Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 118 Laatste
Acties:
  • 696.253 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

FransvWoerkom schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:57:
[...]

Gelukkig kun je naast WAR ook handmatig of in het weekschema de Ta naar beneden shiften. Daarmee kun je nachtverlaging instellen. Dat heb ik de afgelopen week zonnige weken gedaan.
Waar ik bang voor ben is dat ie op de eerste voorjaarsdagen toch gaat stoken en dat ik zonder thermostaat aan te sluiten hier niet simpel iets aan kan doen. Kan je een max buitentemperatuur instellen waarbij de wp helemaal niets doet?

Ik heb de pomp helaas nog niet maar afgelopen weken van die dagen dat ik de CV ketel steeds maar even op zomerstand zette, anders gaan we 's ochtends stoken van 18 naar 19 en dan een uur later schijnt de zon en wordt het vanzelf 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Pixal schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:16:
[...]

Waar ik bang voor ben is dat ie op de eerste voorjaarsdagen toch gaat stoken en dat ik zonder thermostaat aan te sluiten hier niet simpel iets aan kan doen. Kan je een max buitentemperatuur instellen waarbij de wp helemaal niets doet?

Ik heb de pomp helaas nog niet maar afgelopen weken van die dagen dat ik de CV ketel steeds maar even op zomerstand zette, anders gaan we 's ochtends stoken van 18 naar 19 en dan een uur later schijnt de zon en wordt het vanzelf 21.
Niet bang zijn.
Er zijn genoeg opties om dit te tackelen.
Evt in het menu
Je stooklijn
Heishamon
Domotica
En je kunt ook de unit in de huiskamer hangen en dan heb je een soort van thermostaat die ook kanw erken.
En wat ik nog

Zorg eerst maar dat er 1 staat :-)

En ja er zijn wat dagen in het jaar dat de wp niet helemaal perfect werkt.
Voorjaar en najaar met grote temperatuurverschillen.
Die zijn te afhankelijk van je huis/qua lichtinval enz enz

[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 27-04-2022 10:47 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 17:46
Pixal schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:16:
[...]

Voor nieuwkomers geldt volgens mij maar één advies. Houd het simpel tot je hebt ervaren hoe een lage temperatuur systeem werkt in jouw situatie. Laat de pana het werk doen, thermostaten en externe regelingen komen later pas als je weet hoe je systeem reageert. Die pana kaboutertjes zijn echt niet gek. Zoek de eerste maanden naar een voor jouw goed werkende stooklijn, accepteer dat er soms iets gebeurt wat je later wellicht niet meer zult willen. Vooral overshoots in een zonnige huiskamer zijn lastig te handelen bij een lage temperatuur systeem en daar ga je pas aan werken als je weet hoe je huis reageert met een lage temperatuur systeem. En vooral geef na een wijziging het systeem de tijd om weer in evenwicht te komen. Met vloerverwarming en veel beton kan dat rustig twee dagen duren!

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:46:
[...]

Voor nieuwkomers geldt volgens mij maar één advies. Houd het simpel tot je hebt ervaren hoe een lage temperatuur systeem werkt in jouw situatie. Laat de pana het werk doen, thermostaten en externe regelingen komen later pas als je weet hoe je systeem reageert. Die pana kaboutertjes zijn echt niet gek. Zoek de eerste maanden naar een voor jouw goed werkende stooklijn, accepteer dat er soms iets gebeurt wat je later wellicht niet meer zult willen. Vooral overshoots in een zonnige huiskamer zijn lastig te handelen bij een lage temperatuur systeem en daar ga je pas aan werken als je weet hoe je huis reageert met een lage temperatuur systeem. En vooral geef na een wijziging het systeem de tijd om weer in evenwicht te komen. Met vloerverwarming en veel beton kan dat rustig twee dagen duren!
Mee eens
Maar lees hoe war werkt
En zorg voor een waterzijdige inregeling

De rest komt dan van zelf

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-08 10:34
ok dank voor de tips ik zal ze oppakken, volgende week moet ie draaien wordt vervolgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
ik lees in de instellingen ook "watertemperatuur verwarmen direct" bij die stooklijn keuze, wat wordt hiermee bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
aflam schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:36:
ik lees in de instellingen ook "watertemperatuur verwarmen direct" bij die stooklijn keuze, wat wordt hiermee bedoeld?
Dan is de Ta gewoon "direct" ingesteld op een bepaalde temperatuur, dus niet meer weersafhankelijk (m.a.w. zonder stooklijn).

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 28-04-2022 08:09 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Is er een reden om een kleinere 5kw J monobloc variant te verkiezen boven een 7 of 9 kw uitvoering?

met mijn gas verbruik van 1100m3 zou ik voldoende hebben aan een 5kw. is dat dan ook incl sww voldoende?
of beter kies ik toch een 7kw dat ik zeker genoeg heb?

ik heb overigens sinds vorig jaar overal airco om bij te verwarmen afgelopen jaar is het gasverbruik gehalveerd al. echter comfortabele warmte is het niet met een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 20:18
schrobbelbob schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:25:
Is er een reden om een kleinere 5kw J monobloc variant te verkiezen boven een 7 of 9 kw uitvoering?

met mijn gas verbruik van 1100m3 zou ik voldoende hebben aan een 5kw. is dat dan ook incl sww voldoende?
of beter kies ik toch een 7kw dat ik zeker genoeg heb?

ik heb overigens sinds vorig jaar overal airco om bij te verwarmen afgelopen jaar is het gasverbruik gehalveerd al. echter comfortabele warmte is het niet met een airco.
De reden zou prijs zijn. Al is er met de huidige subsidie volgens mij nauwelijks verschil.
Alle 3 de versies moduleren net zo ver terug. Uiteraard heeft de 9kw veel sneller de boiler opgewarmd, en kan dan weer rustig verder gaan voor de verwarming. Maar als je vloerverwarming hebt, dan heb je een redelijke buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:29
Kan ik middels de Aquarea service cloud ook zien wanneer de backup heater aan is geweest? Ik lees dat er 73 meetwaarden zijn, maar niet welke dat zijn.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Joris 407 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:41:
Kan ik middels de Aquarea service cloud ook zien wanneer de backup heater aan is geweest? Ik lees dat er 73 meetwaarden zijn, maar niet welke dat zijn.
Ja, dat kan onder status in bovenste menubalk. rechterblok geeft totaal bedrijfstijd aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtVeGCfKMTU6Ll_TCYIGw_DdG10=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZN7vrluCpZPAcFnMU6dVekYW.jpg?f=user_large
En onder knop grafiekinstellingen (rechtsonder in statistiekenscherm):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6OF-Vc53sGU6IJKnnlvw8t1o-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w8qYPGeB3xtYrS3TiyX2D45N.jpg?f=user_large
Joris 407 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:47:
[...]
En kan er dan ook een grafiekje gegenereerd worden wat laat zien wanneer de backup heater aan is geweest?
Daar lijkt het wel op, onderste lijn is nu 1 (uit) en als die aan gaat (2) dan wordt de lijn iets hoger en kun je zien dat de heater aan is. Het is al een tijdje geleden dat ik hiermee aan het experimenteren ben geweest. Het kan ook nog Doelparameter ontdooien zijn maar je kan de in en uit schakeling dan in de grafiek zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTk7R13h78QcjeknXZowUaM0Ljs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHPVXlirpyVBBcRaGJRVvrVh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door BenEco op 29-04-2022 01:00 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
BenEco schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:15:
[...]

