Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 118 Laatste
Acties:
  • 696.354 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
flippy schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:22:
[...]

o, ja ik haal ook wel eens een cop van 11 als hij net net de compressor aantrapt. 8)7

daarom is het beste om naar een (s)cop van de dag te kijken en niet de momentopnames. die momentopnames is meer voor monteurs en zo om snel te kunnen zien of er geen hele rare dingen spelen.

voor echte acurate berekningen moet je ook gewoon extern meten. in hoeverre dat naturlijk nut heeft. als het gaat om besparen heb je zon ding niet nodig. dan is het verlagen van je Ta de enigste factor waar je eingelijk naar moet kijken. en hoeveel mensen dan besparen zien ze wel op de rekening in december...
Mee eens hoor.
Maar dan het vertekende beeld waar sommige mee pronken:-)
En ik zie liever die lagere ta dan een app met cOP 9..:-)
Vandaar graaddagen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Dylantje2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:13:
[...]

Mee eens hoor.
Maar dan het vertekende beeld waar sommige mee pronken:-)
En ik zie liever die lagere ta dan een app met cOP 9..:-)
Vandaar graaddagen
zeker.. ik hoop ook eens op het moment te komen dat ik tegen een "engieneur" van een groot installatiebedrijf om daarnaa te kijken en niet wat de rauwe data uit die warmtepomp komt wat hun GBS registreeert.
bij 1 totko hebt ik het al wel voor elkaar gekregen om externe sensoren te laten plaatsen. tot redelijke frustraties van de installateur die nu wel schoorvoetend moet toegeven dat een bron toch niet zo tof is als het initiele verkooppraatje deed blijken en een cheap ass draaikoeler op het dak toch wel een betere optie was....

edit: voor de duidelijkheid, dat was een machine van 250kW, niet een consumentenmachientje....
(en nee, die had geen regeling, gewoon 2 schroefcompressors die aan of uit gaan. wel met schuiven om het vermogen te regelen en 4 stappen, dus elke stap is 30kW....)

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 14-11-2022 18:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:21
KaDoos schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:44:
Inde oude versie kun je de min. en Max. pulse breedte niet instellen. De vraag is dus of dit trial and error wordt?
Je kan hem op 1ms min en bijv 200ms max zetten. Dan zegt v3 wel wat de gemiddelde pulse lengte is.
Maar wellicht is er wat anders aan de hand hoor. De filters in v3 zijn wat minder vrijgevend en als je pulse dus niet netjes is (veel ruis) dan telt ie hem niet mee. Even wat proberen inderdaad, wellicht ook + en - omdraaien en eventueel het aarden van de gnd naar de chassis van de warmtepomp en voldoende dikte aders cq shielded utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
FransvWoerkom schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:58:
[...]

2% van volle schaal van 60L/minuut plus quantiseringsruis van 0,37L/minuut.

https://www.ujs.co.jp/product-en/water-en/193/

[ Voor 25% gewijzigd door Peanutsonic op 14-11-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:09:
[...]

Flow komt aardig goed overeen [ waren tester met flow vanuit pana en de kamstrubb ] heel raar natuurlijk dat sommige waarden welk kloppen. Zou pana Sjoemel diesel software hebben:-)

Dat is wat ik dus ook bedoel met die drap en schoonmaken.
En dan het sneller verroesten omdat het nat blijft.
Fijn dat je aangeeft hoe precies... ik heb er toch wel eens met een aardige straal op gezeten.. [ maar nu weet ik hoe het heurt :-) ]
Je zou wensen dat publicisten zich vergewissen van de testmethodes die door fabrikanten worden toegepast.
Het lijkt er toch op zijn minst op, dat systematische verschillen tussen extern aangehangen meetapparatuur en de ingebouwde apparatuur een basis vinden in verschillende uitgangspunten. Het lijkt dan ook niet zo vreemd, dat verschil in gemeten flow tot een minimum beperkt blijft. De Kamstrup heeft zeer waarschijnlijk precisie delen aan board en wordt bovendien zwaar getest en geijkt omdat anders vrij snel een ingeroepen Rechter de boel ondeugdelijk verklaart en claims zullen volgen.
Meetapparatuur in huishoudelijke apparaten als een WP hebben niet tot doel om laboratorium niveau te halen maar beperken zich i.h.a. tot het halen van een werkzaam niveau en een goede mate van reproduceerbaarheid. Daarmede heeft de apparatuur in redelijke mate de taak volbracht.
Het gaat immers bijv. niet om milligrammen toe te dienen medicatie of om de lancering van een ruimtestation of om de instelling van het precisie geweer van een sniper.
Daar is een WP en zijn onderdelen allemaal niet voor bedoeld.
Meten bij hoge snelheid of in een korte tijdspanne roept al snel problemen op.
Bij de meetuitslagen van een WP gaat het veel meer om de richting dan de uiterste nauwkeurigheid.
Wisselende buitentemperaturen vragen ook niet om de cijfers achter de komma, zou ook al snel ridicuul overkomen.
Wel zouden tweakers al snel een moord begaan voor een dergelijke nauwkeurigheid en grote resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:16:
[...]

Mwhaaa...
Ik mag toch verwachten als ik consumenten spullen koop.. dat een COP Klopt?
Lekker makkelijke dat in de verkoop een cop 5 hoger te halen is.
Maar als je goed kijkt hij dat niet haalt. En je daar op blind staart.

Voor mij is de bereknde COP echt niet ik wil wanne be beter zijn.
Maar het gaat erom dat de fabrikanten dus dingen opgeven die niet kloppen.
En een vermogen.... Ik lees ook wel dat het software gedeelte lekker makkelijk klaar is. Je zou ook een systeem kunnen hebben wat wel klopt in deze tijd.
En aan de hand daarvan je COP en ander verbruik enz berekent.???

De discussie ging over dat de gemiddelde gebruiker het allemaal prima vind zo. Maar sommige zie COP lijstje in grote Forum gaan wel van een goed werkende pomp uit omdat de app zegt cop 4-5...
Terwijl de scop vele malen lager is. En de echte verbruikskosten nog weer eens totaal anders zijn.
Iets met sommige zich te snel rijk rekenen?

Waarbij de overheid wel weer verschil maakt in subsidie verstrekking om een 5KW niet gelijk te stellen aan een echte 5KW omdat er andere elementen in zitten die duurzaam zijn. Dus minder subsidie??

Ik heb het helemaal niet over COP, aangezien iemand hier ooit eens zei, met de deur open kan ik COP 5 halen.
Graaddagen rulen voor mij..

[Afbeelding]

Zoek de verschillen..
De 9 komt in de app:-)
Mwhaaa ..........
Als ik in een vergelijking op verschillen stuit, worden door mij de eigen waarden als eerste onderzocht.
Op basis van persoonlijke overtuiging doch zonder exacte en juiste onderbouwing van cijfers valt niets houdbaar vast te stellen. Hoe precies en correct zijn de eigen meetmiddelen en de juiste toepassing daarvan ? Allemaal vragen.
Alvorens een fabrikant te betichten van sjoemelsoftware moeten toch eerst op een serieuze manier wel wat zaken kraakhelder zijn vastgesteld.
Met de verdachte Panasonic meetwaarden heb ik dat hier nog niet voorbij zien komen.
Aan de andere kant wil ik hier echter niemand te kort doen en meetuitkomsten als finaal onjuist bestempelen.
Graag zou ik zien dat iemand met een stellige overtuiging etc hier op basis van algemeen aanvaarde meetprocedures en de uitvoering daarvan klip en klaar aantoont dat Panasonic in gebreke is en zijn klanten een oor aannaait. Dan kan de gemeenschap hier iets bewerkstelligen richting Panasonic.

Iemand met allerlei toeters en bellen aan een correcte installatie kan dat misschien, in combinatie met een hoeveelheid degelijke kennis op WP-gebied en meettechniek.
Ik bedoel maar ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peanutsonic schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:56:
[...]

Mwhaaa ..........
Als ik in een vergelijking op verschillen stuit, worden door mij de eigen waarden als eerste onderzocht.
Op basis van persoonlijke overtuiging doch zonder exacte en juiste onderbouwing van cijfers valt niets houdbaar vast te stellen. Hoe precies en correct zijn de eigen meetmiddelen en de juiste toepassing daarvan ? Allemaal vragen.
Alvorens een fabrikant te betichten van sjoemelsoftware moeten toch eerst op een serieuze manier wel wat zaken kraakhelder zijn vastgesteld.
Met de verdachte Panasonic meetwaarden heb ik dat hier nog niet voorbij zien komen.
Aan de andere kant wil ik hier echter niemand te kort doen en meetuitkomsten als finaal onjuist bestempelen.
Graag zou ik zien dat iemand met een stellige overtuiging etc hier op basis van algemeen aanvaarde meetprocedures en de uitvoering daarvan klip en klaar aantoont dat Panasonic in gebreke is en zijn klanten een oor aannaait. Dan kan de gemeenschap hier iets bewerkstelligen richting Panasonic.

