Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 134 Laatste
Acties:
  • 775.407 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Wolly schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:37:
Nu het weer wat warmer wordt en de wp niets te doen heeft (ik gebruik hem alleen voor verwarming) de vraag: Laat Panasonic de pomp af en toe even lopen om te voorkomen dat hij vast komt te zitten?
nee. met dit type pomp is dat ook niet echt nodig. belangrijkste is dat het schoon water is zonder metaal/roest erin van radiatoren.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
sjimmie schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:35:
[...]

Zelf heb ik het meerdere keren getest, SWW met de QM op alle standen en precies geen verschil. In dit topic of het meer algemene Pana WP topic is het toen uitgebreid besproken en door anderen zo bevestigd. De QM had wel involed op de normale verwarming maar niet op de SWW runs. Voor mij geldt dat wel als bewijs.
@FransvWoerkom Hebben jullie een idee van de flow bij een sww-run?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
KaDoos schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:20:
[...]

Hier 12 liter per minuut, volgens heishamon.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
sjimmie schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:35:
[...]

Zelf heb ik het meerdere keren getest, SWW met de QM op alle standen en precies geen verschil. In dit topic of het meer algemene Pana WP topic is het toen uitgebreid besproken en door anderen zo bevestigd. De QM had wel involed op de normale verwarming maar niet op de SWW runs. Voor mij geldt dat wel als bewijs.
Als beloofd hier het testresultaat van vandaag:

Het eerste plaatje de sww run van gisteren. Zonder QM, in ongeveer 55 minuten verwarmde de wp 300L sww van 41 naar 53° bij een buitentemperatuur van 11°. De compressorfrequentie ging van 32 naar 38Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa3WVOndWm272YzoSB-EWqWUg7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i9QfpulEBPa5RCsoIZdI38qM.png?f=fotoalbum_large

Het tweede plaatje vandaag. Met QM op 3 ging de temperatuur van de sww tank van 42 naar 53° in 80 minuten. De frequentie van de compressor liep een uur van 20 tot 26Hz. Toen bedacht de wp dat hij de 53° zo niet ging halen, en toerde op naar 35Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tVmN6I5phf1rnaK5A8xhAHcvmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OV1aICZz7NeOHrq1HnFEBU2T.png?f=fotoalbum_large

Duidelijk is dat de wp bij QM3 de frequentie van de compressor drukt. Het opwarmen duurt langer en kost meer moeite (en energie) dan zonder QM. Met de hogere tank-temperatuur in het begin en de hogere buitentemperatuur zou je een betere COP verwachten, maar die was gisteren 3,0 en vandaag 2,4.

Dat QM geen invloed heeft, geldt dus zeker niet bij een T-cap H-serie. Misschien wel bij een J-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
KaDoos schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:20:
[...]

Die hangt af van de tank en de warmtepomp en de instellingen. De wp probeert een redelijk verschil tussen Ta en Tr te houden en in de ingestelde tijd klaar te zijn. Zie de plaatjes hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
FransvWoerkom schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:59:
[...]

Het eerste plaatje de sww run van gisteren. Zonder QM, in ongeveer 55 minuten verwarmde de wp 300L sww van 41 naar 53° bij een buitentemperatuur van 11°. De compressorfrequentie ging van 32 naar 38Hz.

[Afbeelding]

Het tweede plaatje vandaag. Met QM op 3 ging de temperatuur van de sww tank van 42 naar 53° in 80 minuten. De frequentie van de compressor liep een uur van 20 tot 26Hz. Toen bedacht de wp dat hij de 53° zo niet ging halen, en toerde op naar 35Hz.

[Afbeelding]

Duidelijk is dat de wp bij QM3 de frequentie van de compressor drukt. Het opwarmen duurt langer en kost meer moeite (en energie) dan zonder QM. Met de hogere tank-temperatuur in het begin en de hogere buitentemperatuur zou je een betere COP verwachten, maar die was gisteren 3,0 en vandaag 2,4.

Dat QM geen invloed heeft, geldt dus zeker niet bij een T-cap H-serie. Misschien wel bij een J-serie.
Ok, bedankt.
Dat hij op een hogere frequentie ging draaien loopt ook parallel met de buiten temperatuur die een graad zakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
KaDoos schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:29:
[...]

Ok, bedankt.
Dat hij op een hogere frequentie ging draaien loopt ook parallel met de buiten temperatuur die een graad zakte.
Het is bij die meetpunten om de 5 minuten lastig om oorzaak en gevolg uit elkaar te houden. Ik hou het erop dat de wp had gemerkt dat de Ta de laatste 5 minuten maar 0,5° omhoog ging in plaats van de 1° per 5 minuten van het kwartier ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

compressorsnelheid is niet (echt) de factor hier, de lagere snelheid van de fan in QM3 vooral nekt de COP.
kijk maar naar de fan en de gastemperatuur uit de compressor.

je cop kan zelfs hoger worden mits die fan gewoon zijn benen mag strekken.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 24-04-2022 11:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat vreemd, ik heb een j serie en hier destijds wekenlang zitten proberen om de sww ook te beperken en het maakte geen verschil. Ik snap niet dat een sww bij jou wel deels 20-26Hz draait want hij doet hier altijd zo’n 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:13:
[...]

compressorsnelheid is niet (echt) de factor hier, de lagere snelheid van de fan in QM3 vooral nekt de COP.
kijk maar naar de fan en de gastemperatuur uit de compressor.

je cop kan zelfs hoger worden mits die fan gewoon zijn benen mag strekken.
Die fans draaien inderdaad bij QM3 ongeveer 300rpm en zonder QM 500rpm. De discharge temp is vergelijkbaar, oplopend tot 75° vanaf een Ta van 50°. De compressorsnelheid bepaalt natuurlijk wel de hoeveelheid heet gas per tijdseenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
martijn v o schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:04:
Schakelt hij dan de quit-mode uit bij SWW? bedoel je dat met geen verschil?
Ik denk niet dat ie de Quiet Mode uitschakelt, maar dat hij er gewoon niets mee doet tijdens een SWW.
Tijdens gewoon verwarmen van het huis merk ik duidelijk verschil (vooral in de aanlooppieken) met de Quiet mode, maar tijdens een SWW run merk ik geen verschil tussen bv Quiet mode 3 of helemaal geen Quiet mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine vraag, gaat dit passen op de 7 kW Panasonic?
https://www.warmteservice...nsluitset-MPS-/p/03659230
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXByPugUYHEiy1Uf8gCSDnHQixE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yURWWcoPRObdX3uZIXoJna1.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wil dan verder met 28mm CV-buis en hier tussen een siliconen slang (balg) om trillingen op te vangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2022 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:32:
Kleine vraag, gaat dit passen op de 7 kW Panasonic?
https://www.warmteservice...nsluitset-MPS-/p/03659230
[Afbeelding]
Ik wil dan verder met 28mm CV-buis en hier tussen een siliconen slang (balg) om trillingen op te vangen.
Ik vermoed van wel, de Pana heeft 1 1/4 aansluitingen (correct me if I'm wrong). Maar waarom niet gewoon meteen naar flexibel, zoiets? https://www.techniparts-o...aad-1-14-dn32-lengte-50cm
Scheelt je een koppeling. :)

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bra-Jo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:24:
[...]

Ik vermoed van wel, de Pana heeft 1 1/4 aansluitingen (correct me if I'm wrong). Maar waarom niet gewoon meteen naar flexibel, zoiets? https://www.techniparts-o...aad-1-14-dn32-lengte-50cm
Scheelt je een koppeling. :)
Misschien heb je daar wel een punt. Bedankt, ik ga eens nadenken.

