Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 118 Laatste
Acties:
  • 691.551 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:55
Carboy54 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Neem airco,s met voldoende vermogen dan heb je zowiezo meer dan 12 kw naast je 9kw monoblock. Is bovendien heel comfortabel als je de temperatuur iets wil verhogen in de avond en voor en najaar. Bevalt mij zeer goed die combo

En kies voor 9 kw zelfde minimaal vermogen en prijsverschil is klein na subsidie.
Dank! Nu zie ik een 1 en 3 fase (T-Cap) model, welke zou mijn voorkeur moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:52

Carboy54

Duurzaamheid coach

BrcBas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Dank! Nu zie ik een 1 en 3 fase (T-Cap) model, welke zou mijn voorkeur moeten hebben?
9 kw aanzienlijk voordeliger en normaal gesproken over 1 fase prima. Verdeel wel jouw gebruikers over de diverse groepen optimaal.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Waren de T-cap modellen niet altijd 3 fase?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:55
frisianstar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:08:
Waren de T-cap modellen niet altijd 3 fase?
Ik bedoelde inderdaad een normale 1 fase en 3-fase T-Cap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToineZ
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-06 22:42
Allen,

De Pana draait hier nu ruim een maand en staat in de straat/buurt in de spotlights als vervanger voor SV, Nu zijn zijn de buren niet allemaal Tweakers en is een installateur die het hele plaatje voor zijn rekening neemt voor velen een goede oplossing.

De vraag van vandaag: welk bedrijf /installateur tussen ca. Arnhem en Doetinchem hebben jullie ervaring mee / is aan te raden / is bekwaam in de WP wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-06 22:02
even een rare vraag.
ik heb inmiddels de tanksensor aan de WP hangen, en de 3 wegklep geinstalleerd.
klassieke opstelling, WP direct op de vvw, en via de 3 wegklep op een buffervat voor SWW.
alleen krijg ik het maar niet voor elkaar om de 3 wegklep de juiste kant op te laten draaien.
hij moet een kwartslag rechtsom (met de klok mee) draaien) maar hij draait linksom. Als ik de draadjes omwissel, draait ie wel de goede kant op (Rechtsom dus), maar dan is de start positie een kwart slag gedraaid en dan kan ik de motor er niet opdraaien. mijn 3 weg klep kan maar op 2 van de 4 posities geïnstalleerd worden. (is dit normaal?)

ik kan de 3 wegklep zelf helemaal ondersteboven hangen, maar dan staat het pijltje de verkeerde kant op. (staat er met een reden gok ik)
is dit de oplossing? of mis ik iets en kan het anders.

hieronder de foto's. WP staat nu in SWW stand, 3 weg klep staat nu goed om het vat te verwarmen, maar de motor van de 3 weg klep kan ik er niet op draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIyRn8SM5gdZc4AIy8i9bY797Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gO2U3FzNa3zxKsoK5YQVUqX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrCrM8mmURD1baGJnEvxd0puMAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzkZVsO5gBO3tzcUBP2kxDnu.jpg?f=fotoalbum_large

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:37
Baapje327 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:00:
even een rare vraag.
klassieke opstelling, WP direct op de vvw, en via de 3 wegklep op een buffervat voor SWW.
alleen krijg ik het maar niet voor elkaar om de 3 wegklep de juiste kant op te laten draaien.
hij moet een kwartslag rechtsom (met de klok mee) draaien) maar hij draait linksom. Als ik de draadjes omwissel, draait ie wel de goede kant op (Rechtsom dus), maar dan is de start positie een kwart slag gedraaid en dan kan ik de motor er niet opdraaien. mijn 3 weg klep kan maar op 2 van de 4 posities geïnstalleerd worden. (is dit normaal?)
Het is een in de warmtepomptopics erg veel voorkomende fout. Voordat je een 3-wegklep gaat installeren moet je heel goed bepalen welke kant hij opdraait, zodat het goed gaat werken.
ik kan de 3 wegklep zelf helemaal ondersteboven hangen
Dat mag bij de alle kleppen die ik gezien heb niet, omdat er dan in het geval van lekkage of condensvorming (bij koelen) water in het motortje kan komen. Daarom moet de motor aan de boven- of aan de zijkant worden gemonteerd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Baapje327 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:00:
even een rare vraag.

ik kan de 3 wegklep zelf helemaal ondersteboven hangen, maar dan staat het pijltje de verkeerde kant op. (staat er met een reden gok ik)
is dit de oplossing? of mis ik iets en kan het anders.

hieronder de foto's. WP staat nu in SWW stand, 3 weg klep staat nu goed om het vat te verwarmen, maar de motor van de 3 weg klep kan ik er niet op draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Meen laatst gelezen te hebben dat pijltje inderdaad andersom moet, iets met chinees spul of zo.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Andrehj schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Het is een in de warmtepomptopics erg veel voorkomende fout. Voordat je een 3-wegklep gaat installeren moet je heel goed bepalen welke kant hij opdraait, zodat het goed gaat werken.

[...]

Dat mag bij de alle kleppen die ik gezien heb niet, omdat er dan in het geval van lekkage of condensvorming (bij koelen) water in het motortje kan komen. Daarom moet de motor aan de boven- of aan de zijkant worden gemonteerd.
ok, opzich kleine moeite om hem ff om te draaien. maar dan moet ie dus ondersteboven toch? de motor komt dan aan de achterkant ipv de voorkant. dat zou niet wezenlijk anders moeten zijn dan nu toch?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Hoe moet toch los, de teflon zit verkeerd. verkeerde kant op gewikkeld.
Ik gebruik zelf altijd https://www.griffon.nl/nl...en/schroefdraadafdichting

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-06 23:49
Andrehj schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:15:
[...]

[...]

