Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.570 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-07-2024
Ja oké dan is het niet echt een super deal van mij hahah.

Maar goed. Ik heb hem al aangeschaft en zou het nu zonde vinden om hem niet te gebruiken. Dus als iemand deze type ook heeft staan en mij een nummer of iets kan geven van de juiste afstandsbediening zou dit heel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 07:25
Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:21:

Maar goed. Ik heb hem al aangeschaft en zou het nu zonde vinden om hem niet te gebruiken. Dus als iemand deze type ook heeft staan en mij een nummer of iets kan geven van de juiste afstandsbediening zou dit heel fijn zijn.
In duitsland zijn er wel veel gebruikers van deze series (Geisha noemen zij hem). Begin hier maar eens rond te klikken. Misschien vind je daar wat gebruikers en installateurs die wat over hebben. http://aquarea.smallsolut...ex.php?title=WH-MDC05f3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:21:

thehog schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:13:
En als je hem daar niet kan vinden, dit is een oude F-series model. Die werken nog met de oudere remote control unit. Volgens de service manuel is het de 'CWA75C4466'.
Je moet op zoek naar een CWA75C4466.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
Oké ik zal eens kijken. In ieder geval bedankt. En mocht iemand anders nog een oplossing weten hoor ik dit graag.

Ik heb gezocht naar een CWA75C4466 op dit nummer vind ik helaas niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:32:
Oké ik zal eens kijken. In ieder geval bedankt. En mocht iemand anders nog een oplossing weten hoor ik dit graag.

stuur ff mailtje naar een paar panasonic verkooppunten in nederland, kans dat ze er gewoon ergens nog eentje hebben liggen ergens achterin een schap is aanwezig. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
Dat lijkt mij misschien ook nog wel de beste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:40
Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:20:
[...]
Ik wou hem even test laten draaien voordat ik hem op mijn woning installeer. Is dit ook mogelijk zonder controller ?
Behalve een afstandsbediening heb je ook een afgiftesysteem nodig voor je hem aan kunt zetten. Een huis met centrale verwarming bijvoorbeeld. Je kunt zo'n warmtepomp niet even in het stopcontact stoppen om hem te proberen. Het is geen stofzuiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
Nee dat weet ik. Heb een buffervat in de schuur staan. Hier ga ik hem eerst op testen. Voordat ik hem op het huis ga plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:40:
Nee dat weet ik. Heb een buffervat in de schuur staan. Hier ga ik hem eerst op testen. Voordat ik hem op het huis ga plaatsen. :)
In ts staat mss wel iemand met een f ..
Anders in grote WP topic een keertje oproepje zetten.

Helaas minder mee te tweaken dan vanaf de H versie, voor mij was het een reden om te wachten op de H, ondanks dat het me subsidie koste.
De h was echt wel beter, qua opties enz
500 is niet veel, maar je koopt als je pech hebt ellende, en het begint al met een kastje....
Dus ik zou hem simpel werkend zien te krijgen..
En anders in de verkoop, voor een onderdelen oid.. je kunt mss best meer er voor krijgen..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Zwei maal bitte 🤗
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGoz0VFYW24FaeZBf-mnLNNxCfg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qC8ITqHWO7S7ZCpaSmqtrkXn.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 90% gewijzigd door klump4u op 08-02-2022 14:23 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
Hopelijk heeft idd nog iemand 1 liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Patrickbennink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:32:

Vind toch meerdere sites die ze aanbieden. Wel allemaal in het buitenland.
Allemaal circa 300e

Zoals
https://jsenergi.eu/panas...nasonic-wh-mdc06g3e5.html

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwik
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-05 22:40
Hallo allen! Ik krijg mijn Panasonic volgende week binnen, en ben aan het voorbereiden voor het aansluiten. Ik ga er ook een warmtemeter op aansluiten, die via MBus uitleesbaar is. Ik heb de MBus adapter aangeschaft die in de TopicStart genoemd werd: https://bit.ly/3isbbOS
Ik zou deze nu graag uitlezen en de info naar mijn Home Assistant sturen. Helaas kan ik (ook na veel zoeken) niet vinden welke methode werkt. Is er iemand die mij even de juiste kant op kan sturen?
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Patrickbennink
Mailtje naar Panasonic lijkt me inderdaad het beste. Ik heb die afstandsbediening, maar die heb ik ook nodig voor mijn warmtepomp :P

Die verkoper op marktplaats zei dat er water in gezeten heeft. Als er vorstschade is dan is de boel totalloss ben ik bang. Leuk voor reserve onderdelen als je het ding ergens kan opslaan. @reneeke1970

F-serie is wel een van de beste warmtepompen qua efficiency en geluid, de H en J zijn slechter geworden.

Als je handig bent en tijd hebt kan je met Arduino zelf een controller maken:
https://github.com/v-s-c-...nic_arduino_esp8266_proxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:01
Dre schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:27:
@Patrickbennink
Mailtje naar Panasonic lijkt me inderdaad het beste. Ik heb die afstandsbediening, maar die heb ik ook nodig voor mijn warmtepomp :P

Die verkoper op marktplaats zei dat er water in gezeten heeft. Als er vorstschade is dan is de boel totalloss ben ik bang. Leuk voor reserve onderdelen als je het ding ergens kan opslaan. @reneeke1970

F-serie is wel een van de beste warmtepompen qua efficiency en geluid, de H en J zijn slechter geworden.

Ik moet al hink stap springen om binnen te komen...

@Patrickbennink nog niks gehoord van verkoper over controller?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:27:
@Patrickbennink

mmm de h en j slechter...
Zeker weten... de h moduleert beste terug.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dylantje2 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:52:
[...]

mmm de h en j slechter...
Zeker weten... de h moduleert beste terug.
H zou voor mijn systeem ideaal zijn vanwege lage systeeminhoud. Maar ik vond de H wel meer geluid maken dan de F-serie. Efficiency is de F-serie een stuk beter dan H en J, zie COP tabellen in service manual.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dre schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:00:
[...]