Ja, dat kan onder status in bovenste menubalk. rechterblok geeft totaal bedrijfstijd aan.
[Afbeelding]
En onder knop grafiekinstellingen (rechtsonder in statistiekenscherm):
[Afbeelding]
En kan er dan ook een grafiekje gegenereerd worden wat laat zien wanneer de backup heater aan is geweest?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:12
Joris 407 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:47:
[...]

Er zijn variabelen Reserve Verwarming 1, Reserve Verwarming 2 en Reserve Verwarming 3. Ik heb een MXC12 met backup heaters 3, 6 of 9kW, maar die gaan bijna nooit aan dus ik weet niet of dat ermee bedoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
@BenEco @FransvWoerkom ik denk dat de variabele 'reserveverwarming' dan de backup heater is. Wat 'kamerverwarming' dan is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 07:59
Joris 407 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:02:
@BenEco @FransvWoerkom ik denk dat de variabele 'reserveverwarming' dan de backup heater is. Wat 'kamerverwarming' dan is weet ik niet.
Room heater is wanneer de interne heater gebruikt wordt voor ruimteverwarming (ipv de warmtepomp).
Bijv. bij een storing in de compressor of op verzoek van de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:02:
Het is niet kamer- maar ruimteverwarming. In tegenstelling tot tankverwarming. Door de pana. Maakt niet uit of daarbij de backup-heater of de verdamper-compressor-condensor-combinatie wordt gebruikt.

Die vertalingen zijn waardeloos. De Engelse zijn dubbelzinnig, de Duitse zijn nog het best, maar dan moet je weer een goed technisch woordenboek hebben. Het ergens in de Pana veel voorkomende "Looswater" is het mooist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:34:
[...]

Het is niet kamer- maar ruimteverwarming. In tegenstelling tot tankverwarming. Door de pana. Maakt niet uit of daarbij de backup-heater of de verdamper-compressor-condensor-combinatie wordt gebruikt.

Die vertalingen zijn waardeloos. De Engelse zijn dubbelzinnig, de Duitse zijn nog het best, maar dan moet je weer een goed technisch woordenboek hebben. Het ergens in de Pana veel voorkomende "Looswater" is het mooist.
Looswater staat voor :-) :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Compressor Discharge. Het hete gas dat van de compressor naar de warmtewisselaar/condensor gaat. Die Japanners of Chinezen hebben discharge in het woordenboek opgezocht en daar staat ook looswater. Dat is bij een gemaal :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfuV-F0V1ChgmKxV9RvlG6X8ogI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gzb7i8sSnuHBbMAj1LTViJe6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energiebesparing
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 12:23
Droplollie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:04:
[...]

Heeft iemand hier ervaring met deze kasten? Ik overweeg de houten ombouw, maar vraag me af in hoeverre het invloed heeft op de prestaties van de pomp. Moet er ook minimaal x cm ruimte rondom de pomp vrij blijven?

Ik weet dat op de website staat dat het geen invloed heeft op de prestaties, maar ja WC eend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

xcode35 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:24:
[...]

De reden zou prijs zijn. Al is er met de huidige subsidie volgens mij nauwelijks verschil.
Alle 3 de versies moduleren net zo ver terug. Uiteraard heeft de 9kw veel sneller de boiler opgewarmd, en kan dan weer rustig verder gaan voor de verwarming. Maar als je vloerverwarming hebt, dan heb je een redelijke buffer.
Met sww ga voor 7 of 9 Kw

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:44
Ik zie bijna bij iedereen 2 aardlekschakelaars IN de wp. Waarom is dat? Is het niet veel praktischer om een aardlekautomaat in de meterkast te hebben, dan in het apparaat zelf?
En in de meterkast zit deze op een eigen groep, die vervolgens weer op een aardlekschakelaar zit? Dacht altijd dat je geen 2 aardlekschakelaars in serie mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:43
padoempats schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:13:
Ik zie bijna bij iedereen 2 aardlekschakelaars IN de wp. Waarom is dat? Is het niet veel praktischer om een aardlekautomaat in de meterkast te hebben, dan in het apparaat zelf?
En in de meterkast zit deze op een eigen groep, die vervolgens weer op een aardlekschakelaar zit? Dacht altijd dat je geen 2 aardlekschakelaars in serie mag hebben.
Dan heb je hem dus in meterkast verkeerd aangesloten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
reneeke1970 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:15:
[...]

Dan heb je hem dus in meterkast verkeerd aangesloten
Ik heb hem nog niet binnen, dus ook nog niet aangesloten ;) Maar los van hoe het in de meterkast zit, het lijkt mij extreem onhandig om de aardlekschakelaar in de kast te hebben. Als die omgaat moet je hem openschroeven om hem weer om te gooien, niet?

[ Voor 28% gewijzigd door padoempats op 05-05-2022 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
padoempats schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:13:
Niet overal op de wereld zijn aardlekschakelaars in meterkasten verplicht. Panasonic realiseert zich dat zo'n buiten opgestelde machine met ijs, damp en water voor aardlek en daardoor voor de monteur en elders in huis voor gevaarlijke toestanden kan zorgen. Daarom zitten er in de warmtepomp aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
FransvWoerkom schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Niet overal op de wereld zijn aardlekschakelaars in meterkasten verplicht. Panasonic realiseert zich dat zo'n buiten opgestelde machine met ijs, damp en water voor aardlek en daardoor voor de monteur en elders in huis voor gevaarlijke toestanden kan zorgen. Daarom zitten er in de warmtepomp aardlekschakelaars.
Oh die aardlek zit er al standaard ingebouwd? Ik dacht aan de plaatjes te herkennen dat mensen die zelf hadden geplaatst, maar als ze er al af-fabriek in zitten, makes sense

