Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.740 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Carboy54 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Als het vakkundig is gedaan kan ik het dus niet verbeteren en keur ik het goed. Het gaat erom dat subsidie wordt uitgekeerd aan goed aangelegde installaties om het even welke handen het hebben uitgevoerd. Er zijn bouw installatie bedrijven die prutswerk afleveren!
Blij om te lezen dat er vakmensen zijn die dit gat zien en invullen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:08:
[...]

Totdat er problemen optreden met de pomp. Garantie van pompen geleverd buiten Nederland levert vaak een teleurstelling op.
Garantie afhandeling in Nederland is ook vaak een drama. Ik ga er niet vanuit maar de indruk die ik kreeg in het contact met Immotech en de behulpzaamheid bij de afhaling heb ik daar wel vertrouwen in.
Mijn warmtepomp boiler komt van Esanico uit België en daar ging een garantie afhandeling ook naar wens. We zijn tenslotte toch een Europa ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-06 20:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:21:
[...]

Garantie afhandeling in Nederland is ook vaak een drama. Ik ga er niet vanuit maar de indruk die ik kreeg in het contact met Immotech en de behulpzaamheid bij de afhaling heb ik daar wel vertrouwen in.
Mijn warmtepomp boiler komt van Esanico uit België en daar ging een garantie afhandeling ook naar wens. We zijn tenslotte toch een Europa ;)
Immotech komt niet naar NL om jouw problemen op te lossen. Zolang het een onderdeeltje of schade is ok maar verder kan je hem in je aanhanger naar Duitsland brengen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Carboy54 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:28:
[...]

Immotech komt niet naar NL om jouw problemen op te lossen. Zolang het een onderdeeltje of schade is ok maar verder kan je hem in je aanhanger naar Duitsland brengen.
als het zo erg is dat er flink aan gewerkt moet worden (zelfs onder garantie) zal men toch kiezen voor snelheid dan garantie. ding afkoppelen en op de aanhangert naar duitsland (of ergens anders in nerderland!) en paar weken wachten of laat je iemand komen die dat ding ter plekke kan fixen voor een paar honderd euro binnen enkele dagen/uren?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:28:
[...]

Hoe zou het dan via een NL webshop gaan?
Ik weet het niet maar volgens mij werkt dat hetzelfde toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Hoe zou het dan via een NL webshop gaan?
Ik weet het niet maar volgens mij werkt dat hetzelfde toch?
Als die shop pompen verkoopt van Panasonic Nederland dan wordt hun technische dienst ingeschakeld.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:51:
[...]

Als die shop pompen verkoopt van Panasonic Nederland dan wordt hun technische dienst ingeschakeld.
Ah oké, dan maar hopen dat ze gewoon hun ding doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 20:46
Carboy54 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:51:
[...]

Ik ben blij dat we een verkoper hebben in Nederland. _/-\o_
Maar verkopen door bangmakerij vind ik geen goed uitgangspunt.

Garantie hebben mensen ook gewoon bij aankopen in Duitsland.
Er is geen geen verschil tussen Panasonic Nederland en Duitsland.

Er is alleen maar Panasonic Europa met als hoofdkantoor Panasonic Nederland

panasonic Europe Ltd.

Panasonic is actief in meer dan 35 landen in Europa en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam, Nederland. Bedrijfsactiviteiten zoals marketing en sales zijn gevestigd in Wiesbaden, Duitsland.

In Europa en het Gemenebest heeft Panasonic meer dan 11.000 werknemers in zowel sales, marketing, productie, design en lifestyle-ontwikkeling als in R&D centra en supportondernemingen. De eerste Europese bedrijfsactiviteiten dateren van 1962, toen Panasonic zijn eerste verkoopkantoor in Hamburg vestigde.

De marketing en sales voor de Nederlandse markt worden verzorgd vanuit de vestiging in
's-Hertogenbosch. Panasonic Netherlands, een branch van Panasonic Marketing Europe GmbH in Wiesbaden, is een multi-market organisatie met een klantvriendelijke bedrijfscultuur en gekwalificeerde medewerkers.

[ Voor 11% gewijzigd door Dewim1 op 21-02-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dewim1 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:24:
[...]

panasonic Europe Ltd.

Panasonic is actief in meer dan 35 landen in Europa en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam, Nederland. Bedrijfsactiviteiten zoals marketing en sales zijn gevestigd in Wiesbaden, Duitsland.

In Europa en het Gemenebest heeft Panasonic meer dan 11.000 werknemers in zowel sales, marketing, productie, design en lifestyle-ontwikkeling als in R&D centra en supportondernemingen. De eerste Europese bedrijfsactiviteiten dateren van 1962, toen Panasonic zijn eerste verkoopkantoor in Hamburg vestigde.

De marketing en sales voor de Nederlandse markt worden verzorgd vanuit de vestiging in
's-Hertogenbosch. Panasonic Netherlands, een branch van Panasonic Marketing Europe GmbH in Wiesbaden, is een multi-market organisatie met een klantvriendelijke bedrijfscultuur en gekwalificeerde medewerkers.
Vaak worden pompen uit het buitenland overal vandaan gehaald. Ze zijn allemaal geproduceerd bij Panasonic dat wel. Helaas heb ik in de afgelopen vijf jaar andere ervaringen opgedaan. Heeft niets te maken met bangmakerij zoals jij het noemt. Je bent afhankelijk van de inspanningen van de leverancier als eerste aanspreekpunt en dat gaat op afstand niet altijd zoals je dat verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Laatst online: 06-06 20:46
Carboy54 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:46:
[...]

Vaak worden pompen uit het buitenland overal vandaan gehaald. Ze zijn allemaal geproduceerd bij Panasonic dat wel. Helaas heb ik in de afgelopen vijf jaar andere ervaringen opgedaan. Heeft niets te maken met bangmakerij zoals jij het noemt. Je bent afhankelijk van de inspanningen van de leverancier als eerste aanspreekpunt en dat gaat op afstand niet altijd zoals je dat verwacht.
Je bent natuurlijk altijd afhankelijk van de (web)winkel waar je hem koopt want dat is wettelijk je eerste aanspreekpunt. Maar daarna kan elke winkel de fabrieks garantie laten afhandelen door de fabrikant.

In het geval van Panasonic is dit een Europese service organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-06 16:58

ErikVers

e-Duurzaam

Ff een vraag weer richt het topic onderwerp:

Als ik wil gaan koelen deze zomer, dan sluit ik nu handmatig de stroming die richting de badkamer gaat af (ivm condens en comfort) dit kan ik natuurlijk automatiseren met een 2-weg klep icm home assistant, maar stel dat ik het huis verkoop niet heel handig..

Is hier ook een originele manier voor? Aansluiting op de standaardprintplaat?

