Adviestopic installatie warmtepomp Panasonic monoblock

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-05 00:07
Lijkt erop dat men hier een voorkeur heeft om vragen als deze in een apart topic te hebben, bij deze.

Heb de TCap 12kW J-serie mogen ontvangen en wil m nu zelf installeren. Veel gelezen en geleerd hier, maar toch nog een paar vraagtekens over de opzet, willen jullie svp meekijken en commentaar geven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoEI5wJbmM2qqxqfdjIUQ2fum5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bMklTcknGTTEjgC1eJp4BoBt.png?f=fotoalbum_large

Vragen die ik nog heb:

1) ben niet zo thuis in de hydrauliek, moeten er her en der terugslagkleppen in de leidingen (bijv. op de plekken met een ?) ?
2) Ik zie schema's waar het buffervat 'in serie' wordt aangesloten maar ook schema's 'in parallel'; volgens warmtepompweetjes is de parallel methode de juiste ?
3) mis ik nog vul- of aftapkraantjes? Ik kan nu vullen bij de vloerverwarmingsverdeler, aftappen bij de warmtepomp lijkt het. Is dat genoeg?
4) is het nog handig om afsluiters bij het buffervat te plaatsen?
5) mis ik verder nog iets of staat er iets raars bij?

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Beste antwoord (via timterhorst op 27-08-2022 13:13)

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Expansievat en overdrukventiel zitten in de warmtepomp. Zet wel op een handige plaats bij een kraan een vulpunt met drukmeter. Een buffervat is niet nodig; de radiatoren en de vloerverwarming staan al parallel aan de wp. Een ontluchter op het hoogste punt op de verdieping is vaak handig. De warmtemeter zit meestal in de retour met een 2e sensor in de aanvoer; handig om die naast het filter te zetten tussen twee afsluiters voor schoonmaken. Terugslagkleppen zijn nergens nodig. Het water weet zelf welke kant het op moet: van hoge naar lage druk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:52
Ik ben zelf ook nog onderzoek aan het doen, maar naar mijn idee:
- expansievat
- overdrukventiel
- voor het vullen de inlaat combinatie + kraan met terugslagklep en beluchter (zit niet in het cv gedeelte)

Terugslagklep ben ik ook wel benieuwd naar, dacht dat die ook aan te raden was bij je sww vat.

Daarnaast wil je afsluiters plaatsen bij onderdelen die mogelijk eens in de zoveel tijd moet vervangen /onderhouden. Dus buffervat en sww vat, zowel retour als aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
Dank je!

- expansievat en overdrukventiel wel gezien bij anderen maar glad vergeten, en ik snap ook nog niet goed welke overdruk ze moeten opvangen c.q. op welke plek in het systeem die dan moeten.

- bij mijn setup zijn radiatoren en vloerverwarming één zone, heeft dat dan toch een eigen inlaatcombinatie en ontluchter nodig?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Expansievat en overdrukventiel zitten in de warmtepomp. Zet wel op een handige plaats bij een kraan een vulpunt met drukmeter. Een buffervat is niet nodig; de radiatoren en de vloerverwarming staan al parallel aan de wp. Een ontluchter op het hoogste punt op de verdieping is vaak handig. De warmtemeter zit meestal in de retour met een 2e sensor in de aanvoer; handig om die naast het filter te zetten tussen twee afsluiters voor schoonmaken. Terugslagkleppen zijn nergens nodig. Het water weet zelf welke kant het op moet: van hoge naar lage druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
timterhorst schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:21:
- bij mijn setup zijn radiatoren en vloerverwarming één zone, heeft dat dan toch een eigen inlaatcombinatie en ontluchter nodig?
De inlaatcombinatie is nodig voor het vullen van de cv en het sww, dus waar je deze mist. Als je al iets gebruikt van je huidige installatie is dat prima natuurlijk.

Zelf ga ik ondanks de overdruk in de pomp zelf nog een extra overdruk ventiel plaatsen, als je expansievat dan bijvoorbeeld kapot gaat neemt deze niet andere dingen mee.
Ik heb zelf een 2 jaar geleden gehad dat het overdrukventiel faalde en de druk boven de 3 bar uit kwam. Ik heb toen geluk gehad met waar het ging lekken.

Ik ben van plan om voor deze combinatie te gaan, al heb jij al een mooie ontluchter er tussen zitten.
https://www.heima24.de/in...-3-bar-und-manometer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-05 17:23
Een expansievat is echt niet nodig zoals eerder door (expert) Frans is gepost, in een Service Manual kun je lezen welke beveiligingen en andere componenten zoals pomp, drukmeter, vuilfilter al in de wp zijn ingebouwd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
Heel veel dank voor alle antwoorden, dat maakt veel duidelijk!

t.a.v. buffervat: ga proberen hoe het zonder buffervat gaat. enige zorg is dat wellicht de runs te kort worden (ca. 140 liter systeeminhoud waar panasonic 180 liter als minimum voorschrijft). maar goed, kan later nog ingepast worden.

