zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ik heb een grote plaatwisselaar tussen de oude vloerverwarming en de WP moeten zetten omdat de vloerverwarming niet diffusie dicht is. Ta35 betekent 32 graden de vloer in, je verliest dus wel altijd iets.Himalaya schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:57:
Ik zit eraan te denken om de warmtepomp hydraulisch gescheiden te houden van het verwarmingscircuit en de warmteoverdracht te doen met een (dikke) plaat warmtewissellaar. Zijn er hier meer mensen die dat hebben gedaan en werkt dat een beetje?
Omdat we een 9kW T-Cap hebben is het risico op pendelen al groter en de wisselaar helpt daar zeker niet bij, maar ik kon er in mijn geval niet omheen. Gewoon vloerverwarming pomp maximale snelheid en Ta boven 32 graden in mijn geval. Dan draait het fijn, ook omdat ik boven toch Jaga's heb die het pas met 35 graden een beetje oppakken.
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Hij staat waarschijnlijk op WAR ingesteld en niet op een kamerthermostaat.hansf71 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:35:
• vanaf het moment dat het monoblock stroom heeft, blijft het ding tussen de 60 en 75Watt verbruiken. Zelfs als het bedrade display op uit staat, en de externe schakeling, die ik met een relais kan bedienen, ook uit staat. Mijn vraag hierbij is of dit normaal is, en zo ja, waar wordt die 60+ Watt dan voor gebruikt en valt dat uit te schakelen? En zo nee, als dit niet normaal is, wie heeft er dan tips om op onderzoek uit te gaan?
[/list]
60-75W standby stroomverbruik is zeker niet normaal. Hoe meet je dat overigens?hansf71 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:35:
(...)
• vanaf het moment dat het monoblock stroom heeft, blijft het ding tussen de 60 en 75Watt verbruiken. Zelfs als het bedrade display op uit staat, en de externe schakeling, die ik met een relais kan bedienen, ook uit staat. Mijn vraag hierbij is of dit normaal is, en zo ja, waar wordt die 60+ Watt dan voor gebruikt en valt dat uit te schakelen? En zo nee, als dit niet normaal is, wie heeft er dan tips om op onderzoek uit te gaan?
Als het bedrade display "off" staat, trekt mijn WP zo'n 10W.
Als de display "on" staat maar de WP draait niet, 30W. Dat is de circulatiepomp in de laagste stand.
Mijn WP staat op WAR maar dat zou in het standby gebruik niet uit mogen maken.
60W zie ik wel eens langs komen als de WP uit staat en de vorstbescherming gaat aan. Maar bij deze buitentemperaturen?
Je hebt een relais gebruikt, kan dat de oorzaak zijn?
Heeft deze WP een vorige eigenaar gehad? De F-serie is al 5 jaar uit productie.
Overigens, 60-75W zou als warmtebron traceerbaar moeten zijn. Wordt er iets handwarm in de WP?
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Kun je niet een keer uitleggen hoe die werken?Carboy54 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:17:
[...]
Glycol is een cop killer. 2 Caleffi vorstbeveiligers ertussen is een betere optie.
Ik heb het idee dat het hele systeem wat boven de beveiligers zit dan leeg loopt, of gaat dit anders?
Bij een gemiddelde temperatuur van 3 graden gaan de 2 kleppen open en loopt het systeem van de WP leeg en eventueel een deel van de installatie. De 11/4 passen weer direct op de RVS flex slangen.KaDoos schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Kun je niet een keer uitleggen hoe die werken?
Ik heb het idee dat het hele systeem wat boven de beveiligers zit dan leeg loopt, of gaat dit anders?
/f/image/8xmfuxlcbFrpgK1IMkHxfON8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 31-10-2022 13:09 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ok, en dan is het systeem leeg? Moet je maar net doorhebben ook.Carboy54 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:06:
[...]
Bij een gemiddelde temperatuur van 3 graden gaan de 2 kleppen open en loopt het systeem van de WP leeg en eventueel een deel van de installatie.
[Afbeelding]
Je krijgt het vanzelf koud. Maar alles beter dan een bevroren WP. 🙃MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:09:
[...]
Ok, en dan is het systeem leeg? Moet je maar net doorhebben ook.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Heb jij dan een betere oplossing in de aanbieding zonder glycol soms??sjimmie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:13:
Ik vind dat toch wel een oplossing van rond het jaar nul. Toen gooide men mensen overboord als het schip dreigde te vergaan.
Dat staat los van wat ik van de oplossing vind.Carboy54 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:22:
[...]
Heb jij dan een betere oplossing in de aanbieding zonder glycol soms??
Maar als mij om een andere oplossing vraagt: Ja, een split WP.
(maar die is niet "in de aanbieding")
[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 31-10-2022 13:29 ]
Qua efficientie moet ie rekenen op ongeveer 5% hard verlies met glycol erin. Zet je nog een wisselaar ertusen om in huis met water verder te gaan gaan de verliezen al ver over de 10%.
[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 31-10-2022 13:51 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Vandaar 2 stuks op voorschrift. Bovenste geeft lucht aan onderste om leeg te lopen.xtr3me schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:52:
Dan is ook nog de vraag of deze kleppen op het laagste punt zijn gemonteerd zodat alles daarin weg loopt. Ik twijfel zelf ook nog of ik ze toevoeg of niet (en heb mn unit nog niet open gehad). maar als er punten zijn binnen de machine waarop het water lager is dan de uit en invoer dan kan het daar toch alsnog stuk vriezen?
Is dit direct op de in/uit gang van de machine of zit er eerst een stukje slang/buis tussen?
Als het direct op de machine is gemonteerd met welk onderdeel (moer/wartel) zet je dit dan vast? Want je hebt dan aan 2 kanten een schroefdraad. (1 op de machine en 1 op de klep)
Jazeker. Ik neem het standaard op omdat ik geen aansprakelijkheid wil in case off. Wil de klant het niet dan is dat zijn risico. Ik gebruik een RVS 1 1/4 slang met 90 gradenbocht vanuit de WP waar rechtstreeks na 30 of 50 cm de Caleffi op past. Vandaar uit met 1 1/4 verloop naar jouw systeem.xtr3me schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:13:
Heeft iemand wellicht foto's waarop deze Caleffi 108 kleppen zijn aangesloten? Ik ben wel benieuwd hoe dit is gemonteerd.
Is dit direct op de in/uit gang van de machine of zit er eerst een stukje slang/buis tussen?
