Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 134 Laatste
Acties:
  • 771.262 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:30
jurjen_g schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:10:
Weet iemand misschien het verschil tussen het nieuwe boilervat PAW-TA30C1E5-HI en de oudere PAW-TA30C1E5 (dus zonder "-HI")? Aan de hand van de omschrijving, prijsverschil en gewicht zou ik verwachten dat de nieuwe minder standby verlies heeft, maar ik kan nergens specificaties ervan vinden. @Carboy54 jij hebt hem al wel in je webshop staan maar zonder verdere info, weet je wellicht wel meer ervan?
Ik zag hem ook al staan op @Carboy54 zijn website. Alleen gaat het hier om de PAW-TD30C1E5-HI maar daar ben ik niet helemaal zeker van omdat Panasonic hem zelf ook af en toe met de A in de documentatie heeft staan. Maar aangezien zijn voorganger zonder HI TD heeft denk ik dat TD klopt.

Om terug te komen op je vraag. De HI staat voor hoge efficiëntie die naam heeft hij gekregen omdat er een spiraal in zit van 2,35m2 waar de niet HI 1,8m2 heeft. Zie bladzijde 43 https://www.dhps.nl/wp-co...jscatalogus-Panasonic.pdf

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17
SkullboyNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:31:
[...]

Ik zag hem ook al staan op @Carboy54 zijn website. Alleen gaat het hier om de PAW-TD30C1E5-HI maar daar ben ik niet helemaal zeker van omdat Panasonic hem zelf ook af en toe met de A in de documentatie heeft staan. Maar aangezien zijn voorganger zonder HI TD heeft denk ik dat TD klopt.

Om terug te komen op je vraag. De HI staat voor hoge efficiëntie die naam heeft hij gekregen omdat er een spiraal in zit van 2,35m2 waar de niet HI 1,8m2 heeft. Zie bladzijde 43 https://www.dhps.nl/wp-co...jscatalogus-Panasonic.pdf
Thnx, ik zie het. Ik raak in de war omdat ze op pagina 29 hem "TA" noemen, maar dat zal denk ik een typfout zijn. Maar goed, jammergenoeg alleen maar een langere spiraal, zie ik op pagina 43. Ik had eigenlijk gehoopt dat ze het warmteverlies richting 30 Watt konden krijgen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

SkullboyNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:31:
[...]

Ik heb hem naar aanleiding van vragen en de opname in de nieuwe Panasonic folder online gezet. Maar duidelijke info van de importeur ontbreekt tot op heden. Zo ook de levertijd. Wordt vervolgd....

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-06 19:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30
Als je voor de Pana staat, blaast die dan uit of zuigt die lucht aan (en dus aan achterkant uitblaast)?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:10
PASware schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:01:
Als je voor de Pana staat, blaast die dan uit of zuigt die lucht aan (en dus aan achterkant uitblaast)?
Luchtstroom van achter naar voren.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sjimmie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:09:
Luchtstroom van achter naar voren.
En dat geldt voor alle merken buitenunits, en is ook gelijk voor L/W en L/L.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 11-05-2022 16:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 10:09
Mensen weten van het bestaan af van de opening topic? En dat daar documentatie staat? :P

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
davevleugel schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:24:
Mensen weten van het bestaan af van de opening topic? En dat daar documentatie staat? :P
ja hoor, ikke wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:56
Betekent dit dat jullie de WP plaatsen met de achterkant op het (zuid)westen aangezien daar de meeste wind vandaan komt? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?

Bij ons komt hij achter het huis waar weinig wind staat, maar ik kon over dit stuk eigenlijk niets vinden in de design manual :?

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:30
rbrt schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:03:
Betekent dit dat jullie de WP plaatsen met de achterkant op het (zuid)westen aangezien daar de meeste wind vandaan komt? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?

Bij ons komt hij achter het huis waar weinig wind staat, maar ik kon over dit stuk eigenlijk niets vinden in de design manual :?
Wij plaatsen de warmtepomp zo dat er aan de achterkant tenminste 30cm vrij is voor luchttoevoer en aan de voorkant voldoende werkruimte voor aansluiten, onderhoud en evt. reparatie. De windrichting doet er niet toe. De wind maakt hij zelf.

Zie de Service Manual

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 11-05-2022 22:35 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:41

hnq

Hierbij nomineer ik mezelf voor de prijs voor de simpelste pana-aansluiting ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8o8bBOY3MpKsKw9cI5LhOBzsZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMupZYBSod2kNa4vs0bZf1aL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WtI3_Qv9kF4uVKghsfxzHdYGYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lErGojh7NKJk9jr7Mp2SDa6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzVltGEl1WEiTaiv5TPO5XWJc9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDziVOZZCmWbD3hTJ9R6Ljav.jpg?f=fotoalbum_large

Aangesloten en door de muur (sorry @flippy ) met op maat gemaakte epdm/rvs flex-buizen incl. 5/4'' koppeling voor de pana en 1'' voor de verdeler. Nu de kabels nog en wachten op de vvw-frezer.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:23
Ik ben nog een beetje aan het puzzelen wat betreft de electrische aansluiting van een 9kW monoblock 1 fase in mijn 3x25A groepenkast.

Zelf dacht ik:
aardlekschakelaar en groep voor warmtepomp op fase 1
Aparte aardlekschakelaar en 2 groepen voor backup heater en element SWW vat op fase 2.

Heeft iemand suggesties op dit vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:24
@hnq En SWW?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

@BarryH WPB van Atlantic. Die staat al 3 jaar te snorren. Destijds met subsidie bijna gratis😎

[ Voor 24% gewijzigd door hnq op 12-05-2022 14:42 ]

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21
hnq schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:16:
Prachtig! Ik zou wel willen weten wat een installateur hiervoor voor offerte zou hebben neergelegd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangesloten en door de muur (sorry @flippy ) met op maat gemaakte epdm/rvs flex-buizen incl. 5/4'' koppeling voor de pana en 1'' voor de verdeler. Nu de kabels nog en wachten op de vvw-frezer.
je moet het verplaatsen van die buitenkraan ook meerekenen, valsspeler. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

@twain4me Haha scherp😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Team Welles

@hnq praktisch opgelost zo :)
Aandachtspuntjes:
* Armaflex is niet uv-bestendig en in trek bij vogels/ongedierte, dus nog bescherming of desnoods vijverfolie eromheen
* Gevlochten rvs kan als lont werken en vocht naar binnen trekken. Los daarvan: let op afschot.
* Een klein beetje bocht doet al veel voor trillingsdemping. Dit is alsnog vrij star.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Haha, die kruisjes op foto 2 doen me denken aan de Hornbach reclame! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Proton_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:31:
@hnq praktisch opgelost zo :)
Aandachtspuntjes:
* Armaflex is niet uv-bestendig en in trek bij vogels/ongedierte, dus nog bescherming of desnoods vijverfolie eromheen
* Gevlochten rvs kan als lont werken en vocht naar binnen trekken. Los daarvan: let op afschot.
* Een klein beetje bocht doet al veel voor trillingsdemping. Dit is alsnog vrij star.
Dank voor de tips.
Volgens de specs is het wel UV-bestendig? Ik denk dat ik er nog een laagje overheen doe en dan met tape er omheen. Het is veel zachter spul dan ik dacht.
Er zit wel iets van een flauwe bocht in, maar dat is niet veel inderdaad. Wel loopt het iets omhoog naar binnen. Moeilijk te zien op de foto denk ik. Bedoel je dat met afschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Team Welles

@hnq je hebt gelijk, je hebt de HT variant en die is is uv-bestendig :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
hnq schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Dank voor de tips.
Volgens de specs is het wel UV-bestendig? Ik denk dat ik er nog een laagje overheen doe en dan met tape er omheen. Het is veel zachter spul dan ik dacht.
Er zit wel iets van een flauwe bocht in, maar dat is niet veel inderdaad. Wel loopt het iets omhoog naar binnen. Moeilijk te zien op de foto denk ik. Bedoel je dat met afschot?
Goedkope oplossing "Gips band" daarna mooi zwart verven

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:07
Tinkerer84 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:16:
Ik ben nog een beetje aan het puzzelen wat betreft de electrische aansluiting van een 9kW monoblock 1 fase in mijn 3x25A groepenkast.