H zou voor mijn systeem ideaal zijn vanwege lage systeeminhoud. Maar ik vond die H wel meer geluid maken dan de F-serie. Efficiency is de F-serie een stuk beter dan H en J, zie COP tabellen in service manual.
op vol gas is de nieuwere wel wat beter, maar in laaglast wint de H makkelijk door zijn lagere vermogen. en laat je nu hoofdzakelijk in laaglast draaien....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:01:
[...]

op vol gas is de nieuwere wel wat beter, maar in laaglast wint de H makkelijk door zijn lagere vermogen. en laat je nu hoofdzakelijk in laaglast draaien....
Ik weet niet of laaglast goed is voor de efficiency. Het basisverbruik tikt behoorlijk aan op de COP.

Overigens ben ik wel geïnteresseerd in de data die je hebt van de laaglast efficiency van de Panasonics (F/H/J). Helaas heb ik alleen ooit iets van de Ecodan gezien, maar nooit Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dre schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:10:
[...]
Ik weet niet of laaglast goed is voor de efficiency. Het basisverbruik tikt behoorlijk aan op de COP.
laaglast betekent lagere temperaturen en dat betekent hogere COP. al hangt het ook aan de snelheid van de fan. die van de oudere modellen is wat agressiever onder laaglast en verplaatst meer lucht. ook kan de H onder de 1500W draaien en de latere modellen komen simpelweg niet onder de 2kW dus krijg je minder pendegedrag wat ook weer efficenter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:13:
[...]

laaglast betekent lagere temperaturen en dat betekent hogere COP. al hangt het ook aan de snelheid van de fan. die van de oudere modellen is wat agressiever onder laaglast en verplaatst meer lucht. ook kan de H onder de 1500W draaien en de latere modellen komen simpelweg niet onder de 2kW dus krijg je minder pendegedrag wat ook weer efficenter is.
Klinkt plausibel, maar ik zie er graag wat (betrouwbare) metingen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:10:
[...]

Overigens ben ik wel geïnteresseerd in de data die je hebt van de laaglast efficiency van de Panasonics (F/H/J). Helaas heb ik alleen ooit iets van de Ecodan gezien, maar nooit Panasonic.
ijk in de ts, mijn inlog staat er..
Bijna alles van H te zien...
COP is berekent INCL alles dus niet vanuit de pana...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dre schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:17:
[...]

dat is niet plausibel, dat is gewoon hoe het proces werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hij moduleert terug tot 180 watt :-/) incl. alles.. hahahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jaari zijn 5 kW F-serie heeft anders een uitstekend COP:
https://tweakers.net/i/MV...UV6Y16f3.png?f=user_large
Jammer dat de H-serie van flippy en Dylantje2 met externe warmtemeter niet op de lijst van Tomexergie staan.

Hier trouwens het tabelletje van een ecodan. Je ziet dat minimale belasting best vaak een slechtere COP heeft dan "Mid" belasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPOSpNRT95G1rc9BQCnXK5sF4Bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rcCirlFFgNizm2aat6hFGJvf.png?f=fotoalbum_large

Een dergelijke tabel zou leuk zijn als Panasonic die ook zou leveren, dan van de volle range van laaglast tot vollast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:19:
hij moduleert terug tot 180 watt :-/) incl. alles.. hahahaha
Maar oh wee als het wat kouder word, 1600/1700 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dre schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:40:
Jammer dat de H-serie van flippy en Dylantje2 met externe warmtemeter er niet bij staan.
ik heb er geen aanhangen. vind ik ook niet geweldig nodig. het nattevingerwerk van het japanse kaboutertje is goed zat voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Alwik schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:26:
Hallo allen! Ik krijg mijn Panasonic volgende week binnen, en ben aan het voorbereiden voor het aansluiten. Ik ga er ook een warmtemeter op aansluiten, die via MBus uitleesbaar is. Ik heb de MBus adapter aangeschaft die in de TopicStart genoemd werd: https://bit.ly/3isbbOS
Ik zou deze nu graag uitlezen en de info naar mijn Home Assistant sturen. Helaas kan ik (ook na veel zoeken) niet vinden welke methode werkt. Is er iemand die mij even de juiste kant op kan sturen?
Dank!
Even in dit topic kijken, ik heb het met Node red gedaan zoals beschreven door @AUijtdehaag
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"
en eronder ;)
In geval van HA supervised vergt de config van node-red een kleine uitbreiding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
npm_packages:
  - node-red-contrib-m-bus
ssl: false
system_packages:
  - make
  - g++
  - linux-headers

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2022 22:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:40:
Jaari zijn 5 kW F-serie heeft anders een uitstekend COP:
https://tweakers.net/i/MV...UV6Y16f3.png?f=user_large
Jammer dat de H-serie van flippy en Dylantje2 met externe warmtemeter niet op de lijst van Tomexergie staan.

Hier trouwens het tabelletje van een ecodan. Je ziet dat minimale belasting best vaak een slechtere COP heeft dan "Mid" belasting.

[Afbeelding]

Een dergelijke tabel zou leuk zijn als Panasonic die ook zou leveren, dan van de volle range van laaglast tot vollast.
Ik sta wel op de lijst maar vind die lijst beetje kans...s zonder de persoon die er werk in stop te kort te doen...
Zijn zoveel verschillende manieren waar daar gemeen wordt, en zlefs met de pana uoutput strooien als waarheden.
Ik heb een s0 voor de pomp zitten zodat die echt ales meet, en met het scrip van @AUijtdehaag een cop berekening gemaakt. bijna beter dan .... en zal ook wat afwijking in zitten maar vele malen beter dan pan zelf, en minder dan officiele warmtemeter. Maar goed voor mij goed genoeg. _/-\o_ _/-\o_

En tsja pana tabellen, die gebaseerd zijn op hun eigen data 8)7 8)7

En @reneeke1970 klopt soms loopt hij harder en wel eens heeeel hard.:-)
Maar altijd nog beter dan een te zwaar overgedemsioneerde pomp die stuitert..
mijn graaddagen zeggen me genoeg...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj6XxfnxmJr7pVScXEwO3C28sC4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0VZLnQ5s2o1gzKxvkJkyugdw.png?f=user_large
Ik zit iets te hoog nog voor dit seizoen, maar ook wat lastige tijden geweest, en shift 1 gestookt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErjlfltulU8uIdatkxbEILhCHUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QL1snFjyV1z5ZTFVygBmdjUa.png?f=user_large

als ik een beetje naar gemiddeld gasverbruik kijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpEHC6c1K3ml8frqmlleiXwSEmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sBb7uwq80dABOdAHoe2JaXim.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Dylantje2 op 09-02-2022 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrickbennink
@reneeke1970 de verkoper heeft nog gezocht na de controller heeft hem niet kunnen vinden, Heb gister 1 via een installateur bij panasonic weten te bestellen..

