Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het zijn originele Panasonic pompen geleverd door de Nederlandse importeur.SkullboyNL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:53:
[...]
Zijn dat wel Nederlandse warmtepompen? Las dat dat nog wel eens een probleem kan zijn met garantie.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je vraagt om een warmwatertank en in je plaatje staat een boiler. Daar kan je per definitie NIET de (vloer)verwarming op aansluiten. De boiler is voor warm water, niet voor de (vloer)verwarming. Als je een tank voor (vloer)verwarming bedoelt dan is dat een buffertank en geen boiler.
Qua plaats is natuurlijk ook sterk afhankelijk van beschikbaarheid en mogelijkheden qua leidingwerk.
En zoals @timovd terecht vraagt, heb je al nagedacht over een split ipv mono?
EDIT: en of jouw houten zoldervloertje bestand is tegen een 300 liter boiler...
[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 27-01-2022 09:38 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
@sjimmie Sorry voor de onduidelijkheid. Wat ik bedoel met boiler is de warmwatertank samen met de buffertank, maar ik weet ook niet zeker of we echt een buffertank nodig hebben. We zijn het huis volledig aan het renoveren, dus leidingwerk is geen probleem.
De garage is wellicht een gemakkelijke optie, maar als je dan leidingen door het hele huis moet trekken, duurt het lang voordat je warm water hebt. Afgaande op de 2D-tekening zou ik voor de zolder gaan.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mits dat houten vloertje geschikt is.
8 meter omhoog lukt wel, maar je krijgt veel verlies. Overweeg daarom een split of een losse WPB (Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning).
[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 27-01-2022 10:57 ]
Hier kan je inspiratie opdoen, maar generaliseer mijn situatie niet te lichtvoetig:Gench schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:44:
@timovd @sjimmie Bedankt voor de antwoorden! Denkt u dat de warmtepomp het water naar zolder kan pompen (8m hoog) en kan ik de warmwatertank zonder pomp gebruiken als ik hem op zolder zet?
Ik heb OSB, ondervloer en houten balken op de vloer van de zolder (bijgevoegd op de foto).
[Afbeelding]
Draagkracht houten verdiepingsvloer berekenen
en wat betreft de hoogte, heb je al gezocht naar de specificaties daarover?
waarom neem je een tcap?Gench schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 00:14:
Hallo,
Kunt u mij advies geven over waar de warmwatertank moet worden geplaatst en hoe de monobloc op vloerverwarming wordt aangesloten (rechtstreeks of via de warmwatertank)?
[Afbeelding]
als je een losse wartempompboiler neemt kan je dubbel subsidie trekken (er zit iets van 700 euro subsidie op dat ding) en kan je ook wel uit met een 1 slag kleinere regulier monobloc van 7kw. als je de boiler in de kelder zet (wel aan te raden als je 2 luchtkanalen naar buiten trekt) ben je onder de streep een stuk goedkoper uit en je verwarming hoeft niet 1~2 uur te stoppen elke keer als er warm water nodig is. dus kan die lekker doortokkelen. het is mogelijk als je de versie neemt met extra spiraal om in noodgevallen de panasonic alsnog te laten meehelpen ipv terug te vallen op de 2kw warmteelement in de boiler. dus beste van beide werelden.
als je zo stevig aan het verbouwen bent is het trekken van rechte leidingen van de kelder naar de douches ook geen probleem. er gaat ongeveer 1 liter water in 10 meter leiding dus lang wachten hoef je niet op warm water.
[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 12:25 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik wou dat ik die vragen aan een installateur kon stellen, maar het is onmogelijk om er een te vinden. Ik heb met ongeveer 10 installateurs contact gezocht, waarvan met 3 afspraken gemaakt en geen van hen kwam opdagen. Daarom ga ik voor een mono unit om samen met mijn loodgieter te installeren.
@flippy Ik heb er niet aan gedacht om een losse warmtepompboiler te nemen. Ik zal er naar kijken, bedankt!
[ Voor 11% gewijzigd door Gench op 27-01-2022 14:27 ]
monoblok en die boiler waar ik naar linkte kan elke loodgieter installeren.Gench schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:24:
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Zoals je terecht opmerkte, zou ik waarschijnlijk niet het risico moeten nemen om 300L op de houten vloer te zetten.
Ik wou dat ik die vragen aan een installateur kon stellen, maar het is onmogelijk om er een te vinden. Ik heb met ongeveer 10 installateurs contact gezocht, waarvan met 3 afspraken gemaakt en geen van hen kwam opdagen. Daarom ga ik voor een mono unit om samen met mijn loodgieter te installeren.
@flippy Ik heb er niet aan gedacht om een losse warmtepompboiler te nemen. Ik zal er naar kijken, bedankt!
