Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.131 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 23:48
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Gaat dit (ook) over de split? Mijn installateur heeft een 3kW gen-J (KIT-WC03J3E5) geadviseerd (slechts 1 verdieping, overal vloerverwarming, label B ). Wat wel "grappig" is, is dat hij z'n vermogen sowieso tot aan -7C vasthoudt, wat me doet vermoeden dat er een redelijk stevige compressor in zit.
De compressor is dezelfde als in het 5kW model. Alleen de hoofdprint in de buiten unit is anders, dus zal de software wel anders zijn.

Uit de prestaties achterin de Service Manual blijkt dat de warmtepomp die 3kW nog kan leveren bij -15 bij een Ta onder de 35°. Mooie aanvulling op het assortiment, ik ben benieuwd of die 3kW er ook als monobloc komt.

De Service Manual:
https://www.panasonicproc...%20J%20All%20in%20One.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
timovd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:01:
Meer mensen waar geen statistieken meer uit te lezen zijn in Service Cloud? In het status tab staat de realtime informatie, maar ik zie sinds een paar dagen geen grafieken meer.
Te laat.

[ Voor 14% gewijzigd door KaDoos op 11-06-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
weet iemand wat voor type temperatuursensor de monobloc verwacht voor de tanksensor? NTC (en zo ja, welke weerstand), digitaal of wat anders?

edit: laat maar. Staat in de openingspost 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Niltag op 11-06-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

@timovd
Hier alles ok

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaashoekstra94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-09 07:21
Wij hebben laatst een huis gekocht en ik ben ook van plan om hier een Panasonic monobloc in te zetten Waarschijnlijk is 7kW genoeg, maar ik had al begrepen dat de 9 kW ook gewoon kan omdat hun minimum vermogen hetzelfde is. We laten vloerverwarming leggen op de begane grond, ongeveer 50m2, 10cm hoh met 16mm buis. Kan de warmtepomp dan zonder buffervat z'n energie kwijt?

En weet iemand of de Panasonic monobloc 7 of 9 kW nog ergens beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

ligt aan de aanvoertemperatuur (en die is afhankelijk van de geïsoleerde staat van je huis) en de retour temperatuur (o.a. afhankelijk van de vloerafwerking).
2500Watt is het minimale met 50 m2 moet je dus 50 Watt/m2 kwijt kunnen raken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaashoekstra94
Bedankt voor de info. De gevels hebben een Rc waarde van 2, en we gaan het dak en de vloer nog isoleren, dus die komen op een Rc waarde van zo'n 5 gok ik. Verder komt er HR++ glas in en zitten op de bovenverdieping nog 4 gewone radiatoren. In de toekomst ga ik die waarschijnlijk vervangen door convectoren/fancoils. Op de vloer komt click PVC te liggen. Dus dan moet 50W/m2 wel mogelijk zijn toch? Ik heb nog niet heel veel 'feeling' voor die getallen, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

klaashoekstra94 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:07:
Wij hebben laatst een huis gekocht en ik ben ook van plan om hier een Panasonic monobloc in te zetten Waarschijnlijk is 7kW genoeg, maar ik had al begrepen dat de 9 kW ook gewoon kan omdat hun minimum vermogen hetzelfde is. We laten vloerverwarming leggen op de begane grond, ongeveer 50m2, 10cm hoh met 16mm buis. Kan de warmtepomp dan zonder buffervat z'n energie kwijt?

En weet iemand of de Panasonic monobloc 7 of 9 kW nog ergens beschikbaar is?
Alle J series 5,7en 9 zijn schaars. Levering oktober/november is vlgs opgave Panasonic.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamagotchi96
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-01 10:07
martijn v o schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:52:
2500Watt is het minimale met 50 m2 moet je dus 50 Watt/m2 kwijt kunnen raken.
Ik lees dat de 5,7 en 9 Kw ook allemaal een andere minimale systeeminhoud (L) en flow (L/min) nodig hebben. Is dat ook iets om rekening mee te houden of is dat ondergeschikt zo lang je de minimale afgifte Watt/m2 kwijt kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:40

ErikVers

e-Duurzaam

Tamagotchi96 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Ik lees dat de 5,7 en 9 Kw ook allemaal een andere minimale systeeminhoud (L) en flow (L/min) nodig hebben. Is dat ook iets om rekening mee te houden of is dat ondergeschikt zo lang je de minimale afgifte Watt/m2 kwijt kan?
Flow klopt dat die anders is per type:
5kw:14.3L/min 7kw:20.1L/min 9kw: 25.8L/min
Systeeminhoud lees ik nergens dat die anders is voor deze drie. (>30L) @Tamagotchi96 waar had je dat gelezen?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:54:
[...]

Systeeminhoud lees ik nergens dat die anders is voor deze drie. (>30L) @Tamagotchi96 waar had je dat gelezen?
Genoemde flow is de max. flow en kan bij de J series lager worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamagotchi96
ErikVers schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:54:
[...]

Bij de groene energie winkel, daar zeggen ze het voglende:
“ Het systeem moet bij een 9kW warmtepomp wel altijd een minimale waterinhoud hebben van 135L en minimaal 25,8L/min kunnen rondpompen”

“ Het systeem moet bij een 7kW warmtepomp wel altijd een minimale waterinhoud hebben van 105L en minimaal 20L/min kunnen rondpompen”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tamagotchi96 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:13:
[...]

“ Het systeem moet bij een 9kW warmtepomp wel altijd een minimale waterinhoud hebben van 135L en minimaal 25,8L/min kunnen rondpompen”

“ Het systeem moet bij een 7kW warmtepomp wel altijd een minimale waterinhoud hebben van 105L en minimaal 20L/min kunnen rondpompen”
Het is de maximale dynamische flow. na behalen van de ingestelde Delta neemt de flow (paarse lijn ) af dus die info is onjuist.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCnaABYrigRho7hp1dyh9aqfFeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqOmMUvAV7LeKiwVZyqQlSBa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Carboy54 op 12-06-2022 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tamagotchi96 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Wat betreft flow klopt dat. Daar stel je hem op in en de pana bepaald de werkelijke flow. Let dus op de je met een 9kw voldoende buisdikte pakt. Bijvoorbeeld 32*3mm meerlagenbuis.

Wat betreft inhoud zitten ze volgens mijn info mis dus ben benieuwd waar ze dit vandaan halen. Zie print screen design manuel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDY-iUdimjFjhqvXTAiQRt_b3cA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OceP3YDqLxoOsgJXJhF8UZzY.png?f=fotoalbum_large

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamagotchi96
@ErikVers en @Carboy54 Bedankt voor de uitleg en toelichting. Nu is het mij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBrt
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:10
Na een winter met de Panasonic ons huis verwarmd te hebben wil ik nu ook het SWW met de warmtepomp gaan verwarmen. Hier heb ik een tijdje terug een RVS DJG WPS 300L boiler voor aangeschaft.

