Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 118 Laatste
Acties:
  • 692.001 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-02 11:36
FransvWoerkom schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Die instellingen kun je inderdaad niet zonder uitbreidingsbord gebruiken. Ze zijn bedoeld voor als de pana de temperatuur van het buffervat en van het verwarmingssysteem er achter moet regelen. Dan is deltaT hier het verschil tussen de temperatuur van het buffervat en de aanvoertemperatuur naar de vloer of radiatoren. De pana zal proberen door verhoging of verlaging van de aanvoertemperatuur en/of de flow die deltaT te handhaven.

Het uitbreidingsbord is ook handig als je twee zones wilt regelen, bijvoorbeeld vloerverwarming beneden en radiatoren boven en als je meer warmtebronnen hebt, bijvoorbeeld een zonneboiler en/of een kachel. Maar als je de regeling niet wilt overlaten aan de pana, dan heb je het uitbreidingsbordje niet nodig.

Zie de voorbeelden in de Design Manual.
oke Frans dank voor je uitgebreide reactie daar kan ik wat mee. Ik begrijp dat ik die uitbreiding (die overigens niet voordeling is) niet hoef te kopen als ik het buffervat gewoon in het verwarmingssysteem wil opnemen zonder dat ik er iets aan/in wil regelen met de pana. De zonnecollectoren warmen het water ook op in het buffervat en de pana profiteert daar dan ook van en de compressor kan lager draaien. Ik zet er wel een mengverdeler achter om te voorkomen dat er te heet water uit het buffervat het verwarmingssysteem in gaat, die stel ik in op zeg eens 40 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door aflam op 19-05-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
KaDoos schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:50:
@sjimmie Je geeft een duim maar behalve knipperen doet hij niks. Verbinden ho maar, de internet kabel is wel goed.
Helaas wil ook de Heishamon niet meer, probeer hem te resetten maar dit lukt niet.
Zojuist zag ik een monteur van Ziggo bezig, die hebben ook veel problemen op te lossen sinds vanmorgen 5.55 uur.
Vraag is nu zit het in de TAW en Heishamon of in de pomp.
Als je in de buurt woont zou je mijn TAW kunnen lenen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 15:57
sjimmie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:02:
[...]

Als je in de buurt woont zou je mijn TAW kunnen lenen.
Heel aardig, ik heb een nieuwe Heishamon besteld, komt morgen, als die het doet maak ik graag gebruik van je aanbod. Ik woon vlak bij Amersfoort, volgens mij woonde jij niet zover weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
KaDoos schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Heel aardig, ik heb een nieuwe Heishamon besteld, komt morgen, als die het doet maak ik graag gebruik van je aanbod. Ik woon vlak bij Amersfoort, volgens mij woonde jij niet zover weg.
Ik woon net onder Utrecht en morgenmiddag ben ik net boven Utrecht.
De TAW wordt hier momenteel niet gebruikt, ligt als spare.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vandaag op een zeer drukke en interessante VSK beurs geweest samen met mijn monteur. Wij hebben uitvoerig gesproken met mijn importeur over de leveringsproblemen in het algemeen en Panasonic in het bijzonder en wat dat betekent voor mijn uitstaande backorders. Men heeft oprecht toegezegd er alles aan te doen om de pompen op een redelijke termijn te kunnen uitleveren zonder hiervoor garanties te kunnen afgeven. Momenteel investeert Panasonic in een grote fabriek in Tsjechië voor de Aquarea lijn waaruit straks een grote hoeveelheid Aquarea pompen geleverd zullen gaan worden met korte aanvoerlijnen. Men heeft mij verzekerd als een van hun belangrijke afnemers dat het goed moet komen. Let's hope meer kan ik er niet van maken maar ik heb vertrouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OW49IIzWzNp7AxSc9UxRvKNWoG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3pX0f0Swpc0awmAI8rEOcnz0.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Carboy54 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:23:
Vandaag op een zeer drukke en interessante VSK beurs geweest samen met mijn monteur. Wij hebben uitvoerig gesproken met mijn importeur over de leveringsproblemen in het algemeen en Panasonic in het bijzonder en wat dat betekent voor mijn uitstaande backorders. Men heeft oprecht toegezegd er alles aan te doen om de pompen op een redelijke termijn te kunnen uitleveren zonder hiervoor garanties te kunnen afgeven. Momenteel investeert Panasonic in een grote fabriek in Tsjechië voor de Aquarea lijn waaruit straks een grote hoeveelheid Aquarea pompen geleverd zullen gaan worden met korte aanvoerlijnen. Men heeft mij verzekerd als een van hun belangrijke afnemers dat het goed moet komen. Let's hope meer kan ik er niet van maken maar ik heb vertrouwen.

[Afbeelding]
Mooi...
Alleen waar ik van op kijk..
Waarom wel vanuit DE te leveren?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Mooi...
Geen idee maar ik zou gezien de schaarste er niet teveel op vertrouwen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:51
Dylantje2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Mooi...
Mijn schoonzoon heeft meegedaan met de collectieve inkoop ronde bij Rjtec een aantal weken terug en deze is ook nog niet geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Die Rjtec zou ik niks meer bij kopen, onbereikbaar, komt afspraken niet na en levert beschadigde zooi, eigen ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:51
Tja, reeds in bestelling. De mijne komt daar ook vandaan, geen centje pijn. Ik heb een half jaar met Atlantic in de clinch gelegen over een Calypso die net zo heet aan de buitenkant was als het water binnenin. Die dingen gebeuren overal en het is erg frustrerend als het jou overkomt. Ik werd op een gegeven moment gewoon genegeerd door Atlantic. Uiteindelijk heb ik mijn geld terug gekregen. Daar was wel wat overredingskracht voor nodig helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Signor Doekie op 22-05-2022 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:25
Signor Doekie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:27:
[...]

Mijn schoonzoon heeft meegedaan met de collectieve inkoop ronde bij Rjtec een aantal weken terug en deze is ook nog niet geleverd.
Kan ik ergens meer informatie vinden over de collectieve inkoop ronde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Signor Doekie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:27:
[...]

Ik heb het niet alleen over de door jou genoemde..
Juist die aantallen... ik zou voor 1 pomp de hort op gaan..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
aflam schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:18:
Die Rjtec zou ik niks meer bij kopen, onbereikbaar, komt afspraken niet na en levert beschadigde zooi, eigen ervaring
Komop, ga nou niet alleen die man afzeiken..
Als je in het buitenland besteld..... Neem je bewust dat risico.

Toen ik hem in Engelnag bestelde, eerst regelmatig contact over koetjes en kalfjes.
Daarna mijn credicard opgehoogd, en hem special met de cc betaald ivm 180 dagen garantie op betaling en levering.

Dus ik weet niet wie er allemaal al betaald heeft? Als het geld is afgeschreven heb je recht van spreken vind ik.
Tot die leveringsproblemen wss,waar hij niet altijd wat aan kan doen
En als ik hem was zou ik ook niet mee reageren als dagelijks xx mailtjes krijg, en ook nog andere zaken heb

Lastig zeker....
Maar je neem een risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 13:47

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:23:
Men heeft oprecht toegezegd er alles aan te doen om de pompen op een redelijke termijn te kunnen uitleveren zonder hiervoor garanties te kunnen afgeven.
Zonder heel specifiek te zijn....
Wat verwachten (of hopen) ze wat die redelijke termijn is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:06
Rzaan schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Op de website van groene energie winkel staat dat Panasonic nu aangeeft tussen de 4 en 6 maanden, maar ook nog zonder garanties. Ik heb begin maart besteld toen er nog '60 dagen' stond, maar ben ook nog altijd in afwachting (en ook daar krijg je niet makkelijk contact, of communicatie, ongetwijfeld veroorzaakt door de enorm gestegen klantvraag)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Leveringen vanaf juni. Vanaf september zou het beter moeten gaan door de nieuwbouw. Dit is wat mij onofficieel wordt verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Toen ik hem in Engelnag bestelde, eerst regelmatig contact over koetjes en kalfjes.
Daarna mijn credicard opgehoogd, en hem special met de cc betaald ivm 180 dagen garantie op betaling en levering.

