Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 118 Laatste
Acties:
  • 691.792 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
thehog schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:18:
Zitten hier toch op tweakers 😆
de ene tweaker schudt alle vormen van code zo uit z'n mouw, de andere vindt heishamon al een hele grote stap. en dan hebben veel tweakers nog rekening te houden met de waf.
overigens denk ik dat door de plotseling explosief gegroeide wens voor een wp het aantal basis-tweakers met een wp-wens ook explosief is gegroeid. en die gaan niet meteen allemaal zelf aan het coden.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 22:03
sjimmie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:12:
[...]

de ene tweaker schudt alle vormen van code zo uit z'n mouw, de andere vindt heishamon al een hele grote stap. en dan hebben veel tweakers nog rekening te houden met de waf.
overigens denk ik dat door de plotseling explosief gegroeide wens voor een wp het aantal basis-tweakers met een wp-wens ook explosief is gegroeid. en die gaan niet meteen allemaal zelf aan het coden.
Coden is wat anders dan een paar domotica tools aan elkaar knopen. Vergelijk het met het installeren van een monoblock tov een split unit :)

Als @Dylantje2 het kan.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Als ik die sheet bekijk ben ik 1 van de weinige die een 5 kW heeft besteld... Hopelijk is dat in mijn voordeel... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:01

Crazy-

Best life ever

verkeerde topic ..

[ Voor 95% gewijzigd door Crazy- op 16-08-2022 12:47 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Beekforel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:51:
Als ik die sheet bekijk ben ik 1 van de weinige die een 5 kW heeft besteld... Hopelijk is dat in mijn voordeel... :X
Toevallig van de week nagevraagd bij Carboy - ik heb een 9 besteld maar kan (na aanschaf WPB) ook toe met een 7. Blijkt dat het qua levertijd niet gek veel uitmaakt, alles is op het moment schaars. Er is geen peil op te trekken welke eerder komt. Denk dat dat voor de 5 ook geldt.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
In afwachting van de levering van de Pana ben ik me ook aan het oriënteren op de monitoring/besturing. Al een en ander gelezen over het Heishamon boardje. Op zich een prima oplossing, maar daar komt nog wel een en ander extra's bij kijken. Bijv. aanschaf van een RPi of nuc om Home Assistant op te installeren en dan het een en ander configureren en uitbreiden (weinig ervaring mee).

Ik kan ook kiezen voor de Panasonic CZ-TAW1 en gebruik maken van de Aquarea Service Cloud / Smart Cloud. Lijkt wat betreft investering in tijd en geld minder te kosten. Ik lees hier en daar dat de waarden die Panasonic toont niet geheel betrouwbaar zijn en die van de Heishamon wel. Nu is de vraag of je op een of andere manier die waarden die Panasonic toont betrouwbaar(der) kunt maken? Ik kon weinig vinden over het kalibreren van de Pana.

[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 16-08-2022 15:32 . Reden: typo's ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:14
hansvk schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:27:
In afwachting van de levering van de Pana ben ik me ook aan het oriënteren op de monitoring/besturing. Al een en ander gelezen over het Heisamon boardje. Op zich een prima oplossing, maar daar komt nog wel een en ander extra's bij kijken. Bijv. aanschaf van een RPi of nuc om Home Assistant op te installeren en dan het een en ander configureren en uitbreiden (weinig ervaring mee).

Ik kan ook kiezen voor de Panasonic CZ-TAW1 en gebruik maken van de Aquarea Service Cloud / Smart Cloud. Lijkt wat betreft investering in tijd en geld minder te kosten. Ik lees hier en daar dat de waarden die Panasonic toont niet geheel betrouwbaar zijn en die van de Heisamon wel. Nu is de vraag of je op een of andere manier die waarden die Panasonic toont betrouwbaar(der) kunt maken? Ik kon weinig vinden over het kalibreren van de Pana.
Uit de pana krijgen beiden dezelfde waarden als input. Bedoeld wordt dat er nog sensoren/waarden gelezen worden die buiten de pana liggen. Bijvoorbeeld waarden uit temperatuurmeters, het verbruik en een Kamstrup warmtemeter.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
sjimmie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:12:
[...]

gewoon doen

Levert je een nieuwe hobby op. En wss geld...
En ik was ook een noob ....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:27:
[...]

gewoon doen

Dat hoef je mij niet te zeggen, ik schrijf al sinds 20 jaar ofzo cpp en heb geen moeite met json, yaml en allerlei api's en koppelingen. Maar wat jouw en mijn interesse is (geworden) hoeven we niet aan anderen op te dringen.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 22:27

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:27:
[...]

gewoon doen

Inderdaad een nieuwe hobby :-) ik denk dat ik meer tijd aan domoticz en later HA heb besteed dan aan de complete installatie van de warmtepomp. Mijn vrouw weet het trouwens zeker 😂

Ik denk dat er wel markt is voor een vooraf geïnstalleerde heishamon inclusief een odroid met HA en mqtt. Als ik je vertel dat de gemiddelde noob in dat avontuur met gemak een 40uir keijt raakt 😋🙈

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 18-08-2022 10:04 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Inderdaad een nieuwe hobby :-) ik denk dat ik meer tijd aan domoticz en later HA heb besteed dan aan de complete installatie van de warmtepomp. Mijn vrouw weet het trouwens zeker 😂

Ik denk dat er wel markt is voor een vooraf geïnstalleerde heishamon inclusief een odroid met HA en mqtt. Als ik je vertel dat de gemiddelde noob in dat avontuur met gemak een 40uir keijt raakt 😋🙈
Andere discussie, maar ja komkommertijd, en nieuwe pompen..:-(

Ik denk dat vooraf geïnstalleerd enz enz
Kansloos is, zoveel parameters. En vooraf met HA, niet om te zeuren, maar volgens mij is de leercurve van Domoticz vlakker...

Grafana heb je eigenlijk nodig lijkt mij, maar die ook nog eens erbij op zetten:-)/

Maar toch de vraag, HA of Domoticz? als je ze beiden kent....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 12:11
Offtopic: Natuurlijk HA. Domoticz is zo hopeloos verouderd en het ziet er niet meer uit anno 2022. De HA community is ook vele malen groter.

Afijn: Nog twee maandjes en we kunnen weer beginnen met het stookseizoen :D

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Andere discussie, maar ja komkommertijd, en nieuwe pompen..:-(

Ik denk dat vooraf geïnstalleerd enz enz
Kansloos is, zoveel parameters. En vooraf met HA, niet om te zeuren, maar volgens mij is de leercurve van Domoticz vlakker...

Grafana heb je eigenlijk nodig lijkt mij, maar die ook nog eens erbij op zetten:-)/

Maar toch de vraag, HA of Domoticz? als je ze beiden kent....
inderdaad off topic maar toch:
Ik heb beide processen mogen doorlopen en voor zeker HA en icm Odroid, gratis tip (daarvoor zitten we hier toch) je hebt op marktplaats een aanbieder met Odroid inclusief voorgeinstalleerde HA, dus als je nog wat vakantiegeld over hebt? Hij heeft mij top geholpen. zoekwoord Home Assistant Blue betreft Nick en dan begint je hobby 2.0

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• t.oswald
ErikVers schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Ik ben best benieuwd naar wat het voor je 5H heeft gebracht. Wat is je “top drie”?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

inderdaad off topic maar toch:
Ik heb beide processen mogen doorlopen en voor zeker HA en icm Odroid, gratis tip (daarvoor zitten we hier toch) je hebt op marktplaats een aanbieder met Odroid inclusief voorgeinstalleerde HA, dus als je nog wat vakantiegeld over hebt? Hij heeft mij top geholpen. zoekwoord Home Assistant Blue betreft Nick en dan begint je hobby 2.0
Ik heb domoticz..
En ga niet over kost me te veel tijd...[ en dat heb ik echt niet, daarnaast heel veel werkend wat mss in HA wel niet werkt ]
Ik was meer benieuwd naar je objectieve verschillen. Ha of Domoticz

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Ik ben best benieuwd naar wat het voor je 5H heeft gebracht. Wat is je “top drie”?
Ik had al een domotica voor mijn WP.