Ik wil hem nu gaan aansluiten, en vroeg mij af wat voor koppelingen ik hier het beste voor kan gebruiken. Het zijn R 1" aansluitingen. Kan ik hier gewoon een messing puntstuk overheen draaien, of moet dit kunststof/RVS zijn?
Daarnaast wil ik hem ook nog een keer los kunnen maken. Ik lees hier dat flenskoppelingen of wartels te gebruiken zijn, wat wordt hier precies mee bedoeld? Moet ik zoiets hebben: https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html?
Ik maak verder in mijn systeem gebruik van Henco.

[ Voor 8% gewijzigd door KBrt op 13-06-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:37
KBrt schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:25:
Na een winter met de Panasonic ons huis verwarmd te hebben wil ik nu ook het SWW met de warmtepomp gaan verwarmen. Hier heb ik een tijdje terug een RVS DJG WPS 300L boiler voor aangeschaft.

Ik wil hem nu gaan aansluiten, en vroeg mij af wat voor koppelingen ik hier het beste voor kan gebruiken. Het zijn R 1" aansluitingen. Kan ik hier gewoon een messing puntstuk overheen draaien, of moet dit kunststof/RVS zijn?
Daarnaast wil ik hem ook nog een keer los kunnen maken. Ik lees hier dat flenskoppelingen of wartels te gebruiken zijn, wat wordt hier precies mee bedoeld? Moet ik zoiets hebben: https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html?
Ik maak verder in mijn systeem gebruik van Henco.
De link die je stuurt gaat denk ik wel werken, ik weet niet precies het verschil tussen vlakdichtend en conisch dichtend, maar ik heb deze gebruikt.

Verder heb ik kogelkranen gekocht, specifiek voor de ingang leidingwater heb ik een kogelkraan voor- en na de conische koppeling gebruikt zodat ik geen 300 liter water over me heen krijg als hij ooit los moet. Dit is vast overdreven en nooit nodig, maar ik overdrijf nou eenmaal graag :9

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@rbrt er mag geen extra afsluiter tussen de inlaatcombinatie en boiler, om voor de hand liggende redenen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBrt
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:10
Perfect, dan gaan die in het winkelmandje! Kogelkraan komt er ook op, maar voor de inlaatcombinatie met een aftapper.
Hebben jullie nog een specifiek warmte-element? Ik zie ze voor een paar euro op Ali-express staan, tot 100'en euro's op verschillende online shops. Ik zit nu naar zoiets te kijken: https://www.boilergarant....lement-3kw-160l-tot-1000l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaashoekstra94
Tamagotchi96 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:26:
@ErikVers en @Carboy54 Bedankt voor de uitleg en toelichting. Nu is het mij duidelijk.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk. 30L en 105L is nogal een groot verschil. En over de flow, als dat om de maximum flow gaat zit er dus geen verschil in de 7kW en de 9 kW variant voor wat betreft minimum flow? Is de minimum flow ook bekend? En is er een eenvoudige manier om in te schatten of ik met 50 m2 16mm buis 10cm hoh al dicht in de buurt van dat minimum zit of dat ik nog wel wat speling heb? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

KBrt schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:54:
Perfect, dan gaan die in het winkelmandje! Kogelkraan komt er ook op, maar voor de inlaatcombinatie met een aftapper.
Hebben jullie nog een specifiek warmte-element? Ik zie ze voor een paar euro op Ali-express staan, tot 100'en euro's op verschillende online shops. Ik zit nu naar zoiets te kijken: https://www.boilergarant....lement-3kw-160l-tot-1000l
Je kan beter met een T stuk werken. En die na je inlaatcombinatie en voor je boilervat die aftap kraan plaatsen. Een inlaatcombinatie heeft namelijk een keerklep 😋👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

klaashoekstra94 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Het is mij nog niet helemaal duidelijk. 30L en 105L is nogal een groot verschil. En over de flow, als dat om de maximum flow gaat zit er dus geen verschil in de 7kW en de 9 kW variant voor wat betreft minimum flow? Is de minimum flow ook bekend? En is er een eenvoudige manier om in te schatten of ik met 50 m2 16mm buis 10cm hoh al dicht in de buurt van dat minimum zit of dat ik nog wel wat speling heb? Alvast bedankt!
Flow
Panasonic geeft aan dat je die flow l/min die ik eerder noemde moet kunnen behalen met je systeem. In de specs noemt men dit Max Flow en is per wp anders. ErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Systeem minimum
Verschil tussen 30L en 105L zal je moeten vragen bij groenenergiewinkel. Ik citeer Panasonic incl printscreen desig manuel de 30L. Ben heel benieuwd waar de andere info op gebaseerd is.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 13-06-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
Ik heb bijna defnitief besloten een panasonic warmtepomp te bestellen voor onze nieuwbouw woning. Nog even de laatste afstemming met installateur en aannemer. Ik zit nog met twee vragen:

Meerdere thermostaten
Ik vroeg me even af hoe het werkt met ruimte bediening. Doel van die thermostaten is verschillende temperaturen (wel zo constant mogelijk). Wat ik graag zou willen;

1 thermostaat in de woonkamer en keuken beneden
1 thermostaat in een van de slaapkamers boven (op de slaapkamers mag het wat koeler dan de woonkamer)
1 thermostaat in de badkamer (daar vanzelfsprekend weer wat warmer)

Hoe werkt dat met de pana? Er zit standaard 1 unit bij, moet die bij de boiler (komt in de bijkeuken). Met andere woorden, moet ik er twee (klok)thermostaten bij bestellen of 3? En kan dat dan draadloos?

In de openingspost zag ik een 3rd party thermostaat van 20 euro, dat lijkt mij prima voor boven. Maar kunnen daar dan wel 2 van? Ik zag iets over een CN2 en CN4 poort, maar betekent dat dan dat er eigenlijk maar 1 thermostaat op aan gesloten kan worden?

Dauwpuntsensor
Andere vraag bij andere merken (Nefit Bosch bijvoorbeeld) wordt ook vaak met een dauwpuntsensor gewerkt. Kan dat bij panasonic ook? We willen namelijk op de begane grond een houten vloer gaan doen, dus dan lijkt dat me wel handig als extra beveiliging (naast niet kouder dan 18-19graden koelen).

[ Voor 13% gewijzigd door Burnd op 13-06-2022 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Burnd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:38:
Ik heb bijna defnitief besloten een panasonic warmtepomp te bestellen voor onze nieuwbouw woning. Nog even de laatste afstemming met installateur en aannemer. Ik zit nog met twee vragen:

Meerdere thermostaten
Ik vroeg me even af hoe het werkt met ruimte bediening. Doel van die thermostaten is verschillende temperaturen (wel zo constant mogelijk). Wat ik graag zou willen;

1 thermostaat in een van de slaapkamers boven (op de slaapkamers mag het wat koeler dan de woonkamer)

Hoe werkt dat met de pana? Er zit standaard 1 unit bij, moet die bij de boiler (komt in de bijkeuken). Met andere woorden, moet ik er twee (klok)thermostaten bij bestellen of 3? En kan dat dan draadloos?

In de openingspost zag ik een 3rd party thermostaat van 20 euro, dat lijkt mij prima voor boven. Maar kunnen daar dan wel 2 van? Ik zag iets over een CN2 en CN4 poort, maar betekent dat dan dat er eigenlijk maar 1 thermostaat op aan gesloten kan worden?

