1 PVoutput . Dongen NB
paar kleine opmerkingen,reneeke1970 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:02:
[...]
Compressor van h draait technisch op 100 procent, kortere levensduur en meer trillingen en lawaai.
Compressor j draait op 50 procent technische capaciteit, langere levensduur en minder trillingen.
Van de h is oppervlak condensor te klein, bevriest eigenlijk ieder half uur, software begrenst het op 45 min.
De j heeft groter oppervlak, het is tenslotte een 9 kW, die bevriest daarom hooguit om het uur? Tot 75 min...
De h trekt 1700 watt tussen 0/-5 en levert 4.5 kW.
De j doet dan maar 1200 watt, om en nabij...
Dus technisch is j veel beter, en daarom word de h ook al lang niet meer geproduceerd.
de condensor van de H is practisch gezien even groot als die van de gelijkwaardige J qua oppervlakte. het grote verschil is dat de J nu 1 model gebruikt voor alle 3 de versies en gewoon het fanprofiel gebruikt ter compensatie ipv 2 verschillende condensors te maken zoals bij de H waarbij (onder andere) de FPI anders is tussen de modellen condensors. dus onder de streep heb je geen voordeel van een "te grote" condensor als de fan toch voor jan met de korte achternaam een beetje voor de lol meedoet. het zou pas verschil maken als je echt op volle toeren zou draaien op de fan. maar dat doen beide types niet. immers verbruikt de fan dan zoveel dat je er geen winst mee haalt.
het gaat niet om het formaat van de condensor, het gaat erom hoeveel lucht erdoor word gejast. en zowel de H als de J hebben beide exact dezelfde fan over alle modellen. je kan een condensor hebben die een kwart van het formaat is en evenveel capaciteit, alleen de buren zullen dat niet zo waarderen. kijk maar bij je auto, erg kleine condensor/radiator maar dat compenseren ze met een hoogtoerige 500W fan erachter.
de minimale runtime tussen 2 ontdooislagen is 35 minuten voor beide modellen. de J heeft wel een extra programmering dat die onder de 5 graden buitentemperatuur hoe dan ook na elke 3 uur non stop draaien een anti-rijp-ontdooislag maakt ook al is het niet nodig. dus 24/7 minimaal vermogenruns maken als het 3~4 graden is gaat niet. of dat "beter" is kan je over discusseren, de kaboutertjes vinden het kennelijk nodig en ik kan ze geen ongelijk geven. al zou een RV sensor wel erg tof zijn ipv zon simpele regel op te stellen. maar ja, een sensor kost geld, een regel code niet...
minder vermogen trekken bij lage temperaturen onder vollast is leuker maar daar zit je relatief weing dus dat trekt het lager kunnen lopen van de H weer een beetje bij. dat ligt meer aan je toepassing hoe belangrijk dat is, dat is niet iets wat hem defacto " beter" maakt, het is eerder inherent aan het model R32 compressor wat word gebruikt.
levensduur van een compressor word niet bepaald door het toerental waar die op draait.
er zijn dus wel aanpassingen doorgevoerd, hoofdzakelijk om panasonic centen te besparen tijdens fabrikage , dat maakt het product voor de consument nog niet "beter" erop, immers is de J zichtbaar goedkoper om te maken maar hij is alsnog duurder in de verkoop.
de stap naar R32 heeft natuurlijk een nieuwe compressor met zich meegebracht maar ik zie niet in hoe dat de unit " beter" maakt vannuit het oogpunt van de consument en zijn portemonee...
wat je daar beter aan dan R410a? behalve greenpeace minder boos maken dan...
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 17-01-2022 23:02 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Go for a better world go for R32flippy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:26:
[...]
paar kleine opmerkingen,
de condensor van de H is practisch gezien even groot als die van de gelijkwaardige J qua oppervlakte. het grote verschil is dat de J nu 1 model gebruikt voor alle 3 de versies en gewoon het fanprofiel gebruikt ter compensatie ipv 2 verschillende condensors te maken zoals bij de H waarbij (onder andere) de FPI anders is tussen de modellen condensors. dus onder de streep heb je geen voordeel van een "te grote" condensor als de fan toch voor jan met de korte achternaam een beetje voor de lol meedoet. het zou pas verschil maken als je echt op volle toeren zou draaien op de fan. maar dat doen beide types niet. immers verbruikt de fan dan zoveel dat je er geen winst mee haalt.
het gaat niet om het formaat van de condensor, het gaat erom hoeveel lucht erdoor word gejast. en zowel de H als de J hebben beide exact dezelfde fan over alle modellen. je kan een condensor hebben die een kwart van het formaat is en evenveel capaciteit, alleen de buren zullen dat niet zo waarderen. kijk maar bij je auto, erg kleine condensor/radiator maar dat compenseren ze met een 500W fan erachter.
de minimale runtime tussen 2 ontdooislagen is 35 minuten voor beide modellen. de J heeft wel een extra programmering dat die onder de 5 graden buitentemperatuur hoe dan ook na elke 3 uur non stop draaien een ontdooislag maakt ook al is het niet nodig. dus 24/7 minimaal vermogenruns maken als het 3~4 graden is gaat niet. of dat "beter" is kan je over discusseren, de kaboutertjes vinden het kennelijk nodig.
minder vermogen trekken bij lage temperaturen onder vollast is leuker maar daar zit je relatief weing dus dat trekt het lager kunnen lopen van de H weer een beetje bij. dat ligt meer aan je toepassing hoe belangrijk dat is, dat is niet iets wat hem defacto " beter" maakt.
levensduur van een compressor word niet bepaald door het toerental waar die op draait.
er zijn dus wel aanpassingen doorgevoerd, hoofdzakelijk om panasonic centen te besparen tijdens fabrikage , dat maakt het product voor de consument nog niet "beter" erop, immers is de J zichtbaar goedkoper om te maken maar hij is alsnog duurder in de verkoop.
de stap naar R32 heeft natuurlijk een nieuwe compressor met zich meegebracht maar ik zie niet in hoe dat de unit " beter" maakt vannuit het oogpunt van de consument en zijn portemonee...
[...]
wat je daar beter aan dan R410a? behalve greenpeace minder boos maken dan...
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
R32 betaalt de energierekening niet.Carboy54 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:30:
Go for a better world go for R32
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Stop met dat geneuzel je hebt al genoeg podium verbruikt!
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
dat gaat niet, de printplaten zijn anders tussen de modellen.Possible schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:38:
@thehog Kun je de software niet verder reverse engineeren zodat we de 5kw J kunnen upgraden naar een 9
de 7 en 9 kw weegt 5kg meer dan de 5kw voor een reden.
Onzin. Dry Bulb Temperature is gewone luchttemperatuur, zonder invloed van straling. In tegenstelling tot Wet Bulb Temperature. Dat is het dauwpunt, de temperatuur waarbij condensatie optreedt bij de heersende waterdampdruk. Koude buitenlucht met 100% RV hebben ze 's nachts bijna overal als er geen bewolking is.mouse86 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:52:
[...]
Ik ken deze grafieken, en dat heeft de LG ook.