Edit:
Dat is wel veel prijziger met die slangen. € 88,- voor alleen slangen. dan nog verloopkoppelingen om naar 28 mm knel te gaan.
Een optie is om 1" slangen (DN25) te nemen voor € 50,-

Indien in het Vaillant VWZ aansluitset gebruik: € 28,95 en siliconenslang € 35,- 1 meter = € 64,-

Wie wil mijn knoop doorhakken?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09 10:46
Beste Tweakers,

Na een tijdje zoeken nog geen antwoord gevonden hier op het forum of elders, misschien dat ik ergens overheen heb gelezen.

Ik vraag me het volgende af, vannacht is bij mij de warmtepomp aangeslagen. Ik gebruik hiervoor de meegeleverde thermostaat/controller. Wat ik me afvraag is waarom bij het aanslaan ook direct de backup heater in actie kwam. Zie figuur hieronder compressor zit op L1 en backup heater op L3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nnGaDpC95Zvj6FKYEHJW_94WNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeRNNPptQRqsA8H43LpsUw5c.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier een verklaring voor?

[ Voor 28% gewijzigd door MZwier op 26-04-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:44

hnq

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:51:
[...]

Misschien heb je daar wel een punt. Bedankt, ik ga eens nadenken.

Edit:
Dat is wel veel prijziger met die slangen. € 88,- voor alleen slangen. dan nog verloopkoppelingen om naar 28 mm knel te gaan.
Een optie is om 1" slangen (DN25) te nemen voor € 50,-

Indien in het Vaillant VWZ aansluitset gebruik: € 28,95 en siliconenslang € 35,- 1 meter = € 64,-

Wie wil mijn knoop doorhakken?
Ik ga zeker geen knoop doorhakken voor je, maar misschien is dit een optie: https://easy-fitt.nl/slan...g=&materiaal_def=&lengte=
Ik ben van plan mijn slangen daar te bestellen. Scheelt je verloopkoppelingen.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:49
@Verwijderd bekijk heima24 eens, dat scheelt ook wel in prijs: https://www.heima24.de/in...rschlaeuche-fuer-heizung/
Ik ben iig erg tevreden over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I-King schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:50:
@Verwijderd bekijk heima24 eens, dat scheelt ook wel in prijs: https://www.heima24.de/in...rschlaeuche-fuer-heizung/
Kijk dat waardeer ik. Heb jij deze slangen in gebruik met de warmtepomp?
Ik wil het liefst aan de warmtepomp meteen reduceren naar 1" en dan 1" slangen nemen.
UIteindelijk ga ik over op 28 mm cv-leding.
Dat moet geen problemen geven toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:11:
[...]

Ik wil het liefst aan de warmtepomp meteen reduceren naar 1" en dan 1" slangen nemen.
Veel gebruikte oplossing, niets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
MZwier schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:27:
Beste Tweakers,

Na een tijdje zoeken nog geen antwoord gevonden hier op het forum of elders, misschien dat ik ergens overheen heb gelezen.

Ik vraag me het volgende af, vannacht is bij mij de warmtepomp aangeslagen. Ik gebruik hiervoor de meegeleverde thermostaat/controller. Wat ik me afvraag is waarom bij het aanslaan ook direct de backup heater in actie kwam. Zie figuur hieronder compressor zit op L1 en backup heater op L3.

[Afbeelding]

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Ongeveer daar en vervolgens heel veel discussie vandermark in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors333
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-09 20:07
Hallo,

Na veel uitzoeken en afwegen en aantal waardeloze offertes heb ik besloten om zelf de warmtepomp te gaan aansluiten. Ik heb bij Carboy54 de warmtepomp afgelopen weekend besteld dus het wachten is begonnen.

Ik heb ons huis al voorzien van een douche WTW en een zonneboiler, sinds dat we hier wonen koken we al elektrisch. We hebben een aantal PV panelen op het dak, dus de volgende logische stap is nu om de ketel de deur te wijzen.

Ons huis heeft op de begane grond vloerverwarming(65m2) wat voor een groot deel als bij verwarming is aangelegd. een deel dat ik zelf heb aangebouwd heeft volwaardige vloerverwarming liggen. Voor de rest hangen er Jaga laag temperatuur radiatoren. Op het zuiden hebben wij behoorlijk wat glas en een licht straat waardoor er al met een kleine beetje zon veel warmte het huis in komt. De eerste verdieping heeft op elke kamer een Jaga hangen en in de badkamer ligt vloerverwarming.

Ik ben van plan de zonneboiler als voorschakel boiler te gebruiken voor de warmtepomp, zodat ook met weinig zon kracht er toch nog wat warmte uit de zonneboiler komt. Als er een overschot aan warmte is zal er een pomp water rond gaan pompen tussen de twee vaten om ze allebei naar een hogere temperatuur te brengen. Ik heb deze twee boilers al tot mijn beschikking vandaar dat ik niet gelijk voor een nieuwe boiler met twee warmtewisselaars ga.

We zouden graag de badkamer als tweede zone maken zodat we ook alleen de vloerverwarming van de badkamer kunnen gebruiken zonder de rest van het huis te verwarmen. Ik weet alleen nog niet precies hoe ik dit moet gaan schakelen met een Panasonic warmtepomp. Hier onder het schema, misschien weten jullie wat tips of hebben jullie wat feedback op dit schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFESbD1BUhCmIybFsh8iU7W9ixM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wt4jJ4pw3z13VlanLzHPfamS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
sjors333 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:00:
Hallo,

We zouden graag de badkamer als tweede zone maken zodat we ook alleen de vloerverwarming van de badkamer kunnen gebruiken zonder de rest van het huis te verwarmen. Ik weet alleen nog niet precies hoe ik dit moet gaan schakelen met een Panasonic warmtepomp. Hier onder het schema, misschien weten jullie wat tips of hebben jullie wat feedback op dit schema.

[Afbeelding]
Niet, of via een buffervat en dan zou je ook direct cv ondersteuning kunnen maken met je zonnecollectoren. volgens mij heb je dat nu in je schema niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Hallo,

Na veel uitzoeken en afwegen en aantal waardeloze offertes heb ik besloten om zelf de warmtepomp te gaan aansluiten. Ik heb bij Carboy54 de warmtepomp afgelopen weekend besteld dus het wachten is begonnen.

Ik heb ons huis al voorzien van een douche WTW en een zonneboiler, sinds dat we hier wonen koken we al elektrisch. We hebben een aantal PV panelen op het dak, dus de volgende logische stap is nu om de ketel de deur te wijzen.

Ons huis heeft op de begane grond vloerverwarming(65m2) wat voor een groot deel als bij verwarming is aangelegd. een deel dat ik zelf heb aangebouwd heeft volwaardige vloerverwarming liggen. Voor de rest hangen er Jaga laag temperatuur radiatoren. Op het zuiden hebben wij behoorlijk wat glas en een licht straat waardoor er al met een kleine beetje zon veel warmte het huis in komt. De eerste verdieping heeft op elke kamer een Jaga hangen en in de badkamer ligt vloerverwarming.

