Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 118 Laatste
Acties:
  • 691.781 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Ik zal van de week eens lekker in de kruipruimte kijken.
Alle verdiepingen hebben van die betonplaten van 100 cm breed en er zijn geen hout vloeren.

Leidingen zitten volledig in beton en in zand cement weggewerkt vandaar dat we er vrij weinig mee kunnen doen.

Zie koof van de begane grond.

De koog is volledig netjes weggewerkt tussen gipsblokken en de vloer daartussen is dichtgemaakt.

Dus kansloze missie om daar iets eenvoudig door te voeren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik heb destijds een eenmansbedrijfje via marktplaats gecontact die met een dikke diamantboor de gaten in een klein ochtendje voor 300 euro ofzo van zolder tot kruimruimte en door de funderingsbalk boorde.
(daarna zelf de koof aangepast waar die al was en waar nog geen koof was eentje gemaakt)

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 19-07-2022 09:46 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
Aangezien ik eerder het rvo al gemaild had over bepaalde subsidie, en zonder succes, heb ik panasonic gemaild over het vreemde subsidie bedrag van de WH-MXC12J9E8. hierbij de reactie:
Bedankt dat u contact opneemt met Panasonic.

Bedankt voor uw oplettenheid op de site van de overheid. Wij hebben reeds contact opgenomen en de foute waarde zal worden aangepast.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-06 22:48
midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:09:
[...]
De koog is volledig netjes weggewerkt tussen gipsblokken en de vloer daartussen is dichtgemaakt.

Dus kansloze missie om daar iets eenvoudig door te voeren.
Als er een 'leeg stuk vloer' is, kun je wellicht nog een buis doorvoeren vanaf 1e verdieping richting kruipruimte? Evt 1 gipsblok eruit zagen op B.G. en daarna teruglijmen om iets te helpen geleiden? Als je verlaagd plafond wilt vermijden op je 2e verdieping kun je ook stukje oversteken over het dak met een dakdoorvoer uit die koof? T is uiteindelijk ook een persoonlijke keuze hoeveel werk je je op de hals wilt halen om de buiten-goten te vermijden.
sjimmie schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:45:
[...]

ik heb destijds een eenmansbedrijfje via marktplaats gecontact die met een dikke diamantboor de gaten in een klein ochtendje voor 300 euro ofzo van zolder tot kruimruimte en door de funderingsbalk boorde.
(daarna zelf de koof aangepast waar die al was en waar nog geen koof was eentje gemaakt)
Let trouwens wel op: mijn gatenman boorde ook zo 20 gaten 50-150mm voor me, maar alleen waar ik de kruisjes had afgetekend. Als ie dan toch iets raakte (bij mij 1x een diepe elektraleiding) hielp ie wel t af te doppen, maar in principe mijn verantwoordelijkheid als hij iets raakte om t te repareren. Zelf dus goed kijken, evt met hulp, of er niets in de vloer onder je kruisjes zit. (bvb thermische camera om vloerverwarming leidingverloop te checken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:14

martijn v o

Certified by Enphase.

En zomaar overal gaten boren is ook niet zo'n goed idee als je geen verstand hebt van de constructie.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

martijn v o schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:30:
en als ze komen meten, sluiten ze dan de snelweg af? en vragen ze aan Schiphol om de vliegtuigen om te laten vliegen? die maken meer herrie dan de WP :-)
Als men komt meten is er blijkbaar sprake van overlast en zal de WP blijkbaar meer geluid maken dan (vlieg)verkeer. De overlast zal dan ook voornamelijk ‘s avonds / ‘s nachts zijn.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
KMarco schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:18:
[...]
Let trouwens wel op: mijn gatenman boorde ook zo 20 gaten 50-150mm voor me, maar alleen waar ik de kruisjes had afgetekend. Als ie dan toch iets raakte (bij mij 1x een diepe elektraleiding) hielp ie wel t af te doppen, maar in principe mijn verantwoordelijkheid als hij iets raakte om t te repareren. Zelf dus goed kijken, evt met hulp, of er niets in de vloer onder je kruisjes zit. (bvb thermische camera om vloerverwarming leidingverloop te checken)
Ja maar je kies er ook zelf voor om de hele WP installatie zelf te doen, dan moet je toch ook zelf de regie en verantwoording houden over waar de gaten komen. Of je moet een duurder bedrijf zoeken die dat voor je uitzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 08:00
LinuZZ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:13:
Aangezien ik eerder het rvo al gemaild had over bepaalde subsidie, en zonder succes, heb ik panasonic gemaild over het vreemde subsidie bedrag van de WH-MXC12J9E8. hierbij de reactie:

[...]
Top! Dank voor je moeite 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:11
Weet iemand wat het minimale vermogen is van de J-series T-CAP warmtepompen? In de TS staat voor de MDC's 2500 W als minimum. Is dat voor de WH-MXC09J3E8 / WH-MXC12J9E8 ook bekend?

Heeft er al iemand een draaien? Ervaringscijfers zijn ook prima natuurlijk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
Kreeg vie pm een vraag binnen over de pluggen die ik had gebruikt om de warmtepomp aan beugels op te hangen en ontkoppeld waren met betrekking tot trillingen.
Men kon ze niet vinden. Zag toen ik zocht op het forum dat er nog iemand we die ze niet kon vinden. Bleek dat ik de naam verkeerd had geschreven. https://gathering.tweaker...message/62859622#62859622
Noemde ze per ongeluk Phonox pluggen.
Zijn Mupro Phonex pluggen.
Fabrikant:
https://www.muepro.nl/Onl.../M-PRO-PHONEX-Ankers.html

Ik had er 8 (2pakjes) besteld van
Phonex wandplug geluid+tril dempend incl.schroef M8 4st
Die met de grote schijf rubber er aan vast.
Passen perfect met de Rodigas MS503 beugel.

[ Voor 16% gewijzigd door pgeene op 27-07-2022 17:19 . Reden: Link naar originele post toegevoegd ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

RichieB schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:43:
Weet iemand wat het minimale vermogen is van de J-series T-CAP warmtepompen? In de TS staat voor de MDC's 2500 W als minimum. Is dat voor de WH-MXC09J3E8 / WH-MXC12J9E8 ook bekend?

Heeft er al iemand een draaien? Ervaringscijfers zijn ook prima natuurlijk.
minimale vermogen van de 3 fase modellen is hoger dan de 1 fase. de 9 en 12 zijn verschillend dus die hebben ook verschillende hogere minima.

als je naar zulke grote units zit te kijken zou ik eerder 2 kleine pakken en die in cascade zetten. stukken efficienter.

wat voor huis heb je dat 12kW nodig hebt? en al helemaal een tcap met het in boutweer nederland?

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 27-07-2022 17:22 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
flippy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:20:
[...]

minimale vermogen van de 3 fase modellen is hoger dan de 1 fase. de 9 en 12 zijn verschillend dus die hebben ook verschillende hogere minima.
Dat klinkt logisch, maar de getallen zijn niet bekend?
als je naar zulke grote units zit te kijken zou ik eerder 2 kleine pakken en die in cascade zetten. stukken efficienter.
Als je de T-CAP bekijkt met z'n 2 ventilatoren dan lijkt me dat dit ook 2 kleintjes zijn waarvan 1 grote is gemaakt?
wat voor huis heb je dat 12kW nodig hebt?
380 m2 vrijstaand uit 1927. Volgens de Koevlaas (en koudste-dag) methode kom ik op 11 kW uit. We gaan het dak nog isoleren en dan durf ik misschien een 9 kW WP wel aan.
en al helemaal een tcap met het in boutweer nederland?
Het T-CAP concept (bij elke Tbuiten hetzelfde vermogen) spreekt me erg aan. Juist als het koud wordt heb ik het vermogen nodig. Een WH-MDC09J3E5 heeft bij 30/35 onder 0 nog maar 7500 W beschikbaar.. dat vind ik echt te krap voor mijn woning.

