Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.027 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-08 14:52
CurlyMo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Hoeveel m2 en hoeveel m3 hebben we het dan over? Want ~ 2400 m3 gas klinkt in mijn oren vrij fors voor iemand die bezig met verduurzamen.
367m2 waarvan circa 280 m2 verwarmd( slaapkamers inclusief welke dus door airco worden verwarmd)
inhoud ca 1500 m3
FransvWoerkom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Waarom staat er "alleen CV"? Die Auer Edel Eau haalt zijn energie uit het retourwater van de vloerverwarming. Die energie wordt toch ook door de cv-ketel of pana gemaakt?
Klopt maar de warmtepomp hoeft dus geen extra runs te doen met hoog temperatuur water om een sww vat of iets dergelijks warm te stoken. Alles gebeurt middels het cv circuit.

[ Voor 38% gewijzigd door Daffy1982 op 31-05-2022 13:20 ]

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:40

ErikVers

e-Duurzaam

Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:09:
[...]

367m2 waarvan circa 280 m2 verwarmd( slaapkamers inclusief welke dus door airco worden verwarmd)
inhoud ca 1500m 2

[...]

Klopt maar de warmtepomp hoeft dus geen extra runs te doen met hoog temperatuur water om een sww vat of iets dergelijks warm te stoken. Alles gebeurt middels het cv circuit.
Kijk dat is nog eens een serieuze woonoppervlakte!

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:09:
[...]

inhoud ca 1500m 2
Kijk dat zet de dingen meer in perspectief. Toch vind ik het inclusief de airco's nog steeds best fors.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:45

Carboy54

Duurzaamheid coach

Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Op basis van de ervaringen hier waarin veelal geschreven werd dat wanneer er geen naregeling/zoneregeling wordt toegepast op de vv leek mij dat ook dat minimale vermogen prima de vloer in kan icm de extra radiator in de keuken en de auer edel. Of maak ik hier een denkfout?

Volgens de beschrijving op groene energiewinkel moest er 180L en minimaal 34,4L/min rondgepompt kunnen worden bij een 12kw uitvoering. Bij 150m2 vv met een hoh afstand van 10cm is mijn gedachte dat dit wel moet lukken. Maar hoor heel graag jullie gedachten hierover.

Vermogen heb ik bepaald door het gemiddelde gasverbruik van de afgelopen jaren te gebruiken in de koevlaas methodiek en kwam daarmee ietsje onder 12kw uit.
Dan had ik 2x pomp geplaatst met 2x subsidie. Goedkoper dan de T cap en veel lager minimum vermogen. Of naast de 9 Kw een flinke L/L warmtepomp ernaast.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Carboy54 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:13:
[...]

Dan had ik 2x pomp geplaatst met 2x subsidie. Goedkoper dan de T cap en veel lager minimum vermogen. Of naast de 9 Kw een flinke L/L warmtepomp ernaast.
Moet je eerlijk bekennen dat ik daar niet aan gedacht heb maar ik het wel interessant vind. Moet ik me dan voorstellen dat je dan bijv 2x een 7kw in cascade opstelling zet of zou je de groepen splitsen in de woning zodat je als het ware 2 aparte circuits krijgt? en zou ik in dat geval nog steeds een relatief ' eenvoudige' opstelling hebben zonder buffervat met war+thermostaat regeling?

Combi wp + lucht/lucht is helaas geen optie voor de benedenverdieping ivm verdeling van de temperatuur. Dan moet het alweer een multisplit gaan worden en dat is esthetisch gezien gewoon geen mooie optie. ( het oog wil ook wat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
Je zal de groepen moeten splitsen om ze dan apart aan te kunnen sturen.
Als je ze echt in cascade wilt zetten (dus aan elkaar verbinden) kan dat ook, maar dan heb je wel een extra stuk regel elektronica nodig dat weer rond de €900,- kost.
Dan is je voordeel alweer nagenoeg weg.

Voor mij was dat de reden om voor eenvoud te gaan en dus een 12kw T-cap te nemen.
(ter vergelijk: 2700m3 gasverbruik, 320m2 oppervlak)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Moet je eerlijk bekennen dat ik daar niet aan gedacht heb maar ik het wel interessant vind. Moet ik me dan voorstellen dat je dan bijv 2x een 7kw in cascade opstelling zet of zou je de groepen splitsen in de woning zodat je als het ware 2 aparte circuits krijgt? en zou ik in dat geval nog steeds een relatief ' eenvoudige' opstelling hebben zonder buffervat met war+thermostaat regeling?

Combi wp + lucht/lucht is helaas geen optie voor de benedenverdieping ivm verdeling van de temperatuur. Dan moet het alweer een multisplit gaan worden en dat is esthetisch gezien gewoon geen mooie optie. ( het oog wil ook wat)
Groepen splitsen is het eenvoudigste met minste kosten en kan lekker terug in modulatie 😃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Of gewoon parallel aansluiten met een terugslagklep of beide aan de andere kant van het verwarmingscircuit. Dan kunnen ze gewoon zelfstandig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Carboy54 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Groepen splitsen is het eenvoudigste met minste kosten en kan lekker terug in modulatie 😃
quote]Ep Woody schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:52:
[...]

Of gewoon parallel aansluiten met een terugslagklep of beide aan de andere kant van het verwarmingscircuit. Dan kunnen ze gewoon zelfstandig werken.
[/quote]

Ik lees in het forum dat het minimum vermogen van de j serie bij de 5-9 kw versies rond de 500 watt ligt. Dat zou betekenen dat wanneer beide naar minimum vermogen terugmoduleren dit nog steeds 1000 watt is.

Van de 12kw lees ik dat het minimum vermogen 800 watt zou moeten zijn dus in die zin is daar geen voordeel te behalen dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:00:
[...]

quote]Ep Woody schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:52:
[...]

[/quote]

Ik lees in het forum dat het minimum vermogen van de j serie bij de 5-9 kw versies rond de 500 watt ligt. Dat zou betekenen dat wanneer beide naar minimum vermogen terugmoduleren dit nog steeds 1000 watt is.

Van de 12kw lees ik dat het minimum vermogen 800 watt zou moeten zijn dus in die zin is daar geen voordeel te behalen dan toch?
Jawel er zit een aan/uit knop op beide 🤣 blijft er 400 watt verbruik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Carboy54 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Jawel er zit een aan/uit knop op beide 🤣 blijft er 400 watt verbruik over.
Haha. Ja dat is natuurlijk altijd een optie. Ding is een beetje dat de hele benedenverdieping door het ontwerp van het huis in open verbinding met elkaar staat. Dus keuken, woonkamer, hal, gang etc allemaal 1 grote ruimte zonder deuren. Zou ik het circuit gaan splitsen dan vrees ik toch een wat ongelijkmatige verdeling van de warmte in de vloer.

Wordt het 'nadeel' van een eventueel te hoog minimumvermogen niet opgelost door de thermostaat icm de war? Of zijn er andere opties om dat probleem te tackelen? Door bijv toch een slaapkamerradiator mee te laten doen op de momenten dat hij dicht tegen zijn minimale vermogen draait ( dan hoeft daar de airco weer niet aan om bij te verwarmen) oid om toch dat vermogen kwijt te komen?

[ Voor 3% gewijzigd door Daffy1982 op 31-05-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Haha. Ja dat is natuurlijk altijd een optie. Ding is een beetje dat de hele benedenverdieping door het ontwerp van het huis in open verbinding met elkaar staat. Dus keuken, woonkamer, hal, gang etc allemaal 1 grote ruimte zonder deuren. Zou ik het circuit gaan splitsen dan vrees ik toch een wat ongelijkmatige verdeling van de warmte in de vloer.

Wordt het 'nadeel' van een eventueel te hoog minimumvermogen niet opgelost door de thermostaat icm de war? Of zijn er andere opties om dat probleem te tackelen? Door bijv toch een slaapkamerradiator mee te laten doen op de momenten dat hij dicht tegen zijn minimale vermogen draait ( dan hoeft daar de airco weer niet aan om bij te verwarmen) oid om toch dat vermogen kwijt te komen?
Beide opties zijn mogelijk maar de 7 of 9 series zijn redelijk vergevingsgezind en pendelen niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:00:
[...]
In beide gevallen klopt het volgens mij niet. De J moduleert terug naar 2500W. De T-cap volgens mij richting de 4000W, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Opgenomen vermogen van mijn 7kW J-serie is minimaal ca 400W bij een compressor frequentie van 19Hz, ongeacht wat voor weer (Tbuiten) het is.
Het daarbij afgegeven vermogen is afhankelijk van de COP.
En anders is er (hier) altijd nog de thermostaat, die zet hem dan gewoon op (effectief) 0W.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
CurlyMo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:23:
[...]

In beide gevallen klopt het volgens mij niet. De J moduleert terug naar 2500W. De T-cap volgens mij richting de 4000W, maar dat weet ik niet zeker.
Dat is dan afgegeven vermogen. Ik had de getallen mbt opgenomen vermogen maar beiden zijn relevant uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 11:35
Naar aanleiding van een goed gesprek me Carboy54 de keuzen gemaakt om een warmtepomp te bestellen.

We hadden nog wel 1 item waar we niet helemaal uit kwamen, wellicht dat mensen hier ervaring hiermee hebben?