Maar de combi heishamon en domoticz heerlijk
Grafana waardoor je grafieken kunt lezen...
Door domotica kun je nog meer fine tunen

• t.oswald
Dylantje2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Ik had al een domotica voor mijn WP.

Maar de combi heishamon en domoticz heerlijk
Grafana waardoor je grafieken kunt lezen...
Door domotica kun je nog meer fine tunen
Maar wat heeft dat concreet dan opgeleverd? Ik herinner me van een paar jaar geleden dat de kaboutertjes niet bepaald naar je wilden luisteren….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Ik heb domoticz..
En ga niet over kost me te veel tijd...[ en dat heb ik echt niet, daarnaast heel veel werkend wat mss in HA wel niet werkt ]
Ik was meer benieuwd naar je objectieve verschillen. Ha of Domoticz
Ok ja dat gaat wat ver in dit topic. Ik had een aantal dingen die niet over konden maar met een omweg is het toch gelukt (somfy via rfxtrx en bijvoorbeeld een 5xS0meter)

Mijn besluit was vooral vanwege de looks en de grotere community: meer mogelijkheden nu en in de toekomst. En na een domoticz crash de sprong genomen. Maar ieder zijn ding en leuk als je keer wel tijd voor hebt om in te verdiepen. Zou gewoon eens parallel zetten met nieuwe hardware dan heb je geen tijdsdruk kun je er rustig in groeien.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Maar wat heeft dat concreet dan opgeleverd? Ik herinner me van een paar jaar geleden dat de kaboutertjes niet bepaald naar je wilden luisteren….
Concreet.
Bepaalde settings die als aanname werden gedaan door grafana inzichtelijk gemaakt werden
Kan nu door automatisch shift te gebruiken de stooklijn aanpassen zodat de lastige dagen minder verbruiken
Dat de sensoren van pana [ allemaal ] ruk zijn ]
Beter tunen omdat je ziet wat er gebeurd.
Bijv hoge LV met lage tmep dat verklaarbaar verbruik oplevert.
Verbruik te zien wanneer Bh erbij komt
Enz enz
En natuurlijk de lol hier :-)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

t.oswald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal kun je die iets uitleggen?

Ik vind vooral leuk om te monitoren en soms wat in te grijpen. (Aan/uit , modus heat or DHW of aanpassen setpoint) Veel automatiseringen gewoon weer stopgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erye0Zan6pEi-FajCUOM8NRgBH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P3xIHyfnsCk8W3Ohqnuva0Ez.png?f=fotoalbum_large

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 18:33

t21

Zou je eens kunnen aangeven welke data van welke sensor komt en via welk protocol?
Ik ben mij aan het verdiepen in de materie en dat zou het e.e.a. voor mij snel inzichtelijker maken.

• t.oswald
ErikVers schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

Ik vind vooral leuk om te monitoren en soms wat in te grijpen. (Aan/uit , modus heat or DHW of aanpassen setpoint) Veel automatiseringen gewoon weer stopgezet.

[Afbeelding]
Wil graag weten of er nog “opbrengst” is die ik kan toevoegen aan de Aquarea Cloud. Autoshift is tot nu toe echt iets wat het comfort enorm heeft verbeterd en uitzetten van de Wp met de CN4 om het standby verbruik te verlagen. Zien er nog meer acties?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvvYEQGjqzRpYPhF12KZV7Z1Q08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z9qSio6fQs0ZhiVDUwIswT1f.png?f=fotoalbum_large

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
ErikVers schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

[Afbeelding]
Heb jij misschien wat goede dashboards die je wil delen? (of misschien iemand anders)?
Ben nu bezig met een clean install te maken met heisha preinstalled met wat dashboards voor de heisha.
Setup werkt vanuit proxmox (ben net afgestapt van een raspberry pi4, werkt te traag als je dingen wil uitproberen)
Ik wil wat clean dashboards opzetten voor zowel mezelf als iemand anders (geen tweaker). Staat dus alleen HA en heishamon op.
Zit te denken... zou ze ook helemaal clean kunnen maken met een standaard login en password. Kan ik een full HA backup delen. Zal daar eens over nadenken.
aangezien geen wifi en geen verdere hardware, zou dat geen probleem moeten zijn. (wel nog even tijd vinden, maar dat is een bekend probleem).
Iets waar ik sowieso naar op zoek ben is een mooie thermostaat ingegratie in HA die werkt met de pana (dus niet die kleine slider)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

t.oswald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Wil graag weten of er nog “opbrengst” is die ik kan toevoegen aan de Aquarea Cloud. Autoshift is tot nu toe echt iets wat het comfort enorm heeft verbeterd en uitzetten van de Wp met de CN4 om het standby verbruik te verlagen. Zien er nog meer acties?
[Afbeelding]
Ikzelf ben fan van live en historisch (2 en 10uur) overzicht van waterflow en hz compressor en tAentR. Dan pak je ongewenst gedrag er zo uit en kun je op de controller eenmalig wat aanpassing doen (setpoint koelen of bijvoorbeeld deltaT)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

t21 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Zou je eens kunnen aangeven welke data van welke sensor komt en via welk protocol?
Ik ben mij aan het verdiepen in de materie en dat zou het e.e.a. voor mij snel inzichtelijker maken.
Als ik het goed heb is er een topic Heishamon dacht dat daar ook genoeg over HA gaat?
Iemand de link voor @t21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

pgeene schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Heb jij misschien wat goede dashboards die je wil delen? (of misschien iemand anders)?
Ben nu bezig met een clean install te maken met heisha preinstalled met wat dashboards voor de heisha.
Setup werkt vanuit proxmox (ben net afgestapt van een raspberry pi4, werkt te traag als je dingen wil uitproberen)
Ik wil wat clean dashboards opzetten voor zowel mezelf als iemand anders (geen tweaker). Staat dus alleen HA en heishamon op.
Zit te denken... zou ze ook helemaal clean kunnen maken met een standaard login en password. Kan ik een full HA backup delen. Zal daar eens over nadenken.
aangezien geen wifi en geen verdere hardware, zou dat geen probleem moeten zijn. (wel nog even tijd vinden, maar dat is een bekend probleem).
Iets waar ik sowieso naar op zoek ben is een mooie thermostaat ingegratie in HA die werkt met de pana (dus niet die kleine slider)
Misschien is dit een begin?
Mochten anderen er wat aan hebben plaats het gerust in de TS of verbouw het naar je eigen inzicht :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erye0Zan6pEi-FajCUOM8NRgBH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P3xIHyfnsCk8W3Ohqnuva0Ez.png?f=fotoalbum_large

Let wel ik heb 2x een Heishamon dus check ff de entity

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
square: false
columns: 1
type: grid
cards:
  - show_state: true
    show_name: true
    camera_view: live
    type: picture-entity
    entity: switch.aquarea_main_power
    name: Warmtepomp Panasonic
    hold_action:
      action: more-info
    image: local/WP12020.png
    aspect_ratio: '16:9'
  - square: true
    columns: 3
    cards:
      - type: gauge
        entity: sensor.aquarea_compressor_frequency
        min: 0
        max: 120
        name: Compressor freq
        needle: true
        severity:
          green: 17
          yellow: 45
          red: 85
        entity: sensor.aquarea_outdoor_pipe_temperature
        name: Outdoor pipetemp
        min: -20
        severity:
          green: 2
          yellow: -7
          red: -20
        max: 40
        entity: sensor.aquarea_outdoor_ambient
        max: 40
        min: -20
        severity:
          green: 5
          yellow: -5
          red: -20
        name: Outdoor ambianttemp
        entity: sensor.aquarea_outlet_temperature
        name: Outlet   temp
        max: 58
        entity: sensor.aquarea_inlet_temperature
        max: 60
        name: Inlet   temp
        entity: sensor.aquarea_outlet_target_temperature
        max: 58
        name: Target temp
        entity: sensor.aquarea_actual_tank_temperature
        max: 90
        name: Tank temperatuur
        severity:
          green: 35
          yellow: 51
          red: 70
        entity: sensor.aquarea_pump_flow
        max: 25
        severity:
          green: 0
          yellow: 12
          red: 16
        entity: sensor.wp1_s0_w
        name: S0 Meter WP1
        max: 2400
        severity:
          green: 0
          yellow: 800
          red: 1600