[ Voor 4% gewijzigd door padoempats op 05-05-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dus in de meterkast alleen automaten gebruiken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:51
Joris 407 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:35:
Dus in de meterkast alleen automaten gebruiken toch?
Zie de reacties van vandaag en gisteren in het Panasonic 101 topic, tl;Dr nee, alleen automaten is niet genoeg. ook voor de wp gebruik je aardlekautomaten in de meterkast. dit ter bescherming van de kabel tot aan de wp

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ah, sorry, tis al laat zullen we maar zeggen zzzzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Als ik bovenstaande allemaal goed begrijp kan ik middels stooklijn verwarmen instellen en tevens de evohome thermostaat laten werken? Dan schakelt hij dus aan en uit op de evohome thermostaat EN op de stooklijn temperaturen? Of schakelt hij enkel via de externe thermostaat aan en uit en gebruikt hij de stooklijn om de watertemperatuur te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
aflam schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:19:
Als ik bovenstaande allemaal goed begrijp kan ik middels stooklijn verwarmen instellen en tevens de evohome thermostaat laten werken? Dan schakelt hij dus aan en uit op de evohome thermostaat EN op de stooklijn temperaturen? Of schakelt hij enkel via de externe thermostaat aan en uit en gebruikt hij de stooklijn om de watertemperatuur te regelen?
Ongeveer ja. Het idee is dat je de stooklijn zodanig instelt dat je woning zonder extra warmtebronnen met die watertemperatuur precies op temperatuur blijft. Maar soms schijnt de zon, en soms heb je veel bezoek, dus dan is er een naregeling nodig die de WP uitschakelt als het binnen te warm wordt.
Dat uitschakelen kan voor je hele huis in één keer (met een thermostaat) of per ruimte (met je zoneregeling). Als dan geen enkele ruimte meer warmtevraag heeft, schakelt de zoneregeling je WP uit.

Over die Evohome: Zoek even in de diverse topics (L/W WP topic en ook het Mitsubishi Ecodan topic) naar ervaringen. Die zijn zonder uitzondering erg negatief omdat Evohome altijd met PWM werkt en niet gewoon aan/uit kan schakelen. Dat leidt tot erg pendelende warmtepompen.
Zie ook de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 06-05-2022 20:30 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
je kunt op de stuureenheid met de pijltjes omhoog en omlaag ook nog de maximale watertemperatuur instellingen aanpassen? Dus zonder dat je de stooklijninstellingen in het installateursmenu aanpast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
aflam schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:38:
je kunt op de stuureenheid met de pijltjes omhoog en omlaag ook nog de maximale watertemperatuur instellingen aanpassen? Dus zonder dat je de stooklijninstellingen in het ionstallateursmenu aanpast?
Ja, dat noemen we hier meestal plussen en minnen. Dat kan ook in de weektimer. Bijvoorbeeld voor nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Dit is mss ook n mooie manier om de juiste maximaal temperatuur te vinden in de stooklijn om vervolgens daarna deze temoeratuur in te stellen in de systeeminstellingen. Dan hoef je ook niet steeds de settings aan te passen in de instellingen maar kun je de juiste opzoeken middels dat plussen en minnen alvorens aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 17:46
aflam schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:48:
Dit is mss ook n mooie manier om de juiste maximaal temperatuur te vinden in de stooklijn om vervolgens daarna deze temoeratuur in te stellen in de systeeminstellingen. Dan hoef je ook niet steeds de settings aan te passen in de instellingen maar kun je de juiste opzoeken middels dat plussen en minnen alvorens aan te passen.
Werken met een stooklijn is WAR. De stooklijn pak je in z’n geheel op, omhoog of omlaag. Dat heet shiften, tussen +5 en -5. De maximale temperatuur in de stooklijn zal je pas zien als het -10 to -15 is. Uitvogelen wat de voor jouw situatie beste stooklijn is vergt wat tijd. De hoek van de lijn is daarbij een belangrijke parameter. Met dit hulpmiddel kan je droog kijken wat aanpassingen doen https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=1&atCheck_2=0
Het echte instellen zal je pas komende winter gaan meemaken denk ik.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Waarschuwing! Slechte service en producten van RJtec Duitsland. Twee maanden terug is mij een warmtepomp geleverd die door transport beschadigd was. Heer Robert schrijft op zijn blog al over de belabberde kwaliteit van transporteurs echter oplossen met zijn klanten doet hij het niet! Ik wacht nu al 2 maanden op een nieuw bovendeksel en reageren op emails doet ie niet. Fotoś van de schade heb ik dus de twijfelaars op dit forum wil ik die wel even mailen. U bent gewaarschuwd met kopen bij deze shop, het kan goed gaan maar als het fout gaat heb je een probleem neem dat maar van mij aan. Inmiddels heeft ie de laatste kans gehad en gaat de zaak naar een advocaat. We wachten af maar ik geloof er niet meer in na ruim 2 maanden en geen reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 20:26
Men behoort iig te reageren, dat staat buiten kijf en is een grote "no-no"
Maar de levering van warmtepompen is zeer problematisch. Dat zal met onderdelen niet anders zijn. Twee maanden vind ik zeker niet bijzonder.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

aflam schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:33:
Waarschuwing! Slechte service en producten van RJtec Duitsland. Twee maanden terug is mij een warmtepomp geleverd die door transport beschadigd was. Heer Robert schrijft op zijn blog al over de belabberde kwaliteit van transporteurs echter oplossen met zijn klanten doet hij het niet! Ik wacht nu al 2 maanden op een nieuw bovendeksel en reageren op emails doet ie niet. Fotoś van de schade heb ik dus de twijfelaars op dit forum wil ik die wel even mailen. U bent gewaarschuwd met kopen bij deze shop, het kan goed gaan maar als het fout gaat heb je een probleem neem dat maar van mij aan. Inmiddels heeft ie de laatste kans gehad en gaat de zaak naar een advocaat. We wachten af maar ik geloof er niet meer in na ruim 2 maanden en geen reacties.
Plaats eens een foto?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Zo kwam het uit de vrachtwagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_d1W3jUIxSsMNE3s8e_UawJVY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNjrd1JVQTCkM8IKQGsYhkbg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECq33_-61VNhCoAfLnFRgTm0OTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMbtCekTNo34l574YhljhcXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_k0BlNBiyepkBgDscRzQXaProg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWw2mSrK26jJr4flQ9BULa09.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:14
Ik heb altijd meegekregen dat wanneer je een zending krijgt die zichtbaar beschadigd is je deze niet moet accepteren maar weer mee moet laten nemen.
Is soms makkelijker gezegd dan gedaan maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Motorfret schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:51:
Men behoort iig te reageren, dat staat buiten kijf en is een grote "no-no"
Maar de levering van warmtepompen is zeer problematisch. Dat zal met onderdelen niet anders zijn. Twee maanden vind ik zeker niet bijzonder.
Levertijd van twee maanden is niks raars. Twee maanden niet reageren op communicatie, da's iets heel anders imo.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 20:26
Bra-Jo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Levertijd van twee maanden is niks raars. Twee maanden niet reageren op communicatie, da's iets heel anders imo.
Dat is ook precies wat ik zeg.

