Als je twee woningen wilt verwarmen met 1 warmtepomp, dan moet die dus water verwarmen tot de hoogste temperatuur die een van de woningen vraagt. De andere woning zal dan dus met een menger die temperatuur omlaag moeten brengen. Dat kost bij het mengen geen energie, maar wel bij het maken. Immers is de COP lager bij een hogere aanvoertemperatuur. Als te voorzien is dat een van de woningen vaak een hogere temperatuur vraagt dan de andere, dan lijkt mij - zeker bij de huidige subsidies - de aanschaf van twee warmtepompen meer voor de hand liggen.Motorfret schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:26:
Allen,
ik ben voornemens over te gaan naar een warmtepomp, waarbij de voorkeur op het moment uitgaat naar een Panasonic. dat zou in mijn geval dan de WH-MXC12J9E8 zijn, uitgaande van de @koevlaas2 rekenmethode.
Hiermee zouden dan twee woningen verwarmd worden.
momenteel doe ik dat via de CV ketel die aangestuurd wordt met een Tado thermostaat met thermostaatknoppen.
Op deze manier kan ik op het moment mooi per woning de temperatuurvraag regelen.
De MCX12 heeft aansturing voor twee zones, maar dan heb je ook twee buffervaten nodig (en die heb ik nodig, aangezien de verwarming met Jaga LTV gebeurd) als ik me goed ingelezen heb.
Een van jullie ervaring met de aansturing van een dubbele ruimte/woning en de twee systemen? Wat heeft de voorkeur?
Als je met een warmtepomp twee zones wilt bedienen, dan heb je geen twee buffervaten nodig. Je neemt dan één buffervat als scheiding tussen de warmtepomp en zones. Beide zones krijgen dan een circulatiepomp en eventueel een menger. Dat buffervat vraagt een paar graden hogere temperatuur dan de maximale door een zone gevraagde aanvoertemperatuur. Dat kost weer COP-verlies.
Als twee woningen een warmtepomp en een buffervat delen met de benodigde besturing, waarom delen ze dan niet gewoon de aanvoer- en retourbuis? Als je dan het buffervat ook nog weglaat, installeer je het geheel als één woning en spaar je materiaal en energie uit.
Als je begint aan een warmtepomp, en daar een vraag over stelt, moet je niet vreemd opkijken dat je hier in een verhitte pagina's kostende discussie komt tussen mensen die met jaren ervaring elkaar de les willen leren. Het andere Panasonic forum is meer bedoeld voor mensen die aan een Panasonic willen beginnen.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie