Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 134 Laatste
Acties:
  • 775.457 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 18:58
sjimmie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:12:
[...]

The temperature to be maintained by the thermostat can be speci- fied in 0.5 °C steps.
mijn esp doet dat in stapjes van 0,1 en ik vind 0,5 te grote stappen.
In de specificaties van het model E400RF bijvoorbeeld is te lezen: "Selectable switching sensitivity: ±0.1 °C to ±1.0 °C (in 0.1 °C increments)"
Is dit niet de hysterese van de thermostaat?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

natural colour schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:48:
[...]

In de specificaties van het model E400RF bijvoorbeeld is te lezen: "Selectable switching sensitivity: ±0.1 °C to ±1.0 °C (in 0.1 °C increments)"
Maak verschil tussen schakel differentie b.v 1,0 of 0,5 of 0,1 en hysterese verschil tussen aan / bv 0,2 hysterese ideaal is 0,2 tot 0,4 dus moet de schakel differentie 0,1 zijn om dit te realiseren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:53
Ik heb (bij mijn dochter) een 5kW H-serie via een 4 mm2 kabel en een 20A /30mA alamat aangesloten, met intern beide aansluitingen (WP en backupheater) doorgelust; dat draait al 3 jaar prima. De wp staat achter in de tuin (ca 8 meter).

Ook achter in de tuin ligt een zonnepanelen set op een 3kW omvormer, en die zou ik willen aansluiten intern in de Pana (ipv een nieuwe kabel trekken aangezien de tuin net klaar is ...).

Daarvoor 3 stuks 16A automaten plaatsen denk ik; kunnen de bestaande aardleks dan verwijderd worden aangezien in de meterkast al een alamat zit?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55
Voor een pas aangekocht te renoveren huis overwegen wij om deze te gaan verwarmen met een Panasonic warmtepomp. Ik heb hiervoor een warmteverliesberekening gemaakt en kom hier net boven de 5kW uit bij -10, we weten nog niet of we bijvoorbeeld de bovenverdieping met L/L warmtepomp (airco) gaan verwarmen. In dat geval zouden we aan 5kW L/W genoeg hebben.

We willen in verband met de levertijden al graag gaan bestellen. Nu begrijp ik dat een 7kW net zover terug kan moduleren als een 5kW, uitgaande van J-series. Ik dacht dat het enige nadeel (los van het prijsverschil) was van een te grote warmtepomp dat deze meer zou gaan pendelen, maar tussen een 5kW en 7kW J-serie gaat dat dus niet op? Het verschil in COP bij dezelfde vermogens zou verwaarloosbaar zijn. Klopt mijn conclusie dat we gewoon een 7kW kunnen bestellen en we niet echt nadeel gaan ervaren als achteraf blijkt dat we aan een 5kW ook genoeg hadden gehad?

Daarnaast zijn we nog in dubio over monoblock of split. Het liefste wil ik een monoblock vanwege het zelf installeren. Maar de unit komt achter in de tuin te staan op een afstand van ongeveer 20 meter tot aan de ruimte waar die binnenkomt. Technisch is dit mogelijk met een monoblock als ik het goed heb begrepen. Maar 2x een geïsoleerde leiding van 20 meter is nogal prijzig, even snel googlen kom ik al snel boven de 800€. Zijn er hier tweakers die de leidingen zelf geïsoleerd hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:19

Cr3ator

1 bar is geen bar

Pejdref schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:36:
[...]Zijn er hier tweakers die de leidingen zelf geïsoleerd hebben?
Mantelbuis, goed dikke isolatie en de moeder aller krimpkousen met lijm om het waterdicht af te sluiten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbHXuAE6rpFg8lrU_4DDnRDB8YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYsAhgQD09gZch7wPBWD64Jr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Cr3ator op 23-05-2022 21:58 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:25
Pejdref schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:36:
Voor een pas aangekocht te renoveren huis overwegen wij om deze te gaan verwarmen met een Panasonic warmtepomp. Ik heb hiervoor een warmteverliesberekening gemaakt en kom hier net boven de 5kW uit bij -10, we weten nog niet of we bijvoorbeeld de bovenverdieping met L/L warmtepomp (airco) gaan verwarmen. In dat geval zouden we aan 5kW L/W genoeg hebben.

We willen in verband met de levertijden al graag gaan bestellen. Nu begrijp ik dat een 7kW net zover terug kan moduleren als een 5kW, uitgaande van J-series. Ik dacht dat het enige nadeel (los van het prijsverschil) was van een te grote warmtepomp dat deze meer zou gaan pendelen, maar tussen een 5kW en 7kW J-serie gaat dat dus niet op? Het verschil in COP bij dezelfde vermogens zou verwaarloosbaar zijn. Klopt mijn conclusie dat we gewoon een 7kW kunnen bestellen en we niet echt nadeel gaan ervaren als achteraf blijkt dat we aan een 5kW ook genoeg hadden gehad?

Daarnaast zijn we nog in dubio over monoblock of split. Het liefste wil ik een monoblock vanwege het zelf installeren. Maar de unit komt achter in de tuin te staan op een afstand van ongeveer 20 meter tot aan de ruimte waar die binnenkomt. Technisch is dit mogelijk met een monoblock als ik het goed heb begrepen. Maar 2x een geïsoleerde leiding van 20 meter is nogal prijzig, even snel googlen kom ik al snel boven de 800€. Zijn er hier tweakers die de leidingen zelf geïsoleerd hebben?
Ik zou lekker voor een 9kw pana gaan, heeft ook zelfde minimum. Voor SWW kan zo'n 9kw wel heel fijn zijn. 20 meter is prima te doen met een mono, leg hem in een mantelbuis minimaal 0.6 meter onder het maaiveld. Koelleiding is ook allerminst een koopje en ik vermoed dat met de installatie kosten besparing een mono voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:25
Stop je dat dan vol met glaswol waarna je de buis er doorheen drukt of pur je alles dicht?
Zo'n mantelbuis is op zich wel verrekt handig.

Ik heb zelf deze besteld ter voorbereiding:
https://www.wolf-online-s...15mm-VPE-25m::202614.html.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Gewoon een flinke 20x32 isolatie erover heen schuiven. Bij 32mm leiding kom je dan dus wel op dikkere mantelbuis (35+20+20=75mm binnendiameter minimaal). Of ietsje minder isolatie (32+13+13=58mm)

Ah, jouw leiding heeft al een beetje isolatie.. dat maakt het iets lastiger. Maar er is vast iets in de juiste maat te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Cr3ator op 23-05-2022 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
Carboy54 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:57:
[...]

De meeste zonder buitenunit doen max 4 Kw. Leuk voor optimaal geïsoleerde jonge woningen. Ook met grotere vermogens van 5 tot 140 Kw. leuk aanbod in monoblock. Draaiend op Propaan R290 met 2 compressoren. Een kleine voor hoge buiten temperaturen en een grote voor veel vermogen als het moet tot 70 graden watertemperatuur. En met een COP tot 5,4. Ook een totaal oplossing als schoorsteen op schuine daken met een Db(a) van max 40. Mooie ontwikkelingen dus.
ben benieuwd hoe een lucht water WP eruit ziet van 140 Kw :-) Dan met je nogal wat lucht verplaatsen...

de Nefit schoorsteen is 6 Kw, dus niet geschikt voor de woning die ik in gedachten heb.

Maar misschien denk ik te moeilijk. Als je maar goed genoeg isoleert kun je best een afstand overbruggen dus misschien moet de buiten unit maar gewoon verder weg zetten 15m achterin de tuin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
natural colour schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:48:
[...]

Switching selectivity is de hysterese en die is inderdaad wel mooi klein.
Blijkbaar kan je de gewenste temperatuur minimaal in stappen van 0.5 instellen. Dus instellen op bv 19.5 / 20.0 / 20.5 / 21.0, en stel dat je dan 20.0 kiest dan houdt hij het op 0.1 graden nauwkeurig daarop.
Ik ben met mijn esp gewend om soms even van 20.0 naar 20.3 ofzo te gaan. En daarover ga ik niet in discussie, we merken hier echt wel het verschil van een paar tienden, juist omdat we een fijne kleine hysterese hebben en daaraan gewend zijn.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
maxtrash schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:53:
[...]

ben benieuwd hoe een lucht water WP eruit ziet van 140 Kw :-) Dan met je nogal wat lucht verplaatsen...

de Nefit schoorsteen is 6 Kw, dus niet geschikt voor de woning die ik in gedachten heb.

