Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.674 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_uO9alm5pT44x9LN9oSsb4kNkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Up8oHERMnv0m1sOmcLihKA6o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm-bcm1otA0jLfIIeo1gOI2pf90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYdQpuH2wPTKkHcuD83h1DNL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaewjqnE-k44kUtlZYYaTk602gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijvQr7jwnNnqWpO2vAgtd5PY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXkYph6Mtbp6DIjxf8lSzLMBfHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gCOCc0qLMawaTpQKs5cU5yi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJrYPA3rR0btoNJUkPE1ppohPjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8nMQVpx3aocWLtnQlSxCp8m.jpg?f=fotoalbum_large

Het is geregeld pomp ff los en schoonmaken het draait weer

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-W4DqGlQU9WO5qXeAN-74UScfoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgyLALtCDgLUevLyatbxWH9T.jpg?f=fotoalbum_large

Aan het opwarmen

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-06 00:40
burnerchief schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:24:
[...]
Het is geregeld pomp ff los en schoonmaken het draait weer
Mooi opgelost!

En wat hing er aan de magneet? Zou het geen goed idee zijn om sowieso een extern magneetfilter te installeren? Of had dit te maken met vullen tegen de normale stromingsrichting door de aanvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

FransvWoerkom schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:23:
[...]

Mooi opgelost!

En wat hing er aan de magneet? Zou het geen goed idee zijn om sowieso een extern magneetfilter te installeren? Of had dit te maken met vullen tegen de normale stromingsrichting door de aanvoer?
er moet zoizo een filter geplaatst worden als je galvabuis hebt of radiatoren. mensen die volledig meerlaags zijn met kunstof verdeler en vloerverwarming kunnen het overslaan.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 14-02-2022 13:42 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:39

hnq

Ik ben bezig met voorbereidingen mbt de installatie van de bestelde 5j. In het kader daarvan een paar vraagjes:
  1. De warmtepomp komt zeer dicht bij de vv verdeler, aan de andere kant van de muur. Leidinglengte zal iets van 50cm zijn. Is dan diameter 32 (uponor) nog steeds aan te raden, of kan het net zo goed kleiner (en makkelijker)?
  2. Ik las ergens dat rvs flex tussen pana en uponor zinvol is om trillingen te dempen. Aan te raden?
  3. Prijzen van kunststof verdelers, zonder pomp, lopen nogal uiteen zie ik. Voor een 7groeps zie ik prijzen variërend van 250-750. Welk risico loop ik bij aanschaf van de goedkoopste?
De pana zal overigens uitsluitend voor de vvw gebruikt worden (50m2).

Bvd voor jullie deskundige reactie.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hnq schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:21:
Ik ben bezig met voorbereidingen mbt de installatie van de bestelde 5j. In het kader daarvan een paar vraagjes:
  1. De warmtepomp komt zeer dicht bij de vv verdeler, aan de andere kant van de muur. Leidinglengte zal iets van 50cm zijn. Is dan diameter 32 (uponor) nog steeds aan te raden, of kan het net zo goed kleiner (en makkelijker)?
  2. Ik las ergens dat rvs flex tussen pana en uponor zinvol is om trillingen te dempen. Aan te raden?
  3. Prijzen van kunststof verdelers, zonder pomp, lopen nogal uiteen zie ik. Voor een 7groeps zie ik prijzen variërend van 250-750. Welk risico loop ik bij aanschaf van de goedkoopste?

ja, gewoon 32 door de muur naar buiten.
buiten neem je een 1" (of 1 1/4 liefste) EPDM slang met rvs vlecht eromheen naar de panasonic om de slang doe je armaflex. GEEN RVS FLEXBUIS.
goedkope verdelers hebben heel vaak niet voldoende capaciteit qua liters. de kranen zijn te klein bijvoorbeeld. ik heb zelf een caleffi 671 genomen omdat die alles heeft en vrij idiot proof te installeren is. meningen over welke de beste is blijft vaak een persoonlijke mening. al zit de caleffi wel goed in elkaar qua kwaliteit en kan flink wat liters door een groep jassen. al betaal je daar wel weer voor natuurlijk. op het totaalplaatje is het wel de vraag of je het verschil in prijs het waard is om op te bezuinigen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 20:41
Nevermind

[ Voor 110% gewijzigd door Possible op 14-02-2022 19:29 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
flippy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:44:
[...]

buiten neem je een 1" (of 1 1/4 liefste) EPDM slang met rvs vlecht eromheen naar de panasonic om de slang doe je armaflex. GEEN RVS FLEXBUIS.
[....]
Heb je een linkje naar zo'n EPDM slang met rvs vlecht? Ben m'n lijstje aan het samenstellen, deze ontbreekt nog.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

--Erik-- schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:53:
[...]

Heb je een linkje naar zo'n EPDM slang met rvs vlecht? Ben m'n lijstje aan het samenstellen, deze ontbreekt nog.
er zijn meerdere opties.

als je online zoekt naar epdm 5/4 slang kom je wel een paar tokos tegen zoals deze: https://webshop.adl.nu/Fl...endraad-x-5/4-buitendraad

je kan ook net zo makkelijk een slang op maat laten maken als je weet wat je wilt:

https://easy-fitt.nl/slan...ateriaal_def=2&lengte=750

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 14-02-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
en een kind van 5 kan het filter schoonmaken. klepje zijkant open. beide kranen dicht. metalen clip los. filter eruit. schoonspoelen onder kraan en weer terug erin zetten. clip terugzetten en kranen weer open. klep dichtschroeven.

—> dit wil ik ook uitvoeren alleen nu wat is klep dichtschroeven op het einde? Er staat niet dat klep opengeschroefd moet worden initieel? Is dit gewoon de voorplaat vd binnenuit?

Kan iemand hieronder aanwijzen wat er precies af moet en wat ik eerst moet dichtdraaien? Sorry ben hier onzeker in Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tmKa6vsALUZ16C-U0sadr4I3BU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWLJaUS0u6fZPpp1qqQT4u1s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:36
--Erik-- schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:53:
[...]

https://www.heima24.de/in...eizung-laenge-300-mm.html

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Babsan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:30:
en een kind van 5 kan het filter schoonmaken. klepje zijkant open. beide kranen dicht. metalen clip los. filter eruit. schoonspoelen onder kraan en weer terug erin zetten. clip terugzetten en kranen weer open. klep dichtschroeven.

—> dit wil ik ook uitvoeren alleen nu wat is klep dichtschroeven op het einde? Er staat niet dat klep opengeschroefd moet worden initieel? Is dit gewoon de voorplaat vd binnenuit?

