Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 118 Laatste
Acties:
  • 696.245 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
ErikVers schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:36:
[...]
een keer of 8,8 zo inefficiënt om maar even de getallen erbij te halen
Je haalt wat getallen door elkaar door appels (kubieke meters) met peren (kilowatturen) te vergelijken.
1m3 gas heeft ongeveer dezelfde hoeveelheid energie als 9,8kWh stroom. Dat zegt niets over hoe (in)efficient een apparaat op gas of stroom is.

Energie druk je uit in joule.
Standaard heeft 1 m³ Nederlands aardgas een bovenwaarde 35,17 MJ.
De energetische waarde van 1 kWh staat op 3,6 MJ.

Mocht je het willen uitdrukken in euro's dan moet je van beide de prijs nemen in verhouding tot de hoeveelheid energie die er in zit.
Ik vermoed dat momenteel 1m3 gas 3 euro (?) kost en 1kWh stroom 60 cent (?), dus voor dezelfde hoeveelheid energie is gas heel grof genomen momenteel 2x zo voordelig als stroom.

En als je alleen nog gas gebruikt om een beetje warm water te maken dan betaal je jaarlijks aanzienlijk meer aan vastrecht dan aan verbruikskosten waardoor gas in totaliteit toch veel duurder wordt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:34

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:32:
[...]

Je haalt wat getallen door elkaar door appels (kubieke meters) met peren (kilowatturen) te vergelijken.
1m3 gas heeft ongeveer dezelfde hoeveelheid energie als 9,8kWh stroom. Dat zegt niets over hoe (in)efficient een apparaat op gas of stroom is.

Mocht je het willen uitdrukken in euro's dan moet je van beide de prijs nemen in verhouding tot de hoeveelheid energie die er in zit.
Ik vermoed dat momenteel 1m3 gas 3 euro (?) kost en 1kWh stroom 60 cent (?), dus voor dezelfde hoeveelheid energie is gas heel grof genomen momenteel 2x zo voordelig als stroom.

En als je alleen nog gas gebruikt om een beetje warm water te maken dan betaal je jaarlijks aanzienlijk meer aan vastrecht dan aan verbruikskosten waardoor gas in totaliteit toch veel duurder wordt.
Ik haal niks door elkaar, ik ga gewoon wat kort door de bocht om een richt getal te geven.

En sorry maar ik vergelijk geen appels met peren. Ik weet dat je beiden naar warmte opwekking in kw moet gaan rekenen en dat is voor een elektrische doorstromer (1:1) wat eenvoudiger uit te rekenen dan de cv ketel (1:9) en ja je kan 8.8 tot 9.8 aanhouden net wat je allemaal wel en niet mee neemt. Maar t gaat hier om een richting te geven.

Het vergelijk ging over verschil tussen opwekken een elektrische of een gas doorstromer. Dus om jouw getallen te gebruiken: €3,- /8.8 Kom je op €0,34 cent. En kom je dus tot dezelfde conclusie als in jouw uitgebreide berekening: Stroom kost geen 34 maar ongeveer het dubbele.

En omdat je dan allemaal reacties kan krijgen over de persoonlijke energie tarieven, wilde ik daar graag bij wegblijven. Dat is ook helemaal niet relevant als de verhouding het zelfde zou blijven tussen de gas en stroomprijs

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 12-04-2022 08:29 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:32:
[...]

Vastrecht gas in t laagverbruik is momenteel bij Liander €144,68 per jaar. Dus succes voor de mensen die willen uitreken wanneer het voordeliger word met een elektrische doorstromer te douchen in plaats van een bestaande cv ketel.

Geniet van t mooie weer mensen! Hier wordt vandaag in ieder geval gratis warm water gemaakt in de zonneboiler 👍😋

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ErikVers schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:43:
[...]

Ik haal niks door elkaar, ik ga gewoon wat kort door de bocht om een richt getal te geven.

En sorry maar ik vergelijk geen appels met peren. Ik weet dat je beiden naar warmte opwekking in kw moet gaan rekenen en dat is voor een elektrische doorstromer (1:1) wat eenvoudiger uit te rekenen dan de cv ketel (1:9) en ja je kan 8.8 tot 9.8 aanhouden net wat je allemaal wel en niet mee neemt. Maar t gaat hier om een richting te geven.

Het vergelijk ging over verschil tussen opwekken een elektrische of een gas doorstromer. Dus om jouw getallen te gebruiken: €3,- /8.8 Kom je op €0,34 cent. En kom je dus tot dezelfde conclusie als in jouw uitgebreide berekening: Stroom kost geen 34 maar ongeveer het dubbele.
Het rendement op warmwater bereiding in een CV ketel ligt ongeveer op 65%.
Het gemiddeld warm tapwater rendement

De referentiewaarde voor het gemiddeld warm tapwater rendement is vastgesteld op 0,65 (65%). Het Nationaal Expertisecentrum Warmte heeft een veldtest laten uitvoeren op 100 verschillende cv-ketels. Op basis van de veldtesten en de NEN 7120 (wanneer gebruik gemaakt wordt van zogenoemde kwaliteitsverklaringen) 2 stelt het Nationaal Expertisecentrum Warmte voor om de referentiewaarde van 65% te gebruiken als rendement voor warm tapwater. Op grond van deze analyse wordt de referentiewaarde niet aangepast.
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2014-35546.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wolly schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:30:
[...]

Het rendement op warmwater bereiding in een CV ketel ligt ongeveer op 65%.

[...]

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2014-35546.html
Daarom ook 8.8 en geen 9.8 maar sorry voor iedereen die alle onderbouwing nogmaals willen hebben die ik deze keer niet had gegeven 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ErikVers schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:33:
[...]

Daarom ook 8.8 en geen 9.8 maar sorry voor iedereen die alle onderbouwing nogmaals willen hebben die ik deze keer niet had gegeven 🤪
Er zitten natuurlijk enorm veel variabelen in de vergelijking, maar om nu te zeggen dat een m3 aardgas te vergelijken is met 8,8-9,8 kWh aan electriciteit voor warmwater bereiding is veel te optimistich voor de meelezers.

Met 65% zit je dan meer op 5,7-6,4 kWH als je toch wilt vergelijken. En ja, dan is een doorstromer met bijna 1:1 (rendement bij doorstromer is enorm hoog) in combinatie met weinig warmwater behoefte en wegvallen kosten gasaansluiting misschien toch wel een financieel haalbare optie. Of een warmtepomp :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:41
@Noeleke De 'beruchte' opstelling hier op Tweakers. Panasonic WP voor verwarmen huis, op zolder de Atlantic Explorer 270l voor douchen/warm water in badkamer. In de keuken in plaats van een quooker een 3-fase doorstromer.

@ErikVers Ik had iets duidelijker moeten zijn, de doorstromer heb ik alleen voor warm water in de keuken, echt als vervanging van de quooker dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wolly schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:37:
[...]

Er zitten natuurlijk enorm veel variabelen in de vergelijking, maar om nu te zeggen dat een m3 aardgas te vergelijken is met 8,8-9,8 kWh aan electriciteit voor warmwater bereiding is veel te optimistich voor de meelezers.

Met 65% zit je dan meer op 5,7-6,4 kWH als je toch wilt vergelijken. En ja, dan is een doorstromer met bijna 1:1 (rendement bij doorstromer is enorm hoog) in combinatie met weinig warmwater behoefte en wegvallen kosten gasaansluiting misschien toch wel een financieel haalbare optie. Of een warmtepomp :+
Je hebt gelijk wat betreft meelezers en exacte calculatie.
Mijn opzet was ook niet om een exacte berekening te maken. Interessant artikel deelde je trouwen!