Maar misschien denk ik te moeilijk. Als je maar goed genoeg isoleert kun je best een afstand overbruggen dus misschien moet de buiten unit maar gewoon verder weg zetten 15m achterin de tuin...
https://www.mitsubishi-el...modular-chiller-heat-pump nog schaalbaar ook tot +1MW ;)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:01
Dat stukje over mijn vriendin was natuurlijk wat overdreven maar ik denk dat jullie mijn punt wel snapte ik zoek dus een simpele monkey proof thermostaat voor de woonkamer. De rest van de aansturing zal toch verlopen via Home Assistant maar als backup dus de thermostaat.
sjimmie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:12:
[...]

The temperature to be maintained by the thermostat can be speci- fied in 0.5 °C steps.
mijn esp doet dat in stapjes van 0,1 en ik vind 0,5 te grote stappen.
Heb je zelf wat geschreven of ben je voor een ESP Easy of home route gegaan voor de thermostaat?

[ Voor 27% gewijzigd door SkullboyNL op 24-05-2022 08:22 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
SkullboyNL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:20:
Dat stukje over mijn vriendin was natuurlijk wat overdreven maar ik denk dat jullie mijn punt wel snapte ik zoek dus een simpele monkey proof thermostaat voor de woonkamer. De rest van de aansturing zal toch verlopen via Home Assistant maar als backup dus de thermostaat.

[...]

Heb je zelf wat geschreven of ben je voor een ESP Easy of home route gegaan voor de thermostaat?
Allebei.
De basis is ESP Easy, en daarvoor zijn wel wat thermostaat modules gemaakt maar geen enkele voldeed voor wat ik wilde. Ik heb er nu eentje waarvan de relevante settings met HA instelbaar zijn, die ook met een rotary encoder draaiknop kan worden bediend, met een PIR die het display inschakelt als je in de buurt bent, die op het display (2 stuks eigenlijk) weergeeft wat ik nuttig vind, en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Je linkt naar 63 mm mantelbuis, zo te zien zou 50 mm ook wel kunnen? Ik wilde 3 x 50 mm door m'n fundering naar buiten brengen voor de Pana, aangezien ik daar een boor voor kan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dat ligt er aan hoeveel isolatie je wilt. 32mm buis met 3mm isolatie is al 38mm buitenmaat (32+3+3). 50mm mantelbuis heeft een binnendiameter van 40mm. Dat kan dus net. Als je meer isolatie wilt (lijkt mij wel) zul je je mantelbuis daar op moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:46

ErikVers

e-Duurzaam

SkullboyNL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:54:
Op dit moment ben ik de houtenvloer van mijn woning aan het vervangen voor een betonnen broodjesvloer zodat daar straks de vloerverwarming in kan leggen. Ik laat straks via de kruipruimte alle bekabeling lopen en moet dus voordat de beton op de vloer komt uitsparingen maken voor de kabels die omhoog moeten komen.
Ik las dat de besturingsunit/thermostaat die bij de pana zit niet heel nauwkeurig is dus ik wilde die in de technische ruimte hangen en dan een losse thermostaat in de woonkamer die de 9kw pana gaat aansturen. Is dit een goedplan of kan ik ze beter alle 2 in de woonkamer hangen? Zoja dan moet ik 2 leidingen leggen.

Ik heb al meerdere vragen en discussies gezien over welke thermostaat je het beste kan gebruiken maar zover ik heb gezien is daar nergens echt een sluitend antwoord op gekomen. Is er al een goede thermostaat op de markt met een hysterese van 0,2?
Kijk een goede voorbereiding is het halve werk!

Als tip; trek een 4x0,8 naar de woonkamer en start met gewoon twee draden aan te sluiten op de remote controller op je printplaat en de panasonic controller zelf. Probeer op war only en eventueel war icm met temp van temp van de controller.

Geeft dat niet het gewenste resultaat na een stook seizoen dan wissel je de aan sluiting op je printplaat (cn2 of cn4 afhankelijk of je wel of niet SWW moet aan blijven sturen) en hang je op die plek een externe thermostaat op.

Zelf tevreden over een chinees maar die schakelt bij 0,5 erboven uit en -0,5 in dus heb je 1 graad te overbruggen. Best grof. Beter is denk ik bijvoorbeeld deze te pakken: EMOS P5607 Digitale kamerthermostaat, programmeerbare wandthermostaat voor verwarming en koelsystemen, thermostaat/kamertemperatuurregelaar met vorstbescherming, draadverbonden voor opbouwmontage https://www.amazon.nl/dp/...PNQ7?_encoding=UTF8&psc=1

Suk6 verder 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

maxtrash schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:53:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Drv6joG_iY8x4CPDBe5qGH4R3VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbCcAPIGth98RYWhOEpXtuLr.jpg?f=fotoalbum_large

~200kW lucht water.

deze staat op een middelbare school voor een meer practishe indicatie voor wat je ermee kan. ;)

(doet ook de airco in de zomer)

sidenote: de leidinglengte tot de technische ruimte is ~80 meter. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 24-05-2022 23:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Ok thanks, die oplossing gebruik jij zelf ook? Lukt het om zo 25 meter in die mantelbuis te proppen?

Lijkt me een mooie oplossing en een stuk goedkoper inderdaad dan voorgeïsoleerde leidingen. Maar de isolatiedikte lijkt me erg beperkt zo (volgens mij valt dit bij voorgeïsoleerde leidingen ook tegen).

Ik heb er even aan gerekend, bij een lambda waarde van 0.040 (volgens de specs van de door jou genoemde buisisolatie) en een isolatiedikte van 20mm kom ik bij een buis van 32mm en een deltaT (dus verschil watertemp-grondtemp) van 25C uit op een warmte verlies van 5W per meter buis.
Retour+aanvoer geeft dit dus 10W per meter afstand warmtepomp-huis. Bij 25 meter geeft dit 250W warmteverlies. Dat is nogal fors, zeker omdat de deltaT nog wel groter kan zijn, zeker bij het opwarmen van tapwater.

Nu is de vraag, wat is wel acceptabel? Voor een verlies van 100W is een isolatiedikte van 50mm nodig, dan zit je al op een diameter van 132mm.. Klopt dit of maak ik ergens een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan het beste vergelijken met H11032 van terrendis, die doet ~30 euro de meter maar zit ergens op 0.2W/mK. die mik je gewoon de grond in en klaar. stuk minder hoofdpijn dan een middag emmeren met buizen en purschuim. dan is de vraag of het verschil je het waard is. immers is 100W verlies maar 20~25W in stroom.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:13
Aangezien ik van het weekend de 3-weg klep ga plaatsen;
Heb gelezen dat het verstandig is de klep aan te sluiten en te testen (ivm flow richting e.d)

Hoe doe je dit qua menu van de pana, zonder dat er dus water in het systeem zit?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:48
Gewoon met kroonsteentje op 230V stekker aansluiten zodat je weet welke kabel welke stand dicteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Motorfret schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:22:
Aangezien ik van het weekend de 3-weg klep ga plaatsen;
Heb gelezen dat het verstandig is de klep aan te sluiten en te testen (ivm flow richting e.d)

Hoe doe je dit qua menu van de pana, zonder dat er dus water in het systeem zit?
zorg dat de "stroomloze" doorstroompositie naar de verwarming gericht is en niet naar je tank. je wilt dat als hij stukgaat je verwarming blijft doen en niet je tank. je hebt meer aan een warm huis dan aan een warme douche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
flippy schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:57:
[...]