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 27-07-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Dat klinkt logisch, maar de getallen zijn niet bekend?

[...]

Als je de T-CAP bekijkt met z'n 2 ventilatoren dan lijkt me dat dit ook 2 kleintjes zijn waarvan 1 grote is gemaakt?

[...]

380 m2 vrijstaand uit 1927. Volgens de Koevlaas (en koudste-dag) methode kom ik op 11 kW uit. We gaan het dak nog isoleren en dan durf ik misschien een 9 kW WP wel aan.

[...]

Het T-CAP concept (bij elke Tbuiten hetzelfde vermogen) spreekt me erg aan. Juist als het koud wordt heb ik het vermogen nodig. Een WH-MDC09J3E5 heeft bij 30/35 onder 0 nog maar 7500 kW beschikbaar.. dat vind ik echt te krap voor mij woning.
de getallen varieren met buitentemperatuur.

nee, het probleem is pendelen. je zal nooit op vol vermogen draaien. eerder op je minimumvermogen. en de lager minimum je hebt de minder pendelen je hebt. dus 2 units van 5kW leveren volluit nog steeds 10kW maar als er maar eentje nodig is heb je het voordeel van het veel lagere minium van een kleine 5kW. je ziet ook in de specs dat de kleinre units ook een hogere cop halen. dus 2x5kW is efficienter dan 1x 12kW in dat optiek. helemaal in deellast waar je 99% van de tijd in zal draaien.

hoeveel fans er op een unit zit is niet de metriek waar je naar moet kijken. dat is een factor van hoeveel geluid hij maakt, niet de capaciteit of efficentie ervan.

zet er dan 2x een 5J neer, dan heb je nog steeds 10kW zelfs tot ver onder 0 en kan je veel dieper op de minima lopen zonder pendelen wat je met een 12kW unit zou hebben.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@flippy Ik snap het cascade concept en ga er zeker over nadenken. Ik ben bang dat het extra complexiteit toevoegt die ik dan weer moet zien te beheersen. Zo te zien heeft Panasonic ook een Cascade Manager speciaal voor dit doel. Jammer dat die PAW-A2W-CMH dan weer € 1098 kost (in de UK £ 1113).

[ Voor 12% gewijzigd door RichieB op 27-07-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:10:
@flippy Ik snap het cascade concept en ga er zeker over nadenken. Ik ben bang dat het extra complexiteit toevoegt die ik dan weer moet zien te beheersen. Zo te zien heeft Panasonic ook een Cascade Manager speciaal voor dit doel. Jammer dat die PAW-A2W-CMH dan weer € 1098 kost.
die hebt je niet nodig. je kan gewoon met de bestaande units uit. je moet ze alleen beetje creatief inregelen. dan draaien ze onafhankelijk van elkaar maar toch samen. of als je iets met home automation wilt doen ze daaraan koppelen. je kan ook leuke dingen zoals tegelijk warm water maken en huis verwarmen om maar een zijstraat te noemen... ;)

cascade installaties zijn de norm in de commercie en industrie. dus het is echt niet iets nieuws of bijzonders.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 27-07-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@flippy Ik wilde toch al met Heisiamon aan de slag.. dus dat worden dan weer leuke programmeer-hobby-uurtjes. :)

Ik was al van plan om hem zelf aan te sluiten maar met zo'n cascade oplossing krijg ik natuurlijk helemaal geen installateur zo gek om daar aan mee te helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

installatie is niet het probleem. het inregelen is waar bij de installateur de oogjes verglazen....

heisamon is ook niet nodig om cascade werkend te krijgen. al is het wel leuk om mee te spelen... ;)

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 27-07-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Een 5kw heeft hetzelfde minimum vermogen van een niet T-cap 9 ( en is wellicht intern exact dezelfde unit) uit het oogpunt van minimaal vermogen kan ik de keuze van een cascade opstelling nog enigszins begrijpen, maar dan houden de argumenten wel zo'n beetje op volgens mij.

2 units is 2keer zoveel gebruik van (schaarse?) Materialen,
2 plekjes op de al zo lange wachtrij
Complexere besturing
Duurder

Dit alles terwijl er gewoon units zijn die de warmtevraag volgens mij prima invullen. Daarnaast levert 2x een 5 niet hetzelfde vermogen als een 9 T-cap onder bepaalde temperaturen. Hier zijn natuurlijk allerhande tegenargumenten (hoe vaak komt dat nu voor, dat zie je aankomen en kun je je huis voor verwarmen, een trui aandoen, op visite gaan, meer...) Maar mij persoonlijk geeft het rust dat de 12kw die ik in bestelling heb het gewoon zal kunnen volhouden. (Let wel, ik ben dus nog lang geen ervarings deskundige)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@LinuZZ Allemaal valide punten, behalve je eerste zin: een WH-MDC09J3E5 levert bij 30/35 onder 0 een vermogen van 7500 W terwijl 2x een WH-MDC05J3E5 samen 10 kW leveren. Dat maakt het voor mij het verschil tussen onvoldoende en voldoende vermogen.

Uiteraard leveren de T-CAP versies WH-MXC09H3E8 / WH-MXC12H9E8 wel 9 kW / 12 kW dus ik twijfel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:56:
@LinuZZ Allemaal valide punten, behalve je eerste zin: een WH-MDC09J3E5 levert bij 30/35 onder 0 een vermogen van 7500 W terwijl 2x een WH-MDC05J3E5 samen 10 kW leveren. Dat maakt het voor mij het verschil tussen onvoldoende en voldoende vermogen.

Uiteraard leveren de T-CAP versies WH-MXC09H3E8 / WH-MXC12H9E8 wel 9 kW / 12 kW dus ik twijfel nog.
nadeel van de tcap is de veel hogere minimums dus veel meer pendelen in 99% van de dagen dat het niet einde-der-tijden-weer is. dat geeft je weer een stuk onrustiger stookgedrag (en geluid!) op.

ook kan je dan gewoon tegelijk stoken en warm water maken als je geen losse WBP neemt.

niet vergeten dat er ook nog een 3kW noodelement zit die bij de eerder genoemde einde-der-tijden-weer kan bijschakelen. dus dan hou je alsnog je volle vermogen.

ook niet vergeten dat het zulk koud weer moet aanhouden voor meerdere dagen zonder dat het warmer word wilt het een probleem zijn dat je binnen gaat merken dat het niet zo warm word door een daadwerkelijk capaciteitsgebrek. je huis is een enorme buffer dus een koude dag merk je pas de dag erna als de WP moet lopen om je muren weer op te warmen. het is niet zo dat je klappertandend onder de dekens ligt te rillen zodra het -7 buiten is. je hebt een oud huis met veel stenen massa. dat helpt je juist als het koud is.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 28-07-2022 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:56

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:17:
[...]

nadeel van de tcap is de veel hogere minimums dus veel meer pendelen in 99% van de dagen dat het niet einde-der-tijden-weer is. dat geeft je weer een stuk onrustiger stookgedrag (en geluid!) op.

ook kan je dan gewoon tegelijk stoken en warm water maken als je geen losse WBP neemt.

niet vergeten dat er ook nog een 3kW noodelement zit die bij de eerder genoemde einde-der-tijden-weer kan bijschakelen. dus dan hou je alsnog je volle vermogen.

ook niet vergeten dat het zulk koud weer moet aanhouden voor meerdere dagen zonder dat het warmer word wilt het een probleem zijn dat je binnen gaat merken dat het niet zo warm word door een daadwerkelijk capaciteitsgebrek. je huis is een enorme buffer dus een koude dag merk je pas de dag erna als de WP moet lopen om je muren weer op te warmen. het is niet zo dat je klappertandend onder de dekens ligt te rillen zodra het -7 buiten is. je hebt een oud huis met veel stenen massa. dat helpt je juist als het koud is.
@LinuZZ

Hoeveel dagen is het nog zo koud in Nederland. Je kan ook eventueel naast een 9 Kw een 3.5 Kw lucht/lucht plaatsen. Twee vliegen in een klap en 9+3+3.5 totaal 15.5 Kw in case off.....