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/919212ptgN_XAWOn2yZF69yG_Wc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MdBWfKM7OuE3qqtUBh5Z2GMk.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
cards:
  - type: entities
    entities:
      - entity: switch.aquarea_main_power
      - entity: sensor.aquarea_defrost_state
      - entity: input_select.heishamon_heatmode
      - entity: input_select.heishamon_quietmode
      - entity: sensor.kamer_thermostaat
    state_color: true
    title: Warmtepomp Pansonic Bediening
  - type: custom:numberbox-card
    border: false
    entity: input_number.heishamon_heatshift
    delay: '2000'
  - type: custom:numberbox-card
    border: false
    entity: input_number.heishamon_tank_temp
    delay: '2000'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJYDSSRotei0eOELgC_eVNch2u0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5QoJSQoPqOO79qwAFRdYTLcn.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: history-graph
entities:
  - entity: sensor.aquarea_compressor_frequency
  - entity: sensor.aquarea_outlet_temperature
  - entity: sensor.aquarea_outdoor_pipe_temperature
  - entity: sensor.aquarea_inlet_temperature
  - entity: sensor.aquarea_actual_tank_temperature
  - entity: sensor.wp1_s0_w
  - entity: sensor.aquarea_outdoor_ambient
hours_to_show: 2
refresh_interval: 0
title: Panasonic Warmtepomp Data 2uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhMNyuqcYtcMXmk9G9MvfKPpW90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T19De2jOLgjQY5g0VVACLtAs.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
cards:
  - type: history-graph
    entities:
      - entity: sensor.aquarea_compressor_frequency
      - entity: sensor.aquarea_outlet_temperature
      - entity: sensor.aquarea_outdoor_pipe_temperature
      - entity: sensor.aquarea_inlet_temperature
      - entity: sensor.aquarea_actual_tank_temperature
      - entity: sensor.wp1_s0_w
      - entity: sensor.aquarea_outdoor_ambient
    title: Panasonic Warmtepomp Data 10uur
    hours_to_show: 10
  - type: history-graph
    entities:
      - entity: sensor.aquarea_defrost_state
    hours_to_show: 10
    title: Defrost state

N.b. om andere niet te frustreren ga ik weer "on topic" dus tag me gerust maar dan svp in het HA of Heishamon topic :*)

[ Voor 25% gewijzigd door ErikVers op 18-08-2022 15:10 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vervelend bericht voor alle Panasonic liefhebbers die een warmtepomp hebben besteld en nog wachten op aflevering medio? Per 1 oktober aflevering gaan de prijzen met 6% omhoog!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKYlKRkxYyH9_gVdB-cqm2envu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zIMXuWNtOHRRg4RRT0Ken1Gl.png?f=user_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Carboy54 Jammer maar niet heel onverwacht... Betekent dat ook dat jouw prijzen 6% omhoog gaan? Meen me te herinneren dat je een (deel van de) prijsverhoging zelf zou opvangen?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bra-Jo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:02:
@Carboy54 Jammer maar niet heel onverwacht... Betekent dat ook dat jouw prijzen 6% omhoog gaan? Meen me te herinneren dat je een (deel van de) prijsverhoging zelf zou opvangen?
Klopt. Ik heb de prijsverhoging van 1 juli voor 50% voor eigen rekening genomen. Dat gaat nu helaas niet meer lukken :-)

Als de administrator hier moeite mee heeft graag verwijderen :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Carboy54 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Klopt. Ik heb de prijsverhoging van 1 juli voor 50% voor eigen rekening genomen. Dat gaat nu helaas niet meer lukken :-)

Als de administrator hier moeite mee heeft graag verwijderen :-)
Dan hoop ik maar dat die van mij voor oktober geleverd wordt, maar mijn geluk in het leven kennende zal dat wel niet. :P Tnx!

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Bra-Jo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Dan hoop ik maar dat die van mij voor oktober geleverd wordt, maar mijn geluk in het leven kennende zal dat wel niet. :P Tnx!
Ik weet niet waar je hem besteld hebt...[ of al betaald ]

Naar ik vernomen heb komt er binnenkort een lading aan.
Dus als je interesse hebt. pm mag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Dylantje2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Tnx voor het aanbod! Maar ik heb m bij Carboy besteld, zou het wel lullig vinden om dan te annuleren bij een mede-forumlid...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Ik doe met bijna alle grote NL distributeurs zaken momenteel en er is nergens zicht op partijen onverkochte pompen hier in Nederland. Er wordt momenteel overal in Europa door hun gezocht naar warmtepompen van Panasonic en de prognose op leveringen lopen inmiddels door hun uit tot wel 2e kwartaal 2023. Het zal met die lading dus wel meevallen! Een paar exotische modellen maar verder zijn de magazijnen leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Gelukkig heb ik vorig jaar al een Panasonic J generatie 5kW aangeschaft :)
Mijn Panasonic werkt alleen nogal anders dan bij de meeste forum leden.
Ik maak geen gebruik van Warm Water (DHW) omdat ik daar (energie efficienter) een aparte (Panasonic) warmtepomp voor heb die ondersteund wordt door zonnecollectoren.

Er is (op een ander deel van dit forum) een groep bezig met een "weersafhankelijke" regeling, maar volgens mij is men inmiddels aardig "doorgeschoten" van met Node-Red automations bouwen naar van alles en nog wat, in ieder geval is het voor mij niet meer echt te volgen.

Wellicht wil / kan iemand mij verder helpen met het volgende:
- Panasonic 5kW Delta-T van 4 graden
- Heishamon via MQTT op Home Assistant
- Geen eigen thermostaat, uitsluitend op basis van Water Temperatuur
- een losse thermostaat (via the cloud) van Honeywell Home (tot op 1/10 graad nauwkeurig) (home assistant)
- vloerverwarming (direct op de WP aangesloten, geen naregeling, anders dan Flow)
- naregeling voor radiatoren op verdieping (via Honeywell), staan in de praktijk nooit open tenzij buiten lager dan -10 graden.

De huidige instellingen:
- Delta-T van 4 graden
- Water temperatuur van max 30 graden
- Automation (HA), die de pomp inschakelt bij een temperatuur in huis van < 21,5 graden
- Automation (HA), die de pomp uitschakelt bij een temperatuur in huis van > 21,4 graden

Wat gebeurd er feitelijk:
Omdat het een Vloerverwarming betreft, duurt het wel even voordat de gewenste temperatuur bereikt is.
Maar doordat de vloer natuurlijk wat langer warmte blijft afgeven, wordt de temperatuur in huis (woonkamer) vaan hoger dan de gewenste 21,5 graden, zeker als de zon aan gaat.
het kan (zelfs in de "winter") zelfs boven de 22,5 graden warm worden.

Waar zou ik jullie hulp bij willen vragen...

