Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 134 Laatste
Acties:
  • 774.769 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
ErikVers schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:08:
Beste mede tweakers;

Heeft iemand van jullie al eens een (niet domotica) oplossing gemaakt om tijdens condensvorming op de leiding de coolfunctie (tijdelijk) te onderbreken?

Zit zelf te denken aan zoiets; waarbij die met een relay de cool thermostaat stuurkabel zal onderbreken. Zodat SWW wel blijft functioneren. Maar als iemand het wiel al heeft uitgevonden, lees ik graag mee.

Bewust geen domotica oplossing omdat ik verwacht dat ik eerder de woning verkoop dan dat de warmtepomp wordt vervangen.

https://www.warmteservice...r-tbv-Enviline/p/03553350
Wat dacht je van een ESP met twee thermometers, een luchtvochtigheidsmeter en een relais. Het dauwpunt kun je dan berekenen, en als de leiding kouder is dan het dauwpunt laat je de thermostaat onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:32

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:42:
[...]

Waarbij ik 'voor' letterlijk moet nemen? Oftewel, buiten zo dicht mogelijk tegen de warmtepomp aan. Zo ja, hoe doe je dat dan met isolatie. Of kan hij bijv. ook op zolder op de plek van de CV ketel.
Zou het wel binnen houden.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:33
Carboy54 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:43:
[...]

Ok, zolang hij dus maar in de retourleiding zit en er geen buffer e.d. tussen zit.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Carboy54 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:36:
[...]

Iedere moderne cv installatie met of zonder ketel heeft tegenwoordig een dergelijk filter omdat de gebruikte materialen in de waterpomp de ijzerdeeltjes aan trekken met alle gevolgen van dien. Oudere cv's met veel staal leveren zonder filter extra problemen op. Spit het forum maar eens door. Ieder jaar weer lopen er waterpompen vast.
Ik volg dit topic nu zo'n 2 jaar en kan me niet herinneren dat er bij iemand een pana met "interne" filter toch is vastgelopen. Vandaar dat ik een ondernbouwing zoek. Hier zit er een 2e filter op, maar ik vind het nogal stellig om het te eisen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:43:
[...]

Wat dacht je van een ESP met twee thermometers, een luchtvochtigheidsmeter en een relais. Het dauwpunt kun je dan berekenen, en als de leiding kouder is dan het dauwpunt laat je de thermostaat onderbreken.
Zoiets zal het worden, maar of een ESP wel "goed voor de kopers van het huis" is vraag ik me af. Het blijft toch een stukje DIY elektronica waar een nieuwe bewoner niks van snapt.
Voor jezelf prima, maar met zoiets zou ik gewoon geen rekening houden volgende bewoners en de installatie zo maken dat het zonder al die extra's basaal blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
sjimmie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:46:
[...]

Ik volg dit topic nu zo'n 2 jaar en kan me niet herinneren dat er bij iemand een pana met "interne" filter toch is vastgelopen. Vandaar dat ik een ondernbouwing zoek. Hier zit er een 2e filter op, maar ik vind het nogal stellig om het te eisen.
sterker nog dat kan je zien als koppelverkoop en is gewoon verboden bij wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:51:
[...]

sterker nog dat kan je zien als koppelverkoop en is gewoon verboden bij wet.
Nee hoor. Dat is alleen zo als @Carboy54 je afdwingt een bepaald merk / type magneet af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:52:
[...]

Nee hoor. Dat is alleen zo als @Carboy54 je afdwingt een bepaald merk / type magneet af te nemen.
is dat zo? het koppelen van een product is genoeg daar hoeft geen merk of type aan vast te zitten. ik blijf het een vaag geval vinden Wikipedia: Koppelverkoop
Ik vraag mij ook af hoe legaal het is om strengere eisen te stellen aan wettelijke garantie dan de fabrikant doet.. als je het niet eens met het product bent moet je het gewoon niet verkopen.. zo werkt het systeem en niet door aanvullende eisen te stellen.. wat is het volgende? alleen garantie op de tv als je er een muurbeugel bij koopt.. Complete waanzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:52:
[...]

Dit is op advies van de importeur. Er komen door defecte waterpompen bij hun onterecht garantie aanvragen binnen met alle gevolgen van dien. Magneten mag je kopen waar je wilt. Niks koppelverkoop. Geen enkel belang bij. Meeste moderner cv installaties hebben ze al standaard ertussen zitten. Doe ermee wat je wilt. PUNT.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Carboy54 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:01:
[...]

Dit is op advies van de importeur. Er komen door defecte waterpompen bij hun onterecht garantie aanvragen binnen met alle gevolgen van dien. Magneten mag je kopen waar je wil. Geen enkel belang bij. Meeste moderner cv installaties hebben ze al standaard ertussen zitten. Doe ermee wat je wilt. PUNT.
waarom is een defecte waterpomp een onterechte garantieclaim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

twain4me schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:07:
[...]

waarom is een defecte waterpomp een onterechte garantieclaim?
Het gaat hier om vastgelopen waterpompen met storingsmelding waarbij blijkt dat metaaldeeltjes de pomp blokkeren en dus geen defect produkt. Als dit blijkt wordt de claim uiteraard niet gehonoreerd. Dit vindt met name plaats in oudere installaties of onvoldoende gereinigde metalen delen van de installatie. Geldt net zo goed voor cv installaties. Mag het nu duidelijk zijn: het gaat hier om uitvallen van de warmtepomp wat door verkeerde bezuiniging is veroorzaakt en niet om het verhogen van omzet 😡Einde discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Carboy54 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:15:
[...]

Het gaat hier om vastgelopen waterpompen met storingsmelding waarbij blijkt dat metaaldeeltjes de pomp blokkeren en dus geen defect produkt. Als dit blijkt wordt de claim uiteraard niet gehonoreerd. Dit vindt met name plaats in oudere installaties of onvoldoende gereinigde metalen delen van de installatie. Geldt net zo goed voor cv installaties. Mag het nu duidelijk zijn: het gaat hier om uitvallen van de warmtepomp wat door verkeerde bezuiniging is veroorzaakt en niet om het verhogen van omzet 😡Einde discussie.
Dus vervuiling van de pomp valt niet onder de garantie (wat klopt) maar dat is iets heel erg anders dan: "je krijgt geen garantie als je geen vuilfilter plaatst."

ik zou het dus veranderen in: "Vervuiling van de pomp valt niet onder de garantie, als je vervuiling wilt voorkomen kan je het best een vuilfilter in de retour plaatsen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 15:40
Ik heb afgelopen zaterdag mijn 3 fase J serie t-cap kw monoblock geinstalleerd (Momenteel draait hij nog alleen in SWW modus, verwarmingleiding is nog niet gekoppeld achter de 3weg klep), maar hij heeft nog geen een keer de backup heater gebruikt. Ik heb tank heater enabled staan, en ik heb ook ingesteld dat deze external is. Echter probeert hij nu alsnog 60 graden water door de leiding te pompen, ipv op het einde van de SWW run de heater in de boiler aan te zetten.