Hier kan hij wel andersom omdat de motor er dan naast komt. Maar hij mag er inderdaad niet onder. Caleffi heeft linker en rechter ventielen zodat je moet begrijpen wat ze doen voor je ze bestelt. Esbe heeft motoren die je in vier standen kunt monteren zodat je kunt nadenken nadat je ze gekocht hebt, maar voor je ze monteert.

De meesten denken bij zo'n driewegventiel met T-boring aan de wegen die het water kan gaan. Je moet juist denken aan die ene van twee poorten die moet worden afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 20:14
Gevolgen goed merkbaar. Prijzen gaan skyhigh :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:05

Timple

Vertel mij wat. Tijdens het kijken op een website werd de prijs verdubbeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBn3Tv1rtLoJodrV0MEc8hdCK4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J4dCkPGmdpE1hvjZfZyEujh5.png?f=fotoalbum_large

Links in de balk zie je nog de oude prijs.

Had ik nou maar niet zo lang getwijfeld... Deze zomer gaat niet meer lukken vrees ik ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
3 weg klep omgedraaid, works as a charm.
Dank voor de hulp 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Timple schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:02:
Vertel mij wat. Tijdens het kijken op een website werd de prijs verdubbeld:

[Afbeelding]

Links in de balk zie je nog de oude prijs.

Had ik nou maar niet zo lang getwijfeld... Deze zomer gaat niet meer lukken vrees ik ;w
Hij vertelde mij enkele maanden geleden er mee te willen stoppen export naar Nederland. Wellicht wil hij nu snel binnen zijn :-) Daarom ben ik er per 1 januari ingestapt in samenwerking met de NL importeur

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 10-03-2022 00:15 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:38
Carboy54 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:14:
[...]

Hij vertelde mij enkele maanden geleden er mee te willen stoppen export naar Nederland. Wellicht wil hij nu snel binnen zijn :-) Daarom ben ik er per 1 januari ingestapt in samenwerking met de NL importeur
Die 3850 voor de 9 zie ik toch in Nederland….. bij jouw ook?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

t.oswald schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:22:
[...]

Die 3850 voor de 9 zie ik toch in Nederland….. bij jouw ook?
Klopt de aangekondigde prijsverhoging per februari geldt vooralsnog niet voor de J series. Ze geven nog steeds levering mei/juni op maar met een voorbehoud dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Hmmm.

Meteen maar eentje besteld dan bij @Carboy54 .
Dat 'onder voorbehoud' klinkt wel spannend natuurlijk maar meer kan ik er nu ook niet van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 20:14
Carboy54 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:14:
[...]

Wat zijn de prognoses qua levering en prijs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:34
Carboy54 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:25:
[...]

Klopt de aangekondigde prijsverhoging per februari geldt vooralsnog niet voor de J series. Ze geven nog steeds levering mei/juni op maar met een voorbehoud dat wel.
De reservering van nu is dan wel voor de nu geldende prijs?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wouter2403 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:43:
[...]

De reservering van nu is dan wel voor de nu geldende prijs?
Zolang de prijsverhoging niet meer is dan 3% neem ik dat voor mijn rekening. Overigens verwacht ik het niet dat het gebeurd maar in deze idiote tijd is niets meer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Waar hebben jullie eigenlijk een Atlantic Calypso split besteld, kan ik nergens vinden in nederland. Webshop van Havepe lijkt een beetje te buggen bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:54
Pixal schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:17:
Waar hebben jullie eigenlijk een Atlantic Calypso split besteld, kan ik nergens vinden in nederland. Webshop van Havepe lijkt een beetje te buggen bij mij.
Ben ook op zoek, in België en met name Frankrijk zijn ze een stuk beter leverbaar en veel goedkoper maar heb nog geen shop kunnen vinden die naar NL verstuurt. Ik zit erover te denken om naar Lille te rijden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan ze gewoon bestellen bij esanto

https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270

niet de buitenunit vergeten

https://www.esanico.be/nl...oor-warmtepompboiler.html

verzenden naar NL is iets van 50 euro, niet echt een bedrag om met een aanhanger half belgie door te stuiteren.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 10-03-2022 15:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:54
flippy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:10:
je kan ze gewoon bestellen bij esanto

https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270

niet de buitenunit vergeten

https://www.esanico.be/nl...oor-warmtepompboiler.html

verzenden naar NL is iets van 50 euro, niet echt een bedrag om met een aanhanger half belgie door te stuiteren.
Samen 2248 euro, met verzenden +/-2300.
Ik zie dat setje in Fr voor 1800.
https://www.climaffaires....YPSO+CONNECTe&results=203
Maar goed, hele dag aan het rijden, benzinekosten, taalgedoe etc.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Geknutseld vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJyk4qIGKIEBY0ma1lHCOCXFN7g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0UwAsebEsIQM7mlyCsIIQbm.jpg?f=fotoalbum_medium

Ipv zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7HtTqprOfZ3xydk869oU2YHfwk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNuFI8kz78Z9thUzlGDLMRsf.jpg?f=fotoalbum_medium

Andere kant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3kdsWUwhXCEnebHOMsjIhO8OHk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DZHfDm57SrycXqsCihF2p8U.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 20% gewijzigd door klump4u op 11-03-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Ow, dat ziet er wel netjes uit zeg!
Ik vind de Panasonic monoblock wel de lelijkste in het segment...

Waarom heb je hem eigenlijk niet dwars geplaatst? Zodat deze niet voor je raam zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Timple schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:37:
Ow, dat ziet er wel netjes uit zeg!
Ik vind de Panasonic monoblock wel de lelijkste in het segment...