Ons huis is zeer goed geïsoleerd en warmt snel op, mede wanneer er Zon is.
In plaats van "alleen naar de temperatuur in huis te kijken" zou ik ook, middels weersvoorspelling en zonmeting, de WP al eerder willen laten uitschakelen (als er zon komt / is)
Maar andersom, wanneer de zon uit gaat, de WP al laten opstarten ook al is de kamer nog warm genoeg.

Als de zon geschenen heeft (zeker voor een paar uur) is de vloer inmiddels weer afgekoeld en heeft deze tijd nodig om weer op te warmen alvorens hij weer warmte af gaat geven.
Het kan dan vrij makkelijk zelfs onder de 20 graden in huis worden is gebleken afgelopen januari.

Ik heb overwogen om een temperatuur sensor aan te brengen in/op de vloer zodat je kan meten wat de feitelijke temperatuur van de vloer is en deze (mede afhankelijk van de buiten temperatuur en uiteraard de weersverwachtingen) al vast op te laten warmen.

Ik zou graag een iets vlakker temperatuurbeeld willen gaan krijgen in huis (altijd 21,5 graden) gedurende het "stookseizoen". Er wordt vanuit huis gewerkt, dus eigenlijk zou het overdag altijd 21,5 graden moeten zijn.
In de praktijk heb ik het afgelopen stookseizoen de temperatuur 24/7 op 21,5 getracht te houden.
Maar zoals gezegd, met de zon gaat dat niet altijd goed.

Laat weten als je vragen of voorstellen hebt.
Bij voorbaat dank, Harpert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
4me2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:52:

- een losse thermostaat (via the cloud) van Honeywell Home (tot op 1/10 graad nauwkeurig) (home assistant)
Naar zoiets wordt door meerdere pana gebruikers gezocht. Vooral dingen als kleine hysterese, smart-koppeling, betaalbaar en leverbaar in NL.
Welke honeywell home? Heb je meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:10
sjimmie schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Naar zoiets wordt door meerdere pana gebruikers gezocht. Vooral dingen als kleine hysterese, smart-koppeling, betaalbaar en leverbaar in NL.
Welke honeywell home? Heb je meer info?
Ik heb die discussie ook gezien, de Tado is daarbij afgeschreven, maar die rapporteert naar HA zelfs op 0,01 nauwkeurigheid (voor wat 't waard is, effectief gaat HA daarna gewoon op tienden sturen).
Ik dacht dat deze afgevallen was vanwege de directe aansturing, maar voor het uitlezen van een temperatuur en daarop regelen is dat prima. Maar volgens mij heb je dan ook niet persé een thermostaat nodig, maar gewoon een goede temperatuursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Ik doe met bijna alle grote NL distributeurs zaken momenteel en er is nergens zicht op partijen onverkochte pompen hier in Nederland. Er wordt momenteel overal in Europa door hun gezocht naar warmtepompen van Panasonic en de prognose op leveringen lopen inmiddels door hun uit tot wel 2e kwartaal 2023. Het zal met die lading dus wel meevallen! Een paar exotische modellen maar verder zijn de magazijnen leeg.
Tsja
De magazijnen zijn niet helemaal leeg.
Alleen voor de verkoop is er niet voor iedereen.
Er wordt gewoon gebouwd, en er zijn installateurs die nou eenmaal voorrang hebben bij een groothandel.

Ik weet niet wat jouw zaak is, qua omvang enz.
Maar er zijn meer wegen naar Rome. O-)
Als je kunt leveren hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Tsja
De magazijnen zijn niet helemaal leeg.
Alleen voor de verkoop is er niet voor iedereen.
Er wordt gewoon gebouwd, en er zijn installateurs die nou eenmaal voorrang hebben bij een groothandel.

Ik weet niet wat jouw zaak is, qua omvang enz.
Maar er zijn meer wegen naar Rome. O-)
Als je kunt leveren hoor ik dat ook graag.
Het probleem zit niet zozeer in de productie maar eerder in de enorme vraag. Er zijn cowboys die de beschikbare warmtepompen aanbieden bij opbod momenteel ja. Ik ga voor de juiste prijs en voorwaarden. Met een inkoopprognose van 400 warmtepompen ben ik continu bezig met de inkoop. Feenstra als voorbeeld een van de grootste installateurs neemt voorlopig geen order meer aan dus dat zegt wat.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Het probleem zit niet zozeer in de productie maar eerder in de enorme vraag. Er zijn cowboys die de beschikbare warmtepompen aanbieden bij opbod momenteel ja. Ik ga voor de juiste prijs en voorwaarden. Met een inkoopprognose van 400 warmtepompen ben ik continu bezig met de inkoop. Feenstra als voorbeeld een van de grootste installateurs neemt voorlopig geen order meer aan dus dat zegt wat.,
Erg benieuwd naar je bedrijf.:-)

En Feenstra heeft andere goudmijntjes.
Een zogenaamde installateur cv keteltjes laten cleanen en storingen voor XX% van de huurwoningen in nl.
WP aansluiten hebben ze de mensen ook niet voor lijkt mij.

De krapte is er, maar ook die wordt gecreëerd. Zie PS5
Ik kan me voorstellen 2 jaar geleden als toen als bedrijf 10-15 wp op voorraad had staan je er aan failliet ging

[ Voor 24% gewijzigd door Dylantje2 op 19-08-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:29:
[...]

Erg benieuwd naar je bedrijf.:-)

En Feenstra heeft andere goudmijntjes.
Een zogenaamde installateur cv keteltjes laten cleanen en sotringen voor XX% van de huurwoningen in nl.
WP aansluiten hebben ze de mensen ook niet voor lijkt mij.
You are welcome :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Bedoel hoe heet je bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Als ik dat vermeld word ik terecht afgestraft door de administrators. ( verboden en meerdere keren gebeurd. verkoop is niet toegestaan ) Maar een goede tweaker vindt mij met 1 muisklik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met DM kan er meer :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37
Even zijn profiel aanklikken en dan warmtepomponline.com.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
Ik maak geen gebruik van Warm Water (DHW) omdat ik daar (energie efficienter) een aparte (Panasonic) warmtepomp voor heb die ondersteund wordt door zonnecollectoren.

Er is (op een ander deel van dit forum) een groep bezig met een "weersafhankelijke" regeling, maar volgens mij is men inmiddels aardig "doorgeschoten" van met Node-Red automations bouwen naar van alles en nog wat, in ieder geval is het voor mij niet meer echt te volgen.

- vloerverwarming (direct op de WP aangesloten, geen naregeling, anders dan Flow)
- naregeling voor radiatoren op verdieping (via Honeywell), staan in de praktijk nooit open tenzij buiten lager dan -10 graden.

De huidige instellingen:
- Delta-T van 4 graden
- Automation (HA), die de pomp inschakelt bij een temperatuur in huis van < 21,5 graden
- Automation (HA), die de pomp uitschakelt bij een temperatuur in huis van > 21,4 graden

Omdat het een Vloerverwarming betreft, duurt het wel even voordat de gewenste temperatuur bereikt is.
Maar doordat de vloer natuurlijk wat langer warmte blijft afgeven, wordt de temperatuur in huis (woonkamer) vaan hoger dan de gewenste 21,5 graden, zeker als de zon aan gaat.

In plaats van "alleen naar de temperatuur in huis te kijken" zou ik ook, middels weersvoorspelling en zonmeting, de WP al eerder willen laten uitschakelen (als er zon komt / is)
Maar andersom, wanneer de zon uit gaat, de WP al laten opstarten ook al is de kamer nog warm genoeg.

Als de zon geschenen heeft (zeker voor een paar uur) is de vloer inmiddels weer afgekoeld en heeft deze tijd nodig om weer op te warmen alvorens hij weer warmte af gaat geven.
Het kan dan vrij makkelijk zelfs onder de 20 graden in huis worden is gebleken afgelopen januari.