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Om mezelf maar even te quoten, heb reactie van RJTec dat zij verwachten dat de 9kW units eind februari weer beschikbaar komen. Bij Groene-Energiewinkel.nl is de inschatting dat de levertijd op dit moment 4 tot 5 maanden is. Loopt nogal uiteen dus.Emacee schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:23:
Via de bekende kanalen lijken de 9kW exemplaren uitverkocht, tenzij je voor een veel duurdere T-Cap gaat. Iemand nog een geheime voorraad gespot waar ik m’n slag kan slaan?
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Hej, heb ook reactie gehad, maar zoals ik het lees is de levering van februari al vergeven:Emacee schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:37:
[...]
Om mezelf maar even te quoten, heb reactie van RJTec dat zij verwachten dat de 9kW units eind februari weer beschikbaar komen. Bij Groene-Energiewinkel.nl is de inschatting dat de levertijd op dit moment 4 tot 5 maanden is. Loopt nogal uiteen dus.
Guten Tag
Sie können bestellen. Dann werden Sie informiert, wenn das Gerät verfügbar ist.
Wir erwarten eine Lieferung Ende Februar. Aber im Moment sind viele Bestellungen und diese Lieferung ist schon fast ausverkauft.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
"Fast Ausverkauft" betekent "bijna uitverkocht".ecn1985 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:47:
[...]
Hej, heb ook reactie gehad, maar zoals ik het lees is de levering van februari al vergeven:
Guten Tag
Sie können bestellen. Dann werden Sie informiert, wenn das Gerät verfügbar ist.
Wir erwarten eine Lieferung Ende Februar. Aber im Moment sind viele Bestellungen und diese Lieferung ist schon fast ausverkauft.
Dus er zijn er wel nog beschikbaar...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
F-serie | J-serie | |
Minimum vermogen | 2,5 kW | 2,5 kW |
COP +2/+45 | 3,0 | 2,8 |
Ingebouwde RAR | Nee | Ja, maar slechte ervaring mee? (dynamische stooklijn) |
Geluid | 47 dB (A) | 48 dB (A) |
Warmtemeter? | Nee | Waardeloos |
Flow-sensor | Digitaal 0/1 | Analoog |
Moeite | Staat er al | Meer moeite |
Gewicht (kg) | 107 | 99 |
Kosten | 0 | 0 |
Stabiele woonkamer temperatuur door een ingebouwde thermostaat zou ik prettig vinden. Dus ongeacht de zon, wind en aantal personen in huis een stabiele temperatuur. Maar de thermostaat van Panasonic schijnt maar op hele graden te schakelen....
Zouden jullie de 5F inwisselen voor de 5J, en waarom zou je dat wel of niet doen
Zeker nog heel goed geïsoleerd. Gat is gepurt en isolatie sluit aan. Koudebrug valt wel mee.CurlyMo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:52:
@Me Albert Ik neem aan dat dat koper nog even goed geïsoleerd is? En waarom precies passende gaten in je muur. Dat is ook een best vermijdbare koudebrug richting je leidingen.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Waar heb je 9kW TCAP gezien? Ik kan het niet eens vinden, tenzij ik voor 1-fase ga.Emacee schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:23:
Via de bekende kanalen lijken de 9kW exemplaren uitverkocht, tenzij je voor een veel duurdere T-Cap gaat. Iemand nog een geheime voorraad gespot waar ik m’n slag kan slaan?
Voordeel f is pomp makkelijk op vaste snelheid te zetten.Dre schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:35:toon volledige bericht
Wat zijn de voordelen van een 5J monobloc ten opzichte van een 5F monobloc. De 5F is weinig gebruikt en 5 jaar oud. Dus waarom zou ik het nieuwere model J moeten nemen, als deze gratis was zeg maar. Zie tabel:
F-serie J-serie Minimum vermogen 2,5 kW 2,5 kW COP +2/+45 3,0 2,8 Ingebouwde RAR Nee Ja, maar slechte ervaring mee? (dynamische stooklijn) Geluid 47 dB (A) 48 dB (A) Warmtemeter? Nee Waardeloos Flow-sensor Digitaal 0/1 Analoog Moeite Staat er al Meer moeite Gewicht (kg) 107 99 Kosten 0 0
Stabiele woonkamer temperatuur door een ingebouwde thermostaat zou ik prettig vinden. Dus ongeacht de zon, wind en aantal personen in huis een stabiele temperatuur. Maar de thermostaat van Panasonic schijnt maar op hele graden te schakelen....
Zouden jullie de 5F inwisselen voor de 5J, en waarom zou je dat wel of niet doen
Thermostaat op externe aansluiting en klaar.
1 PVoutput . Dongen NB
De aan-uit schakeling van de WAR heeft bij de F een te grote en niet instelbare hysterese. Hij schakelt pas weer aan als Tr een graad of 4 gezakt is. Dit is voor vloerverwarming veel te veel. Als dit bij de J beter (of instelbaar) is, zou dat voor mij wel een reden kunnen zijn om over te stappen. Maar daar heb ik nog niets over gelezen.Dre schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:35:
Wat zijn de voordelen van een 5J monobloc ten opzichte van een 5F monobloc. De 5F is weinig gebruikt en 5 jaar oud. Dus waarom zou ik het nieuwere model J moeten nemen, als deze gratis was zeg maar.