Waarom heb je hem eigenlijk niet dwars geplaatst? Zodat deze niet voor je raam zit?
Dan blaast die naar de buren en dan staat 1,30m de tuin in, nu net aan 75 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:28
Allen,

Ik hoop wat info te krijgen over de split panasonic WH-SDF12C6E5 WH-UD12CE5-A ik woon sinds kort in Polen en dit huis heeft deze unit.
Vooralsnog lijkt dit verre van ideaal. Energieverbruik in februari zo n 1000 kWh.
Huis is voorzien van vloerverwarming met naregeling per groep (niet zo n heel goed idee).
Ik heb een handleiding gevonden, maar kan niks vinden over minimaal vermogen. De installatie draait nu 24/7 op war, maar pendelt.
Ik overweeg die naregelingen te verwijderen, wat is er in te stellen op deze unit, tot nu alleen de stooklijn gevonden en een timer.
Wie heeft ervaring met deze unit, wat kan er afgesteld worden, nu is er een overshoot in aanvoertemperatuur. Ik ben niet geheel blanco in verwarming en warmtepompen, alleen zeker niet bekend met huisinstallaties. Wie heeft betere gegevens van de unit, ik vind de handleiding sumier die ik heb, ook geen idee van min vermogen (elektrisch dan) wat gebeurt er in Quit mode, alleen ventilator laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:38
gtv6 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:00:
Allen,

Ik hoop wat info te krijgen over de split panasonic WH-SDF12C6E5 WH-UD12CE5-A ik woon sinds kort in Polen en dit huis heeft deze unit.
Vooralsnog lijkt dit verre van ideaal. Energieverbruik in februari zo n 1000 kWh.
Huis is voorzien van vloerverwarming met naregeling per groep (niet zo n heel goed idee).
Ik heb een handleiding gevonden, maar kan niks vinden over minimaal vermogen. De installatie draait nu 24/7 op war, maar pendelt.
Ik overweeg die naregelingen te verwijderen, wat is er in te stellen op deze unit, tot nu alleen de stooklijn gevonden en een timer.
Wie heeft ervaring met deze unit, wat kan er afgesteld worden, nu is er een overshoot in aanvoertemperatuur. Ik ben niet geheel blanco in verwarming en warmtepompen, alleen zeker niet bekend met huisinstallaties. Wie heeft betere gegevens van de unit, ik vind de handleiding sumier die ik heb, ook geen idee van min vermogen (elektrisch dan) wat gebeurt er in Quit mode, alleen ventilator laag?
Heb je deze handleiding?
https://www.manualslib.co...-Wh-Ud07ce5-A.html#manual

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gtv6 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:00:
Allen,

begin eerst eens die complete naregeling eruit te halen.

als een kamer te warm word draai je die wat verder dicht, word een andere te koud dan draai je die verder open. geen naregeling nodig.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Nee een andere , dank dit geeft al betere info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
flippy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:19:
[...]

begin eerst eens die complete naregeling eruit te halen.

als een kamer te warm word draai je die wat verder dicht, word een andere te koud dan draai je die verder open. geen naregeling nodig.
Ja dat weet ik zoals gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-02 11:36
advies nieuwe 5 kw pana, kan deze gewoon met een snoer+stekker worden aangesloten op de oude cv wandcontactdoos (= aparte groep in de meterkast)? Kan ik direct op de pana een puntstuk plaatsen van 1 1/4 naar 1 inch en van daaruit met een 25 DN flexslang naar de koperen huisaansluitingen? Op welke klemmen kan ik mijn evohome thermostaat aansluiten en hoe stel ik dan de stuurunit doe bij de pana zit zo in dat deze niet meer meedoet in de temperatuursregeling en de pana enkel nog maar luistert naar de evohome thermostaat? Als ik 1 groep van de vloerverwarming constant open laat staan dan kan ik zonder buffertank?

Graag jullie deskundige adviezen en alvast hartelijk dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

aflam schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:31:
advies nieuwe 5 kw pana, kan deze gewoon met een snoer+stekker worden aangesloten op de oude cv wandcontactdoos (= aparte groep in de meterkast)? Kan ik direct op de pana een puntstuk plaatsen van 1 1/4 naar 1 inch en van daaruit met een 25 DN flexslang naar de koperen huisaansluitingen? Op welke klemmen kan ik mijn evohome thermostaat aansluiten en hoe stel ik dan de stuurunit doe bij de pana zit zo in dat deze niet meer meedoet in de temperatuursregeling en de pana enkel nog maar luistert naar de evohome thermostaat? Als ik 1 groep van de vloerverwarming constant open laat staan dan kan ik zonder buffertank?

de 5kw heeft 2 groepen nodig van 16A elk. dus stopcontact kom je niet mee weg.

wat voor diameter heeft je koperen leiding en hoe ziet je verdeler eruit?

en je laat niet 1 groep open, je laat je hele vloerverwarming open. ik denk dat je onderschat hoeveel liters er door je systeem gaat. 1 vloergroep doet ~2l/min. een 5kW heeft minstens 10l/min nodig. dus nee, je kan niet je groepen allemaal dichtdrukken. je moet je warmtebalans beter afstellen. pak het probleem aan ipv de symptomen bestrijden. dus dat hele zonesysteem is leuk maar die moet eruit. die heeft geen nut in een warmtepompsysteem omdat je systeem de hele dag rustig loopt ipv op vol gas draait een paar keer per dag zoals een CV. dus als je wat tijd steekt in de juiste balans zodat de kamers egaal warm worden en op WAR regeling draai je stukken efficienter en is die zoneregeling leuk voor iemand anders die je er blij mee kan maken op marktplaats. en ook geen buffertank nodig, immers is je vloer al een buffer.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 12-03-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
aflam schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:31:

Benieuwd wie je dat advies heeft gegeven...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Kan ook wel met een stekker Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vQ3cIUHW-ZslzrHJ0UZw_xOcuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jgoQKAuMkwd9teHyFiPDqQUR.jpg?f=user_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijs86
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Beste mede tweakers,
Ik ben benieuwd of ik (en mijn buren ivm geluid) eens bij iemand kunnen kijken waar de 5kw in gebruik is.
Liefst omgeving Utrecht

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
mattijs86 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:44:
Beste mede tweakers,
Ik ben benieuwd of ik (en mijn buren ivm geluid) eens bij iemand kunnen kijken waar de 5kw in gebruik is.
Liefst omgeving Utrecht

Bvd
7kW J-Serie net onder Utrecht?
Momenteel draait die nog maar weinig, maar ik kan evt wel plannen dat ik een SW run kan starten.
Volgens mij maken een 5kW en 7kW bij ca 20Hz (laagste) en ca 35Hz (SWW) gewoon hetzelfde geluid.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoKi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:13

PoKi

Ik?