Koste wel 200ex maar ben hem toch nodig... IK zal jullie op de hoogte houden als die gaat werken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
@Dre Cool en dit lijkt mij idd wel interessant om hem via wifi te kunnen bedienen, ik heb een homey pro thuis staan kan ik daar misschien iets mee ?

Heb jij dit ook werkend gekregen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Patrickbennink schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:09:
@reneeke1970 de verkoper heeft nog gezocht na de controller heeft hem niet kunnen vinden, Heb gister 1 via een installateur bij panasonic weten te bestellen..

Koste wel 200ex maar ben hem toch nodig... IK zal jullie op de hoogte houden als die gaat werken:)
Anders heb ik ook nog wel een nleuwe voor je haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:04:
[...]

Ik sta wel op de lijst maar vind die lijst beetje kans...s zonder de persoon die er werk in stop te kort te doen...
Zijn zoveel verschillende manieren waar daar gemeen wordt, en zlefs met de pana uoutput strooien als waarheden.
Ik heb een s0 voor de pomp zitten zodat die echt ales meet, en met het scrip van @AUijtdehaag een cop berekening gemaakt. bijna beter dan .... en zal ook wat afwijking in zitten maar vele malen beter dan pan zelf, en minder dan officiele warmtemeter. Maar goed voor mij goed genoeg. _/-\o_ _/-\o_

En tsja pana tabellen, die gebaseerd zijn op hun eigen data 8)7 8)7

En @reneeke1970 klopt soms loopt hij harder en wel eens heeeel hard.:-)
Maar altijd nog beter dan een te zwaar overgedemsioneerde pomp die stuitert..
mijn graaddagen zeggen me genoeg...
[Afbeelding]
Ik zit iets te hoog nog voor dit seizoen, maar ook wat lastige tijden geweest, en shift 1 gestookt..
[Afbeelding]

als ik een beetje naar gemiddeld gasverbruik kijk:
[Afbeelding]
Gemiddeld doe je het prima knul, maar het pruttel voordeel word teniet gedaan door het technische vermogen tekort op full pull.
Dus reclame daarvoor vind ik niet terecht.
Shift +1,kwam door de winderige dagen zeker

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Gemiddeld doe je het prima knul, maar het pruttel voordeel word teniet gedaan door het technische vermogen tekort op full pull.
Concrete cijfers van de (F)/(H)/(J)-serie fanboys ontbreken. Even de feiten erbij pakken voor mijn HTV systeem:

Ta 45°C/ Tb 2°C
  • F 5 kW = COP van 2,96
  • H 5 kW = COP van 2,61
  • J 5 kW = COP van 2,76
[Bron: Service Manual Panasonic]

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 09-02-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
@reneeke1970 haha serieus? had dat even eerder gezegd :P had ik hem bij jou gekocht haha..

Ik bedenkt mij nu net zit er wel een kabeltje bij of heb ik alleen nu een controller gekocht ? Kan ik zown kabel zelf maken of is dit ook iets specifieks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:48:
[...]

Concrete cijfers van de (F)/(H)/(J)-serie fanboys ontbreken. Even de feiten erbij pakken voor mijn HTV systeem:

Ta 45°C/ Tb 2°C
  • F 5 kW = COP van 2,96
  • H 5 kW = COP van 2,61
  • J 5 kW = COP van 2,76
ook bij die cijfers staat niet of het onder vollast of deellast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:48:
[...]

Ta 45°C/ Tb 2°C
  • F 5 kW = COP van 2,96
  • H 5 kW = COP van 2,61
  • J 5 kW = COP van 2,76
Misschien zijn deze feiten wel door de werkelijke ervaring naar beneden bijgesteld door Panasonic ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:17:
[...]

ook bij die cijfers staat niet of het onder vollast of deellast is.
Je geeft aan dat je niet weet of dit onder vollast of deellast is. Kan je uitleggen waar jij die cijfers gevonden hebt?

Ik vond ze in Tabel "Heating Capacity Table" achterin de service manual. Lijkt me zonder twijfel de vollast cijfers namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:02:
[...]

Je geeft aan dat je niet weet of dit onder vollast of deellast is. Kan je uitleggen waar jij die cijfers gevonden hebt?

Ik vond ze in Tabel "Heating Capacity Table" achterin de service manual. Lijkt me zonder twijfel de vollast cijfers namelijk :)
als het niet expeciet genoemd is in de datasheet moet je daar zeker niet van uit gaan. die tabellen zijn nog altijd "wij van WC eend".

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:03:
[...]

als het niet expeciet genoemd is in de datasheet moet je daar zeker niet van uit gaan. die tabellen zijn nog altijd "wij van WC eend".
Weet je wel over welke tabel ik het heb. Zie pagina 216 van de H servicemanual. Paragraaf 19.2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Weet je wel over welke tabel ik het heb. Zie pagina 216 van de H servicemanual. Paragraaf 19.2.1.
dat zijn de maxima's die hij kan leveren onder die omstandigheden. dat zegt niks over de COP bij lagere vermogens immers is er geen tabel onder 50 of 25% last bijvoorbeeld

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:40
Dre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:02:
[...]

Met Capacity bedoelen ze hier inderdaad het maximum opgewekt vermogen. Capaciteit, Vermogen en Energie zijn ook in Nederland de meest misbruikte grootheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:28
Dre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Als je op pagina 204 kijkt, en die vergelijkt met de F serie zie je gelijk het verschil.
De F serie heeft een andere verdamper dan de H serie, vermoedelijk zit daar het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 09:10
Dre schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:17:
[...]