Ook handmatig is het me niet gelukt deze in te schakelen in de software. Iemand een idee hoe ik hem wel kan testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theforestman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09 16:49
FransvWoerkom schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:44:
[...]

De verhalen over het buffervat klinken allemaal mooi. "bij minder vraag loopt er een deel over de buffer TOTDAT de buffertemp bereikt is". Dan vraag ik me af hoe lang dat dan duurt, en houd je hiermee de warmtepomp af van pendelen. Neem een buffervat van 50L en een verschil tussen hoogste en laagste temperatuur van de buffer van 10°. Dan hebben we het over een energie van 0,58kWh. Die heeft de 5kW warmtepomp in 7 minuten opgewekt. Als je afgiftesysteem, waarvan een aantal thermostaatkranen dicht staat, genoeg heeft aan 2kW, dan draait dat 17 minuten op de buffer. De periode is dan 24minuten, oftewel de warmtepomp gaat 2,5 keer per uur aan. Sommigen noemen dat pendelen. O ja, je radiatoren lopen dan gemiddeld op een 5° lagere temperatuur dan je warmtepomp.

Pas bij een veel groter buffervat, denk aan 500L, ga je de invloed op het pendelgedrag merken.

Het buffervat, of het nu een stuk pijp is of een vat van 500L zorgt wel voor ontkoppeling van warmteopwekking en warmtegebruik. Het idee is dat zowel de warmtepomp als de radiatoren met secundaire pomp in het vat een constant laag drukverschil zien; dat de stroming in het ene circuit niet wordt beïnvloed door de stroming in het andere. Dat gaat het best als de circuits geen gemeenschappelijke leiding hebben. Dus vanuit dat oogpunt is F het best.
Bedankt voor je reactie.

Het betreft inderdaad een buffer van 500L vandaar mijn vraag over de beste manier van aansluiten.
Het idee er achter is om overdag voldoende warmte te genereren zodat de warmtepomp in de nacht minder hoeft te draaien. Dit alles om tijdens de afbouw van saldering meer gebruik te maken van het overschot van de zonnepanelen. Daarnaast zit er ook nog een spiraal in de buffer zodat deze als backup kan functioneren en tijdens veel overschot de buffer naar een hogere temperatuur kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

twain4me schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:23:
[...]

Dus vervuiling van de pomp valt niet onder de garantie (wat klopt) maar dat is iets heel erg anders dan: "je krijgt geen garantie als je geen vuilfilter plaatst."

ik zou het dus veranderen in: "Vervuiling van de pomp valt niet onder de garantie, als je vervuiling wilt voorkomen kan je het best een vuilfilter in de retour plaatsen."
Dat lijkt mij logisch. Een defecte print heeft ook niets te maken met een vuilfilter. Dat je geen garantie krijgt zonder filter is natuurlijk niet zo. Wordt ook nergens uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:21
Carboy54 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:43:
[...]

Zijn er goede redenen om het vuilfilter en een driewegklep niet in de kruipruimte (altijd droog) te plaatsen?
Hydraulisch gezien zou dit in mijn geval de beste plek zijn, anders moet ik met veel bochtjes ergens omhoog en weer naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Ondanks dat ik bijna alle topics over warmtepompen heb doorgelezen, is de informatie en gebruikerservaringen met thermostaten voor een warmtepomp onduidelijk.
Ik heb zelf een Artel / Ferroli Monoblock warmtepomp van 7Kw geinstalleerd en dat werkt prima.
Ik weet dat ik in het Panasonic topic zit, maar ik weet zeker dat deze vraag voor elke wp geldt.
Ik heb een externe thermostaat op mijn wp aangesloten. Namelijk een Honeywell chronotherm touch aan/uit.
Deze heb ik ingesteld op max 3 schakelingen per uur. Ingesteld minimaal 5 minuten aan staan en op traag gezet. Heb ook de temperatuur op 20C continue gezet en zelflerend uitgezet.

Installatie is KISS. Wp wordt uitsluitend gebuikt voor cv water te verwarmen. CV ketel wordt alleen nog gebruikt voor warm water. Geen buffervat, heb alleen maar grote radiatoren, dus voldoende inhoud. En staan allemaal open.

Ondanks dit schakelt de thermostaat regelmatig in en gaat bijvoorbeeld na 10 minuten al weer uit. Dat helpt natuurlijk niet. De wp is net opgestart en levert nog niet eens warm water.
De thermostaat moet dus als hij inschakelt ook minimaal 20 minuten blijven draaien.
Er is geen thermostaat te vinden die uitsluitend geschikt is voor een wp.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Turbodesk617 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:59:
Ik weet dat ik in het Panasonic topic zit, maar ik weet zeker dat deze vraag voor elke wp geldt.
Ik heb een externe thermostaat op mijn wp aangesloten. Namelijk een Honeywell chronotherm touch aan/uit.
Waarom stel je hem dan niet in het algemene topic. Dan krijg je ook antwoord vanuit ieder merk gebruiker:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Bedankt voor de tip. Heb ik nu gedaan.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-09 19:24
theforestman schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:38:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Het betreft inderdaad een buffer van 500L vandaar mijn vraag over de beste manier van aansluiten.
Het idee er achter is om overdag voldoende warmte te genereren zodat de warmtepomp in de nacht minder hoeft te draaien. Dit alles om tijdens de afbouw van saldering meer gebruik te maken van het overschot van de zonnepanelen. Daarnaast zit er ook nog een spiraal in de buffer zodat deze als backup kan functioneren en tijdens veel overschot de buffer naar een hogere temperatuur kan brengen.
Met 500L hebben we het ergens over! In ieder geval in voor- en najaar. Bedoel je met "spiraal" een elektrisch stookelement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:08:
Beste mede tweakers;

Heeft iemand van jullie al eens een (niet domotica) oplossing gemaakt om tijdens condensvorming op de leiding de coolfunctie (tijdelijk) te onderbreken?

Zit zelf te denken aan zoiets; waarbij die met een relay de cool thermostaat stuurkabel zal onderbreken. Zodat SWW wel blijft functioneren. Maar als iemand het wiel al heeft uitgevonden, lees ik graag mee.

Bewust geen domotica oplossing omdat ik verwacht dat ik eerder de woning verkoop dan dat de warmtepomp wordt vervangen.

https://www.warmteservice...r-tbv-Enviline/p/03553350
Bedoel je zoiets?
https://dugoshop.nl/condensvoeler
Of deze:
https://shop.bb-sensors.c...controller-for-pipes.html

[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 13-04-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theforestman
FransvWoerkom schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:13:
[...]