Ik ben van plan de zonneboiler als voorschakel boiler te gebruiken voor de warmtepomp, zodat ook met weinig zon kracht er toch nog wat warmte uit de zonneboiler komt. Als er een overschot aan warmte is zal er een pomp water rond gaan pompen tussen de twee vaten om ze allebei naar een hogere temperatuur te brengen. Ik heb deze twee boilers al tot mijn beschikking vandaar dat ik niet gelijk voor een nieuwe boiler met twee warmtewisselaars ga.

[Afbeelding]
Ja, dat zien we hier wel vaker: goede bedoelingen en de bijbehorende ingewikkelde oplossingen omdat die vaten en zonneboiler er al staan. Een extra circulatiepomp, driestanden driewegklep met L-boring en een paar terugslagkleppen moeten het mogelijk maken een paar dagen in december en januari voor verwarming (gedeeltelijk) gebruik te maken van de zonnewarmte in de vaten. Omdat die maanden bekend staan om weinig zon en hoge verwarmingsbehoefte zal je er niet veel profijt van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Nu is Tweakers bij uitstek de plek waarop er flink ingezet wordt op de WP zelf bestellen en voor een groot deel zelf monteren/installeren. Helaas heb ik daar de tijd op dit moment niet echt voor.
Zijn er ervaringen met installateurs in de regio 's-Hertogenbosch/Nijmegen die de Panasonic Monoblocks leveren en monteren? En ook daadwerkelijk kennis van zaken hebben?

Ik zou graag met zo iemand in contact komen om bepaalde zaken eens te bekijken, en dan ook te bekijken wat ik zelf kan voorbereiden bijvoorbeeld.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:44

hnq

Is er iemand die een bereidwillige installateur, zzp-er ofzo in het noorden des lands gevonden heeft die voor een redelijk bedrag de inbedrijfstelling van een pana wil doen? Uiteraard met het oog op de subsidie.
Ik houd mij zeer aanbevolen voor tips, evt via DM.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ons huis al voorzien van een douche WTW en een zonneboiler,

Hier onder het schema, misschien weten jullie wat tips of hebben jullie wat feedback op dit schema.
[Afbeelding]
Dit is veel te complex. Basisregel bij een warmtepomp is KISS (keep it simple, stupid!).

Als je je zonneboiler wilt handhaven is de meest voor de hand liggende manier om gewoon een SWW-vat te kopen met een spiraal voor een zonneboiler. Dan heb je een standaard systeem wat iedereen begrijpt. Ook als jij daar op de een of andere manier niet meer toe in staat zou zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors333
  • Laatst online: 09-09 20:07
Duidelijk,

Bedankt voor de feedback, dan ga ik gewoon voor de simple oplossing.

Ik las dat er in het monoblock al een expansievat zit, moet ik er dan nog 1 extern plaatsen of is die in het monoblock al groot genoeg?

En dan heb ik de zelfde vraag als hnq. Weet er iemand en bedrijf of persoon die de inbedrijfstelling wil doen voor de subsidie in Zuidwest Brabant, Hoogerheide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjors333 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:13:
Duidelijk,

Bedankt voor de feedback, dan ga ik gewoon voor de simple oplossing.

Ik las dat er in het monoblock al een expansievat zit, moet ik er dan nog 1 extern plaatsen of is die in het monoblock al groot genoeg?

En dan heb ik de zelfde vraag als hnq. Weet er iemand en bedrijf of persoon die de inbedrijfstelling wil doen voor de subsidie in Zuidwest Brabant, Hoogerheide?
Het expansievat in de pana's is groot genoeg voor 150 liter cv-water. Daar kom je pas aan met een heel groot buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
I-King schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:50:
Kan deze direct op de Pana worden aangesloten?

Ik dacht dat je eerst een koppeling met teflon/locatie nodig had omdat de vlakke pakking niet direct op den Pana kon dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Naliya schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:51:
[...]

Ik dacht dat je eerst een koppeling met teflon/locatie nodig had omdat de vlakke pakking niet direct op den Pana kon dichten.
ja hoor dat kan prima, je kan een wartel van 5/4 direct aansluiten of een 1" wartel met een neusstuk 5/4 -1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:12
De 7kW pana staat eindelijk inbestelling! Ik begin nu echter wel te twijfelen over de meest geschikte plaats voor de WP.

1. In de achtertuin(veel ruimte, buren zullen er geen last van hebben. Wel lange lengte van kabels, buizen etc ~12m).
2. Op het dak van de garage(korte afstand buizen tot binnenschil, buren mogelijk enige last, trillingen doorgeven aan constructie woning)
3. In de voortuin(middellange lengte buizenwerk twee verdiepingen omhoog, geluid wordt naar de 50weg geblazen.) ik twijfel hierbij echter over wet-/regelgeving omtrent aanzicht van woning.

Wat is “verstandig” om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Haha leuke overwegingen, ik heb nagenoeg precies dezelfde overwegingen. Ik heb nu ook al wel voorbeelden voorbij zien komen waarbij de warmtepomp (zonder de balken er onder) aan de wand wordt opgehangen. Daar gaat mijn voorkeur op dit moment eigenlijk naar uit. Risico: trillingen in de eigen woning.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
RemySoeters schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:03:
De 7kW pana staat eindelijk inbestelling! Ik begin nu echter wel te twijfelen over de meest geschikte plaats voor de WP.

1. In de achtertuin(veel ruimte, buren zullen er geen last van hebben. Wel lange lengte van kabels, buizen etc ~12m).
2. Op het dak van de garage(korte afstand buizen tot binnenschil, buren mogelijk enige last, trillingen doorgeven aan constructie woning)
3. In de voortuin(middellange lengte buizenwerk twee verdiepingen omhoog, geluid wordt naar de 50weg geblazen.) ik twijfel hierbij echter over wet-/regelgeving omtrent aanzicht van woning.

Ik heb een split, dus net een andere situatie qua leidingen (wel de koudeleidingen en een stroomkabel).
Hier staat ie achterin de achtertuin, totale leidinglengte is 23m tussen zolder (binnenunit) en buitenunit.
Als je hem op een plat dak zet, dan raad ik je aan om heel goed alle tweakers topics compleet door te worstelen voordat je daarvoor kiest.
Wat betreft de voortuin, ik zie ze in mijn woonplaats geregeld daar staan, maar ik raad je aan om dat eerst gewoon even bij de gemeente na te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
sjimmie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:58:
[...]

Ik heb een split, dus net een andere situatie qua leidingen (wel de koudeleidingen en een stroomkabel).
Hier staat ie achterin de achtertuin, totale leidinglengte is 23m tussen zolder (binnenunit) en buitenunit.
Als je hem op een plat dak zet, dan raad ik je aan om heel goed alle tweakers topics compleet door te worstelen voordat je daarvoor kiest.
Wat betreft de voortuin, ik zie ze in mijn woonplaats geregeld daar staan, maar ik raad je aan om dat eerst gewoon even bij de gemeente na te vragen.
als je hem onder een meter kan houden is het in het voorerfgebied vergunningsvrij, alleen bij een monument of in een beschermd dorps of stadsgezicht kunnen ze daar iets van vinden. vergunningsvrij is alleen niet het zelfde als regelvrij dus je zal nog steeds aan de geluidseisen op de erfgrens (ook naar het openbaar gebied) moeten voldoen.

@bartvl @RemySoeters
Ik heb hem in de achtertuin gezet, lengte van leidingen en kabels was wel een heel stuk langer (30m) maargoed ik kon geen goede inpassing vinden in de voortuin (die ook erg smal is) of het huis moet zo lelijk zijn dat hij mooier wordt van een pana voor de gevel, dat kan natuurlijk ook. :+ plaatsen op het dak zou ik indien mogelijk ontwijken. Niet alleen vanwegen het mogelijke geluid, maar ook vanwegen de berijkbaarheid.

let trouwens op dat plaatsen op het dak vaak vergunningsplichtig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Naliya schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:51:
[...]

