Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 118 Laatste
Acties:
  • 691.812 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Knielen schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:47:
[...]

Er is op dit moment aan alles een gigantisch tekort, installateur zal lastig zijn, maar als je besluit het zelf te doen dan is de levertijd van je WP ook gigantisch. Lees maar eens deze en de vorige 2 pagina's. Voor deze winter verbouwen zal lastig worden.
Haast? 😂 Stuur mij maar een DM maar niet voor een Panasonic 😡

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Carboy54 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Haast? 😂 Stuur mij maar een DM maar niet voor een Panasonic 😡
te weinig marge? _O-

je eigen grappen... :')

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-06-2022 16:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:28
Motorfret schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Dus als je een beveiliging in je gemonteerde element hebt (eu versie), dan dus overbruggen?
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:01
Hallo,

Volgende week wordt bij ons een MDC09J3E5 met een PAW-TD30C1E5 geïnstalleerd.
Komende week wordt door een (andere) elektricien de eerste voorbereidingen uitgevoerd.

Opgave WP installateur:

Voeding 1 is van de warmtepomp deze heeft een maximale stroomopname van 17A en het opgenomen vermogen is max. 3830W – eindigen met werkschakelaar nabij buiten unit

Voeding 2 is van de backup heather deze heeft een maximale stroom opname van 13A en een opgenomen vermogen van 3000W – eindigen met werkschakelaar nabij buiten unit

Dus 2 werkschakelaars die buiten bij de buitenunit moeten worden geplaatst.

Ik snap de werkschakelaars, maar moeten die echt buiten komen?

De voeding van het boilervat komt vanaf de buitenunit, en heeft blijkbaar geen aparte voeding nodig.

Klopt dit?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:44
harmpie1147 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:39:
Hallo,

Volgende week wordt bij ons een MDC09J3E5 met een PAW-TD30C1E5 geïnstalleerd.
Komende week wordt door een (andere) elektricien de eerste voorbereidingen uitgevoerd.

Opgave WP installateur:

Voeding 1 is van de warmtepomp deze heeft een maximale stroomopname van 17A en het opgenomen vermogen is max. 3830W – eindigen met werkschakelaar nabij buiten unit

Voeding 2 is van de backup heather deze heeft een maximale stroom opname van 13A en een opgenomen vermogen van 3000W – eindigen met werkschakelaar nabij buiten unit

Dus 2 werkschakelaars die buiten bij de buitenunit moeten worden geplaatst.

Ik snap de werkschakelaars, maar moeten die echt buiten komen?

De voeding van het boilervat komt vanaf de buitenunit, en heeft blijkbaar geen aparte voeding nodig.

Klopt dit?

Alvast bedankt
Een werkschakelaar is (naar mijn weten) niet verplicht. Je plaatst hem buiten zodat de installateur hem in 1 seconde uit kan doen, als je hem binnen plaatst kan hij net zo goed naar de meterkast lopen om de zekering om te zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:01
Sturmer93 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Een werkschakelaar is (naar mijn weten) niet verplicht. Je plaatst hem buiten zodat de installateur hem in 1 seconde uit kan doen, als je hem binnen plaatst kan hij net zo goed naar de meterkast lopen om de zekering om te zetten. ;)
Ok, duidelijk. Vind het alleen een rare gedacht dat iedereen dan buiten die werkschakelaars kan omzetten. Daarom verwachtte ik die schakelaars binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:16
harmpie1147 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:05:
[...]

Ok, duidelijk. Vind het alleen een rare gedacht dat iedereen dan buiten die werkschakelaars kan omzetten. Daarom verwachtte ik die schakelaars binnen.
Je doet hem buiten naast het apparaat zodat je als monteur zeker weet dat niemand hem aanzet. Het is namelijk mogelijk dat iemand de zekering er weer in doet zonder dat jij dat weet als monteur en dan kan de monteur zich elektrocuteren. In het bedrijfsleven doe je door de werkschakelaar ook nog een slot met een label er aan wie de slot weer mag verwijderen en wordt de sleutel opgeborgen in een kluis.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

werkschakelaars komen uit de industrie en zijn verplicht om aan de diverse normen te voldoen.
dat het voor de thuisspeler niet verplicht is maakt het nog niet een slecht idee. voordeel is ook dat je eventueel nog stopcontacten kan aftappen en over tig jaar makkelijk de unit kan vervangen en niet ineens met te korte kabels te zitten. als er een keer een monteur bij moet komen zal werkschakelaars zeker gewaardeerd worden.
het is dus beetje voor jezelf om het in de toekomst makkelijker te maken. en gezien de lage kosten van een schakelaar is het een kleine moeite om een beetje profi-uitziende installatie te maken goed voorbereid op wat de toekomst ook brengt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:52
Wat betreft panasonics kan je bij het openen van de kast toch ook de twee automaten uitzetten? of is dat al te veel in het apparaat? Ik zag in de straat recent een nieuwe warmtepomp geïnstalleerd worden, ook een Panasonic. Daar zat de werkschakelaar echt op de kast zelf. Dat vind ik er toch wel erg lelijk uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je moet je machine uit kunnen zetten en stroomloos kunnen maken van buitenaf, dus een schakelhandel door het paneel heen. paneel eerst open moeten schroeven telt dus niet. immers zijn de draden die de machine ingaan nog steeds onder stroom.

op de unit zelf de schakelaar plakken is "suboptimaal" omdat er nog steeds stroomkabels naar de machine gaan die onder stroom staan. netste is om de schakelaar los van de unit te hebben op een apart beugeltje op de voet of inderdaad aan de muur bijvoorbeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 21-06-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:15:
je moet je machine uit kunnen zetten en stroomloos kunnen maken van buitenaf, dus een schakelhandel door het paneel heen. paneel eerst open moeten schroeven telt dus niet. immers zijn de draden die de machine ingaan nog steeds onder stroom.

op de unit zelf de schakelaar plakken is "suboptimaal". netste is om de schakelaar los van de unit te hebben op een apart beugeltje op de voet of inderdaad aan de muur bijvoorbeeld.
En dan in een kast die op slot kan zodat de buren met gevoelige oren er niet bij kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:21:
[...]

En dan in een kast die op slot kan zodat de buren met gevoelige oren er niet bij kunnen.
je hebt gewoon werkschakelaars met slotgaten erin om werkschakeaars geforceerd uit of juist aan te laten. speciaal voor dit soort situaties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1669366

Mijn subsidie ontvangen. Precies 4 weken na aanvraag.
Factuur via een loodgieter gebruikt.
2850,- bedankt overheid! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:49

Rzaan

Altijd zoekende

Anoniem: 1669366 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:27:
Wie heeft de installatie daadwerkelijk gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Rzaan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:28:
[...]

Wie heeft de installatie daadwerkelijk gedaan?
De vakbekwame installateur natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:55:
[...]

De vakbekwame installateur natuurlijk!
Aha, en die kon geen factuur uitschrijven?
Of hoort achter jouw zin nog het beroemde "wink, wink" ?

EDIT: Zie nu pas dat jij reageerde en niet @Anoniem: 1669366

Ik vraag het omdat ik zelf nog zit te kijken wie ik mijn warmtepomp laat aansluiten.
blijkbaar kan een Panasonic door een ervaren klusser gedaan worden.
Mijn aannemer geeft aan dat hij zelf geen warmtepompen kan aansluiten, maar als ik het zo hoor moet de loodgieter die bij hem in dienst is, het ook kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 21-06-2022 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:01

Crazy-

Best life ever

Rzaan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Aha, en die kon geen factuur uitschrijven?
Of hoort achter jouw zin nog het beroemde "wink, wink" ?

EDIT: Zie nu pas dat jij reageerde en niet @Anoniem: 1669366

Ik vraag het omdat ik zelf nog zit te kijken wie ik mijn warmtepomp laat aansluiten.
blijkbaar kan een Panasonic door een ervaren klusser gedaan worden.
Mijn aannemer geeft aan dat hij zelf geen warmtepompen kan aansluiten, maar als ik het zo hoor moet de loodgieter die bij hem in dienst is, het ook kunnen.
Het is redelijk simpel ; zeker als men hem alleen gebruiken zonder poespas dus direct als CV. Dan is het kwestie van de leidingen gasketel doorhalen, aansluiten op WP en klaar.

Tuurlijk zit er werk aan - leidingen etc op juiste plek krijgen - maar een beetje handige Harry kan dat wel regelen ja.

Het is alleen qua subsidie iets lastiger -daarvoor dient de uitvoerende partij de juist SBI codes te hebben bij de KVK ivm accorderen door het RVO.