Expansievat ga ik ook weglaten. Begreep dat vloeibaar water zo'n 3% in volume kan varieren in het temperatuurbereik van een warmwaterinstallatie, dat zou hier ca. 4 liter zijn. ik vind zo snel de grootte van het interne expansievat niet in de specs, maar dat zal ie dan wel op kunnen vangen.

Die ontluchter op het hoogste punt klinkt logisch, kan ik dat in plaats van ontluchten gelijk bij de aanvoer doen? of is het beter om een tweede ontluchter toe te voegen?

warmtemeter heb ik bij Ali besteld voor 50 euro, (de Kamstrup wil ik wel maar ja die prijs . . ) en daar zit de aanvoermeting in de meter zelf, daarom zit de meter op de aanvoer en de losse sensor op de retour.

Vuilfilter is ook ingebouwd inderdaad, maar Panasonic adviseert toch om nog een tweede vuilfilter te installeren. Kon ik niet al te duur krijgen dus die komt er wel bij.

extra overdruk ventiel neem ik ook mee, better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
Voor mij ook handig dat ik geen expansievat nodig heb, zie het inderdaad in de handleiding:

Expansion Vessel Pre Pressure 12.1.8.3 Checking [Upper limit water volume of the system] The Mono bloc unit has a build-in Expansion Vessel with 10 L air capacity and initial pressure of 1 bar.  Without antifreeze agent condition Total amount of water in the system should be below 200 L. If the total amount of water is more than 200 L, please add expansion vessel (field supply).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dat voorschrift door Panasonic van een minimum systeemvolume van 180L kan ik niet vinden. Voor de H-serie was het minimum 50L voor de warmtepompen van 12kW en 16kW.

Boven zitten natuurlijk ook ontluchters op de radiatoren, maar soms worden leidingen bovenlangs gelegd. Daar moeten ook ontluchters, maar dat mogen ook simpele zijn. Als bovenin een bel blijft zitten kun je waterslag krijgen als de pomp start. En de pomp is krachtiger dan bij de gemiddelde cv-ketel.

Als het uitkomt met de plek van warmtepomp, driewegklep en vv-verdeler, zet dan warmtemeter in de aanvoer en retoursensor en filter in de retour bij elkaar, met aan alle kanten afsluiters. Dat is makkelijk bij onderhoud en schoonspoelen van het (magneet)filter. Je kunt daar misschien ook de vulkraan en drukmeter zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 28-08-2022 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
Ah op die manier, bij mij zijn de radiatoren het hoogste punt maar automatisch ontluchten is wel fijn. Daar zet ik dan een eenvoudig ontluchtertje bij op een T-stuk met een stukje buis zodat ie het hoogste punt wordt. .

Het wordt wel vol op anderhalve meter lengte; ik krijg afsluiter + ontluchter + driewegklep op de aanvoer bij elkaar, en afsluiter + vuilfilter + warmtemeter op de retour bij elkaar (warmtemeter blijkt toch 2 losse sensoren te hebben).
Ik kan geen afsluiter aan de andere kant van deze rijtjes meer kwijt, maar wel bij de verbruikstoestellen, dat heeft toch hetzelfde effect? Behalve dat er dan een paar meter leiding extra tussen de afsluiters zit?

Vulkraan en drukmeter zoek ik nog een plekje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 20:18
Nou, misschien kan ik dan wel hier terecht met mijn vragen.

Ik heb een 7kW monoblock. Ik wil een zo eenvoudig mogelijk setup/installatie bereiken, maar loop vooral tegen de verschillende maten van de gebruikte buizen en koppelingen aan. Ik heb een panzerslauch van 1" met een 90gr hoek en een rechte hoek. Op de WP plaats ik een puntstuk van 5/4 naar 1". De koppeling tussen de panzerslauch en het puntstuk is bij mij twijfelachtig. Als ik het rechte stuk van de panzerslauch gebruik, dan kan ik deze met de hand stevig vastdraaien en dan zit er geen speling meer in. Gebruik ik het 90gr deel, dan voel ik toch een lichte speling (pakking zit er tussen). Is dat een kwestie van nog 1 maal aandraaien met een sleutel? Het lijkt er namelijk op dat ik al maximaal aangedraaid zit, met de hand althans.

Momenteel heb ik nog verdelers met pomp, moet ik deze perse vervangen voor gesloten verdelers? Ik stookte voorheen al op 45gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
O085105116N schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:09:
Nou, misschien kan ik dan wel hier terecht met mijn vragen.