Iemand met allerlei toeters en bellen aan een correcte installatie kan dat misschien, in combinatie met een hoeveelheid degelijke kennis op WP-gebied en meettechniek.
Ik bedoel maar ....
Je mist een beetje wat het doel is van de meeste waardes die uit een machine komen. Er worden hele basale rekensommen gemaakt met van nature grove waardes die dus resulteert in grote afeijkingen. Dat is niks anders dan je verbruiksmeter in de auto op nul zetten terwijl je plankgas de snelweg opdraait en na 1km gaat kijken wat je gemiddelde verbruik is.

De processor en A/D converters in een warmtepomp werkt gewoon in stappen, daarom zit het verbruik er ook zover naast omdat die telt in stappen van tientallen of enkele honderd watten. Icm met de afrondin naar hele graen krijg je gewoon grotere verschillen. Er is geen technische noodzaak om de BOM kosten van een machine te verhogen omdat de logica in de processor dat simpelweg niet nodig heeft en ook alleen maar zenuwaxhtiger gedrag oplevert. Dus een machine onnodig duur maken omdat er een klein groepje rondloopt in nerdeland die zit te mieren over elke watt die de machine verbruikt gaat geen enkele fabrikant doen. Die grapjurken gaan maar lekker zelf een kamstrump kopen...

Niet vergeten dat de machine is getest op een bepaalde manier en dat haalt die ook wel, ook al kan de machine het zelf niet weergeven. Niemand eist dat een verbruiksmeter in een auto even goed moet zijn als de testaparatuur van de TUV of zoiets

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 15-11-2022 09:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:14:
[...]

Je mist een beetje wat het doel is van de meeste waardes die uit een machine komen. Er worden hele basale rekensommen gemaakt met van nature grove waardes die dus resulteert in grote afeijkingen. Dat is niks anders dan je verbruiksmeter in de auto op nul zetten terwijl je plankgas de snelweg opdraait en na 1km gaat kijken wat je gemiddelde verbruik is.

De processor en A/D converters in een warmtepomp werkt gewoon in stappen, daarom zit het verbruik er ook zover naast omdat die telt in stappen van tientallen of enkele honderd watten. Icm met de afrondin naar hele graen krijg je gewoon grotere verschillen. Er is geen technische noodzaak om de BOM kosten van een machine te verhogen omdat de logica in de processor dat simpelweg niet nodig heeft en ook alleen maar zenuwaxhtiger gedrag oplevert. Dus een machine onnodig duur maken omdat er een klein groepje rondloopt in nerdeland die zit te mieren over elke watt die de machine verbruikt gaat geen enkele fabrikant doen. Die grapjurken gaan maar lekker zelf een kamstrump kopen...

Niet vergeten dat de machine is getest op een bepaalde manier en dat haalt die ook wel, ook al kan de machine het zelf niet weergeven. Niemand eist dat een verbruiksmeter in een auto even goed moet zijn als de testaparatuur van de TUV of zoiets
"Mist een beetje het doel ......... " etc. ?? Dacht het niet.
Zie vorige post:
" Meetapparatuur in huishoudelijke apparaten als een WP hebben niet tot doel om laboratorium niveau te halen maar beperken zich i.h.a. tot het halen van een werkzaam niveau en een goede mate van reproduceerbaarheid. Daarmede heeft de apparatuur in redelijke mate de taak volbracht.
Het gaat immers bijv. niet om milligrammen toe te dienen medicatie of om de lancering van een ruimtestation of om de instelling van het precisie geweer van een sniper.
Daar is een WP en zijn onderdelen allemaal niet voor bedoeld.
Meten bij hoge snelheid of in een korte tijdspanne roept al snel problemen op.
Bij de meetuitslagen van een WP gaat het veel meer om de richting dan de uiterste nauwkeurigheid.
Wisselende buitentemperaturen vragen ook niet om de cijfers achter de komma, zou ook al snel ridicuul overkomen.
Wel zouden tweakers al snel een moord begaan voor een dergelijke nauwkeurigheid en grote resolutie. "

Lijkt me klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Heb eindelijk een inhoudelijke reactie van het RVO waarom de Panasonic 12KW T-Cap valt in de subsidiegroep van 9KW ipv 12KW. Maar waarom zijn dan niet alle types lager ingeschaald, ipv alleen de 12KW? Dit kost een paar honderd euro subsidie. Volgens mij speelde dit ook bij @JanAllElectric

Toelichting RVO:
"Omdat RVO uit gaat van het bivalente punt van de warmtepomp, kan het zijn dat de aantal KW afwijken van de gegevens die de leverancier aangeeft.

Vaak gaat de leverancier uit van een ander buiten temperatuur, bijvoorbeeld +7 graden, waar RVO uitgaat van een temperatuur van -7, het bivalente punt waar nog net geen bijstook nodig is van een elektrische element om de echte aantal KW te subsidiëren. Dit staat zo omschreven in de regelingstekst ISDE en de EU811/2013."

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Tiesert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:36:
Heb eindelijk een inhoudelijke reactie van het RVO waarom de Panasonic 12KW T-Cap valt in de subsidiegroep van 9KW ipv 12KW. Maar waarom zijn dan niet alle types lager ingeschaald, ipv alleen de 12KW? Dit kost een paar honderd euro subsidie. Volgens mij speelde dit ook bij @JanAllElectric

Toelichting RVO:
"Omdat RVO uit gaat van het bivalente punt van de warmtepomp, kan het zijn dat de aantal KW afwijken van de gegevens die de leverancier aangeeft.

Vaak gaat de leverancier uit van een ander buiten temperatuur, bijvoorbeeld +7 graden, waar RVO uitgaat van een temperatuur van -7, het bivalente punt waar nog net geen bijstook nodig is van een elektrische element om de echte aantal KW te subsidiëren. Dit staat zo omschreven in de regelingstekst ISDE en de EU811/2013."
Toch wel, de 9kW J serie wordt aangemerkt als een 6 kW i.p.v. 9 kW. Ook hier verlies aan subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Peanutsonic schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:35:
[...]

Toch wel, de 9kW J serie wordt aangemerkt als een 6 kW i.p.v. 9 kW. Ook hier verlies aan subsidie
In de lijst zie ik 7KW voor de 9. Maar ik heb een TCAP en daar zie je de 9 voor 9, 16 voor 16 en de 12 opeens voor 9. Als iemand 12Kw koopt, nog wel een TCAP met behoud van nominale capaciteit, dan moet er toch ook gezien worden als 12KW? Dan kan er toch niet opeens 25% capaciteit weg zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT0K31wi-ZCCApGikxZes0t9mpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmPMbKX5EMB2forhMjF8qbyf.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 14:11
Voor de COP:
We weten dat de COP vertekend en te hoog is omdat het verbruikt vermogen wordt afgerond in blokken van 200W. Dus 590 Watt --> Pana rekent met 400W voor COP bepalen en daardoor te hoog

Als we dit weten, dan kunnen we toch de COP met een script laten herberekenen? Heeft iemand dat al gedaan?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 17:46
vandermark schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:22:
Voor de COP:
We weten dat de COP vertekend en te hoog is omdat het verbruikt vermogen wordt afgerond in blokken van 200W. Dus 590 Watt --> Pana rekent met 400W voor COP bepalen en daardoor te hoog

Als we dit weten, dan kunnen we toch de COP met een script laten herberekenen? Heeft iemand dat al gedaan?
Bedoel je nu wat we al jaren doen, opwekking pana gedeeld door gemeten energieverbruik? Over een maand gerekend redelijk adequaat, per uur niet bruikbaar. Of heb je iets anders voor ogen?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 14:11
t.oswald schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:33:
[...]

Bedoel je nu wat we al jaren doen, opwekking pana gedeeld door gemeten energieverbruik? Over een maand gerekend redelijk adequaat, per uur niet bruikbaar. Of heb je iets anders voor ogen?
Nee, dat bedoel ik inderdaad... Maar dat is dus niet nieuw :$

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hetzelfde zal ongetwijfeld gelden voor het opgewekte vermogen.
Iets van een smooth functie op de aangeleverde data zal misschien al een betere benadering geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
vandermark schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:27:
[...]