Mocht je de behoefte hebben dan bouw ik gerust weer eens een excel waarin je je waarde overzichtelijk kan presenteren. Heb er genoeg gemaakt ivm wegvallen salderen of de te kiezen hellingshoek van zonnepanelen. Of een kachel op hout blokken of pellets (korrels)

Denk dat je keuze hoe je iets aanpakt zo afhangt van t gebruik dat je er niet 1 advies uit kan geven.

Zo heb ik mijn gas aansluiting (vastrecht) nog omdat het vervangen van de 90cm kookplaat met wokbrander een tvt heeft van 14,6 jaar in mijn geval. (Vervangkosten/vastrecht) En dus vervang ik die wel bij het plaatsen van een nieuwe keuken!

En dan heb ik nog niet eens het feit mee genomen dat koken op elektra duurder is dan op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
thehog schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:49:
[...]

Je hebt wel meer opties:
Monobloc + boiler
Monobloc + losse warmtepompboiler of losse zonneboiler
Split-unit + boiler
Split-unit + losse warmtepompboiler of losse zonneboiler
All-in (split) unit met ingebouwde boiler

Sowieso kost het altijd ruimte. Je moet ergens je warm water opwarmen.

Hierbij hoeft er geen STEK installateur te komen bij de eerste twee (monoblock) opties.
Ik mis er 1
Wp - Wpboiler MET een zonneboiler :-) er was iemand me voor :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:43:
[...]

En omdat je dan allemaal reacties kan krijgen over de persoonlijke energie tarieven, wilde ik daar graag bij wegblijven. Dat is ook helemaal niet relevant als de verhouding het zelfde zou blijven tussen de gas en stroomprijs
Simpel reken was toch met een COP 4 2kwh stroom tov 1M³ gas..
En dan prijzen, kun je zelf invullen..... , stel dat je al 10 jaar zonnepanelen hebt..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Bart_Denon schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:52:
Hoi allen,
Ik zou graag dit jaar nog over willen op een Pana 5kW. Is er een beetje overzicht van aanbieders die in NL of EU die wel nog kunnen leveren?

Immotechshop DE: €3.469 - niet op voorraad
Pmcoppack UK: £ 2.894 - lijkt op voorraad te zijn?
Expertclima ES: €2.788(!) - lijkt op vooraad te zijn?
Shopclima IT: €3.350 - levering 23/24 mei
NL webshops: geen een die voorraad heeft (logisch)

Ik zou eens een gooi kunnen doen naar die Expertclima uit Spanje, iemand daar ervaring mee toevallig?
Edit: Expertclima verkoopt alleen nationaal.

Bedankt voor t meedenken.
Coppack komt de mijne vandaan....Goede service..

Ik zou het nu alleen niet durven met die files voor de boten...

Mss binnenkort een leverancier, icm de goede installatiecode. Voor de diy systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Kijk in de TS voor winkels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:58:
[...]

Coppack komt de mijne vandaan....Goede service..

Ik zou het nu alleen niet durven met die files voor de boten...

Mss binnenkort een leverancier, icm de goede installatiecode. Voor de diy systemen
@louwerens Voor de Brexit was Coppack prima adres. ( diverse aan mij geleverd ) De prijs is inmiddels in Euro's plus BTW en transport hoger dan in mijn webshop en dan nog excl. de invoerrechten als niet EU land en garantie issues.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:55:
[...]

Simpel reken was toch met een COP 4 2kwh stroom tov 1M³ gas..
En dan prijzen, kun je zelf invullen..... , stel dat je al 10 jaar zonnepanelen hebt..:-)
Helemaal eens als je cop 4 toepast (dus warmtepomp. We hadden het alleen in dit gebal over een elektrische doorstromer dus dan klopt wat je zegt alleen dan maal 4= 8kwh stroom tov 1m3 gas. Maar met het vandaag gestuurde artikel van een veld test waarbij tapwater via cv 65% rendement geeft word dat dus eerder 6-7 kwh stroom tov 1m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:26
Carboy54 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:11:
[...]
@louwerens Voor de Brexit was Coppack prima adres. ( diverse aan mij geleverd ) De prijs is inmiddels in Euro's plus BTW en transport hoger dan in mijn webshop en dan nog excl. de invoerrechten als niet EU land en garantie issues.
Wat kost hij bij jouw in de shop als ik zo vrij mag zijn?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:36
Bart_Denon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:34:
[...]

Wat kost hij bij jouw in de shop als ik zo vrij mag zijn?
Staat in zijn profiel.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Omdat het regelmatig in dit topic over het tapwater gaat. En welke keuze je daarin kunt maken, deel ik graag met jullie onderstaand overzicht om een globaal beeld te geven in de verschillen in kosten. Dit is geen exacte wetenschap maar een reeële benadering.

Wil je weten hoeveel energie jij globaal nodig hebt voor tapwater kijk dan wat je gemiddeld aan gas gebruikt in de maanden waarin je geen ruimte verwarming hebt toegepast.

Trek daar eventueel het koken (0,1/0,2m3 vanaf per dag) vanaf. Je uitkomst in gas kun je x9,8 en daar 65% van nemen zo weet je globaal je energie behoefte voor SWW. Je kunt ook uitgaan van 600kwh per volwassene en 300kwh per kind.

Vertrekpunt:
Gas 1m3 = 9.8*0.65= 6,37kwh opwekking
E Doorstromer 1kwh = 1kwh opwekking
Warmtepomp 1kwh = 3kwh opwekking

Op jaarbasis kom je in mijn geval (1850kwh nodig aan tapwater opwekking) aan verbruik uit op:

Gas 290m3
E Doorstromer 1850kwh
Warmtepomp 616kwh +175kwh “verlies” boilervat.

Kosten op jaarbasis aan variabele kosten uit op:
Gas CV ketel €661,40
E Doorstromer €991,23
Warmtepomp €423,81

Prijspeil 12-04-22: 228,07 ct./m3 en 53,58 ct./kWh

Waarbij e doorstromer iets te positief nu word berekend en bij warmtepomp je wel een goede moet hebben en zeker het verlies van het boilervat niet moet vergeten! Deze zit bij benadering in de calculatie (175kwh) Kies daarin voor rvs ivm vervallen van een anode en ga voor A label! En als je hem slim neerzet houd je dat “verlies” in de winter binnen je thermische schil.

Zo zie je dus dat een all electric op het SWW gedeelte een lange TerugVerdienTijd heeft. Maar niet alles hoeft natuurlijk rendement op te leveren. Het gaat om het totaal plaatje en de keuzes die je daarin wil maken.

Zo is verwarmen volledig elektrisch (uiteraard met een Warmtepomp) en SWW met cv ketel blijven doen helemaal geen rare optie. En misschien op dit moment wel de meest eenvoudige stap. Zelfs met de €144,68 vastrecht blijft het lastig om het SWW vat terug te gaan verdienen binnen een normale periode.

Maar ik heb bijvoorbeeld nog wel de gasaansluiting in huis ivm lastige kookplaat en nog een aantal redenen. En toch doet de warmtepomp ook het SWW, gewoon omdat het kan en voelt als de meest duurzame keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
@ErikVers volgens mij ga je de mist in met je stilstandsverliezen. Je leest die toch af op je WP? Dan zitten die al in je verbruik.
En 365 kWh is best veel. Met een beetje goed vat en niet te warm water kun je veel lager uitkomen. Ik zit rond de 240 kWh thermisch.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:55:
@ErikVers volgens mij ga je de mist in met je stilstandsverliezen. Je leest die toch af op je WP? Dan zitten die al in je verbruik.
En 365 kWh is best veel. Met een beetje goed vat en niet te warm water kun je veel lager uitkomen. Ik zit rond de 240 kWh thermisch.
Dank voor je feedback. Het is vanavond vrij helder dus denk dat het mee valt met de mist momenteel 😋👍

Ik lees bovenstaande verhaal niet uit de warmtepomp. Heb ook nog een zonneboiler dus dat zou niet eerlijk zijn. Ik reken met de specs van het vat- de werkelijke SWW COP en de energiebehoefte die er voorheen was voor SWW.

