Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 18:21
Beste mede-tweakers,

Toch maar even een eigen topic om wat vragen te stellen of de inrichting van mijn systeem.

Na heel veel lezen in de verschillende warmtepomp forums de keuze gemaakt om een Panasonic monoblock te bestellen voor ons huis + bijgebouw. Op dit moment hangt er een CV in het huis die ook verwarming + warm water verzorgt in het bijgebouw (waarin een tweede klein badkamertje zit).

Mijn idee is om het monoblock achter het bijhuisje te zetten en gebruik te maken van de leidingen die nu al liggen tussen de twee gebouwtjes (25mm). Een buffervat zou perfect passen in de kelder van het bijgebouw. Voor de leidingen naar het buffervat heb ik 32mm besteld.

Voor deze winter wil ik het warm water nog uit de CV laten komen. Als alles goed werkt kan ik daar volgend jaar me aan de slag om er een boilervat met spiraal tussen te zetten zodat het monoblock deze ook kan verwarmen.

Mijn aanname is dat de 2 kleppen door 2 thermostaten open gezet kunnen worden en de vloerverwarming verdeler + radiator-thermostaatknoppen er voor zorgen dat deze harder gaat pompen als er meer warmtebehoefte is.

Mijn idee is om het aan te sluiten als onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kp27r1DKYAQiYwBH4gwBImI-RyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4XnwXkH2RCQEhKozO5N60Fj6.png?f=fotoalbum_large

De buffer heb ik aan de grote kant gekozen om zo nodig overdag wanneer de zonnepanelen veel opleveren de buffer te kunnen verwarmen en er 's nachts warmte uit te kunnen halen.

Vragen:
  1. Zit de pomp op een logische plek of kan ik beter 2 pompen voor de verschillende gebouwen plaatsen ivm waterzijdig inregelen?
  2. Stopt de pomp nu als de thermostaten de kleppen dichtzetten en de radiator-thermostaatkranen dicht lopen?
  3. Heeft iemand een idee hoe ik dit stoppen van de pomp kan detecteren om de warmtepomp te laten stoppen na x tijd run?
  4. Totaal andere suggestie om e.e.a. in te richten, rekening houdende dat de buffer en monoblock ivm ruimte op deze plek moeten komen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

1&2: de mengende vloerverwarmingverdeler zorgt waarschijnlijk dat de pomp altijd zijn debiet kwijt kan. Die gaat dus niet uit, dus verliest de buffer altijd warmte in de grondleiding.
Je kunt hem beter meeschakelen met de thermostaten.

3. Standaard WAR zet de warmtepomp uit als de buffer op temperatuur is of als het buiten warmer is dan de stookgrens.
4. Meer afgifte = lagere stooklijn = goedkoper stoken, dus zet de radiatoren in de woonkamer ook maar open :)

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 30-06-2022 20:13 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Jeroen
Bedankt.
Proton_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:11:
1&2: de mengende vloerverwarmingverdeler zorgt waarschijnlijk dat de pomp altijd zijn debiet kwijt kan. Die gaat dus niet uit, dus verliest de buffer altijd warmte in de grondleiding.
Je kunt hem beter meeschakelen met de thermostaten.
Het liefst schakel ik alleen de vloerverwarming pomp op de thermostaat aan zodat de radiator kranen in de slaapkamer, badkamer en kantoortje nog wel warmte kunnen vragen van de cv pomp.
Mijn aanname is dan wel dat de vvw verdeler niks mengt als de pomp uitstaat, klopt dat?
3. Standaard WAR zet de warmtepomp uit als de buffer op temperatuur is of als het buiten warmer is dan de stookgrens.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of hiervoor een sensor in het Buffervat nodig is of dat de Panasonic dit op basis van retour-temperatuur doet. Als ik de handleiding goed begrijp heb ik hier het extra pcb ook niet voor nodig. Klopt dat?
4. Meer afgifte = lagere stooklijn = goedkoper stoken, dus zet de radiatoren in de woonkamer ook maar open :)
Goed punt, dat is makkelijk aan te passen 😃

[ Voor 66% gewijzigd door .Jeroen op 30-06-2022 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
Kun je in plaats van iets met een buffer niet beter 2 warmtepompen nemen? 2x subsidie

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Jeroen
busscherski schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:26:
Kun je in plaats van iets met een buffer niet beter 2 warmtepompen nemen? 2x subsidie
Opzich een goed punt, in verband met beschikbaarheid en het graag ruim voor de herfst willen installeren heb ik uit voorraad in DE de 16kw versie opgehaald. Volgend jaar zet ik er nog een 3-weg klep en boilervat met spiraal tussen om ook in warm water te voorzien.