Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.652 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 19:18
Nieboer40 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:16:
[...]

Stuur je de warmtepomp uit middels het set1 heatpump on/off. Als er warmte vraag is uit het boilervat schakelt de warmtepomp dan nog wel in. Zelfde geld voor de anti freeze functie? Dat wordt dan wat programeren.
Ik schakel tussen de verschillende modus (TOP4). Als je hem op DHW only zet dan blijft hij de boiler wel verwarmen maar staat kamerverwarming uit. Antifreeze werkt dan ook nog gewoon.

In de praktijk zet ik hem via set1 inderdaad ook wel eens helemaal uit, maar dat is als de prijs te hoog is (dynamische tarieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieboer40
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-01 09:38
thehog schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:25:
[...]

Ik schakel tussen de verschillende modus (TOP4). Als je hem op DHW only zet dan blijft hij de boiler wel verwarmen maar staat kamerverwarming uit. Antifreeze werkt dan ook nog gewoon.

In de praktijk zet ik hem via set1 inderdaad ook wel eens helemaal uit, maar dat is als de prijs te hoog is (dynamische tarieven).
Inderdaad via TOP 4 dat is slim. Daar ga ik mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 20:15
flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Je moet dan ook de hcnl gebruiken. Dan blijft ook de zaken die nodig zijn zoals de carterverwarming gewoon doorwerken. Je moet de external control zien als hoofdschakelaar terwijl je hem nu gebruikt als thermostaatingang. Daar is die hcnl voor. Us gewoon de draadjes van je wifi relais op de H en L zetten. Dan stopt de pomp ook netjes als je vraag stopt met even nadraaien van je waterpomp en dergelijke en toert de compressor netjes af ipv patsboem uit.
Ga ik eens proberen, bedankt. Het stand-by verbruik daalt dan ook van 30 naar 9W?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

t.oswald schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Ga ik eens proberen, bedankt. Het stand-by verbruik daalt dan ook van 30 naar 9W?
dat ligt eraan of er zaken zoals de carterverwarming aan moet of hij moet draaien voor de antivriesstand.

met name de carterverwarming is belangrijk. die moet gewoon aankunnen als dat nodig is. start je de unit "koud" zit de compressor vol met vloeibaar koelmiddel en is het einde compressor als jij hem aanzet. de verwarming voorkomt dat.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 12:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

dat ligt eraan of er zaken zoals de carterverwarming aan moet of hij moet draaien voor de antivriesstand.

met name de carterverwarming is belangrijk. die moet gewoon aankunnen als dat nodig is. start je de unit "koud" zit de compressor vol met vloeibaar koelmiddel en is het einde compressor als jij hem aanzet. de verwarming voorkomt dat.
Dat patsboem uit klopt niet. Ik heb nog eens precies het hele proces na uitschakelen met het WiFi relais op de external control bekeken bij het energieverbruik.
Het hele proces duurt ongeveer 3 minuten.
Start 262W (de 5H naaimachine, heerlijk), relais uit bijna direct 85W, dan 125W en 105W, na 1 minuut 18W en na 3 minuten 9W.
Er wordt dus blijkbaar keurig afgesloten, ook met het relais op de external.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

t.oswald schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Dat patsboem uit klopt niet. Ik heb nog eens precies het hele proces na uitschakelen met het WiFi relais op de external control bekeken bij het energieverbruik.
Het hele proces duurt ongeveer 3 minuten.
Start 262W (de 5H naaimachine, heerlijk), relais uit bijna direct 85W, dan 125W en 105W, na 1 minuut 18W en na 3 minuten 9W.
Er wordt dus blijkbaar keurig afgesloten, ook met het relais op de external.
als je al op 250w loopt doet het niet veel nee want de compressor staat al bijna uit. en dat ie afzakt naar 9w wilt niet zeggen dat het de juiste modus is waar die op dat moment in hoort te draaien. immers zet je hem uit en stop je de vraag niet. 2 verschillende modussen. bij thermostaat uit toert de compressor netjes af over een korte periode. dat gebeurt niet bij de external control. effectief gezien zet je gewoon de machine uit ipv dat je klaar bent met de vraag voor warmte. een gasketel zet je ook niet op de schakelaar uit maar op de themostaat.

als je het echt tof wilt doen gebruik je beide.

de HCLN in normaal gebruik/temperatuurregeling en de external off gebruik je in de zomer als de machine wekenlang niet hoeft te lopen. en je zet dan de external control aan enkele uren voor je vraag hebt zodat de carterverwarming zijn werk kan doen.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 16:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:02:
[...]

als je al op 250w loopt doet het niet veel nee want de compressor staat al bijna uit. en dat ie afzakt naar 9w wilt niet zeggen dat het de juiste modus is waar die op dat moment in hoort te draaien. immers zet je hem uit en stop je de vraag niet. 2 verschillende modussen. bij thermostaat uit toert de compressor netjes af over een korte periode. dat gebeurt niet bij de external control.
Ik probeer je te volgen, maar snap “stop je de vraag niet”. Ik kan de Wp ook opstoken tot 800W en dan uitzetten. Ook dan wordt er netjes afgesloten en zie ik de compressor in de grafiek van de service cloud rustig aftoeren naar 0 en staat de Wp vervolgens uit. In die grafiek is het ook ongeveer 3 minuten. Dus geen “patsboem”. Volgens mij verloopt het proces thermostaat uit precies hetzelfde als external control uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

t.oswald schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

Ik probeer je te volgen, maar snap “stop je de vraag niet”. Ik kan de Wp ook opstoken tot 800W en dan uitzetten. Ook dan wordt er netjes afgesloten en zie ik de compressor in de grafiek van de service cloud rustig aftoeren naar 0 en staat de Wp vervolgens uit. In die grafiek is het ook ongeveer 3 minuten. Dus geen “patsboem”. Volgens mij verloopt het proces thermostaat uit precies hetzelfde als external control uit.
ga er maar eens fysiek bijstaan. de grafiek is niet snel genoeg. ;)

en nee, het is niet hetzelfde proces. de external control is sneller en ook zijn de regels intern anders wat de unit wel en niet mag als er geen vraag is versus uit.

verschil is vooral leuk tijdens een defrost. :+

let wel dat als er zaken niet nodig zijn zoals carterverwarming zal het stroomverbruik net zo ver dalen. het kan alleen langer duren ivm andere timeouts. daarintegen kan hij wel sneller opstarten.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

ga er maar eens fysiek bijstaan. de grafiek is niet snel genoeg. ;)

en nee, het is niet hetzelfde proces. de external control is sneller en ook zijn de regels intern anders wat de unit wel en niet mag als er geen vraag is versus uit.

verschil is vooral leuk tijdens een defrost. :+

let wel dat als er zaken niet nodig zijn zoals carterverwarming zal het stroomverbruik net zo ver dalen. het kan alleen langer duren ivm andere timeouts. daarintegen kan hij wel sneller opstarten.
Geen ervaring met uitschakelen tijdens een defrost. Het uitschakelen gebeurt alleen in najaar en voorjaar als er een overshoot is bij de kamertemperatuur door instraling van de zon. Onder de 8 graden Tb draait de Wp gewoon standaard WAR met autoshift. Ik heb hier op het forum overigens wel eens gelezen dat ook met de external control de vorstbescherming blijft, maar kan daar in de handleiding niets over vinden. Jij weet dat vast en zeker beter.
Het opstarten na langere tijd uit gaat best snel vind ik. De Wp draait dan ongeveer een minuut rond de 65W bij de huidige Tb. Zal voor de grap eens kijken wat er gebeurt als het vriest, als we dat nog gaan meemaken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:34
Ik ben inmiddels ook aan het kijken naar een warmtepomp.