Ik ga uit van het afgegeven energie label. Mijn huidige vat zit zelfs iets hoger. Een RVS vat van panasonic met A label doet het als één van de beste met 46w. Dan kom je per 24h op 1.104kwh en per jaar op 402,96kwh
Dit alles uitgaande van netjes uitvoeren van de “verplichte” legionella run.

Maar vertel hoe kom jij op bijna de helft van dit A label? Of zijn de labels en het product specificatieblad, niet de juiste specs om mee te werken?

Edit; dit verlies van 400/500kwh wek je weer met cop 3 op en kom je dus lager uit…. Ik pas hem aan naar 175kwh 👍

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 12-04-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:04:
[...]

Dank voor je feedback. Het is vanavond vrij helder dus denk dat het mee valt met de mist momenteel 😋👍

Ik ga uit van het afgegeven energie label. Mijn huidige vat zit zelfs iets hoger. Een RVS vat van panasonic met A label doet het als één van de beste met 46w. Dan kom je per 24h op 1.104kwh en per jaar op 402,96kwh
Dit alles uitgaande van netjes uitvoeren van de “verplichte” legionella run.

Maar vertel hoe kom jij op bijna de helft van dit A label? Of zijn de labels en het product specificatieblad, niet de juiste specs om mee te werken?

Edit; dit verlies van 400/500kwh wek je weer met cop 3 op en kom je dus lager uit…. Ik pas hem aan naar 175kwh 👍
Dit gaat zo langzamerhand wel aardig verzanden in off topic heren. :(

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasse226
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-07-2023
Hello all, quick question.

I've heard the 7kw version is the same as the 9kw and that its just the compressors frequency thats limited in the 7kw. Is there any way to unlock the full frequency of the 7kw version or is it just hardwired into the machine?

Im asking this because I've been told the 9kw J version is coming back to stock in december, while the 7kw version is available now.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:14
Rasse226 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 06:57:
Hello all, quick question.

I've heard the 7kw version is the same as the 9kw and that its just the compressors frequency thats limited in the 7kw. Is there any way to unlock the full frequency of the 7kw version or is it just hardwired into the machine?

Im asking this because I've been told the 9kw J version is coming back to stock in december, while the 7kw version is available now.
No, they have different characteristics, especially under 0°C. The control of not only the compressor, but of fan, circulation pump and throttling valve is programmed in the firmware.

For the different characteristics see the Service Manual chapter 21:

https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 21:09
Rasse226 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 06:57:

Where do you find a 7kW J version available now?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rasse226
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-07-2023
Where do you find a 7kW J version available now?
In this finnish store, it says it is ready to be shipped.
https://www.karkkainen.co...earchTerm=panasonic%207kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:39
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier: ik lees dat qua onderhoud aan de monoblock J-type het vooral gaat om beetje schoonmaken van lamellen / ventilator, plus het ingebouwde filter 1 keer per jaar schoonmaken. Dit laatste lees ik overigens niet generiek terug maar dat is wellicht omdat in oudere types geen ingebouwd filter zat (?). Nu gaat mijn pomp net als bij @ErikVers het dak op (althans dat is nu mijn plan). Dak is voor mijzelf zonder hulp / huur van zaken vrijwel niet bereikbaar. Ik wil daarom het "simpele" schoonmaakwerk laten doen door de firma die sowieso 2 keer per jaar mijn dak op gaat voor sedum onderhoud en schoonspuiten van zonnepanelen, echter dat zijn geen deskundigen dus die wil ik echt alleen de buitenkant laten doen. Zelf wil ik dan echt maar heel weinig (eens per 2 a 3 jaar?) omhoog om wat uitgebreider te controleren en filter los te trekken etc. Is het dan verstandig een extra magneetfilter binnen te plaatsen? Mijn gevoel zegt "ja", maar misschien zijn er nadelen en/of overwegeingen die ik niet ken en de ervaringsdeskundigen hier wel. En is eens per 2 a 3 jaar uitgebreidere inspectie genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
  • Laatst online: 08-09 11:04
jurjen_g schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:40:
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier: ik lees dat qua onderhoud aan de monoblock J-type het vooral gaat om beetje schoonmaken van lamellen / ventilator, plus het ingebouwde filter 1 keer per jaar schoonmaken. Dit laatste lees ik overigens niet generiek terug maar dat is wellicht omdat in oudere types geen ingebouwd filter zat (?). Nu gaat mijn pomp net als bij @ErikVers het dak op (althans dat is nu mijn plan). Dak is voor mijzelf zonder hulp / huur van zaken vrijwel niet bereikbaar. Ik wil daarom het "simpele" schoonmaakwerk laten doen door de firma die sowieso 2 keer per jaar mijn dak op gaat voor sedum onderhoud en schoonspuiten van zonnepanelen, echter dat zijn geen deskundigen dus die wil ik echt alleen de buitenkant laten doen. Zelf wil ik dan echt maar heel weinig (eens per 2 a 3 jaar?) omhoog om wat uitgebreider te controleren en filter los te trekken etc. Is het dan verstandig een extra magneetfilter binnen te plaatsen? Mijn gevoel zegt "ja", maar misschien zijn er nadelen en/of overwegeingen die ik niet ken en de ervaringsdeskundigen hier wel. En is eens per 2 a 3 jaar uitgebreidere inspectie genoeg?
Als je binnen een vuilfilter met magneet inbouwt, heeft het filter daarachter vrijwel niets meer te doen.
Zo'n los filter filtert fijner (kleinere deeltjes) dan het filter in de Pana zelf, dus zou eens per 2-3 jaar prima moeten zijn, maar volgens mij dan meer als controle dan iets anders.

Machine zo slecht bereikbaar zou ik dan weer niet voor kiezen. Zou er op zijn minst met een ladder zelf bij willen kunnen komen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 19:41
@jurjen_g denk wel goed na over de plaatsing als je er daarna niet goed meer bij kan. 2 jaar geleden met een paar flinke sneeuwbuien was ik toch blij dat ik makkelijk bij mijn WP kon komen. Door een niet zo gunstige plaatsing had ik veel ophoping van sneeuw rond mijn WP, bij een defrost vriest dat smeltwater direct vast op de sneeuw die er al ligt, dan heb je na 2 dagen echt een flink pak ijs rond je WP liggen. Misschien dat het de moeite waard is om een bodemplaatverwarmer aan te schaffen als je niet zeker weet of je WP sneeuwvrij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:39
pgeene schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:02:
[...]

Als je binnen een vuilfilter met magneet inbouwt, heeft het filter daarachter vrijwel niets meer te doen.
Zo'n los filter filtert fijner (kleinere deeltjes) dan het filter in de Pana zelf, dus zou eens per 2-3 jaar prima moeten zijn, maar volgens mij dan meer als controle dan iets anders.

Machine zo slecht bereikbaar zou ik dan weer niet voor kiezen. Zou er op zijn minst met een ladder zelf bij willen kunnen komen.
In echt acute noodgevallen kan ik via dakterras van een buurman en dan een ladder van 3 meter er wel bij, zolang die buurman thuis is. Overige gevallen zou ik ofwel een ladder van 12,5 meter moeten aanschaffen en daarop durven (dat laatste is in principe "nee"), of meeliften met de hoogwerker van de groendak onderhoud firma. Dat laatste is prima mogelijk, maar ben dan dus afhankelijk van planning van hun.

Ik ben tegelijkertijd ook aan het kijken of er handige (en niet al te prijzige) methoden zijn om daktoetreding te creëren, bijvoorbeeld een dakluik. Maakt alleen wel de investering "ietsjes" groter... Dus als het niet echt nodig is dan liever gewoon zo.

