Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 118 Laatste
Acties:
  • 696.352 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-10 21:05
Oja, nog een ander praktisch vraagje: is het mogelijk om de kabel van de CZ-TAW module te verlengen (kabel is 3m1 te kort)? Ik heb nog signaalkabel 4x0.5mm2 en krimpkous liggen maar vraag mij af of dit gevolgen heeft voor de data overdracht/betrouwbaarheid.

De originele 10m1 kabel bestellen kan ook maar 80€ is nogal wat en ik wil de installatie graag afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:27
Snow84 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:57:
Oja, nog een ander praktisch vraagje: is het mogelijk om de kabel van de CZ-TAW module te verlengen (kabel is 3m1 te kort)? Ik heb nog signaalkabel 4x0.5mm2 en krimpkous liggen maar vraag mij af of dit gevolgen heeft voor de data overdracht/betrouwbaarheid.

De originele 10m1 kabel bestellen kan ook maar 80€ is nogal wat en ik wil de installatie graag afmaken.
Is de 5m kabel die je bij de Heishamon kunt bestellen lang genoeg?

Daar staan ook wat goede instructies voor alternatieven/diy-kabelverlenging

[ Voor 6% gewijzigd door rupie99 op 08-11-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
@rupie99 bedankt voor de tip!
@thehog is het ook mogelijk om de 5m heishamon/ CZ TAW1 kabel loste bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snow84 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:29:
@rupie99 bedankt voor de tip!
@thehog is het ook mogelijk om de 5m heishamon/ CZ TAW1 kabel loste bestellen?
Ik heb er nog eentje liggen hierzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
@Snow84 hier kan ik sowieso niet lager dan Ta 28 graden en zelfs dan gaat hij al pendelen. Pas bij Ta 29 loopt hij lekker (en dan nog al snel op 19-20Hz). Daarom heb ik dus een thermostaat.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 17:46
Snow84 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:44:
Ook hier afgelopen maand de Pana (5J monoblock) geïnstalleerd en de afgelopen 2 weken bezig geweest met het inregenen. Ik loop echter tegen het probleem aan dat de compressor onafgebroken één lange run maakt (4-6h) op 19/20 hz bij om vervolgens voor meer dan 15 uur af te schakelen terwijl de gewenste ruimte temp nog niet gehaald is (waarschijnlijk doordat de Ta/Tr te traag zakken)

Settings
Stooklijn 25c bij 0c TB en 29c bij -20c TB (obv graaddagen en instructies 101 forum @Ep Woody )
Regeling WAR
Delta T 4c
Voorbereid op SWW, deze wordt in voorjaar bijgeplaatst
Woning 1000m3 2018, historisch verbruik 700m3 waarvan 100m3 SWW, bg 123m2 VV, verdieping 79m2 VV (standaard uit).

Het grootste probleem lijkt dat de TA enTR te traag zakken na afschakelen compressor
waardoor het zeer lang duurde voordat de compressor herstart. Ik heb al geprobeerd de runs te splitsen over de dag mbt de interne thermostaat doormidden van UIT blokken, echter zonder het gewenste resultaat.

Ik heb afgelopen dagen mij wederom uren ingelezen in dit forum, maar het tot nu toe nog geen oplossing gevonden.

Ik zou zelf verwachten dat meer mensen een een lage warmtegraad en TA in combinatie met met de 5J hier tegen aan zouden moeten lopen. @CurlyMo hoe ga jij hier mee om?

@Dylantje2 @sjimmie kennen jullie dit probleem en heeft een van jullie een advies hoe ik de 5J het beste kan aansturen bij een lage TA?

Ik ben op zoek naar een oplossing die geen gebruik maar van de heishamon ivm beperkte programmeer kennis (heb wel domoticz draaien en heb daar inmiddels draadloze thermokoppels en S0 meters aan toegevoegd om wat basis zaken te meten). Het aansluiten van een externe thermostaat op CN2 is echter geen probleem.
Heb zelf een 5H en daar bepalen de kaboutertjes hoelang het moet duren voor de compressor weer aanslaat, maar ik meen dat je het bij de J kunt instellen.
Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Overigens voor mij de reden over te stappen op auto shiften met WAR en de thermostaat aansluiting op de CN2 niet meer te gebruiken.
Waarom start je stooklijn bij 0 graden? Standaard start je bij 15 met dan bijvoorbeeld 23 graden. Geen idee of dat iets uitmaakt.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Herw76 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:14:
[...]

Dat de boiler terug zakt naar 42 graden is een instelling wat je kan veranderen.
Als je volgens mijn warmwater tapt start de warmtepomp eerder met verwarmen van het sanitair water.
De bediening van Panasonic schakelt in of uit met 1 graden verscheel.
Dus als je 20 graden vraagt mag hij terug zakken naar 19 graden voor de warmtepomp weer aan gaat
Dat terugzakken, dat klopt ! Hij staat op -8° maar sinds het wijzigen van de compensatie van de temperatuur (op -2°), werkt dat 'terugzakken' niet meer en gaat het water bij een 'willekeurige' temperatuur opnieuw verwarmen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
@t.oswald Jou tip met betrekking tot de extra instelmogelijkheden van de J is waarschijnlijk de oplossing voor mijn probleem. Wanneer ik B: Verwarming aan delta T van ingestelde temp kan verhogen van -4 naar -3 is mijn probleem waarschijnlijk opgelost!

Mijn stooklijn start op het punt waarop het warmteverlies gelijk is aan de minimale afgifte van de warmtepomp.

Ik zie echter dat ik heb gerekend met de minimale afgifte van de 5h. Bij herberekening van de 5J kom ik nog veel lager uit……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Snow84 De dT tussen Ta en Tr is instelbaar.
Hier staat die in principe op 1 graad, maar ik werk sowieso niet meer op dT maar op vaste flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
@Snow84 Zoals @sjimmie zegt, zet de flow eens vast, die dt zorgt ervoor dat hij daar zo snel mogelijk heen wil. Hier kan ik ook met Ta=25 draaien maar met deze temperaturen werkt Ta=26 toch beter en slaat hij af als de ruimte inderdaad op temperatuur is en ook de kamer thermostaat uit schakelt. Pas de volgende dag gaat hij dan weer aan.
Als de temperaturen wat gaat zakken en ook de nachten wat kouder worden zul je zien dat hij prima loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
@KaDoos @sjimmie Goede tip!

Ik zie nu dat hij start op 15.5l/m (bij 25hz) en daarna langzaam afzakt naar 10l/m bij19/20hz. Zou ik de flow dan het beste vast kunnen zetten op 10l/m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Snow84 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:34:
@KaDoos @sjimmie Goede tip!

Ik zie nu dat hij start op 15.5l/m (bij 25hz) en daarna langzaam afzakt naar 10l/m bij19/20hz. Zou ik de flow dan het beste vast kunnen zetten op 10l/m?
Ik zou hem hoger zetten, bij mij staat hij als alles open staat op 14 l/min, maar dat hangt natuurlijk van jouw afgifte systeem af.
Begin eens op 12, en kijk dan hoe het gaat, na een dag of twee dagen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
@KaDoos Ga ik doen!
Heeft vaste flow ook nog nadelen/ moet ik nog ergens op letten? Bedankt!

Wat ik mij nu bedenk: zou aansturen op WAR met strooklijn correctie gebaseerd op een programma nog een optie kunnen zijn? Bijv:

9.00 -1
1300 0
2100 uit (circulatie pomp uit forceren)
2130 -2

Eventueel zou ik dit nog aan kunnen vullen met een externe thermostaat om kamer temp binnen de perken te houden

Zou dit kunnen werken?

Voor nu eerst een paar dagen draaien op vaste flow en dan zien we daarna wel verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-10 20:07
Mijn monoblock wordt waterzijdig aangesloten met CV-buis (verzinkt staal) 28 mm. In de Panasonic installatie manual staat iets over (dielectrisch) isoleren om galvanische corrosie te voorkomen (If non-brass metallic piping is used for installation, make sure to insulate the piping to prevent galvanic corrosion).

Is dit een serieus punt van aandacht? Aan de WP komt RVS flex en in de kruipruimte verder met CV buis.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Snow84 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:59:
@KaDoos Ga ik doen!
Heeft vaste flow ook nog nadelen/ moet ik nog ergens op letten? Bedankt!

Wat ik mij nu bedenk: zou aansturen op WAR met strooklijn correctie gebaseerd op een programma nog een optie kunnen zijn? Bijv:

9.00 -1
1300 0
2100 uit (circulatie pomp uit forceren)
2130 -2

Eventueel zou ik dit nog aan kunnen vullen met een externe thermostaat om kamer temp binnen de perken te houden

Zou dit kunnen werken?