zorg dat de "stroomloze" doorstroompositie naar de verwarming gericht is en niet naar je tank. je wilt dat als hij stukgaat je verwarming blijft doen en niet je tank. je hebt meer aan een warm huis dan aan een warme douche.
Met twee dochters haak ik daar aan :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
flippy schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Dat werkt alleen bij een driewegklep met veer. De andere blijven soms staan in de stand waarin ze stuk gingen. Het gaat er om dat je van tevoren weet wat de driewegklep doet, zodat je hem goed om monteert, zowel qua stroming als qua positie van de motor (niet onder!). Door verwisselen van de open-close aansluitingen op de pana kun je dan nog kiezen of de klep de tank kiest als de pana dat doet. Ik begrijp nog steeds niet wat Panasonic met open/close bedoelt bij driewegkleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Dat werkt alleen bij een driewegklep met veer. De andere blijven soms staan in de stand waarin ze stuk gingen. Het gaat er om dat je van tevoren weet wat de driewegklep doet, zodat je hem goed om monteert, zowel qua stroming als qua positie van de motor (niet onder!). Door verwisselen van de open-close aansluitingen op de pana kun je dan nog kiezen of de klep de tank kiest als de pana dat doet. Ik begrijp nog steeds niet wat Panasonic met open/close bedoeld bij driewegkleppen.
Er zijn kleppen die actief stroom nodig hebben om open en dicht te blijven. Daarom schakelen de meeste. Is hoofdzakelijk een ding voor de amerikaanse markt en voor signalering naar eventueel andere kleppen als je een simpel GBS hebt in je pand. Niet echt relevant voor nederlandse woningen.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 27-05-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:18

hnq

Dit is één van de twee afsluiters op de verdeler van de vloerverwarming. Even een controlevraag: staat de afsluiter zo dicht? Dus met de twee inkepingen verticaal? Dat is van belang als ik de vloerverwarming ga vullen met water. Dan moeten de afsluiters dus dicht staan.
Ja, had ik moeten checken voordat ik de boel aansloot, maar ja... achteraf...
Iemand?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kECS_CAe_CaCpan3iuAZ7TKJBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7MzkVZGdPhidM4VQwydQVzA.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als het goed is zit het nu dicht ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

flippy schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:28:
als het goed is zit het nu dicht ja.
Thx!

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Zo moet je handkranen ook altijd installeren dus haaks is dicht en hendel met stroming mee voor stroomrichting

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:41
flippy schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:21:
je kan het beste vergelijken met H11032 van terrendis, die doet ~30 euro de meter maar zit ergens op 0.2W/mK. die mik je gewoon de grond in en klaar. stuk minder hoofdpijn dan een middag emmeren met buizen en purschuim. dan is de vraag of het verschil je het waard is. immers is 100W verlies maar 20~25W in stroom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC4oHu9O6P5x8pYvyw9I2ZePIDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOTnvPsX0ZJ9a35boEFTjg61.jpg?f=fotoalbum_large

Je weet nog wel flippy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

ErikVers schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:12:
[...]

Als tip; trek een 4x0,8 naar de woonkamer en start met gewoon twee draden aan te sluiten op de remote controller op je printplaat en de panasonic controller zelf. Probeer op war only en eventueel war icm met temp van temp van de controller.

Geeft dat niet het gewenste resultaat na een stook seizoen dan wissel je de aan sluiting op je printplaat (cn2 of cn4 afhankelijk of je wel of niet SWW moet aan blijven sturen) en hang je op die plek een externe thermostaat op.
Even voor mijn begrip: een externe thermostaat gebruik je toch in combinatie met de panasonic controller? Dan moet je die controller toch ergens anders hangen met een eigen kabel? Wat heeft dan die 4x0,8 voor zin?
Of begrijp ik je niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hnq schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Even voor mijn begrip: een externe thermostaat gebruik je toch in combinatie met de panasonic controller? Dan moet je die controller toch ergens anders hangen met een eigen kabel? Wat heeft dan die 4x0,8 voor zin?
De thermostaat van de controller schakelt met hele graden. Met LTV dus veel te grote stappen. Naar eigen ervaring niet doen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:25
[...]

WAR is gewoon de oplossing, dan heb je geen thermostaat nodig. “Leer” je huis kennen en maak de stooklijn zodat je altijd lange runs maakt en je huis nooit te warm of te koud wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:30:
[...]

De thermostaat van de controller schakelt met hele graden. Met LTV dus veel te grote stappen. Naar eigen ervaring niet doen.
Volgens mij bedoelde hij niet de interne thermostaat van de controller, maar een externe thermostaat erbij.
En @hnq ja als je een externe thermostaat gebruikt dan heb je nog wel de controller nodig voor de rest van de bediening, maar dan kan je de controller wel elders hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
Sturmer93 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:39:
[...]

WAR is gewoon de oplossing, dan heb je geen thermostaat nodig. “Leer” je huis kennen en maak de stooklijn zodat je altijd lange runs maakt en je huis nooit te warm of te koud wordt.
Veel huizen krijg je niet goed stabiel met war-only en wordt het dus bv WAR+Thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Dat is afhankelijk van jouw woning. Met vrije ligging op het oosten en veel glas op zuid varieerd mijn temperatuur met een optimale stooklijn tussen 19 en 23 graden en is een thermostaat met kleine schakeldifferentie en kleine hysterese dus een prima oplossing voor een aangename temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

sjimmie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Volgens mij bedoelde hij niet de interne thermostaat van de controller, maar een externe thermostaat erbij.
En @hnq ja als je een externe thermostaat gebruikt dan heb je nog wel de controller nodig voor de rest van de bediening, maar dan kan je de controller wel elders hangen.
Precies, en dan heeft die 4x0,8 naar de kamerthermostaat niet veel nut toch? En heb ik nog wel een aparte kabel voor de afstandbediening van de pana nodig. Die hang ik idd liever op een andere plek. Waf enzo...
@Sturmer93 wij gebruiken ook nog een houtkachel. Dan heeft vermoedelijk een kamerthermostaat wel zin denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Dan kun je de controller en thermostaat bij elkaar hangen, wil je de controller ergens anders(ik heb hem in een hoekje naast de bank liggen) dan moet je 2 x twee-aderige 0,5 trekken, wil je er nog eventueel later een domotica systeem bij doen leg dan een 8 aderige cat kabel erbij en rol die ergens in een hoekje op.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Klopt als ik het monteer zorg ik altijd dat in woonkamer je de panasonic controller met dus wat zwaardere kabels aan sluit. Mocht je later toch een externe thermostaat willen aansluiten is je woonkamer aansluitpunt al voorbereid en is enkel de aansluitingen wijzigen op de printplaat en aan de thermostaat.

Waar je dan de controller ophangt maakt weinig uit. Vaak bijvoorbeeld in de meterkast. Dus als je daar een thermostaat kabel alvast heen trekt heb je alle vrijheid en kun je kiezen.

Op dit forum verschillen de meningen nogal tussen war only en war met thermostaat (extern of met de controller). Je hebt dus drie veel gebruikte opties. Zoek vooral je eigen ideale opstelling in de praktijk 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

hnq schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Precies, en dan heeft die 4x0,8 naar de kamerthermostaat niet veel nut toch? En heb ik nog wel een aparte kabel voor de afstandbediening van de pana nodig. Die hang ik idd liever op een andere plek. Waf enzo...
@Sturmer93 wij gebruiken ook nog een houtkachel. Dan heeft vermoedelijk een kamerthermostaat wel zin denk ik?
Juist met houtkachel heb ik veel plezier met de war only opstelling. Panasonic blijft lekker doordraaien ongeacht wat houtkachel doet.

Maar wat ik zei in mijn vorige bericht; zoek je eigen ideale opstelling in de praktijk.

Mijn tip was: wees voorbereid om makkelijk aan te kunnen passen.

Kijk voor de grap eens wat het prijs verschil is tussen een “thermostaatkabel” en een 4x0,8 bij bijvoorbeeld elektramat dan zou ik daar niet teveel over nadenken. (voor de luie lezer: €0,40 prijsverschil per meter 😋😅)

Zie Panasonic voorschriften voor een externe thermostaat (230V) 3x0,8 L - Heat - Cool in de handel is 4x0,8 makkelijker beschikbaar vandaar 4 ipv 3 aderig. Je kunt daarnaast ipv externe thermostaat ook kiezen voor externe switch dit kan over wat dunnere twee aderige kabel maar dan werkt je SWW niet en kun je ook niet koelen. Zie ook TS met info over CN2 en CN4.