Probleem is dat blijkbaar deze grafieken worden gemaakt tijdens Dry Bulb Temperature, ofwel een koude buitenlucht met 0% luchtvochtigheid. Dat is never nooit van toepassing in de EU / Nederland want we hebben juist koude buitenlucht met hoge luchtvochtigheid.
Bij de LG kan de 9kW model daarom ongeveer 10 minuten zijn maximale vermogen afgeven om vervolgens 10 minuten te moeten defrosten. Netto hou je ongeveer 5kW over hierdoor.
Daarom ben ik zo benieuwd hoe mensen met een Pana dit ervaren.
Bij die lage buitentemperatuur van -10°C is de verzadigde dampspanning 2,86millibar. Dat is minder dan de helft van de verzadigde dampspanning bij 0°C (6,11mb). De aangroeiing van rijp op de verdamper zal daarom ook minstens de helft kleiner/trager zijn. Defrosts treffen juist situaties bij buitentemperaturen net boven 0°C. Gelukkig hebben we dan ook minder gemiddeld vermogen nodig dan bij -10.
Tussen de 40 en 80% zuiniger tegenover die slurperd van @Possiblereneeke1970 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:54:
[...]
Lekker belangrijk die één of twee kWh extra.
En als het 0 of -5 is buiten gebruikt jou j meer minder, ook al opgevallen?
Gasloos sinds 2020.
Goed verhaal. Praktisch gezien heb ik nog niet meer of minder defrosds gezien.reneeke1970 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:02:
[...]
Compressor van h draait technisch op 100 procent, kortere levensduur en meer trillingen en lawaai.
Compressor j draait op 50 procent technische capaciteit, langere levensduur en minder trillingen.
Van de h is oppervlak condensor te klein, bevriest eigenlijk ieder half uur, software begrenst het op 45 min.
De j heeft groter oppervlak, het is tenslotte een 9 kW, die bevriest daarom hooguit om het uur? Tot 75 min...
De h trekt 1700 watt tussen 0/-5 en levert 4.5 kW.
De j doet dan maar 1200 watt, om en nabij...
Dus technisch is j veel beter, en daarom word de h ook al lang niet meer geproduceerd.
Gasloos sinds 2020.
15 start/stops per dag of 200 watt pruttelen. Ik ga voor het tweedereneeke1970 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:07:
[...]
Jou 460 watt geeft uiteindelijk een over shoot en zal dus uit gaat, terwijl de andere continu door gaat.
Tja levensduur, ik denk van wel, over 15 jaar weten we het
Maar zonder al dat geneuzel. Als ik het gedrag tussen de H en J bekijk. Zou ik 100% weer voor de H gaan. @Possible stiekem ook
[ Voor 15% gewijzigd door Herkz op 18-01-2022 08:00 ]
Gasloos sinds 2020.
Ik zie op rjtec dat er een standaard kabel bijzit van 1,5 meter. (zou wel erg kort zijn)
En dat je een langere kabel van 10mter (nog erg kort) kan krijgen voor €60,-
Of is die kabel ergens anders voor?
Dacht dat deze J-serie ook via Wifi kon communiceren met het bedieningsscherm!?
"CZ-TAW1-CBL
Kabel , ca. 10m lang, für das Smart Cloud Modul CZ-TAW1 von Panasonic.
Dieses Kabel wird bei Panasonic Monoblock Wärmepumpen empfohlen. Es dient als Ersatz für das ca. 1,2m lange Kabel, welches beim CZ-TAW1 beliegt."
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Al veel h gezien die 24 uur lang om de veertig min even pauze houdenHerkz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:56:
[...]
Goed verhaal. Praktisch gezien heb ik nog niet meer of minder defrosds gezien.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat komt omdat ze zo dom zijn geweest om buffer vat achterwege te laten, als de mijne pendelt maakt hij drie start stop per dag, meer komt niet voorHerkz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:58:
[...]
15 start/stops per dag of 200 watt pruttelen. Ik ga voor het tweede
Maar zonder al dat geneuzel. Als ik het gedrag tussen de H en J bekijk. Zou ik 100% weer voor de H gaan. @Possible stiekem ook
1 PVoutput . Dongen NB
Niet iedereen heeft ruimte voor een buffervat. Helemaal als het dus blijkbaar niet nodig is met een H.
@paulv1973 Er zit geen aansluitkabel bij. je moet gewoon je kabel van de thermostaat in de woonkamer gebruiken en deze gaan verlengen met zon kabel als het nodig is.
[ Voor 38% gewijzigd door Possible op 18-01-2022 11:12 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Iedereen heeft ruimte, of kan het creeëren, kwestie van prioriteiten stellen.Possible schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:06:
@reneeke1970 Wie is ''ze''?
Niet iedereen heeft ruimte voor een buffervat. Helemaal als het dus blijkbaar niet nodig is met een H.
En je weet pas of het nodig is als je de voordelen ervan ervaart.
Maar de h raakt uitgestorven, nieuwe klanten kunnen geen slow cooking meer kiezen.
1 PVoutput . Dongen NB
YouTube: Nederland gasvrij | Zondag met Lubach (S12)
Nee zo simpel is het even niet.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
De CZ-TAW1 is niet het display maar de optionele verbinding met de Cloud. Display kabel is geen enkel probleem.paulv1973 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:55:
Hoeveel meter aansluitkabel zit er bij de J serie van het display?
Ik zie op rjtec dat er een standaard kabel bijzit van 1,5 meter. (zou wel erg kort zijn)
"CZ-TAW1-CBL
Dieses Kabel wird bei Panasonic Monoblock Wärmepumpen empfohlen. Es dient als Ersatz für das ca. 1,2m lange Kabel, welches beim CZ-TAW1 beliegt."
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Kijk ook even wat @thehog aanbiedt voor lange afstanden (>5 meter): https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/paulv1973 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:55:
Hoeveel meter aansluitkabel zit er bij de J serie van het display?
"CZ-TAW1-CBL
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Geen kabel?
De huidige kabel van de cv thermostaat loopt geheel de andere kant op dan waar de Wp komt te staan.
Dus die kan ik niet gaan gebruiken.
De huidige Pana die ik heb heeft een 15meter lange kabel aan het display zitten. Geleverd bij de Pana.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Gewoon heel simpel twee adering kabeltje…paulv1973 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:48:
@Possible
Geen kabel?
De huidige kabel van de cv thermostaat loopt geheel de andere kant op dan waar de Wp komt te staan.
Dus die kan ik niet gaan gebruiken.
De huidige Pana die ik heb heeft een 15meter lange kabel aan het display zitten. Geleverd bij de Pana.
Remote Controller cable shall be (2 x min 0.3 mm2), of double insulation PVC-sheathed or rubber sheathed cable. Total cable length shall be 50 m or less. Be careful not to connect cables to other terminals (e.g. power source wiring terminal). Malfunction may occur. Do not bundle together with the power source wiring or store in the same metal tube. Operation error may occur.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ok... dus geen kabel meer bijgeleverd.
Zitten er dan nu schroefverbindingen in het display?