Met 500L hebben we het ergens over! In ieder geval in voor- en najaar. Bedoel je met "spiraal" een elektrisch stookelement?
Ja dan hebben we het over een elektrisch element.
In de winter verwacht ik inderdaad dat de warmtepomp bijna constant staat te draaien en dat voor de defrost de buffer aangesproken kan worden in plaats van het interne element.
Voor het voor en najaar hoop ik dan meer gebruik te kunnen maken van de buffer zodat de warmtepomp mooie lange runs kan maken en hierdoor in de nacht minder hoeft te draaien.
Blijft als vraag nog open staan is de aansluit optie volgens de D manier dan wel een optie of wordt het dan zeker optie F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 15:47
@Carboy54 Sluiten jullie indien gevraagd ook het expansievat af, en kunnen jullie de pomp ook extra isoleren op geluid zoals RJ-TEC doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:32
Heeft iemand ervaring met een delay relais zoals deze?

https://www.otronic.nl/a-...traging-instelbaar-6-30v/

Kort gezegd wil ik mijn huidige thermostaat (Tado) blijven gebruiken, alleen is die ontworpen voor CV ketels en schakelt dus vaak aan en uit, niet goed voor de warmtepomp (een soort van PWM modulatie).

Om dat te voorkomen, dacht ik deze relais te gebruiken om zo een minimaal aan-tijd te kunnen instellen van de warmtepomp (bijvoorbeeld 15 min).

Of ziet iemand problemen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
theforestman schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:34:
[...]

Ja dan hebben we het over een elektrisch element.
In de winter verwacht ik inderdaad dat de warmtepomp bijna constant staat te draaien en dat voor de defrost de buffer aangesproken kan worden in plaats van het interne element.
Voor het voor en najaar hoop ik dan meer gebruik te kunnen maken van de buffer zodat de warmtepomp mooie lange runs kan maken en hierdoor in de nacht minder hoeft te draaien.
Blijft als vraag nog open staan is de aansluit optie volgens de D manier dan wel een optie of wordt het dan zeker optie F.
Reken je niet rijk, als ik mijn 400 buffer tot 55 graden verwarmd heb , is ie in twintig min weer koud zodra circulatie pomp start

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theforestman
reneeke1970 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:53:
[...]

Reken je niet rijk, als ik mijn 400 buffer tot 55 graden verwarmd heb , is ie in twintig min weer koud zodra circulatie pomp start
Rijk word je er niet van met al die extra kosten voor een buffervat en pomp enz.
Maar was ook meer te doen voor meer comfort en backup bij problemen met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theforestman
[...]

Maar andere vraag hoe heb jij de buffer aangesloten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Van 55 naar 30 graden is 11 kWh. Waar laat je die warmte in 20 minuten?

Edit: Zeker in het voor/na seizoen waar je deze techniek zou willen toepassen. Heb je geen mengventiel achter je vat zitten zodat er beperkt warmte uit het vat gehaald wordt en lekker constant verwarmd wordt (net zoals je zonder boilervat zou doen).

[ Voor 27% gewijzigd door Ep Woody op 13-04-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 15:47
blb4 schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:12:
[...]

idd, CV water, geen drink/sanitair water. 't Verdiend misschien geen schoonheidsprijs maar 't is 't beste wat ik heb. Ik heb e.e.a. 25 jaar geleden zelf aangelegd, 2 x 28 mm voor CV en 2 x 22 mm koper (1 x water en 1 x gas) en een berg elektriciteitskabels en CAT5. En dat dan weer naast een rioolbuis & daarna netjes afgewerkt... Moet dus dichtblijven. Ik heb er laatst nog wel een 5 aderige YMVK kabel doorheen weten te krijgen voor m'n zonnepanelen maar dat was al een megaklus.
@koevlaas2 @Ep Woody @CurlyMo @ErikVers Nog even terugkomen op de 22 mm leiding, Als je deze naar boven gebruikt voor de boiler, geeft deze dan wel genoeg flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

KaDoos schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:50:
@Carboy54 Sluiten jullie indien gevraagd ook het expansievat af, en kunnen jullie de pomp ook extra isoleren op geluid zoals RJ-TEC doet?
Nee dat laten wij aan de installateur over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Ep Woody schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:08:
[...]

Van 55 naar 30 graden is 11 kWh. Waar laat je die warmte in 20 minuten?

Edit: Zeker in het voor/na seizoen waar je deze techniek zou willen toepassen. Heb je geen mengventiel achter je vat zitten zodat er beperkt warmte uit het vat gehaald wordt en lekker constant verwarmd wordt (net zoals je zonder boilervat zou doen).
Waar ik die laat, nou vermengen met 8 koude radiators en een deel de vloer in, is zo foetsie.
Word dan ook wel 0.5 graden warmer binnen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
theforestman schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:06:
[...]

Maar andere vraag hoe heb jij de buffer aangesloten dan?
Beide retour onderin, warme aanvoer wp in midden, en warme aanvoer naar afgifte bovenin.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
KaDoos schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:13:
[...]

@koevlaas2 @Ep Woody @CurlyMo @ErikVers Nog even terugkomen op de 22 mm leiding, Als je deze naar boven gebruikt voor de boiler, geeft deze dan wel genoeg flow?
Dat zal wel loslopen, je hebt maar 8 liter/min nodig. In het ergste geval moet je de pomp iets harder zetten.

Vergeet niet dat er verder geen weerstand in het systeem zit, geen radiatoren etc. Gewoon een vrij korte lus van een grote buis die door de boiler gaat.

In mijn boiler is die spiraal ook van 22 mm buis gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:21
Ep Woody schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:21:
[...]

Dat zal wel loslopen, je hebt maar 8 liter/min nodig. In het ergste geval moet je de pomp iets harder zetten.

Vergeet niet dat er verder geen weerstand in het systeem zit, geen radiatoren etc. Gewoon een vrij korte lus van een grote buis die door de boiler gaat.

In mijn boiler is die spiraal ook van 22 mm buis gemaakt.
Alle aansluiting op de Panasonic boiler zijn 3/4" binnendraad. Volgens mij past een 22 mm leiding daar behoorlijk goed bij.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 05-09 11:47

ErikVers

e-Duurzaam

Ja dat is zeker wat ik zoek! Dat is dus een uitwerking van de eerdere geplaatste link naar een willekeurige vocht sensor met daaraan een relais 👍

Waarop ik hoopte in dit forum is een al eerder toegepaste oplossing voor het uitschakelen bij condensvorming. Zonder domotica.

En om terug te komen op een eerder gestelde vraag wat is verschil tussen elektronica en domotica? Voor mij is dat een zelfstandige oplossing zonder externe aansturing van een computer of het internet.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:47:
[...]

