Snow84 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:46:
Beste @
Dylantje2 ,
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik begrijp dat ik niet van alles door elkaar moet doen. De komende dagen laat ik hem draaien op een vaste flow en daarna zou ik ook graag jou voorstel willen testen om te kijken wat het beste werkt in onze situatie.
Onze installatie:
De sensoren zijn grof geijkt (bij flow zonder compressor is T gelijk en verspringen ze op ongeveer hetzelfde moment – en de T komt daarbij overeen met de gecalibreerde sensoren op de aan en afvoer van de vloerverwarmingverdeler op 2.5m afstand van de warmtepomp.
Wij hebben 2 pomploze VV verdelers en geen radiatoren
VV1 bedient de VV op de BG + badkamer op de eerste verdieping (totaal 123m2, 12 groepen, 16/1.5mm slang, 100mm HoH, totaal ongeveer 1230m1) met een inhoud (incl 2.5m aan-/afvoerleidingen 28mm) van 165L. De VV verdeler staat op 2.5m afstand van de warmtepomp.
VV2 bedient de VV op de eerste verdieping (totaal 79m2, 9 groepen, 16/1.5mm slang, 100mm HoH, totaal ongeveer 790m1) met een inhoud (incl 10m aan-/afvoerleidingen 22mm) van 110L. De VV verdeler zit achter een zoneklep die geregeld wordt met een thermostaat in de slaapkamer die schakeld op 17c (praktijk heeft geleerd dat hij slechts een paar dagen(max 5) per jaar opend. Mijn plan is om deze handmatig te openen wanneer er een koude periode aan komt zodat ik meer warmte kan bufferen.
Ik heb lees momenteel 10 draadloze temp sensoren uit in deomoticz waaronder TA VV1, TR VV1, kamer temp, vloertemp in kamer. Daarnaast heb ik tijdelijk 2 sensoren op de in en uitgang van de WP, maar deze geven op dit moment geen betrouwbare data (zal ze dit weekend monteren in de warmtepomp incl koelpasta, alu folie, tape en isolatie).
Ik heb de CZ-TAW1 klaar liggen, maar moet nog even wachten tot de langere aansluitkabel binnen is.
Zodra ik een paar (bewolkte) dagen heb kunnen draaien op een vaste flow zal ik ook een aantal dagen gaan draaien met een vaste Ta op 25c met DT2 om een goed vergelijk te kunnen maken tussen beide instellingen.
Alvast bedankt!
mm lastig.
De flow op max zetten is kansloos
Je gaat toch twee dingen doen. Ik wil je helpen maar dan niets met andere gaan doen tussendoor...
Weet je ZEKER dat ALLE groepen flow hebben/ cq Lopen. heel vaak veel lucht in leidingen
En dat is funest
Test alle groepen door de rest dicht te draaien en 1 open, kijken of je een Verschil krijgt in Ta en Tr.
Eigenlijk bij alle groepen zeker zo testen.
Hoe is je boven verdeeld alle groepen aparte kamers?
Kies de ruimtes die je mee wilt laten lopen en warmer wilt hebben bijv badkamer.
Andere ruimtes die kouder wilt hebben kunnen ook gewoon mee. Ksten zijn erg laag als je hem goed hebt staan, dus waarom handmatig...
Die geschakelde klep moet open en dan laten staan.
Anders red je het in eerste instantie niet
Die schakelen als je WP direct op je systeem zit is erg lastig. Ik neem aan dat je geen ketel hebt. Dan zou dat wel kunnen nu niet.
Dus open AUB
Dus kies en zet alles open, en de ruimtes die minder warm worden klein stukje open.
10 sensoren is eigenlijk te weinig, liefste op ALLE TR en een paar hoofd TA sensoren, indien mogelijk....GRAAG
Zorg IIG voor sensoren op TA en TR van de boven verdeler en plaats ze niet te dicht bij het blok en als ze boven elkaar zitten isoleren. Ta en TR van de onder verdeler geldt hetzelfde
Tr en TA op je hoofleidingen
Kun je de flow settings laten zien? Is dat net als bij een H met HEX? of kun je zomaar iets instellen?
Wat zegt je pomp wat hij wilt hebben.
Die wifi box is zonde van je geld.
Beter de flow voor Node red gebruiken icm Heishamon.
Lees je verbruik uit.?
Koop een heishamon... En ik help je installeren met nodered.
En foto's graag van je aansluitingen op je verdeler..
[
Voor 3% gewijzigd door
Dylantje2 op 09-11-2022 19:28
]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520