Tijdens onze verbouwing hebben we ons helaas niet goed genoeg kunnen verdiepen in vloerverwarmingsystemen. De aannemer heeft een 14x2mm DMG vloerverwaming buis gebruikt met h.o.h. 100mm in combinatie met een 7 groeps DMG verdeler met Danfoss alpha 2l 25-60180 pomp. Zoals in mijn laatste post aangegeven krijgen we het huis comfortabel warm met een CV temp van 35 graden en gaat dit ook relatief snel met een opp van 70m2. Echter werd mij door Panasonic zelf aangeraden om wel de pomp op de verdeler te laten zitten aangezien het monobloc mogelijk het water niet door de dunne buis zou kunnen pompen? Dit zou voor extra weerstand zorgen en hierdoor zou de WP niet optimaal kunnen werken. Mogelijk kan het wel als er een extra groot buffervat werd geplaatst? Echter begreep ik ook weer dat de pomp er juist voor zou kunnen zorgen dat de water toevoer niet optimaal is waardoor juist de WP de flow niet kwijt kan?

Heeft iemand ervaring met een WP in combinatie met een vloerverwarming verdeler, pomp en 14mmx2 buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Daarom parallel aansluiten (met terugslagklep eventueel). Dan draai je tot ongeveer 10 graden met 1 warmtepomp en dan schakel je de tweede bij om zo beide op laag vermogen te laten pruttelen. Of je kan zelfs met twee kamerthermostaten werken, waarbij de ene de ene warmtepomp inschakelt en de andere de tweede en er een klein verschil tussen laat zitten van 0.2 graad ofzo. Dan is het helemaal set en forget. Beide op dezelfde stooklijn en in het kwakkelseizoen zal de eerste warmtepomp eerder uitschakelen waardoor de tweede het meeste werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hiliick schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:28:
Naar aanleiding van een goed gesprek me Carboy54 de keuzen gemaakt om een warmtepomp te bestellen.

We hadden nog wel 1 item waar we niet helemaal uit kwamen, wellicht dat mensen hier ervaring hiermee hebben?

Tijdens onze verbouwing hebben we ons helaas niet goed genoeg kunnen verdiepen in vloerverwarmingsystemen. De aannemer heeft een 14x2mm DMG vloerverwaming buis gebruikt met h.o.h. 100mm in combinatie met een 7 groeps DMG verdeler met Danfoss alpha 2l 25-60180 pomp. Zoals in mijn laatste post aangegeven krijgen we het huis comfortabel warm met een CV temp van 35 graden en gaat dit ook relatief snel met een opp van 70m2. Echter werd mij door Panasonic zelf aangeraden om wel de pomp op de verdeler te laten zitten aangezien het monobloc mogelijk het water niet door de dunne buis zou kunnen pompen? Dit zou voor extra weerstand zorgen en hierdoor zou de WP niet optimaal kunnen werken. Mogelijk kan het wel als er een extra groot buffervat werd geplaatst? Echter begreep ik ook weer dat de pomp er juist voor zou kunnen zorgen dat de water toevoer niet optimaal is waardoor juist de WP de flow niet kwijt kan?

Heeft iemand ervaring met een WP in combinatie met een vloerverwarming verdeler, pomp en 14mmx2 buis?
Hier ervaring met 15mmx2 vloerverwarmingsbuis en haal voldoende stroming. Je zou in het ergste geval een drukgevoelige bypass kunnen monteren zodat tijdens een defrost hij wel zijn liters kwijt kan doordat de bypass dan iets opengaat. Dit wordt best vaak in projectbouw toegepast waar gedeeltelijk groepen open en dicht kunnen worden gezet. Al uitgerekend hoeveel flow je behaalt met huidige vloerverwarming?

Ik zou niet te snel naar buffervat kijken en als het even kan wel werken met een vloerverdeler zonder pomp.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hiliick schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:28:

Ik heb even snel online gekeken maar waarom zou de vloer niet voldoende flow kunnen hebben gaf Panasonic aan?

Volgens onderstaande tabel kom je op 0.06 l/sec is 3,6l/min per leiding. Dit maal 7 groepen als je berichtje goed heb gelezen, zou het toch ruim voldoende moeten zijn? Ik kom dan op 25,2 dit is vrijwel gelijk aan de genoemde flow uit de design manuel voor de 9kw (25,8 l/min) In onderstaande tabel reken ik met 9mm inwendig terwijl je dus nog 10% meer hebt en dus ook meer dan 25,2.

Ben benieuwd waar Panasonic zich op baseert want zij hebben er voor gestudeerd en ik zeker niet :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irvsyInZ8ZM1jg9IHVUhMenP1l0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q7ESIe9WLZ0ON3oSMjbJtR2D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:26:
[...]

Dat is dan afgegeven vermogen. Ik had de getallen mbt opgenomen vermogen maar beiden zijn relevant uiteraard.
Opgenomen vermogen vind ik bij gerenommeerde merken dan weer niet zo relevant. Die halen meestal hun COP wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
CurlyMo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:23:
[...]

Ik kan in ieder geval bevestigen dat de 12 KW slechts terug kan moduleren tot 5 KW afgifte als het buiten ~10 graden is (COP=5). De T-cap komt niet onder de 1000W opgenomen vermogen.

EDIT: Ik heb trouwens de T-CAP J-serie.

[ Voor 4% gewijzigd door _Piwi_ op 31-05-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
_Piwi_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:12:
[...]

Ik kan in ieder geval bevestigen dat de 12 KW slechts terug kan moduleren tot 5 KW afgifte als het buiten ~10 graden is (COP=5). De T-cap komt niet onder de 1000W opgenomen vermogen.
@Ep Woody @twain4me eentje voor in de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:26:
[...]

De 400w opgenomen vermogen wat klopt is meetbaar het afgegeven vermogen is afhankelijk van de omstandigheden en dus de COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En mijn 7kW J-serie heeft een minimaal opgenomen vermogen van 470 Watt bij 19 Hz en 390 RMP ventilator.
Standby verbruikt de WP altijd nog 8 Watt (eigen kWh meter), dat is uit (zonder pomp etc) met display en heishamon onder spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
@Daffy1982 na even alles goed doorgelezen te hebben denk ik dat de 12 KW niet té groot is. Ik verwarm hier ook ruim 200m2 woonoppervlakte, echter zit er bij mij nog een buffer tussen met aparte pomp. Naregeling gebruik ik enkel nog op de slaapkamers en badkamer die in mijn situatie allemaal vloerverwarming hebben. We verstookten ook zo'n 2100 m3 gas (en nog af en toe de houtkachel). Pendelen komt nagenoeg niet voor, maar ik zet de WP 's nachts uit zolang het niet vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
_Piwi_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:23:
@Daffy1982 na even alles goed doorgelezen te hebben denk ik dat de 12 KW niet té groot is. Ik verwarm hier ook ruim 200m2 woonoppervlakte, echter zit er bij mij nog een buffer tussen met aparte pomp. Naregeling gebruik ik enkel nog op de slaapkamers en badkamer die in mijn situatie allemaal vloerverwarming hebben. We verstookten ook zo'n 2100 m3 gas (en nog af en toe de houtkachel). Pendelen komt nagenoeg niet voor, maar ik zet de WP 's nachts uit zolang het niet vriest.
En jij hebt ook airco's waarmee je verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Hiliick schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:21:
Zoals vele in NL willen we ons huis komende tijd verduurzamen en een warmtepomp gaan aanschaffen.
Nu lopen we echter tegen het feit/probleem aan dat er geen bedrijf meer te vinden is die ons kan voorzien van een stukje advies. Namelijk "hoeveel capaciteit" is voor ons huis nodig? We hebben een bedrijf of 10 á 20 gecontact, echter krijgen we standaard terug dat we volgend jaar de eerste zijn.

We zijn dus uiteindelijk zelf aan de gang gegaan en hebben verschillende bereken methodes gebruikt, helaas komt hier niet echt een eenduidig antwoord uit.

Wat achtergrond:
We wonen sinds 1,5 jaar in een rijtjeshuis (drive-in) uit 1991. Deze is sinds afgelopen maand volledig voorzien van HR++ warmedge isolatieglas. Daarnaast hebben we bij aankoop de gehele beneden vloer (70m2) vernieuwd. Deze is kaal gehaald tot het beton en voorzien van 30mm tackerplate, reflectiefolie, 100mm h.o.h buizen verdeeld in 7 groepen +/- 60mm zandcement dekvloer en gietvloer. De boven verdiepingen zijn sinds maart los gekoppeld van het CV systeem en worden nu verwarmd/verkoeld met panasonic airco's. Dak isolatie is Rc 2,5 a 3,0 . We hebben twee badkamers, welke voorzien zijn van elektrische vloerverwarming. De keuken is voorzien van een Quooker met alleen koud water aansluiting. De WP zou voor ons dus alleen voor de beneden verdieping zijn en het tap water.
Er is een kelder met een oprit, waar we graag onze WP zouden willen plaatsen. Zodoende hebben we genoeg ruimte voor een tapvat en buffervat die dan op 1 á 2 meter afstand van elkaar kunnen worden geplaatst. De aansluiting met de vloerverwaming verdeler zit op +/- 5m. Onze CV staat sinds dat we er wonen al op 35 a 40 graden en hier krijgen we het huis comfortable mee warm. Gemiddeld hebben we over de krap 2 jaar dat we hier wonen, 1610m3 gas verbruikt. Dit is nog wel zonder HR++, excl. airco's en voor 182m2 i.p.v. 70m2. Het huis beschikt tevens over een type C ventilatie, welke CO2/vocht gestuurd is.