Dauwpuntsensor
Andere vraag bij andere merken (Nefit Bosch bijvoorbeeld) wordt ook vaak met een dauwpuntsensor gewerkt. Kan dat bij panasonic ook? We willen namelijk op de begane grond een houten vloer gaan doen, dus dan lijkt dat me wel handig als extra beveiliging (naast niet kouder dan 18-19graden koelen).
tenzij je met moeilijk kleppen en aanverwante veels te dure internetthermostaten gaat spelen en kloten (immers MOET een thermostaat internet hebben) gaat het niet werken. niet op een manier dat je er blij van word.

gewoon de thermostaat (een losse, die van panasonic is niet bruikbaar) ophangen in de "koudste" kamer die je wilt regelen en als iemand het warm krijgt draait die zelf de radiator wel dicht. of gebruik voetventielen om de afgifte in de kamers beter af te stemmen.

een berg thermostaten ophangen is niet de oplossing, gewoon de radiatoren/vloerverwarming inregelen zodat de kamers de temperatuur halen in normaal bedrijf is wel de oplossing, en nog de goedkoopste ook.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Burnd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:38:
Meerdere thermostaten

Hoe werkt dat met de pana?
Voor de panasonic geldt hetzelfde als voor een andere verwarmingsbron.
Je sluit een thermostaat aan en die bepaalt of er warmte geleverd wordt. Wil je op verschillende plekken geen warmte terwijl er op andere plekken wel warmte gewenst is, dan zal je met een systeem moeten werken met meerdere kranen in combinatie met meerdere thermostaten en moeten zorgen dat de de warmtebron warmte levert als minstens 1 plek warmte vraagt.
Panasonic heeft aanvullende mogelijkheden hiervoor in de vorm van de optionele print en een optionele buffer, maar wat je daarvan nodig hebt is afhankelijk van allerlei factoren en wensen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
sjimmie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:47:
[...]

Voor de panasonic geldt hetzelfde als voor een andere verwarmingsbron.
Je sluit een thermostaat aan en die bepaalt of er warmte geleverd wordt. Wil je op verschillende plekken geen warmte terwijl er op andere plekken wel warmte gewenst is, dan zal je met een systeem moeten werken met meerdere kranen in combinatie met meerdere thermostaten en moeten zorgen dat de de warmtebron warmte levert als minstens 1 plek warmte vraagt.
Panasonic heeft aanvullende mogelijkheden hiervoor in de vorm van de optionele print en een optionele buffer, maar wat je daarvan nodig hebt is afhankelijk van allerlei factoren en wensen.
Dankje, dan ga ik dat eens uitzoeken of dat kan. Ik wil het boven toch echt iets koeler hebben dan in de rest van het huis. en de badkamer weer wat warmer....

Weet je welke print ik dan nodig heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:58
Burnd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Dankje, dan ga ik dat eens uitzoeken of dat kan. Ik wil het boven toch echt iets koeler hebben dan in de rest van het huis. en de badkamer weer wat warmer....

Dat kan je ook voor elkaar krijgen door boven minder water door je vv te laten lopen en in de badkamer wat meer.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Dank voor de tip, alleen gaat dat niet goed bij koelen denk ik. Dan wordt er in de ruimtes die ik juist warmer wil hebben meer koud water door de leidingen gejaagd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:32
Je kan zone kleppen toepassen op je VV verdeler. Deze aansturen met een thermostaat in de betreffende ruimte. Pas wel op dat ze niet allemaal dicht gaan en je WP aan is. dan zal je een bypass moeten hebben

in de link eeb voorbeeld van een desbetreffende klep. Je kan ze NO en NC krijgen

https://www.amazon.nl/M%C...id=pla-385161034921&psc=1

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Dankje, zal er even induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Topicstarter
Burnd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:32:
Dank voor de tip, alleen gaat dat niet goed bij koelen denk ik. Dan wordt er in de ruimtes die ik juist warmer wil hebben meer koud water door de leidingen gejaagd toch?
in een ideale wereld heb je dan vvw een verdieping boven de ruimte die je wilt koelen nodig. met vvw of eigenlijk een soort plafond koeling. :)

ik weet niet in welke aanvoer temp je zit te denken maar vvw met een lage aanvoer temp geeft bijna niets af als de kamer temp is gehaald de delta T met de omgeving is dan gewoon telaag.

Als je heel graag wil koelen met de wp zou ik ook zeker iets in het systeem ontwerpen wat kan ontvochtigen. wellicht bv fancoils. en anders koelen maar beperkt mee te nemen in het ontwerp en gewoon koelen en kijken hoe het gaat. (uiteraard wel alle leidingen (dampddicht) isoleren)zorg er in iedergeval voor dat je geen master-master thermostaat systeem gaat aanleggen dan gaat de wp draaien (of eigenlijk pendelen) omdat alleen de badkamer iets aan warmte wil. dat is en plofketel oplossing (en dan al een slecht idee) de wp gaat dat echt niet leuk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:23
Burnd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:47:

Ik zou nog maar eens heel goed nadenken over het koelen met een houten vloer. Als voorbeeld neem je het einde van een warme periode: onweer en plotselinge verhoging van de relatieve vochtigheid. Of een paar gasten extra in je huis, bam. Dan werkt alleen nog het snel aanzetten van de Wp op verwarmen. 18 Graden is sowieso al gevaarlijk. Mijn systeem met vv in een betonnenvloer is waarschijnlijk trager dan jouw houten vloer, maar het weer drogen van de vloer na een vergadering op een zwoele vochtige avond heeft wel een dag geduurd. Mijn stelling is verwarmen met water en koelen met lucht. Je slaapkamers met radiator krijg je sowieso niet koel met de Wp zonder fancoils. Moderne airco’s zijn ook warmtepompen lucht/lucht en kosten bij mij minder energie dan koelen met de Wp. Kan je in de herfst of voorjaar ook prima gebruiken om even snel de temperatuur te verhogen, combinatie van een traag lagetemperatuur systeem met een snel systeem. Overigens, dit is ook maar een mening.
Die dauwpuntsensor zou je wellicht kunnen koppelen aan het overschakelen naar verwarmen, maar of je daar blij van wordt weet ik ook niet.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
ErikVers schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Pas een compleet voorstel uitgerekend inclusief veel betonboren (meterkast - plat dak beton - en bij de vloerverwarming) met nieuwe kunststof 5-groep vloerverdeler, special Techneo dakdoorvoer, elektra, dakbranden, RVS 300L boiler en alles met Armaflex HT na geïsoleerd. Kwam op €14565,- en dat was al frij vors, lees met een vork. Met oog op potentiële prijsverhogingen ingecalculeerd.