Zelf dacht ik:
Aparte aardlekschakelaar en 2 groepen voor backup heater en element SWW vat op fase 2.

Een combinatie van aardlekschakelaar en automaat wordt een aardlekautomaat genoemd, neemt in de groepenkast minder ruimte in.
Voor de wp een b20 A/ 30mA en voor beide heaters 2x b16A / 30mA nemen lijkt mij een goede keus.
Neem niet de goedkoopste die branden bij flinke continu belasting te snel door.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 21:22

.Frank

Frank.

.Frank schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:01:
*O* *O* *O* *O* *O*

Sinds gisteren hebben we eindelijk, na een maand leven zonder warm water of verwarming, een werkende warmtepomp! Einde van een epos, hartelijk dank voor de moral support hier, en zeker natuurlijk aan @flippy die diagnose kwam stellen op dag 2.

Hoe liep het af (at least for now): nadat eindelijk een monteur van Panasonic ter plekke was geweest vorige week woensdag, en na enkele uren troubleshooten (het vervangen van de 'externe' PCB bleek niet te helpen) kwamen we erachter dat de noise filter defect was. Die liet geen stroom door naar het externe PCB, en zonder spanning doe je weinig. Panasonic heeft toen een nieuw noise filter voor me besteld, die gisteren bezorgd werd. Installeren was makkelijk en duurde nog geen 10 minuten...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

... zeker omdat ik die pomp inmiddels al van binnen en van buiten kende. En daarna eindelijk... getik van de compressor! It's aliiiiive!

[Afbeelding]

Meteen de steentjes maar weer even aangeharkt. En zojuist getuige geweest van de eerste ontdooi-cyclus :*) .

De les

Dit is er misschien één voor de topicstart - dit is de les die we leren volgens mij. Heel belangrijk om te begrijpen is dat Panasonic echt per land opereert, en dat Panasonic (die je moet hebben als er écht iets mis is), alleen ondersteuning biedt aan installateurs, niet aan eindgebruikers.

Consequentie voor een Tweaker die zonder installateur een pomp koopt bij een Duitse dozenschuiver/groothandel (die dus niet zelf kan troubleshooten): géén support. De Duitse partij (in mijn geval ImmoTec) schakelt Panasonic Duitsland in, maar die kunnen niets doen omdat de pomp in Nederland staat. En als eindgebruiker kan je niet aankloppen bij Panasonic Nederland, want zij dealen niet met je.

Gelukkig had ik wél een Nederlandse installateur die meegeholpen heeft. Hij heeft zich bij Panasonic aangemeld (hij was nog geen lid van de 'Pro Club', dus vertraging), en toen Panasonic NL zwart op wit had dat de factuur voor hun ondersteuning naar hem mocht gaan (hij stuurt hem mij weer door, en ik gooi 'm over de schutting naar ImmoTec, kijken wat daar uit gaat komen...) vaardigden ze iemand af. Al met al was ik drie weken van het kastje naar de muur aan het gaan.

For the record: ik weet natuurlijk dat ik 100% recht had op tijdige reparatie / vervanging door ImmoTec, en ik heb ze dat in niet mis te verstane woorden laten weten. Ik geloof echter dat zij wel gedaan hebben wat ze konden, wat natuurlijk niet betekent dat ik ze geen vette factuur ga sturen voor alle extra kosten die ik gemaakt hebt voor de reparatie. In essentie hebben ze namelijk gezegd: sorry, regel 't zelf maar.

Dus pro-tip: als je je Panasonic warmtepomp in het buitenland koopt, zorg dan dat je een Nederlandse installateur achter de hand hebt die bij problemen (ik had dus 'n DOA) Panasonic Nederland kan inschakelen. Onderdelen die kapot blijken factureert Panasonic NL niet (coulance), maar er komt in dat geval wel een factuur naar je installateur, die 'm weer aan jou zal doorberekenen. Vervolgens moet je die kosten bij de buitenlandse partij zien te verhalen...

Disclaimer: het kan zijn dat andere distributeurs betere / internationalere banden hebben bij Panasonic dan ImmoTec.

Het vervolg

Nu kan ik eindelijk de puntjes op de 'i' gaan zetten! Nog even messing verloopmoffen plaatsen in plaats van de roestende ijzeren, m'n boilersensor vastlijmen, en overal de leidingen helemaal isoleren. Wat dat laatste betreft: @flippy, jij adviseerde Armaflex tape, in ieder geval voor de buitendelen, toch? En had je nu 'n tip voor hoe men daar het beste aan kon komen? O-) En daar overheen dan weer dit soort spul?

Ik ben nu het 'dry concrete'-programma aan het draaien voor onze vloer, en ga daarna even werken met de basisinstellingen in de Pana remote. Als de winter nadert ga ik m'n Heishamon eens even afstoffen en kijken wat daar allemaal mee te spelen valt... Nu eerst gewoon even douchen :Y)
Nog een (hopelijk nu echt!) laatste update over de kwestie van mijn DOA warmtepomp van ImmoTec. Zoals ik schreef heeft Panasonic NL uit coulance een monteur gestuurd die vaststelde wat het probleem was en me het juiste reserve-onderdeel stuurde. Dat onderdeel werd niet gefactureerd, maar er kwam wel een factuur voor arbeid en voorrijkosten naar mijn lokale warmtepompmonteur (Panasonic factureert alleen aan installateurs). Die factuur, plus de extra uren die mijn monteur gemaakt heeft, heeft hij mij doorberekend, en ik heb die factuur weer naar ImmoTec gestuurd. Tot mijn vreugde reageerden ze snel en vandaag hebben ze me het geld overgemaakt, en me zodoende grotendeels kosteloos gesteld voor de reparatie. Zat ik wel 'n maand zonder warm water en vooral in onzekerheid, maar dat op z'n minst soepel gegaan.

Toch nog maar even gepost, mocht iemand ooit dit topic doorzoeken op ImmoTec :) .

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tinkerer84 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:16:

Zelf dacht ik:

Backup Heater en Booster Heater (element sww tank) zitten toch op één voeding? Of heb je een grotere Booster Heater dan 3kW en schakel je die met een relais?