(....)
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Er zal ook nog 2 x maal T33 (1800*600mm) en 1 maal een plaatradiator (1600*500mm) voor de badkamer op komen. Maar dit wordt aangesloten op bestaand 15mm leidingwerk.
www.highflow.nl
ja, je afgifte is dus voldoende. al moet je goed je radiatoren en verdeler afregelen dat je retourtemperaturen kloppen.
er wel van uitgaand dat je een gesloten verdeler hebt natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 11:26 ]
Radiatoren zullen afgeregeld worden. Badkamer altijd mee lopen, 2 overige ruimtes enkel wanneer nodig.
Maar dan blijft mijn twijfel bestaan over de flow die de Panasonic nodig heeft. Is die twijfel gegrond?
www.highflow.nl
Je kan al 10l/min kwijt in je vloer dus dat zal niet een probleem opleverenBTS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:06:
@flippy verdeler zal zeker vervangen voor een pomploze gesloten verdeler.
Radiatoren zullen afgeregeld worden. Badkamer altijd mee lopen, 2 overige ruimtes enkel wanneer nodig.
Maar dan blijft mijn twijfel bestaan over de flow die de Panasonic nodig heeft. Is die twijfel gegrond?
Situatie: ruim jaar geleden verhuisd naar vrijstaande 2012 A woning ~210m2. Op de meest koude dag vorig jaar eens bijna 19m3 gas verbruikt, maar vrij snel daarna een 7.5KW multisplit airco opgehangen, ook als (hulp) verwarming, zo'n 500KWh aan stroom voor Nov / Dec /Jan
Woning heeft boven en beneden vvw (geen radiator in gebruik) dus heb ik deze winter gekozen voor een combi cv en airco (verwarmen van de vloer blijft toch veel comfortabeler dan alleen verwarmen met de multi split).
Via mindergas voor de huidige winter:
Prognose gasverbruik 2021/22
Periode: 19 mei 2021 t/m 18 mei 2022
Totaal
1282 m3
Verwarming
754 m3
Hoeveel KW warmtepomp zou ik hier het best kunnen kiezen als ik op termijn ook nog eens SSW via een boiler vat wil oppakken? Ik denk dan aan 300-500 liter, gezin met 4 personen. Ik twijfel tussen de 7KW en 9KW J serie Panasonic MB WP. De 'Koevlaas' methode komt op ca 7KW , maar houdt die rekening met SSW? Ik zou waars. de Multisplit nog steeds willen gebruiken als bijverwarmer voor koudere dagen.
De vvw heeft zowel boven als beneden een open verdeler, die moeten denk ik vervangen worden?
Weet iemand wellicht het minimum vermogen van de 5/7/9? Ik kon het zo snel niet vinden, wel dat de ze voor allen gelijk is.
En als laatste , waar kan ik deze het beste bestellen , indien ik de installatie grotendeels zelf ga doen over ca. 1 a 2 maanden? Duitsland is niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig las ik.
Die formule is zonder sww,dus ik zou de 9 pakken als prijs verschil niet teveel is.Cklaver schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:56:toon volledige bericht
Paar vraagjes aan de experts , nadat ik flink wat pagina's gelezen hebt hier op 't Panasonic WP forum.
Situatie: ruim jaar geleden verhuisd naar vrijstaande 2012 A woning ~210m2. Op de meest koude dag vorig jaar eens bijna 19m3 gas verbruikt, maar vrij snel daarna een 7.5KW multisplit airco opgehangen, ook als (hulp) verwarming, zo'n 500KWh aan stroom voor Nov / Dec /Jan
Woning heeft boven en beneden vvw (geen radiator in gebruik) dus heb ik deze winter gekozen voor een combi cv en airco (verwarmen van de vloer blijft toch veel comfortabeler dan alleen verwarmen met de multi split).
Via mindergas voor de huidige winter:
Prognose gasverbruik 2021/22
Periode: 19 mei 2021 t/m 18 mei 2022
Totaal
1282 m3
Verwarming
754 m3
Hoeveel KW warmtepomp zou ik hier het best kunnen kiezen als ik op termijn ook nog eens SSW via een boiler vat wil oppakken? Ik denk dan aan 300-500 liter, gezin met 4 personen. Ik twijfel tussen de 7KW en 9KW J serie Panasonic MB WP. De 'Koevlaas' methode komt op ca 7KW , maar houdt die rekening met SSW? Ik zou waars. de Multisplit nog steeds willen gebruiken als bijverwarmer voor koudere dagen.
De vvw heeft zowel boven als beneden een open verdeler, die moeten denk ik vervangen worden?
Weet iemand wellicht het minimum vermogen van de 5/7/9? Ik kon het zo snel niet vinden, wel dat de ze voor allen gelijk is.