Als het direct op de machine is gemonteerd met welk onderdeel (moer/wartel) zet je dit dan vast? Want je hebt dan aan 2 kanten een schroefdraad. (1 op de machine en 1 op de klep)
/f/image/udydYgRlNfeGaK2PeRntAKgq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 31-10-2022 14:32 ]
Mee eens maar als NL straks vol staat met warmtepompen en EV automobielen moet ik nog zien of stroomuitval in winterse periodes met weinig zon niet de gewoonste zaak van de wereld wordt net als in Zuid Europa.flippy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:46:
Het is een optie. Probleem is gewoon dat mensen niet helemaal doorhebben hoe extreem de situatie moet worden voor bevriezingschade voorkomt en welke losstaande variabelen moeten stamenkomen als een perfecte storm. In nederland is dat gewoon een non issue in de praktijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 31-10-2022 14:36 ]

[ Voor 20% gewijzigd door xtr3me op 31-10-2022 14:40 ]
In nederland zal dat niet snel gebeuren. Ook niet met het einde der tijden wat constant mee gedreigd word om maar het zoveelste excuus te verzinnen om geen EV te nemen. Het stroomnetwerk zal gewoon meegroeien net als dat het altijd heeft gedaan. Men zal alleen meer moeten leunen op lokale megawatt opslagsystemen. Dat thuisaccuutje is beetje deuk in zachte boter. De industrie is waar het gros van het probleem zit, niet je wc lamp vervangen door een ledlamp van de ikea.Carboy54 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:35:
[...]
Mee eens maar als NL straks vol staat met warmtepompen en EV automobielen moet ik nog zien of stroomuitval in winterse periodes met weinig zon niet de gewoonste zaak van de wereld wordt net als in Zuid Europa.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zo dusxtr3me schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:38:
Thanks, dan moet ik even gaan nadenken hoe (en of) ik dit bij mij ga monteren. Want ik ga bijna direct naar beneden de grond in en daarna de gevel in, dat plan zal dan net wat anders moeten worden. (Tussen de gevel en de machine zit ongeveer 20cm verwacht ik, net te kort volgens het boekje)
:strip_exif()/f/image/u9T3r0CRCP5DfwS68Nqx7MOT.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks! Ik was in de veronderstelling dat je de klep direct tegen je machine kon / moest monteren.. maar ik las net in je screenshot van de documentatie dat dit juist niet de bedoeling is.
Als je onder de fundering door moet kan het niet als je pomp hoger staat.
Maar onder de vloer vriest het niet, dus dan heb je er nog niks aan.Beekforel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:46:
@KaDoos dat zat ik mij ook net af te vragen. Zelfde als wat @xtr3me schrijft. Ik moet ook door de fundering om onder de vloer te komen, dus dan wordt dat mijn laagste punt... Zo'n klep onder de vloer monteren dan maar?
Ik maak mij niet echt zorgen over de leidingen maar wel over de WP zelf... Hoe goed is die geisoleerd? Het is niet voor niets dat zo'n klep bestaat...
Als je het handmatig gaat doen, moet je je dat wel net op het juiste moment realiseren natuurlijk. En dan moet je er misschien alsnog wel rekening mee houden, maak je dan iets handmatigs onder de vloer om het systeem te legen?
[ Voor 34% gewijzigd door Beekforel op 31-10-2022 15:53 ]
Nee direkt buiten naast de pomp. De pomp hoeft ook alleen maar leeg te lopen daar gaat het tenslotte om. Wat onder de fundering zit ik geen issue.Beekforel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:46:
@KaDoos dat zat ik mij ook net af te vragen. Zelfde als wat @xtr3me schrijft. Ik moet ook door de fundering om onder de vloer te komen, dus dan wordt dat mijn laagste punt... Zo'n klep onder de vloer monteren dan maar?
Hm ok dat is wel te realiseren inderdaad en dan loopt dus ook niet alle water uit de woning.Carboy54 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:51:
[...]
Nee direkt buiten naast de pomp. De pomp hoeft ook alleen maar leeg te lopen daar gaat het tenslotte om. Wat onder de fundering zit ik geen issue.
Dure hobby dat meelezen hier.
Heb zelf voor die perfect storm een generator staan. Mijn 5H heeft een stekker! Nadeel is wel dat de hele straat zich bij mij komt opwarmen.flippy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:46:
Het is een optie. Probleem is gewoon dat mensen niet helemaal doorhebben hoe extreem de situatie moet worden voor bevriezingschade voorkomt en welke losstaande variabelen moeten stamenkomen als een perfecte storm. In nederland is dat gewoon een non issue in de praktijk.
Qua efficientie moet ie rekenen op ongeveer 5% hard verlies met glycol erin. Zet je nog een wisselaar ertusen om in huis met water verder te gaan gaan de verliezen al ver over de 10%.
Overigens, als de perfect storm echt perfect is, ben ik natuurlijk net niet thuis als de stroom langdurig uitvalt, omdat ik naar de brug in Bartlehiem ben. Moet @Carboy54 maar een nieuwe 5 leveren, na aftrek van de subsidie kost dat eigenlijk niet zoveel, zeker als je de kosten voor de twee Caleffi’s in je zak kunt houden….
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
of je vraag even de buurman of die de onluchter open wilt drukken of gewoon het filter eruit wilt trekken als het aanhoudend vriest EN de stroom valt langdurig uit EN je bent zelf op vakantie....t.oswald schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:25:
[...]
Heb zelf voor die perfect storm een generator staan. Mijn 5H heeft een stekker! Nadeel is wel dat de hele straat zich bij mij komt opwarmen.
Overigens, als de perfect storm echt perfect is, ben ik natuurlijk net niet thuis als de stroom langdurig uitvalt, omdat ik naar de brug in Bartlehiem ben. Moet @Carboy54 maar een nieuwe 5 leveren, na aftrek van de subsidie kost dat eigenlijk niet zoveel, zeker als je de kosten voor de twee Caleffi’s in je zak kunt houden….
Dat een installateur dat wil doen .steefje007 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:04:
[...]
Alles zelf gedaan. Alleen door installateur in bedrijf laten stellen.
Hij verdient er niks aan.
En hoe zit je met garantie als je hem in Italië gekocht hebt.
Die verdient er zat aan 😉.Herw76 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:32:
[...]
Dat een installateur dat wil doen .
Hij verdient er niks aan.
En hoe zit je met garantie als je hem in Italië gekocht hebt.
Garantie verloopt via Panasonic zelf.
Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat
Panasonic is heel lang niet thuis met buitenlandse warmtepompen. Daar is al genoeg ellende over geschreven in dit forum. Recht hebben op garantie is iets anders dan krijgen. De leverancier is verantwoordelijk voor de garantie en die kan dat verhalen bij Panasonic. Maar ja die leverancier zit vaak ver weg is hier gebleken. Laatste geval hier op het forum duurde maanden kan ik mij herinneren.steefje007 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:42:
[...]
Die verdient er zat aan 😉.
Hoe rijm ik dat met het plaatje dat er geen bocht door de muur mag zitten?Carboy54 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:51:
[...]