@Knielen ik wist niet dat dat bestond, maar is wel te overwegen inderdaad. In de praktijk ligt er natuurlijk maar eens in de 10 jaar zoveel sneeuw dat je er last van hebt, maar als je dan niet ff makkelijk kan vegen is het wel direct ook echt koud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jurjen_g schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:40:
Hier op een dak geplaatst inderdaad. Ik zelf ben fanatiek lid van een survival club en kom er dus bij zonder ladder. Maar een eventuele monteur zal met een ladder de 3meter moeten overbruggen. Ik keek in het begin wekelijks op het dak maar dat is ook weer niet best voor je dakbedekking. Nu kijk ik er eigenlijk nooit meer naar. En doe 1x per jaar met mooi weer de besproken routine checks. Uiteraard heb ik ook binnen nog een extra magneet/vuil filter aangesloten.

Het plaatsen met een shovel gedaan. Daar heb je wel een liftje / kraan of iets voor nodig

Succes met je project 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-08 10:34
weet iemand of er een expansievat nodig is in het systeem net als bij cv ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
aflam schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:15:
In de Panasonic J serie zit een ingebouwd expansievat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

aflam schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:15:
Dit is afhankelijk van je systeem inhoud. Zie de installatie handleiding uit de TS voor het bereik van het reeds in de monoblock geïnstalleerde expansievat.

Zo uit mijn hoofd ruim voldoende voor standaard opstelling en met zoekfunctie in dit forum kom je meerdere keren 150 liter tegen 👍

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 15-04-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
en wie weet of er een open of gesloten verdeler in moet voor de vloerverwarming, ofwel met of zonder pomp. Kun je het met een versie zonder pomp af op een kleine 4 groeps verdeler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

aflam schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:19:
en wie weet of er een open of gesloten verdeler in moet voor de vloerverwarming, ofwel met of zonder pomp. Kun je het met een versie zonder pomp af op een kleine 4 groeps verdeler?
Mooiste is zonder pomp op je verdeler. Scheelt stroomkosten van tweede pomp en je warmtepomp kan zijn stroming (flow) kwijt in de vloer. Dit zal met extra pomp er tussen niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
ook hoor ik de techneut over het coaten van de omkasting indien je langs de kust woont heeft daar iemand ervaring mee? Waarmee te coaten? De kast is volgens mij dik gepoedecoat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
aflam schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:19:
Als je alleen vloerverwarming hebt dan kan dat prima zonder mengverdeler. De minimum flow van de panasonics is 8L/min. Is de kleinste panasonic (5kW) met vier groepen niet nog aan de grote kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
FransvWoerkom schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:39:
[...]

Als je alleen vloerverwarming hebt dan kan dat prima zonder mengverdeler. De minimum flow van de panasonics is 8L/min. Is de kleinste panasonic (5kW) met vier groepen niet nog aan de grote kant?
@aflam Hier staat de kamer altijd open, andere groepen kunnen afgesloten worden, dan draait dus alleen de kamer. Kamer is 4 groepen, de J 5 draait dan 10 l/min, dus kan makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
ik heb 4 groepen vloerverw en 3 losse radiatoren op de 1e etage. Zou toch moeten kunnen? Ik neem een verdeler zonder pomp dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

aflam schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:30:
ik heb 4 groepen vloerverw en 3 losse radiatoren op de 1e etage. Zou toch moeten kunnen? Ik neem een verdeler zonder pomp dan
Geen probleem zonder buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
aflam schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:30:
expansievat laten zitten exttra volume :-) maar baat het niet.
Verdeler MOET zinder extra pomp
Waterzijdig inreglen dat is wat jee erst moet regelen\
Coaten.. Zout is erg lastig, maar alleen een coating... weet ik niet
Hij verroest dan gewoon van binnen uit. alleen buitenkant zal het niet veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Ik ben aan het orienteren voor een warmtepomp. De monoblocks van Panasonic spreken me aan. Los van een hele lijst vragen die ik nog heb, begint het met de stroomtoevoer. Mijn huis heeft geen kruipruimte. Mede daardoor heb ik een paar jaar terug, toen we een nieuwe tegelvloer legden een 2-tal buizen ingefreesd.
1x 3x2.5mm (YMVK-as) naar de schuur (oorspronkelijk geen stroom) en 1x 5x2.5mm (YMVK-as) naar de schuur (krachtgroep). Die krachtgroep zou ik mogelijk op willen offeren voor de warmtepomp. Aangezien ik met de 1650 8kw formule uitkom op 2.9 kW, is een 1 fase warmtepomp genoeg. Ik begreep wel dat de Panasonics idealiter 2 fases gebruiken.
Iemand ervaring met de aansluiting van een WP op maar 2 fases van een krachtgroep om zo 2 x 230V te kunnen gebruiken? 2 groepen over deze ene kabel mag natuurlijk niet.
De YMVK-as kabels vervangen door iets anders, is trouwens onmogelijk. Ze blijven in de PVC pijpen tot er misschien weer eens een nieuwe vloer komt. De weerstand om ze er door te krijgen ( meter of 8 ) was enorm. Eerst er doorheen getrokken en toen pas de pijpen in de vloer gezet. :)

[ Voor 15% gewijzigd door pk128934 op 18-04-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pk128934 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:38:
Ik ben aan het orienteren voor een warmtepomp. De monoblocks van Panasonic spreken me aan. Los van een hele lijst vragen die ik nog heb, begint het met de stroomtoevoer. Mijn huis heeft geen kruipruimte. Mede daardoor heb ik een paar jaar terug, toen we een nieuwe tegelvloer legden een 2-tal buizen ingefreesd.
1x 3x2.5mm (YMVK-as) naar de schuur (oorspronkelijk geen stroom) en 1x 5x2.5mm (YMVK-as) naar de schuur (krachtgroep). Die krachtgroep zou ik mogelijk op willen offeren voor de warmtepomp. Aangezien ik met de 1650 8kw formule uitkom op 2.9 kW, is een 1 fase warmtepomp genoeg. Ik begreep wel dat de Panasonics idealiter 2 fases gebruiken.
Iemand ervaring met de aansluiting van een WP op maar 2 fases van een krachtgroep om zo 2 x 230V te kunnen gebruiken? 2 groepen over deze ene kabel mag natuurlijk niet.
De YMVK-as kabels vervangen door iets anders, is trouwens onmogelijk. Ze blijven in de PVC pijpen tot er misschien weer eens een nieuwe vloer komt. De weerstand om ze er door te krijgen ( meter of 8 ) was enorm. Eerst er doorheen getrokken en toen pas de pijpen in de vloer gezet. :)
Klopt je hebt officieel 2 fases nodig 1 voor de wp en de ander voor de backupheater..
Er zijn er die door lussen:-) Mss is je groep daar zwaar genoeg voor.
Als je de formule van koevlaas toe gepast hebt klopt het meestal best goed.
mss "gewoon" op kracht opver gaan. en daar de kleinste wp voor kopen.
Zit wss de backupheater mooi op een andere fase.
Ik zou wel aansluiten volgens voorschriften.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:09
pk128934 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:38:
Ik heb de pana op een krachtgroep zitten. Mede omdat een eventuele vervanger misschien wel 3-fases gebruikt ook voor een 5x2.5 gekozen richting de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:43
Sturmer93 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:26:
[...]

Ik heb de pana op een krachtgroep zitten. Mede omdat een eventuele vervanger misschien wel 3-fases gebruikt ook voor een 5x2.5 gekozen richting de WP.
Oei, het boekje zegt 4 kwadraat....
Daarom heb ik twee fase aan elkaar gedraait voor 5 kwadraat haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:21:
[...]