En als laatste , waar kan ik deze het beste bestellen , indien ik de installatie grotendeels zelf ga doen over ca. 1 a 2 maanden? Duitsland is niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig las ik.
Voor verwarming op zich moet 7 wel lukken.
Duitsland is nog steeds de goedkoopste, echter zijn er wel lange wachttijden, vermoed ook iets met chip tekorten.
Minimum vermogen is 450 watt opgenomen, dus afhankelijk van temperatuur buiten vermenigvuldigen met cop 3,4 of 5, kom je op 2500 watt
1 PVoutput . Dongen NB
Bezitters kunnen tenminste goede adviezen gevenCurlyMo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:00:
@Cklaver Je moet het andere topic hebben. Deze is voor Pana bezitters. Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
1 PVoutput . Dongen NB
Die zitten daar natuurlijk ookreneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:51:
[...]
Bezitters kunnen tenminste goede adviezen geven
Dan zijn ze in overtreding want het forum is voor starters. Daarna moet je ze terug sturen naar hier
1 PVoutput . Dongen NB
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:47:
[...]
Dan zijn ze in overtreding want het forum is voor starters. Daarna moet je ze terug sturen naar hier
Soms heeft het ene forum wat interessants, soms het andere. En de gebruikers/eigenaars kunnen beginners goed helpen.
Hoe doen ze dat, als ze overstappen naar het andere forum.
Mooie discussie dit.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Don't shoot the messenger...reneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:47:
[...]
Jij komt hier toch klanten werven voor je forum
1 PVoutput . Dongen NB
Ik volg nog steeds de lijn die voor dit specifieke topic heel helder is neergezet.reneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:47:
[...]
Jij komt hier toch klanten werven voor je forum
Je klinkt als rutte....CurlyMo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:59:
[...]
Ik volg nog steeds de lijn die voor dit specifieke topic heel helder is neergezet.
1 PVoutput . Dongen NB
1. Ik ben niet de enige die mensen doorverwijst, je valt mij er wel als enige op aan
FransvWoerkom in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
2. Hier eerder al de vraag gesteld of dat beleid van jullie nog steeds opgaat, niet echt een antwoord gehad waar ik wat mee kon
CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Dylantje2 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
3. Owja, er was nog een derde punt; het is mijn topic niet. Ik kom in allebei.
Dus zeg het maar? Blijven we doorverwijzen of geven we @FransvWoerkom gelijk, en belanden we weer in oeverloze discussies waardoor mensen zelf wel naar het andere topic vertrekken?
[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 29-01-2022 23:16 ]
Frans plaatst een opmerking tussen neus en lippen door, dat is heel wat anders.CurlyMo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:12:
[...]
1. Ik ben niet de enige die mensen doorverwijst, je valt mij er wel als enige op aan
2. Hier eerder al de vraag gesteld of dat beleid van jullie nog steeds opgaat, niet echt een antwoord gehad waar ik wat mee kon
CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Dylantje2 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
3. Owja, er was nog een derde punt; het is mijn topic niet. Ik kom in allebei.
Dus zeg het maar? Blijven we doorverwijzen of geven we @FransvWoerkom gelijk, en belanden we weer in oeverloze discussies waardoor mensen zelf wel naar het andere topic vertrekken?
Jij stuurt letterlijk mensen weg, gewoon asociaal.
Het feit dat jij die vragen stelt, duid er al op dat jij de baas wilt spelen over beleid. Omdat je hier geen poot aan de grond kreeg heb je heel duidelijk aan het andere forum mee gewerkt, en er hard op aangedrongen om het tot stand te laten komen.
Ik hoop dat je er veel plezier van hebt dat het voor velen nu zo onduidelijk is waar ze hun vragen kunnen stellen....
Fijne avond, hier laat ik het bij.
1 PVoutput . Dongen NB
En weer door naar de inhoud.
[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 29-01-2022 23:43 ]
In Zevenaar is er 1 wijk die stadsverwarming (Ennatuurlijk) heeft en ook die wist niet te ontkomen aan de recente prijsverhoging. Na de positieve verhalen van AndreHJ en jullie uitgebreide input op dit forum ben ik begin deze maand op jacht gegaan naar de benodigde onderdelen. De Pana mono 7kW (RJTec) icm Pana 300L boilervat zijn afgelopen vrijdag aangesloten* en succesvol in bedrijf gesteld door de huisinstallateur van dit forum. Nu kijken hoe het bevalt en wat/of er getweaked moet worden. Geluid valt me tot nu toe erg mee, positie: naast het huis op grond geplaatst met 60cm big foots.
* + Engelman warmtemeter en kWh meters om wat (light) monitorwerk / validatie te kunnen doen.
Voor mij inderdaad erg onduidelijk. Wat is het volgens jou dan het verschil?reneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:31:
[...]
Ik hoop dat je er veel plezier van hebt dat het voor velen nu zo onduidelijk is waar ze hun vragen kunnen stellen....
Thanks reneeke1970!reneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:50:
[...]