Nee direkt buiten naast de pomp. De pomp hoeft ook alleen maar leeg te lopen daar gaat het tenslotte om. Wat onder de fundering zit ik geen issue.
Niet als de consument alles zelf overal vandaan haaltsteefje007 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:42:
[...]
Die verdient er zat aan 😉.
Tsja.. ALS je thuis bent.. dan kan dat inderdaadPossible schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:02:
@flippy dus als ik het goed begrijp hoef ik bij langdurige stroomuitval alleen maar die twee kraantjes open te zetten, en het water leeg te laten lopen ? (Dus dat magneet filter eruit halen)
Als als
Als er geen water inzit (of in ieder geval heel weinig) kan het bij bevriezen ook weinig kapot maken
Kraantjes uit.... filter eruit... kraantjes weer open....Zou wel even de automaten van de machine uitzetten (stroom eraf)... voor wanneer de stroom er weer op komt.
Want dan moet er weer water in voor je weer stroom op de machine zet.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
kraantjes dicht, filter eruit en dan beide kraantjes weer open als je zelf ver genoeg weg staat.Possible schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:02:
@flippy dus als ik het goed begrijp hoef ik bij langdurige stroomuitval alleen maar die twee kraantjes open te zetten, en het water leeg te laten lopen ? (Dus dat magneet filter eruit halen)
Als als
en het moet langdurig vriezen natuurlijk.
als je haast hebt kan je ook gewoon de metalen clip van het filter trekken. das snelste manier.

machine wilt niet lopen als er geen water in zit dus geen probleem daar, al doet ie het zoizo niet want geen stroom...
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 31-10-2022 22:14 ]
De eigenaar van de Wp vraagt aan. De regels staan heel duidelijk op de site van de RVOAnno007 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:35:
Ik heb al enige tijd geledenveen panasonic 12kw bestelt en betaald, maar nu krijg ik de subsidie maar niet. Envhet is ontduidelijk, i, heb hem bij de rvo aangevraagd terwijl ik hier lees dat de installatuer de subsidie moet aanvragen
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Subsidie aanvraag is een zaak tussen consument en overheid. Daar speelt de leverancier geen rol in. Besteld en betaald maar ook geleverd en in bedrijf laten stellen ??Anno007 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:35:
Ik heb al enige tijd geledenveen panasonic 12kw bestelt en betaald, maar nu krijg ik de subsidie maar niet. Envhet is ontduidelijk, i, heb hem bij de rvo aangevraagd terwijl ik hier lees dat de installatuer de subsidie moet aanvragen
Kan ong 6 weken duren voor de beslissing na de aanvraag. Hoelang geleden gedaan?Anno007 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:35:
Ook de eerste hele maand nu gedraaid met de Panasonic. Hij is zelf qua efficiëntie wel heel veel positiever dan de Kamstrup en de Homewizard energiemeter.
Kamstup thermisch 570,4 kWh
Homewizard elektrisch 109,64 kWh
Zelf berekende COP: 5,20
Pana thermisch: 685 kWh (20% meer)
Pana elektrisch: 79,6 kWh (27% minder)
COP volgens Pana: 8,6
Ik had al wel eens gelezen dat de elektrische waarden van de Pana aardig konden afwijken en dat het afdoende zou zijn om alleen een extra elektrameter aan te schaffen. Echter ook thermisch blijkft het bij mij flink af te wijken.
Begin met de sensoren Ta en Tr te calibreren dat scheelt wellicht al in de thermische opbrengst en dus cop cijfers van de Pana.rykers schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:52:
Momenteel gaat de subsidie wel vlot 6 oktober aangevraagd. Vandaag binnen
Ook de eerste hele maand nu gedraaid met de Panasonic. Hij is zelf qua efficiëntie wel heel veel positiever dan de Kamstrup en de Homewizard energiemeter.
Ik had al wel eens gelezen dat de elektrische waarden van de Pana aardig konden afwijken en dat het afdoende zou zijn om alleen een extra elektrameter aan te schaffen. Echter ook thermisch blijkft het bij mij flink af te wijken.
Er vanuit gaande dat de Kamstrup thermisch 100% correct is en de Pana thermisch 20% fout zit…. Zeker weten?rykers schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:52:
Momenteel gaat de subsidie wel vlot 6 oktober aangevraagd. Vandaag binnen
@t.oswald Als ik tijdens een run kijk wat de controller aangeeft aan Ta scheelt dat niet veel met de Kamstrup. Natuurlijk weet ik niet 100% zeker dat de Kamstrup geen afwijking heeft. Echter is het een nieuw gekocht exemplaar, dus lijkt mij dat die normaal gesproken wel betrouwbaar zou moeten zijn.
Bij mij vorige LG gaf de Kamstrup ca. 1,5 graad hoger aan dan de LG remote.
Das nog wel een grappige... Heb twee ds1820 sensors op ta en tr nu kunstmatig opgehoogd om de temps van de Panasonic te benaderen. Maar andersom had ook gekund idd.Carboy54 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:58:
[...]
Begin met de sensoren Ta en Tr te calibreren dat scheelt wellicht al in de thermische opbrengst en dus cop cijfers van de Pana.
In het Maintenance Menu (SM hfdst 15) onder sensor setup kun je de gemeten temperatuur in stappen van 0,5° verzetten. Zo kun je ze min of meer gelijk maken aan die van de Kamstrup. Zo krijg je vast de berekende waarde van het thermisch vermogen beter. Het gaat trouwens niet alleen om Ta, maar vooral om het verschil tussen Ta en Tr.rykers schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:32:
@Carboy54 hoe vallen die sensoren dan te calibreren?
@t.oswald Als ik tijdens een run kijk wat de controller aangeeft aan Ta scheelt dat niet veel met de Kamstrup. Natuurlijk weet ik niet 100% zeker dat de Kamstrup geen afwijking heeft. Echter is het een nieuw gekocht exemplaar, dus lijkt mij dat die normaal gesproken wel betrouwbaar zou moeten zijn.
Bij mij vorige LG gaf de Kamstrup ca. 1,5 graad hoger aan dan de LG remote.
Beter nog de juiste temperatuur bij de sensor te meten met een infrarood temp meter en dan hopen dat deze de juiste temp aan geeft.FransvWoerkom schreef op woensdag 2 november 2022 @ 01:05:
[...]
In het Maintenance Menu (SM hfdst 15) onder sensor setup kun je de gemeten temperatuur in stappen van 0,25° verzetten. Zo kun je ze min of meer gelijk maken aan die van de Kamstrup. Zo krijg je vast de berekende waarde van het thermisch vermogen beter. Het gaat trouwens niet alleen om Ta, maar vooral om het verschil tussen Ta en Tr.
Carboy54 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:50:
[...]