Meten is weten :)

Voorbeeld van gister, een extra groep open gooien op de vloerverwarming. Je ziet de aanvoertemperatuur ongeveer gelijk blijven maar de retour gaat behoorlijk omlaag dus de pomp produceert meer vermogen.

gevolg; COP gaat omhoog, deels omdat de retour temp wat zakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHiGIu9Ad5amhC2er8JV0ixHTD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NhFaijgyjQD4YSf5PnwztuBc.png?f=fotoalbum_large

Vandaag een nieuwe meting, veranderen van aanvoer temperatuur. Hier zie je dat de COP duidelijk minder wordt omdat de aanvoertemperatuur, maar ook de retour hoger ligt.
Dit is eigenlijk ook de belangrijkste reden dat op een laag vermogen draaien efficienter is, je verwarmingsysteem in huis hoeft minder warmte af te geven dus zowel de aanvoer als de retour temperatuur zullen lager liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABoCYMPKrmHSM7U_mjWK6DllEkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJQWwhWiGIlhukeU8ness1Ap.png?f=fotoalbum_large

(vermogensdata uit S0 puls meters en warmte productie uit Kamstrup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ramon_1984 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Als je op pagina 204 kijkt, en die vergelijkt met de F serie zie je gelijk het verschil.
De F serie heeft een andere verdamper dan de H serie, vermoedelijk zit daar het verschil.
het verschil zit hem grotendeel in de overstap naar R32 en de nieuwe compressor die daarbij hoort. die R32 compressor is niet zo gerafineerd als de oude uit de H serie die daardoor ook veel lager kan in vermogen.

verschil in verdamper is maar een super klein deel van de verhouding. die is gelijk getrokken over alle 3 de versies ipv 2 verschillende. de lamellen zitten ook wat verder uit elkaar maar wel weer iets dikker zodat ie minder snel dichtvriest en toevallig ook goedkoper is om te maken daardoor. uiteindelijk word het vermogen van de verdamper bepaald door de hoeveelheid lucht die erdoor gaat, niet het formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:45

martijn v o

Certified by Enphase.

Condensor

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Met verwarmen praat je over een verdamper, bij koelen is het inderdaad de condensor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Inderdaad, de f heeft nog een goeie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
@reneeke1970 nog een vraagje voor jou

Ik had nog even gebeld. Er zit nu geen kabel bij. Kan ik zelf een 4 polige kabel er tussen maken? Of moet ik deze nog apart gaan bestellen ?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Patrickbennink schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:59:

Ik had nog even gebeld. Er zit nu geen kabel bij. Kan ik zelf een 4 polige kabel er tussen maken? Of moet ik deze nog apart gaan bestellen ?

Alvast bedankt.
De kabel is maar simpel ja, alleen zit hij met stekkertje op printplaat geschoven, of die los te krijgen zijn weet ik niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
Oké. Wacht even af tot die binnen is of heb jij toevallig nog een kabeltje die ik van je kan overnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Patrickbennink schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:15:
Oké. Wacht even af tot die binnen is of heb jij toevallig nog een kabeltje die ik van je kan overnemen
Nee dan is mijn set incompleet.
Standaard zit er een 15 meter kabel bij.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Patrickbennink schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:15:
In de advertentie stond toch dat er wel water in heeft gestaan en dat daarom het "inlaat" systeem na gekeken moest worden?
Heb je dit al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-Niels- schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Meten is weten :)

Voorbeeld van gister, een extra groep open gooien op de vloerverwarming. Je ziet de aanvoertemperatuur ongeveer gelijk blijven maar de retour gaat behoorlijk omlaag dus de pomp produceert meer vermogen.

gevolg; COP gaat omhoog, deels omdat de retour temp wat zakt.

[Afbeelding]

Vandaag een nieuwe meting, veranderen van aanvoer temperatuur. Hier zie je dat de COP duidelijk minder wordt omdat de aanvoertemperatuur, maar ook de retour hoger ligt.
Dit is eigenlijk ook de belangrijkste reden dat op een laag vermogen draaien efficienter is, je verwarmingsysteem in huis hoeft minder warmte af te geven dus zowel de aanvoer als de retour temperatuur zullen lager liggen.

[Afbeelding]

(vermogensdata uit S0 puls meters en warmte productie uit Kamstrup)
Plaatje 7-2-2022:
Compressor op 19,5 Hz = COP van 4,0
Compressor op 25,0 Hz = COP van 4,9

Laaglast lijkt wel een slechtere COP te hebben dan iets hogere belasting @Dylantje2 @flippy ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 09-02-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:23:
[...]

het verschil zit hem grotendeel in de overstap naar R32 en de nieuwe compressor die daarbij hoort. die R32 compressor is niet zo gerafineerd als de oude uit de H serie die daardoor ook veel lager kan in vermogen.

verschil in verdamper is maar een super klein deel van de verhouding. die is gelijk getrokken over alle 3 de versies ipv 2 verschillende. de lamellen zitten ook wat verder uit elkaar maar wel weer iets dikker zodat ie minder snel dichtvriest en toevallig ook goedkoper is om te maken daardoor. uiteindelijk word het vermogen van de verdamper bepaald door de hoeveelheid lucht die erdoor gaat, niet het formaat.
H-serie 5 kW heeft een kleine compressor. Goedkoper. Daarom ook hogere toerentallen en meer geluid. F-serie 5 kW hebben ze in Duitsland wel eens opgevoerd naar 10 kW, dat zie ik niet zo snel gebeuren bij de H-serie. Maximum vermogen van H-serie kakt ook behoorlijk in soms (4200 Watt bij +45/+2).

Bij mijn F-serie haal ik een deltaT van 3°C op laaglast. En dat met een pomp die gemodificeerd is met diode in serie omdat pumpspeed 1 eigenlijk al te hoog is. Een lage deltaT lijkt me lastig (nauwkeurig) te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
@Ramon_1984

Er heeft idd water op gestaan. Verder had die hem niet aangesloten gehad. Zoals het nu lijkt is er niets mee aan de hand. Morgen sluit ik hem op het vat aan en dan zie ik als er eventueel een lek zou zitten. Maar zo ziet het er niet na uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Patrickbennink schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:59:

Alvast bedankt.
Zit standaard geen kabel bij, je kan gewoon een UTP-kabel of een andere 4-aderige kabel gebruiken.

Edit: bij de J-serie is geen kabel meegeleverd. Maar UTP-kabel zal voor jou ook prima werken, denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door dirkdeman op 09-02-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Nee...
Omdat het kan en de heks toch rond de 21+ wil hebben
Vorig jaar nergens aan gezeten ivm testen toen beloofd volgend jaar... en tsja een geheugen als een...