Als rvs SWW e.d. er niet bij zit lijkt het me nogal (te) vors? Wat vinden anderen?
Ik heb de knoop doorgehakt. De offerte van de installateur heb ik afgewezen en zojuist heb ik 9KW (WH-MDC09J3E5) van Panasonic los besteld en ga ik de installatie zelf doen! Gezien de levertijd heb ik nu ongeveer een halfjaar de tijd om het voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Burnd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Je hebt geen print nosig maar een inbussleutel om de voetventielen bij te draaien.
Werk aan het probleem ipv het simptoom.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
flippy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Je hebt geen print nosig maar een inbussleutel om de voetventielen bij te draaien.
Werk aan het probleem ipv het simptoom.
ik doelde op de optionele print om evt 2-zone te maken.
die print vroeg hij naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:47:
[...]

ik doelde op de optionele print om evt 2-zone te maken.
die print vroeg hij naar.
Ah. Maar met 2 zones in 1 normaal formaat huis trek je weer een vers blik nieuwe problemen open. Niet handig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Burnd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:47:

Een advies bij warmtepomp installaties Keep It Simple as possible :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Burnd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:32:
Dan moet je er wel voor zorgen dat die thermostaten ook werken bij koelen. Dat doen ze niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Volgens mij toch niet een hele gekke eis om in je nieuwbouwhuis van 200m2 met vloerverwarming boven en beneden dat apart te willen instellen?

Ik wil niet van uur op uur variëren, maar op de slaapkamers in principe altijd een graad of 18 en de woonkamer altijd een graad of 20. En de badkamer dn wat warmer. That's it.

Alle berichten die ik hier lees (waarvoor dank hoor, begrijp me niet verkeerd) wekken de indruk alsof ik iets heel geks van de installatie vraag.... Dat begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb al best wat gelezen over Armaflex in de verschillende topics maar ik kom op enorme kosten omdat ik ongeveer 9 meter door de grond moet. Ik ga een PVC mantelbuis ingraven met daarin de 2x 26mm meerlagenbuis. Ik kom er maar niet uit of ik de gewone grijze buisisolatie hier omheen mag schuiven. In een PVC buis kan dit toch geen kwaad of wel? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de enige oplossing is om er honderden euro's aan Armaflex omheen te vouwen dat hele eind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:35
Burnd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:34:
Volgens mij toch niet een hele gekke eis om in je nieuwbouwhuis van 200m2 met vloerverwarming boven en beneden dat apart te willen instellen?

Ik wil niet van uur op uur variëren, maar op de slaapkamers in principe altijd een graad of 18 en de woonkamer altijd een graad of 20. En de badkamer dn wat warmer. That's it.

Alle berichten die ik hier lees (waarvoor dank hoor, begrijp me niet verkeerd) wekken de indruk alsof ik iets heel geks van de installatie vraag.... Dat begrijp ik niet helemaal.
Een warmtepomp werkt het lekkerst als je je systeem waterzijdig inregelt zodat je deze temperaturen krijgt. Kortom veel meer water snel door de BG laten stromen dan door de slaapkamer vloer.
Ga je alles met knoppen per vertrek regelen dan heb je kans dat bijvoorbeeld alleen nog maar de knop van de badkamer openstaat en de rest van het huis gesloten is. De warmtepomp heeft dan te weinig water om lekker rond te pompen waardoor hij inefficiënt gaat werken, te vroeg af slaat of misschien zelfs in storing.

Hoe minder je dynamisch bijstuurt hoe beter en overzichtelijker je warmtepomp werkt
Pixal schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:39:
Ik heb al best wat gelezen over Armaflex in de verschillende topics maar ik kom op enorme kosten omdat ik ongeveer 9 meter door de grond moet. Ik ga een PVC mantelbuis ingraven met daarin de 2x 26mm meerlagenbuis. Ik kom er maar niet uit of ik de gewone grijze buisisolatie hier omheen mag schuiven. In een PVC buis kan dit toch geen kwaad of wel? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de enige oplossing is om er honderden euro's aan Armaflex omheen te vouwen dat hele eind?
Er komt toch geen water bij neem ik aan? Ik ben hier van plan om gewoon grijze buisisolatie of misschien los schuim eromheen te doen. Ik moet 6m overbruggen wat ik gewoon met PVC 110mm wou gaan doen.Buiten maak ik dan een mooie bocht zodat het nooit in kan regenen. Het uiteinde Pur ik waarschijnlijk voor de laatste 10cm dicht en daarna nog wat UV bestendig tape er op en dan geloof ik het wel.
Mijn kabels voor de zonnepanelen liggen op deze manier ook onder de grond en daar heb ik nog nooit een druppeltje condens of iets dergelijks gezien

[ Voor 31% gewijzigd door bazzzzzz op 14-06-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
bazzzzzz schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:42:
[...]

Een warmtepomp werkt het lekkerst als je je systeem waterzijdig inregelt zodat je deze temperaturen krijgt. Kortom veel meer water snel door de BG laten stromen dan door de slaapkamer vloer.
Ga je alles met knoppen per vertrek regelen dan heb je kans dat bijvoorbeeld alleen nog maar de knop van de badkamer openstaat en de rest van het huis gesloten is. De warmtepomp heeft dan te weinig water om lekker rond te pompen waardoor hij inefficiënt gaat werken, te vroeg af slaat of misschien zelfs in storing.

Hoe minder je dynamisch bijstuurt hoe beter en overzichtelijker je warmtepomp werkt
Ja dat begrijp ik op zich. Voel ik ook het meeste voor. Maar dat betekent dan weer wel dat in de zomer wordt er dan meer gekoeld in de woonkamer dan in de slaapkamers. Dat zou je dan juist net weer andersom willen. Geen ramp, maar toch :)

Kan het eerst ook op die manier proberen inderdaad. En als het me dan in zomers niet bevalt kan ik alsnog wat meer met zone regeling gaan doen, inderdaad dan wel oppassen dat die warmtepomp niet te veel gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Het punt is denk ik dat we hier gewend zijn aan een Ta van 25 en als het flink vriest misschien 32. Het systeem 24/7 met een goede stooklijn op zo laag mogelijke temperatuur laten draaien is dan het uitgangspunt. Dat eist omdenken ten opzichte van een hoge temperatuur gas gestookte cv.
De badkamer is dan bij gebruik vaak een probleem. Daar wil je korte tijd wat meer en snelheid hoort niet bij een Wp. Ik los dat op met een infrarood paneel. Daar komt de warmte vanaf die je wilt als je nat onder de douche vandaan komt.
En voor het koelen proberen we je verwachting wat te temperen. Daarmee krijg je echt de slaapkamer bij een hittegolf niet op 18 graden zonder fancoils. Bovendien is de koude uit de vloer in combinatie met een hoge luchtvochtigheid erg oncomfortabel. Voelt als grondmist op je onderste 30 centimeter…..

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:58
Dit heb ik bij mij in de garage en kruipruimte om de leidingen zitten. Dit lijkt erg op armaflex maar dan niet zo duur. Het lijkt ook nog eens geen water op te nemen daar ik een 30 cm vanaf de wp naar de muur dit ook gebruikt heb en er geen water uit loopt na een regenbui als ik hier even flink in knijp.
"100% geschlossene Zellstruktur: keine Korrosion und kein Schimmelbefall".

https://www.heima24.de/in...nev.html?cache=1655211117

[ Voor 3% gewijzigd door Signor Doekie op 14-06-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:02
Als je gaat koelen dan in principe damp dicht. Los daarvan is het in een mantelbuis altijd verstandig dampdichte te isoleren ivm eventueel staand water.