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Carboy54 Een L/L kan ik in de woonkamer niet kwijt. Overweeg het wel voor de slaapkamers maar of dat bij strenge vorst de L/W WP genoeg zal ontlasten is moeilijk in te schatten.

Mijn huidige CV heeft een minimum vermogen van 7,5 kW. Met -4 buiten draaide die continue en leverde die dag over 24 uur gezien 11 kW gemiddeld. Dus alleen een WH-MDC09J3E5 red ik het niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:19:
@Carboy54 Een L/L kan ik in de woonkamer niet kwijt. Overweeg het wel voor de slaapkamers maar of dat bij strenge vorst de L/W WP genoeg zal ontlasten is moeilijk in te schatten.

Mijn huidige CV heeft een minimum vermogen van 7,5 kW. Met -4 buiten draaide die continue en leverde die dag over 24 uur gezien 11 kW gemiddeld. Dus alleen een WH-MDC09J3E5 red ik het niet mee.
die CV jast er 30+ kuub per dag doorheen als het vriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05
@RichieB : Heb je (liefst overal) VVW? Zo ja, dan zou ik niks moeilijks doen en gewoon een unit kopen die groot genoeg is.
Hier draait ook een WP die een factor anderhalf te groot is en ik haal in de lijst van tomexergie de hoogste COP van iedereen.
Met radiatoren wordt het een ander verhaal, dan zou zo'n cascadeschakeling je wel kunnen helpen. Maar dat voegt wel weer complexiteit toe.
Ik hou de installatie liefst zo eenvoudig mogelijk. Ook als ik hier ooit niet meer woon moet een volgende bewoner (of zelfs mijn nabestaanden) er wel mee overweg kunnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
flippy schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:48:
[...]

die CV jast er 30+ kuub per dag doorheen als het vriest?
Inderdaad. Dat was 50+ toen we het huis kochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Nee. Ik heb alleen VVW in de studeerkamer waar ik maar 2 dagen per week werk.
[…]
Met radiatoren wordt het een ander verhaal, dan zou zo'n cascadeschakeling je wel kunnen helpen. Maar dat voegt wel weer complexiteit toe.
Dat is dus precies mijn afweging.
Ik hou de installatie liefst zo eenvoudig mogelijk. Ook als ik hier ooit niet meer woon moet een volgende bewoner (of zelfs mijn nabestaanden) er wel mee overweg kunnen.
Ik gebruik Evohome en dat is (eenmaal ingesteld) super simpel en efficiënt. Met een WP zal het inderdaad een boel domotica worden om alles op elkaar af te stemmen. Dat is de onvolwassenheid van deze markt maar dat wordt vast beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-06 13:11
@Dylantje2 als het zinnig is mag mijn WH-MXC09J3E8 in het lijstje op de openingspagina. Het is een niet-populair model, ik weet het :9
Ik heb een uiteenzetting gedaan in het Panasonic Warmtepomp 101 topic.

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:06
In het Panasonic warmtepomp 101 houden we een lijstje bij met de bestellingen die lopen zodat we kunnen zien wanneer de pompen geleverd worden.

Dus heb je een Pana in de bestelling en je vind het leuk/interessant om bij de houden wanneer de bestellingen binnen komen vul dan onderstaande sheet in.

https://docs.google.com/s...u07K9XoL_bRIRDq8C8SE/edit

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 20:14
Zijn er mensen die ivm het niet leveren van Groene-energiewinkel.bv hun aanbetaling terug gevraagd hebben ?
Vanuit Duitsland wordt gewoon uitgeleverd maar via Groene-energiewinkel.bv ea. helemaal niets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:27

Rzaan

Altijd zoekende

louwerens schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:44:
Vanuit Duitsland wordt gewoon uitgeleverd maar via Groene-energiewinkel.bv ea. helemaal niets
Is niet alleen bij de Groene-Energiewinkel dat er niet uitgeleverd wordt.
Ik denk bij elke winkel in Nederland.

Is in ieder geval geen laksheid of onwil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Shopclima in Italië zegt te leveren op 5 oktober.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEjAcVRvjC2bukQ4VRGJxZaSdBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRHMedILniCu2WICWNCZ7kyu.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
louwerens schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:44:
Zijn er mensen die ivm het niet leveren van Groene-energiewinkel.bv hun aanbetaling terug gevraagd hebben ?
Hoewel ik misschien goed van vertrouwen ben heb ik het idee dat groene energie winkel wel degelijk units uitlevert, maar dat er gewoon heel veel back orders zijn (zie ook de backorder Google sheet en de informatie van @Carboy54 ). Dat er shops in Europa zijn die sneller kunnen leveren geloof ik (meer vooraf ingekocht, of net iets minder vraag in andere landen? ) De komende 3 weken is hij niet bereikbaar ivm vakantie maar daarvoor heeft René me altijd netjes te woord gestaan.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat hij weinig moeite zal hebben de aanbetaling terug te boeken, die unit raakt hij nu echt wel kwijt. Sterker nog, ik verwacht dat er hier nog mensen geïnteresseerd zouden zijn om je plekje op de wachtrij (mogelijk zelfs ook nog een lager geprijsde unit) over te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
SkullboyNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:27:
Shopclima in Italië zegt te leveren op 5 oktober.

[Afbeelding]
Tja, groene energie winkel en Panasonic gaven op mijn orderbevestiging ook aan 4 maanden na begin februari te leveren.
spoiler:
hij is er nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:53
Voor degenen die twijfelen of er geleverd wordt door groene energie winkel. Mijn 9 kW TCap die ik begin december vorig jaar had besteld staat inmiddels een aantal werken in mijn garage. Die zou ook eerst medio april/mei geleverd worden.