Ik weet niet of het in een apart topic moet of ook hier kan
Maar wij staan op het punt om een tweede verbouw ronde te doen en hierbij gasloos worden.

3 jaar terug is de keuken vernieuwd met inductie + quooker en beneden vloerverwarming (55m2 ingefreesd) + PVC.
Tevens 19 x 325 zonnepanelen gelegd, opbrengst 4,5 tot 4,8 MWh, ligging is niet het meest gunstig.

Nu gaan we de badkamer doen, komt vloerverwarming in (6m2), berging komt vloerverwarming in 11,5m2 ingefreesd.
Tevens worden alle kozijnen en deuren vernieuwd (kunststof) en HR++ glas.
Mechanische ventilatie blijft.

Op de bovenverdieping zullen 3 kamers en zolder verwarmd worden met radiatoren, deze moeten waarschijnlijk ook vervangen worden.

Huis is uit 96, 123m2, inhoud 500m3
onderkant betonvloer zit piepschuim tegenaan. Verder nog geen na isolatie gedaan.

Nu wil ik eigenlijk ook direct overstappen op een warmtepomp.
Echter is het gasverbruik al erg laag omdat we ook een pallet kachel hebben, dit jaar <500m3
Maar hier staan erg veel zakken pallets tegenover, deze worden ook steeds duurder, plus ik wil eigenlijk deze alleen aan als we wel thuis zijn, nu is staat deze temperatuur gestuurd te stoken.

Voordat we een pallet kachel hadden was het verbruik rond de 1400m3, incl douche en bad.
Hierbij waren we niet altijd thuis + cv staat nooit heel hoog. Nu zijn we meer thuis, oa thuiswerk etc.
Voor SWW heb ik reeds de Edel Auer warmtepomp 200L, soms wat krap aan, maar dat is door lang douchen, luxe probleem.

Nu twijfel ik nog tussen de 7 of 9KW versie monoblock.
Als ik het goed lees allemaal maakt het qua terug moduleren eigenlijk geen verschil, zit er nog veel verschil qua geluidsproductie?

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
flippy schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:24:
[...]

en je laat niet 1 groep open, je laat je hele vloerverwarming open. ik denk dat je onderschat hoeveel liters er door je systeem gaat. 1 vloergroep doet ~2l/min. een 5kW heeft minstens 10l/min nodig. dus nee, je kan niet je groepen allemaal dichtdrukken. je moet je warmtebalans beter afstellen. pak het probleem aan ipv de symptomen bestrijden. dus dat hele zonesysteem is leuk maar die moet eruit. die heeft geen nut in een warmtepompsysteem omdat je systeem de hele dag rustig loopt ipv op vol gas draait een paar keer per dag zoals een CV. dus als je wat tijd steekt in de juiste balans zodat de kamers egaal warm worden en op WAR regeling draai je stukken efficienter en is die zoneregeling leuk voor iemand anders die je er blij mee kan maken op marktplaats. en ook geen buffertank nodig, immers is je vloer al een buffer.
ok ik heb 4 groepen vloerverwarming en 3 losse (kleine) radiatoren. Dus het evohome er maar uit? Ik las meen ik op dit forum mensen die het er wel in hebben. Ik heb ook n pelletkachel die ik 's avonds vaak aan heb, dat zal dan ook problemen geven met de warmtepomp? Die komt dan niet bij als de pelletkachel de kamer warm houdt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Dylantje2 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:17:
[...]

Benieuwd wie je dat advies heeft gegeven...
ik vraag om advies niemand gaf me dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattijs86
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
sjimmie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:20:
[...]

7kW J-Serie net onder Utrecht?
Momenteel draait die nog maar weinig, maar ik kan evt wel plannen dat ik een SW run kan starten.
Volgens mij maken een 5kW en 7kW bij ca 20Hz (laagste) en ca 35Hz (SWW) gewoon hetzelfde geluid.
Je hebt een bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gididegiebs
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09-2023
Dit is niet goed voor je rendement van de unit. Veel te opgesloten. Gaat nu in zijn eigen lucht draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
aflam schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:50:
[...]

ik vraag om advies niemand gaf me dit
ok sorrie
Ik las hem: advies nieuwe 5 kw pana, 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gididegiebs schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:38:
[...]

Dit is niet goed voor je rendement van de unit. Veel te opgesloten. Gaat nu in zijn eigen lucht draaien.
Dat zal wel meevallen, achterkant is helemaal open en staat 25 cm van de muur, lamellen zijn maar 6,5cm lang en staan ver genoeg uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Hout komt donderdag en de schroeven morgen. Dus zaterdag ook maar een hokje timmeren voor de WP.
Ik heb van die Louvre kleppen gekozen waar je de planken op kunt schroeven, dus die kan ik naderkant nog stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
Zoals hierboven aangegeven, gaat hij waarschijnlijk zijn eigen lucht circuleren.
Wat je kunt doen is de Pana in de omkasting de voor en achterkant rondom te scheiden.
Om trillingen te voorkomen iets van (latex)schuim gebruiken.
Zo kant de lucht van de voorkant niet terug naar de achterkant.
Aangezien de voorkant tocht redelijk dicht is is zal dit altijd gebeuren.
Alleen de mate waarin????