Dus ik weet niet wie er allemaal al betaald heeft? Als het geld is afgeschreven heb je recht van spreken vind ik.
En als ik hem was zou ik ook niet mee reageren als dagelijks xx mailtjes krijg, en ook nog andere zaken heb

Lastig zeker....
Maar je neem een risico
Druk is het inderdaad maar een bulkmail met algemene info is zo gemaakt over de situatie. Niet reageren is zo klantonvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49
Carboy54 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:56:
[...]
Leveringen vanaf juni. Vanaf september zou het beter moeten gaan door de nieuwbouw. Dit is wat mij onofficieel wordt verteld.
Ik wil graag elektrificeren met een Panasonic 5Kw maar liever niet als het de eerste batch is van een net opgestarte fabriek >:)

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

GudZ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Ik wil graag elektrificeren met een Panasonic 5Kw maar liever niet als het de eerste batch is van een net opgestarte fabriek >:)
Produceren daar al langer div. modellen dus ik zou mij geen zorgen maken. Panasonic is al jaren producent van uitstekende apparatuur. En bij mij met 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:59:
[...]

Produceren daar al langer div. modellen dus ik zou mij geen zorgen maken. Panasonic is al jaren producent van uitstekende apparatuur. En bij mij met 5 jaar garantie.
@GudZ

https://www.businesswire.com/news/home/20220408005399/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Dylantje2 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Lastig zeker....
Maar je neem een risico
Heeft niks met afzeiken te maken maar eerder met waarschuwen, zo doe je toch geen zaken? Gelukkig was bij mij alleen de kap stuk, wat als dat ding niet gefunctioneerd had? Ik ben het totaal oneens met je over een risico nemen bij aankoop in Duitsland, we hebben het hier niet over alibaba en ook niet over 5 euro! Dit is gewoon een ballentent punt uit. Dat is mijn mening en die mag ik hebben in dit land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49
Ik was duidelijk te vroeg en heb mezelf niet geïnformeerd. Over en sluiten.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

De 2 monoblocks 5J die ik bij Immotech heb opgehaald waren in Maleisië geproduceerd volgens de verpakking

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06 13:17
klump4u schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:41:
De 2 monoblocks 5J die ik bij Immotech heb opgehaald waren in Maleisië geproduceerd volgens de verpakking
Zitten bij die van jou de Inverter sticker erop? Bij een 7 kW die ik daar een paar maanden geleden opgehaald heb mist hij. Ik was even bang dat er geen inverter in zat, maar gelukkig wel. :+

Ik heb wel gelachen om hoe ze de stekker van de waterpomp waterdicht maken. Een plastic zakje eromheen _O-

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Skipper-93 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:11:
[...]

Zitten bij die van jou de Inverter sticker erop? Bij een 7 kW die ik daar een paar maanden geleden opgehaald heb mist hij. Ik was even bang dat er geen inverter in zat, maar gelukkig wel. :+

Ik heb wel gelachen om hoe ze de stekker van de waterpomp waterdicht maken. Een plastic zakje eromheen _O-
Nee alleen R32 en Panasonic, stekker van waterpomp heb ik niet op gelet en ook niet opgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
klump4u schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:55:
[...]

Nee alleen R32 en Panasonic, stekker van waterpomp heb ik niet op gelet en ook niet opgevallen
Je wpb in pvo werkt niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dylantje2 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 06:48:
[...]

Je wpb in pvo werkt niet meer...
Bij mij wel hoor😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-06 22:13
weet er iemand wat deze functie doet in de smart cloud?
is dit nieuw of zat dit er altijd al in? heb zelf alleen de heishamon

https://www.linkedin.com/...medium=member_desktop_web

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:05

timovd

Voorsprong door techniek

@Dewim1 ja, dat zit er al heel lang in. Ik gebruik het nooit. Ik dacht dat het alleen een shift doet op je tA setpoint.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Dewim1 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:06:
weet er iemand wat deze functie doet in de smart cloud?
is dit nieuw of zat dit er altijd al in? heb zelf alleen de heishamon

https://www.linkedin.com/...medium=member_desktop_web
https://www.aircon.panaso...n/faqs/AquareaSmartCloud/

Any service which is not available on remote controller attached to AQUAREA unit, but is available on "AQUAREA Smart Cloud" only?
ECO/Comfort setting, electric bill statistic, monthly display/comparison function of any period for power consumption statistic are services available on "AQUAREA Smart Cloud" only.

How does ECO setting of AQUAREA Smart Cloud function?
This is a function to preset room temperature of each cooling & heating zone and shift amount of hot water temperature to reduce power consumption of AQUAREA.

How does Comfort setting of AQUAREA Smart Cloud function?
This is a function to preset room temperature of each cooling & heating zone and shift amount of hot water temperature to increase comfort of cooling & heating of AQUAREA.

After ECO setting or Comfort setting on AQUAREA Smart Cloud, when temperature setting is changed by remote controller attached to AQUAREA unit, how will it become?
AQUAREA Smart Cloud at the set temperature setting is enabled, ECO setting, Comfort setting is not canceled.

Then if ECO setting Comfort setting is released, from the set temperature setting on the remote control, room temperature and hot water temperature of each heating and cooling zone is returned as shift amount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06 10:46
Heb zelf via huisinstallateur besteld op 11 november vorig jaar en wacht nog steeds. 12-KW T-CAP J-gen.
Dus gaat nu richting 7 maanden.... :'(
jurjen_g schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:38:
[...]

Op de website van groene energie winkel staat dat Panasonic nu aangeeft tussen de 4 en 6 maanden, maar ook nog zonder garanties. Ik heb begin maart besteld toen er nog '60 dagen' stond, maar ben ook nog altijd in afwachting (en ook daar krijg je niet makkelijk contact, of communicatie, ongetwijfeld veroorzaakt door de enorm gestegen klantvraag)

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-06 22:51
Begin maart besteld, afgelopen woensdag is de 12 KW T-Cap geleverd (Rjtec).

Wat een flatgebouw is dat :) De komende tijd maar eens installeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:00
Ik zie in de apparaten lijst bij het rvo de 12kw tcap mono staan met een vermogen van 9kw (en dus ook een lagere subsidie) is dat anderen ook opgevallen en weet iemand wellicht waar dat door komt?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 21:03

martijn v o

Certified by Enphase.

Is het vermogen bij -10 geloof ik.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:46
LinuZZ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:53:
Ik zie in de apparaten lijst bij het rvo de 12kw tcap mono staan met een vermogen van 9kw (en dus ook een lagere subsidie) is dat anderen ook opgevallen en weet iemand wellicht waar dat door komt?
Ze zullen zich vergissen. De MXC12J9E8 levert bij -20 nog steeds 12kW. Daar is het een T-cap voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0ME0RojmlsFfjNRAsMtA9OYTV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FkLhfDeBJckmztUZxVR9Uk63.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-06 22:51
Was mij ook opgevallen. Ik ga daar wel een punt van maken bij aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
FransvWoerkom schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:04:
[...]

Ze zullen zich vergissen. De MXC12J9E8 levert bij -20 nog steeds 12kW. Daar is het een T-cap voor.

[Afbeelding]
Groot aandeel hierin lijkt de back-up heater. Bij -20 is het gewoon COP +-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Sturmer93 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:42:
[...]

Groot aandeel hierin lijkt de back-up heater. Bij -20 is het gewoon COP +-2.
Waaruit lijkt dat?

[ Voor 15% gewijzigd door FransvWoerkom op 28-05-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-06 10:27
Ja terechte vraag. Ik heb de H versie staan, en ik denk eigenlijk niet dat de backup heater er dan bij zit hoor. Ik heb hem met - 10 draaiende gehad en hij was nog niet echt onder de indruk van die temperaturen. Pruttelde lekker zachtjes door. Dit apparaat is echt een beest.

Blaas de hottub er wel eens mee warm, (Ta 50) en dan blaas ie er soms 16 KW uit zonder echt herrie te maken. Tb 5 oid.

De back heater is overigens 9kw, dus dan zou de wp nog maar 3 kw bijmaken met 5,3 kw input. Slaat op kak mi.
Ik vermoed (maar heb 't nooit uit geprobeerd) dat de wp zelf 12kw output heeft bij - 20 en dat daar de backup heater nog bovenop komt, 21 kw output dus samen maximaal.

Bij mij is ie inmiddels te groot door isolatie en tuning, dus ik heb een 9 kw besteld in maart. Ook nog niet geleverd.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
Baapje327 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Ja terechte vraag. Ik heb de H versie staan, en ik denk eigenlijk niet dat de backup heater er dan bij zit hoor. Ik heb hem met - 10 draaiende gehad en hij was nog niet echt onder de indruk van die temperaturen. Pruttelde lekker zachtjes door. Dit apparaat is echt een beest.

Blaas de hottub er wel eens mee warm, (Ta 50) en dan blaas ie er soms 16 KW uit zonder echt herrie te maken. Tb 5 oid.