Beter nog de juiste temperatuur bij de sensor te meten met een infrarood temp meter en dan hopen dat deze de juiste temp aan geeft.🙃
Het betreft een warmtepomp in hybride opstelling met buffervat én Panasonic cloud. Ik ben me zeer bewust van de voor -en nadelen van een buffervat en Panasonic cloud.
De condensatieketel, een recente Vaillant ecotec, en warmtepomp zijn beiden aangesloten op het buffervat. De toevoer en afvoer van de condensatieketel naar buffervat zijn - voorlopig - afgesloten waardoor enkel de warmtepomp verwarmt.
De condensatieketel staat in zomermodus en levert enkel warm water.
We hebben een goed geïsoleerde hoekwoning uit 1950.
Te verwarmen oppervlakte: 120m²
Gasverbruik voorbije jaar: 920m3 (waarvan 210 voor warm water)
Dak: 20cm papiervlokken
Muur: 5cm spouw gevuld met zwarte eps + 10cm eps met crepi
Vloer: 1/3 van de woning heeft 4cm pur, 2/3 van de woning heeft 8cm pur
Ramen: pvc met HR++ glas
Verwarming: paneelradiatoren (type 22) met speedcomfort boosters + in de keuken en badkamer type 33 paneelradiatoren
De woning is gericht op het westen.
Het is de bedoeling om op WAR te stoken en dit met een zo laag mogelijke stooklijn. Ik ben benieuwd wat haalbaar is :-)
Vraagje ivm de Panasonic cloud...
Ik heb gisterenavond de warmtepomp eens opgezet. Deze warmt mooi op. Ik kan alle parameters aflezen op de kamerthermostaat/interface maar in de Panasonic servicecloud lijkt er niets veranderd?
Vanuit de service cloud kan ik inloggen op mijn toestel, ik kan wijzigingen maken en verzenden maar ik zie deze aanpassingen niet in het cloudgedeelte. Ik zie de aanpassingen (bvb stooklijn) wél op de kamerthermostaat maar in de cloud staat alles zoals voorheen?
Ook in de grafieken zie ik een vlakke lijn... het lijkt alsof deze niet update?
Heeft iemand hier ervaring mee?
:strip_exif()/f/image/8xDCjOPEKyWgICSo3hnuN7tm.jpg?f=fotoalbum_large)
Die grafiek gaat tot 30 oktober en gisteren was het 2 dagen daarna.Hoegie1504 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:02:
VIk zie de aanpassingen (bvb stooklijn) wél op de kamerthermostaat maar in de cloud staat alles zoals voorheen?
[Afbeelding]
Ik had een screenshot genomen van mijn datalog, die gaat om één of andere reden niet verder dan 30/10...sjimmie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:16:
[...]
Die grafiek gaat tot 30 oktober en gisteren was het 2 dagen daarna.
In het tabblad grafieken zie ik nog steeds geen beweging (desondanks de warmtepomp wél aan het draaien is)
:strip_exif()/f/image/a62qjPN1ZhHylByJt4FofjcX.jpg?f=fotoalbum_large)
Haal bij speedcomforts de sensor ertussen uit en laat ze het hele seizoen draaien. Reageren veel te laat bij 32 gr. Neem volgende keer heatfans starten veel eerder 26 gr en kunnen tevens moduleren.Hoegie1504 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:02:
Vorige week hebben ze hier een nieuwe Panasonic monobloc 7KW (MDC07J3E5 ) geplaatst. Ik heb dankzij dit forum al bijzonder veel bijgeleerd, waarvoor dank!
Het betreft een warmtepomp in hybride opstelling met buffervat én Panasonic cloud. Ik ben me zeer bewust van de voor -en nadelen van een buffervat en Panasonic cloud.
De condensatieketel, een recente Vaillant ecotec, en warmtepomp zijn beiden aangesloten op het buffervat. De toevoer en afvoer van de condensatieketel naar buffervat zijn - voorlopig - afgesloten waardoor enkel de warmtepomp verwarmt.
De condensatieketel staat in zomermodus en levert enkel warm water.
We hebben een goed geïsoleerde hoekwoning uit 1950.
Te verwarmen oppervlakte: 120m²
Gasverbruik voorbije jaar: 920m3 (waarvan 210 voor warm water)
Dak: 20cm papiervlokken
Muur: 5cm spouw gevuld met zwarte eps + 10cm eps met crepi
Vloer: 1/3 van de woning heeft 4cm pur, 2/3 van de woning heeft 8cm pur
Ramen: pvc met HR++ glas
Verwarming: paneelradiatoren (type 22) met speedcomfort boosters + in de keuken en badkamer type 33 paneelradiatoren
De woning is gericht op het westen.
Het is de bedoeling om op WAR te stoken en dit met een zo laag mogelijke stooklijn. Ik ben benieuwd wat haalbaar is :-)
Ik heb gisterenavond de warmtepomp eens opgezet. Deze warmt mooi op. Ik kan alle parameters aflezen op de kamerthermostaat/interface maar in de Panasonic servicecloud lijkt er niets veranderd?
Vanuit de service cloud kan ik inloggen op mijn toestel, ik kan wijzigingen maken en verzenden maar ik zie deze aanpassingen niet in het cloudgedeelte. Ik zie de aanpassingen (bvb stooklijn) wél op de kamerthermostaat maar in de cloud staat alles zoals voorheen?
[Afbeelding]
Of stuur ze met een paar Shellys aan zodra er een heat cycle startCarboy54 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:26:
[...]
Haal bij speedcomforts de sensor ertussen uit en laat ze het hele seizoen draaien. Reageren veel te laat bij 32 gr. Neem volgende keer heatfans starten veel eerder 26 gr en kunnen tevens moduleren.
Of vervang de sensor, zoals een echte tweaker, door sensoren die starten bij 25 graden.Carboy54 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:26:
[...]
Haal bij speedcomforts de sensor ertussen uit en laat ze het hele seizoen draaien. Reageren veel te laat bij 32 gr. Neem volgende keer heatfans starten veel eerder 26 gr en kunnen tevens moduleren.
Dat heb ik gedaan en werkt prima.
Plug and play in de originele housing 😉
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Bedankt voor de vele reacties!pgeene schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:38:
[...]
Of vervang de sensor, zoals een echte tweaker, door sensoren die starten bij 25 graden.
Ik zal met de Panasonic cloud dus nog even geduld moeten hebben totdat Panasonic zijn zaakjes op orde heeft.
@pgeene Heb je toevallig een link of een hint met waar ik deze sensoren kan aanschaffen?
Of neem vloerverwarming of of 🙃 niet alle tweakers hier lopen de hele dag rond met een soldeerbout of hebben er überhaupt een. Er zijn zelfs hier veel tweakers die alles hebben laten installeren.pgeene schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:38:
[...]
Of vervang de sensor, zoals een echte tweaker, door sensoren die starten bij 25 graden.