Ik heb ergens gelezen dat de 7kw en de 9kw nagenoeg hetzelfde zijn. Ik weet niet meer waar het staat maar (dacht in de OP maar zie het niet meer staan) staat mij iets van bij dat beide naar hetzelfde minimale vermogen terug kunnen moduleren. Als dat zou is wat is er dan verder nog het verschil tussen beide afgezien van de prijs?

Is het ook mogelijk op de warmte pomp een commando te geven zodat de waterpomp gaat draaien? Niet zo zeer verwarmen maar alleen echt de waterpomp. (dit ivm een edel auer eau).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:46
Nelisj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:08:?
Is het ook mogelijk op de warmte pomp een commando te geven zodat de waterpomp gaat draaien? Niet zo zeer verwarmen maar alleen echt de waterpomp. (dit ivm een edel auer eau).
Die heeft zijn eigen pompje. De WP hoeft daarvoor helemaal niet te draaien. Aansluitschema van die WP boiler al bekeken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Carboy54 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 07:59:
[...]

Automatisch shiften via IFTTT met de cloud module?
Ja, change heat mode settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvvYEQGjqzRpYPhF12KZV7Z1Q08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z9qSio6fQs0ZhiVDUwIswT1f.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld voor shift -1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4qV8P-1avsa-rwWYUwVsSyrQCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4uMQNVFLkKVg40mnuFSBHn8a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iE0ajUqFDD66NkBJ5xrAFucO1Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZt6MADL0MPJdGV1AJOUoK0n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door t.oswald op 15-10-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[quote] verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door t.oswald op 15-10-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Nelisj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:08:
Ik ben inmiddels ook aan het kijken naar een warmtepomp.

Ik heb ergens gelezen dat de 7kw en de 9kw nagenoeg hetzelfde zijn. Ik weet niet meer waar het staat maar (dacht in de OP maar zie het niet meer staan) staat mij iets van bij dat beide naar hetzelfde minimale vermogen terug kunnen moduleren. Als dat zou is wat is er dan verder nog het verschil tussen beide afgezien van de prijs?

Wp hoeft niet te draaien, zie topic Auer water t.oswald in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:34
Andrehj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Die heeft zijn eigen pompje. De WP hoeft daarvoor helemaal niet te draaien. Aansluitschema van die WP boiler al bekeken?
Jazeker heb ik die bekeken alleen daar staat hij altijd aan gesloten in serie met de vloer verwarming. Ik wil hem juist gaan aansluiten net als vloerverwarming/radiator dus niet in serie maar parallel.

En ik ben bang als ik dat zo doe en de pomp van de warmtepomp niet draait dat hij dan alleen het water gebruikt wat er in de leidingen zit tussen de boiler en de warmtepomp.

Als dat kan scheelt mij dat leidingen trekken wat eigenlijk niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
t.oswald schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 00:33:
[...]

Ik heb SWW met een wpb. De external control kan ik schakelen met een WiFi relais en daarmee ligt voor mij de hele home control binnen bereik zonder kennis voor het maken van scripts. En als de buitentemperatuur of welke temperatuur dan ook te laag wordt, schakelt het Wifi relais de Wp weer aan.
Ik regel de WAR nu simpel na met automatisch shiften. Dat vind ik veel comfortabeler dan naregeling met een externe thermostaat. Bij autoshiften toert de Wp geleidelijk op en af en gaat eventueel helemaal uit als door bijvoorbeeld de zon de kamertemperatuur boven een grens oploopt. Vooral het afwezig zijn van vertraging bij het weer aangaan van de Wp is top.
Voor de duidelijkheid, de regeling gaat middels het nauwkeurig meten van de kamertemperatuur niet gekoppeld aan een thermostaat.
Dat autoshiften staat op mijn wensenlijstje..
Hoe heb je die werkend?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Dat autoshiften staat op mijn wensenlijstje..
Hoe heb je die werkend?
Zie t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Thanks,
Maar ik gebruik die ifttt niet... wil van niets buitenshuis echt afhankelijk zijn.
Maar zou hem wel via een script werkend hebben.
Ben er al mee gestart [ dzvents], maar is lastiger dan ik dacht..
Dus voor diegene die een werkend scriptje oid hebben
Ik houd me aanbevolen.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Nelisj schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Jazeker heb ik die bekeken alleen daar staat hij altijd aan gesloten in serie met de vloer verwarming. Ik wil hem juist gaan aansluiten net als vloerverwarming/radiator dus niet in serie maar parallel.

En ik ben bang als ik dat zo doe en de pomp van de warmtepomp niet draait dat hij dan alleen het water gebruikt wat er in de leidingen zit tussen de boiler en de warmtepomp.

Als dat kan scheelt mij dat leidingen trekken wat eigenlijk niet gaat.
Kan ik niet helemaal volgen. Het maakt denk ik niet uit waar je de Auer in het cv circuit inprikt. Anders die vraag eens stellen in het Auer forum Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

Thanks,
Maar ik gebruik die ifttt niet... wil van niets buitenshuis echt afhankelijk zijn.
Maar zou hem wel via een script werkend hebben.
Ben er al mee gestart [ dzvents], maar is lastiger dan ik dacht..
Dus voor diegene die een werkend scriptje oid hebben
Ik houd me aanbevolen.
Precies daarom ben ik zo blij met IFTTT, hoef ik niets van scripts te weten….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-06 15:13
[quote]t.oswald schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Mooi @t.oswald dank voor het delen! Je geeft een voorbeeld voor de shift -1, wil je delen welke IFTTT regels je nog meer hebt ingesteld?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

t.oswald schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Kan ik niet helemaal volgen. Het maakt denk ik niet uit waar je de Auer in het cv circuit inprikt. Anders die vraag eens stellen in het Auer forum Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 16-10-2022 18:21 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Tiesert schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:10:
[quote]t.oswald schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Mooi @t.oswald dank voor het delen! Je geeft een voorbeeld voor de shift -1, wil je delen welke IFTTT regels je nog meer hebt ingesteld?
Zoals je ziet meet ik de kamertemperatuur met mijn Tado overgebleven uit het gastijdperk. Afhankelijk van de gemeten temperatuur shift ik tussen -1, 0 en 1. Is voor mij afdoende. Boven een bepaalde kamertemperatuur bijvoorbeeld als de zon lekker schijnt of ik broodjes bak in de oven, schakel ik met IFTTT mijn WiFi relais op de externe control (zie discussie over CN4 versus CN2). Dat WiFi relais stuur ik aan met Smart Life, dus IF Tado then Smart Life WiFi relais uit of aan. Verder nog filters in IFTTT zodat er op bepaalde uren niet wordt geschakeld, bij mij tussen 23 en 6. Toegegeven, toch een stukje script, maar IFTTT geeft daarvoor voorbeelden en hulp.
Verder gebruik ik Tado en IFTTT ook voor mijn Daikin Airco. Werkt prima omdat de Tado de kamertemperatuur veel beter ziet dan de binnenunit van de airco. De oude slimme thermostaatknoppen van de Tado staan los in andere ruimten en kunnen ook als voeler functioneren voor de airco’s.
Dus Tado, Smart Life, Aquarea Smart Cloud en Daikin samen met IFTTT en je hebt een hobby. 8)

(Als je geen Tado hebt, zijn er natuurlijk ook bergen temperatuurvoelers die met Smart Life werken)