Voorheen zat er aan de kabel een vaste stekker die je kon inpluggen in de Wp kast en kon inpluggen in het display.
Weet niet wanneer vroeger was, maar in mijn 5H was het al schroefjes in Wp en display en dan heb ik het over een monoblock. Op de CZ-TAW1 zitten stekkertjes, daar begon je de discussie over, wellicht gaat het nog steeds niet over het display?? Je hebt het ook nog over een cv-thermostaat??paulv1973 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:47:
@t.oswald
Ok... dus geen kabel meer bijgeleverd.
Zitten er dan nu schroefverbindingen in het display?
Voorheen zat er aan de kabel een vaste stekker die je kon inpluggen in de Wp kast en kon inpluggen in het display.
Dit is het display….
:strip_exif()/f/image/LftCYRahMsc9IGboL1lBbbAj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door t.oswald op 18-01-2022 18:39 ]
Buiten unit schoonmaken is 1 van de dingen. Hoe gaat dit in zijn werk met omkasting Climeleon die ik heb? Of hoef ik alleen de ingangen vrij van stof etc te maken?\
Verder las ik in de handleiding iets over de waterfilters in de binnen unit, hoe gaat dit in zijn werk?
Verder heb ik een magnetische systeemreiniger gekregen hoe kan ik deze veilig schoonmaken?
Kan ik de pressure release halve ook zo testen volgens de handleiding en verder zit er nog een test knop in de binnenunits om iets te testen (PCR) maar snap niet goed wat dit is??
Mijn 5H verbruikt minimaal 180 watt en niet 400. Hoe jij aan die waarde komt is mij niet duidelijk. En ik heb nooit meer dan 23 defrosts op een dag gehad dus ieder half uur zoals ergens gesteld werd klopt ook niet. En dan heb ik het over rond nul met 98% relatieve vochtigheid.Dewim1 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:50:
[...]
Dit zijn toch allemaal argumenten die alleen gelden voor de 5H?
De compressors van de 7h en de 9h zijn toch ook gelijk. net zoals de 7J en de 9J
het minimale verbruik van de 5J 7J 9J 7H 9H is allemaal ongeveer 400watt
De grote van deze compressors is dan toch (ongeveer) gelijk? dus slijtage toch ook.
voordelen van de 7J lijken mij:
groter vermogen bij -10
R32 gas
magneet filter
de vraag is of dit 400 euro waard is. kan je aardig wat KWH van kopen
Soms mis ik de nuance in reacties en dat vind ik wel jammer. Kan geïnteresseerde mensen op het verkeerde been zetten.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
180? Weet je dat heel zeker? Want stand-by ligt rond 30Watt, maar op 17Hz laagst vermogen toch echt 235WattMe Albert schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:00:
[...]
Mijn 5H verbruikt minimaal 180 watt en niet 400. Hoe jij aan die waarde komt is mij niet duidelijk. En ik heb nooit meer dan 23 defrosts op een dag gehad dus ieder half uur zoals ergens gesteld werd klopt ook niet. En dan heb ik het over rond nul met 98% relatieve vochtigheid.
Soms mis ik de nuance in reacties en dat vind ik wel jammer. Kan geïnteresseerde mensen op het verkeerde been zetten.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Deze 5H hetzelfde 180-190 watt dat is wel met een debiet van ong 10L/min.Crazy- schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:21:
[...]
180? Weet je dat heel zeker? Want stand-by ligt rond 30Watt, maar op 17Hz laagst vermogen toch echt 235Watt
Defrost ook max 23 per dag.
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
:strip_exif()/f/image/Y4Wh2dcsZhzbB7frwoTDFHTC.jpg?f=fotoalbum_large)
Pendelen is ook een non-issue in onze goede geïsoleerde woning met enkel vloerverwarming. Geen buffervat en simpel 2 of 1 lange runs per dag. Pana 5J schakelt nooit uit door pendelen, enkel door ingrijpen thermostaat. Ta varieert van 26 tot 28 graden.
Hieronder het gros van de dagen (dit was eergisteren). Thermostaatprogramma schakelt aan om 9:00. Ergens in de middag gaat die uit en om 18:00 wordt thermostaat door programma iets hoger gezet en gaat WP weer aan tot om 23:00 thermostaat naar nachtstand gaat.
Flow is vast op circa 12,5l/m. Ta nu op 27graden:
:strip_exif()/f/image/wZfBEP9GyX9ASLHatkBAGLUv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door vandermark op 20-01-2022 08:55 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Mijn debiet is ook altijd net onder of boven de 10 l/min. Meerendeel vloerverwarming en geen buffer.redbullwaning schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:21:
[...]
Deze 5H hetzelfde 180-190 watt dat is wel met een debiet van ong 10L/min.
Defrost ook max 23 per dag.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Pendelen moet je eigenlijk bekijken vanuit warm houden. Jij bent eigenlijk continu aan het opwarmen door jou schakel programmas, niks mis mee verder, maar dat lost altijd wel het pendelen op.vandermark schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:43:
Ik vind het met de 5J erg meevallen met de defrosts. In 2021 had ik er 148 in totaal (vanaf 13 januari). Energieverbruik daarvan viel ook mee:
[Afbeelding]
Pendelen is ook een non-issue in onze goede geïsoleerde woning met enkel vloerverwarming. Geen buffervat en simpel 2 of 1 lange runs per dag. Pana 5J schakelt nooit uit door pendelen, enkel door ingrijpen thermostaat. Ta varieert van 26 tot 28 graden.
Hieronder het gros van de dagen (dit was eergisteren). Thermostaatprogramma schakelt aan om 9:00. Ergens in de middag gaat die uit en om 18:00 wordt thermostaat door programma iets hoger gezet en gaat WP weer aan tot om 23:00 thermostaat naar nachtstand gaat.
Flow is vast op circa 12,5l/m. Ta nu op 27graden:
[Afbeelding]
Dat hij minder bevriest is logisch, je hebt feitelijk een 9 kW die stationair staat te pruttelen, scheelt een berg
1 PVoutput . Dongen NB
Stand: 1007 uur
Aantal cycli 272 stuks
Aantal uren per cyclus is daarmee: 3,7 uur
Aantal dagen in bedrijf: 112
Gemiddeld aantal draaiuren per dag: 9 uur.
Start: 01-10-2021
Aantal defrosts: 35
verbruik compressor: 580 kWh
Verbruik defrosts: 18 kWh
Afgegeven vermogen: 11,529 GJ. (3203 kWh)
Cop 3202/(580+18)= 5,35
Aantal storingen: 0 :-)
[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 20-01-2022 21:21 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Heb je dit gemeten met een geijkte meter of is de Panasonic rapportage inmiddels wel betrouwbaar met de COP cijfers?martijn v o schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:45:
Even een update na de eerste 1000 uren draaien.
Stand: 1007 uur
Aantal cycli 272 stuks
Aantal uren per cyclus is daarmee: 3,7 uur
Aantal dagen in bedrijf: 112
Gemiddeld aantal draaiuren per dag: 9 uur.