Maar ben je zelf niet handig genoeg of je wilt het niet, lekker uitbesteden - zoiets hoeft niet direct 2k te gaan kosten - maar dat is uiteraard afhankelijk van locatie WP - ketel - leidingwerk etc

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Exact zoals hierboven genoemd. Ik heb het zelf gedaan.
Een loodgieter even factuur laten schrijven net vermelding aansluit WP en serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Crazy- schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:25:
[...]

Het is redelijk simpel ; zeker als men hem alleen gebruiken zonder poespas dus direct als CV. Dan is het kwestie van de leidingen gasketel doorhalen, aansluiten op WP en klaar.

Tuurlijk zit er werk aan - leidingen etc op juiste plek krijgen - maar een beetje handige Harry kan dat wel regelen ja.

Het is alleen qua subsidie iets lastiger -daarvoor dient de uitvoerende partij de juist SBI codes te hebben bij de KVK ivm accorderen door het RVO.

Maar ben je zelf niet handig genoeg of je wilt het niet, lekker uitbesteden - zoiets hoeft niet direct 2k te gaan kosten - maar dat is uiteraard afhankelijk van locatie WP - ketel - leidingwerk etc
Ik wil de WP buiten tegen de muur zetten > leidingen door de muur > In een nieuw te storten betonvloer de leidingen leggen (dus ingegoten, zeg maar) > omhoog waar de verdeler komt.
Dat zal ongeveer een meter of 5 verder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 1669366 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:59:
Exact zoals hierboven genoemd. Ik heb het zelf gedaan.
Een loodgieter even factuur laten schrijven net vermelding aansluit WP en serienummer.
Ik ben toch wel benieuwd vanaf welk factuurbedrag de RVO het eigenlijk wel prima vindt. Volgens mij zaten we in dit topic op iets van 125 euro, zat je erboven of eronder :+ ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:28:
[...]

Ik ben toch wel benieuwd vanaf welk factuurbedrag de RVO het eigenlijk wel prima vindt. Volgens mij zaten we in dit topic op iets van 125 euro, zat je erboven of eronder :+ ?
Ik ken er voor 150.... Erkend met de goede code en werkend [ bij verschillende al subsidie opgeleverd ]
Dus pm mag

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik denk dat als de oude vloer eruit is, dat de leiding van de WP naar de verdeler er ongeveer zo uit gaat zien.
Die rode dan.
Daarna schuimbeton erin.

Afbeeldingslocatie: https://www.fabercomfortvloer.nl/wp-content/uploads/2019/12/Hier-kun-je-zien-hoe-de-folie-geplaatst-is-en-de-piketpalen.-Ook-zijn-de-leidingen-netjes-vernieuwd-en-verwerkt_-600x450.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

€125,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
[...]

Ik hier 90, geen probleem.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:26
Weet iemand toevallig een warmtepomp aanbieder in de regio Utrecht/Culemborg?
Het lijkt toch wel erg lastig om in deze regio er 1 te vinden waarbij je genoeg informatie kan krijgen.
Mag ook per DM :) (ivm reclame maken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:52

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

blb4 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:46:
Hoi allemaal, Ik heb (ook) een vraag over geluid van een panasonic monoblock WH-MDC07H3E5. Er wordt wel meer over gesproken in dit topic maar ik zie niet de link naar huidige eisen en de rekentool van de overheid. Ik heb mijn geplande lokatie voor de WP ingevoerd in de tool en kom uit op max 56 dB(A) overdag en max 51 dB(A) 's avonds/'s nachts:
[Afbeelding]

Uit de documentatie van de WP haal ik geluidsniveau onder vollast 68 dB(A) wat zou inhouden dat ik 12 dB geluidsdemping nodig heb (overdag). Is dit wat 't is? Of zijn er betere gegevens van de WP voor dag/nacht geluid?
Ik ben nu ook met deze vingeroefening bezig. In eerste instantie kwam ik er ook niet uit zonder geluidsdemping. Na wat rondkijken kwam ik een whitepaper van Alklima tegen waarin toegelicht wordt dat zij inmiddels niet meer met -10/55 rekenen, maar met een hogere waarde. Dit scheelt ca 8-10 dB in de tool. zie onderstaand de toelichting:
Helpdesk Bouwregelgeving
Om in het voortraject duidelijkheid te krijgen omtrent de te hanteren waarden in de
rekentool hebben wij contact gezocht met de helpdesk bouwregelgeving. Is deze waarde
de zwaarste omstandigheid onder A-10°C /W55°C of de tabel uit bijlage VIII behorende bij
artikel 3.11, tweede lid, van de regeling bouwbesluit 2012? Via de helpdesk
bouwregelgeving van de rijksoverheid hebben we hierop onderstaande terugkoppeling
ontvangen:
In tabel 1 van Bijlage VIII kunt u lezen wat de aan te houden buitentemperatuur is als het
maximale toerental niet kan worden ingesteld.
 In het geval van warmtapwater mag worden uitgegaan van maximaal +18°C. Dat
wil zeggen dat bij elke buitentemperatuur gemeten worden, zolang die maar niet hoger is
dan +18°C. Dat wil zeggen dat u mag uitgaan van +18°C, zelfs als u weet dat het systeem
bij -5°C meer geluid zal maken.
 In het geval van ruimteverwarming mag worden uitgegaan van maximaal +10°C.
Dat wil zeggen dat bij elke buitentemperatuur gemeten worden, zolang die maar niet hoger
is dan + 10°C. Dat wil zeggen dat u mag uitgaan van + 10°C, zelfs als u weet dat het
systeem bij -5°C meer geluid zal maken.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stomley schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:31:
Weet iemand toevallig een warmtepomp aanbieder in de regio Utrecht/Culemborg?
Het lijkt toch wel erg lastig om in deze regio er 1 te vinden waarbij je genoeg informatie kan krijgen.
Mag ook per DM :) (ivm reclame maken)
er zijn geen aanbieders, er zijn installateurs en verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

En goede ervaringen met leveranciers, installateurs e.d. mag hier @stomley

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:53
bartvl schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Ik ben nu ook met deze vingeroefening bezig. In eerste instantie kwam ik er ook niet uit zonder geluidsdemping. Na wat rondkijken kwam ik een whitepaper van Alklima tegen waarin toegelicht wordt dat zij inmiddels niet meer met -10/55 rekenen, maar met een hogere waarde. Dit scheelt ca 8-10 dB in de tool. zie onderstaand de toelichting:

[...]
Naja! Ik kijk hier erg van op, wat heeft ‘t voor zin te normeren bij 18 gaden voor SSW en 10 graden voor VW?? Dat zou dus ook inhouden dat bij onenigheid over geluid je kan aangeven dat er bij die buitentemperaturen gemeten moet worden!

Nu heeft ‘t natuurlijk ook weinig zin om te berekenen/meten bij -10 als je b.v. In een stad dicht bij zee woont waar ‘t al jarenlang niet kouder dan -5 is geweest.

Ook vreemd dat er onderscheid gemaakt wordt tussen SSW en VW, bij die 10 graden zal toch ook SSW geproduceerd moeten worden.

Ik zal zo eens kijken, maar dan zouden dus de tabellen die de fabrikanten aanleveren tbv deze berekening dus aangepast moeten/kunnen worden.

Update: Uitgezocht, Je hebt gelijk! De metingen (maar dus ook de berekeningen kunnen dus uitgaan van SSW productie van 50 graden bij Ta 18 graden en voor verwarming van de ontwerptemperatuur afgiftesysteem (dus b.v. 35 graden) bij een Ta van 10 graden. Dan kom je inderdaad op heel andere geluidswaarden!

In de handleiding van de tool staat:
In artikel 3.8.2 en 3.9.3 van het Bouwbesluit 2012 is het geluidniveau vastgelegd waarvan sprake mag zijn op de perceelgrens met een ander (bouwwerk)perceel of op de te openen deuren of ramen op hetzelfde perceel. De eisen gelden alleen voor woningen en woongebouwen. In de Regeling Bouwbesluit 2012 is opgenomen hoe het geluidniveau van de installaties bepaald moet worden.

Er staat iets verder ook (dus wat misleidend) in:
Opgemerkt wordt dat het hier gaat om het geluidvermogenniveau bij het maximale vermogen (dag of avond+nacht) en niet om het geluidvermogenniveau dat vermeld staat op het CE-label en dat bepaald is op een lager (nominaal) vermogen.

bouwbesluit 3.8.2:
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.

bouwbesluit 3.9.3:
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt ter plaatse van een te openen raam of deur van een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van een aangrenzende op hetzelfde perceel gelegen woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.

Maar er wordt dus nergens direct verwezen naar artikel 3.11 Lid2:

Lid 1. Waar in artikel 3.8, tweede lid, en artikel 3.9, derde lid, van het besluit wordt verwezen naar de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai is bedoeld de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai 1999, internetuitgave 2004.
Lid 2. Bij toepassing van het eerste lid wordt voldaan aan de in bijlage VIII van deze regeling opgenomen nadere voorschriften.