Kan iemand hieronder aanwijzen wat er precies af moet en wat ik eerst moet dichtdraaien? Sorry ben hier onzeker in [Afbeelding]
jij hebt de split. dus je hebt een kap ipv een klepje die je met schroeven vastmaakt.

de grijze kranen dicht. de metalen clip die schuin staat eraf schuiven. onderkant omlaag trekken en je hebt de filter al in je hand. onder de kraan afspoelen en goed letten op de o-ring en dat je het weer netjes erin steekt allemaal.

clipje niet vergeten voor je de kranen weer opendraait. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qJfeYtzV7lYiPTKkfbDSPvIrPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dWNsQUjxe9utKuVWWYPraeGu.jpg?f=user_large

en dan andersom weer in elkaar.

dop met filter kan best vast zitten. (trekt vacuum)

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
Dank beiden!! Verder qua onderhoud zou ik graag de buitenunit doen. Heb er climaleon kap omheen. Met die bescherming zou ik dan jaarlijks buitenunit nog moeten reinigen? Of kan het ook minder vaak zonder rendement te verliezen? Wat doen jullie allemaal aan onderhoud stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Babsan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:57:
Dank beiden!! Verder qua onderhoud zou ik graag de buitenunit doen. Heb er climaleon kap omheen. Met die bescherming zou ik dan jaarlijks buitenunit nog moeten reinigen? Of kan het ook minder vaak zonder rendement te verliezen? Wat doen jullie allemaal aan onderhoud stappen?
hier heb je alle stappen:

1: tuinslang over de condensor met een rustige zachte straal.
2: tuinslang en doek over de unit zodat hij weer fris en fruitig bijstaat voor een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hoe kun je de lamellen in de pana buitenunit goed diep schoonmaken? Heb ook een airco binnenunit met vuil diep tussen die lamellen. Is er een speciaal soort kam/vork/.. voor?

[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 14-02-2022 20:15 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
redbullwaning schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:51:
op met filter kan best vast zitten. (trekt vacuum)
@Babsan als hij zo vacuum zit dat je hem niet los krijgt, dan draai je 1 kraan eventjes een paar mm open en dan wordt hij er door de druk bijna vanzelf uitgeperst. Wel opletten dat het geen waterballet wordt. ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
sjimmie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:23:
[...]

@Babsan als hij zo vacuum zit dat je hem niet los krijgt, dan draai je 1 kraan eventjes een paar mm open en dan wordt hij er door de druk bijna vanzelf uitgeperst. Wel opletten dat het geen waterballet wordt. ;)
Neem aan dat de pana wel van het stroom gaat voor je hieraan begint ? :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Possible schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:42:
[...]

Neem aan dat de pana wel van het stroom gaat voor je hieraan begint ? :P
Ja maar ik neem ook aan dat je minstens anderhalve BAR druk op je watersysteem hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
sjimmie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:46:
[...]

Ja maar ik neem ook aan dat je minstens anderhalve BAR druk op je watersysteem hebt staan.
jazeker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Dan is het gewoon die druk die hem eruit perst. (niet de druk van de pomp want die heeft daar niks mee te maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

LinuZZ schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:28:
[...]

Artikel 4.5.9. Afwijzingsgronden
1.De minister beslist afwijzend op een aanvraag voor subsidie voor een investering voor de productie van duurzame energie, energiebesparende isolatiemaatregelen of de aansluiting op een warmtenet als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede, derde of vierde lid, indien:

a.ten aanzien van dezelfde investering dan wel een investering in een zelfde type energiebesparende isolatiemaatregel eerder subsidie is verstrekt;
Zoals beloofd zou ik jullie informeren wat de mannen en vrouwen van het ISDE zelf ervan zeggen, en dat komt neer op mijn eerste aanname en wat hier ook vaker al voorbij kwam: Je mag meerdere warmtepompen neerzetten (tegelijk of na elkaar) en subsidie voor aanvragen als je wilt, uiteraard met de bijbehorende voorwaarden.
En voor subsidie op isolatie kan dat maar 1x per maatregel type.

Dus ik ga een paar investeringen doen iets met paar x Hewalex warmtepompje en zonneboilerset en Panasonic type J enz :-) _/-\o_

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

hnq schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:21:

-26 is geen enkel probleem ook niet over langere lengtes
-flex maakt stuk makkelijker om te beginnen, maar ligt ook beetje aan de bocht die je moet maken
-zelf hele goede ervaring met heima24.de deze leverancier en zijn prijzen ook voor leidingen en dergelijke trouwens en alle koppelingen, ideaal de zelf te klemmen aansluitingen.
-prijzen en kwaliteit is lastig zo in te schatten zonder voorbeeld? Zelf een RVS omdat ik niet onder dauwpunt ga. Maar kunststof zag ik zo snel (vreemd genoeg) niet bij Heima

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

flippy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:44:
[...]
goedkope verdelers hebben heel vaak niet voldoende capaciteit qua liters. de kranen zijn te klein bijvoorbeeld. ik heb zelf een caleffi 671 genomen omdat die alles heeft en vrij idiot proof te installeren is. meningen over welke de beste is blijft vaak een persoonlijke mening.
ErikVers schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:25:
[...]

-26 is geen enkel probleem ook niet over langere lengtes
-flex maakt stuk makkelijker om te beginnen, maar ligt ook beetje aan de bocht die je moet maken
-zelf hele goede ervaring met heima24.de deze leverancier en zijn prijzen ook voor leidingen en dergelijke trouwens en alle koppelingen, ideaal de zelf te klemmen aansluitingen.
-prijzen en kwaliteit is lastig zo in te schatten zonder voorbeeld? Zelf een RVS omdat ik niet onder dauwpunt ga. Maar kunststof zag ik zo snel (vreemd genoeg) niet bij Heima
Beiden dank. Met 25/26 denk ik wel 'de bocht wel te kunnen halen'. En dan dus rechtstreeks op de pana.
De specs van verdelers zijn niet altijd helder. Bij de flowmeters zie ik wel verschillen. Bv van 0-2,5 l/m of 1-5 l/m. Moet ik daar naar kijken?
Een goedkope verdeler is bijv. deze Ik wil overigens best wat meer betalen als dat kwalitatief uitmaakt, vooral voor een zo compact mogelijke verdeler. De ruimte is nl beperkt, wat maakt dat ik ook het liefst zo weinig mogelijk verlopen zou willen gebruiken.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:07
hnq schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:52:
[...]

[...]

Beiden dank. Met 25/26 denk ik wel 'de bocht wel te kunnen halen'. En dan dus rechtstreeks op de pana.
De specs van verdelers zijn niet altijd helder. Bij de flowmeters zie ik wel verschillen. Bv van 0-2,5 l/m of 1-5 l/m. Moet ik daar naar kijken?
Een goedkope verdeler is bijv. deze Ik wil overigens best wat meer betalen als dat kwalitatief uitmaakt, vooral voor een zo compact mogelijke verdeler. De ruimte is nl beperkt, wat maakt dat ik ook het liefst zo weinig mogelijk verlopen zou willen gebruiken.
Als je totaal maar iets van 75cm tussen de verdeler en de Panasonic hebt zitten kun je toch gewoon een 1 inch RVS slang pakken vanaf de verdeler naar de warmtepomp en dan bij de warmtepomp een verloop van 1 inch naar 5/4 inch?