Ik heb overwogen om een temperatuur sensor aan te brengen in/op de vloer zodat je kan meten wat de feitelijke temperatuur van de vloer is en deze (mede afhankelijk van de buiten temperatuur en uiteraard de weersverwachtingen) al vast op te laten warmen.

Ik zou graag een iets vlakker temperatuurbeeld willen gaan krijgen in huis (altijd 21,5 graden) gedurende het "stookseizoen". Er wordt vanuit huis gewerkt, dus eigenlijk zou het overdag altijd 21,5 graden moeten zijn.
In de praktijk heb ik het afgelopen stookseizoen de temperatuur 24/7 op 21,5 getracht te houden.

Dit beeld is precies de reden waarom ik het liefste werk met WAR en automatisch shiften van de stooklijn. De overshoot is daarmee niet tot heel matig te voorkomen. De vloer is traag en de zon onverbiddelijk en snel. Maar wel het te lang wachten van de Wp om weer aan te slaan als de ruimtetemperatuur daalt.
Probeer het handmatig eens. Dus 24/7 WAR met een goed ingestelde stooklijn en dan handmatig op de controller -1 of -2 als de zon doorbreekt en de Wp anders zou blijven doordraaien en weer terug naar 0 als de kamertemperatuur iets gaat dalen. Zodra je -2 kiest gaat de Ta vlot met 2 graden omlaag zonder direct effect op de ruimtetemperatuur, dus overshoot blijft, maar zodra je 0 kiest en de Ta weer direct met 2 omhoog gaat, daalt de ruimtetemperatuur niet onder het gewenste niveau. Bij mij is omhoog shiften zodra de ruimtetemperatuur nog 0,1 boven gewenst is, het juiste moment.
Als dit resultaat oplevert, weet je wat te doen met de domotica…… Werken met het weerbericht is waardeloos, niet nauwkeurig genoeg. Heb het ook wel geprobeerd met een lux meter, maar uiteindelijk is de temperatuur van de ruimte volgens mij de bepalende factor.
Ik meet de temperatuur van de ruimte op 0,1 graad en speel met de autoshift tussen de 0 en -1. Bij -2 zal de Wp waarschijnlijk uitgaan, maar als je dan bij dalende temperatuur weer shift naar 0 is die direct weer aan. Uiteindelijk levert dat voor mij een behoorlijk constante temperatuur op, behoudens bij volle zon door mijn lichtkoepels en tijdens het koken, maar geen daling onder de voor mij gewenste temperatuur van 21,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-06 23:21
Goedemorgen,

Enkele jaren geleden heb ik een huis gekocht met een panasonic L/W split warmtepomp.
Panasonic bevalt goed en ik heb daarom een maatje van mij ook voorgesteld om een panasonic monoblock te nemen voor zijn huis uit de jaren 60. Hij gaat dit huis helemaal strippen, isoleren en hij krijgt vloerverwarming door het hele huis.

We hebben een lijstje gemaakt met hetgeen wat we allemaal moet bestellen de WP te installeren.
Het lijstje wil ik eerst compleet maken voordat ik het lijstje door jullie laat controleren.
Het gaat om een 9kW monoblock. De 5,7 en 9 hebben hetzelfde minimale vermogen. De keus is daarom snel gemaakt.

We gaan een DJG WPS300 SWW tapvat installeren.

Onze vragen:

Vraag 1:
Welke temperatuur sensor hebben wij nodig? Er zijn bij de groene energie winkel meerdere varianten.

1: https://www.groene-energi...et-dompelbuis-cz-tk1.html

2: https://www.groene-energi...tsbu-buffervatsensor.html

3: https://www.groene-energi...sor-6mm-met-6m-kabel.html

Vraag 2:
De WP en het SWW tapwater vat komen 20 meter uit elkaar te staan. De kabel kan naar mijn inziens gewoon door de mantelbuis nadat ik hem verlengd heb?

Vraag 3:
Temp sensor moet in ingang H van het vat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg8PcDXNUHVfOOtcvNk1JjNvd1c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w3fOkRbZbYqp8XKj9Z9CH8QG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6b4SFoDsojsQ7fX2eSLNQQ4Jek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sxOTbpuv1Ar7KgXy0r4NHe4u.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mortel op 23-08-2022 08:19 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ter info: afgelopen week meerdere gesprekken gehad met mijn Panasonic distributeurs inzake levertijden. Het probleem wordt met de dag groter. Unaniem wordt inmiddels Q2 in 2023 als realiteit genoemd. De komende maand worden er weinig uitleveringen verwacht. Een van de leveranciers neemt zelfs geen orders meer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 22:03
Oei dat is wel serieus! Wat wordt eigenlijk als hoofdoorzaak gegeven? Chiptekorten of te grote vraag? Of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat betekent dit voor bestaande orders? (die begin 2023 mogelijk geleverd zouden worden)

En bevriest Panasonic nu ook de prijs of blijven ze elk kwartaal de prijs omhoog gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06 22:31
Ergens is dat natuurlijk niet raar of verrassend. De levertijden waren 6 maanden geleden 6 maanden, en die zijn niet gehaald. Tel 8 maanden op bij vandaag en je zit in Q3 2023. Als ik het goed heb begrepen heeft Panasonic daarnaast besloten om adviesprijzen (en dus kostprijs?) Met 6% te verhogen voor afleveringen na 1oktober (let wel, niet bestellingen) dan zou ik daar als leverancier ook niet blij van worden

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

xtr3me schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:47:
Wat betekent dit voor bestaande orders? (die begin 2023 mogelijk geleverd zouden worden)

En bevriest Panasonic nu ook de prijs of blijven ze elk kwartaal de prijs omhoog gooien?
Verwachting is in januari wellicht weer een verhoging. Verhoging is per 1 oktober voor alle nog uit te leveren orders 6% ( 1 juli was 7% ) Van bevriezen is geen sprake. Kijk eens naar de absurde stijgingen van materiaal, transport etc etc. Overigens zit Panasonic nog steeds in de lagere prijscategorieën van de A merken. Concurrenten vragen vaak inmiddels het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-06 20:03

De huidige instellingen:
- Delta-T van 4 graden

Je had al een antwoord van T Oswald, Wat ook hij ook al schreef onderstreep ik hier : zorg er voor dat de stooklijn zo goed als mogelijk is ingesteld... en die instellingen moet je zelf uitzoeken, bijvoorbeeld, een net iets steilere lijn kan net het gewenste comfort betekenen.
Het ene huis koelt snel af die van jou niet, daarbij geen één huishouden is het zelfde, de één vindt 18-20° prima, jij precies 21.5° enz.
Eerst de beste stooklijn vinden daarna fijntunen met handmatig shiften of automatisch shiften via software.

De stooklijn van Panasonic is nog simpel in vergelijking met een w/w wp van Nibe daar zag ik dat de stooklijn met 5 tussenliggende temperaturen kon worden ingesteld.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Carboy54 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:05:
Ter info: afgelopen week meerdere gesprekken gehad met mijn Panasonic distributeurs inzake levertijden. Het probleem wordt met de dag groter. Unaniem wordt inmiddels Q2 in 2023 als realiteit genoemd. De komende maand worden er weinig uitleveringen verwacht. Een van de leveranciers neemt zelfs geen orders meer aan!
Wat ik niet helemaal snap is, wordt er dan nu helemaal niets geproduceerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:29
Beekforel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Wat ik niet helemaal snap is, wordt er dan nu helemaal niets geproduceerd?
De klimaat-veranderingen creeeren productie issues in (oa) China, bv door droogte geen elektriciteit voor fabrieken die onderdelen produceren:

https://www.bloomberg.com...o-suppliers?sref=FwE94DUF

"Panasonic Holdings Corp. halted a materials plant"

Producenten hebben, naast personele issues, moeite om alle onderdelen bij elkaar te krijgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bijzondere tijden. Lijkt mij erg spannend als je orderboek volstaat maar er gaat geen product de deur uit.