Maar als je zending zo aankomt, meteen retour laten nemen en inderdaad niet accepteren

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aflam
dat klinkt goed meteen retour laten nemen....zeker als er nergens meer iets leverbaar is en je huidige cv systeem is verwijderd....Ik heb samen met de transporteur de zaak uitgepakt en geconstateerd dat er enkel een dikke deuk in het deksel zat en de coating was beschadigd dus het erop gewaagt. Pomp draait prima echter deze verkoper reageert nergens meer op en dat is niet oke maar daar komt ie wel achter. Jullie zijn gewaarschuwd verder wil ik hier ook geen wellis nietes starten enkel waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:57
Een zending niet accepteren heeft mij maaaaaaaaanden gezeik opgeleverd met een verkoper uit Italië, eBay en PayPal.

Verkoper zegt in eerste instantie oooo sorry sorry komt goed, sturen morgen een nieuwe. Vervolgens wordt heel het verhaal omgedraaid, zou ik het wel geaccepteerd hebben.

Richting eBay is gecommuniceerd dat ik het product teruggestuurd zou hebben omdat ik er toch niet tevreden over was en dat zou reden zijn om het met de verkoper af te stemmen ivm voorwaarden.

PayPal trok zijn handen ook overal vanaf.

De bestelling (airco) is nooit geleverd. Dossiers zijn eenzijdig gesloten, verkoper in gelijk gesteld ondanks onomstotelijk bewijs.....

Uiteindelijk na de dossiers weer opnieuw te laten openen en met geluk in het juiste vakje te zijn gekomen..... Na meer dan 6 maanden geld terug.

Ontopic: RJTEC communiceert belabberd. Dat weten we al jaren. Ook toen ik mijn pomp daar bestelde was het al radiostilte en opeens dat ding op de stoep.

[ Voor 8% gewijzigd door Gieliovd520 op 10-05-2022 17:51 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:53
Conclusie is dus ophalen, dat heb ik gedaan en is echt heel goed bevallen. 1 op 1 ter plaatse is het een hele fijne vent en een leuk praatje gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:56

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb hem zelf opgehaald, ook met een praatje.
Doos was heel, maar toch bleek bij thuiskomst de deksel fors gedeukt.
Ik heb hem eraf geschroefd en uitgedeukt.
Was bij Immotec trouwens.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:14
aflam schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:36:
dat klinkt goed meteen retour laten nemen....zeker als er nergens meer iets leverbaar is en je huidige cv systeem is verwijderd....Ik heb samen met de transporteur de zaak uitgepakt en geconstateerd dat er enkel een dikke deuk in het deksel zat en de coating was beschadigd dus het erop gewaagt. Pomp draait prima echter deze verkoper reageert nergens meer op en dat is niet oke maar daar komt ie wel achter. Jullie zijn gewaarschuwd verder wil ik hier ook geen wellis nietes starten enkel waarschuwen.
Ik begrijp het heel goed. Heb zelf ook een bestelling uitstaan die in september hopelijk geleverd gaat worden.
Stel er zit een deuk in, dan wordt het moeilijk om te zeggen neem dat ding maar weer mee. Wat dan, het hele warmtepompverhaal maar weer een half jaar uitstellen.?
Volgens mij zijn dit soort zendingen verzekerd en moet er uitgekeerd worden aan de verzender indien de transporteur schade heeft gemaakt. Het probleem is dat de procedures zo werken dat als je de zending accepteert deze geacht wordt ongeschonden aan te zijn gekomen, en er dus niets wordt uitgekeerd aan de verzender. Soms staan er zelfs duidelijke instructies op de verpakking aangebracht door de verzender, dat je als ontvanger de zending niet moet accepteren wanneer deze beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
is onder protest aangenomen met opmerking beschadigd, direct aansprakelijk gesteld. Gaat RJ juridisch niet redden neem dat maar van me aan. Het is alleen jammer dat hij niet reageert op alle mails nu gaat het hem meer kosten want de rechtbijstand verhaalt de juridische kosten ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
+

Ik heb mss een adresje voor onderdelen...
Wss goedkoper dan procederen...

PM maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:56

martijn v o

Certified by Enphase.

En even onder het deksel kijken naar de printplaat met de condensatoren. Die is behoorlijk zwaar, en bij klappen kan hij loskomen van de bevestiging.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
aflam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:56:
is onder protest aangenomen met opmerking beschadigd, direct aansprakelijk gesteld. Gaat RJ juridisch niet redden neem dat maar van me aan. Het is alleen jammer dat hij niet reageert op alle mails nu gaat het hem meer kosten want de rechtbijstand verhaalt de juridische kosten ook wel.
Vervelend allemaal. Heb je Robert al eens gebeld hierover in plaats van enkel allerlei schriftelijke juridische communicatie? Het is op dit forum bekend dat de e-mail communicatie te wensen overlaat, maar dat de aftersales goed is. Zonder dat verder goed te praten kan ik me daar wel iets bij voorstellen in deze tijden: als kleine warmtepompleverancier leverend tegen scherpe prijzen wordt je waarschijnlijk bedolven onder mailverzoeken.