Ja dat is zeker wat ik zoek! Dat is dus een uitwerking van de eerdere geplaatste link naar een willekeurige vocht sensor met daaraan een relais 👍

Waarop ik hoopte in dit forum is een al eerder toegepaste oplossing voor het uitschakelen bij condensvorming. Zonder domotica.

En om terug te komen op een eerder gestelde vraag wat is verschil tussen elektronica en domotica? Voor mij is dat een zelfstandige oplossing zonder externe aansturing van een computer of het internet.
De eerder genoemde ESP is feitelijk een computer (die je zelf moet programmeren en onderhouden, je kan die niet exact zo werkend ergens kopen), vandaar dat ik erop wees dat het verschil tussen elektronica en domotica heel klein kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:59:
[...]

De eerder genoemde ESP is feitelijk een computer (die je zelf moet programmeren en onderhouden, je kan die niet exact zo werkend ergens kopen), vandaar dat ik erop wees dat het verschil tussen elektronica en domotica heel klein kan zijn.
En een ESP is een optie, kan natuurlijk ook gewoon een Arduino zijn. Het is uiteindelijk alleen de combinatie van een DHT22, DS18B20 en een relais, of iets wat er op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ep Woody schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:12:
[...]

En een ESP is een optie, kan natuurlijk ook gewoon een Arduino zijn. Het is uiteindelijk alleen de combinatie van een DHT22, DS18B20 en een relais, of iets wat er op lijkt.
Ik zou 't inderdaad zelf bouwen met direct de mogelijkheid Ta en Tr van de radiator of wat er dan ook achter hangt te meten. Maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij je gewoon iets wil hebben dat altijd werkt en waar je (of een nieuwe eigenaar) geen omkijken naar hebt. De kans is klein dat je dat met een ESP en wat sensoren voor elkaar krijgt. Tenminste, dat is mij nog niet gelukt :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:12:
[...]

Snap ik, ik werk al jaren met die dingen.
Waar ik op reageerde is niet hoe dat moet, maar of dat dan richting domotica neigt, wat de vraagsteller niet wilde. Want als hij zoiets programmeert en voorziet van een sensor en dat gaat kapot dan kan een volgende koper van het huis er echt helemaal niets mee, en dat was nou net zijn zorg om domotica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
blb4 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:45:
[...]
ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij je gewoon iets wil hebben dat altijd werkt en waar je (of een nieuwe eigenaar) geen omkijken naar hebt.
Dat, of wat een nieuwe bewoner gewoon weer kant-en-klaar kan kopen als het kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

flippy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:53:
[...]

niet vergeten om armaflex buis te kopen. niet het spul die een naad heeft en je zelf dicht moet plakken. de zwarte armaflex zonder naad. dat spul met een plaknaad erin laat los na een paar jaar.
Deze tip van je kom ik niet helemaal uit @flippy - welke Armaflex moet ik niet kopen? Dus niet deze zelfklevende?

En heeft iemand 'n richtlijn voor hoeveel meter Armaflex je ongeveer kwijt bent voor 't inpakken van 1 meter (25mm) buis? 😇

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

.Frank schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:27:
[...]

Deze tip van je kom ik niet helemaal uit @flippy - welke Armaflex moet ik niet kopen? Dus niet deze zelfklevende?

En heeft iemand 'n richtlijn voor hoeveel meter Armaflex je ongeveer kwijt bent voor 't inpakken van 1 meter (25mm) buis? 😇
https://www.vanwalraven.c...zwart/groups/g+c+p+a+view

Dat spul moet je hebben.

En wat van die tape om de naden goed dicht te maken. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-08 11:48
Naliya schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:53:
Heeft iemand ervaring met een delay relais zoals deze?

https://www.otronic.nl/a-...traging-instelbaar-6-30v/

Kort gezegd wil ik mijn huidige thermostaat (Tado) blijven gebruiken, alleen is die ontworpen voor CV ketels en schakelt dus vaak aan en uit, niet goed voor de warmtepomp (een soort van PWM modulatie).

Om dat te voorkomen, dacht ik deze relais te gebruiken om zo een minimaal aan-tijd te kunnen instellen van de warmtepomp (bijvoorbeeld 15 min).

Of ziet iemand problemen hiermee?
Ik gebruik de Tado als temperatuurvoeler in combinatie met de Aquarea Smart Cloud in IFTTT om automatisch te shiften. Daarnaast nog een op de CN4 aangesloten WiFi relais gestuurd met Smart Life, ook in IFFTT om de Wp aan/uit te schakelen bij een overshoot.

t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyvOsWPRBEt9fHO8XvcYUW1K2x8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QahVnlJAXylJ2Ox1V0g8yo9D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGDwfrZPT4GQnZGudgn8ciBx3Qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/96eYFehvOdxW5KgvPsKInRle.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:59:
[...]

Helder dan valt die esp voor mij af.

Voor nu richt ik me op deze. https://dugoshop.nl/condensvoeler

Als ik het zo lees zit er een AAN en een UIT contact op het relais dus dit zou goed moeten komen.

Ik heb de vraag bij de leverancier uit staan voor een 230v versie. Anders moet ik nog een extra relais los toevoegen.

Mochten er nog praktijk voorbeelden zijn van een niet “computergestuurde” oplossing houd ik me aanbevolen. Anders bestel ik deze en zal de inhoud van de set met jullie delen. Verwacht dat dit aan onderdelen wel onder de €25,- kan blijven namelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 13-04-2022 16:45 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

flippy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:37:
[...]

https://www.vanwalraven.c...zwart/groups/g+c+p+a+view

Dat spul moet je hebben.

En wat van die tape om de naden goed dicht te maken. ;)
Aah, pff - er vallen hier wat kwartjes hoor. Dank!

Helaas is mijn situatie wat onhandig: alles is al aangesloten en draait, en ik heb geen zin om 't weer los te halen. De Armaflex buis zonder naad is dus geen optie voor me, dat wordt toch die versie met zelfklevende naad dan. Dat lijkt me althans beter dan zelf de buis open knippen en helemaal zonder plak te zitten. Het gaat echt maar om een centimeter of 20-40 aan de buitenkant (let niet op de broodzak met duct tape 😇):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mnly-IvKDVZw_euUbZLi22B80Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFZvATb4jA49q8j4dhCwrLMm.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik denk aan Armaflex met naad om over die twee stukjes exposed Uponor te schuiven. En dan misschien die hele stukjes ook met in Armaflex tape omwikkelen - of zijn er betere methoden die isolatie van weer en dieren te beschermen?

In die 120mm PVC-buis zit er trouwens standaard Uponor isolatie om de buizen heen, en ik ben van plan om van boven en van onderen die 120mm buis met PUR af te toppen.

Zouden jullie de messing delen bij de aansluiting aan de pomp ook isoleren?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
.Frank schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:32:
[...]