Nee, dat bedoel ik inderdaad... Maar dat is dus niet nieuw :$
Wel als script wellicht, maar ik doe het 1x per maand wel handmatig

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
Voor de COP:

Eigenlijk kan de Pana het verbruik prima berekenen. Als je in de cloud kijkt kun je de stroom aflezen, dit gaat in tienden nauwkeurig, als je deze vermenigvuldigt met 230 V krijg je vrij nauwkeurig het gebruikte vermogen.
Waarom Panasonic hier geen gebruik van maakt snap ik niet.
Top 67 compressor current in Heishamon, dus we kunnen het zelf zonder externe meter zo berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Net even gekeken, ik zit er dan nog 35 W naast, is 8%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
KaDoos schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:26:
[...]

Eigenlijk kan de Pana het verbruik prima berekenen. Als je in de cloud kijkt kun je de stroom aflezen, dit gaat in tienden nauwkeurig, als je deze vermenigvuldigt met 230 V krijg je vrij nauwkeurig het gebruikte vermogen.
Top 67 compressor current in Heishamon, dus we kunnen het zelf zonder externe meter zo berekenen.
Bij mij geeft de pana nu 1,00A, mijn externe meter geeft 1,638A. Daar heb ik dus ook geen bal aan. Scheelt 60W op 296W!
VAC is hier nu overigens 237 en geen 230

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 15-11-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 14:48

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Carboy54 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:58:
[...]

Begin met de sensoren Ta en Tr te calibreren dat scheelt wellicht al in de thermische opbrengst en dus cop cijfers van de Pana.
Hier hebben we een panasonic uit de F serie (2017) die is volgens mij niet te calibreren. Als we via de spiraal in het door de zon opgewarmde vat draaien en de comperssor staat uit is de Ta en de Tr gelijk.
Dus lijkt het niet veel af te wijken. ( helaas geen tiende graden zichtbaar dat zou ik dat nog eens moeten nameten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:26
Tiesert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:08:
[...]

In de lijst zie ik 7KW voor de 9. Maar ik heb een TCAP en daar zie je de 9 voor 9, 16 voor 16 en de 12 opeens voor 9. Als iemand 12Kw koopt, nog wel een TCAP met behoud van nominale capaciteit, dan moet er toch ook gezien worden als 12KW? Dan kan er toch niet opeens 25% capaciteit weg zijn?

[Afbeelding]
Ik denk en vermoed dat er iemand heeft zitten slapen bij het printen / registreren van de energielabels. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9oiA6-LmpW4726hbBPMTTL7IGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahiqd8UL2oolSupSq0gsT5SS.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is te zien dat de 9 en 12 een ander vermogen en power input hebben (onderste a4tje) maar dezelfde rated het output (links en midden boven)

Eerlijk gezegd denk ik dat Panasonic dit moet fixen maar niet meer zal doen voor de j generatie...

Edit: ik zie dat capacity op het onderstaande a4tje net is weggevallen maar daar staat 9 12 en 16 respectievelijk

[ Voor 4% gewijzigd door LinuZZ op 15-11-2022 21:34 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
LinuZZ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:29:
[...]

Ik denk en vermoed dat er iemand heeft zitten slapen bij het printen / registreren van de energielabels. [Afbeelding]

Hier is te zien dat de 9 en 12 een ander vermogen en power input hebben (onderste a4tje) maar dezelfde rated het output (links en midden boven)

Eerlijk gezegd denk ik dat Panasonic dit moet fixen maar niet meer zal doen voor de j generatie...

Edit: ik zie dat capacity op het onderstaande a4tje net is weggevallen maar daar staat 9 12 en 16 respectievelijk
Ik denk dat je zomaar gelijk kan hebben hier. Het is heel bijzonder en zal Panasonic in ieder geval er over aanspreken. Dank voor het meekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
t.oswald schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:57:
[...]

Bij mij geeft de pana nu 1,00A, mijn externe meter geeft 1,638A. Daar heb ik dus ook geen bal aan. Scheelt 60W op 296W!
Ik denk dat er ergens iets fout is, 1,638 x 237 = 388,2 W. Dit is heel wat meer dan 296W.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:56:
[...]

Mwhaaa ..........

Ik bedoel maar ....
Ooit in mijn systeem gekeken.
Vanaf 2018 al in werking met wel degelijk afwijkingen in de pana ouput.
Dus waardeloze dat.. Als ze dit bij andere waardes zouden gaat het koppie eraf..
Lees huishoud spul oid..

Dus ik twijfel niet aan pana, hier is al lang geleden bewezen dat de data spuger ruk is. Maar de WP bizar goed werkt
S0 met MID...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
KaDoos schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:53:
[...]

Ik denk dat er ergens iets fout is, 1,638 x 237 = 388,2 W. Dit is heel wat meer dan 296W.??
Je hebt helemaal gelijk. Er draait op die groep nog wat anders mee. Apparent power is nu 359,205 waarvan 274,52 van de Wp komt.
Service Cloud geeft nog steeds 1A, Dus het wordt dan bij de huidige VAC van 233 dus 233W ten opzichte van 274 gemeten
Goed opgemerkt!
Verschil 41W, toch nog veel 17,6%

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 15-11-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tiesert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]
Ook dit is al bekent.
De reden was/is dat niet alles in wp AAA++++ oid heeft, dus zaken die niet warmtepomp A classificatie hebben, tellen ze van het vermogen af, omdat die niet duurzaam te nomen zijn.
Oneerlijk,,, tsja hoe je het bekijkt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Voor de COP:

Al jaren zie mijn systeem.
Ik bereken dank zij @AUijtdehaag al bijna vanf de start een COP met verschillende waardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey83Gq5vPYuQIa1uDk__WSRV1Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYf1SHDaR7Au4hOzcjo17N8T.png?f=fotoalbum_large

De lachwekkendste is wel die van pana zelf..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:48:
Hetzelfde zal ongetwijfeld gelden voor het opgewekte vermogen.
Iets van een smooth functie op de aangeleverde data zal misschien al een betere benadering geven.
Ook via script werkend, meerdere vermogens zichtbaar

http://87.209.240.75:3000/login
Piet
Piet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:26:
[...]

Cloud en heishamon zijn hetzelfde.. Dus je aanname is niet goed.
Er waren er hier van overtuigd dat het "maar" 10 @ scheelt, ik vrees eerder richting de 20....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:57:
[...]

Externe rules lijkt me dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tiesert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:48:
[...]

Ik denk dat je zomaar gelijk kan hebben hier. Het is heel bijzonder en zal Panasonic in ieder geval er over aanspreken. Dank voor het meekijken!
Heb jij contact met Pana dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:21:
[...]

Heb jij contact met Pana dan?
Ga ik uitzoeken. Of het wat oplevert weet ik niet, maar probeer het gewoon.
Desnoods Japans via Google Translate ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Tiesert op 15-11-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:26
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:14:
[...]

Ook dit is al bekent.
De reden was/is dat niet alles in wp AAA++++ oid heeft, dus zaken die niet warmtepomp A classificatie hebben, tellen ze van het vermogen af, omdat die niet duurzaam te nomen zijn.
Oneerlijk,,, tsja hoe je het bekijkt,
Dat lijkt me ergens een onlogische uitleg. Zoiets kan best een kw verschil of aftrek betekenen maar ik kan me niet voorstellen dat model 9 een vermogen heeft van 9, de 16 16 en dan de 12 ineens 9. Als het nu 9/8 16/15 en 12/10 was dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Tel daarbij op dat het bij de H serie wel 9/9, 12/12 en 16/16 was. Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie en dat de 12j gewoon een vermomde 9j is maar de datasheet spreekt van een hoger vermogen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:51
Tiesert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:36:

Toelichting RVO:

Ze hebben ongelijk. De 12J kan net als de 12H tot -20°C 12kW warmte genereren bij Ta=35°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7I7JuOfwfmG42IoZ6d2uvn1afvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iv2giKQIdl2m6MslkGiBMs4G.png?f=user_large

Ze zijn in de war met de MDC07J en 09J, maar dat zijn dan ook geen T-Caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
@KaDoos het verhaal was toch nog anders! Komt door die A bij wisselstroom. Mijn meter geeft A x V = VA en dat is die 388,2. Om daar W van te maken moet VA vermenigvuldigd worden met de arbeidsfaktor, die was 0,76
Het simpele A x V = W hoort blijkbaar bij gelijkstroom metingen, als ik de snelle bijscholing tenminste goed heb begrepen…
Nu de Wp wat harder draait, klopt het beter. Ik zit nu nog rond de 10W te laag met de pana, 2,5%

[ Voor 15% gewijzigd door t.oswald op 16-11-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
LinuZZ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:41:
[...]