Die formule is zonder sww,dus ik zou de 9 pakken als prijs verschil niet teveel is.
Voor verwarming op zich moet 7 wel lukken.
Duitsland is nog steeds de goedkoopste, echter zijn er wel lange wachttijden, vermoed ook iets met chip tekorten.
Minimum vermogen is 450 watt opgenomen, dus afhankelijk van temperatuur buiten vermenigvuldigen met cop 3,4 of 5, kom je op 2500 watt
[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 01-02-2022 23:29 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
en dit terwijl de TOP95 Max_Pump_Duty op 64 staat ?
@thehog zou dit aan het model liggen? jij hebt ook een 9h is dat bij jou ook?
Bij mij staat de max op 111 en gaat die top93 ook naar 111 in de meeste gevallen. Nooit er boven.Dewim1 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:49:
is dat bij jullie ook dat de TOP93 Pump_Duty nooit onder de 80 gaat?
64 is wel erg laag. Weet je zeker dat dat 64 is (afgelezen van heishamon, en dus 40 hex in de service menu)? Of is het 64 HEX in de service menu en dus 100 afgelezen van heishamon?
Als ik op 40HEX zit dan krijg ik volgens mij uit mijn hoofd een flow error al.
[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 30-01-2022 14:29 ]
thehog schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Bij mij staat de max op 111 en gaat die top93 ook naar 111 in de meeste gevallen. Nooit er boven.
64 is wel erg laag. Weet je zeker dat dat 64 is (afgelezen van heishamon, en dus 40 hex in de service menu)? Of is het 64 HEX in de service menu en dus 100 afgelezen van heishamon?
Als ik op 40HEX zit dan krijg ik volgens mij uit mijn hoofd een flow error al.
:strip_exif()/f/image/IpFuAbkqcpZ15WJTlGtEcFI2.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hCjn0PpaTLvtcWpXh6NYM47U.jpg?f=user_large)
64 is het laagste wat hij accepteert. maar hij gaat nooit onder de 80
op het display staat 0x40
vanaf 80 werkt hij zoals je zou vervachten. dus als ik de max op 81 zet dan is top 93 dus ook 81
[ Voor 4% gewijzigd door Dewim1 op 30-01-2022 16:00 ]
80 = 0x50 en ik geloof dat zelf nooit onder de 0x50 heb getest omdat ik dan zeker flow error krijg
Dit herken ik. Heb precies hetzelfde.Dewim1 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:49:
is dat bij jullie ook dat de TOP93 Pump_Duty nooit onder de 80 gaat?
want bij mij is het laagste voodat ik een flow error krijg weer anders.
Maar het gaat hier dus om dat de werkelijke duty nooit lager komt dan een bepaalde getal terwijl de max ingesteld lager staat.sjimmie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:52:
volgens mij verschilt het per installatie ofzo tot hoe laag je kan gaan.
want bij mij is het laagste voodat ik een flow error krijg weer anders.
Ik zat toevallig eens in het menu te kijken voor max pompsnelheid en ff een tabel erbij gegoogled maar wat betekenen de decimale cijfers?
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Dit is de begrenzing van het vermogen(frequentie) van de pomp op een schaal van 64 tot 254Baapje327 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:24:
Wat betekent deze 80 eigenlijk?
Ik zat toevallig eens in het menu te kijken voor max pompsnelheid en ff een tabel erbij gegoogled maar wat betekenen de decimale cijfers?
alleen de pomp werk intern met hexadecimaal. Dit zie je op het display
Hoeveel flow dit veroorzaakt is afhankelijk van de weerstand van je systeem en dus bij iedereen anders.
https://www.rapidtables.c...umber/decimal-to-hex.html
[ Voor 5% gewijzigd door Dewim1 op 31-01-2022 21:33 ]
OK top, dank, dit zocht ik idd! De flow die je ziet is dus wat ie zelf meet👍Dewim1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:20:
[...]
Dit is de begrenzing van het vermogen(frequentie) van de pomp op een schaal van 64 tot 254
alleen de pomp werk intern met hexadecimaal. Dit zie je op het display
Hoeveel flow dit veroorzaakt is afhankelijk van de weerstand van je systeem en dus bij iedereen anders.
https://www.rapidtables.c...umber/decimal-to-hex.html
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Dat staat er toch vrij duidelijk. Zo'n intern expansievat (wat bij Mitsubishi in de binnenunit zit), zit bij een Panasonic monoblock in de buitenunit. En daarin staat het water stil. Dat gaat dus bevriezen bij strenge vorst. Dus wordt het verwarmd, wat stroom kost, zonder dat die stroom je warmte in je woning oplevert.MikeyMan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:50:
Met of zonder intern expansievat begrijp ik? Wat zou daar het voordeel van zijn
Dit vat kun je dus blijkbaar bypassen (als je elders in je woning een expansievat gebruikt), en dan is ook de elektrische verwarming van dat vat niet meer nodig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar als het vriest dan staat de warmtepomp meestal aan ga ik van uit en dan wordt het expansievat toch ook warm door het warme water ?Andrehj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:24:
Maar even een antwoord in het juiste topic, dit is wel erg specifiek voor Panasonic
[...]