Helaas is mijn situatie wat onhandig: alles is al aangesloten en draait, en ik heb geen zin om 't weer los te halen. De Armaflex buis zonder naad is dus geen optie voor me, dat wordt toch die versie met zelfklevende naad dan. Dat lijkt me althans beter dan zelf de buis open knippen en helemaal zonder plak te zitten. Het gaat echt maar om een centimeter of 20-40 aan de buitenkant (let niet op de broodzak met duct tape 😇):

[Afbeelding]

Dus ik denk aan Armaflex met naad om over die twee stukjes exposed Uponor te schuiven. En dan misschien die hele stukjes ook met in Armaflex tape omwikkelen - of zijn er betere methoden die isolatie van weer en dieren te beschermen?

In die 120mm PVC-buis zit er trouwens standaard Uponor isolatie om de buizen heen, en ik ben van plan om van boven en van onderen die 120mm buis met PUR af te toppen.

die bovenste leiding lijkt naar binnen af te lopen, dan moet je alles wel heel goed water dicht maken wil je geen water in je buis (of waar hij uitkomt) krijgen..
daarom lijkt een doorvoer meestal op dit, nu heb jij geen dakdoorvoor maar iets door de muur, maar dan zou ik ook altijd eerste omhoog gaan. hou je het meeste water in iedergeval buiten

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/6906_naamloos_1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 13-04-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Ah wel, gemiste kans helaas. De hoek die de PVC-buis maakt (omlaag de kruipruimte in) is overgenomen uit de installatiehandleiding van Panasonic, maar ik had de bovenste Uponor-leiding eerst nog 'n knik omlaag kunnen laten maken voordat hij in de pomp ging inderdaad. Nu goed: mocht er toch water omlaag komen komt 't in de kruipruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:24
De genoemde ebay 3-weg klep heeft zoals eerder benoemd het pijltje niet op een al te logische plek staan, gezien het gebruik in de aanvoer dat juist incorrect is.
Is dat pijltje verder van belang? Je zou hem anders ook in de retour kunnen plaatsen, dan klopt de pijl namelijk wel qua flowrichting. Maw:
1. Maakt dat pijltje nog wat uit?
2. Kan je een 3-weg klep in de retour plaatsen of bij voorkeur niet?

Edit: Beter zoeken, ik zie dat @Ep Woody 'm om deze reden in de retourleiding heeft gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door I-King op 13-04-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ik heb een vraag over de plaatsing van de monoblock buiten. Omdat er ook een Panasonic component aan zit (hoeveel geluid produceert een WH-MDC07J3E5 nu echt?) plaats ik deze vraag toch maar in dit forum en niet in algemeen WP forum. Ik heb een hoekwoning en de eenvoudigste plek voor het aansluiten van de WP (Panasonic WH-MDC07J3E5) op de binneninstallatie is naast 't huis. Een alternatieve plek is de voortuin maar dat geeft een hoop meer graaf en installatiewerk. De vraag is op naast 't huis gaat werken qua geluidoverlast - vooral ook voor de buren - en of 't niet erg onaangenaam wordt om langs de WP te lopen.
Ik heb de WPAC tool ingevuld en op basis van de gegevens van Panasonic (67 dB(A)) zou naast 't huis 12 dB demping nodig zijn en in de voortuin 6 dB. 12 dB is volgens mij niet eenvoudig te realiseren. Wat is jullie ervaring? Moet ik echt met de 67 dB(A) rekenen of valt 't allemaal erg mee? Wat denken jullie van de opstelling naast 't huis? Gewoon doen of echt niet?

Zou ik bij iemand eens kunnen ervaren hoe zo'n warmtepomp klinkt, b.v. bij produceren SSW? Liefst ergens in de buurt van Utrecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEMrMMAlYm6CctQd2JPvE5vcdTc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fAPruizKKitSGqwZFkQQtyoz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3ArqO4nm24g8z_ocldX1qwBOMI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fRWnLv123ZakroryktvH85Ub.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An0L4zNdKYC5QWnRkygyrRYE6jM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBbRK5aeVRm9HAkAQ1iUaXpt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m99GvNEd7dlJdZw6xqZ9mLwR_fY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QH7L5kgZULNvE44weoaowM1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5_G9ihsjEKXzNwyx9KBuA0uo2c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/guYbQVbVDZ5QUdYIgEGx92zC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XccgV-1T32o727uPmg7skL49Luc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JvJnzAnZRmFQmt7oR0o81kMU.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@blb4 Met name SWW kan luid zijn. Verwarming ook, maar inderdaad alleen als je er langs loopt. Verder voel je in de winter nog veel koudere lucht uit de WP komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 22:06
.Frank schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:32:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dit eroverheen gedaan.
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8592560/artikel.html
Uv resistent en stevig (armaflex is beide niet)
Messing delen ook meenemen.
Open snijden kan altijd nog.
Ik heb het laatste stukje ,(bij het messing) een losse ring armaflex gegeven. Dus kan dan alleen het tape doorsnijden en dan erbij.
Bij terugplaatsen dan gewoon weer tape eroverheen.
Laatste stukje net iets te lang maken, enkele mm, dan blijft het schuim mooi aansluiten tegen de kast.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
@.Frank dit las ik gisteren toevallig
ISSO publicatie 50, specificatieblad 4.3-2 “Corrosiewering”, adviseert messing knelkoppelingen niet te isoleren. Bij koude installaties is het echter noodzakelijk alles tegen condens te isoleren.
Hier wordt dan wel knelkoppeling genoemd, dus mogelijk minder of niet relevant realiseer ik me.

[ Voor 9% gewijzigd door I-King op 14-04-2022 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
blb4 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:11:

Zou ik bij iemand eens kunnen ervaren hoe zo'n warmtepomp klinkt, b.v. bij produceren SSW? Liefst ergens in de buurt van Utrecht.
Houten? Er is hier al wel vaker een tweaker komen luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-09 15:57

Je mag bij mij in Utrecht best komen luisteren, hij staat alleen op het dak (zonder toegang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je weet dat een warmtepomp bij dikke vrieskou het meeste geluid maakt? Bij dit mooie voorjaarsweer zijn alle warmtepompen relatief stil.
Het beste kun je dus bij echt koud weer wat warmtepompen beluisteren, maar daarvoor ben je wel 4 maanden te laat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Dank Jesse, ik ga op bezoek bij Sjimmie, weet dat 't niet helemaal representatief zal zijn maar geeft hopelijk wel een idee. Als ie nu al een hoop herrie maakt zal 't in de winter in elk geval niet minder zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
blb4 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:51:
Dank Jesse, ik ga op bezoek bij Sjimmie, weet dat 't niet helemaal representatief zal zijn maar geeft hopelijk wel een idee. Als ie nu al een hoop herrie maakt zal 't in de winter in elk geval niet minder zijn :)
Nee, dat geeft het niet precies om wat @Andrehj schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:02
Andrehj schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:36:
[...]