Start: 01-10-2022
Aantal defrosts: 35
verbruik compressor: 580 kWh
Verbruik defrosts: 18 kWh
Afgegeven vermogen: 11,529 GJ. (3203 kWh)
Cop 3202/(580+18)= 5,35
Aantal storingen: 0 :-)
Als ik de getallen van de Panasonic aan hou dan heb ik een cop van 7,8.
Dus nog steeds errug onbetrouwbaar.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
nee dit zeg ik juist niet alle behalve de 5H verbruiken minimaal ongeveer 400wMe Albert schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:00:
[...]
Mijn 5H verbruikt minimaal 180 watt en niet 400. Hoe jij aan die waarde komt is mij niet duidelijk. En ik heb nooit meer dan 23 defrosts op een dag gehad dus ieder half uur zoals ergens gesteld werd klopt ook niet. En dan heb ik het over rond nul met 98% relatieve vochtigheid.
Denk dat je mijn post verkeerd leest
Zo zie je maar weer de duivel zit hem in de details. Sorry dat ik niet goed gelezen heb.Dewim1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:14:
[...]
nee dit zeg ik juist niet alle behalve de 5H verbruiken minimaal ongeveer 400w
Denk dat je mijn post verkeerd leest
Zijn we het in ieder geval eens dat de 5H een mooi apparaat is.
Heb 13021 uren gedraaid en is 1887 keer aan/uit geschakeld. Ga niet uitrekenen hoeveel uur dat geweest is.
Heb hem deze zomer voor het eerst zelf uitgezet.
6.9Me Albert schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:36:
Heb 13021 uren gedraaid en is 1887 keer aan/uit geschakeld. Ga niet uitrekenen hoeveel uur dat geweest is.
Kan ik de subsidie dan aanvragen met de factuur van RJTEC en de factuur van het installatiebedrijf? Of moet de Panasonic en werkzaamheden op 1 factuur staan?
Op de installatiefactuur laten vermelden dat het de installatie van een pana ….. betrof.c0sje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:04:
Vraag over de subsidie: ik heb de warmtepomp bij RJTEC besteld en grotendeels zelf geïnstalleerd. Er is een installateur bijgeweest die het samen met mij in bedrijf heeft gesteld (4 uur werk, klein materiaal, voorrijkosten).
Kan ik de subsidie dan aanvragen met de factuur van RJTEC en de factuur van het installatiebedrijf? Of moet de Panasonic en werkzaamheden op 1 factuur staan?
Dinsdag besloten om het door te laten gaan, woensdag de bestelling geplaatst en betaald en vanochtend een 7KW Panasonic in de schuur staan.
:strip_exif()/f/image/rxSAdNFPGtjcJ48EOM1pxTPA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee hoor. Er wordt alleen gevraagd om een factuur van de aanschaf en eentje van de installatie. Nergens staat dat dat van hetzelfde bedrijf moet zijn.c0sje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:04:
Vraag over de subsidie: ik heb de warmtepomp bij RJTEC besteld en grotendeels zelf geïnstalleerd. Er is een installateur bijgeweest die het samen met mij in bedrijf heeft gesteld (4 uur werk, klein materiaal, voorrijkosten).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
6937 kWh verbruikt in 361 dagen. Hoe krijg je dat voor elkaar met een 6 kW warmtepomppaulv1973 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:18:
Ik heb een modelletje ouder.
Nu 5 jaar.
Dit is het display van toen...
Zat een kabel bij met stekkertjes aan.[Afbeelding]
dan staat die gewoon de hele dag en nacht op vol gas te draaien. zal wel een mooie villa in het gooi zijn.Dre schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:24:
[...]
6937 kWh verbruikt in 361 dagen. Hoe krijg je dat voor elkaar met een 6 kW warmtepomp
OF de meters van de panasonic kloppen niet.
welke van de 2 opties zal het zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 22-01-2022 15:40 ]
Of het elektrische element blijft aanstaan. Ik gok toch op optie villa in het gooi al dan niet met enkelglasflippy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:39:
[...]
dan staat die gewoon de hele dag en nacht op vol gas te draaien. zal wel een mooie villa in het gooi zijn.
OF de meters van de panasonic kloppen niet.
welke van de 2 opties zal het zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 22-01-2022 15:47 ]
of beide.Dre schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:47:
[...]Of het elektrische element blijft aanstaan. Ik gok toch op optie villa in het gooi

Zie bij RJTEC een interessante optie:c0sje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:04:
Schalldämmung
Diese optionale Schalldämmug des Verdichters verringert den vom Verdichter abgestrahlten Schall deutlich. Der Einbau der Schalldämmung verzögert die Auslieferung um ca. 3-10 Tage.
Iemand hier al ervaring mee?
dat is toch gewoon zon mini tuinhuisje die je over de unit zet?MikeyMan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Zie bij RJTEC een interessante optie:
Schalldämmung
Diese optionale Schalldämmug des Verdichters verringert den vom Verdichter abgestrahlten Schall deutlich. Der Einbau der Schalldämmung verzögert die Auslieferung um ca. 3-10 Tage.
Ze hebben het over inbouw van demping. Lijkt erop dat ze iets in de unit doen. Althans, volgens de vertaling.flippy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:57:
[...]
dat is toch gewoon zon mini tuinhuisje die je over de unit zet?
Klopt, ze plakken de hele binnenkant vol met een soort Armaflex.MikeyMan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:58:
[...]
Ze hebben het over inbouw van demping. Lijkt erop dat ze iets in de unit doen. Althans, volgens de vertaling.
Er staan/stonden ook wel foto's op het forum hiervan.
Als dat met behoud van garantie is, altijd doen toch zou je zeggen? Externe demping kan daarna altijd nog.Wolly schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:59:
[...]
Klopt, ze plakken de hele binnenkant vol met een soort Armaflex.
Er staan/stonden ook wel foto's op het forum hiervan.
als ze het voor je doen is het een goede deal.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 22-01-2022 16:03 ]
150 euro vragen ze ervoor. Maar gezien ik allergisch ben voor geluid, lijkt het me een hele goede optie.flippy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:03:
gevonden, ziet eruit alsof ze een stapel bitumen erin plakken en wat matten armaflex bij de compressor.
[YouTube: Schalldämmung, Lautstärke Lärmmessung Wärmepumpe Panasonic WH MCD 9 kW]
als ze het voor je doen is het een goede deal.
verwacht geen wonderen in real life. geluidnivo komt erg slecht over in video.MikeyMan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:04:
[...]
150 euro vragen ze ervoor. Maar gezien ik allergisch ben voor geluid, lijkt het me een hele goede optie.
ik heb zelf ook zon geluidsmeter en nog een pak bitumen liggen. ik wil dat ook wel eens testen. uitgezonderd van de fan waar je niks aan kan doen behalve het rooster weghalen (die maakt de meeste herrie) resonantie maakt het meeste geluid in de unit dus dat kan wel wat winnen met wat ik heb liggen. plak nog wel een strip op de compressor als ik toch bezig ben.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 22-01-2022 16:07 ]
Garantie van 15 jaar?MikeyMan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:01:
[...]