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 16-10-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

t.oswald schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Zoals je ziet meet ik de kamertemperatuur met mijn Tado overgebleven uit het gastijdperk. Afhankelijk van de gemeten temperatuur shift ik tussen -1, 0 en 1. Is voor mij afdoende. Boven een bepaalde kamertemperatuur bijvoorbeeld als de zon lekker schijnt of ik broodjes bak in de oven, schakel ik met IFTTT mijn WiFi relais op de externe control (zie discussie over CN4 versus CN2). Dat WiFi relais stuur ik aan met Smart Life, dus IF Tado then Smart Life WiFi relais uit of aan. Verder nog filters in IFTTT zodat er op bepaalde uren niet wordt geschakeld, bij mij tussen 23 en 6. Toegegeven, toch een stukje script, maar IFTTT geeft daarvoor voorbeelden en hulp.
Verder gebruik ik Tado en IFTTT ook voor mijn Daikin Airco. Werkt prima omdat de Tado de kamertemperatuur veel beter ziet dan de binnenunit van de airco. De oude slimme thermostaatknoppen van de Tado staan los in andere ruimten en kunnen ook als voeler functioneren voor de airco’s.
Dus Tado, Smart Life, Aquarea Smart Cloud en Daikin samen met IFTTT en je hebt een hobby. 8)

(Als je geen Tado hebt, zijn er natuurlijk ook bergen temperatuurvoelers die met Smart Life werken)
Je kan ipv relais op cn4 hem ook toch ook op cn2 220 volt laten schakelen. Doe ik ook met mijn Sonoff via IFTTT

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Carboy54 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

Je kan ipv relais op cn4 hem ook toch ook op cn2 220 volt laten schakelen. Doe ik ook met mijn Sonoff via IFTTT
Inderdaad, zie discussie die ik met @flippy daarover mocht hebben flippy in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
t.oswald schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Dank je voor de extra toelichting. Ik heb nog een Wifi-thermometer met externe voeler die vrij secuur de temperatuur in de kamer kan meten, en verbonden is met mijn Fibaro Home Center. Vandaar kan ik IFTTT schakelen. Zal het nu niet gelijk gaan doen, maar zie wel mogelijkheden.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-06 10:08
Mijn warmtepomp vertoonde vanmorgen wat vreemd gedrag. Er was geen warmtevraag, maar toch draaide de circulatiepomp meer dan een uur lang zonder dat de warmtepomp verder iets deed. Herkent iemand dit, of weet iemand waarom dit is? Het gaat om een 05J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 13:34
@sjigo Waarschijnlijk is het pendelen. Daar ontkom je niet aan bij deze hoge buitentemperatuur. Het minimale thermische vermogen is nu veel hoger dan 2500W.
Via welk contact schakel je?

[ Voor 8% gewijzigd door Skipper-93 op 17-10-2022 10:41 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
@Skipper-93 Als ik in de service cloud kijk is er in dat uur echt niks anders gebeurd dan het draaien van de circulatiepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wp5I-jpYoJmT16crpDv9il598Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F9stHL9Q8ltY8AawKoAgBORq.png?f=fotoalbum_large

Om 7 heeft hij het boilervat opgewarmd, dus die hoge cv aanvoer/retour rond 9.20 is restwarmte. Vanaf 10.30 heb ik de thermostaat hoger gezet aangezien ik boven warmte nodig had. Ik maak gebruik van de ingebouwde thermostaat in de controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:34

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@sjigo Als je op WAR draait en de buitentemperatuur zakt dan moet de WP wel pompen om te kijken of Ta laag genoeg is om te starten?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-06 00:40
Rimco schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:48:
@sjigo Als je op WAR draait en de buitentemperatuur zakt dan moet de WP wel pompen om te kijken of Ta laag genoeg is om te starten?
Heel scherp! Het zou mooi zijn als @sjigo even het grafiekje opnieuw maakt met de buitentemperatuur erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Huh? WAR bepaalt de Ta, niet andersom. (dus Ta bepaalt niet WAR)
En de buitentemperatuur wordt met een sensor buiten gemeten.

[ Voor 32% gewijzigd door sjimmie op 17-10-2022 13:02 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@sjimmie Maar de WP moet wel weten of de Ta gezakt is onder de gewenste Ta :) Zonder pompen weet de WP niks.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Rimco schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:03:
@sjimmie Maar de WP moet wel weten of de Ta gezakt is onder de gewenste Ta :) Zonder pompen weet de WP niks.
Met WAR draait niet alleen de waterpomp maar verwarmt de WP ook altijd het water.
In de geschetste situatie draaide alleen de waterpomp zonder te verwarmen.
In geval van WAR zou dat betekenen dat er een soort kortsluiting is waardoor Tr gelijk is aan Ta of dat de WP gewoon eventjes pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
@Skipper-93 Ik heb een 5H dus wellicht reageert die anders dan de J. Maar bij de 5H blijft de pomp altijd draaien als er met WAR geen warmtevraag is (bij mij 9,8l/min), tenzij de thermostaat de Wp uitzet. Daardoor is dan het stand-by verbruik boven de 30W en gaat dat pas naar ongeveer 9W als de thermostaat de Wp uitzet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ESqWgApT3PFHiURN5_D-begST8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zo0s2OvfriD6Gn3pj9QlbGNq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door t.oswald op 17-10-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t.oswald schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:24:
@Skipper-93 Ik heb een 5H dus wellicht reageert die anders dan de J. Maar bij de 5H blijft de pomp altijd draaien als er met WAR geen warmtevraag is (bij mij 9,8l/min), tenzij de thermostaat de Wp uitzet. Daardoor is dan het stand-by verbruik boven de 30W en gaat dat pas naar ongeveer 9W als de thermostaat de Wp uitzet.

[Afbeelding]
J series blijft ook draaien als de sturing op watertemperatuur staat.

Op thermostaat (CN2) gaat deze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
sjigo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:03:
@Skipper-93 Als ik in de service cloud kijk is er in dat uur echt niks anders gebeurd dan het draaien van de circulatiepomp:
Ik heb een J (op Direct, niet op WAR) en merk dat als de WP stopt met verwarmen omdat de temperatuur binnen de dT range zit, dat dan de pomp doordraait. Als de WP stopt met verwarmen omdat de temperatuur op of boven de thermostaat-instelling staat, dat de pomp dan stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Tiesert schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

Ik heb een J (op Direct, niet op WAR) en merk dat als de WP stopt met verwarmen omdat de temperatuur binnen de dT range zit, dat dan de pomp doordraait. Als de WP stopt met verwarmen omdat de temperatuur op of boven de thermostaat-instelling staat, dat de pomp dan stopt.
klopt, bij thermostaat (al dan niet met WAR of direct) stopt de pomp wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Als @sjigo dus een thermostaat heeft kan het zo zijn dat die om 9:20 warmte is gaan vragen, maar dat volgens de WP de Ta nog te hoog was. Wie weet staat Ta erg laag? Samen met een 3 of 5? graden hysteresis wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:19
Ik heb nog een ongebruikte CZ-NS4P uitbreidingskaart liggen en zie hier niet echt een categorie voor bij vraag en aanbod. Heeft het zin deze daar aan te bieden of gaat niemand deze daar vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
@Rimco Zoals op de grafiek te zien was de TA rond de 20. Ik heb de WP op WAR staan, maar dat is nu nog een rechte lijn die begint bij Ta=35 @ Tb=15 en eindigt bij 35 @ Tb=-5. Dit wordt mijn eerste winter, dus hij moet nog worden afgesteld.

@FransvWoerkom Zie hierboven mijn reactie op Rimco. Ik kan me niet voorstellen dat Tb in deze situatie invloed heeft, of wel?

@t.oswald Maak je gebruik van een externe of de interne thermostaat (in de remote van Panasonic zelf)?

