oke Frans dank voor je uitgebreide reactie daar kan ik wat mee. Ik begrijp dat ik die uitbreiding (die overigens niet voordeling is) niet hoef te kopen als ik het buffervat gewoon in het verwarmingssysteem wil opnemen zonder dat ik er iets aan/in wil regelen met de pana. De zonnecollectoren warmen het water ook op in het buffervat en de pana profiteert daar dan ook van en de compressor kan lager draaien. Ik zet er wel een mengverdeler achter om te voorkomen dat er te heet water uit het buffervat het verwarmingssysteem in gaat, die stel ik in op zeg eens 40 graden.FransvWoerkom schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:33:
[...]
Die instellingen kun je inderdaad niet zonder uitbreidingsbord gebruiken. Ze zijn bedoeld voor als de pana de temperatuur van het buffervat en van het verwarmingssysteem er achter moet regelen. Dan is deltaT hier het verschil tussen de temperatuur van het buffervat en de aanvoertemperatuur naar de vloer of radiatoren. De pana zal proberen door verhoging of verlaging van de aanvoertemperatuur en/of de flow die deltaT te handhaven.
Het uitbreidingsbord is ook handig als je twee zones wilt regelen, bijvoorbeeld vloerverwarming beneden en radiatoren boven en als je meer warmtebronnen hebt, bijvoorbeeld een zonneboiler en/of een kachel. Maar als je de regeling niet wilt overlaten aan de pana, dan heb je het uitbreidingsbordje niet nodig.
Zie de voorbeelden in de Design Manual.
[ Voor 6% gewijzigd door aflam op 19-05-2022 20:24 ]