Dat lijkt me ergens een onlogische uitleg. Zoiets kan best een kw verschil of aftrek betekenen maar ik kan me niet voorstellen dat model 9 een vermogen heeft van 9, de 16 16 en dan de 12 ineens 9. Als het nu 9/8 16/15 en 12/10 was dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Tel daarbij op dat het bij de H serie wel 9/9, 12/12 en 16/16 was. Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie en dat de 12j gewoon een vermomde 9j is maar de datasheet spreekt van een hoger vermogen
Ik moet ver terug graven in mijn mails. Maar dit was voor de h 5kw wel"het" verhaal... Andere kant blij zijn dat er subsidie is/was. En tsja de overheid de laatste jaren.🎃🎃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Miljaar, ik ben toch maar een n00b zelle, nogal technisch hier :) (maar prachtig dat dit hier allemaal geplaatst wordt) .... en ik zit gewoon nog te prullen met die Pana thermostaat die te veel afwijkt en het gewoon niet goed doet; en met 2 linker handen ga ik zelf geen externe thermostaat aansluiten, dat gaat dus geld kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:18:
[...]

Ook via script werkend, meerdere vermogens zichtbaar

http://87.209.240.75:3000/login
Piet
Piet
Ja iknow... Maar kan echt niet vooruit met Grafana... Teveel code voor mijn gebrek aan programmeerkennis.
Influx aan de praat momenteel, gevoed vanuit domoticz.

Had in Domoticz al wat scripts geprobeerd voor COP uit de TS, maar dat leidt niet echt ergens toe.
Althans, heb alleen waardes tijdens een run en het totaliseert niet. En zie op basis van de kWh meter nog pieken van 10+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktu7lrJIG3jSbKUkOnoRyEWgepM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rAg7RNRmWSY6hQ8zRwXtnTEe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
S2000jan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:37:
Miljaar, ik ben toch maar een n00b zelle, nogal technisch hier :) (maar prachtig dat dit hier allemaal geplaatst wordt) .... en ik zit gewoon nog te prullen met die Pana thermostaat die te veel afwijkt en het gewoon niet goed doet; en met 2 linker handen ga ik zelf geen externe thermostaat aansluiten, dat gaat dus geld kosten
Ga dan eerst eens aan de gang met WAR zonder thermostaat en kijk als je het systeem leert kennen naar de vraag of er nog een overshoot voorkomt die je wilt opvangen met een thermostaat. Mijn ervaring blijft dat opvangen met shiften meer comfort geeft, maar ieder huis is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Had je oude CV ketel dan geen "externe thermostaat"?
Of heb je die ook niet zelf aangesloten?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Nu online
t.oswald schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:22:
[...]

Ga dan eerst eens aan de gang met WAR zonder thermostaat en kijk als je het systeem leert kennen naar de vraag of er nog een overshoot voorkomt die je wilt opvangen met een thermostaat. Mijn ervaring blijft dat opvangen met shiften meer comfort geeft, maar ieder huis is anders.
Mijn systeem (1951 hoekwoning, naïsolatie, radiatoren deels LTV) draait ook niet volledig WAR. Er zit een thermostaat op (CN4, external control). Deze schakelt de warmtepomp drie keer per uur aan. Met deze hoge temperaturen/lage warmtevraag krijg je geen 2,5 kW in je woning.

Volledig WAR betekent dat de stooklijn zo laag moet dat de warmtepomp ook gaat pendelen.

Het lijkt me dat hier niet veel aan te doen is. Een grotere hysterese op de thermostaat zal het pendelen verminderen, maar dan schommelt je temperatuur weer meer.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Noutie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:49:
[...]

Mijn systeem (1951 hoekwoning, naïsolatie, radiatoren deels LTV) draait ook niet volledig WAR. Er zit een thermostaat op (CN4, external control). Deze schakelt de warmtepomp drie keer per uur aan. Met deze hoge temperaturen/lage warmtevraag krijg je geen 2,5 kW in je woning.

Volledig WAR betekent dat de stooklijn zo laag moet dat de warmtepomp ook gaat pendelen.

Het lijkt me dat hier niet veel aan te doen is. Een grotere hysterese op de thermostaat zal het pendelen verminderen, maar dan schommelt je temperatuur weer meer.
Ik schakel via CN4 een WiFi relais. Dus eerst de standaard stooklijn, dan indien nodig autoshiften en tenslotte uit via het WiFi relais. Vannacht shift -1, vanaf 6.00 naar shift 0, nu veel zon in de woonkamer shift -1 en over 0,2 graden zet het relais de Wp uit. Terwijl ik zit te typen, gaat de Wp uit. Dus geen aangesloten thermostaat maar een temperatuurmeter als sturing. Als in de loop van de middag de kamertemperatuur daalt onder een bepaalde waarde, gaat de Wp weer aan op shift 0 enzovoorts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6pipUcNb0Frg9bzlUYxBEfNDHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FumMx6YJ07p1ey4v2weyYVAU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
t.oswald schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:12:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Er draait op die groep nog wat anders mee. Apparent power is nu 359,205 waarvan 274,52 van de Wp komt.
Service Cloud geeft nog steeds 1A, Dus het wordt dan bij de huidige VAC van 233 dus 233W ten opzichte van 274 gemeten
Goed opgemerkt!
Verschil 41W, toch nog veel 17,6%
Klopt, je moet het vermogen van de pomp en het standaard vermogen van ongeveer 11 W nog bij optellen.
Dan zitten we dus aardig in de buurt.
Hier moet een script voor te schrijven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2000jan
sjimmie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:45:
[...]

Had je oude CV ketel dan geen "externe thermostaat"?
Of heb je die ook niet zelf aangesloten?
Jawel, maar die is onbruikbaar geworden; de draaiknop deed gekke kuren, dus die moest sowieso vervangen worden.

Ik vind het absoluut niet erg om een externe thermostaat te kopen (maar welke hé, op P1 staan er wat voorbeelden); ik zou iets preciezer willen kunnen schakelen: temp lager dan 20,5 ? WP aan ! Temp 21,5? WP uit en pas terug aan als die onder 20,5 komt (om het 'pendelen' vermijden; daaruit versta ik aan/uit/aan/uit in een kleine range van temperaturen)

Alle andere zéér interessante technologieën en sturingen zou ik ook wel graag willen, maar dan ga ik zeker (betaalde) hulp nodig hebben! Maar zijn er zo'n mensen die een volledige intelligente sturing aanbieden op het geheel (wp/zp/batterij/vvw/dm - wat een afkortingensoep :) ) ? Ik ben benieuwd! Ik werk liever iets meer en geef dan het geld liever aan een expert dan dat ik blijf knoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
S2000jan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:51:
[...]

Jawel, maar die is onbruikbaar geworden; de draaiknop deed gekke kuren, dus die moest sowieso vervangen worden.

Ik vind het absoluut niet erg om een externe thermostaat te kopen (maar welke hé, op P1 staan er wat voorbeelden); ik zou iets preciezer willen kunnen schakelen: temp lager dan 20,5 ? WP aan ! Temp 21,5? WP uit en pas terug aan als die onder 20,5 komt (om het 'pendelen' vermijden; daaruit versta ik aan/uit/aan/uit in een kleine range van temperaturen)

Alle andere zéér interessante technologieën en sturingen zou ik ook wel graag willen, maar dan ga ik zeker (betaalde) hulp nodig hebben! Maar zijn er zo'n mensen die een volledige intelligente sturing aanbieden op het geheel (wp/zp/batterij/vvw/dm - wat een afkortingensoep :) ) ? Ik ben benieuwd! Ik werk liever iets meer en geef dan het geld liever aan een expert dan dat ik blijf knoeien
Even gezocht naar wat je voor afgifte systeem hebt. Lees dat je alleen vloerverwarming hebt. Dan zit je toch echt op het verkeerde denkspoor volgens mij. Je zou dan eerder richting 24/7 moeten denken. Eerst WAR zonder thermostaat. En later eventueel een thermostaat om overshoots af te kappen. Met lage temperatuur verwarming kan je een buffer opbouwen in je vloeren en daarmee een constante binnentemperatuur nastreven bijgestuurd via de WAR.
MisschIen kan je nog wat meer info geven? Wat heb je voor verdelers? Zitten daar nog pompen of temperatuurvoelers in? Op welke watertemperatuur draai je nu? Wellicht heb ik daar niet ver genoeg naar gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
t.oswald schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:37:
[...]