De back heater is overigens 9kw, dus dan zou de wp nog maar 3 kw bijmaken met 5,3 kw input. Slaat op kak mi.
Ik vermoed (maar heb 't nooit uit geprobeerd) dat de wp zelf 12kw output heeft bij - 20 en dat daar de backup heater nog bovenop komt, 21 kw output dus samen maximaal.

Bij mij is ie inmiddels te groot door isolatie en tuning, dus ik heb een 9 kw besteld in maart. Ook nog niet geleverd.
Lijkt mij een verkeerde aanname inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Is altijd geweest.
De subsidie gaat alleen maar over het echt duurzame....
De backupheater is 1op1 en niet duurzaam dus... en nog wat andere dingen die niet geteld worden.

Dus wat de overheid bepaald is bepaald.. geen zin om daar tegenin te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:04:
[...]

Is altijd geweest.
De subsidie gaat alleen maar over het echt duurzame....
De backupheater is 1op1 en niet duurzaam dus... en nog wat andere dingen die niet geteld worden.

Dus wat de overheid bepaald is bepaald.. geen zin om daar tegenin te gaan.
Dat zou kunnen, maar dat vind ik erg vreemd in combinatie met de 9kw en 16kw die wel voor de juiste vermogens erin staan, en bij de h is het wel 9,12,16

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:56
Even tussendoor, ik heb een warmtepomp (Panasonic Monoblock) in bestelling staan, en wil de fysieke installatie in kaart gaan brengen. Hier heb ik jullie tips voor nodig. Is dit topic daar de juiste plek voor, is dat het "Panasonic warmtepomp 101" topic, of kan ik hiervoor het beste een eigen draadje openen?
Het gaat voornamelijk om de beste plek voor de warmtepomp, het vat, en de keuze/route van het leidingwerk. Nogal specifiek voor mijn situatie dus.

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Laro schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:35:
Even tussendoor, ik heb een warmtepomp (Panasonic Monoblock) in bestelling staan, en wil de fysieke installatie in kaart gaan brengen. Hier heb ik jullie tips voor nodig. Is dit topic daar de juiste plek voor, is dat het "Panasonic warmtepomp 101" topic, of kan ik hiervoor het beste een eigen draadje openen?
Het gaat voornamelijk om de beste plek voor de warmtepomp, het vat, en de keuze/route van het leidingwerk. Nogal specifiek voor mijn situatie dus.

Bvd!
Vraag aan de leverancier de installatie manual met hydraulische schema,s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Bvd!
nou als je hier alles gelezen hebt... En het 101... mag je zelf kiezen...

Maar alleen de opstelling kan niet zo moeilijk zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Bvd!
Je hebt het over een bestelde Panasonic Monobloc. Dat is duidelijk. Je hebt het over "het vat". Dat is niet duidelijk. Er zijn boilervaten, in Panasonic jargon de tank, en buffervaten. Je begint met een plattegrond van je huis/erf, de te handhaven installatie (radiatoren, vloerverwarming, verdeler) en een hydraulisch schema. Vervolgens ontwerp je een concrete installatie. Of je dat hier of in 101 doet, maakt niet veel uit. 101 is bedoeld voor beginners, dit forum meer voor mensen die al een installatie hebben, vaak met ondersteuning van eigen gebouwde automatisering. Een eigen topic is het meest compact, maar het is niet zeker dat de meest deskundigen daar komen en blijven als het even niet opschiet met je project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:56
@FransvWoerkom @Dylantje2 @Carboy54 dank voor jullie reacties.
De theorie op basis van de documenten gekoppeld aan de monobloc heb ik, en ik heb ze doorgenomen.
Ik bedoelde het boilervat voor warm tapwater. (hydraulische) schema's en plattegronden heb ik reeds gemaakt, maar ik loop vast in een paar scenario's voor wat betreft plaatsing van de grote componenten.
Vanavond zal ik hier even een post aan wijden in het 101 forum.

Dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
tux-87 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Was mij ook opgevallen. Ik ga daar wel een punt van maken bij aanvraag.
Heb het RVO een bericht met schermafdruk en toelichting gestuurd. Hopelijk passen ze het snel aan zodat het geen vertraging oplevert bij de aanvraag van de ISDE-subsidie.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-07-2023
<knip> Reclame niet toegestaan

[ Voor 84% gewijzigd door Septillion op 04-06-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
@Tiesert al bericht gehad van het RVO?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
Is het een bekend probleem dat de pana de sww schakel differentie negeert? Mijn SWW target staat op 50 en de schakel differentiatie of -10. Toch maakt hij elke keer een korte run zodra hij onder de 50 komt. Dacht eerst dat het kwam doordat ik s nachts via de timer sww uitschakel en hij bij opnieuw inschakelen sowieso het sww vat op temperatuur wil brengen. Nu echter sww aan laten staan en zelfde gedrag. Op grafiek beneden, na 22:00 heb ik SWW uit gezet om de korte runs te voorkomen. Tips welkom 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHwMlP7dTsssBjuH9CJqZK9jG5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIiUwKdHQnaQaCFUf3RIvaZg.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgRfknI8yHiNjPe7E1ZopqAAaQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IxJYbwhrq3x5VJEO8i6SA2b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door sailor_dg op 10-06-2022 22:27 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sailor_dg schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:05:
Is het een bekend probleem dat de pana de sww schakel differentie negeert? Mijn SWW target staat op 50 en de schakel differentiatie of -10. Toch maakt hij elke keer een korte run zodra hij onder de 50 komt. Dacht eerst dat het kwam doordat ik s nachts via de timer sww uitschakel en hij bij opnieuw inschakelen sowieso het sww vat op temperatuur wil brengen. Nu echter sww aan laten staan en zelfde gedrag. Op grafiek beneden, na 22:00 heb ik SWW uit gezet om de korte runs te voorkomen. Tips welkom 😀
[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je een J-serie warmtepomp? En staat de tank op Smart DHW Mode in plaats van Standard ? zie Service Manual hfdst 14.17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:28:
[...]

Heb je een J-serie warmtepomp? En staat de tank op Smart DHW Mode in plaats van Standard ? zie Service Manual hfdst 14.17.
Heb idd de J, maar naïef de de service manual van de H gebruikt. Volgens de J Service manual zou hij wel rekening moeten houden met de reheat temperatuur. Het gaat dus niet volgens de beschrijving?

Het lijkt dat er eerder iets over geschreven is, maar zonder oplossing: rube in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Daarnaast door zowel service cloud als remote control gegaan. Lijk deze instelling niet te kunnen vinden. Zie hem ook niet in de manual?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vo_ql38odOdZXEGWc4z_a2i36Kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyd3tOd5maPVOQe2xAqW3p5T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door sailor_dg op 11-06-2022 08:39 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Ik heb een vraag over vermogens.

Ik heb een warmteverliesberekening gemaakt en die geeft aan 9,1kW bij -10 graden

Ik overweeg nu de volgende opstelling:

- nieuwbouwwoning 200m2
- vloerverwarming BG en 1e verdieping
- Warmtepomp: WH-MDC09J3E5 (PANASONIC - AQUAREA MONOBLOC R32 9 KW 1 FASE)
- Boiler: PAW-TA30C1E5-HI (Panasonic-Aquarea SWW tank 300 Liter Hi Efficiency met groter spiraal)

De warmtepomp zelf levert bij -10 graden nog 7,8kW, maar de boiler zelf kan ook 1,5kW leveren.

Werken de warmtepomp en boiler ook samen voor de ruimteverwarming als de warmtepomp tekort komt? Of is zo'n boiler echt alleen voor SWW?

nb. (200m2 woning, o.b.v. ISSO 51, dus slaapkamers en woonkamer dan op 22 graden, in werkelijkheid doen we dat nooit. Slaapkamers heb ik in mijn huidige woning de kachel überhaupt nooit aan. Dus ik vraag me af of ik die 9,1kW ooit echt nodig ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:25
Burnd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:44:

Werken de warmtepomp en boiler ook samen voor de ruimteverwarming als de warmtepomp tekort komt? Of is zo'n boiler echt alleen voor SWW?
Boiler is alleen voor SWW. 9kw klinkt wel heel veel voor nieuwbouw met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Inderdaad als het 200m2 is zou je eerder 5kw verwachten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Ik baseer me op de warmteverliesberekening. Die gaat opv normeringen uit van wat extremen zoals -10 buiten en het binnen 22 graden willen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Burnd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:58:
Ik baseer me op de warmteverliesberekening. Die gaat opv normeringen uit van wat extremen zoals -10 buiten en het binnen 22 graden willen hebben...
De hele familie 22 graden ja dag&nacht en hoeveel uur per jaar is het nog -10?. In die uitzonderlijke gevallen doet het extra element er 3 kw bij. Totaal dus ruim 10.5 kw bij -10. Dus lijkt mij een 9 kw in super geïsoleerde moderne woning geen probleem toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 11-06-2022 09:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Carboy54 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:08:
[...]