Reclame....
Tekort door technisch vermogen,.... Voor max 2 tot 3 weken per jaar zoals we als eens eerder over gediscussieerd hebben O-) O-)
Ik heb denk ik mijn WP nog niet ECHT op vol vermogen gezien.
Dus echt ALLES wat er in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:04:
[...]

Nee...
Omdat het kan en de heks toch rond de 21+ wil hebben
Vorig jaar nergens aan gezeten ivm testen toen beloofd volgend jaar... en tsja een geheugen als een...

Reclame....
Tekort door technisch vermogen,.... Voor max 2 tot 3 weken per jaar zoals we als eens eerder over gediscussieerd hebben O-) O-)
Ik heb denk ik mijn WP nog niet ECHT op vol vermogen gezien.
Dus echt ALLES wat er in zit...
Nou de afgelopen weken al heel wat keren ruim boven 1500 gezien bij jou. 30+ kWh dagen met cop 3 of 4 maakt toch aardig verschil. Dat vind ik het voordeel van laag pruttelen niet waard.
En je maximum power ga je zien bij -10(of-15) als software hem richting 100 Hz laat jagen.
Hang je de sensor toch even in ijs klontjes....

Ennuh de heks, dat zeg je toch niet over je duifje....

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 09-02-2022 20:17 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:50:
[...]

Plaatje 7-2-2022:
Compressor op 19,5 Hz = COP van 4,0
Compressor op 25,0 Hz = COP van 4,9

Laaglast lijkt wel een slechtere COP te hebben dan iets hogere belasting @Dylantje2 @flippy ;)
helaas, zo makkelijk kan je het niet zeggen. als het nu allemaal vaste snelheid is kan je makkelijk rekenen. echter zijn alle waardes die COP bepalen variabel zoals alle temperaturen, fansnelheid, relativeve vochtigheid, compressor en pompsnelheid om maar wat te noemen. aangezien de japanse kabouter zijn eigen plan trekt als het gaat om de verhouding tussen geluid en efficientie is het niet zo simpel te zeggen. daarom geeft niemand die variabele systemen maakt ook waardes om omdat er gewoon gewerkt word met tabellen en variabelen. zolang je niet direct controle over de unit hebt om dingen vast te zetten kan je helaas erg slecht zulke metingen doen. daarom ga ik ook als ik klaar ben met verbouwen eens in die unit graven en die kabouter eruit schoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 09:10
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:20:
[...]

helaas, zo makkelijk kan je het niet zeggen. als het nu allemaal vaste snelheid is kan je makkelijk rekenen. echter zijn alle waardes die COP bepalen variabel zoals alle temperaturen, fansnelheid, relativeve vochtigheid, compressor en pompsnelheid om maar wat te noemen. aangezien de japanse kabouter zijn eigen plan trekt als het gaat om de verhouding tussen geluid en efficientie is het niet zo simpel te zeggen. daarom geeft niemand die variabele systemen maakt ook waardes om omdat er gewoon gewerkt word met tabellen en variabelen. zolang je niet direct controle over de unit hebt om dingen vast te zetten kan je helaas erg slecht zulke metingen doen. daarom ga ik ook als ik klaar ben met verbouwen eens in die unit graven en die kabouter eruit schoppen.
Dit inderdaad. Zoals ik al aangaf lijkt de COP bij minimaal vermogen inderdaad marginaal lager vanwege een basis aan energieverbruik van bvb de pomp. Maar, dat geldt alleen als alle parameters verder gelijk blijven!
In dit eerste plaatje komt het verschil in vermogen doordat de flow omhoog gaat en de retourtemperatuur daalt. De aanvoertemperatuur stijgt dus niet!
Normaal is het zeker wel het geval dat je aanvoertemperatuur stijgt wanneer je je wp zo instelt dat deze op een hoger vermogen gaat draaien (plaatje 2) en dan zie je dat je COP daardoor wel daalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 17:46
Zo, heb vandaag de knoop doorgehakt en een 9kW exemplaar besteld voor in onze tweekapper uit 1969.
Levering naar verwachting ergens in de loop van mei dus heb nog even om voorbereidingen te treffen.

Heb de standleidingen van 35mm dikwandig staal direct achter de potentiële opstelplaats zitten. Wil van binnen door de gevel met meerlagenbuis, buiten RVS flex om vibraties op te vangen. Wil er later dik schuim overheen aanbrengen ter isolatie. Zijn er nog mooie producten voor geveldoorvoeren?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Emacee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:12:
Zo, heb vandaag de knoop doorgehakt en een 9kW exemplaar besteld voor in onze tweekapper uit 1969.
Levering naar verwachting ergens in de loop van mei dus heb nog even om voorbereidingen te treffen.

Heb de standleidingen van 35mm dikwandig staal direct achter de potentiële opstelplaats zitten. Wil van binnen door de gevel met meerlagenbuis, buiten RVS flex om vibraties op te vangen. Wil er later dik schuim overheen aanbrengen ter isolatie. Zijn er nog mooie producten voor geveldoorvoeren?
zorgen dat de meerlaags niet de muur raakt en volpurren met het purschuim wat niet zoveel uitzet. en niet vergeten om extra draden te trekken. dus ook voor cat5 (voor itnernet) en zorgen dat je minstens 1 cat5 kabel extra hebt. die kan je dan gebruiken als er later wat veranderd of draden beschadigd zijn door iets.

om de overgang mooi te maken kan je een muurdoorvoer gebruiken. heb je meteen je 90 graden naar beneden te pakken tegen inregenen en knikken van je EPDM slang.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 10-02-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Emacee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:12:

Van harte met je nieuwe hobby..:-)
Domotica? en grafan niet vergeten kun je beste mee afstellen.
Graaddagen script installeren en acountje aanmaken, evt invullen met je oude gasverbruik

Als je data geeft,, zet ik je in topic start erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:49

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:01:
[...]

