PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Dat niet alleen. Met de wetenschap dat @Carboy54 gewoon actief lid van dit topic is, is het raar dat iemand anders zo openlijk en doorzichtig reclame voor hem zou moeten maken.martijn v o schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:21:
Het gaat denk ik meer over het feit dat Lennie81 sinds kort lid is geworden en dan direct twee van dit soort berichten post.
Dat zijn overigens ook zijn/haar enige berichten.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ik bepaal het beleid van tweakers op het gebied van reclame niet. maar met spamhoeren heb ik weinig, dus nee voorlopig plaats ik zeker geen linkje in de TSErikVers schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:07:
[...]
@twain4me @Ep Woody
Op zich snap ik de Tweakers policy en een snip van een bericht zoals hierboven, maar misschien een idee om de genoemde NL website dan gewoon in de openingspost te benoemen?
Net als een heel aantal buitenlandse shops die er beschreven staan.
Als ik zie wat een verhaal er staat over Rjtec (wat op dit moment zeker niet strookt met de werkelijkheid) dan verdient de genoemde daar zeker een plekje met een korte toelichting van de 5jr ed??
edit: stukje in de ts is ook aangepast
@twain4me Ik ben bekend met deze Lenny. Heeft van mij in februari een warmtepomp geleverd gekregen en maakte zich zorgen over de inbedrijfstelling. Ik heb hem destijds op tweakers gewezen als interessante informatiebron. Ik heb hem afgelopen week een bericht gestuurd dat dat inmiddels door mij is geregeld. Hij was daar gewoon zeer content mee anders dus niet en heeft dat blijkbaar gemeld.CurlyMo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:50:
[...]
Dat niet alleen. Met de wetenschap dat @Carboy54 gewoon actief lid van dit topic is, is het raar dat iemand anders zo openlijk en doorzichtig reclame voor hem zou moeten maken.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
wat een berg informatie op dit forum. heel wat wijzer geworden door jullie
Na veel leeswerk blijft het toch moeilijk kiezen.
Hierboven interessante discussie over WP+Buffer+Evohome.
Ik heb momenteel evohome voor mijn VVW beneden, en radiatoren boven, werkt prima op de gas CV ketel.
Ik heb een 9kw Pana J tcap 3fase monoblock in bestelling (levering hopelijk aug/sept). Verder nog niets besteld omdat ik e.e.a. goed wil uitdenken.
Ik lees veel over het buffervat in een WP installatie:
wel doen:
- nodig zodat de WP dan rustiger loopt.
- voorkomt pendelen
- overdag laden om snachts de WP uit te kunnen laten (werkt alleen bij grote buffer m.i. va.500L?)
-....
Niet doen:
- niet nodig als je de minimale warmte van de WP kwijt kan in bv altijd openstaande VVW.
- onnodig complex
- kosten verhogend
- ....
in mijn situatie heb ik dus een EVO home ketel relais (aan/uit, ivm combinatie VVW en radiatoren), maar ook een houtkachel. Één van de reden om destijds evohome te nemen was dat o.a. de badkamer en slaapkamers gewoon warm als de houtkachel brand. en alleen warm wanneer gewenst (besparing, al valt me dat tegen, lijkt niet veel te zijn). Het voelt iig zuinig
We zijn nu aan het uitbouwen met daarin een nieuwe badkamer en een kantoortje/study. Idee is wel om er een water gedragen VVW in te maken. gezien de beperkte lengte in de badkamer en study wellicht mogelijk de slangen als "radiator" te zien? of zou dat toch op een VVW verdeler moeten (moet nog gekozen worden....)
Wat voor opties zijn er als de VVW uitgaat omdat de houtkachel aanstaat?
optie 1:
- Buffervat met tank sensor bij de WP
- De evo home de bestaande VVW pomp laten aansturen.
- 2e pomp nodig voor de badkamer, study en bestaande boven verdieping.
- - waarschijnlijk wel te doen met een BRD91 op de evohome? 1 pomp op meerdere ruimtes die warmte vragen?
optie 2:
- VVW als buffer
- pomp van de VVW eruit? of andere verdeler?
- houtkachel aan:WP uit, kan ik de warmte niet kwijt in de vloer en zou de WP uitgaan of draaien voor de overige ruimtes, maar dan zouden we die niet met EVOhome moeten naregelen ivm minimale afgifte
-- ik denk dat het dan boven warmer wordt dan gewenst.
Zijn er mensen die ongeveer een vergelijkbare situatie hebben (houtkachel en WP)? hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik wil graag het systeem "kiss" hebben. Ik neig naar een buffervat omdat ik momenteel denk dat dit het eenvoudigste in te regelen is voor mijn situatie en gebruik.
tevens denk ik dat ik gebruik kan blijven maken van de huidige evohome componenten(met mogelijk wat uitbreiding) en VVW verdeler. rest van de installatie laat ik dan ook nog even met rust (radiatoren boven bv). en kijken we het eerst even aan.
Hopelijk wordt met jullie input de keuze wat eenvoudiger.
alvast bedankt
Maurice
Hier een houtkachel met uiteraard een warmtepomp (en vloerverwarming) en gegaan voor opstelling zonder buffervat.Maurice1066 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:18:
hallo allemaal.
wat een berg informatie op dit forum. heel wat wijzer geworden door jullie![]()
Na veel leeswerk blijft het toch moeilijk kiezen.
Hierboven interessante discussie over WP+Buffer+Evohome.
Ik heb momenteel evohome voor mijn VVW beneden, en radiatoren boven, werkt prima op de gas CV ketel.
Ik heb een 9kw Pana J tcap 3fase monoblock in bestelling (levering hopelijk aug/sept). Verder nog niets besteld omdat ik e.e.a. goed wil uitdenken.
Ik lees veel over het buffervat in een WP installatie:
wel doen:
- nodig zodat de WP dan rustiger loopt.
- voorkomt pendelen
- overdag laden om snachts de WP uit te kunnen laten (werkt alleen bij grote buffer m.i. va.500L?)
-....
Niet doen:
- niet nodig als je de minimale warmte van de WP kwijt kan in bv altijd openstaande VVW.
- onnodig complex
- kosten verhogend
- ....
in mijn situatie heb ik dus een EVO home ketel relais (aan/uit, ivm combinatie VVW en radiatoren), maar ook een houtkachel. Één van de reden om destijds evohome te nemen was dat o.a. de badkamer en slaapkamers gewoon warm als de houtkachel brand. en alleen warm wanneer gewenst (besparing, al valt me dat tegen, lijkt niet veel te zijn). Het voelt iig zuinig![]()
We zijn nu aan het uitbouwen met daarin een nieuwe badkamer en een kantoortje/study. Idee is wel om er een water gedragen VVW in te maken. gezien de beperkte lengte in de badkamer en study wellicht mogelijk de slangen als "radiator" te zien? of zou dat toch op een VVW verdeler moeten (moet nog gekozen worden....)
Wat voor opties zijn er als de VVW uitgaat omdat de houtkachel aanstaat?
optie 1:
- Buffervat met tank sensor bij de WP
- De evo home de bestaande VVW pomp laten aansturen.
- 2e pomp nodig voor de badkamer, study en bestaande boven verdieping.
- - waarschijnlijk wel te doen met een BRD91 op de evohome? 1 pomp op meerdere ruimtes die warmte vragen?
optie 2:
- VVW als buffer
- pomp van de VVW eruit? of andere verdeler?
- houtkachel aan:WP uit, kan ik de warmte niet kwijt in de vloer en zou de WP uitgaan of draaien voor de overige ruimtes, maar dan zouden we die niet met EVOhome moeten naregelen ivm minimale afgifte
-- ik denk dat het dan boven warmer wordt dan gewenst.
Zijn er mensen die ongeveer een vergelijkbare situatie hebben (houtkachel en WP)? hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik wil graag het systeem "kiss" hebben. Ik neig naar een buffervat omdat ik momenteel denk dat dit het eenvoudigste in te regelen is voor mijn situatie en gebruik.
tevens denk ik dat ik gebruik kan blijven maken van de huidige evohome componenten(met mogelijk wat uitbreiding) en VVW verdeler. rest van de installatie laat ik dan ook nog even met rust (radiatoren boven bv). en kijken we het eerst even aan.