[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 02-11-2022 10:09 ]
Kijk eerst even bij de smart Cloud. Ben je daar goed ingelogd? Ook de juiste tijdzone? Zo ja, reset dan deCZ-TAW. Middelste knopje ingedrukt houden tot de lampjes uitgaan, ongeveer 10 sec en vervolgens weer rustig laten opstarten. Weer drie lampjes groen blauw groen? En zet de service Cloud eens op 12 uur of korter i.p.v. 7 en dagen als je wat wilt zien.Hoegie1504 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:22:
[...]
Ik had een screenshot genomen van mijn datalog, die gaat om één of andere reden niet verder dan 30/10...
In het tabblad grafieken zie ik nog steeds geen beweging (desondanks de warmtepomp wél aan het draaien is)
[Afbeelding]
Opnieuw inloggen in de service Cloud lukt bij mij niet zolang er nog cookies gevonden worden. Zet de browser dan even op privé en dan lukt het uiteraard wel (Apple).
[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 02-11-2022 10:22 ]
Mee laten lopen met de waterpomp zelf levert m.i. beter gedrag op. De fans gaan dan gelijk met de compressor aan. Er is dan al airflow als de warmte bij de radiator aankomt.pgeene schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:38:
[...]
Toegang tot de smartcloud ging prima. Tijdsinstellingen stonden ook goed.t.oswald schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:16:
[...]
Kijk eerst even bij de smart Cloud. Ben je daar goed ingelogd? Ook de juiste tijdzone? Zo ja, reset dan deCZ-TAW. Middelste knopje ingedrukt houden tot de lampjes uitgaan, ongeveer 10 sec en vervolgens weer rustig laten opstarten. Weer drie lampjes groen blauw groen? En zet de service Cloud eens op 12 uur of korter i.p.v. 7 en dagen als je wat wilt zien.
Opnieuw inloggen in de service Cloud lukt bij mij niet zolang er nog cookies gevonden worden. Zet de browser dan even op privé en dan lukt het uiteraard wel (Apple).
Resetten met het middelste knopje heeft ervoor gezorgd dat de voeding voor de bediening opnieuw aan staat. Ik kon deze niet aanzetten via de service cloud...
Ik vermoed dat dit ze met "bediening" de bediening via cloud bedoelen?
Voordien was alles in het tabblad "systeemstatus" grijs en stond er bij "voeding bediening uit" (de warmtepomp werkte wel prima met de kamerthermostaat/interface)
Voorlopig nog geen grafieken... ik heb de interval voorlopig op 12u gezet maar niets te zien...
:strip_exif()/f/image/HOGKPCO1CAai0udRHRVYtDK8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4ecLH9p1tOP9YthGDIY5jufR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Hoegie1504 op 02-11-2022 11:03 ]
Goede, maar je hoeft niet eens te solderen.Carboy54 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:00:
[...]
Of neem vloerverwarming of of 🙃 niet alle tweakers hier lopen de hele dag rond met een soldeerbout of hebben er überhaupt een. Er zijn zelfs hier veel tweakers die alles hebben laten installeren.
Exact dezelfde sensor kun je gewoon inkopen en vervangen. Sensordoosje openklikken en stekkertjes van de pinnen aftrekken.
Stekkertjes aan de nieuwe prikken en erin klikken. Doosje dicht en gaan
Laatst aangegeven aan een buurvrouw met hetzelfde probleem, die had ze zelf besteld en ook maar zelf vervangen (ook al had ik aangegeven het te willen doen).
Voor iedereen die erom vroeg:
Zal vanavond eens kijken of ik de website en bestelnr. uit mijn mail kan vissen en hier posten.
Snap je punt, maar onder de 25 graden is hij bij radiatoren toch nog op aan het starten. Daarnaast ervaar ik bij onder de 25 graden tocht.MikeyMan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:20:
[...]
Mee laten lopen met de waterpomp zelf levert m.i. beter gedrag op. De fans gaan dan gelijk met de compressor aan. Er is dan al airflow als de warmte bij de radiator aankomt.
Komt zelden voor da men radiatoren op onder de 25 graden draait.
Ik gebruik de delay juist (maar niet bij mijn speedfans, afname is te klein) als een soort softstart.
Hij gaat sneller terugschakelen, en daarna gaan de afnemers aan.
Dat werkt bij mij nu al een jaar prima.
Afnemers die op delay staan zijn een kickspace (omgebouwd naar 2x140mm fans) en een brink luchtverwarmer van 2,5kW bij 30 graden.
De vloerverwarming in zone 2 gaat dan wel weer direct aan.
Maar goed, is bij iedereen anders.
Grafieken doen het bij mij momenteel ook niet. Verder draait je service Cloud goed, alle gegevens zie je.Hoegie1504 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:58:
[...]
Toegang tot de smartcloud ging prima. Tijdsinstellingen stonden ook goed.
Resetten met het middelste knopje heeft ervoor gezorgd dat de voeding voor de bediening opnieuw aan staat. Ik kon deze niet aanzetten via de service cloud...
Ik vermoed dat dit ze met "bediening" de bediening via cloud bedoelen?
Voordien was alles in het tabblad "systeemstatus" grijs en stond er bij "voeding bediening uit" (de warmtepomp werkte wel prima met de kamerthermostaat/interface)
Voorlopig nog geen grafieken... ik heb de interval voorlopig op 12u gezet maar niets te zien...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is die groene sensor die kouder lijkt dan -80? Schakel die in de grafiek eens uit en maak een screenshot met de legenda (wat de lijntjes voorstellen) er bij.Hoegie1504 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:02:
[Afbeelding]
P.S. Wat denk je dat Looswater en Leidingtemperatuur buiten zijn? Ga eens spelen met de knoppen van de grafieken en plaats alleen plaatjes waar anderen ook wijs uit kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-11-2022 13:10 ]
Graag de link. Neemt niet weg dat Heatfans moduleren en starten bij 26 gr de betere keuze dus nu.pgeene schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:06:
[...]
Goede, maar je hoeft niet eens te solderen.
Exact dezelfde sensor kun je gewoon inkopen en vervangen. Sensordoosje openklikken en stekkertjes van de pinnen aftrekken.
Stekkertjes aan de nieuwe prikken en erin klikken. Doosje dicht en gaan.
Laatst aangegeven aan een buurvrouw met hetzelfde probleem, die had ze zelf besteld en ook maar zelf vervangen (ook al had ik aangegeven het te willen doen).
Voor iedereen die erom vroeg:
Zal vanavond eens kijken of ik de website en bestelnr. uit mijn mail kan vissen en hier posten.