We zijn met z'n 4tjes en zitten te denken aan een 300L tapwater installatie, wat betreft het buffervat 100L of 200L?

De installie ga ik zelf doen met behulp van een maatje die CV monteur is.

Bereken methodes:
  • Warmtepompweetjes komt op 8,66kw incl. de SWW met 182m2, als ik dit terug beredeneer naar 70m2 zou ik op 3,33kw uitkomen.
  • Gebruik ik de koevlaas2 methode dan kom ik op 5,5kw voor de 70m2
  • Gebruik ik de kerngetallen met onze GO dan zou dit neerkomen op 4,2kW voor de 70m2
We neigen nu toch naar de 7kW Mono J-Gen bij Groene-energiewinkel.nl voor €3948 om in iedergeval safe te zijn. Of zouden we met een 5kW net zo goed uit komen?
Waarom denk je dat je een buffervat nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
CurlyMo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:45:
[...]

En jij hebt ook airco's waarmee je verwarmd?
Op de bovenverdieping hangen airco's die koelen in de zomer ;) Ik neem ze niet mee in enige berekening omdat ik van mening ben dat je basistemperatuur afkomstig is van je CV installatie. Ik heb overal vloerverwarming, en die zorgt dat het overal aangenaam is. Naregeling op de bovenverdieping zorgt ervoor dat de ruimtes niet worden verwarmd als het niet hoeft.
Wil ik het boven even snel warm hebben, bijvoorbeeld als later de kinderen huiswerk moeten maken o.i.d., dan kan de airco daar eventueel in voorzien.

Airco's zijn om te koelen, niet om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

_Piwi_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Op de bovenverdieping hangen airco's die koelen in de zomer ;) Ik neem ze niet mee in enige berekening omdat ik van mening ben dat je basistemperatuur afkomstig is van je CV installatie. Ik heb overal vloerverwarming, en die zorgt dat het overal aangenaam is. Naregeling op de bovenverdieping zorgt ervoor dat de ruimtes niet worden verwarmd als het niet hoeft.
Wil ik het boven even snel warm hebben, bijvoorbeeld als later de kinderen huiswerk moeten maken o.i.d., dan kan de airco daar eventueel in voorzien.

Heel Zuid-Europa waar het in de nacht ook 0 graden kan zijn in het binnenland verwarmt met airco's!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

En anders komt de airco politie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

volgens wie?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
De Panasonic is ook een airco zelfde principe..
Zijn er mensen die de koude lucht van de buitenunit hergebruiken? Bier koelen in de zomer bijv 😬

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
davevleugel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:27:
Zijn er mensen die de koude lucht van de buitenunit hergebruiken? Bier koelen in de zomer bijv 😬
In de zomer is de buitenunit lucht juist warmer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
@Carboy54 @twain4me @flippy Hap hap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
CurlyMo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:31:
[...]

In de zomer is de buitenunit lucht juist warmer...
Heb het natuurlijk over de sww run, ik gebruik hem straks niet om te koelen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
davevleugel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:26:
[...]

Heb het natuurlijk over de sww run, ik gebruik hem straks niet om te koelen
Ik denk dat je biertjes dan snel weer opgewarmd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ik ben het wel met @piwi eens, airco's zijn om te koelen. Ja het klopt dat je er prima mee kan verwarmen en lekker direct enz enz maar zelf wordt ik niet enthousiast van: 1 het geluid in de ruimte zelf en 2 als ik mezelf wil opwarmen dat dit dan met lucht verplaatsing gepaard gaat. Voelt voor mij persoonlijk minder aangenaam.

Maar daarom zitten we hier ook in een L/W Warmtepomp forum en niet in de L/L variant :-)

Ik zeg tijd voor een koud drankje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:13:
Ik ben het wel met @piwi eens, airco's zijn om te koelen. Ja het klopt dat je er prima mee kan verwarmen en lekker direct enz enz maar zelf wordt ik niet enthousiast van: 1 het geluid in de ruimte zelf en 2 als ik mezelf wil opwarmen dat dit dan met lucht verplaatsing gepaard gaat. Voelt voor mij persoonlijk minder aangenaam.

Maar daarom zitten we hier ook in een L/W Warmtepomp forum en niet in de L/L variant :-)

Ik zeg tijd voor een koud drankje!
lastig verhaal als we een L/W + fancoil gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:17:
[...]

lastig verhaal als we een L/W + fancoil gebruiken :P
Ok applaus voor Twain, die Fancoil staat nog wel op mijn lijstje maar dan wel voor 80% gebruik in de zomer.
Wel een twijfel geval, eigenlijk hebben we het dan over een L/W/L ? zzzzzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:22:
[...]

Ok applaus voor Twain, die Fancoil staat nog wel op mijn lijstje maar dan wel voor 80% gebruik in de zomer.
Wel een twijfel geval, eigenlijk hebben we het dan over een L/W/L ? zzzzzzz
Dan noemen we L/W + vvw voortaan L/W/B(eton)/L :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik was eerder met de afkorting L/W/L en vind het serieus een goed idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:48
twain4me schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:28:
[...]
Dan noemen we L/W + vvw voortaan L/W/B(eton)/L :+
Vloerverwarming is voornamelijk straling. Dan dus beter L/W/B/F(otonen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04
RemySoeters schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:57:
Even een vraag. Vallen elektriciens ook onder de SBI-code voor de subsidie voor de warmtepompen? Ik kan nergens vinden dat zij niet onder de specifieke SBI-code vallen voor de subsidie.
SBI: 43222

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hey das toevallig mijn SBI 😋

@RemySoeters
Let wel op dat de omschrijving op factuur moet kloppen met werkelijke werkzaamheden. Dus inbedrijfstelling met meldcode ed erop is iets anders dan het plaatsen van een groep in de meterkast. 👍

De RVO vraagt op dit moment een installatie factuur van de warmtepomp en/of een inbedrijfstelling factuur van de warmtepomp met vermelding: merk-model-typenummer-meldcode inclusief een betaalbewijs.
Disclaimer: Check zelf op website RVO ISDE Woningeigenaren per subsidie, voor de complete voorwaarden en het stappenplan.

Voordat ik een stortvloed aan reacties krijg; iedere persoon of ondernemer is zelf verantwoordelijk voor de ondernemers en belasting regels. En om die eventueel anders uit te voeren maar dat zou ik zelf dus niet adviseren….

[ Voor 27% gewijzigd door ErikVers op 02-06-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:35
ErikVers schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:32:
[...]

@RemySoeters
Let wel op dat de omschrijving op factuur moet kloppen met werkelijke werkzaamheden. Dus inbedrijfstelling met meldcode ed erop is iets anders dan het plaatsen van een groep in de meterkast. 👍

De RVO vraagt op dit moment een installatie factuur van de warmtepomp en/of een inbedrijfstelling factuur van de warmtepomp met vermelding: merk-model-typenummer-meldcode inclusief een betaalbewijs.
Disclaimer: Check zelf op website RVO ISDE Woningeigenaren per subsidie, voor de complete voorwaarden en het stappenplan.

Voordat ik een stortvloed aan reacties krijg; iedere persoon of ondernemer is zelf verantwoordelijk voor de ondernemers en belasting regels. En om die eventueel anders uit te voeren maar dat zou ik zelf dus niet adviseren….
Heb dat inderdaad gecheckt met de betreffende elektricien. Hij gaat alles elektrisch aansluiten waarbij hij op de factuur vermeldt dat het gaat om installatie van de warmtepomp. Ik zal zelf alle voorbereidende werkzaamheden doen(standplaats gereed maken, leidingen leggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:52
hannibal2206 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:31:
Ik heb (bij mijn dochter) een 5kW H-serie via een 4 mm2 kabel en een 20A /30mA alamat aangesloten, met intern beide aansluitingen (WP en backupheater) doorgelust; dat draait al 3 jaar prima. De wp staat achter in de tuin (ca 8 meter).

Ook achter in de tuin ligt een zonnepanelen set op een 3kW omvormer, en die zou ik willen aansluiten intern in de Pana (ipv een nieuwe kabel trekken aangezien de tuin net klaar is ...).

Daarvoor 3 stuks 16A automaten plaatsen denk ik; kunnen de bestaande aardleks dan verwijderd worden aangezien in de meterkast al een alamat zit?
Iemand nog suggesties ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Volgens mij is dan de omvormer hier je beperking want die mag niet samen met een verbruiker worden aangesloten (mag alleen 1:1) naar je meterkast). Wellicht kan je zoiets beter opzoeken in een Tweakers topic over zonnepanelen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:52
sjimmie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:33:
[...]

Volgens mij is dan de omvormer hier je beperking want die mag niet samen met een verbruiker worden aangesloten (mag alleen 1:1) naar je meterkast). Wellicht kan je zoiets beter opzoeken in een Tweakers topic over zonnepanelen.
Vandaar mijn idee om 3 automaten te plaatsen (beetje het idee van een PV-verdeler); 2 komen in de plaats van de huidige aardleks, en de 3e gaat naar buiten naar de omvormer.

