Beste allemaal,
Ik heb jullie hulp nodig in mijn brainfreeze.
Komende zomer arriveert mijn Panasonic Monoblock WH-MDC07J3E5. Aanvankelijk dacht ik de warmtepomp op 5 meter van een nieuw aangebouwde “bijkeuken” te zetten, de tapwaterboiler in die bijkeuken, en zo door te gaan naar de verwarming verdelers. Inmiddels is duidelijk dat ik eind september nog een kleine verwacht, en dus is de zolder op de schop. Hier komen twee kamers en een halletje. Achterin het halletje ontstaat een perfect hokje voor de WTW/balansventilatie, en evt een tapwaterboiler. Aangezien het vloeroppervlak in de bijkeuken me méér waard is dan, kijk ik nu ook naar die optie. Het nadeel is dat ik van beneden met meerlagenbuis Ø32mm naar de zolder moet, en dan vervolgens voor het mooie weer met een dikkere leiding (Ø32mm wellicht) terug naar beneden om de vloerverwarmingverdelers te voeden.
Het huis is zo’n 165m2. Beneden is alles VVW. Op de eerste VD alles radiatoren. Op zolder frees ik komend weekend vloerverwarming in, zodat daar de radiatoren weg kunnen. Ik verwacht in 2023 de 1e verdieping aan te pakken, waarbij ik ook weer overga na vloerverwarming. We stoken eigenlijk alleen maar beneden, maar ik wil graag goed bezig zijn. Het implementeren van het systeem lijkt me geen groot probleem. Ik loop echter in mijn hoofd vast op de keuze wáár ik de warmtepomp ga plaatsen, en wáár ik de tapwaterboiler ga plaatsen; de essentiele vragen. Beide ruimtes (bijkeuken en zolder) hebben evt óók relatief goede bereikbaarheid van buitenlucht, dus zelfs een warmtepompboiler zou een optie kunnen zijn. Vorig jaar heb ik de aangebouwde bijkeuken omgebouwd tot studio met badkamer, die in gebruik is door de au-pair. Aan de voorkant een uitbouw van 1,7mtr, die ik nu bijkeuken noem. In september hebben we het over een zespersoons huishouden (3 volwassenen en 3 kinderen). In een ruimte in ongeveer het midden van de begane grond, onder/achter de trap, zit het knooppunt waarin alle leidingen samen komen. Deze ruimte is goed toegankelijk, maar te klein voor een boilervat. De leidingwachttijd van de CV tot aan de douche het verste weg is nu zo’n 1 minuut, maar de douche pakt slechts 4,5 liter per minuut.
Bijgevoegd enkele bestanden:
- Het warm tapwatersysteem zoals het nu is
- Het warm tapwatersysteem zoals het wordt (tappunt zolder verdwijnt)
- Het CV-systeem zoals het nu is
- Het CV systeem zoals het er eind 2023 uit zou moeten zien
- Een foto van de achterzijde van de woning. De uitbouw is een betonnen dak, de aangebouwde garage/bijkeuken is een houten dak.
- Een plattegrond van het “perceel” met hierop de twee mogelijke opstelplaatsen.
- Foto van hoe de CV/WTW er nu bij hangt. De CV gaat weg, de WTW(2020) gaat naar links, en L+R komen dus kamers, in het midden een halletje.
Dit zijn de vragen die ik met jullie hulp probeer te beantwoorden:
Opstelplaats WP:
A. Plaatsing op het betonnen dak, aan de achterkant van de woning. Voordeel: geen grondoppervlak opgeofferd, uit de wind, eventueel dicht bij zolder via dak. Nadeel: enigszins ontsierend, lastiger om leidingen naar het centrale “knooppunt” te krijgen.
B. Plaatsing in tuin naast sloot, ongeveer 5 meter van de gevel, vanaf de bijkeuken. Voordeel: achter een haagje weg te werken. Aansluiting leidingen relatief simpel. Nadeel: geul graven, en het kost wat bruikbaar oppervlak.
C. Op houten dak, maar daaronder zit een verblijfsruimte.
D. Andere optie, maar dat moet in overleg met de baas des huizes 😊
Keuze tapwater
A. Tapwaterboiler, gestookt op de WP, 300 liter+fors element (douche wtw volgt, zuinige douches in gebruik). Voordeel: …. ? Nadeel: Altijd een fysieke koppeling met de WP nodig. Welk merk?
B. Warmtepompboiler. Voordeel: onafhankelijk te plaatsen. Nadeel: geluid binnenshuis?
Plaatsing tapwatervat (indirect of WP)
A. In de bijkeuken. Voordeel: hoeft geen trappen op. Nadeel: leidingwachttijd douche op 1e vd, zo’n 60 sec. Evt op te lossen door een doorstroomboiler of hotfill close in boiler in de “technische ruimte” op de BG, ongeveer halverwege de leiding.
B. Op zolder. Voordeel: kost minder bruikbaar vloeroppervlak. Kortere leidingwachttijd douche 1e VD. Au-pair wacht maar ff 😉. (ook dan evt een boilertje ertussen).
Overige vragen
- De totale systeeminhoud loopt straks richting de 200 liter. Dus sowieso extra expansievat ertussen?
- Is het een No-brainer om, indien je ondergronds gaat, dure terrendis leidingen te gebruiken, ook voor 5mtr?
Wellicht van belang te noemen: volgens de welbekende formule kom ik op 4,9kW benodigd WP-vermogen, 7 gekocht. Perstang TH/U/V aanwezig tot 32mm. Huis uit 1999, echter v.v. ouderwets dubbelglas (planning 2023: nieuwe Accoya kozijnen met HR+++.
Bij voorbaat dank voor jullie support!