Ik zal wel wat extra ruimte maken in m'n houthok. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
....of een nieuwbouwwoning doe een warmtepomp nodig heeft en al in november opgeleverd wordt waarvan de warmtepomp november/december geleverd wordt.... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sinds vandaag ook van de partij met een WH-MXC09J3E8. Mag in de startpost. Heisamon heb ik ook al binnen. Moet nog wel e.e.a. aanpassen aan m'n CV systeem de komende tijd. Wil de robot verdelers vervangen en een tweetal kleppen vervangen door kogelkranen of vaste pijp.

En dan eens zien hoe we het geheel ingeregeld krijgen icm evohome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beekforel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:37:
Bijzondere tijden. Lijkt mij erg spannend als je orderboek volstaat maar er gaat geen product de deur uit.

Ook hout wordt het nieuwe goud. Hele productieketens lopen vast momenteel. Kijk in de automotive industrie gebeurd momenteel hetzelfde. Een van mijn Panasonic distributeurs (geen kleintje ) heeft mij vriendelijk gevraagd geen orders meer toe te sturen omdat het niet te overzien is momenteel. Dat wil wel wat zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

Ook hout wordt het nieuwe goud. Hele productieketens lopen vast momenteel. Kijk in de automotive industrie gebeurd momenteel hetzelfde. Een van mijn Panasonic distributeurs (geen kleintje ) heeft mij vriendelijk gevraagd geen orders meer toe te sturen omdat het niet te overzien is momenteel. Dat wil wel wat zeggen.
Wellicht dat de vraag naar niet-verduurzaming gerelateerde goederen wat gaat afnemen.
Dat mensen nog net iets langer met hun oude auto doen.
Het bouwen van een schuur uitstellen.
Immers door inflatie (die wereldwijd speelt) zullen er grote groepen mensen minder te besteden hebben.
Want de lonen stijgen niet zo snel mee.
De vraag naar relatief eenvoudig te installeren WP'en zoals Panasonic zal imo onverminderd blijven stijgen met de de steeds hogere gasprijzen. Ook als ze veel duurder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beekforel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:37:

Gelezen op de website van Feenstra voor die mensen die zich afvragen waarom het allemaal zo lang duurt:

Door de coronapandemie is er een wereldwijd chip- en elektronicatekort. Dit heeft ook invloed op de productie van hybride warmtepompen. De toegenomen vraag naar warmtepompen door de ontwikkelingen op de gasmarkt draagt daar ook niet aan bij. Dit betekent dat wij op dit moment geen nieuwe aanvragen in behandeling kunnen nemen. Onze excuses hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:59
Carboy54 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:28:
Gelezen op de website van Feenstra voor die mensen die zich afvragen waarom het allemaal zo lang duurt:

Door de coronapandemie is er een wereldwijd chip- en elektronicatekort. Dit heeft ook invloed op de productie van hybride warmtepompen. De toegenomen vraag naar warmtepompen door de ontwikkelingen op de gasmarkt draagt daar ook niet aan bij. Dit betekent dat wij op dit moment geen nieuwe aanvragen in behandeling kunnen nemen. Onze excuses hiervoor.
Ehm, maar dat is toch al heeeel lang bekend?

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 24-08-2022 16:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Ehm, maar dat is toch al heeeel lang bekend?
Klopt maar vragen tweakers hier op het forum zich nog steeds af waarom de uitleveringen zo vertragen bij Panasonic.

Ook op Bloomberg vandaag dat fabrieken van Panasonic in Azie sluiten vanwege watertekort en hoge temperaturen. En dat naast alle chip- en materiaal tekorten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb de warmtepomp om eens te proberen met dit warme weer (moet nog wat knutselen her en der) eens op koel functie geforceerd. En daarbij direct 18 graden ingesteld via het bedieningspaneel.

Gek genoeg zie ik in heishamon:
code:
1
2
3
TOP5    Main_Inlet_Temp 16  °C
TOP6    Main_Outlet_Temp    12  °C
TOP7    Main_Target_Temp    13  °C

En
code:
1
TOP28   Z1_Cool_Request_Temp    20  °C

Dat komt op zich overeen met de door een andere sensor gemeten TA van 12 graden.
Maar waarom gaat ie nog onder de temperatuur zitten als je hem op een directe waarde instelt? :?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 24-08-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:38
Staat je thermostaat op water ipv ruimte?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:51:
Sinds vandaag ook van de partij met een WH-MXC09J3E8. Mag in de startpost. Heisamon heb ik ook al binnen. Moet nog wel e.e.a. aanpassen aan m'n CV systeem de komende tijd. Wil de robot verdelers vervangen en een tweetal kleppen vervangen door kogelkranen of vaste pijp.

En dan eens zien hoe we het geheel ingeregeld krijgen icm evohome.
Als je wat data aanlevert, zet ik je erbij

Koop die heishamon
En stop met evo als advies..
ZSM de ellende er tussenuit schroeven.. links recht, met kraan en voetventiel
Domotica investeren

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Als je wat data aanlevert, zet ik je erbij

Koop die heishamon
En stop met evo als advies..
ZSM de ellende er tussenuit schroeven.. links recht, met kraan en voetventiel
Domotica investeren
Ik heb heishamon, ben ik nu nog -niet heel succesvol- mee aan het rommelen.

Domoticz heb ik ook, maar vind het te instabiel voor iets basaals als verwarming.
EvoHome gaat er niet uit, ik heb echt kamersturing nodig. De hele zuidkant is van glas. Als ik dat allemaal z'n gang laat gaan, is de achterkant loeiheet en de voorkant nog koud.
Linksom of rechtsom, dit moet gaan werken. En eerlijk gezegd werkte het echt helemaal prima.

Heb de WH-MXC09JE8, 3 fase Acquarea met 400 liter boilervat.

Waar ik wel mee aan de gang moet nog:
- Verbruiksmeters toevoegen aan Heishamon
- Een paar thermostaatkleppen uit het systeem vervangen door kogelkranen
- Verdelers vervangen

Als dat niet voldoende werkt, kijken naar een smal en hoog buffervat om toe te voegen, want de ruimte begint wel een probleem te worden.

Overigens wel irritant dat ie zelf ingestelde waardes gaat zitten overrulen. Als ik een harde waarde instel, wil ik niet dat ie daar nog aan gaat lopen kloten. Ongeacht of ik een stooklijn op 18 graden vlak zet of op direct 18 graden, hij gaat er flink onder zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 25-08-2022 11:29 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Ik heb heishamon, ben ik nu nog -niet heel succesvol- mee aan het rommelen.

Domoticz heb ik ook, maar vind het te instabiel voor iets basaals als verwarming.
EvoHome gaat er niet uit, ik heb echt kamersturing nodig. De hele zuidkant is van glas. Als ik dat allemaal z'n gang laat gaan, is de achterkant loeiheet en de voorkant nog koud.
Waar draai je domoticz op?
Als je de stable versie hebt is hij stabiel als een rock.

Nog mooier het kan beiden..
Evohome draait samen met domoticz
https://www.domoticz.com/wiki/Evohome

En juist met domotica kun je zometeen je temperatuur in je kamer mooi regelen.

Alleen je evo kranen icm een warmtepomp is echt ruk.
Daar moet je over nadenken, het zal nooit goed gaan werken, als je kranen hier en daar dicht lopen.
Tweaken van afgifte per ruimte is de oplossing.
Als er 1 kraan dicht gaat lopen dkan je hele systeem gaan stuiteren.

Of wil je je afgifte waterzijdig inregelen, met geautomatiseerde kranen?

[ Voor 18% gewijzigd door Dylantje2 op 25-08-2022 11:33 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Waar draai je domoticz op?
Als je de stable versie hebt is hij stabiel als een rock.