Voor nu eerst een paar dagen draaien op vaste flow en dan zien we daarna wel verder
De stooklijn verlagen bij deze buiten temp. werkt alleen om iets rustiger op te starten, als dan de frequentie gezakt is snel naar nul en even later naar +1 dus 26 gr .
Als je de circulatiepomp uit zet moet je de pomp extern weer aanzetten, want hij zal dan zelf niet starten, dit zou je wel mbv een kamer thermostaat kunnen doen. Dan start hij weer als de kamerthermostaat warmte vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Snow84 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:44:
Ook hier afgelopen maand de Pana (5J monoblock) geïnstalleerd en de afgelopen 2 weken bezig geweest met het inregenen. Ik loop echter tegen het probleem aan dat de compressor onafgebroken één lange run maakt (4-6h) op 19/20 hz bij om vervolgens voor meer dan 15 uur af te schakelen terwijl de gewenste ruimte temp nog niet gehaald is (waarschijnlijk doordat de Ta/Tr te traag zakken)

Settings
Stooklijn 25c bij 0c TB en 29c bij -20c TB (obv graaddagen en instructies 101 forum @Ep Woody )
Regeling WAR
Delta T 4c
Voorbereid op SWW, deze wordt in voorjaar bijgeplaatst
Woning 1000m3 2018, historisch verbruik 700m3 waarvan 100m3 SWW, bg 123m2 VV, verdieping 79m2 VV (standaard uit).

Het grootste probleem lijkt dat de TA enTR te traag zakken na afschakelen compressor
waardoor het zeer lang duurde voordat de compressor herstart. Ik heb al geprobeerd de runs te splitsen over de dag mbt de interne thermostaat doormidden van UIT blokken, echter zonder het gewenste resultaat.

Ik heb afgelopen dagen mij wederom uren ingelezen in dit forum, maar het tot nu toe nog geen oplossing gevonden.

Ik zou zelf verwachten dat meer mensen een een lage warmtegraad en TA in combinatie met met de 5J hier tegen aan zouden moeten lopen. @CurlyMo hoe ga jij hier mee om?

@Dylantje2 @sjimmie kennen jullie dit probleem en heeft een van jullie een advies hoe ik de 5J het beste kan aansturen bij een lage TA?

Ik ben op zoek naar een oplossing die geen gebruik maar van de heishamon ivm beperkte programmeer kennis (heb wel domoticz draaien en heb daar inmiddels draadloze thermokoppels en S0 meters aan toegevoegd om wat basis zaken te meten). Het aansluiten van een externe thermostaat op CN2 is echter geen probleem.
MMM

Ik zie dat er al wat anderen helpen, ik wil het wel mee proberen., maar dan niet vanalles door elkaar doen.

Start met de basis.
Dit kan zonder pana cloud oid.
Zijn je sensoren geijkt?

Stel een vaste TA in, zeg ff 25 graden Verder NIETS Dus GEEN war of thermostaat gewoon vaste TA 25 [ kn ff duren maar het is nog niet koud, dus anders even sokken en jasje extra aan ] GEEN setting voor SWW instellen, dan ga je nat ]
Kies een DT van 2

Wat heb je allemaal aan hardware? radiatoren vvw met of zonder thermostaatkraan? extra pomp?
Zorg dat je alle radiator kranen open geen thermostaten!! Of zorg dat met een slangenklem om de pinnentjes de thermostaatkraan open blijft. Wat zij je diameters van je leidingen schema vanaf de pomp naar? enz?

Schat in hoeveel water er in je systeem zit, ff wat rekenen, doe wat aannames. Hoeveel?

Ga dan testen wat je hex code qua flow is?
Wat zegt de pana op de pomp welke flow hij wilt hebben?
Krijg je de flow op de door pana gevraagde flow? Met alle kranen wagenwijd open ]

Kun je wel T retouren meten? [ evt met ir thermostaat of opplak sensoren of xiaomi sensoren in Domoticz.]

Laat je systeem een dag op Ta 25 graden draaien! Doe niets

Maak een excel oid van TR die hebt. per radiator per paar uur of 2x oid..

Geef wat meer data
Of wat foto's van je verdeler ellende en radiator aansluitingen enz

Ps kijk in de TS eens naar mijn grafieken..
Wat valt je op.

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 09-11-2022 06:53 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
Beste @Dylantje2 ,

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik begrijp dat ik niet van alles door elkaar moet doen. De komende dagen laat ik hem draaien op een vaste flow en daarna zou ik ook graag jou voorstel willen testen om te kijken wat het beste werkt in onze situatie.

Onze installatie:
De sensoren zijn grof geijkt (bij flow zonder compressor is T gelijk en verspringen ze op ongeveer hetzelfde moment – en de T komt daarbij overeen met de gecalibreerde sensoren op de aan en afvoer van de vloerverwarmingverdeler op 2.5m afstand van de warmtepomp.

Wij hebben 2 pomploze VV verdelers en geen radiatoren

VV1 bedient de VV op de BG + badkamer op de eerste verdieping (totaal 123m2, 12 groepen, 16/1.5mm slang, 100mm HoH, totaal ongeveer 1230m1) met een inhoud (incl 2.5m aan-/afvoerleidingen 28mm) van 165L. De VV verdeler staat op 2.5m afstand van de warmtepomp.

VV2 bedient de VV op de eerste verdieping (totaal 79m2, 9 groepen, 16/1.5mm slang, 100mm HoH, totaal ongeveer 790m1) met een inhoud (incl 10m aan-/afvoerleidingen 22mm) van 110L. De VV verdeler zit achter een zoneklep die geregeld wordt met een thermostaat in de slaapkamer die schakeld op 17c (praktijk heeft geleerd dat hij slechts een paar dagen(max 5) per jaar opend. Mijn plan is om deze handmatig te openen wanneer er een koude periode aan komt zodat ik meer warmte kan bufferen.

Ik heb lees momenteel 10 draadloze temp sensoren uit in deomoticz waaronder TA VV1, TR VV1, kamer temp, vloertemp in kamer. Daarnaast heb ik tijdelijk 2 sensoren op de in en uitgang van de WP, maar deze geven op dit moment geen betrouwbare data (zal ze dit weekend monteren in de warmtepomp incl koelpasta, alu folie, tape en isolatie).

Ik heb de CZ-TAW1 klaar liggen, maar moet nog even wachten tot de langere aansluitkabel binnen is.

Zodra ik een paar (bewolkte) dagen heb kunnen draaien op een vaste flow zal ik ook een aantal dagen gaan draaien met een vaste Ta op 25c met DT2 om een goed vergelijk te kunnen maken tussen beide instellingen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
@KaDoos Duidelijk!

Ik heb het debiet van de pomp aangepast van Dt naar Max flow. In de service instellingen moet ik de parameters instellen die moeten leiden tot een flow van 12l/m maar hoe bereken/bepaal ik de juiste parameters?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Snow84 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:46:
Beste @Dylantje2 ,

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik begrijp dat ik niet van alles door elkaar moet doen. De komende dagen laat ik hem draaien op een vaste flow en daarna zou ik ook graag jou voorstel willen testen om te kijken wat het beste werkt in onze situatie.

Onze installatie:
De sensoren zijn grof geijkt (bij flow zonder compressor is T gelijk en verspringen ze op ongeveer hetzelfde moment – en de T komt daarbij overeen met de gecalibreerde sensoren op de aan en afvoer van de vloerverwarmingverdeler op 2.5m afstand van de warmtepomp.

Wij hebben 2 pomploze VV verdelers en geen radiatoren

VV1 bedient de VV op de BG + badkamer op de eerste verdieping (totaal 123m2, 12 groepen, 16/1.5mm slang, 100mm HoH, totaal ongeveer 1230m1) met een inhoud (incl 2.5m aan-/afvoerleidingen 28mm) van 165L. De VV verdeler staat op 2.5m afstand van de warmtepomp.

VV2 bedient de VV op de eerste verdieping (totaal 79m2, 9 groepen, 16/1.5mm slang, 100mm HoH, totaal ongeveer 790m1) met een inhoud (incl 10m aan-/afvoerleidingen 22mm) van 110L. De VV verdeler zit achter een zoneklep die geregeld wordt met een thermostaat in de slaapkamer die schakeld op 17c (praktijk heeft geleerd dat hij slechts een paar dagen(max 5) per jaar opend. Mijn plan is om deze handmatig te openen wanneer er een koude periode aan komt zodat ik meer warmte kan bufferen.

Ik heb lees momenteel 10 draadloze temp sensoren uit in deomoticz waaronder TA VV1, TR VV1, kamer temp, vloertemp in kamer. Daarnaast heb ik tijdelijk 2 sensoren op de in en uitgang van de WP, maar deze geven op dit moment geen betrouwbare data (zal ze dit weekend monteren in de warmtepomp incl koelpasta, alu folie, tape en isolatie).

Ik heb de CZ-TAW1 klaar liggen, maar moet nog even wachten tot de langere aansluitkabel binnen is.

Zodra ik een paar (bewolkte) dagen heb kunnen draaien op een vaste flow zal ik ook een aantal dagen gaan draaien met een vaste Ta op 25c met DT2 om een goed vergelijk te kunnen maken tussen beide instellingen.

Alvast bedankt!
mm lastig.
De flow op max zetten is kansloos

Je gaat toch twee dingen doen. Ik wil je helpen maar dan niets met andere gaan doen tussendoor...

Weet je ZEKER dat ALLE groepen flow hebben/ cq Lopen. heel vaak veel lucht in leidingen
En dat is funest
Test alle groepen door de rest dicht te draaien en 1 open, kijken of je een Verschil krijgt in Ta en Tr.
Eigenlijk bij alle groepen zeker zo testen.