Hier een neusstuk va 5/4” naar 1”, dan flexslang waarvan een kant met 90gr. bocht naar RTM koppeling van 1” naar 25mm. Alles met rubber ringen en niks met tefflontape/locktide.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDrSYz7SY6B9mWZuhct5gn1aMuo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAfjMbKEYzopi6BAr6TWajcJ.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier staat die in de voortuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FsN-nioZsdujE_FC7FZlVm0BLI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdTKnYPSze4Ut9qKy5Yj19xb.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 29-04-2022 09:41 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Mijn pana staat in de achtertuin een halve meter uit de achtergevel. Vijftien meter van de verdeler/sww tank. De pana heeft daar geen probleem mee, het drukverschil en looptijd in die leidingen is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-09 20:23
bartvl schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:31:
Haha leuke overwegingen, ik heb nagenoeg precies dezelfde overwegingen. Ik heb nu ook al wel voorbeelden voorbij zien komen waarbij de warmtepomp (zonder de balken er onder) aan de wand wordt opgehangen. Daar gaat mijn voorkeur op dit moment eigenlijk naar uit. Risico: trillingen in de eigen woning.
Dat risico valt mee naar mijn ervaring. Ik heb hem aan de wand gehangen op de manier zoals aangegeven in de startpost onder "Muur montage". Dus de MacLean beugels met een rubbergranulaatmatje er achter. Bovendien heb ik de WP op trillingsdempers geplaatst, van die standaard rubber conusjes met aan beide zijden schroefdraad. In mijn huis (jaren '30) is geen enkele trilling te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
ik heb een woning die allesbehalve standaard is: een voormalig klooster. Laten we zeggen rond 320m2 vloeroppervlak en 1200m3 inhoud of zo. Dak is geïsoleerd, spouwmuren gevuld, dubbelglas maar alsnog 3500m3 gas per jaar. Op 8 januari j.l. heb ik 32m3 gas verstookt, maar op gemiddelde winterdagen is het eerder 20m3. Mindergas zegt ongeveer 1,3m3 per graaddag.

Heb in 2020 wel airco aangelegd waarmee ik de zolder en slaapkamer verwarm/koel. Anders was door het bijna permanente thuiswerken het gasverbruik verder gestegen. Nu is het eerder licht gedaald.

vwb warm water: heb twee badkamers waar ruim gedoucht wordt (gezin 5 personen). In de keuken een Quooker.

Nu heb ik al langer geleden meegelezen in dit topic maar ik vrees dat er nu toch echt wat moet gebeuren. Heb gelukkig nu nog een laag gastarief van 89ct voor 2,5 jaar jaar maar stel dat ik over 2,5 jaar 3500*3 euro = 10.000 aan gas kwijt ben dan wordt het onbetaalbaar.

Vraag: is het zinvol alvast te starten met de monoblocken zonder LTV? Heb wel wat zitten klooien met zelfbouw DBE op de convectoren en heb wat van die speedcomforts maar echt zoden aan de dijk zet het eerlijk gezegd ook niet...
Voor LTV zou ik eigenlijk de hele benedenvloer moeten gaan vervangen en vloerverwarming installeren. Zal er op termijn van moeten komen, maar in ieder geval niet dit jaar.

ik heb nu een gasketel van 20 jaar oud maar heb gezien voorgaande absoluut geen intentie om nu meteen gasloos te gaan. De ketel is via een drieweg klep aangesloten op een 80l boiler of zo. Daarnaast bestaat het leidingwerk uit twee lussen aan de voor- en achterkant van het huis van waar uit telkens leidingen naar beneden gaan voor radiatoren en twee convectorputten.

Vraag: is het een idee om op beide lussen van de verwarming een 9 kWh Monoblock te plaatsen? De ketel bevindt zich meer in het midden van het gebouw. Aan de andere kant van de leidingen (die horizontaal op zolder lopen), heb ik een platdak (balkon) wat beloopbaar is en waar nu al twee buiten units staan van de lucht-lucht warmtepompen.

code:
1
2
3
4
5
6
ketel ----+----L-------------L----------L----------L
|         |                                               plat dak (30m3)
|         |-----L-------------L---------------------L  
boiler

L = leiding naar beneden richting radiatoren

ik wil graag ergens beginnen. Als ik het blijf uitstellen zijn die 2,5 jaar zo om. Ik weet dat ik ook moet doorgaan met verder isoleren (laaghangende fruit is wel geweest helaas :-( ), watertemperatuur omlaag krijgen. lokaal verwarmen (heb bijv. verwarmde mat voor onder toetsenbord/muis), elektrische dekens, infrarood panelen etc.
help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Ik ga een 7kw monobloc plaatsen en behoud mijn oude radiatoren voor de boven verdieping.
beneden verdieping komt nieuwe vloerverwarming in.

ga ik voor een klassieke opstelling met wat hogere Ta en een gesloten vvw verdeler met thermostaat en pomp

of

een CZ-NS4P print en dan met 2 zone's werken. en een open vvw verdeler
(lijkt me wat complexer en op het zelfde neer te komen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
maxtrash schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:44:
ik heb een woning die allesbehalve standaard is: een voormalig klooster. Laten we zeggen rond 320m2 vloeroppervlak en 1200m3 inhoud of zo. Dak is geïsoleerd, spouwmuren gevuld, dubbelglas maar alsnog 3500m3 gas per jaar. Op 8 januari j.l. heb ik 32m3 gas verstookt, maar op gemiddelde winterdagen is het eerder 20m3. Mindergas zegt ongeveer 1,3m3 per graaddag.

Heb in 2020 wel airco aangelegd waarmee ik de zolder en slaapkamer verwarm/koel. Anders was door het bijna permanente thuiswerken het gasverbruik verder gestegen. Nu is het eerder licht gedaald.

vwb warm water: heb twee badkamers waar ruim gedoucht wordt (gezin 5 personen). In de keuken een Quooker.

Nu heb ik al langer geleden meegelezen in dit topic maar ik vrees dat er nu toch echt wat moet gebeuren. Heb gelukkig nu nog een laag gastarief van 89ct voor 2,5 jaar jaar maar stel dat ik over 2,5 jaar 3500*3 euro = 10.000 aan gas kwijt ben dan wordt het onbetaalbaar.

Vraag: is het zinvol alvast te starten met de monoblocken zonder LTV? Heb wel wat zitten klooien met zelfbouw DBE op de convectoren en heb wat van die speedcomforts maar echt zoden aan de dijk zet het eerlijk gezegd ook niet...
Voor LTV zou ik eigenlijk de hele benedenvloer moeten gaan vervangen en vloerverwarming installeren. Zal er op termijn van moeten komen, maar in ieder geval niet dit jaar.

ik heb nu een gasketel van 20 jaar oud maar heb gezien voorgaande absoluut geen intentie om nu meteen gasloos te gaan. De ketel is via een drieweg klep aangesloten op een 80l boiler of zo. Daarnaast bestaat het leidingwerk uit twee lussen aan de voor- en achterkant van het huis van waar uit telkens leidingen naar beneden gaan voor radiatoren en twee convectorputten.