Ik heb hier zelf nu zoiets er tussen zitten: https://www.heima24.de/ro...hbar-von-500-1000-mm.html

@flippy wat is het bezwaar tegen een RVS slang zoals bovenstaande?

[ Voor 10% gewijzigd door Heronimo op 15-02-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Heronimo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:59:
[...]

Als je totaal maar iets van 75cm tussen de verdeler en de Panasonic hebt zitten kun je toch gewoon een 1 inch RVS slang pakken vanaf de verdeler naar de warmtepomp en dan bij de warmtepomp een verloop van 1 inch naar 5/4 inch?
Ha, ja dat zou ook de meest simpele zijn, ware het niet dat ik begrepen heb dat rvs door de muur heen 'not done' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Heronimo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:59:
[...]

Ik heb hier zelf nu zoiets er tussen zitten: https://www.heima24.de/ro...hbar-von-500-1000-mm.html

@flippy wat is het bezwaar tegen een RVS slang zoals bovenstaande?
zoals al vaker gezegt: die dingen scheuren, lekken en geven alsnog veel trillingen door. nog afgezien dat je niet happy word als je dat ding moet vervangen over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:07
hnq schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Ha, ja dat zou ook de meest simpele zijn, ware het niet dat ik begrepen heb dat rvs door de muur heen 'not done' is.
Waarom zou dat not done zijn als hij strak in de buisisolatie zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Heronimo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:37:
[...]

Waarom zou dat not done zijn als hij strak in de buisisolatie zit?
Ehm, check de reactie van @flippy
Wat ik overigens steeds begrepen heb is dat rvs alleen de omvlechting is om, bij voorkeur epdm. Maar nu lees ik op rvsslangen.nl tot mijn verrassing:
---
EPDM slangen zijn niet diffusiedicht en laten aanzienlijk meer zuurstof door dan Oxystop of OxyBan slangen. Hierdoor wordt het gebruik van EPDM slangen in gesloten CV-, verwarming- of GKW-systemen normaal gesproken afgeraden. De kostenbesparing van de goedkopere EPDM slang weegt niet op tegen de problemen die de zuurstofdoorlaatbaarheid van EPDM slangen op relatief korte termijn al kan veroorzaken. Zelfs wanneer ontluchters en/of ontgassers in het systeem geplaatst zijn, is het verstandig volgens de DIN4726 norm zuurstofdichte materialen toe te passen.
---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de diffusiefactor ligt erg aan de temperatuur van het water. en die is te laag om echt een deuk in de zuurstofcijfers te maken voor de 1 meter slang die je totaal hebt. ook is 98% van je systeem al kunstof als je vloerverwarming hebt. er is niet veel voor zuurstof om te doen in je systeem. het koper in de warmtepomp krijgt toch zijn oxidatielaagje in de eerste weken ongeacht wat je doet en die beschermd het onderliggende koper.

de langere levensduur en aanzienlijk betere geluid/trillingsdemping zijn doorgaans zwaardere factoren.

ze verkopen tegenwoordig wel slangen met hard plastic erin maar die hebben weer van die "gesmeed door engeltjes onder blauw maanlicht" fittingen nodig en natuurlijk pokkeduur zijn en alleen die fittingen van die toko passen erop. kan zijn dat ze inmiddels zijn bijgedraaid maar ik betwijfel het.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 16-02-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 21:55
flippy schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:18:
[...]

zorgen dat de meerlaags niet de muur raakt en volpurren met het purschuim wat niet zoveel uitzet. en niet vergeten om extra draden te trekken. dus ook voor cat5 (voor itnernet) en zorgen dat je minstens 1 cat5 kabel extra hebt. die kan je dan gebruiken als er later wat veranderd of draden beschadigd zijn door iets.

om de overgang mooi te maken kan je een muurdoorvoer gebruiken. heb je meteen je 90 graden naar beneden te pakken tegen inregenen en knikken van je EPDM slang.
Dank voor de tip, ga er een airco muurplaat voor gebruiken om het een beetje toonbaar te houden. Kan daar doorheen dan 2x 32mm meerlagenbuis en een slagvast pvc-pijp door de muur halen. De slagvaste pvc pijp kan ik dan vullen met een aantal thermostaat/utp-kabels. Na trekken kabels druk ik 'm vol met wol zodat er geen tocht doorheen kan komen.
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:18:
[...]

Van harte met je nieuwe hobby..:-)
Domotica? en grafan niet vergeten kun je beste mee afstellen.
Graaddagen script installeren en acountje aanmaken, evt invullen met je oude gasverbruik

Als je data geeft,, zet ik je in topic start erbij...
Ben voornemens om een Heishamon te gaan gebruiken, wil een script laten draaien voor mindergas.nl en wil de boel ook koppelen aan Home Assistant. Eerst maar even zorgen dat het ook zonder al dit leuks goed en betrouwbaar werkt, daar begint het mee :9

Ter voorbereiding heb ik een schema gemaakt van wat ik van plan ben te gaan doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONBC5bZM-fPKj24fG0Copsyh51Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y9wgBy2IsBeQBaruYEbbCD47.png?f=user_large

Zie ik hier dingen over het hoofd? Een deel van de (convector-)radiatoren is voorzien van booster, (nog) niet allemaal. Hopelijk voorkom ik daarmee de noodzaak voor een buffervat. Als blijkt dat er een buffervat nodig is, kan ik een klein buffervat (50L) kwijt op zolder, naast de beoogde plek voor de boiler. Ook maak ik nu nog gebruik van tado voor zoneregeling. Mijn voornemen is om de zoneregeling los te laten zodra de warmtepomp staat. Hooguit voor een kleine nachtverlaging in bepaalde ruimten. Wil t.z.t. experimenteren met WAR vs thermostaatregeling, genoeg te hobby'en in de toekomst :+

De boiler moet op de plek van de CV-ketel komen, die wil ik nog 1 seizoen laten hangen voordat ik definitief afscheid neem van gas. De 3-weg klep blijft dus nog eventjes niet aangesloten zodat deze altijd op verwarmen staat. Gezien de beperkte ruimte op zolder ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met relatief kleine boilers (120L) en welke warmtewisselaar-oppervlakte er minimaal nodig is. Als ik het vergelijk met de DJG en TWL boilers lijkt de verhouding capaciteit/warmtewisselaar wel aardig overeen te komen.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Emacee schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:40:
[...]