Opties: kant en klare grondbuis, buisisolatie op rol, isolatietape, mantelisolatie op rol.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
Burnd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Ja dat begrijp ik op zich. Voel ik ook het meeste voor. Maar dat betekent dan weer wel dat in de zomer wordt er dan meer gekoeld in de woonkamer dan in de slaapkamers. Dat zou je dan juist net weer andersom willen. Geen ramp, maar toch :)

Kan het eerst ook op die manier proberen inderdaad. En als het me dan in zomers niet bevalt kan ik alsnog wat meer met zone regeling gaan doen, inderdaad dan wel oppassen dat die warmtepomp niet te veel gaat pendelen.
Ik doe dat als volgt:
Winter | Enkel de groepen op BG en badkamer open, flow van 12 l/m en waterzijdig inregelen handmatig
Zomer | Alle groepen overal open behalve de badkamer, flow van 20 l/m en waterzijdig inregelen.

Of te wel, 2 keer per jaar alles even omzetten in 10 minuten. Werkt prima.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
vandermark schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:07:
[...]

Ik doe dat als volgt:
Winter | Enkel de groepen op BG en badkamer open, flow van 12 l/m en waterzijdig inregelen handmatig
Zomer | Alle groepen overal open behalve de badkamer, flow van 20 l/m en waterzijdig inregelen.

Of te wel, 2 keer per jaar alles even omzetten in 10 minuten. Werkt prima.
Ja zoiets dacht ik ook, maar nadeel daarvan is dat het weer wat wisselvallig kan zijn, dus de ene keer moet je koelen en 2 dagen later toch weer verwarmen. Ik zie het dan al gebeuren dat ik te lui ben om hem op koelen te zetten omdat ik hem dan een paar dagen later weer om moet zetten naar verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Of je doet de gang beneden en het toilet wel verwarmen in de winter en dan zet je die van de zomer dicht (en als je lui bent dan neem je een koelstop)
En dat doe je op de badkamer ook.
krijg je zomers minder flow beneden en dus boven meer ook omdat de badkamer niet meedoet.
Het komt niet op achter de komma.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat is wel gek. Want een nieuwbouwwoning is tegenwoordig erg goed geïsoleerd en heeft veel thermische massa (tenzij HSB). Dus ook als je boven helemaal niet stook wordt het vaak maar een graadje koeler als beneden, zeker als je ook nog WTW ventilatie hebt.
Het dichtdraaien van teveel zones doet dan ook bijna niets voor je temperatuurverdeling. Het enige wat dat oplevert is dat je Ta omhoog gaat en je COP dus naar beneden.
Wat @flippy zegt klopt: gewoon je vloerverwarming eenmalig goed instellen en daarna gewoon de WP aan zetten, zonder overbodige en ingewikkelde ballast van zoneregelingen, secundaire pompen en buffervaten.
Wel even goed nadenken over de plaats van je thermostaat (of eerst een wintertje experimenteren met een losse kabel door je huis voordat je die permanent ophangt). Bij mij hangt ie nu op de overloop, waarmee ik voorkom dat de WP uit gaat als de zon een half uurtje naar binnen schijnt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt ook de (eveneens dure) kant-en-klare grondleidingen kopen van Terrendis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
Burnd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Ja zoiets dacht ik ook, maar nadeel daarvan is dat het weer wat wisselvallig kan zijn, dus de ene keer moet je koelen en 2 dagen later toch weer verwarmen. Ik zie het dan al gebeuren dat ik te lui ben om hem op koelen te zetten omdat ik hem dan een paar dagen later weer om moet zetten naar verwarmen...
Nee joh, in de praktijk is er een periode dat de verwarming uit gaat en lang uitblijft. Bij ons in april. Dan duurt het nog even voordat koeling nodig is. Zie onderstaande grafiek van afgelopen 90 dagen. 11 april laatste verwarming dag. En een maand later gestart met koelen, was toen nog niet echt nodig, maar wilde experimenteren met flink hogere flow bij koelen:
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/!7orhsjCdkC/afbeelding.png

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Burnd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Als je altijd de temperatuur niet meer dan een halve graad wil laten varieren wel ja.
Maar ik hoop toch dat je pas gaat koelen als het binnen >25 graden wordt en pas gaat verwarmen als het binnen <19 wordt ofzo.
Anders bekeken, zou je in deze periode (mei-juni) al willen koelen? Nu los je dat toch gewoon op met een raampje open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
zoiets misschien?
https://www.heima24.de/ro...-aussenmantel-145-mm.html

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
sjimmie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:14:
[...]

Als je altijd de temperatuur niet meer dan een halve graad wil laten varieren wel ja.
Maar ik hoop toch dat je pas gaat koelen als het binnen >25 graden wordt en pas gaat verwarmen als het binnen <19 wordt ofzo.
Anders bekeken, zou je in deze periode (mei-juni) al willen koelen? Nu los je dat toch gewoon op met een raampje open?
Haha, weet ik veel. I'm new to it he. Maar je hebt ongetwijfeld gelijk. Dus ik ga voor de KISS methode; Keep It Stupid Simple --> 1 thermostaat in de woonkamer ;)

In de badkamer dan misschien een Magnum matje leggen met elektrische vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
vandermark schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:40:
[...]

Nee joh, in de praktijk is er een periode dat de verwarming uit gaat en lang uitblijft. Bij ons in april. Dan duurt het nog even voordat koeling nodig is. Zie onderstaande grafiek van afgelopen 90 dagen. 11 april laatste verwarming dag. En een maand later gestart met koelen, was toen nog niet echt nodig, maar wilde experimenteren met flink hogere flow bij koelen:
[Afbeelding]
Oooooooh dat valt inderdaad alles mee. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Burnd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Haha, weet ik veel. I'm new to it he. Maar je hebt ongetwijfeld gelijk. Dus ik ga voor de KISS methode; Keep It Stupid Simple --> 1 thermostaat in de woonkamer ;)

In de badkamer dan misschien een Magnum matje leggen met elektrische vloerverwarming?
Infrarood blijft het comfortabelst op een nat lichaam en kan je snel schakelen. Kwartiertje voor het douchen aanzetten en uit als je droog bent.
400W aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Zoiets?

https://www.verwarminghan...-CidFQRT963oaAhAlEALw_wcB

Kun jeooknog op een programmatje schakelen, werkt idd sneller dan zo'n magnum mat in je tegelvloer lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
Ik snap niet waarom altijd zo gehamerd wordt op koelen (lees temperatuur verlagen in ruimte) ik vind juist met de warme dagen de luchtvochtigheid killing, dus ik zou voornamelijk straks gaan ontvochtigen (koel je ook maar dan verder om water te laten condenseren ) met de wp en dat wil je niet met je vloerverwarming doen Hehe dan wordt het natte boel maar met zo’n fancoil bijv en dan vocht afvoeren

[ Voor 9% gewijzigd door davevleugel op 15-06-2022 13:33 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:02
Wie durft een 'educated guess' te doen betreffende minimum thermisch vermogen van een KIT-WC03J3E5 (Panasonic 3kW Bi-Block generatie J) bij A7W35?