Bijlage VIII:
[URL="https://tweakers.net/i/KCNDtvo1N4nFdevyuOxSqHsqkfA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VtsxC1cmNwoZRHXx6e3FWCYk.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aN0BtTTNlvQwbzzIy4Z0M8hVYsU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VtsxC1cmNwoZRHXx6e3FWCYk.png?f=fotoalbum_large[/URL

In de Panasonic handleiding rekentool staat dus klinkklare onzin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzwHwUqKHwjt7OZsf-3wRUf3BOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tetwj23X90BVgE4Hn5A5pw8M.png?f=fotoalbum_large

Nu wil ik niet zeggen dat we geen aandacht meer aan 't geluid van de WP besteed moet worden maar dit is nogal een verschil: 40 dB 's nachts bij -10 en 55 graden of bij +10 en 35 of 40 graden o.i.d.

[ Voor 69% gewijzigd door blb4 op 26-06-2022 21:03 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

lijkt me leuk om eens de waardes te vergelijken in de praktijk.

[ Voor 78% gewijzigd door flippy op 26-06-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

blb4 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Naja! Ik kijk hier erg van op, wat heeft ‘t voor zin te normeren bij 18 gaden voor SSW en 10 graden voor VW?? Dat zou dus ook inhouden dat bij onenigheid over geluid je kan aangeven dat er bij die buitentemperaturen gemeten moet worden!

Nu heeft ‘t natuurlijk ook weinig zin om te berekenen/meten bij -10 als je b.v. In een stad dicht bij zee woont waar ‘t al jarenlang niet kouder dan -5 is geweest.

Ook vreemd dat er onderscheid gemaakt wordt tussen SSW en VW, bij die 10 graden zal toch ook SSW geproduceerd moeten worden.

Ik zal zo eens kijken, maar dan zouden dus de tabellen die de fabrikanten aanleveren tbv deze berekening dus aangepast moeten/kunnen worden.

Update: Uitgezocht, Je hebt gelijk! De metingen (maar dus ook de berekeningen kunnen dus uitgaan van SSW productie van 50 graden bij Ta 18 graden en voor verwarming van de ontwerptemperatuur afgiftesysteem (dus b.v. 35 graden) bij een Ta van 10 graden. Dan kom je inderdaad op heel andere geluidswaarden!

In artikel 3.8.2 en 3.9.3 van het Bouwbesluit 2012 is het geluidniveau vastgelegd waarvan sprake mag zijn op de perceelgrens met een ander (bouwwerk)perceel of op de te openen deuren of ramen op hetzelfde perceel. De eisen gelden alleen voor woningen en woongebouwen. In de Regeling Bouwbesluit 2012 is opgenomen hoe het geluidniveau van de installaties bepaald moet worden.

Opgemerkt wordt dat het hier gaat om het geluidvermogenniveau bij het maximale vermogen (dag of avond+nacht) en niet om het geluidvermogenniveau dat vermeld staat op het CE-label en dat bepaald is op een lager (nominaal) vermogen.

bouwbesluit 3.8.2:
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.

3.9.3:
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt ter plaatse van een te openen raam of deur van een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van een aangrenzende op hetzelfde perceel gelegen woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.

Lid 1. Waar in artikel 3.8, tweede lid, en artikel 3.9, derde lid, van het besluit wordt verwezen naar de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai is bedoeld de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai 1999, internetuitgave 2004.
Lid 2. Bij toepassing van het eerste lid wordt voldaan aan de in bijlage VIII van deze regeling opgenomen nadere voorschriften.

Bijlage VIII:
[URL="https://tweakers.net/i/KCNDtvo1N4nFdevyuOxSqHsqkfA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VtsxC1cmNwoZRHXx6e3FWCYk.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL

[Afbeelding]
Mooi op een rijtje gezet, thanks!

Ik werd door een whitepaper van Alklima getriggerd. In V2 wordt ook nog de 'extreme' situatie gehanteerd. In V3 is dit anagepast.
Wellicht zal Panasonic ook nog met een aangepaste handleiding komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
bartvl schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:55:
[...]

Mooi op een rijtje gezet, thanks!

Ik werd door een whitepaper van Alklima getriggerd. In V2 wordt ook nog de 'extreme' situatie gehanteerd. In V3 is dit anagepast.
Wellicht zal Panasonic ook nog met een aangepaste handleiding komen.
Ik heb Panasonic een bericht gestuurd, ben benieuwd hoe ze daarop reageren. 't maakt nogal wat uit, in de handleiding van Panasonic staat dat ik uit moet gaan van 68 dB (dus bij A-10W55), uit de technische specificatie van de warmtepomp haal ik bij A7W35 50 dB. Dat is 18 dB verschil!, oeps, foutje, die 50 dB was 50 dB (A).... Wordt vervolgd...

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 27-06-2022 01:47 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
blb4 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:55:
[...]

Ik heb Panasonic een bericht gestuurd, ben benieuwd hoe ze daarop reageren. 't maakt nogal wat uit, in de handleiding van Panasonic staat dat ik uit moet gaan van 68 dB (dus bij A-10W55), uit de technische specificatie van de warmtepomp haal ik 50 dB bij A7W35 50 dB. Dat is 18 dB verschil!
Je haalt Sound Power Level (geluidsvermogen wat hij maakt) en Sound Pressure Level (geluidsdruk die je hoort) door elkaar. Zie de Design Manual par. 5.2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op maandag 27 juni 2022 @ 00:49:
[...]

Je haalt Sound Power Level (geluidsvermogen wat hij maakt) en Sound Pressure Level (geluidsdruk die je hoort) door elkaar. Zie de Design Manual par. 5.2.1.
Oeps :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:47

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Binnenkort beginnen we hier met de installatie van een Panasonic warmtepomp en ik vraag me af hoe het verwarmingselement van een SWW vat aangesloten en aangestuurd wordt. Wat ik nu begrijp is dat de warmtepomp het SWW vat op temperatuur zal brengen maar dat de legionella run door het verwarmingselement wordt verzorgd. Is dit inderdaad het geval en hoe/waarop wordt het verwarmingselement dan aangesloten en aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:59
buzzlightyear schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:56:
Binnenkort beginnen we hier met de installatie van een Panasonic warmtepomp en ik vraag me af hoe het verwarmingselement van een SWW vat aangesloten en aangestuurd wordt. Wat ik nu begrijp is dat de warmtepomp het SWW vat op temperatuur zal brengen maar dat de legionella run door het verwarmingselement wordt verzorgd. Is dit inderdaad het geval en hoe/waarop wordt het verwarmingselement dan aangesloten en aangestuurd?
Zit er geen installatiehandleiding bij?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:47

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Andrehj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:03:
[...]

Zit er geen installatiehandleiding bij?
Wel, maar enkel de electrische installatie aan het verwarmingselement. Vraag me, ter educatie van mijzelf, hoe deze dan wordt aangesloten en aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Anoniem: 1669366 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:27:
Uhm overheid...

Bedankt mensen die heel veel ODE betalen, en dat heb je zelf wss ook al gedaan :-) [ Iets met koekje van .. ][
Of bedankt mensen die niets uit ode halen :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 21:59
Na veel mee gelezen te hebben mijn eigen inrichting bedacht. Zouden jullie hier eens mee willen kijken?

Monoblock aansluiten 2 gebouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:55:
Ik heb Panasonic een bericht gestuurd, ben benieuwd hoe ze daarop reageren. 't maakt nogal wat uit, in de handleiding van Panasonic staat dat ik uit moet gaan van 68 dB (dus bij A-10W55), uit de technische specificatie van de warmtepomp haal ik bij A7W35 50 dB. Dat is 18 dB verschil!, oeps, foutje, die 50 dB was 50 dB (A).... Wordt vervolgd...
Ik ben hier heel benieuwd naar @blb4 en @bartvl. Zelf ben ik ook bezig met de WPAC tool en kom ik met de geluidsberekeningen net niet helemaal uit (1dB verschil), dus als er met een andere waarde voor de geluidsproductie gewerkt kan worden is mijn (papieren) probleem weg, of iemand heeft een tip hoe ik 1dB weggepoetst krijg.

Betreft overigens een split unit, geen monoblock, buitenunit WH-UD05JE5. Een akoestische omkasting werd door de installateur aangegeven als een optie, maar dat zijn gelijk enorme kasten, dus dat gaat hem niet worden (iets met WAF). Alternatief is ophangen aan de gevel op circa 5 meter hoogte, maar dan hangt hij veel meer in het zicht (wederom iets met WAF) en ben ik een beetje bang voor trillingen door de gevel.

