Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 118 Laatste
Acties:
  • 691.586 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
Rukapul schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:02:
[...]

Ik mis even waar precies de 800 euro van de andere oplossing vandaan komt maar de oplossing is met 80 euro wel extreem budget. Hout is niet gratis, bijkomende kosten en een keer beitsen ook niet.

Wat ik echter vooral mis is jullie doel van de omkasting. Als het puur esthetisch is dan zie ik wel hoe deze ontwerpen voldoen aan hun doel :)

Als het doel echter geluidsreductie is dan acht ik het effect nihil. Alleen hogere frequenties zullen iets gestuurd worden (richting de grond waar ze zullen reflecteren als het steen en deels absorberen als het zand betreft) en in het lage spectrum niets.

Ik ben zelf van plan een omkasting te maken om geluid te reduceren voor mijn airco buitenunit (vooral lage spectrum, bepaalde richting) en dat gaat met bovenstaande ontwerpen bijvoorbeeld niet. Het materiaal heeft te weinig massa en is te open. Waarschijnlijk gebruik ik betonplex plaatmateriaal (massa) als basis, optioneel extra geluidsabsorberend materiaal, en een ontwerp waarbij het geluid tegen/langs dat materiaal moet.
Alleen aan betonplex ben ik dan al 250+ kwijt.

Overigens is er natuurlijk nog een psychologische factor: een unit die men niet in bedrijf ziet (draaiende fan) hoort men ook minder.
toon volledige bericht
Wilde eerst ook geluidsdempende kast maken.

Ik heb nu een slang (508mm) aan mijn rooster gemaakt. Niet zo mooi, maar werkt wel.
Slang lijkt veel ventilator geluid te dempen aangezien de luchtstroom de hoek om moet (haakse bocht).
Nu bij 85 Hz niet eens luid meer. Laag geluid heeft hij niet echt. Ik had vooral last van ventilator geluid.
Kan natuurlijk ook in een kast ;)

Uiteindelijk ga ik nu geen kast meer maken en haal ik in de zomer de slang weg.

[ Voor 3% gewijzigd door pgeene op 20-03-2022 13:19 . Reden: Spelling ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48
pgeene schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Wilde eerst ook geluidsdempende kast maken.

Ik heb nu een slang (508mm) aan mijn rooster gemaakt. Niet zo mooi, maar werkt wel.
Slang lijkt veel ventilator geluid te dempen aangezien de luchtstroom de hoek om moet (haakse bocht).
Nu bij 85 Hz niet eens luid meer. Laag geluid heeft hij niet echt. Ik had vooral last van ventilator geluid.
Kan natuurlijk ook in een kast ;)

Uiteindelijk ga ik nu geen kast meer maken en haal ik in de zomer de slang weg.
Zou je eens een foto willen plaatsen?

In mijn situatie wil ik namelijk iets vergelijkbaars doen: een tunnel van enkele meters vanaf het uitblaasrooster plaatsen tot voorbij enkele ramen/roosters. De rest van de omkisting is voor het compressorgeluid.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rukapul schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:02:
[...]

Ik mis even waar precies de 800 euro van de andere oplossing vandaan komt maar de oplossing is met 80 euro wel extreem budget. Hout is niet gratis, bijkomende kosten en een keer beitsen ook niet.

Wat ik echter vooral mis is jullie doel van de omkasting. Als het puur esthetisch is dan zie ik wel hoe deze ontwerpen voldoen aan hun doel :)

Als het doel echter geluidsreductie is dan acht ik het effect nihil. Alleen hogere frequenties zullen iets gestuurd worden (richting de grond waar ze zullen reflecteren als het steen en deels absorberen als het zand betreft) en in het lage spectrum niets.