Achtergrond:
Woning GBO=170m² WvB=1,6kW @ A7 (best laag tov gemiddeld)
SWW voor 5p; incidenteel voor 12 (best hoog voor gemiddeld)

Opties waar ik me nu tot beperk:
2x Panasonic 3kW in cascade ca. €4700 na aftrek subsidie
1x Panasonic 9kW met 200l buffer ca. €5750 na aftrek subsidie
1x EcoForest EcoGeo Pro 6kW ca. €8750 na aftrek subsidie (door omstandigheden; normaal gesproken minimaal €10k erop)

Voordeel van de EcoForest is de modulatieruimte. Tot onder 800W thermisch, maar dat is met niet zo beste COP. Nadeel prijs.

Voordeel Panasonic 9kW is de snelle opwarming SWW. Nadeel een buffervat waar eigenlijk niet zo ruimte voor is en duur/m².

Voordeel Panasonic 3kW cascade is hopelijk de modulatieruimte en prijs. Nadeel is ruimte in de tuin; 2x buitenunit plaatsen met voldoende demping (woonwijk) en kost m² tuin dus ook 'duur' (ook qua tuingenot).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik weet dat 't al eens is langsgekomen maar krijg 't via search niet gevonden.

Ik verwarm SWW met de 5kW J serie. Ik heb nu de target op 56 staan in de middaguren. Daarbuiten verlaag ik het naar 42, zodat hij wel aanspringt als 't onverhoopt door 's avonds douchen érg laag is geworden.

Ik dacht dat hij tot 60 graden op de WP functie werkt, maar ik zie dat de outlet temp sowieso al boven de 60 komt en de backup heater dan ook aanspringt. Ik zou dan liever hebben dat hij een tijdje op de WP water van 60 graden blijft rondpompen oid.

Alternatief is temperatuur verlagen, dat is natuurlijk een makkelijkere fix, maar wellicht dat hier anderen op een pretttigere aanpak zijn gekomen.

Heb btw 300L vat en alleen een douche. Zou dus ook lagere temperatuur kunnen overwegen en dan een dagelijkse run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
I-King schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:11:
Ik weet dat 't al eens is langsgekomen maar krijg 't via search niet gevonden.

Ik verwarm SWW met de 5kW J serie. Ik heb nu de target op 56 staan in de middaguren. Daarbuiten verlaag ik het naar 42, zodat hij wel aanspringt als 't onverhoopt door 's avonds douchen érg laag is geworden.

Ik dacht dat hij tot 60 graden op de WP functie werkt, maar ik zie dat de outlet temp sowieso al boven de 60 komt en de backup heater dan ook aanspringt. Ik zou dan liever hebben dat hij een tijdje op de WP water van 60 graden blijft rondpompen oid.

Alternatief is temperatuur verlagen, dat is natuurlijk een makkelijkere fix, maar wellicht dat hier anderen op een pretttigere aanpak zijn gekomen.

Heb btw 300L vat en alleen een douche. Zou dus ook lagere temperatuur kunnen overwegen en dan een dagelijkse run.
Ik heb mijn 12H op de standaardwaarde 52° staan. Daarvoor gebruikt hij al een Ta van 57° en tegen het eind zo'n 9kW output. Alleen in de winter op een dag van veel defrosts gebruikt hij de stookspiraal in de tank. Misschien kun je de tijd die hij krijgt om de tank te verwarmen verhogen om te voorkomen dat hij de BU heater aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:46:
Ik sta op het punt mijn 400l vat te verplaatsen.

Hierom wil ik eigenlijk gelijk de WP leidingen (CV) met een 3-weg klep doorlossen naar het vat en aansluiten op het vat (dus het “vuile” water)

Dit om het vat bij te warmen naar 55 graden tijdens de wintermaanden. Nu gebruik ik een e-boiler duo van Daalderop 80l als backup naverwarming.

Concreet:

- is dit slim ivm de 5kW H-serie
- zijn er nog tips of aandachtspunten?
Nog even aanvullend hierop:
Zodra ik de WP aangesloten heb; dan kan ik toch de e-boiler gewoon weghalen?

De reden hiervan is dat ik met hem in de maag zit…. ;) ik moet hem weghalen nu ivm leiding breuk bijna op de boiler. Dan is die van de muur - en het liefst blijft ie weg.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Je gaat naar 55 graad?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ja. Max van de WP
WP zal tevens alleen sept-apr nodig zijn. Daarna doet de zon wel z’n werk en trekt hem zonder problemen naar de 80-90°C

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 16-06-2022 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Ik zou die er wel tussenuit halen zo’n boiler heeft een cop van 1.

Normaal zit hij er niet tussen daar heb je desnoods extra element voor in je buffer mocht je het niet halen bijv.

[ Voor 46% gewijzigd door davevleugel op 16-06-2022 21:58 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

davevleugel schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:57:
Ik zou die er wel tussenuit halen zo’n boiler heeft een cop van 1.

Normaal zit hij er niet tussen daar heb je desnoods extra element voor in je buffer mocht je het niet halen bijv.
Ja nee dat is helder. :) hij is nu ook als ”backup” voor de winter afgelopen 2 jaar.

Nu ik dus de WP via het vat laat lopen; dacht ik ook wel van … waarom die e-boiler nog? Dan is die werkelijk als backup… als de WP uitvalt. 🥺 maar goed dan ook CV meer dus tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

LinuZZ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:25:
In mijn zoektocht voor een alternatief voor de SWW tank sensor CZ-TK1 kwam ik onderstaande tegen op amazon: https://www.amazon.nl/dp/...awdo_AXWBB8FNFZ1TFW61MAMX

het enige dat ik niet kan vinden is de b waarde van deze sensor, maar het lijkt een goede thermistor, iemand hier ideeen over?
Tijdens mijn zoektocht naar een SWW sensor, waar ik eerst de originele wilde gaan doen - kwam ik je post tegen.

Wezenlijk verschil qua prijs… maar nog even de vaag of ik hem überhaupt ergens kan bestellen/snel binnen krijgen

Maar kon niet een antwoord vinden : hoe bevalt ie?

2m is wel kort; ik moet een meter of 10 overbruggen maar dat lijkt mij geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 16-06-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:52:
[...]2m is wel kort; ik moet een meter of 10 overbruggen maar dat lijkt mij geen probleem.
ik dacht dat de max lengte iets van 50 meter was als je aan de juiste diameter draad houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

flippy schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:56:
[...]

ik dacht dat de max lengte iets van 50 meter was als je aan de juiste diameter draad houd.
Heb reeds UTP Cat5 gelegd indertijd voor communicatie - zover ik weet is dat afdoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:12:
[...]

Heb reeds UTP Cat5 gelegd indertijd voor communicatie - zover ik weet is dat afdoende
nope, minimaal 0.5 mm2. cat5 is volgens specs maximaal 0.3mm2 maar meestal minder dan 0.2mm2.

je zal dus een flinke offset erin moeten zetten om die waarde te laten kloppen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 17-06-2022 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

flippy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:16:
[...]

nope, minimaal 0.5 mm2. cat5 is volgens specs maximaal 0.3mm2 maar meestal minder dan 0.2mm2.

Hmm oké. Helder.. extra kabel leggen lijkt mij beter idee ;-) 0,5mm2 is niet het duurste 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:25:
[...]