N.b.
Huidige opstelling is uiteraard zonder buffervat en met 1zone (maar sta altijd open voor verbeteringen)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 19:09
ErikVers schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:38:

Als ik wil gaan koelen deze zomer, dan sluit ik nu handmatig de stroming die richting de badkamer gaat af (ivm condens en comfort) dit kan ik natuurlijk automatiseren met een 2-weg klep icm home assistant, maar stel dat ik het huis verkoop niet heel handig..

Mijn Mitsubishi heeft een uitgang "koelen aan". Daar heb ik een klep op aangesloten die de toevoer naar de badkamers dicht zet. Werkt perfect. Heeft Panasonic niet zoiets?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

N.b.
Huidige opstelling is uiteraard zonder buffervat en met 1zone (maar sta altijd open voor verbeteringen)
Doe ik het juist door een 2 weg klep aan te sluiten op de standaard printplaat? Als ik zo lees hier de pana al standaard op voorbereid? 2weg sluit bij cool mode

Zie twee printscreenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGLTo2UdeUtdU3RbxrhcINpHbKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nhp7DNSDJlt81T2GprdruywI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_MyF-sS8lVymHIfoVmSjcmfZNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e26J4a3OYRiSNcEBD72xHTWN.jpg?f=user_large

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 19:18
ErikVers schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:35:
[...]

Doe ik het juist door een 2 weg klep aan te sluiten op de standaard printplaat? Als ik zo lees hier de pana al standaard op voorbereid? 2weg sluit bij cool mode
Daar is precies deze aansluiting voor bedoeld ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-06 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moet je wel alles naast je warmtepomp hebben zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
MikeyMan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:55:
Moet je wel alles naast je warmtepomp hebben zitten :)
Hoezo? Het is een 230v stuurkabel.. die kan zelfs aan de andere kant van je wijk nog prima werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-06 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thehog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:57:
[...]

Hoezo? Het is een 230v stuurkabel.. die kan zelfs aan de andere kant van je wijk nog prima werken :)
Ok, laat ik het anders formuleren.

Je moet wel een kabel van je WP naar je verdelers hebben lopen :P

Of knutselen met wat Zwave ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
MikeyMan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Ok, laat ik het anders formuleren.

Je moet wel een kabel van je WP naar je verdelers hebben lopen :P

Of knutselen met wat Zwave ofzo.
Ja dat is uiteraard zo. Naar de klep voor z'n badkamer. En knutselen met zwave is nou net weer niet verkoop-proof :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
ErikVers schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:35:
[...]

Zie twee printscreen[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind dit het sterkste bewijsmateriaal. Uit de Design Manual 2018, blz 61:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIN1f-Qeb5Bs0icp4jWR3X5bv5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XTBxYn4yUqSLE6O7VRVyWDh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dewim1 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:24:
[...]

panasonic Europe Ltd.

Om even de puntjes op de i te zetten: Panasonic verleent 2 jaar garantie op de warmtepomp geheel en 5 jaar op de compressor. Mijn NL leverancier breidt dit zelf uit tot 5 jaar op het gehele apparaat. Schade door ontwerpfouten is hierbij uiteraard uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FransvWoerkom schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:56:
[...]

Ik vind dit het sterkste bewijsmateriaal. Uit de Design Manual 2018, blz 61:

[Afbeelding]
Ik mis in deze manual wel de belastbaarheid (in mA) van die uitgang. Normaliter vergelijk je dat dan met de klep(pen) die je aan wil sluiten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Andrehj schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Ik mis in deze manual wel de belastbaarheid (in mA) van die uitgang. Normaliter vergelijk je dat dan met de klep(pen) die je aan wil sluiten.
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je die gaat belasten en zijn het vooral stuursignalen (dus bv genoeg om een relais aan te sturen).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
sjimmie schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:55:
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je die gaat belasten en zijn het vooral stuursignalen (dus bv genoeg om een relais aan te sturen).
De belasting door kleppen is over het algemeen maar laag (paar mA). Bij mijn Mitsubishi is de belastbaarheid van die uitgang ruim genoeg om er een aantal kleppen direct aan te hangen. Maar dat wil je uiteraard wel even verifiëren voordat je er van alles aan hangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

alle 220v uitgangen van de panasonics hebben gewoon een relais (een goede van omron) erop zitten en kunnen dus makkelijk een paar honderd watt schakelen. er zitten ook overal PTC zekeringen op de uitgangen. dus ga je te ver schakelt die gewoon de uitgang af en reset die vanzelf. als je dat merkt (dan ben je volgens mij wel 500+ watt verder). dus je kan niks slopen in die zin.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 22-02-2022 18:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Ja dat is uiteraard zo. Naar de klep voor z'n badkamer. En knutselen met zwave is nou net weer niet verkoop-proof :)
En gelukkig hebben jullie mij hier als mede tweakers een paar jaar geleden de tip gegeven wat extra kabels te trekken naar de wp dus gaat helemaal goed komen 😋👍✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
Naast de voedingskabel, is dit (ook prijstechnisch) misschien een interessante tip voor de Stuur- cq signaal kabels;
https://www.thomann.de/nl...ghflex_18_x_15mm_grey.htm

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 07:39

martijn v o

Certified by Enphase.

N.b.
Kan vanaf de print uit de machine, maar dat is wel 230V.\

Kan ook semi-automatisch: trafo 24 Volt op een slim stopcontact en dan vanaf de trafo een 24V normaly open afsluiter op de groep naar de badkamer. Je kunt ook een schakelaar maken die je dan twee maal per jaar moet bedienen.

Kan ook mechanisch. Je zet op de groep een koelstop. eenmalig installeren en daarna hoef je er nooit meer naar om te kijken.

Het is wel on-tweakers waardig er zit geen draadje aan en kost geen stroom, maar werkt als een tierelier.
https://www.albrand.nl/pr...iment/toebehoren/koelstop

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 10:39
Hallo,

Wij zijn bezig met een offerte voor het plaatsen van een WH-MDC09J3E5.
Zijn er ook Panasonic handleidingen beschikbaar over het wel / niet gebruiken van een buffervat in een installatie?

Wanneer is een buffervat aan te raden, en wanneer niet?

Volgens onze adviseur is een buffervat noodzakelijk voor de performance van de warmtepomp en zelfs een must.

@flippy Uiteraard wel zo slim ja :)
We hebben in het hele huis al vloerverwarming.
Beneden 10 groepen met een totale lengte van ruim 950 m. Boven hebben we ook vloerverwarming, 6 groepen met een lengte van ruim 400 m.

Komende vrijdag komt de adviseur bij ons thuis, en dan moet ik kunnen beargumenteren dat een buffervat overbodig is. Het argument: "Ik ken iemand op Tweakers, die zegt dat het niet nodig is", is misschien wat zwak onderbouwd van mijn kant ... ;)

Is er iemand in de omgeving van Apeldoorn met dezelfde warmtepomp, waar we kunnen kijken? We zijn benieuwd naar het geluid in de praktijk.