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 28-05-2022 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq

hnq

@ErikVers @klump4u @Carboy54 @Sturmer93 @sjimmie Crystal clear! Allen bedankt! Ik ga aan de slag. Wat is dit toch een geweldig forum😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

hnq schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:25:
@ErikVers @klump4u @Carboy54 @Sturmer93 @sjimmie Crystal clear! Allen bedankt! Ik ga aan de slag. Wat is dit toch een geweldig forum😀
Super hé vooral die gasten met jaren ervaring.

Nb Mocht je nog iemand zoeken voor de “inbedrijfstelling” € stuur me gerust een persoonlijk bericht (reclame mag en wil ik hier niet maken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat kan alleen werken als je in een bunker zonder ramen leeft. Als de zon een beetje fanatiek door de ramen schijnt heb je al snel geen verwarming meer nodig. Daarvoor kan WAR nooit compenseren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-

[ Voor 100% gewijzigd door Andrehj op 28-05-2022 10:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hnq schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Een ding is zeker: je legt minstens een dikke voedingskabel vanuit de meterkast naar de warmtepomp. Als dat geen probleem is, dan kun je vanuit de meterkast meer dunne kabels naar de warmtepomp leggen. In de meterkast kun je dan ook evt. de controller hangen en vanuit de meterkast kun je dan (al dan niet draadloos) een thermostaat bereiken. Bezuinig niet op stuurkabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Trek gewoon een utp, kost geen drol en aders zat ook voor de toekomst anders moet je het traject weer langs.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

davevleugel schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:03:
Trek gewoon een utp, kost geen drol en aders zat ook voor de toekomst anders moet je het traject weer langs.
Goede tip.
Maar let wel op voor degene die dat niet weten; je kan de externe thermostaat (Optional thermostat) daarmee niet schakelen. “External control” (warmtepomp volledig aan of uit) zou eventueel wel kunnen. Als je een opstelling zonder SWW hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 28-05-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:40:
[...]

Goede tip.
Maar let wel op voor degene die dat niet weten; je kan de externe thermostaat (Optional thermostat) daarmee niet schakelen. “External control” (warmtepomp volledig aan of uit) zou eventueel wel kunnen. Als je een opstelling zonder SWW hebt.
Ik schakel de externe thermstaat aansluiting wel via een utp kabel. Over die kabel schakel ik 5V en in de WP hangt een eenvoudig (solid state) relais daaraan die de 220V aansluiting van de “external thermstat” aansluiting bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

sjimmie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:49:
[...]

Ik schakel de externe thermstaat aansluiting wel via een utp kabel. Over die kabel schakel ik 5V en in de WP hangt een eenvoudig (solid state) relais daaraan die de 220V aansluiting van de “external thermstat” aansluiting bedient.
En wat is hier het voordeel van?
Dat je nog SWW kunt maken of nog andere voordelen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klump4u schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:25:
[...]

de CV warmtevraag word gewoon stopgezet. dus alle andere zaken blijven werken zoals SWW en zwembadbedrijf. de "lompe" aansturing is meer bedoelt als je een GBS hebt of een lijntje van de netbeheerder waar je zware stroomverbruikers uit kan zetten zoals electrische boilers ook vaak hebben. of tegenwoordig electrische autoladers. niet echt in nenderland een ding maar in andere landen waar het net niet zo goed is (amerika en andere 2e/3e wereldlanden) zijn zulke aansluitingen meer standaard om te voorkomen dat het net instort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

flippy schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:44:
[...]

de CV warmtevraag word gewoon stopgezet. dus alle andere zaken blijven werken zoals SWW en zwembadbedrijf. de "lompe" aansturing is meer bedoelt als je een GBS hebt of een lijntje van de netbeheerder waar je zware stroomverbruikers uit kan zetten zoals electrische boilers ook vaak hebben. of tegenwoordig electrische autoladers. niet echt in nenderland een ding maar in andere landen waar het net niet zo goed is (amerika en andere 2e/3e wereldlanden) zijn zulke aansluitingen meer standaard om te voorkomen dat het net instort.
Wel een beetje vreemd dat ze die gewone thermostaat aansluiting dan in 230v uitvoeren, je moet altijd ergens een voeding o.i.d. gebruiken in dat circuit. Een ‘gewone’ Honeywell round of touch of zo kun je al niet aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klump4u schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Wel een beetje vreemd dat ze die gewone thermostaat aansluiting dan in 230v uitvoeren, je moet altijd ergens een voeding o.i.d. gebruiken in dat circuit. Een ‘gewone’ Honeywell round of touch of zo kun je al niet aansluiten.
110/220V schakelen is nog steeds de norm buiten nederland. wij neerlanders zijn nog steeds beetje raar met die moderne opentherm en modulerend sturende thermostaten.

de oorzaak waarom wij al die moeilijke thermostaten hebben komt eigenlijk door de CV installateurs die de afgelopen 40 jaar ons veel te sterke gasbranders heeft zitten aansmeren en zulke regelingen gewoon noodzakelijk zijn om het gasverbruik onder controle te houden en de temperatuur niet alle kanten op laat gaan door de standaard fabrieksinstelling van 80 graden CV water en een 30kW gasbrander in een normaal rijtjeshuis. dan krijg je zulke zaken als men kijkt naar lapmiddelen maar niet naar de oorzaak van het slechte temperatuurgedrag in huizen met reguliere thermostaten. de thermostaat krijgt de schuld, niet de idiote CV die de installateur je heeft aangesmeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 29-05-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Gbs? Misschien een termenlijst in de start topic?

Sww
Wp
Gbs
Waf
War
Ti
To
kW
W
KWh
A
V
Ac

😂

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gbs

;)

denk home assistant voor grote kinderen. _O-

[ Voor 83% gewijzigd door flippy op 29-05-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ha ik kende alleen hvac

Ik heb een kantoortuin en productieplant onder beheer qua regelingen.. kantoortuin… vrouwen, moeilijk!

[ Voor 76% gewijzigd door davevleugel op 29-05-2022 13:29 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 18:58
flippy schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:57:
[...]

110/220V schakelen is nog steeds de norm buiten nederland. wij neerlanders zijn nog steeds beetje raar met die moderne opentherm en modulerend sturende thermostaten.

de oorzaak waarom wij al die moeilijke thermostaten hebben komt eigenlijk door de CV installateurs die de afgelopen 40 jaar ons veel te sterke gasbranders heeft zitten aansmeren en zulke regelingen gewoon noodzakelijk zijn om het gasverbruik onder controle te houden en de temperatuur niet alle kanten op laat gaan door de standaard fabrieksinstelling van 80 graden CV water en een 30kW gasbrander in een normaal rijtjeshuis. dan krijg je zulke zaken als men kijkt naar lapmiddelen maar niet naar de oorzaak van het slechte temperatuurgedrag in huizen met reguliere thermostaten. de thermostaat krijgt de schuld, niet de idiote CV die de installateur je heeft aangesmeerd.
Dat we van die grote gas cv hebben heeft ook te maken met de wens van héél veel onbeperkt SWW.
In het buitenland zal er veel vaker een grote boiler toegepast worden, hier in Nederland hadden wij onbeperkt gas, en in Duitsland is oliestook weer heel gewoon.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

natural colour schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:31:
[...]