Hopelijk wordt met jullie input de keuze wat eenvoudiger.
alvast bedankt
Maurice
WP draait gewoon door (ivm WAR) ook al doe ik de houtkachel aan en werkt voor mij naar volle tevredenheid. Wil je vaker houtkachel aan en warmer boven: dan regel je het gewoon waterzijdig iets anders in (meer flow naar boven)
Succes met je verdere voorbereidingen 👍
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Erik dat verzoek had ik al een keer gedaan maar werd niet opgevolgd. Toch vreemd buitenlandse aanbieders ( lees ook buitenlandse belastingbetalers ) geplaatst in de TS door topicstarter, posts toestaan met naam en link naar deze websites en een tevreden en overenthousiaste klant van mij die een hint gaf waar veel tweakers op zitten te wachten de oren wassen met een niet correcte benaming op deze verder zo professionele site. Beste tweakers laten wij het hier correct houden en ons niet verlagen naar hetgeen momenteel in de politiek helaas gebruikelijk is.ErikVers schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:07:
[...]
@twain4me @Ep Woody
Op zich snap ik de Tweakers policy en een snip van een bericht zoals hierboven, maar misschien een idee om de genoemde NL website dan gewoon in de openingspost te benoemen?
Net als een heel aantal buitenlandse shops die er beschreven staan.
Als ik zie wat een verhaal er staat over Rjtec (wat op dit moment zeker niet strookt met de werkelijkheid) dan verdient de genoemde daar zeker een plekje met een korte toelichting van de 5jr ed??
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ga je nu na mijn profielpagina te "vervuilen" hier overnieuw beginnen?
Als Topic starters hebben wij altijd open gestaan voor input uit de comunitie, die input bestaat bv uit die links. Bij het opzetten van de OP was er veel input o.a. over Rjtec Daarna is er (buiten afentoe een gewaardeerde hint van @CurlyMo) nagenoeg geen input geweest ook niet over jouw website. Helaas kan ik jouw verzoek om jouw bedrijf te linken niet als zuivere input uit de comunitie zien aangezien je er een commercieel belang bij hebt. De reden dat ik die van @ErikVers wat mij betreft voorlopig niet inwilg heb ik al eerder duidelijk gemaakt. spam is spam of dat nu afkomstig is van een enthousiaste klant of een profi-spamburo maakt mij weinig uit.
Nu mag @Ep Woody er prima anders over denken en je linkje alsnog plaatsen, maar ik doe het in iedergeval nu niet.
Wat belasting geld hiermee te maken heeft ontgaat mij een beetje, het is gewoon europa, soms komt er duits geld naar nederland soms gaat er nederlands geld naar duitsland.. en die stroom geld was er omdat leveranciers nogal rekende met een vork in nederland. En zeker niet omdat ik een linkje in de ts heb staan. dat linkje was slechts het antwoord op de vraag waar kopen jullie die pana's zo goedkoop.
Veder mag je je over mijn woordkeuze beklagen bij mods, ik acht het binnen de lijntjes en een prima benaming voor mensen die ongeorloofde reclame uitingen doen, jij hebt een andere mening, dat kan,maak een Topic Report aan en je weet of ze je mening delen.
Laten we voor nu vooral doen waar we hier goed in zijn; elkaar verder helpen door inzichten van kennis en ervaring uit theorie of praktijk met elkaar te delen! Goed weekend 👍
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik hou geen score briefjes bij, e.e.a zal toch echt voorgekauwd moeten aankomen, ik heb niet altijd tijd om iets goed te bekijken en dan kan dus wat koren bij het kaf belanden. en zoals ik al aangaf heb ik van jou wel hints gezien maar als het hierom gaat volgens mij ook geen specifiek verzoek om het op te nemen in de ts, in iedergeval niet in mijn pm.CurlyMo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:32:
@twain4me ik heb zelf meerdere malen al aangegeven dat zowel @koevlaas2 en @Carboy54 aan inbedrijfstelling doen. Bij @Carboy54 wel afhankelijk van de regio. Verder zie ik het bezwaar ook niet zijn winkel en bijv. Groeneenergiewinkel te noemen in de ts als daar ook de Duitse winkels staan. Met beiden is hier goede ervaringen gedeeld door anderen.
Dus nogmaals voor iedereen (niet alleen voor @CurlyMo heb je iets laat het weten bij voorkeur via de PM behalve dat het topic er minder van vervuild kunnen we het er even goed over hebben indien nodig/mogelijk en kan ik het op een later moment makkelijker terug vinden.
Ik zie overgens wel een mogelijk probleem met het opnemen van ondernemende tweakers met naam en toenaam in de TS ik denk dat dat niet helemaal de bedoeling is volgens de regels. en ik kan het ook niet meer grijs gebied noemen zoals de mods links door gebruikers zien. ik wil ook best alle links weghalen, maar dan is de normale tweaker denk ik de grootste verliezer (en we krijgen 400 keer dezelfde vragen)
maar misschien wil @teacher wel een duit in het zakje doen, ik kan het prima mis hebben.
Wise enough to play the fool
@CurlyMo @ErikVers @Carboy54 @Ep Woody ik maak even een pm gesprek aan, dan kunnen jullie indien gewenst je ideeen spuien, als er dan iets concreets is zal ik het naar @teacher sturenteacher schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:32:
* teacher wil er zeker over nadenken of over overleggen. Doe mij anders even een voorstel via dm.
Als er nog andere mensen aan willen deelnemen, dat mag uiteraard ook.
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 04-06-2022 22:45 ]
Dank voor de reactie.ErikVers schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:59:
[...]
Hier een houtkachel met uiteraard een warmtepomp (en vloerverwarming) en gegaan voor opstelling zonder buffervat.
WP draait gewoon door (ivm WAR) ook al doe ik de houtkachel aan en werkt voor mij naar volle tevredenheid. Wil je vaker houtkachel aan en warmer boven: dan regel je het gewoon waterzijdig iets anders in (meer flow naar boven)
Heb je dan een gesloten verdeler (zonder pomp en mengkraan?)?
Loopt alles dan via de CV pomp in de WP? Dus geen verdere pompen.
Zou dan denk wel betekenen dat de evohome de deur uit moet/kan gezien het schakel gedrag hiervan.
Ik heb het inderdaad met een gesloten verdeler zonder extra pomp. De enige en ook enigste is die van in de Panasonic. En dat waterzijdig inregelen klinkt heel stoer maar is in dit geval niets anders dan indien nodig de te warme ruimte de flow daarnaartoe in stapjes (geef minimaal24h de tijd) iets knijpen.Maurice1066 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:56:
[...]
Dank voor de reactie.
Heb je dan een gesloten verdeler (zonder pomp en mengkraan?)?
Loopt alles dan via de CV pomp in de WP? Dus geen verdere pompen.
Zou dan denk wel betekenen dat de evohome de deur uit moet/kan gezien het schakel gedrag hiervan.
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 05-06-2022 21:37 ]
Erg netjes gedaan! Ik ben met de voorbereidingen bezig voor ook een 07j, gisteren m'n meterkast flink gerenoveerd en nu weer plaats voor alles wat er nog komen moet. Ik kan op de foto's net niet de waarden van de zekeringen aflezen, met welke waarden heb je 't afgezekerd? 20A en 16A?Anoniem: 1669366 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:47:
[...]
Bedankt!
Alles zelf gedaan, factuur via kennis voor inbedrijfstelling.
Zal post aanpassen met gebruikte spullen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Anoniem: 1669366
ik ben met 1x 20A met 6mm2 naar garage gegaan (miniverdeler) daar 2x 16A alamat. De WP heeft ook zelf nog automaten:blb4 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:52:
[...]
Erg netjes gedaan! Ik ben met de voorbereidingen bezig voor ook een 07j, gisteren m'n meterkast flink gerenoveerd en nu weer plaats voor alles wat er nog komen moet. Ik kan op de foto's net niet de waarden van de zekeringen aflezen, met welke waarden heb je 't afgezekerd? 20A en 16A?