[ Voor 45% gewijzigd door harmpie1147 op 22-02-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

harmpie1147 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:04:Volgens onze adviseur is een buffervat noodzakelijk voor de performance van de warmtepomp en zelfs een must.
een buffervat is alleen nodig als je afgifte erg klein is en weinig water bevat. maar dan praat je over <4 radiatoren of minder dan 30m2 aan vloerverwarming en verder niks eraan. dus een normale CV installatie met radiatoren in elke kamer of vloerverwarming is nagenoeg altijd voldoende om zonder vat uit te kunnen.

al is het natuurlijk wel handig om aan te geven hoe je systeem eruit ziet als je zon vraag stelt.... O-)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 22-02-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
harmpie1147 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:04:
Hallo,

Zijn er ook Panasonic handleidingen beschikbaar over het wel / niet gebruiken van een buffervat in een installatie?

Volgens onze adviseur is een buffervat noodzakelijk voor de performance van de warmtepomp en zelfs een must.
Yep in ts staat een linkje naar manuals...
En heel simpel staat er dat het zonder buffervat kan.

Alleen er sommige die aangeven dat het niet kan.
Het kan en het werkt zie hier bij velen.
Maar zorg wel voor een FLOW in je systeem dus geen thermostaatkranen die open en dicht lopen
Dike aanvoer ene retour
EN zoveel mogelijk inhoud [ is een buffer] in je systeem dus geen jaga [achtige ]
Min mogelijk knieën maar bochten enz enz
FLOW is nodig voor een rustig systeem

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Beneden 10 groepen met een totale lengte van ruim 950 m. Boven hebben we ook vloerverwarming, 6 groepen met een lengte van ruim 400 m.

Komende vrijdag komt de adviseur bij ons thuis, en dan moet ik kunnen beargumenteren dat een buffervat overbodig is. Het argument: "Ik ken iemand op Tweakers, die zegt dat het niet nodig is", is misschien wat zwak onderbouwd van mijn kant ... ;)

Is er iemand in de omgeving van Apeldoorn met dezelfde warmtepomp, waar we kunnen kijken? We zijn benieuwd naar het geluid in de praktijk.
als die adviseur (of is het een verkoper? O-) ) je met een strak gezicht een buffervat probeert aan te smeren als je 1,5km vloerverwarming hebt moet je hem gewoon direct de deur wijzen en op geen enkele wijze verder de discussie aangaan. je word gewoon beflikkerd waar je bijstaat of die vent is incompetent. hoe dan ook weg met die vent.

het enigste wat je moet hebben is de bestaande verdelers ombouwen naar een gesloten versie of de verdelers vervangen voor gesloten verdelers als je niet kan ombouwen en eventuele regelsystemen die groepen uitschakelen wegdoen en de toevoerleidingen opkrikken naar 32mm voor de flow. that is it. meer heb je simpelweg niet nodig en elke "adviseur" die je meer probeert aan te smeren is je gewoon aan het flessen. met alleen vloerverwarming is het super simpel qua systeem. alle overige rommel maakt het nodeloos complex en minder efficent.

niet vergeten dat "wij" geen winstmarge hebben om je te vertellen wat je nodig hebt, die vent wel.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 22-02-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo,

Een buffervat is nodig wanneer je systeeminhoud niet groot genoeg is. Zeg: een paar radiatoren. Met je hele huis vol vloerverwarming is het totaal nutteloos, extra complex en extra veel kosten. Eerlijk gezegd zeg ik echt m’n vraagtekens bij deze ‘adviseur’, als je zoiets basaals al niet weet/beweert zou ik weinig vertrouwen hebben dat alles goed wordt aangesloten. Anyway, wij hebben dezelfde warmtepomp. We wonen in Ede, kom gerust een keer langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:32:
[...]

als die adviseur (of is het een verkoper? O-) ) je met een strak gezicht een buffervat probeert aan te smeren als je 1,5km vloerverwarming hebt moet je hem gewoon direct de deur wijzen en op geen enkele wijze verder de discussie aangaan. je word gewoon beflikkerd waar je bijstaat of die vent is incompetent. hoe dan ook weg met die vent.

het enigste wat je moet hebben is de bestaande verdelers ombouwen naar een gesloten versie of de verdelers vervangen voor gesloten verdelers als je niet kan ombouwen en eventuele regelsystemen die groepen uitschakelen wegdoen en de toevoerleidingen opkrikken naar 32mm voor de flow. that is it. meer heb je simpelweg niet nodig en elke "adviseur" die je meer probeert aan te smeren is je gewoon aan het flessen. met alleen vloerverwarming is het super simpel qua systeem. alle overige rommel maakt het nodeloos complex en minder efficent.

niet vergeten dat "wij" geen winstmarge hebben om je te vertellen wat je nodig hebt, die vent wel.
We zouden de adviseur hier online kunnen uitnodigen? Leert hij wat bij 🤪 je ziet trouwens bij installateurs bijna altijd dat ze erop aansturen voor een buffervat te gaan, mijn vermoeden is dat ze vooral ten koste van cop minder gezeik verwachten. Hoewel de vraag is dat reeel is gezien de extra pompen en onderdelen. Maar de gesprekken die ik heb gehad naderhand waarom ze dat zo doen, word een buffervat gezien als een extra hufterproef oplossing.

(Spreek veel installateurs op zakelijk vlak dan zijn ze mijn klanten en mag ik hun adviseren 🤪💪)

Nb draai naar volle tevredenheid zonder, buffer maar heb me dan ook hier laten adviseren en hetzelf gedaan 😋😂🥱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hallo,

Zou hem omdraaien, waarom hij wel dit zo adviseert? Ben heel benieuwd, hij is de expert als het goed is, en een goede adviseur doet eerst trouwens een inventarisatie!
Wil jij meer geld uitgeven dan de basis opstelling vraagt en accepteer je een lager rendement dan is een buffervat daar een prima bestemming voor 😋💤

Wat betreft kijken kan, advies geven trouwens ook, bij interesse doe mij een pb ik woon in Wapenveld 👍

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 22-02-2022 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:39:
[...]

We zouden de adviseur hier online kunnen uitnodigen? Leert hij wat bij 🤪 je ziet trouwens bij installateurs bijna altijd dat ze erop aansturen voor een buffervat te gaan, mijn vermoeden is dat ze vooral ten koste van cop minder gezeik verwachten. Hoewel de vraag is dat reeel is gezien de extra pompen en onderdelen. Maar de gesprekken die ik heb gehad naderhand waarom ze dat zo doen, word een buffervat gezien als een extra hufterproef oplossing.

(Spreek veel installateurs op zakelijk vlak dan zijn ze mijn klanten en mag ik hun adviseren 🤪💪)

Nb draai naar volle tevredenheid zonder, buffer maar heb me dan ook hier laten adviseren en hetzelf gedaan 😋😂🥱
laten we rieel zijn, de meeste adviseurs/verkopers/installateurs zijn gewoon prutsers die niet weten waar ze mee bezig zijn. dat krijg je met een ongeregelde markt waarbij iedereen met een hartslag en een lichaamstemperatuur van grofweg boven de 30 mensen alles mag wijsmaken en zomaar wat tegen de muur kwakken wat ze leuk lijkt en natuurlijk hun winst maximaliseert. dus systemen waarbij je de stekker in het stopcontact steekt en wacht tot de leiding warm word om vervolgens toedeldokie kan zeggen zijn gewoon de norm geworden. het vakgebied is gewoon bezaait met prutsers die ff snel geld willen verdienen en de jongens die het wel goed proberen te doen worden ondergesneeuwd en moeten zien te overleven in een verziekte markt. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

martijn v o schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:27:
[...]