Meer de vraag of iemand bezwaren ziet in het vervangen van de interne aardleks door automaten, aangezien in de meterkast al een alamat zit

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
hannibal2206 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Vandaar mijn idee om 3 automaten te plaatsen (beetje het idee van een PV-verdeler); 2 komen in de plaats van de huidige aardleks, en de 3e gaat naar buiten naar de omvormer.

Meer de vraag of iemand bezwaren ziet in het vervangen van de interne aardleks door automaten, aangezien in de meterkast al een alamat zit
een pv verdeler bevat een hoofdschakelaar en een aardlek schakelaar voor de "verbruikers". zie de zonnepanelen als het net, en je ziet ineens dat je zonder aardlek op de panasonic een potentieel gevaarlijke situatie creëert. je zonneenergie kan aardlekvrij je warmtepomp in.

disclaimer, ik ben geen electricien, maar ik verwacht dat je de volgende componenten nodig hebt:

1x hoofdschakelaar (tussen de meterkast en groepen)
2x bestaande alamat (verbonden met de hoofdschakelaar)
1x nieuw automaatje (al dan niet alamat) voor je zonnepanelen.

of het NEN is weet ik niet en ik zou de spullen niet in de warmtepomp willen hebben (daar zijn verdeelkastjes / groepenkasten voor)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Het is geen probleem, je moet het alleen niet in de Panasonic koppelen.
Monteer een nieuwe groepen kast achter in de tuin, aanvoer vanuit de meterkast.
Vervolgens een aparte groep naar de zonnepanelen met dus een eigen automaat.
Dan zou ik meteen twee groepen naar de warmtepomp maken met twee automaten van 16 amp. en deze aansluiten in de Panasonic zonder doorkoppeling. Eventueel kun je in die kast meteen meters plaatsen zodat je de panelen meteen kan meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
ErikVers schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:32:
[...]

@RemySoeters

Heb zojuist subsidie aangevraagd voor een electrische bedrijfsauto, man man man wat een ingewikkeld gedoe.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 12:52
Beste allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig in mijn brainfreeze.

Komende zomer arriveert mijn Panasonic Monoblock WH-MDC07J3E5. Aanvankelijk dacht ik de warmtepomp op 5 meter van een nieuw aangebouwde “bijkeuken” te zetten, de tapwaterboiler in die bijkeuken, en zo door te gaan naar de verwarming verdelers. Inmiddels is duidelijk dat ik eind september nog een kleine verwacht, en dus is de zolder op de schop. Hier komen twee kamers en een halletje. Achterin het halletje ontstaat een perfect hokje voor de WTW/balansventilatie, en evt een tapwaterboiler. Aangezien het vloeroppervlak in de bijkeuken me méér waard is dan, kijk ik nu ook naar die optie. Het nadeel is dat ik van beneden met meerlagenbuis Ø32mm naar de zolder moet, en dan vervolgens voor het mooie weer met een dikkere leiding (Ø32mm wellicht) terug naar beneden om de vloerverwarmingverdelers te voeden.

Het huis is zo’n 165m2. Beneden is alles VVW. Op de eerste VD alles radiatoren. Op zolder frees ik komend weekend vloerverwarming in, zodat daar de radiatoren weg kunnen. Ik verwacht in 2023 de 1e verdieping aan te pakken, waarbij ik ook weer overga na vloerverwarming. We stoken eigenlijk alleen maar beneden, maar ik wil graag goed bezig zijn. Het implementeren van het systeem lijkt me geen groot probleem. Ik loop echter in mijn hoofd vast op de keuze wáár ik de warmtepomp ga plaatsen, en wáár ik de tapwaterboiler ga plaatsen; de essentiele vragen. Beide ruimtes (bijkeuken en zolder) hebben evt óók relatief goede bereikbaarheid van buitenlucht, dus zelfs een warmtepompboiler zou een optie kunnen zijn. Vorig jaar heb ik de aangebouwde bijkeuken omgebouwd tot studio met badkamer, die in gebruik is door de au-pair. Aan de voorkant een uitbouw van 1,7mtr, die ik nu bijkeuken noem. In september hebben we het over een zespersoons huishouden (3 volwassenen en 3 kinderen). In een ruimte in ongeveer het midden van de begane grond, onder/achter de trap, zit het knooppunt waarin alle leidingen samen komen. Deze ruimte is goed toegankelijk, maar te klein voor een boilervat. De leidingwachttijd van de CV tot aan de douche het verste weg is nu zo’n 1 minuut, maar de douche pakt slechts 4,5 liter per minuut.

Bijgevoegd enkele bestanden:
- Het warm tapwatersysteem zoals het nu is
- Het warm tapwatersysteem zoals het wordt (tappunt zolder verdwijnt)
- Het CV-systeem zoals het nu is
- Het CV systeem zoals het er eind 2023 uit zou moeten zien
- Een foto van de achterzijde van de woning. De uitbouw is een betonnen dak, de aangebouwde garage/bijkeuken is een houten dak.
- Een plattegrond van het “perceel” met hierop de twee mogelijke opstelplaatsen.
- Foto van hoe de CV/WTW er nu bij hangt. De CV gaat weg, de WTW(2020) gaat naar links, en L+R komen dus kamers, in het midden een halletje.
Dit zijn de vragen die ik met jullie hulp probeer te beantwoorden:

Opstelplaats WP:
A. Plaatsing op het betonnen dak, aan de achterkant van de woning. Voordeel: geen grondoppervlak opgeofferd, uit de wind, eventueel dicht bij zolder via dak. Nadeel: enigszins ontsierend, lastiger om leidingen naar het centrale “knooppunt” te krijgen.
B. Plaatsing in tuin naast sloot, ongeveer 5 meter van de gevel, vanaf de bijkeuken. Voordeel: achter een haagje weg te werken. Aansluiting leidingen relatief simpel. Nadeel: geul graven, en het kost wat bruikbaar oppervlak.
C. Op houten dak, maar daaronder zit een verblijfsruimte.
D. Andere optie, maar dat moet in overleg met de baas des huizes 😊

Keuze tapwater
A. Tapwaterboiler, gestookt op de WP, 300 liter+fors element (douche wtw volgt, zuinige douches in gebruik). Voordeel: …. ? Nadeel: Altijd een fysieke koppeling met de WP nodig. Welk merk?
B. Warmtepompboiler. Voordeel: onafhankelijk te plaatsen. Nadeel: geluid binnenshuis?

Plaatsing tapwatervat (indirect of WP)
A. In de bijkeuken. Voordeel: hoeft geen trappen op. Nadeel: leidingwachttijd douche op 1e vd, zo’n 60 sec. Evt op te lossen door een doorstroomboiler of hotfill close in boiler in de “technische ruimte” op de BG, ongeveer halverwege de leiding.
B. Op zolder. Voordeel: kost minder bruikbaar vloeroppervlak. Kortere leidingwachttijd douche 1e VD. Au-pair wacht maar ff 😉. (ook dan evt een boilertje ertussen).

Overige vragen
- De totale systeeminhoud loopt straks richting de 200 liter. Dus sowieso extra expansievat ertussen?
- Is het een No-brainer om, indien je ondergronds gaat, dure terrendis leidingen te gebruiken, ook voor 5mtr?

Wellicht van belang te noemen: volgens de welbekende formule kom ik op 4,9kW benodigd WP-vermogen, 7 gekocht. Perstang TH/U/V aanwezig tot 32mm. Huis uit 1999, echter v.v. ouderwets dubbelglas (planning 2023: nieuwe Accoya kozijnen met HR+++.

Bij voorbaat dank voor jullie support!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1fy05UbvDlApEsye_3b4rSYNmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uG2sg1SP3KDqYpyj8EH74ulp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjUw12Ji688zTu35Qebycw96CoE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrEXD9yfgLiGj0APOGlHZr8A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXRge-B-Cv-hf2FR5wN8ZCiZEVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfzBtUSpBgtGSAIMNtEd3WSn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yrarm8FovhsWC3-KLKI1XXVF5Vk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ3gdIpNGNxwD2cQsueMhGmx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITvWG7BPI9pvs03HvQvyPszmAV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxe5Rw0lbSaeIRcQFWStra7B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_eViFxPUzXTCcPMTyAMJNeZ9_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAbivoMN2R5VXHSuWq8VnVDC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5LDNa6bx9wfQFgGt0JmEr2IIfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXjXL87NaPYoeFVhKsnNTky0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:06:
[...]

Heb zojuist subsidie aangevraagd voor een electrische bedrijfsauto, man man man wat een ingewikkeld gedoe.
zon' model X heeft toch wel een beste achterbak he, perfect voor de voortvarende loodgieter. :+

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:01:
[...]

zon' model X heeft toch wel een beste achterbak he, perfect voor de voortvarende loodgieter. :+
Slopel Vivaro E 75kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:05
Laro schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:49:
Beste allemaal,

Komende zomer arriveert mijn Panasonic Monoblock WH-MDC07J3E5. Aanvankelijk dacht ik de warmtepomp op 5 meter van een nieuw aangebouwde “bijkeuken” te zetten, de tapwaterboiler in die bijkeuken, en zo door te gaan naar de verwarming verdelers. Inmiddels is duidelijk dat ik eind september nog een kleine verwacht, en dus is de zolder op de schop. Hier komen twee kamers en een halletje. Achterin het halletje ontstaat een perfect hokje voor de WTW/balansventilatie, en evt een tapwaterboiler. Aangezien het vloeroppervlak in de bijkeuken me méér waard is dan, kijk ik nu ook naar die optie. Het nadeel is dat ik van beneden met meerlagenbuis Ø32mm naar de zolder moet, en dan vervolgens voor het mooie weer met een dikkere leiding (Ø32mm wellicht) terug naar beneden om de vloerverwarmingverdelers te voeden.