Je weet dat een warmtepomp bij dikke vrieskou het meeste geluid maakt? Bij dit mooie voorjaarsweer zijn alle warmtepompen relatief stil.
Het beste kun je dus bij echt koud weer wat warmtepompen beluisteren, maar daarvoor ben je wel 4 maanden te laat.
Even een deken erover en je kan het nabootsen toch? 🙈🙈

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Maar in de winter zitten onze buren toch niet buiten en heeft iedereen een muts over zijn oren en heeft haast.
En in de zomer is een SWW run niet heel anders dan wat hij in de winter doet voor verwarmen. (meestal is een SWW harder dan een verwarmingsronde in de winter)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Beter iets dan niets luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:28

hnq

Om mijn pana aan te sluiten op de vvw verdeler moet ik vanaf de verdeler eigenlijk direct haaks door de muur. Ik wil daarvoor een slang met haakse wartelkoppeling gebruiken. Heb dus een puntstuk 1'' nodig waarop die wartel past, dus met vlakke rand. Bestaan die puntstukken, of ben ik veroordeeld tot het zelf afvlakken/vijlen van de rand? Of is er een andere simpeler oplossing?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hnq schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:01:
Om mijn pana aan te sluiten op de vvw verdeler moet ik vanaf de verdeler eigenlijk direct haaks door de muur. Ik wil daarvoor een slang met haakse wartelkoppeling gebruiken. Heb dus een puntstuk 1'' nodig waarop die wartel past, dus met vlakke rand. Bestaan die puntstukken, of ben ik veroordeeld tot het zelf afvlakken/vijlen van de rand? Of is er een andere simpeler oplossing?
Zo iets?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYxo2yjA7WhLq3058ZKWtmmLrBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o6ceZJou2NWkJJhzjUHBk2mo.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:11

martijn v o

Certified by Enphase.

Dit weekend bezig geweest om 4 Vaillant fancoil units aan te sluiten.
Is best een werk, de voeding erheen (centraal geschakeld), condens aansluiten en twee slangen op het leidingwerk inclusief dampdicht isoleren.
De boel staat nu test te draaien:
- Panasonic via het menu de koeling vrij gegeven.
- fancoilunts gevuld en ontlucht.
- aanvoer temperatuur 7 graden
- retourtemperatuur 12 graden
- flow 15 liter/minuut
- compressor 33 hz
- compressor vermogen 800 Watt

- geluid buiten: valt me 100% mee.

Nu even een uurtje proefdraaien.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
hnq schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:01:
een puntstuk heeft eigenlijk altijd een vlakke rand, maar kan je niet beter een buis gebruiken of desnoods een messing(?) bocht? wat je zoekt is denk ik een dubbele nippel

https://www.installatieva...g-buitendraad-1-x-1-81110

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 18-04-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Ja, maar dan met een 1’’ bocht/wartel. Die weet ik wel te vinden maar hoe krijg ik die aan de 1’’ aansluiting (binnendraad) van de verdeler?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq

hnq

twain4me schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:26:
[...]

een puntstuk heeft eigenlijk altijd een vlakke rand, maar kan je niet beter een buis gebruiken of desnoods een messing(?) bocht? wat je zoekt is denk ik een dubbele nippel

https://www.installatieva...g-buitendraad-1-x-1-81110
Ah, dubbele nippel is de term, excuus. Inderdaad, maar ik denk dat daar geen wartel op kan?
Die dubbele nippel in jouw link lijkt geen vlakke rand te hebben. Deze wel: https://leidingshop.nl/bo...le-nippel-2x-buitendraad/
En dat lijkt me wel te kunnen?

[ Voor 20% gewijzigd door hnq op 18-04-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Test koeling gelukt.
1 graad in een uur minder.
Machine loopt goed. Warmtemeter piept een beetje, zit nog teveel lucht in. Dus nu alles uit en even laten borrelen, dan op de hoogte punten nog een keer ontluchten.
Wand kan dicht, op naar de zomer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYgZIcBNU7q37f1QB-xMSCxA7Os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QvaiNQrxI6QZTqu7BOt9SfyT.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
hnq schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:14:
[...]

Ah, dubbele nippel is de term, excuus. Inderdaad, maar ik denk dat daar geen wartel op kan?
ik denk het wel,ik zie opzich en plat randje alleen als ze echt scherp zijn moet je het niet doen (zoals sommige knelkoppelingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
martijn v o schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:18:
Test koeling gelukt.
Machine loopt goed. Warmtemeter piept een beetje, zit nog teveel lucht in. Dus nu alles uit en even laten borrelen, dan op de hoogte punten nog een keer ontluchten.
[Afbeelding]
Ja nu wel maar wacht maar tot het 40 graden is. Zal overigens dan ook wel wat eraf krijgen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

martijn v o schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:18:
Test koeling gelukt.
[Afbeelding]
Goed bezig! Ik ben zeer benieuwd hoe dit in de zomer gaat bevallen.

Velen grijpen snel naar een airco voor koeling maar ik zie best wat in die fan coil oplossing met name voor 1e en 2e verdieping. Doe je een hitte golf update? 😋👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

@koevlaas2 Daar ben ik niet bang voor, gezien de isolatie van het huis wat ik de afgelopen winter heb gezien, ben ik niet ang in de zomer. We hadden al een airco (een watergekoelde) beneden staan, daar was het lekker koud mee te krijgen. Het was een oud ding van mijn werk, R22 zat er nog in.

@ErikVers Ik doe een update. Zorg jij voor lekker warm weer dan?

Ik ga eens een beetje spelen met de koeling. Ik heb de vloerverwarming en de extra fancoil units. Die laatste voornamelijk om te ontvochtigen. Dus smorgens opstarten met de vloerkoeling en als de zon lekker schijnt overschakelen op de fancoils of juist andersom. Ik heb op de danfos ABQM's nu 24V motoren gezet die ik per groep kan schakelen (vloerverwarming normally open als groep en fancoils normally closed als groep).

Kom er alleen achter dat mijn warmtemeter ook alleen warmte meet en geen koeling :-)

[ Voor 41% gewijzigd door martijn v o op 18-04-2022 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Kom er alleen achter dat mijn warmtemeter ook alleen warmte meet en geen koeling :-)
Ze publiceren toch ook geen negatieve graaddagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
martijn v o schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:55:
Zou het daarom een warmtemeter heten? :+
Als je het echt zou willen dan moet je de plaats van de sensor en de warmtemeter omdraaien, of een ingenieus kleppensysteem er omheen bouwen die dat automatisch voor je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:15:
[...]