Kan vanaf de print uit de machine, maar dat is wel 230V.\

Kan ook semi-automatisch: trafo 24 Volt op een slim stopcontact en dan vanaf de trafo een 24V normaly open afsluiter op de groep naar de badkamer. Je kunt ook een schakelaar maken die je dan twee maal per jaar moet bedienen.

Kan ook mechanisch. Je zet op de groep een koelstop. eenmalig installeren en daarna hoef je er nooit meer naar om te kijken.

Het is wel on-tweakers waardig er zit geen draadje aan en kost geen stroom, maar werkt als een tierelier.
https://www.albrand.nl/pr...iment/toebehoren/koelstop
Top tip, is misschien nog makkelijker in te passen, kan eens mee testen of hij past binnen mijn situatie en temp bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:44:
[...]

laten we rieel zijn, de meeste adviseurs/verkopers/installateurs zijn gewoon prutsers die niet weten waar ze mee bezig zijn. dat krijg je met een ongeregelde markt waarbij iedereen met een hartslag en een lichaamstemperatuur van grofweg boven de 30 mensen alles mag wijsmaken en zomaar wat tegen de muur kwakken wat ze leuk lijkt en natuurlijk hun winst maximaliseert. dus systemen waarbij je de stekker in het stopcontact steekt en wacht tot de leiding warm word om vervolgens toedeldokie kan zeggen zijn gewoon de norm geworden. het vakgebied is gewoon bezaait met prutsers die ff snel geld willen verdienen en de jongens die het wel goed proberen te doen worden ondergesneeuwd en moeten zien te overleven in een verziekte markt. ;(
Geen idee, ben zelf een echte sales man en neem mijn adviserende rol en het klant belang nogal serieus dus ik hoop dat collega’s in een andere branche dit ook doen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:48:
[...]
ik hoop dat collega’s in een andere branche dit ook doen 👍
_O-

goeie.... :')

zelfs in de commerciele en industriele kant word het steeds meer kwakzalverij. :X

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 22-02-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hallo,

Lastig adviseren als we de situatie niet kennen.

Kan je foto's plaatsen van je vloerverwarmingverdelers? Heb je thermostatische kranen oid? Wil je zoneregeling toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
Wolly schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Lastig adviseren als we de situatie niet kennen.

Kan je foto's plaatsen van je vloerverwarmingverdelers? Heb je thermostatische kranen oid? Wil je zoneregeling toepassen?
Verdeler beneden, geplaatst naast de CV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZ2vWtA9aeeJBkINhiJcMBHepa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntf1i29G6JTviaKo924mGxCv.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler boven. In elke slaapkamer hebben we een thermostaat voor naregeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUTYr-XWYhYrFuehAd7Zpyaqkso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3wPSFgj6zY4ZMc6Y3cxWzEz.jpg?f=fotoalbum_large

Vloerverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LmDVs_kxaO71_NcMRkj8hlMT-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uc9zKfOhWVEthuCvJ8xlkGly.jpg?f=fotoalbum_large

De WP willen we ook gebruiken voor SWW, met een 300l boilervat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

antwoord is overduidelijk: nee. absoluut geen buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gench
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-05 00:46
Hallo,

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn leverancier. We hebben 140m2 vloerverwarming op 3 verdiepingen en hij zegt dat ik zeker een buffervat nodig heb omdat de warmtepomp (Panasonic T-Cap 9kW) 25 liter/m moet pompen. Enig advies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gench schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn leverancier. We hebben 140m2 vloerverwarming op 3 verdiepingen en hij zegt dat ik zeker een buffervat nodig heb omdat de warmtepomp (Panasonic T-Cap 9kW) 25 liter/m moet pompen. Enig advies?
Andere leverancier zoeken?

of op zijn minst zeggen dat ie moet stoppen met liegen of als hij het meent eens wat doen aan zijn kennis. immers is die 25l/min onzin.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 23-02-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gench schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:55:
[...]

De 9 Kw serie kan 25 ltr/m pompen maar kan naar beneden worden bijgesteld. Bij het bereiken van de Delta is het pompvolume variabel en zakt dan terug naar een veel lager volumeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX1XbtLr8kz_T6l_Y9Z4YQ-Mbgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VWj8qfjZ4NDHCm0E2rZg6BrU.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV9icubOibXQ0RNrqHY-4GITogs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xuEw4BgfSIORIDxx92lyEcJx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Carboy54 op 23-02-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
harmpie1147 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vloerverwarming:
[Afbeelding]

Lastig .. maar als je elke ruimte apart een thermostaat hebt, al dan niet kraan oid..
Gaat je wp wel wat lastiger af te stellen zijn..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 12:33
Cees-JanH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 01:16:
ik kom aan in zuid duitsland, krijg een melding "fout vergrendeling ventilatormotor" F15

Unit staat op t dak(hoop ik), ik kan van hier de unit niet meer starten. Wat zou er mis kunnen zijn? Eunice teveel voor de pana 5kw?
Even een update, forumgenoot @flippy is er op het dak geweest en heeft de unit op andere manier gereset, alles werkt weer naar behoren _/-\o_

Nogmaals dank, wij treffen elkaar binnenkort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Cees-JanH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:39:
Even een update, forumgenoot @flippy is er op het dak geweest en heeft de unit op andere manier gereset, alles werkt weer naar behoren _/-\o_
Nogmaals dank, wij treffen elkaar binnenkort!
Maar wat was nou de oorzaak? Toch te veel wind op de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 12:33
Ja, teveel wind idd, maar niks stuk. Ga u maar kijken voor een windscherm of wellicht een set zonnepanelen eromheen op 't platte dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

harmpie1147 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vloerverwarming:
[Afbeelding]

Doet deze “ thermostaat voor naregeling “ op dit moment ook een sturing naar cv of een extra pomp? Of zet alleen een groep open of dicht?

In principe met war only icm deze regeling boven moet dat blijven werken. Kan alleen wat schommeling in je watertemp krijgen vanwege afgifte wat plots groter of kleiner zal worden. Flow beneden moet in meeste gevallen genoeg zijn, denk wel als je ook beneden gaat knijpen je een bypass met klein drukverschil ventiel moet plaatsen.

• harmpie1147
ErikVers schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:54:
[...]

Doet deze “ thermostaat voor naregeling “ op dit moment ook een sturing naar cv of een extra pomp? Of zet alleen een groep open of dicht?
Er is geen sturing naar de CV of een extra pomp. Zet dus alleen een groep open/dicht.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ff wat anders, iemand die wat meer inside pana info heeft?