Nog mooier het kan beiden..
Evohome draait samen met domoticz
https://www.domoticz.com/wiki/Evohome

En juist met domotica kun je zometeen je temperatuur in je kamer mooi regelen.
Heb domoticz op een raspberry pi draaien. Inderdaad met evohome erop.
Dat hier nog winst in te halen valt qua aansturing geloof ik overigens meteen ;)

Ben nu nog vooral aan het vechten met node-red overigens. Domoticz mqtt heb ik nu voor elkaar. Totaal geen held met programmeren etc ;)

Ik heb overal vloerverwarming, en laat een stel groepen sowieso open staan. Dat wordt wat makkelijker als ik de goede verdelers heb. Heb nu Robot verdelers met pomp, waar ik overigens wel de thermostaten en voetventielen vanaf heb gesloopt.

Heb nu 21 groepen van rond de 10m2 draaien. 10cm hart op hart. Dus redelijk wat capaciteit. Alleen lijkt het zo te zijn dat de T-Cap niet heel lekker terugtunet mbt koeling.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 25-08-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Heb domoticz op een raspberry pi draaien. Inderdaad met evohome erop.
Dat hier nog winst in te halen valt qua aansturing geloof ik overigens meteen ;)

Ben nu nog vooral aan het vechten met node-red overigens. Domoticz mqtt heb ik nu voor elkaar. Totaal geen held met programmeren etc ;)

Ik heb overal vloerverwarming, en laat een stel groepen sowieso open staan. Dat wordt wat makkelijker als ik de goede verdelers heb. Heb nu Robot verdelers met pomp, waar ik overigens wel de thermostaten en voetventielen vanaf heb gesloopt.

Heb nu 21 groepen van rond de 10m2 draaien. 10cm hart op hart. Dus redelijk wat capaciteit. Alleen lijkt het zo te zijn dat de T-Cap niet heel lekker terugtunet mbt koeling.
rpi 3 ? of welke?
op een GOEDE sd kaart?
En waar heb je node red problemen mee?
Ik ben ook gene held hoor

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

rpi 3 ? of welke?
op een GOEDE sd kaart?
En waar heb je node red problemen mee?
Ik ben ook gene held hoor
Ja, Rpi3. Werkt op zich wel, maar zit er teveel mee te klooien voor verschillende hardware dat er weleens wat omvalt. Niet zozeer dat hij crasht. Das al een hele tijd geleden.

In node red krijg ik de json niet geimporteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfSRKq-HN74ag-gpls00UX-Cmiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/utZOmYZ2ArXKShf7sUYuE3NE.png?f=user_large

Alle stappen gevolgd, nu ff op nodered forum vragen wat het kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 16:22
De T aanvoer gaat soms gerust 2-3 graden onder T setpoint zitten, dat is normaal.

Waar ik wat minder blij mee ben is dat de panasonic wifi module soms ineens het T setpunt op 5 graden lager zet. Ik begrijp er geen reet van, staat ineens de Tsetpunt op 13 graden en krijg ik condens op de vloer. Ik zweer dat ik hem op Taanvoer 18 had gezet. Warmtepomp had er effe 20 kWh door gefietst in een dag, laat groenlinks het maar niet horen 8)7 .

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lollercopter schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:47:
De T aanvoer gaat soms gerust 2-3 graden onder T setpoint zitten, dat is normaal.

Waar ik wat minder blij mee ben is dat de panasonic wifi module soms ineens het T setpunt op 5 graden lager zet. Ik begrijp er geen reet van, staat ineens de Tsetpunt op 13 graden en krijg ik condens op de vloer. Ik zweer dat ik hem op Taanvoer 18 had gezet. Warmtepomp had er effe 20 kWh door gefietst in een dag, laat groenlinks het maar niet horen 8)7 .
2-3? Hij gaat er momenteel vijf graden onder zitten. Hij mikt nu op 13 graden, terwijl ik 18 heb ingesteld.
Kan misschien met de delta t te maken hebben. Nog even uitzoeken wat daarvoor handig is qua instelling bij het koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Ja, Rpi3. Werkt op zich wel, maar zit er teveel mee te klooien voor verschillende hardware dat er weleens wat omvalt. Niet zozeer dat hij crasht. Das al een hele tijd geleden.

In node red krijg ik de json niet geimporteerd:

[Afbeelding]

Alle stappen gevolgd, nu ff op nodered forum vragen wat het kan zijn.
pm me maar..
Ik weet niet welke flow..
Maar je mag de mijne hebben
Staat volgens mij in TS..
mqtt server aanpassen
en dan je dummy idx aanpassen
Die influx is om meteen in grafana zichtbaar te zijn.
maar dat kan ook gewoon via domoticz, output in settings en dan influx.
FF wiki volgen van domoticz grafana

Tip koop een speel bordje en een stable bordje, waar je vanaf blijft. [ oude rpi nog te koop] kun je veel mee ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

pm me maar..
Ik weet niet welke flow..
Maar je mag de mijne hebben
Staat volgens mij in TS..
mqtt server aanpassen
en dan je dummy idx aanpassen
Die influx is om meteen in grafana zichtbaar te zijn.
maar dat kan ook gewoon via domoticz, output in settings en dan influx.
FF wiki volgen van domoticz grafana

Tip koop een speel bordje en een stable bordje, waar je vanaf blijft. [ oude rpi nog te koop] kun je veel mee ]
Ga ik zeker doen! Goede tip van de tweede rpi.

Snap ook echt niet waarom ie die temperatuur zo omlaag blijft duwen. Blijkbaar kan ie het wel kwijt, want hij schaalt nu wel gewoon de output op. Zie 3000watt consumption en 10600 production. Hij kan dus makkelijk verder terug schalen. Maar hij blijft voor 13 graden gaan.

• sailor_dg
Had al eerder aangegeven. Waarschijnlijk staat je sturing op ruimte thermostaat ipv water. Check dat even. Heb je daarnaast voldoende flow?
MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:18:
[...]
Maar hij blijft voor 13 graden gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door sailor_dg op 25-08-2022 12:56 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sailor_dg schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:55:
Had al eerder aangegeven. Waarschijnlijk staat je sturing op ruimte thermostaat ipv water. Check dat even. Heb je daarnaast voldoende flow?

[...]
Staat inderdaad op ruimtethermostaat voorlopig. Die staat nu op 20.

Flow; ik zie 30 liter per minuut langs komen. Hij schaalt hoger dan zn minimale vermogen, dus ik zou haast zeggen dat dat (nu) niet het actuele probleem is. Maar ik weet dat ik daar nog e.e.a. moet oplossen ;)

• sailor_dg
MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Staat inderdaad op ruimtethermostaat voorlopig. Die staat nu op 20.
Daarom gaat ie lager dan je ingestelde stook lijn… hij probeert nu je ruimte naar 18 te brengen ipv het water.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sailor_dg schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Daarom gaat ie lager dan je ingestelde stook lijn… hij probeert nu je ruimte naar 18 te brengen ipv het water.
Ah, check... Makes sense...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
Test maar is met thermostaat op water. Hij zal normaliter Max 1 graad onder je ingestelde waarde koelen. Wanneer hij ze vermogen niet kwijt kan en 2 graden onder de ingestelde waarde komt schakelt ie geloof ik na 2 of 3 minuten uit.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Lollercopter schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:47:

Deel eens beter je settings..
Ik had hem eerste zomer alleen op koelen..
maar koste me max 4-5 KWh per dag..