De hele familie 22 graden ja dag&nacht en hoeveel uur per jaar is het nog -10?. In die uitzonderlijke gevallen doet het extra element er 3 kw bij. Totaal dus ruim 10.5 kw bij -10. Dus lijkt mij een 9 kw in super geïsoleerde moderne woning geen probleem toch?
-10 is niet het probleem. De vraag is vaak hoe lang het -10 is. Veel mensen geloven onbewust dat zodra buienradar -10 zegt men direct straalkachels uit de kast moet slepen omdat je direct klappertandend onder de dekens ligt.

Grofweg dezelfde logica dat men ook geen EV koopt "want ik kan niet in 1x 1300km rijden zonder stoppen naar frankrijk als ik op vakantie ga met de sleurhut...".

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 11-06-2022 09:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk dat er in die berekening iets niet klopt.
Als ik een blok (dus geen puntdak) vrijstaande woning met drie lagen van elk 70m2 en totaal 40!m2 glas uitreken op 100% verwarmen 22 graden bij -10 kom ik op 6,5kW uit voor transmissie en ventilatie
Als het nieuwbouw is moet dat veel beter kunnen, als het niet vrijstaand is en als er minder m2 glas in zit wordt het ook minder.

Als ik 20m2 glas reken, 21 graden binnen en -8 buiten en 50% van de muren aan buren dan is het nog maar 3,5kW

[ Voor 12% gewijzigd door martijn v o op 11-06-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Het is een vrijstaande nieuwbouwwoning. Transmissie berekening door Leever uit laten voeren.

Ik snap ook dat die -10 een uiterste is en die 22graden ook. Vandaar dat ik ook expliciet aangeeft dat het me een wat uitzonderlijke situatie lijkt. Ik heb alleen geen gevoel bij, vandaar de vraag 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:17
Burnd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:40:
Het is een vrijstaande nieuwbouwwoning. Transmissie berekening door Leever uit laten voeren.

Ik snap ook dat die -10 een uiterste is en die 22graden ook. Vandaar dat ik ook expliciet aangeeft dat het me een wat uitzonderlijke situatie lijkt. Ik heb alleen geen gevoel bij, vandaar de vraag 😉
Kun je de (inhoud van) die berekening niet hier posten?
En wat voor ventilatiesysteem heb je? Het verschil tussen systeem C of D kan wel 3 kW zijn in het benodigd verwarmingsvermogen.
En wat is de opzet van je isolatie en je glas? Is dat alles zo dun mogelijk en dan maar compenseren met extra PV om met de hakken over de sloot je BENG norm te halen? Of is er ruim geïsoleerd en ook nog netjes 3-voudig glas toegepast?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sailor_dg schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:09:
[...]

Heb idd de J, maar naïef de de service manual van de H gebruikt. Volgens de J Service manual zou hij wel rekening moeten houden met de reheat temperatuur. Het gaat dus niet volgens de beschrijving?

Het lijkt dat er eerder iets over geschreven is, maar zonder oplossing: rube in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Daarnaast door zowel service cloud als remote control gegaan. Lijk deze instelling niet te kunnen vinden. Zie hem ook niet in de manual?

[Afbeelding]
O ja, er staat inderdaad "all in one model", oftewel een kit met een ADC binnen unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 20:24
Burnd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:58:
Voor extreem gevallen heb ik een electrisch kacheltje van de gamma klaar staan om bij te springen. Heb al bijna 5 jaar ook een 9kW (wel de 3-fase) in een huis van 2009, hoekwoning. Deze 9kW is altijd al overkill geweest merk ik (destijds op basis van gas verbruik aangeschaft maar waren de berekeningen nog niet zo goed als nu). Maar nog nooit het kacheltje nodig gehad. Mijn 9kW staat 90% van okt t/m maart al op z'n minimaal vermogen nog te veel energie af te leveren.

Vergeet niet dat een persoon ook zo'n 100Watt warmte afstaat. Een klein gezien is dus al snel nuttig voor een half kW aan extra vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Andrehj schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Kun je de (inhoud van) die berekening niet hier posten?
En wat voor ventilatiesysteem heb je? Het verschil tussen systeem C of D kan wel 3 kW zijn in het benodigd verwarmingsvermogen.
En wat is de opzet van je isolatie en je glas? Is dat alles zo dun mogelijk en dan maar compenseren met extra PV om met de hakken over de sloot je BENG norm te halen? Of is er ruim geïsoleerd en ook nog netjes 3-voudig glas toegepast?
Uitgangspunten aannemer en BENG berekening:
Vloerisolatie Rc= 3,7 m2K/W
Gevelisolatie Rc= 4,7 m2K/W
Dakisolatie Rc= 6,3 m2K/W
Beglazing U= 1,1 W/m2.K

Uitgangspunten VABI transmissieberekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiXZ-k2gIU7Eod8URpYL9_AVRy4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mE45hpYlFStf9UPA8e2gjN16.png?f=user_large

Resultaten VABI transmissieberekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG0QUaCHuemmU1CxUGG6JvSEVGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fmdFzfLt57SSXsqIXNjBQPWy.png?f=fotoalbum_large

Overzicht Ruimten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPmGMVC7NnkzjdoPuorMjad9cik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JLEzbWwOkBNU8xFNHTmdMGwD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Burnd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Uitgangspunten aannemer en BENG berekening:
Vloerisolatie Rc= 3,7 m2K/W
Gevelisolatie Rc= 4,7 m2K/W
Dakisolatie Rc= 6,3 m2K/W
Beglazing U= 1,1 W/m2.K

Uitgangspunten VABI transmissieberekening:

[Afbeelding]

Resultaten VABI transmissieberekening:
[Afbeelding]

Overzicht Ruimten:
[Afbeelding]
Paar opmerkingen:
  • Je hebt de vraag over je glas (3-voudig of HR++) niet beantwoord.
  • Volgens mij stel je een vraag over een BENG nieuwbouwwoning, maar de warmteverliesberekening is gemaakt op basis van bouwbesluiteisen van 2012 met een Rc van 3.5? Daar klopt natuurlijk niets van. Hiermee zou ik teruggaan naar die toko en een nieuwe berekening op basis van de juiste isolatiewaarden eisen.
  • Volgens de uitslag heb je WTW-ventilatie. Zelfs als die een (erg slecht) rendement van 90% heeft (meestal zitten ze hoger) zou dat een ventilatieverlies zonder WTW van 9.7 kW betekenen. Dat kan natuurlijk nooit. Die post kan terug naar zo'n 300W.
  • Je WTW heeft ook nog een ingebouwd verwarmingselement, wat ervoor zorgt dat ie niet dichtvriest. Die warmt uiteindelijk ook je woning op, wat vooral op erg lage temperaturen best significant is. Die hebben ze op 0 gezet, maar zou hier dus een negatieve waarde moeten hebben. Vraag naar de toelichting daarvan.
  • Volgens welke luchtdichtheidsnorm wordt je woning gebouwd? Want 800W infiltratieverlies lijkt me voor een BENG-woning ook bijzonder hoog.
Conclusie: Die 9 kW is veel te hoog voor een BENG woning met WTW-ventilatie. Ik schat dat je aan 5 à 6 kW al genoeg hebt.

Wat staat er trouwens in je BENG-berekening over het warmteverlies?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Heel erg bedankt voor de kritische noot! Ga zeker eens contact opnemen. Te veel vermogen is zonde van het geld, en moet je het minimum ook maar goed kwijt kunnen.

Een bedrijf die op basis van de BENG berekeningen en tekening een warmteverliesberekening had gemaakt kwam op 7,4kW, alleen weet ik niet bij welke temperatuur.

1. Volgens mij is wordt er niet per se 'met de hakken over de sloot' geïsoleerd. Er is wel gerekend met 4 PV panelen, maar dat worden er tussen de 20 en 28, afhankelijk van wat mooi past. Er komt 'gewoon' HR++ glas in (U= 1,1 W/m2.K kozijn incl beglazing), met tripple glas ben ik bang dat het in de zomer juist weer te warm wordt, ik heb best wat glas op de begane grond op het zuidoosten (wel met een overstek van een meter erboven). En dat kost dan weer veel energie om te koelen.
2. Idd een BENG nieuwbouwwoning, bouw is nu bezig.
3. komt idd WTW ventilatie in.
4. toelichting WTW zal ik ook even om vragen.
5. Ik kan de toegepaste luchtdichtheidsklasse in de BENG berekening niet vinden. Ik weet wel dat de aannemer er bij alle kozijnen veel rekening mee houdt en speciale kierdichting toepast (die ook het nodige kost :))

In de BENG berekening staat 10836 kWh, maar dat is jaarverbruik. Ik kom er niet uit hoe je dat naar vermogen voor je warmtepomp om zou moeten rekenen, want delen door het aantal uren per jaar kom je op 10836/8766 = 1,236 --> maar dat is misschien het benodigde van de specifiek gekozen warmtepomp in deze BENG berekening bij de gemiddelde temperatuur in NL zo'n 9 a 10 graden? Dus daar heb ik nog niet zo veel aan dan.