Dus mocht iemand nog een tip hebben om de geluidsproductie binnen de norm te krijgen, ik hou me aanbevolen. De marge in de tool staat al op 2dB wat volgens Panasonic gehandhaafd zou moeten worden, deze aanpassen naar 0dB mag volgens hun alleen met een goede onderbouwing.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

blackd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Ik ben hier heel benieuwd naar @blb4 en @bartvl. Zelf ben ik ook bezig met de WPAC tool en kom ik met de geluidsberekeningen net niet helemaal uit (1dB verschil), dus als er met een andere waarde voor de geluidsproductie gewerkt kan worden is mijn (papieren) probleem weg, of iemand heeft een tip hoe ik 1dB weggepoetst krijg.

Betreft overigens een split unit, geen monoblock, buitenunit WH-UD05JE5. Een akoestische omkasting werd door de installateur aangegeven als een optie, maar dat zijn gelijk enorme kasten, dus dat gaat hem niet worden (iets met WAF). Alternatief is ophangen aan de gevel op circa 5 meter hoogte, maar dan hangt hij veel meer in het zicht (wederom iets met WAF) en ben ik een beetje bang voor trillingen door de gevel.

Dus mocht iemand nog een tip hebben om de geluidsproductie binnen de norm te krijgen, ik hou me aanbevolen. De marge in de tool staat al op 2dB wat volgens Panasonic gehandhaafd zou moeten worden, deze aanpassen naar 0dB mag volgens hun alleen met een goede onderbouwing.
Wel getal hanteer je nu als geluidvermogen? Het getal dat Panasonic in hun toelichting op de rekenmethode heeft genoemd, dus bij -10 en 55 graden aanvoertemperatuur?

Wat Mitsubishi/Alklima schrijft over de marge:

1 dB(A) gereserveerd voor wanneer de 63Hz octaafband niet fysiek getest zou zijn
Dit is voor de systemen van Mitsubishi Electric echter wel het geval dus mag de 1 dB(A) van de voorgestelde 3 dB(A) worden afgetrokken

1dB(A) aangehouden voor tonaliteit van het systeem
Mitsubishi Electric heeft volgens de regelgeving getoetst of er sprake is van tonaliteit van haar systemen en dat is niet het geval dus mag de 1dB(A) van de voorgestelde 3dB(A) worden afgetrokken

1dB(A) gereserveerd voor het verschil in de uitstraling van geluid van de buiten-unit per zijde
De geluidsuitstraling, welke niet aan alle zijden gelijk is, wordt typisch conform normering gem­ eten aan de voorzijde van de buiten­unit.
Wanneer bij de plaatsing de buiten­unit met de aanzuig­zijde op de erfgrens wordt opgesteld dan mag de resterende gereserveerde 1dB(A) van de voorgestelde 3dB(A) worden afgetrokken
Na aftrek van bovenstaande punten van de forfaitaire marge van 3dB(A) kan de werkelijke marge op 0dB(A) gesteld worden.

Wellicht biedt dit nog ruimte om met die marge te spelen? Maar of het echt goed te onderbouwen is?

[ Voor 31% gewijzigd door bartvl op 11-07-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
bartvl schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:46:
Wel getal hanteer je nu als geluidvermogen? Het getal dat Panasonic in hun toelichting op de rekenmethode heeft genoemd, dus bij -10 en 55 graden aanvoertemperatuur?
64 dB voor mijn buitenunit (WH-UD05JE5), volgens de tabel op pagina 12 van Panasonic Geluidsbrochure 2021.

Opstelling is Gg_1, zijkant van de woning. Ik zit 4,5 meter van de erfgrens (Yp2=4,5) en heb Yb=0,25m en Zb=0,52m gehanteerd. Maak ik van Yp2=5m dan kom ik goed uit.
LwA max dag = 64
LwA max av+nacht = 56
K1 dag = 0
K1 av+nacht = 3 (dit is niet expliciet benoemd maar heb ik afgeleid uit de voorbeelden)
Domkasting = 0
bartvl schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:46:
Wellicht biedt dit nog ruimte om met die marge te spelen? Maar of het echt goed te onderbouwen is?
Ja, dat zag ik ook staan. Panasonic heeft aangegeven dat die 63Hz getest is. Dus die marge is eraf. De marge voor tonaaltoeslag kan ik dus niet zomaar wegstrepen denk ik, en ook voor de plaatsing, de aanzuigzijde staat (denk ik) tegen de muur en blaast naar de erfgrens. Dus ook die kan ik denk ik niet wegstrepen.
quote: geluidsdocument
Waarom wel of niet rekenen met een marge?
De marge houdt rekening met onzekerheden in het gehele proces, van ontwerp tot
en met realisatie. In de bouwakoestiek wordt standaard uitgegaan van een marge
van 2 dB(A) (zie NPR 5070:2005, NPR 5086;2006 en NTR 5076:2015).
In de rekentool is een marge tot en met 3 aan te houden. Dit is ook het advies
vanuit de handleiding van LBP Sight.
Panasonic buitendelen zijn in een laboratorium gemeten conform de Europese
normen, waar rekening wordt gehouden met de 63 Hz octaafband. Om deze reden
wordt er in de voorbeeld berekeningen gerekend met een marge van 2.
Ik zie overigens in deze whitepaper op pagina 5:
quote: whitepaper
1. Bedrijfstoestand waarbij wordt gemeten
a. Meting bij maximaal toerental
Het geluidsniveau van de installatie wordt gemeten bij het maximale toerental behorende bij de
gekozen instelling van de installatie. Daarbij is er een onderscheid tussen een bedrijfstoestand in de
dagperiode (7:00 – 19:00 uur) en de avond- en nachtperiode (19:00 – 7:00 uur) als de installatie voor
deze perioden afzonderlijke instellingen heeft.
b. Meting bij vastgestelde bedrijfstoestanden
Als het instellen van het maximale toerental bij een installatie niet mogelijk is, dan wordt de meting
uitgevoerd bij in de tabel 1 beschreven omstandigheden. Naast deze omstandigheden moet bij
installaties voor tapwaterproductie en ruimteverwarming, die bij het ontdooien geen gebruik maken
van de aanwezige warmte in de woning of van een speciaal warmtebuffer, de meting ook worden
uitgevoerd bij het ontdooien.
Tabel 1: Bedrijfstoestanden waarbij wordt gemeten
Tabel 1 komt overeen met wat blb4 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" genoemd heeft. Zoals ik dat lees betekent dit dat je in eerste instantie de waarde op maximaal vermogen moet hanteren, tenzij dat niet mogelijk is, en dan kun je de andere waardes van de geluidsvermogen pakken bij verschillende omgevings/afgiftetemperaturen.

[ Voor 70% gewijzigd door blackd op 11-07-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
blackd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:54:
[...]

64 dB voor mijn buitenunit (WH-UD05JE5), volgens de tabel op pagina 12 van Panasonic Geluidsbrochure 2021.

Opstelling is Gg_1, zijkant van de woning. Ik zit 4,5 meter van de erfgrens (Yp2=4,5) en heb Yb=0,25m en Zb=0,52m gehanteerd. Maak ik van Yp2=5m dan kom ik goed uit.
LwA max dag = 64
LwA max av+nacht = 56
K1 dag = 0
K1 av+nacht = 3 (dit is niet expliciet benoemd maar heb ik afgeleid uit de voorbeelden)
Domkasting = 0

[...]

Ja, dat zag ik ook staan. Panasonic heeft aangegeven dat die 63Hz getest is. Dus die marge is eraf. De marge voor tonaaltoeslag kan ik dus niet zomaar wegstrepen denk ik, en ook voor de plaatsing, de aanzuigzijde staat (denk ik) tegen de muur en blaast naar de erfgrens. Dus ook die kan ik denk ik niet wegstrepen.

[...]

Ik zie overigens in deze whitepaper op pagina 5:

[...]

Tabel 1 komt overeen met wat blb4 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" genoemd heeft. Zoals ik dat lees betekent dit dat je in eerste instantie de waarde op maximaal vermogen moet hanteren, tenzij dat niet mogelijk is, en dan kun je de andere waardes van de geluidsvermogen pakken bij verschillende omgevings/afgiftetemperaturen.
Dank voor die whitepaper, die had ik nog niet gevonden. Ik snap niet waarom ze in eerste instantie uitgaan van meten op maximaal vermogen en alleen als dat niet kan de tabel hanteren. m.i. is er geen verplichting om uit te gaan van het maximale vermogen. Dat zou ook raar zijn, stel dat je een WP neerzet met een veel te grote capaciteit die in de praktijk - in die specifieke situatie - maar maximaal 50% vermogen hoeft te leveren dan heeft maximaal helemaal geen waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik geloof dat de regelgeving in eerste instantie omschreef dat bij maximaal vermogen gemeten diende te worden. Dat is inmiddels bijgesteld. De geluidsbrochure van Panasonic is nog gebaseerd op de oorspronkelijke regelgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:02:
Dank voor die whitepaper, die had ik nog niet gevonden.
Hierbij ook een 'officiele bron', site NVKL.