Even gezocht naar wat je voor afgifte systeem hebt. Lees dat je alleen vloerverwarming hebt. Dan zit je toch echt op het verkeerde denkspoor volgens mij. Je zou dan eerder richting 24/7 moeten denken. Eerst WAR zonder thermostaat. En later eventueel een thermostaat om overshoots af te kappen. Met lage temperatuur verwarming kan je een buffer opbouwen in je vloeren en daarmee een constante binnentemperatuur nastreven bijgestuurd via de WAR.
MisschIen kan je nog wat meer info geven? Wat heb je voor verdelers? Zitten daar nog pompen of temperatuurvoelers in? Op welke watertemperatuur draai je nu? Wellicht heb ik daar niet ver genoeg naar gezocht?
mmmm, ik probeer even te antwoorden
- stooklijn staat tussen 27 en 32° als ik mij niet vergis (dixit installateur)
- vvw zelf heeft 5 of 6 kringen maar krijgen van 1 gemeenschappelijke leiding hun warm water
- voor de rest nergens temperatuurvoelers (behalve dan in de wp zelf)
- geen andere pompen tussen

ik weet dat thermostaat gestuurd nog stamt uit de CV ketel tijd (niet eens zo lang geleden bij mij)....

De installateur zei me dat hij géén thermostaat plaatst (en dus via watertemp werkt?) maar dat snap ik niet .... hoe regel je dan je binnentemperatuur?

WAR .... ik zal dit eens moeten opzoeken in dit forum .... écht wat meer lezen dus :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
@S2000jan een thermostaat is wat mij betreft helemaal niet zo erg als hier weleens geschetst wordt.
Er zijn legio redenen, zowel technisch als menselijk, waarom een thermostaat nut kan hebben. Dat verschilt per situatie en per persoon. Dus als WAR in huis-A bij persoon-X werkt zegt dat niets over huis-B of persoon-Y.

Dat de installateur geen thermostaat gaat plaatsen kan ook gewoon betekenen dat hij de ingebouwde thermostaat functie van de panasonic bedieningsunit gebruikt. Die heeft wat nadelen, maar er zijn wel meer mensen die daar genoegen mee nemen. (e.g. for simplicity sake)

Ik heb het zelf een paar weken geprobeerd met alleen WAR, maar liep vooral tegen technische redenen aan waardoor er een thermostaat nodig is. Hier waren primair 2 zaken die een thermostaat vereisten:
1. het minimale vermogen van de WP is te hoog
2. de externe invloeden (zon, tocht, aan/afwezigheid van personen) waren te groot.
Dus nu gebruik ik heel basaal WAR om de warmtepomp te temmen en een thermostaat om de temperatuur constant te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
S2000jan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:09:
[...]

mmmm, ik probeer even te antwoorden
- stooklijn staat tussen 27 en 32° als ik mij niet vergis (dixit installateur)
- vvw zelf heeft 5 of 6 kringen maar krijgen van 1 gemeenschappelijke leiding hun warm water
- voor de rest nergens temperatuurvoelers (behalve dan in de wp zelf)
- geen andere pompen tussen

ik weet dat thermostaat gestuurd nog stamt uit de CV ketel tijd (niet eens zo lang geleden bij mij)....

De installateur zei me dat hij géén thermostaat plaatst (en dus via watertemp werkt?) maar dat snap ik niet .... hoe regel je dan je binnentemperatuur?

WAR .... ik zal dit eens moeten opzoeken in dit forum .... écht wat meer lezen dus :p
De Ta (temperatuur aanvoer water) wordt geregeld afhankelijk van de buitentemperatuur met een stooklijn, dit heet WAR weersafhankelijke regeling. Als je stooklijn goed past bij je huis, wordt zo de binnentemperatuur op het gewenste niveau gehouden. Is het buiten 10 graden dan is je Ta nodig om je huis op laten we zeggen 21 graden te houden bijvoorbeeld 25 graden, bij -5 bijvoorbeeld 31 graden. Zie voorbeeld. Je probeert een stooklijn te maken die past bijvoorbeeld bij de huiskamer. De overige ruimten krijgen dan dezelfde Ta aangeboden en wellicht dat je daar op wilt aanpassen bijvoorbeeld in de slaapkamers. Ik vermoed dat je installateur dat allemaal al voor je heeft bedacht en gedaan. Dat maak ik op uit zijn wat korte toevoeging geen thermostaat te plaatsen… Het lijkt me verstandig dat je met hem nog eens rond de tafel gaat zitten en je vragen met hem doorspreekt. Wellicht kan je daar beter wat geld aan uitgeven dan aan mogelijk minder bij jouw situatie passende toeters en bellen. Laat hem maar eens duidelijk uitleggen wat en hoe hij je systeem heeft ingesteld en daarop met jouw feedback aanpassingen op maken nu je met de Wp draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQnguBrR3_vYs45NXgBdHObQGKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7knL3GFOozo69ggfOBaClV15.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
Bedankt beiden hierboven voor de uitleg; weer iets duidelijker

Even voor de duidelijkheid: de WP binnenunit staat op zolder, de vvw is enkel beneden
Als het bedieningspaneel/thermostaat van de pana OOK op zolder staat, heeft die thermostaat weinig nut want die meet de zolder temperatuur.

WAR daar versta ik dan ook onder dat die de thermometer van de buitenunit gebruikt?

Dan nog ben ik niet mee hoe ik binnen kan kiezen dat het ofwel 20 ofwel 21 ofwel 22 graden is ..... (waarbij ik moet zeggen dat een stabiele temperatuur het beste is uiteraard; vvw behoeft geen verdere instelling eens de temperatuur ok is)

Maar we leren bij!

[ Voor 12% gewijzigd door S2000jan op 16-11-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
S2000jan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:59:
Even voor de duidelijkheid: de WP binnenunit staat op zolder, de vvw is enkel beneden
Als het bedieningspaneel/thermostaat van de pana OOK op zolder staat, heeft die thermostaat weinig nut want die meet de zolder temperatuur.
dat bedieningspaneel is gewoon uit de binnenunit te halen en met 2 draadjes (bv degene die in de oude situatie door de oude thermostaat werden gebruikt) naar beneden te verplaatsen. zo is het bij ons ook, wij hebben ook een "split" met de binnenunit op zolder.

en ja de buitenunit heeft een temperatuursensor die de buitentemperatuur meet, die wordt gebruikt wanneer je WAR (of WAR + thermostaat) gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
sjimmie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:41:
[...]

dat bedieningspaneel is gewoon uit de binnenunit te halen en met 2 draadjes (bv degene die in de oude situatie door de oude thermostaat werden gebruikt) naar beneden te verplaatsen. zo is het bij ons ook, wij hebben ook een "split" met de binnenunit op zolder.

en ja de buitenunit heeft een temperatuursensor die de buitentemperatuur meet, die wordt gebruikt wanneer je WAR (of WAR + thermostaat) gaat gebruiken.
Dat is ten andere de huidige setting: bedieningspaneel naar beneden aangesloten op de bestaande bedrading; maar met die crap temperatuursensor in dat paneel kan je niks goed afstellen: paneel zegt dat het - met een compensatie van -1,5°! - 21° graden is (soms springt hij zelfs naar 22), terwijl 2 andere thermomethers hier binnen zeggen dat het +- 20,3° is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

S2000jan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:44:
[...]