[ Voor 4% gewijzigd door pgeene op 14-03-2022 20:09 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
flippy schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:24:
[...]

en dit dan?

https://www.vakbladwarmte...p-echt-ruimte-afhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

exact hetzelfde verkooppraatje als normaal maar dan met het woord " CV" vervangen door het woord "warmtepomp". het veranderd niks aan het odnerliggende probleem dat er heerst in dat huis, een slechte warmtebalans.
aflam schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:49:
[...]

ok ik heb 4 groepen vloerverwarming en 3 losse (kleine) radiatoren. Dus het evohome er maar uit? Ik las meen ik op dit forum mensen die het er wel in hebben. Ik heb ook n pelletkachel die ik 's avonds vaak aan heb, dat zal dan ook problemen geven met de warmtepomp? Die komt dan niet bij als de pelletkachel de kamer warm houdt namelijk.
ja, die zoneregeling moet je gewoon wegdoen. dat heeft weinig tot geen nut in een systeem wat 24/7 warmte produceert. als kamertemperaturen verschillen moet je de balans bijstellen. pak de ziekte aan, niet de symptomen.

palletkachel is leuk voor de show en wat fijne stralingswarmte. die heb je ook niet hele dagen aan, hoogstens paar uur op een avondje in het weekeind. voor de verwarming is het gewoon onnodig duur stoken en hoef je het niet te doen. als je zuinig wilt stoken pak je de warmtepomp, niet je pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
het gaat bij mijn huidige cv nmet evohome niet om een slechte warmtebalans, ik vind het lekker als ik in mijn werkkamer werk dat het daar warm is en in andere ruimten niet. Je steekt toch ook niet in het hele huis het licht aan als je thuis bent? Toch ook enkel daar waar je verblijft? Dat is het voordeel van een evo systeem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

aflam schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:46:
het gaat bij mijn huidige cv nmet evohome niet om een slechte warmtebalans, ik vind het lekker als ik in mijn werkkamer werk dat het daar warm is en in andere ruimten niet. Je steekt toch ook niet in het hele huis het licht aan als je thuis bent? Toch ook enkel daar waar je verblijft? Dat is het voordeel van een evo systeem.
en dat is juist niet hoe je werkt met een warmtepomp. dat is dus wat men bedoelt met thermostaatgedrag veranderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
ok dan gaat ie eruit als t beter is om zonder de evo te draaien. wel zonde want het was n duur spulletje :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

aflam schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:53:
ok dan gaat ie eruit als t beter is om zonder de evo te draaien. wel zonde want het was n duur spulletje :(
warmtepomp is meer stoven, niet braden. ;)

daarom ook advies om iemand ander ermee blij te maken op marktplaats.

het is voor veel mensen raar of vreemd om anders naar verwarming te kijken op deze manier. we zijn immers opgegroeid met de gasbrander en brandblaar-radiator-temperaturen. om dan ineens verteld te worden dat je ook op handwarm kan stoken is "onwennig". iedereen heeft daar last van.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 14-03-2022 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik was er nog niet uit met de regeling toen ik de warmtepomp had geïnstalleerd. Ik dacht we draaien nu eerst even op het hele huis (wij hebben overal vloerverwarmig) De regeling stond wel in de offerte ( per kamer een thermostaat en motortjes op de verdeler) en bedroeg zo'n 900 euro. Nu een winterseizoen draaien laat ik het zo. Bevalt prima overal warm en zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martijn v o schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:50:
Ik was er nog niet uit met de regeling toen ik de warmtepomp had geïnstalleerd. Ik dacht we draaien nu eerst even op het hele huis (wij hebben overal vloerverwarmig) De regeling stond wel in de offerte ( per kamer een thermostaat en motortjes op de verdeler) en bedroeg zo'n 900 euro. Nu een winterseizoen draaien laat ik het zo. Bevalt prima overal warm en zuinig.
mijn ouderlijk huis had het ook. 32 groepen over 3 verdelers. :X

6 maanden na installatie WP alles losgekoppeld toen mn vader goed zag hoeveel die 32 waxmotertjes verbruiken.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
flippy schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:55:
[...]
warmtepomp is meer stoven, niet braden. ;)
of nog hipper en passender: slow cooking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
er zit wel een aansluiting op de pana voor een extra thermostaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

aflam schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:44:
Er is een extra aansluiting voor een externe thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
aflam schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:44:
dat kan zelfs op 2 manieren waarbij je vooral de verschillen in werking goed in de gaten moet houden.
(maar het is niet "extra" als je daarmee een 2e bedoelt!)

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 15-03-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-06 23:49
sjimmie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:58:
[...]

dat kan zelfs op 2 manieren waarbij je vooral de verschillen in werking goed in de gaten moet houden.
(maar het is niet "extra" als je daarmee een 2e bedoelt!)
Je kunt zelfs nog meer thermostaten gebruiken. De eerste regelt de aanvoertemperatuur naar aanleiding van de door een (ingebouwde of externe) thermosensor; dat is weersafhankelijke regeling (WAR). Samen met die thermostaat kun je kiezen uit een aantal kamerthermostaten; die in de afstandsbediening, die met een extra kamersensor, een 230V Panasonic kamerthermostaat, al dan niet draadloos of een willekeurige aan-uit thermostaat met een laagspanningscontact op de ext. switch aansluiting. Als je meer dan één ruimte thermostatisch wilt regelen, heb je een uitbreidingsprint en regelapparatuur nodig. O ja, de sww tank heeft natuurlijk zijn eigen thermostaat in de Pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Je kunt zelfs nog meer thermostaten gebruiken. De eerste regelt de aanvoertemperatuur naar aanleiding van de door een (ingebouwde of externe) thermosensor; dat is weersafhankelijke regeling (WAR). Samen met die thermostaat kun je kiezen uit een aantal kamerthermostaten; die in de afstandsbediening, die met een extra kamersensor, een 230V Panasonic kamerthermostaat, al dan niet draadloos of een willekeurige aan-uit thermostaat met een laagspanningscontact op de ext. switch aansluiting. Als je meer dan één ruimte thermostatisch wilt regelen, heb je een uitbreidingsprint en regelapparatuur nodig. O ja, de sww tank heeft natuurlijk zijn eigen thermostaat in de Pana.
De vraag was of er een aansluiting op de panasonic zit.
Ik neem aan dat hij met "thermostaat" zo'n ding bedoelt die je in een kamer hangt om de WP een signaaltje verwarmen/koelen/niks te geven.
Daarvoor zijn er 2, de rest zijn uitbreidingen, varianten of methodes om bepaalde speciale doelen te bereiken.
Er is 1 External Thermostat en 1 External Control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