Ik ben zelf van plan een omkasting te maken om geluid te reduceren voor mijn airco buitenunit (vooral lage spectrum, bepaalde richting) en dat gaat met bovenstaande ontwerpen bijvoorbeeld niet. Het materiaal heeft te weinig massa en is te open. Waarschijnlijk gebruik ik betonplex plaatmateriaal (massa) als basis, optioneel extra geluidsabsorberend materiaal, en een ontwerp waarbij het geluid tegen/langs dat materiaal moet.
Alleen aan betonplex ben ik dan al 250+ kwijt.

Overigens is er natuurlijk nog een psychologische factor: een unit die men niet in bedrijf ziet (draaiende fan) hoort men ook minder.
toon volledige bericht
Is puur voor het aangezicht, was voor €75,- geïmpregneerd tuinhout van de Gamma (plus €20,- korting met klanten cheque) en voor €5,- 30 metalen hoeken van de Action om de lamellen te bevestigen, schroeven krijg ik altijd gratis van een buurman die daar in werkt. Verven doe ik niet want dan blijf je verven.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:26

ErikVers

e-Duurzaam

martijn v o schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:08:
Kastje gemaakt met verstelbare schoepen. Allemaal hardhout.
Nu nog even schoonmaken en in de olie zetten.
[Afbeelding]
Kijk dat is nog eens tweaken!

Inderdaad zoals andere aangeven wat een geld! Maar joh aan de andere kant dat stook je anders in 2 maanden aan gas in deze rare tijden!

Zelf zit ik te denken aan een simpele antraciet alu oplossing maar nog niet iets voor normaal geld gezien. (+\~ €300)

@pgeene heb je een voorbeeld wat je bedoelt met die slang? Je maakt me wel nieuwsgierig.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 20-03-2022 19:42 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:43

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja eigenlijk was het ook iets goedkoper ik had hout besteld ook voor het tuinhek vanwege de transportkosten.
Ik had ooit een goedkoop ding gekocht al omkasting voor de containers, na een aantal maanden werd het al flink groezelig en na de storm lag ie plat. Werd geleverd met verzinkte schroeven en die gaan roesten, dus nu RVS schroeven besteld. Ach ik vind het mooi en goed gelukt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48
martijn v o schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:09:
Ja eigenlijk was het ook iets goedkoper ik had hout besteld ook voor het tuinhek vanwege de transportkosten.
Ik had ooit een goedkoop ding gekocht al omkasting voor de containers, na een aantal maanden werd het al flink groezelig en na de storm lag ie plat. Werd geleverd met verzinkte schroeven en die gaan roesten, dus nu RVS schroeven besteld. Ach ik vind het mooi en goed gelukt.
Zou je de bovenkant ook niet onder wat afschot plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

het oog wil ook wat soms. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wel leuk geworden en mensen zijn vast nieuwsgierig als ze er langslopen.

Net zo nieuwsgierig als vele bij die omkasting van quatt 🙈

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
ErikVers schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:40:
[...]

Kijk dat is nog eens tweaken!

Inderdaad zoals andere aangeven wat een geld! Maar joh aan de andere kant dat stook je anders in 2 maanden aan gas in deze rare tijden!

Zelf zit ik te denken aan een simpele antraciet alu oplossing maar nog niet iets voor normaal geld gezien. (+\~ €300)

@pgeene heb je een voorbeeld wat je bedoelt met die slang? Je maakt me wel nieuwsgierig.
Vertel waar?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Rukapul schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Zou je de bovenkant ook niet onder wat afschot plaatsen?
Zit wel iets afschot in maar ik zit met de vensterbank, dus kan niet verder omhoog.
En ik heb ook wat kieren in de bovenkant, hout werkt wat.

Alternatief kan en klaar: @Dylantje2
https://www.bol.com/nl/nl...KtMlQ.2_9.29.ProductTitle

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Nog op zoek, maar ga morgen ook eens lokale ijzerboer benaderen, de link die Martijn net stuurde, zoiets alleen dan voor onder 400 en op maat (anders nogal een maatverschil) zou moeten kunnen is mijn inschatting, als ik wat weet laat ik het horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-06 23:50
ErikVers schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:59:
[...]