Hoe is je boven verdeeld alle groepen aparte kamers?
Kies de ruimtes die je mee wilt laten lopen en warmer wilt hebben bijv badkamer.
Andere ruimtes die kouder wilt hebben kunnen ook gewoon mee. Ksten zijn erg laag als je hem goed hebt staan, dus waarom handmatig...

Die geschakelde klep moet open en dan laten staan.
Anders red je het in eerste instantie niet

Die schakelen als je WP direct op je systeem zit is erg lastig. Ik neem aan dat je geen ketel hebt. Dan zou dat wel kunnen nu niet.
Dus open AUB

Dus kies en zet alles open, en de ruimtes die minder warm worden klein stukje open.

10 sensoren is eigenlijk te weinig, liefste op ALLE TR en een paar hoofd TA sensoren, indien mogelijk....GRAAG
Zorg IIG voor sensoren op TA en TR van de boven verdeler en plaats ze niet te dicht bij het blok en als ze boven elkaar zitten isoleren. Ta en TR van de onder verdeler geldt hetzelfde
Tr en TA op je hoofleidingen

Kun je de flow settings laten zien? Is dat net als bij een H met HEX? of kun je zomaar iets instellen?
Wat zegt je pomp wat hij wilt hebben.

Die wifi box is zonde van je geld.
Beter de flow voor Node red gebruiken icm Heishamon.

Lees je verbruik uit.?

Koop een heishamon... En ik help je installeren met nodered.

En foto's graag van je aansluitingen op je verdeler..

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 09-11-2022 19:28 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Snow84 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:51:
@KaDoos Duidelijk!

Ik heb het debiet van de pomp aangepast van Dt naar Max flow. In de service instellingen moet ik de parameters instellen die moeten leiden tot een flow van 12l/m maar hoe bereken/bepaal ik de juiste parameters?

Alvast bedankt!
Je kunt de pomp op aan zetten dan zie je bij de hex instellingen de huidige flow in l/min. Zo stel je in en dan zet je de pomp weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2000jan
Het gaat er in dit topic nogal technisch aan toe :)

Mijn kennis reikt helaas zo ver niet en ik ben een beginnend WP gebruiker.

Dus, mijn Aquarea J is splinternieuw en ik ben nog aan 't leren

Vraag: de thermostaat zegt dat de binnentemperatuur ok is, dus hij zou niet moeten verwarmen; het icoontje geeft echter aan dat de WP wel degelijk draait; de buitenunit draait niet (even buiten gaan 'horen') maar ik hoor de WP wel én ik zie mijn elektriciteitsmeter zachtjes voortdraaien; op de app zie ik geen verbruik; dit icoontje blijft de hele tijd staan, is dit normaal ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQbFezvNjQ5-XKakFTZ77grWW-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q2vmOxuJ0OqnsJUdPczVCRTZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:21
S2000jan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:27:

Vraag: de thermostaat zegt dat de binnentemperatuur ok is, dus hij zou niet moeten verwarmen; het icoontje geeft echter aan dat de WP wel degelijk draait; de buitenunit draait niet (even buiten gaan 'horen') maar ik hoor de WP wel én ik zie mijn elektriciteitsmeter zachtjes voortdraaien; op de app zie ik geen verbruik; dit icoontje blijft de hele tijd staan, is dit normaal ?
De pomp blijft draaien en pas afhankelijk van bepaalde voorwaarden zal ook de pomp uitschakelen. Dat is wat je nu hoort en wat een beetje energie kost. Wil je daar ook vanaf dan ben je hier wel op de juiste plek voor advies :) maar dan gaan we je wel allemaal technische vragen stellen.

(edit: 22 graden setpoint is wel een beetje anti zetookdeknopom.nl trouwens :-) )

[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 10-11-2022 08:34 ]

• S2000jan
thehog schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:33:
[...]

De pomp blijft draaien en pas afhankelijk van bepaalde voorwaarden zal ook de pomp uitschakelen. Dat is wat je nu hoort en wat een beetje energie kost. Wil je daar ook vanaf dan ben je hier wel op de juiste plek voor advies :) maar dan gaan we je wel allemaal technische vragen stellen.

(edit: 22 graden setpoint is wel een beetje anti zetookdeknopom.nl trouwens :-) )
Bedankt voor de reactie !

De thermostaat is - zoals ik hier al meermaals gelezen heb - aan de optimistische kant
Heb 2 andere thermometers liggen en die geven max 21° aan; meer dan 2° compensatie kan ik niet instellen.

Maar, om dan bij de vraag te blijven: waarom zou de pomp moeten blijven draaien als de verwarming toch niets doet ? (heb VVW uiteraard) Met mijn gasketel was dit ook niet zo (denk ik)

en die technische vragen mag je altijd stellen, of ik het antwoord weet, das een andere vraag :)

[ Voor 5% gewijzigd door S2000jan op 10-11-2022 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
S2000jan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:37:
[...]

Bedankt voor de reactie !

De thermostaat is - zoals ik hier al meermaals gelezen heb - aan de optimistische kant
Heb 2 andere thermometers liggen en die geven max 21° aan; meer dan 2° compensatie kan ik niet instellen.

Maar, om dan bij de vraag te blijven: waarom zou de pomp moeten blijven draaien als de verwarming toch niets doet ? (heb VVW uiteraard) Met mijn gasketel was dit ook niet zo (denk ik)

en die technische vragen mag je altijd stellen, of ik het antwoord weet, das een andere vraag :)
De thermostaat van de panasonic is niet erg fijn om als thermostaat te gebruiken zoals je gewend was bij de CV ketel. De temp. sensor (rechtsonder de display) zit te dicht bij de display/printplaat waardoor hij opwarmt.Ik heb er ooit wat isolatie tussen gezet wat wel een beetje helpt.

Maar de eerste vraag is dan in welke stand je draait (op kamer temperatuur, thermostaat dus of op water temperatuur). Ik vermoed thermostaat, maar moet het toch vragen :)
De reden waarom de pomp in de watertemp stand blijft draaien is logisch. Zonder rondlopende water kan hij de temperatuur niet bepalen. In thermostaat modus (eigen thermostaat) blijft hij draaien tot 1 graden boven setpoint. Reden is mij altijd onduidelijk gebleven maar dat zijn de keuzes van panasonic.

De meeste eigenaren die perse op thermostaat modus willen blijven werken kiezen voor een externe thermostaat aan te sluiten. Die schakelt de warmtepomp + pomp dus ook uit als de temperatuur bereikt is. Maar de theorie is wel dat de warmtepomp zuiniger zou zijn met z'n eigen thermostaat (geen bewijs).

• S2000jan
thehog schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:42:
[...]

De thermostaat van de panasonic is niet erg fijn om als thermostaat te gebruiken zoals je gewend was bij de CV ketel. De temp. sensor (rechtsonder de display) zit te dicht bij de display/printplaat waardoor hij opwarmt.Ik heb er ooit wat isolatie tussen gezet wat wel een beetje helpt.

Maar de eerste vraag is dan in welke stand je draait (op kamer temperatuur, thermostaat dus of op water temperatuur). Ik vermoed thermostaat, maar moet het toch vragen :)
De reden waarom de pomp in de watertemp stand blijft draaien is logisch. Zonder rondlopende water kan hij de temperatuur niet bepalen. In thermostaat modus (eigen thermostaat) blijft hij draaien tot 1 graden boven setpoint. Reden is mij altijd onduidelijk gebleven maar dat zijn de keuzes van panasonic.

De meeste eigenaren die perse op thermostaat modus willen blijven werken kiezen voor een externe thermostaat aan te sluiten. Die schakelt de warmtepomp + pomp dus ook uit als de temperatuur bereikt is. Maar de theorie is wel dat de warmtepomp zuiniger zou zijn met z'n eigen thermostaat (geen bewijs).
geen idee in welke modus ik draai maar gelet dat de pomp blijft draaien zou het wel eens op watertemp kunnen zijn. Maar na het instellen van die compensatie temperatuur heb ik de idee dat hij geswitched is van thermostaat modus naar watertemp modus .....

is dan een externe thermostaat een betere oplossing?
De installateur wist bij - bij de installatie - te vertellen dat hij zelf géén thermostaat heeft staan en de bediening dus gewoon in het toestel laat zitten.... ik vermoed dat hij dus op watertemp werkt

Wat is het zuinigste ? Ik ben inderdaad CV ketel gewend die dus verwarmt tot +1 graad boven setting en bij -1 graad terug aanslaat .... misschien moet ik mijn denkwijze veranderen

Misschien toch maar eens mijn installateur terug contacteren, het is te belangrijk en aangezien ik graag 'in control' wil zijn .....

[ Voor 3% gewijzigd door S2000jan op 10-11-2022 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
S2000jan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:55:
[...]

geen idee in welke modus ik draai maar gelet dat de pomp blijft draaien zou het wel eens op watertemp kunnen zijn. Maar na het instellen van die compensatie temperatuur heb ik de idee dat hij geswitched is van thermostaat modus naar watertemp modus .....

is dan een externe thermostaat een betere oplossing?
De installateur wist bij - bij de installatie - te vertellen dat hij zelf géén thermostaat heeft staan en de bediening dus gewoon in het toestel laat zitten.... ik vermoed dat hij dus op watertemp werkt

Wat is het zuinigste ? Ik ben inderdaad CV ketel gewend die dus verwarmt tot +1 graad boven setting en bij -1 graad terug aanslaat .... misschien moet ik mijn denkwijze veranderen

Misschien toch maar eens mijn installateur terug contacteren, het is te belangrijk en aangezien ik graag 'in control' wil zijn .....
Van Harte met je nieuwe hobby:-) [ data geeft zet ik je in de ts erbij.. ]
En tsja technisch.. Tweakers, en het zijn bijna allemaal bezitters die iets meer willen dus..
Doe er je voordeel mee.