:strip_exif()/f/image/NtcSbfkJATBww9x6SgrWuLSw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zijn geen automaten, maar aardlekschakelaars voor dubbele zekerheid omdat je in de groepenkast deze ook al toepast.Anoniem: 1669366 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:03:
[...]
ik ben met 1x 20A met 6mm2 naar garage gegaan (miniverdeler) daar 2x 16A alamat. De WP heeft ook zelf nog automaten:[Afbeelding]
2 merken aardlekschakelaars in de wp? of is de één vervangen?
[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 05-06-2022 16:55 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Bij mij hetzelfde, voorraden opmaken misschien?natural colour schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:53:
[...]
Dat zijn geen automaten, maar aardlekschakelaars voor dubbele zekerheid omdat je in de groepenkast deze ook al toepast.
2 merken aardlekschakelaars in de wp? of is de één vervangen?
:strip_exif()/f/image/FQdmYyOIhRwKrIr2XLzSzSQQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋
In de service manual staat 1 x 17A en 1 x 13A. Die hebben we in NL niet, dus ik dacht 20A en 16A te nemen maar waarschijnlijk zal 16A dus ook wel werken.Anoniem: 1669366 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:03:
[...]
ik ben met 1x 20A met 6mm2 naar garage gegaan (miniverdeler) daar 2x 16A alamat. De WP heeft ook zelf nog automaten
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Een gevolg hiervan is dat bij een aanvoertemperatuur van 26 graden een ruimte die 21 °C is, alleen daarom al iets van 22% minder afgifte heeft dan een ruimte die 20 graden is en dus niet snel nog warmer wordt. Tot op zekere hoogte is het zonder zoneregeling dus ook al wat zelfregelend.
Die aanvoertemperatuur is niet raar voor een warmtepomp als het nog niet vriest.
Met een gasketel en thermostatisch mengende verdeler heb je een vaste aanvoer van zo'n 35°C (want dat is worst case nodig) en dan is dat effect maar 9%.
(Eea op basis van https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening , 26/24 vs 35/30).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb een optie om ze in mijn meterkast te plaatsen, maar dan zit ik weer met de telpuls (S0/S1) naar de heisamon.
Eerst excuseer mijn nederlands, ik ben franstalig
Is het mogelijk met een all in one split WP, het uur van de productie van het SWW te controlleren en afahankelik van de PV productie. Bv:Nniet gedurende de nacht maar liever dedurende de dag wanneer de zon schijnt.
Is het mogelijk om de power te limiteren zoals een warmtepomp boiler die het het water langszaam opwarmt zodat het grotedeel van de electriciteit is door PV paneelen in tussen seizoen geproduceert?
Heeft de SWW productie een grote impact op verwarming in koud winter. Met een appart WP boiler zou ik een 7kw split kiezen maar met een all in one, if vraag me af als een 9kw all in one is niet beter.
In de A2W Installation Guide 2020 Final Draft staan verhelderende dingen over het gebruik van de warmtepomp met buffervat en meer zones.flippy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:46:
[...]
ja, het gedrag is hetzelfde dan waneer je op SWW bedrijf draait.
weet het niet zeker meer maar kan zijn dat je de extra printplaat nodig hebt om alles 100% aan te sluiten.
https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf
Blz 12: Het buffervat is ideaal als het afgiftesysteem door een andere installateur wordt ontworpen/aangelegd. Het buffervat is dan een scheidingsplek van aansprakelijkheden.
Het is dus duidelijk niet de bedoeling dat over het buffervat heen het afgiftesysteem (bijvoorbeeld met Evohome) de warmtepomp bedient.
Blz. 40, Stap 3, "This is where you tell the heat pump whether it will be monitoring the temperature of the buffer tank. The buffer tank can then be set to achieve a higher setpoint to that of the heating circuits. This is the Buffer ΔT, the difference in setpoint between primary and secondary sides"
De ingestelde deltaT van het buffervat is dus niet zoals bij de sww tank de schakelhysterese van het opwarmen, maar hoeveel de temperatuur van het buffervat hoger moet zijn dan de temperatuur van het afgiftesysteem. De aanvoertemperatuur van wp naar buffer moet dus nog gewoon direct of met WAR worden vastgelegd.
@Joris 407
Ik zou onafhankelijk van Evohome, met of zonder BDR91 of andere kunstgrepen, nadenken over de noodzaak van een buffervat. Je moet zorgen voor die 50L systeeminhoud, maar dat kan ook door een aantal radiatoren open te laten staan en eventueel een klein buffervat in serie met de retour. Het lijkt makkelijk en gratis, het handhaven van een partij warm water van zeg 45 graden, vergelijkbaar met een 12V accu in een auto of 230V in de meterkast, maar bij de warmtepomp kost het een fikse investering en kost het energieverlies en een lagere COP.
flippy in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"FransvWoerkom schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:37:[...]
In de A2W Installation Guide 2020 Final Draft staan verhelderende dingen over het gebruik van de warmtepomp met buffervat en meer zones.
https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf
Blz 12: Het buffervat is ideaal als het afgiftesysteem door een andere installateur wordt ontworpen/aangelegd. Het buffervat is dan een scheidingsplek van aansprakelijkheden.
Het is dus duidelijk niet de bedoeling dat over het buffervat heen het afgiftesysteem (bijvoorbeeld met Evohome) de warmtepomp bedient.
Blz. 40, Stap 3, "This is where you tell the heat pump whether it will be monitoring the temperature of the buffer tank. The buffer tank can then be set to achieve a higher setpoint to that of the heating circuits. This is the Buffer ΔT, the difference in setpoint between primary and secondary sides"
De ingestelde deltaT van het buffervat is dus niet zoals bij de sww tank de schakelhysterese van het opwarmen, maar hoeveel de temperatuur van het buffervat hoger moet zijn dan de temperatuur van het afgiftesysteem. De aanvoertemperatuur van wp naar buffer moet dus nog gewoon direct of met WAR worden vastgelegd.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
1. Zeker, je mag zelf bepalen op welk tijdstip je SWW opwarmt.oli2000 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:03:
Hallo,
Eerst excuseer mijn nederlands, ik ben franstalig
Is het mogelijk met een all in one split WP, het uur van de productie van het SWW te controlleren en afahankelik van de PV productie. Bv:Nniet gedurende de nacht maar liever dedurende de dag wanneer de zon schijnt.
Is het mogelijk om de power te limiteren zoals een warmtepomp boiler die het het water langszaam opwarmt zodat het grotedeel van de electriciteit is door PV paneelen in tussen seizoen geproduceert?
Heeft de SWW productie een grote impact op verwarming in koud winter. Met een appart WP boiler zou ik een 7kw split kiezen maar met een all in one, if vraag me af als een 9kw all in one is niet beter.
2. Bij een warmtepomp is dit minder van belang. Je denkt niet bij een koude, bewolkte winterdag ‘laat ik mijn verwarming maar uitzetten’, net zomin je op een mooie zonnige dag denkt ‘laat ik de verwarming eens aanzetten want de zon schijnt’. Je stookt aan de hand van een gewenste temperatuur, niet aan de hand van je PV-opbrengst. Wellicht is er best wat te knutselen, zeker i.c.m. Heishamon en domotica, maar volgens mij is dit geen goede (of comfortabele!) manier van besparen.
3. Het ligt er ook aan hoe snel je huis afkoelt. Een 9kW heeft je SWW-tank natuurlijk sneller warm dan een 7kW waardoor je korter zonder verwarming zit. Maar als je huis goed is geïsoleerd en het koelt weinig af dan maakt het weinig uit.
Overigens: ik weet niet hoe het bij de split-units zit, maar bij de monoblocs geldt dat de 5, 7 en 9kW modellen eigenlijk dezelfde units zijn, waar de 5 en 7kW softwarematig zijn beperkt. Als je twijfelt tussen een 7 en 9 zou ik altijd de 9kW nemen, er zit geen nadeel aan die keuze. Ook niet qua prijs: door de hogere subsidie is een 9 vaak net zo duur als een 7. Maar goed: of dat voor de split units ook geldt weet ik niet.
Ik begrijp niet hoe dit goed kan werken: houtkachel aan + warmtepomp aan = te warm. Als je het waterzijdig dan zo ingeregeld hebt dat dat goed werkt, dan is het op momenten dat de houtkachel niet aan staat te koud. Oprecht de vraag: hoe kan dit ok zijn? In mijn eigen situatie zet ik in plaats van houtkachel dan zonne-instraling, dat komt op hetzelfde neer.ErikVers schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:59:
[...]