Dat staat er toch vrij duidelijk. Zo'n intern expansievat (wat bij Mitsubishi in de binnenunit zit), zit bij een Panasonic monoblock in de buitenunit. En daarin staat het water stil. Dat gaat dus bevriezen bij strenge vorst. Dus wordt het verwarmd, wat stroom kost, zonder dat die stroom je warmte in je woning oplevert.
Dit vat kun je dus blijkbaar bypassen (als je elders in je woning een expansievat gebruikt), en dan is ook de elektrische verwarming van dat vat niet meer nodig.
Nauwelijks, verbinding is maar een dun pijpje en er is geen flow.SkullboyNL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:53:
[...]
Maar als het vriest dan staat de warmtepomp meestal aan ga ik van uit en dan wordt het expansievat toch ook warm door het warme water ?
Zou hem niet uitzetten als het vat nog aangesloten is.
Ik heb hem laten afkoppelen (bij rjtec). In huis zit op 1.5m een drukvat en op zolder nog een
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
[ Voor 30% gewijzigd door Dylantje2 op 05-02-2022 22:15 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Vrouwtje je laptop in beslag genomen?Dylantje2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:14:
Ik ben er weer . Mijn ban erop zitten..
1 PVoutput . Dongen NB
😊reneeke1970 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:20:
[...]
Vrouwtje je laptop in beslag genomen?
Nee vanuit Tweakers..🙈🙈
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Proest, mijn bier komt eruit haha
1 PVoutput . Dongen NB
Ik kan me nog herinneren dat mijn huidige 6kw een afzekerwaarde van 35A nodig had volgens de installatie manual. Uiteindelijk afgezekerd op een 25A in de meterkast en het electrisch element intern aangesloten op de automaat van de Wp. Nooit problemen mee gehad.
Ik neem aan dat dat zo voor de huidige 7 en 9kw series ook kan!?
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
In mijn beleving gaat het "gewoon" om je backupheater apart aansluitempaulv1973 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:52:
Ik zie tussen de 7kw en 9kw geen verschil in aansluitwaarde afzekering meterkast. 17A en 13A.
Ik kan me nog herinneren dat mijn huidige 6kw een afzekerwaarde van 35A nodig had volgens de installatie manual. Uiteindelijk afgezekerd op een 25A in de meterkast en het electrisch element intern aangesloten op de automaat van de Wp. Nooit problemen mee gehad.
Ik geloog niet dat een wp zomaar 3kwh trekt....
Een bh daarintegen vanaf seconde 1 wel.
Jou oude model kan een externe warmtebron van maw 3500 watt aansturen. De stroom daarvoor loopt via de wp en is dus meegeteld is de aansluit waarde.paulv1973 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:52:
Ik zie tussen de 7kw en 9kw geen verschil in aansluitwaarde afzekering meterkast. 17A en 13A.
Gebruik je geen extern apparaat moet je dus zelf even gaan rekenen.....
Mijne komt niet hoger dan opgenomen 4400 watt...
1 PVoutput . Dongen NB
Maar 4400 Watt is ook af te zekeren met 1x25A
Dat zou hetzelfde zijn als nu ook
Dus gewoon de 9kw ipv de 7kw als de aansluitwaardes hetzelde zijn.
Zie wel dat de 7kw een iets hogere Cop haalt dan de 9kw,
Het behaalde vermogen bij -7c scheelt ook niet zoveel.
We komen zometeen weer in de discussie 7 of 9kw...
Voor het gevoel zit er nu 20 ampère aan, maar zelfs een 16 springt niet in die tien min dat het ontdooien hooguit kost.paulv1973 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:14:
@reneeke1970
Maar 4400 Watt is ook af te zekeren met 1x25A
Dat zou hetzelfde zijn als nu ook
Dus gewoon de 9kw ipv de 7kw als de aansluitwaardes hetzelde zijn.
Zie wel dat de 7kw een iets hogere Cop haalt dan de 9kw,
Het behaalde vermogen bij -7c scheelt ook niet zoveel.
We komen zometeen weer in de discussie 7 of 9kw...
Voor paar honderd euro zou ik de 9 nemen, je weet nooit waar het goed voor is....
1 PVoutput . Dongen NB
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
In princiepe niet.
Als ik zie hoe vaak ik er bij mijzelf thuis mee bezig ben ( en das hobby voor mij), moet ik er niet aan denken dat ik platgebeld wordt door klanten die het dan weer te koud danwel te warm hebben.
Ik heb ooit mijn vroegere 5 werkgevers (familie bedrijf) verteld over mijn huidige pana. Niet veel later hadden ze alle 5 dezelfde gekocht. Niet veel later kwamen de vragen.
Geen zin in.
Nu vroeg ik mij af of er hier iemand ervaring heeft met huidige regels en een installatiebewijs in de vorm van een kwitantie van een gediplomeerd installateur (maar dus zonder KvK inschrijving)?