Zou toch wel verwachten dat enige manco wat ik nog ervaar (de controller) binnenkort toch wel eens aan een nieuwe versie toe is?

Moest net wel lachen: switch mijn controller zojuist aan omdat ik hem daarvoor opdracht heb gegeven om wakker te worden in het tijdprogramma het is tenslotte al 11:00 uur :-) En plop kamer temperatuur volgens de kabouters gaat direct van 20 naar 21 graden, best knap zonder warmteopwekking! (pomp zat nog in zijn rondpomp modus om eens even goed na te denken met welke hz hij vandaag uit bed stapt :-)

Na bekijken van onderstaande afbeelding zie je ook dat exact bij uitschakeling om 22:00 hij ook een graad terug valt direct... Misschien idee om eens de temp meter iets af te schermen van de printplaat / controller voor nu?

Hoop echt dat ze met een meer Atag - LG controller komen, met een wat moderne omhuizing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoP2OdP4pq0PpxYmnXol8exps4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EzJ0iqD6pb47q7Uysz4VVh4d.png?f=fotoalbum_large

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:07:
[...]

een buffervat is alleen nodig als je afgifte erg klein is en weinig water bevat. maar dan praat je over <4 radiatoren of minder dan 30m2 aan vloerverwarming en verder niks eraan. dus een normale CV installatie met radiatoren in elke kamer of vloerverwarming is nagenoeg altijd voldoende om zonder vat uit te kunnen.

al is het natuurlijk wel handig om aan te geven hoe je systeem eruit ziet als je zon vraag stelt.... O-)
@harmpie1147

Wat we natuurlijk niet moeten vergeten is dat wij denken vanuit het almachtige Panasonic :-) zo kom je bijvoorbeeld met een LG toch echt wel in de kou te zitten met mijn huidige stooklijn en zeer goed geisoleerd woning met LTV (hoogste nu in stooklijn is TA van 26 bij buitentemp -15 en dan is het knap lastig verwacht ik om nog een DF te doen zonder een Backup heater.....

Oftewel zijn "systeem basis unit" zal wel eens de reden kunnen zijn van het vereiste buffervat?

Succes morgen, doe je een update?

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 24-02-2022 12:28 ]

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:23:
Ff wat anders, iemand die wat meer inside pana info heeft?

Zou toch wel verwachten dat enige manco wat ik nog ervaar (de controller) binnenkort toch wel eens aan een nieuwe versie toe is?

Moest net wel lachen: switch mijn controller zojuist aan omdat ik hem daarvoor opdracht heb gegeven om wakker te worden in het tijdprogramma het is tenslotte al 11:00 uur :-) En plop kamer temperatuur volgens de kabouters gaat direct van 20 naar 21 graden, best knap zonder warmteopwekking! (pomp zat nog in zijn rondpomp modus om eens even goed na te denken met welke hz hij vandaag uit bed stapt :-)

Na bekijken van onderstaande afbeelding zie je ook dat exact bij uitschakeling om 22:00 hij ook een graad terug valt direct... Misschien idee om eens de temp meter iets af te schermen van de printplaat / controller voor nu?

Hoop echt dat ze met een meer Atag - LG controller komen, met een wat moderne omhuizing

[Afbeelding]
De sensor zit rechtsonder vlakbij het groene lampje. De werking is vergelijkbaar met de weerstand in serie met de aansluitdraden en rond het bi-metaal bij de oude Honeywell ronde thermostaten met kwikschakelaar. Noemden ze dat niet de advancer? Vooruitziende blik?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:11:
[...]

De sensor zit rechtsonder vlakbij het groene lampje. De werking is vergelijkbaar met de weerstand in serie met de aansluitdraden en rond het bi-metaal bij de oude Honeywell ronde thermostaten met kwikschakelaar. Noemden ze dat niet de advancer? Vooruitziende blik?
Ja gezien 👍 maar nog niemand de controller getweakt als ik goed heb terug gelezen, ik denk erover ze iets vanelkaar af te schermen kijken wat dat doet. Maar liever een monoblock 5K met fancy controller 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOU
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-01 20:41

AOU

Beste tweakers-gebruikers,

Ben momenteel bezig om de voorbereidingen te treffen om een Panasonic Aquarea Monobloc WH-MDC09J3E5 te gaan installeren. In de installatie-manual van Panasonic valt te lezen dat ik zowel de hoofdstroomkabel als de backup-stroomkabel op een aardlekautomaat moet aansluiten. Voor de hoofdstroomkabel een 30 mA, 2P van het type A en voor de backupkabel een 30 mA, 2P van het type AC. Nu meen ik dat aardlekschakelaars of aardlekautomaten van het type AC in Nederland niet zijn toegestaan in woningen. Hiervan uitgaande, wat voor type aardlekschakelaar of aardlekautomaat kan ik dan het beste gebruiken voor de backup-stroomkabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
AOU schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:40:
Beste tweakers-gebruikers,

Ben momenteel bezig om de voorbereidingen te treffen om een Panasonic Aquarea Monobloc WH-MDC09J3E5 te gaan installeren. In de installatie-manual van Panasonic valt te lezen dat ik zowel de hoofdstroomkabel als de backup-stroomkabel op een aardlekautomaat moet aansluiten. Voor de hoofdstroomkabel een 30 mA, 2P van het type A en voor de backupkabel een 30 mA, 2P van het type AC. Nu meen ik dat aardlekschakelaars of aardlekautomaten van het type AC in Nederland niet zijn toegestaan in woningen. Hiervan uitgaande, wat voor type aardlekschakelaar of aardlekautomaat kan ik dan het beste gebruiken voor de backup-stroomkabel?
Check deze post even: .Frank in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Hoi,

Zojuist heb ik een 3 weg klep aan m'n wp gehangen maar vervolgens kortsluiting gemaakt met die draden (superdom) . Stop eruit geklapt, weer aangezet maar mijn controller van de wp doet nu niks meer.
Dr staat wel spanning op de wp, en de 2 3-fase stoppen in de kast zelf krijgen stroom en geven ook stroom door de wp in.

Ik weet alleen nu ff niet meer wat ik moet doen en kan ook niks hierover in de handleidingen vinden.

Help!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmpie1147
ErikVers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:27:
[...]

@harmpie1147

Wat we natuurlijk niet moeten vergeten is dat wij denken vanuit het almachtige Panasonic :-) zo kom je bijvoorbeeld met een LG toch echt wel in de kou te zitten met mijn huidige stooklijn en zeer goed geisoleerd woning met LTV (hoogste nu in stooklijn is TA van 26 bij buitentemp -15 en dan is het knap lastig verwacht ik om nog een DF te doen zonder een Backup heater.....

Oftewel zijn "systeem basis unit" zal wel eens de reden kunnen zijn van het vereiste buffervat?