Hier een houtkachel met uiteraard een warmtepomp (en vloerverwarming) en gegaan voor opstelling zonder buffervat.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
als de rest van het huis niet mee word verwarmd is het beste om gewoon de thermostaat op 30 te zetten en hem gewoon laten doorstoken. dat beetje warmte wat de WP produceert is niks in vergelijking wat een beetje deftige open haard eruit stampt in dezelfde tijd.
als je in extremen wilt werken zet je gewoon een klep op de benedenverdieping/kachelkamer zodat de rest wel word verwarmd maar die kamer niet.
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 06-06-2022 18:02 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
In mijn geval werkt het prettig doordat ik met de WAR instelling aan de onderkant met de stooklijn instellingen zit. En dan dus bijstook als te veel zou afkoelen met de houtkachel. Praktijk is dat je dus minder vaak stookt dan voordat ik de WP had en nu vooral bij kouder weer alleen nog aansteek. Dat vind ik ideaal want dan kan WP ook bij lage buitentemperaturen rustig aan blijven doen. Vrij vlakke stooklijn dus hier.Joris 407 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:22:
[...]
Ik begrijp niet hoe dit goed kan werken: houtkachel aan + warmtepomp aan = te warm. Als je het waterzijdig dan zo ingeregeld hebt dat dat goed werkt, dan is het op momenten dat de houtkachel niet aan staat te koud. Oprecht de vraag: hoe kan dit ok zijn? In mijn eigen situatie zet ik in plaats van houtkachel dan zonne-instraling, dat komt op hetzelfde neer.
Ik zou zeggen ga het ervaren!
Trek wel een 4x0,8mm naar de positie van de controller. Dan kun je later altijd op die plek een Emos 230v thermostaat ophangen.
Uiteraard kun je het ook op tig andere manieren (multizone met buffer of bypass of war+temp enz) oplossen maar dit is mijn opstelling en ben er blij mee 👍
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 06-06-2022 18:39 ]
Even een updatetwain4me schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:40:
[...]
@CurlyMo @ErikVers @Carboy54 @Ep Woody ik maak even een pm gesprek aan, dan kunnen jullie indien gewenst je ideeen spuien, als er dan iets concreets is zal ik het naar @teacher sturen
Als er nog andere mensen aan willen deelnemen, dat mag uiteraard ook.
Wij (@Ep Woody en ik) konden ons niet vinden in het enige voorstel wat is gedaan, omdat we toch ook de bezwaren van de bestaande links begrijpen zullen we voorlopig alle links voor de aankoop van de wp's verwijderen uit de ts de links naar kleinere onderdelen en bv warmtemeters blijven wel bestaan.
Hierom wil ik eigenlijk gelijk de WP leidingen (CV) met een 3-weg klep doorlossen naar het vat en aansluiten op het vat (dus het “vuile” water)
Dit om het vat bij te warmen naar 55 graden tijdens de wintermaanden. Nu gebruik ik een e-boiler duo van Daalderop 80l als backup naverwarming.
Concreet:
- is dit slim ivm de 5kW H-serie
- zijn er nog tips of aandachtspunten?
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 07-06-2022 15:46 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ik snap de redenering en deze beslissing, maar 't is voor DHZers wel erg prettig, die linken. Zeker voor al 't bijkomende spul maar ook voor de WP zelf en de mogelijk hulp met inbedrijfstelling. De meeste komen hier denk ik meestal voor een redelijk korte periode, n.l. vanaf oriëntatie op een WP tot dat de meeste problemen na inbedrijfname zijn opgelost. Om door de bomen 't bos te zien zijn linken naar websites/webshops erg prettig.twain4me schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:14:
[...]
Even een update
Wij (@Ep Woody en ik) konden ons niet vinden in het enige voorstel wat is gedaan, omdat we toch ook de bezwaren van de bestaande links begrijpen zullen we voorlopig alle links voor de aankoop van de wp's verwijderen uit de ts de links naar kleinere onderdelen en bv warmtemeters blijven wel bestaan.
Geen verbetering IMHO, eerder een verslechtering.twain4me schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:14:
[...]
Even een update
Basis van Tweakers/GoT is toch dat je veel info kan vinden met nuttige adressen en links.
Want wat nu? iedere nieuwkomer die gaat vragen waar je dan een WP kan kopen? (wat een soort van vervuiling van het topic is, want dat gaat herhaald worden, ook met zoekfunctie).
Dan is een compleet overzicht toch een stuk handiger..
Edit: waarom niet de gehele lijst (zoals deze was) plaatsen met bekende NL shops, onder voorwaarde dat je (als je op het forum actief bent) geen actieve reclame mag magen
(lees: er mag alleen naar de TS verwezen worden)
[ Voor 12% gewijzigd door Motorfret op 07-06-2022 16:27 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Dat realiseer ik mij echter is het iniddels vrij makkelijk om de wp's te vinden via bv google je hebt geen echte inside info meer nodig van een vaag duits ebay winkeltje gerund door een pool wat je niet via ebay moest aanschrijvenblb4 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:21:
[...]
Ik snap de redenering en deze beslissing, maar 't is voor DHZers wel erg prettig, die linken. Zeker voor al 't bijkomende spul maar ook voor de WP zelf en de mogelijk hulp met inbedrijfstelling. De meeste komen hier denk ik meestal voor een redelijk korte periode, n.l. vanaf oriëntatie op een WP tot dat de meeste problemen na inbedrijfname zijn opgelost. Om door de bomen 't bos te zien zijn linken naar websites/webshops erg prettig.
Wij hopen dan ook dat de schade beperkt blijft, we gaan het in de gaten houden!
Echter wijkt deze serieus af, tot wel 7/8 graden bij 65 graden en dat geeft een risico met een Legionellarun. Ik heb nu de officiële geinstalleerd en die wijkt nog maar 1 a 2 graad af tov temp sensor van de Heishamon.
Daarnaast had ik de Emat kWh meter gebruikt icm Heishamon maar dat bleek geen lekker huwelijk, de puls is te instabiel, dus de gemeten waardes week af.
Deze vervangen door een Eastron kWh meter en die werkt perfect samen met de Heishamon.
Al zou ik met de kennis van vandaag geen s0 meter meer pakken, maar waarschijnlijk een shelly in de meterkast plaatsen. Er is op de Heishamon toch geen extra logica om de powerdata te gebruiken en een Shelly is dan wel een directe meeting en geen afgeleide van pulsjes waar weer iets mis mee kan gaan.
PS: ik heb veel gehad aan de lijst Immotec/RJ, dus zou deze toch wel laten staan. Evt in een Google Sheetje wat door een aantal mensen bijgehouden wordt? Is misschien zo meer een gebruiker effort ipv commercieel lijstje?
Tsja, ik vind dit geen vooruitgang! Tuurlijk kan je met wat Googelen wel een warmtepomp vinden, maar ik zou het juist fijn vinden om een lijstje te hebben met de webshops waar Tweakers hun wp besteld hebben. Het heeft mij in ieder geval in het begin heel goed geholpen door aan de hand van die lijst te gaan vergelijken.twain4me schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:14:
[...]
Even een update
Ik snap heel goed dat we ervoor moeten waken om geen spam door te laten, maar om actief informatie te weren dan wel te verwijderen gaat z'n doel voorbij. Maar goed, dat is mijn mening.
Wat is "het vat". Zit daar sanitair warmwater in of vuil water? Zit er een verwarmingsspiraal in of een hygiënespiraal?Crazy- schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:46:
Ik sta op het punt mijn 400l vat te verplaatsen.
Hierom wil ik eigenlijk gelijk de WP leidingen (CV) met een 3-weg klep doorlossen naar het vat en aansluiten op het vat (dus het “vuile” water)
Dit om het vat bij te warmen naar 55 graden tijdens de wintermaanden. Nu gebruik ik een e-boiler duo van Daalderop 80l als backup naverwarming.
Concreet:
- is dit slim ivm de 5kW H-serie
- zijn er nog tips of aandachtspunten?