Hieronder de BENG uitgangspunten en resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmkl3p9rO3VFWUgcD5mymiEGXk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YPoDc45kFT6EmqyLIFVlFSm7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GxZqNz7eg-NyeW2lqCyDlJsMuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vYaSVI7tnas9249dCTy6TzCT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjcJMHVHR63GpIyL9cBOJ1NOwW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZmuccgZ43HuwzY1kvFKqKiY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vgr8zA88gWVZRM4IWd_EOm9dcu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x9kMGvbtZSM2iE4hWnNdP1JZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Burnd op 11-06-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Burnd
De Vaillant Arotherm Plus 105/6 is een mooi toestel, maar COP 6.1 haalt hij niet op jaarbasis, ik zou op 5 mikken (en dat is als je hem zelf optimaal inregelt). Op milde dagen gaat hij natuurlijk ruim over de 6.1 heen, dat zegt niet veel.

De berekening is niet op basis van feiten gedaan maar op worst case aannames: overal staat 'minimale eisen bouwbesluit'. Dat kan prima kloppen, maar het riekt naar luiheid.

Verder ben ik erg benieuwd hoe je in dit Pana topic komt ipv het algemene of Vaillant topic :)

Als je koevlaas2 loslaat op 10836 kWh/jaar kom je op 6.5 kW trouwens...

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 11-06-2022 14:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Proton_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:06:
De Vaillant Arotherm Plus 105/6 is een mooi toestel, maar COP 6.1 haalt hij niet op jaarbasis, ik zou op 5 mikken (en dat is als je hem zelf optimaal inregelt). Op milde dagen gaat hij natuurlijk ruim over de 6.1 heen, dat zegt niet veel.

De berekening is niet op basis van feiten gedaan maar op worst case aannames: overal staat 'minimale eisen bouwbesluit'. Dat kan prima kloppen, maar het riekt naar luiheid.

Verder ben ik erg benieuwd hoe je in dit Pana topic komt ipv het algemene of Vaillant topic :)

Als je koevlaas2 loslaat op 10836 kWh/jaar kom je op 6.5 kW trouwens...
Ik overweeg een pana te kopen, die vaillant is eentje die het bureautje die de BENG berekening heeft 'gepakt' omdat die waarschijnlijk voldoet en omdat hij/zij die kent. Andrehj vroeg naar de BENG gegevens, vandaar :) De vraag is vooral 5/7/9kW

[ Voor 3% gewijzigd door Burnd op 11-06-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hg9PSdGDQxipKQ4QEWwod0AgSMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wSPKJTprYe12p1yw3RtbCyiW.png?f=fotoalbum_large

Het is toch niet dat ik dit kan aanhouden deze 7,4kW? Ten eerste is het kWh, ten tweede weet ik niet bij welke buitentemperatuur dat is. Een VABI warmteverlies berekend welk vermogen er nodig is bij een buitentemperatuur van -10 graden en binnen vertrekken op 22 graden (wat idd bijna nooit voorkomt, ik weet het, maar ik heb de ISSO 51 norm niet verzonnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 16:14
Ik speel met de gedachte om een of twee fancoils aan te sluiten op de warmtepomp, waarbij ik de vloer zou kunnen afsluiten. Dit om echt condenserend te kunnen koelen. Vanwege de vloerverwarming neem ik geen buffervat, er is voldoende systeem inhoud. Maar stel ik draai de vloer dicht en heb enkel een of twee fancoils verbonden... Geeft dat problemen? Defrost cycles zullen bij koelen niet nodig zijn, maar mogelijk geeft de kleine systeem inhoud dan pendelgedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Aurelium schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:40:
Ik speel met de gedachte om een of twee fancoils aan te sluiten op de warmtepomp, waarbij ik de vloer zou kunnen afsluiten. Dit om echt condenserend te kunnen koelen. Vanwege de vloerverwarming neem ik geen buffervat, er is voldoende systeem inhoud. Maar stel ik draai de vloer dicht en heb enkel een of twee fancoils verbonden... Geeft dat problemen? Defrost cycles zullen bij koelen niet nodig zijn, maar mogelijk geeft de kleine systeem inhoud dan pendelgedrag?
Dat heb ik al twee jaar zo ongeveer. Geen probleem hier. Pendelen komt veel minder voor bij mij bij koelen dan bij verwarmen (eigenlijk helemaal niet) terwijl bijna alles dicht staat behalve twee fancoils (kantoor en zolder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Burnd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:46:
Heel erg bedankt voor de kritische noot! Ga zeker eens contact opnemen. Te veel vermogen is zonde van het geld, en moet je het minimum ook maar goed kwijt kunnen.

Een bedrijf die op basis van de BENG berekeningen en tekening een warmteverliesberekening had gemaakt kwam op 7,4kW, alleen weet ik niet bij welke temperatuur.

1. Volgens mij is wordt er niet per se 'met de hakken over de sloot' geïsoleerd. Er is wel gerekend met 4 PV panelen, maar dat worden er tussen de 20 en 28, afhankelijk van wat mooi past. Er komt 'gewoon' HR++ glas in (U= 1,1 W/m2.K kozijn incl beglazing), met tripple glas ben ik bang dat het in de zomer juist weer te warm wordt,
Dat moet je mij eens uitleggen. Hoe zou een woning met beter isolerend triple glas in de zomer warmer kunnen worden dan eentje met slechter isolerend glas? Drievoudig glas houdt de warmte juist beter buiten, omdat het beter isoleert.
Eventueel kun je ook nog een warmtewerende coating toepassen, maar dat kan bij HR++ ook. Jammer dat je deze kans hebt gemist.
Je hebt toch wel buitenzonwering? Daar kan een moderne woning echt niet zonder. Hier zijn de buitenjaloezieën al vanaf half april permanent naar beneden. Daarmee voorkom ik dat ik veel moet koelen, momenteel regelt de WTW de binnentemperatuur.
In de BENG berekening staat 10836 kWh, maar dat is jaarverbruik. Ik kom er niet uit hoe je dat naar vermogen voor je
Delen door 1650 vollasturen. Dan kom je op 6.5 kW. Ik heb overigens inmiddels de ervaring dat die berekening vrij negatief is, want zelf blijk ik veel minder vermogen nodig te hebben dan uit die berekening blijkt. Ik denk nog steeds dat je aan zo'n 5 kW al genoeg hebt.
Maar als je overal VVW hebt, is wat extra vermogen niet erg, dan kun je optimaliseren op alleen draaien overdag, waardoor je enorm hoge COP's kunt halen (ik haalde afgelopen stookseizoen 5.93).
warmtepomp om zou moeten rekenen, want delen door het aantal uren per jaar kom je op 10836/8766 = 1,236 --> maar dat is misschien het benodigde van de specifiek gekozen warmtepomp in deze BENG berekening bij de gemiddelde temperatuur in NL zo'n 9 a 10 graden? Dus daar heb ik nog niet zo veel aan dan.
Nee, die berekening kan natuurlijk niet, want je WP draait (in een BENG woning) maar 4 maanden per jaar.
Burnd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:21:
Het is toch niet dat ik dit kan aanhouden deze 7,4kW? Ten eerste is het kWh, ten tweede weet ik niet bij welke buitentemperatuur dat is. Een VABI warmteverlies berekend welk vermogen er nodig is bij een buitentemperatuur van -10 graden en binnen vertrekken op 22 graden (wat idd bijna nooit voorkomt, ik weet het, maar ik heb de ISSO 51 norm niet verzonnen)
Die tabellen slaan in de praktijk nergens op. Daarmee zou het stroomverbruik van je verwarmings- en ventilatiesysteem worden weergegeven, maar dat wordt volgens compleet debiele normen berekend. Niemand verbruikt bijvoorbeeld 3300 kWh elektrisch voor warm water. Ik zit (met woning 940 m³ en twee puberdochters) op minder dan 400 kWh. In totaal verbruikte de WP het afgelopen jaar maar 1828 kWh en het ventilatiesysteem 227 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Andrehj schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Dat moet je mij eens uitleggen. Hoe zou een woning met beter isolerend triple glas in de zomer warmer kunnen worden dan eentje met slechter isolerend glas? Drievoudig glas houdt de warmte juist beter buiten, omdat het beter isoleert.
Eventueel kun je ook nog een warmtewerende coating toepassen, maar dat kan bij HR++ ook. Jammer dat je deze kans hebt gemist.
Je hebt toch wel buitenzonwering? Daar kan een moderne woning echt niet zonder. Hier zijn de buitenjaloezieën al vanaf half april permanent naar beneden. Daarmee voorkom ik dat ik veel moet koelen, momenteel regelt de WTW de binnentemperatuur.