Klopt je hebt officieel 2 fases nodig 1 voor de wp en de ander voor de backupheater..
Fasen is iets anders dan groepen.
Je heb 2 groepen nodig. Mensen met een 3-fase aansluiting kunnen die 2 groepen verdelen over 2 van de 3 fasen maar dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Sturmer93 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:26:
[...]
Ja precies. Dat dacht ik dus ook om te gaan doen. De 1 niet gebruikte fase netjes isoleren binnen de WP behuizing.
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:49:
[...]
4 mm2 is een advies toch? Zo'n WP valt als je hem met 2 losse fases aansluit op 2.5mm2 ruim onder alle limieten. Jij hebt 1 fase bij elkaar gedraaid over 2 aders. Het blijft dan waarschijnlijk gewoon een 16A groep. Daarmee kom je dan wellicht wat dichter bij de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb mijn 5 kw monoblock op een kookgroep automaat zitten op dezelfde fase (ik heb 3fase) gewoon met 2x3 2,5mm2 draad. Ik heb nergens gelezen dat het op 2 fases moet en dat het 4mm2 moet zijn.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:09
klump4u schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:08:
Ik heb mijn 5 kw monoblock op een kookgroep automaat zitten op dezelfde fase (ik heb 3fase) gewoon met 2x3 2,5mm2 draad. Ik heb nergens gelezen dat het op 2 fases moet en dat het 4mm2 moet zijn.
Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom ze 4mm2 adviseren, de maximale aansluitwaarde is ook beneden de 3kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:56

martijn v o

Certified by Enphase.

Dikte kabel is afhankelijk van twee zaken:
Amperage en afstand.
Hier ook twee kabels 3 maal 2,5 elk op 16a groep. Afstand is 10 meter.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pk128934 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:54:
[...]

Ja precies. Dat dacht ik dus ook om te gaan doen. De 1 niet gebruikte fase netjes isoleren binnen de WP behuizing.

[...]

4 mm2 is een advies toch? Zo'n WP valt als je hem met 2 losse fases aansluit op 2.5mm2 ruim onder alle limieten. Jij hebt 1 fase bij elkaar gedraaid over 2 aders. Het blijft dan waarschijnlijk gewoon een 16A groep. Daarmee kom je dan wellicht wat dichter bij de grens.
Nee geen advies, 35 ampère heeft 4 kwadraat nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:51:
[...]

35A is in normale huizen alleen binnen je meterkast, nog voor je groepzekeringen. Elke zekering is 16A waarna zelfs al 1,5mm2 voldoet (of soms een uitzondering van 20A waar dan 2,5mm2 nodig is). Pas na een zekering van 25A is 4mm2 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:51:
[...]

Dat klopt. Met 2.5 mm2 mag je max 16A afzekeren.
Maar met 35A hebben we het waarschijnlijk niet over over een 5 kW pomp. Die hebben 2 stroomaansluitingen van ieder 13A max. Dat kun je ook niet op 1 groep aansluiten van 16A.
Als ik de krachtgroep gebruik heb ik gewoon 3 x 16A tot mijn beschikking op 2.5mm2 waarvan dan 2 van de 3 fases gebruikt.

Ik vermoed dat die 4mm2 slaat op buitenlandse markten waar groepen veel hoger afgezekerd mogen zijn. In Nederland is voor reguliere drie fase huisaansluitingen 16A per groep de max. Tenzij een huis nog een 35 of 40A aansluiting heeft...dan is het 25A. Strikt genomen redt je het met die 25A nog niet, maar daar zou je dan wel een 4mm2 voor moeten gebruiken. In NL is de enige manier om een 5kW pomp aan te sluiten een kwestie van 2 groepen of een krachtgroep.

Ik weet niet waar de 35A vandaan komt. Mis ik iets?

[ Voor 5% gewijzigd door pk128934 op 19-04-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:06:
[...]

Fasen is iets anders dan groepen.
Je heb 2 groepen nodig. Mensen met een 3-fase aansluiting kunnen die 2 groepen verdelen over 2 van de 3 fasen maar dat hoeft niet.
Sorrie klopt...
Maar 2 groepen verdeeld over de fasen zou mooi zijn, hoeft niet maar wel beter...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:48:
[...]

Sorrie klopt...
Maar 2 groepen verdeeld over de fasen zou mooi zijn, hoeft niet maar wel beter...:-)
Daar merkt helemaal niks of niemand wat van ;)
Er was zelfs hier een poos geleden een discussie dat je bij een grote menselijke fout ergere ellende krijgt als je 2 fasen gebruikt, maar dat was wel een uitzondering op een domme menselijke fout die niemand zou mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:56:
[...]

Daar merkt helemaal niks of niemand wat van ;)
Er was zelfs hier een poos geleden een discussie dat je bij een grote menselijke fout ergere ellende krijgt als je 2 fasen gebruikt, maar dat was wel een uitzondering op een domme menselijke fout die niemand zou mogen maken.
mwha...
Ik snap wat je zegt...
Maar voor de compleetheid dacht ik, laat ik het erbij zetten
Volgens NEN is er imo toch als een fase verdeling in je mk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:52

hnq

reneeke1970 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:49:
[...]

Ben wel benieuwd in welk boekje je dit leest. In mijn docs staat min. 3x1,5mm2 voor de 5j voor beide groepen.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-10 22:38
Beste Tweakers,

Na een tijdje te hebben gewikt en gewogen een tijdje geleden een monobloc aangeschaft. Deze voor het grootste deel zelf aangesloten met hulp van een familielid (installateur van beroep). Deze draait nu naar tevredenheid :), bedankt voor de hulp tot nu toe!

Nu zou ik graag subsidie aanvragen, maar ontbreekt het mij aan een installatie factuur. Weet iemand welke weg te bewandelen/is er iemand die mij kan helpen aan het juiste document? Uiteraard kan daar een passende vergoeding over worden afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MZwier schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:16:
Beste Tweakers,

Na een tijdje te hebben gewikt en gewogen een tijdje geleden een monobloc aangeschaft. Deze voor het grootste deel zelf aangesloten met hulp van een familielid (installateur van beroep). Deze draait nu naar tevredenheid :), bedankt voor de hulp tot nu toe!

Nu zou ik graag subsidie aanvragen, maar ontbreekt het mij aan een installatie factuur. Weet iemand welke weg te bewandelen/is er iemand die mij kan helpen aan het juiste document? Uiteraard kan daar een passende vergoeding over worden afgesproken.
Zoek iemand met de juiste KVK inschrijving en laat die een rekening opmaken met de vermelding aansluiten en in bedrijfstellen van warmtepomp merk, typenummer en serienummer. Bij de aanvraag een foto van de geplaatste monoblock met op de foto zichtbaar type en serienummer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pk128934 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:59:
[...]

Dat klopt. Met 2.5 mm2 mag je max 16A afzekeren.
Maar met 35A hebben we het waarschijnlijk niet over over een 5 kW pomp. Die hebben 2 stroomaansluitingen van ieder 13A max. Dat kun je ook niet op 1 groep aansluiten van 16A.
Als ik de krachtgroep gebruik heb ik gewoon 3 x 16A tot mijn beschikking op 2.5mm2 waarvan dan 2 van de 3 fases gebruikt.

Ik vermoed dat die 4mm2 slaat op buitenlandse markten waar groepen veel hoger afgezekerd mogen zijn. In Nederland is voor reguliere drie fase huisaansluitingen 16A per groep de max. Tenzij een huis nog een 35 of 40A aansluiting heeft...dan is het 25A. Strikt genomen redt je het met die 25A nog niet, maar daar zou je dan wel een 4mm2 voor moeten gebruiken. In NL is de enige manier om een 5kW pomp aan te sluiten een kwestie van 2 groepen of een krachtgroep.