Lastig meten met een IR meter aan kleine metaalglanzende onderdelen. Dor de reflectie meet je de omgevingstemperatuur. Als je alleen je Kamstrup en Pana sensoren gelijk wilt hebben, hoef je de echte temperatuur niet te weten. Als je de echte temperatuur van glanzend metalen buizen wilt meten, moet je een meter met thermokoppeldraadje nemen en een flink stuk isolatie om buis en thermokoppel vouwen.Carboy54 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:50:
[...]
Beter nog de juiste temperatuur bij de sensor te meten met een infrarood temp meter en dan hopen dat deze de juiste temp aan geeft.
Meet dus op de leiding zelf met stukje tape erom. Tenslotte gaat het om de watertemp. Ta Tr.FransvWoerkom schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:24:
[...]
Lastig meten met een IR meter aan kleine metaalglanzende onderdelen. Dor de reflectie meet je de omgevingstemperatuur. Als je alleen je Kamstrup en Pana sensoren gelijk wilt hebben, hoef je de echte temperatuur niet te weten. Als je de echte temperatuur van glanzend metalen buizen wilt meten, moet je een meter met thermokoppeldraadje nemen en een flink stuk isolatie om buis en thermokoppel vouwen.
Zou mij niet verbazen trouwens als de SpeedComforts ook werken met de HeatFan Smart controller/sensor, de aansluitingen lijken hetzelfde te zijn... Die controller/sensor is los te kopen bij Heatfan.Carboy54 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:23:
[...]
Graag de link. Neemt niet weg dat Heatfans moduleren en starten bij 26 gr de betere keuze dus nu.
Gaat dat niet met die "sterke armpje" knop in het snelmenu?Possible schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:38:
Even een vraagje.. ik heb een KWH meter tussen de de backupheater groep gezet. Nu wil ik even testen of dit goed gaat. kan ik de backupheater ook forceren dat hij aangaat?
Ik zal eens checken. Thx!FransvWoerkom schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:52:
[...]
Gaat dat niet met die "sterke armpje" knop in het snelmenu?
Volgens de manual is dit powerfull operation status?
[ Voor 11% gewijzigd door Possible op 02-11-2022 18:17 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
:strip_exif()/f/image/DvcOCIwIyJRBJgIzsAczVWUO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TvZyNPoSYLttrsokwgdefIie.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Tiesert op 02-11-2022 19:21 ]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Ondertussen krijg ik opnieuw grafieken te zien. Bedankt om mee te denken!FransvWoerkom schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:00:
[...]
Wat is die groene sensor die kouder lijkt dan -80? Schakel die in de grafiek eens uit en maak een screenshot met de legenda (wat de lijntjes voorstellen) er bij.
P.S. Wat denk je dat Looswater en Leidingtemperatuur buiten zijn? Ga eens spelen met de knoppen van de grafieken en plaats alleen plaatjes waar anderen ook wijs uit kunnen.
Die -80 is mijn buffervat. Die waarde kan ik ook terugvinden in mijn instellingen buffervat.
Ik weer niet of het buffervat (Panasonic 200l) een meetsonde heeft?
De warmtepomp meet de temperatuur aanvoer na het buffervat ipv in het buffervat zelf...
Je hebt gelijk. Hij zit rechts boven:Possible schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:09:
[...]
Ik zal eens checken. Thx!
Volgens de manual is dit powerfull operation status?
/f/image/hVRHzSZeJnNGNnPTxgtLDZfD.png?f=fotoalbum_large)
En voor iedereen die ernaar vroeg (hier en per PM)Carboy54 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:23:
[...]
Graag de link. Neemt niet weg dat Heatfans moduleren en starten bij 26 gr de betere keuze dus nu.
Mijne kwamen van:
https://www.ampul.eu/en/t...98-action_temperature-25c
Maar zijn veel meer bedrijven en deze bleek in Polen te zitten.
Deze zit in NL
https://www.vanallesenmee...NlRksZ6wxnpAaAk9xEALw_wcB 25 graden variant kiezen.
Maar zoals gezegd, veel leveranciers.
Gaat erom dat het een KSD301 NO (normally open) en 25 graden.
Het ringetje wat er los omheen zit, moet eraf geknipt worden, alhoewel ik denk dat als je de stekkertjes omhoog buigt, ze er ook gewoon vanaf geschoven kunnen worden.
Ter info een foto van de binnenkant van een heatfan sensor:
:strip_exif()/f/image/CKTpYqo91l8LjCvlGC9lJksW.jpg?f=fotoalbum_large)
@jaarijaari schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:15:
@hansf71
Unlock door WP uit / groene led op controller uit
Dan [5sec SET +SERVICE] met omhoog/omlaag op Yes en bevestigen met SET.
(met dank aan @Domba )
Sorry voor de late reactie, ik dacht bericht te krijgen bij een mention.
Bedankt! Ik ga het vanavond proberen.
@Wolly Ik heb de stooktemperaturen voor lage en hoge buitentemperatuur opgegeven en er is inderdaad geen thermostaat aangesloten. Ik heb reserve kabel in de pomp klaar liggen en die zal ik eens op de thermostaataansluiting op het mainboard aansluiten. Ik heb geen 230v thermostaat maar dat kan ik wel simuleren met relais tussen L en HEAT of L en COOL.Wolly schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:58:
[...]
Hij staat waarschijnlijk op WAR ingesteld en niet op een kamerthermostaat.
Dank voor je input zover! Ik laat de resultaten eerdaags hier weten.
@jaarijaari schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
60-75W standby stroomverbruik is zeker niet normaal. Hoe meet je dat overigens?
Als het bedrade display "off" staat, trekt mijn WP zo'n 10W.
Als de display "on" staat maar de WP draait niet, 30W. Dat is de circulatiepomp in de laagste stand.
Mijn WP staat op WAR maar dat zou in het standby gebruik niet uit mogen maken.
60W zie ik wel eens langs komen als de WP uit staat en de vorstbescherming gaat aan. Maar bij deze buitentemperaturen?
Je hebt een relais gebruikt, kan dat de oorzaak zijn?
Heeft deze WP een vorige eigenaar gehad? De F-serie is al 5 jaar uit productie.
Overigens, 60-75W zou als warmtebron traceerbaar moeten zijn. Wordt er iets handwarm in de WP?
Het stroomverbruik meet ik met een Shelly EM, klemmen op de fase van de warmtepomp en op de fase van de backup heater. De klemmen nog verwisseld maar resultaat is correct, dus de meting beschouw ik als juist.
De verbruiken die je noemt klinken mij wél redelijk in de oren. De vorstbeveiliging heb ik al uitgezet bij het zoeken naar de oorzaak. De pomp heeft nu ruim een etmaal gewerkt en één keer een testrun gedaan om mijn zonneboiler op te warmen. Dat was afgelopen weekend dat het buiten maximaal rond 19 graden was. Dus niet veel reden voor vorstbeveiliging.