@Rimco De Ta begon inderdaad te hoog, zie de grafiek, "CV aanvoer". Maar deze zakt al snel naar rond de 20 °C, dus je zou verwachten dat de compressor direct aan zou slaan. Er was op dat moment warmtevraag vanuit de Panasonic remote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
sjimmie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

Met WAR draait niet alleen de waterpomp maar verwarmt de WP ook altijd het water.
In de geschetste situatie draaide alleen de waterpomp zonder te verwarmen.
In geval van WAR zou dat betekenen dat er een soort kortsluiting is waardoor Tr gelijk is aan Ta of dat de WP gewoon eventjes pendelt.
Op watertemp blijft ie draaien, anders weet ie niet wat de Tr is. Ik heb retourverhoging dmv collectoren en draai zo grote delen van het tussenseizoen.
Compressor gaat aan als de deltaT te groot is.
Ik draai ook WAR trouwens.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sjigo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:08:
@Rimco Zoals op de grafiek te zien was de TA rond de 20. Ik heb de WP op WAR staan, maar dat is nu nog een rechte lijn die begint bij Ta=35 @ Tb=15 en eindigt bij 35 @ Tb=-5. Dit wordt mijn eerste winter, dus hij moet nog worden afgesteld.

@FransvWoerkom Zie hierboven mijn reactie op Rimco. Ik kan me niet voorstellen dat Tb in deze situatie invloed heeft, of wel?

@t.oswald Maak je gebruik van een externe of de interne thermostaat (in de remote van Panasonic zelf)?

@Rimco De Ta begon inderdaad te hoog, zie de grafiek, "CV aanvoer". Maar deze zakt al snel naar rond de 20 °C, dus je zou verwachten dat de compressor direct aan zou slaan. Er was op dat moment warmtevraag vanuit de Panasonic remote.
Ik gebruik geen thermostaat. Regel WAR bij met autoshiften gestuurd op meting ruimtetemperatuur en bij overshoot uitschakelen Wp via WiFi relais. Persoonlijk vind ik het comfort met thermostaat minder vanwege de vertraging bij het weer opstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 18-10-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
t.oswald schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:57:
[...]
en bij overshoot uitschakelen Wp via WiFi relais.
Technisch dus een thermostaat (maar dan op CN4)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Technisch dus een thermostaat (maar dan op CN4)?
Relais kan ook op CN2 op L en N H
Verschil met thermostaat is toch wel groot. Ik schakel exact op een gewenste kamertemperatuur, geen vertraging. Laatste activity is mooi voorbeeld van overshoot door de volle zon in de woonkamer. Andere twee is auto shiften.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJuZFu7GTFnuYlBvBXxFWIpZNxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mfi7GXZibyQGe56yDx6Y4HTQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door t.oswald op 18-10-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
t.oswald schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Relais kan ook op CN2 op L en N.
[..]
Beter op L en H ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Helemaal, was te snel…. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
maar @t.oswald je zei dat je geen thermostaat gebruikt, dus per definitie niet CN2 want dat is de thermostaat aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
t.oswald schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Relais kan ook op CN2 op L en N H
Verschil met thermostaat is toch wel groot. Ik schakel exact op een gewenste kamertemperatuur, geen vertraging. Laatste activity is mooi voorbeeld van overshoot door de volle zon in de woonkamer. Andere twee is auto shiften.

[Afbeelding]
Wat is nu precies het voordeel van schakelen met IFTTT als het te warm wordt ipv de thermostaat (uitgaande van een externe thermostaat met hysterese van 0,1) te laten schakelen?
Ik zou zelf liever de watertemperatuur in het systeem op peil houden als het in de kamer waar de thermostaat hangt te warm wordt door externe oorzaken als zon of houtkachel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Tiesert schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:10:
[...]

Wat is nu precies het voordeel van schakelen met IFTTT als het te warm wordt ipv de thermostaat (uitgaande van een externe thermostaat met hysterese van 0,1) te laten schakelen?
Ik zou zelf liever de watertemperatuur in het systeem op peil houden als het in de kamer waar de thermostaat hangt te warm wordt door externe oorzaken als zon of houtkachel.
IFTTT heb ik nodig voor het auto shiften zonder script kennis.
En verder, een WiFi relais kost 2 euro en is WiFi! Zoek maar eens een domme draadloze thermostaat met een hysterese van 0,1 voor 2 euro. Bovendien gebruikte ik IFTTT sowieso al voor mijn domotica: Wp, airco (met Broadlink IR ideaal) en slimme schakelaars. De nauwkeurige temperatuurvoelers van Tado had ik nog over uit het gastijdperk.

De watertemperatuur op peil houden betekent toch dat de Wp blijft draaien? Nu gaat ie hier in het tussen seizoen tussen 10.00 en 12.00 ergens uit en komt pas weer terug tegen 20.00.

Ik zeg ook zeker niet dat je IFTTT en auto shiften moet gebruiken, maar haak wel in op de thermostaat discussie die hier op het forum steeds weer opduikt. Blijkbaar toch lastig om de juiste te vinden en ik beschrijf een alternatief.
WiFi relais kan je uiteraard ook met bijvoorbeeld SmartLife koppelen aan goedkope temperatuurvoelers als je niet wilt autoshiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:04:
maar @t.oswald je zei dat je geen thermostaat gebruikt, dus per definitie niet CN2 want dat is de thermostaat aansluiting.
In feite is elk ding waarmee je de temperatuur in de kamer regelt een thermostaat. Niet alleen een kastje met een display, knoppen en een sensor. Ook de software van t.oswalt. Ook de software van panasonic op de hoofdprint als je de gewenste temperatuur instelt met de remote en de sensor van de remote óf de externe kamersensor gebruikt. Zelfs als je iets met knop en sensor aansluit op CN4. Alleen in het laatste geval herkent de pana dat niet als thermostaat en zal dus niet gaan auto-shiften van de stooklijn naar aanleiding van de tijd die opwarmen en afkoelen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-06 18:31
Hallo Tweakers,

Na een tijdje geleden de warmtepomp te hebben aangesloten en na wat (semi significante) opstart problemen, doet de warmtepomp wat die moet doen. Wel vraag ik me af of dit normaal is (zie screenshot). Het gaat om het terugzakken in opgenomen vermogen soms ook een zeer korte run/piek. De warmtepomp is een 7kW J-serie met verwarmen op ruimte thermostaat met een stooklijn. 28@15°C en 37/38@-5°C. Iemand die mij kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hR7XQqwrXzfuQ5jypjBOhnepS_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMd4o5LPP9MPtKZr2GDdtC3h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MZwier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:24:
Hallo Tweakers,

Na een tijdje geleden de warmtepomp te hebben aangesloten en na wat (semi significante) opstart problemen, doet de warmtepomp wat die moet doen. Wel vraag ik me af of dit normaal is (zie screenshot). Het gaat om het terugzakken in opgenomen vermogen soms ook een zeer korte run/piek. De warmtepomp is een 7kW J-serie met verwarmen op ruimte thermostaat met een stooklijn. 28@15°C en 37/38@-5°C. Iemand die mij kan helpen?

[Afbeelding]
Ik zou hoe dan ook stoppen met panacloud....
Neem Heishaon van @thehog en dan daarvanuit gaan werken met een domoticz of HA.
kijk in mijn grafieken [ ts login ] en dan ze je meteen waarom.
Die panacloud kun je niets mee.
Dus alle data is waardeloos om een conclusie te trekken.

Heb je wel je wel je sensoren ge ijkt?
En de flow op de gewenste settings gezet met de hex codes?

Daarnaast stop met ruimte thermostaat. En ga over op war, vele malen beter voor een wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MZwier
@Dylantje2 Dit is geen data uit de panacloud maar van de slimme meter, via de p1 poort. Loggen gebeurt in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MZwier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:34:
@Dylantje2 Dit is geen data uit de panacloud maar van de slimme meter, via de p1 poort. Loggen gebeurt in HA.
ik weet niet wat je daar heen logt...
Maar als je in mijn grafieken kijkt zuk ze zien dat er vaak een piek met opstarten is.
Daarna een stuk lager.
Maar ik weet niet wat je met deze grafiek echt bereikt.
Beter dan de ha grafieken laten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MZwier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:24:
Hallo Tweakers,

[Afbeelding]
zonder te weten hoe de rest van je installatie eruit ziet en wat de instellingen zijn is het niet te zeggen wat dit gedrag veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
@flippy De installatie bestaat eigenlijk uit de meest simpele set-up. Dus de meegeleverde ruimte thermostaat/controller met ca. 50m2 vloerverwarming en 6 radiatoren alles in zo goed als in "parallel" 2 radiatoren staan in serie met elkaar.