Daarnaast ook interessant de Webminar van NVKL over geluidseisen. Hier spreken oa ministerie, de maker van de tool en installatiewereld over de geluidseisen. Vanuit regelgeving wordt ongeveer deze beredenatie aangehouden:
Voor airco's/warmtepompen geldt een 40dB eis op erfgrens. Hiervoor zijn geluidsmetingen leidend en wetgever schrijft voor hoe dat dient te worden uitgevoerd. Dit is praktisch niet haalbaar en afhankelijk van de situatie en factoren. Daarom is een tool ontwikkeld die zodanig rekent dat deze altijd veilig uitkomt t.o.v. geluidsmetingen.

Dit is natuurlijk wel preken voor eigen parochie.

Overigens interessant is dat in die webminar een Duitse site wordt benoemd https://www.waermepumpe.de/schallrechner/ en kun je een daytime sound power level van 59dBA vinden voor mijn buitenunit.
bartvl schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:08:
Ik geloof dat de regelgeving in eerste instantie omschreef dat bij maximaal vermogen gemeten diende te worden. Dat is inmiddels bijgesteld. De geluidsbrochure van Panasonic is nog gebaseerd op de oorspronkelijke regelgeving.
Ik zat een reactie te schrijven die doorging op bovenstaande stukje, maar dit element (tijdigheid van de verschillende whitepapers/inzichten) is wel een belangrijk aspect om in de gaten te houden om het plaatje compleet te krijgen.
Die NVKL webminar en whitepaper zijn rond de invoering van de wetgeving op 1-1-2021 gepubliceerd. En in het document van Alklima zie je met V3 dat er nieuwe inzichten zijn.

Maar terugkomend op jouw punt 'dat is bijgesteld', waaruit blijkt dan dat je mag afwijken van maximaal vermogen (en dan niet zijnde 'het apparaat kan niet op maximaal vermogen draaien'), want als ik de wetteksten uit blb4 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" lees zie ik in die bijlage VII dezelfde clausule staan dat je eerst naar maximaal vermogen moet kijken, en kan het apparaat dat niet, dan pas naar bepaalde situaties met omgevings/afgiftetemperaturen.

Het is duidelijk dat Alklima dit beeld heeft bijgesteld, maar m.i. is dat op basis van een reactie van de helpdesk bouwbesluit die dezelfde voorwaarde hanteert 'max vermogen apparaat, tenzij dat niet kan'. Ik ben heel benieuwd wat de trigger is geweest.

Maar of de wetgever dat heeft bijgesteld zou dan uit een wijziging van de wettekst moeten blijken, toch?
Als ik de wettekst opzoek op wetten.overheid.nl dan is er sinds publicatie 01-01-2021 geen wijziging op deze bijlage geweest.

Ik ben ook heel benieuwd of Panasonic al een reactie heeft gegeven @blb4.

Edit: ik zag ook nog deze reactie:
Andrehj schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:00:
[...]

Let even op dat Mitsubishi de waarden meet op max vermogen, bij -10°C en watertemperatuur 55°C. Dat is extreem ongunstig. Er schijnt een nieuw whitepaper uit te komen met waardes die gemeten worden bij gunstiger temperaturen. Andere fabrikanten hanteren al andere temperaturen en komen daardoor gunstiger uit de metingen.
Niet alleen ME is extreem ongunstig, voor Panasonic geldt dus hetzelfde (zoals jullie ook al hadden geconstateerd).

[ Voor 11% gewijzigd door blackd op 12-07-2022 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
blackd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:21:
Het is duidelijk dat Alklima dit beeld heeft bijgesteld, maar m.i. is dat op basis van een reactie van de helpdesk bouwbesluit die dezelfde voorwaarde hanteert 'max vermogen apparaat, tenzij dat niet kan'. Ik ben heel benieuwd wat de trigger is geweest.
Om deze verhaallijn maar even compleet te maken, ik heb de volgende documenten gevonden:
https://alklima.nl/actuee...er-warmtepompen-en-aircos
Ondanks het ontbreken van een norm is er sinds 23 februari 2022 meer duidelijkheid over de te gebruiken uitgangspunten. Na een vraag aan Helpdesk Bouwregelgeving en brandveilig gebruik van BZK is er een concreet antwoord op de onduidelijke uitgangspunten. Op basis daarvan kunnen de volgende vertrekpunten gehanteerd worden:

Opgave geluidsniveau t.b.v. ruimteverwarming bij een buitentemperatuur +10°C
Opgave geluidsniveau t.b.v. tapwaterproductie bij een buitentemperatuur +18°C
En de bron (mail) met het antwoord van Helpdesk Bouwregelgeving:
https://alklima.nl/librar...Bouwregelgeving-60186.pdf
In tabel 1 van Bijlage VIII kunt u lezen wat de aan te houden buitentemperatuur is als het maximale
toerental niet kan worden ingesteld.
In dat geval mag bij warmtapwater wordt uitgegaan van maximaal 18 oC. Dat wil zeggen dat bij elke
buitentemperatuur gemeten worden, zolang die maar niet hoger is dan 18 oC. Dat wil zeggen dat u
mag uitgaan van 18 oC, zelfs als u weet dat het systeem bij -5 oC meer geluid zal maken.
In dat geval mag bij ruimteverwarming worden uitgegaan van maximaal 10 oC. Dat wil zeggen dat
bij elke buitentemperatuur gemeten worden, zolang die maar niet hoger is dan 10 oC. Dat wil
zeggen dat u mag uitgaan van 10 oC, zelfs als u weet dat het systeem bij -5 oC meer geluid zal
maken.
Deze kennen we vanuit de whitepaper Alklima zelf.

Ik heb zelf ook contact opgenomen met Panasonic (via contactformulier) met de vraag of ze ook deze discussie over normeringen kennen, of zij (van plan zijn) de Geluidsbrochure aan gaan passen op dit punt en zo niet, of ik dan zelf in een vergunningaanvraag deze waards kan/mag hanteren, en wat de waardes dan zijn voor mijn buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-04-2023
Ik heb geprobeerd netjes volgens de in nederland geldende consumenten wetgeving bij climamarket.eu een panasonic 5kw warmtepomp te bestellen. Maar ze houden zich totaal niet aan de regels en dekken alleen zichzelf in. Waardeloos bedrijf dus, Niet kopen!

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Alexander006 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:13:
Ik heb geprobeerd netjes volgens de in nederland geldende consumenten wetgeving bij climamarket.eu een panasonic 5kw warmtepomp te bestellen. Maar ze houden zich totaal niet aan de regels en dekken alleen zichzelf in. Waardeloos bedrijf dus, Niet kopen!
Hoe bedoel je dat? Waar loop je tegenaan?

Wat geluid betreft, ga ik me komend weekend denk ik ook nog eens in verdiepen.

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 14-07-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
  • Laatst online: 23-05 08:00
LinuZZ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:54:
[...]

Hoewel het geen antwoord is voor beide van je vragen, ik heb begin februari dezelfde unit besteld en nog niet binnen.
M.b.t. de 12kW beetje zelfde verhaal, 19 feb besteld. Nog geen zicht op levering.

[ Voor 5% gewijzigd door iMav op 14-07-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
  • Laatst online: 23-05 08:00
tux-87 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Was mij ook opgevallen. Ik ga daar wel een punt van maken bij aanvraag.
Heb jij hier nog wat mee gedaan? Hij staat momenteel nog steeds als 9kW in de lijst. Terwijl de WH-MXC12H9E8 wel als 12kW aangemerkt staat. Wat volgens mij dezelfde machine is maar dan nog op R410 ipv R32.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
blackd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:15:
Ik heb zelf ook contact opgenomen met Panasonic (via contactformulier) met de vraag of ze ook deze discussie over normeringen kennen, of zij (van plan zijn) de Geluidsbrochure aan gaan passen op dit punt en zo niet, of ik dan zelf in een vergunningaanvraag deze waards kan/mag hanteren, en wat de waardes dan zijn voor mijn buitenunit.
Inmiddels reactie gehad van Panasonic, ze hebben de informatie bekeken maar houden vooralsnog de geluidswaardes uit de brochure aan, omdat er onduidelijkheden in de uitleg zijn. Enorme cliffhanger dus ik ga hier nog wat op doorvragen.

Of ik zelf een vergunning aan zou kunnen vragen met een ander uitgangspunt qua geluidsberekening hebben ze niet gereageerd.