Dat we van die grote gas cv hebben heeft ook te maken met de wens van héél veel onbeperkt SWW.
In het buitenland zal er veel vaker een grote boiler toegepast worden, hier in Nederland hadden wij onbeperkt gas, en in Duitsland is oliestook weer heel gewoon.
je hebt nog geen 20kw nodig voor zelfs een deftige regendouche met 5 graden inkomend water in de winter dus het verhaal van meer vermogen en idiote CW klasses voor een rijtjeshuis omdat je douchekop wat groter is nog steeds een fabeltje van de CV boeren. je hebt pas 30+ nodig als je echt 2 grote regendouches tegelijk moet voeden en normale woningen hebben dat gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
klump4u schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Wat @flippy ook al uitlegde, dan werkt de thermostaat gewoon als thermostaat en niet als brute aan/uit van het hele apparaat. Als ik hem helemaal uit wil hebben dan kan ik dat nog gewoon op de standaard remote doen, die hier bij de thermostaat hangt. (en/of via de ingebouwde timer functie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
klump4u schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Een relais kost 3 euro en past gewoon in de WP. En 5V is ook gewoon uit de WP te halen (bv waarop ook heishamon of de taw is aangesloten). Dus voor een beetje tweaker 2 minuten en 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

sjimmie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Een relais kost 3 euro en past gewoon in de WP. En 5V is ook gewoon uit de WP te halen (bv waarop ook heishamon of de taw is aangesloten). Dus voor een beetje tweaker 2 minuten en 3 euro.
Misschien een schema in de beginpost plaatsen.
Maar de shiftfunctie werkt dan niet meer toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
klump4u schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Misschien een schema in de beginpost plaatsen.
Maar de shiftfunctie werkt dan niet meer toch?
Daarvoor zijn verschillende "schema's" te bedenken, want je kan de 5V iut de WP halen, of uit een los adaptertje, of uit je thermostaat zelf (als je bv een zelfbouw thermostaat hebt), of euh, waaruit je maar wilt.
De min-pool van je 5V gaat naar de min-pool van het relais en de plus-pool van je 5V gaat naar je thermostaat en weer terug naar het relais.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piHd7Bc_b7TeSEAA0boGXLAFamw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4mcO6b8iiViiGvxwNwdEkwIj.png?f=fotoalbum_large

En nee, dan is er geen shift, maar dat doe ik met heishamon. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pro tip: gebruik een ouderwets relais als je externe 5v pakt, geen transistor. handiger om die galvanische scheiding te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik vind een transistor, zeker in dit verband, ook heel iets anders dan een relais.
Dat een transistor als relais kan worden ingezet is niet voldoende.

Uitzondering is eventueel een solid state relais.
Wikipedia: Halfgeleiderrelais
Want intern is dat weliswaar op basis van een (foto) transistor, maar die is wel galvanisch gescheiden van de fotodiode en schakelt uiteindelijk via een triac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
In de plc wereld noemen we die dingen interfacerelais . https://www.aliexpress.com/item/33062211099.html

Of https://www.amazon.nl/MRC...ais-Control/dp/B07VPKD5VP

[ Voor 31% gewijzigd door davevleugel op 29-05-2022 19:58 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Sturmer93 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:11:
[...]

Ik zou lekker voor een 9kw pana gaan, heeft ook zelfde minimum. Voor SWW kan zo'n 9kw wel heel fijn zijn. 20 meter is prima te doen met een mono, leg hem in een mantelbuis minimaal 0.6 meter onder het maaiveld. Koelleiding is ook allerminst een koopje en ik vermoed dat met de installatie kosten besparing een mono voordeliger is.
We hebben vandaag de knoop doorgehakt en inderdaad de 9kW versie besteld. Nu komen de volgende keuzes, we willen namelijk direct volledig gasloos gaan en moeten dus ook een oplossing hebben voor ons SWW. Ons lijkt een SWW vat met eigen verwarmingselement nu het beste, maar dat is een beetje op gutfeeling. De afstand van de warmtepomp naar het SWW vat zal ongeveer 25 meter zijn, het lijkt me dan ideaal om het 'normale' verwarmen van het SWW met de warmtepomp te doen en de legionella runs met de interne heater van het vat en niet met die van de warmtepomp. Maar als dit veel duurder is dan willen we voor een SWW vat zonder interne heater gaan.

Maar goed, ik weet ook nog niet wat goede opties en/of merken zijn wat betreft SWW vatten. Met de zoekfunctie kom ik niet heel ver en het enige topic dat ik ken is specifiek voor warmtepomp boilers. Wat is volgens jullie de beste optie in onze situatie en welke merken/webshops zijn er?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:08
Pejdref schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:50:
[...]
Maar goed, ik weet ook nog niet wat goede opties en/of merken zijn wat betreft SWW vatten. Met de zoekfunctie kom ik niet heel ver en het enige topic dat ik ken is specifiek voor warmtepomp boilers. Wat is volgens jullie de beste optie in onze situatie en welke merken/webshops zijn er?
Ruimte op het dak voor zonneboiler bij SWW vat in de buurt?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
BazemanKM schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:00:
[...]

Ruimte op het dak voor zonneboiler bij SWW vat in de buurt?
Het dak ligt al vol met panelen, en budget technisch is een zonneboiler sowieso geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Pejdref schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:50:
[...]

We hebben vandaag de knoop doorgehakt en inderdaad de 9kW versie besteld. Nu komen de volgende keuzes, we willen namelijk direct volledig gasloos gaan en moeten dus ook een oplossing hebben voor ons SWW. Ons lijkt een SWW vat met eigen verwarmingselement nu het beste, maar dat is een beetje op gutfeeling. De afstand van de warmtepomp naar het SWW vat zal ongeveer 25 meter zijn, het lijkt me dan ideaal om het 'normale' verwarmen van het SWW met de warmtepomp te doen en de legionella runs met de interne heater van het vat en niet met die van de warmtepomp. Maar als dit veel duurder is dan willen we voor een SWW vat zonder interne heater gaan.

voor sww vaten zijn de merken hier een beetje
DJG
Panasonic

waarbij bij panasonic er al een klein element bij zit (of in iedergeval zo kan kopen) die geschikt is om met de wp als extern element te werken. en je bij DJG meer keuze hebt. uiteraard kan je ook voor een pools vat kiezen.

Een WPB is ook een prima optie, al zou ik dat icm ventilatie type D wat minder snel doen. uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. 1 apparaat vs 2 waarbij door de subsidie de wpb vaak nog wat goedkoper is.
Zelf heb ik voor een SWW vat van DJG gekozen en was de doorslag de ventilatie type D. ik heb idd mede vanwege de afstand tot de wp een element in het vat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
twain4me schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:46:
[...]

voor sww vaten zijn de merken hier een beetje
DJG
Panasonic

waarbij bij panasonic er al een klein element bij zit (of in iedergeval zo kan kopen) die geschikt is om met de wp als extern element te werken. en je bij DJG meer keuze hebt. uiteraard kan je ook voor een pools vat kiezen.

Een WPB is ook een prima optie, al zou ik dat icm ventilatie type D wat minder snel doen. uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. 1 apparaat vs 2 waarbij door de subsidie de wpb vaak nog wat goedkoper is.
Zelf heb ik voor een SWW vat van DJG gekozen en was de doorslag de ventilatie type D. ik heb idd mede vanwege de afstand tot de wp een element in het vat zitten.
Ok, bedankt. Een pools vat is voor ons ook een optie, maar vind het lastig om te beoordelen wat dit voor de kwaliteit betekend. Zeker voor de passieve RVS vaten, wat kan hier überhaupt aan misgaan?

Een warmtepompboiler hebben we ook aan gedacht, in verband met de vrijwel gelijke kosten inderdaad. Maar door de nadelen van het lawaai binnen en extra aanleg van luchtkanalen zijn we daar nog niet zo van overtuigd. Ons ventilatiesysteem wordt waarschijnlijk een type D, dus dat maakt het nog minder aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Pejdref schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:17:
[...]

Ok, bedankt. Een pools vat is voor ons ook een optie, maar vind het lastig om te beoordelen wat dit voor de kwaliteit betekend. Zeker voor de passieve RVS vaten, wat kan hier überhaupt aan misgaan?
Transportschade om maar wat te noemen, en dat moet je dan weer claimen en toegewezen krijgen. Niet altijd even makkelijk in het buitenland.
In het verleden zijn er wel wat joule(?) vaten gescheurd ik heb veder weinig ervaring met vaten. wellicht kan @koevlaas2 je nog een tip geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:45
De problemen die er waren met joules vaten (jaren geleden) betrof de 300 liter variant. Ik heb al ruim 5 jaar de 400 liter rvs variant staan zonder problemen. Ook @Remco45 heeft deze zonder problemen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Klopt.
Over die Joule boilers schreef @koevlaas2 begin deze maand:
koevlaas2 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:52:
[...]
Ik heb ook geen gebonk nou ja alleen met de wasmachine. Die zit ernaast op dezelfde leiding dus dat is misschien de reden dat er nogal eens een boiler bij mij overlijd.
[...]
Waterslag is killing voor een boiler.
Dat kan je tegengaan middels een drinkwaterexpansievat of een waterslagdemper, zie het manual van de boiler.
Als je de juiste maatregelen neemt tegen waterslag is er niets aan de hand.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
Ik wacht nog geduldig op mijn monobloc J-type 9kW, maar heb wel een vraag die bepalend kan zijn voor mijn SWW keuze: kan de de pomp in de panasonic via de smartcloud interface ook aan- en uitzetten in een modus zonder warmte of koelingsvraag? Ik ben aan het bepalen of ik als SWW een Auer Edel Eau Warmtepompboiler ga plaatsen. Die gebruikt de warmte uit de retour als bron voor opwarmen, waardoor de Panasonic warmtepomp niet hoeft te schakelen tussen CV en SWW opwarmen, maar eigenlijk (tijdens de Auer WPB run) alleen maar "ietsjes harder" hoeft te werken. Daarnaast pak ik dan met de Auer veel passieve zon-instraling energie van de vloer. In de Auer zit wel een klein pompje om het water uit de retour te gebruiken, maar ik ben bang dat gezien de locatie (helemaal boven, 3e verdieping, terwijl vloerverwarming op bg en 1e verdieping ligt), dat die pomp wel hulp nodig heeft van een andere pomp die circulatie op gang houdt.