Normaal sluit je de twee voedingen van de warmtepomp aan op 2 aardlekautomaten in de groepenkast en de Booster Heater op de aansluiting op de hoofdprint van de warmtepomp. Die 2 aardlekautomaten zet je natuurlijk op twee verschillende fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
...
[Afbeelding]
...
Zitten er in die messing blokken met drukmeter en ontluchter ook aftap/vul aansluitingen en afsluiters? Je moet bij het vullen en aansluiten van de vv-slangen voorkomen dat er troep in de warmtepomp komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq

hnq

FransvWoerkom schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:25:
[...]

Zitten er in die messing blokken met drukmeter en ontluchter ook aftap/vul aansluitingen en afsluiters? Je moet bij het vullen en aansluiten van de vv-slangen voorkomen dat er troep in de warmtepomp komt.
Deze bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKwQWacMJIPVYPnuRO__Nokp80Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFhspCQpcPj0sWVw4VRjsXJe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zocht een compacte verdeler aangezien de ruimte wat beperkt is, en vond dus deze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Artikel deze maand in vakblad warmtepompen: lange levertijden warmtepompen vraag geëxplodeerd:

Door de hoge gasprijs is de vraag naar warmtepompen geëxplodeerd. Fabrikanten kunnen over het algemeen echter niet snel aan de grote vraag voldoen. Een reden is dat ze deze stijging niet zagen aankomen en er niet op hebben geanticipeerd. Snel warmtepompen fabriceren is vaak niet mogelijk, door schaarste aan bepaalde onderdelen, waaronder chips. Ook groothandels hebben niet op de grote stijging van de vraag geanticipeerd; ze zijn vaak al door de voorraden heen.

Uiteenlopende levertijden
Het gevolg van deze ontwikkelingen zijn langere levertijden. Die lopen uiteen, zo blijkt uit een belronde langs groothandels. Er zijn partijen die een levertijd van enkele weken noemen, maar vaker wordt aangegeven dat warmtepompen pas in augustus of september kunnen worden geleverd. Althans, als het goed is, legt een verkoper uit. “Er is geen zekerheid, zo horen we. Leveranciers weten het zelf vaak ook niet. De tekorten aan grondstoffen maken alles onzeker.”

Panasonic houdt het momenteel op september/oktober levering bij bestellingen nu ook zonder 100% garantie hiervoor af te geven. Geduld is dus een schone zaak helaas.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
De grote vraag naar wp zal nog jaaaaren lang aan houden, ik hoop niet dat dit leid naar goedkoop in elkaar geflanste warmtepompen die na een paar jaar gebruik al kapot gaan en niet meer gerepareerd kunnen worden omdat bijvoorbeeld onderdelen niet meer leverbaar zijn.
De grote vraag kan (zál) leiden naar slecht geïnstalleerde en niet geoptimaliseerde warmtepompen door onervaren en on-geïnteresseerde installatie bedrijven met 'jaren lange ervaring in aanleg van warmtepompen'...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ze zullen heus wel kwaliteit behouden en gaan opschalen, de markt is altijd rustig geweest en nu in een stroomversnelling geraakt. Tijd zal het leren

PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Degenen die moeten wachten op hun warmtepomp hebben nu mooi de tijd om hun huis verder te isoleren, vloerverwarming aan te leggen en hun radiatoren te vervangen door convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
FransvWoerkom schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:31:
Degenen die moeten wachten op hun warmtepomp hebben nu mooi de tijd om hun huis verder te isoleren, vloerverwarming aan te leggen en hun radiatoren te vervangen door convectoren.
Juist! Ondertussen heb ik alle installatie zelf gedaan ;) Letterlijk plaatsen nu en aansluiten die hap (en er dan achter komen dat ik beginnersfouten heb gemaakt 8)7 )

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
davevleugel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Juist! Ondertussen heb ik alle installatie zelf gedaan ;) Letterlijk plaatsen nu en aansluiten die hap (en er dan achter komen dat ik beginnersfouten heb gemaakt 8)7 )
wel hier posten, dan kunnen we er allemaal van leren (en je een heel klein beetje uitlachen :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Soms de reacties te lezen durf ik niks te plaatsen }:O

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
FransvWoerkom schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:54:
[...]

Backup Heater en Booster Heater (element sww tank) zitten toch op één voeding? Of heb je een grotere Booster Heater dan 3kW en schakel je die met een relais?

Normaal sluit je de twee voedingen van de warmtepomp aan op 2 aardlekautomaten in de groepenkast en de Booster Heater op de aansluiting op de hoofdprint van de warmtepomp. Die 2 aardlekautomaten zet je natuurlijk op twee verschillende fasen.
Je hebt helemaal gelijk, booster heater van het sww vat is maar 1,5 kW en kan dus gewoon via de warmtepomp aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
c0sje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:50:
Inmiddels de Panasonic 9kw staan, deze week 2 groepen in de meterkast aanleggen en en dan kan die aan en kan de CV ketel eraf.

Ik heb voor de liefhebber nog een 160mm mantelbuis liggen: een stuk van 2,7 meter. Gratis af te halen omgeving Zwolle voor de tweaker.
De Panasonic zal inmiddels wel draaien? Heb je hem (deels) zelf aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-07 22:27
Joris273 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:05:
[...]

De Panasonic zal inmiddels wel draaien? Heb je hem (deels) zelf aangelegd?
Ja sinds eind januari. Zelf aangesloten inderdaad. Tot op heden erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:09
blb4 schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:04:
[...]

Inderdaad, dat is toch mogelijk zo? Er is door de 3-wegklep geen aanvoer naar de radiatoren dus de retourleiding vanaf zolder kan kan toch 't water vanuit de warmtewisselaar in de boiler voeren?
Heb je dit inmiddels al draaien?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Ik heb vandaag even met groene-energiewinkel gebeld om te vragen of eind mei nog haalbaar is voor een 9kW T-cap (november besteld) schijnbaar wordt de levering weer uitgesteld, ook niet bekend wanneer hij dan wel komt.

René gaf aan dat Panasonic Nederland levertijden soms tot een week voor uitlevering aanpast en mede hierdoor durft hij geen datum meer te noemen.. boilervaten schijnen hetzelfde probleem te hebben.

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-06 21:03
rbrt schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:30:
Ik heb vandaag even met groene-energiewinkel gebeld om te vragen of eind mei nog haalbaar is voor een 9kW T-cap (november besteld) schijnbaar wordt de levering weer uitgesteld, ook niet bekend wanneer hij dan wel komt.

René gaf aan dat Panasonic Nederland levertijden soms tot een week voor uitlevering aanpast en mede hierdoor durft hij geen datum meer te noemen.. boilervaten schijnen hetzelfde probleem te hebben.
al gekeken bij Climamarket?

1-6-2022 levering staat op de site

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
buell schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:34:
[...]

Bedankt voor de tip, meteen even gauw gekeken maar ik zie daar wel de 1fase 9kW zonder t-cap. René zei inderdaad ook al dat het issue vooral speelde voor de T-CAP modellen, de non T-CAP had hij ook sneller leverbaar. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
buell schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:34:
[...]

Dat is echt appels met peren vergelijken. Dit zijn allemaal nog de oudere serie met de R410A (model tot 2022 dacht ik?), ondertussen is er een nieuwer type op de markt met R32. https://www.aircon.panaso.../new/r32-als-koudemiddel/

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
rbrt schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:54:
[...]