Dat is ten andere de huidige setting: bedieningspaneel naar beneden aangesloten op de bestaande bedrading; maar met die crap temperatuursensor in dat paneel kan je niks goed afstellen: paneel zegt dat het - met een compensatie van -1,5°! - 21° graden is (soms springt hij zelfs naar 22), terwijl 2 andere thermomethers hier binnen zeggen dat het +- 20,3° is
Ook een beetje een kwestie van: met 1 klok weet je de tijd, met 2 klokken weet je het nooit zeker?
Is het heel erg als 20,3 naar 21 wordt afgerond? Dan weet je ook dat je het setpoint iets hoger moet instellen dan 20 bijvoorbeeld.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-08 10:34
ik ben mijn monobloc aan het inregelen en zit nu op een stooklijn van 20/35 en een delta T van 8 graden. Kan iemand mij vertellen wat het effect van de delta t op de temperatuur is? Als ik deze naar 5 zet wat doet dan de pomp? Harder of zachter draaien en hoe reageert de ruimtetemperatuur of watertemperatuur hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@S2000jan ik denk dat het nieteens zozeer de sensor is in de unit, maar hoe zijn informatie verwerkt wordt. de sensor is gewoon een NTC, maar intern wordt zijn gemeten weerstand niet fijn omgerekend naar een temperatuur. Eerste probleem is dat het best veel afwijkt, maar dat zou je nog kunnen oplossen door eraan te wennen dat je altijd 1 of 2 graden meer moet instellen dan je werkelijk wilt. Tweede probleem is de zogenaamde hysterese, die is gewoon veel te groot.
Er komt op de panasonic topics telkens de vraag voorbij wat de "ideale" thermostaat is om te gebruiken, maar helaas blijkt die telkens niet te bestaan. Het grappige is dat we in de goeie oude CV-ketel-tijd al blij waren met een domme thermostaat die veel afweek en een grote hysterese had, maar nu zijn we verwend en willen we het neusje van de zalm. (niet kwetsend bedoeld!) Voor nu heb ik er zelf eentje gebouwd, maar die is ook niet perfect want als die kapot gaat kan ik geen nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
sjimmie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:26:
@S2000jan ik denk dat het nieteens zozeer de sensor is in de unit, maar hoe zijn informatie verwerkt wordt. de sensor is gewoon een NTC, maar intern wordt zijn gemeten weerstand niet fijn omgerekend naar een temperatuur. Eerste probleem is dat het best veel afwijkt, maar dat zou je nog kunnen oplossen door eraan te wennen dat je altijd 1 of 2 graden meer moet instellen dan je werkelijk wilt. Tweede probleem is de zogenaamde hysterese, die is gewoon veel te groot.
Er komt op de panasonic topics telkens de vraag voorbij wat de "ideale" thermostaat is om te gebruiken, maar helaas blijkt die telkens niet te bestaan. Het grappige is dat we in de goeie oude CV-ketel-tijd al blij waren met een domme thermostaat die veel afweek en een grote hysterese had, maar nu zijn we verwend en willen we het neusje van de zalm. (niet kwetsend bedoeld!) Voor nu heb ik er zelf eentje gebouwd, maar die is ook niet perfect want als die kapot gaat kan ik geen nieuwe kopen.
Goh, het probleem is nu dat de WP bij een krappe 20° en een buitentemp van 12° nét niet wil beginnen met verwarmen. Als ik 1 graad hoger zet op het paneel, dan vind ik het weer te warm ineens (dan komen we bijna uit op 22°)

en on top of that: met die app (of op het paneel) kan ik er zelfs niet aanuit wanneer die nu wel of niet draait want momenteel zie ik wél het symbool alsof hij draait, maar dat doet hij dus niet (op basis van elektriciteitsverbruik) .... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
aflam schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:21:
ik ben mijn monobloc aan het inregelen en zit nu op een stooklijn van 20/35 en een delta T van 8 graden. Kan iemand mij vertellen wat het effect van de delta t op de temperatuur is? Als ik deze naar 5 zet wat doet dan de pomp? Harder of zachter draaien en hoe reageert de ruimtetemperatuur of watertemperatuur hierop?
Dan moet je eerst vertellen wat je voor Wp hebt. Bij de H serie is het antwoord anders dan bij de J serie.
Bij mijn H staat de dT op 2 en dan past de Wp de flow aan, wordt veel hoger en comfort idem. Bij de J kan je de waarden allemaal exact instellen.

[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 16-11-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
sjimmie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:26:
Ik heb hetzelfde probleem en het lijkt ook niet consistent te zijn. Ik heb zelfs het ledje uit de thermostaat gesoldeerd en de sensor een andere plek gegeven, maar het probleem blijft. Soms bij 20.4 uit, soms tot over de 21 voor hij uit gaat bij een ingestelde temperatuur van 20. Vervolgens denk je, pas de correctie van -2 naar 1,5 aan en dan word het weer 18 graden voor hij een keer aan springt en met pech zelfs eronder.
Ik heb inmiddels een relais gekocht en ga de pomp via de tado als aan/uit thermostaat gebruiken via CN2. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
S2000jan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:38:
[...]
Als ik 1 graad hoger zet op het paneel, dan vind ik het weer te warm ineens (dan komen we bijna uit op 22°)
klopt. dat is wat ik zei, het gevolg van de grote hysterese. En dus daarom is een losse thermostaat doorgaans nuttiger (als je een thermostaat nodig hebt). Er zijn mensen die die grote hysterese prima vinden, maar andere mensen vinden dat niet prettig. En omdat je er niks aan kan veranderen, los je dat alleen op met een andere thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
ok bedankt wederom @sjimmie

en @-NRG- .... ik denk dat voor mijn 'gemoedsrust' een externe thermostaat de betere optie gaat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
S2000jan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:38:
[...]

Goh, het probleem is nu dat de WP bij een krappe 20° en een buitentemp van 12° nét niet wil beginnen met verwarmen. Als ik 1 graad hoger zet op het paneel, dan vind ik het weer te warm ineens (dan komen we bijna uit op 22°)

en on top of that: met die app (of op het paneel) kan ik er zelfs niet aanuit wanneer die nu wel of niet draait want momenteel zie ik wél het symbool alsof hij draait, maar dat doet hij dus niet (op basis van elektriciteitsverbruik) .... ?
De thermostaat werkt bij de pana volgens heel wat regeltjes. Het begint slechts met een aan van de thermostaat, daarna gaan, cynisch gezegd, de kaboutertjes bepalen hoelang het duurt voor jij het te koud krijgt. Voor mij reden om niet met een thermostaat te werken. Als je met een stooklijn werkt, kan je de Wp zo instellen dat er gewerkt wordt met de watertemperatuur i.p.v een thermostaat. Je kunt dan in dat kastje wat je nu hebt aangesloten je stooklijn shiften tussen -5 en +5. Loopt de stooklijn goed, dan shift je 0, ie het te koud dan shift 1 of 2. Wil je een heel snelle reactie van de Wp dan doe je +3, blijft er even bij staan en dan weer 1 of 0. De nummertjes in de handleiding van de J serie zijn wat anders als bij mij van de H serie, maar de principes zijn gelijk.

Je zet de stooklijn in en verandert de instelling bij zone, of beter nog, je gaat met je installateur aan de gang

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GC6XGBbx3spc2bJ0VCxEn0a_SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gG0GjHhOIkx0P6uRRb1R29l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYKdojCvgyUGDpvCCqX-crRjvEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrNhDQyjey7Ihu1NocBMEvXk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar bij thermostaat maakt ie even goed gebruik van de stooklijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Met een stooklijn zonder thermostaat is de kamertemperatuur afhankelijk van de balans tussen de watertemperatuur en de omgeving. Wat ik al eerder aangaf, niet overal werkt WAR goed zonder thermostaat. Bij @t.oswald wel, bij mij niet.
@MikeyMan meestal wel ja. tenzij je de stooklijn op "direct" zet (of min en max hetzelfde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2000jan
Als ik mijn installateur nu nog eens aan de lijn kreeg hé .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
-NRG- schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:47:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem en het lijkt ook niet consistent te zijn. Ik heb zelfs het ledje uit de thermostaat gesoldeerd en de sensor een andere plek gegeven, maar het probleem blijft. Soms bij 20.4 uit, soms tot over de 21 voor hij uit gaat bij een ingestelde temperatuur van 20. Vervolgens denk je, pas de correctie van -2 naar 1,5 aan en dan word het weer 18 graden voor hij een keer aan springt en met pech zelfs eronder.
Ik heb inmiddels een relais gekocht en ga de pomp via de tado als aan/uit thermostaat gebruiken via CN2. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Ik hoor graag je ervaring. Doe dit zelf via CN4 maar wilde nog steeds het ook eens via CN2 proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
S2000jan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:02:
Als ik mijn installateur nu nog eens aan de lijn kreeg hé .....
Moet je hem een beloning in het vooruitzicht stellen. Begreep dat de prijs voor geluk niet zo belangrijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

t.oswald schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:03:
[...]

Ik hoor graag je ervaring. Doe dit zelf via CN4 maar wilde nog steeds het ook eens via CN2 proberen
CN2 is de aansluiting die je zou moeten gebruiken voor thermostaatbediening. CN4 is meer voor gebouwbeheersystemen die gooit gewoon de hele unit uit.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 16-11-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
flippy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:18:
[...]