Welke instellingen zou je nodig hebben om wel iets zinnigs te kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
@Dylantje2 Het gaat om het vermogen van L1 (alleen de compressor zit op deze fase) wat de slimme meter registreert. De data wordt verstuurd naar en opgeslagen in home assistant.

Dit gaat dan ook niet om een opstart piek, maar meer het wegzakken van opgenomen vermogen waarna, direct weer vermogen wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MZwier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:57:
@flippy De installatie bestaat eigenlijk uit de meest simpele set-up. Dus de meegeleverde ruimte thermostaat/controller met ca. 50m2 vloerverwarming en 6 radiatoren alles in zo goed als in "parallel" 2 radiatoren staan in serie met elkaar.

Welke instellingen zou je nodig hebben om wel iets zinnigs te kunnen zeggen?
lijkt erop dat je op het laatst loopt te pendelen en dan de setpoint bereikt. maar gezien je de afstandbedieing gebruikt is dat gewoon knudde. ik zou eerst eens beginnen met een externe thermostaat die noukeuriger is.

je hebt niet de rest van de waardes van de warmtpomp via de panacloud?

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 19-10-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
@flippy Ik zo verwachten dat alvorens uit/aan te pendelen het eerst terugloopt in vermogen, aangezien die nog op 2 kW elektrisch vermogen loopt. Maar wellicht klopt dit niet per se? Helaas heb ik de overige waardes niet via panacloud.

[ Voor 12% gewijzigd door MZwier op 19-10-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MZwier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:13:
@flippy Ik zo verwachten dat alvorens uit/aan te pendelen het eerst terugloopt in vermogen, aangezien die nog op 2 kW elektrisch vermogen loopt. Maar wellicht klopt dit niet per se? Helaas heb ik de overige waardes niet via panacloud.
ligt eraan hoe snel de temperatuur stijgt. je hebt gewoon een gesloten verdeler (geen pomp dus) en geen thermostaten op de radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
Verdeler van de vloerverwarming is gesloten, wel heb ik op 3 van de radiatoren een thermostaat. Waarvan 2 daadwerkelijk ook dichtgaan, die in de badkamer staat op maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MZwier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:02:
@Dylantje2 Het gaat om het vermogen van L1 (alleen de compressor zit op deze fase) wat de slimme meter registreert. De data wordt verstuurd naar en opgeslagen in home assistant.

Dit gaat dan ook niet om een opstart piek, maar meer het wegzakken van opgenomen vermogen waarna, direct weer vermogen wordt gevraagd.
Vandaar ik zei deel die ha grafieken.
Alleen een P1 meter zegt niets.
Wat log je nog meer..

Een piek en daarna een down geeft in grafieken overzicht.
Nu is het gissen

Ik zou zeggen zoals @flippy stuiteren op setpoints...
Vandaar war beter kan zijn.
Als je tbinnen een setpoint haalt en daarna je t buiten... krijg je rare zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytZAAd8mO_7oEnFXyR9BqD3Y9uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YR8nzFI4lzwDoOrjb6UC8HW1.jpg?f=fotoalbum_large

Opstart met WAR 24@15 en 29@-5 met temperatuurshift opstarten -1. Indien <500Watt gedurende 30 minuten dan unshift. Daarna loopt ie door tot de temperatuur teveel oploopt. Mijn machine is te groot voor ons huis en bij matige temperaturen moeilijker te sturen. Pas bij temperaturen buiten van 5 graden en kouder krijg ik langere runs.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
martijn v o schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:54:
Zoiets:
[Afbeelding]

Opstart met WAR 24@15 en 29@-5 met temperatuurshift opstarten -1. Indien <500Watt gedurende 30 minuten dan unshift. Daarna loopt ie door tot de temperatuur teveel oploopt. Mijn machine is te groot voor ons huis en bij matige temperaturen moeilijker te sturen. Pas bij temperaturen buiten van 5 graden en kouder krijg ik langere runs.
heb je daar script voor? Of hoe schakel je die op <500w?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 20:14
Groene-energie winkel heeft mij laten weten dat de bestelde pana (maart 2022) geleverd kan worden).
Inmiddels ben ik al lang voorzien.

Wie wil de bestelling overnemen ? Uiteraard zelf regelen met Groene-energie winkel.

Mono-bloc J-Gen. KIT-WH-MDC05J3E5-W 1-fase 5kW incl. CZ-TAW1. Totaalbedrag € 3599,-

Dringend, reageren voor vrijdag 12.00u ivm levering warmtepomp!!
Inbox

Rene van de Wouw via groeneenergiewinkel.onmicrosoft.com
12:05 AM (7 hours ago)
to me, DHPS

Geachte heer Lodder,

Graag dit email geheel aandachtig lezen!

Er is een levering van warmtepompen onderweg vanuit Panasonic en één
daarvan is beschikbaar voor uw bestelling.

Uw bestelling (of een deel daarvan) wordt geleverd door DHPS, een van
de officiële Pansasonic distributeurs voor warmtepompen in Nederland.

Uw bestelling is bij DHPS bekend onder hun ordernummer XXXX.

Zij willen de warmtepomp volgende week bij u afleveren, later is in principe
niet mogelijk.

Alleen om heel dringende redenen is levering eventueel een paar dagen
later mogelijk maar zeker niet langer, dan gaat deze warmtepomp naar een
volgende klant op de lijst en moet u op een volgende levering vanuit
Panasonic wachten maar wanneer dat zal zijn is niet te zeggen.

Voor de verzending maakt DHPS gebruik van een extern transportbedrijf
dat de levering met een vrachtwagen bij u zal afgeven.
Er dient dan wel iemand aanwezig te zijn om te controleren op eventuele
beschadigingen en of deze geheel compleet is conform de pakbon.
Bij het afleveren hebben de chauffeurs meestal niet zoveel tijd maar u dient
in ieder geval direct te controleren of het aantal colli (onderdelen) klopt en
ook of deze kloppen met de omschrijvingen op de pakbon. Zo niet dan graag
een aantekening daarvan maken op de pakbon en door de chauffeur laten
ondertekenen.
Controle op eventuele transportschade van de warmtepomp zal meestal niet

mogelijk zijn direct bij de aflevering tenzij er al direct zichtbare schade is aan
de verpakking. Mocht dat zo zijn dan dient dat uiteraard ook op de pakbon te
worden vermeld met een handtekening van de chauffeur.

Er moet worden getekend voor een volledige levering in goede staat dus
het is wel belangrijk dat dit serieus wordt gecontroleerd.

Ook als de verpakking onbeschadigd lijkt te zijn dient u toch in ieder geval
binnen 24 uur de verpakking te openen om te controleren of de warmte-
pomp inderdaad onbeschadigd is.
Mocht deze toch schade hebben dan moet dat binnen 48 uur na levering
met foto’s aan ons worden gemeld.
Later claimen van transportschade of missende onderdelen is niet mogelijk.