En voor de mensen zonder deze specifieke ervaring, schatten jullie in dat dit acceptabel is als aanvraag?
Van de RVO site:dev-random schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:18:
Ik heb afgelopen weken de WP geïnstalleerd met een familielid (mooi spul zeg!) en sta op het punt de subsidie af te handelen.
Nu vroeg ik mij af of er hier iemand ervaring heeft met huidige regels en een installatiebewijs in de vorm van een kwitantie van een gediplomeerd installateur (maar dus zonder KvK inschrijving)?
En voor de mensen zonder deze specifieke ervaring, schatten jullie in dat dit acceptabel is als aanvraag?
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
U bent in het bezit van een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en installatie van uw warmtepomp.
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ze zijn vrij strikt… je kan het (met foto’s en onderbouwing) proberen, maar ik acht je kansen bijzonder klein.dev-random schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:18:
Ik heb afgelopen weken de WP geïnstalleerd met een familielid (mooi spul zeg!) en sta op het punt de subsidie af te handelen.
Ik had ergens gehoopt dat men de intentie heeft het werk door professionals uit te laten voeren, met dergelijke regels, maar vervolgens wel in de meewerkstand staat als het netjes opgeleverd is door een expert zonder factuur.
Je kan het proberen, maar bij mij deden ze moeilijk omdat mijn huis net een paar weken te nieuw zou zijn. (Heb het met de originele bouwaanvraag voor het project weten te weerleggen, maar er was niet echt sprake van meewerkstand. Integendeel, zelfs…)dev-random schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:38:
Oke, duidelijk.
Ik had ergens gehoopt dat men de intentie heeft het werk door professionals uit te laten voeren, met dergelijke regels, maar vervolgens wel in de meewerkstand staat als het netjes opgeleverd is door een expert zonder factuur.
In bedrijfstelling is iets anders dan langdurig monitoren. Dat is de taak van de gebruiker.paulv1973 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:14:
@klump4u
In princiepe niet.
Als ik zie hoe vaak ik er bij mijzelf thuis mee bezig ben ( en das hobby voor mij), moet ik er niet aan denken dat ik platgebeld wordt door klanten die het dan weer te koud danwel te warm hebben.
Ik heb ooit mijn vroegere 5 werkgevers (familie bedrijf) verteld over mijn huidige pana. Niet veel later hadden ze alle 5 dezelfde gekocht. Niet veel later kwamen de vragen.
Geen zin in.
De inschrijving KvK moet de SBI code van een bouwinstallatiebedrijf vermelden.klump4u schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:21:
[...]
Van de RVO site:
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
U bent in het bezit van een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en installatie van uw warmtepomp.
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
Zoek iemand die het voor je kan wil doen.dev-random schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:18:
Schenk hem een paar ... tienen of honderd, wat het je waard is voor een factuur.
Hij maakt daarna een credit, en je betaald hem cash, voor de kosten van dit truucje..
win win
Dat klopt.Carboy54 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:13:
[...]
In bedrijfstelling is iets anders dan langdurig monitoren. Dat is de taak van de gebruiker.
Maar als de gebruiker het dan niet warm genoeg in zijn huis krijgt en niet weet wat te doen qua instelling.....
Hoppaaa. Daar heb je je eerste telefoontje te pakken.
Dat is iets anders dan in bedrijf stellen.paulv1973 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:25:
[...]
Dat klopt.
Maar als de gebruiker het dan niet warm genoeg in zijn huis krijgt en niet weet wat te doen qua instelling.....
Hoppaaa. Daar heb je je eerste telefoontje te pakken.
dirkdeman schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:32:
[...]
Ze zijn vrij strikt… je kan het (met foto’s en onderbouwing) proberen, maar ik acht je kansen bijzonder klein.

Ik vond een Panasonic monobloc 9kW beschikbaar maar het is 1 fase. Denk je dat het uitmaakt als ik er 1 fase aan wijd en de overige 2 fasen in huis gebruik?
Begin eerst eens de drie fasen in huis in kaart te brengen welke verbruikers op welke fase. De minst belaste fase gebruik je dan voor de warmtepomp.Gench schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:42:
Hallo,
Ik vond een Panasonic monobloc 9kW beschikbaar maar het is 1 fase. Denk je dat het uitmaakt als ik er 1 fase aan wijd en de overige 2 fasen in huis gebruik?
Waarom zou dat niet kunnen, dat is toch hoe alle 1-fase apparaten in je huis werken?Gench schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:42:
Hallo,
De persoon die je helpt laten inschrijven bij de KvK met de juiste SBI-code en factuurtje sturen?
[ Voor 26% gewijzigd door dirkdeman op 07-02-2022 10:54 ]
Ik heb een vraagje. Zojuist een nog nooit gebruikte warmtepomp gekocht.
Echter zit de bediening er niet bij. Weet iemand welke bediening ik moet aanschaffen ? En waar ik deze zou kunnen bestellen?