meschien is het nog wat om in de TS uit te leggen wat de verschillen zijn in gedrag afhankelijk waar je wat aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
flippy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:10:
meschien is het nog wat om in de TS uit te leggen wat de verschillen zijn in gedrag afhankelijk waar je wat aansluit.
volgens mij verwijzen we juist telkens daarheen als iemand er vragen over heeft?

edit: of was dat het andere 101 topic: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
daar in ieder geval in detail.

[ Voor 21% gewijzigd door sjimmie op 15-03-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:28:
[...]

volgens mij verwijzen we juist telkens daarheen als iemand er vragen over heeft?
daar staat niet het verschil in gedrag tussen de aansluitingen. of ik moet er steeds overheen kijken...

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 15-03-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
sjimmie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:07:
[...]

De vraag was of er een aansluiting op de panasonic zit.
Ik neem aan dat hij met "thermostaat" zo'n ding bedoelt die je in een kamer hangt om de WP een signaaltje verwarmen/koelen/niks te geven.
Daarvoor zijn er 2, de rest zijn uitbreidingen, varianten of methodes om bepaalde speciale doelen te bereiken.
Er is 1 External Thermostat en 1 External Control.
ik bedoel idd een 2e aansluiting voor een kamer/ruimte thermostaat zodat ik de bovenverdieping apart van beneden kan regelen als de pelltkachel brand. Anders wordt het boven koud omdat de besturing inclusief temperatuurregeling in de woonkamer komt. Zou dat mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
aflam schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:32:
[...]

ik bedoel idd een 2e aansluiting voor een kamer/ruimte thermostaat zodat ik de bovenverdieping apart van beneden kan regelen als de pelltkachel brand. Anders wordt het boven koud omdat de besturing inclusief temperatuurregeling in de woonkamer komt. Zou dat mogelijk zijn?
Via de optionele uitbreidingsprint is er veel meer mogelijk (2-zones).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
optionele uitbreidingsprint, die moet je dus los kopen? Is er zonder deze print een extra zone mogelijk zoals ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan niet beide zones tegelijk verwarmen zonder buffertanks en kleppen dus dat vernachelt je efficientie weer en doet ook onder de streep weinig. immers produceert de WP maar relatief weinig vermogen in die tijd. dus gewoon de thermostaat even op 28 zetten zodat die gewoon door blijft lopen is vele malen simpeler en effecitever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
aflam schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:46:
optionele uitbreidingsprint, die moet je dus los kopen? Is er zonder deze print een extra zone mogelijk zoals ik bedoel?
ja, die moet je kopen, maar dat is toch geen ramp? een 2e thermostaat moet je ook gewoon zelf kopen...
zonder die print(+buffer) moet je zelf iets fabriceren, ik meen dat iemand in het 101 topic wel zoiets had gedaan. je kan bv 2 thermostaten parallel zetten en met eigen kleppen bepalen welke zone verwarmd wordt. zolang je geen 2 compleet verschillende systemen voor afgifte hebt kom je daarmee best een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Thank you for using "AQUAREA Service Cloud ".

23/03/2022 00:00 ~ 23/03/2022 04:00 (UTC ± 00)
Due to server maintenance, you cannot access the service during this period.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
ik loop met de gedachte om toch mijn duur betaalde evohome systeem parallel te zetten aan de thermostaat van de pana zelf. Anders zit ik boven in de kou als beneden mn pelletkachel brand. Het zal dan wel ten koste gaan van zuinigheid vd pana maar een andere oplossing (behalve afscheid nemen vd pelletkachel) weet ik niet anders om het boven warm te houden als beneden die pelletkachel brand. Dan de thermostaat van de pana zo laag instellen dat de wp niet meer aanslaat op deze thermostaat en dan de andere thermostaat welke er parallel overheen staat de volledige aansturing laten doen, Dan een buffervat ertussen om te voorkomen dat er middels naregeling de wp zijn warmte niet kwijt kan.

[ Voor 35% gewijzigd door aflam op 16-03-2022 10:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 20:17
sjimmie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:13:
Thank you for using "AQUAREA Service Cloud ".

23/03/2022 00:00 ~ 23/03/2022 04:00 (UTC ± 00)
Due to server maintenance, you cannot access the service during this period.
Thank you for using HeishaMon.
Due to the design of this product you can always use the service during all periods.

:P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-06 14:40
aflam schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:28:
ik loop met de gedachte om toch mijn duur betaalde evohome systeem parallel te zetten aan de thermostaat van de pana zelf. Anders zit ik boven in de kou als beneden mn pelletkachel brand. Het zal dan wel ten koste gaan van zuinigheid vd pana maar een andere oplossing (behalve afscheid nemen vd pelletkachel) weet ik niet anders om het boven warm te houden als beneden die pelletkachel brand. Dan de thermostaat van de pana zo laag instellen dat de wp niet meer aanslaat op deze thermostaat en dan de andere thermostaat welke er parallel overheen staat de volledige aansturing laten doen, Dan een buffervat ertussen om te voorkomen dat er middels naregeling de wp zijn warmte niet kwijt kan.
Dit leest weg als een Sunk Cost Fallacy: je wil de Evohome noch de pelletkachel of WP de deur uit doen. Dus zet je er nog maar een buffervat bij, maak je de sturing complex en ga je bewust inefficient stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
thehog schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Due to the design of this product you can always use the service during all periods.