[...]

[...]

Delen door 1650 vollasturen. Dan kom je op 6.5 kW. Ik heb overigens inmiddels de ervaring dat die berekening vrij negatief is, want zelf blijk ik veel minder vermogen nodig te hebben dan uit die berekening blijkt. Ik denk nog steeds dat je aan zo'n 5 kW al genoeg hebt.
Maar als je overal VVW hebt, is wat extra vermogen niet erg, dan kun je optimaliseren op alleen draaien overdag, waardoor je enorm hoge COP's kunt halen (ik haalde afgelopen stookseizoen 5.93).

[...]

Nee, die berekening kan natuurlijk niet, want je WP draait (in een BENG woning) maar 4 maanden per jaar.

[...]

Die tabellen slaan in de praktijk nergens op. Daarmee zou het stroomverbruik van je verwarmings- en ventilatiesysteem worden weergegeven, maar dat wordt volgens compleet debiele normen berekend. Niemand verbruikt bijvoorbeeld 3300 kWh elektrisch voor warm water. Ik zit (met woning 940 m³ en twee puberdochters) op minder dan 400 kWh. In totaal verbruikte de WP het afgelopen jaar maar 1828 kWh en het ventilatiesysteem 227 kWh.
Ervaring met de projecten die ik heb gedaan (ik ben projectmanager bij vastgoedprojecten) heb ik meerdere keren van installatie adviseurs te horen gekregen dat tripple glas er voor zou zorgen dat de koelvraag in de zomer zo erg toe zou nemen, dat dit niet op zou wegen tegen de warmtevraag reductie in de winter. Netto kostte dat dus meer energie. Kan natuurlijk van gebouw tot gebouw verschillen (meer of minder glas op het zuiden). Ik kan het nog aanpassen, dus ik kan eens een meerprijs voor tripple glas opvragen en kijken wat dat doet voor de transmissieberekening.

Ook heeeeel veel discussie over die debiele normeringen gehad. Installatie adviseur die iets uitrekent, in bestek een eis/vermogen omschrijft, en de installateur die vervolgens ongeveer het dubbele aan vermogen wil plaatsen (vanwege de debiele normeringen), met discussies over letterlijk miljoenen en heel veel vertraging tot gevolg... Vandaar ook dat ik hier nu wat vragen over stel ;)

Gelukkig zit er bij die pana's maar steeds een paar honderd euro tussen de 5, 7 of 9 kW. Dus daarom denk ik dat het op zich nog wel uit kan om voor de 9kW te gaan, dan zal ik in een uiterste situatie (-7 buiten) mijn huis in ieder geval wel warm genoeg krijgen, en hoeft de warmtepomp de rest van het jaar lang niet op volle kracht te werken, met dus een goede COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Burnd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:44:
Ervaring met de projecten die ik heb gedaan (ik ben projectmanager bij vastgoedprojecten) heb ik meerdere keren van installatie adviseurs te horen gekregen dat tripple glas er voor zou zorgen dat de koelvraag in de zomer zo erg toe zou nemen, dat dit niet op zou wegen tegen de warmtevraag reductie in de winter.
Ik vind het een erg vreemd verhaal en zou graag de argumenten erachter willen weten.
Maar stel dat het al zou kloppen (wat mij sterk lijkt), dan nog is het geen probleem. Want je vermindert er in ieder geval de warmtevraag in de winter mee.
En over een paar jaar hebben we variabele stroomprijzen, waarbij de stroom in de zomer, als er niet verwarmd hoeft te worden en iedereen met een PV-overschot zit, erg goedkoop is, en in de winter erg duur.
Dus je kunt beter (en veel goedkoper) wat meer koelen in de zomer, dan meer verwarmen in de winter.

In ieder geval zou ik zorgen voor buitenzonwering, want dat helpt écht tegen opwarming. En dan liefst in combinatie met drievoudig glas. De zonwering houdt dan de warmtestraling buiten, en het glas zorgt ervoor dat de warmtegeleiding binnen de perken blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Is het niet doordat je met voldoende isolatie in de nacht de warmte niet uit het huis krijgt en het huis dus inderdaad extra koeling nodig heeft?
Overdag deuren open laten staan is natuurlijk nog steeds redelijk normaal als het lekker weer is buiten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
thehog schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:27:
Is het niet doordat je met voldoende isolatie in de nacht de warmte niet uit het huis krijgt en het huis dus inderdaad extra koeling nodig heeft?
Overdag deuren open laten staan is natuurlijk nog steeds redelijk normaal als het lekker weer is buiten :-)
Klopt IDD. Tegenwoordig is bij veel (utiliteits)gebouwen vaak het probleem dat ze in de zomer te warm zijn. Omdat de warmte er vaak niet goed uit kan. In de winter warm krijgen is geen probleem met de huidige isolatie standaarden.

Dat is natuurlijk wel een verschil met huizen tov utiliteitsgebouwen zoals scholen. Bij huizen kun je deuren en schuifpuien open zetten om de warmte eruit te krijgen, bij scholen vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zolang je afgifte/opname in je fancoils meer is dan je minimumvermogen is er geen probleem. als je pendelt moet je dus de temperatuur lager zetten om meer opname/afgifte te maken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
v

Kan prima. Hier brink luchtverwarming (oftewel fancoil).
Vloerverwarming laat ik gewoon meelopen op een iets hogere temp door de flow te verlagen met een hoofd kraan naar de vloerverwarming. Lekker koele vloer. Daardoor ook geen probleem met volume.
Wel mijn leidingen ernaartoe moeten isoleren.
Draai hier op 6 graden als het echt warm is.
Vorig jaar buiten 38, binnen 24. Lager vond ik niet comfortabel (te groot verschil als je naar buiten loopt).
Verbruik 4kWh per dag , zonnepanelen deden een veelvoud >:)

[ Voor 10% gewijzigd door pgeene op 11-06-2022 21:40 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 16:14
pgeene schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:37:
[...]
v

Kan prima. Hier brink luchtverwarming (oftewel fancoil).
Vloerverwarming laat ik gewoon meelopen op een iets hogere temp door de flow te verlagen met een hoofd kraan naar de vloerverwarming. Lekker koele vloer. Daardoor ook geen probleem met volume.
Wel mijn leidingen ernaartoe moeten isoleren.
Draai hier op 6 graden als het echt warm is.
Vorig jaar buiten 38, binnen 24. Lager vond ik niet comfortabel (te groot verschil als je naar buiten loopt).
Verbruik 4kWh per dag , zonnepanelen deden een veelvoud >:)
Vloer wordt bij mij waarschijnlijk droogbouw vloerverwarming met parket dus daar moet geen kouder water dan 18 graden door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Laatst online: 22-06 14:55
Aurelium schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:29:
[...]

Vloer wordt bij mij waarschijnlijk droogbouw vloerverwarming met parket dus daar moet geen kouder water dan 18 graden door :)
Heb je een punt. Bij mij beton met een rubbervloer en zolang ik niet teveel (koel) vermogen die grond in pomp, gaat het goed.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurvh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-02-2024
Beste mede tweakers! Na heel veel gelezen te hebben, wil ik graag dit najaar overstappen naar een duurzame manier van verwarmen en SWW. _/-\o_ Graag zou ik de opzet voor een Warmtepomp opstelling inclusief SWW voorziening dan ook door jullie laten toetsen.