Succes morgen, doe je een update?
Update:

De installateur (en niet sales) is zojuist geweest.
Zonder buffervat is geen probleem, zo blijft de installatie lekker simpel. Thuis had hij ook geen buffervat. Hoewel dit weer als een typisch sales-praatje klinkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Baapje327 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:17:
Hoi,

Zojuist heb ik een 3 weg klep aan m'n wp gehangen maar vervolgens kortsluiting gemaakt met die draden (superdom) . Stop eruit geklapt, weer aangezet maar mijn controller van de wp doet nu niks meer.
Dr staat wel spanning op de wp, en de 2 3-fase stoppen in de kast zelf krijgen stroom en geven ook stroom door de wp in.

Ik weet alleen nu ff niet meer wat ik moet doen en kan ook niks hierover in de handleidingen vinden.

Help!
Op zoek naar zekeringen in de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
sjimmie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Op zoek naar zekeringen in de WP zelf.
Dr zit een 20A zekering in, maar daar zie ik niks geks aan, ik maak ff een foto.(zie onder)
Is deze nog goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLXkQj_uw1mtVer-i9lAN7EpV7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gD6OHO8w0nbripglbYRU2CxA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Baapje327 op 25-02-2022 14:48 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Baapje327 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Dr zit een 20A zekering in, maar daar zie ik niks geks aan, ik maak ff een foto.(zie onder)
Is deze nog goed?

[Afbeelding]
Ik ga hier niet zelf zoeken, maar ik kan me voorstellen dat er op de printplaat ook wel wat zekeringen verstopt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Is deze nog goed?

[Afbeelding]
Die linksonder kan je sowieso niet zomaar "zien". Die zal je moeten meten (met een multimeter en je goede verstand).
Maar wellicht zitten er meer in het zwakstroom deel verstopt. Niet van die glaszekeringen maar kleinere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Is deze nog goed?

[Afbeelding]
eruit halen en doormeten met multimeter.

dit is een HRC zekering. die zijn gevuld met zand om de explosie binnen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
flippy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:52:
[...]

eruit halen en doormeten met multimeter.

dit is een HRC zekering. die zijn gevuld met zand om de explosie binnen te houden.
OK top, dank, ga ik doen zo.

Die kleinere zekeringen zijn van die glazen buisjes toch? Die worden zwart als ze kapot zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Baapje327 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:55:
[...]

OK top, dank, ga ik doen zo.

Die kleinere zekeringen zijn van die glazen buisjes toch? Die worden zwart als ze kapot zijn toch?
ook doormeten, die willen nog wel eens doorbranden waar je het niet kan zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
Hebbes, dit ziet er niet goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8xoZfFuDtMQOpxdlXqEzz_OWdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5S1GnkXnBsF7G61V3mhhUlbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Super bedankt voor de vlotte hulp. 👍👍👍

[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 25-02-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Baapje327 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:58:

[Afbeelding]

Goed gevonden.
Die is niet gewoon doorgebrand maar compleet verdampt. Moet een beste kortsluiting zijn geweest.
Nu dus een vervanger zoeken en hopen dat alleen de zekering kapot is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
sjimmie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Goed gevonden.
Die is niet gewoon doorgebrand maar compleet verdampt. Moet een beste kortsluiting zijn geweest.
Ja draadjes tegen elkaar van de 3 weg klep. Redelijk dom verhaal 😅
De hornbach heeft ze, haal ze vanaaf ff en dan gaan we t zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Baapje327 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:17:
Ja draadjes tegen elkaar van de 3 weg klep. Redelijk dom verhaal 😅
Volgende keer misschien de stroom even van de WP halen voordat je bedrading gaat aansluiten? Is een stuk veiliger voor je WP, maar vooral ook voor jezelf....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Andrehj schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Volgende keer misschien de stroom even van de WP halen voordat je bedrading gaat aansluiten? Is een stuk veiliger voor je WP, maar vooral ook voor jezelf....
Ja leerpuntje. Zoals ik al zei, dom verhaal.
had t gedaan voor 't aansluiten van de kabel op de WP, maar alweer aan gezet voor 't testen van de 3weg klep voor ik die op de buis wilde schroeven.
Soms wil je te snel, en kost 't uiteindelijk meer tijd/geld/risico.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baapje327
sjimmie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Goed gevonden.
Hij doet 't weer, gefixed met nieuwe zekering.
Standaard 6,3A van de hornbach.

Dank voor de hulp man!

Morgen weer aan de slag met de 3 weg klep 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vandaag weer een pomp laten plaatsen. Kijk goed in de rechter hoek. 60 jaar verschil in tijd. Oude energie en nieuwe energie. Gasmeter hing gewoon buiten 🤣🤣Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i33RESzgXBFBbeKewzwm_vldmxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/El699xBrVhv52W4cuMOsd7wJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Baapje327 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:58:

[Afbeelding]

Dat relais ernaast, RY-V3 ziet er ook niet netjes uit. Dat is het relais dat de 3-wegklep schakelt en waardoor de kortsluitstroom is gegaan. Het zou me niet verbazen als daarin contacten zijn gepuntlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:50:
[...]

Dat relais ernaast, RY-V3 ziet er ook niet netjes uit. Dat is het relais dat de 3-wegklep schakelt en waardoor de kortsluitstroom is gegaan. Het zou me niet verbazen als daarin contacten zijn gepuntlast.
dat is conformal coating. dat smeren ze met een kwast handmatig over de printplaat. dan krijg je dit soort dingen.
alle relais in deze units zijn orginele omron, die kunnen wel wat hebben, geen rotzooi. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 27-02-2022 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
inmiddels met de 3-weg klep bezig.

de WP pakt het bovenste stuk van de boiler voor SWW (dmv hygienespiraal). de drieweg klept schakelt tussen verwarming en SWW. vrij standaard setup mi.
verwarming regelt ie op watertemp, maar als ik 'aansluiting tank' aanzet in het menu, dan zegt ie dat ie geen tanksensor heeft. Dat klopt, want die heb ik ook niet, maar kun je SWW niet gewoon op watertemp doen?

zoja, hoe moet ik dat aanzetten? of heb ik een andere optie dan 'aansluiting tank' nodig voor het maken van SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Laatst online: 07-06 21:09

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Ik ben me aan het oriënteren op een Panasonic monoblock WH-MDC07J3E5 en zoek informatie over de daadwerkelijke geluidsdruk op de erfgrens en informatie over de maximale afstand tussen de monoblock en de technische ruimte binnen.

De Panasonic lijkt niet heel stil te zijn en ik vroeg me af of er iemand is die hem geplaatst heeft bij een rijtjeshuis in voor- of achtertuin (dus niet op een uitbouw of dak van garage o.i.d.) waarbij de tuin ca. 5 meter breed is.. Voldoet hij bij jullie aan de max 40 db op de erfgrens en zo ja hebben jullie speciale maatregelen genomen zoals een omkasting o.i.d.?