Ik weet niet waar de 35A vandaan komt. Mis ik iets?
Misschien hebben de nieuwe modellen minder opties, maar de oudere types trekken 16 op eerste aansluiting, en (kunnen )32 op de tweede aansluiting, dus moet 35 ampère gezekerd zijn, staat gewoon in het installateurs boekje.
Ook dat het 4 kwadraat moet zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-10 22:38
@klump4u Bedankt! Weet je toevallig of er een minimaal bedrag is voor de installatie? Is bijvoorbeeld 150,- voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MZwier schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:49:
@klump4u Bedankt! Weet je toevallig of er een minimaal bedrag is voor de installatie? Is bijvoorbeeld 150,- voldoende?
Ja dat is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:26
MZwier schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:49:
Aanvullend hierop, is het ook akkoord als je een in bedrijfstelling formulier laat maken?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-09 14:39
Ik heb een factuur gebruikt van €100 en een zelf gemaakt in bedrijf stelling formulier. Was akkoord binnen 3 weken en subsidie ontvangen binnen 4 weken na aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bart_Denon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:33:
[...]

Aanvullend hierop, is het ook akkoord als je een in bedrijfstelling formulier laat maken?
Ja als er maar een KVK nummer op staat dat in goede categorie valt. Bouwinstallatiebedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 20-04-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Laatst online: 24-09 14:39
klump4u schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:53:
[...]

Ja als er maar een KVK nummer op staat dat in goede categorie valt. Bouwinstallatiebedrijf.
Dit heb ik eerder gelezen en toen kreeg ik het een beetje benauwd. Mijn broer had via zijn eenmanszaak (Algemene burgerlijke en utiliteitsbouw) de aanvraag gedaan. Zijn inschrijven rept niets over installatiewerk.
Blijkbaar was dat toch geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
klump4u schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:25:
[...]

Zoek iemand met de juiste KVK inschrijving en laat die een rekening opmaken met de vermelding aansluiten en in bedrijfstellen van warmtepomp merk, typenummer en serienummer. Bij de aanvraag een foto van de geplaatste monoblock met op de foto zichtbaar type en serienummer.
pm me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Laatst online: 03-10 11:40
Is het nog steeds interessant om te kopen bij https://www.pmcoppack.com/? Ivm extra belasting door de brexit. Ook heb je daar een eori nummer nodig. Volgens mij hebben ze nog wel voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Nou heb ik al best veel uit dit topic doorgenomen, maar waar ik toch nog niet helemaal de vinger achter krijg: kan deze warmtepomp met een dT van 10K tussen aanvoer en retour werken?
Volgens mijn berekeningen heb ik bij -10 een aanvoertemperatuur van ca 55 graden nodig, en is het leidingwerk bij een dT van 10K voldoende groot.
Gaat dat werken met dit apparaat?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:56

martijn v o

Certified by Enphase.

is het leidingwerk te klein voor delta T van 5?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dat moet ik nog wel even nagaan, maar ik denk dat 5K voor een groot deel te beperkt is.

Edit: dat ziet er ook nog niet heel verkeerd uit. Alleen de hoofdleiding vanaf waar nu de cv-ketel zit lijkt dan te klein te zijn. Maar die moet dan toch vervangen worden.

Ofwel 5K is een logischere dT? Of is 10K sowieso niet haalbaar?

[ Voor 57% gewijzigd door bartvl op 23-04-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bartvl schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:22:
Dat moet ik nog wel even nagaan, maar ik denk dat 5K voor een groot deel te beperkt is.

Edit: dat ziet er ook nog niet heel verkeerd uit. Alleen de hoofdleiding vanaf waar nu de cv-ketel zit lijkt dan te klein te zijn. Maar die moet dan toch vervangen worden.

Ofwel 5K is een logischere dT? Of is 10K sowieso niet haalbaar?
Wat is het diameter van de hoofdleiding dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Carboy54 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:48:
[...]

Wat is het diameter van de hoofdleiding dan??
Buitenmaat 22mm staal. Voor ca 7kW. Maar die splitst al vrij snel in 2x22mm met ieder ca 3500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bartvl schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:02:
[...]

Buitenmaat 22mm staal. Voor ca 7kW. Maar die splitst al vrij snel in 2x22mm met ieder ca 3500W.
Kan je hem niet bij de splitsing zetten van 2x22 mm? Met aanvoer 28/33 mm verdeel je de flow :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ja precies, dat bedoelde ik ook 😄.

Dus daar liggen wel voordelen.
Nu nog een plek zien te vinden voor zo’n bakbeest.
En checken of zo’n 200 liter boilervat wel op onze houten balk zoldervloer kan staan 😄.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
bartvl schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:59:
Nou heb ik al best veel uit dit topic doorgenomen, maar waar ik toch nog niet helemaal de vinger achter krijg: kan deze warmtepomp met een dT van 10K tussen aanvoer en retour werken?
Volgens mijn berekeningen heb ik bij -10 een aanvoertemperatuur van ca 55 graden nodig, en is het leidingwerk bij een dT van 10K voldoende groot.
Gaat dat werken met dit apparaat?
die dt moet je niet naar kijken...
Bereken je gasverbruik met de formule.
Die DDT is een spook.
Je pana houd zich er toch niet helemaal aan.
Waterzijdig inregelen..
De DT instellen op je wp en de pana luistert zeker niet altijd...
Maar werkt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bartvl schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:09:
Ja precies, dat bedoelde ik ook 😄.

Dus daar liggen wel voordelen.
Nu nog een plek zien te vinden voor zo’n bakbeest.
En checken of zo’n 200 liter boilervat wel op onze houten balk zoldervloer kan staan 😄.
mocht dat niet gaan kan je ook een calypso split nemen met de 200L wandtank. die hang je op ipv neerzetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dylantje2 schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:46:
[...]

die dt moet je niet naar kijken...
Bereken je gasverbruik met de formule.
Die DDT is een spook.
Je pana houd zich er toch niet helemaal aan.
Waterzijdig inregelen..
De DT instellen op je wp en de pana luistert zeker niet altijd...
Maar werkt heel goed.
Het gaat mij meer om de toets van ons leidingwerk. Dat lijkt een deltaT van 5 a 6K ook nog wel ‘aan te kunnen’. Anders gezegd, de flow lijkt binnen acceptabele grenzen te blijven.
Ik had eigenlijk verwacht dat er meer duidelijkheid/zekerheid over de dat zou zijn, maar die lijkt dus ietwat onvoorspelbaar variabel?
flippy schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:45:
[...]

mocht dat niet gaan kan je ook een calypso split nemen met de 200L wandtank. die hang je op ipv neerzetten.
Ga ik eens na, ware het niet dat er eigenlijk ook niet echt wanden beschikbaar zijn 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bartvl schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:37:
[...]

Het gaat mij meer om de toets van ons leidingwerk. Dat lijkt een deltaT van 5 a 6K ook nog wel ‘aan te kunnen’. Anders gezegd, de flow lijkt binnen acceptabele grenzen te blijven.
Ik had eigenlijk verwacht dat er meer duidelijkheid/zekerheid over de dat zou zijn, maar die lijkt dus ietwat onvoorspelbaar variabel?
Ik zou me helemaal niet druk maken over het leidingwerk en de deltaT. Bij 22mm buis en een flow van 20L/min heb je een watersnelheid in de buis van 1,2m/s en een drukval van 9mbar/m. Met die 20L/min en een deltaT van 5K transporteer je 7kW warmte door die buis.

Ik zou me eerder druk maken over die 55° bij -10 buiten. Kennelijk heb je alleen radiatoren, maar die zijn ofwel aan de kleine kant ofwel je bent van plan de warmtepomp te bedrijven als een cv-ketel die even aan mag als het binnen een halve graad te koud is. Zo werkt het niet. Als het koud is buiten, draait je warmtepomp continu, overdag en 's nachts, met een Ta die is aangepast aan de warmtebehoefte. Hopelijk is die Ta van 55° dan maar eens in de zoveel jaar nodig.