Waarop verliest de J dan in jouw ogen?
Tuurlijk jammer dat niet zo ver terug kan moduleren maar met de wetenschap van een beter cop (volgens datablad) kun je dan in een kortere periode hetzelfde doel behalen toch? Je woning zo efficient mogelijk verwarmen 😋

Of zie ik nog iets over het hoofd? Ik ga mijn zeer trouwe H wisselen ivm nieuwe subsidie voor een J maar wil geen fout begaan 🙈

Nog andere net zo belangrijke vraag, iemand al ervaring met subsidie 2022 terugvraag? Vorige met factuur voor installatie van een bouw installatie bedrijf á€95 geregeld maar t staat er nu nog explicieter?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:18

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Tuurlijk jammer dat niet zo ver terug kan moduleren maar met de wetenschap van een beter cop (volgens datablad) kun je dan in een kortere periode hetzelfde doel behalen toch? Je woning zo efficient mogelijk verwarmen 😋

Of zie ik nog iets over het hoofd? Ik ga mijn zeer trouwe H wisselen ivm nieuwe subsidie voor een J maar wil geen fout begaan 🙈

Nog andere net zo belangrijke vraag, iemand al ervaring met subsidie 2022 terugvraag? Vorige met factuur voor installatie van een bouw installatie bedrijf á€95 geregeld maar t staat er nu nog explicieter?
Als het installatiebedrijf de juiste SBI code heeft bij de KvK is het na controle van het systeem legaal.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:07:
[...]

Als het installatiebedrijf de juiste SBI code heeft bij de KvK is het na controle van het systeem legaal.
Wat bedoel je met nacontrole van het systeem?

Legaal klinkt wel gelijk spannend, maar dat zal het bij mij zeker zijn 👍de vraag is wel of ik de subsidie krijg met zo een kleine factuur maar daar zeggen ze niks over in de voorwaarde, ik bedoel mag toch wel wat voorbereidend werk doen? 🤪

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

grote verschil in de prakijk is dat de H lager kan. als je veel onder de 25~30hz loopt kan je met de J pendelen krijgen. als je naar de verschillen kijkt is de J is overduidelijk ontworpen om productiekosten te besparen samen met de R32 stap. waar die beparingen allemaal in zitten en hoe zich dat gaat uiten moet nog blijken, hij is te kort op de markt om daar wat over te zeggen. men hoopt natuurlijk dat het goedkoper en beter is geworden maar ik heb nog niet goed genoeg naar de verschillende versies van een J kunnen kijken waar de besparingen fysiek in zitten. dat de compressor niet wil lopen op lage toerentallen wijst wel naar bepaalde ontwerpkeuzes. of dat komt door een simpeler/goedkopere VFD of een simpelere/goedkopere compressor weet ik nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 12-02-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:42:
[...]

grote verschil in de prakijk is dat de H lager kan. als je veel onder de 25~30hz loopt kan je met de J pendelen krijgen. als je naar de verschillen kijkt is de J is overduidelijk ontworpen om productiekosten te besparen samen met de R32 stap. waar die beparingen allemaal in zitten en hoe zich dat gaat uiten moet nog blijken, hij is te kort op de markt om daar wat over te zeggen. men hoopt natuurlijk dat het goedkoper en beter is geworden maar ik heb nog niet goed genoeg naar de verschillende versies van een J kunnen kijken waar de besparingen fysiek in zitten. dat de compressor niet wil lopen op lage toerentallen wijst wel naar bepaalde ontwerpkeuzes. of dat komt door een simpeler/goedkopere VFD of een simpelere/goedkopere compressor weet ik nog niet.
Ik ben van een 5Kw F naar een 9kw J serie gegaan en merk geen verschil in minimum vermogen. Beide 19Hz bij 400 watt verbruik pendelt niet meer of minder.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:56:
[...]

Ik ben van een 5Kw F naar een 9kw J serie gegaan en merk geen verschil in minimum vermogen. Beide 19Hz bij 400 watt verbruik pendelt niet meer of minder.
de vergelijking gaat hier op versus een H. die gaat tot onder de 200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:42:
[...]

Helder, maar deel je mijn mening dat bij groot genoeg volume voor afgifte dat pendelen kan worden voorkomen door in okt en mrt hem dan dus maar voor de helft van de huidige draai uren in te zetten? Nu “laad” hij in 11 uur per dag de vloer op, dan kan ik natuurlijk eenvoudig terug zetten naar 5(,5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:04:
[...]

Helder, maar deel je mijn mening dat bij groot genoeg volume voor afgifte dat pendelen kan worden voorkomen door in okt en mrt hem dan dus maar voor de helft van de huidige draai uren in te zetten? Nu “laad” hij in 11 uur per dag de vloer op, dan kan ik natuurlijk eenvoudig terug zetten naar 5(,5)
zolang je afgifte hebt kan je doen wat je wilt. echter is het wel efficienter om de temperaturen lager te houden en langer te laten lopen, net als dat je nu doet. onnodig heter stoken is ook weer zonde als je voor efficientie gaat. het is gewoon een balans tussen jouw gebruiksprofiel en je afgiftesysteem.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 12-02-2022 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:06:
[...]

zolang je afgifte hebt kan je doen wat je wilt. echter is het wel efficienter om de temperaturen lager te houden en langer te laten lopen, net als dat je nu doet. onnodig heter stoken is ook weer zonde als je voor efficientie gaat. het is gewoon een balans tussen jouw gebruiksprofiel en je afgiftesysteem.
En die balans gaan we vast wel vinden met de data 😋👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOGrpRIDFLwjpzwarRScG2ykvSc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xo1df9Q93Nn1uSfMHYBkYFTo.png?f=fotoalbum_large

Enige test puntje is of de isde streng is op t bedrag van factuur, want installatie is een rekbaar begrip en in mijn geval ging dat vorige keer prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:51
[...]

Artikel 4.5.9. Afwijzingsgronden
1.De minister beslist afwijzend op een aanvraag voor subsidie voor een investering voor de productie van duurzame energie, energiebesparende isolatiemaatregelen of de aansluiting op een warmtenet als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede, derde of vierde lid, indien:

a.ten aanzien van dezelfde investering dan wel een investering in een zelfde type energiebesparende isolatiemaatregel eerder subsidie is verstrekt;

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
ToineZ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:44:
Allen,

In Zevenaar is er 1 wijk die stadsverwarming (Ennatuurlijk) heeft en ook die wist niet te ontkomen aan de recente prijsverhoging. Na de positieve verhalen van AndreHJ en jullie uitgebreide input op dit forum ben ik begin deze maand op jacht gegaan naar de benodigde onderdelen. De Pana mono 7kW (RJTec) icm Pana 300L boilervat zijn afgelopen vrijdag aangesloten* en succesvol in bedrijf gesteld door de huisinstallateur van dit forum. Nu kijken hoe het bevalt en wat/of er getweaked moet worden. Geluid valt me tot nu toe erg mee, positie: naast het huis op grond geplaatst met 60cm big foots.