CN2 is de aansluiting die je zou moeten gebruiken voor thermostaatbediening. CN4 is meer voor gebouwbeheersystemen die gooit gewoon de hele unit uit.
Hier konden we het in oktober ook al niet over eens worden. Ik blijf zeggen dat het hele proces na schakeling van het relais op CN4 ongeveer drie minuten duurt en niet “pats boem” is. Voor het gedrag bij een defrost moet ik nog even wachten. Nog nooit een defrost gehad met de Wp uit, zou ik moeten forceren als er een defrost voor de deur staat en die gelegenheid heb ik dit seizoen nog niet gehad. Komt nog wel want ik wil het absoluut weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ook helemaal niet nodig...
Gewoon eerst alles tweaken en dan zorgen dat je WAR snapt..
Leg je een andere thermostaat ergens neer, en daar kun je je stooklijn op aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CN4 overrult CN2. Het is niet hetzelfde ondanks dat hetzelfde effect word behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:40:
[...]

Ja iknow... Maar kan echt niet vooruit met Grafana... Teveel code voor mijn gebrek aan programmeerkennis.
Influx aan de praat momenteel, gevoed vanuit domoticz.

Had in Domoticz al wat scripts geprobeerd voor COP uit de TS, maar dat leidt niet echt ergens toe.
Althans, heb alleen waardes tijdens een run en het totaliseert niet. En zie op basis van de kWh meter nog pieken van 10+

[Afbeelding]
Dan gebruik wss je de output van de heishamon
En geen extra S0 oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Noutie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:49:
[...]

Ligt aan je inhoud van je systeem.
Als je oude radiatoren hebt, heb je meer volume.
Meer de vraag hoe ziet je systeem er in totaal uit.
Thermostaat kranen? Staat alles volledig open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
S2000jan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:53:
ok bedankt wederom @sjimmie

en @-NRG- .... ik denk dat voor mijn 'gemoedsrust' een externe thermostaat de betere optie gaat zijn :)
Ligt aan of je echt een zuinige wp wilt hebben
Stel jezelf een doel om over 2 jaar alles en beetje te snappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
Dylantje2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:44:
[...]

Ligt aan of je echt een zuinige wp wilt hebben
Stel jezelf een doel om over 2 jaar alles en beetje te snappen
zo geduldig ben ik niet, maar 't zal wel moeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:39:
[...]

Dan gebruik wss je de output van de heishamon
En geen extra S0 oid?
Nee gebruik wel de S0 sensor. Dat is me nog net gelukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:50:
[...]

Nee gebruik wel de S0 sensor. Dat is me nog net gelukt ;)
Welke script en wat heb je voor sensoren in domoticz?
Wat heb je in Domoticz als push optie staan direct of als data veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
S2000jan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:45:
[...]

zo geduldig ben ik niet, maar 't zal wel moeten :)
Zou ik doen, k was oooook eeerg ongeduldig maar de rust kan redden..

https://gathering.tweaker...message/73397752#73397752
Als je hier eens mee start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:55:
[...]

Welke script en wat heb je voor sensoren in domoticz?
Wat heb je in Domoticz als push optie staan direct of als data veranderd?
Gebruik dit script, vrije interpretatie uit de openingspost:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
return {

on = {
        timer = {
            'every minute'       
        --devices = { 
                  -- 12901    -- NR: WP-Verbruik
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = "WP-COP Pana Device HM"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1]                                  -- Flow L/min [ is % device ]
        local flowinstValue = domoticz.devices(303).rawData[1]                                      -- Flow custom sensor ivm liters /minuut   Pump_Flow
        --local flowinstValue = 16                                                                  -- Flow L/min  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(294).rawData[1]                                       -- Temperature Heatpump out                Main_Outlet_Temp
        local tempreturnValue = domoticz.devices(295).rawData[1]                                    -- Temperature Heatpump return             Main_Inlet_Temp
        local powerHeatpump = domoticz.devices(386).rawData[1] --+ domoticz.devices(387).rawData[1]) -- HEatpump power adsorbed in watt         s0_1 + s0_2
        local frequentie = domoticz.devices(310).rawData[1]                                         -- HEatpump frquentie in Herz              Compressor_Freq  
        local sCOP = domoticz.devices(442)                                                          -- Cop (dummy- custom sensor W/W )         WP COP NR DZ     

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 60 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 11 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80

--if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15  and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=442'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP NR DZ
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=443'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --WP  Vermogen direct Pana  HM
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=442'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP NR DZ
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=443'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP  Vermogen direct Pana  HM
        end     

end

}

Spul naar influxdb pushen lukt wel, heb ik nu op 'on change' staan.
En in influxdb heb ik het bij gods gratie wel voor elkaar om iets van data te presenteren.
Maar grafana is vervolgens helemaal een zwarte doos voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:03:
[...]

Gebruik dit script, vrije interpretatie uit de openingspost:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
return {

on = {
        timer = {
            'every minute'       
        --devices = { 
                  -- 12901    -- NR: WP-Verbruik
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = "WP-COP Pana Device HM"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1]                                  -- Flow L/min [ is % device ]
        local flowinstValue = domoticz.devices(303).rawData[1]                                      -- Flow custom sensor ivm liters /minuut   Pump_Flow
        --local flowinstValue = 16                                                                  -- Flow L/min  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(294).rawData[1]                                       -- Temperature Heatpump out                Main_Outlet_Temp
        local tempreturnValue = domoticz.devices(295).rawData[1]                                    -- Temperature Heatpump return             Main_Inlet_Temp
        local powerHeatpump = domoticz.devices(386).rawData[1] --+ domoticz.devices(387).rawData[1]) -- HEatpump power adsorbed in watt         s0_1 + s0_2
        local frequentie = domoticz.devices(310).rawData[1]                                         -- HEatpump frquentie in Herz              Compressor_Freq  
        local sCOP = domoticz.devices(442)                                                          -- Cop (dummy- custom sensor W/W )         WP COP NR DZ     

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 60 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 11 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80

--if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15  and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=442'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP NR DZ
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=443'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --WP  Vermogen direct Pana  HM
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=442'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP NR DZ
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=443'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP  Vermogen direct Pana  HM
        end     

end

}

Spul naar influxdb pushen lukt wel, heb ik nu op 'on change' staan.
En in influxdb heb ik het bij gods gratie wel voor elkaar om iets van data te presenteren.
Maar grafana is vervolgens helemaal een zwarte doos voor me.
Deze werkt.
Heb je ook onderaan ALLE idx vervangen voor de goede?

En je zou data push op direct kunnen zetten

Grafana is niet te moeilijk.
Maar ook met screendump, heb niet veel aan te moeilijk Waar loop je tegenaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:06:
[...]

Deze werkt.
Heb je ook onderaan ALLE idx vervangen voor de goede?

En je zou data push op direct kunnen zetten

Grafana is niet te moeilijk.
Maar ook met screendump, heb niet veel aan te moeilijk Waar loop je tegenaan
Ja IDXen zijn juist.
Script werkt ook wel, maar krijg alleen bovenstaande grafiek. Geen totalisering over de maand of andere periode.

Punt mbt direct is overigens wel een goede. Waarde kan natuurlijk lange tijd hetzelfde zijn. Zal dat wijzigen, maar gok zomaar dat de uitkomst daarvan niet verandert.

mbt grafana; ik heb de datasource toegevoegd, maar vervolgens komt het aan op queryen, en daar heb ik totaal geen kaas van gegeten. Zelfs de 'explore' knop vraagt om een query.
Had gehoopt dat het een beetje drag and drop was. Formules bouwen kan ik wel, maar heb precies 0 programmeerervaring.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:11:
[...]

Ja IDXen zijn juist.
Script werkt ook wel, maar krijg alleen bovenstaande grafiek. Geen totalisering over de maand of andere periode.

Punt mbt direct is overigens wel een goede. Waarde kan natuurlijk lange tijd hetzelfde zijn. Zal dat wijzigen, maar gok zomaar dat de uitkomst daarvan niet verandert.

mbt grafana; ik heb de datasource toegevoegd, maar vervolgens komt het aan op queryen, en daar heb ik totaal geen kaas van gegeten. Zelfs de 'explore' knop vraagt om een query.
Had gehoopt dat het een beetje drag and drop was. Formules bouwen kan ik wel, maar heb precies 0 programmeerervaring.
Laat je setting van grafana op je COP display eens zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:17:
[...]

Laat je setting van grafana op je COP display eens zien
Zou wel willen, maar het lukt me uberhaupt niet om enige data te presenteren. Of uberhaupt te vinden.

Wat ik zeg; als er een query nodig is om data te ontsluiten ben ik lost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:22:
[...]

Zou wel willen, maar het lukt me uberhaupt niet om enige data te presenteren. Of uberhaupt te vinden.

Wat ik zeg; als er een query nodig is om data te ontsluiten ben ik lost.
Wat heb je wel en niet werkend dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:26:
[...]