MaAr mEt oPeN sOurCe wEeT Je nOoit wAnNeeR dE suPpOrT oPhoUdT 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:57
[...]

Haha, het is dat ik hem gisteravond al besteld had, anders dan had ik hem nu wel MOETEN bestellen na dit soort marketing :P

Wanneer ik een dezer weken de warmtepomp ga installeren kan ik tenminste direct m'n aansturing in orde maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
dirkdeman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:52:
[...]

MaAr mEt oPeN sOurCe wEeT Je nOoit wAnNeeR dE suPpOrT oPhoUdT 7(8)7
Mijn ervaring is dat je dat bij closed source ook niet weet. Wanneer stopt cloud support??? Kan Panasonic zo besluiten (en mogen ze ook).
Dus tsja....maar heishamon werkt, en zal in principe stand alone blijven werken.
Echter dan geen verbeteringen meer :'(
En in principe kan iemand anders het wel weer oppakken (als er behoefte en enthousiasme is) :)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
pgeene schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Mijn ervaring is dat je dat bij closed source ook niet weet. Wanneer stopt cloud support??? Kan Panasonic zo besluiten (en mogen ze ook).
Dus tsja....maar heishamon werkt, en zal in principe stand alone blijven werken.
Echter dan geen verbeteringen meer :'(
En in principe kan iemand anders het wel weer oppakken (als er behoefte en enthousiasme is) :)
Sorry, ik dacht dat mijn sarcasme duidelijk was. Ik doelde op het feit dat je juist met closed source nogal gebonden bent aan de nukken van één aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Please arrange your own backups of software and hardware. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sjimmie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:47:
[...]

Please arrange your own backups of software and hardware. :X
Ervaringsdeskundige? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Jazeker. ik heb de hardware voor de heishamon en de esp-thermostaat++ op voorraad.
En de code natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
sjimmie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Jazeker. ik heb de hardware voor de heishamon en de esp-thermostaat++ op voorraad.
En de code natuurlijk ook.
Ik bedoel eigenlijk of je al een keer een hele installatie opnieuw had moeten doen omdat je nog geen backup had van je thuis domotica :-)
(ik wel namelijk...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
thehog schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Ik bedoel eigenlijk of je al een keer een hele installatie opnieuw had moeten doen omdat je nog geen backup had van je thuis domotica :-)
(ik wel namelijk...)
Deels wel ja. Daar leer je van maar dat is niet leuk.
Ik heb zelfs een 2e raspberry pi.
Nu gebruik ik veel reserve onderdelen gewoon als DEV omgeving.
(OTAP heeft helaas geen grote WAF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:55:
[...]

(ik wel namelijk...)
Indien gewenst een scriptje voor je..
Zodat je dagelijks een backup maak van heel veel domotica, naar een netwerk hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
iemand ervaring met de stille modus? Waar gaat dat tenkostte van als je dan inschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
aflam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:58:
iemand ervaring met de stille modus? Waar gaat dat tenkostte van als je dan inschakelt?
Lagere maximale Hertz van de compressor. Het haalt dan niet je maximale vermogen maar start wel rustiger op. 9 van de 10 keer heb je toch geen maximaal vermogen nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 07:24

ErikVers

e-Duurzaam

aflam schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:28:
Je zou ook kunnen kijken naar een (drukgevoelige) bypass. Dan zorg je bij het afsluiten van de hoofdgroep, toch voor flow; Toen ik mijn oude cv positie nog niet had voorzien van een terugslagklep heb ik daar wel eens mee getest. Als ik dan de complete vloerverwarming dichtzette was er nog voldoende flow op alleen de badkamer vloer (en dus in combinatie met bypass van de cv ketel)
Nadat ik bypass van oude cv positie ontdekte en dat had opgelost had ik te weinig flow zonder de vloer beneden.

Nadeel is uiteraard dat je een kleine afgifte bron hebt, en dus je warmte pomp meer aan en uit zou kunnen gaan maar een 50l buffervat maakt hierop weinig verschil.

Naast een drukgevoelige bypass kun je ook een bypass met klep maken, dus hoofdgroep dicht is bypass open. <Waarbij je de open positie als eerste moet aansturen> De flow van bypass moet je dan wel goed inregelen.

Snap best dat hier word afgeraden want is storingsgevoelig (te weinig flow potentieel tijdens een defrost) maar met wat goede wil zijn er opties.

Eenvoudiger wellicht om de ruimte die je wil verwarmen meer laat meelopen waardoor constante temperatuur is in de tweede ruimte?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gench
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-05 00:46
Welke thermostaat zou je aanraden om te gebruiken met een Panasonic T-Cap monobloc voor zowel verwarming als koeling? Het moet mooi staan aan de keukenmuur (vrouw-proof). Ik heb geen zoneregeling of slimheid nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 07:24

ErikVers

e-Duurzaam

Gench schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:10:
Welke thermostaat zou je aanraden om te gebruiken met een Panasonic T-Cap monobloc voor zowel verwarming als koeling? Het moet mooi staan aan de keukenmuur (vrouw-proof). Ik heb geen zoneregeling of slimheid nodig.
Ik heb deze in bestelling staan. Als goed is kun je daar alles mee aansturen (verwarmen of koelen) waar bij koelen alleen plaats zal vinden binnen het ingestelde bereik van buitentemperatuur via de controller.
Let wel op dat je een 4 x 0,5mm moet hebben van de thermostaat naar je WP

Als ik heb getest zal ik nog wel ff laten weten hoe bevalt.

https://a.aliexpress.com/_ufHIRP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8gsfy9lMgyDwwhkRP8EBmLVmXA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s8GzdaXFlfBnMaIKaqgH8Swo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 18-03-2022 22:31 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
aflam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:58:
In eerste topic ergens uitgebreid getest..
Kost je vermogen maar ook rendement.
\De vraag is waarom zou je willen..
Als je hem goed in stelt, is hij bijna stil..Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:42
Dylantje2 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:22:
[...]