Dank voor de tip, ga er een airco muurplaat voor gebruiken om het een beetje toonbaar te houden. Kan daar doorheen dan 2x 32mm meerlagenbuis en een slagvast pvc-pijp door de muur halen. De slagvaste pvc pijp kan ik dan vullen met een aantal thermostaat/utp-kabels. Na trekken kabels druk ik 'm vol met wol zodat er geen tocht doorheen kan komen.

[...]

Ben voornemens om een Heishamon te gaan gebruiken, wil een script laten draaien voor mindergas.nl en wil de boel ook koppelen aan Home Assistant. Eerst maar even zorgen dat het ook zonder al dit leuks goed en betrouwbaar werkt, daar begint het mee :9

Ter voorbereiding heb ik een schema gemaakt van wat ik van plan ben te gaan doen:

[Afbeelding]

Zie ik hier dingen over het hoofd? Een deel van de (convector-)radiatoren is voorzien van booster, (nog) niet allemaal. Hopelijk voorkom ik daarmee de noodzaak voor een buffervat. Als blijkt dat er een buffervat nodig is, kan ik een klein buffervat (50L) kwijt op zolder, naast de beoogde plek voor de boiler. Ook maak ik nu nog gebruik van tado voor zoneregeling. Mijn voornemen is om de zoneregeling los te laten zodra de warmtepomp staat. Hooguit voor een kleine nachtverlaging in bepaalde ruimten. Wil t.z.t. experimenteren met WAR vs thermostaatregeling, genoeg te hobby'en in de toekomst :+

De boiler moet op de plek van de CV-ketel komen, die wil ik nog 1 seizoen laten hangen voordat ik definitief afscheid neem van gas. De 3-weg klep blijft dus nog eventjes niet aangesloten zodat deze altijd op verwarmen staat. Gezien de beperkte ruimte op zolder ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met relatief kleine boilers (120L) en welke warmtewisselaar-oppervlakte er minimaal nodig is. Als ik het vergelijk met de DJG en TWL boilers lijkt de verhouding capaciteit/warmtewisselaar wel aardig overeen te komen.
toon volledige bericht
ziet eruit als een strak plan. die boiler is alleen wel aan de kleine kant. ik zou liever een grotere zien zodat je minder heet hoeft te stoken. oppervlakte van de wisselaar is ook relatief klein.

ik zou wel die zoneregeling zoveel mogelijk loslaten en alleen gebruiken waar nodig en je op zijn minst referentieruimte (de woonkamer) altijd open laten.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 16-02-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
[...]

[...]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Domoticz rules :-)
Scripts staan in TS.
Ik zou er voor zorgen alle radiatoren links recht onder boven aansluiten
Elke radiator een voetventiel een kraan geen thermostaat kraan, war rules dus geen enkele ander setting testen [ zijn er die anders over denken, maar is echt luxe war draaien ]
Ik zou geen blowers op je radiator zetten. maar zorgen voor meer volume/afgifte.
Een 3weg klep naar sww... Ik zou een aparte wpboiler hangen

En zorg ook voor draadwerk voor sensoren die je op je leidingen maakt.
Zodat je grafana kunt inregelen..
Als je HA hebt, maar anders een goede linux box voor je domotica systeem, die gaat werken als je hobby gaat lopen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Alle thermostaat kranen beneden eruit en vol open
Alle thermostaat kranen beneden eruit en vol open zetten op thermostatische regeling en WAR.

[...]

[Afbeelding]

toon volledige bericht

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee in de technische verschillen tussen de normale monoblocs en de T-cap varianten? Los van de specs?

Pro's en cons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 21:55
flippy schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:46:
[...]

ziet eruit als een strak plan. die boiler is alleen wel aan de kleine kant. ik zou liever een grotere zien zodat je minder heet hoeft te stoken. oppervlakte van de wisselaar is ook relatief klein.

ik zou wel die zoneregeling zoveel mogelijk loslaten en alleen gebruiken waar nodig en je op zijn minst referentieruimte (de woonkamer) altijd open laten.
Ben het met je eens dat de boiler relatief klein is, helaas past er geen grotere op zolder. Alleen de douche hoeft van de boiler, in de keuken staat er een Quooker en verder tappen we geen warm-water.

Wordt afweging dit te proberen, in parallel te zetten (zou dat werken?) met nog eentje, of toch bruikbaar leefoppervlak opofferen in een andere kamer voor een grotere boiler ;)
Heeft iemand eens gemeten wat de flow is in SWW stand? Kan daar in de handleiding niets over vinden.

Zoneregeling wil ik ook los gaan laten, voordeel van de tado is dat die per knop aangeeft of er warmtevraag is. Kan via Home Assistant de fans per radiator sturen zonder extra thermostaat-pcb'tjes of sensoren knutselen. Zo blijft het clean en bruikbaar (WAF!). Wellicht dat om alleen die reden de tado mag blijven met een schema wat altijd op dezelfde temperatuur staat en zonder sturing van de warmtepomp.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gench
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-05 00:46
Hoe lang denk je dat het duurt om deze installatie uit te voeren voor een installateur?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm8BGtr-Dh7HYGiUrQRjw-RYg8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kvukgNDK38hf5s98LC1BrhhL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gench schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:19:
Hoe lang denk je dat het duurt om deze installatie uit te voeren voor een installateur?[Afbeelding]
Dat is geheel afhankelijk van de plaatselijke situatie. Zo niet te beoordelen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gench
We hebben de gaten in de kokers en stroomaansluitingen klaar. De klus houdt in het maken van kabel- en waterverbindingen tussen de units (monobloc warmtepomp, warmwatertank, buffervat en circulatiepomp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gench schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:34:
We hebben de gaten in de kokers en stroomaansluitingen klaar. De klus houdt in het maken van kabel- en waterverbindingen tussen de units (monobloc warmtepomp, warmwatertank, buffervat en circulatiepomp).
Geen installateur die op afstand hier een serieus antwoord op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gench
Ik verwacht geen 100% precies antwoord, maar zoiets als: "Het aansluiten van die eenheden duurt in het beste geval X uur, maar Y,W,Z kan ervoor zorgen dat het langer duurt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:46
Gench schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:04:
Ik verwacht geen 100% precies antwoord, maar zoiets als: "Het aansluiten van die eenheden duurt in het beste geval X uur, maar Y,W,Z kan ervoor zorgen dat het langer duurt"
prima, staat de monoblock al.op zn plek? ik zou dit in het allerpositiefste scenario in 4 uur kunnen, met veel.pech 2 dagen (dus 16uur). tegen 50-60 euro per uur weet je dan de range (en niemand rekent een halve dag, dus voor een installateur ben je gewoon minimaal paar honderd EUR verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fr33z schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:08:
[...]

prima, staat de monoblock al.op zn plek? ik zou dit in het allerpositiefste scenario in 4 uur kunnen, met veel.pech 2 dagen (dus 16uur). tegen 50-60 euro per uur weet je dan de range (en niemand rekent een halve dag, dus voor een installateur ben je gewoon minimaal paar honderd EUR verder)
Voor een paar honderd euro zal het moeilijk zijn om een deskundig en ervaren iemand te vinden in deze tijd.