Vertel eens iets over de woning, de huidige installatie, het gasverbruik en als alleen de deltaT je nog zorgen baart, welke warmtepomp had je in gedachte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bartvl schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:37:
Ga ik eens na, ware het niet dat er eigenlijk ook niet echt wanden beschikbaar zijn 😉.
je kan een L maken van 1 meter breed en lang van 44mm balken en 18mm multiplex aan beide kanten en die aan de muur en vloer vastmaken met flinke ankers. bonuspunten als je ook een 3hoek maakt van multiplex aan de zijkanten om het extra stevig te maken. ;)

maak je niet super druk om je leidingen, dat komt wel goed. ik zou vooral eerst focusen op ander stookgedrag als ik het zo lees. een warmtepomp is 24/7 bedrijf. dus niet smorgens een zwiep aan de thermostaat geven en denken dat het in een half uur warm is. je stookt alleen maar bij wat je huis verliest. helemaal in de winter. dus je themrostaat gaat op 20 (of zo) en daar blijft die op. dan heb je ECHT geen 55 graden nodig. eerder 35.

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 24-04-2022 22:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

FransvWoerkom schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:32:
[...]

Ik zou me helemaal niet druk maken over het leidingwerk en de deltaT. Bij 22mm buis en een flow van 20L/min heb je een watersnelheid in de buis van 1,2m/s en een drukval van 9mbar/m. Met die 20L/min en een deltaT van 5K transporteer je 7kW warmte door die buis.

Ik zou me eerder druk maken over die 55° bij -10 buiten. Kennelijk heb je alleen radiatoren, maar die zijn ofwel aan de kleine kant ofwel je bent van plan de warmtepomp te bedrijven als een cv-ketel die even aan mag als het binnen een halve graad te koud is. Zo werkt het niet. Als het koud is buiten, draait je warmtepomp continu, overdag en 's nachts, met een Ta die is aangepast aan de warmtebehoefte. Hopelijk is die Ta van 55° dan maar eens in de zoveel jaar nodig.

Vertel eens iets over de woning, de huidige installatie, het gasverbruik en als alleen de deltaT je nog zorgen baart, welke warmtepomp had je in gedachte?
Het betreft een garagegeschakelde woning uit ‘90. Isolatie niet aangepast, wel HR++ glas.
Inderdaad radiatoren, met name in de woonkamer aan de krappe kant bij 55-45 ten aanzien van een warmteverliesberekening bij -7 geloof ik. Daar heb ik opwarmtoeslagen etc al uit weggehaald.
Jaarverbruik ca 1500m3 gas. Op basis van graaddsgen omgerekend met een correctie voor tapwaterverbruik (langer douchen hier…) is mijn verwachting dat we ten minste 7kW bij -10 nodig hebben @55 graden.
De Panasonic J 9kW 1-fase lijkt me daar een goede voor bijvoorbeeld. Ook omdat deze nog een serieus elektrisch element heeft voor als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bartvl schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:26:
[...]

Het betreft een garagegeschakelde woning uit ‘90. Isolatie niet aangepast, wel HR++ glas.
Inderdaad radiatoren, met name in de woonkamer aan de krappe kant bij 55-45 ten aanzien van een warmteverliesberekening bij -7 geloof ik. Daar heb ik opwarmtoeslagen etc al uit weggehaald.
Jaarverbruik ca 1500m3 gas. Op basis van graaddsgen omgerekend met een correctie voor tapwaterverbruik (langer douchen hier…) is mijn verwachting dat we ten minste 7kW bij -10 nodig hebben @55 graden.
De Panasonic J 9kW 1-fase lijkt me daar een goede voor bijvoorbeeld. Ook omdat deze nog een serieus elektrisch element heeft voor als het nodig is.
Gewoon neerzetten die 9kW pana en zien of je echt 55° nodig hebt voor de radiatoren beneden. Je kunt ze altijd nog vervangen door convectoren. Je kunt een maximum van 10° zetten voor de deltaT en een goede WAR instellen. Dan zoekt de pana zelf een optimum van flow en deltaT uit. Het zou me verbazen als je die 55° echt nodig hebt. Ik ben in december 2020 begonnen met 50°, maar die heb ik snel teruggeschroefd naar 42 bij -10. Vorige zomer de radiatoren vervangen door Jaga's en afgelopen winter kon de Ta terug naar 35° maximaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10 08:10
Gisteren bestelling ontvangen van RjTec. 22 Maart de Panasonic WH-MDC05J3E5 besteld en 25 April geleverd.
Super service, lekker duidelijk en direct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2QAPScojMKYvmHoMvR15cAbOqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3XJEYFFys47a1GvLNUww9BA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
kan iemand mij uitleggen hoe ik het voor elkaar krijg dat de pana aan en uit geschakeld wordt door een evohome thermostaat in de kamer? Ik heb hem aangesloten op 3 en 4 naast de stuurunit en in het installatie menu toegewezen als externe thermostaat maar starten dus niet...?? wat gaat er niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
aflam schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:53:
kan iemand mij uitleggen hoe ik het voor elkaar krijg dat de pana aan en uit geschakeld wordt door een evohome thermostaat in de kamer? Ik heb hem aangesloten op 3 en 4 naast de stuurunit en in het installatie menu toegewezen als externe thermostaat maar starten dus niet...?? wat gaat er niet goed?
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Verschillen CN2 en CN4:
De kamerthermostaat is via 2 verschillende methoden aan te sluiten.
CN4: externe bediening, daarmee wordt de warmtepomp uitgeschakeld, zoals deze met de aan/uitknop op de afstandsbediening wordt uitgezet. De waterpomp gaat uit, maar er wordt ook geen warm water meer gemaakt. Deze functie houdt wel de mogelijkheid voor het doen van een tijdelijke shift in de stooklijn beschikbaar.
Schakelen gebeurt met zwakstroom en kan over een UTP kabel.
CN2: Externe thermostaat. Met deze aansluiting kun je de warmte/koude vraag in/uit schakelen. Warm water productie blijft beschikbaar als deze is ingeschakeld, maar de tijdelijke shift in de stooklijn is niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1dTAuIr2cMc_ZQUfPEzJFv63K4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRfFpxY2R0HkGhiyDmFbzQ6J.jpg?f=fotoalbum_large

dit plaatje kreeg ik door, volgens mij zitten op de eerste 2 de stuurunit van de pana en op de 3e en 4e de kamerthermostaat? Een warmwater voorziening heb ik niet dus enkel een kamerthemostaat wil ik aansluiten. Op welke klemmen moet dat en hoe stel ik de stguurunit daarop in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
aflam schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:17:
[Op welke klemmen moet dat en hoe stel ik de stguurunit daarop in?
Wat ik zeg, CN2 of CN4, afhankelijk van jouw keuze. Het verschil postte ik net hierboven.
Kort samengevat, als je CN4 gebruikt dan wordt door de thermostaat de hele WP uit/aan geschakeld en als je CN2 gebruikt dan blijft de WP aan en schakelt jouw thermostaat als een klassieke thermostaat de WP. Voor die laatste optie moet je in het menu de "Externe thermostaat" inschakelen.

(edit: als je CN4 gebruikt en er is geen warmtevraag dan gaat de WP wel aan.uit maar wordt er niet verwarmd)

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 26-04-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Sjimmie het zal wel aan mij liggen maar op CN1+CN2 zit toch de stuurunit aangesloten van de pana zelf? Deze kun je niet losnemen lijkt me. De extherne thermostaat heeft net als de stuurunit 2 draden welke 2 contacten moet ik die dan aansluiten? enkel CN4 gaat niet en en CN2 is reeds bezet door de stuurunit? Of begrijp ik iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

aflam schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:53:
Je moet niet externe thermostaat selecteren maar gewoon op watertemperatuur zetten en in systeeminstelingen moet je externe schakeling op ja zetten.
Aan sluiten zoals op de foto is dan goed.

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 26-04-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
klump4u schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:01:
[...]