Het relais wat ik noemde schakelt alleen de 'ext control' op het mainboard. Die zit bovenaan en is standaard door Panasonic doorgeschakeld met een jumperkabeltje (potentiaal vrij contact), maar kabeltje los en dan kan je met een relais de pomp aan/uit schakelen, daarmee kan je (zoals ik het begrijp) het aan/uit van de display overrulen: display aan: relais uit -> pomp uit (behalve de 60-70w dus). Geen mogelijke oorzaak volgens mij.
Deze F is zeker ouder, en kwam via Marktplaats, maar nog orgineel verpakt tot aan de waarschuwingslabels op de aardlekken aan toe.
Ik heb nog niet gevoeld, maar eerdaags ga ik er met een warmtebeeldcamera naar kijken waar de stroom heen gaat. Van @Wolly heb ik een suggestie voor het aansluiten van een thermostaat, Dat ga ik eerst proberen. Elders heb ik opgepikt dat er mogelijk continu een carterverwarming actief is, onder bepaalde omstandigheden kan ik me dat best voorstellen, maar dat was nu zeker niet het geval, lijkt me ook niet 24 uur door te hoeven gaan en had dan bij jou ook zoveel moeten verbruiken.
Dank zover voor meedenken. Ik laat resultaten nog hier weten. Ik blijf open staan voor ideeën.
H.
Over de opstelling: de pomp staat op drie meter van mijn 1000L zonneboiler buffer, de pomp hoeft alleen die buffer te verwarmen voor cv gebruik, geen tapwater boiler, tankaansluiting setting op UIT. De pomp staat twee meter boven de buffer die in de kelder staat. Pompstand van 2 op 1 gezet (maar nog niet getest).
Voor het testen kan je ook gewoon in menu de kamerthermostaat instelling op actief zetten.hansf71 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:39:
[...]
@Wolly Ik heb de stooktemperaturen voor lage en hoge buitentemperatuur opgegeven en er is inderdaad geen thermostaat aangesloten. Ik heb reserve kabel in de pomp klaar liggen en die zal ik eens op de thermostaataansluiting op het mainboard aansluiten. Ik heb geen 230v thermostaat maar dat kan ik wel simuleren met relais tussen L en HEAT of L en COOL.
Dank voor je input zover! Ik laat de resultaten eerdaags hier weten.
Hij zal dan niet gaan verwarmen maar je kan dan mogelijk wel zien dat de pomp stopt met draaien.
Sensor van speedcomfort fans heatfanszoals eerder beschreven.
https://gathering.tweaker...message/73334342#73334342
Sensor open klikken door palletjes in te duwen en helften uit elkaar te trekken.
:strip_exif()/f/image/91cuGtcjmrRXrL7vybIsBB7O.jpg?f=fotoalbum_large)
Sensor eruit trekken (zit los) . Hier de oude met kabel naast de nieuwe
:strip_exif()/f/image/93dFvYkX3YisWibu252cwTVo.jpg?f=fotoalbum_large)
Van de nieuwe sensor het extra blik eraf halen (heel dun blik, dus knip vrij gemakkelijk)
:strip_exif()/f/image/CTtd0AZ1bCJGBwPTBbrFBO3S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rBpqhjpGolrPwmD8GOLz02iB.jpg?f=fotoalbum_large)
Stekkertjes van de oude op de nieuwe en je hebt het “zware werk” gedaan.
Kan zijn dat de stekkertjes vrij vast zitten, dus soms licht open buigen met kleine schroevendraaier en dan weer iets dichtknijpen.
:strip_exif()/f/image/u2uYSMRd4miKCQmgF28HSfoU.jpg?f=fotoalbum_large)
Delen weer in elkaar zetten en helften weer in elkaar klikken.
En tada
:strip_exif()/f/image/BYDfBpyMRbbDsxLOWwRJeEp2.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor wie het zich afvraagt…. Het maakt niet uit welk stekkertje waar. Er zitten geen kanten op, dus altijd goed
Happy tweaking
Bedankt. Voor een paar euro werken ze nu wel zoals het zou moeten. P.s zijn geen heatfans he die doen het zonder ingrepen al goed maar speedcomforts 🙃pgeene schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:28:
Ik moest er weer een vervangen, dus maar even foto’s gemaakt.
Sensor van heatfan zoals eerder beschreven.
https://gathering.tweaker...message/73334342#73334342
Sensor open klikken door palletjes in te duwen en helften uit elkaar te trekken. [Afbeelding]
Sensor eruit trekken (zit los) . Hier de oude met kabel naast de nieuwe
[Afbeelding]
Van de nieuwe sensor het extra blik eraf halen (heel dun blik, dus knip vrij gemakkelijk)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stekkertjes van de oude op de nieuwe en je hebt het “zware werk” gedaan.
Kan zijn dat de stekkertjes vrij vast zitten, dus soms licht open buigen met kleine schroevendraaier en dan weer iets dichtknijpen.
[Afbeelding]
Delen weer in elkaar zetten en helften weer in elkaar klikken.
En tadaeen sensor op 25 graden start temperatuur
[Afbeelding]
Voor wie het zich afvraagt…. Het maakt niet uit welk stekkertje waar. Er zitten geen kanten op, dus altijd goed
Happy tweaking
VeranderdCarboy54 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:55:
[...]
Bedankt. Voor een paar euro werken ze nu wel zoals het zou moeten. P.s zijn geen heatfans he die doen het zonder ingrepen al goed maar speedcomforts 🙃
Werkten eerst ook zoals ze moesten
Meeste mensen hebben ze nog van toen ze de CV op een lagere temperatuur wilden laten draaien.
Zo ook ik. Dan is 35 graden prima.
En zonde om ze dan weg te gooien. Plus wel stuk goedkoper dan het alternatief.
zo ziet het eruit:
:strip_exif()/f/image/yxKTLhJrycdQxNeUvGpBAh0G.jpg?f=fotoalbum_large)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Kloptmartijn v o schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:39:
Iemand ook probelemen met de data uit de service cloud. Bedienen en app gaat helemaal prima, maar ik kan geen data nakijken die hapert.
zo ziet het eruit:
[Afbeelding]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Loopt bij mij ook ongeveer 8 uur achter, sinds een week ongeveer. Daarvoor geen problemen.timovd schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:31:
@martijn v o data hapert af en toe hier, maar loopt vooral steeds zo'n 8 uur achter.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Het probleem met het verbruik is opgelost. Het bleek uiteindelijk toch de meting te zijn. De Shelly EM trok zelf stroom van de lasdoos waar de backupheater op zit. Omdat dat een andere fase is dan waar de warmtepomp op zit gaat de meting van het verbruik op de fase van de warmtepomp fout. Online ergens een bericht van Shelly gevonden die dit uitlegde aan iemand die dezelfde fout had gemaakt. Een leermomentje voor mij..