Zelf kan ik de beredenering van Alklima (ook) niet helemaal volgen, de 'voorwaarde' dat een machine op maximaal vermogen ingesteld moet worden, lijken ze overheen te stappen (in hun voordeel). Ik heb gisteren ook een mail gestuurd naar Alklima om hier verduidelijking over te krijgen.

To be continued!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
In Ridderkerk hebben ze onlangs een stel prefab woningen opgeleverd met de Pana in de voortuin, naast de voordeur. Volgens mij zijn het split units.

Blijkbaar is het dus mogelijk om op op 3 tegels afstand van de erfgrens te plaatsen. Ik heb begrepen dat er wel nog een omkasting omheen komt.

Afbeeldingslocatie: https://startblock.nl/wp-content/uploads/2022/06/startblock-modelwoning-lowres-38-of-82-768x512.jpg

Afbeeldingslocatie: https://startblock.nl/wp-content/uploads/2022/06/startblock-modelwoning-lowres-36-of-82-768x512.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 15-07-2022 10:15 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Je zult de laatste maar zijn in het rijtje! De eerste heeft sCOP 4 en de laatste 1?

En die fiets: die ziet er straks zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYbfKsLg6BiDq1lS2Dm-0fOn3HQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cd5Qq0X6kyE1hkxVcFT22NhQ.jpg?f=user_large

[ Voor 61% gewijzigd door martijn v o op 15-07-2022 10:14 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 21:59
En geen buren die bedenken een kleine erfafscheiding direct achter je WP te zette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Vandaag wilde ik de Warmtepomp aanzetten voor koeling via de Aquarea service cloud.
Nu zie ik dat ik niet meer bij de instellingen kan, wat voorheen wel het geval was.
Heeft Panasonic iets aangepast? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VegiXMHJ-p53XN_hIocNnCMjVq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jamac0n26KKS13uyhNsfQPWa.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee ik kan er nog gewoon in, wel met je installateursaccount ingelogd?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

martijn v o schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:46:
Nee ik kan er nog gewoon in, wel met je installateursaccount ingelogd?
Ja, ik heb niks veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
JoKo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:37:
Vandaag wilde ik de Warmtepomp aanzetten voor koeling via de Aquarea service cloud.
Nu zie ik dat ik niet meer bij de instellingen kan, wat voorheen wel het geval was.
Heeft Panasonic iets aangepast? [Afbeelding]
Betekent dat symbool achter de verbinding, met een streepje erdoor, dat er gewoon geen verbinding is tussen de cloud en jouw pana?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

sjimmie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Betekent dat symbool achter de verbinding, met een streepje erdoor, dat er gewoon geen verbinding is tussen de cloud en jouw pana?
Heel erg bedankt _/-\o_
Je had gelijk. Ik had vorige week een netwerk splitter gebruikt. Nu alles weer origineel en het werkt weer.

Nogmaals dank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
blackd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Inmiddels reactie gehad van Panasonic, ze hebben de informatie bekeken maar houden vooralsnog de geluidswaardes uit de brochure aan, omdat er onduidelijkheden in de uitleg zijn. Enorme cliffhanger dus ik ga hier nog wat op doorvragen.

Of ik zelf een vergunning aan zou kunnen vragen met een ander uitgangspunt qua geluidsberekening hebben ze niet gereageerd.

Zelf kan ik de beredenering van Alklima (ook) niet helemaal volgen, de 'voorwaarde' dat een machine op maximaal vermogen ingesteld moet worden, lijken ze overheen te stappen (in hun voordeel). Ik heb gisteren ook een mail gestuurd naar Alklima om hier verduidelijking over te krijgen.

To be continued!
Reactie van pana... zozozo
Waar heb je info aangevraagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JoKo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Heel erg bedankt _/-\o_
Je had gelijk. Ik had vorige week een netwerk splitter gebruikt. Nu alles weer origineel en het werkt weer.

Nogmaals dank!!!
Stap over op een Heishamon.. van @thehog
Heb je die ellende van pana helemaal niet meer nodig
Geloof dat ze zelfs bijna een thermostaat werkend hebben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:10:
Reactie van pana... zozozo
Waar heb je info aangevraagd?
Hoe bedoel je? Bij Panasonic? Via het contactformulier. Bij Alklima via het info@ email adres. En ben net door hen teruggebeld :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
blackd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:15:
[...]

Hoe bedoel je? Bij Panasonic? Via het contactformulier. Bij Alklima via het info@ email adres. En ben net door hen teruggebeld :D.
Ja ik bedoelde bij panasonic..
En door hen terug gebeld "?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:23:
Ja ik bedoelde bij panasonic..
En door hen terug gebeld "?
Ja, ik had Alklima (Mitsubishi) gemaild en gevraagd over de redenatie in hun whitepaper. Door hen teruggebeld. Strekking is dat het toestel niet op maximaal vermogen ingesteld kan worden dus ze daarom afwijkende geluidsnormen bij +18 buitentemperatuur aanhouden.
Ten opzichte van de rest vd markt zijn zij (hun woorden) een van de weinige partijen actief in de discussie over de geluidsnormen, voorloper en daarmee een voorbeeld voor de anderen..

...maar blijkbaar volgt nog niet iedereen op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37
martijn v o schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:10:
Je zult de laatste maar zijn in het rijtje! De eerste heeft sCOP 4 en de laatste 1?

En die fiets: die ziet er straks zo uit:
[Afbeelding]
@Wolly
Als je goed naar het eerste huis kijkt, zie je dat de kast tussen de voordeur en het raam van ieder huis staat, dus op een meter van de erfgrens. Lijkt me dus geen probleem, zelfs een schutting kan dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KaDoos schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:55:
[...]

@Wolly
Als je goed naar het eerste huis kijkt, zie je dat de kast tussen de voordeur en het raam van ieder huis staat, dus op een meter van de erfgrens. Lijkt me dus geen probleem, zelfs een schutting kan dan nog.
Ik weet dat het een meter is, ik schreef ook 3 tegels en een tegel is 30cm.

Maar gezien de geluidseisen waar het hier wel eens over gaat verbaasde het mij wel. Een meter doet het geluid natuurlijk maar weinig verzwakken, maar ik neem aan dat hier toch de normen zijn aangehouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Zou iemand met een WP voor z’n huis geluidsoverlast kunnen hebben van precies zo’n zelfde warmtepomp voor het huis van zijn buren? 🤔

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 18:45
Goedemiddag,

Voordat ik zelf een volledig nieuw topic open hoop ik hier wat korte antwoorden te krijgen.
Wanneer dit echt in een nieuw topic moet laat het gerust weten.

Woning: 2016 volledig vloerverwarming 184 m2 opervlakte.
Gas afgelopen jaren voor koken, sww en vv tussen 1600 en 1850

Ik zou het dus afkunnend met een 9kw monoblock.

Keuze/vragen:
- kiezen voor een 1 of 3 fase?
- mogen de leidingen 10 meter lang zijn en 9 meter omhoog langs zijkant van de woning?
- boiler met 3weg klep of los warmtepomp boiler?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@midget het korte antwoord op alle drie: ja :)
Een antwoord waar je wat aan hebt is situatieafhankelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
Proton_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:13:
@midget het korte antwoord op alle drie: ja :)
Een antwoord waar je wat aan hebt is situatieafhankelijk.
Haha thanks Ben blij dat de buitenleiding wel 9meter omhoog kan en dus prima werkt.

Dan ga ik nog ff twijfelen over de losse boiler en de 3fase optie.
1 fase is natuurlijk kleiner en neemt minder ruimte in.
Warmtepomp boiler geeft weer geluid binnen dus inderdaad. Keuzes…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:15:
Extra geluids-isolatie er omheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:15:
[...]

Haha thanks Ben blij dat de buitenleiding wel 9meter omhoog kan en dus prima werkt.

Dan ga ik nog ff twijfelen over de losse boiler en de 3fase optie.
1 fase is natuurlijk kleiner en neemt minder ruimte in.
1 fase nemen. die kan lager lopen. 3 fase heeft pas zin als je naar 12kw gaat.

je kan ook een calypso split nemen voor warm water. dan hang je klein splitje boven aan de muur. dat is vaak betere oplossing als je met geluidsbeperkingen zit op de zolder. voordeel van buitendeel zonder het gezeik van aanleggen berg leidingen. scheelt je zoizo 2k in aanschaf als je dan gewoon een monoblok kan pakken versus een split. en een lelijke leiding over de muur buiten....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 18-07-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
flippy schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:30:
[...]