Bedankt voor de tip, meteen even gauw gekeken maar ik zie daar wel de 1fase 9kW zonder t-cap. René zei inderdaad ook al dat het issue vooral speelde voor de T-CAP modellen, de non T-CAP had hij ook sneller leverbaar. |:(
Ah oke ik heb zelf niet helemaal in het visier waar de t-cap voor staat maar dacht meld het ff. Dat het 1 fase was wist ik wel. 3 fasen is vaak meer een probleem idd.
davevleugel schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:02:
[...]

Dat is echt appels met peren vergelijken. Dit zijn allemaal nog de oudere serie met de R410A (model tot 2022 dacht ik?), ondertussen is er een nieuwer type op de markt met R32. https://www.aircon.panaso.../new/r32-als-koudemiddel/
Volgens de site en de specs van het type dat ik aangeef zou het met R32 moeten zijn dus daar lijkt me geen verschil te zitten. Dat het model anders is kan dat heb ik wellicht verkeerd begrepen Maar goed ik kom hier net pas kijken moet nog e.e.a. leren over dit merk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
buell schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Ah oke ik heb zelf niet helemaal in het visier waar de t-cap voor staat maar dacht meld het ff. Dat het 1 fase was wist ik wel. 3 fasen is vaak meer een probleem idd.

[...]

Volgens de site en de specs van het type dat ik aangeef zou het met R32 moeten zijn dus daar lijkt me geen verschil te zitten. Dat het model anders is kan dat heb ik wellicht verkeerd begrepen Maar goed ik kom hier net pas kijken moet nog e.e.a. leren over dit merk. 8)7
Om welke type gaat het dan die je aangeeft? Ik vind het niet in je voorgaande post. Op de site kom ik niks tegen met R32

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
davevleugel schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Om welke type gaat het dan die je aangeeft? Ik vind het niet in je voorgaande post. Op de site kom ik niks tegen met R32
https://www.climamarket.e...neratie-h-wh-mdc09h3e5-cl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Je hebt helemaal gelijk, dit is de nieuwste. ;)

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ruim 4900 euro voor de 9kw afgeleverd in NL. Ver boven de NL prijzen dus. Veel fouten in de omschrijving R32 en dan weer 410.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 17-05-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:33:
[...]

Ruim 4900 euro voor de 9kw afgeleverd in NL. Ver boven de NL prijzen dus. Veel fouten in de omschrijving R32 en dan weer 410. H en J wordt ook door elkaar gehaald. Zie pdf sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
Tinkerer84 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:15:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, booster heater van het sww vat is maar 1,5 kW en kan dus gewoon via de warmtepomp aangesloten worden.
Weet iemand of de booster heater op de printplaat is aangesloten via aansluiting 1 (warmtepomp) of aansluiting 2 (backup heater)?
Ik kon dit niet terugvinden in de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Carboy54 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:33:
[...]

Ruim 4900 euro voor de 9kw afgeleverd in NL. Ver boven de NL prijzen dus. Veel fouten in de omschrijving R32 en dan weer 410.
Nu met 39% korting! :o

De prijzen stijgen nog niet zo snel als de energieprijs, maar daar zorgt de installateur wel voor met allerlei (nutteloze) extra's als expansiebuffervaten; doorloop-pompen; 3-weg multikleppen... hoe moet je als niet Tweaker weten dat het onzin is of niet?

Eind 2019 gekocht: Pana 7KW H mono €3240,= geleverd vanuit Nederland bij de voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
Even een algemene vraag die ik nog niet gevonden krijg.
waar hebben jullie de info vandaan dat zowel de 5kw, 7kw en de 9kw allemaal het zelfde minimale vermogen kunnen leveren? over het algemeen hoe zwaarder de WP hoe hoger ook het minimale vermogen. Ik krijg het althans nog niet gevonden wat het minimale vermogen is van deze units. Niet in de spec manuals. of ik kijk er overheen. (type 9kw: WH-MDC09J3E5-CL)

ik stuurde een paar berichten terug de link door van ClimaMarket. Ik begreep later in de post dat met verzendkosten deze duurder is dan in NL. Waar bestellen julliue zoal deze Wp? (3 fase evt als het 9Kw model het zelfde minimale vermogen heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:11

ErikVers

e-Duurzaam

buell schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:42:
waar hebben jullie de info vandaan dat zowel de 5kw, 7kw en de 9kw allemaal het zelfde minimale vermogen kunnen leveren? over het algemeen hoe zwaarder de WP hoe hoger ook het minimale vermogen. Ik krijg het althans nog niet gevonden wat het minimale vermogen is van deze units. Niet in de spec manuals. of ik kijk er overheen. (type 9kw: WH-MDC09J3E5-CL)

ik stuurde een paar berichten terug de link door van ClimaMarket. Ik begreep later in de post dat met verzendkosten deze duurder is dan in NL. Waar bestellen julliue zoal deze Wp? (3 fase evt als het 9Kw model het zelfde minimale vermogen heeft)
@Carboy54 misschien weet jij nog een bestel adres? 😋👍

@buell Wat betreft minimale afgifte dacht ik dat dit in de design manuel staat bij één van de afgifte grafieken. Daar al doorheen gebladerd?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Proefondervindelijk en theoretisch onderbouwt.

Oftewel,
- van tweakers die deze modellen in bezit hebben en erover rapporteren.
- een vergelijking maken van alle onderdelen in de drie versies om er vervolgens achter te komen dat ze vrijwel nagenoeg hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-06 22:33
Aanstaande vrijdag mijn Panasonic 5kW (H versie) monobloc afkoppelen. Over een paar maanden wordt deze 4 meter verderop geplaatst vanwege een aanbouw.

Kan ik de spanning er af halen, aftappen en de leidingen ontkoppelen? Of dien ik bij het buiten bedrijf nemen voor een paar maanden nog extra maatregelen te nemen?

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 17-05-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
Hallo

Even een vraag,
ik ga nu de eerste zomer tegemoet met een wh-mxc09h3e8 monobloc 3fase systeem.

Waarbij ik vloerverwarming boven + beneden heb.

Nu had ik niet door dat mijn vloerverwarming altijd standaard 24/7 op Heat staat ingesteld op 25graden watertemperatuur.

Nu merkten we dat de kamertemperatuur zo een 26graden was en sinds we een baby hebben van 4weken
was het een lastige nacht.

Nu heeft dit systeem ook "een cooling systeem" had ik gezien.

Nu in de zomermaanden zou ik best het systeem op AUTO plaatsen of op cooling ?

Maar op cooling begrijp ik niet echt de opties , dus op HEAT kan je de temperatuur bijvoorbeeld van het water op 20 of 25 of 30graden zetten maar bij cooling begint het vanaf 0 , wat betekent die 0 en als ik dit op 0 laat of 5 of 10 , wat gebeurt er precies ?

Of laten jullie de warmtepomp op Auto staan heel het jaar en zal die in de zomermaanden cooling gebruiken ?

Dan nog een laatste vraag is : Als er dus veel cooling wordt gebruikt , moet dit regelmatig bijgevuld worden of krijg ik daar een waarschuwing van dat een technieker dit moet vullen of hoe werkt dit precies?