Mijn warmtepomp is netjes afgeleverd zonder schade gelukkig, door rjTec zelf overigens.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Mijn geval staat niet op zichzelf en dat is ook waarom hij nu zelf transporteert...echter de nazorg is ruk dat zal niet anders zijn als hij hem bezorgd en er gaat iets stuk in garantietermijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Ik heb een ander onderwerp/vraag namelijk het buffervat. Ik wil een 200-400 liter buffervat (hygiene vat/boiler) aanschaffen voor mijn 5kw WP dat tevens door 2 of 3 zonnecollectoren wordt opgewarmd (1 warmtewisselaar erin) en ook tapwater kan leveren. Aangeraden is een vat met een rvs tap spiraal voor het tapwater in het vat en niet met een interne boiler hiervoor bijvoorbeeld. Alles goed en wel maar als de zon schijnt en het water in het buffervat wordt door de collectoren opgewarmd naar bijvoorbeeld 90 graden en de warmtepomp draait, hoe moet ik dat zien in de praktijk? Hoe gebruikt de warmtepomp de 90 graden inhoud van het vat om te mengen met het verwarmingsysteem zoals de vloerverwarming? Dat water is veel te heet hoe mengt hij dat, zit daar een klep voor ofzo? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
aflam schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:36:
Ik heb een ander onderwerp/vraag namelijk het buffervat. Ik wil een 200-400 liter buffervat (hygiene vat/boiler) aanschaffen voor mijn 5kw WP dat tevens door 2 of 3 zonnecollectoren wordt opgewarmd (1 warmtewisselaar erin) en ook tapwater kan leveren. Aangeraden is een vat met een rvs tap spiraal voor het tapwater in het vat en niet met een interne boiler hiervoor bijvoorbeeld. Alles goed en wel maar als de zon schijnt en het water in het buffervat wordt door de collectoren opgewarmd naar bijvoorbeeld 90 graden en de warmtepomp draait, hoe moet ik dat zien in de praktijk? Hoe gebruikt de warmtepomp de 90 graden inhoud van het vat om te mengen met het verwarmingsysteem zoals de vloerverwarming? Dat water is veel te heet hoe mengt hij dat, zit daar een klep voor ofzo? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb een soortgelijke setup. De buffer sluit ik aan op de retour naar de warmtepomp, met daartussen een mixkraan vlak na het buffervat die ik afregel op ca. 50 graden. Dan beschadigen vloer en warmtepomp niet.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
hoeveel warmtewisselaars heeft dit vat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PprW9UcnZ7D6V4fYr-Kbk4Ur4sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C21ce4SKgd675oATJ1aOuf3H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
aflam schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:08:
hoeveel warmtewisselaars heeft dit vat?[Afbeelding]
Dat weet je niet, want zonder wisselaar blijft toch de aansluiting zitten. Maar ik denk twee, hij lijkt verdacht veel op de mijne van oeg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
reneeke1970 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:44:
[...]

Dat weet je niet, want zonder wisselaar blijft toch de aansluiting zitten. Maar ik denk twee, hij lijkt verdacht veel op de mijne van oeg
er zit een afritsbare isolatie omheen van 10cm dik en de tank zelf is 150 bij 65 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
aflam schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:08:
hoeveel warmtewisselaars heeft dit vat?[Afbeelding]
Is dit een prijsvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
nee Frans dit vat staat te koop en de verkoper weet er niets van (en ik eigenlijk ook niet). Als er geen warmtewisselaar in zit heb ik er niks aan, ik hoop dat iemand hier dit vat kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
aflam schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:41:
nee Frans dit vat staat te koop en de verkoper weet er niets van (en ik eigenlijk ook niet). Als er geen warmtewisselaar in zit heb ik er niks aan, ik hoop dat iemand hier dit vat kent
Leeg laten lopen en in de gaatjes blazen...
Gewone spiraal zit twee aansluitingen uit elkaar, en een hygiëne spiraal loopt van onder naar boven.
Die linkse dikke aansluiting is voor een element.
Mijne is met isolatie 72 cm en daarmee 400 liter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
aflam schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:41:
Aan de bovenkant zit meestal een groot gat, DN40 ofzo. Daardoor en door een aansluitgat voor een elektrisch element kun je naar binnen kijken. Met een endoscoop kun je ook door kleinere gaten kijken.

Het vat ziet er nog aangesloten uit. Je kunt ook die andere doppen voorzichtig losdraaien en kijken of er water uit komt of dat er een dompelbuis of spiraal achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
lbreman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Ik heb een soortgelijke setup. De buffer sluit ik aan op de retour naar de warmtepomp, met daartussen een mixkraan vlak na het buffervat die ik afregel op ca. 50 graden. Dan beschadigen vloer en warmtepomp niet.
wat heb je nog meer voor componenten in je warmtepomp systeem zitten? Een expansievat neem ik aan? Hoe groot? Nog een externe circulatiepomp? overdrukbeveiliging? Wat evt nog meer? Dat buffervat zit parallel op je systeem denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10 08:10
aflam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:56:
Tegenwoordig gaat het met eigen transport. Vorige maand 5 kW geleverd gekregen perfect in orde.
RjTec heeft in verleden veel problemen gehad met transporteurs.

Succes met de afhandeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
louwerens schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:54:
[...]

Tegenwoordig gaat het met eigen transport. Vorige maand 5 kW geleverd gekregen perfect in orde.
RjTec heeft in verleden veel problemen gehad met transporteurs.

Succes met de afhandeling
dat schrijft hij ook in zijn blog, problemen zijn er ook met zijn bereikbaarheid en niet alleen met zijn transporteurs. Telefoon neemt hij niet op en email beantwoord hij niet. Fijn bedrijf, zaak ligt bij jurist inmiddels (rechtsbijstand dus kost mij niets echter hem nu meer dan een nieuw deksel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:47
Hallo, ik ben van plan de panasonic aquarea monoblock te kopen, nu zou ik volgens de koevlaas berekening aan een 6kw voldoende hebben. Ik ga echter mijn SWW opwarmen via een Clage doorstroomverwarmer en een hygiëneboiler van 500l gebruiken die aangesloten zal worden op heatpipes. Voor mijn gevoel zou de 5kw versie dan voldoende moeten zijn, mede omdat de 5kw bij -7 nog steeds 5kw blijft afgeven en de 7kw zakt naar 6.3kw hebben mensen hier ervaring mee? De 7kw is duurder maar deze zal ook meer gaan pendelen lijkt me, zeker omdat er een zonneboiler bij aangesloten zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bensherman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:46:
Hallo, ik ben van plan de panasonic aquarea monoblock te kopen, nu zou ik volgens de koevlaas berekening aan een 6kw voldoende hebben. Ik ga echter mijn SWW opwarmen via een Clage doorstroomverwarmer en een hygiëneboiler van 500l gebruiken die aangesloten zal worden op heatpipes. Voor mijn gevoel zou de 5kw versie dan voldoende moeten zijn, mede omdat de 5kw bij -7 nog steeds 5kw blijft afgeven en de 7kw zakt naar 6.3kw hebben mensen hier ervaring mee? De 7kw is duurder maar deze zal ook meer gaan pendelen lijkt me, zeker omdat er een zonneboiler bij aangesloten zal worden.
Het minimum vermogen van de 5,7 en 9 is bij alle 3 hetzelfde dus voor meer pendelen hoef je niet bang te zijn. Ik zou gaan voor de 7 Kw deze is na subsidie nauwelijks duurder. Waarom een Clage ipv verwarmen via de warmtepomp.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Carboy54 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:49:
[...]