Nog op zoek, maar ga morgen ook eens lokale ijzerboer benaderen, de link die Martijn net stuurde, zoiets alleen dan voor onder 400 en op maat (anders nogal een maatverschil) zou moeten kunnen is mijn inschatting, als ik wat weet laat ik het horen.
https://www.evolarshop.com/nl/airco-omkastingen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ja zien er goed uit wat betreft model.
Maar heb je gezien hoe groot de eerste maat is die gaat passen? 1300mm hoog en 1700mm breed…… en de prijs daarvan …..

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 20-03-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:59:
[...]

Voor rond de 400 heb ik interesse [ dat hout ligt er al ff maar tijd ...]
Wel gepoedercoat? hoop ik..
afschot dakje?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
Rukapul schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:32:
[...]

Zou je eens een foto willen plaatsen?

In mijn situatie wil ik namelijk iets vergelijkbaars doen: een tunnel van enkele meters vanaf het uitblaasrooster plaatsen tot voorbij enkele ramen/roosters. De rest van de omkisting is voor het compressorgeluid.
En ook @ErikVers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3M7dbG9uAK3_nBKikgmwOZCzLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCvedBlZthmM4cJJopBMlGW8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3YnKzln9PBSILl_BqcSazNpRLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSsRsMNlmu8tv9kjeDvoUnru.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto's had ik klaarstaan.
Slang gaat bij mij recht omhoog.
Vastgebonden aan het rooster met RVS draad.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:02:
[...]

Voor rond de 400 heb ik interesse [ dat hout ligt er al ff maar tijd ...]
Wel gepoedercoat? hoop ik..
afschot dakje?
Omkasting;
De eerste partij die ik benaderde en in serie kan werken belde gelijk terug, ze zijn met een soort gelijk project bezig en gaan mij erbij betrekken. Als ik info heb (mocht hij nog niet delen) laat ik het weten! Uiteraard de pana maten gelijk doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Misschien is het al eerder voorbij gekomen (kon zo niets over vinden) maar hoe behaald de 7 en 9 kw type J zijn extra vermogen?

Door verder op te toeren in frequentie / hz of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 23:05

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:43:
Misschien is het al eerder voorbij gekomen (kon zo niets over vinden) maar hoe behaald de 7 en 9 kw type J zijn extra vermogen?

Door verder op te toeren in frequentie / hz of?
Vrijgave hogere hz

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dus als ik het goed begrijp zijn ze alle drie hetzelfde qua hardware maar de software maakt ze anders?
Zullen toch ook hogere aardleks in moeten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
klump4u schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Dus als ik het goed begrijp zijn ze alle drie hetzelfde qua hardware maar de software maakt ze anders?
Zullen toch ook hogere aardleks in moeten dan?
Bedoel je automaten? Aardlekschakelaars zijn gewoon 30mA. Die kunnen meestal wel 40A hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

FransvWoerkom schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Bedoel je automaten? Aardlekschakelaars zijn gewoon 30mA. Die kunnen meestal wel 40A hebben.
ik bedoel die automaten in de warmtepomp, maar die zijn idd al 40A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dus als een klant niet te veel herrie wil is de 5 in verband met schaarste nu wel een optie. Als de pana dan keer niet trekt met -10 dan heb je nog 3kw backup. Zal nog eens wat exacter de warmteverliesberekening doen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:46:
Dus als een klant niet te veel herrie wil is de 5 in verband met schaarste nu wel een optie. Als de pana dan keer niet trekt met -10 dan heb je nog 3kw backup. Zal nog eens wat exacter de warmteverliesberekening doen 👍
niet vergeten dat je LANG op de -10 moet zitten wil je het merken. doorgaans merk je met een warmtepomp pas op dag 2 of 3 van flink vriezen dat de warmte uit de woning is door het hogere verbruik. dat ijlt meestal 1 dag of meer na waar je echt het verbruik ziet stijgen. 1 nachtje -10+ ( B) ) is vrijwel nooit een probleem mist de gebruiker hem ook laat lopen en niet gaat kutten met nachtverlaging.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:56:
[...]