* + Engelman warmtemeter en kWh meters om wat (light) monitorwerk / validatie te kunnen doen.
Interessant, ik zit in Arnhem met dezelfde situatie en het wordt steeds rendabeler. Al wel vaker meegelezen met dit topic. Was het veel gedoe om de aansluiting van de SV af te laten sluiten (verzegelen of verwijderen?) Hoe bevalt het tot nu en welke businesscase ben je van uit gegaan?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

LinuZZ schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:28:
[...]

1.De minister beslist afwijzend op een aanvraag voor subsidie voor een investering voor de productie van duurzame energie, energiebesparende isolatiemaatregelen of de aansluiting op een warmtenet als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede, derde of vierde lid, indien:

a.ten aanzien van dezelfde investering dan wel een investering in een zelfde type energiebesparende isolatiemaatregel eerder subsidie is verstrekt;
Goedemorgen, dat is wel een opvallende!?

Ik dacht er al meerdere ook hier in dit forum dit hadden gedaan. Uiteraard na de periode van minimaal 1 jaar. Hoe je deze tekst tegenkwam? Zelf wel gevonden op google uiteraard maar er zelf ervaring mee?

Dacht er zelfs mensen waren die twee of meerdere sets tegelijk hebben aangevraagd met succes?

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 13-02-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ErikVers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Goedemorgen, dat is wel een opvallende!?

Ik dacht er al meerdere ook hier in dit forum dit hadden gedaan. Uiteraard na de periode van minimaal 1 jaar. Hoe je deze tekst tegenkwam? Zelf wel gevonden op google uiteraard maar er zelf ervaring mee?

Dacht er zelfs mensen waren die twee of meerdere sets tegelijk hebben aangevraagd met succes?
Tegelijk is iets anders dan later nog eentje.
Ze dienen natuurlijk niet als garantie periode om maar te blijven vervangen.
Dus als er eentje op zit te letten kun je zomaar pech hebben...

Mij kostte het wat moeite in ieder geval, en dankzij een bijgebouw waar hij zogenaamd draait is het gelukt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

reneeke1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Mij kostte het wat moeite in ieder geval, en dankzij een bijgebouw waar hij zogenaamd draait is het gelukt.
Ok maar ik wil bijvoorbeeld ook een tweede zonneboiler ernaast (naast die van 2021) zetten, dat zou dus niet kunnen als ik dit lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ErikVers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:49:
[...]

Ok maar ik wil bijvoorbeeld ook een tweede zonneboiler ernaast (naast die van 2021) zetten, dat zou dus niet kunnen als ik dit lees?
Met foto's waar ze daadwerkelijk naast elkaar staan kun je er nog wel leuk verhaal van maken, maar ik zou er toch rekening mee houden dat het tegen kan vallen.
Mijn twee pellets kachels werden zo vergoed zonder vragen, maar mijn twee wp werd toch lastiger...
En dat was nog in de makkelijke tijd 5 jaar geleden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 20:15
reneeke1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Huisgenoot en ander rekeningnummer? Uiteraard ook op de facturen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

t.oswald schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:54:
[...]

Goede tip of het effect heeft weet ik niet maar wie weet reageren er nog andere ervaringsdeskundigen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:45

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je ook een ander huisnummer hebt wel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:54:
[...]

Geld alleen voor eigenaren van woning helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

De vraag is eigenlijk; is het “dezelfde investering”? In mijn ogen niet want ik doe een nieuwe investering…

Voor isolatie zijn ze iets duidelijker: niet dezelfde maatregel daar spreken ze dus niet over investeren..

Maar ik ben niet heel vertrouwd met wetteksten dus kan ook verkeerde conclusie trekken, ga ze denk ik maar eens bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToineZ
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-06 22:42
Bob-B190 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:46:
[...]

Interessant, ik zit in Arnhem met dezelfde situatie en het wordt steeds rendabeler. Al wel vaker meegelezen met dit topic. Was het veel gedoe om de aansluiting van de SV af te laten sluiten (verzegelen of verwijderen?) Hoe bevalt het tot nu en welke businesscase ben je van uit gegaan?
Bij mij ging het als volgt:
  • Schriftelijk opzeggen (mail is ook schriftelijk)
  • factuur werd opgestuurd (423 Euro), deze wordt automatisch afgeschreven na 2 weken. Nu vond ik dat wat lang duren, dus heb per app een betaallink gevraagd en dezelfde dag nog betaald
  • Nu wachten op partij (Veolia) die de boel verder oppakt
Bevalt goed, niets minder dan SV. Nu nog wat tweaken , bv Ta ingesteld op 26/27 graden, en dat gaat tot nu toe goed.

Mijn gecalculeerde terugverdientijd: 2,7 jaar

Hierin meegenomen:
Pomp + RVS boilervat + groepenkast-uitbreiding + kabels/leidingen + installatiekosten + Engelman wamtemeter + 2 kwh meters + 6 extra zonnepanelen + omvormer + subsidie + afsluitkosten.

Niet meegenomen: mijn voorbereidende uren zodat de installateur met 1 dag klaar was.

Daarnaast ga ik er gemakshalve van uit dat het huidige SV-tarief, ook de komende 3 jaar zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:12:
[...]

De vraag is eigenlijk; is het “dezelfde investering”? In mijn ogen niet want ik doe een nieuwe investering…

Voor isolatie zijn ze iets duidelijker: niet dezelfde maatregel daar spreken ze dus niet over investeren..

Maar ik ben niet heel vertrouwd met wetteksten dus kan ook verkeerde conclusie trekken, ga ze denk ik maar eens bellen.
In 2017 subsidie ontvangen voor de 5Kw en in 2021 vervangen voor een 9Kw J serie met subsidie. Er stond in 2017 iets over van minimaal 1jaar in gebruik dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:59:
[...]