Het huis is zo’n 165m2. Beneden is alles VVW. Op de eerste VD alles radiatoren. Op zolder frees ik komend weekend vloerverwarming in, zodat daar de radiatoren weg kunnen. Ik verwacht in 2023 de 1e verdieping aan te pakken, waarbij ik ook weer overga na vloerverwarming. We stoken eigenlijk alleen maar beneden, maar ik wil graag goed bezig zijn. Het implementeren van het systeem lijkt me geen groot probleem. Ik loop echter in mijn hoofd vast op de keuze wáár ik de warmtepomp ga plaatsen, en wáár ik de tapwaterboiler ga plaatsen; de essentiele vragen. Beide ruimtes (bijkeuken en zolder) hebben evt óók relatief goede bereikbaarheid van buitenlucht, dus zelfs een warmtepompboiler zou een optie kunnen zijn. Vorig jaar heb ik de aangebouwde bijkeuken omgebouwd tot studio met badkamer, die in gebruik is door de au-pair. Aan de voorkant een uitbouw van 1,7mtr, die ik nu bijkeuken noem. In september hebben we het over een zespersoons huishouden (3 volwassenen en 3 kinderen). In een ruimte in ongeveer het midden van de begane grond, onder/achter de trap, zit het knooppunt waarin alle leidingen samen komen. Deze ruimte is goed toegankelijk, maar te klein voor een boilervat. De leidingwachttijd van de CV tot aan de douche het verste weg is nu zo’n 1 minuut, maar de douche pakt slechts 4,5 liter per minuut.

- Een foto van de achterzijde van de woning. De uitbouw is een betonnen dak, de aangebouwde garage/bijkeuken is een houten dak.
- Een plattegrond van het “perceel” met hierop de twee mogelijke opstelplaatsen.
- Foto van hoe de CV/WTW er nu bij hangt. De CV gaat weg, de WTW(2020) gaat naar links, en L+R komen dus kamers, in het midden een halletje.

Opstelplaats WP:
A. Plaatsing op het betonnen dak, aan de achterkant van de woning. Voordeel: geen grondoppervlak opgeofferd, uit de wind, eventueel dicht bij zolder via dak. Nadeel: enigszins ontsierend, lastiger om leidingen naar het centrale “knooppunt” te krijgen.
B. Plaatsing in tuin naast sloot, ongeveer 5 meter van de gevel, vanaf de bijkeuken. Voordeel: achter een haagje weg te werken. Aansluiting leidingen relatief simpel. Nadeel: geul graven, en het kost wat bruikbaar oppervlak.

Keuze tapwater
A. Tapwaterboiler, gestookt op de WP, 300 liter+fors element (douche wtw volgt, zuinige douches in gebruik). Voordeel: …. ? Nadeel: Altijd een fysieke koppeling met de WP nodig. Welk merk?
B. Warmtepompboiler. Voordeel: onafhankelijk te plaatsen. Nadeel: geluid binnenshuis?

A. In de bijkeuken. Voordeel: hoeft geen trappen op. Nadeel: leidingwachttijd douche op 1e vd, zo’n 60 sec. Evt op te lossen door een doorstroomboiler of hotfill close in boiler in de “technische ruimte” op de BG, ongeveer halverwege de leiding.
B. Op zolder. Voordeel: kost minder bruikbaar vloeroppervlak. Kortere leidingwachttijd douche 1e VD. Au-pair wacht maar ff 😉. (ook dan evt een boilertje ertussen).

Overige vragen
- De totale systeeminhoud loopt straks richting de 200 liter. Dus sowieso extra expansievat ertussen?
- Is het een No-brainer om, indien je ondergronds gaat, dure terrendis leidingen te gebruiken, ook voor 5mtr?

Wellicht van belang te noemen: volgens de welbekende formule kom ik op 4,9kW benodigd WP-vermogen, 7 gekocht. Perstang TH/U/V aanwezig tot 32mm. Huis uit 1999, echter v.v. ouderwets dubbelglas (planning 2023: nieuwe Accoya kozijnen met HR+++.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Opstelplaatsen en wel-of-geen wp boiler moet je uiteindelijk zelf bepalen, je hebt zelf de voor en nadelen al aangegeven, anders kun je die wel in beide Panasonic wp Topics terug vinden en vergeet deze niet: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Een expansie vat is bij lage water temperaturen niet nodig.
Vrezen in de afwerkvloer? hoe dik is die afwerkvloer? de elektrabuizen voor de schakelaars en stopcontacten van de ruimten op de verdieping lopen vaak via de bovenliggende (vliering) vloer naar de verschillende centraaldozen van die ruimten.
De nieuwbouw woningen waar ik juist nu aan de e en w installaties werk lopen ook de nodige waterleidingen en CV leidingen via de vloer van de vliering naar de onderliggende ruimten (hier komt WP installatie op de vliering)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:29
Voor iemand met haast (en wat dikkere portemonnee dan vroeger), hier is de 9kW weer leverbaar: https://www.immotecshop24...09J3E5-Kompakt-9-kW-Gen-J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Beetje offtopic, maar wellicht dat er mensen zijn die er wel over nagedacht hebben of uitgevoerd.. Ik heb nog 3x25A smeltzekeringen als hoofdautomaat. Deze wil ik laten vervangen voor een moderne automaat, deze mag je zelf namelijk inschakelen bij overbelasting ;)

Nu heb ik een aanvraag/opdracht aangemaakt bij mijnaansluiting.nl alleen dan betaal ik 742,90!! Ik schat dat het 3 a 4 uur werk is voor een monteur met wat reiskosten, dan kom ik op zeg 8 uur x60 euro = 480 euro?

Zolang je een gecertificeerde monteur hiervoor heb mag je de werkzaamheden laten uitvoeren, is er iemand die dit op een andere manier heeft aangevlogen?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:29
davevleugel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:04:
Beetje offtopic, maar wellicht dat er mensen zijn die er wel over nagedacht hebben of uitgevoerd.. Ik heb nog 3x25A smeltzekeringen als hoofdautomaat. Deze wil ik laten vervangen voor een moderne automaat, deze mag je zelf namelijk inschakelen bij overbelasting ;)

Nu heb ik een aanvraag/opdracht aangemaakt bij mijnaansluiting.nl alleen dan betaal ik 742,90!! Ik schat dat het 3 a 4 uur werk is voor een monteur met wat reiskosten, dan kom ik op zeg 8 uur x60 euro = 480 euro?

Zolang je een gecertificeerde monteur hiervoor heb mag je de werkzaamheden laten uitvoeren, is er iemand die dit op een andere manier heeft aangevlogen?
Het zijn vaste bedragen daar kan je helaas weinig aan doen. Bij mij gaan ze volgende week de meterkast verplaatsen en verzwaren naar 3x25a wat mij over de duizend euro gaat kosten. Qua werk is het 2 a 3 uur omdat de kabel een paar jaar geleden al is vervangen dus heb al een 3fase kabel en de kabel loop precies langs de plek waar de nieuwe meter moet komen. Ze hoeven dus alleen de kabel opnieuw aan te snijden en de nieuwe meter aan te sluiten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Team Welles

@davevleugel je bent genereus, alleen de zekeringen vervangen is veel minder werk. Er hoeft geen meter vervangen te worden, geen vooronderzoek of de kabel geschikt is etc.
Er is een kans dat ze meteen vervangen worden voor automaten als er eentje ploft.
Heb je niet per ongeluk een ombouw van 1x40A naar 3x25A aangeklikt?

Afgezien daarvan hebben de monteurs van de netbeheerder wel nuttiger dingen te doen dan een prima werkende situatie nog beter te maken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@Proton_ ja ik moest van de liander website “verplaatsen” aanklikken voor het vervangen van de smeltzekeringen. Ik kan het zelf ook doen, de pbm wel voor alleen ben niet gecertificeerd.. ik ga wel even bellen.

Zoals je ziet is het zwaar verouderd (vooral 380 deel, afgaande groepen vallen nog wel mee) en nu met zonnepanelen en zwaardere apparatuur ben ik bang dat intern de stromen hoger zijn dan vroegah (je kan theoretisch 25a trekken en dan 16a leveren waardoor je intern stromen kan krijgen van 25+16A, dan praten we over gelijktijdigheid en bepaalde situaties die mogelijk nooit voorkomen. Alleen wil het niet riskeren, nieuwe meterkast is maar 600-700 euro dan heb ik gelijk alles weer knap en bij de tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCkV1jwjbu6HPxe6lRtludXMPEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auNqociQ1BjhhhTdbF2mm2N9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvhMngZfh2wwdtQRqqBC6Kdp0Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFQbPbhwFYsRS3WaXXGa2DSO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door davevleugel op 03-06-2022 10:19 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Denk dat je zoiets zoekt. Deze zijn volgens mij ook met IP classificatie te krijgen.
https://voltasolar.nl/ken...en-aansluiten-meterkast/#

[ Voor 16% gewijzigd door pgeene op 03-06-2022 10:52 . Reden: Link vergeten ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Laro schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:49:
Beste allemaal,

Opstelplaats WP:

Keuze tapwater

Overige vragen

[Afbeelding]
Blijft inderdaad een persoonlijke afweging. Zo te lezen ken je al aardig de voor en nadelen 😋👍

Als ik er zelf zou wonen:

Opstelplaats WP:
B met de overweging om gewoon 20cm van buitenmuur te zetten en bestrating eromheen op aan te passen.