Ik heb een 7kW monoblock. Ik wil een zo eenvoudig mogelijk setup/installatie bereiken, maar loop vooral tegen de verschillende maten van de gebruikte buizen en koppelingen aan. Ik heb een panzerslauch van 1" met een 90gr hoek en een rechte hoek. Op de WP plaats ik een puntstuk van 5/4 naar 1". De koppeling tussen de panzerslauch en het puntstuk is bij mij twijfelachtig. Als ik het rechte stuk van de panzerslauch gebruik, dan kan ik deze met de hand stevig vastdraaien en dan zit er geen speling meer in. Gebruik ik het 90gr deel, dan voel ik toch een lichte speling (pakking zit er tussen). Is dat een kwestie van nog 1 maal aandraaien met een sleutel? Het lijkt er namelijk op dat ik al maximaal aangedraaid zit, met de hand althans.

Momenteel heb ik nog verdelers met pomp, moet ik deze perse vervangen voor gesloten verdelers? Ik stookte voorheen al op 45gr.
Eigenlijk moet je deze vragen in het Panasonic 101 topic stellen, maar bij deze:

Als het goed is, heb je een neusstuk 5/4 binnen naar 1" buiten. Ze hebben allemaal rechte schroefdraad, geen tapse. Dus de afsluiting is met 2 fiberringen. Je moet ze stevig aandraaien, maar vanaf handvast is dat minder dan een kwart slag.

Hangt er vanaf of je alleen vloerverwarming hebt of ook radiatoren. Met alleen vv kun je beter water onder de 30° gebruiken. Dan is de COP van de warmtepomp beter en verbruik je dus minder energie. Dan kun je ook beter verdelers hebben zonder pomp. De regeling van de vloertemperatuur kun je zonder mengverdeler ook met de warmtepomp zelf doen. Bij die mengverdelers moet dat met de thermostaatkraan die er op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
timterhorst schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:31:
Ah op die manier, bij mij zijn de radiatoren het hoogste punt maar automatisch ontluchten is wel fijn. Daar zet ik dan een eenvoudig ontluchtertje bij op een T-stuk met een stukje buis zodat ie het hoogste punt wordt. .

Het wordt wel vol op anderhalve meter lengte; ik krijg afsluiter + ontluchter + driewegklep op de aanvoer bij elkaar, en afsluiter + vuilfilter + warmtemeter op de retour bij elkaar (warmtemeter blijkt toch 2 losse sensoren te hebben).
Ik kan geen afsluiter aan de andere kant van deze rijtjes meer kwijt, maar wel bij de verbruikstoestellen, dat heeft toch hetzelfde effect? Behalve dat er dan een paar meter leiding extra tussen de afsluiters zit?

Vulkraan en drukmeter zoek ik nog een plekje voor.
Als alle radiatoren boven op het hoogste punt zitten, dan zijn die ontluchters genoeg. Ook van de ontluchter tussen warmtepomp en driewegklep zie ik het nut niet. Anderhalve meter lijkt me zwaar overdreven. Moeten er dan heel veel verloopstukken tussen? Gebruikelijk is het filter tussen twee afsluiters voor het makkelijk reinigen en de warmtemeter tussen twee afsluiters voor het evt. vervangen. Samen met de twee sensors moet dat binnen 1 meter passen. Er zijn trouwens kogelafsluiters met een gat voor de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hoeveel afgifte heb je eigenlijk? kan je in normaal draaien die 12kW uberhaupt wel kwijt in je huis als het de winter-des-doods is?

pomp en buffervat moeten gewoon weg, die zijn nutteloos. als je bang bent voor pendelgedrag betekent dat gewoon dat je WP te groot is.

[ Voor 46% gewijzigd door flippy op 30-08-2022 23:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• timterhorst
Anderhalve meter lijkt me zwaar overdreven.
Klopt, het is minder, 105 cm. om precies te zijn. Daarin moet ik ook nog een bocht leggen in de meerlaagsbuis met een straal van 20 cm dus hou ik maar 85 cm over.
Moeten er dan heel veel verloopstukken tussen?
Ja, wat ik wilde was Apparaat - puntstuk - stukje buis ter grootte van buisklem - wartel - volgende Apparaat, dat kost tussen de apparaten steeds meer dan 15 cm
Ik ben nu aan het puzzelen of ik apparaten direct aan elkaar kan koppelen met een messing 2-delige koppeling, en of dat dan nog aan de muur te bevestigen valt.
Vandaag de ali-warmtemeter binnen gekregen om in te passen.
Er zijn trouwens kogelafsluiters met een gat voor de sensor.
ik heb bij heima24 besteld en gezocht hiernaar maar kon ze niet vinden. tips?
gevonden, zoekterm 'Kugelhahn für Wärmezähler'
dat je WP te groot is
de WP is gekozen en staat hier, dat is geen keuze meer. 100 m2 vv plus 5 radiatoren trouwens.

Pagina: 1