We hebben een plekje op het oog in onze achtertuin waar ie waarschijnlijk het minst geluid zal doorgeven. Dat betekent echter dat het leidingwerk zo’n 22 meter lang wordt, waarvan ca. 15 meter ingegraven en door kruipkelder en vervolgens 6 meter omhoog naar “cv ruimte”. Is dat standaard geen probleem of moet er een speciale pomp worden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:52
buzzlightyear schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:18:
Ik ben me aan het oriënteren op een Panasonic monoblock WH-MDC07J3E5 en zoek informatie over de daadwerkelijke geluidsdruk op de erfgrens en informatie over de maximale afstand tussen de monoblock en de binnenunit.

De Panasonic lijkt niet heel stil te zijn en ik vroeg me af of er iemand is die hem geplaatst heeft bij een rijtjeshuis in voor- of achtertuin (dus niet op een uitbouw of dak van garage o.i.d.) waarbij de tuin ca. 5 meter breed is.. Voldoet hij bij jullie aan de max 40 db op de erfgrens en zo ja hebben jullie speciale maatregelen genomen zoals een omkasting o.i.d.?

We hebben een plekje op het oog in onze achtertuin waar ie waarschijnlijk het minst geluid zal doorgeven. Dat betekent echter dat het leidingwerk zo’n 22 meter lang wordt, waarvan ca. 15 meter ingegraven en door kruipkelder en vervolgens 6 meter omhoog naar “cv ruimte”. Is dat standaard geen probleem of moet er een speciale pomp worden gebruikt?
Ik heb een vergelijkbare situatie in de achtertuin. Heb hem 1 meter van de erfgrens staan. Aan de achterkant is er weinig geluid. Afhankelijk van je afgiftesysteem draait hij 95% van de tijd beneden de 40db. Maak je er vooral niet al te veel zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
informatie over de maximale afstand tussen de monoblock en de binnenunit.
Eeh, binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Sturmer93 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:29:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie in de achtertuin. Heb hem 1 meter van de erfgrens staan. Aan de achterkant is er weinig geluid. Afhankelijk van je afgiftesysteem draait hij 95% van de tijd beneden de 40db. Maak je er vooral niet al te veel zorgen over.
Dank je wel. Helaas is de zorg er nog 😉. Waar komt het meest geluid vandaan? Aanzuig of blaaskant? Heb je nog aanvullende maatregelen getroffen? Bijv. geluidscherm of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Sorry, niet binnenunit. Bedoelde de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik ben me aan het oriënteren op een Panasonic monoblock WH-MDC07J3E5 en zoek informatie over de daadwerkelijke geluidsdruk op de erfgrens en informatie over de maximale afstand tussen de monoblock en de technische ruimte binnen.

Niet heel stil? Behoorlijk stil zal je bedoelen. Zoek een Pana bij jou in de buurt en ga eens luisteren. Alleen als het vriest behoorlijk geluid van heel dichtbij maar dan heeft iedereen de ramen dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Carboy54 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:11:
[...]

Niet heel stil? Behoorlijk stil zal je bedoelen. Zoek een Pana bij jou in de buurt en ga eens luisteren. Alleen als het vriest behoorlijk geluid van heel dichtbij maar dan heeft iedereen de ramen dicht.
Ik baseer me op de db die genoemd worden in de specficaties. Ben aan het zoeken naar een referentie dus mocht iemand een Pana hebben staan en een beetje in de buurt van ‘t Gooi woont dan zou ik graag een keertje willen luisteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Amersfoort, rijtjeshuis, tuin 5 meter breed en een Pana.
Dus wees welkom.
Hij is superstil, of ik ben erg doof.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

die afstand is geen probleem. en ik zit in in het gooi als je langs wilt komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Baapje327 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:54:
inmiddels met de 3-weg klep bezig.

de WP pakt het bovenste stuk van de boiler voor SWW (dmv hygienespiraal). de drieweg klept schakelt tussen verwarming en SWW. vrij standaard setup mi.
verwarming regelt ie op watertemp, maar als ik 'aansluiting tank' aanzet in het menu, dan zegt ie dat ie geen tanksensor heeft. Dat klopt, want die heb ik ook niet, maar kun je SWW niet gewoon op watertemp doen?

zoja, hoe moet ik dat aanzetten? of heb ik een andere optie dan 'aansluiting tank' nodig voor het maken van SWW?
Nee, voor het verwarmen van een sww tank of vat met hygiene-spiraal heb je een tanksensor nodig. Van Panasonic is dat de PAW-A2W-TS1. Goedkoper, maar minder nauwkeurig en minder betrouwbaar is een zelfgemaakte op basis van een 2k ntc weerstand. Als die losraakt, gaat er geen zekering door. Alleen de warmtepomp stopt met een H72 fout. Meestal als je op wintersport bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:52
buzzlightyear schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Dank je wel. Helaas is de zorg er nog 😉. Waar komt het meest geluid vandaan? Aanzuig of blaaskant? Heb je nog aanvullende maatregelen getroffen? Bijv. geluidscherm of zo?
Richting de blaaskant gaat het meeste geluid. Maar alleen hoorbaar vanaf de 30hz. Eigenlijk hoor je hem alleen werken als hij veel moet defrosten (lees:elk uur) Ik heb zonder aanvullende maatregelen de buren niet horen klagen. Ik durfde van de week er zelfs actief naar te vragen; hoorde hem alleen af en toe buiten bij de achterdeur.

Edit: buurman was eerst sceptisch maar moest me gelijk geven dat de zorgen ongegrond waren 😀

[ Voor 7% gewijzigd door Sturmer93 op 27-02-2022 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Sturmer93 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:50:
[...]

Richting de blaaskant gaat het meeste geluid. Maar alleen hoorbaar vanaf de 30hz. Eigenlijk hoor je hem alleen werken als hij veel moet defrosten (lees:elk uur) Ik heb zonder aanvullende maatregelen de buren niet horen klagen. Ik durfde van de week er zelfs actief naar te vragen; hoorde hem alleen af en toe buiten bij de achterdeur.

Edit: buurman was eerst sceptisch maar moest me gelijk geven dat de zorgen ongegrond waren 😀
Gewoon afschermen op redelijke afstand met struiken van 1 mtr hoog en probleem geluid opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
FransvWoerkom schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:36:
[...]