Wat heb je wel en niet werkend dan?
Domoticz werkt aardig... Bij grafana ben ik gestrand bij het toevoegen van de datasource.

Volgens mij is de volgende stap het toevoegen van een dashboard, en dan wordt er al om queries gevraagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8kfOKaKQx39MbF8fTPx-NkFKlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s7OkZMKzeOAaodQDcw2HrkQn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:27:
[...]

Domoticz werkt aardig... Bij grafana ben ik gestrand bij het toevoegen van de datasource.

Volgens mij is de volgende stap het toevoegen van een dashboard, en dan wordt er al om queries gevraagd:

[Afbeelding]
Dit ook ?
Het groen vinkjeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4AvbcrWHs9UgiMxMgDWull12Zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G8CI9t3WK25BCJgWAN6kkUf4.png?f=fotoalbum_large

Als je deze hebt.

Dan een panel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkQYwoj2NXP_1Uc_7B0J3znhW3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PEMoCY5CpVDdMTOn0cUY6XdI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:31:
[...]

Dit ook ?
Het groen vinkje[Afbeelding]

Als je deze hebt.

Dan een panel:
[Afbeelding]
Hij zegt '3 buckets found'.

Panel ga ik even naar kijken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
En de goede DB pakken natuurlijk!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7ewe5Wi2cOKAhxBOnjG3Vjt3Qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jfiJFHyLw78JVySbtEJNjk9u.png?f=user_large

En dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gF-ib-p3vmeQ00B8wtbdh59Xkj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMTdqIzD1BRI1L736DLEUZyL.png?f=fotoalbum_large

En
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7LREAXhDMOXAeVxest8nF48cGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y5p1eDvri4Io4rIYxFOqGW8v.png?f=fotoalbum_large

En dan pas:!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpg3AQ5iZcN12Y40K6NAbmX8FGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qv82o6lUhR91vmjlHBsAFKJe.png?f=user_large

En niet vergeten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPSgdJ2Cu07IPP5c-DaHfq51BEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SEkVSWOi7e2CfHTGIBQq7pOH.png?f=user_large

[ Voor 71% gewijzigd door Dylantje2 op 16-11-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Wegens de levertijden situatie kun je soms kijken maar alternatieven. Zo kun je nu een enkelfase 12kW Panasonic kopen, WH-MDC12H6E5. Maar dat is een beetje onzalig op een 3x25A aansluiting.
In principe is het warmtepomp deel wel op een 20A groep te draaien lijkt het. Alleen zit er een backup element in van 6kW, die dan al snel een fase van 25A overschrijdt. Zal die dan op 3kW te zetten zijn (en op andere fase)? Dan kan het wel gaan werken.
Met rekening houden in groepenkast fase verdeling.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@MikeyMan
lees dit eens door, ik heb er veel van opgestoken.
https://www.domoticz.com/...5530bea84249b7d5f#p138948

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-08 10:34
t.oswald schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:40:
[...]

Dan moet je eerst vertellen wat je voor Wp hebt. Bij de H serie is het antwoord anders dan bij de J serie.
Bij mijn H staat de dT op 2 en dan past de Wp de flow aan, wordt veel hoger en comfort idem. Bij de J kan je de waarden allemaal exact instellen.
de J serie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

!null schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:47:
Wegens de levertijden situatie kun je soms kijken maar alternatieven. Zo kun je nu een enkelfase 12kW Panasonic kopen, WH-MDC12H6E5. Maar dat is een beetje onzalig op een 3x25A aansluiting.
In principe is het warmtepomp deel wel op een 20A groep te draaien lijkt het. Alleen zit er een backup element in van 6kW, die dan al snel een fase van 25A overschrijdt. Zal die dan op 3kW te zetten zijn (en op andere fase)? Dan kan het wel gaan werken.
Met rekening houden in groepenkast fase verdeling.
grootste probleem is veel belangrijker: 12kW is veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De laatste regel is waar het op mis gaat... 'create a dashboard'... :P

Hij vraagt om een query en alle dingen die ik bij @Dylantje2 zie, zie ik niet. Is helemaal leeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8l2Py5XXgN6H_DmNB9uegR_7P4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2OqphS6b3d0J4iauPlzp6u0Q.png?f=fotoalbum_large

Niet de simpele drag and drop tool die ik had gehoopt dat het was.
Maar tis hier sowieso redelijk offtopic.

[ Voor 44% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:34:
[...]

De laatste regel is waar het op mis gaat... 'create a dashboard'... :P

Hij vraagt om een query en alle dingen die ik bij @Dylantje2 zie, zie ik niet. Is helemaal leeg:

[Afbeelding]

Niet de simpele drag and drop tool die ik had gehoopt dat het was.
Maar tis hier sowieso redelijk offtopic.
Niet echt off topic gaat ook over eigenaar en wp en dashboard..

Maar je db staat niet als basis. [ ik mis basis eracher ]
Wat heb je voor devices die je door stuurt naar domoticz?
Zet er eens wat meer in

En je hebt een dashboard toch?
Die is links gewoon in te stellen

En dan kies je een metertje of grafiek oid rechts bovenin
Daarna queri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Dylantje2 Basis heb ik inderdaad niet staan. Dit zijn de opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyoKxLhCcJEVoNkAul0pqMjdv-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nbpkgrkg1t5TS4Th4zcD27R0.png?f=user_large

Stuur momenteel deze door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngrmRSUe8VPQNLTN1gfJf63D0UY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kDWKHpQTd6lyyMXS3HSTHNfJ.png?f=fotoalbum_large
Zojuist op Direct gezet.

Zie deze ook netjes in influx zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
je had groen vinkje.?
En op default dan

Dan welk dashboard en welke grafiek/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Heb je de database toegevoegd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dauHwyrmk-5QKdR2VQoK8KxOI64=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ImMW6SnS4H3T9nHQx7NDVENy.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
flippy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:53:
[...]

grootste probleem is veel belangrijker: 12kW is veel te veel.
Mwah, op zich mee eens, maar niet veel te veel.

Bij dit oude vrijstaande huis is er nu al gesleuteld aan de CV temperatuur, dus minder kW output in de woonkamer en dat is al te merken, en zo koud is het nog niet eens. Hiermee wordt effectief onder de 9kW gegaan, en het is wel duidelijk dat de 9kW altijd gehaald moet kunnen worden bij dit oude vrijstaande huis.
12kW is zeker meer dan nodig is, maar ook weer niet veel te veel. 9kW is het minimum, dit is slechts 1 trede hoger / te hoog.

Dus ja, ik heb liever een 9kW en dan liefst 3 fase. Maar dan heb je hem mogelijk voor de volgende winter pas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yup.

Zie boven en:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yjor3LaHDevAWB3EOTHLTtWdkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ul6aud8lISOdbGaWJPUXnVM1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:24:
je had groen vinkje.?
En op default dan

Dan welk dashboard en welke grafiek/?
Yes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmUkEhuyWOWBUYVNprAk_zp69As=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B6MwcxbtybhVrIxz3ntgy7eJ.png?f=user_large

and yes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pb1di7BsA6XP16axTWi0H1XWKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UT3vY69OBdXtaOcIx29msbhD.png?f=user_large

Dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv3ckOqZueGkIV0T3Fb0bee2VtY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8ufnG7lIaH11WIfibkyYVBFT.png?f=user_large

Na 'add panel' kom ik op hetzelfde scherm als eerder. Heb time series geselecteerd, maar kom hier met een leeg query scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH0lZBi9EnvTRFefgsSJMSnwiQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHp5giI4idLCNNEgw0C9mDkJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2022 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

!null schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:57:
[...]

Mwah, op zich mee eens, maar niet veel te veel.

Bij dit oude vrijstaande huis is er nu al gesleuteld aan de CV temperatuur, dus minder kW output in de woonkamer en dat is al te merken, en zo koud is het nog niet eens. Hiermee wordt effectief onder de 9kW gegaan, en het is wel duidelijk dat de 9kW altijd gehaald moet kunnen worden bij dit oude vrijstaande huis.
12kW is zeker meer dan nodig is, maar ook weer niet veel te veel. 9kW is het minimum, dit is slechts 1 trede hoger / te hoog.

Dus ja, ik heb liever een 9kW en dan liefst 3 fase. Maar dan heb je hem mogelijk voor de volgende winter pas :+
Je moet het minimale vermogen van de unit wel kwijt kunnen. Das voor de t-caps rond de 4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:17:
[...]

Je moet het minimale vermogen van de unit wel kwijt kunnen. Das voor de t-caps rond de 4 kW.
Dat weet ik en dat is daar geen probleem.

Pagina: 1 ... 61 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.