niet vergeten dat je LANG op de -10 moet zitten wil je het merken. doorgaans merk je met een warmtepomp pas op dag 2 of 3 van flink vriezen dat de warmte uit de woning is door het hogere verbruik. dat ijlt meestal 1 dag of meer na waar je echt het verbruik ziet stijgen. 1 nachtje -10+ ( B) ) is vrijwel nooit een probleem mist de gebruiker hem ook laat lopen en niet gaat kutten met nachtverlaging.
Ja eens, ik zou dan ook aansturen op goed veel slang in de vloer en mooi wat (beton) massa erop. Zodat je de vloer ook als buffer kan inzetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
klump4u schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:07:
[...]

ik bedoel die automaten in de warmtepomp, maar die zijn idd al 40A
In de warmtepomp zitten aardlekschakelaars die uitschakelen als er een verschilstroom van meer dan 30mA door loopt. Bijvoorbeeld bij een interne lekkage of inregenen. Voor de automaten die uitschakelen als er een te grote stroom door de voedingsleiding loopt, moet je zelf zorgen. Die zitten in je groepenkast, niet in de warmtepomp. De stromen die de 5, 7 en 9kW warmtepompen maximaal trekken, verschillen: 12, 17 en 17A. Hier op het forum verschillen de meningen of je voor alle drie met een 16A automaat toe kunt. Voor de tweede voeding is voor alle drie de maximale stroom 13A en is dus een 16A automaat geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:04
Hoi allemaal, Ik heb (ook) een vraag over geluid van een panasonic monoblock WH-MDC07H3E5. Er wordt wel meer over gesproken in dit topic maar ik zie niet de link naar huidige eisen en de rekentool van de overheid. Ik heb mijn geplande lokatie voor de WP ingevoerd in de tool en kom uit op max 56 dB(A) overdag en max 51 dB(A) 's avonds/'s nachts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y-8KdhrAU6RWXhEqnmZDpJKVso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j7inwH4aC4aonADPEeMBXVvH.png?f=fotoalbum_large

Uit de documentatie van de WP haal ik geluidsniveau onder vollast 68 dB(A) wat zou inhouden dat ik 12 dB geluidsdemping nodig heb (overdag). Is dit wat 't is? Of zijn er betere gegevens van de WP voor dag/nacht geluid?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

68 is in de praktijk niet haalbaar onder normale omstandigheden. in normaal bedrijf moet je bijna je hoofd in de unit steken wil je wat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:04
flippy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:28:
68 is in de praktijk niet haalbaar onder normale omstandigheden. in normaal bedrijf moet je bijna je hoofd in de unit steken wil je wat horen.
Wat zijn dan wel de waarden om te gebruiken? Ik heb tot nu toe niets ander gevonden in de documentatie van Panasonic. Ik heb wel een Panasonic document gevonden waarin de 68 dB(A) staat voor de WH-MDC07H3E5 en ook dat er in de nachtstand van 5 dB minder kan worden uitgegaan.

Verder nog op de site warmtepomp-panel.nl gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSQC0RLm60Z_epcvfRT3sllLCU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxeG5MIjj3ZzsXmZj56DDPM8.png?f=fotoalbum_large

Zoveel verschillende waarden.....