Keuze tapwater;
Neutraal (en sterk afhankelijk van locatie)
A omdat je 3xzoveel capaciteit in je warmtepomp hebt.(opwarmtijden) En dan spul niet naar boven hoeft te brengen
B omdat je warmtepomp rustiger en met minder onderbrekingen kan draaien. Vrijwel zelfde kosten voor investering na subsidie. En werkt standalone dus geen driewegklep en leiding werk.

A als je voor boiler gaat
B als je voor warmtepompboiler gaat

Overige vragen
-expansievat extra ja vanaf 150liter systeem inhoud. Zie mijn schema of desig manuel pagina 102/103 wellicht kun je die van je cv ketel hergebruiken?
-probeer door de grond te voorkomen (en anders creatief isoleren zie dit en het andere pana forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 20:05
ErikVers schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Blijft inderdaad een persoonlijke afweging. Zo te lezen ken je al aardig de voor en nadelen 😋👍

Als ik er zelf zou wonen:

Opstelplaats WP:
B met de overweging om gewoon 20cm van buitenmuur te zetten en bestrating eromheen op aan te passen.

Keuze tapwater;
Neutraal (en sterk afhankelijk van locatie)
A omdat je 3xzoveel capaciteit in je warmtepomp hebt.(opwarmtijden) En dan spul niet naar boven hoeft te brengen
B omdat je warmtepomp rustiger en met minder onderbrekingen kan draaien. Vrijwel zelfde kosten voor investering na subsidie. En werkt standalone dus geen driewegklep en leiding werk.

A als je voor boiler gaat
B als je voor warmtepompboiler gaat

Overige vragen
-expansievat extra ja vanaf 150liter systeem inhoud. Zie mijn schema of desig manuel pagina 102/103 wellicht kun je die van je cv ketel hergebruiken?
-probeer door de grond te voorkomen (en anders creatief isoleren zie dit en het andere pana forum)
Er is een kleine 'expansion vessel' in de Mono en bi-bloc wp van Panasonic ingebouwd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

natural colour schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Er is een 'expansion vessel' in de Mono en bi-bloc wp van Panasonic ingebouwd, bron: Design Handbook 2014
Klopt en die heeft (uiteraard) een maximum aantal liters waar die mee kan werken. En die noemde ik 😋👍

Vanwaar je quote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:12
Ik ben aan het nadenken over hoe de toekomstige 7J aan te sturen, maar ik merk dat ik wat bagage tekort kom om een afgewogen keuze te maken. Hopelijk kunnen jullie me advies geven. Als ik onzin uitkraam dan hoor ik het ook graag.

Ik ga (proberen) na te regelen met een EvoHome systeem. Ik lees hierover wisselende berichten, zowel positief als negatief. M'n afgifte systeem bestaat voorlopig alleen uit radiatoren en ik zal dus voorlopig op relatief hoge Ta gaan draaien. Er komt een buffervat van 200 liter en een WPS 300 boiler voor SWW.

1 optie is om het EvoHome systeem als aan-uit thermostaat te gaan gebruiken. Daarvoor zou ik dan een nieuw ketelrelais moeten aanschaffen, omdat de huidige modulerend is.
Ik zou daarbij de SWW functie aan willen laten, dus het ketelrelais moet dan aangesloten worden op CN2 in de warmtepomp (als ik het goed begrepen heb), ware het niet dat deze alleen met 230V geschakeld kan worden. En dat kan denk ik niet met het EvoHome ketelrelais, toch? Hoe krijg ik dit dan toch voor elkaar?

Een 2e optie is om het EvoHome systeem helemaal niet te laten communiceren met de warmtepomp, maar gewoon radiatoren open en dicht te laten zetten naar gelang de warmtevraag. @format5 doet dat zo als ik het goed heb. Hoe reageert de Panasonic dan als de EvoHome radiatoren dicht gezet heeft? Ik neem aan dat de retour temperatuur dan oploopt, waardoor de Taanvoer te hoog oploopt en de warmtepomp uitgaat als deze te hoog wordt? Hoe doet de warmtepomp dat? Kijkt ie naar retour temperatuur om af te schakelen of kijkt ie naar aanvoertemperatuur, die te hoog wordt ondanks dat hij al minimaal vermogen draait?
En andersom, hoe weet de warmtepomp dat ie moet gaan draaien als er weer warmtevraag is? Dan moet er toch altijd een pomp lopen, die temperatuur van retour- danwel aanvoer meet?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
Bij mij draait evohome onafhankelijk van de WP (nibe).

De enige verbinding tussen beiden is koelbedrijf aan of uit, zodat evohome ook vloerkoeling kan sturen.

De WP draait bij mij 100% weersafhankelijk, en berekened de Ta adhv de buitentemp.
Het vermogen is weer afhankelijk van de Ta en Tberekend
De flow is afhankelijk van de dT van Ta en Tr.
En het starten stoppen gaat adhv graadminuten (berekend adhv verschil Ta en Tberekend).

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davevleugel
Joris 407 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:53:
Ik ben aan het nadenken over hoe de toekomstige 7J aan te sturen, maar ik merk dat ik wat bagage tekort kom om een afgewogen keuze te maken. Hopelijk kunnen jullie me advies geven. Als ik onzin uitkraam dan hoor ik het ook graag.

Ik ga (proberen) na te regelen met een EvoHome systeem. Ik lees hierover wisselende berichten, zowel positief als negatief. M'n afgifte systeem bestaat voorlopig alleen uit radiatoren en ik zal dus voorlopig op relatief hoge Ta gaan draaien. Er komt een buffervat van 200 liter en een WPS 300 boiler voor SWW.

1 optie is om het EvoHome systeem als aan-uit thermostaat te gaan gebruiken. Daarvoor zou ik dan een nieuw ketelrelais moeten aanschaffen, omdat de huidige modulerend is.
Ik zou daarbij de SWW functie aan willen laten, dus het ketelrelais moet dan aangesloten worden op CN2 in de warmtepomp (als ik het goed begrepen heb), ware het niet dat deze alleen met 230V geschakeld kan worden. En dat kan denk ik niet met het EvoHome ketelrelais, toch? Hoe krijg ik dit dan toch voor elkaar?

Een 2e optie is om het EvoHome systeem helemaal niet te laten communiceren met de warmtepomp, maar gewoon radiatoren open en dicht te laten zetten naar gelang de warmtevraag. @format5 doet dat zo als ik het goed heb. Hoe reageert de Panasonic dan als de EvoHome radiatoren dicht gezet heeft? Ik neem aan dat de retour temperatuur dan oploopt, waardoor de Taanvoer te hoog oploopt en de warmtepomp uitgaat als deze te hoog wordt? Hoe doet de warmtepomp dat? Kijkt ie naar retour temperatuur om af te schakelen of kijkt ie naar aanvoertemperatuur, die te hoog wordt ondanks dat hij al minimaal vermogen draait?
En andersom, hoe weet de warmtepomp dat ie moet gaan draaien als er weer warmtevraag is? Dan moet er toch altijd een pomp lopen, die temperatuur van retour- danwel aanvoer meet?
Zoek in dit topic op evohome is vaker ter spraken gekomen, je kom dan ook schema’s van mij tegen:
ps. de brd91 is een galvanisch gescheiden contact (relais) kan gewoon 230 schakelen, ik schakel zo een pomp in voor mn badkamer verdeler gewoon 230 (max 5A dacht ik, maar dat moet je even nachecken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uloFWr-UfidVe2KoRbu3MA9UhPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sz4G0PFv8xiiuBddJ8W50ihk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door davevleugel op 03-06-2022 19:16 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
davevleugel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:51:
[...]

Zoek in dit topic op evohome is vaker ter spraken gekomen, je kom dan ook schema’s van mij tegen:
ps. de brd91 is een galvanisch gescheiden contact (relais) kan gewoon 230 schakelen, ik schakel zo een pomp in voor mn badkamer verdeler gewoon 230 (max 5A dacht ik, maar dat moet je even nachecken).

[Afbeelding]
Dankjewel, dat is al verhelderend. Ik zie in de datasheet van de BDR91 -> 5 (3)A. Dus tja, zal wel 5A zijn, maar wat is nodig om de warmtepomp te schakelen?
Ik zie dat de BDR91 bij jou de vloerverwarmingpomp schakelt. Hoe weet de warmtepomp dan dat ie wel of niet aan moet?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Joris 407 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:02:
[...]

Dankjewel, dat is al verhelderend. Ik zie in de datasheet van de BDR91 -> 5 (3)A. Dus tja, zal wel 5A zijn, maar wat is nodig om de warmtepomp te schakelen?
Ik zie dat de BDR91 bij jou de vloerverwarmingpomp schakelt. Hoe weet de warmtepomp dan dat ie wel of niet aan moet?
Dat hoef je niet te weten, wp circuleert en merkt op dat de tr onder bepaalde temperatuur is en gaat dan bij stoken.

Het gaat hier om een stuursignaal dat zal bij 230VAC om mA gaan (geen amper in iedergeval ;)) ik vind het voor een EU machine CE toch bijzonder dat ze geen lagere spanning gebruiken (24VDC) bijv. Maar goed zal wel Amerikaans zijn.