Opwarmen naar 55° ga je niet halen. Met een h-serie is 55° de maximum Ta. Iets wat je opwarmt haalt dan de 53°. Een 5H is prima geschikt voor het verwarmen van een sww tank. Van 40 naar 53° kost hooguit een twee uur.
De regel is (kort door de bocht) geen zaken doen op tweakers. als tweakers zich daar aan zouden houden (is niet zo moeilijk doe ik ook) konden wij zonder problemen en of dubbele gevoelens een lijstje hebben met bedrijven dat zou prima vallen binnen het gedoogbeleid van tweakers als het gaat om uitwisselen van links. Nu hebben we een shopeigenaar die gaat lobbyen om een plekje in de TS ik kan maar weinig activiteiten bedenken die meer bij zakendoen/ondernemen past dan lobbyen. En wat is het volgende? Iemand die geld gaat bieden? Dan liever even geen links en mogen mods (en jullie) bepalen wat wel en niet gewenst is en kijken we over een tijdje wel weer veder, soms is een stapje terug nodig om later een grotere stap vooruit te kunnen zetten.
Deze Vendors zijn welkom op de diverse sectie's van het Forum -hebben dikwijls zeer veel kennis- vermits zij geen reclame maken, dát is alleen toegestaan in een speciale Vendor sectie van het (Amerikaanse) forum.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Hygiënevat dus met sww spiraal, zonneboiler spiraal & vuil/dood waterFransvWoerkom schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:07:
[...]
Wat is "het vat". Zit daar sanitair warmwater in of vuil water? Zit er een verwarmingsspiraal in of een hygiënespiraal?
Opwarmen naar 55° ga je niet halen. Met een h-serie is 55° de maximum Ta. Iets wat je opwarmt haalt dan de 53°. Een 5H is prima geschikt voor het verwarmen van een sww tank. Van 40 naar 53° kost hooguit een twee uur.
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 07-06-2022 18:14 ]
Tweakers kent een vraag&aanbod sectie maar daar kunnen aanbieders van warmtepompen niet worden opgenomen omdat de categorie (duurzaam) verwarmen ontbreekt.natural colour schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:54:
In het forum van een (andere) hobby van mij (astronomie) worden gebruikers die op welke manier dan ook direct of indirect aan astronomie gebonden producten of diensten aanbieden/ verkopen in elke post gekenmerkt met 'Vendor'
Deze Vendors zijn welkom op de diverse sectie's van het Forum -hebben dikwijls zeer veel kennis- vermits zij geen reclame maken, dát is alleen toegestaan in een speciale Vendor sectie van het (Amerikaanse) forum.
Er is geen principiëel verschil tussen direct verwarmen van het water en verwarmen met een spiraal, dus dat zou moeten kunnen. Dan haal je ook de 55° wel. Als er veel roest in dat water komt, dan wel zorgen voor een magneetfilter om je circulatiepomp te beschermen.Crazy- schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:13:
[...]
Hygiënevat dus met sww spiraal, zonneboiler spiraal & vuil/dood water
Dat laatste was ongeveer de strekking van mijn concrete voorstel maar ik begrijp zeer zeker ook de spagaat voor de TopicStarters….Motorfret schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:21:
[...]
Geen verbetering IMHO, eerder een verslechtering.
Basis van Tweakers/GoT is toch dat je veel info kan vinden met nuttige adressen en links.
Want wat nu? iedere nieuwkomer die gaat vragen waar je dan een WP kan kopen? (wat een soort van vervuiling van het topic is, want dat gaat herhaald worden, ook met zoekfunctie).
Dan is een compleet overzicht toch een stuk handiger..
Edit: waarom niet de gehele lijst (zoals deze was) plaatsen met bekende NL shops, onder voorwaarde dat je (als je op het forum actief bent) geen actieve reclame mag magen
(lees: er mag alleen naar de TS verwezen worden)
Grotendeels eens, alleen kan het woord “lobbyen” negatief worden opgevat. (Dat zal vast niet je bedoeling zijn) Goed voor de meelezers om te weten dat er ooit iemand voor een aantal van de eerdere links in de TS een lobby zal hebben gevoerd hoe klein of hoe groot die lobby ook zal zijn geweest. Sommige noemen het ook wel een tip of een hint. 👍✅twain4me schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:29:
@dirkdeman @Motorfret
De regel is (kort door de bocht) geen zaken doen op tweakers. als tweakers zich daar aan zouden houden (is niet zo moeilijk doe ik ook) konden wij zonder problemen en of dubbele gevoelens een lijstje hebben met bedrijven dat zou prima vallen binnen het gedoogbeleid van tweakers als het gaat om uitwisselen van links. Nu hebben we een shopeigenaar die gaat lobbyen om een plekje in de TS ik kan maar weinig activiteiten bedenken die meer bij zakendoen/ondernemen past dan lobbyen. En wat is het volgende? Iemand die geld gaat bieden? Dan liever even geen links en mogen mods (en jullie) bepalen wat wel en niet gewenst is en kijken we over een tijdje wel weer veder, soms is een stapje terug nodig om later een grotere stap vooruit te kunnen zetten.
Zo heb ik wel eens de jp fluid 3-weg 3punts aansluiting klep aan gedragen en voor divers leidingwerk Heima24. Beide zijn erin gekomen. Nul belang bij en ken ze totaal niet maar bevalt gewoon goed.
N.b.
Ik zal in ieder geval beloven dat als niet meer bevalt ik dat ook zal delen.
[ Voor 29% gewijzigd door ErikVers op 07-06-2022 19:39 ]
Geen zaken is wat voor te zeggen, mits er wel een plek voor gecreeërd wordt. Die is er nu niet. Ik heb mijn pana d.m.v. een inkoopactie hier op Tweakers gekocht, alleen mocht het geen inkoopactie heten en het moest allemaal een beetje hush-hush gebeuren. Ik snap de achtergronden van dit alles, echt. Maar ik heb sterk het gevoel dat we een belangrijk stuk informatie en dienstverlening de nek omdraaien omdat er in een héél enkel geval misbruik van gemaakt wordt. Bij ons op het werk hebben we een hele simpele regel voor die ene klant die een keer ten nadele van ons fraudeert: lekker z'n gang laten gaan. In plaats van ál onze klanten restricties op te leggen doen we dat niet en kiezen we ervoor om 1x per jaar benadeeld te worden. De rest van onze klanten is daar heel blij mee.twain4me schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:29:
@dirkdeman @Motorfret
Dat gezegd hebbende: ik benijd de moderators hier niet. Lastige job om iedereen tevreden te houden. Ik zal er verder ook over ophouden, maar wilde dit toch delen: de Dirk van 2 jaar terug zou het enorm jammer gevonden hebben om al die info te moeten missen.
Momenteel heb ik het verwarmingselement, binnenunit en backup verwarming op de lijst staan maar zijn er nog andere componenten die een eigen groep nodig hebben?
Voor de eigenaren van een Panasonic monobloc van 7KW met een 1 fase aansluiting en aangesloten op een 3x 25A groepenkast: wat voor type automaat hebben jullie hiervoor gebruikt?
Lobbyen is wat anders dan je (terecht) afvragen waarom buitenlandse webshops wel mogen en Nederlandse niet.twain4me schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:29:
@dirkdeman @Motorfret
Er zijn zat topics hier op Tweakers te vinden met een complete lijst.
Als webshop links niet in een TS mogen, dan moeten er een hoop TS aangepast worden hier op GoT...
En die discussie eerlijk en openlijk voeren vind ik iig een stuk beter dan 'achter de schermen'
Maar goed, mijn mening is wel duidelijk. Terug naar de Pana Wp's
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Een 3p 1 voor de pana en 1 voor de heater. Vooral vanwege een mogelijke upgrade of vervanging een 5 aderige kabel erheen gelegd en aangesloten.buzzlightyear schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:42:
Besluit is hier uiteindelijk genomen om een warmtepomp te installeren. Aangezien ik zoveel mogelijk voorbereidend werk zelf wil uitvoeren ben ik nu bezig met de electra. De installatie zal een bi bloc worden met een SWW met verwarmingselement en een buffervat.
Momenteel heb ik het verwarmingselement, binnenunit en backup verwarming op de lijst staan maar zijn er nog andere componenten die een eigen groep nodig hebben?