Ze komen wel dus, alleen wordt je geduld wel op de proef gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
Heb hem paar weken geleden ook gesproken. Heel geinteresseerd en lang verhaal. Hij houdt nu op de website bij welke maand van order plaatsen het eerst in de rij staan. Voor 9kw fase model (waar ik op wacht) staan nu mensen te wachten die in januari hebben besteld. Ik heb in februari besteld en hij gaf aan dat er elke maand plots weer een paar units worden geleverd en die dan first in first out uitgeleverd worden. Verwachting was eind augustus. Ik denk dat dat inmiddels wel september wordt. Geeft mij nog even tijd om alles voor te bereiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Een tijdje geleden heb ik zelf de wpboiler geinstalleerd en dus binnenkort ook de panasonic wp voor verwarming die ik zelf wil installeren. Ik blijf maar dubben met de factuur. Ik heb een eenmanszaak maar niet met de juiste SBI-code. Ik zie dat sommigen zelf een kvk-inschrijving hebben gedaan met de juiste SBI-code, maar ik vraag mij af, je kan jezelf geen factuur sturen, dus dit lijkt mij een doodlopende weg? Ik zou opzich een SBI-code kunnen toevoegen aan mijn kvk-inschrijving, maar ik kan mijzelf geen factuur geven. Iemand een idee? Ik zou namelijk bij mn ouders en bij vrienden ook de WP willen installeren met een zachte inbedrijfstelling factuur. Dat zal gaan, maar voor mijzelf niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Jij mag je partner toch wel een factuur sturen, toch?
Als je natuurlijk een partner of een andere huisgenoot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:42

verbraakje

🚦

Ik vraag me zelf af of je perse de hele installatie moet laten uitvoeren of dat in bedrijfstellen ook voldoende is voor de subsidie.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Rzaan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:00:
Jij mag je partner toch wel een factuur sturen, toch?
Als je natuurlijk een partner of een andere huisgenoot hebt.
Factuur van de WP en WPBoiler staan op mijn naam, die kan je niet meer wijzigen. Weet niet of het uitmaakt of namen op factuur anders zijn maar adres hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

padoempats schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

Factuur van de WP en WPBoiler staan op mijn naam, die kan je niet meer wijzigen. Weet niet of het uitmaakt of namen op factuur anders zijn maar adres hetzelfde
Nieuwe factuur vragen?

Je mag volgens mij als ZZP'er factureren aan je partner/huisgenoot als je een product of dienst levert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 23:27
Wat ik van plan ben ( ingeschreven met de juiste SBI) is, een nul factuur op te stellen. Dus een bedrag op de factuur voor inbedrijfstelling opvoeren, en dit op dezelfde factuur met een post ' korting wegens plaatsing eigen woning' als eindresultaat op nul latennuitkomen.
Natuurlijk wel fotos, inbedrijfstellingsformulier en de factuur van de warmtepomp en materialen erbij als bewijs.

Zodoende voldoe je en aan de belastingdienstregels, betaal je geen onnodige btw, trekt de belastinginspecteur geen wenkbrauw op en voldoe je toch aan de eis een factuur van een van de juiste sbi code voorziene installateur bij te voegen. Bovendien ben je eerlijk. Nergens wordt vereist welk minimum bedrag de factuur moet laten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
zegel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:14:
Wat ik van plan ben ( ingeschreven met de juiste SBI) is, een nul factuur op te stellen. Dus een bedrag op de factuur voor inbedrijfstelling opvoeren, en dit op dezelfde factuur met een post ' korting wegens plaatsing eigen woning' als eindresultaat op nul latennuitkomen.
Natuurlijk wel fotos, inbedrijfstellingsformulier en de factuur van de warmtepomp en materialen erbij als bewijs.

Zodoende voldoe je en aan de belastingdienstregels, betaal je geen onnodige btw, trekt de belastinginspecteur geen wenkbrauw op en voldoe je toch aan de eis een factuur van een van de juiste sbi code voorziene installateur bij te voegen. Bovendien ben je eerlijk. Nergens wordt vereist welk minimum bedrag de factuur moet laten zien
Klinkt als iets wat ik kan proberen met de WP Boiler die ik reeds heb geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:21
padoempats schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:47:
Een tijdje geleden heb ik zelf de wpboiler geinstalleerd en dus binnenkort ook de panasonic wp voor verwarming die ik zelf wil installeren. Ik blijf maar dubben met de factuur. Ik heb een eenmanszaak maar niet met de juiste SBI-code. Ik zie dat sommigen zelf een kvk-inschrijving hebben gedaan met de juiste SBI-code, maar ik vraag mij af, je kan jezelf geen factuur sturen, dus dit lijkt mij een doodlopende weg? Ik zou opzich een SBI-code kunnen toevoegen aan mijn kvk-inschrijving, maar ik kan mijzelf geen factuur geven. Iemand een idee? Ik zou namelijk bij mn ouders en bij vrienden ook de WP willen installeren met een zachte inbedrijfstelling factuur. Dat zal gaan, maar voor mijzelf niet?
Kan ik zomaar een SBI code in een heel ander werkveld laten toevoegen? bedrijf partner zit nu in de 70.2 hoek (Advisering op het gebied van management en bedrijfsvoering). Anders laat ik haar dit toevoegen aan het bedrijf.

Alternatief is om zelf een kvk te openen en partner te factureren, en om evt. ook hierin in de toekomst vrienden en familie mee te kunnen ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door ErgoStijn op 05-08-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ErgoStijn schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Kan ik zomaar een SBI code in een heel ander werkveld laten toevoegen? bedrijf partner zit nu in de 70.2 hoek (Advisering op het gebied van management en bedrijfsvoering). Anders laat ik haar dit toevoegen aan het bedrijf.

Alternatief is om zelf een kvk te openen en partner te factureren, en om evt. ook hierin in de toekomst vrienden en familie mee te kunnen ondersteunen.
Ja je kan een 2e activiteit (SBI-code) toevoegen. De hoofdactiviteit kan je in takt laten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 20:14
Panasonic Monoblock 5KW via RjTec in duitsland besteld.
Zelf aangesloten elektrisch en alles voorbereid.

Lokale installateur met de juiste SBI codes heeft uiteindelijk aangesloten het laatste gedeelte en samen de inbedrijfstelling gedaan. Steun lokaal zou ik zeggen.

Subsidie aanvraag gedaan (kind kan de was doen) en na 4 weken positief bericht. Subsidie is goedgekeurd en binnen en week wordt het bedrag op mijn rekening gestort.
Alle facturen en betalingsbewijs uploaden, GEEN foto's.

Waarom zo moeilijk doen als je al bijna voorniks een warmtepomp kan aanschaffen.

ps. op de factuur van de installateur stond alleen waterzijdig aansluiten en inbedrijf stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door louwerens op 06-08-2022 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-06 18:09

paulv1973

16.730Wattpiek

Hey allen...

Heeft er ooit iemand over nagedacht om een vwt (verticale windmolen) te plaatsen voor de fan van de panasonic??

Kwam op het idee toen ik ergens een filmoje zag van een vwt in de middenberm op een snelweg. Extra wind door voorbijrijden verkeer.

Mijn pana levert nogal wat wind. Daar draait een vwt goed op lijkt me....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

paulv1973 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:17:
Hey allen...

Heeft er ooit iemand over nagedacht om een vwt (verticale windmolen) te plaatsen voor de fan van de panasonic??

Kwam op het idee toen ik ergens een filmoje zag van een vwt in de middenberm op een snelweg. Extra wind door voorbijrijden verkeer.

2 vraagjes:

hoeveel verwacht je uit een windmolen te krijgen?

hoeveel kost zo'n ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

flippy schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:22:
[...]

2 vraagjes:

hoeveel verwacht je uit een windmolen te krijgen?

hoeveel kost zo'n ding?
Nou...
Met een terug lever vergoeding van 61cent per kwh is iedere kwh toch leuk geld.
Een kleine vawt... kost....?? Geen idee.
Maar stel je hebt een 1kw versie die 24 uur per dag piekt istoch 24kwh per dag in de wintermaanden. Dan doen mijn zonnepanelen het nl niet zo goed....

Ik ga eens zoeken wat zoiets kost.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik heb ooit, 10 jaar geleden , voordat ik aan zonnepanelen begon daar ook aan gerekend. Maar omdat het in zuid limburg niet vaak genoeg waait harder dan wk3 a 4 loont het niet.
Maar met geforceerde aandrijving door de pana wordt dat misschien toch een leuk hobby projectje...
@reneeke1970 en
@AUijtdehaag .... wat voor jou??