• Fr33z
Carboy54 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:44:
[...]

Voor een paar honderd euro zal het moeilijk zijn om een deskundig en ervaren iemand te vinden in deze tijd.
zeker, je hebt gelijk. ik denk dat je hier een loodgieter wil vragen die op uurbasis werkt. stel da je dan voor 60 eur/uur kan werkren, dan denk ik min 600 en max 1100 ofzo.

maar als de moeilijke dingen al gedaa. zijn, waarom.niet zelf doen?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fr33z schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:40:
[...]

zeker, je hebt gelijk. ik denk dat je hier een loodgieter wil vragen die op uurbasis werkt. stel da je dan voor 60 eur/uur kan werkren, dan denk ik min 600 en max 1100 ofzo.

Een "loodgieter" voldoet meestal niet aan de eis van de ISDE subsidieregeling. Daar is het in het verleden maar al te vaak mis gegaan met slechte reputatie tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 13:25
Carboy54 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:45:
[...]

Een "loodgieter" voldoet meestal niet aan de eis van de ISDE subsidieregeling. Daar is het in het verleden maar al te vaak mis gegaan met slechte reputatie tot gevolg.
Een loodgieter valt wel onder de sbi 43.2. Uit mijn hoofd is de sbi van een loodgieter 43.22.1

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:18:
Iemand enig idee in de technische verschillen tussen de normale monoblocs en de T-cap varianten? Los van de specs?

Pro's en cons?
Om mezelf te quoten. Heb geprobeerd toch de specs maar eens naast elkaar te zetten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7a8iDdYKTPIoHNhds0Y_EUaaxY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W6mdv7P7orjdttTkSUk8Ws0Q.png?f=user_large

Kon geen 3fase non T-Cap vinden, maar weet niet hoeveel dat in de performance uitmaakt.

Voor zover ik kan zien heeft de T-Cap vooral hogere COP, en hoger vermogen bij lagere temperaturen. Prijsverschil is wel rond de 1000, maar denk dat dit geen vreemde investering is.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2022 11:11 ]

• Fr33z
SkullboyNL schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Een loodgieter valt wel onder de sbi 43.2. Uit mijn hoofd is de sbi van een loodgieter 43.22.1
Zeker, kijk maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tqguiz0PHmoSLxDvaaLiciiz-3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ikmGXagNhN9nZn1JPcSU4cDo.png?f=fotoalbum_large

Dus een loodgieter zou gewoon moeten voldoen, in de regels voor de ISDE staat immers dat het een "bouwinstallatiebedrijf" moet zijn en dat zijn dus alle toko's in SBI 43.2.*

@Carboy54 dat zou dus wel gewoon moeten gelden, loodgieters mogen dit soort dingen gewoon doen volgens de ISDE-regeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 17-02-2022 12:12 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fr33z schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Zeker, kijk maar:

[Afbeelding]

Dus een loodgieter zou gewoon moeten voldoen, in de regels voor de ISDE staat immers dat het een "bouwinstallatiebedrijf" moet zijn en dat zijn dus alle toko's in SBI 43.2.*

@Carboy54 dat zou dus wel gewoon moeten gelden, loodgieters mogen dit soort dingen gewoon doen volgens de ISDE-regeling.
Je hebt twee soorten loodgieters. De eerste is goed in dakbedekking en riool renovatie. De tweede groep zou goed kunnen zijn in installaties. Dit zegt genoeg en blijkt die sbi code eis dus een wassen neus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Carboy54 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:22:
[...]

Je hebt twee soorten loodgieters. De eerste is goed in dakbedekking en riool renovatie. De tweede groep zou goed kunnen zijn in installaties. Dit zegt genoeg en blijkt die sbi code eis dus een wassen neus.
natuurlijk, die SBI codes zijn volstrekte onzin om te bepalen of een installatie netjes is gedaan. Dat is ook de reden om.je er niet te veel van aan te trekken en gewoon binnen de lijntjes te kleuren (wat makkelijk gaat, want die zijn ruim).

het was tot voor kort niet een eis en nu wel, mar nu bljkt die eis dus ook niet zo heel.zinnig. Tsja, ik trek daar wel conclusies uit over de (on)kunde van de wetgever :+

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Wolly schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Ja de weersomstandigheden zijn niet optimaal maar ik heb wel het gevoel dat dit de omstandigheden zijn die het meest voorkomen in de winters tegenwoordig.

En de plaatsing is op het dak, op 30cm van de borstwering.

[Afbeelding]
Random plaatje van eenzelfde borstwering, 60cm hoog.

[Afbeelding]
Zijaanzicht. Op 150cm van de uitlaat af heb ik een setje zonnepanelen liggen die op een hoogte van 30cm liggen en dan schuin omhoog.

[Afbeelding]
Bovenaanzicht, de panasonic staat in een hoek van het dak met 30cm tussenruimte tussen borstwering en apparaat.

De pana staat ook nog op bigfoot rubbers en tegels dus ik denk dat hij al gauw 40cm boven de borstwering uitkomt. Verder zijn er geen obstakels en kan hij vrij lucht happen en blazen.
toon volledige bericht
En, hoe bevalt de schans?

Heb hier een beetje dezelfde situatie: enige beetje plek is op een ongebruikt balkon, met een vergelijkbare dichte borstwering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Om mezelf te quoten. Heb geprobeerd toch de specs maar eens naast elkaar te zetten...

[Afbeelding]

Kon geen 3fase non T-Cap vinden, maar weet niet hoeveel dat in de performance uitmaakt.

Voor zover ik kan zien heeft de T-Cap vooral hogere COP, en hoger vermogen bij lagere temperaturen. Prijsverschil is wel rond de 1000, maar denk dat dit geen vreemde investering is.
klopt. al moet je wel rekening houden met meer geluid en hoger minimumvermogen. voor die 1000+ euro kan je ook veel stroom kopen...

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-02-2022 15:41 ]

• Gench
Fr33z schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Dank u. Ik denk ook dat het niet langer dan 2 dagen moet duren voor iemand met ervaring. Ik zou het graag doen, maar ik heb geen ervaring. Zou u kunnen helpen? :) Ik ben ok met 60 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Met een verbruik van 0,241 m3/graaddag afgelopen jaar (totaal 2021 was 834m3) en de CV die eigenlijk nooit boven de 40 graden stookt voor verwarming denk ik dat ik ook wel aan de monoblock kan. :D

Ik wist alleen niet zo goed waar ik dat ding kwijt kan, maar ook daar is door verbouwing nu verandering in gekomen. Ik heb aan de voorkant van m'n huis een plekje, maar ik vraag mij af hoe het zit met de geluidsproductie.