Type is WH-MDC05F3E5
Alvast bedankt.
Groeten Patrick.
:strip_exif()/f/image/nTZqgZEuq4YMGlH5aZdU9Cbv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jt009cMZgNVR7z29KmqxB4Ol.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door Patrickbennink op 07-02-2022 21:00 ]
Alles ligt achter het luik waar panasonic op staat...Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:00:
Hallo.
Ik heb een vraagje. Zojuist een nog nooit gebruikte warmtepomp gekocht.
Echter zit de bediening er niet bij. Weet iemand welke bediening ik moet aanschaffen ? En waar ik deze zou kunnen bestellen?
Type is WH-MDC05F3E5
Alvast bedankt.
Groeten Patrick.[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
:strip_exif()/f/image/Wq73pNIJNBrpsBvTLcTxevZW.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond alle kappen er even afgehaald. Ben geen afstandsbediening tegen gekomen.
Klopt hij heeft een aantal jaar onder een overkapping gestaan. Waar ik hem van gekocht heb zegt dat die hem zelf nieuw heeft gekocht en nooit aangesloten.
Weten jullie ook waar ik zoiets kan kopen ?
Ik wou hem even test laten draaien voordat ik hem op mijn woning installeer. Is dit ook mogelijk zonder controller ?
[ Voor 6% gewijzigd door Patrickbennink op 07-02-2022 21:22 ]
Zoals ik de binnenkant bekijk is die nog nooit aangesloten geweest. Zelfs de schroeven van de aansluiting stroom zaten nog netjes vast. Waarom hij nooit in gebruik is genomen is mij ook een beetje onduidelijk. Maar op zich geloof ik het wel. Als ik de binnenkant en aansluitingen bekijk.
Kappen ook weer netjes schoon gekregen.
Nu alleen nog een controller erbij zien te krijgen. En kijken als die het doet
[ Voor 6% gewijzigd door Patrickbennink op 07-02-2022 21:36 ]
Enige die ik kan vinden, maar dat zal je zelf ook gelukt zijn met google (F en G series zijn gelijk qua remote controller)Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:35:
Ik denk de maand 10 ?
Zoals ik de binnenkant bekijk is die nog nooit aangesloten geweest. Zelfs de schroeven van de aansluiting stroom zaten nog netjes vast. Waarom hij nooit in gebruik is genomen is mij ook een beetje onduidelijk. Maar op zich geloof ik het wel. Als ik de binnenkant en aansluitingen bekijk.
Kappen ook weer netjes schoon gekregen.
Nu alleen nog een controller erbij zien te krijgen. En kijken als die het doet
https://www.clim-pas-cher...machine-wh-mdc06g3e5.html
[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 07-02-2022 21:37 ]
Er is dus zo niet een andere controller die er op past ? Of kan ik hem test laten draaien zonder controller ?
Nee, de controller is aan uit knop.Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:39:
Klopt deze zag ik ook.. vind ik nogal duur. Aangezien ik ook niet zeker weet als die wel 100% in orde is.
Er is dus zo niet een andere controller die er op past ? Of kan ik hem test laten draaien zonder controller ?
De controller en kabel en dopjes voor de lek bak zijn er dus bewust uitgehaald. Die zitten als pakket bij de elektra aansluitingen.
In de fabriek word er mee test gedraaid. Er zit dus ook rest water in, hoop voor je dat hij niet kapot gevroren is.
1 PVoutput . Dongen NB
Past de volgende controller niet ? Deze is maar een paar tientjes.
https://www.ebay.nl/itm/P...9&mkrid=710-127635-2958-0
Nee, de controller dient om alle functies te programmeren. Zou deze machine niet zonder kopen. Probleem mag verkoper oplossen.Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:49:
Hmm okee. Heb hem net nog gevraagd. Hij heeft idd de controller er ooit uitgehaald. Deze kon hij niet weer vinden. Maar hij zou nog even voor mij zoeken als die hem toch nog kan vinden.
Wat heb je er voor betaald als ik nieuwsgierig mag zijn?
1 PVoutput . Dongen NB
dat is de verkeerde, die is voor de H en J.Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:49:
Hmm okee. Heb hem net nog gevraagd. Hij heeft idd de controller er ooit uitgehaald. Deze kon hij niet weer vinden. Maar hij zou nog even voor mij zoeken als die hem toch nog kan vinden.
Als ik een type weet welke ik nodig ben ga ik denk ik vast wel 1 vinden.
Zeker mag je dat vragen en weten. Ik hem hem voor 500 euro gekocht. Dus ik vond het wel een leuke deal. Niet wetend dat de controller niet / moeilijk verkrijgbaar is.
Een nieuwe J-serie uit Duitsland via RJtec en daarna subsidie via RVO is ook ongeveer €500 en dan heb je een nieuwe, laatste generatie, met garantie. Je hebt dan wel installateur nodig voor installatiebewijs.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Dit topic is gesloten.