Situatie:
  • 2 onder 1 kap woning uit 1974 met 185m2 vloeroppervlak (100 M2 begane grond en 85M2 eerste verdieping en zolder), waar de volgende isolatiemaatregelen zijn getroffen:
  • - Kruipruimte isolatie (Tonzon) - Spouwmuur isolatie 6 cm EPS parels - 80% Hr++ glas, waar de laatste 2 grote (BG 8M2 en 1e verdieping 12M2) ramen (standaard dubbel glas) dit najaar vervangen zullen worden voor Hr++. - Dak Isolatie - Hal / entree is sinds maart dit jaar voorzien van nieuwe pui, plus het platte platte dak boven de entree is geheel nageisoleerd d.m.v. 16 cm isolatie tussen de balkenlaag. Was hiervoor een grote bron van kou en tocht.
  • Afgiftesysteem bestaande uit 100M2 vloerverwarming verdeeld over 8 groepen op de begane grond. Plus vloerverwarming in de badkamer op de 1e verdieping i.c.m. radiatoren op de slaapkamers en zolder.
  • Maximale watertemperatuur al enkele jaren op 45 graden i.c.m. huidige Remeha Calenta Cv ketel
  • Gezin bestaande uit 2 volwassenen en 2 jonge kinderen
  • Gemiddeld jaarverbruik 3900 KWH en 1700 M3
  • 9250WP aan zonnepanelen in Oost-West opstelling voor een 8000KWH op jaarbasis
  • Koken sinds kort op Inductie, hiervoor op gas
Opstelling:
  • Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC09J3E5 1-fase 9kW
  • De Jong WPS-300 RVS boiler – 300 Liter
  • Variotherm Variokomp verdeler kunststof pomploos 9-groeps
  • Afstand Warmtepomp naar verdeler is 8,5 Meter (waarvan 4,5 Meter buiten / in onverwarmde schuur) o.b.v 32/3MM Heima Flexibel, die geïsoleerd zal worden met buisisolatie 15 MM dikte. Laatste stuk naar Warmtepomp zal gevlochten Flexibel 1" worden uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPzG0Q81bkQTDBs3XVjT0WGPQYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GH9pNqzO02A3dGKD5MWdOGJQ.png?f=fotoalbum_large

Vragen:
  • Is de configuratie in hoofdlijnen "logisch" ?
  • Is een extra luchtafscheider noodzakelijk voor de 3 weg klep?
  • Wat is een kwalitatief goede 3 weg klep? Ik lees hier en daar over lekkende kleppen. Of gewoon voor de "standaard" Caleffi 3-wegklep gaan, zoals bijv. aangeboden bij Groene Energiewinkel.nl?
  • Is een verwarmingselement noodzakelijk / aan te bevelen voor in de Boiler?
  • Er zijn 2 dompelbuizen opgenomen in de boiler (1 boven en 1 onder). Dienen beide voorzien te worden van een Tempratuursensor? Valt dit aan te sluiten op de Panasonic (2 stuks temperatuursensor)?
  • Welk merk / type Temperatuursensor is aan te bevelen? Het valt mij tevens op dat de diameter van de dompelbuizen ongeveer 9 MM is. Veel Temperatuursensoren hebben een kleinere (6MM) diameter, kan dit zonder problemen geplaatst worden?
  • Is een vorm van vorstbeveiliging noodzakelijk (zie hier en daar vorstkleppen toegepast worden)?
• De Panasonic heeft een ingebouwd Expansievat. Is een extra Expansievat noodzakelijk gezien de omvang van het systeem?

Ik ben heel benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen! Alle tips zijn welkom! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Jurvh Waarom een 16A C karakteristiek?
En een microbellen scheider (dat noem jij luchtafscheider) moet je zo dicht mogelijk bij je WP zetten op de warme leiding, dus voor je driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurvh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-02-2024
De 16A C karakteristiek, is inmiddels aangepast naar B karakteristiek. C is inderdaad niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Jurvh schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:58:
Beste mede tweakers! Na heel veel gelezen te hebben, wil ik graag dit najaar overstappen naar een duurzame manier van verwarmen en SWW. _/-\o_ Graag zou ik de opzet voor een Warmtepomp opstelling inclusief SWW voorziening dan ook door jullie laten toetsen.
[...]
• Er zijn 2 dompelbuizen opgenomen in de boiler (1 boven en 1 onder). Dienen beide voorzien te worden van een Tempratuursensor? Valt dit aan te sluiten op de Panasonic (2 stuks temperatuursensor)?
• Welk merk / type Temperatuursensor is aan te bevelen? Het valt mij tevens op dat de diameter van de dompelbuizen ongeveer 9 MM is. Veel Temperatuursensoren hebben een kleinere (6MM) diameter, kan dit zonder problemen geplaatst worden?
[...]
Ik ben heel benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen! Alle tips zijn welkom! _/-\o_
Een verwarmingselement (onder) in de tank is handig voor de periodieke legionellabestrijding. De gewone tankverwarming haalt de >60° niet en zeker niet onderin.

Je kunt maar 1 tanksensor aansluiten. Omdat het water in de tank "gelaagd" is, met onderin koud en boven heet, maakt het in het opwarmgedrag en gebruiksgemak uit waar je de sensor zet. Als je tapt, gaat er aan de bovenkant heet water uit en komt er aan de onderkant koud water bij.
Zet je de sensor onderin, dan heb je daar boven honderden liters warm water om zeer ruim te douchen. Ook zonder dat de warmtepomp de tank opwarmt. Heel geschikt als je het opwarmen beperkt tot overdag. Aan de andere kant zal de wp de tank dan overdag elke keer opwarmen als iemand z'n handen wast.
Zet je de sensor bovenin, dan kan bijna de hele tank leeggetapt worden voor de warmtepomp het tijd vindt worden om het water op te warmen. Dan heb je pech als je net onder de douche staat, want het kan een hele tijd duren voor de tank weer is opgewarmd vanaf koudwatertemperatuur.
Mijn tank heeft een dompelbuis in het midden :)

In de dompelbuis heerst de temperatuur van het water in de tank op die hoogte. Die meet je dus. Je moet wel de dompelbuis en sensor aan de buitenkant isoleren zodat daar geen warmte lekt en een te lage temperatuur wordt gemeten.

Heb je met die 45° aanvoertemperatuur ervaring in je vloerverwarming of heb je een mengverdeler? Verwarmen met een warmtepomp gaat anders dan met een ketel. Je verwarmt met een zo laag mogelijke temperatuur zo lang mogelijk. In de winter dus zonder of met zeer kleine nachtverlaging. De meeste kamers met vloerverwarming zijn dan met een Ta onder de 30° prima op temperatuur te houden, maar de meeste radiatoren, zeker als ze aan/uit gezet worden hebben temperaturen boven de 40 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Situatie:
  • 2 onder 1 kap woning uit 1974 met 185m2 vloeroppervlak (100 M2 begane grond en 85M2 eerste verdieping en zolder), waar de volgende isolatiemaatregelen zijn getroffen:
  • - Kruipruimte isolatie (Tonzon) - Spouwmuur isolatie 6 cm EPS parels - 80% Hr++ glas, waar de laatste 2 grote (BG 8M2 en 1e verdieping 12M2) ramen (standaard dubbel glas) dit najaar vervangen zullen worden voor Hr++. - Dak Isolatie - Hal / entree is sinds maart dit jaar voorzien van nieuwe pui, plus het platte platte dak boven de entree is geheel nageisoleerd d.m.v. 16 cm isolatie tussen de balkenlaag. Was hiervoor een grote bron van kou en tocht.
  • Afgiftesysteem bestaande uit 100M2 vloerverwarming verdeeld over 8 groepen op de begane grond. Plus vloerverwarming in de badkamer op de 1e verdieping i.c.m. radiatoren op de slaapkamers en zolder.
  • Maximale watertemperatuur al enkele jaren op 45 graden i.c.m. huidige Remeha Calenta Cv ketel
Opstelling:
  • Afstand Warmtepomp naar verdeler is 8,5 Meter (waarvan 4,5 Meter buiten / in onverwarmde schuur) o.b.v 32/3MM Heima Flexibel, die geïsoleerd zal worden met buisisolatie 15 MM dikte. Laatste stuk naar Warmtepomp zal gevlochten Flexibel 1" worden uitgevoerd.
[Afbeelding]

Vragen:
  • Wat is een kwalitatief goede 3 weg klep? Ik lees hier en daar over lekkende kleppen. Of gewoon voor de "standaard" Caleffi 3-wegklep gaan, zoals bijv. aangeboden bij Groene Energiewinkel.nl?
  • Is een vorm van vorstbeveiliging noodzakelijk (zie hier en daar vorstkleppen toegepast worden)?
• De Panasonic heeft een ingebouwd Expansievat. Is een extra Expansievat noodzakelijk gezien de omvang van het systeem?