Vraag: is het een idee om op beide lussen van de verwarming een 9 kWh Monoblock te plaatsen? De ketel bevindt zich meer in het midden van het gebouw. Aan de andere kant van de leidingen (die horizontaal op zolder lopen), heb ik een platdak (balkon) wat beloopbaar is en waar nu al twee buiten units staan van de lucht-lucht warmtepompen.

code:
1
2
3
4
5
6
ketel ----+----L-------------L----------L----------L
|         |                                               plat dak (30m3)
|         |-----L-------------L---------------------L  
boiler

L = leiding naar beneden richting radiatoren

ik wil graag ergens beginnen. Als ik het blijf uitstellen zijn die 2,5 jaar zo om. Ik weet dat ik ook moet doorgaan met verder isoleren (laaghangende fruit is wel geweest helaas :-( ), watertemperatuur omlaag krijgen. lokaal verwarmen (heb bijv. verwarmde mat voor onder toetsenbord/muis), elektrische dekens, infrarood panelen etc.
help!
Isoleren isoleren isoleren, al het andere is struisvogelen.

En goed in kaart brengen wat er nu eigenlijk staat aan verwarming en warm water oplossing(en) en hoe het is aangesloten (een schema dus) je kan in basis "gewoon"een monoblock in cascade zetten met de ketel. dan heb je dus effectief een hybride systeem. als dan je vloer af is kan die wp de vloer overnemen.
hoogst waarschijnlijk heb je nog van die mega zware radiatoren die gedimensioneerd zijn met een vork, in deze tijd is dat een voordeel, hogst waarschijnlijk kan een wp heel redelijk uit de voeten met de bestaande situatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
schrobbelbob schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:00:
Ik ga een 7kw monobloc plaatsen en behoud mijn oude radiatoren voor de boven verdieping.

ga ik voor een klassieke opstelling met wat hogere Ta en een gesloten vvw verdeler met thermostaat en pomp

of

Voor 2 zones waarbij de ene lagere temperatuur (open VV verdeler) en de andere hogere temperatuur (oudere radiatoren) nodig heeft dan is alleen de print niet genoeg. Ook met de print kan de WP maar 1 CV water temperatuur leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter

of

warmte gaat vanzelf naar boven (of je moet een raar huis zoals ik hebben) boven gaat dus maar heel erg weinig nodig hebben, je bent immer 24/7 (of iets wat daar op lijkt) aan het verwarmen. ik zou de beneden vloerverwarming wat overdimensioneren en het gewoon proberen met een lage TA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05

of

Ik ben het @twain4me eens, lekker simpel houden. Hooguit voor de ruimte(s) die echt verwarmd moeten worden de radiator vervangen door een model met meer afgifte (zoals een fancoil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Ep Woody schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Ik ben het @twain4me eens, lekker simpel houden. Hooguit voor de ruimte(s) die echt verwarmd moeten worden de radiator vervangen door een model met meer afgifte (zoals een fancoil).
Ik ben ook groot voorstander van eenvoud ;) heb tenslotte nog overal airco hangen om extra mee te verwarmen.

Dan kan de vvw ook op een open verdeler zonder pomp lijkt me? (is rijtjes woning 50m2 vvw en 4 oude radiatoren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
schrobbelbob schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Ik ben ook groot voorstander van eenvoud ;) heb tenslotte nog overal airco hangen om extra mee te verwarmen.

Dan kan de vvw ook op een open verdeler zonder pomp lijkt me? (is rijtjes woning 50m2 vvw en 4 oude radiatoren)
pomploze gesloten verdeler, maar dat bedoel je denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
bartvl schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:31:
Ik heb ook rubbers ertussen (tussen beugel en Pana) daarnaast beugels opgehangen met phonex trilling geïsoleerde pluggen. Vond ik net wat mooier dan granulaat matjes.
Ergens hier nog wel wat foto's van hoe dat eruit ziet.
Geen trilling, alleen geluid. Maar dat komt omdat het maar een half steens muurtje zonder spouw is met wat glaswol en gips ervoor.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:18:
[...]

pomploze gesloten verdeler, maar dat bedoel je denk ik ;)
Tenzij ieder uit het hoofd leert dat een gesloten verdeler er open uitziet en een open verdeler juist gesloten, zullen die termen tot verwarring blijven leiden. Ik hou het op mengverdeler voor dat ding met pomp en ventiel waarbij de aanvoertemperatuur hoger is dan de temperatuur van de (vloer)verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ja, ik blijf het ook door elkaar gooien.
Voor mij is vooral leidend wat de situatie is die de vraagsteller uitlegt. Daaruit concludeer ik wel helder wat hij bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
schrobbelbob schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Dat kan inderdaad op een verdeler zonder pomp. Dat zijn gewoon een aantal radiatoren die bestaan uit een hele lange slang.

Mocht het boven toch niet warm genoeg worden kun je altijd nog de radiatoren upgraden, maar als je nu de radiatoren al niet open hebt staan, zul je dat straks ook niet nodig hebben. En je hebt natuurlijk de L/L warmtepompen om het snel op temperatuur te krijgen mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Ik ben eens door de installatie handleiding van een 12kW aan het bladeren en vraag mij af hoe jullie deze elektrisch hebben aangesloten. Het is een 3 fase WP, dus een 3p+N automaat in de meterkast en deze direct in de WP? Ik zie namelijk bij een aantal foto's 2 16A automaten in de buitenunit zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
Zijn aardlekken geen kortsluitbeveiliging

[ Voor 46% gewijzigd door davevleugel op 02-05-2022 17:44 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wervisser schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:31:
Ik ben eens door de installatie handleiding van een 12kW aan het bladeren en vraag mij af hoe jullie deze elektrisch hebben aangesloten. Het is een 3 fase WP, dus een 3p+N automaat in de meterkast en deze direct in de WP? Ik zie namelijk bij een aantal foto's 2 16A automaten in de buitenunit zitten.
De MXC12 moet op twee 3p+N aardlekautomaten in de groepenkast in de meterkast worden aangesloten met twee vijfaderige kabels. In de manual staat 20A automaten, maar 16A is genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:44:
Klopt. Ze zitten ook niet vóór de te beveiligen kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
Binnenkort wordt hopelijk mijn mxc12 geleverd en ik zit een beetje te twijfelen over de fundering van de unit. Ik ben van plan hem naast mijn huis te zetten en heb daarbij een aantal opties, ofwel gewoon op de bestaande bestrating zetten op bigfoots, ofwel op beton poeren, mijn gevoel zegt betonpoeren of is dat overkill?

Past M16 door de profielen aan de onderkant?

Voor de afvoer van condenswater wil ik de slang naar de hemelwaterafvoer brengen die direct er achter loopt.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ik heb hem op granietblokken, deze staan gewoon op de zandlaag. Hierop hoeklijn frame van 316 met 4 bouten m10 chemische vastgezet in de blokken met fietsband tussen frame en de blokken. Hierom komt de wp op rubberen trillingsblokken (m10)die ik aan de mm/s^2 specificaties van de unit heb geselecteerd icm de massa van +-200kg

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
FransvWoerkom schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 01:50:
[...]

De MXC12 moet op twee 3p+N aardlekautomaten in de groepenkast in de meterkast worden aangesloten met twee vijfaderige kabels. In de manual staat 20A automaten, maar 16A is genoeg.
Ja, lees het nu ook inderdaad.