Danku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:24
Bijvullen lijkt me niet aan de orde. Koelen moet je vooral op letten dat je niet onder het dauwpunt komt, want dan krijg je condensvorming en dat wil je voorkomen (te koude leiding slaat vocht uit de lucht op neer).
Ik heb radiatoren, dus geen ervaring mee.

Ik heb wel vaker gelezen dat het werkt, je kan een paar graden van de temperatuur afhalen, maar de luchtvochtigheid wordt dan wel hoger, dus het is minder effectief als een airco.

Daarnaast kun je in de WP ook instellen vanaf welke buitentemperatuur hij sowieso moet stoppen met verwarmen, wellicht sowieso een goede setting om even te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
buell schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk dat 3-fasen een leveringsprobleem kent. Als je even vooruit kijkt, inductiefornuis, elektrische auto, >4kW zonnepanelen, is 3-fase vaak deel van de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tinkerer84 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:04:
[...]

Weet iemand of de booster heater op de printplaat is aangesloten via aansluiting 1 (warmtepomp) of aansluiting 2 (backup heater)?
Ik kon dit niet terugvinden in de documentatie.
De booster heater zit bij alle modellen op power supply 2. Bij één model zit daar trouwens niet de backup heater op. Zie de Service Manual van jouw favoriete warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]
Daarnaast kun je in de WP ook instellen vanaf welke buitentemperatuur hij sowieso moet stoppen met verwarmen, wellicht sowieso een goede setting om even te bekijken.
Ik heb nu de warmtepomp via de weekkalender afgeschakeld op uitsluitend het opwarmen van de tank tussen 12:00 en 18:00 na. Het lijkt me niet nodig nu de buitenlucht verder op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Chris499 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:11:
Aanstaande vrijdag mijn Panasonic 5kW (H versie) monobloc afkoppelen. Over een paar maanden wordt deze 4 meter verderop geplaatst vanwege een aanbouw.

Kan ik de spanning er af halen, aftappen en de leidingen ontkoppelen? Of dien ik bij het buiten bedrijf nemen voor een paar maanden nog extra maatregelen te nemen?
Plastic doppen op aan- en afvoer. Zeiltje er over tegen water en (bouw)stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Het staat in de TS, dat is toch een prima bron :+
In de afgelopen jaren voor jouw gemak door diverse vriendelijke tweakers gemeten en bevestigd, ze worden pas met type en minimaal vermogen vermeld in de TS als het bevestigd is uit meerdere bronnen. daarom staan niet alle types erin, de modellen die veel zijn gekocht zijn vaak gemeten.
(3 fase evt als het 9Kw model het zelfde minimale vermogen heeft)
Je kan er veilig vanuit gaan dat 3 fase een hoger minimaal vermogen heeft dan een 1 fase machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@twain4me precies wat ik al zei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
twain4me schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 05:44:
[...]

Het staat in de TS, dat is toch een prima bron :+
In de afgelopen jaren voor jouw gemak door diverse vriendelijke tweakers gemeten en bevestigd, ze worden pas met type en minimaal vermogen vermeld in de TS als het bevestigd is uit meerdere bronnen. daarom staan niet alle types erin, de modellen die veel zijn gekocht zijn vaak gemeten.

[...]

Je kan er veilig vanuit gaan dat 3 fase een hoger minimaal vermogen heeft dan een 1 fase machine.
Bedankt voor je reactie. ik was in de documentatie aan het spitten en had het topic start wel gezien maar probeerde dat te verifiëren aan de documentatie. Maar toch bedankt voor je verwijzing.

Ik ben het persoonlijk er niet mee eens dat een bv 9Kw 1 fase een lager minimum vermogen zou hebben dan een 9Kw 3 fase. Dit zou alleen kunnen als ook de compressor pomp (koudemiddel) anders is bij een 3 fase. intern wordt alleen de motor anders gewikkeld en uitbedraad bij een 3 fase. Maar goed dat is wat ik vanuit mijn vakkennis weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 15:57
buell schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:49:
[...]

Bedankt voor je reactie. ik was in de documentatie aan het spitten en had het topic start wel gezien maar probeerde dat te verifiëren aan de documentatie. Maar toch bedankt voor je verwijzing.

Ik ben het persoonlijk er niet mee eens dat een bv 9Kw 1 fase een lager minimum vermogen zou hebben dan een 9Kw 3 fase. Dit zou alleen kunnen als ook de compressor pomp (koudemiddel) anders is bij een 3 fase. intern wordt alleen de motor anders gewikkeld en uitbedraad bij een 3 fase. Maar goed dat is wat ik vanuit mijn vakkennis weet :)
@FransvWoerkom heeft een 3 fase 12 KW, die weet zo het minimum vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
KaDoos schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:04:
[...]

ik een 9KW , maar ook dat blijft een H dus 100% zeker weet je het niet voor de J totdat iemand daar aan meet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
zover was ik nog niet met lezen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:11
Hier binnenkort ook een Panasonic 7H plaatsen maar nu is het wat lastig met de bedrading van de WP naar de thermostaat dus lijkt het me beter om maar een draadloze thermostaat te nemen.

Zijn er nog nog dingen waar ik dan rekening mee moet houden met wat een thermostaat kan zoals aan/uit, opentherm, hysterese of iets anders waar ik nog niets van weet?

De pana komt rechtstreeks op de gesloten verdeler van de vloerverwarming en er zijn geen zone's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Idanue schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:48:
Hier binnenkort ook een Panasonic 7H plaatsen maar nu is het wat lastig met de bedrading van de WP naar de thermostaat dus lijkt het me beter om maar een draadloze thermostaat te nemen.

Zijn er nog nog dingen waar ik dan rekening mee moet houden met wat een thermostaat kan zoals aan/uit, opentherm, hysterese of iets anders waar ik nog niets van weet?

De pana komt rechtstreeks op de gesloten verdeler van de vloerverwarming en er zijn geen zone's.
kan je de thermostaat niet gewoon ergens anders hangen? stuk handiger als je gewoon de controller er voor kan gebruiken.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

Anoniem: 1669366

Offtopic: misschien ook wat voor jullie, warmtepomp ondersteuning voor HA in het energie dashboard stemmen;
https://community.home-as...e-energy-dashboard/405399

Mijn Panasonic Mono-bloc J-Generation KIT-WH-MDC07J3E5-W is geïnstalleerd!