Pana cloud is ruk..
Dus als je slim bent en beetje wilt tweaken een domotica systeem en de heishamon van @thehog kom vele malen verder.
Lees de TS eens door, daar kun je zien hoe je een sensor kunt ijken.

Daarnaast ga meteen over op war..
Beste optie waarmee je even druk bent, en daarna heel erg weinig hoeft te doen

Wat is je setup? Hardware vloerverwarming enz?

• S2000jan
Dylantje2 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:10:
[...]

Van Harte met je nieuwe hobby:-) [ data geeft zet ik je in de ts erbij.. ]
En tsja technisch.. Tweakers, en het zijn bijna allemaal bezitters die iets meer willen dus..
Doe er je voordeel mee.

Pana cloud is ruk..
Dus als je slim bent en beetje wilt tweaken een domotica systeem en de heishamon van @thehog kom vele malen verder.
Lees de TS eens door, daar kun je zien hoe je een sensor kunt ijken.

Daarnaast ga meteen over op war..
Beste optie waarmee je even druk bent, en daarna heel erg weinig hoeft te doen

Wat is je setup? Hardware vloerverwarming enz?
Bedankt voor het antwoord en ja, het lijkt een hobby te worden :)

Enkel vloerverwarming (en uiteraard SWW)
Domotica systeem van Loxone
Zonnepanelen al beschikbaar en een batterij + extra zonnepanelen komen eraan begin januari; ik wil dit alles natuurlijk intelligent kunnen aansturen
Ook nog laadpaal en elektrische wagen (Polestar 2)

Ik zal nog wat meer moeten inlezen .... ben dan wel IT'er maar zit eerder in de databases/sharepoint/dynamics wereld dan in de electronica kant; een raspberry pi kan ik vermoedelijk wel opzetten :)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
S2000jan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:16:
[...]

Bedankt voor het antwoord en ja, het lijkt een hobby te worden :)

Enkel vloerverwarming (en uiteraard SWW)
Domotica systeem van Loxone
Zonnepanelen al beschikbaar en een batterij + extra zonnepanelen komen eraan begin januari; ik wil dit alles natuurlijk intelligent kunnen aansturen
Ook nog laadpaal en elektrische wagen (Polestar 2)

Ik zal nog wat meer moeten inlezen .... ben dan wel IT'er maar zit eerder in de databases/sharepoint/dynamics wereld dan in de electronica kant; een raspberry pi kan ik vermoedelijk wel opzetten :)
Domoticz op een pi erg simpel daarvandaan heb je vele opties met grafieken enz
Kijk maar in TS mijn grafieken.

Sensoren op je TR en TA zijn wenselijk als je goed wilt instellen
Pana cloud is zonde van je geld

• S2000jan
Dylantje2 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:22:
[...]

ha ha ha, ik ga écht moeten inlezen, zeker qua terminologie :)
TR/TA zijn mij onbekend

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
S2000jan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:24:
[...]

ha ha ha, ik ga écht moeten inlezen, zeker qua terminologie :)
TR/TA zijn mij onbekend
Temperatuur Aanvoer en dan de R mag je gokken

• S2000jan
Dylantje2 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:28:
[...]

Temperatuur Aanvoer en dan de R mag je gokken
Retour ? :+ :+ :+

en zijn die sensoren aanwezig op de WP ?

[ Voor 10% gewijzigd door S2000jan op 10-11-2022 09:41 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
S2000jan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:40:
[...]

Retour ? :+ :+ :+

en zijn die sensoren aanwezig op de WP ?
Sommige wel.
Andere kun je beter op je systeem plakken en uitlezen
Koop wat china sensoren voor je domotica systeem erbij

• S2000jan
Ik vermoed dat ik hier kan instellen in welke mode de WP werkt (thermostaat of water temp) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FxCF1KJxX7h7s5_SS9NX0PCLF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXBMnfwsovSUtMAYRYbltm4V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
S2000jan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:32:
Ik vermoed dat ik hier kan instellen in welke mode de WP werkt (thermostaat of water temp) ?

[Afbeelding]
Room Thermostat is de controller van Panasonic
Room Thermistor is een los aan te sluiten sensor.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:13

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:22:
[...]

Dat de Pana cloud zonde van jouw geld is is onzin. Voor de gemiddelde gebruiker is het meer dan afdoende en erg handig in gebruik ook op afstand te bedienen. Als leverancier en installateur van Panasonic is de service cloud zeer waardevol om gebruikers te helpen en te monitoren met de juiste instellingen en eventuele fouten op te sporen en in 99% van de gevallen ook te verhelpen. Dat sommige tweakers meer verwachten is prima ga je gang maar dat neemt niet weg dat heel veel gebruikers geen behoefte hebben aan meer. Je mag een eigen mening hebben maar dat is vaak niet interessant voor andere gebruikers. Je zet ze hiermee vaak op het verkeerde spoor. Afbeeldingen zijn van de Pana cloud en de service cloud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqYzjrHaTgoyGZrqVwIDw3nNDTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8L9oxcv9a4TRiqgStLjYMKjl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV9icubOibXQ0RNrqHY-4GITogs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xuEw4BgfSIORIDxx92lyEcJx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 10-11-2022 10:40 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• S2000jan
Ik heb wel een getalletjes fetish, dus hoe meer data ik kan zien, hoe liever ik het heb (zelfs al begrijp ik ze misschien niet allemaal) :)

Bedankt allemaal alvast voor de input ! (nu nog zorgen dat ik de WP niet om zeep help zodat ik helemaal geen verwarming meer heb)

Oh ja toch nog een extra dingetje: welke EXTRA thermostaat zouden jullie aanraden om in mijn woonkamer te plaatsen in plaats van die van de Pana zelf ? eentje die wél de juiste temp aangeeft :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
S2000jan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:40:
Ik heb wel een getalletjes fetish, dus hoe meer data ik kan zien, hoe liever ik het heb (zelfs al begrijp ik ze misschien niet allemaal) :)

Bedankt allemaal alvast voor de input ! (nu nog zorgen dat ik de WP niet om zeep help zodat ik helemaal geen verwarming meer heb)

Oh ja toch nog een extra dingetje: welke EXTRA thermostaat zouden jullie aanraden om in mijn woonkamer te plaatsen in plaats van die van de Pana zelf ? eentje die wél de juiste temp aangeeft :p
Xiaomi sensor icm domoticz zigbee 2 mqtt _/-\o_ 8)

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
S2000jan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:40:

Een van deze: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:38:
[...]

Dat de Pana cloud zonde van jouw geld is is onzin. Voor de gemiddelde gebruiker is het meer dan afdoende en erg handig in gebruik ook op afstand te bedienen. Als leverancier en installateur van Panasonic is de service cloud zeer waardevol om gebruikers te helpen en te monitoren met de juiste instellingen en eventuele fouten op te sporen en in 99% van de gevallen ook te verhelpen. Dat sommige tweakers meer verwachten is prima ga je gang maar dat neemt niet weg dat heel veel gebruikers geen behoefte hebben aan meer. Je mag een eigen mening hebben maar dat is vaak niet interessant voor andere gebruikers. Je zet ze hiermee vaak op het verkeerde spoor. Afbeeldingen zijn van de Pana cloud en de service cloud.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het verschil tussen jou en mij is dat ik niets verkoop. 8)

Als je van menig bent dat gemiddelde gebruiker hier zit. prima.
En als je met een cloud mensen op afstand denkt helpen ook prima.
Niets met verkeerde been, maar een unit in de kamer geeft ook al heel wat weergeven.

Maar als je dan ook weet dat de data die een pana spuugt waardeloos is. [ zelfs installateurs ijken niet en weten niet dat hij liegt ]
Wat doe ik dan voor al dat geld met zon ding?
Een leuk app, die je voor de gek houd:-)

Of oke een leuke app, waarmee je een beeld krijgt.
En dan zijn geld waardt.
Maar voor echte instellingen zul je veel meer data willen dan die tr en ta van de cloud.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:47:
[...]

Het verschil tussen jou en mij is dat ik niets verkoop. 8)

Als je van menig bent dat gemiddelde gebruiker hier zit. prima.
En als je met een cloud mensen op afstand denkt helpen ook prima.
Niets met verkeerde been, maar een unit in de kamer geeft ook al heel wat weergeven.
Die afwijkingen vallen na eerder genoemde calibreren best wel mee. Bij mij wijken ze daarna nauwelijks af en de aangegeven temperaturen zijn realistisch. De gemiddelde gebruiker wil een warm huis, energiezuinig verwarmen en een eenvoudige bediening en info ook op afstand. Voor deze mensen is het zeer plezierig dat Panasonic op afstand ze kan monitoren en eventuele problemen kan verhelpen. Veel tweakers onder ons hebben helemaal geen behoefte aan meer. En zoals gezegd leef je uit in jouw eigen wereld maar zet de gemiddelde lezer niet op het verkeerde been!