Hmm oké. Helder.. extra kabel leggen lijkt mij beter idee ;-) 0,5mm2 is niet het duurste 😅
https://www.allekabels.nl...e-diameter-2-x-05-mm.html

OFC en 0.5mm aantikken en je lengte. geen CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:16:
[...]

Cat5 is AWG24 dus diameter 0,5, dus doorsnede 0,20mm2 dus weerstand 9 ohm per 100m.

Voor 10m*2aders=20m dus weerstand 1,8 ohm. Dat is minder dan 1% van de weerstand van 2k van de NTC. De gevoeligheid van de NTC is ongeveer 3% weerstandsverandering per graad, dus zit je hooguit 0,3 graad mis.

Overigens specificeert Panasonic een kabel van 2*0,3mm2 voor de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Je rekent jezelf een beetje rijk, het gaat om alleen het koper, niet de ader met isolatir. Awg24 past niet eens in een normale cat5 krimpstekker. Laat staan dat het ook nog eens geen cca is maar echt koper.
0.3mm2 is de max dikte voor cat5 volgens de specs. Meeste cat5 kabel is niet eens de helft ervan...

Oud spiekbriefje wat ik heb zegt panasonic en lg 0.5mm2 voor ntc's met minimaal 60v isolatie.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 17-06-2022 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Crazy- schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:52:
[...]

Tijdens mijn zoektocht naar een SWW sensor, waar ik eerst de originele wilde gaan doen - kwam ik je post tegen.

Wezenlijk verschil qua prijs… maar nog even de vaag of ik hem überhaupt ergens kan bestellen/snel binnen krijgen

Maar kon niet een antwoord vinden : hoe bevalt ie?

2m is wel kort; ik moet een meter of 10 overbruggen maar dat lijkt mij geen probleem.
Ik heb hem bij Amazon besteld en daar was hij snel binnen.

Hoe hij bevalt? Geen idee, hij ligt hier netjes ingepakt te wachten tot de warmtepomp binnen is, net als meerdere dozen koppelingen, leiding, elektra snoer en meer...

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

LinuZZ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 06:26:
[...]

Ik heb hem bij Amazon besteld en daar was hij snel binnen.

Hoe hij bevalt? Geen idee, hij ligt hier netjes ingepakt te wachten tot de warmtepomp binnen is, net als meerdere dozen koppelingen, leiding, elektra snoer en meer...
ah helaas :) oke ik bestel hem gewoon, 90 vs 10 euro kan ik de gok nog wel wagen
dan kan ik de boel gaan aansluiten komende periode, e-bolier weghalen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
@Crazy- je kunt eens een seintje sturen naar @Carboy54, die heeft me hier ook mee geholpen. Ik had de NTC sensor uit de Topicstart gebruikt, maar deze week wezenlijk af, tot wel 7/8 graden rond 65. Zo zou ik dus nooit een goede legionellarun kunnen draaien. Let daar goed op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 01:14:
Je rekent jezelf een beetje rijk, het gaat om alleen het koper, niet de ader met isolatir. Awg24 past niet eens in een normale cat5 krimpstekker. Laat staan dat het ook nog eens geen cca is maar echt koper.
0.3mm2 is de max dikte voor cat5 volgens de specs. Meeste cat5 kabel is niet eens de helft ervan...

Oud spiekbriefje wat ik heb zegt panasonic en lg 0.5mm2 voor ntc's met minimaal 60v isolatie.
Het kan geen kwaad van tijd tot tijd je spiekbriefjes tegen het licht te houden:

Wikipedia: Category 5 cable

Uit de Service Manual R32 monoblocs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKeE4bGtiGZR-7UknaYb_cCbDzs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wynSMJH4px0OQVDmZMQWjCju.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dan is dat veranderd, de R410a machines hadden hogere eisen schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
Crazy- schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:45:
[...]

ah helaas :) oke ik bestel hem gewoon, 90 vs 10 euro kan ik de gok nog wel wagen
dan kan ik de boel gaan aansluiten komende periode, e-bolier weghalen etc.
zo duur is die originele sensor toch niet?
https://www.rjtec-shop.eu/de/PAW-TS4.html

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Motorfret Scheelt toch een factor 3,5 met die van Amazon die hierboven gelinkt werd.

Maareh, wordt er bij de Pana SWW-vaten niet gewoon een sensor meegeleverd? In dat geval, waarom überhaupt een andere aanschaffen? In verband met de afwijking van de originele?

@Crazy- 8)7 Goed punt...

[ Voor 5% gewijzigd door Bra-Jo op 17-06-2022 13:40 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Bra-Jo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:40:
@Motorfret Scheelt toch een factor 3,5 met die van Amazon die hierboven gelinkt werd.

Maareh, wordt er bij de Pana SWW-vaten niet gewoon een sensor meegeleverd? In dat geval, waarom überhaupt een andere aanschaffen? In verband met de afwijking van de originele?
Wie zegt dat ik een SWW vat van Pana heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Met verzenden alsnog 52€ ipv 10€ dat gokje neem ik wel even haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Burnd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Dat zou ik er zeker ingooien maar wel boven je standaard water vloerverwarming. En dan alleen in de looproute direct onder je flex tegellijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

davevleugel schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:17:
Ik snap niet waarom altijd zo gehamerd wordt op koelen (lees temperatuur verlagen in ruimte) ik vind juist met de warme dagen de luchtvochtigheid killing, dus ik zou voornamelijk straks gaan ontvochtigen (koel je ook maar dan verder om water te laten condenseren ) met de wp en dat wil je niet met je vloerverwarming doen Hehe dan wordt het natte boel maar met zo’n fancoil bijv en dan vocht afvoeren
Omdat de meeste nederlanders nog niet vertrouwd zijn met de fancoil. Kijk maar naar alle installaties waar drie buitenunits worden neergezet 1 warmtepomp en 2 voor 4 kamers koelen. En ik denk dat veel mensen hier op tweakers net als ik niet alles nog volledig dampdicht hebben geïsoleerd EN de fancoil hebben hangen.

Volgende keer zou ik alles wat ruimer boren en gelijk meerdere fancoils erbij plaatsen. Voor nu is t wat topkoelen omdat niet alles weer aan de kant wil halen voor de leiding isolatie in het binnen trace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:03:
[...]

Omdat de meeste nederlanders nog niet vertrouwd zijn met de fancoil. Kijk maar naar alle installaties waar drie buitenunits worden neergezet 1 warmtepomp en 2 voor 4 kamers koelen. En ik denk dat veel mensen hier op tweakers net als ik niet alles nog volledig dampdicht hebben geïsoleerd EN de fancoil hebben hangen.

Volgende keer zou ik alles wat ruimer boren en gelijk meerdere fancoils erbij plaatsen. Voor nu is t wat topkoelen omdat niet alles weer aan de kant wil halen voor de leiding isolatie in het binnen trace.
Zou je die fancoils dan appart zetten? dus bv de vloer afsluiten?
ik ben er nog steeds niet helemaal overuit. dampdicht isoleren van iets wat er al is blijft een lastig verhaal.
Ik speel met de gedachte om 26mm met fabrieks isolatie te leggen naar een paar fancoils en het met name te gebruiken als koelcircuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:19:
[...]