Ik zou toch voor een gescheiden systeem gaan voor sww en cv.
De wpboiler en dan je wp rechtstreeks op je systeem.
Wss kun je dan met een lichtere WP alles af... Of loopt je wp iig op zijn sloffen.
Daarnaast 2x subsidie en die duurdere tank niet nodig met allerlei kleppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Hallo, ik wil graag een Atalantic Calypso Split aanschaffen, iemand enig idee hoe dat dan met de subsidie in zn werk gaat? Zie m alleen te koop in Belgie en Frankrijk. Had begrepen dat een bedrijf m moet installeren wil je aanspraak maken op de subsidie, maar hoe zit dat dan ook met aanschaf en alles? Hoor het graag als iemand weet hoe dit gaat! En is de garantie wel Europees mocht er wat zijn met dat ding, of moet je dan in je beste Frans aan de bak (une bierre, verder kom ik niet)?

[ Voor 32% gewijzigd door ronaldtop op 18-06-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ronaldtop schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:13:
Hallo, ik wil graag een Atalantic Calypso Split aanschaffen
Hint: Voor warmtepompboilers (dat is die Atlantic Calypso toch?) is er een eigen topic: Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-06 15:43

ErikVers

e-Duurzaam

Situatie:
Opstelling:
[Afbeelding]

Vragen:

Best wat vragen maar omdat je er een mooi schema en info bij hebt gezet zal ik een poging doen :

Vragen:
Is de configuratie in hoofdlijnen "logisch" ? Ja ik zelf heb nog wel een t stuk na de inlaatcombinatie om het boilervat af te kunnen tappen.
Is een extra luchtafscheider noodzakelijk voor de 3 weg klep? Wordt niet vaak toegepast. Je kan ook een gecombineerde overwegen bijvoor van flamco de lucht en vuilafscheider xstream uit mijn hoofd.
T klopt dat theoretisch de lucht(microbellen beter in de aanvoer kan maar vanwege de kleine temp verschillen wordt ook door de leverancier dit als optie in 1 aangeboden. Bij gasketel is verschil in aanvoer en retour groter en ligt dat weer anders
.
Wat is een kwalitatief goede 3 weg klep? Ik lees hier en daar over lekkende kleppen. Of gewoon voor de "standaard" Caleffi 3-wegklep gaan, zoals bijv. aangeboden bij Groene Energiewinkel.nl? Ik zelf ben enthousiast over de tamson fluid (3-punt!!!) uit de TS
Is een verwarmingselement noodzakelijk / aan te bevelen voor in de Boiler? Zou wel doen maakt de sww run korter en is efficiënter. Als je een niet te zware pakt kun je hem rechtstreeks via de pana aansturen.
Er zijn 2 dompelbuizen opgenomen in de boiler (1 boven en 1 onder). Dienen beide voorzien te worden van een Tempratuursensor? Valt dit aan te sluiten op de Panasonic (2 stuks temperatuursensor)? Voor zover ik weet niet en zou dus boven in plaatsen.
Welk merk / type Temperatuursensor is aan te bevelen? Het valt mij tevens op dat de diameter van de dompelbuizen ongeveer 9 MM is. Veel Temperatuursensoren hebben een kleinere (6MM) diameter, kan dit zonder problemen geplaatst worden? Gewoon origineel zou niet op 1%besparing van totale investering het jezelf lastig maken.
Is een vorm van vorstbeveiliging noodzakelijk (zie hier en daar vorstkleppen toegepast worden)? Leverancier zet ze wel (2x) in standaard schema. Ze worden weinig in praktijk toegepast. Is een eigen risico analyse
• De Panasonic heeft een ingebouwd Expansievat. Is een extra Expansievat noodzakelijk gezien de omvang van het systeem? Hiervoor zal je een ruwe inschatting moeten maken van je systeem inhoud. Zie hiervoor forum met zoekfunctie expansievat, in designmanuel kun je de max van dde standaard ingebouwde vinden.

Succes verder 👍💪

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Ja, ik ben netjes gebeld. Heb de lijst doorgelopen en laten zien dat de volgorde niet aansluit bij de typenummers. Het was niet iemand die inhoudelijk of technisch op de hoogte is. Maar vond het wel aannemelijk dat het niet klopte en gaat het doorsturen naar een team die inhoudelijk gaat uitzoeken of het klopt en dan kan aanpassen, Kan zomaar enkele maanden duren. In de tussentijd is het advies om de subsidie aan te vragen onder de categorie Overig en dan toe te lichten dat de lijst niet klopt. Dit ook omdat de mensen met Overig al lang moeten moeten vanwege het handmatige uitzoekwerk.
Excuses voor mijn late opvolging hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
verwijder

[ Voor 181% gewijzigd door Tiesert op 18-06-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Ik heb een vraag: Is er iemand die een Panasonic Warmtepomp 12KW T-CAP J-gen monoblock (type: WH-MXC12J9E8) heeft besteld na half november 2021 en deze al geleverd heeft gekregen? Of al eerder heeft besteld en nog steeds wacht?

Ik wacht zelf al meer dan 7 maanden en probeer uit te zoeken of dit bij iedereen zo is, of vooral bij mij.
Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tiesert schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:42:
Ik heb een vraag: Is er iemand die een Panasonic Warmtepomp 12KW T-CAP J-gen monoblock (type: WH-MXC12J9E8) heeft besteld na half november 2021 en deze al geleverd heeft gekregen? Of al eerder heeft besteld en nog steeds wacht?

Ik wacht zelf al meer dan 7 maanden en probeer uit te zoeken of dit bij iedereen zo is, of vooral bij mij.
Alvast dank!
Levertijd bij mij momenteel vlgs. opgave Panasonic november dus 6 maanden. Daar geeft Pansonic overigens geen garantie voor af. Een coronagolf kan zomaar roet in het eten gooien. Materiaal leveringen is ook een issue. De nieuwe fabriek in de EU kan verbetering brengen. Geduld is helaas een kostbare zaak komende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Tiesert schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:42:

Alvast dank!
Hoewel het geen antwoord is voor beide van je vragen, ik heb begin februari dezelfde unit besteld en nog niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Carboy54 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:46:
[...]

Levertijd bij mij momenteel vlgs. opgave Panasonic november dus 6 maanden. Daar geeft Pansonic overigens geen garantie voor af. Een coronagolf kan zomaar roet in het eten gooien. Materiaal leveringen is ook een issue. De nieuwe fabriek in de EU kan verbetering brengen. Geduld is helaas een kostbare zaak komende winter.
Dank je wel. Ik heb dus al vorige november besteld, en er is nog niet geleverd. Ik snap de oorzaken maar wacht nu tussen de 7 en 8 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
LinuZZ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:54:
[...]

Hoewel het geen antwoord is voor beide van je vragen, ik heb begin februari dezelfde unit besteld en nog niet binnen.
OK, dank je voor je reactie. Hoor graag als je hem krijgt. Zal ik ook delen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tiesert schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Dank je wel. Ik heb dus al vorige november besteld, en er is nog niet geleverd. Ik snap de oorzaken maar wacht nu tussen de 7 en 8 maanden.
De reden van de huidige vertragingen zijn anders dan vorig jaar. Dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
FransvWoerkom schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:20:
[...]

Bij een extern verwarmingselement hoort een "droogkookbeveiliging". In Europa zit die er meestal in en schakelt het element af als het water te heet wordt. Maar voor het zeldzame geval dat je die beveiliging extra op je tank monteert, is er een aansluiting op de warmtepomp. Die aansluiting moet je met een draadje overbruggen. Hij zit rechts boven op de print, de twee bovenste schroefjes van CN6.
Dus als je een beveiliging in je gemonteerde element hebt (eu versie), dan dus overbruggen?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Ik zie dat een vereiste voor subsidie is dat er een installateur aan te pas komt.
Gezien de huidige gekte zal deze de subsidie plus wat extra opslurpen. Wat is jullie ervaring? Zelf doen of installateur inschakelen? Zijn er uberhaupt op korte termijn nog installateurs te vinden? Ik ben redelijk handig. Badkamers en keukens zijn geen probleem, en ik heb de beschikking over een perstang.

[ Voor 24% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-06-2022 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 21:53
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:37:
Ik zie dat een vereiste voor subsidie is dat er een installateur aan te pas komt.
Gezien de huidige gekte zal deze de subsidie plus wat extra opslurpen. Wat is jullie ervaring? Zelf doen of installateur inschakelen? Zijn er uberhaupt op korte termijn nog installateurs te vinden? Ik ben redelijk handig. Badkamers en keukens zijn geen probleem, en ik heb de beschikking over een perstang.
Er is op dit moment aan alles een gigantisch tekort, installateur zal lastig zijn, maar als je besluit het zelf te doen dan is de levertijd van je WP ook gigantisch. Lees maar eens deze en de vorige 2 pagina's. Voor deze winter verbouwen zal lastig worden.
Pagina: 1 ... 50 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.