Ik ga dus de waterpomp aan/uit zetten bij vraag vanuit het systeem. Die pomp is druk/flow geregeld dus bij 1 radiator zal hij niet over de top leveren maar netjes geregeld zijn.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
davevleugel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:30:
[...]

Dat hoef je niet te weten, wp circuleert en merkt op dat de tr onder bepaalde temperatuur is en gaat dan bij stoken.

Het gaat hier om een stuursignaal dat zal bij 230VAC om mA gaan (geen amper in iedergeval ;)) ik vind het voor een EU machine CE toch bijzonder dat ze geen lagere spanning gebruiken (24VDC) bijv. Maar goed zal wel Amerikaans zijn.

Ik ga dus de waterpomp aan/uit zetten bij vraag vanuit het systeem. Die pomp is druk/flow geregeld dus bij 1 radiator zal hij niet over de top leveren maar netjes geregeld zijn.
Ok, dankje! Dus inderdaad, de wp moet circuleren en gebuikt Tr als maat om wel of niet te gaan stoken. De Tr bepaalt dus de 'warmtevraag uit het systeem'. Dus in jouw/dit geval draait wel altijd de circulatiepomp. Ik ga ervan uit dat als ik de BDR91 de warmtepomp laat schakelen op CN2, dat deze ook de circulatiepomp uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je een buffertank (moet :X ) gebruiken sluit je de sensor aan zodat de WP weet wat de tanktemperatuur is. dan slaat hij aan als de tanktemperatuur zakt en heb je er verder geen omkijken na. dan kan je ook prioriteit toegeven aan je SWW of je buffer als een tank zakt in temperatuur.

al is beste natuurlijk om naar oplossingen te werken die geen buffertanks vereisen.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 03-06-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:53
Joris 407 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:53:

Even voor de volledigheid. CN2 levert de 230v stuurspanning al en afhankelijk van de gesloten contact van de thermostaat (230v terug naar cn2) start dan de warmtepomp op. Je hebt dus gewoon een 230v geschikte relais/schakelaar nodig in je thermostaat en als ik de BDR91 handleiding lees heeft hij dat gewoon (tussen A-B-C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:14:
als je een buffertank (moet :X ) gebruiken sluit je de sensor aan zodat de WP weet wat de tanktemperatuur is. dan slaat hij aan als de tanktemperatuur zakt en heb je er verder geen omkijken na. dan kan je ook prioriteit toegeven aan je SWW of je buffer als een tank zakt in temperatuur.

al is beste natuurlijk om naar oplossingen te werken die geen buffertanks vereisen.
In dat geval is er dus een temperatuursensor in het buffervat nodig en een pomp voor het afgiftecircuit achter het buffervat. De BDR91 schakelt dan deze pomp. Begrijp ik dat goed? Dus de pomp voor het afgiftecircuit kan warmte uit het vat halen, terwijl de warmtepomp nog niet draait; de temperatuur in het vat daalt en dan schakelt de warmtepomp in. Als het huis dan op temperatuur is en er geen warmtevraag meer is (EVO knoppen lopen dicht en BDR91 krijgt een uit-signaal), wordt de pomp voor het afgiftecircuit uitgeschakeld; de warmtepomp draait nog even door totdat een bepaalde temperatuur in het vat is bereikt en stopt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
thehog schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:57:
[...]

Even voor de volledigheid. CN2 levert de 230v stuurspanning al en afhankelijk van de gesloten contact van de thermostaat (230v terug naar cn2) start dan de warmtepomp op. Je hebt dus gewoon een 230v geschikte relais/schakelaar nodig in je thermostaat en als ik de BDR91 handleiding lees heeft hij dat gewoon (tussen A-B-C)
Ja, zo heb ik het ook in m'n hoofd. De BDR91 is draadloos in contact met het hoofdschermpje van het EvoHome systeem. De BDR91 zit op CN2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Joris 407 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:38:
[...]

In dat geval is er dus een temperatuursensor in het buffervat nodig en een pomp voor het afgiftecircuit achter het buffervat. De BDR91 schakelt dan deze pomp. Begrijp ik dat goed? Dus de pomp voor het afgiftecircuit kan warmte uit het vat halen, terwijl de warmtepomp nog niet draait; de temperatuur in het vat daalt en dan schakelt de warmtepomp in. Als het huis dan op temperatuur is en er geen warmtevraag meer is (EVO knoppen lopen dicht en BDR91 krijgt een uit-signaal), wordt de pomp voor het afgiftecircuit uitgeschakeld; de warmtepomp draait nog even door totdat een bepaalde temperatuur in het vat is bereikt en stopt dan?
ja, het gedrag is hetzelfde dan waneer je op SWW bedrijf draait.

weet het niet zeker meer maar kan zijn dat je de extra printplaat nodig hebt om alles 100% aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:46:
[...]

ja, het gedrag is hetzelfde dan waneer je op SWW bedrijf draait.

weet het niet zeker meer maar kan zijn dat je de extra printplaat nodig hebt om alles 100% aan te sluiten.
Ik zie jou optie dan als de 3e optie. Als ik mijn 1e optie toepas, dus de BDR91 direct via CN2 de warmtepomp laten schakelen, dan heb ik geen extra sensor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je op Ta stuurt met een buffer zal de WP veel vaker aanslaan om die Ta maar te halen steeds. met een tanksensor kijkt ie naar de tanktemperatuur die veel rustiger loopt. maak je veel langere runs en kan je ook SWW stoppen als de buffer te koud word bijvoorbeeld. anders weet ie niet hoe heet/koud de buffer is dus zal je veel heftiger gedrag krijgen omdat hij niet weet dat er een buffertank aan zit maar het gewoon beschouwd als een direct afgiftesysteem. je thermostaat moet zich dan ook alleen bezigheouden met de pomp die achter de buffer zit en de WP moet zich bezighouden met het op temperatuur houden van de tanks. met een buffertank moet je eigenlijk een harde lijn trekken door de tank en beide kanten beschouwen als losse systemen. 1 kant maakt de warmte en de andere geeft het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hoe zorg je er dan voor dat in de warmere periodes de buffer niet op temperatuur gehouden hoeft te worden?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:11
davevleugel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:04:

vorig jaar, bij enexis, een eigen 4x16mm² gekregen met een 3x25a automaat. omzetten was 259euro, maar vanwege rijgaansluiting (via buren) moest er een nieuwe kabel gegraven worden, wat ong 1300euro was, maar tot op heden geen factuur gezien. vermoedelijk vanwege mijn feedback.
moest zelf de kabel binnen leiden, omdat de aannemers te fors waren voor mijn kruipruimte. moest zelf het gat boren door de fundering, want ze hadden de spullen niet en heb er 9mnd op moeten wachten.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

maomanna schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:28:
[...]

vorig jaar, bij enexis, een eigen 4x16mm² gekregen met een 3x25a automaat. omzetten was 259euro, maar vanwege rijgaansluiting (via buren) moest er een nieuwe kabel gegraven worden, wat ong 1300euro was, maar tot op heden geen factuur gezien. vermoedelijk vanwege mijn feedback.
moest zelf de kabel binnen leiden, omdat de aannemers te fors waren voor mijn kruipruimte. moest zelf het gat boren door de fundering, want ze hadden de spullen niet en heb er 9mnd op moeten wachten.
Is overal bij Enexis, als er geen geschikte kabel ligt leggen ze op hun eigen kosten een geschikte, ligt echt niet aan jou hoor ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bartvl schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:25:
Hoe zorg je er dan voor dat in de warmere periodes de buffer niet op temperatuur gehouden hoeft te worden?
je stelt in bij welke buitentemperatuur niet meer verwarmd mag worden. net als dat je kan instellen onder welke temperatuur hij/zij niet meer mag koelen. doorgaans ligt dat ook in lijn met je stooklijn. dus word het een dag/nacht wat frisser in de zomer heeft ie de tank al warm voor het huis warmtevraag heeft als het goed ingeregeld is. beste is als je dit ook combineert met een stooklijn zodat je niet onnodig hard aan het stoken bent als het 1 dagje wat frisser is of genoeg in de tank hebt als het goed koud word.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 04-06-2022 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
flippy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:58:
als je op Ta stuurt met een buffer zal de WP veel vaker aanslaan om die Ta maar te halen steeds. met een tanksensor kijkt ie naar de tanktemperatuur die veel rustiger loopt. maak je veel langere runs en kan je ook SWW stoppen als de buffer te koud word bijvoorbeeld. anders weet ie niet hoe heet/koud de buffer is dus zal je veel heftiger gedrag krijgen omdat hij niet weet dat er een buffertank aan zit maar het gewoon beschouwd als een direct afgiftesysteem. je thermostaat moet zich dan ook alleen bezigheouden met de pomp die achter de buffer zit en de WP moet zich bezighouden met het op temperatuur houden van de tanks. met een buffertank moet je eigenlijk een harde lijn trekken door de tank en beide kanten beschouwen als losse systemen. 1 kant maakt de warmte en de andere geeft het af.
Dat is een methode inderdaad, ik heb zoiets van tijdens de sww run verwarm ik het systeem maar even niet en heeft altijd prioriteit. Huis koelt niet zomaar af, ik moet alleen zorgen dat m’n cv buffer niet te koud wordt dat m’n wp daarna er te lang over doet dat hij de backup heater wil bijschakelen wat al eerder in dit topic te spraken is gekomen. Dus Tr<sp en (x)tijd dan backup heater, dit kon niet uitgezet worden dacht ik (ga ik me nog even in verdiepen). @Joris 407 Persoonlijk zou ik hem nooit via cn2 aansturen via evohome! Laat die twee systemen onderling met rust, lekker hydraulische gescheiden houden.

