Wilde eerst ook geluidsdempende kast maken.Rukapul schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:02:toon volledige bericht
[...]
Ik mis even waar precies de 800 euro van de andere oplossing vandaan komt maar de oplossing is met 80 euro wel extreem budget. Hout is niet gratis, bijkomende kosten en een keer beitsen ook niet.
Wat ik echter vooral mis is jullie doel van de omkasting. Als het puur esthetisch is dan zie ik wel hoe deze ontwerpen voldoen aan hun doel
Als het doel echter geluidsreductie is dan acht ik het effect nihil. Alleen hogere frequenties zullen iets gestuurd worden (richting de grond waar ze zullen reflecteren als het steen en deels absorberen als het zand betreft) en in het lage spectrum niets.
Ik ben zelf van plan een omkasting te maken om geluid te reduceren voor mijn airco buitenunit (vooral lage spectrum, bepaalde richting) en dat gaat met bovenstaande ontwerpen bijvoorbeeld niet. Het materiaal heeft te weinig massa en is te open. Waarschijnlijk gebruik ik betonplex plaatmateriaal (massa) als basis, optioneel extra geluidsabsorberend materiaal, en een ontwerp waarbij het geluid tegen/langs dat materiaal moet.
Alleen aan betonplex ben ik dan al 250+ kwijt.
Overigens is er natuurlijk nog een psychologische factor: een unit die men niet in bedrijf ziet (draaiende fan) hoort men ook minder.
Ik heb nu een slang (508mm) aan mijn rooster gemaakt. Niet zo mooi, maar werkt wel.
Slang lijkt veel ventilator geluid te dempen aangezien de luchtstroom de hoek om moet (haakse bocht).
Nu bij 85 Hz niet eens luid meer. Laag geluid heeft hij niet echt. Ik had vooral last van ventilator geluid.
Kan natuurlijk ook in een kast
Uiteindelijk ga ik nu geen kast meer maken en haal ik in de zomer de slang weg.
[ Voor 3% gewijzigd door pgeene op 20-03-2022 13:19 . Reden: Spelling ]
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939