Zou het daarom een warmtemeter heten? :+
Als je het echt zou willen dan moet je de plaats van de sensor en de warmtemeter omdraaien, of een ingenieus kleppensysteem er omheen bouwen die dat automatisch voor je doet.
Je kan het ook zelf meten, als je de sensoren uitleest. Q=mcT. Flow * deltaT * soortelijke warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat allemaal flut. Ik heb een kamstrup multical 403. Ik dacht dar deze ook koude kon meten, maar daar zit verschil in. E1 is allen warmte en E3 is koude. Dat staat ook op de meter. Dus die maar een keer uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
martijn v o schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:01:
Dat allemaal flut. Ik heb een kamstrup multical 403. Ik dacht dar deze ook koude kon meten, maar daar zit verschil in. E1 is allen warmte en E3 is koude. Dat staat ook op de meter. Dus die maar een keer uitwisselen.
Tsjah, dat is de afweging. Wil je dat door het systeem laten doen of doe je het zelf. Het gaat toch niet om afrekeningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ep Woody schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:14:
[...]

Tsjah, dat is de afweging. Wil je dat door het systeem laten doen of doe je het zelf. Het gaat toch niet om afrekeningen...
Over wat voor (on)nauwkeurigheid hebben we 't als je de gegevens van de WP gebruikt t.o.v. een externe energiemeter zoals een Kamstrup? Zit dat binnen 10% of is 't veel onnauwkeuriger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
blb4 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:22:
[...]

Over wat voor (on)nauwkeurigheid hebben we 't als je de gegevens van de WP gebruikt t.o.v. een externe energiemeter zoals een Kamstrup? Zit dat binnen 10% of is 't veel onnauwkeuriger?
Hangt van de nauwkeurigheid van de thermometers af en de snelheid van het water.

Als de thermometers een nauwkeurigheid hebben van 1 graad (oftewel 0 decimalen) en een watersnelheid van 10 liter per minuut dan is iedere stap 700 watt. Hoe meer decimalen achter de komma, hoe nauwkeuriger je het afgegeven vermogen kan berekenen.

Een Kamstrup meet veel nauwkeuriger dan een Panasonic, dus dat ga je zeker merken. Hoeveel effect dat in de praktijk geeft is lastig te zeggen, dat hangt af in welke bereiken je meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:22:
[...]

B.v.mijn verbruik dit seizoen 21/22 vlgs de Pana 1500 en volgens mijn energiemeter 2000 kwh 😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:41:
[...]

B.v.mijn verbruik dit seizoen 21/22 vlgs de Pana 1500 en volgens mijn energiemeter 2000 kwh 😡
Tsjonge wat een slechte energiemeter heb je _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Carboy54 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:41:
[...]

Ik weet dat Kamstrup ook elektriciteitsmeters maakt, maar volgens mij hadden ze het over de opbrengst van de Pana, de warmte of koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:40:
[...]

Ik weet dat Kamstrup ook elektriciteitsmeters maakt, maar volgens mij hadden ze het over de opbrengst van de Pana, de warmte of koude.
Mij leek die 1500 of 2000 kWh idd ook al wat laag voor de afgiftekant van de WP. De vraag is dus in welke mate de interne rapportage van de opgewerkte warmte en koude energieopwekking van de WP afwijkt van wat je met een externe energiemeter (aan de afgiftekant) van een gerenomeerd merk zoals Kamstrup meet. Is dat binnen ~ 10% of zijn dat veel grotere afwijkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:48:
[...]

Mij leek die 1500 of 2000 kWh idd ook al wat laag voor de afgiftekant van de WP. De vraag is dus in welke mate de interne rapportage van de opgewerkte warmte en koude energieopwekking van de WP afwijkt van wat je met een externe energiemeter (aan de afgiftekant) van een gerenomeerd merk zoals Kamstrup meet. Is dat binnen ~ 10% of zijn dat veel grotere afwijkingen?
Het ging mij om de afwijkingen van de interne meters van de Pana. Jij hebt het nu over afgifte. Ik had het over het enorme verschil in stroomverbruik van de interne meter aan 1500 kwh en de meter in de meterkast van 2000 kwh. Uiteindelijk dus ook over de cop waardes. Maar dat was al voldoende bekend hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
De elektrische zijde is vrij eenvoudig en met relatief weinig kosten extern te meten met een (of beter: 2) DIN rail kWh meter(s) oid. De afgifte kant is wat lastiger en wat duurder, vandaar de vraag in hoeverre de Panasonic waarden te gebruiken zijn. Als dat binnen 10 of 20% nauwkeurig is dan hou ik 't daarbij denk ik. Wat ik natuurlijk kan doen is alvast de voorbereiding treffen voor een Kamstrup (1" (35 mm) installation kit for heat meter directly immersed + adapter), dan kan er later altijd eenvoudig 1 tussen worden gezet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• I-King
Zoo, er draait hier inmiddels ook een 5kW unit inclusief boilervat. De gaskraan is definitief dicht!
Het is een flink traject van inlezen en proberen geweest. Maar het resultaat ben ik zeer tevreden over.

- Heima24 levert prima materiaal en vlot, de handperstang was perfect. Buismateriaal is allemaal OEM pipetec
- Ik kreeg de aansluiting op de CV niet werkend met een nieuwe knelring. Ik had 28mm knel afsluiter losgehaald en daar een 28mm buis naar perskoppeling ingeschoven. Uiteindelijk nylon ringetjes gebruikt, werkt perfect.
- Gebruik steeksleutels of baco's ipv een waterpomptang om alles goed aan te draaien. Goed vast is ineens een paar slagen extra. Open deur, maar voor mij een wijze les.
- Heishamon aangesloten!
- Home Assistant ingesteld, maar dat moet ik nog eens goed bekijken
- Een zelfgemaakte tanksensor gebruikt, maar volgens mij wijkt die toch iets teveel af, moet ik nog eens goed nameten.

Verder is 't proces me goed meegevallen, geluid is echt peanuts (SWW run). Ben benieuwd hoe de winter gaat zijn. Ik verwarm nu met radiatoren, dus ben ook benieuwd hoe lange runs ik kan maken en of ik flink zal pendelen. In deze periode lijkt me dat onoverkomelijk.

Stooklijn ingesteld op 45 @ -10 en 35@5 adh de TS. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken. Wellicht allemaal open deuren voor de lezers, maar zo zie ik weer nieuwe mensen binnenlopen waar ik 4 maanden geleden was :) Het gaat te ver om iedereen te taggen voor de inzichten, maar dank allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:02
I-King schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:00:
Zoo, er draait hier inmiddels ook een 5kW unit inclusief boilervat. De gaskraan is definitief dicht!
Het is een flink traject van inlezen en proberen geweest. Maar het resultaat ben ik zeer tevreden over.