[ Voor 5% gewijzigd door davevleugel op 04-06-2022 07:04 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
[b]davevleugel in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"davevleugel schreef op zaterdag 4 juni 2022 @Joris 407 Persoonlijk zou ik hem nooit via cn2 aansturen via evohome! Laat die twee systemen onderling met rust, lekker hydraulische gescheiden houden.
Waarom niet?
Je kan er wel mee beginnen en als het niet bevalt altijd nog een buffer plus pomp toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
thehog schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:30:
[...]

Waarom niet?
Je kan er wel mee beginnen en als het niet bevalt altijd nog een buffer plus pomp toevoegen.
Ow wacht er worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Wat jij bedoelt is zonder pomp, dus eigenlijk je systeemcapaciteit vergroten. Ik had ook nog als doel om het systeem hydraulisch te scheiden. Evohome kan namelijk als er maar vraag is in één ruimte (bijvoorbeeld slaapkamer kind x) alleen die ruimte de klep openen dus je aanvoer is dan minimaal, ik wil dat de wp zo weinig mogelijk pendelt en de runs zo lang mogelijk.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
@davevleugel heb jij een temperatuursensot in je buffervat? En gaat de warmtepomp aan als deze aangeeft dat de buffer niet op de gewenste/ ingestelde temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Joris 407 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:41:
@davevleugel heb jij een temperatuursensot in je buffervat? En gaat de warmtepomp aan als deze aangeeft dat de buffer niet op de gewenste/ ingestelde temperatuur is?
Ik heb alleen een temperatuurmeter in de SWW als die te koud wordt krijgt die voorrang.
Voor de rest hou ik alles voorlopig zo makkelijk mogelijk aan de WP kant (zoals ik dit topic verneem ga ik op WAR draaien) (ik heb de WP nog niet, wel de heisamon gekocht en heb er een PLC naast gehangen om er mogelijk wat mee bij te sturen in de toekomst) mogelijk kom ik terug op mijn oplossing dat het ruk is ;) )

Als evohome "warmte" nodig heeft voor zone x dan schakelt hij de kraan open van die zone en stuurt hij de warmtebron aan (of dit zoals vroeger de CV-ketel was, is dat nu een pomp die het uit een buffer haalt).

De CV-pomp in dit geval ga ik denk ik druk-regelen even kijken hoe "rustig" dat is en anders zet ik hem op flowregeling.

[ Voor 6% gewijzigd door davevleugel op 04-06-2022 07:51 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
davevleugel schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:45:
[...]

Ik heb alleen een temperatuurmeter in de SWW als die te koud wordt krijgt die voorrang.
Voor de rest hou ik alles voorlopig zo makkelijk mogelijk aan de WP kant (zoals ik dit topic verneem ga ik op WAR draaien) (ik heb de WP nog niet, wel de heisamon gekocht en heb er een PLC naast gehangen om er mogelijk wat mee bij te sturen in de toekomst) mogelijk kom ik terug op mijn oplossing dat het ruk is ;) )

Als evohome "warmte" nodig heeft voor zone x dan schakelt hij de kraan open van die zone en stuurt hij de warmtebron aan (of dit zoals vroeger de CV-ketel was, is dat nu een pomp die het uit een buffer haalt).

De CV-pomp in dit geval ga ik denk ik druk-regelen even kijken hoe "rustig" dat is en anders zet ik hem op flowregeling.
En als er geen warmtevraag is dan wordt Tr te hoog wordt en dan gaat de warmtepomp uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ja

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
davevleugel schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:36:
[...]

Ow wacht er worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Wat jij bedoelt is zonder pomp, dus eigenlijk je systeemcapaciteit vergroten. Ik had ook nog als doel om het systeem hydraulisch te scheiden. Evohome kan namelijk als er maar vraag is in één ruimte (bijvoorbeeld slaapkamer kind x) alleen die ruimte de klep openen dus je aanvoer is dan minimaal, ik wil dat de wp zo weinig mogelijk pendelt en de runs zo lang mogelijk.
Snap ik maar je kan altijd later eerst die buffer voor systeem vergroting en later eventueel de pomp die dan nodig is vanwege de hydraulische scheiding toevoegen als blijkt dat hij te veel pendelt. Met buffer en extra pomp er achter ben je inderdaad gelijk multi-zone ready maar ook zonder hydraulische scheiding is het mogelijk mits er genoeg flow is (bijv. door het plaatsen van een overflow ventiel, avdo ventiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
De pomp van de panasonic zal in z'n situatie blijven lopen om de Tr te bijven meten(80Watt ongeveer?). Als je dat niet erg vindt is dat prima. Anders moet je toch iets hebben om ook die pomp uit te zetten (in de lente/herfst kan dat vaak voorkomen) en dat kan via CN2 weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
thehog schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:10:
[...]

De pomp van de panasonic zal in z'n situatie blijven lopen om de Tr te bijven meten(80Watt ongeveer?). Als je dat niet erg vindt is dat prima. Anders moet je toch iets hebben om ook die pomp uit te zetten (in de lente/herfst kan dat vaak voorkomen) en dat kan via CN2 weer.
Dat is wel een goeie! De thermostaat staat sowieso deze dagen zo goed als uit dus een soort energiesaver erin knutselen is wel een idee

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
thehog schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:07:
[...]

Snap ik maar je kan altijd later eerst die buffer voor systeem vergroting en later eventueel de pomp die dan nodig is vanwege de hydraulische scheiding toevoegen als blijkt dat hij te veel pendelt. Met buffer en extra pomp er achter ben je inderdaad gelijk multi-zone ready maar ook zonder hydraulische scheiding is het mogelijk mits er genoeg flow is (bijv. door het plaatsen van een overflow ventiel, avdo ventiel)
Ik haak in op een oude installatie , die flowregelaars bij de radiatoren heb ik niet en wilde dus groot deel van de installatie niks aan doen door aan de voorkant het aan te pakken met de cvpomp oplossing. De vloerverwaming heb ik wel omgebouwd tot openverdeler

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
davevleugel schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:43:
[...]

Dat is wel een goeie! De thermostaat staat sowieso deze dagen zo goed als uit dus een soort energiesaver erin knutselen is wel een idee
Als je toch heishamon hebt kan je dat ook via die weg er in bouwen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
thehog schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:10:
[...]

Dat zou voor mij inderdaad de reden zijn om de Evohome BDR91 wel direct de warmtepomp te laten schakelen via CN2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Je weet wat het schakelgedrag is van de evohome? Ik heb een sniffer die alle communicatie van de baseunit en componenten bij houdt, hij schakelt weleens 10x in het uur..

Edit, zie 1-feb (ik heb de aantal x dat hij mag inschakelen op minimaal, staan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAaewJITTWaCmGyBzYs24k957dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08viNswxGOBzHdiqzstQpa3U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door davevleugel op 04-06-2022 11:56 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
...

[ Voor 98% gewijzigd door koevlaas2 op 04-06-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
davevleugel schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:08:
Je weet wat het schakelgedrag is van de evohome? Ik heb een sniffer die alle communicatie van de baseunit en componenten bij houdt, hij schakelt weleens 10x in het uur..

Edit, zie 1-feb (ik heb de aantal x dat hij mag inschakelen op minimaal, staan):

[Afbeelding]
Ja dat wil je inderdaad niet op de CN2. Dat moet maximaal 1x per uur of twee uur schakelen.
Je kan er een time relais tussen zetten uiteraard. Gewoon in dinrail te verkrijgen. Maar dat maakt de opstelling waarbij de evo een extra pomp aanstuurt wel beter.

edit: blijkbaar is er wel wat in te stellen (standaard staat het op gas boiler): https://ensupport.getconn...ing-system?language=en_US

[ Voor 11% gewijzigd door thehog op 04-06-2022 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Ow vet, dat is een nieuwe functie! Zie dat update van mei 2022 dus echt wel recent

Ik ga het eerst testen, ik zie dat hij evengoed Max 3x schakelen kan in een uur. Als ik de wp binnen heb laat ik tegen die tijd wel weten. Heb multicore getrokken dus aders zat in te experimenteren

[ Voor 55% gewijzigd door davevleugel op 04-06-2022 13:23 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennie81
  • Laatst online: 29-07-2023
<knip> Reclame niet toegestaan

[ Voor 84% gewijzigd door Septillion op 04-06-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Lennie81 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:21:
[mbr]<knip> Reclame niet toegestaan[/mbr]
@twain4me @Ep Woody
Op zich snap ik de Tweakers policy en een snip van een bericht zoals hierboven, maar misschien een idee om de genoemde NL website dan gewoon in de openingspost te benoemen?
Net als een heel aantal buitenlandse shops die er beschreven staan.

Als ik zie wat een verhaal er staat over Rjtec (wat op dit moment zeker niet strookt met de werkelijkheid) dan verdient de genoemde daar zeker een plekje met een korte toelichting van de 5jr ed??

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2022 14:08 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.