De pomp doet nu zeer constant ca 6.6Watt en als hij aan staat maar niets te doen heeft is het verbruik ca 35Watt (pomp op stand 1)
Bedankt voor de tips. Ik kan weer verder!
Grtz
Hansf71
Is er in 2023 nog wel subsidie beschikbaarTiesert schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:20:
De resterende RVO ISDE subsidiepot per eind augustus en eind oktober 2022. Gepubliceerd bedrag is behoorlijk gegroeid. Er is weer meer beschikbaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even voorstellen: Jan, 59 jaar, zelfstandig IT'er, géén techneut, wonende in Lier
Huis: 9 jaar oud, e-peil 33, vloerverwarming beneden, géén verwarming boven, zonnepanelen op het westen (21x260Wp); extra zonnepanelen op oosten komen eraan begin 2023 (18x400Wp) mét batterij (10kW)
3 fazen 25A - 400V krijg ik binnen
Sinds enkele weken lucht/water warmtepomp laten installeren Panasonic J 7kW
Véél info te vinden hier op de site maar ik zie het bos door de bomen al niet meer
En dus al een eerste 'probleempje': de thermostaat heb ik beneden laten hangen (toestel staat op zolder); eze wijkt nogal stevig af (geeft 23° aan terwijl het ternauwernood 21° graden is);
Met compensatie heb ik dit aangepast naar -2°
Sindsdien volgende 'vreemde' verschijnselen:
- mijn sanitair warm water staat op 50° en de tank begint opnieuw te verwarmen als die 42° of minder wordt; sinds de aanpassing met die -2°, is de tijd waarop de tank opnieuw begint te verwarmen onvoorspelbaar: soms bij 46° soms zelfs al bij 48-49° .....
- het symbooltje dat de WP draait blijft - ook nadat de temperatuur bereikt is - uren aan staan
Voor de rest ga ik mij nog wat verder moeten inlezen
Bedankt alvast! En ja, ik weet het, er bestaat een 'zoek' functie maar voor specifieke problemen is dat niet altijd even handig
Jan
Heb het even nagekeken op rvo.nl"
In 2022 is € 290 miljoen beschikbaar voor zonneboilers, (hybride) warmtepompen, isolatiemaatregelen en aansluitingen op een warmtenet. Dit budget is op 18 oktober verhoogd (met € 62 miljoen naar € 290 miljoen). Voor kleinschalige windturbines en zonnepanelen is er in 2022 30 miljoen budget beschikbaar. Jaarlijks komt er een nieuw budget beschikbaar. De ISDE-subsidie loopt door tot 2030.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Ik heb een pana J 7 kw besteld maar die zal pas volgend jaar komen vandaar.Tiesert schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:28:
[...]
Heb het even nagekeken op rvo.nl"
In 2022 is € 290 miljoen beschikbaar voor zonneboilers, (hybride) warmtepompen, isolatiemaatregelen en aansluitingen op een warmtenet. Dit budget is op 18 oktober verhoogd (met € 62 miljoen naar € 290 miljoen). Voor kleinschalige windturbines en zonnepanelen is er in 2022 30 miljoen budget beschikbaar. Jaarlijks komt er een nieuw budget beschikbaar. De ISDE-subsidie loopt door tot 2030.
Dat de boiler terug zakt naar 42 graden is een instelling wat je kan veranderen.S2000jan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:07:
Hallo allemaal!
Even voorstellen: Jan, 59 jaar, zelfstandig IT'er, géén techneut, wonende in Lier
Huis: 9 jaar oud, e-peil 33, vloerverwarming beneden, géén verwarming boven, zonnepanelen op het westen (21x260Wp); extra zonnepanelen op oosten komen eraan begin 2023 (18x400Wp) mét batterij (10kW)
3 fazen 25A - 400V krijg ik binnen
Sinds enkele weken lucht/water warmtepomp laten installeren Panasonic J 7kW
Véél info te vinden hier op de site maar ik zie het bos door de bomen al niet meer
En dus al een eerste 'probleempje': de thermostaat heb ik beneden laten hangen (toestel staat op zolder); eze wijkt nogal stevig af (geeft 23° aan terwijl het ternauwernood 21° graden is);
Met compensatie heb ik dit aangepast naar -2°
Sindsdien volgende 'vreemde' verschijnselen:
- mijn sanitair warm water staat op 50° en de tank begint opnieuw te verwarmen als die 42° of minder wordt; sinds de aanpassing met die -2°, is de tijd waarop de tank opnieuw begint te verwarmen onvoorspelbaar: soms bij 46° soms zelfs al bij 48-49° .....
- het symbooltje dat de WP draait blijft - ook nadat de temperatuur bereikt is - uren aan staan
Voor de rest ga ik mij nog wat verder moeten inlezen
Bedankt alvast! En ja, ik weet het, er bestaat een 'zoek' functie maar voor specifieke problemen is dat niet altijd even handig
Jan
Als je volgens mijn warmwater tapt start de warmtepomp eerder met verwarmen van het sanitair water.
De bediening van Panasonic schakelt in of uit met 1 graden verscheel.
Dus als je 20 graden vraagt mag hij terug zakken naar 19 graden voor de warmtepomp weer aan gaat
Settings
Stooklijn 25c bij 0c TB en 29c bij -20c TB (obv graaddagen en instructies 101 forum @Ep Woody )
Regeling WAR
Delta T 4c
Voorbereid op SWW, deze wordt in voorjaar bijgeplaatst
Woning 1000m3 2018, historisch verbruik 700m3 waarvan 100m3 SWW, bg 123m2 VV, verdieping 79m2 VV (standaard uit).
Het grootste probleem lijkt dat de TA enTR te traag zakken na afschakelen compressor
waardoor het zeer lang duurde voordat de compressor herstart. Ik heb al geprobeerd de runs te splitsen over de dag mbt de interne thermostaat doormidden van UIT blokken, echter zonder het gewenste resultaat.
Ik heb afgelopen dagen mij wederom uren ingelezen in dit forum, maar het tot nu toe nog geen oplossing gevonden.
Ik zou zelf verwachten dat meer mensen een een lage warmtegraad en TA in combinatie met met de 5J hier tegen aan zouden moeten lopen. @CurlyMo hoe ga jij hier mee om?
@Dylantje2 @sjimmie kennen jullie dit probleem en heeft een van jullie een advies hoe ik de 5J het beste kan aansturen bij een lage TA?
Ik ben op zoek naar een oplossing die geen gebruik maar van de heishamon ivm beperkte programmeer kennis (heb wel domoticz draaien en heb daar inmiddels draadloze thermokoppels en S0 meters aan toegevoegd om wat basis zaken te meten). Het aansluiten van een externe thermostaat op CN2 is echter geen probleem.
Dit topic is gesloten.