Als dat met behoud van garantie is, altijd doen toch zou je zeggen? Externe demping kan daarna altijd nog.
Ik zou toch bang zijn dat er vocht blijft staan op plekken waar dat niet de bedoeling is.
Voor geluidsisolatie zijn er betere opties zoals zo’n kast eromheen of een andere plek.
Alle kleine beetjes helpen zou je zeggen. Als het een beetje helpt zonder kast, helpt het ook een beetje met kast.Wolly schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:09:
[...]
Garantie van 15 jaar?
Ik zou toch bang zijn dat er vocht blijft staan op plekken waar dat niet de bedoeling is.
Voor geluidsisolatie zijn er betere opties zoals zo’n kast eromheen of een andere plek.
Zit een beetje vast aan de locatie op het dak hier.
Bij mij staat hij ook op het (betonnen) dak en ik heb hem nog nooit gehoord. Maak je je niet teveel zorgen om geluid?MikeyMan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:22:
[...]
Alle kleine beetjes helpen zou je zeggen. Als het een beetje helpt zonder kast, helpt het ook een beetje met kast.
Zit een beetje vast aan de locatie op het dak hier.
Als het gaat om een houten dak zit je eerder met trillingen die resulteren in gebrom heb ik begrepen.
Jazeker. Maar ja, ocd enzo heWolly schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:27:
[...]
Bij mij staat hij ook op het (betonnen) dak en ik heb hem nog nooit gehoord. Maak je je niet teveel zorgen om geluid?
Helaas geen vilatje....Dre schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:24:
[...]
6937 kWh verbruikt in 361 dagen. Hoe krijg je dat voor elkaar met een 6 kW warmtepomp
Wel een ouder huis zonder vloerverwarming.
En dan is de Ta redelijk hoog. Regelmaatig 40+ graden.
Maar gemiddeld 20kwh per dag valt nog mee.
Afgelopen 21 dagen heb ik er volgens het display 861kwh doorheen gejaagd.
Ag ja....
Heb wel de cv ketel net (echt net) van de muur geschroefd en aan straat gezet.
Aan straat? Heb mijn twee jaar oude verkocht voor 750.paulv1973 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:05:
[...]
Helaas geen vilatje....
Wel een ouder huis zonder vloerverwarming.
En dan is de Ta redelijk hoog. Regelmaatig 40+ graden.
Maar gemiddeld 20kwh per dag valt nog mee.
Afgelopen 21 dagen heb ik er volgens het display 861kwh doorheen gejaagd.
Ag ja....
Heb wel de cv ketel net (echt net) van de muur geschroefd en aan straat gezet.
Zeg... Je weet toch wel van je display dat die maar drie cijfers kan laten zien? Het eerste duizendtal ontbreekt
1 PVoutput . Dongen NB
staat hier eerder in het topic incl foto's (ik denk in deel 1) het is met name rubbergranutaat epdm folie en gemalen spijkerbroeken wat ze er in stoppen.MikeyMan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Schalldämmung
edit @MikeyMan
pgeene in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 22-01-2022 17:16 ]
Aan straat ja. Oud ijzer.reneeke1970 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:10:
[...]
Aan straat? Heb mijn twee jaar oude verkocht voor 750.
Zeg... Je weet toch wel van je display dat die maar drie cijfers kan laten zien? Het eerste duizendtal ontbreekt
Hij was al 22 jaar oud
Het duizendtal staat een vakje hoger.
Kan dus wel duizend tallen weergeven
Mijn ervaring was dat de levering 4 maanden langer duurde, maar dat kan ook aan iets anders gelegen hebben.MikeyMan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Schalldämmung
Ik heb het erin zitten. En inderdaad ooit eens foto's van gepost. Of het scheelt, weet ik niet.MikeyMan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Schalldämmung
Geen vergelijkingsmateriaal zonder
Van buiten zie je niets.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Anoniem: 1669366
Samen alleen met de HeishaMon in readonly.Anoniem: 1669366 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:36:
Kleine vraag, de heisamon komt in de plaats van de CZ-TAW1 of kunnen ze samen gebruikt worden?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Anoniem: 1669366
Duidelijk, maar je kunt ook zonder de CZ-TAW1 draaien toch, heb de Heisamon namelijk al liggen. Dat cloud gebeuren is nooit zo mijn ding.CurlyMo schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:50:
[...]
Samen alleen met de HeishaMon in readonly.
Ja, dan draai je in RW.Anoniem: 1669366 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:41:
[...]
Duidelijk, maar je kunt ook zonder de CZ-TAW1 draaien toch, heb de Heisamon namelijk al liggen. Dat cloud gebeuren is nooit zo mijn ding.
Dan heb je nog wel iets nodig om de heishamon te “bedienen”.Anoniem: 1669366 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:41:
[...]
Duidelijk, maar je kunt ook zonder de CZ-TAW1 draaien toch, heb de Heisamon namelijk al liggen. Dat cloud gebeuren is nooit zo mijn ding.
domoticz, home assistant, node red, whatever. alleen een heishamon doet niets.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
De laatste nightlies die met de rules functionaliteit komen wel.sjimmie schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:27:
[...]
Dan heb je nog wel iets nodig om de heishamon te “bedienen”.
domoticz, home assistant, node red, whatever. alleen een heishamon doet niets.
grote verschil is de WP direct op de VVW, en niet meer direct verwarmen op het vat.
doel is om met een 3-weg klep uiteindelijk ook SWW te gaan maken bovenin t vat 1x per dag. (via hygienespiraal wordt de warmte onttrokken)
en de zonnecollectoren komen op 2 spiralen, ipv alleen de onderste. (spiralen zijn die gele maantjes)
hottub zit op het vat zelf, met een losse warmtewisselaar ertussen.
hier en daar zitten nog kleppen om een stroom open of dicht te zetten (vvw-->WP kan direct of via het vat bijv.), maar ik heb de plaat zo simpel mogelijk geprobeerd te houden. Powerpoint is niet ideaal heb ik gemerkt. waar maken jullie dit in?
/f/image/AQGDbTrVs2IH8BuZKWJEOSO6.png?f=fotoalbum_large)
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Waarom een driewegklep voor de zonneboiler? En ze niet in serie schakelen? Normaliter zit er een pomp op de zonnecollector, die kan door Panasonic aangestuurd worden.Baapje327 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:59:
na enkele posts heb ik een ontwerp gemaakt naar de setup waar ik naartoe wil. zie onderstaande.
de zonnecollectoren komen op 2 spiralen, ipv alleen de onderste. (spiralen zijn die gele maantjes)
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
het is geen boiler maar een buffervat, maar waarom wil je de panasonic en de collector aan elkaar schakelen? die lopen toch los van elkaar?.BazemanKM schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:17:
[...]
Waarom een driewegklep voor de zonneboiler? En ze niet in serie schakelen? Normaliter zit er een pomp op de zonnecollector, die kan door Panasonic aangestuurd worden.
en in de zomer staat de panasonic uit. dus hoe regel je dan de collectoren?
de 3wegklep is om in het bovenste deel van het buffervat SWW water te maken (SWW temperatuur, hygienespiraal haalt er dan de warmte uit).
