, geen doel.
Een start/stop kost ook stroom en daarmee gaat je COP naar beneden of je verbruik omhoog ;) Liever een fractie hogere Ta en lange runs die door een thermostaat beperkt worden dan korte runs en veel start/stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Tja, wat is veel start stops? Minder dan 1 start per uur lijkt mij wel mee te vallen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZyz7-UGRwk69lbvhVwfybVx1bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q3xEq6Y7zMO6YiINZo8CV273.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
rykers schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:20:
Tja, wat is veel start stops? Minder dan 1 start per uur lijkt mij wel mee te vallen toch?

[Afbeelding]
Ik zou me hier inderdaad niet al te druk over maken. Als ik dat zou doen zou ik veel meer starts per uur hebben doordat mijn afgiftesysteem geen massa heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@rykers welke netatmo (linkje?) gebruik jij nu?
@dirkmuis jij was toch ook naar netatmo aan het kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@sjimmie Zijn er meerdere dan?
Ik gebruik deze:
https://www.netatmo.com/nl-nl/energy/thermostat

Samen met de thermostaatknoppen om diverse radiatoren te regelen. Wel heb altijd 5 radiatoren en ca. 7 m2 muurverwarming altijd open staan en een 100l buffervat. Daarmee dus aardig wat massa/volume in het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:17:

Je vloer is waarschijnlijk nog koud en je probeert met water van 28° een retourtemperatuur van 25° te krijgen. Daar is een hoge flow voor nodig. Kijk eens wat hij doet bij ofwel een lagere Ta, bijvoorbeeld 26° of een hogere deltaT, bijvoorbeeld 5°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
rykers schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:36:
@sjimmie Zijn er meerdere dan?
Ik gebruik deze:
https://www.netatmo.com/nl-nl/energy/thermostat

Samen met de thermostaatknoppen om diverse radiatoren te regelen. Wel heb altijd 5 radiatoren en ca. 7 m2 muurverwarming altijd open staan en een 100l buffervat. Daarmee dus aardig wat massa/volume in het systeem.
Oh toch dat gekke ding. :X
Ik dacht, zo aan zijn display te zien, dat die alleen in hele graden werkt en nieteens gewone knoppen heeft om hem hoger/lager te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:36:
[...]

Je vloer is waarschijnlijk nog koud en je probeert met water van 28° een retourtemperatuur van 25° te krijgen. Daar is een hoge flow voor nodig. Kijk eens wat hij doet bij ofwel een lagere Ta, bijvoorbeeld 26° of een hogere deltaT, bijvoorbeeld 5°.
Gaan we even proberen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:05:
[...]

of een lagere (max) flow instellen.
anderhalf jaar geleden was hier, of op dat andere pana topic, eigenlijk geconcludeerd dat veel mensen beter kunnen sturen op flow dan op dT. zoals hier de dT gewoon op 1 en de max flow beperkt op wat je nodig hebt (of wat haalbaar is zonder suizende leidingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
sjimmie schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:37:
[...]

Oh toch dat gekke ding. :X
Ik dacht, zo aan zijn display te zien, dat die alleen in hele graden werkt en nieteens gewone knoppen heeft om hem hoger/lager te zetten?
Instellen qua temperatuur doe je per hele graad. Hysterese is per 0,1 graad in te stellen.
Verder kan je hem links of rechts indrukken om de temperatuur hoger of lager te zetten. Dit laatste gebruik ik eigenlijk nooit, dat doe ik altijd via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:05:
[...]

Opstookprotocol. Lekker laag beginnen met het opwarmen van de betonvloer. Zorgen dat je rustig stapje voor stapje de aanvoertemperatuur verhoogt en zorg dat je qua retourtemperatuur hoog genoeg blijft zodat de backupverwarming niet aanspringt. Weet niet meer hoe hoog dat zit maar rond de 18 graden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Vraag:
Wie heeft een tweede buitentemperatuur sensor op zijn Mono aangesloten? (via CN5 'outdoor air sensor')
Ik wil dit ook graag omdat de zon sinds het verwijderen van bomen op de wp straalt en daardoor een te hoge temperatuur wordt gemeten.
Welk type/ waarde is het? origineel Panasonic of China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ep Woody schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:52:
[...]