[ Voor 3% gewijzigd door paulv1973 op 07-08-2022 21:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

paulv1973 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Nou...
Met een terug lever vergoeding van 61cent per kwh is iedere kwh toch leuk geld.
Een kleine vawt... kost....?? Geen idee.
Maar stel je hebt een 1kw versie die 24 uur per dag piekt istoch 24kwh per dag in de wintermaanden. Dan doen mijn zonnepanelen het nl niet zo goed....

Ik ga eens zoeken wat zoiets kost.
dus je denkt dat je met de wind van een fan van je WP die nog geen 50W verbruikt in normaal bedrijf daar 1 kW uit krijgt als je daar een windmolen voor zet?

de kwaliteit van natuurkundelessen is wel achteruit gegaan zeg....

Wikipedia: Perpetuum mobile

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-08-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

flippy schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

dus je denkt dat je met de wind van een fan van je WP die nog geen 50W verbruikt in normaal bedrijf daar 1 kW uit krijgt als je daar een windmolen voor zet?

de kwaliteit van natuurkundelessen is wel achteruit gegaan zeg....

Wikipedia: Perpetuum mobile
Daar heb je wel een punt... 8)7
Maar toch zegt mijn gevoel dat dat ding gaat draaien....
En dan is 50W niet veel.
Volgens mij heb ik het ei van ..... _/-\o_ :X *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

paulv1973 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

En dan is 50W niet veel.
gevoel is mooi menselijk, daarom hebben we wetenschap uitgevonden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

En ook met wetenschap is vooralsnog niet alles te verklaren...

Terug on topic...
Naar de wachttijden op de pana...
Ik wacht al vanaf 1 april op 2 stuks 9kw
En nog op een 3e vanaf 1 juni... ;w

[ Voor 52% gewijzigd door paulv1973 op 07-08-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Hey allen...

Mijn zoontje zit op een mechanical engineering opleiding, en heeft een verticale gebouwd.
Helaas zonder opwek, dus alles de windmolen.] redelijk mobiel ding.

Ik ben bezig hem zover te krijgen dat er een opweksysteem aan komt..
Alleen hij is druk. Dus ik hoop dat ik hem zover krijg.

En dan is het wel wat om dat ding in de winter ervoor te zetten

Maar voor andere opties sta ik altijd open, erg benieuwd.
Het idee is leuk

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

louwerens schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:48:
Lokale installateur met de juiste SBI codes heeft uiteindelijk aangesloten het laatste gedeelte en samen de inbedrijfstelling gedaan. Steun lokaal zou ik zeggen.
Ik denk dat de meesten hier wel lokaal willen steunen, maar dat ze een beetje moeite hebben om iemand te vinden die tijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37
paulv1973 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

En dan is 50W niet veel.
De perpetuum mobile gevonden. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10
Hey allen...

Een andere kant op gedacht: ik ga mijn Monoblock met de aanzuigkant vlakbij de Ventilatiepijp (ventilatie type C) plaatsen, met de gedachte "alle beetjes helpen". Zo maak ik zelf een "ventilatielucht-warmtepomp" :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03
jurjen_g schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

Een andere kant op gedacht: ik ga mijn Monoblock met de aanzuigkant vlakbij de Ventilatiepijp (ventilatie type C) plaatsen, met de gedachte "alle beetjes helpen". Zo maak ik zelf een "ventilatielucht-warmtepomp" :P
Of naast de rookpijp uitgang van de CV ketel van de buren 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:14

martijn v o

Certified by Enphase.

En dan programmeren in de Heisamon ketel aan-----> WP aan. :-)
Of zoals een echte tweaker: de WP moet aan, dus -------> CV-ketel-buren-aan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

martijn v o schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:18:
En dan programmeren in de Heisamon ketel aan-----> WP aan. :-)
Of zoals een echte tweaker: de WP moet aan, dus -------> CV-ketel-buren-aan.
Kun je dan niet beter een intakking maken op de cv van de buren en de thermostaat bij jou in de kamer hangen??

Nog makkelijker is de buurman de gasrekening te geven met verzoek om betaling... |:( _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
paulv1973 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Kun je dan niet beter een intakking maken op de cv van de buren en de thermostaat bij jou in de kamer hangen??

Nog makkelijker is de buurman de gasrekening te geven met verzoek om betaling... |:( _O-
Ik heb wel eens ellende moeten oplossen in een appartementen complex
wcd/groepen ellende.
In verschillende woningen groepen door elkaar..
Dus ze gebruikte stroom van elkaar.. wcd chaoooos, 1 woning 4 omwonende leverde.. [ was toen door polen gemaakt _/-\o_ _/-\o_ ]
Daar je grootverbruikers op: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:22
Heeft iemand informatie over het minimale verwarmingsvermogen van de Panasonic WH-MXC09J3E8 of WH-MXC12J9E8? Dit zijn twee bijna dezelfde 3-fase monoblock warmtepompen waarbij de 9J3 is begrensd op 9kW en een 3kW ipv 9kW heater heeft. Beide gebruiken de 12kW compressor 9JD420XBA22. Deze is een stuk krachtiger dan de 7kW compressor 9KD240XBD21 welke in de populaire 1-fase J-serie aanwezig is. Het minimale vermogen zal dus ook wel hoger zijn, maar hopelijk minder dan het dubbele. De warmtepomp moet op de koudste dagen 25m³ gas vervangen middels radiatoren. De grote warmtewisselaar van deze modellen zal daarbij kunnen helpen om defrost mania te beperken :).

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 17:06
Situatie:
200 m2 oppervlak woning 2004 met HR++
1500 m2 gas per jaar bij 4 personen voor tap en CV met HR Remeha Calenta 40C
Hoog temperatuur radiatoren in huis, ik vermoed dat ik met 50 graden moet gaan verwarmen.
Twee badkamers en een bad.
Ketel ruimte is maar 1x1 meter onder een plat dak.

Ik wilde hier een Remeha Elga Ace naast hangen (ivm ruimte), maar door de lange levertijd (2024?) en doorzoeken op het forum kwam ik op een Panasonic 7kw monoblock.

Ik wil de HR ketel houden voor tap en bijverwarmen (maar toekomst pad naar all-electric).

Het monoblock bespaart me bovendien ruimte in de 1x1m ruimte, zodat in de toekomst de HR ketel eruit kan en vervangen kan worden door een (bijv.) 230l tap en buffer vat voor full electric.

Ik wil een beetje voorbereid zijn op de adviezen van installateurs maar zit niet diep in de materie.

Klinkt bovenstaande zinnig?
Maar hoe moet ik me de combinatie HRgasketel en monoblock voorstellen?
Staat dat in serie, parallel en wanneer kies je voor bivalent?

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:32
doek55 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:30:
Heeft iemand informatie over het minimale verwarmingsvermogen van de Panasonic WH-MXC09J3E8 of WH-MXC12J9E8? Dit zijn twee bijna dezelfde 3-fase monoblock warmtepompen waarbij de 9J3 is begrensd op 9kW en een 3kW ipv 9kW heater heeft. Beide gebruiken de 12kW compressor 9JD420XBA22. Deze is een stuk krachtiger dan de 7kW compressor 9KD240XBD21 welke in de populaire 1-fase J-serie aanwezig is. Het minimale vermogen zal dus ook wel hoger zijn, maar hopelijk minder dan het dubbele. De warmtepomp moet op de koudste dagen 25m³ gas vervangen middels radiatoren. De grote warmtewisselaar van deze modellen zal daarbij kunnen helpen om defrost mania te beperken :).
Niet alleen de compressor, ook de firmware bepaalt het vermogen. Voor de H serie was de gangbare opvatting dat het minimum vermogen 1/3 van het maximum vermogen was. Dat gold in ieder geval voor mijn 12H met een minimum vermogen bij verwarmen van 4kW.

