Beetje raar om eind oktober bij 21 graden bezig te zijn met de warmtepomp maar de winter komt eraan en ik afgelopen vrijdag na ruim 7 maanden wachten eindelijk onze Pana 5KW binnengekregen en dus borrelt het met ideeën om hem op te nemen in het verwarmingscircuit. Ik heb al veel op het forum gezocht maar nog niet echt iets gevonden over het volgende:
Vragen:
Ik zit eraan te denken om de warmtepomp hydraulisch gescheiden te houden van het verwarmingscircuit en de warmteoverdracht te doen met een (dikke) plaat warmtewissellaar. Zijn er hier meer mensen die dat hebben gedaan en werkt dat een beetje? (Ik ben op dit moment ook een zonneboiler met 60 heatpipes en een 500liter buffervat met een sanitair spiraal en koppeling aan het verwarmingscircuit middels een plaat warmtewissellaar aan het plaatsen (zit op een plek met relatief veel schaduw verstoringen dus minder geschikt voor PV en ook gewoon leuk om mee te spelen).)
Ik wil het warmtepomp circuit vullen met antivries (glycol) zodat ik me niet druk hoef te maken over vorstschade, zijn er hier meer dit dat gedaan hebben? (Wij wonen namelijk in een woonwijk waar het in de nacht zo stil is dat je een spelt kunt horen vallen en ik wil hem in de nacht dan ook niet laten lopen zodat buren er geen last van kunnen hebben. Ook is de COP overdag natuurlijk hoger en kan ik dan meer gebruik maken van zelf opgewekte energie. Ons huis is ook zo goed geïsoleerd en hebben we zo veel massa rond onze vloerverwarming zitten dat we ook in de winter hooguit een graad verliezen in de nacht. Een keer de vloer lekker verwarmen en we zitten er 2 a 3 dagen warm bij.)
Om nog een beetje achtergrond te geven. Wij hebben in 2013 ons huis casco laten bouwen en daarna (bijna) helemaal zelf afgewerkt. Ik heb daarbij zelf alle technische installaties gedaan en vind het leuk om daarmee te experimenteren (altijd veiligheid voorop!) en ben eigenlijk nooit bezig met de terugverdientijd van mijn acties. Ook mijn vrouw heeft geen probleem met mijn werkzaamheden dus ik hoef niet echt op de WAF te letten als het maar niet koud wordt in huis en de verlichting het doet. Om een beetje ruimte te houden voor experimenteren vind ik het fijn om alles een beetje op te delen in segmenten zodat ik per segment kan “spelen”. Ik ben dus niet op zoek naar de laatste procenten rendement als ik daardoor flexibiliteit verlies.
Ik ben een half jaar geleden begonnen met het volledig elektrisch maken van ons huis en heb de gaskookplaat al vervangen door een mooie 3-fase inductieplaat, rijden elektrisch en ook de grasmaaier is van benzine naar accu gegaan. Begin volgend jaar komen er nog 22 zonnepanelen (huidige set van 20 naar de noordkant) bij en zodra de warmtepomp in gebruik is gaat het gas de deur uit. En als dit allemaal draait volgend jaar eens kijken naar een thuis accu.
Overigens wel echt een fantastisch topic dit, wat een informatie, ervaring en kennis wordt hier gedeeld…
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.