1 fase nemen. die kan lager lopen. 3 fase heeft pas zin als je naar 12kw gaat.

je kan ook een calypso split nemen voor warm water. dan hang je klein splitje boven aan de muur. dat is vaak betere oplossing als je met geluidsbeperkingen zit op de zolder. voordeel van buitendeel zonder het gezeik van aanleggen berg leidingen. scheelt je zoizo 2k in aanschaf als je dan gewoon een monoblok kan pakken versus een split. en een lelijke leiding over de muur buiten....
Thanks, ook wellicht een optie.
Die lelijke leiding komt er sowieso zie rode streep.
Op de plek van het bankje zou ik op de grond de warmtepomp plaatsen en dan de leidingen omhoog voor de warmtepomp.

Wellicht nadenken over split voor sww of even uitzoeken hoeveel herrie een warmtepomp boiler maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJOnuxmgcDzPZ_-pzNvKAcbqubE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBUQFS2uxa5DieRrIVTbfaic.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je een monoblok neemt kan je gewoon inhaken op de bestaande verwarming beneden, geen reden om eerst naar boven te gaan....

zo te zien heb je nog wel ruimte op je dak om daar het buitendeel van een calypso split neer te zetten. stuk netter, simpeler en mogelijk ook nog goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:55:
Goedemiddag,

Voordat ik zelf een volledig nieuw topic open hoop ik hier wat korte antwoorden te krijgen.
Wanneer dit echt in een nieuw topic moet laat het gerust weten.

Woning: 2016 volledig vloerverwarming 184 m2 opervlakte.
Gas afgelopen jaren voor koken, sww en vv tussen 1600 en 1850

Ik zou het dus afkunnend met een 9kw monoblock.

Keuze/vragen:
- kiezen voor een 1 of 3 fase?
- mogen de leidingen 10 meter lang zijn en 9 meter omhoog langs zijkant van de woning?
- boiler met 3weg klep of los warmtepomp boiler?

Thanks
Indien mogelijk monoblok op de b.g.g. inhaken op bestaande cv leidingen en wp boiler op zolder op de plaats van de cv. Voordeliger, eenvoudiger installatie, mooier en 2x subsidie op de koop toe. Daarnaast met 2 rechter handen eventueel zelf te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 18-07-2022 15:38 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
Carboy54 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Indien mogelijk monoblok op de b.g.g. inhaken op bestaande cv leidingen en wp boiler op zolder op de plaats van de cv. Voordeliger, eenvoudiger installatie, mooier en 2x subsidie op de koop toe. Daarnaast met 2 rechter handen eventueel zelf te doen.
Mooier sowieso, maar volledige woning is in 2016 opgeleverd met vloerverwarming. De verdeler staat op zolder in de technische ruimte dus kan op de begane grond of eersteverdieping nergens op aanhaken.

Enige optie zou dan zijn de warmtepomp voor de woning te plaatsen en de leiding op de radiator in de douche op de eerste verdieping aan te sluiten.
Maar netjes wegwerken…. Dat gaat daar niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:49:
[...]
De verdeler staat op zolder in de technische ruimte dus kan op de begane grond of eersteverdieping nergens op aanhaken.
dat mag dan een beste verdeler zijn.

lopen al die leidingen niet door een redele koof ergens dan naar beneden? geen ruimte om daar de leidingen weg te frommelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:49:
[...]

Mooier sowieso, maar volledige woning is in 2016 opgeleverd met vloerverwarming. De verdeler staat op zolder in de technische ruimte dus kan op de begane grond of eersteverdieping nergens op aanhaken.

Enige optie zou dan zijn de warmtepomp voor de woning te plaatsen en de leiding op de radiator in de douche op de eerste verdieping aan te sluiten.
Maar netjes wegwerken…. Dat gaat daar niet makkelijk.
Geen verdeler beneden?? Dat kom je zelden tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
flippy schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:56:
[...]

dat mag dan een beste verdeler zijn.

lopen al die leidingen niet door een redele koof ergens dan naar beneden? geen ruimte om daar de leidingen weg te frommelen?
Zie hier foto van de huidige technische ruimte.
80 liter boiler, cv ketel en ventilatie unit.
Daaronder de verdeler waarna de leidingen direct in zandcement vloer zijn gestort tussen de vloerverwarming.

Geen koog aan die zijde van de woning waar we iets mee kunnen, de cv ketel/verdeler zit direct tegen de buitenmuur de op de 2e verdieping.
Vandaar keuze leidingen buitenom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yruVwQzzcvCfG54NbtHhwSIDPjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIR2dKNkx4V72h8Vwtt2cVNs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:07:
[...]

Daaronder de verdeler waarna de leidingen direct in zandcement vloer zijn gestort tussen de vloerverwarming.

Geen koog aan die zijde van de woning waar we iets mee kunnen, de cv ketel/verdeler zit direct tegen de buitenmuur de op de 2e verdieping.

[Afbeelding]
Als de huidige ketel, boiler en verdeler op de bovenverdieping staan, dan de warmtepomp maar op het dak. De doorvoeren zitten er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@midget zonde van het huis om buitenom te gaan, afgezien van de technische redenen.
Ik zou nog eens goed op de tekeningen kijken of er geen leidingschacht is; bij mij is er een dubbele muur in een slaapkamer waar de vvwbuizen door naar beneden gaan en één muur in de badkamer is van vezelplaat met riool/waterleidingen erachter en de meterkast er onder.
Ook heb ik een lepe hoek in de trap. Jij hebt niets van dat alles?

Op het dak zou ik alleen doen als het dak bereikbaar is met een ladder vanaf een balkon oid, en het dak van beton is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
FransvWoerkom schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Als de huidige ketel, boiler en verdeler op de bovenverdieping staan, dan de warmtepomp maar op het dak. De doorvoeren zitten er al.
Scherp, dak ligt alleen vol met 18 zonnepanelen op oost/west dus zal voor veel schaduw vormen op 1 string.

Tevens kan ik zelf nooit op dak komen voor eventueel onderhoud vandaar de keuze om te plaatsen aan de zijkant van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
Proton_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:20:
@midget zonde van het huis om buitenom te gaan, afgezien van de technische redenen.
Ik zou nog eens goed op de tekeningen kijken of er geen leidingschacht is; bij mij is er een dubbele muur in een slaapkamer waar de vvwbuizen door naar beneden gaan en één muur in de badkamer is van vezelplaat met riool/waterleidingen erachter en de meterkast er onder.
Ook heb ik een lepe hoek in de trap. Jij hebt niets van dat alles?

Op het dak zou ik alleen doen als het dak bereikbaar is met een ladder vanaf een balkon oid, en het dak van beton is.
Dak is niet bereikbaar met ladder of iets via een erker ofzo.
Zie bijgevoegd de plattegrond van de woning waarin de leiding koof alleen linksonder is op de begane grond en eerste verdieping.
Op de tweede verdieping gaat alles direct de vloer in, aangezien overal vloer verwarming kan ik nergens binnendoor omhoog boren.

Enige optie is achter de houtkachel wegwerken, maar dat is niet te doen met de leidinggeven/warmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hr6FGvx498ruJBC9Qj5L0sLzBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyLrIdEZd3Eq9KWXvuhbdPIa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]
Leidingen van de badkamer als aanvoer wp ongeschikt ivm diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@midget naast je trap zit een schacht op alle verdiepingen. Ik zou alleen uit nieuwsgierigheid al even kijken met een endoscoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
Proton_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:34:
@midget naast je trap zit een schacht op alle verdiepingen. Ik zou alleen uit nieuwsgierigheid al even kijken met een endoscoop :)
Ik zie wat je bedoeld, deze is wel dicht maar ga ik zeker vanuit de kruipruimte even bekijken.

Zit dan wel aan de verkeerde kant.
Maar dat is stap 2.

Kan altijd dan vanaf warmtepomp de kruipruimte in, wellicht omhoog alleen dan het laatste stukje maar verlaagd plafond maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:41:
[...]

Ik zie wat je bedoeld, deze is wel dicht maar ga ik zeker vanuit de kruipruimte even bekijken.

Zit dan wel aan de verkeerde kant.
Maar dat is stap 2.

Kan altijd dan vanaf warmtepomp de kruipruimte in, wellicht omhoog alleen dan het laatste stukje maar verlaagd plafond maken.
Die schacht naast de trap ligt voor de hand. Behalve een verlaagd plafond kun je die twee leidingen ook juist in het zicht hangen en opvallend schilderen.

In de technische ruimte komen een ventilatiepijp en een rioolpijp uit de grond. Waar komen die vandaan?

P.S. Waarschijnlijk tussen de balklaag van de overkant, de schacht naast de trap, waar badkamer en wc aan grenzen. Zo'n huis heeft van oorsprong natuurlijk houten vloeren.

[ Voor 11% gewijzigd door FransvWoerkom op 18-07-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
FransvWoerkom schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Die schacht naast de trap ligt voor de hand. Behalve een verlaagd plafond kun je die twee leidingen ook juist in het zicht hangen en opvallend schilderen.