In 2017 subsidie ontvangen voor de 5Kw en in 2021 vervangen voor een 9Kw J serie met subsidie. Er stond in 2017 iets over van minimaal 1jaar in gebruik dus...
Dank voor je berichtje, en zo dacht ik het ook te doen, en zal dus ook zo zijn verwacht ik, maar de berichten van vandaag (iemand die meer moeite moest doen en een ander die een wettekst doorstuurde) ze zetten mij even op scherp dus doe morgen een extra check 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Beste medetweakers

Mijn vorig huis heb ik in oktober 2019 uitgerust met een WH-MDC05J3E5
Vorig jaar heeft zoonlief deze woning overgenomen alleen heeft die twee linkerhanden beter in ict zeg maar.
Helaas ging het vanmiddag met water bijvullen fout hij had het systeem niet uitgezet en kreeg na het vullen een h20 error.
Hij heeft het systeem handmatig ontlucht en geprobeerd via display te ontluchten helaas geeft de cv pomp niet thuis.
Ik vermoed dat de pomp het heeft begeven of is vastgelopen (vuil roest) zeg het maar.
Remote kan ik erin en zie verder niks spannends resetten helpt niet na de gebruikelijke interne cheks komt de fout meteen terug.
De oplossing van die pomp een hengst geven gaat hem niet lukken laat staan demonteren en schoonmaken.
Ik zit in Portugal anders deed ik het zelf.
Is er iemand in Leeuwarden of directe omgeving die daar naar zou kunnen kijken?
Hij gaat morgen zelf proberen om een installateur te vinden maar dat kan wel eens lastig worden op korte termijn denk ik

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

burnerchief schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:18:
Beste medetweakers

Mijn vorig huis heb ik in oktober 2019 uitgerust met een WH-MDC05J3E5
Vorig jaar heeft zoonlief deze woning overgenomen alleen heeft die twee linkerhanden beter in ict zeg maar.
Helaas ging het vanmiddag met water bijvullen fout hij had het systeem niet uitgezet en kreeg na het vullen een h20 error.
Hij heeft het systeem handmatig ontlucht en geprobeerd via display te ontluchten helaas geeft de cv pomp niet thuis.
Ik vermoed dat de pomp het heeft begeven of is vastgelopen (vuil roest) zeg het maar.
Remote kan ik erin en zie verder niks spannends resetten helpt niet na de gebruikelijke interne cheks komt de fout meteen terug.
De oplossing van die pomp een hengst geven gaat hem niet lukken laat staan demonteren en schoonmaken.
Ik zit in Portugal anders deed ik het zelf.
Is er iemand in Leeuwarden of directe omgeving die daar naar zou kunnen kijken?
Hij gaat morgen zelf proberen om een installateur te vinden maar dat kan wel eens lastig worden op korte termijn denk ik
fysiek stroom eraf en er weer op.

dan pomp controleren in menu en kijken of je flow ziet als je pomp handmatig aanzet. dat moet lokaal gebeuren. dat kan je niet via de cloud. uitsluten of het de pomp is of de flow sensor.

en een kind van 5 kan het filter schoonmaken. klepje zijkant open. beide kranen dicht. metalen clip los. filter eruit. schoonspoelen onder kraan en weer terug erin zetten. clip terugzetten en kranen weer open. klep dichtschroeven.

even open deur: heeft het systeem radiatoren en geen vuilfilter?

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 14-02-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Ja die stappen had hij al gedaan met hulp van mij spanning eraf en erop dat was dus niet de oplossing er was ook geen flow in het ontlucht menu ,het groene ledje ging ook gelijk weer uit.
Zover waren wij al hij is fysiek niet staat om aan dat ding te gaan sleutelen na drie uurtjes pielen van vullen ontluchten etc. was zijn rug al gaar voor de komende week
Het is een gemengd systeem van vv en radiatoren zonder extern vuilfilter ik heb na een half jaar gekeken naar het ingebouwde filter en dat was toen schoon.

[ Voor 22% gewijzigd door burnerchief op 14-02-2022 00:48 . Reden: Aanpas ]

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dan moet er iemand fysiek langs om de pomp open te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
@burnerchief Heeft hij het filter nu wel weer schoongemaakt? Dat kan hij natuurlijk altijd proberen nog.

En hoe moet zon pomp open gemaakt worden? Is dat makkelijk te doen ?

[ Voor 45% gewijzigd door Possible op 14-02-2022 08:07 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Die pomp uitelkaar is eigenlijk een appeltje eitje als je handig bent maar ja hij is a tecnisch en lichamelijk niet in staat om dat te doen hij heeft versleten rugwervels waar die aan geopereerd is zonder veel succes dus leven bij de dag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:51

thido

Tilburg

[...]

Het stukje onder punt a. gaat over een investering in een zelfde type energiebesparende maatregelen waarvoor eerder subsidie is verstrekt. Niet over een investering voor de productie van duurzame energie (o.a. warmtepomp). In de tekst erboven wordt het onderscheid gemaakt.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:23
Aanvulling op @thido Het eerste deel van de zin onder a. gaat erover dat je voor dezelfde warmtepomp geen twee keer subsidie aan kan vragen.
Wat natuurlijk heel logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
--

[ Voor 100% gewijzigd door Wolly op 14-02-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:51

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Wolly Daar valt hij wel onder, maar lid a maakt dan weer onderscheid tussen "dezelfde investering" en "een zelfde type energiebesparende isolatiemaatregel". Voor isolatie mag het dus maar 1x per type, maar voor de rest mag het zolang het een nieuwe investering is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

burnerchief schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:41:
Die pomp uitelkaar is eigenlijk een appeltje eitje als je handig bent maar ja hij is a tecnisch en lichamelijk niet in staat om dat te doen hij heeft versleten rugwervels waar die aan geopereerd is zonder veel succes dus leven bij de dag..
je hebt een PB/PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rimco schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:00:
@Wolly Daar valt hij wel onder, maar lid a maakt dan weer onderscheid tussen "dezelfde investering" en "een zelfde type energiebesparende isolatiemaatregel". Voor isolatie mag het dus maar 1x per type, maar voor de rest mag het zolang het een nieuwe investering is.
Je bent net te snel met reageren, ik postte het en zag het direct dus toen maar weggehaald :+
Pagina: 1 ... 42 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.