In eerste topic ergens uitgebreid getest..
Kost je vermogen maar ook rendement.
\De vraag is waarom zou je willen..
Als je hem goed in stelt, is hij bijna stil..Toch?
Ik denk dat hij alleen bijna stil is op het moment dat je echt LTV hebt en je lange runs kan maken. Zodra je hoge temp. stookt zal hij wel stiller zijn met silent mode omdat hij simpelweg de compressor knijpt qua toerental.

De pana is bij mij stil tot ongeveer 2/3 graden buitentemperatuur met een aanvoer van 27 en delta van 5 graden. Onder 0 begint hij bij vlagen best wel herrie te maken op 60/70hz. Silent mode zorgt er simpelweg voor dat hij ipv 1 uur op 70 hz draait, 2 uur op 55 hz draait waarbij zonder silent mode de pana na 1 uur weer op 40 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Sturmer93 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat hij alleen bijna stil is op het moment dat je echt LTV hebt en je lange runs kan maken. Zodra je hoge temp. stookt zal hij wel stiller zijn met silent mode omdat hij simpelweg de compressor knijpt qua toerental.

De pana is bij mij stil tot ongeveer 2/3 graden buitentemperatuur met een aanvoer van 27 en delta van 5 graden. Onder 0 begint hij bij vlagen best wel herrie te maken op 60/70hz. Silent mode zorgt er simpelweg voor dat hij ipv 1 uur op 70 hz draait, 2 uur op 55 hz draait waarbij zonder silent mode de pana na 1 uur weer op 40 zit.
Ik weet zeker van niet.
Ik heb geen LTV...

Het meeste invloed heeft RV icm lastige temperaturen..
Je flow en je stooklijn...
Hz snap ik maar dat heeft ook een reden...

En je menu kun je sillent instellen, dus de vraag is meer waarom wil je sillent?
Voor paar uurtjes in de nacht?
Je kunt ook overdag wat oppompen, en in de nacht nachtverlaging toepassen...
Kost je minder ...

[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 19-03-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
" En je menu kun je sillent instellen, dus de vraag is meer waarom wil je sillent?"

Ik draai ook met silent/ stille functie, ik doet dat voor de buren, die hebben zelf geen wp en zijn erg gevoelig voor geluid, dit stookseizoen nog met hoogste silent stand, seizoen '22/ '23 een standje lager en het jaar daarop geen silent mode meer, dan zijn de buren eraan gewend.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Kastje gemaakt met verstelbare schoepen. Allemaal hardhout.
Nu nog even schoonmaken en in de olie zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klhKqVexr2XCqI3QHpOy2lXzx-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIRyOH2LNwvEuRZ237vuWmsM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:56

hnq

martijn v o schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:08:
Nice! Paar vraagjes: Hele kast is te verwijderen, neem ik aan, om bij de wp te komen?
En wat is het voordeel van beweegbare lamellen?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Hele kast is verwijderbaar inderdaad. Verstelbare schoepen is het voordeel dat je wat kan spelen. Maak je vaste schoepen en ze staan te dicht, dan kun je opnieuw beginnen. En het voordeel is dat dit makkelijk monteert. Als je zelf planken onder een hoek wil maken, dan moet je klosjes maken of zoiets. Ik heb een kant en klaar gekocht systeem genomen. Heet flex fence.
En het voordeel ik heb hem nu op maat gemaakt. Koop je een kant en klare kast dan is deze voor de panasonic 1700 breed. En 800 euro geloof ik. Ik heb nu voor 800 euro hout gekocht maar dat is wel hardhout in plaats van douglas. En dus een dagje timmeren.

[ Voor 25% gewijzigd door martijn v o op 20-03-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15
800 euro damn… vrij prijzig, dan is dat nog duurder dan de warmtepomp zelf :X

Wel mooi gedaan overigens, ziet er goed uit!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

martijn v o schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:08:
[Afbeelding]
Ziet er mooi uit maar voor 10% van de prijs heb ik deze gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3kdsWUwhXCEnebHOMsjIhO8OHk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DZHfDm57SrycXqsCihF2p8U.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
klump4u schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:31:
[...]

Ziet er mooi uit maar voor 10% van de prijs heb ik deze gemaakt.
[Afbeelding]
Ik mis even waar precies de 800 euro van de andere oplossing vandaan komt maar de oplossing is met 80 euro wel extreem budget. Hout is niet gratis, bijkomende kosten en een keer beitsen ook niet.

Wat ik echter vooral mis is jullie doel van de omkasting. Als het puur esthetisch is dan zie ik wel hoe deze ontwerpen voldoen aan hun doel :)

Als het doel echter geluidsreductie is dan acht ik het effect nihil. Alleen hogere frequenties zullen iets gestuurd worden (richting de grond waar ze zullen reflecteren als het steen en deels absorberen als het zand betreft) en in het lage spectrum niets.

Ik ben zelf van plan een omkasting te maken om geluid te reduceren voor mijn airco buitenunit (vooral lage spectrum, bepaalde richting) en dat gaat met bovenstaande ontwerpen bijvoorbeeld niet. Het materiaal heeft te weinig massa en is te open. Waarschijnlijk gebruik ik betonplex plaatmateriaal (massa) als basis, optioneel extra geluidsabsorberend materiaal, en een ontwerp waarbij het geluid tegen/langs dat materiaal moet.
Alleen aan betonplex ben ik dan al 250+ kwijt.

Overigens is er natuurlijk nog een psychologische factor: een unit die men niet in bedrijf ziet (draaiende fan) hoort men ook minder.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Nou ik moet zeggen, het was puur voor het zicht, maar het dempt ook wel. Ik vermoed dat het geluid beter wordt verspreid. Ik ga de compressor ook nog geluid isoleren, maar nu al behoorlijk tevreden.

Pagina: 1 ... 45 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.