Het transportbedrijf heeft Nederland ingedeeld in postcode gebieden en
rijdt alleen op bepaalde dagen in de week in deze gebieden, zie de
onderstaande tabel:

POSTCODE

LEVERDAGEN

1000 t/m 1119

DA

1120 t/m 1159

MA + WO

1160 t/m 1439

DA

1440 t/m 1790

MA + WO

1798 t/m 1999

MA + WO

2000 t/m 3199

DA

3200 t/m 3299

DA

3300 t/m 4249

DA

4250 t/m 4299

MA + WO + DO

4300 t/m 4599

DI + WO + DO

4600 t/m 5199

DA

5200 t/m 6000

MA + WO + DO

6000 t/m 6499

MA + DO

6500 t/m 7699

DI + DO

7700 t/m 7999

WO + VR

8000 t/m 8299

DI + VR

8300 t/m 8880

WO + VR

8885 t/m 8898

WO + VR

8900 t/m 9160

WO + VR

9165 t/m 9165

WO + VR

9167 t/m 9999

WO + VR

Een exact tijdstip is op voorhand helaas niet te geven maar meestal ontvangt
u in de loop van de nacht voor deze levering een email met track&trace info
met daarin een verwacht tijdvak van levering.

Graag ontvangen wij voor vrijdag 12.00u een email van u met een opgave
van de gewenste leverdag volgende week, rekening houdend met de tabel
hierboven voor de mogelijke dagen in uw regio.

Aangezien wij van aanstaande vrijdagmidag 12.00u t/m maandag afwezig
zijn graag dit email niet alleen aan ons te sturen maar tevens aan:
verkoop@dutchheatpump.nl ter attentie van Denny Nonhebel.

In de loop van de volgende week ontvangt u ook onze factuur met het
nog te betalen bedrag.

met vriendelijke groeten en hopelijk tot een volgende keer,

Groene-Energiewinkel bv

Rene van de Wouw

Kloosterstraat 25A
4901HR Oosterhout NB
Tel. +31 (0)162 470 461 (10.00u – 17.00u)
Fax. +31 (0)162 470 462
Nederland / the Netherlands

www.groene-energiewinkel.nl
www.groene-energiewinkel.be

email: rene@groene-energiewinkel.nl

KvK / Trade register: 20140846
BTW/VAT/MwSt/TVA: NL8194.07.367.B01

Betalingen bij voorkeur op:

ABN AMRO bank: 55.92.94.700
IBAN: NL81 ABNA 0559294700
BIC: ABNANL2A

of
Triodos bank: 39.04.70.341
IBAN: NL86 TRIO 0390470341
BIC: TRIONL2U

[ Voor 65% gewijzigd door louwerens op 20-10-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 21:55
Interessant bericht, welke dag zou er met DA bedoeld worden?
Hopelijk volgt er gauw een batch met de hogere vermogens.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
louwerens schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:05:
Groene-energie winkel heeft mij laten weten dat de bestelde pana (maart 2022) geleverd kan worden).
Inmiddels ben ik al lang voorzien.

Wie wil de bestelling overnemen ? Uiteraard zelf regelen met Groene-energie winkel.
Ik ben wel geïnteresseerd om je bestelling over te nemen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Emacee schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:38:
Rollen nu alleen een aantal 5J's binnen deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Dylantje2 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:33:
[...]

heb je daar script voor? Of hoe schakel je die op <500w?
Manueel, nog geen script hier, ook nog geen heisamon.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
martijn v o schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Manueel, nog geen script hier, ook nog geen heisamon.
Ok hahaha
Ik ben aan een scriptje begonnen maar tijd geduld en adhd twee kids gezin enz ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Emacee schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:38:
DA = Dagelijks

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 20:14
Is inmiddels met medewerking van de groene-energie winkel overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
louwerens schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:56:
Is inmiddels met medewerking van de groene-energie winkel overgenomen.
Van harte er zijn er wss jaloers op je
Laat alles maar weten zet ik je in TS erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasse226
  • Laatst online: 02-07-2023
Hi, i would like to ask about a common problem with my heatpump model: WH-MXC09H3E8. It has such a problem that when the outside temp is -2 or below the cop is very bad for about an hour after it starts. My cop is around 1,5-2 during this hour, after that it starts to rise to about 3. Do you have a solution for this, or even just an explanation why it does it? I asked the same question on a Finnish forum the other day but they havent found a solution for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rasse226 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:34:
Hi, i would like to ask about a common problem with my heatpump model: WH-MXC09H3E8. It has such a problem that when the outside temp is -2 or below the cop is very bad for about an hour after it starts. My cop is around 1,5-2 during this hour, after that it starts to rise to about 3. Do you have a solution for this, or even just an explanation why it does it? I asked the same question on a Finnish forum the other day but they havent found a solution for it.
that is impossible to answer without knowhing more about the install and your settings and heating behaviour.

usually its because the unit is trying to get to its setpoint with a heavy load. generally a result of turning the heating off at night or have too low setpoint at night or having a too high temperature setpoint. usually is a combination of different factors.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 25-10-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
Rasse226 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:34:
First off.. welcome on the forum.
For us to even try to help you, some basic info is needed (as mentioned above).
What kind of temperatures (in and outlet)? Is the system having regular defrosts at that temp?
Are you using the built in COP calulator (which is known to be very bad, but typically gives too high numbers).
Is the back-up heater used during that time (that is a COP killer).
Secondly, this is Dutch forum. I appreciate that you do not speak Dutch, however some people visiting use google translate to keep it Dutch ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasse226
  • Laatst online: 02-07-2023
pgeene schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

First off.. welcome on the forum.
For us to even try to help you, some basic info is needed (as mentioned above).
What kind of temperatures (in and outlet)? Is the system having regular defrosts at that temp?
Are you using the built in COP calulator (which is known to be very bad, but typically gives too high numbers).
Is the back-up heater used during that time (that is a COP killer).
Secondly, this is Dutch forum. I appreciate that you do not speak Dutch, however some people visiting use google translate to keep it Dutch ;)
Temperaturen innen und außen sind 30/35C. Ich bin mir nicht sicher, wie ich überprüfen kann, ob die Maschine abtaut. Reserveheizung wird nicht verwendet. Aber dieses Problem sollte nicht spezifisch für meinen Fall und meine Installation sein, da es viele Leute in den finnischen Foren mit genau demselben Problem gibt.

Lets hope google translate works :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Rasse226 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Temperaturen innen und außen sind 30/35C. Ich bin mir nicht sicher, wie ich überprüfen kann, ob die Maschine abtaut. Reserveheizung wird nicht verwendet. Aber dieses Problem sollte nicht spezifisch für meinen Fall und meine Installation sein, da es viele Leute in den finnischen Foren mit genau demselben Problem gibt.

LoL, you translated to Deutch (which is in fact German) and we speak Dutch (which is Netherlandish).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
Rasse226 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Google translate works (to german) ;)
Deutsch (spoken language in Germany) is not Dutch (spoken language in the netherlands named such in Englisch)
Translation for the remainder is perfect ;)

Ontdooien kun je zien aan dat er een stoom boven de buitenunit ontstaat.
Ook kun je aan de buitenunit zien dat hij dichtgevroren is met ijs (helemaal wi)
Elke keer dat hij ontdooit, trekt hij ook warmte uit de woning om te ontdooien.
Dat is slecht voor je COP.
Dit gebeurt hoofzakelijk rond het vriespunt als het eerst warmer was. Dit omdat er nog veel vocht in de lucht zit en dat vriest dan aan. Zo snel als het kouder wordt, neemt het aandeel vocht af en neemt het aantal defrosts af.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• steefje007
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hier inmiddels de Panasonic warmtepomp geïnstalleerd.
CV ketel is al weg, alleen nog wachten tot ze de gasleiding komen verwijderen en dan officieel gasloos.

Begin september de Pana 5KW besteld in Italië, en zou eind okt / begin nov geleverd worden.
Maar ik kreeg al eind september de mail dat deze binnen was.
Transport duurde 5 werkdagen en daarna meteen de warmtepomp aangesloten en in bedrijf gesteld.

Heb wel gekozen voor de 32mm leiding, misschien overkill maar je weet maar nooit voor in de toekomst.
Helaas verkopen ze in NL dus geen RTM 32mm meer. Wel via Marktplaats en in Frankrijk bij Iso-chauffe.com de overige RTM's besteld.