Zou je die fancoils dan appart zetten? dus bv de vloer afsluiten?
ik ben er nog steeds niet helemaal overuit. dampdicht isoleren van iets wat er al is blijft een lastig verhaal.
Ik speel met de gedachte om 26mm met fabrieks isolatie te leggen naar een paar fancoils en het met name te gebruiken als koelcircuit
Dat is wel ook mijn voornemen, goed isoleren de nieuwe leiding ernaartoe en dan alles via fancoil(s)

Dus kan met een t stuk in de hoofdleiding en een tweewegklep in de vloerverwarming zorgen dat in winter fancoil mee mag draaien en in de zomer sluit ik via de pana koelstop de vloeren via de twee weg klep af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Dat is wel ook mijn voornemen, goed isoleren de nieuwe leiding ernaartoe en dan alles via fancoil(s)

Dus kan met een t stuk in de hoofdleiding en een tweewegklep in de vloerverwarming zorgen dat in winter fancoil mee mag draaien en in de zomer sluit ik via de pana koelstop de vloeren via de twee weg klep af.
Mooi spul hoor onder de vlag van Panasonic. Bij een defrost in de verwarmingsstand schakelt hij over contact uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wrFwI_3ZY5UoRVMVMwOsDBuZIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCdxDonf31nNRAztpxdzfMgl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Heeft iemand informatie over damp dicht isoleren van de leidingen? Ik heb de kans om het in een keer goed te doen, maar kan in verschillende topics weinig concreets vinden. Wat betekent damp dicht isoleren? Zijn er kant en klare leidingen? Of moet je alles helemaal met tape te lijf gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Armaflex of soortgelijk.
Gesloten celstructuur en alles inpakken ook appendages. naden verlijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:34:
Dan is dat veranderd, de R410a machines hadden hogere eisen schijnbaar.
Uit de service manual van de MXCxxH blz 57:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4kuAABiMazsCvaT44vJgNjuFPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aKeBsHIzkDDeHVfyFvz1bSOS.png?f=user_large

Voor alle laagspanningsverbindingen (sensors, remote) is 2*0,3mm2 30V dubbel geïsoleerd genoeg. En voor korte afstanden ook Cat5 al is dat ietsje dunner.

Voor de hoogspanningsverbindingen (3-wegklep, tank-OLP, thermostaten) heb je minstens 2*0,5mm2 500V dubbel geïsoleerd nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Aurelium schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:23:
Heeft iemand informatie over damp dicht isoleren van de leidingen? Ik heb de kans om het in een keer goed te doen, maar kan in verschillende topics weinig concreets vinden. Wat betekent damp dicht isoleren? Zijn er kant en klare leidingen? Of moet je alles helemaal met tape te lijf gaan?
spul van heima24 is ook damp dicht en 1/2 prijs concurrenten. Wel wat al genoemd is alles met isolatie tape 100% afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:02:
[...]

Mooi spul hoor onder de vlag van Panasonic. Bij een defrost in de verwarmingsstand schakelt hij over contact uit.

[Afbeelding]
Ik kijk ook naar Innova Filomuro en dan met 2-weg klep. Italië zie je ze rond de €500 p stuk en de airleaf zelfs rond de €300… maar transport is machtig duur… Zijn voor zover ik weet geen actieve NL dealers van dus wie weet ziet iemand daar wat in?

https://www.climatecstore...w-271-risc-bianco-sx.html

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 17-06-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
ErikVers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:18:
[...]

Ik kijk ook naar Innova Filomuro en dan met 2-weg klep. Italië zie je ze rond de €500 p stuk en de airleaf zelfs rond de €300… maar transport is machtig duur… Zijn voor zover ik weet geen actieve NL dealers van dus wie weet ziet iemand daar wat in?

In Weesp zit er een met een webshop: https://installtek.nl/informatie/airleaf-rs, heb er 2 jaar geleden naar gekeken, maar was toen erg prijzig, niet gedaan.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

PentaClover schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:47:
[...]

In Weesp zit er een met een webshop: https://installtek.nl/informatie/airleaf-rs, heb er 2 jaar geleden naar gekeken, maar was toen erg prijzig, niet gedaan.
Gezien inderdaad maar niet echt webshop prijzen, ik snap best dat in NL minder vraag is maar zo een verschil met Italië is onredelijk. Als ze zo duur blijven komt het natuurlijk nooit van de grond.

Voor nu lekker alle radiatoren en vloerverwarming open met target temp op 19. Zag trouwens bij stooklijn koelen op “direct” dat hij de werkelijke target temp aanpast aan de hand van gewenste en werkelijke kamer temperatuur. Is dat met verwarmen ook zo?

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 17-06-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:18:
[...]

Hadden we het 1,5 jaar geleden niet ook over deze fancoils? Toen maakten we ons zorgen over de honderden kubieke meters lucht die per uur door de kamer gingen.

zie blz 9 van de technische folder:

https://clima-xl.com/img/...hnische-specificaties.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
FransvWoerkom schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:41:
[...]

Hadden we het 1,5 jaar geleden niet ook over deze fancoils? Toen maakten we ons zorgen over de honderden kubieke meters lucht die per uur door de kamer gingen.

zie blz 9 van de technische folder:

https://clima-xl.com/img/...hnische-specificaties.pdf
Juist dat is ook iets waar ik me dan zorgen om maak, vanuit gebouwklimaat systemen is het zeer belangrijk om de "luchtsnelheid" zo laag mogelijk te houden, anders wordt het ervaren als tocht en daar houdt de mens niet van.

Echter ik zou zo'n fancoil alleen in mijn slaapkamer hangen voor die paar echte warme nachten die we hebben. Dan volle bak paar uur voordat je gaat slapen en dan minimaal als je slaapt bijv.

Even sidenote wellicht weet @flippy @FransvWoerkom hier meer over:
Is er al een nieuwe DesignManual waar de J-serie ook in staat? Die van 2018 is momenteel alleen beschikbaar? Of heb ik iets gemist?
Ik heb geen toegang tot de PanasonicProclub 8)7

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:37
Ik heb meerdere fancoils staan. Die luchtverplaatsing is juist fijn in de zomer want dat helpt met verdampen van je zweet van je lichaam (en dus helpt je afkoelen). Waarom hebben we immers plafondventilatoren.
Of ik begrijp de discussie over luchtverplaatsing niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Vandaag mag de warmtepomp zich voordoen als koudepomp.
Even testen met de vloerkoeling en dan ook met de fancoilunits.
Ik heb de Vaillants en ben benieuwd hoe de drie weg klep werkt die erin zit.
Ik zet een unit aan (van de vier) en even kijken naar de retourtemperatuur.
Ik hoop eigenlijk dat hij het koude water blokkeert als de unit uit staat, maar ben beng dat hij het doorlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
@thehog ik sluit me daar bij je aan. Maar wat ik vaak zie is dat het teveel is. 0.2m/s is optimaal: Zie (pas op je download een PDF): https://www.techniekneder...oed-geinsoleerde-woningen

PVOutput

Pagina: 1 ... 66 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.