Ik heb nu open of nee dat heet dus toch gesloten verdelers, in elk geval zonder pomp. Er is voldoende cv inhoud om zonder buffervaten etc te werken, en wil het CV gedeelte graag zo simpel mogelijk houden (dus zonder mengverdelers met extra pompen etc, gewoon 1 temperatuur in vloer en indien gewenst in de Jaga's op de slaapkamers).

Kortom, kan ik de Panasonic ook in een "circulatiepomp-only" stand krijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door jurjen_g op 31-05-2022 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Als de machine standby staat in WAR mode , draait de pomp. Dus ja dat kan.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn v o op 30-05-2022 13:33 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
martijn v o schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:32:
Als de machine standby staat in WAR mode , draait de pomp. Dus ja dat kan.
Hier niet.

EDIT: oh, wacht, ik heb WAR+Thermostaat.

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 30-05-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
sjimmie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:04:
[...]

Hier niet.

Mmz dan zou je hem dus op momenten dat je geen warmte vraag wil, kunnen forceren naar WAR only... En anders moet ik toch maar gaan knutselen met Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 18:12
Even een vraag. Vallen elektriciens ook onder de SBI-code voor de subsidie voor de warmtepompen? Ik kan nergens vinden dat zij niet onder de specifieke SBI-code vallen voor de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:04:
[...]

Hier niet.

Klopt dat is het voordeel van externe thermostaat. Thermostaat uit / water pomp uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RemySoeters schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:57:
Even een vraag. Vallen elektriciens ook onder de SBI-code voor de subsidie voor de warmtepompen? Ik kan nergens vinden dat zij niet onder de specifieke SBI-code vallen voor de subsidie.
Wat is een “bouwinstallatiebedrijf” eigenlijk?
Volgens de RVO is dat een bedrijf dat bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven met een
Standaard Bedrijfsindeling (SBI code, bestaat uit 4 of 5 cijfers) voor “Bouwinstallatie”. Dat zijn alle
bedrijven die staan ingeschreven met een SBI code die begint met 43.2 met daaronder de
subcategorieën:
43.21 Elektrotechnische bouwinstallatie
43.22 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair en van verwarmings- en
luchtbehandelingsapparatuur
43.22.1 Loodgieters- en fitterswerk, installatie van sanitair
43.22.2 Installatie van verwarmings- en luchtbehandelingsapparatuur
43.29 Overige bouwinstallatie
De laatste “Overige bouwinstallatie” omvat o.a.: - installatie, reparatie en onderhoud van liften,
roltrappen en bliksemafleiding; hekwerken en traliewerken; - aanbrengen van isolatiemateriaal tegen
warmte, geluid of trillingen, van isolatiemateriaal aan buizen, leidingen, ketels e.d.;
verlichtingssystemen, scoringsborden e.d. in stadions e.a. sportaccommodaties; schermdoeken,
verduisteringsinstallaties in tuinderskassen; benzineservicestations; stalinrichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 18:12
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Wat is een “bouwinstallatiebedrijf” eigenlijk?
Volgens de RVO is dat een bedrijf dat bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven met een
Standaard Bedrijfsindeling (SBI code, bestaat uit 4 of 5 cijfers) voor “Bouwinstallatie”. Dat zijn alle
bedrijven die staan ingeschreven met een SBI code die begint met 43.2 met daaronder de
subcategorieën:
43.21 Elektrotechnische bouwinstallatie
43.22 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair en van verwarmings- en
luchtbehandelingsapparatuur
43.22.1 Loodgieters- en fitterswerk, installatie van sanitair
43.22.2 Installatie van verwarmings- en luchtbehandelingsapparatuur
43.29 Overige bouwinstallatie
De laatste “Overige bouwinstallatie” omvat o.a.: - installatie, reparatie en onderhoud van liften,
roltrappen en bliksemafleiding; hekwerken en traliewerken; - aanbrengen van isolatiemateriaal tegen
warmte, geluid of trillingen, van isolatiemateriaal aan buizen, leidingen, ketels e.d.;
verlichtingssystemen, scoringsborden e.d. in stadions e.a. sportaccommodaties; schermdoeken,
verduisteringsinstallaties in tuinderskassen; benzineservicestations; stalinrichtingen.
Dit had ik inderdaad ook gevonden. Ik heb echter nog niemand op het forum hierover gehoord. Vaak wordt er naar installateurs gevraagd, en niet naar elektriciens. Heeft iemand de subsidie aanvraag al gedaan doormidde van een factuur van een elektricien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RemySoeters schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:22:
[...]

Dit had ik inderdaad ook gevonden. Ik heb echter nog niemand op het forum hierover gehoord. Vaak wordt er naar installateurs gevraagd, en niet naar elektriciens. Heeft iemand de subsidie aanvraag al gedaan doormidde van een factuur van een elektricien?
1 mailtje naar de KvK en de elektricien heeft de juiste code erbij staan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 11:35
Zoals vele in NL willen we ons huis komende tijd verduurzamen en een warmtepomp gaan aanschaffen.
Nu lopen we echter tegen het feit/probleem aan dat er geen bedrijf meer te vinden is die ons kan voorzien van een stukje advies. Namelijk "hoeveel capaciteit" is voor ons huis nodig? We hebben een bedrijf of 10 á 20 gecontact, echter krijgen we standaard terug dat we volgend jaar de eerste zijn.

We zijn dus uiteindelijk zelf aan de gang gegaan en hebben verschillende bereken methodes gebruikt, helaas komt hier niet echt een eenduidig antwoord uit.

Wat achtergrond:
We wonen sinds 1,5 jaar in een rijtjeshuis (drive-in) uit 1991. Deze is sinds afgelopen maand volledig voorzien van HR++ warmedge isolatieglas. Daarnaast hebben we bij aankoop de gehele beneden vloer (70m2) vernieuwd. Deze is kaal gehaald tot het beton en voorzien van 30mm tackerplate, reflectiefolie, 100mm h.o.h buizen verdeeld in 7 groepen +/- 60mm zandcement dekvloer en gietvloer. De boven verdiepingen zijn sinds maart los gekoppeld van het CV systeem en worden nu verwarmd/verkoeld met panasonic airco's. Dak isolatie is Rc 2,5 a 3,0 . We hebben twee badkamers, welke voorzien zijn van elektrische vloerverwarming. De keuken is voorzien van een Quooker met alleen koud water aansluiting. De WP zou voor ons dus alleen voor de beneden verdieping zijn en het tap water.
Er is een kelder met een oprit, waar we graag onze WP zouden willen plaatsen. Zodoende hebben we genoeg ruimte voor een tapvat en buffervat die dan op 1 á 2 meter afstand van elkaar kunnen worden geplaatst. De aansluiting met de vloerverwaming verdeler zit op +/- 5m. Onze CV staat sinds dat we er wonen al op 35 a 40 graden en hier krijgen we het huis comfortable mee warm. Gemiddeld hebben we over de krap 2 jaar dat we hier wonen, 1610m3 gas verbruikt. Dit is nog wel zonder HR++, excl. airco's en voor 182m2 i.p.v. 70m2. Het huis beschikt tevens over een type C ventilatie, welke CO2/vocht gestuurd is.