Installatie is vlekkenloos verlopen.
Subsidie aanvraag ook gedaan.
Heb veel aan jullie tips gehad.
Moet nog wel een stooklijn invoeren.
Wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoKe3422wNM-l7cAvoYdvNyhmQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4ZiuaqJKRf4eeDuFbDikVSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7st83EzgVdSrvOqwUnuM2_L4Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PqwfZuK0p8JquOZevGfrohW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yysFsO17FvqWjCNM6wZoFD3o_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nnCwFHT8oNJ28JyNwLoub21.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47i_ZsB6JTw66fzL4jdifT4ldhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcQpmDCg4kDgtLcV1ieQjT65.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7llYieAiDixe9PMhcwR2QH9eaxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQgSK4THlrnYOksPXhi6lM3G.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3VUDNdMbjzf4SMOgParfLbmchs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1d1eMHh2AuqnAEtKZFPpjXn.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten: (incl.btw)

€3850,- Aanschaf 7 kW Warmtepomp
€30,- Print Heisamon besturing
€150,- Filter: Spirotech Spirotrap Magnabooster MB3 vuilafscheider - 28mm knel
€175,- Elektramat (verdeler, automaten, kabel etc)
€166,- Heima24 pantserslangen, koppelingen etc
€54,- Grind, antiworteldoek, pvc buis (80mm wit)
€32,- Cv-buis 28mm, flex pvc buis (elektra)
€65,- Bigfoots
€84,- Diverse koppelingen warmteservice
€32,- Betonbielzen 120x20x12 antraciet
€150,- Inbedrijfstelling factuur
€ 28,- Isolatiemateriaal https://www.heima24.de/in...dicke-25-mm-100-enev.html

Gebruikte materialen:

2x Pantserslang (Panzerschlauch mit EPDM-Inliner und Edelstahl - 1" AG x 1" IG - 500 mm)
LOCTITE 55
2x Kogelkraan GIACOMINI Kugelhahn mit Schneidring-Verschraubungen für Kupferrohr 28 mm x 28 mm
2x Messing-Reduseerstuk 1 1/4" IG x 1" AG - mit Sechskant
Heishamon print en kabel
28mm CV-buis gegalvaniseerd
Diverse messing koppelingen voor koppeling aan CV
Minverdelers voor zekeringen: Hager miniverdeler 1-rij 8 modules 182x180 mm (GD108E)
Neopreen kabel H07RNF 3x2,5 per meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM0jbdMDmN_o6rQMVoe46rTZESg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEjuZBdYA6fJfgv1c8KsWZ3m.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y9i3-AabNxIGDiZnIGwTBYSbm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5eyx0xwctVT5dvcxpnesHBn1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 1669366 op 06-06-2022 05:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:42
Anoniem: 1669366 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:38:
Dat ziet er netjes uit! heb je veel zelf gedaan of heb je een installateur kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ranjo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Dat ziet er netjes uit! heb je veel zelf gedaan of heb je een installateur kunnen vinden?
Bedankt!
Alles zelf gedaan, factuur via kennis voor inbedrijfstelling.
Zal post aanpassen met gebruikte spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
Anoniem: 1669366 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:38:
Offtopic: misschien ook wat voor jullie, warmtepomp ondersteuning voor HA in het energie dashboard stemmen;
https://community.home-as...e-energy-dashboard/405399

Installatie is vlekkenloos verlopen.
Subsidie aanvraag ook gedaan.
Heb veel aan jullie tips gehad.
Moet nog wel een stooklijn invoeren.
Wat foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Kosten: (incl.btw)

3850 Aanschaf 7 kW Warmtepomp
30 Print Heisamon besturing
150 vuilvanger/filter
175 elektramat (kabel, kast etc)
166 heima24 pantserslangen, koppelingen
54 grind, antiworteldoek, pvc buis
32 Cv-buis 28mm, flex pvc buis (elektra)
65 Bigfoots
84 Diverse koppelingen warmteservice
150 Inbedrijfstelling factuur
?? Isolatiemateriaal (ToDo)

Gebruikte materialen:

2x Pantserslang (Panzerschlauch mit EPDM-Inliner und Edelstahl - 1" AG x 1" IG - 500 mm)
LOCTITE 55
2x Kogelkraan GIACOMINI Kugelhahn mit Schneidring-Verschraubungen für Kupferrohr 28 mm x 28 mm
2x Messing-Reduseerstuk 1 1/4" IG x 1" AG - mit Sechskant
Heishamon print en kabel
28mm CV-buis gegalvaniseerd
Diverse messing koppelingen voor koppeling aan CV
Minverdelers voor zekeringen: Hager miniverdeler 1-rij 8 modules 182x180 mm (GD108E)
Neopreen kabel H07RNF 3x2,5 per meter

*zal linkjes maken naar artikel
Netjes gedaan! Klepje van de miniverdeler 2 goed dicht houden als je gaat ontluchten ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vandaag op een zeer drukke en interessante VSK beurs geweest samen met mijn monteur. Wij hebben uitvoerig gesproken met mijn importeur over de leveringsproblemen in het algemeen en Panasonic in het bijzonder en wat dat betekent voor mijn uitstaande backorders. Men heeft oprecht toegezegd er alles aan te doen om de pompen op een redelijke termijn te kunnen uitleveren zonder hiervoor garanties te kunnen afgeven. Momenteel investeert Panasonic in een grote fabriek in Tsjechië voor de Aquarea lijn waaruit straks een grote hoeveelheid Aquarea pompen geleverd zullen gaan worden met korte aanvoerlijnen. Men heeft mij verzekerd als een van hun belangrijke afnemers dat het goed moet komen. Let's hope meer kan ik er niet van maken maar ik heb vertrouwen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OW49IIzWzNp7AxSc9UxRvKNWoG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3pX0f0Swpc0awmAI8rEOcnz0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 20-05-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 17:26
ik zag op tv al wat dingen van de VSK beurs voorbij komen mbt warmtepompen zonder buiten unit (Vaillant) en creatieve oplossingen voor de buiten (schoorstenen e.d.)
Waren er nog interessante oplossingen voor grotere vermogens (15kW bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

maxtrash schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:33:
ik zag op tv al wat dingen van de VSK beurs voorbij komen mbt warmtepompen zonder buiten unit (Vaillant) en creatieve oplossingen voor de buiten (schoorstenen e.d.)
Jazeker stuur mij een mail want ik mag hier geen reclame maken :-) dan kan ik jou informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

impacts schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:47:
[...]

Inderdaad. Volgens mij zit er ook een "fout" in de installatiehandleiding.

Volgens de installatiehandleiding:

Gebruik de 7 doppen om alle gaten te dichten , gebruik vervolgens de condensafvoer elleboog en zorg dat deze in een vorstvrije uitloop zit. 80cm onder de grond.

Zoals dit:

[Afbeelding]

** ergens anders staat gebruik geen elleboog in "koude" gebieden? " Zweden/Noorwegen" ??

Geloof me dit werkt dus niet ;-)
Gevolg de boel vriest alsnog dicht en het water kan niet weg door het afsluiten van de bodemplaat met doppen..

When a Drain elbow 1 is used, please ensure to follow below:
- the unit should be placed on a stand which is taller than 50 mm.
- cover the ø20mm holes with Rubber cap 2 (refer to illustration below).
- use a tray (fi eld supply) when necessary to dispose the outdoor unit drain water.
• If the unit is used in an area where temperature falls below 0°C for 2 or 3 consecutive days, it is recommended not to use the Drain elbow
and Rubber cap 2, for the drain water freezes and the fan will not rotate.

In een totaal andere manual (van een ander model maar wel hetzelfde element CZ-NE3P :

[Afbeelding]
Wat zou je nu adviseren om te doen?
Ik heb zelf nu alle gaten onder open (zonder pluggen) en zonder elleboog.
Snap het nut ook niet echt van dichtmaken.

Ik heb ook elektr.vloerverwarmingslint liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i7s17U-qIwcqOKBqD1stAJCDCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juENmPo7SfTbZubVIL0HUe0L.jpg?f=fotoalbum_large
Zou ik dat niet gebruiken om de "pan" te verwarmen. (Base Pan Heater, art: CWA341071) vermogen onbekend.
Er is een aansluitmogelijkheid voor las ik, moet nog even de eisen nakijken...