In de technische ruimte komen een ventilatiepijp en een rioolpijp uit de grond. Waar komen die vandaan?

P.S. Waarschijnlijk tussen de balklaag van de overkant, de schacht naast de trap, waar badkamer en wc aan grenzen. Zo'n huis heeft van oorsprong natuurlijk houten vloeren.
Ik zal van de week eens lekker in de kruipruimte kijken.
Alle verdiepingen hebben van die betonplaten van 100 cm breed en er zijn geen hout vloeren.

Leidingen zitten volledig in beton en in zand cement weggewerkt vandaar dat we er vrij weinig mee kunnen doen.

Zie koof van de begane grond.

De koog is volledig netjes weggewerkt tussen gipsblokken en de vloer daartussen is dichtgemaakt.

Dus kansloze missie om daar iets eenvoudig door te voeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLHbu3kuTYVvid78H2HkcTDkz-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCHP7RIKMDYlBcTLkFsN8uyX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEgBsHvM7aFbqDxC04u4dkJtC4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7N4oRRBbDtwK0j7z7sXTn0C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:40:
[...]

bouwbesluit 3.8.2:

bouwbesluit 3.9.3:

Bijlage VIII:
[URL="https://tweakers.net/i/KCNDtvo1N4nFdevyuOxSqHsqkfA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VtsxC1cmNwoZRHXx6e3FWCYk.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL

[Afbeelding]

Nu wil ik niet zeggen dat we geen aandacht meer aan 't geluid van de WP besteed moet worden maar dit is nogal een verschil: 40 dB 's nachts bij -10 en 55 graden of bij +10 en 35 of 40 graden o.i.d.
Ik wil de pret niet bederven, maar de mail van de helpdesk bouwregelgeving klopt niet. De rekentool is een tool om verrassingen bij een meting te voorkomen. Hoe gaat zo'n meting in zijn werk? De expert houdt zijn dB meter op de erfgrens en stelt de warmtepomp in op maximale toeren.

Veel warmtepompen kunnen niet eenvoudig op maximale toeren ingesteld worden, dus heeft de overheid Tabel 1 in Bijlage VIII geschreven. Als die instructies worden opgevolgd, zal de warmtepomp wellicht niet maximaal draaien, maar wel stevig.

Komt de meetexpert op een koude dag en is het -10 buiten? Dan heeft de warmtepompeigenaar wellicht pech, want dan moet de pomp natuurlijk harder werken dan bij 16 graden. In de tabel staat dat wanneer het warmer is dan 18 graden de meting voor ruimteverwarming niet geldig is. Dus een meetexpert zal bij een buitentemperatuur van 19 graden of hoger iets anders moeten gaan doen. Er staat voor full-electric geen minimum buitentemperatuur gespecificeerd. Dus als jouw buurman in de winter bij -10 een meting aanvraagt, mag jouw warmtepomp op die koude dag geen 41dBA op de erfgrens afgeven.

Er staat één uitzondering in de tabel en dat is voor hybride opstellingen, daarvoor geldt een minimumtemperatuur van 5 graden. De overheid gaat er van uit dat onder de 5 graden de CV-ketel het (grotendeels?) overneemt.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Het blijft een beetje een wazig punt, maar als ik die mail van Helpdesk Bouwregelgeving en brandveilig gebruik aan Alklima lees dan lijken ze het toch juist te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zie bij sommige leveranciers staan dat de monobloc geleverd wordt met de CZ-TAW1 Smartcloud interface.

Wat kan ik daar mee doen?
Wat zijn de voordelen?
Wat kan ik niet als ik dat niet heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

midget schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Ik zal van de week eens lekker in de kruipruimte kijken.
Alle verdiepingen hebben van die betonplaten van 100 cm breed en er zijn geen hout vloeren.

Leidingen zitten volledig in beton en in zand cement weggewerkt vandaar dat we er vrij weinig mee kunnen doen.

Zie koof van de begane grond.

De koog is volledig netjes weggewerkt tussen gipsblokken en de vloer daartussen is dichtgemaakt.

Dus kansloze missie om daar iets eenvoudig door te voeren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gunstig ook dat ze alle aanvoer en retourleidingen bij elkaar geknoopt hebben. Hoeveel M2 per verdieping en hoeveel groepen betreft het eigenlijk?

Lijken er 12 te zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 21:00
Rzaan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:34:
Ik zie bij sommige leveranciers staan dat de monobloc geleverd wordt met de CZ-TAW1 Smartcloud interface.

Wat zijn de voordelen?
Je warmtepomp (op afstand) bedienen en een beetje uitlezen.
Neem een Heishamon en een domotica (even zoeken hier op Tweakers) systeem en je kunt veel meer.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024

Wat zijn de voordelen?
Je kan je Pana dan via het internet bereiken/besturen. Als je al domotica gebruikt (Domoticz of Home Assistant bv) of wil gaan gebruiken kan je beter een Heishamon nemen: een kastje wat ook je Pana extern kan besturen, maar dan aangestuurd door je domotica. Zit je ook niet vast aan de brakke server/app van Panasonic. Maar goed: als je geen domotica hebt/wilt en je wil je warmtepomp vanuit je vakantieadres aan/uitzetten kan het handig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:14

Wat zijn de voordelen?
Als je wilt fine tunen en automatiseren is het of de CZ-TAW1 of de HeihaMon. Met de eerste heb je geen domotica kennis nodig en ben je Cloud afhankelijk, bij de tweede kan je zelf iets met het maken van een script.
Wel dan je eigen Service Cloud beheren, niet aan de installateur geven. De Smart Cloud geeft weinig extra’s.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

t.oswald schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:56:
[...]

Als je wilt fine tunen en automatiseren is het of de CZ-TAW1 of de HeihaMon. Met de eerste heb je geen domotica kennis nodig en ben je Cloud afhankelijk, bij de tweede kan je zelf iets met het maken van een script.
Wel dan je eigen Service Cloud beheren, niet aan de installateur geven. De Smart Cloud geeft weinig extra’s.
Ik ben zo a-technisch op dat vlak als maar zijn kan.
Ik ben de omgekeerde nerd.
Lijkt me niet iets, waar ik wat aan heb.
Vanuit de vakantie zet ik niks aan of uit. Ja, de limiet van mijn creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:14
Rzaan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:58:
[...]

Ik ben zo a-technisch op dat vlak als maar zijn kan.
Ik ben de omgekeerde nerd.
Lijkt me niet iets, waar ik wat aan heb.
Vanuit de vakantie zet ik niks aan of uit. Ja, de limiet van mijn creditcard.
Komt dan nog wel als je een tijdje aan het vechten bent met je Wp.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

bartvl schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:27:
Het blijft een beetje een wazig punt, maar als ik die mail van Helpdesk Bouwregelgeving en brandveilig gebruik aan Alklima lees dan lijken ze het toch juist te interpreteren.
Ik heb me nog even wat meer verdiept in de bouwbesluitteksten enzo. Dit gekoppeld met de bovengenoemde mail levert wel een wat bijzonder beeld ten aanzien van de geluideisen.

De vraag is vooral:
Stel je rekent voor de evt vergunning met een geluidvermogen behorende bij (bijvoorbeeld) 0 graden buiten, 40 graden toevoer. Dit zou volgens de mail van Helpdesk Bouwregelgeving mogen.
Wat gebeurt er dan als er bij een issue en handhaving gemeten gaat worden en het toevallig -10 is buiten en de toevoertemperatuur 55 graden? Geluidvermogen zal dan flink hoger zijn. Wellicht gaat het geluiddrukniveau dan ook over de grens van 40dB op de perceelgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
bartvl schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:19:
[...]

Ik heb me nog even wat meer verdiept in de bouwbesluitteksten enzo. Dit gekoppeld met de bovengenoemde mail levert wel een wat bijzonder beeld ten aanzien van de geluideisen.

De vraag is vooral:
Stel je rekent voor de evt vergunning met een geluidvermogen behorende bij (bijvoorbeeld) 0 graden buiten, 40 graden toevoer. Dit zou volgens de mail van Helpdesk Bouwregelgeving mogen.
Wat gebeurt er dan als er bij een issue en handhaving gemeten gaat worden en het toevallig -10 is buiten en de toevoertemperatuur 55 graden? Geluidvermogen zal dan flink hoger zijn. Wellicht gaat het geluiddrukniveau dan ook over de grens van 40dB op de perceelgrens.
Exact. De meting is leidend, dus het antwoord van de helpdesk bouwregelgeving klopt niet.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

en als ze komen meten, sluiten ze dan de snelweg af? en vragen ze aan Schiphol om de vliegtuigen om te laten vliegen? die maken meer herrie dan de WP :-)

Pagina: 1 ... 51 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.