We zijn met z'n 4tjes en zitten te denken aan een 300L tapwater installatie, wat betreft het buffervat 100L of 200L?

De installie ga ik zelf doen met behulp van een maatje die CV monteur is.

Bereken methodes:
  • Warmtepompweetjes komt op 8,66kw incl. de SWW met 182m2, als ik dit terug beredeneer naar 70m2 zou ik op 3,33kw uitkomen.
  • Gebruik ik de koevlaas2 methode dan kom ik op 5,5kw voor de 70m2
  • Gebruik ik de kerngetallen met onze GO dan zou dit neerkomen op 4,2kW voor de 70m2
We neigen nu toch naar de 7kW Mono J-Gen bij Groene-energiewinkel.nl voor €3948 om in iedergeval safe te zijn. Of zouden we met een 5kW net zo goed uit komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 22:47
Hiliick schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:21:
We neigen nu toch naar de 7kW Mono J-Gen bij Groene-energiewinkel.nl voor €3948 om in iedergeval safe te zijn. Of zouden we met een 5kW net zo goed uit komen?
Uiteindelijk boeit het niks want de 5, 7 en 9 kunnen net zo ver terug moduleren en zijn incl. subsidie nagenoeg even duur.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
jurjen_g schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:35:
Ik wacht nog geduldig op mijn monobloc J-type 9kW, maar heb wel een vraag die bepalend kan zijn voor mijn SWW keuze: kan de de pomp in de panasonic via de smartcloud interface ook aan- en uitzetten in een modus zonder warmte of koelingsvraag? Ik ben aan het bepalen of ik als SWW een Auer Edel Eau Warmtepompboiler ga plaatsen. Die gebruikt de warmte uit de retour als bron voor opwarmen, waardoor de Panasonic warmtepomp niet hoeft te schakelen tussen CV en SWW opwarmen, maar eigenlijk (tijdens de Auer WPB run) alleen maar "ietsjes harder" hoeft te werken. Daarnaast pak ik dan met de Auer veel passieve zon-instraling energie van de vloer. In de Auer zit wel een klein pompje om het water uit de retour te gebruiken, maar ik ben bang dat gezien de locatie (helemaal boven, 3e verdieping, terwijl vloerverwarming op bg en 1e verdieping ligt), dat die pomp wel hulp nodig heeft van een andere pomp die circulatie op gang houdt.

Ik heb nu open verdelers en voldoende cv inhoud om zonder buffervaten etc te werken, en wil het CV gedeelte graag zo simpel mogelijk houden (dus zonder mengverdelers met extra pompen etc, gewoon 1 temperatuur in vloer en indien gewenst in de Jaga's op de slaapkamers).

Kortom, kan ik de Panasonic ook in een "circulatiepomp-only" stand krijgen?
De Auer is geen issue. Mijn Wp staat inmiddels al weken uit via de externe schakeling. Als de Auer gaat draaien zorgt het pompje van de Auer voor een flow van 4,22 l/min die ik kan zien in de Service Cloud. Zie verder het Auer Edel water forum.
Volgens mij beschrijf je overigens een situatie die hoort bij een pomploze verdeler, dus een gesloten verdeler.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Zoals vele in NL willen we ons huis komende tijd verduurzamen en een warmtepomp gaan aanschaffen.
Nu lopen we echter tegen het feit/probleem aan dat er geen bedrijf meer te vinden is die ons kan voorzien van een stukje advies. Namelijk "hoeveel capaciteit" is voor ons huis nodig? We hebben een bedrijf of 10 á 20 gecontact, echter krijgen we standaard terug dat we volgend jaar de eerste zijn.

We zijn dus uiteindelijk zelf aan de gang gegaan en hebben verschillende bereken methodes gebruikt, helaas komt hier niet echt een eenduidig antwoord uit.

Wat achtergrond:
We wonen sinds 1,5 jaar in een rijtjeshuis (drive-in) uit 1991. Deze is sinds afgelopen maand volledig voorzien van HR++ warmedge isolatieglas. Daarnaast hebben we bij aankoop de gehele beneden vloer (70m2) vernieuwd. Deze is kaal gehaald tot het beton en voorzien van 30mm tackerplate, reflectiefolie, 100mm h.o.h buizen verdeeld in 7 groepen +/- 60mm zandcement dekvloer en gietvloer. De boven verdiepingen zijn sinds maart los gekoppeld van het CV systeem en worden nu verwarmd/verkoeld met panasonic airco's. Dak isolatie is Rc 2,5 a 3,0 . We hebben twee badkamers, welke voorzien zijn van elektrische vloerverwarming. De keuken is voorzien van een Quooker met alleen koud water aansluiting. De WP zou voor ons dus alleen voor de beneden verdieping zijn en het tap water.
Er is een kelder met een oprit, waar we graag onze WP zouden willen plaatsen. Zodoende hebben we genoeg ruimte voor een tapvat en buffervat die dan op 1 á 2 meter afstand van elkaar kunnen worden geplaatst. De aansluiting met de vloerverwaming verdeler zit op +/- 5m. Onze CV staat sinds dat we er wonen al op 35 a 40 graden en hier krijgen we het huis comfortable mee warm. Gemiddeld hebben we over de krap 2 jaar dat we hier wonen, 1610m3 gas verbruikt. Dit is nog wel zonder HR++, excl. airco's en voor 182m2 i.p.v. 70m2. Het huis beschikt tevens over een type C ventilatie, welke CO2/vocht gestuurd is.

We zijn met z'n 4tjes en zitten te denken aan een 300L tapwater installatie, wat betreft het buffervat 100L of 200L?

Bereken methodes:
  • Warmtepompweetjes komt op 8,66kw incl. de SWW met 182m2, als ik dit terug beredeneer naar 70m2 zou ik op 3,33kw uitkomen.
  • Gebruik ik de kerngetallen met onze GO dan zou dit neerkomen op 4,2kW voor de 70m2
Kijk voor de prijs ook vooral hier nog even…. https://warmtepomponline.com/

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Wat achtergrond:

Bereken methodes:
Zoals @CurlyMo al schrijft: voor minimum vermogen en prijs maakt het niet uit. Maar met een 300L tank en opwarmen in een uur naar 52° als de temperatuur gedaald is tot 42° heb je 7kW nodig. Met een 5kW warmtepomp heb je langer nodig. Die langere onderbreking van de verwarming is geen probleem met vloerverwarming, maar de langere opwarmtijd is misschien een probleem als je met vier mensen achter elkaar wilt douchen. Een nog grotere warmtepomp heeft trouwens geen zin want die kan in een 300L tank toch niet meer dan 7kW kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 11:35
t.oswald schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:21:
[...]

Kijk voor de prijs ook vooral hier nog even…. https://warmtepomponline.com/
Thanks deze site kende ik nog niet, zal ze is contacten.
CurlyMo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:36:
[...]

Uiteindelijk boeit het niks want de 5, 7 en 9 kunnen net zo ver terug moduleren en zijn incl. subsidie nagenoeg even duur.
FransvWoerkom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:11:
[...]

Zoals @CurlyMo al schrijft: voor minimum vermogen en prijs maakt het niet uit. Maar met een 300L tank en opwarmen in een uur naar 52° als de temperatuur gedaald is tot 42° heb je 7kW nodig. Met een 5kW warmtepomp heb je langer nodig. Die langere onderbreking van de verwarming is geen probleem met vloerverwarming, maar de langere opwarmtijd is misschien een probleem als je met vier mensen achter elkaar wilt douchen. Een nog grotere warmtepomp heeft trouwens geen zin want die kan in een 300L tank toch niet meer dan 7kW kwijt.
Dank voor jullie toelichting! Dit vergemakkelijkt de beslissing wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:11:
[...]

De nieuwe HI versie van het 300 liter vat met groter spiraal oppervlak zal meer vermogen kwijt kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-08 14:52
Dag allemaal,

Na veel gelezen en bestudeerd te hebben op dit forum, waarvoor dank voor de enorme kennis en ervaring die hier gedeeld wordt heb ik gisteren bij de groen energiewinkel een bestelling geplaatst voor een 12kw t cap panasonic.