[ Voor 23% gewijzigd door Carboy54 op 10-11-2022 16:07 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-10 20:07
@Carboy54
Hoe beoordeel jij dit:
In de Panasonic installatie manual staat iets over (dielectrisch) isoleren om galvanische corrosie te voorkomen (If non-brass metallic piping is used for installation, make sure to insulate the piping to prevent galvanic corrosion).

Aan de WP komt RVS flex en in de kruipruimte verder met CV buis.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

gerard053 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:51:
@Carboy54
Hoe beoordeel jij dit:
In de Panasonic installatie manual staat iets over (dielectrisch) isoleren om galvanische corrosie te voorkomen (If non-brass metallic piping is used for installation, make sure to insulate the piping to prevent galvanic corrosion).

Meerdere keren besproken met technische afdelingen op het gebied van warmtepompen. Het antwoord was niet nodig. Meestal worden messing onderdelen gebruikt en is het ook niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 10-11-2022 18:42 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gerard053 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:51:
@Carboy54
Hoe beoordeel jij dit:

Doet mij denken aan onderstaande, waarbij het dus bij koelen wel van belang kan zijn.

I-King in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Dylantje2 @Carboy54 Over dat ijken van de sensoren; wat is een betrouwbare manier van meten van bijvoorbeeld Ta en Tr? En waar? Buiten bij de unit of binnen bij de cv verdeler?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MikeyMan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:12:
@Dylantje2 @Carboy54 Over dat ijken van de sensoren; wat is een betrouwbare manier van meten van bijvoorbeeld Ta en Tr? En waar? Buiten bij de unit of binnen bij de cv verdeler?
Infrarood meter bij de sensoren van de warmtepomp. Overigens was het verschil na 5 meter nihil op mijn verdeler. Goede isolatie dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Carboy54 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:15:
[...]

Infrarood meter bij de sensoren van de warmtepomp. Overigens was het verschil na 5 meter nihil op mijn verdeler. Goede isolatie dus.
ah, ok... Heb een IR thermometer... Moet die hele unit dan uit elkaar?

Er heeft niet toevallig iemand een fotootje waar die dingen zitten? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:54:
[...]

Die afwijkingen vallen na eerder genoemde calibreren best wel mee. Bij mij wijken ze daarna nauwelijks af en de aangegeven temperaturen zijn realistisch. De gemiddelde gebruiker wil een warm huis, energiezuinig verwarmen en een eenvoudige bediening en info ook op afstand. Voor deze mensen is het zeer plezierig dat Panasonic op afstand ze kan monitoren en eventuele problemen kan verhelpen. Veel tweakers onder ons hebben helemaal geen behoefte aan meer. En zoals gezegd leef je uit in jouw eigen wereld maar zet de gemiddelde lezer niet op het verkeerde been!
Oef.. bedankt voor de tip. Met uitroepteken.

Ik denk ergens in 2018 toch al door meerdere hier bewezen dat het niet om redelijk verschil gaat. Maar echt wel procenten verschil

Een gemiddelde gebruiker die zijn sensoren gaat kalibreren.

Leg even uit waarom velen denken dat ze cop 4-6-8 halen met toch hier en daar stukken meer verbruik dan pana aangeeft.

Ik heb nog niemand gehoord die door panacloud geholpen is.

Maar ik denk dat jij dat veel beter weet
Een gemiddelde gebruiker zit hier .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 06:00:
[...]

Ik denk ergens in 2018 toch al door meerdere hier bewezen dat het niet om redelijk verschil gaat. Maar echt wel procenten verschil

Leg even uit waarom velen denken dat ze cop 4-6-8 halen met toch hier en daar stukken meer verbruik dan pana aangeeft.

Ik vind het wel stuitend dat jij denkt te weten wat de gemiddelde gebruiker wil. Terwijl CarBoy meer klanten/gebruikers spreekt dan jij (hij verkoopt niet alleen aan tweakers). Dat je een andere mening hebt prima, maar blijf dat niet tot op het bot verdedigen vanwege je onderbuik gevoelens.

Ik vind persoonlijk de Panasonic cloud van toegevoegde waarde, al denk ik ook niet de gemiddelde gebruiker te zijn.

Wel vind ik dat het een aantal tekortkomingen heeft:
- week schema lijkt niet goed te functioneren of te synchroniseren met de controller.
- de informatie in Panasonic cloud word ook een beetje in de steek gelaten door de slechte temperatuursensor van de controller. Was laatst 17.4 graden in huis volgens Tado en de controller gaf nog 19 graden aan.
- niet alle opties van de controller zitten in het installateurs menu. Delta T instellen (Ta/Tr), correcties op waardes.
- Energieverbruik wijkt 9-10% af van mijn MID gekeurde KWh meter. (Dit zou in het installateurs menu te corrigeren moeten zijn)

Dit zijn vrij fundamentele dingen. Toch vind ik het fijn dat ik de temperatuur kan bijstellen, de grafieken en de meeste basis functionaliteit heb die ik in Tado had. Daarnaast is IFTTT een mooie toevoeging en er is ook iemand bezig met Home Assistant integratie, wat het voor kij nog leuker zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
-NRG- schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 06:29:
- week schema lijkt niet goed te functioneren of te synchroniseren met de controller.
Sterker nog, die staan gewoon los van elkaar.
Je gebruikt het ene of het andere schema (of geen).
- Energieverbruik wijkt 9-10% af van mijn MID gekeurde KWh meter. (Dit zou in het installateurs menu te corrigeren moeten zijn)
Dat is geen gebrek van de pana cloud maar van de wp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
Nog even terugkomen op mijn vraag waarom het symbooltje dat de WP draait (terwijl het voldoende warm is en de buitenunit dus niet draait), daar was het antwoord dat de WP vermoedelijk op 'Watertemp' staat ipv 'Interne Thermostaat'

Ik ben even in de settings gedoken en hij staat wel degelijk op 'Interne Thermostaat', dus mijn vraag blijft waarom dit symbooltje constant (24/24 7/7) aan blijft (zowel op de afstandsbediening als de pana cloud)

en dan nog een vraag (met misschien wel een evidente vraag): als de buitenuit aan staat voor verwarming loopt er onderaan heel wat water uit; ik vermoed dat dit normaal is gelet vocht onttrekken aan de lucht ? Net zoals een airco in een auto, daar staat ook altijd een plasje onder. Just to be sure :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
S2000jan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:46:
Nog even terugkomen op mijn vraag waarom het symbooltje dat de WP draait (terwijl het voldoende warm is en de buitenunit dus niet draait), daar was het antwoord dat de WP vermoedelijk op 'Watertemp' staat ipv 'Interne Thermostaat'

Ik ben even in de settings gedoken en hij staat wel degelijk op 'Interne Thermostaat', dus mijn vraag blijft waarom dit symbooltje constant (24/24 7/7) aan blijft (zowel op de afstandsbediening als de pana cloud)

en dan nog een vraag (met misschien wel een evidente vraag): als de buitenuit aan staat voor verwarming loopt er onderaan heel wat water uit; ik vermoed dat dit normaal is gelet vocht onttrekken aan de lucht ? Net zoals een airco in een auto, daar staat ook altijd een plasje onder. Just to be sure :)
De airco in de auto doet ook aan ontvochtigen, de buitenunit van jouw WP heeft daar niks mee te maken.
Eerlijk gezegd herken ik niet wat jij zegt over water uit de buitenunit. Ik heb een split en omdat jij het over een buitenunit hebt neem ik aan dat jij ook een split hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
sjimmie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:44:
[...]

De airco in de auto doet ook aan ontvochtigen, de buitenunit van jouw WP heeft daar niks mee te maken.
Eerlijk gezegd herken ik niet wat jij zegt over water uit de buitenunit. Ik heb een split en omdat jij het over een buitenunit hebt neem ik aan dat jij ook een split hebt?
Ja een buiten- en een binnenunits heb ik. Ik vermoed zelfs eenzelfde als jij. J versie 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

S2000jan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:46:

Als er veel vocht in de buitenlucht zit en bij een defrost heb je water onder de Panasonic. Ook kan de druk te hoog oplopen waardoor het 3 bar ventiel open gaat of nog lucht in de afscheider. Laatste twee water aan de rechter kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:43:
[...]

Als er veel vocht in de buitenlucht zit en bij een defrost heb je water onder de Panasonic. Ook kan de druk te hoog oplopen waardoor het 3 bar ventiel open gaat of nog lucht in de afscheider. Laatste twee water aan de rechter kant.
@S2000jan oke dan hebben we dezelfde (J 7 split). Wat Carboy hier zegt is dan niet van toepassing. Als er in de buitenunit echt iets uit zou lopen door een ventiel dan heb je een serieus probleem. Ten eerste omdat er in de buitenunit geen ventiel zit en ten tweede omdat het dan dus het koelmiddel is.

Als je ergens op een heuvel in het oosten van het land woont dan zou je al frisse ochtenden kunnen hebben met eventueel al een enkele defrost. Hier in het midden van NL heb ik dit najaar nog geen enkele defrost gehad. En als er al een keer een defrost is dan herken je die ook echt wel aan de grote damp-wolk aan het eind. Hou je al ergens het gedrag van de WP bij? Want dan is een defrost wel terug te vinden.