Is het inderdaad zo dat het meeste geluid aan de voorkant eruit komt? Of maakt het niet zoveel uit en is het rondom? En moet dat ding op een (eigen) fundering of kan hij gewoon op de bestaande bestrating?

Verder qua installatie, ik kan daar via de fundering gelijk in de kruipruimte komen waar ik zo op de verdeler van de vloerverwarming kan aansluiten. Moet er een expansievat tussen de installatie?

Mijn vloerverwarming is niet volledig efficiënt aangelegd, groepen zijn vrij lang en het is net geen 10 cm hoh helaas. Kan ik daar nog veel nadeel van ondervinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beekforel schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:32:
Met een verbruik van 0,241 m3/graaddag afgelopen jaar (totaal 2021 was 834m3) en de CV die eigenlijk nooit boven de 40 graden stookt voor verwarming denk ik dat ik ook wel aan de monoblock kan. :D

Ik wist alleen niet zo goed waar ik dat ding kwijt kan, maar ook daar is door verbouwing nu verandering in gekomen. Ik heb aan de voorkant van m'n huis een plekje, maar ik vraag mij af hoe het zit met de geluidsproductie.

Is het inderdaad zo dat het meeste geluid aan de voorkant eruit komt? Of maakt het niet zoveel uit en is het rondom? En moet dat ding op een (eigen) fundering of kan hij gewoon op de bestaande bestrating?

Verder qua installatie, ik kan daar via de fundering gelijk in de kruipruimte komen waar ik zo op de verdeler van de vloerverwarming kan aansluiten. Moet er een expansievat tussen de installatie?

Mijn vloerverwarming is niet volledig efficiënt aangelegd, groepen zijn vrij lang en het is net geen 10 cm hoh helaas. Kan ik daar nog veel nadeel van ondervinden?
Nee, het geluid straalt rondom, maar wordt dan door je huis gereflecteerd. Als daar de straat is, zit je goed.

Een expansievat heb je niet nodig, dat zit al in de warmtepomp. Of bedoel je een buffervat tussen warmtepomp en verdeler? Dat hangt van je verwarming af. Heb je alleen die vloerverwarming, of ook radiatoren?

Voor extra lange vloerverwarmingslussen moet er extra hard gepompt worden. Daar is de Pana goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@FransvWoerkom ik woon op een kruispunt, geen overburen. Wel buren, maar daar zit een straat tussen.
Dan durf ik het wel aan qua geluid.

Ik heb alleen vloerverwarming, dus dan is een expansievat niet nodig. En ik hoop het ook zonder buffervat te kunnen doen (die kan ik op de begane grond niet kwijt).

Binnenkort maar zo'n ding bestellen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beekforel schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:33:
@FransvWoerkom ik woon op een kruispunt, geen overburen. Wel buren, maar daar zit een straat tussen.
Dan durf ik het wel aan qua geluid.

Ik heb alleen vloerverwarming, dus dan is een expansievat niet nodig. En ik hoop het ook zonder buffervat te kunnen doen (die kan ik op de begane grond niet kwijt).

Binnenkort maar zo'n ding bestellen dan.
En aan je gasverbruik te zien, heb je aan de 5kW genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 12:33
ik kom aan in zuid duitsland, krijg een melding "fout vergrendeling ventilatormotor" F15

Unit staat op t dak(hoop ik), ik kan van hier de unit niet meer starten. Wat zou er mis kunnen zijn? Eunice teveel voor de pana 5kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 19:18
Cees-JanH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 01:16:
ik kom aan in zuid duitsland, krijg een melding "fout vergrendeling ventilatormotor" F15

Unit staat op t dak(hoop ik), ik kan van hier de unit niet meer starten. Wat zou er mis kunnen zijn? Eunice teveel voor de pana 5kw?
Een reset moet de error verwijderen. Mqtt commando SetReset met waarde 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:01
Cees-JanH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 01:16:

Precies dit kwam gisteren langs in het algemene L/W WP topic:
Possible in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Lees die vraag maar (en de reacties daarop).

Het zou dus kunnen dat je teveel windbelasting gehad hebt op je fan (en de unit niet volgens voorschriften gemonteerd is).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 07:36:
[...]

Een reset moet de error verwijderen. Mqtt commando SetReset met waarde 1
_/-\o_ _/-\o_

MMM
Is er een lijstje met mqtt commandos op je git te vinden
Evt met een wiki :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik heb alleen de pana service clou, daar zit ook de optie 'fout herstellen ' in, daar lijkt de unit op te reageren, echter daarna met herstart gaat ie niet aan en zegt meteen weer F15.

Zou het hiermee moeten lukken?

Het kan natuurlijk zo zijn dat een zonnepaneel van de buren er dwars doorheen is gewaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Cees-JanH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:37:
Ik heb alleen de pana service clou, daar zit ook de optie 'fout herstellen ' in, daar lijkt de unit op te reageren, echter daarna met herstart gaat ie niet aan en zegt meteen weer F15.

Zou het hiermee moeten lukken?

Het kan natuurlijk zo zijn dat een zonnepaneel van de buren er dwars doorheen is gewaaid.
Op de pana cloud geef je exact de zelfde commando. Ook dan gaat hij resetten.
Als je na de reset de melding behoudt dan vrees ik dat er inderdaad iets meer aan de hand is :-( Kan je niet je buren vragen een foto op te sturen? Misschien een tak er tussen gewaaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:06:
[...]

_/-\o_ _/-\o_

MMM
Is er een lijstje met mqtt commandos op je git te vinden
Evt met een wiki :-)
https://github.com/IgorYb...-Topics.md#command-topics

Maar SetReset staat er niet bij omdat we eigenlijk vinden dat je een error niet remote moet resetten willen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Het is een bedrijfspand, dak is ca 11 meter hoog, zo heb ik 'm neergezetAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAsfq9m_pbqXTijd23kwysTFRXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0SBYvenog6k3fpuJC43IQ61.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Fysieke inspectie plus de error flow F15 in de service manual volgen. Als na een reset de error blijft is dat het enige wat over blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Waar zou ik snel onderdelen kunnen bestellen? @koevlaas2 of @flippy ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Cees-JanH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:50:
Het is een bedrijfspand, dak is ca 11 meter hoog, zo heb ik 'm neergezet[Afbeelding]
Gekeken hoe je damwand ligt?
En daar een druk verdeling voor gemaakt?
Uberhaupt voldoende rubbers eronder liggen?
Of als hij op beton/isolatie staat brede drukverdelers onder de balken liggen?

Houtenbalken? Soort? rotten heel snel in de de vochtige grindlaag.

Hardop afvragend zou het echt wat uitmaken hoe de pomp in de wind staat qua rendement?

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 19-02-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Cees-JanH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:53:
Waar zou ik snel onderdelen kunnen bestellen? @koevlaas2 of @flippy ?
Je moet eerst op locatie testen of het de motor is of de aansturing.