Onze situatie is dat ik nu een circa 150 m2 aan vloerverwarming heb verdeeld over 10 groepen met een open verdeler met pomp ( ouderwets wisselstroom) met alleen in de (open) keuken een extra radiatortje. De gehele 150 m2 staan nagenoeg in open verbinding met elkaar. Ik heb dus ook geen naregeling nodig op de vv. Enkel goede flow door elke groep.

Ons SWW wordt op dit moment geleverd door een auer edel eau 270l die zoals bekend op de retour van de vv zit.

Op de slaapkamers heb ik nog de standaard radiatoren hangen maar wordt al 2 winters alle warmte verzorgd door de airco's. Ik heb deze dan ook geen rol van betekenis laten spelen in de aanschaf van de WP en het bijbehorende vermogen.

Ik verwacht de Pana pas binnen in december obv huidige levertijden maar wil graag al even mijn setup gaan voorbereiden op wat komen gaat.

Mijn ideeën zijn dus de volgende:
  • Panasonic direct aansluiten op VV verdeler middels 32mm buis en aftakking naar bestaand circuit ( radiatoren). Deze kunnen dan evt een beetje meedoen of als voorbereiding om toch ooit op een zeker moment ltv radiatoren te plaatsen indiens alsnog gewenst.
  • Geen gebruik van een buffervat omdat de inhoud van de vloer meer dan voldoende is en deze niet nageregeld wordt ivm indeling huis.
  • Gebruik maken van een externe bedrade thermostaat vanwege de zoninstraling door veel ramen op het zuiden.
  • De pana zal dus enkel cv circuit verzorgen omdat sww via de auer edel loopt.
  • plaatsing vuilfilter en kranen voor eventueel te kunnen ontkoppelen alsmede kwh meters.
Wat ik belangrijk vindt is dat het systeem redelijk autonoom kan functioneren en mijn vrouw deze ook nog eventueel kan bedienen omdat ik zelf vaak langere tijd weg ben ivm werk. Daarom leek mij de optie om het systeem middels war+thermostaat te regelen de beste optie.

Nu heb ik bij mijn huidige nefit cv ketel ook al een war optie en hangt er een temperatuursensor hiervoor aan de buitengevel. Is deze sensor wellicht ook bruikbaar straks met de pana of gebruikt deze interne sensoren om de buitentemperatuur te bepalen? en gebruik ik deze thermostaat dan bij voorkeur middels de cn2 of cn4 aansluiting

Daarnaast de vraag of jullie de huidige open verdeler met pomp zouden vervangen door een gesloten zonder pomp of deze toch zouden laten zitten/ombouwen?

mbt doorkoppelen van de back up heater. Ik zie dat sommigen het met de wat lagere vermogens hier gedaan hebben. Heeft iemand ervaring hiermee met de grotere 3 fasen wp's? of toch gewoon netjes 2 aparte groepen leggen?

Tot slot de vraag of er zaken zijn waarvan jullie met de huidige ervaring zeggen dat ik dat zeker mee moet nemen in de configuratie?

Alvast dank!

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:09:
Na veel gelezen en bestudeerd te hebben op dit forum, waarvoor dank voor de enorme kennis en ervaring die hier gedeeld wordt heb ik gisteren bij de groen energiewinkel een bestelling geplaatst voor een 12kw t cap panasonic.
Waar ga je in jouw situatie dat (minimale) vermogen laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
CurlyMo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Waar ga je in jouw situatie dat (minimale) vermogen laten?
Op basis van de ervaringen hier waarin veelal geschreven werd dat wanneer er geen naregeling/zoneregeling wordt toegepast op de vv leek mij dat ook dat minimale vermogen prima de vloer in kan icm de extra radiator in de keuken en de auer edel. Of maak ik hier een denkfout?

Volgens de beschrijving op groene energiewinkel moest er 180L en minimaal 34,4L/min rondgepompt kunnen worden bij een 12kw uitvoering. Bij 150m2 vv met een hoh afstand van 10cm is mijn gedachte dat dit wel moet lukken. Maar hoor heel graag jullie gedachten hierover.

Vermogen heb ik bepaald door het gemiddelde gasverbruik van de afgelopen jaren te gebruiken in de koevlaas methodiek en kwam daarmee ietsje onder 12kw uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Daffy1982 op 31-05-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:23:
[...]
Vermogen heb ik bepaald door het gemiddelde gasverbruik van de afgelopen jaren te gebruiken in de koevlaas methodiek en kwam daarmee ietsje onder 12kw uit.
Had je die oriëntatie eerder hier gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
CurlyMo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Had je die oriëntatie eerder hier gesproken?
Nee niet eerder besproken. Enkel door alle tips en tricks in de openingspost en volgen van de discussies op het forum. Vanwaar de vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:39:
[...]

Nee niet eerder besproken. Enkel door alle tips en tricks in de openingspost en volgen van de discussies op het forum. Vanwaar de vraag?
Omdat ik me afvraag of je met 12kW niet te hoog zit. Met name omdat het minimale vermogen van een T-cap een hoger ligt dan bij de 5, 7 en 9 J serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
CurlyMo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Omdat ik me afvraag of je met 12kW niet te hoog zit. Met name omdat het minimale vermogen van een T-cap een hoger ligt dan bij de 5, 7 en 9 J serie.
Goed punt. Ik heb in de vorige post vergeten te vermelden dat ik ook nog obv graaddagen had berekend.

Mijn gemiddelde verbruik is circa 2395 m3 gas per jaar ( alleen cv ). Obv de graaddagen methode kwam ik uit op 10,78kw benodigde capaciteit. Obv koevlaas methodiek op 11,6 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:49:
[...]

Goed punt. Ik heb in de vorige post vergeten te vermelden dat ik ook nog obv graaddagen had berekend.

Mijn gemiddelde verbruik is circa 2395 m3 gas per jaar ( alleen cv ). Obv de graaddagen methode kwam ik uit op 10,78kw benodigde capaciteit. Obv koevlaas methodiek op 11,6 kw.
Heb je zo'n enorme villa of op een andere manier minder dan gemiddeld huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
CurlyMo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Heb je zo'n enorme villa of op een andere manier minder dan gemiddeld huis?
Het is een vrij forse woning inderdaad. Huis is uit 2008 met uitstekende isolatie dmv hr++ en buitengevelisolatie maar de binnenruimte is gewoon erg groot. Plafond keuken is bijvoorbeeld 7 meter hoog in de nok. Dat maakt dat de inhoud wel wat ruimer is dan gemiddeld tov de oppervlakte wellicht. Vandaar het wat hoge gasverbruik. Echter tov de binnenruimte schat ik in nog vrij acceptabel. Maar dat maakt inderdaad dat ik wel een wat grotere pomp nodig heb in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Carboy54 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:30:
[...]

De nieuwe HI versie van het 300 liter vat met groter spiraal oppervlak zal meer vermogen kwijt kunnen.
Mijn TWL tank type SWP300 heeft een oppervlakte van de spiraal van 3,4m2. Natuurlijk kan ik daar ook wel 12kW in kwijt, maar niet vanaf een temperatuur van 42° midden in de tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:49:
[...]

Waarom staat er "alleen CV"? Die Auer Edel Eau haalt zijn energie uit het retourwater van de vloerverwarming. Die energie wordt toch ook door de cv-ketel of pana gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Daffy1982 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Het is een vrij forse woning inderdaad. Huis is uit 2008 met uitstekende isolatie dmv hr++ en buitengevelisolatie maar de binnenruimte is gewoon erg groot. Plafond keuken is bijvoorbeeld 7 meter hoog in de nok. Dat maakt dat de inhoud wel wat ruimer is dan gemiddeld tov de oppervlakte wellicht. Vandaar het wat hoge gasverbruik. Echter tov de binnenruimte schat ik in nog vrij acceptabel. Maar dat maakt inderdaad dat ik wel een wat grotere pomp nodig heb in dit geval.
Hoeveel m2 en hoeveel m3 hebben we het dan over? Want ~ 2400 m3 gas klinkt in mijn oren vrij fors voor iemand die bezig met verduurzamen.

Pagina: 1 ... 63 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.