Nee, voor het verwarmen van een sww tank of vat met hygiene-spiraal heb je een tanksensor nodig. Van Panasonic is dat de PAW-A2W-TS1. Goedkoper, maar minder nauwkeurig en minder betrouwbaar is een zelfgemaakte op basis van een 2k ntc weerstand. Als die losraakt, gaat er geen zekering door. Alleen de warmtepomp stopt met een H72 fout. Meestal als je op wintersport bent.
oe, dat klinkt alsof je er ervaring mee hebt :P

ik ben even lost qua sensor, ik kan deze 2 vinden, maar die hebben een ander typenummer dan wat jij geeft. :
Panasonic PAW-TS4 tanksensor 6mm met 6m kabel
Panasonic PAW-A2W-TSBU buffervatsensor
bij de groene winkel overigens, maar de TS1 die jij noemt, kan ik niet echt vinden in NL.

is die TS4 tanksensor goed?

gezien jouw ervaringen koop ik denk ik een kabeltje O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Baapje327 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:41:
[...]

oe, dat klinkt alsof je er ervaring mee hebt :P

ik ben even lost qua sensor, ik kan deze 2 vinden, maar die hebben een ander typenummer dan wat jij geeft. :
Panasonic PAW-TS4 tanksensor 6mm met 6m kabel
Panasonic PAW-A2W-TSBU buffervatsensor
bij de groene winkel overigens, maar de TS1 die jij noemt, kan ik niet echt vinden in NL.

is die TS4 tanksensor goed?

gezien jouw ervaringen koop ik denk ik een kabeltje O-)
Ik heb indertijd die TS4 in Duitsland meebesteld bij wp en tank. Het verschil tussen de Ts1, 2 en 4 is alleen kabellengte en diameter. Die TSBU is bedoeld voor het buffervat of zone en heeft een andere karakteristiek.

Ooit bij een discussie hier over vervangende sensors heb ik hem even losgemaakt om na te meten. Toen bleek dus even later de warmtepomp gestopt. Mijn vloerverwarming heeft er niets van gemerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
FransvWoerkom schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:37:
[...]

Ik heb indertijd die TS4 in Duitsland meebesteld bij wp en tank. Het verschil tussen de Ts1, 2 en 4 is alleen kabellengte en diameter. Die TSBU is bedoeld voor het buffervat of zone en heeft een andere karakteristiek.

Ooit bij een discussie hier over vervangende sensors heb ik hem even losgemaakt om na te meten. Toen bleek dus even later de warmtepomp gestopt. Mijn vloerverwarming heeft er niets van gemerkt :)
OK top, dan moet ik dus die TS4 hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 21:19
Weet dat veel van jullie draaien met de HeishaMon, maar ik draai (nog) met de Panasonic cloud. Nu is sinds een paar dagen de logging "leeg", ik kan wel gewoon de status van de WP zien, maar de logging blijft leeg ook na stop en start. Hebben andere mensen ook dit probleem in de Panasonic Service Cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee, net even gekeken doet het nog gewoon. Ik heb wel eens gehad dat ik geen nieuwe log kon starten, maar dan kreeg ik er een melding bij.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn v o op 03-03-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
Bedankt voor het kijken. Vreemd de logging blijft leeg bij mij, hij is wel "recording" en kon gewoon een nieuwe log starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 20:15
knarf_st schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:23:
Weet dat veel van jullie draaien met de HeishaMon, maar ik draai (nog) met de Panasonic cloud. Nu is sinds een paar dagen de logging "leeg", ik kan wel gewoon de status van de WP zien, maar de logging blijft leeg ook na stop en start. Hebben andere mensen ook dit probleem in de Panasonic Service Cloud?
Bedoel je het data loggen of de statistieken? Branden alle drie de ledjes?zo ja en je hebt wel “status” maar geen “statistieken” even de CZ-TAW1 resetten door de middelste knop gedurende een seconde of 12 ingedrukt te houden. De service Cloud hapert regelmatig.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Je weet dat een log maar een week loopt en dat je hem dan opnieuw moet starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
martijn v o schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:19:
Je weet dat een log maar een week loopt en dat je hem dan opnieuw moet starten?
Yep dat weet ik, is ook niet het probleem. Heb de logging al meerdere keren gestopt en gestart, hij geeft "recording" aan maar laat geen van de parameters zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
t.oswald schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Bedoel je het data loggen of de statistieken? Branden alle drie de ledjes?zo ja en je hebt wel “status” maar geen “statistieken” even de CZ-TAW1 resetten door de middelste knop gedurende een seconde of 12 ingedrukt te houden. De service Cloud hapert regelmatig.
Zal morgen de reset proberen. Was in de veronderstelling dat de communicatie gewoon werkte omdat ik de status tab wel gewoon kan zien.

Heb vanochtend een harde reset gedaan. De logging werkte niet gelijk weer, maar na ongeveer een half uur tot een uur, begon de logging weer te werken. We wisten al dat de panasonic kaboutertjes rare dingen deden, maar dit was er zeker ook eentje van.

[ Voor 19% gewijzigd door knarf_st op 05-03-2022 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Voor de liefhebbers; op het Coupons forum staat een tijdelijke kortingscode op de 5 kW.
https://gathering.tweaker...ages/1820767/223#70827186

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:30
Naast de aanschaf van zonnepanelen, airco’s wil ik eigenlijk ook gelijk de CV gaan vervangen en van het gas af. Huis uit 1939 is redelijk geïsoleerd: dakisolatie, vloerisolatie en vloerverwarming beneden.

Huidige verbruik aan gas is 1900m3. Nu gaan wij 5 airco’s installeren (3x slaapkamer, woonkamer en verwarmde garage) voor koelen en verwarmen. De radiatoren boven zullen wij dan waarschijnlijk niet meer gebruiken. Nu heb ik een Panasonic monobloc op het oog. Deze zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor warm water + vloerverwarming beneden (ongeveer 65/70m2 en 2 badkamers met vloerverwarming dmv RTL ventiel beiden 20m2).

Uitgaande van het gasverbruik normaliter zou ik voor een 12kw gaan, echter gaan wij de airco’s ook gebruiken voor (bij) verwarming. Zou ik dan ook uit kunnen met een 5 of 9 kw?

[ Voor 7% gewijzigd door BrcBas op 05-03-2022 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

BrcBas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:48:
Naast de aanschaf van zonnepanelen, airco’s wil ik eigenlijk ook gelijk de CV gaan vervangen en van het gas af. Huis uit 1939 is redelijk geïsoleerd: dakisolatie, vloerisolatie en vloerverwarming beneden.

Huidige verbruik aan gas is 1900m3. Nu gaan wij 5 airco’s installeren (3x slaapkamer, woonkamer en verwarmde garage) voor koelen en verwarmen. De radiatoren boven zullen wij dan waarschijnlijk niet meer gebruiken. Nu heb ik een Panasonic monobloc op het oog. Deze zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor warm water + vloerverwarming beneden (ongeveer 65/70m2 en 2 badkamers met vloerverwarming dmv RTL ventiel beiden 20m2).

Uitgaande van het gasverbruik normaliter zou ik voor een 12kw gaan, echter gaan wij de airco’s ook gebruiken voor (bij) verwarming. Zou ik dan ook uit kunnen met een 5 of 9 kw?
Neem airco,s met voldoende vermogen dan heb je zowiezo meer dan 12 kw naast je 9kw monoblock. Is bovendien heel comfortabel als je de temperatuur iets wil verhogen in de avond en voor en najaar. Bevalt mij zeer goed die combo

En kies voor 9 kw zelfde minimaal vermogen en prijsverschil is klein na subsidie.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 05-03-2022 15:55 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.