Het minimum vermogen van de 5,7 en 9 is bij alle 3 hetzelfde dus voor meer pendelen hoef je niet bang te zijn. Ik zou gaan voor de 7 Kw deze is na subsidie nauwelijks duurder. Waarom een Clage ipv verwarmen via de warmtepomp.
Omdat ik een vloerverwarming heb, hierdoor kan ik de WP op 35gr zetten. Ik verwacht ongeveer 50 tot 60% vd tijd genoeg warmte te halen uit de heatpipes voor het SWW. De andere tijd zou de verwarmer van 35 naar +_ 40graden moeten verwarmen. Dat lijkt me efficiënter dan de hele tijd de WP op 45gr te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bensherman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:19:
[...]

Omdat ik een vloerverwarming heb, hierdoor kan ik de WP op 35gr zetten. Ik verwacht ongeveer 50 tot 60% vd tijd genoeg warmte te halen uit de heatpipes voor het SWW. De andere tijd zou de verwarmer van 35 naar +_ 40graden moeten verwarmen. Dat lijkt me efficiënter dan de hele tijd de WP op 45gr te zetten.
Dat is niet nodig. Je kan de warmtepomp selectief jouw boiler laten verwarmen op een door jou gekozen moment en temperatuur. Ook moet je wekelijks zorgen voor een legionella run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Carboy54 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:24:
[...]

Dat is niet nodig. Je kan de warmtepomp selectief jouw boiler laten verwarmen op een door jou gekozen moment en temperatuur. Ook moet je wekelijks zorgen voor een legionella run.
Klopt maar dan ga ik een heel vat met 500l opwarmen naar een hogere temperatuur. Ik kan de energie voor 2 of 3 douchen per dag beter zo indelen lijkt me..maargoed dat zou ik moeten uitzoeken wat beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bensherman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:28:
[...]

Klopt maar dan ga ik een heel vat met 500l opwarmen naar een hogere temperatuur. Ik kan de energie voor 2 of 3 douchen per dag beter zo indelen lijkt me..maargoed dat zou ik moeten uitzoeken wat beter werkt.
Een hygiëne spiraal behoeft geen legionella run, je gedachte is dus uitstekend. En mogelijk helpen je heat pipes nog mee aan de verwarming ook, als je hem in serie schakelt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 20:36
Binnenkort mijn Panasonic 5kW (H versie) monobloc afkoppelen. Over een paar maanden wordt deze 4 meter verderop geplaatst vanwege een aanbouw.

Kan ik de spanning er af halen, aftappen en de leidingen ontkoppelen? Of dien ik bij het buiten bedrijf nemen voor een paar maanden nog extra maatregelen te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Bensherman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:19:
[...]

hoe wordt dit geschakeld zodat je compressor uit of laag blijft en toch circulatie hebt vanuit je buffervat naar je verwarmingsysteem? Als je met zonnig weer 's winters 500 liter 90 graden water in dat vat hebt hoe benut je dat in je verwarmingssysteem zeg maar, hoe regel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
aflam schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:03:
[...]

hoe wordt dit geschakeld zodat je compressor uit of laag blijft en toch circulatie hebt vanuit je buffervat naar je verwarmingsysteem? Als je met zonnig weer 's winters 500 liter 90 graden water in dat vat hebt hoe benut je dat in je verwarmingssysteem zeg maar, hoe regel je dat?
Dat moet ik nog uitzoeken, ik denk dat ik de WP uitzet…nu heb ik in de zomer ook geen kachel aan, de heatpipes zullen de rest doen en in de overgangsperiode de doorstroomverwarmer. Verwacht vanaf oktober de WP dan weer nodig te hebben, maar dat is dus uitproberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nu het weer zomer is en ik het liefst maximaal gebruik maak van mijn PV panelen, "boost" ik de 300l SWW-tank weer midden op de dag tot ca 51 graden (in de winter doe ik dat twee keer per dag naar een lagere temperatuur om praktische en efficiency redenen)

Nu valt mij al een paar dagen op dat enkele graden voordat de doeltemperatuur wordt bereikt, de compressor een tijdje stopt en dan weer door gaat. Zie onderstaande grafiek met op de y-as de hz van de compressor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_UN-lBwPBYfL_URgKqCP4EKB1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R5lvs4LEHSenk5teDhp9eted.png?f=user_large

Zou dit kunnen komen doordat de retourtemperatuur te dicht bij de aanvoertemperatuur komt te liggen? Zie onderstaande grafiek met temperatuur op y-as en oranje = aanvoer en blauw = retour.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iE8D2vqtMqzeNqwdssh2ljCCPuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xe5RsX9gZKFMfam7EhlU0Jkz.png?f=user_large

Vlak voordat ie uitschakelt lijkt het alsof er iets meer dan 2 minuten maar 5 graden tussen zit. Iets eerder in het proces is er ook een tijdje slechts 5 graden verschil, maar dat lijkt minder dan 2 minuten te duren. En 2 minuten is bij Panasonic voor veel zaken een magische grens.

Ik heb twee vragen:
  1. Is er iets te doen aan deze, zo op het oog, niet-nuttige uitschakeling van de compressor tijdens SWW-bedrijf naar >50 graden?
  2. Na de hervatting zit er de hele tijd minder dan 5 graden verschil tussen. Waarom loopt 'ie dan wel door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Mr_Big schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:51:
Nu het weer zomer is en ik het liefst maximaal gebruik maak van mijn PV panelen, "boost" ik de 300l SWW-tank weer midden op de dag tot ca 51 graden (in de winter doe ik dat twee keer per dag naar een lagere temperatuur om praktische en efficiency redenen)

Nu valt mij al een paar dagen op dat enkele graden voordat de doeltemperatuur wordt bereikt, de compressor een tijdje stopt en dan weer door gaat. Zie onderstaande grafiek met op de y-as de hz van de compressor.
[Afbeelding]

Zou dit kunnen komen doordat de retourtemperatuur te dicht bij de aanvoertemperatuur komt te liggen? Zie onderstaande grafiek met temperatuur op y-as en oranje = aanvoer en blauw = retour.

[Afbeelding]

Vlak voordat ie uitschakelt lijkt het alsof er iets meer dan 2 minuten maar 5 graden tussen zit. Iets eerder in het proces is er ook een tijdje slechts 5 graden verschil, maar dat lijkt minder dan 2 minuten te duren. En 2 minuten is bij Panasonic voor veel zaken een magische grens.