- Heima24 levert prima materiaal en vlot, de handperstang was perfect. Buismateriaal is allemaal OEM pipetec
- Ik kreeg de aansluiting op de CV niet werkend met een nieuwe knelring. Ik had 28mm knel afsluiter losgehaald en daar een 28mm buis naar perskoppeling ingeschoven. Uiteindelijk nylon ringetjes gebruikt, werkt perfect.
- Gebruik steeksleutels of baco's ipv een waterpomptang om alles goed aan te draaien. Goed vast is ineens een paar slagen extra. Open deur, maar voor mij een wijze les.
- Heishamon aangesloten!
- Een zelfgemaakte tanksensor gebruikt, maar volgens mij wijkt die toch iets teveel af, moet ik nog eens goed nameten.

Verder is 't proces me goed meegevallen, geluid is echt peanuts (SWW run). Ben benieuwd hoe de winter gaat zijn. Ik verwarm nu met radiatoren, dus ben ook benieuwd hoe lange runs ik kan maken en of ik flink zal pendelen. In deze periode lijkt me dat onoverkomelijk.

Stooklijn ingesteld op 45 @ -10 en 35@5 adh de TS. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken. Wellicht allemaal open deuren voor de lezers, maar zo zie ik weer nieuwe mensen binnenlopen waar ik 4 maanden geleden was :) Het gaat te ver om iedereen te taggen voor de inzichten, maar dank allen!
Ben erg benieuwd naar een schema en wat foto's O+

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 23:01
misschien nog een tip voor de rest hier:

Afbeeldingslocatie: https://images94.fotosik.pl/145/b05ba76ac1dbe456med.jpg
https://www.ebay.nl/itm/173405462188
1" magneet filter voor €60. Geschikt tot 90C,3 bar en zowel horizontaal als verticaal te monteren dus lijkt mij een prima ding.

nog geen ervaring met deze verkoper maar ik kwam erbij omzet ze ook losse isolatie voor de leidingen verkopen voor een paar euro:
https://www.ebay.nl/itm/173785586558?var=472460244181

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

bazzzzzz schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:19:
misschien nog een tip voor de rest hier:

[Afbeelding]
https://www.ebay.nl/itm/173405462188
1" magneet filter voor €60. Geschikt tot 90C,3 bar en zowel horizontaal als verticaal te monteren dus lijkt mij een prima ding.

nog geen ervaring met deze verkoper maar ik kwam erbij omzet ze ook losse isolatie voor de leidingen verkopen voor een paar euro:
https://www.ebay.nl/itm/173785586558?var=472460244181
Ziet er uit als beter goed gejat dan slecht bedacht 😅🙈
Wel jammer dat die isolatie maar tot 28 mm gaat iets wat je wel vaker online ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

I-King schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:00:

- Heishamon aangesloten!

Mocht je nog tips of kopie script/dashboard opmaak Home Assistant en Heishamon willen hebben stuur me gerust een pb.

Heb je een link van de gebruikte perstang? Ze hebben twee type hand. En 32mm mee geperst of 26mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
@ErikVers https://www.heima24.de/sh...800800&nocache=1650479060
Heb er 32mm mee geperst, ging perfect. Je kunt de handvatten uitdraaien voor extra lengte.

Het type dat je nodig hebt is namelijk het TH profiel, die andere tang is voor een ander soort profiel. De buizen en tang zijn van Pipetec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 22:15
Is het mogelijk om bij een MDC09J3E5 het vermogen / maximale frequentie te beperken zodat deze zich als een 5kW gedraagt? Dit om het geluid en vermogens overshoot wat te kunnen beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Brokencore schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:03:
Is het mogelijk om bij een MDC09J3E5 het vermogen / maximale frequentie te beperken zodat deze zich als een 5kW gedraagt? Dit om het geluid en vermogens overshoot wat te kunnen beperken.
Lees de discussie daarover vanaf hier: sjimmie in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Brokencore schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:03:
Quiet Mode (Rustige Modus) doet wat het belooft. Zeker op stand 3 is er geen overshoot bij opstarten en is het toerental van de compressor beperkt.

Je moet deze instelling niet gebruiken bij het opwarmen van een sww tank. Dan schakelt de warmtepomp de backup heater bij. Edit: Dit is een veronderstelling. Zie discussie verderop.

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 23-04-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:02:
[...]
Je moet deze instelling niet gebruiken bij het opwarmen van een sww tank. Dan schakelt de warmtepomp de backup heater bij.
Oh? hier echt nog nooit gehad en ik heb een jaar constant op 3 gedraaid. (dus ook tijdens de sww, waarop de quiet mode helemaal geen invloed heeft, is al vaker door meerdere tweakers getest en aangetoond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:14:
[...]

Oh? hier echt nog nooit gehad en ik heb een jaar constant op 3 gedraaid. (dus ook tijdens de sww, waarop de quiet mode helemaal geen invloed heeft, is al vaker door meerdere tweakers getest en aangetoond)
Inderdaad een beetje kort door de bocht; misschien speelde het tijdstip en de buitentemperatuur een rol. Waar ik het terugzie, was het 's morgens vroeg net boven het vriespunt. Overigens zie ik hier niet veel tweakers die hebben aangetoond dat QM de de sww runs niet beïnvloedt, maar dat is geen bewijs. Eerder heb ik al aangegeven dat je de warmtepomp wel genoeg tijd moet geven om het sww op temperatuur te krijgen.

Gisteren en afgelopen week ging de sww run zonder QM van 300L water van 41 naar 53° bij een buitentemperatuur van 11° in 55 tot 60 minuten met een compressorfrequentie van 32 tot 38Hz. Mijn pana is een MXC12H en mijn sensor zit in het midden. Ik heb nu QM3 aangezet en wacht af.

Zit er geen verschil tussen H- en J-serie? De H-serie heeft ook nog nooit van smart dwh mode gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nu het weer wat warmer wordt en de wp niets te doen heeft (ik gebruik hem alleen voor verwarming) de vraag: Laat Panasonic de pomp af en toe even lopen om te voorkomen dat hij vast komt te zitten?

Ik zie een standby verbruik van 12 watt maar dat is meer voor de electronica vermoed ik. Komt uit op ongeveer 8kWh per maand dus dat valt gelukkig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:31:
[...]
Overigens zie ik hier niet veel tweakers die hebben aangetoond dat QM de de sww runs niet beïnvloedt, maar dat is geen bewijs.
Zelf heb ik het meerdere keren getest, SWW met de QM op alle standen en precies geen verschil. In dit topic of het meer algemene Pana WP topic is het toen uitgebreid besproken en door anderen zo bevestigd. De QM had wel involed op de normale verwarming maar niet op de SWW runs. Voor mij geldt dat wel als bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Schakelt hij dan de quit-mode uit bij SWW? bedoel je dat met geen verschil?

Pagina: 1 ... 60 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.