Hieronder mijn eerste poging voor de stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EP16YAl_ZhDlB2ZC4cfM8eM86c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1sceolqZoRbzTbrPuh6FQ8Y.jpg?f=fotoalbum_large
Geen idee of dat te optimistisch is.
Delta T op 4 gezet.
WP uit bij +15 graden buiten.
Lastig testen ook nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1669366 op 21-05-2022 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
KaDoos schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Tegen de 4kW.

Was er niet ooit een mededeling van Robert Jaworski dat bij de meeste modellen het minimum vermogen 1/3 is van het maximum vermogen?

@buell De 3-fase modellen zijn T-cap. Die zijn gemaakt om het maximum vermogen te handhaven bij zeer lage buitentemperaturen. Ze hebben dus ook andere karakteristieken. En overigens draaien de compressors allemaal op draaistroom uit een omvormer die loopt op gelijkstroom uit een gelijkrichter. Uiteraard zijn de gelijkrichters van de 1-fase en 3-fase modellen ook verschillend.

Waarom je druk maken over het minimum vermogen? Je kunt de warmtepomp uit zetten als de warmtevraag te klein is. Bij de keuze tussen 5, 7, 9kW J-serie zou ik kijken naar de maximum karakteristieken in de Service Manual hfdst 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gordon
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-07-2024
FransvWoerkom schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Waarom je druk maken over het minimum vermogen? Je kunt de warmtepomp uit zetten als de warmtevraag te klein is. Bij de keuze tussen 5, 7, 9kW J-serie zou ik kijken naar de maximum karakteristieken in de Service Manual hfdst 21.
Dit is ook mijn mening. Ik denk dat het ook relevant is om het COP-verschil in ogenschouw te nemen. Volgens de specs heeft de J-seriers 5Kw-versie een hogere COP dan de 7 en 9 Kw-versie voor zowel verwarming als koeling. Dit betekent dat het gebruik van elektriciteit minder overuren zal zijn dan de 7Kw en 9Kw versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gordon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRzfBOYGNfFSh3_ZGBw1s-C52I4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJt9yOotMORC5CTSPMBK54qo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
@gordon behalve dat de COP van de 7 en 9 bij het leveren van 5kW niet tot nauwelijks zal verschillen dan de 5 zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

gordon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Dit is ook mijn mening. Ik denk dat het ook relevant is om het COP-verschil in ogenschouw te nemen. Volgens de specs heeft de J-seriers 5Kw-versie een hogere COP dan de 7 en 9 Kw-versie voor zowel verwarming als koeling. Dit betekent dat het gebruik van elektriciteit minder overuren zal zijn dan de 7Kw en 9Kw versie.
Theoretisch wellicht maar in de praktijk verwaarloosbaar. Een 9 kw doet het nu bij mij op zijn sloffen. Mijn eerdere 5 kw moest vol aan de bak. Het verbruik is bij mij daardoor niet omhoog gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gordon
@CurlyMo , @Carboy54
Dan is er geen reden meer om niet voor de 9KW-uitvoering te kiezen. Hoe vergelijkt u het elektriciteitsverbruik van uw vroege 5Kw-versie met de nieuwe 9Kw-versie, aangezien het weer verschilt tussen verschillende periodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
gordon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:18:
@CurlyMo , @Carboy54
Dan is er geen reden meer om niet voor de 9KW-uitvoering te kiezen.
Dat is ook ondertussen de consensus in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

gordon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:18:
@CurlyMo , @Carboy54
Dan is er geen reden meer om niet voor de 9KW-uitvoering te kiezen. Hoe vergelijkt u het elektriciteitsverbruik van uw vroege 5Kw-versie met de nieuwe 9Kw-versie, aangezien het weer verschilt tussen verschillende periodes.
Klopt het is een schatting over 6 jaar. Dit jaar zit ik zelfs ver onder mijn gemiddelde door de zachte winter. Maar de 9 kw draait veel rustiger bij mijn grote woning dan de 5 kw met veel kortere defrosts en ook korter gebruik daardoor van het element en is de pomp ook weer sneller op temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

maxtrash schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:33:
De meeste zonder buitenunit doen max 4 Kw. Leuk voor optimaal geïsoleerde jonge woningen. Ook met grotere vermogens van 5 tot 140 Kw. leuk aanbod in monoblock. Draaiend op Propaan R290 met 2 compressoren. Een kleine voor hoge buiten temperaturen en een grote voor veel vermogen als het moet tot 70 graden watertemperatuur. En met een COP tot 5,4. Ook een totaal oplossing als schoorsteen op schuine daken met een Db(a) van max 40. Mooie ontwikkelingen dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 22-05-2022 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
Op dit moment ben ik de houtenvloer van mijn woning aan het vervangen voor een betonnen broodjesvloer zodat daar straks de vloerverwarming in kan leggen. Ik laat straks via de kruipruimte alle bekabeling lopen en moet dus voordat de beton op de vloer komt uitsparingen maken voor de kabels die omhoog moeten komen.
Ik las dat de besturingsunit/thermostaat die bij de pana zit niet heel nauwkeurig is dus ik wilde die in de technische ruimte hangen en dan een losse thermostaat in de woonkamer die de 9kw pana gaat aansturen. Is dit een goedplan of kan ik ze beter alle 2 in de woonkamer hangen? Zoja dan moet ik 2 leidingen leggen.

Ik heb al meerdere vragen en discussies gezien over welke thermostaat je het beste kan gebruiken maar zover ik heb gezien is daar nergens echt een sluitend antwoord op gekomen. Is er al een goede thermostaat op de markt met een hysterese van 0,2?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:45
SkullboyNL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:54:
Op dit moment ben ik de houtenvloer van mijn woning aan het vervangen voor een betonnen broodjesvloer zodat daar straks de vloerverwarming in kan leggen. Ik laat straks via de kruipruimte alle bekabeling lopen en moet dus voordat de beton op de vloer komt uitsparingen maken voor de kabels die omhoog moeten komen.
Ik las dat de besturingsunit/thermostaat die bij de pana zit niet heel nauwkeurig is dus ik wilde die in de technische ruimte hangen en dan een losse thermostaat in de woonkamer die de 9kw pana gaat aansturen. Is dit een goedplan of kan ik ze beter alle 2 in de woonkamer hangen? Zoja dan moet ik 2 leidingen leggen.

Ik heb al meerdere vragen en discussies gezien over welke thermostaat je het beste kan gebruiken maar zover ik heb gezien is daar nergens echt een sluitend antwoord op gekomen. Is er al een goede thermostaat op de markt met een hysterese van 0,2?
De standaard pana bedieningunit is als ruimtethermostaat vrij onhandig en als ik het zelf zou zeggen vrijwel onbruikbaar. Voor wat betreft de bekabeling maakt het niet zoveel uit welke thermostaat je er aan hangt maar liever wat dikker met wat meer aders zodat je altijd goed zit.

Ik heb zelf de pana bedieningsmodule wel in de woonkamer hangen om de statistieken en frequenties etc te kunnen opvragen. Maar ik heb via domotica verschillende temperatuursensoren in de kamer hangen om zo nauwkeurig de temperaturen in de gehele ruimte in de gaten te houden. Ik stuur op watertemperatuur en zet de panasonic temperatuur vrij hoog zodat hij nooit de waarde haalt en dus altijd op een laag pitje blijft pruttelen, zodra het te warm wordt (in het voorjaar) krijg ik een melding en zet ik hem uit.