Voor de eigenaren van een Panasonic monobloc van 7KW met een 1 fase aansluiting en aangesloten op een 3x 25A groepenkast: wat voor type automaat hebben jullie hiervoor gebruikt?
[ Voor 6% gewijzigd door Sturmer93 op 07-06-2022 21:03 ]
Goede tip! Dan wordt het dus:Sturmer93 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:00:
[...]
Een 3p 1 voor de pana en 1 voor de heater. Vooral vanwege een mogelijke upgrade of vervanging een 5 aderige kabel erheen gelegd en aangesloten.
1x back up heater
1x verwarmingselement sww vat
1x binnenunit
Pomp, klep e.d. worden apart aangesloten op regulier geaarde wcd.
Simpele vraag, voor het aansluiten van een thermostaat via de CN2 aansluiting moet de bedrading (220v, niet beldraad) als volgens:
L van CN2 naar COM in thermostaat of relais
van NO richting de Heat contact op de CN2 aansluiting
Bij warmtevraag wordt er sluiting gemaakt tussen L en H op de CN2 aansluiting, en de Panasonic gaat verwarmen.
Correct?
De N is alleen nodig as de thermostaat of relais externe 220v voeding nodig heeft?
Ik moet het even checken, maar voor 99% zekerheid heeft deze een magneetfilterFransvWoerkom schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:12:
[...]
Er is geen principiëel verschil tussen direct verwarmen van het water en verwarmen met een spiraal, dus dat zou moeten kunnen. Dan haal je ook de 55° wel. Als er veel roest in dat water komt, dan wel zorgen voor een magneetfilter om je circulatiepomp te beschermen.
Ja dus: https://flamcogroup.com/n...smart/groups/g+c+p+a+view
dus reeds voorzien!
:strip_exif()/f/image/f3ZA6YYiDhdPGgTSmxvjR8o9.jpg?f=fotoalbum_large)
Het voordeel dat de WP over het dode water gaat, dus volle vat; dat ie lekker z’n eigen flow maximaal kan bepalen tov tijd en vermogen. Prima oplossing dus
Zolang die het vat 50-55 houd is het prima voor de wintermaanden
[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 07-06-2022 21:40 ]
Verwarmingsunit vat is alleen nodig als je die extern hebt. De backupheater doet ook dienst als SWW-element.buzzlightyear schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:15:
[...]
Goede tip! Dan wordt het dus:
1x back up heater
1x verwarmingselement sww vat
1x binnenunit
Pomp, klep e.d. worden apart aangesloten op regulier geaarde wcd.
https://www.aircon.panaso.../control/aquarea-manager/
Ik heb het idee dat zo'n touch screentje voor in de woonkamer wel handig(er) kan zijn om wat dingetjes aan te passen aan je configuratie. Maar misschien is met je smartphone wel veel handiger.
Ik overweeg om een WH-MDC09J3E5 in onze nieuw te bouwen woning (200m2) te plaatsen met een 300L SWW vat.
Ja dat zou moeten, alleen krijg ik dit niet aan de praat. Als ik 65 graden water vraag schakelt hij niet bij.dirkdeman schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:43:
[...]
Verwarmingsunit vat is alleen nodig als je die extern hebt. De backupheater doet ook dienst als SWW-element.
Persoonlijk zou ik dan liever het euvel aanpakken, ik ben bang dat je met een extern element namelijk tegen hetzelfde probleem aan gaat lopen. Tenzij je BH kapot is, maar dan zou je een foutmelding moeten krijgen.Sturmer93 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:45:
[...]
Ja dat zou moeten, alleen krijg ik dit niet aan de praat. Als ik 65 graden water vraag schakelt hij niet bij.
Uiteraard wil ik dit graag aanpakken, defrosts doet hij wel gewoon prima.dirkdeman schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:49:
[...]
Persoonlijk zou ik dan liever het euvel aanpakken, ik ben bang dat je met een extern element namelijk tegen hetzelfde probleem aan gaat lopen. Tenzij je BH kapot is, maar dan zou je een foutmelding moeten krijgen.
Dan is dat toch je uitgangspunt? Springt hij helemaal niet bij (en heb je dat gemeten)? Wat gebeurt er wel/niet? Hoe stuur je ‘m aan (wandunit of heishamon)? Etc.Sturmer93 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:52:
[...]
Uiteraard wil ik dit graag aanpakken, defrosts doet hij wel gewoon prima.
Als het een fout in de aansturing of de tanksensor is ga je dit niet oplossen met een extern element.
Dan stuur je dus 2 verschillende groepen door één 5-aderige kabel, en delen die twee groepen dus ook 1 aardedraad.Sturmer93 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:00:
[...]
Een 3p 1 voor de pana en 1 voor de heater. Vooral vanwege een mogelijke upgrade of vervanging een 5 aderige kabel erheen gelegd en aangesloten.
Kan/mag dat?
@Sturmer93ASW1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:05:
[...]
Dan stuur je dus 2 verschillende groepen door één 5-aderige kabel, en delen die twee groepen dus ook 1 aardedraad.
Kan/mag dat?
5 aderig (blauw, bruin, grijs, zwart) mag je absoluut niet verdelen over 2 groepen op deze manier.
Dus trek 2x 3 aderig hiervoor, met elke dus zijn eigen fase nul en aarde. De enige en NEN conform juiste manier
Een kleine nuance hierin wellicht wel nodig, daar er 2 alamat automaten in de WP zitten.
Technisch kan je (mits in dezelfde kast) vanaf 3F-aardlekschakelaar weer 1 groep per fase doen. Dus op die manier “klopt het” maar de afwijking hier is : gescheiden kasten (meterkast / WP).
Uiterste; tevens kloppen je kleurcoderingen niet; wat zeer verwarrend kan zijn voor als iemand anders er aan werken moet ooit als jij er niet bij bent; dat kan bijzondere situaties geven.
En vergeet even niet eventuele verzekeringskwesties wegens onjuist aangesloten apparatuur (non conform NEN1010)
[ Voor 42% gewijzigd door Crazy- op 07-06-2022 22:49 ]
Dank je, vond het al een vreemde oplossing maar heb niet de parate kennis in huis om het af te schieten.Crazy- schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:10:
[...]
@Sturmer93
5 aderig (blauw, bruin, grijs, zwart) mag je absoluut niet verdelen over 2 groepen op deze manier.
Dus trek 2x 3 aderig hiervoor, met elke dus zijn eigen fase nul en aarde. De enige en NEN conform juiste manier
Dus is het conform nenCrazy- schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:10:
[...]
@Sturmer93
Een kleine nuance hierin wellicht wel nodig, daar er 2 alamat automaten in de WP zitten.
Technisch kan je (mits in dezelfde kast) vanaf 3F-aardlekschakelaar weer 1 groep per fase doen. Dus op die manier “klopt het” maar de afwijking hier is : gescheiden kasten (meterkast / WP) en daardoor kloppen je kleurcoderingen niet
Laat ik concreter zijn:
Mits je 2 kabels gebruikt hebt dan is het NEN1010.
Over 1 kabel mogen beslist niet 2 groepen gevoed worden. (Non-conform)
De enige vergelijking die ik maakte was de afsplitsing in de meterkast van een 3-fase automaat naar de gebruikersgroepen. Maar dat is een andere situatie.
[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 07-06-2022 22:50 ]
Wel als het selectief is en kabel aan voorwaarde voldoet 😏Crazy- schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:45:
[...]
Laat ik concreter zijn:
De enige vergelijking die ik maakte was de afsplitsing in de meterkast van een 3-fase automaat naar de gebruikersgroepen. Maar dat is een andere situatie.
Automaat van 25A daarna kabel 5x4 (grondkabel) daarna 2x16A
Je moet rekening houden met de kortsluitwaarde
https://www.ew-installati...iviteit-van-beveiligingen
[ Voor 19% gewijzigd door davevleugel op 08-06-2022 06:38 ]
Niet om u aan te vallen, maar is het verstandig om dit zelf te doen bij dit zulk vragen?Naliya schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:31:
Hoi iedereen,
Simpele vraag, voor het aansluiten van een thermostaat via de CN2 aansluiting moet de bedrading (220v, niet beldraad) als volgens:
L van CN2 naar COM in thermostaat of relais
van NO richting de Heat contact op de CN2 aansluiting
Bij warmtevraag wordt er sluiting gemaakt tussen L en H op de CN2 aansluiting, en de Panasonic gaat verwarmen.