Opstookprotocol. Lekker laag beginnen met het opwarmen van de betonvloer. Zorgen dat je rustig stapje voor stapje de aanvoertemperatuur verhoogt en zorg dat je qua retourtemperatuur hoog genoeg blijft zodat de backupverwarming niet aanspringt. Weet niet meer hoe hoog dat zit maar rond de 18 graden ofzo?
Opstookprotocol? Hoe bedoel je dat? Vloer ligt er al een tijd. Backup verwarming kun je instellen toch dacht ik? Wanneer deze bijspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
natural colour schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:35:
Vraag:
Wie heeft een tweede buitentemperatuur sensor op zijn Mono aangesloten? (via CN5 'outdoor air sensor')
Ik wil dit ook graag omdat de zon sinds het verwijderen van bomen op de wp straalt en daardoor een te hoge temperatuur wordt gemeten.
2e sensor als aangeduid in de Pana handleiding. ( wat moet matchen minder risico met aanbevolen waar )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:54
Sinds kort een Heishamon aan mijn 7kW J serie aangesloten om de boel te monitoren. Ik heb vooral veel last van start/stops. Ik heb helaas HA nog niet draaien dus ik kan nog geen hippe grafiekjes laten zien.

Setup is als volgt: 3 verdiepingen VW, begange grond is master, rest slave. Er zit wel een klein buffervat nog tussen.

Echter heb ik vandaag wel regelmatig de waardes uit Heishamon gehaald en die opgeschreven. Een van de zaken die ik nog niet kan plaatsen is het volgende:

Afgelopen paar uur is er geen warmte vraag vanuit de VW en de VW pomp staat ook uit. Echter zie ik wel dat de TOP1: Pumpflow constant aan staat op ~20l/min.

Verder valt het volgende op:

TOP5 Main_Inlet_Temp 24 °C
TOP6 Main_Outlet_Temp 24 °C
TOP7 Main_Target_Temp 27 °C

Top5&6 blijven dalen, tot ~23°C en dan slaat de warmtepomp aan voor ~3min, waarna outlet temp weer op de ~30°C zit. De 23°C komt vanwege de 5 graden delta.

Ik snap alleen echter niet waarom de pomp nog de hele tijd aanstaat en daardoor (of andersom) de inlet/outlet temperaturen dalen, terwijl er geen warmte vraag is vanuit het systeem. :/

Edit:

Net even ook aan de leidingen gevoeld, de pomp is dus constant bezig met het buffervat aan het opwarmen. Nu nog uitvolgelen waarom de WP denkt dat hij de buffertank moet rondpompen..

Edit2:

Topic verder doorzocht en als in het goed begrijp:
Waterpomp draait ivm WAR (compensatie curve) om leiding water te meten. WP staat op dit moment ingesteld dat hij de interne thermostaat moet gebruiken. Idealiter pak je een externe thermostaat via CN4 om er voor te zorgen dat de waterpomp niet constant hoeft te draaien voor een meting.

[ Voor 18% gewijzigd door Bladeslayer op 27-09-2022 07:01 ]

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-09 21:01
natural colour schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:35:
Vraag:
Ik heb de mijne over. Situatie is bij mij veranderd en daarom niet meer nodig. Bij interesse PM. Je mag voor klein prijsje over nemen.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Vraagje,… ben in de enige die last heeft van suizende JAGA’s icm de warmtepomp?

Zodra boel begint te lopen - 15l/min - suizen de JAGA’s indien ze verder dan stand 2,5 open zet (0-5)

Het zijn er 2 (kleintjes) op de verdieping gevolg is: WAF & kinderen lagen over herrie van de verwarming s nachts

Ja; ik heb ontlucht tot ik me ons woog - maar er komt bij beide alleen water uit -

Voetventielel volledig open. Alles staat op +- 1,5bar

M’n maat heeft het ook met met een JAGA … kan mij niet indenken dat ik enige ben icm de WP en die water snelheden? 😤

Pagina: 1 ... 82 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.