Power Supply 1 : Phase (Ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) 3Ø / 11.9 / 7.96k
Power Supply 2 : Phase (Ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) 3Ø / 13.0 / 9.00k

Thanks, dat gaat de nodige ruimte kosten :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:34
LinuZZ schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 06:58:
Binnenkort wordt hopelijk mijn mxc12 geleverd en ik zit een beetje te twijfelen over de fundering van de unit. Ik ben van plan hem naast mijn huis te zetten en heb daarbij een aantal opties, ofwel gewoon op de bestaande bestrating zetten op bigfoots, ofwel op beton poeren, mijn gevoel zegt betonpoeren of is dat overkill?

Voor de afvoer van condenswater wil ik de slang naar de hemelwaterafvoer brengen die direct er achter loopt.
Onderkant gat grootte is 13mm, dus max M12 draad/bouten.
Weet ik ook sinds een week :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So_8liu8Ku4q91gibxOndoiu8a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pF2dG4eB4mfzTk8d66JzruD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Motorfret op 03-05-2022 11:47 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
LinuZZ schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 06:58:

bij twijfel altijd M20 :+

M12 is wat past. hier zit het met M10 chemisch anker in 2 opsluitbandjes (gestapeld) er tussen zit grind zodat het condenswater makkelijk weg kan. in de definitieve positie maak ik een afvoertje. de plaat ijs kan behoorlijk zijn. voor nu een beetje zout strooien is niet zoon probleem, maar ik wil dat niet blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
davevleugel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:18:
Ik heb hem op granietblokken, deze staan gewoon op de zandlaag. Hierop hoeklijn frame van 316 met 4 bouten m10 chemische vastgezet in de blokken met fietsband tussen frame en de blokken. Hierom komt de wp op rubberen trillingsblokken (m10)die ik aan de mm/s^2 specificaties van de unit heb geselecteerd icm de massa van +-200kg
trillingsblokken waarom? een beter demper dan de aarde bestaat niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 18:58
davevleugel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:44:
Waarom 2x aardlek schakelaars, heeft Panasonic zo weinig vertrouwen in de aarding van de wp? of is het dubbele zekerheid?
Normaal pas je overstroom beveiliging toe.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
In de meterkast is ter bescherming van je kabel. Aardlek in de wp gok ik vanwege combi hoge spanning, water en leidingnet. Het apparaat zit vast dus je mag het benaderen als een installatie daar gelde andere normen voor.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
natural colour schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Waarom 2x aardlek schakelaars, heeft Panasonic zo weinig vertrouwen in de aarding van de wp? of is het dubbele zekerheid?
Normaal pas je overstroom beveiliging toe.
1 voor de wp en 1 voor de backup heater.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 13:47
Zo we draaien bijna een jaar met de warmtepomp (juni 2021) De WP gaat nu af en toe nog aan. Totaal zon 1950 KWh verstookt. Dit is inclusief koelen en veel gepruts in het begin :P

Ben er erg blij mee en verbruik is mij erg meegevallen. Doel voor volgend jaar is om nachtverlaging toe te passen voor de nog niet koude dagen als het niet nodig is. Nu draai ik 24/7 WAR zodat het altijd warm is/was in huis.

Volgende week nog 8x nieuwe panelen installeren zodat ik alsnog nul op de meter heb:P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 08:34
Motorfret schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Onderkant gat grootte is 13mm, dus max M12 draad/bouten.
Weet ik ook sinds een week :)

[Afbeelding]
Mooi! Wanneer had je deze besteld? Ik wacht nog op mijn mxc9, die in november was besteld, laatste indicatie is "eind mei" maar daarvoor al 2x verschoven.

Overigens is het nog de vraag of de veiligheidsgroep eerder komt dan de pomp: bij OEG eind maart een 6bar 18liter flamco groep besteld voor 172,- ex btw maar na een maand nog steeds geen lever indicatie en de prijs is inmiddels gestegen naar 320,- 8)7

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
besteld midden Maart, geleverd op 26 April.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:19
@Motorfret en @LinuZZ waar hebben jullie de pomp besteld? Ik heb sinds begin maart een MCX12 in bestelling bij Rjtec maar het blijft opschuiven. Begrijpelijk gezien de marktomstandigheden, maar ben toch wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
twain4me schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:11:
[...]

bij twijfel altijd M20 :+

M12 is wat past. hier zit het met M10 chemisch anker in 2 opsluitbandjes (gestapeld) er tussen zit grind zodat het condenswater makkelijk weg kan. in de definitieve positie maak ik een afvoertje. de plaat ijs kan behoorlijk zijn. voor nu een beetje zout strooien is niet zoon probleem, maar ik wil dat niet blijven doen.
Mja, de M16 komt vooral doordat de meeste standaard betonpoeren met M16 geleverd worden. ik ga zoeken naar iets M12-erigs :) een stuk beton / opsluitbandje is wel goedkoper en meer DIY, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
tux-87 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:15:
@Motorfret en @LinuZZ waar hebben jullie de pomp besteld? Ik heb sinds begin maart een MCX12 in bestelling bij Rjtec maar het blijft opschuiven. Begrijpelijk gezien de marktomstandigheden, maar ben toch wel benieuwd.
Groene-energiewinkel. eta is nu eind mei en is in de tussentijd niet opgeschoven nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Van de week de eigenaar van groene energiewinkel gesproken. Hij gaf aan levertijd van 6 maanden nog steeds geldt. Dus ik heb hem 18-januari besteld, ergens in Juni is nog steeds de levertijd. Ik ben benieuwd..

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
LinuZZ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Groene-energiewinkel. eta is nu eind mei en is in de tussentijd niet opgeschoven nog.
Inderdaad, je was me net voor ;)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LinuZZ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:35:
Mja, de M16 komt vooral doordat de meeste standaard betonpoeren met M16 geleverd worden. ik ga zoeken naar iets M12-erigs :) een stuk beton / opsluitbandje is wel goedkoper en meer DIY, bedankt.
Ehm, het is maar een warmtepomp! Geen silo van 10 meter hoog. Zelfs met een M8 bout blijft een WP nog makkelijk op zijn plek.
Je kunt ook gewoon een gat in je beton boren en dan met een (RVS) houtdraadbout en een plug de WP vast zetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ik zou het met chemische anker doen. Voordeel ervan is dat er geen vocht in het gat kan komen, gebeurt met een plug wel. Vocht in een gat en vriezen gaat je beton van scheuren.

PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
voor wie nog bezig is: goedkoop adres voor de Caleffi veiligheidsgroep gevonden:

https://kk-dichtungstechn...r-AD-12-l-max200-l-528826

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
tux-87 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:15:
RJtec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
davevleugel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:25:
In de meterkast is ter bescherming van je kabel. Aardlek in de wp gok ik vanwege combi hoge spanning, water en leidingnet. Het apparaat zit vast dus je mag het benaderen als een installatie daar gelde andere normen voor.
Je zou inderdaad zeggen dat hiervoor geen aardlekautomaat gebruikt hoeft te worden. Wanneer je een groep vanuit de meterkast direct afmonteert op een werkschakelaar hoef je geen aardlekschakelaar/aardlekautomaat te gebruiken. Althans dat was ooit in een NEN versie beschreven en misschien alweer aangepast.
Dan zou je dus prima uit kunnen met een 3p+n installatieautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Juist, ook mijn mening. Ik ga alleen 2x aarlekautomaat plaatsen in de meterkast. In de WP laat ik hem voorlopig zitten, meer als klemmenstrook. Ik ga ze ook koppelen aan elkaar dus met 1 kabel heen. Maar dat is at own risk.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wervisser schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Je zou inderdaad zeggen dat hiervoor geen aardlekautomaat gebruikt hoeft te worden. Wanneer je een groep vanuit de meterkast direct afmonteert op een werkschakelaar hoef je geen aardlekschakelaar/aardlekautomaat te gebruiken. Althans dat was ooit in een NEN versie beschreven en misschien alweer aangepast.
Dan zou je dus prima uit kunnen met een 3p+n installatieautomaat.
Je moet ook nog kunnen garanderen dat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Met een of twee kabels door de kruipruimte, door de muur naar buiten en vervolgens de warmtepomp in, met voldoende aangrijpingspunten voor knaagdieren, kan ik dat niet. Dus heb ik er een paar tientjes extra voor uitgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Is die veiligheidsgroep echt nodig? Wat biedt die aan meerwaarde op een inlaatcombinatie? Klappen op de waterleiding opvangen, en verder niks toch?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 23:38
Motorfret schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:06:
voor wie nog bezig is: goedkoop adres voor de Caleffi veiligheidsgroep gevonden:

https://kk-dichtungstechn...r-AD-12-l-max200-l-528826
Even voor mijn beeldvorming, waarom zou ik dit nemen ipv een 'normale' inlaat combinatie? Het ziet er uit als een combinatie + expansievat in 1.

edit: met boven mij :D ^

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:25
FransvWoerkom schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:35:
[...]

Je moet ook nog kunnen garanderen dat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Met een of twee kabels door de kruipruimte, door de muur naar buiten en vervolgens de warmtepomp in, met voldoende aangrijpingspunten voor knaagdieren, kan ik dat niet. Dus heb ik er een paar tientjes extra voor uitgetrokken.
Je bedoelt dat je in plaats van een installatie automaat een aardlekautomaat hebt gebruikt?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Bra-Jo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:39:
Is die veiligheidsgroep echt nodig? Wat biedt die aan meerwaarde op een inlaatcombinatie? Klappen op de waterleiding opvangen, en verder niks toch?
De meerwaarde is dat de tank niet in elkaar gedrukt wordt als het water afkoelt en alle kranen staan dicht. Bijvoorbeeld bij onderhoud van de waterleiding en afsluiten van de hoofdkraan. Je kunt ook op de tank een zogenaamde vacuumklep monteren. Die laat lucht in de tank als er door afkoelen onderdruk ontstaat.

Zet bij afsluiten van de hoofdkraan of de afsluiter op de inlaatcombinatie altijd een warmwaterkraan open en doe deze pas dicht als er weer druk op de tank is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Je bedoelt dat je in plaats van een installatie automaat een aardlekautomaat hebt gebruikt?
Ja, twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
En dat is juist, in tegenstelling wat de handleiding zegt is 2x16a zat.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Waar is die tweede 3 fase voor eigenlijk? De heater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 22:32

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:14:
[...]

De meerwaarde is dat de tank niet in elkaar gedrukt wordt als het water afkoelt en alle kranen staan dicht. Bijvoorbeeld bij onderhoud van de waterleiding en afsluiten van de hoofdkraan. Je kunt ook op de tank een zogenaamde vacuumklep monteren. Die laat lucht in de tank als er door afkoelen onderdruk ontstaat.

Zet bij afsluiten van de hoofdkraan of de afsluiter op de inlaatcombinatie altijd een warmwaterkraan open en doe deze pas dicht als er weer druk op de tank is gezet.
@Bra-Jo ik denk dat een enkeling dit maar doet; een expansievat op het SWW gedeelte. Sprak pas een collega installateur die het zelfs afraden ivm stilstaand water… (deel dat persoonlijk niet maar was zijn reactie op dit onderwerp)

Denk zelf dat wel mooi is en dan in de 6bar ipv veel gebruikte 8bar. Je hebt minder druk verschil tijdens openzetten douche maar wel meer overstort/waterverlies bij je vat.

Tis maar net wie je het vraagt wat ze adviseren. Als budget ruim is zou ik het doen met de caleffi, als je het al gek zat vind gewoon voor minder dan €20 een standaard inlaatcombi pakken. 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wervisser schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:51:
Waar is die tweede 3 fase voor eigenlijk? De heater?
Bij de 12 en 16kW zowel de backup heater als de tank heater, die niet gelijk aangezet worden. Bij de 9kW T-cap zit de backup heater op de zelfde 3-fase aansluiting als de compressor en zit de tank-heater op een tweede 1-fase groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:22:
@Bra-Jo ik denk dat een enkeling dit maar doet; een expansievat op het SWW gedeelte. Sprak pas een collega installateur die het zelfs afraden ivm stilstaand water… (deel dat persoonlijk niet maar was zijn reactie op dit onderwerp)
je hebt voor SWW speciale expansievaten die intern doorstromen en geen stilstand hebben, dus geen probleem. zelf ben ik er geen fan van, laat die inlaatcombinatie maar zijn werk doen en ook je sifon gevuld houden zodat het niet gaat meuren als je sifon opdroogt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ErikVers schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:22:
@Bra-Jo ik denk dat een enkeling dit maar doet; een expansievat op het SWW gedeelte. Sprak pas een collega installateur die het zelfs afraden ivm stilstaand water…
Jammer. Weer een installateur die zijn vak niet verstaat. Die expansievaten voor SWW zijn namelijk speciaal voor SWW ontwikkeld en worden door een speciale constructie intern continu doorgespoeld. Dat argument vervalt dus.
flippy schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:19:
zelf ben ik er geen fan van, laat die inlaatcombinatie maar zijn werk doen en ook je sifon gevuld houden zodat het niet gaat meuren als je sifon opdroogt.
Daarvoor heb je dus droogsifons. Die heb je bij de meeste moderne woningen toch ook al nodig voor de condenswaterafvoeren van airco, warmtepomp binnenunit en WTW-ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik hink een beetje op twee gedachten. Van de ene kant liefst alles in één keer helemaal goed doen, dus met. Panasonic adviseert 'm ook in hun voorbeeldopstellingen.

Aan de andere kant, het is weer 150e euro bovenop de hoop, en de meningen zijn verdeeld. Plus als ik het een beetje goed indeel allemaal, kan ik hem er later nog tussen prikken als blijkt dat de waterslag een probleem wordt.

Denk dat ik hem maar even laat voor wat ie is.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 22:32

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Jammer. Weer een installateur die zijn vak niet verstaat. Die expansievaten voor SWW zijn namelijk speciaal voor SWW ontwikkeld en worden door een speciale constructie intern continu doorgespoeld. Dat argument vervalt dus.

[...]

Daarvoor heb je dus droogsifons. Die heb je bij de meeste moderne woningen toch ook al nodig voor de condenswaterafvoeren van airco, warmtepomp binnenunit en WTW-ventilatie.
Dat hij zijn vak niet verstaat vind ik wat ver gaan maar een doordachte opmerking was het niet van hem.

Maar tja dat is bijvoorbeeld het direct omhoog voeren van de warm water leiding uit een sww vat ook niet. En als we al die installateurs vanavond te drinken moeten geven ben ik wel blut 😂🙈👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 20:38
Goedemorgen,

Ik weet niet of dit het goede topic is voor mijn vraag, maar ik heb onderstaande Panasonic warmtepomp aangeboden gekregen van een installateur.