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
verwarmen van een sww boiler doe je onderin. de panasonic bovenin hangen is neit geweldig efficent omda tje nooit de onderkant van de tank warmkrijgt.Baapje327 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:59:
na enkele posts heb ik een ontwerp gemaakt naar de setup waar ik naartoe wil. zie onderstaande.
grote verschil is de WP direct op de VVW, en niet meer direct verwarmen op het vat.
doel is om met een 3-weg klep uiteindelijk ook SWW te gaan maken bovenin t vat 1x per dag. (via hygienespiraal wordt de warmte onttrokken)
en de zonnecollectoren komen op 2 spiralen, ipv alleen de onderste. (spiralen zijn die gele maantjes)
hottub zit op het vat zelf, met een losse warmtewisselaar ertussen.
hier en daar zitten nog kleppen om een stroom open of dicht te zetten (vvw-->WP kan direct of via het vat bijv.), maar ik heb de plaat zo simpel mogelijk geprobeerd te houden. Powerpoint is niet ideaal heb ik gemerkt. waar maken jullie dit in?
[Afbeelding]
tank is 1000L dus dat is ook niet echt nodigflippy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:40:
[...]
verwarmen van een sww boiler doe je onderin. de panasonic bovenin hangen is neit geweldig efficent omda tje nooit de onderkant van de tank warmkrijgt.
misschien goed om in het plaatje ff erbij te zetten idd.
[ Voor 7% gewijzigd door Baapje327 op 24-01-2022 12:44 ]
Je maakt er SWW water in en hij zit met 3 weg klep gescheiden van de vloerverwarming, dan is het geen buffervat, maar een boilervat of SWW vat.Baapje327 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:38:
[...]
het is geen boiler maar een buffervat, maar waarom wil je de panasonic en de collector aan elkaar schakelen? die lopen toch los van elkaar?.
en in de zomer staat de panasonic uit. dus hoe regel je dan de collectoren?
de 3wegklep is om in het bovenste deel van het buffervat SWW water te maken (SWW temperatuur, hygienespiraal haalt er dan de warmte uit).
Ook al staat de Panasonic uit; als hij een hogere temperatuur meet op het dak bij de zonneboiler, dan in het vat, dan schakelt hij de aangesloten pomp aan.
Het is toch één vat? Dan gaat de zonneboiler aan de onderkant er in, je zou dan zoals ik eerder voorstelde hem de bovenste spiraal er ook er op aan kunnen sluiten.
Dank voor je reactie, we praten langs elkaar. Het is een buffervat, maar door de hygienespiraal haal ik er sww water uit, bovenste stuk helpt dus erg goed mee voor sww als dat sww temp heeft.BazemanKM schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:45:
[...]
Je maakt er SWW water in en hij zit met 3 weg klep gescheiden van de vloerverwarming, dan is het geen buffervat, maar een boilervat of SWW vat.
Retour van de vvw gaat over 't buffervat of direct terug naar de wp. Kan ik met kleppen afsluiten switchen. In het buffervat zit vvw water.
OK, helder. en waarom zou ik dat doen? De collectoren hebben een eigen controller met vrij veel opties.Ook al staat de Panasonic uit; als hij een hogere temperatuur meet op het dak bij de zonneboiler, dan in het vat, dan schakelt hij de aangesloten pomp aan.
Je bedoelt het collector circuit op beide spiralen van het vat zonder prio regeling/booster functie op de bovenste spiraal?Het is toch één vat? Dan gaat de zonneboiler aan de onderkant er in, je zou dan zoals ik eerder voorstelde hem de bovenste spiraal er ook er op aan kunnen sluiten.
Wat is daar het voordeel van?
Je situatie is nu helder, had niet door dat je retour vvw ook over je vat liet gaat. Je hebt i.m.o. buffervat en boilervat gecombineerd in één. Je hoeft als je al besturing hebt op de zonneboiler die van Panasonic niet te gebruiken, kan wel. Als je de spiralen los van elkaar dan aansturen dan zou je dat kunnen doen. Bij veel zon, ook in de winter op een helder dag kan het water wel 90 graden worden.Baapje327 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:33:
[...]
Dank voor je reactie, we praten langs elkaar. Het is een buffervat, maar door de hygienespiraal haal ik er sww water uit, bovenste stuk helpt dus erg goed mee voor sww als dat sww temp heeft.
Retour van de vvw gaat over 't buffervat of direct terug naar de wp. Kan ik met kleppen afsluiten switchen. In het buffervat zit vvw water.
[...]
OK, helder. en waarom zou ik dat doen? De collectoren hebben een eigen controller met vrij veel opties.
[...]
Je bedoelt het collector circuit op beide spiralen van het vat zonder prio regeling/booster functie op de bovenste spiraal?
Wat is daar het voordeel van?
Ik snap wat je wil doen, is zeker niet standaard en dus complex.
OK, welk deel is er complex van?BazemanKM schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:01:
[...]
Je situatie is nu helder, had niet door dat je retour vvw ook over je vat liet gaat. Je hebt i.m.o. buffervat en boilervat gecombineerd in één. Je hoeft als je al besturing hebt op de zonneboiler die van Panasonic niet te gebruiken, kan wel. Als je de spiralen los van elkaar dan aansturen dan zou je dat kunnen doen. Bij veel zon, ook in de winter op een helder dag kan het water wel 90 graden worden.
Ik snap wat je wil doen, is zeker niet standaard en dus complex.
En 't water wordt geen 90 graden in de winter hoor, was 't maar zo een feest. Dat zou een hoop schelen qua stookkosten 😁
Mocht er iemand in de buurt wonen van Uden / Boxmeer / Nijmegen driehoek in bezit van een soort gelijke installatie https://tweakers.net/i/YD...dt1.png?f=fotoalbum_large
zou ik graag een keer komen kijken / luisteren hoe zoiets in de praktijk klink qua geluid enzo.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Volgens mij moet gewoon iemand zoeken die vloerverwarming heeft en de machine die je nodig hebt. Exacte setup in huis is niet heel erg relevant.ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:09:
Heb deze ook in het algemene pana topic gezet maar aangezien hier de mono block bezitters zitten, bij deze:
Mocht er iemand in de buurt wonen van Uden / Boxmeer / Nijmegen driehoek in bezit van een soort gelijke installatie https://tweakers.net/i/YD...dt1.png?f=fotoalbum_large
zou ik graag een keer komen kijken / luisteren hoe zoiets in de praktijk klink qua geluid enzo.
Hoe en waar de machine staat meer.
Dat bepaalt het geluid samen met het hebben van een traag of snel afname systeem (ik heb snel met luchtverwarming, vloerverwarming is traag).
Dus relevant is meer. Staat hij naast een muur of in de open ruimte, op een dak of op de grond, als op een dak, hout of beton etc..
Beste is natuurlijk helemaal in de vrije ruimte.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Goed punt inderdaad. Ik ben nog twijfelend waar ik de unit ga plaatsen. Heb een aantal opties. Vrij in het veld gaat daarbij helaas niet lukken.pgeene schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:00:
[...]