Ik weet niet of die dubbele fan zorgt voor vermindering van het aantal defrosts. Defrosts komen trouwens het meest voor bij mist rond het vriespunt, niet bij extreme kou. Extreme kou duurt meestal geen weken en wordt zelden vergezeld van harde wind.

• FransvWoerkom
likewise schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:54:
Situatie:
200 m2 oppervlak woning 2004 met HR++
1500 m2 gas per jaar bij 4 personen voor tap en CV met HR Remeha Calenta 40C
Hoog temperatuur radiatoren in huis, ik vermoed dat ik met 50 graden moet gaan verwarmen.
Twee badkamers en een bad.
Ketel ruimte is maar 1x1 meter onder een plat dak.

Ik wilde hier een Remeha Elga Ace naast hangen (ivm ruimte), maar door de lange levertijd (2024?) en doorzoeken op het forum kwam ik op een Panasonic 7kw monoblock.

Ik wil de HR ketel houden voor tap en bijverwarmen (maar toekomst pad naar all-electric).

Het monoblock bespaart me bovendien ruimte in de 1x1m ruimte, zodat in de toekomst de HR ketel eruit kan en vervangen kan worden door een (bijv.) 230l tap en buffer vat voor full electric.

Ik wil een beetje voorbereid zijn op de adviezen van installateurs maar zit niet diep in de materie.

Klinkt bovenstaande zinnig?
Maar hoe moet ik me de combinatie HRgasketel en monoblock voorstellen?
Staat dat in serie, parallel en wanneer kies je voor bivalent?
Het grootste deel van het stookseizoen zul je aan cv-water van 35 tot 40° genoeg hebben. Bovendien is een huis uit 2004 zo goed geïsoleerd dat een paar dagen strenge vorst niet tot ijspegels in de badkamer leidt. Je kunt die cv-ketel gewoon laten hangen en de bijbehorende thermostaat uit zetten.

• likewise
Je kunt die cv-ketel gewoon laten hangen en de bijbehorende thermostaat uit zetten.
Ja, ik begrijp uit de diverse forums hier dat in soortgelijke gevallen bijna alles door de warmtepomp wordt opgevangen, zeker nu de strenge winters onwaarschijnlijker zijn.

Maar mijn vraag blijft juist dan: hoe sluit ik de bestaande HR gasketel nog aan?

Ik lees over bivalent, waarbij je ofwel de warmtepomp ofwel de HR ketel gebruikt. De Panasonic schijnt dit ook te ondersteunen maar zoeken op bivalent levert me maar 1 hit op hier.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:22
FransvWoerkom schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Niet alleen de compressor, ook de firmware bepaalt het vermogen. Voor de H serie was de gangbare opvatting dat het minimum vermogen 1/3 van het maximum vermogen was. Dat gold in ieder geval voor mijn 12H met een minimum vermogen bij verwarmen van 4kW.

Ik weet niet of die dubbele fan zorgt voor vermindering van het aantal defrosts. Defrosts komen trouwens het meest voor bij mist rond het vriespunt, niet bij extreme kou. Extreme kou duurt meestal geen weken en wordt zelden vergezeld van harde wind.
Ja dat begrijp ik en hoop dat dat voor deze J-serie ook geldt. Bij de 1-fase J-serie zie je ook dat de 5/7/9 identiek zijn en tot ongeveer 1/3 (van 6,9kW) terug kunnen. Ik hoop dat deze warmtepomp ook tot 1/3 (van 12,4kW) terug kan, maar praktijkervaringen zouden fijn zijn.

Uit ervaring weet ik hoe het met de defrosts gaat, maar helemaal weg zijn ze niet tijdens vorst. Zonder de grote verdamper zou ik het met de WH-MXC09J3E8 niet eens proberen om 25m³ gas per dag te vervangen. De WH-MXC12J9E8 is eigenlijk de beste keus, maar relatief duur en er ontbreekt ook nog eens €450 subsidie :'(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
doek55 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Ja dat begrijp ik en hoop dat dat voor deze J-serie ook geldt. Bij de 1-fase J-serie zie je ook dat de 5/7/9 identiek zijn en tot ongeveer 1/3 (van 6,9kW) terug kunnen. Ik hoop dat deze warmtepomp ook tot 1/3 (van 12,4kW) terug kan, maar praktijkervaringen zouden fijn zijn.

Uit ervaring weet ik hoe het met de defrosts gaat, maar helemaal weg zijn ze niet tijdens vorst. Zonder de grote verdamper zou ik het met de WH-MXC09J3E8 niet eens proberen om 25m³ gas per dag te vervangen. De WH-MXC12J9E8 is eigenlijk de beste keus, maar relatief duur en er ontbreekt ook nog eens €450 subsidie :'(.
Subsidie bedrag zou opgelost moeten gaan worden: LinuZZ in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

• likewise
louwerens schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:48:
Panasonic Monoblock 5KW via RjTec in duitsland besteld.
Waarom zo moeilijk doen als je al bijna voorniks een warmtepomp kan aanschaffen.
Welke prijs betaalde je toen, en wat was de levertijd toen?

• flippy
  • Niet online

flippy

likewise schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:05:
[...]
Maar mijn vraag blijft juist dan: hoe sluit ik de bestaande HR gasketel nog aan?
Ik lees over bivalent, waarbij je ofwel de warmtepomp ofwel de HR ketel gebruikt. De Panasonic schijnt dit ook te ondersteunen maar zoeken op bivalent levert me maar 1 hit op hier.
bivalent schakel je via de print in de unit. maar in de basis doe je eigenlijk al iets niet goed als je hibride moet draaien om het warm te houden. ik zou even wat meer moeite erin steken zodat die ketel er alleen nog hangt voor de sier of wat warm water.

je hebt trouwens geen "hoge temperatuur radiatoren". dat je nu op hoe temperaturen stookt wilt niet zeggen dat je dat ook moet doen. je moet je stookgedrag aanpassen. immers staat je CV ook niet 24 uur per dag gas op te stoken om 50+ graden door je radiatoren te pompen om het warm te houden....

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 11-08-2022 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

likewise schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

Ja, ik begrijp uit de diverse forums hier dat in soortgelijke gevallen bijna alles door de warmtepomp wordt opgevangen, zeker nu de strenge winters onwaarschijnlijker zijn.

Staat gewoon in de bijgeleverde manual beschreven met diverse keuzes voor wat betreft de instellingen tussen warmtepomp en cv.

YouTube: NL_Panasonic Aquarea Hybrid+ warmtepomp: stap voor stap verduurzamen

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 11-08-2022 18:25 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• blackfiat
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-08-2022
paulv1973 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:04:
En ook met wetenschap is vooralsnog niet alles te verklaren...

Terug on topic...
Naar de wachttijden op de pana...
Ik wacht al vanaf 1 april op 2 stuks 9kw
En nog op een 3e vanaf 1 juni... ;w
Waar besteld?
In welk topic kan ik de inkoop zien? Group buys?
Er zijn een aantal mensen in mijn directe omgeving (incl. ikzelf) namelijk ook erg geinteresseerd.
Ergens nog info mbt subsidie?