Het enige wat ik me anders aan vocht van de buitenunit kan voorstellen is een heel klein beetje condens zoals dat op elk niet-absorberend oppervlak wel zit. En dan zal dat op een buitenunit iets meer kunnen zijn.

Anders, en dat zou ik je toch aanraden uit ervaring om te checken, kan het wellicht zijn dat 1 van de koppelingen op de leidingen toch lekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:11:
[...]

@S2000jan oke dan hebben we dezelfde (J 7 split). Wat Carboy hier zegt is dan niet van toepassing. Als er in de buitenunit echt iets uit zou lopen door een ventiel dan heb je een serieus probleem. Ten eerste omdat er in de buitenunit geen ventiel zit en ten tweede omdat het dan dus het koelmiddel is.

Als je ergens op een heuvel in het oosten van het land woont dan zou je al frisse ochtenden kunnen hebben met eventueel al een enkele defrost. Hier in het midden van NL heb ik dit najaar nog geen enkele defrost gehad. En als er al een keer een defrost is dan herken je die ook echt wel aan de grote damp-wolk aan het eind. Hou je al ergens het gedrag van de WP bij? Want dan is een defrost wel terug te vinden.

Het enige wat ik me anders aan vocht van de buitenunit kan voorstellen is een heel klein beetje condens zoals dat op elk niet-absorberend oppervlak wel zit. En dan zal dat op een buitenunit iets meer kunnen zijn.

Anders, en dat zou ik je toch aanraden uit ervaring om te checken, kan het wellicht zijn dat 1 van de koppelingen op de leidingen toch lekt...
Ik heb een monobloc en daarbij is het volkomen normaal dat er water aan de linkerzijde uitkomt, ook als er geen sprake is van defrosts. Zou niet weten waarom dat bij een split niet ook gebeurd.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@t.oswald ik heb toch al heel vaak mijn buitenunit gezien en nooit water gezien (behoudens een defrost). maar mogelijk zegt dat meer over hoe ik kijk dan over de hoeveelheid water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Ik vind het wel stuitend dat jij denkt te weten wat de gemiddelde gebruiker wil. Terwijl CarBoy meer klanten/gebruikers spreekt dan jij (hij verkoopt niet alleen aan tweakers). Dat je een andere mening hebt prima, maar blijf dat niet tot op het bot verdedigen vanwege je onderbuik gevoelens.

Ik vind persoonlijk de Panasonic cloud van toegevoegde waarde, al denk ik ook niet de gemiddelde gebruiker te zijn.

Wel vind ik dat het een aantal tekortkomingen heeft:
- de informatie in Panasonic cloud word ook een beetje in de steek gelaten door de slechte temperatuursensor van de controller. Was laatst 17.4 graden in huis volgens Tado en de controller gaf nog 19 graden aan.
- niet alle opties van de controller zitten in het installateurs menu. Delta T instellen (Ta/Tr), correcties op waardes.

Dit zijn vrij fundamentele dingen. Toch vind ik het fijn dat ik de temperatuur kan bijstellen, de grafieken en de meeste basis functionaliteit heb die ik in Tado had. Daarnaast is IFTTT een mooie toevoeging en er is ook iemand bezig met Home Assistant integratie, wat het voor kij nog leuker zou maken.
Tsja dat is jammer.
je leest toch wel wat je zelf wilt lezen
Ik heb niet gezegd dat ik dat weet dat was in topic waar ik op reageer. En als je met mij over gebruikers/verkoop wilt hebben, is dat iets anders. Ik heb geen enkel financieel belang bij een uitspraak over een webui, kun je dat van iedereen zeggen?
Ik verdedig? of ik zeg mijn mening, icm feiten en ervaring.

Mooie is wel dat je zelf de reden aangeeft waarom ik de cloud jammer geld vindt. [ En als er mensen zijn die graag een appje op de telefoon hebben, is dat een andere discussie ]
Mss zijn er meer redenen/tekortkomingen te vinden die jezelf al geeft.
Weinig mee te beleven wat een gemiddelde gebruiker dan mss wel zou kunnen doen met een webui.

Alleen al ong 10% afwijking [ mooi als je dat denkt ] wat je zegt. Daar zullen velen gemiddelde gebruikers tevreden mee zijn, als ik jullie goed begrijp.

Dan nog maar te zwijgen over welke parameters Pana aan houd als je afwijking in je temp sensoren hebt.

Helaas dat je persoonlijk dan dingen stuitend vind.
Maar als ik op feiten af ga, vind ik het eigenlijk stuitend dat Pana [ ondanks de goede WP ] zo'n slechte data verwerking heeft. Daarnaast een webui heeft waarin je minde rin kunt stellen dan op de unit.

En tsja als de gemiddelde gebruiker denkt volgens jullie dat Pana cloud iets aan parameters/problemen kan oplossen vanuit de webui. mooi toch.
Ik heb nog een kastje liggen...

Mooie is ieder zijn meug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:56:
[...]

Ik heb een monobloc en daarbij is het volkomen normaal dat er water aan de linkerzijde uitkomt, ook als er geen sprake is van defrosts. Zou niet weten waarom dat bij een split niet ook gebeurd.
MMM bij mijn 5 altijd droog alleen water bij DF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:12:
Is een dingetje. ] Als je goed wilt ijken staat in de ts [ of deel 1] ergens foto's waar de sensoren op de pomp bevestigd zitten. Daar pakt pana zijn data. Als je die niet wilt, dan de ta en tr in de pomp zoeken.

En bij mij zat er meer afwijking dan de pana te ijken is. Ik kwma/kom 1 graag te gaat dus meer dan 5 graden afwijking. [ mijn grafieken zijn dus ook gebaseerd op de geijkte [ met kokend en ijswater] dallas sensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:17:
[...]

ah, ok... Heb een IR thermometer... Moet die hele unit dan uit elkaar?

Er heeft niet toevallig iemand een fotootje waar die dingen zitten? O-)
Ir is ruk...[ mss wel meer afwijking dan pana zelf ]
Plaksensoren zijn de beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Dylantje2 het kwam nu tussen alle drie de sensoren redelijk overeen. De ds18s20 zaten een graad lager dan panasonic en de IR thermometer.

Wat voor thermometer met plaksensoren moet ik aan denken? Nu wil ik het weten ook :P

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 12-11-2022 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:54:
[...]

Zie de druppel vallen…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juw-Ceigk52Em3eRJuX56Mkkfj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvVbv25rvwRIjy7ljKFM0qSB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2000jan
Heb er een videootje van (van het lekken) maar kan dat hier niet posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:28:
@Dylantje2 het kwam nu tussen alle drie de sensoren redelijk overeen. De ds18s20 zaten een graad lager dan panasonic en de IR thermometer.

Wat voor thermometer met plaksensoren moet ik aan denken? Nu wil ik het weten ook :P
De vraag is welke 3 plekken
En soms is het verschil te zien met hogere temp of andere flow

Dallas met cpu pasta.
Of:
https://www.conrad.nl/nl/...loos-433-mhz-1318426.html

Of:
https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=qbXgP3ThBmNF

Of:
https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=bgn5HCL4EiMu

Maar mooier een espeasy met een aantal dallas sensoren erop en die en domticz/grafana weergeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
mmm zie ook een hoop blad op je bodem.
Staat hij imet verdamper in de regen?
Drupt hij ook als je dagen geen regen hebt.

Ik zou die "drap" eens verwijderen en dan kijken waar hij precies lekt. [ tuinslang ff schoon spuiten ]
Je druk is normaal?

[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 12-11-2022 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:46:
[...]

mmm zie ook een hoop blad op je bodem.
Staat hij imet verdamper in de regen?
Drupt hij ook als je dagen geen regen hebt.

Ik zou die "drap" eens verwijderen en dan kijken waar hij precies lekt. [ tuinslang ff schoon spuiten ]
Je druk is normaal?
Lariekoek

Bijzonder dat je het normaal vindt ijsafzetting te zien bij wat lagere temperaturen maar geen vloeibaar vochtafzetting als de temperatuur iets hoger is……

[ Voor 17% gewijzigd door t.oswald op 12-11-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:45:
[...]

De vraag is welke 3 plekken
En soms is het verschil te zien met hogere temp of andere flow

Dallas met cpu pasta.
Of:
https://www.conrad.nl/nl/...loos-433-mhz-1318426.html

Of:
https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=qbXgP3ThBmNF

Of:
https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=bgn5HCL4EiMu

Maar mooier een espeasy met een aantal dallas sensoren erop en die en domticz/grafana weergeven
Ik heb nu die ds18b20 sensoren via espeasy in domoticz beschikbaar. Die geven een graad lager aan dan de ir thermometer en de Panasonic sensors.

Maarja, dan is de vraag natuurlijk hoe goed die sensors geeikt zijn. Kan ze ff in een bak kokend water gooien. Offset is in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Dylantje2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:54:
[...]

Hier ook altijd nat bij werking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWxS3V9mkcNtQJOSR5rtTtbxBvk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmNbdQPZSTmvraQaRQSOsM5J.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:55:
[...]

Lariekoek

Bijzonder dat je het normaal vindt ijsafzetting te zien bij wat lagere temperaturen maar geen vloeibaar vochtafzetting als de temperatuur iets hoger is……
Lariekoek omdat ik vraag om eens te kijken waar het precies vandaan komt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:44:
[...]