Volgens mij moet gewoon iemand zoeken die vloerverwarming heeft en de machine die je nodig hebt. Exacte setup in huis is niet heel erg relevant.
Hoe en waar de machine staat meer.
Dat bepaalt het geluid samen met het hebben van een traag of snel afname systeem (ik heb snel met luchtverwarming, vloerverwarming is traag).
Dus relevant is meer. Staat hij naast een muur of in de open ruimte, op een dak of op de grond, als op een dak, hout of beton etc..
Beste is natuurlijk helemaal in de vrije ruimte.
We wonen vrijstaand maar wel in het centrum van het dorp en de tuin van de Buurman zit op 6 meter van mijn huis en dan nog een meter of 6 naar zijn huis.Dit is ook de kant waar de buitenunit ergens geplaatst moet worden.
1. Ik heb een aanbouw waar de unit op geplaatst kan worden alleen deze heeft een houten dek. Dan is de afstand tussen unit en buurman tuin ongeveer 8 meter
2. Meter vanaf de erfgrens / tuin buurman dan komt hij voor een heg te staan. Staat dan wel dichtbij de erfgrens?
3. Aan de straatkant voorzijde huis tegen de garage. Dan zit ik wellicht met de overburen maar er loopt wel een redelijk drukke weg voor door die zoals ik verwacht meer geluid veroorzaakt.
Vind het redelijk lastig vandaar dat ik ook benieuwd ben naar het geluid en hoe anderen dit hebben opgelost.
/f/image/3rYpwpGvSwe9QWZ8OGKsAjdK.png?f=fotoalbum_large)
Als dit hier niet thuis hoort laat maar weten, post ik het in het algemene pana topic.
[ Voor 12% gewijzigd door ecn1985 op 26-01-2022 09:25 ]
In mijn ogen is het meer te vergelijken met een afzuigkap op standje 1 waarbij je in de voortuin staat bij het luchtrooster waar de lucht uit wordt geblazen? Onhoorbaar dus tenzij je er met je oor inkruipt?
De wp moduleert zijn vermogen en zal 99% van de tijd in deellast draaien.
Wellicht dat een defrost even 10 minuten iets meer geluid wordt geproduceerd?
Ik geloof direct dat het mee zal vallen, maar ik wil ook vooral dat de buurman niet het idee gaat krijgen dat hij mogelijk iets hoort.Wolly schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:25:
Ik hoor de mijne nooit maar dat kan aan de plek liggen waar hij staat (op het dak), maar ik krijg toch de indruk dat mensen denken dat zo'n ding veel herrie maakt.
In mijn ogen is het meer te vergelijken met een afzuigkap op standje 1 waarbij je in de voortuin staat bij het luchtrooster waar de lucht uit wordt geblazen? Onhoorbaar dus tenzij je er met je oor inkruipt?
De wp moduleert zijn vermogen en zal 99% van de tijd in deellast draaien.
Wellicht dat een defrost even 10 minuten iets meer geluid wordt geproduceerd?
Heb je goed contact met de buren? Zoja dan kan je eens iets in de tuin zetten wat lawaai maakt (blower??) en dan even in zijn tuin gaan luisteren.ecn1985 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:26:
[...]
Ik geloof direct dat het mee zal vallen, maar ik wil ook vooral dat de buurman niet het idee gaat krijgen dat hij mogelijk iets hoort.
Lijkt me niet bevorderlijk voor de relatie met je buren als je in je tuin gaat staan blowen.SkullboyNL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:28:
[...]
Heb je goed contact met de buren? Zoja dan kan je eens iets in de tuin zetten wat lawaai maakt (blower??) en dan even in zijn tuin gaan luisteren.
Ik vind dat onze 7kW J-serie best aardig wat geluid maakt, maar omdat we in het begin een defect hadden waardoor hij nog veel meer herrie maakte, is het nu relatief minder en valt het de buren relatief mee. En er wordt al 2 jaar door de hele omgeving geklust dus het geluid van de WP valt daarin helemaal weg.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Voor de goede orde, ik maak er geen warm water mee en dus draait hij vrij constant zonder vermogenswisselingen.sjimmie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:30:
[...]
Lijkt me niet bevorderlijk voor de relatie met je buren als je in je tuin gaat staan blowen.![]()
Ik vind dat onze 7kW J-serie best aardig wat geluid maakt, maar omdat we in het begin een defect hadden waardoor hij nog veel meer herrie maakte, is het nu relatief minder en valt het de buren relatief mee. En er wordt al 2 jaar door de hele omgeving geklust dus het geluid van de WP valt daarin helemaal weg.
Uit de tekening van @ecn1985 begrijp ik dat hij zijn SWW ook niet met de pana wilt maken.
Produceert de pana veel meer geluid als hij SWW maakt?
Zolang een pana uit het zicht staat hoort bijna niemand hem, zodra ze hem zien en iets horen krijgt de pana de schuld. Ik heb hier een schuimbekkende buurman aan de deur gehad dat mijn nieuwe warmtepomp hem wakker had gehouden blablabla.. Eerst uit laten razen en daarna laten zien dat hij nieteens aangesloten stond.ecn1985 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:39:
Klopt inderdaad, alleen voor verwarming. We hebben hier ook relatief veel omgevingsgeluid omdat we in het centrum van het dorp wonen aan een doorgaande weg. Ik verwacht dan ook wel dat het meevalt allemaal, maar je weet maar nooit. Verder is de relatie met de buren prima, maar dat is bij de rijdende rechter ook altijd voordat het gezeik begint
Haha wat een buurman. Maar daar ben ik ook een beetje bang voor zeg maar, de eerste de beste google hit die de buurman doet op geluid + warmte pomp en dan ben je klaar, dat hoop ik eigelijk te voorkomen.twain4me schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:46:
[...]
Zolang een pana uit het zicht staat hoort bijna niemand hem, zodra ze hem zien en iets horen krijgt de pana de schuld. Ik heb hier een schuimbekkende buurman aan de deur gehad dat mijn nieuwe warmtepomp hem wakker had gehouden blablabla.. Eerst uit laten razen en daarna laten zien dat hij nieteens aangesloten stond.De warmtepomp staat in nederland al met 4-0 achter voordat hij geplaatst is.
Als ik de WP op het dak van de aanbouw zet staat hij het verst van de buurman af, maar wel in het oog. Zet ik hem langs de heg op de erf grens staat hij uit het zicht en houd de heg evt nog geluid tegen.
Ander ding, piekmomenten liggen op de koude dagen, dan zitten de buren binnen met de ramen dicht, dan moet het wel meevallen lijkt me.
Wellicht is dit dan iets voor jeecn1985 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:26:
[...]
Ik geloof direct dat het mee zal vallen, maar ik wil ook vooral dat de buurman niet het idee gaat krijgen dat hij mogelijk iets hoort.