Correct?
De N is alleen nodig as de thermostaat of relais externe 220v voeding nodig heeft?
Het heeft niets te maken met selectiviteit. Het gaat er om dat er geen 2 groepen over 1 kabel mogen. Helaas; maar het mag niet.davevleugel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 06:32:
[...]
Wel als het selectief is en kabel aan voorwaarde voldoet 😏
Automaat van 25A daarna kabel 5x4 (grondkabel) daarna 2x16A
Je moet rekening houden met de kortsluitwaarde
https://www.ew-installati...iviteit-van-beveiligingen
(hoewel ik persoonlijk eerste een onderverdeler naast de warmtepomp zou zetten en daarna de WP hieruit voeden)
[ Voor 34% gewijzigd door thehog op 08-06-2022 08:36 ]
<vervallen> <voor ik reageer, druk ik 2 keer op F5 om te kijken of er al gereageerd is. Na het reageren blijken er dan al 20 reacties te staan>Sturmer93 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:00:
[...]
[ Voor 69% gewijzigd door FransvWoerkom op 08-06-2022 19:24 ]
De installatie heb ik al grotendeels uitgedacht. Ik vraag me 1 ding of en ik kan het antwoord nergens vinden.
Ik heb nog enkele opties om de unit te plaatsen. 1 daarvan is aan de achtergevel. Nu weet ik dat er voornamelijk bij defrosts een aardige hoeveelheid water uit de unit kan komen.
Zit er aan de unit dan een verzamelpunt waar je een afvoer kunt aansluiten om het water af te voeren?
LG Therma V HM091MR.U44
ja maar deze oplossing met voldoende zand en grind werkt ook prima.AppieK schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:27:
Ik overweeg ook een Panasonic WP Mono te kopen (7 of 9 kW)
De installatie heb ik al grotendeels uitgedacht. Ik vraag me 1 ding of en ik kan het antwoord nergens vinden.
Ik heb nog enkele opties om de unit te plaatsen. 1 daarvan is aan de achtergevel. Nu weet ik dat er voornamelijk bij defrosts een aardige hoeveelheid water uit de unit kan komen.
Zit er aan de unit dan een verzamelpunt waar je een afvoer kunt aansluiten om het water af te voeren?
:strip_exif()/f/image/UgYBzAJcyBWZ9em7rXH1iMgG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 09-06-2022 12:00 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Glashelder in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
Wuursj in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
BlazeMuis in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
martijnr17 in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
(Nb maten voor Panasonic zijn anders:)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vKdIZKISFFn4BOYKfzhnGzXn.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/S3uKJgHVhoEEFPtHGwtVt8Vf.jpg?f=fotoalbum_large)
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Afhankelijk van de ondergrond hier dikke laag veengrond en verdwijnt het water als sneeuw voor de zon ☀️. Bij dikke klei is die oplossing met valpijp 👍Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:39:
@AppieK bonuspunten voor een valpijp naar onder de vorstgrens.
Glashelder in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
Wuursj in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
BlazeMuis in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
martijnr17 in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
(Nb maten voor Panasonic zijn anders:)
[Afbeelding]
Nomen nescio
Ook ik sta nu ook voor deze keuze en heb een offerte gekregen voor een 7 K, en zoals ik het nu lees kan ik net zo goed de 9 kw vragen? Ik lees deze opmerking overigens vaak terug in dit forum, maar is dit ergens terug te lezen in documentatie? Ik vind het niet in de brochure van Panasonic zelf.CurlyMo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:36:
[...]
Uiteindelijk boeit het niks want de 5, 7 en 9 kunnen net zo ver terug moduleren en zijn incl. subsidie nagenoeg even duur.
Aanvullend vroeg ik mij af wat jullie vinden van een offerte van 14k voor de aanschaf en installatie van deze warmtepomp? Hierin zit:
- de volledige installatie tot aan de verdeler van de vloerverwarming.
- ca. 15 meter mantelbuis met standaard geïsoleerde leiding
- 100 liter buffervat.
Als ik zie dat de warmtepomp zelf 4000 euro kost dan vind ik 10.000 euro wat gortig als overige kosten.
Aan de andere kant ben ik redelijk handig, maar ik wil ook niet in de kou zitten in de winter dus ik vind het ook best lekker dat iemand dat proces helemaal uit handen neemt (of zit ik voor de vraag niet op het juiste forum
De 5kW, 7kW en 9kW zijn exact dezelfde units. Het minimumvermogen is hetzelfde, maximum is software verschil (vrijgeven hogere pompfrequentie). Zodoende kun je met de 9kW niet over dimensioneren, maar heb je wel meer vermogen als het nodig is of uitkomt (SWW opwarmen / extreme koude).tescione schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:16:
Ook ik sta nu ook voor deze keuze en heb een offerte gekregen voor een 7 K, en zoals ik het nu lees kan ik net zo goed de 9 kw vragen? Ik lees deze opmerking overigens vaak terug in dit forum, maar is dit ergens terug te lezen in documentatie? Ik vind het niet in de brochure van Panasonic zelf.
Reset CZ-TAW1 (middelste knop 10sec ingedrukt houden en wachten)timovd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:01:
Meer mensen waar geen statistieken meer uit te lezen zijn in Service Cloud? In het status tab staat de realtime informatie, maar ik zie sinds een paar dagen geen grafieken meer.
Plus ook even bij de smart Cloud kijken of je daar nog ergens toestemming voor moet geven.
[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 09-06-2022 15:24 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ok, ff voor de zekerheid: we hebben het dan over de volgende modellen?The Lord schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:20:
[...]
De 5kW, 7kW en 9kW zijn exact dezelfde units. Het minimumvermogen is hetzelfde, maximum is software verschil (vrijgeven hogere pompfrequentie). Zodoende kun je met de 9kW niet over dimensioneren, maar heb je wel meer vermogen als het nodig is of uitkomt (SWW opwarmen / extreme koude).
WH-MDC05J3E5
WH-MDC07J3E5
WH-MDC09J3E5
Bij twijfel niet inhalen en gewoon een 9J kiezen. Netto prijs na subsidie is nagenoeg gelijk. Buffervat is in veel gevallen met vloerverwarming onzin.tescione schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:22:
[...]
Ok, ff voor de zekerheid: we hebben het dan over de volgende modellen?
WH-MDC05J3E5
WH-MDC07J3E5
WH-MDC09J3E5
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 09-06-2022 15:29 ]
Dat ga ik proberen. Ik heb dus nog wel verbinding en zie realtime data.t.oswald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:22:
[...]
Reset CZ-TAW1 (middelste knop 10sec ingedrukt houden en wachten)
Plus ook even bij de smart Cloud kijken of je daar nog ergens toestemming voor moet geven.
In SmartCloud had ik gisteren al de nieuwe voorwaarden geaccepteerd, maar dat hielp dus niet.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Kan je dan bij een 5 de pompfrequentie vrij tweaken/hacken of de software aanpassen (zie het als chiptunen van een auto) naar een 9?The Lord schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:20:
[...]
De 5kW, 7kW en 9kW zijn exact dezelfde units. Het minimumvermogen is hetzelfde, maximum is software verschil (vrijgeven hogere pompfrequentie). Zodoende kun je met de 9kW niet over dimensioneren, maar heb je wel meer vermogen als het nodig is of uitkomt (SWW opwarmen / extreme koude).
Ook ik ben geinteresseerd. Vloerverwarming moet nog komen (62m2 hoh 10cm met 18mm buis over ik denk 9 groepen, plan moet nog gemaakt worden). met 1600m3 verbruik, geeft de koevlaas geeft een 8,7 ≈ 9, maar met historisch verbruik kom ik op 6,7 ≈ 7 uit. Bij twijfel niet inhalen en voor de 9 gaan?
Als ik boven mee wil verwarmen (2 slaapkamers met een t22 260x40, aangesloten met cv leiding 15), kledingkamer met een t22 90x40, met cv 15, zolder een t22 150x100 met cv 15 (van ketel naar beneden is uponor 20 gelegd tot het splitspunt. Er zou dus ook wel een redelijke flow naar boven kunnen.) schat ik in dat het voldoende afgifte heeft.