Indien offtopic; graag verwijderen (maar aub wel even aangeven waar wel te vinden... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboyNL
Groupbuys mogen op tweakers niet meer. Dus die zijn niet vinden. Ik heb een paar week geleden een sheet gemaakt waar kopers van een pana in kunnen vullen wanneer ze hem besteld hebben en wanneer hij geleverd gaat worden. Misschien handen voor je om in de gaten te houden wat de levertijden zijn.
https://docs.google.com/s...oL_bRIRDq8C8SE/edit#gid=0

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 16:22
Heel tevreden met de Panasonic 6KW monobloc.
Ik verbaas mij er alleen over dat die kWh logging intern in de warmtepomp echt complete bullshit is.

Nu afgelopen 2 dagen:
Actueel gemeten verbruik met kWh meter in de meterkast: 12 kWh (ja ja ik weet het, maar heel het huis is nu 22C, ook de slaapkamers... extreem comfortabel :+ )

Panasonic app: 8 kWh

De app zit er gemiddeld zo'n 30-50% naar onderen naast, dus hij verbruikt in het echt een stuk meer dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05
Lollercopter schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:21:
Ik verbaas mij er alleen over dat die kWh logging intern in de warmtepomp echt complete bullshit is.

Nu afgelopen 2 dagen:
Actueel gemeten verbruik met kWh meter in de meterkast: 12 kWh (ja ja ik weet het, maar heel het huis is nu 22C, ook de slaapkamers... extreem comfortabel :+ )

De app zit er gemiddeld zo'n 30-50% naar onderen naast, dus hij verbruikt in het echt een stuk meer dan je denkt.
Dat is een bekend probleem, de meetresolutie van de ingebouwde meting was volgens mij afhankelijk van het type iets van 400W....
Daar heb je dus idd precies niks aan. Zo heeft elke merk WP zijn eigen problemen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Dat is een bekend probleem, de meetresolutie van de ingebouwde meting was volgens mij afhankelijk van het type iets van 400W....
Daar heb je dus idd precies niks aan. Zo heeft elke merk WP zijn eigen problemen.
8)7
Precies, het is verder niet echt een issue. :+
Ik gebruik nu nog de Panasonic comfortcloud module. Maar de interface is als een aardappel met eigenlijk als enige optie dat je WP aan / uit kan doen, wat een scam.

Ik ga toch maar voor een Heishamon kijken want ik wil sensor informatie zien, compressor RPM etc. etc. :9~
hey cool, ik zie dat mijn kWh meter blijkbaar ook met Heishamon kan praten _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
Lollercopter schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:33:
[...]

8)7
Ik gebruik nu nog de Panasonic comfortcloud module. Maar de interface is als een aardappel met eigenlijk als enige optie dat je WP aan / uit kan doen, wat een scam.

Ik ga toch maar voor een Heishamon kijken want ik wil sensor informatie zien, compressor RPM etc. etc. :9~
hey cool, ik zie dat mijn kWh meter blijkbaar ook met Heishamon kan praten _/-\o_
Waarom gebruik je dan de Service Cloud niet? Kan je alles mee instellen. Blijven altijd wel de meerwaarden van de pana.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
t.oswald schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Waarom gebruik je dan de Service Cloud niet? Kan je alles mee instellen. Blijven altijd wel de meerwaarden van de pana.
Huh ik heb wat gemist geloof ik, thanks voor de tip ik ga me gelijk aanmelden.

Edit: zo dat was makkelijk, ik ben binnen. Heel nice dit, waarom heb ik een jaar hiermee gewacht :(

Wat is "temperatuur looswater" , is 51C nu bij mij ? Is een extreem brakke vertaling volgens mij, is dat de uittrede lucht temperatuur van de warmtewisselaar of van de hete kant van het koelmiddelcircuit ?

[ Voor 32% gewijzigd door Lollercopter op 12-08-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Lollercopter schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:21:

Nu afgelopen 2 dagen:

zie topic start..
ff 2x s0 ertussen en een heisamon erbij en je hebt alles wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Lollercopter schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Huh ik heb wat gemist geloof ik, thanks voor de tip ik ga me gelijk aanmelden.

Edit: zo dat was makkelijk, ik ben binnen. Heel nice dit, waarom heb ik een jaar hiermee gewacht :(

Wat is "temperatuur looswater" , is 51C nu bij mij ? Is een extreem brakke vertaling volgens mij, is dat de uittrede lucht temperatuur van de warmtewisselaar of van de hete kant van het koelmiddelcircuit ?
gewoon taal op engels zetten.

ze bedoelen "discharge temperature", oftewel de temperatuur van het gas uit de compressor. in verwarmen is dat je "nuttige" warmte.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 12-08-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Lollercopter schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:33:
[...]

8)7

Je hebt het over een 6kW monobloc en de comfortcloud. Gaat dit over een panasonic aquarea a2w H- of J-serie warmtepomp of een airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
blackfiat schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

Waar besteld?
In welk topic kan ik de inkoop zien? Group buys?
Er zijn een aantal mensen in mijn directe omgeving (incl. ikzelf) namelijk ook erg geinteresseerd.
Ergens nog info mbt subsidie?

Indien offtopic; graag verwijderen (maar aub wel even aangeven waar wel te vinden... :)
Ik wil jullie pm sturen
Maar dat lukt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
FransvWoerkom schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 01:08:
[...]

Je hebt het over een 6kW monobloc en de comfortcloud. Gaat dit over een panasonic aquarea a2w H- of J-serie warmtepomp of een airco?
Het gaat over een J serie, 9 kW (typo).
Die service cloud is echt fantastisch moet ik zeggen, ik laat die heishamon voorlopig toch nog even schieten.

Ik kan nu precies zien wat er aan de hand is. Ik heb DeltaT for cooling op 1C gezet dan doet de warmtepomp meer in de nacht. Anders slaat hij vaak af omdat de Taanvoer te snel onderuit gaat en springt hij niet meer aan.

Ik probeerde de afgelopen dag zo hard mogelijk te koelen snachts, tot ongeveer 12 uur smiddags. Daarna zet ik de koeling uit, de warmtepomp staat vol in de zon op een snikhete uitbouw dus ik zie het koelvermogen teruglopen en het opgenomen vermogen stijgen. Ik ben echt zeer zeer tevreden over de vloerkoeling in combinatie met een WTW. Het is continu 22-23 in elke ruimte in huis zonder lelijke airco units en geluid _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Lollercopter schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:39:
[...]
Die service cloud is echt fantastisch moet ik zeggen, ik laat die heishamon voorlopig toch nog even schieten.
Tot over een paar weken ;-)

Service cloud is prima hoor alleen de mogelijkheden zijn beperkt en de grafieken lastig te lezen en aan te passen. Heishamon moet je zelf iets meer doen (je moet zelf alles in een domotica tool zetten) maar daarna kan je veel meer met de uitgelezen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Tot over een paar weken ;-)

Service cloud is prima hoor alleen de mogelijkheden zijn beperkt en de grafieken lastig te lezen en aan te passen. Heishamon moet je zelf iets meer doen (je moet zelf alles in een domotica tool zetten) maar daarna kan je veel meer met de uitgelezen data.
@Lollercopter

Ik zou meteen overstappen op de heishamon,
Het geld is het niet.
Maar de weelde wel
Alles uit de panacloud is ruk. Dus wat doe je ermee.

Als je je wp goed wilt afstellen heb je juiste data nodig.
Investeer een beetje tijd in een domotica [ Domoticz is makkelijk te snappen ] zorg voor een paar S 0 meters.

En je hebt er wat aan.
Dat kastje van pana is eigenlijk zonde geld.
Kijk in de ts naar mijn grafiek ff inloggen. En dan zie je meteen waarom je graag dingen ziet, die kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Dylantje2 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

@Lollercopter

Het geld is het niet.
Maar de weelde wel

Investeer een beetje tijd in een domotica [ Domoticz is makkelijk te snappen ] zorg voor een paar S 0 meters.