Er zijn dus verschillende mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Sturmer93 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:02:
[...]

De standaard pana bedieningunit is als ruimtethermostaat vrij onhandig en als ik het zelf zou zeggen vrijwel onbruikbaar. Voor wat betreft de bekabeling maakt het niet zoveel uit welke thermostaat je er aan hangt maar liever wat dikker met wat meer aders zodat je altijd goed zit.

Ik heb zelf de pana bedieningsmodule wel in de woonkamer hangen om de statistieken en frequenties etc te kunnen opvragen. Maar ik heb via domotica verschillende temperatuursensoren in de kamer hangen om zo nauwkeurig de temperaturen in de gehele ruimte in de gaten te houden. Ik stuur op watertemperatuur en zet de panasonic temperatuur vrij hoog zodat hij nooit de waarde haalt en dus altijd op een laag pitje blijft pruttelen, zodra het te warm wordt (in het voorjaar) krijg ik een melding en zet ik hem uit.

Er zijn dus verschillende mogelijkheden :)
Let wel dat er in het algemeen 2 manieren worden gebruikt voor een "externe thermostaat".
Een thermostaat op de aan/uit aansluiting, die schakelt dan laag voltage, of een thermostaat op de "externe thermostaat" aansluiting die 220V schakelt. Laat echter niet dat voltage de keuze bepalen, maar de functionaliteit, en pas dan eventueel je keuze voor de kabel aan daarop.
(en als je de externe thermostaat aansluiting wilt gebruiken over een kabeltje die niet geschikt is voor 220V dan gebruik je, net als ik, een eenvoudig relais)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SkullboyNL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:54:

Een extra leiding is nooit weg. De bedieningsunit in de buurt is wel fijn om te shiften bij uitzonderlijke omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Update. De besturing via HA en Node Red voor elkaar (Heisamon).
Ik ben tevreden! Wist niet dat de J serie zo laag kon in compressor frequentie.
Lekker stil nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUVHqcQt75gFFrOBx-q-jXVb698=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeE0bIDbLU1Bv4UcwOjlvIka.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pOGME2xLQquR8iM3UgbU6va1sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0ufeEnjXzhOGUC0cpenZN60.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1669366 op 23-05-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
@Sturmer93 @sjimmie

De bedoeling is om Home Assistant te koppelen voor de statistieken en grotendeels de regeling van de pana. Er komt in de gang ook een tablet te hangen waar je snel bij alle settings van het huis kan komen. De 2de thermostaat is dan ook meer als failover voor het geval Home Assistant niet functioneert. Je zal het namelijk net zien dat Home Assistant een keer niet werkt en ik van huis ben en daardoor de pana het huis niet verwarmt. Denk niet dat mijn vriendin dat zo grappig vind.

@Carboy54
De bedieningsunit komt in de kelder te hangen dus daar kan je best makkelijk bij komen. Maar het is niet echt de bedoeling dat iemand met zijn vingers aan de bedinging van de pomp gaat komen. Anders zie ik het wel weer gebeuren dat mijn vriendin denkt de temp te verhogen en dat ze dan de pomp verkeerd instelt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SkullboyNL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:58:
@Sturmer93 @sjimmie

De bedoeling is om Home Assistant te koppelen voor de statistieken en grotendeels de regeling van de pana. Er komt in de gang ook een tablet te hangen waar je snel bij alle settings van het huis kan komen. De 2de thermostaat is dan ook meer als failover voor het geval Home Assistant niet functioneert. Je zal het namelijk net zien dat Home Assistant een keer niet werkt en ik van huis ben en daardoor de pana het huis niet verwarmt. Denk niet dat mijn vriendin dat zo grappig vind.

@Carboy54
De bedieningsunit komt in de kelder te hangen dus daar kan je best makkelijk bij komen. Maar het is niet echt de bedoeling dat iemand met zijn vingers aan de bedinging van de pomp gaat komen. Anders zie ik het wel weer gebeuren dat mijn vriendin denkt de temp te verhogen en dat ze dan de pomp verkeerd instelt.
Kwestie van een andere vriendin nemen die wel naar jou luistert. 🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Let wel dat er in het algemeen 2 manieren worden gebruikt voor een "externe thermostaat".
Een thermostaat op de aan/uit aansluiting, die schakelt dan laag voltage, of een thermostaat op de "externe thermostaat" aansluiting die 220V schakelt. Laat echter niet dat voltage de keuze bepalen, maar de functionaliteit, en pas dan eventueel je keuze voor de kabel aan daarop.
(en als je de externe thermostaat aansluiting wilt gebruiken over een kabeltje die niet geschikt is voor 220V dan gebruik je, net als ik, een eenvoudig relais)
De combinatie externe thermostaat met sww vat gaat niet werken via de 2e aansluiting aan/uit. Als de thermostaat uit schakelt heeft jouw vriendin op termijn een koud bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Sturmer93 @sjimmie

@Carboy54
Ja ik werk ook met home assistant, en de thermostis gebaseerd op een esp, die ook luchtvochtigheid, co2, licht, beweging enzovoort registreert en naar HA stuurt. En andersom is de temperatuur instelling en timer van die thermostaat vanuit HA geregeld.
Maar precies wat je zegt, wat als het uitvalt. Ik heb al een paar keer panne gehad met mijn raspberry po, en ook de esp hangt heel soms. Dus ik zou liefst ook een “gewone” thermostaat willen met een hele kleine hysterese, een timerfunctie en bij voorkeur dan ook nog “extra” met wifi of zigbee… Oja, en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:15:
[...]

De combinatie externe thermostaat met sww vat gaat niet werken via de 2e aansluiting aan/uit. Als de thermostaat uit schakelt heeft jouw vriendin op termijn een koud bad.
precies, dus ik schakel op de officiële thermostaat aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
@Sturmer93 @sjimmie

:|

Ik hoop dat haar ketting veder wel lang genoeg is om bij de wc te komen, anders moet ze in de keuken poepen en dat is best zielig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
sjimmie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Ja ik werk ook met home assistant, en de thermostis gebaseerd op een esp, die ook luchtvochtigheid, co2, licht, beweging enzovoort registreert en naar HA stuurt. En andersom is de temperatuur instelling en timer van die thermostaat vanuit HA geregeld.
Maar precies wat je zegt, wat als het uitvalt. Ik heb al een paar keer panne gehad met mijn raspberry po, en ook de esp hangt heel soms. Dus ik zou liefst ook een “gewone” thermostaat willen met een hele kleine hysterese, een timerfunctie en bij voorkeur dan ook nog “extra” met wifi of zigbee… Oja, en betaalbaar.
Heeft Computherm geen passend model? https://www.computherm.info/en/wi-fi_thermostats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
The temperature to be maintained by the thermostat can be speci- fied in 0.5 °C steps.
mijn esp doet dat in stapjes van 0,1 en ik vind 0,5 te grote stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
@Sturmer93 @sjimmie

@Carboy54
Net zoals hier gewoon de oude (niet aangesloten) thermostaat laten hangen als placebo. Als ik het niet had verteld was de WAF er niet achter gekomen.
Pagina: 1 ... 62 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.