.Frank schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:01:
Sinds gisteren hebben we eindelijk, na een maand leven zonder warm water of verwarming, een werkende warmtepomp! Einde van een epos, hartelijk dank voor de moral support hier, en zeker natuurlijk aan @
flippy die diagnose kwam stellen op dag 2.
Hoe liep het af (at least for now): nadat
eindelijk een monteur van Panasonic ter plekke was geweest vorige week woensdag, en na enkele uren troubleshooten (het vervangen van de 'externe' PCB bleek niet te helpen) kwamen we erachter dat de noise filter defect was. Die liet geen stroom door naar het externe PCB, en zonder spanning doe je weinig. Panasonic heeft toen een nieuw noise filter voor me besteld, die gisteren bezorgd werd. Installeren was makkelijk en duurde nog geen 10 minuten...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
... zeker omdat ik die pomp inmiddels al van binnen en van buiten kende. En daarna eindelijk... getik van de compressor! It's aliiiiive!
[Afbeelding]
Meteen de steentjes maar weer even aangeharkt. En zojuist getuige geweest van de eerste ontdooi-cyclus

.
De les
Dit is er misschien één voor de topicstart - dit is de les die we leren volgens mij. Heel belangrijk om te begrijpen is dat Panasonic echt
per land opereert, en dat Panasonic (die je moet hebben als er écht iets mis is),
alleen ondersteuning biedt aan installateurs, niet aan eindgebruikers.
Consequentie voor een Tweaker die zonder installateur een pomp koopt bij een Duitse dozenschuiver/groothandel (die dus niet zelf kan troubleshooten): géén support. De Duitse partij (in mijn geval ImmoTec) schakelt Panasonic Duitsland in, maar die kunnen niets doen omdat de pomp in Nederland staat. En als eindgebruiker kan je niet aankloppen bij Panasonic Nederland, want zij dealen niet met je.
Gelukkig had ik wél een Nederlandse installateur die meegeholpen heeft. Hij heeft zich bij Panasonic aangemeld (hij was nog geen lid van de 'Pro Club', dus vertraging), en toen Panasonic NL zwart op wit had dat de factuur voor hun ondersteuning naar hem mocht gaan (hij stuurt hem mij weer door, en ik gooi 'm over de schutting naar ImmoTec, kijken wat daar uit gaat komen...) vaardigden ze iemand af. Al met al was ik drie weken van het kastje naar de muur aan het gaan.
For the record: ik weet natuurlijk dat ik 100% recht had op tijdige reparatie / vervanging door ImmoTec, en ik heb ze dat in niet mis te verstane woorden laten weten. Ik geloof echter dat zij wel gedaan hebben wat ze konden, wat natuurlijk niet betekent dat ik ze geen vette factuur ga sturen voor alle extra kosten die ik gemaakt hebt voor de reparatie. In essentie hebben ze namelijk gezegd: sorry, regel 't zelf maar.
Dus pro-tip: als je je Panasonic warmtepomp in het buitenland koopt, zorg dan dat je een Nederlandse installateur achter de hand hebt die bij problemen (ik had dus 'n DOA) Panasonic Nederland kan inschakelen. Onderdelen die kapot blijken factureert Panasonic NL niet (coulance), maar er komt in dat geval wel een factuur naar je installateur, die 'm weer aan jou zal doorberekenen. Vervolgens moet je die kosten bij de buitenlandse partij zien te verhalen...
Disclaimer: het kan zijn dat andere distributeurs betere / internationalere banden hebben bij Panasonic dan ImmoTec.
Het vervolg
Nu kan ik eindelijk de puntjes op de 'i' gaan zetten! Nog even messing verloopmoffen plaatsen in plaats van de roestende ijzeren, m'n boilersensor vastlijmen, en overal de leidingen helemaal isoleren. Wat dat laatste betreft: @
flippy, jij adviseerde Armaflex tape, in ieder geval voor de buitendelen, toch? En had je nu 'n tip voor hoe men daar het beste aan kon komen?

En daar overheen dan weer
dit soort spul?
Ik ben nu het 'dry concrete'-programma aan het draaien voor onze vloer, en ga daarna even werken met de basisinstellingen in de Pana remote. Als de winter nadert ga ik m'n Heishamon eens even afstoffen en kijken wat daar allemaal mee te spelen valt... Nu eerst gewoon even douchen