En je hebt er wat aan.
Kijk in de ts naar mijn grafiek ff inloggen. En dan zie je meteen waarom je graag dingen ziet, die kloppen.
Gaan we zeker doen, heb nu nog even wat andere prio's hier in huis maar voor het stookseizoen gaan we het dit oppakken. Mijn huidige dollar store domotica is gebaseerd op Shelly schakelaars en een miljoen miljard losse apps. Dus dat gaan we zeker optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Lollercopter schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Gaan we zeker doen, heb nu nog even wat andere prio's hier in huis maar voor het stookseizoen gaan we het dit oppakken. Mijn huidige dollar store domotica is gebaseerd op Shelly schakelaars en een miljoen miljard losse apps. Dus dat gaan we zeker optimaliseren.
Domoticz erg simpel en werkt met heel veel samen, Shelly past heel simpel in domoticz

Ik zou vast wat dallas en esp uit china bestellen, en 2x s0.

Als het herfst wordt en je moet dan beginnen.. |:( |:(
Te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

@Lollercopter

Het geld is het niet.
Maar de weelde wel

En je hebt er wat aan.
Ook maar een mening. Ik vind de panacloud perfect voor mijn gebruik, omdat die kan werken met IFTTT. Daardoor kan ik zonder enige kennis van scripts automatisch shiften, volgens mij de beste methode om de ruimtetemperatuur binnen de ingestelde grenzen te houden. Werkt voor mij veel beter dan aan/uit met de thermostaat omdat de Wp blijft draaien en je stuurt op de compressor frequentie.
Je kunt wel lekker veel grafieken produceren, maar de eind vraag is of en hoe de kaboutertjes in de 5H zich laten beïnvloeden. Misschien dat de J generatie zich wel laat tweaken?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Ook maar een mening. Ik vind de panacloud perfect voor mijn gebruik, omdat die kan werken met IFTTT. Daardoor kan ik zonder enige kennis van scripts automatisch shiften, volgens mij de beste methode om de ruimtetemperatuur binnen de ingestelde grenzen te houden. Werkt voor mij veel beter dan aan/uit met de thermostaat omdat de Wp blijft draaien en je stuurt op de compressor frequentie.
Je kunt wel lekker veel grafieken produceren, maar de eind vraag is of en hoe de kaboutertjes in de 5H zich laten beïnvloeden. Misschien dat de J generatie zich wel laat tweaken?
Tuurlijk ieder zijn meug..
maar als je weet hoe de gegevens van pana je voor de gek houden....
Heb je aan al die grafieken enz niet echt veel.
Meeste gevallen reken je jezelf rijk.
En zelfs de temperaturen kloppen vaak niet.

Maar je hebt gelijk, ik praat over de H en als de J beter is. Zou je zo maar gelijk kunnen hebben.
Ik ben erg benieuwd of iemand een J webui cloud/unit heeft getest op verbruik.

Dus ik houd een slagje om de arm..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Tuurlijk ieder zijn meug..
maar als je weet hoe de gegevens van pana je voor de gek houden....
Heb je aan al die grafieken enz niet echt veel.
Meeste gevallen reken je jezelf rijk.
En zelfs de temperaturen kloppen vaak niet.

Maar je hebt gelijk, ik praat over de H en als de J beter is. Zou je zo maar gelijk kunnen hebben.
Ik ben erg benieuwd of iemand een J webui cloud/unit heeft getest op verbruik.

Dus ik houd een slagje om de arm..:-)
In de J kan je de gemeten temperaturen ook ijken in de H?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

In de J kan je de gemeten temperaturen ook ijken in de H?
In de h wel, maar de range is niet helemaal vergenoeg[ bij mij ] dus ik kom wat tiendes te kort
Lijkt me dat de J niet heel veel anders is, aangezien de heishamon er ook op werkt.

Maar daarom ben ik benieuwd naar de J data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
t.oswald schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

HeishaMon zou je ook met IFTT kunnen aansturen hoor :) gewoon json calls

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:10
Dit is een typisch beeld als ik de pulsmeting vergelijk met de gerapporteerde waardes van de WP zelf. 5J unit / bij maken SWW. De pulsmeting is dus de paarse lijn.

Voor deze dag scheelt dat in gerapporteerde opname van 1,38 kWh (WP) vs 1,51 kWh (Pulsemeter). Een verschil van krap 10%. Op deze dag heeft de backup heater niet gedraaid.

Als ik over de afgelopen 10 dagen kijk is het verbruik ongeveer 20% afwijkend. Ik vergelijk dan DHW energy consumed (gerapporteerd door Heishamon) met het verbruik van de WP + backup heater (pulsemeters).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHc5eMm-kVqzT-qCVXEaDlUcB-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hpe48FxkoY1E5bJPmyuyQpyN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door I-King op 15-08-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
I-King schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:03:
Dit is een typisch beeld als ik de pulsmeting vergelijk met de gerapporteerde waardes van de WP zelf. 5J unit / bij maken SWW.

[Afbeelding]
Waarbij ik van de paarse uitgaat als S0...
Kun je voorstellen in de top wat dat op een dag verschilt met verbruik als je CV water maakt....
Dus de J heeft ook aardige afwijking.

Eigenlijk stechelt Panasonic altijd O-)
Ze tellen alleen wat ze willen tellen, en mss mag dat wel... Voor COP enz enz
Maar eerlijker zou zijn AL je verbruik te tellen.
En voor mijn beeld, tel ik alles, aangezien ik alles moet betalen hahaha

[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 15-08-2022 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:10
@Dylantje2 heb de post idd nog wat aangevuld. De waardes van Pansonic zijn eigenlijk vrij waardeloos, maar dat was al duidelijk. Ik weet alleen niet zeker of de 'DHW energy consumed' gelijk staat aan backup heater + WP, maar volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
I-King schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:05:
@Dylantje2 heb de post idd nog wat aangevuld. De waardes van Pansonic zijn eigenlijk vrij waardeloos, maar dat was al duidelijk. Ik weet alleen niet zeker of de 'DHW energy consumed' gelijk staat aan backup heater + WP, maar volgens mij wel.
20%... best aardig watt toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
thehog schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

HeishaMon zou je ook met IFTT kunnen aansturen hoor :) gewoon json calls
Dat bedoel ik, voor mij geheimtaal. Moet ook zo blijven, hobby’s genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Dat bedoel ik, voor mij geheimtaal. Moet ook zo blijven, hobby’s genoeg.
mwha geheimtaal...
Een goedwerkende WP kost nou eenmaal wat tijd en moeite.
Als je dat niet wilt.
Kost hij je mss wel geld [ als de gasprijzen normaliseren ] 8)
Dus beetje hobby:-) Levert geld op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ifttt kneden om heishamon via json aan te sturen is wel voor gevorderden en een WP zou dat niet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Zitten hier toch op tweakers 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06 15:14
SkullboyNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:02:
In het Panasonic warmtepomp 101 houden we een lijstje bij met de bestellingen die lopen zodat we kunnen zien wanneer de pompen geleverd worden.

Dus heb je een Pana in de bestelling en je vind het leuk/interessant om bij de houden wanneer de bestellingen binnen komen vul dan onderstaande sheet in.

https://docs.google.com/s...u07K9XoL_bRIRDq8C8SE/edit
Ook gelijk maar ingevuld, hoop op goed nieuws na René zijn vakantie _/-\o_

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Pagina: 1 ... 52 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.