LeonTebbens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Iemand hier nog wat input op? Hoe deze onderhoudstappen uit te voeren en of ik nog iets vergeet wat belangrijk is bij jaarlijks onderhoud dat me geadviseerd wordt?Babsan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:07:
Dag het is weer een jaartje na de laatste aanpassingen aan het systeem met t-cap 12 kWh, gelukkig werkt alles nu stukken beter. Maar begrijp van de partij die het aanpaste dat het ieder jaar weer goed is een te controleren. Alleen niet rendabel voor ze af en aan te rijden. Dus de vraag wat ik zelf kan doen.
Buiten unit schoonmaken is 1 van de dingen. Hoe gaat dit in zijn werk met omkasting Climeleon die ik heb? Of hoef ik alleen de ingangen vrij van stof etc te maken?\
Verder las ik in de handleiding iets over de waterfilters reinigen in de binnen unit, hoe gaat dit in zijn werk?
Verder heb ik een magnetische systeemreiniger gekregen hoe kan ik deze veilig schoonmaken?
Kan ik de pressure release valve ook zo testen volgens de handleiding en verder zit er nog een test knop in de binnenunits om iets te testen (PCR) maar snap niet goed wat dit is??
Daar is de wetgeving zelf al helder over. Garantie mag alleen geweigerd worden als een causaal verband vastgesteld kan worden of aannemelijk is tussen het garantie probleem en wijziging door de gebruiker. Als jij onzorgvuldig spuit en daardoor de lagers van de ventilator vast komen te zitten, dan is dat duidelijk aan te wijzen. Als er binnen de compressor een probleem ontstaan, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat zo'n spuit actie daar oorzaak van had kunnen zijn.SkullboyNL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:38:
Opzich is dat ook wel mooi een donker groene warmtepomp. Ziet er toch wat beter uit dan een spierwit ding in je tuin. Weet iemand of je garantie vervalt als je de kap groen laat spuiten?
Slaapkamer van mijn buurman is 12 meter van waar de warmtepomp staat. Heb hem haaks op het huis met de buren gezet waardoor eventueel geluid gaat naar buren die op 30 meter wonen en aan de achterkant slapen. Liever had ik hem tegen een ander muur willen zetten naast de meterkast maar wou de buren geen slapeloze nachten bezorgen.
Ik heb een 5H en kan je verzekeren dat hij op 5 meter afstand al niet meer te horen is. En dan woon ik in het buitengebied waar in de avond geen enkel geluid is. Als ik in de avond de hond uitlaat kan ik aan de ventilator zien dat hij het doet horen doe je hem niet. Staat nu naast de voordeur en als ze weten dat het een WP is (de mesten denken dat het een airco is en die maken blijkbaar geen lawaai) zijn ze verbaasd dat hij geen gelijk maakt. De ventilator hoor je en boven de 50Hz begin je de compressor iets te horen.
Dus bij de garage aan die drukke straat is geen enkel probleem. Ik zou overigens gaan voor de optie die het makkelijkst is aan te sluiten en een aantal meters van het huis zou ik nooit voor gaan.
Volgens de WAF is de beste lokatie de aanbouw, dan staat de unit uit het zicht. Kan me hier in vinden en qua aansluiten is dit een mooie lokatie. Wat is de beste manier om een unit op het afdak te plaatsen? Zie online soort van bigblocks die eronder kunnen worden geplaatst, is dit voldoende? Las ook in de OP dat er gebruik wordt gemaakt van 'schokdempers' De aanbouw heeft een houtendek dus wil vibratie zo veel mogelijk beperken.Me Albert schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:04:
@ecn1985
Slaapkamer van mijn buurman is 12 meter van waar de warmtepomp staat. Heb hem haaks op het huis met de buren gezet waardoor eventueel geluid gaat naar buren die op 30 meter wonen en aan de achterkant slapen. Liever had ik hem tegen een ander muur willen zetten naast de meterkast maar wou de buren geen slapeloze nachten bezorgen.
Ik heb een 5H en kan je verzekeren dat hij op 5 meter afstand al niet meer te horen is. En dan woon ik in het buitengebied waar in de avond geen enkel geluid is. Als ik in de avond de hond uitlaat kan ik aan de ventilator zien dat hij het doet horen doe je hem niet. Staat nu naast de voordeur en als ze weten dat het een WP is (de mesten denken dat het een airco is en die maken blijkbaar geen lawaai) zijn ze verbaasd dat hij geen gelijk maakt. De ventilator hoor je en boven de 50Hz begin je de compressor iets te horen.
Dus bij de garage aan die drukke straat is geen enkel probleem. Ik zou overigens gaan voor de optie die het makkelijkst is aan te sluiten en een aantal meters van het huis zou ik nooit voor gaan.
Ik heb de unit aan de muur gehangen, maar zou niet snel op die extra dempers besparen (heb ze er ook tussen).ecn1985 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Volgens de WAF is de beste lokatie de aanbouw, dan staat de unit uit het zicht. Kan me hier in vinden en qua aansluiten is dit een mooie lokatie. Wat is de beste manier om een unit op het afdak te plaatsen? Zie online soort van bigblocks die eronder kunnen worden geplaatst, is dit voldoende? Las ook in de OP dat er gebruik wordt gemaakt van 'schokdempers' De aanbouw heeft een houtendek dus wil vibratie zo veel mogelijk beperken.
Kosten van die extra dempers zijn op het geheel nihil en naderhand ertussen zetten is een stuk complexer/moeilijker.
Ben best wel blij met de demperes. horizontale beweging wordt gewoon redelijk toegelaten en er komt bij mij ook nauwelijks trilling door de muur. Nou weet ik alleen niet wat het zonder zou zijn, dus geen vergelijk
Nee daar kan ik me wel in vinden een set dempers. Vraag me af of alleen plaatsing op bigblocks icm de dempers voldoende is.pgeene schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Ik heb de unit aan de muur gehangen, maar zou niet snel op die extra dempers besparen (heb ze er ook tussen).
Kosten van die extra dempers zijn op het geheel nihil en naderhand ertussen zetten is een stuk complexer/moeilijker.
Ben best wel blij met de demperes. horizontale beweging wordt gewoon redelijk toegelaten en er komt bij mij ook nauwelijks trilling door de muur. Nou weet ik alleen niet wat het zonder zou zijn, dus geen vergelijk
/f/image/hl7tC0fXKrj37nNmLWlLe1gS.png?f=fotoalbum_large)
Zag ook dat je zoiets hebt:
/f/image/65nYMCHkUJ9LTxpFXgTThy6R.png?f=fotoalbum_large)
Met mijn airco's heb ik de beste ervaring met die bigfoots + veren. Volgens mij zijn die in dit topic of 't 101 topic ook vaker benoemd.ecn1985 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:43:
[...]
Nee daar kan ik me wel in vinden een set dempers. Vraag me af of alleen plaatsing op bigblocks icm de dempers voldoende is.
[Afbeelding]
Zag ook dat je zoiets hebt:
[Afbeelding]
Ben ik zelf ook na aan het kijken, vraag me wel af of dit voldoende hoogte van de grond / platdak is bij sneeuwval?I-King schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:48:
[...]
Met mijn airco's heb ik de beste ervaring met die bigfoots + veren. Volgens mij zijn die in dit topic of 't 101 topic ook vaker benoemd.
Dit topic is gesloten.