Ik heb twee vragen:
  1. Is er iets te doen aan deze, zo op het oog, niet-nuttige uitschakeling van de compressor tijdens SWW-bedrijf naar >50 graden?
  2. Na de hervatting zit er de hele tijd minder dan 5 graden verschil tussen. Waarom loopt 'ie dan wel door?
Ik weet niet hoe. maar mss spelen met instellingen qua Ta voor sww run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Wie kan uitleggen of onder punt 5.7 van de handleiding van de 5Kw WP wordt bedoeld dat je een buffertank niet kunt selecteren als je geen externe PCB hebt of kan dat evengoed? En dan die in te stellen delta T (buffertank in - buffertank uit?) wat doet de warmtepomp als de ingestelde dela T waarde is bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:07:
[...]

Ik weet niet hoe. maar mss spelen met instellingen qua Ta voor sww run?
Ik heb de heishamon nagekeken, maar daar is geen instelling voor. je kunt alleen de doeltemp instellen + de "DHW heat delta".
Die laatste staat al op -2 (ja, negatief, weet ook niet waarom). Ik zou die eens hoger kunnen instellen want misschien is die parameter stiekem wel de periode in minuten, niet de temperatuur delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:52
De DHW heat delta is het verschil tov DHW Target Temp. Dus je wil de tank op bjiv. 50 graden hebben en in jouw geval begint hij dan weer met 48 graden te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
I-King schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:41:
De DHW heat delta is het verschil tov DHW Target Temp. Dus je wil de tank op bjiv. 50 graden hebben en in jouw geval begint hij dan weer met 48 graden te verwarmen.
Ohja, dat zal inderdaad wel. Die optie gebruik ik nooit.
Maar een andere relevante parameter om dit gedrag te voorkomen lijkt er dus niet te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:29
I-King schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:41:
Daar zit nog een extra marge van -3 in waardoor hij pas bij 45 graden weer begint met verwarmen (bij mijn J-serie in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Jesse- schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Daar zit nog een extra marge van -3 in waardoor hij pas bij 45 graden weer begint met verwarmen (bij mijn J-serie in ieder geval).
Tenzij je een keer switcht van SWW naar Verwarming en terug naar SWW. Dan negeert hij die setting en begint zelfs al is er maar 1 graad verschil tussen gemeten temperatuur en ingestelde temperatuur.
Dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
aflam schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:54:
Wie kan uitleggen of onder punt 5.7 van de handleiding van de 5Kw WP wordt bedoeld dat je een buffertank niet kunt selecteren als je geen externe PCB hebt of kan dat evengoed? En dan die in te stellen delta T (buffertank in - buffertank uit?) wat doet de warmtepomp als de ingestelde dela T waarde is bereikt?
Die instellingen kun je inderdaad niet zonder uitbreidingsbord gebruiken. Ze zijn bedoeld voor als de pana de temperatuur van het buffervat en van het verwarmingssysteem er achter moet regelen. Dan is deltaT hier het verschil tussen de temperatuur van het buffervat en de aanvoertemperatuur naar de vloer of radiatoren. De pana zal proberen door verhoging of verlaging van de aanvoertemperatuur en/of de flow die deltaT te handhaven.

Het uitbreidingsbord is ook handig als je twee zones wilt regelen, bijvoorbeeld vloerverwarming beneden en radiatoren boven en als je meer warmtebronnen hebt, bijvoorbeeld een zonneboiler en/of een kachel. Maar als je de regeling niet wilt overlaten aan de pana, dan heb je het uitbreidingsbordje niet nodig.

Zie de voorbeelden in de Design Manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Mr_Big schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:58:
[...]

Ik heb de heishamon nagekeken, maar daar is geen instelling voor. je kunt alleen de doeltemp instellen + de "DHW heat delta".
Die laatste staat al op -2 (ja, negatief, weet ook niet waarom). Ik zou die eens hoger kunnen instellen want misschien is die parameter stiekem wel de periode in minuten, niet de temperatuur delta.
MM

Niet alles zit in de Heishamon qua instellingen[ Ik zou @thehog eens vragen.
Ik gebruik geen sww settings..
Maar volgens mij is het in het pana menu best een beetje te spelen met dhw parameters. Als ik me niet vergis staat daar wel eea in.
Daarnaast weet ik niet of je daar ook pana sensoren voor gebruikt, maar die geijkt? net als je cv water sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 07:59
Heishamon kan niet dingen instellen wat je ook niet in de panacloud of op de console kan aanpassen.
DHW set temp en de delta is het enige wat je kan aanpassen qua SWW run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Okay, dank voor jullie inzichten. Ik had ook al niet meer gevonden dan die parameters.

Dan betekent dit dat de welbekende "Japanse kaboutertjes" in dit geval niet meewerken (of dat de spiraal in mijn SWW-tank te klein is, waardoor de dT te klein wordt bij hoge temperaturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Mr_Big schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:44:
Okay, dank voor jullie inzichten. Ik had ook al niet meer gevonden dan die parameters.

Dan betekent dit dat de welbekende "Japanse kaboutertjes" in dit geval niet meewerken (of dat de spiraal in mijn SWW-tank te klein is, waardoor de dT te klein wordt bij hoge temperaturen).
Toch eigenlijk wel vreemd. Je zou met een 300 liter tank verwachten dat daar aardig wat afgifte (dus dT) in zit.
Met mijn 200 liter zie ik dat gedrag niet, maar ik ga ook maar naar 46 of 48 graden.
Ik zal hem vandaag eens op 52 zetten, gewoon om te zien hoe het zich hier gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Ook mijn 300L vat wordt zonder die "bedenktijd" opgewarmd naar 53°. Naast Tset en deltaT voor sww zijn ook nog maximum tijd en wachttijd voor ruimteverwarming in te stellen. Zou het niet zo zijn dat de warmtepomp stopt omdat de maximum tijd is bereikt en vervolgens weer begint omdat de minimum temperatuur voor de tank nog niet bereikt is?

De standaard instellingen zijn Tset=52°, deltaT=-10K, Tank Heat Up Time=1:00h en Floor Operation Time = 8:00h. Als deltaT op -2 staat, gaat de warmtepomp vrijwel meteen weer aan de slag als hij klaar denkt te zijn en er is sww-gebruik en de sensor zit laag in de tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:39:
[...]

Ook mijn 300L vat wordt zonder die "bedenktijd" opgewarmd naar 53°. Naast Tset en deltaT voor sww zijn ook nog maximum tijd en wachttijd voor ruimteverwarming in te stellen. Zou het niet zo zijn dat de warmtepomp stopt omdat de maximum tijd is bereikt en vervolgens weer begint omdat de minimum temperatuur voor de tank nog niet bereikt is?