Afhankrlijk wat er stuk is kan je het nog repareren. Motor valt wel mee, printplaat word je niet happy ivm prijs. Al is die soms met soldeerwerk te fixen.

Is deze warmtepomp voor het advieskantoor of de brouwerij? ik had daarnaast een garagebox voor een paar jaar... ;)

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 19-02-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:49:
[...]

https://github.com/IgorYb...-Topics.md#command-topics

Maar SetReset staat er niet bij omdat we eigenlijk vinden dat je een error niet remote moet resetten willen ;-)
Thanks al even niet meer op de site geweest :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:34
Patrickbennink schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:59:
@reneeke1970 nog een vraagje voor jou

Ik had nog even gebeld. Er zit nu geen kabel bij. Kan ik zelf een 4 polige kabel er tussen maken? Of moet ik deze nog apart gaan bestellen ?

Alvast bedankt.
En hoe ist intussen afgelopen?

En even vraagje omdat we twijfelde aan de nieuw staat, zaten doppen nog op de water aansluitingen?
En stukje piepschuim bij je temp sensor geplakt ter bescherming?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Hoi allen, dank voor de reacties, de unit staat op kunsstofbalken met rvs bouten op rubber plakjes, het dak is aan de bovenzijde met 40 cm isolatie, hij staat er al vanaf 2017 en heeft al wat storm gehad.

@flippy Je hebt pb. Is inderdaad bovengenoemde locatie. Wellicht een idee om een windscherm of deflector op de balken te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
Ik wilde een afwijzer maken om de uitstroom meer boven de planten te krijgen.
Daarnaast kon ik daarmee zorgen dat de kou wat minder in mijn tuin blijft hangen.

Nu kon ik goedkoop pvc slang kopen van over een halve meter diameter. (Greydec flexibele slang ongeisoleerd).
Met 4 stukjes RVS draad aan het rek gebonden en de slang strak de bocht om gebracht.
Werkt prima en je kunt er zelfs het geluid mee richten ;)
Merk geen verschil in vermogen COP of ventilator snelheid.
Slang is glad van binnen.

Nu moest ik het wel per 10m kopen 8)7
Dus als er iemand geïnteresseerd is, regio leiden.
Metertje is meestal genoeg, dus kan eventueel paar Tweakers blij maken.
Ligt mij in de weg. :+

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:44:
[...]

Misschien moeten meer mensen zich in gaan schrijven bij de kvk in de juiste BSI 43.2xx 😋

Als je €60 + kan schrijven lijkt me dit best interessant…. En nog genoeg toekomstige projecten voor zonneboilers-warmtepomp-pv?

Tips van de installateurs in dit forum waar je te gaan gaat lopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
ErikVers schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Misschien moeten meer mensen zich in gaan schrijven bij de kvk in de juiste BSI 43.2xx 😋

Als je €60 + kan schrijven lijkt me dit best interessant…. En nog genoeg toekomstige projecten voor zonneboilers-warmtepomp-pv?

Tips van de installateurs in dit forum waar je te gaan gaat lopen?
toevallig ben ik zo iemand ;) en ja, je kunt er wel beetje mee verdienen maar het schiet niet echt op en geeft ook veel gedoe O-) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVMarion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-04 17:11
Fr33z schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:27:
[...]

toevallig ben ik zo iemand ;) en ja, je kunt er wel beetje mee verdienen maar het schiet niet echt op en geeft ook veel gedoe O-) :z
Heb me ook ingeschreven met de intentie zelf de installatie af te ronden en desnoods mede lotgenoten te helpen met een "installatie" factuur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-06 21:18
RVMarion schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Heb me ook ingeschreven met de intentie zelf de installatie af te ronden en desnoods mede lotgenoten te helpen met een "installatie" factuur. ;)
Maar, je mag toch officieel geen factuur sturen van je eigen onderneming naar jezelf als privépersoon? Een ZZP'er en de persoon die daar achter zit is volgens mij dezelfde rechtspersoon. Als je een BV hebt is dat anders, dan is dat een andere rechtspersoon. Zie hier https://www.mijntipsenadv...raude-NLTABWAR_EU20120201

Ik ben het er overigens mee eens dat je als fanatieke doe het zelver, al zou je zélf beroepsmatig installateur zijn, met deze specifieke regel behoorlijk wordt tegengehouden in het aanvragen van de subsidie. Voor mij is dit ook de grootste horde in het project dat ik dit jaar wil uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Toch lijkt me dit juist een gat in de markt. Als dienstverlening "in bedrijf stellen" een paar honderd euro vragen om een installatie na te lopen, zónder dat je in allerlei k*thoekjes hoeft te kruipen om dingen aan te sluiten ;) Soort keuringsdienst waarbij niet goed = geld kwijt + advies voor de volgende ronde.

Het ontbreken ervan zegt misschien ook iets over de enorme marges die nu worden gedraaid op volledige installatie. Of dat het clubje DHZ-ers dat dit kan gewoon veel kleiner is dan dit forum doet vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Laro schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Maar, je mag toch officieel geen factuur sturen van je eigen onderneming naar jezelf als privépersoon? Een ZZP'er en de persoon die daar achter zit is volgens mij dezelfde rechtspersoon. Als je een BV hebt is dat anders, dan is dat een andere rechtspersoon. Zie hier https://www.mijntipsenadv...raude-NLTABWAR_EU20120201

Ik ben het er overigens mee eens dat je als fanatieke doe het zelver, al zou je zélf beroepsmatig installateur zijn, met deze specifieke regel behoorlijk wordt tegengehouden in het aanvragen van de subsidie. Voor mij is dit ook de grootste horde in het project dat ik dit jaar wil uitvoeren.
Nuttige bijdrage, maar gaat het in die casus niet om het btw verhaal? Of mag je per definitie niet aan jezelf factureren? Interessant!

Ivm kor trouwens (momenteel) niet met btw te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-06 23:46
Sinds deze middag is hier de Nefit CV vervangen door een warmtepomp, de WH-MXC12J9E8 T-CAP *O*
Gaat 2100 m3 gas vervangen, met deze gasprijzen wel zo lekker 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zwartoog schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:31:
Toch lijkt me dit juist een gat in de markt. Als dienstverlening "in bedrijf stellen" een paar honderd euro vragen om een installatie na te lopen, zónder dat je in allerlei k*thoekjes hoeft te kruipen om dingen aan te sluiten ;) Soort keuringsdienst waarbij niet goed = geld kwijt + advies voor de volgende ronde.

Het ontbreken ervan zegt misschien ook iets over de enorme marges die nu worden gedraaid op volledige installatie. Of dat het clubje DHZ-ers dat dit kan gewoon veel kleiner is dan dit forum doet vermoeden.
Even voor de volledigheid er staat in de voorwaarde dat de instalatie gedaan moet worden door een bouwinstallatiebedrijf. het gaat dus niet alleen om inbedrijfstellen. dus je zal minimaal de stroom en de aanvoer en retour moeten aansluiten denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Aangezien het nogal waait gaat @flippy het dak niet op, logisch.