Ik heb nu die ds18b20 sensoren via espeasy in domoticz beschikbaar. Die geven een graad lager aan dan de ir thermometer en de Panasonic sensors.

Maarja, dan is de vraag natuurlijk hoe goed die sensors geeikt zijn. Kan ze ff in een bak kokend water gooien. Offset is in te stellen.
Wat ik zei, je dalls ijken door kokend water en smeltend ijs.
Als ie kloppen of niet, dan je offset in domoticz en vanuit die sensoren gaan/blijven meten

Wat ik deed met mijn esp.. alle sesnoren in kokend en dan in ijs
Meteen allemaal ijken, in espeasy
En daarna sensoren pas gebruiken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:12
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:01:
Dat een buitenunit lijkt te "lekken" is uiteraard geen lekken, maar gewoon condens wat er onderuit druppelt. Dat is precies dezelfde condens die bij wat lagere temperaturen bevriest en door defrosts ontdooit.
Hier is niks aan de hand.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Andrehj schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:07:
[...]

Dat een buitenunit lijkt te "lekken" is uiteraard geen lekken, maar gewoon condens wat er onderuit druppelt. Dat is precies dezelfde condens die bij wat lagere temperaturen bevriest en door defrosts ontdooit.
Hier is niks aan de hand.
Mwhaa ik zeg ook niet dat er iets aan de hand is.
Alleen ik kan bij mij erg weinig nattigheid ontdekken aan de onderkant..
Dus ook erg benieuwd waar het vandaan komt...

Bij mijn pomp hangt een zwart slangetje wat onder de stalen bodem druppelt..
Mss bij jou op de bodem?

En waarom ik zei die drap eruit.
Het is een stalen geen rvs bodem.
Door die drap gaat hij vele malen eerder roesten, met alle ellende vandien..
Daarnaast als er van de winter ijs ontstaat, kan je verdamper vast gevroren in het ijs komen te liggen , als hij zijn water niet snel/goed kwijt kan..

Dus meer als combi. je kunt zien waar hij lek, en behoudt van je pomp. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:01:
[...]

Nogmaals, ik weer waar het vandaan komt: uit de lucht. Precies hetzelfde water wat bij iets lagere temperaturen bevriest.
Draai al vier jaar zonder een druppel water bij te hoeven vullen. Er is geen lek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Mensen, het is volkomen normaal dat hij water drupt. De lamellen zijn tijdens werking koud (beneden condensatiepunt).
Hier valt er nu elke 2 seconden een druppel water (alle gaten in bodem zijn hier open).
Bij buitentemperaturen van 20+ zal je dit bijna niet zien.
Als hij stopt met druppelen gaat hij aanvriezen, dat zullen we volgende maand wel gaan zien verwacht ik.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:51
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:15:
[...]

Mwhaa ik zeg ook niet dat er iets aan de hand is.
Alleen ik kan bij mij erg weinig nattigheid ontdekken aan de onderkant..
Dus ook erg benieuwd waar het vandaan komt...

Bij mijn pomp hangt een zwart slangetje wat onder de stalen bodem druppelt..
Mss bij jou op de bodem?

En waarom ik zei die drap eruit.
Het is een stalen geen rvs bodem.
Door die drap gaat hij vele malen eerder roesten, met alle ellende vandien..
Daarnaast als er van de winter ijs ontstaat, kan je verdamper vast gevroren in het ijs komen te liggen , als hij zijn water niet snel/goed kwijt kan..

Dus meer als combi. je kunt zien waar hij lek, en behoudt van je pomp. _/-\o_
Dat zwarte slangetje dat onder de bodem druppelt is de afvoer van het overdrukventiel. Als het druppelt is de druk te hoog of het afsluitrubbertje in het ventiel is ingesleten.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:51:
[...]

Nogmaals, ik weer waar het vandaan komt: uit de lucht. Precies hetzelfde water wat bij iets lagere temperaturen bevriest.
Draai al vier jaar zonder een druppel water bij te hoeven vullen. Er is geen lek!
mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:25
x

[ Voor 99% gewijzigd door ecn1985 op 12-11-2022 18:10 . Reden: verkeerde topic ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
@thehog Ik heb een vreemd verschijnsel met Heishamon, gisteren voor de tweede keer dat ik geen wijzigingen door kreeg. Dan blijkt: How often new values from heatpump en How often new values naar mqtt op een getal van 6 of 7 cijfers te staan, helaas het getal niet genoteerd.
Zijn er mensen die dit herkennen of moet er bij mij een externe storingsbron zijn? De vorige keer was ongeveer 18 dagen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:53:
@thehog Ik heb een vreemd verschijnsel met Heishamon, gisteren voor de tweede keer dat ik geen wijzigingen door kreeg. Dan blijkt: How often new values from heatpump en How often new values naar mqtt op een getal van 6 of 7 cijfers te staan, helaas het getal niet genoteerd.
Zijn er mensen die dit herkennen of moet er bij mij een externe storingsbron zijn? De vorige keer was ongeveer 18 dagen terug.
Welke versie heb je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsUNFUhSELsBtz3IcO38f2xRubU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KU3V5Y5xTBQkAj29xcmXvVDo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJ22pbfq5WYpmKjYjhzRzXH45L8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XUz0si9X2do2Cge050DKLVx8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 13-11-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Versie 2.0 à, Is het dan een bekende fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Ik had inderdaad even een screenshot moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KaDoos schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:54:
[...]

Versie 2.0 à, Is het dan een bekende fout?
Zou niet moeten gebeuren maar lijkt een memory overflow te zijn geweest. Geen idee waar dat dan in 2.0a heeft gezeten. Maar probeer even v3.0

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Even vraagje voor de externe COP-meter-mensen:

Hoe accuraat is de flow die de panasonic opgeeft?
Maak de unit schoon. Die drab onderin moet weg. Tuinslang met regenkop erop en rijkelijk met de dasty aan de slag.
Als de pan ook vies is even de bovenkant eraf en eventueel rooster voor de fan weghalen zodat je er goed bij kan. Die drab veroorzaakt problemen met invriezen en ontdooien.

Niet schuin op de lamellen spuiten met een harde straal. Alleen recht erin.

En ff doek over de rest van de machine.

en even over de discussie boven: ja, er zit condens op, maar vaak zie je het niet omdat de luchtstroming het een beetje naar binnen trekt.
afhankelijk van hoe hard de machine eraan moet trekken en de vochtigheid kan het dus zo zijn dat het vocht alsnog weer op word genomen door de uitblaaslucht of het zeikt er gewoon uit. vooral de mensen die (voor wat voor reden dan ook) de quiet modus gebruiken zullen sneller water zien stromen door de koudere verdamper en lagere luchtsnelheid.

[ Voor 110% gewijzigd door flippy op 14-11-2022 10:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 06:00:
[...]

Panasonic e.a. fabrikanten becijferen de COP op basis van de warmteproductie sec en NIET inclusief andere deelprocessen/energieverbruik. Dan dus ook niet bijv. het energieverbruik van de circulatiepomp.
Een tweaker vindt dat m.i. heerlijk, weer gefundeerde ruimte voor een extra meter/sensor.
Het gevaar van al die eigen spullen is, dat would be deskundigen heel gemakkelijk uitglijden met behulp van de zelf aangeleerde "kennis" en inzicht in een specifiek systeem daar waar bijv. de gemiddelde fabrikant een vermogen aan ontwikkelingskosten in systeem en kennis heeft geinvesteerd. Denken dat we ergens verstand van hebben wil nogal eens afwijken van de bittere werkelijkheid.
Ik beheers bijv. geen stenografie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peanutsonic schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:00:
[...]

Panasonic e.a. fabrikanten becijferen de COP op basis van de warmteproductie sec en NIET inclusief andere deelprocessen/energieverbruik. Dan dus ook niet bijv. het energieverbruik van de circulatiepomp.
Een tweaker vindt dat m.i. heerlijk, weer gefundeerde ruimte voor een extra meter/sensor.
Het gevaar van al die eigen spullen is, dat would be deskundigen heel gemakkelijk uitglijden met behulp van de zelf aangeleerde "kennis" en inzicht in een specifiek systeem daar waar bijv. de gemiddelde fabrikant een vermogen aan ontwikkelingskosten in systeem en kennis heeft geinvesteerd. Denken dat we ergens verstand van hebben wil nogal eens afwijken van de bittere werkelijkheid.
denk aan autofabrikanten die verbruikstesten doen als de luchtdruk laag is, reservewiel/kit verwijderen, verlichting, ventilatie en andere stroomverbruikers uit en de auto zonder enige opties bouwen (zoals airco) of zelfs de naden aftapen, banden harder oppompen en zijspiegels eraf halen, vooral dat laatste was vroeger populair. (dat werd pas verplicht in 2010!) dan hebben we het nog niet over aangepaste software in moderne autos....

hoewel veel factoren vaststaan is er altijd veel ruimte voor "interpetaties" in testen en de nodige percentage speling/correcties en dan krijg je nog de creativiteit in marketing in hoe men de datasheets in elkaar zet, kijk vooral maar naar LG, die is daar wel erg goed in tegenwoordig.

grote commerciele/industriele machines hebben bijna altijd externe pompen. dus die kW'en die men daarin wegstampt (en dan praat je over meerdere kilowatjes) maken dus geen verschil in de berekening, al stampen ze tijdens de testen ongelofelijke hoeveelheden water door de machine wat je in de prakijk nooit zal zien/doen. en dan zet je zon aparaat neer en dan is de EER ineens toch wel een stukkie lager dan beraamt.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 14-11-2022 13:22 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:51
flippy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:05:

[...]
2% van volle schaal van 60L/minuut plus quantiseringsruis van 0,37L/minuut.

https://www.ujs.co.jp/product-en/water-en/193/

[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 14-11-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
Werkt een Google Nest thermostaat samen met deze warmtepomp? (als externe thermostaat that is)

Of is dat - in verband met de latentie van vloerverwarming - niet (zo) nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:49:
[...]