Dus ik denk dat hij ergens verkeerd staat.
Waar sta je op war? of vaste temp?
Dan heb je nog setpoint voor aan en uit van de koeling

Iets meer info. met plaatjes.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Verwachting is in januari wellicht weer een verhoging. Verhoging is per 1 oktober voor alle nog uit te leveren orders 6% ( 1 juli was 7% ) Van bevriezen is geen sprake. Kijk eens naar de absurde stijgingen van materiaal, transport etc etc. Overigens zit Panasonic nog steeds in de lagere prijscategorieën van de A merken. Concurrenten vragen vaak inmiddels het dubbele.
Ben erg benieuwd, ondanks de prijzen en geen leveringen. Wat de mono's 5 7 en 9 kosten?

Kan me voorstellen dat het nu ergens rond de 3000 zit?
Of waar hebben we het over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sailor_dg schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Test maar is met thermostaat op water. Hij zal normaliter Max 1 graad onder je ingestelde waarde koelen. Wanneer hij ze vermogen niet kwijt kan en 2 graden onder de ingestelde waarde komt schakelt ie geloof ik na 2 of 3 minuten uit.
Yes, dat ziet er in ieder geval consistenter uit. Snap alleen niet waarom er geen combinatie te maken is tussen de twee. Ook met een externe thermostaat zou je toch controle willen hebben over de watertemperatuur lijkt me.

Maargoed, denk dat dit in combinatie met de externe thermostaat via de BRD91T ook de juiste weg is.

Hij houdt hem nu een heel stuk rustiger. 1600 watt opgenomen vermogen, 5600 geproduceerd. Aldus de interne sensoren ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Ben erg benieuwd, ondanks de prijzen en geen leveringen. Wat de mono's 5 7 en 9 kosten?

Kan me voorstellen dat het nu ergens rond de 3000 zit?
Of waar hebben we het over.
Dan kijk je even in mijn webshop :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:36:
[...]

Yes, dat ziet er in ieder geval consistenter uit. Snap alleen niet waarom er geen combinatie te maken is tussen de twee. Ook met een externe thermostaat zou je toch controle willen hebben over de watertemperatuur lijkt me.

Maargoed, denk dat dit in combinatie met de externe thermostaat via de BRD91T ook de juiste weg is.

Hij houdt hem nu een heel stuk rustiger. 1600 watt opgenomen vermogen, 5600 geproduceerd. Aldus de interne sensoren ;-)
Ja die afstandsbediening is niet echt te gebruiken als thermostaat als je WAR of directe watertemp wil gebruiken. Je kan dan of de CN2 of CN4 route gaan of domotica. Ik zelf ga deze winter aan de slag met Nodered om te shiften.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Dan kijk je even in mijn webshop :-)
Wel benieuwd welke merken je wel kunt leveren binnen 6-8 weken?

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Voor diegene die het net als ik en meerdere hebben gedaan, aandurven om via de UK wat te bestellen.

Daar staan nog wat pana's.....
ff Credit card limiet ophogen.
Dan is hij 180 of mss wel langer verzekerd.

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 21:21
inmiddels apart topic aangemaakt om niemand voor het hoofd te stoten:

Adviestopic installatie warmtepomp Panasonic monoblock

jullie advies wordt gewaardeerd!

[ Voor 97% gewijzigd door timterhorst op 26-08-2022 19:55 . Reden: apart topic aangemaakt ]

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:39
Dylantje2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:02:
Voor diegene die het net als ik en meerdere hebben gedaan, aandurven om via de UK wat te bestellen.
Gewoon uit interesse wat moeten ze nu in de UK kosten dan?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dylantje2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:04:

Daar staan nog wat pana's.....
ff Credit card limiet ophogen.
Dan is hij 180 of mss wel langer verzekerd.
Toen was de UK wel nog aangesloten bij de EU, nu weet je niet wat de extra kosten zijn dus zo makkelijk is dat niet meer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

SkullboyNL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Gewoon uit interesse wat moeten ze nu in de UK kosten dan?
Allee dan, alstublief https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:39
Gaat een duur grapje worden uit de UK.

De 9kw 1fase kost daar £3953,66

Bestelbedrag in euro’s € 4673,82
Invoerrechten bedrag € 196,30
BTW bedrag € 1022,73
Totale bijkomende kosten € 1232,03

Totaalbedrag € 5905,85 (+26,36%) Zonder verzending dat staat namelijk niet gespecificeerd op de website

De zelfde warmtepomp kost bij carboy € 4250. Maar dan weet je niet precies wanneer je hem hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door SkullboyNL op 26-08-2022 09:59 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SkullboyNL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:58:
Gaat een duur grapje worden uit de UK.

De 9kw 1fase kost daar £3953,66

Bestelbedrag in euro’s € 4673,82
Invoerrechten bedrag € 196,30
BTW bedrag € 1022,73
Totale bijkomende kosten € 1232,03

Totaalbedrag € 5905,85 (+26,36%) Zonder verzending dat staat namelijk niet gespecificeerd op de website

De zelfde warmtepomp kost bij carboy € 4250. Maar dan weet je niet precies wanneer je hem hebt.
Ook deze komen uit de Panasonic vijver en die droogt heel snel op! Dus kunnen ze leveren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Ook deze komen uit de Panasonic vijver en die droogt heel snel op! Dus kunnen ze leveren??
Hij kan leveren tot....
En ik weet niet of je rekensom klopt qua extra kosten

Transport was 250 pond oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-06 18:53
Ik ben aan het aarzelen om een Panasonic t cap split te plaatsen van 9 kw. Zou moeten aangesloten worden op de bestaande installatie met in gebruik van mijn lage temperatuur radiatoren, eigenlijk overdimensioneerde radiatoren.Doen of gewoon afblijven ,is wel de bedoeling om van het gas te gaan.Verneem het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Eriktheuns schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:49:
Ik ben aan het aarzelen om een Panasonic t cap split te plaatsen van 9 kw. Zou moeten aangesloten worden op de bestaande installatie met in gebruik van mijn lage temperatuur radiatoren, eigenlijk overdimensioneerde radiatoren.Doen of gewoon afblijven ,is wel de bedoeling om van het gas te gaan.Verneem het graag.
Tip: Lees de FAQ en open een eigen topic. Op basis van de gegevens (vooral het ontbreken daarvan) die je nu geeft kan niemand hier iets zinnigs over zeggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Andrehj schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

Tip: Lees de FAQ en open een eigen topic. Op basis van de gegevens (vooral het ontbreken daarvan) die je nu geeft kan niemand hier iets zinnigs over zeggen.
Dit! En ik vraag me af hoe je het minimum vermogen van zo’n T-Cap kwijt gaat raken met alleen(?) radiatoren. Maar inderdaad: FAQ doorlezen en daarna een gerichte vraag stellen.

Edit: antwoord op @Eriktheuns natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door dirkdeman op 26-08-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eriktheuns schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:49:
Hoeveel m2 hebben we het over? Ik heb hier 200m2 vloerverwarming liggen op 10cm h-o-h en dat ken net met een 9kw tcap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:17
MikeyMan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Hoeveel m2 hebben we het over? Ik heb hier 200m2 vloerverwarming liggen op 10cm h-o-h en dat ken net met een 9kw tcap
Kun je dit iets toelichten? Bedoel je het minimale vermogen kwijt kunnen? 200m2 is via de wth vermogens berekening al gauw 10kw, minimale vermogen tcap 9kw zit rond de 4kw.
Ik twijfelde over een tcap voor 80m2 vvw met radiatoren boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
MikeyMan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:59:
Eens met voorgaande bericht van @Maurice1066, in 200 m² met 10 cm hoh kun je wel 20 kW kwijt (max 100 W/m²).
Of bedoel je dat je maar net genoeg hebt aan die 9 kW om je keet warm te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bedoelde eigenlijk te zeggen dat @Eriktheuns goed naar z'n capaciteit moet kijken.

Had mooi geweest als die tcap een kilowat minder zou kunnen leveren.

Overigens is 100w/m2 bij lage temperaturen wat optimistisch lijkt me.
Pagina: 1 ... 53 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.