Nu alleen nog de Heishamon installeren.

Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
steefje007 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:01:
CV ketel is al weg, alleen nog wachten tot ze de gasleiding komen verwijderen en dan officieel gasloos.

Begin september de Pana 5KW besteld in Italië, en zou eind okt / begin nov geleverd worden.
Maar ik kreeg al eind september de mail dat deze binnen was.
Transport duurde 5 werkdagen en daarna meteen de warmtepomp aangesloten en in bedrijf gesteld.

Heb wel gekozen voor de 32mm leiding, misschien overkill maar je weet maar nooit voor in de toekomst.
Helaas verkopen ze in NL dus geen RTM 32mm meer. Wel via Marktplaats en in Frankrijk bij Iso-chauffe.com de overige RTM's besteld.

Als je data geeft zet ik je er bij...

Succes met je nieuwe hobby
Grafana met een domotica erbij installeren..
Dan kun je echt los gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:02

Rzaan

Altijd zoekende

steefje007 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:01:

Allemaal zelf gedaan, of een installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:51:
[...]

Allemaal zelf gedaan, of een installateur?
Alles zelf gedaan. Alleen door installateur in bedrijf laten stellen.

Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:02

Rzaan

Altijd zoekende

steefje007 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Alles zelf gedaan. Alleen door installateur in bedrijf laten stellen.
Zit je in die branche en of ben je er zijdelings bij betrokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
Ooit opleiding gehad, en met die kennis kan ik nu veel zelf. Nu doe ik voor werk totaal wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Beetje raar om eind oktober bij 21 graden bezig te zijn met de warmtepomp maar de winter komt eraan en ik afgelopen vrijdag na ruim 7 maanden wachten eindelijk onze Pana 5KW binnengekregen en dus borrelt het met ideeën om hem op te nemen in het verwarmingscircuit. Ik heb al veel op het forum gezocht maar nog niet echt iets gevonden over het volgende:

Vragen:

Ik zit eraan te denken om de warmtepomp hydraulisch gescheiden te houden van het verwarmingscircuit en de warmteoverdracht te doen met een (dikke) plaat warmtewissellaar. Zijn er hier meer mensen die dat hebben gedaan en werkt dat een beetje? (Ik ben op dit moment ook een zonneboiler met 60 heatpipes en een 500liter buffervat met een sanitair spiraal en koppeling aan het verwarmingscircuit middels een plaat warmtewissellaar aan het plaatsen (zit op een plek met relatief veel schaduw verstoringen dus minder geschikt voor PV en ook gewoon leuk om mee te spelen).)

Ik wil het warmtepomp circuit vullen met antivries (glycol) zodat ik me niet druk hoef te maken over vorstschade, zijn er hier meer dit dat gedaan hebben? (Wij wonen namelijk in een woonwijk waar het in de nacht zo stil is dat je een spelt kunt horen vallen en ik wil hem in de nacht dan ook niet laten lopen zodat buren er geen last van kunnen hebben. Ook is de COP overdag natuurlijk hoger en kan ik dan meer gebruik maken van zelf opgewekte energie. Ons huis is ook zo goed geïsoleerd en hebben we zo veel massa rond onze vloerverwarming zitten dat we ook in de winter hooguit een graad verliezen in de nacht. Een keer de vloer lekker verwarmen en we zitten er 2 a 3 dagen warm bij.)

Om nog een beetje achtergrond te geven. Wij hebben in 2013 ons huis casco laten bouwen en daarna (bijna) helemaal zelf afgewerkt. Ik heb daarbij zelf alle technische installaties gedaan en vind het leuk om daarmee te experimenteren (altijd veiligheid voorop!) en ben eigenlijk nooit bezig met de terugverdientijd van mijn acties. Ook mijn vrouw heeft geen probleem met mijn werkzaamheden dus ik hoef niet echt op de WAF te letten als het maar niet koud wordt in huis en de verlichting het doet. Om een beetje ruimte te houden voor experimenteren vind ik het fijn om alles een beetje op te delen in segmenten zodat ik per segment kan “spelen”. Ik ben dus niet op zoek naar de laatste procenten rendement als ik daardoor flexibiliteit verlies.

Ik ben een half jaar geleden begonnen met het volledig elektrisch maken van ons huis en heb de gaskookplaat al vervangen door een mooie 3-fase inductieplaat, rijden elektrisch en ook de grasmaaier is van benzine naar accu gegaan. Begin volgend jaar komen er nog 22 zonnepanelen (huidige set van 20 naar de noordkant) bij en zodra de warmtepomp in gebruik is gaat het gas de deur uit. En als dit allemaal draait volgend jaar eens kijken naar een thuis accu.

Overigens wel echt een fantastisch topic dit, wat een informatie, ervaring en kennis wordt hier gedeeld… _/-\o_

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Himalaya schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:57:
Beetje raar om eind oktober bij 21 graden bezig te zijn met de warmtepomp maar de winter komt eraan en ik afgelopen vrijdag na ruim 7 maanden wachten eindelijk onze Pana 5KW binnengekregen en dus borrelt het met ideeën om hem op te nemen in het verwarmingscircuit. Ik heb al veel op het forum gezocht maar nog niet echt iets gevonden over het volgende:

Vragen:

Ik zit eraan te denken om de warmtepomp hydraulisch gescheiden te houden van het verwarmingscircuit en de warmteoverdracht te doen met een (dikke) plaat warmtewissellaar. Zijn er hier meer mensen die dat hebben gedaan en werkt dat een beetje? (Ik ben op dit moment ook een zonneboiler met 60 heatpipes en een 500liter buffervat met een sanitair spiraal en koppeling aan het verwarmingscircuit middels een plaat warmtewissellaar aan het plaatsen (zit op een plek met relatief veel schaduw verstoringen dus minder geschikt voor PV en ook gewoon leuk om mee te spelen).)

Ik wil het warmtepomp circuit vullen met antivries (glycol) zodat ik me niet druk hoef te maken over vorstschade, zijn er hier meer dit dat gedaan hebben? (Wij wonen namelijk in een woonwijk waar het in de nacht zo stil is dat je een spelt kunt horen vallen en ik wil hem in de nacht dan ook niet laten lopen zodat buren er geen last van kunnen hebben. Ook is de COP overdag natuurlijk hoger en kan ik dan meer gebruik maken van zelf opgewekte energie. Ons huis is ook zo goed geïsoleerd en hebben we zo veel massa rond onze vloerverwarming zitten dat we ook in de winter hooguit een graad verliezen in de nacht. Een keer de vloer lekker verwarmen en we zitten er 2 a 3 dagen warm bij.)

Om nog een beetje achtergrond te geven. Wij hebben in 2013 ons huis casco laten bouwen en daarna (bijna) helemaal zelf afgewerkt. Ik heb daarbij zelf alle technische installaties gedaan en vind het leuk om daarmee te experimenteren (altijd veiligheid voorop!) en ben eigenlijk nooit bezig met de terugverdientijd van mijn acties. Ook mijn vrouw heeft geen probleem met mijn werkzaamheden dus ik hoef niet echt op de WAF te letten als het maar niet koud wordt in huis en de verlichting het doet. Om een beetje ruimte te houden voor experimenteren vind ik het fijn om alles een beetje op te delen in segmenten zodat ik per segment kan “spelen”. Ik ben dus niet op zoek naar de laatste procenten rendement als ik daardoor flexibiliteit verlies.

Ik ben een half jaar geleden begonnen met het volledig elektrisch maken van ons huis en heb de gaskookplaat al vervangen door een mooie 3-fase inductieplaat, rijden elektrisch en ook de grasmaaier is van benzine naar accu gegaan. Begin volgend jaar komen er nog 22 zonnepanelen (huidige set van 20 naar de noordkant) bij en zodra de warmtepomp in gebruik is gaat het gas de deur uit. En als dit allemaal draait volgend jaar eens kijken naar een thuis accu.