Zou niet moeten gebeuren maar lijkt een memory overflow te zijn geweest. Geen idee waar dat dan in 2.0a heeft gezeten. Maar probeer even v3.0
Ik heb versie 3.0 erop gezet, maar nu doet de s0 meter het niet meer, wel aangezet.
Zijn er andere instellingen dan in versie 2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:05:

[...]

Maak de unit schoon. Die drab onderin moet weg. Tuinslang met regenkop erop en rijkelijk met de dasty aan de slag.
Als de pan ook vies is even de bovenkant eraf en eventueel rooster voor de fan weghalen zodat je er goed bij kan. Die drab veroorzaakt problemen met invriezen en ontdooien.

Niet schuin op de lamellen spuiten met een harde straal. Alleen recht erin.

En ff doek over de rest van de machine.

en even over de discussie boven: ja, er zit condens op, maar vaak zie je het niet omdat de luchtstroming het een beetje naar binnen trekt.
afhankelijk van hoe hard de machine eraan moet trekken en de vochtigheid kan het dus zo zijn dat het vocht alsnog weer op word genomen door de uitblaaslucht of het zeikt er gewoon uit. vooral de mensen die (voor wat voor reden dan ook) de quiet modus gebruiken zullen sneller water zien stromen door de koudere verdamper en lagere luchtsnelheid.
Flow komt aardig goed overeen [ waren tester met flow vanuit pana en de kamstrubb ] heel raar natuurlijk dat sommige waarden welk kloppen. Zou pana Sjoemel diesel software hebben:-)

Dat is wat ik dus ook bedoel met die drap en schoonmaken.
En dan het sneller verroesten omdat het nat blijft.
Fijn dat je aangeeft hoe precies... ik heb er toch wel eens met een aardige straal op gezeten.. [ maar nu weet ik hoe het heurt :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:00:
[...]

Mwhaaa...
Ik mag toch verwachten als ik consumenten spullen koop.. dat een COP Klopt?
Lekker makkelijke dat in de verkoop een cop 5 hoger te halen is.
Maar als je goed kijkt hij dat niet haalt. En je daar op blind staart.

Voor mij is de bereknde COP echt niet ik wil wanne be beter zijn.
Maar het gaat erom dat de fabrikanten dus dingen opgeven die niet kloppen.
En een vermogen.... Ik lees ook wel dat het software gedeelte lekker makkelijk klaar is. Je zou ook een systeem kunnen hebben wat wel klopt in deze tijd.
En aan de hand daarvan je COP en ander verbruik enz berekent.???

De discussie ging over dat de gemiddelde gebruiker het allemaal prima vind zo. Maar sommige zie COP lijstje in grote Forum gaan wel van een goed werkende pomp uit omdat de app zegt cop 4-5...
Terwijl de scop vele malen lager is. En de echte verbruikskosten nog weer eens totaal anders zijn.
Iets met sommige zich te snel rijk rekenen?

Waarbij de overheid wel weer verschil maakt in subsidie verstrekking om een 5KW niet gelijk te stellen aan een echte 5KW omdat er andere elementen in zitten die duurzaam zijn. Dus minder subsidie??

Ik heb het helemaal niet over COP, aangezien iemand hier ooit eens zei, met de deur open kan ik COP 5 halen.
Graaddagen rulen voor mij..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey83Gq5vPYuQIa1uDk__WSRV1Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYf1SHDaR7Au4hOzcjo17N8T.png?f=fotoalbum_large

Zoek de verschillen..
De 9 komt in de app:-)

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 14-11-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:16:
[...]

denk aan autofabrikanten die verbruikstesten doen als de luchtdruk laag is, reservewiel/kit verwijderen, verlichting, ventilatie en andere stroomverbruikers uit en de auto zonder enige opties bouwen (zoals airco) of zelfs de naden aftapen, banden harder oppompen en zijspiegels eraf halen, vooral dat laatste was vroeger populair. (dat werd pas verplicht in 2010!) dan hebben we het nog niet over aangepaste software in moderne autos....

hoewel veel factoren vaststaan is er altijd veel ruimte voor "interpetaties" in testen en de nodige percentage speling/correcties en dan krijg je nog de creativiteit in marketing in hoe men de datasheets in elkaar zet, kijk vooral maar naar LG, die is daar wel erg goed in tegenwoordig.

grote commerciele/industriele machines hebben bijna altijd externe pompen. dus die kW'en die men daarin wegstampt (en dan praat je over meerdere kilowatjes) maken dus geen verschil in de berekening, al stampen ze tijdens de testen ongelofelijke hoeveelheden water door de machine wat je in de prakijk nooit zal zien/doen. en dan zet je zon aparaat neer en dan is de EER ineens toch wel een stukkie lager dan beraamt.
Kijk en die grote geven dus netjes wel aan dit buiten COP oid...

En die datasheets zijn het probleem helemaal mee eens, de werkelijkheid is [ met veel meer elektronica ] anders.
En dat scheelt best veel tov een app...Zeker meer dan 10%.. 8)

Dus ik zou zeggen voor de gemiddelde gebruiker die een pana cloud aanschaft, een klein beetje een idee. Maar rechten kun je er niet aan ontleden..
Dus vandaaruit mijn beeld dat een dure webapp niet een realistisch beeld geeft van de werkelijkheid.

En ik zie ze staan met die telefoontjes, kijk hij verbruikt maar dit per dag.
Maar werkelijk toch wel 10-20% meer.

Gelukkig draait mijn wp op graaddagen erg goed :-) Dus ik heb geen app nodig om te kijken wat er in dat ding omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
S2000jan schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:23:
Werkt een Google Nest thermostaat samen met deze warmtepomp? (als externe thermostaat that is)

Of is dat - in verband met de latentie van vloerverwarming - niet (zo) nuttig?
Mss te duur en te moeilijk
Als je hem in een domotica werkend hebt zou het wat kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KaDoos schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:08:
[...]

Ik heb versie 3.0 erop gezet, maar nu doet de s0 meter het niet meer, wel aangezet.
Zijn er andere instellingen dan in versie 2.0?
Voor s0 bestaat er dan nog een min. en max. pulse tijd. Misschien dat die nu niet goed staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:22:
[...]

Voor s0 bestaat er dan nog een min. en max. pulse tijd. Misschien dat die nu niet goed staan
Kijk even bij mijn printsccreen.. Die loopt al even dankzij @thehog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dylantje2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:16:
[...]
De discussie ging over dat de gemiddelde gebruiker het allemaal prima vind zo. Maar sommige zie COP lijstje in grote Forum gaan wel van een goed werkende pomp uit omdat de app zegt cop 4-5...
Terwijl de scop vele malen lager is. En de echte verbruikskosten nog weer eens totaal anders zijn.
Iets met sommige zich te snel rijk rekenen?
haal scop en cop niet door elkaar, dat is een compleet anders iets en waar vaak de miscommunicatie ontstaat. maar ook waar de marketing te pas en onpas door elkaar haalt.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 14-11-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:43:
[...]

haal scop en cop niet door elkaar, dat is een compleet anders iets en waar vaak de miscommunicatie ontstaat. maar ook waar de marketing te pas en onpas door elkaar haalt.
Ik weet het..
Maar een app die cop 9 laat zien:-)
En mensen niet weten dat scop het eigenlijk zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:22:
[...]

Weet jij wat de oude instellingen waren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dylantje2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:02:
[...]

Ik weet het..
Maar een app die cop 9 laat zien:-)
En mensen niet weten dat scop het eigenlijk zou moeten zijn.
o, ja ik haal ook wel eens een cop van 11 als hij net net de compressor aantrapt. 8)7

daarom is het beste om naar een (s)cop van de dag te kijken en niet de momentopnames. die momentopnames is meer voor monteurs en zo om snel te kunnen zien of er geen hele rare dingen spelen.

voor echte acurate berekningen moet je ook gewoon extern meten. in hoeverre dat naturlijk nut heeft. als het gaat om besparen heb je zon ding niet nodig. dan is het verlagen van je Ta de enigste factor waar je eingelijk naar moet kijken. en hoeveel mensen dan besparen zien ze wel op de rekening in december...

[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 14-11-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
KaDoos schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:15:
[...]

Weet jij wat de oude instellingen waren?
@thehog Ik heb versie 2 weer geïnstalleerd en nu doen ze het weer, ik zal de settings in versie 3 proberen en zien of het dan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Inde oude versie kun je de min. en Max. pulse breedte niet instellen. De vraag is dus of dit trial and error wordt?
Pagina: 1 ... 60 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.