Je moet niet externe thermostaat selecteren maar gewoon op watertemperatuur zetten en in systeeminstelingen moet je externe schakeling op ja zetten.
Aan sluiten zoals op de foto is dan goed.
dat hebben ze dan allemaal lekker duidelijk in de handleidng gezet zeg! Die evohome kamerthermostaat moeten op cn3 en cn4 zoals bij de gele streep op de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpZFPpR_7npUEziTa4grBLkWHXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDkDY0qlLHeNNVfVNyxGPxKB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
aflam schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:04:
[...]

dat hebben ze dan allemaal lekker duidelijk in de handleidng gezet zeg! Die evohome kamerthermostaat moeten op cn3 en cn4 zoals bij de gele streep op de foto?
Moet niet, kan wel.
CN2 is waar ik mijn externe thermostaat heb aangesloten.
CN2 heeft 4 aansluitingen: Heat, Cool, N en L.
Als je de thermostaat zo aansluit dat die L met Heat verbindt en de WP instelt op externe thermostaat instelt dan werkt het zoals bij mij. De WP en de bedieningsunit en WP blijven gewoon aan (tenzij je die zelf uitzet) en de thermostaat bepaalt de warmtevraag.

Oja, dat is wel een 220V schakeling. :X

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 26-04-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

aflam schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:04:
[...]

Deze foto is van mijn warmtepomp en ik heb op deze aansluiting een gewone aan/uit thermostaat. Ik weet niet of jou evohome kamerthermostaat aan/uit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 20:26
Bij die gele streep is dus 220v en daar mag de huidige kabel om die reden iig niet zitten (die is goed tot 24 volt(of 70 in een speciale uitvoering) )

[ Voor 13% gewijzigd door Motorfret op 26-04-2022 19:31 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Motorfret schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:29:
Bij die gele streep is dus 220v en daar mag de huidige kabel om die reden iig niet zitten (die is goed tot 24 volt(of 70 in een speciale uitvoering) )
Fout, bij de gele streep is juist nier voor 230v, die zit helemaal links bij de verticale aansluitingen. Als je de foto inzoomt dan zie je daar CN2 staan, die is voor 230v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 17:46
aflam schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:17:
[Afbeelding]

dit plaatje kreeg ik door, volgens mij zitten op de eerste 2 de stuurunit van de pana en op de 3e en 4e de kamerthermostaat? Een warmwater voorziening heb ik niet dus enkel een kamerthemostaat wil ik aansluiten. Op welke klemmen moet dat en hoe stel ik de stguurunit daarop in?
Je hebt hem nu op CN4 staan. Dan moet je twee dingen doen. Uit je verhaal maak ik op dat je alleen zone en sensor hebt ingesteld. Alternatief is CN2, de standaard thermostaat koppeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zClOP2cOoWYNV0qFFitGmyCJoo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KluOUGoutrE9PVMhoYzEGc19.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmf7ebnw6GLP-BPk-brEmlPVPsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVApYfybJtaoBartyGVkS6SI.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
klump4u schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:45:
[...]

Deze foto is van mijn warmtepomp en ik heb op deze aansluiting een gewone aan/uit thermostaat. Ik weet niet of jou evohome kamerthermostaat aan/uit is?
die foto heb ik enkele weken geleden opgeslagen, ik heb een gewone aan/uit thermostaat en sluit hem aan zoals op de foto en zet de instellingen zoals jij zei (watertemp en ext regeling).

De pompsnelheid kan ook op delta T gezet zag ik, is dat een mooie setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
ik ben een beginnen in WP land en heb hier een 5J pana zonder warmwater voorziening of buffervat dus enkel voor de verwarming. Ik heb 50m2 vloerverwarming ( in 4 groepen gesloten verdeler) en 3 kleine radiatoren op de pana aangesloten. Een redelijk klein systeem dus. Heeft iemand voor mij een grove setting voor de pana om simpel mee te beginnen wat flow, delta t , pompsnelheid en stook temperaturen betreft? Ik heb geen WAR maar enkel een evohome kamerthermostaatwaar ik hem mee wil regelen dus ook niet via een stooklijn. Moet ik dan evengoed nog wat instellen in het menu van de installateur onder punt 6 in de handleiding? Ik ben bang dat de zaak stuk gaat door mijn onkunde als ik de verkeerde dingen doe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
aflam schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:38:
ik ben een beginnen in WP land en heb hier een 5J pana zonder warmwater voorziening of buffervat dus enkel voor de verwarming. Ik heb 50m2 vloerverwarming ( in 4 groepen gesloten verdeler) en 3 kleine radiatoren op de pana aangesloten. Een redelijk klein systeem dus. Heeft iemand voor mij een grove setting voor de pana om simpel mee te beginnen wat flow, delta t , pompsnelheid en stook temperaturen betreft? Ik heb geen WAR maar enkel een evohome kamerthermostaatwaar ik hem mee wil regelen dus ook niet via een stooklijn. Moet ik dan evengoed nog wat instellen in het menu van de installateur onder punt 6 in de handleiding? Ik ben bang dat de zaak stuk gaat door mijn onkunde als ik de verkeerde dingen doe....
Elke pana heeft WAR(WeersAfhankelijkeRegeling), en bijna iedereen gebruikt dat. Het is gewoon een stuk software in de pana en het is ontzettend handig. Een warmtepomp is geen cv-ketel, en met alleen een aan/uit thermostaat red je het niet. Onder de instellingen van de installateur, bedrijfsinstellingen, verwarming, kies je voor Compensatiecurve, Stooklijn verwarmen. Vervolgens stel je de stooklijn in. Dat is het verband tussen buitentemperatuur (de pana heeft een buitensensor) en de aanvoertemperatuur. Hoe kouder buiten, hoe warmer het cv-water. Ik weet niet wat voor vloerverwarming en radiatoren je hebt, maar een stooklijn van Taanvoer=35 bij Tbuiten=-15 naar Ta=22 bij Tbuiten=+15 is niet onredelijk en er gaat niks stuk. Als je delta T op 10° zet, zoekt de pana zelf een redelijke flow.

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 27-04-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:43
aflam schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:38:
Ik kom de uitdrukking WAR niet in de verschillende handleidingen tegen, bij mijn Pana 7H noemen ze dit <stooklijn verw.>
Stel je die in in plaats van <direct> samen met de een geschikte stooklijn-curve zal de pana veel rustiger draaien = minder stops en minder toeren = betere COP en minder lawaai.
Bij mij heb ik nog een externe thermostaat toegepast.
Het is wel zoeken naar de meest effectieve stooklijn curve en Delta t, met de J uitvoering kun je de flow ook beter inregelen.
In het het voorjaar is de opwarming in huis door de zon behoorlijk terwijl het in de nacht nog kan vriezen, je wil niet hebben dat de Pana in zo'n koude nacht denkt dat de wp dán het huis moet verwarmen en dat jij overdag de airco aan zet omdat het te warm is!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
natural colour schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:00:
[...]

Ik kom de uitdrukking WAR niet in de verschillende handleidingen tegen, bij mijn Pana 7H noemen ze dit <stooklijn verw.>
Stel je die in in plaats van <direct> samen met de een geschikte stooklijn-curve zal de pana veel rustiger draaien = minder stops en minder toeren = betere COP en minder lawaai.
Bij mij heb ik nog een externe thermostaat toegepast.
Het is wel zoeken naar de meest effectieve stooklijn curve en Delta t, met de J uitvoering kun je de flow ook beter inregelen.
In het het voorjaar is de opwarming in huis door de zon behoorlijk terwijl het in de nacht nog kan vriezen, je wil niet hebben dat de Pana in zo'n koude nacht denkt dat de wp dán het huis moet verwarmen en dat jij overdag de airco aan zet omdat het te warm is!
Gelukkig kun je naast WAR ook handmatig of in het weekschema de Ta naar beneden shiften. Daarmee kun je nachtverlaging instellen. Dat heb ik de afgelopen zonnige weken gedaan.
Pagina: 1 ... 48 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.