Overigens wel echt een fantastisch topic dit, wat een informatie, ervaring en kennis wordt hier gedeeld… _/-\o_
toon volledige bericht
glycol is niet nodig. er moet zoveel hele specifieke dingen gebeuren wilt het een risio zijn dat het bijna lachwekkend is. of haal een set van die antivriesventielen. die laten het systeem gewoon leeglopen als het fout dreigt te gaan.
glycol verlaagt de efficeintie ook. de platenwisselaar ook en de extra pompen ook en je hebt extra gezeik door het elke 5 jaar te moeten vervangen.
idee dat alleen overdag lopen efficienter is gaat helaas niet op qua efficientie en het idee van zelf geproduceerde energie is ook een non-argument de aankomende 10 jaar met salderen.

wil je het safe spelen zet je een UPS achter de warmtepomp zodat die kan doorlopen als de stroom uitvalt voor 6+ uur, het aanhoudend vriest en er niemand thuis is. of installeer je een thuisaccu met ups functie...

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 30-10-2022 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
flippy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:25:
[...]
…zet je een UPS achter de warmtepomp…
beter andersom… 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

maak een plateu en zet hem erboven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vragen:

toon volledige bericht
Glycol is een cop killer. 2 Caleffi vorstbeveiligers ertussen is een betere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald

Vragen:

toon volledige bericht
Misschien heeft @Dylantje2 nog een paar liter voor je? Meen me een discussie van enkele jaren geleden te herinneren… :?

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 30-10-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:14:
[...]

Misschien heeft @Dylantje2 nog een paar liter voor je? Meen me een discussie van enkele jaren geleden te herinneren… :?
Klopt ik heb nog 100 liter staan.
Kostte volgens mij bijna 10% volgens hajeetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Klopt ik heb nog 100 liter staan.
Kostte volgens mij bijna 10% volgens hajeetje...
Mm, dat is wel serieus inderdaad.. zal eens verder kijken hoe ik dan vorstveilig kan zijn. Ik heb namelijk ca 4 meter leiding door de buitenlucht. Dat krijg ik helaas niet anders. Aan de andere kant, veiligheidskleppen er in die hem leeg laten lopen bij kans op vorstschade is natuurlijk weer minder erg als hij met een platenwissellaar van de rest gescheiden is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 17:22
Zo afgelopen vrijdag onze warmtepomp besteld .
Een monoblock 7 kw J serie met een buffervat van 100 liter
Ben benieuwd wanneer hij binnenkomt volgend jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
flippy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:25:
[...]

glycol is niet nodig. er moet zoveel hele specifieke dingen gebeuren wilt het een risio zijn dat het bijna lachwekkend is. of haal een set van die antivriesventielen. die laten het systeem gewoon leeglopen als het fout dreigt te gaan.
glycol verlaagt de efficeintie ook. de platenwisselaar ook en de extra pompen ook en je hebt extra gezeik door het elke 5 jaar te moeten vervangen.
idee dat alleen overdag lopen efficienter is gaat helaas niet op qua efficientie en het idee van zelf geproduceerde energie is ook een non-argument de aankomende 10 jaar met salderen.

wil je het safe spelen zet je een UPS achter de warmtepomp zodat die kan doorlopen als de stroom uitvalt voor 6+ uur, het aanhoudend vriest en er niemand thuis is. of installeer je een thuisaccu met ups functie...
Tuurlijk weet ik dat zolang salderen kan er geen financiële noodzaak is om zo veel mogelijk met eigen energie te doen maar dat maakt het niet minder leuk. Ik heb al vele zaken die door HomeAssistant worden aangestuurd op gunstige momenten en ook een van onze laadpalen kijkt naar de beschikbare zonne-energie.

Zoals ik al zei gaat het me niet om het geld, het is bijna een soort hobby. En als ik het in stukjes opbreek kan ik er gemakkelijker mee experimenteren en dat dat dan wat meer pompjes etc kost is dan maar zo. Vandaar de extra/nieuwe panelen en volgend jaar de thuisaccu.

Maar glycol is dus niet zo’n goed idee d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:17:
[...]

Glycol is een cop killer. 2 Caleffi vorstbeveiligers ertussen is een betere optie.
Ga ik eens naar kijken (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Himalaya schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:06:
[...]

Mm, dat is wel serieus inderdaad.. zal eens verder kijken hoe ik dan vorstveilig kan zijn. Ik heb namelijk ca 4 meter leiding door de buitenlucht. Dat krijg ik helaas niet anders. Aan de andere kant, veiligheidskleppen er in die hem leeg laten lopen bij kans op vorstschade is natuurlijk weer minder erg als hij met een platenwissellaar van de rest gescheiden is O-)
Je zult wel moeten zorgen, dat de warmtewisselaar groot genoeg is (in kW bij lage temperatuur) en ook aan de secundaire kant zijn warmte goed kan afgeven. Je hebt heel snel kans dat hij gaat pendelen namelijk.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Himalaya schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:12:
[...]

Tuurlijk weet ik dat zolang salderen kan er geen financiële noodzaak is om zo veel mogelijk met eigen energie te doen maar dat maakt het niet minder leuk. Ik heb al vele zaken die door HomeAssistant worden aangestuurd op gunstige momenten en ook een van onze laadpalen kijkt naar de beschikbare zonne-energie.

Zoals ik al zei gaat het me niet om het geld, het is bijna een soort hobby. En als ik het in stukjes opbreek kan ik er gemakkelijker mee experimenteren en dat dat dan wat meer pompjes etc kost is dan maar zo. Vandaar de extra/nieuwe panelen en volgend jaar de thuisaccu.

Maar glycol is dus niet zo’n goed idee d:)b
het opbreken van het systeem is wat je gaat opbreken. de meeste problemen met warmtepompen komen simpelweg door zulke constructies. nog afgezien dat je een schofterig grote wisselaar nodig hebt. gewoon gaan voor maximale simpelheid en dan kan je daarmee rommelen met zoiets als een heisamon.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 30-10-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansf71
  • Laatst online: 26-05 21:48
Hallo allemaal.

Vorig jaar heb ik de keuze gemaakt om een Panasonic monoblock J generatie (9kW) te bestellen. Mede vanwege de informatie op dit forum en de regelmogelijkheden die de Heishamon biedt, want ik geloof erg in goed regelen en meten om optimaal comfort en zuinigheid te realiseren. Die Heishamon ligt al maanden te wachten, maar de Pana J is vooralsnog niet in zicht.. Ik hoop nu op december. De gasaansluiting is al sinds mei administratief afgesloten en de cv ketel is via Marktplaats al naar een nieuwe eigenaar gegaan.

Voor in de tussentijd heb ik net afgelopen week een Pana monoblock van 5kW uit de F-generatie aangesloten. Helaas is de F niet zo mooi te sturen via de computer, maar het moet maar even zo. Ik heb echter wel twee dingen waar ik online geen antwoord op heb kunnen vinden:
  • volgens mij kan de F-serie ook koelen, maar hoe komt ik in het installateursmenu om die modus beschikbaar te maken? Ik heb alleen de bedrade display erbij;
  • vanaf het moment dat het monoblock stroom heeft, blijft het ding tussen de 60 en 75Watt verbruiken. Zelfs als het bedrade display op uit staat, en de externe schakeling, die ik met een relais kan bedienen, ook uit staat. Mijn vraag hierbij is of dit normaal is, en zo ja, waar wordt die 60+ Watt dan voor gebruikt en valt dat uit te schakelen? En zo nee, als dit niet normaal is, wie heeft er dan tips om op onderzoek uit te gaan?
Alvast mijn dank aan de F-serie kenner die mij een stapje verder kan brengen.
Groet,
Hans
Pagina: 1 ... 58 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.