Hoe kan ik nu via de cloud de waterpomp en het back up element aanzetten zonder dat de compressor en fan gaan draaien?

Is dit "verwarming forceren ' in het tabblad gebruiker, onderin? Zo te zie draait de waterpomp nu wel, kan ik ook het elektrische element zien?

[ Voor 28% gewijzigd door Cees-JanH op 21-02-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Cees-JanH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:42:
Aangezien het nogal waait gaat @flippy het dak niet op, logisch.

Hoe kan ik nu via de cloud de waterpomp en het back up element aanzetten zonder dat de compressor en fan gaan draaien?

Is dit "verwarming forceren ' in het tabblad gebruiker, onderin? Zo te zie draait de waterpomp nu wel, kan ik ook het elektrische element zien?
Er is geen vorst voorspeld, en als de spanning op de wp staat, beschermt hij toch zichzelf? Ook als hij uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ja, er zit ook vorstbescherming in, bio cv fluid. Het is er nog 19 graden maar wil niet dat t veel kouder wordt daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

twain4me schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:07:
[...]

Even voor de volledigheid er staat in de voorwaarde dat de instalatie gedaan moet worden door een bouwinstallatiebedrijf. het gaat dus niet alleen om inbedrijfstellen. dus je zal minimaal de stroom en de aanvoer en retour moeten aansluiten denk ik :+
Als het vakkundig is gedaan kan ik het dus niet verbeteren en keur ik het goed. Het gaat erom dat subsidie wordt uitgekeerd aan goed aangelegde installaties om het even welke handen het hebben uitgevoerd. Er zijn bouw installatie bedrijven die prutswerk afleveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Carboy54 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Het gaat erom dat subsidie wordt uitgekeerd aan goed aangelegde installaties om het even welke handen het hebben uitgevoerd.
Dat zou je wel denken, maar zo zijn de regels niet. voorheen stond er dat de instalatie vakkundig moest zijn aangelegd dat kon dus een ingelezen tweaker zelf zijn of een vakkundig iemand, formeel dus geen debiel met toevallig de juiste inschrijving. Ze hebben het heel bewust veranderd. het zou mij niet verbazen als het door techniek nederland (of hoe heet die boevenbende tegenwoordig) is ingefluisterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Dat zou je wel denken, maar zo zijn de regels niet. voorheen stond er dat de instalatie vakkundig moest zijn aangelegd dat kon dus een ingelezen tweaker zelf zijn of een vakkundig iemand, formeel dus geen debiel met toevallig de juiste inschrijving. Ze hebben het heel bewust veranderd. het zou mij niet verbazen als het door techniek nederland (of hoe heet die boevenbende tegenwoordig) is ingefluisterd.
Ze proberen gewoon Nederlandse bedrijven aan het werk te krijgen en zo de btw etc terug te krijgen.
Alle doe het zelf vakmensen die naar Duitsland rijden geven geen euro aan de staat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Ze proberen gewoon Nederlandse bedrijven aan het werk te krijgen en zo de btw etc terug te krijgen.
Alle doe het zelf vakmensen die naar Duitsland rijden geven geen euro aan de staat....
Uiteraard, ook de reden dat er alleen subsidie op glas en isolatie zit als je het laat plaatsen. Heeft echt niets te maken met de kwaliteit. Voor de subsidie mag dan een stucadoor (bouwnijverheid) het glas plaatsen, geen enkel probleem. :+

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 21-02-2022 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:39:
[...]

Uiteraard, ook de reden dat er alleen subsidie op glas en isolatie zit als je het laat plaatsen. Heeft echt niets te maken met de kwaliteit. Voor de subsidie mag dan een stucadoor (bouwnijverheid) het glas plaatsen, geen enkel probleem. :+
Precies, zonder subsidie gebeurt er niks. Met subsidie krijgen ze btw en omzet belasting en extra brandstof accijns en weet ik veel, oftewel sigaar uit eigen doos kado geven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Helemaal juist dus pomp in NL kopen en installeren deels, helemaal of in bedrijf stellen in NL. Hierdoor ontvangt de NL staat de BTW en niet Duitsland die het nu wel per 1 januari 2022 moet aangeven in NL gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Carboy54 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Helemaal juist dus pomp in NL kopen en installeren deels, helemaal of in bedrijf stellen in NL. Hierdoor ontvangt de NL staat de BTW en niet Duitsland die het nu wel per 1 januari 2022 moet aangeven in NL gelukkig.
Gelukkig zijn de nl prijzen niet meer zo veel hoger dan in Duitsland. Paar jaar geleden was verschil groter. Of Frankrijk...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

reneeke1970 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:59:
[...]

Gelukkig zijn de nl prijzen niet meer zo veel hoger dan in Duitsland. Paar jaar geleden was verschil groter. Of Frankrijk...
Daarom kan ik ze na scherp onderhandelen met Panasonic tegen een concurrerende prijs aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

twain4me schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Dit mag dus niet meer :+
JoKo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Wat betreft btw: Je kunt toch nog steeds in DE kopen icm subsidie?

Factuur installatie gaven ze in 2021 telefonisch ook aan, en nu staat dit ook online inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
_Piwi_ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:00:
Sinds deze middag is hier de Nefit CV vervangen door een warmtepomp, de WH-MXC12J9E8 T-CAP *O*
Gaat 2100 m3 gas vervangen, met deze gasprijzen wel zo lekker 8)
Van Harte met je nieuwe hobby..:-)
Grafana installeren en een domotica systeem zou ik zeggen:-)

Als je gegevens aanlevert zet ik je in de TS erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

MMM die paar tweakers die het zelf doen is zoiets al de mug pieste in zee...

Je kunt je afvragen als er mensen zijn die doorlussen omdat het kan, die geen faseverdeling snappen, de netten overbelast raken door pv en autos en wp en wpb..
Enz enz enz

Je zou je af kunnen vragen waarom je in NL een eigen cv op mag hangen en DE er toetstemming nodig is van een schoorsteenveger..Omdat het voorschrift is...

Mss wel een stukje mooi liberaal beleid van die lachende president di heel veel vergeet.

Ik ben blij dat ik het zelf kon doen, maar wees eerlijk dit moet toch eigenlijk een erkend iemand doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:59:
[...]

Ik vind €500,- nog best veel.
Voor dat geld sluit ik hem ook aan.

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 21-02-2022 19:58 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Is ook zo, maar paar jaar geleden was het 1500 tot 2000 verschil.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Totdat er problemen optreden met de pomp. Garantie van pompen geleverd buiten Nederland levert vaak een teleurstelling op.

Pagina: 1 ... 43 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.