De standaard instellingen zijn Tset=52°, deltaT=-10K, Tank Heat Up Time=1:00h en Floor Operation Time = 8:00h. Als deltaT op -2 staat, gaat de warmtepomp vrijwel meteen weer aan de slag als hij klaar denkt te zijn en er is sww-gebruik en de sensor zit laag in de tank.
Als ik de grafieken erbij pak, dan is dit zeker een kandidaat om eens verder te onderzoeken!
Het lijkt er namelijk op dat 'ie inderdaad ca 1 uur na het aanslaan van de compressor ook weer stopt.

Ga ik vanavond eens bekijken en laat weten of die instelling inderdaad op 1 uur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 22-09 18:13
Vandaag met het onweer om 5.55 uur is de Panasonic uitgegaan. Hij stond op uit, er is geen aardlekschakelaar uitgegaan, de twee automaten stonden ook nog gewoon aan, alleen het hele display was niets op te zien.
Ik heb de automaat even uitgezet en vervolgens kwam er weer leven in.
Iemand een idee wat er gebeurd kan zijn en of dit in de toekomst te voorkomen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Het lijkt erop dat er meer stuk is. De TAW1 doet het niet meer en is ook niet meer te koppelen, ik probeer te resetten maar hoe lang ik ook indruk geen reactie.
Als ik de pomp bedien met het eigen display gaat hij na een paar handelingen uit en start hij opnieuw.
Hoe ga ik hier mee om???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49
KaDoos schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:13:
Het lijkt erop dat er meer stuk is. De TAW1 doet het niet meer en is ook niet meer te koppelen, ik probeer te resetten maar hoe lang ik ook indruk geen reactie.
Als ik de pomp bedien met het eigen display gaat hij na een paar handelingen uit en start hij opnieuw.
Hoe ga ik hier mee om???
Klinkt alsof er iets doorgebrand is, zou de installateur bellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

KaDoos schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:59:
Vandaag met het onweer om 5.55 uur is de Panasonic uitgegaan. Hij stond op uit, er is geen aardlekschakelaar uitgegaan, de twee automaten stonden ook nog gewoon aan, alleen het hele display was niets op te zien.
Ik heb de automaat even uitgezet en vervolgens kwam er weer leven in.
Iemand een idee wat er gebeurd kan zijn en of dit in de toekomst te voorkomen is?
Probeer eens 10 minuten alle stroom eraf en voor de taw ook van het modem. Niet geschoten altijd mis 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Carboy54 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:22:
[...]

Probeer eens 10 minuten alle stroom eraf en voor de taw ook van het modem. Niet geschoten altijd mis 🙃
Gaan we proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Mr_Big schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Als ik de grafieken erbij pak, dan is dit zeker een kandidaat om eens verder te onderzoeken!
Het lijkt er namelijk op dat 'ie inderdaad ca 1 uur na het aanslaan van de compressor ook weer stopt.

Ga ik vanavond eens bekijken en laat weten of die instelling inderdaad op 1 uur staat.
Ik zal dus straks ook mijn SWW run naar een hogere temperatuur bekijken, en ik heb nu aangepast:
Verwerkingstijd verwarmen: 30 minuten
Opwarmtijd tank: 45 minuten
Hopelijk duurt de SWW run dan langer dan 45 minuten zodat ik kan zien of 1 van deze parameters invloed heeft op tussentijds stoppen zoals bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Carboy54 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:22:
[...]

De pomp werkt, hij is een uur uit geweest, staat nu op koelen en dat werkt.
Alleen de SZ-TAW1 blijft rood knipperen en kan ik niet resetten en de Heishamon wil ook niet resetten.
Zou er dan toch iets op de print stuk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

KaDoos schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:46:
[...]

De pomp werkt, hij is een uur uit geweest, staat nu op koelen en dat werkt.
Alleen de SZ-TAW1 blijft rood knipperen en kan ik niet resetten en de Heishamon wil ook niet resetten.
Zou er dan toch iets op de print stuk zijn?
Probeer de TAW eens met utp kabel als dat kan. Over wifi vaker problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Carboy54 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Probeer de TAW eens met utp kabel als dat kan. Over wifi vaker problemen.
Hij is met Utp verbonden, ik heb al een andere kabel getrokken en de kabel doorgemeten, de oude is stuk maar de nieuwe is goed. Hij geeft geen verbindingsled
De Heishamon lijkt kapot want die kan ik niet resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
TAW knippert na de laatste reset groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie

Ik had als test ingesteld:
Gewenste tank temperatuur 52 graden
Hij draait nu 1 uur en 5 minuten, dT was eventjes nog maar 2 graden (daarna weer 5) en is nog geen enkele keer gestopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VhNtkqr-oXOCfqa8O4DG0hByQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nidwdmnDfoBez6vIAvtLZdhQ.png?f=fotoalbum_large

Ik kan jouw probleem dus niet reproduceren.

EDIT: kleine voetnoot. Normaliter verwarm ik naar 46 en dan wordt het uiteindelijk 48 ofzo. Nu had ik hem op 52 gezet en is het "maar" 51 geworden. Wellicht zit jouw issue nog ergens in dat staartje van "te lang op te hoge temperaturen" (mede omdat jij 300 liter hebt en ik maar 200)

[ Voor 12% gewijzigd door sjimmie op 19-05-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Ik had als test ingesteld:
Gewenste tank temperatuur 52 graden
Hij draait nu 1 uur en 5 minuten, dT was eventjes nog maar 2 graden (daarna weer 5) en is nog geen enkele keer gestopt.

[Afbeelding]

Ik kan jouw probleem dus niet reproduceren.

EDIT: kleine voetnoot. Normaliter verwarm ik naar 46 en dan wordt het uiteindelijk 48 ofzo. Nu had ik hem op 52 gezet en is het "maar" 51 geworden. Wellicht zit jouw issue nog ergens in dat staartje van "te lang op te hoge temperaturen" (mede omdat jij 300 liter hebt en ik maar 200)
Bedankt voor de check.
Net hier de instellingen gecontroleerd en verwerkingstijd en opwarmtijd stonden beiden al op 2 uur. Ik heb dat nu verhoogd naar 3 uur, maar verwacht niet dat dat verschil gaat maken, gezien jouw resultaten.

Nog even verder denken wat het dan kan zijn...

[ Voor 27% gewijzigd door Mr_Big op 19-05-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
@sjimmie Je geeft een duim maar behalve knipperen doet hij niks. Verbinden ho maar, de internet kabel is wel goed.
Helaas wil ook de Heishamon niet meer, probeer hem te resetten maar dit lukt niet.
Zojuist zag ik een monteur van Ziggo bezig, die hebben ook veel problemen op te lossen sinds vanmorgen 5.55 uur.
Vraag is nu zit het in de TAW en Heishamon of in de pomp.
Pagina: 1 ... 49 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.