Is SWW dan handig, of toch dubbele subsidie op een losse wpb?
specifiek topic komt nog
[ Voor 40% gewijzigd door maomanna op 09-06-2022 16:05 ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Ja,AppieK schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:27:
Ik overweeg ook een Panasonic WP Mono te kopen (7 of 9 kW)
Staat in beginpost een handleiding, waarin die ook in getekend staat.
Edit, reactie is achterhaald, tweakers laad af en toe niet alle reacties goed? @FransvWoerkom ook last van 😝
[ Voor 8% gewijzigd door davevleugel op 09-06-2022 16:20 ]
Pas een compleet voorstel uitgerekend inclusief veel betonboren (meterkast - plat dak beton - en bij de vloerverwarming) met nieuwe kunststof 5-groep vloerverdeler, special Techneo dakdoorvoer, elektra, dakbranden, RVS 300L boiler en alles met Armaflex HT na geïsoleerd. Kwam op €14565,- en dat was al frij vors, lees met een vork. Met oog op potentiële prijsverhogingen ingecalculeerd.tescione schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:16:
[...]
Ook ik sta nu ook voor deze keuze en heb een offerte gekregen voor een 7 K, en zoals ik het nu lees kan ik net zo goed de 9 kw vragen? Ik lees deze opmerking overigens vaak terug in dit forum, maar is dit ergens terug te lezen in documentatie? Ik vind het niet in de brochure van Panasonic zelf.
Aanvullend vroeg ik mij af wat jullie vinden van een offerte van 14k voor de aanschaf en installatie van deze warmtepomp? Hierin zit:
- de volledige installatie tot aan de verdeler van de vloerverwarming.
- ca. 15 meter mantelbuis met standaard geïsoleerde leiding
- 100 liter buffervat.
Als ik zie dat de warmtepomp zelf 4000 euro kost dan vind ik 10.000 euro wat gortig als overige kosten.
Aan de andere kant ben ik redelijk handig, maar ik wil ook niet in de kou zitten in de winter dus ik vind het ook best lekker dat iemand dat proces helemaal uit handen neemt (of zit ik voor de vraag niet op het juiste forum).
Als rvs SWW e.d. er niet bij zit lijkt het me nogal (te) vors? Wat vinden anderen?
Ik zou die vuilafscheider die er bij is geknoopt, lekker naar binnenhalen, gezien zijn warmte uitstraling en het onderhoud wat je ermee doet. Er zit ook stilstaand water in bij weinig flow.Crazy- schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:37:
[...]
Ik moet het even checken, maar voor 99% zekerheid heeft deze een magneetfilter![]()
Ja dus: https://flamcogroup.com/n...smart/groups/g+c+p+a+view
dus reeds voorzien!
[Afbeelding]
Het voordeel dat de WP over het dode water gaat, dus volle vat; dat ie lekker z’n eigen flow maximaal kan bepalen tov tijd en vermogen. Prima oplossing dus
Zolang die het vat 50-55 houd is het prima voor de wintermaanden
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 09-06-2022 17:46 ]
Waarbij de twee kabels niet bij elkaar mogen zitten en dus los per 19mm buis moeten gaan.Crazy- schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:45:
[...]
Laat ik concreter zijn:
@Naliya ik snap je wel hoor je wil gewoon op safe door een extra check. Het staat inderdaad zo in de design manuel. Daar is enkel nog een derde draad voor t koelbedrijf. Je Last gaat via een 230v relais (thermostaat) spanning geven op de Heat aansluiting. Je thermostaat zal of een batt voeding hebben of ook een N.davevleugel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 06:34:
[...]
Niet om u aan te vallen, maar is het verstandig om dit zelf te doen bij dit zulk vragen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/F2kTxbEabHgZZhqo87FWGd38.png?f=user_large)
Bij twijfel pak je een lamp en maak je een ouderwetse test opstelling dat maakt de werking van elektra een stuk inzichtelijker. En voor het meterkast gedeelte; lekker vanaf blijven 😋👍
[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 09-06-2022 20:35 ]
Ik ben ook van plan bij mijn j-type monoblock straks binnen een separate vuilafscheider te plaatsen, maar als ik jouw post lees is het dus verstandig om dan de geïntegreerde vuilafscheider er maar helemaal uit te halen? Is dat eenvoudig zelf te doen?ErikVers schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:29:
[...]
Ik zou die vuilafscheider gezien zijn warmte uitstraling en het onderhoud wat je ermee doet lekker naar binnenhalen. Er zit ook stilstaand water in bij weinig flow.
O wacht, het gaat om een reeds geplaatste 2e vuilafscheider buiten.
[ Voor 6% gewijzigd door jurjen_g op 09-06-2022 17:39 ]
Eerlijke vraag: waarom? Draait al 2 jaar prima zo; zonder noemenswaardige (meetbare) temperatuur verliezen?ErikVers schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:29:
[...]
Ik zou die vuilafscheider die er bij is geknoopt, lekker naar binnenhalen, gezien zijn warmte uitstraling en het onderhoud wat je ermee doet. Er zit ook stilstaand water in bij weinig flow.
Het is maar “dood” CV water
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 09-06-2022 23:02 ]
Omdat ik zelf t zonde zou vinden als die warmte van dit ding buiten verdwijnt, maar gezien je leiding isolatie (is geen commentaar) speelt deze dwang om te besparen (isoleren) bij jou iets minder 👍 En stel dat fors vriest en een nieuwe bewoner past wel nachtverlaging toe dan vraag ik me af of de vorstbeveiliging van de warmtepomp ook je flamco boven 0 gaat houden.Crazy- schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:02:
[...]
Eerlijke vraag: waarom? Draait al 2 jaar prima zo; zonder noemenswaardige (meetbare) temperatuur verliezen?
Het is maar “dood” CV water
Zag trouwens dat jij wel die rvs ribbel (solar) slang hebt gebruikt. Hier op t forum wordt dat nogal ontraden maar werkt wel mooi makkelijk denk ik. En stuk minder stug dan die 32mm door dakdoorvoer zien te krijgen….
Helder! het zo is zo’n klein stukje - ik maak mij daar inderdaad niet druk om. En nachtverlaging & WP & vloerverwarming? Tja. Dat vind ik eerder “dom” dan verstandig. ;-)ErikVers schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:08:
[...]
Omdat ik zelf t zonde zou vinden als die warmte van dit ding buiten verdwijnt, maar gezien je leiding isolatie (is geen commentaar) speelt deze dwang om te besparen (isoleren) bij jou iets minder 👍 En stel dat fors vriest en een nieuwe bewoner past wel nachtverlaging toe dan vraag ik me af of de vorstbeveiliging van de warmtepomp ook je flamco boven 0 gaat houden.
Zag trouwens dat jij wel die rvs ribbel (solar) slang hebt gebruikt. Hier op t forum wordt dat nogal ontraden maar werkt wel mooi makkelijk denk ik. En stuk minder stug dan die 32mm door dakdoorvoer zien te krijgen….
De ribbel buis: ja werkt ideaal. Voor-/nadeel durf ik verder niet te zeggen. Niet meegekregen uit het topic eigenlijk…. Heb dit inderdaad gekozen ivm flexibiliteit etc; draait 2 jaar al prima op 10l/min. Moet ook wel zeggen dat ik de isolatie wel verbeterd heb tot aan de WP toe met 20mm buis etc. Is nog een montage foto zeg maar
Wel ga ik buiten nog 2 flex slangen tussen plaatsen, liggen al een jaar in schap …. Puur om de ribbel buizen wat minder “strak” te krijgen en ik eindelijk de RVS afdek kap op de muur kan plaatsen zodat de boel netjes wordt 😇
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 09-06-2022 23:30 ]
Gaat dit (ook) over de split? Mijn installateur heeft een 3kW gen-J (KIT-WC03J3E5) geadviseerd (slechts 1 verdieping, overal vloerverwarming, label B ). Wat wel "grappig" is, is dat hij z'n vermogen sowieso tot aan -7C vasthoudt, wat me doet vermoeden dat er een redelijk stevige compressor in zit.The Lord schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:20:
[...]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dit topic is gesloten.