Ik heb een huis van 1973. We verwarmen alleen de benedenverdieping. Gaat om een woonkamer van 35 m2 en een keuken van 25 m2. De woonkamer wordt nu verwarmd door een radiator die wordt vervangen (zie offerte) en in de keuken ligt vloerverwarming en hangt een kleine radiator. Per jaar verbruiken we ongeveer 1400 m3 gas. De komende maanden worden er ook zonnepanelen gelegd die 5700 kWh per jaar op moeten gaan leveren. Het huis is redelijk goed geïsoleerd (spouw, dak en overal HR++ beglazing).

Ik heb de CV-ketel al een aantal maanden op 40 graden aanvoertemperatuur ingesteld en ik krijg het nog steeds goed warm zonder veel moeite.

Wat denken jullie van onderstaande aanbieding? Gaat trouwens specifiek om een AQUAREA HIGH PERFORMANCE H GENERATIE // BI-BLOC // 1-WEG // R410A.

En nog een vraag: levert Panasonic speciale beugels mee voor de buitenunit om het (trillings)geluid maximaal te dempen? Ik wil zo min mogelijk geluid van de trillingen / ventilator.

De warmtepomp wordt voor 10.000 ex. BTW geleverd inclusief montage. Is dit een goede prijs? Of zijn er betere / andere opties van Pansonic? Ik heb er namelijk 0,0 verstand van.
De nieuwe LT radiator wordt geleverd en gemonteerd voor 1459,- ex. BTW.
Totaal komt het plaatje rond de 14.000 incl. BTW.

Graag jullie reactie. Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mCh--CzTtTpowNz-oXNcAY4SmI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hitzrwWuJPp8o1m1CRSsXCYF.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door nikon. op 09-05-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@nikon. doe nog iets bij de prijs van die jaga en je hebt vloerverwarming in de woonkamer. dat zal een stuk comfortabeler zijn en vooral beter werken met de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 13:17
nikon. schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:38:
Goedemorgen,

Ik weet niet of dit het goede topic is voor mijn vraag, maar ik heb onderstaande Panasonic warmtepomp aangeboden gekregen van een installateur.
Mbt tot het buffervat staat in dit topic veel uitgelegd: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
sjimmie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:58:
@nikon. doe nog iets bij de prijs van die jaga en je hebt vloerverwarming in de woonkamer. dat zal een stuk comfortabeler zijn en vooral beter werken met de WP.
In sommige gevallen haal je wel heel veel gedoe aan de hand. Niet iedereen heeft bijv. laminaat wat je er zo uit trek *zonder schade. Ik heb een kloostervloer uit 1900 (bepaald deel van mn boerderij) en die haal ik er echt niet uit voor vloerverwarming. Maar je kan niet zomaar zeggen dat een jaga ff prijs erbij en dan heb je vloerverwarming.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
davevleugel schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:40:
[...]

In sommige gevallen haal je wel heel veel gedoe aan de hand.
Klopt, dat weten we niet maar ik zei het zodat hij daar dan zelf over kan nadenken.
(vooral omdat hij wel zei dat er al VV in de keuken ligt)
Hier vonden we het een mooi moment om de boel dan eens grondig(er) aan te pakken.

EDIT en hier kostte 45m2 VV infrezen, aanleggen en een verdeler nog geen 2000 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 09-05-2022 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:33
nikon. schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:38:
De warmtepomp wordt voor 10.000 ex. BTW geleverd inclusief montage. Is dit een goede prijs? Of zijn er betere / andere opties van Pansonic? Ik heb er namelijk 0,0 verstand van.
De 7kw J versie kost net iets minder dan €4000 op internet. 300l boiler rvs rond de €1500(zoals bijvoorbeeld hier: https://www.groene-energi...tapwater-boiler-300l.html)
Qua monatage materiaal zit je ook al snel aan €1000(of zelfs meer).

Dus qua marge en installatietijd rekent jou installateur grofweg €3500. Als er veel leidingen vervangen moeten worden en extra leidingen gelegd moeten worden dan gaat het rap qua benodigd werk. Als hij voor dit bedrag ook nog een thermostaat levert, je meterkast aanpakt enzovoort dan heeft hij ook weer meer kosten en werk. Timmert hij zelfs nog een paar koofjes voor de eventuele extra leidingen dan is het nog weer meer werk.

Kortom als jou CV ketel en meterkast nu in dezelfde ruimte staan en de warmtepomp komt aan de andere kant van de buitenmuur te staan dan heeft de installateur het super simpel en een uurloon waar een advocaat jaloers op is. Moet de beste man de kruipruimte doorzwemmen om extra leidingen kwijt te kunnen en moet hij erg veel afwerken dan weet ik niet of ik met hem wil ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 20:38
Thanks voor de reacties. We gaan vloerverwarming zeker overwegen.

Weten jullie iets van speciale beugels voor de buitenunit zodat het geluid en trillingen maximaal gedempt worden? Van Panasonic of een ander merk.
bazzzzzz schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:40:
[...]

De 7kw J versie kost net iets minder dan €4000 op internet. 300l boiler rvs rond de €1500(zoals bijvoorbeeld hier: https://www.groene-energi...tapwater-boiler-300l.html)
Qua monatage materiaal zit je ook al snel aan €1000(of zelfs meer).

Dus qua marge en installatietijd rekent jou installateur grofweg €3500. Als er veel leidingen vervangen moeten worden en extra leidingen gelegd moeten worden dan gaat het rap qua benodigd werk. Als hij voor dit bedrag ook nog een thermostaat levert, je meterkast aanpakt enzovoort dan heeft hij ook weer meer kosten en werk. Timmert hij zelfs nog een paar koofjes voor de eventuele extra leidingen dan is het nog weer meer werk.

Kortom als jou CV ketel en meterkast nu in dezelfde ruimte staan en de warmtepomp komt aan de andere kant van de buitenmuur te staan dan heeft de installateur het super simpel en een uurloon waar een advocaat jaloers op is. Moet de beste man de kruipruimte doorzwemmen om extra leidingen kwijt te kunnen en moet hij erg veel afwerken dan weet ik niet of ik met hem wil ruilen.
Hij gaf aan 3 a 4 dagen werk te hebben. De boiler komt in een kast op de eerste verdieping. Recht onder de binnenunit op de tweede verdieping. Hij moet ongeveer 10 meter leidingen leggen naar de buitenunit en door vloeren heen boren en een gedeelte in een goot wegwerken.

Ik kan nog vragen of hij de montage op urengeld wil doen. Dan verwacht ik iets goedkoper uit te zijn.

Het is wel een installateur die weet hoe hij warmtepompen moet installeren en inregelen. Het is zijn core business. Hij doet alleen maar warmtepompen en airconditioning. Heb wel vertrouwen in zijn werk en dat is me ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Nikon,

zie hier voor mijn situatie:
https://gathering.tweaker...message/69232312#69232312

en
https://gathering.tweaker...message/70377852#70377852

of nog beter (vond mijn eerste post niet meteen)
https://gathering.tweaker...message/62859622#62859622

[ Voor 25% gewijzigd door pgeene op 10-05-2022 13:44 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:58
Weet iemand misschien het verschil tussen het nieuwe boilervat PAW-TA30C1E5-HI en de oudere PAW-TA30C1E5 (dus zonder "-HI")? Aan de hand van de omschrijving, prijsverschil en gewicht zou ik verwachten dat de nieuwe minder standby verlies heeft, maar ik kan nergens specificaties ervan vinden. @Carboy54 jij hebt hem al wel in je webshop staan maar zonder verdere info, weet je wellicht wel meer ervan?
Pagina: 1 ... 61 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.