[ Voor 51% gewijzigd door blb4 op 22-03-2022 20:19 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:56
blb4 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:46:
Hoi allemaal, Ik heb (ook) een vraag over geluid van een panasonic monoblock WH-MDC07H3E5. Er wordt wel meer over gesproken in dit topic maar ik zie niet de link naar huidige eisen en de rekentool van de overheid. Ik heb mijn geplande lokatie voor de WP ingevoerd in de tool en kom uit op max 56 dB(A) overdag en max 51 dB(A) 's avonds/'s nachts:
[Afbeelding]

Uit de documentatie van de WP haal ik geluidsniveau onder vollast 68 dB(A) wat zou inhouden dat ik 12 dB geluidsdemping nodig heb (overdag). Is dit wat 't is? Of zijn er betere gegevens van de WP voor dag/nacht geluid?
Het is mij ook onduidelijk welke van de gegeven geluidsdrukken je moet invullen. Mag je bij "nacht", het geluidsvermogen onder deellast gebruiken? Of moet je daar het maximale vermogen - 5 doen omdat ze een stille modus hebben? En waar kan ik vinden wat de "Opgave K1 van de leverancier" is, in de voorbeeld brochures van Panasonic laten ze wel netjes screenshots zien van de rekentool met daar 3 db ingevuld, maar dat staat er default.

Als ik trouwens naar de Duitse berekensite ga, dan staat er voor de WD09J maximale geluidsvermogen van 65,5, terwijl in de brochure 68 / 69 staat.

Kortom, daar mag nog wel wat aan verduidelijkt worden door overheid en leveranciers. In mijn situatie maakt 68 versus 65,5 nog wel uit voor de optimale plaatsing (zo dicht mogelijk bij de dakdoorvoer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Dylantje2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Indien gewenst een scriptje voor je..
Zodat je dagelijks een backup maak van heel veel domotica, naar een netwerk hdd
Heb ik wel interesse in. kun je dm sturen met script? bvd.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Me Albert schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:12:
[...]

Heb ik wel interesse in. kun je dm sturen met script? bvd.
ff druk met ander zaken stuur me nog een dm als reminder een keertje..
Moet ff zoeken :-)
Kan ze ook in ts zetten dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
jurjen_g schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:23:
[...]

Het is mij ook onduidelijk welke van de gegeven geluidsdrukken je moet invullen. Mag je bij "nacht", het geluidsvermogen onder deellast gebruiken? Of moet je daar het maximale vermogen - 5 doen omdat ze een stille modus hebben? En waar kan ik vinden wat de "Opgave K1 van de leverancier" is, in de voorbeeld brochures van Panasonic laten ze wel netjes screenshots zien van de rekentool met daar 3 db ingevuld, maar dat staat er default.

Als ik trouwens naar de Duitse berekensite ga, dan staat er voor de WD09J maximale geluidsvermogen van 65,5, terwijl in de brochure 68 / 69 staat.

Kortom, daar mag nog wel wat aan verduidelijkt worden door overheid en leveranciers. In mijn situatie maakt 68 versus 65,5 nog wel uit voor de optimale plaatsing (zo dicht mogelijk bij de dakdoorvoer)
Verduidelijking vanuit pana oid zul je niet snel krijgen...

De pana is stil en heeft dan ook nog sillent.modes, die je met een menu in kunt stellen

Gaat meer om je inregeling.
En als je een iets te zware pomp neemt, kan hij op zijn sloffen lopen dus rustiger dus stiller..
Opties genoeg....
En als de gasprijzen zo blijven kun je zelfs een dure cover kopen... en ben je nog voordeliger uit O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:56
Dylantje2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:00:
[...]

Verduidelijking vanuit pana oid zul je niet snel krijgen...

De pana is stil en heeft dan ook nog sillent.modes, die je met een menu in kunt stellen

Gaat meer om je inregeling.
En als je een iets te zware pomp neemt, kan hij op zijn sloffen lopen dus rustiger dus stiller..
Opties genoeg....
En als de gasprijzen zo blijven kun je zelfs een dure cover kopen... en ben je nog voordeliger uit O-)
Het gaat mij ook niet zozeer over het feitelijke geluid, dat vertrouw ik wel. Maar ik wil de rekentool meesturen met de vergunning aanvraag om te laten zien dat ik met de plaatsing netjes rekening hou met de geluidsvoorschriften. En mocht er een wantrouwige buur zijn kan ik daar ook mee schermen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
jurjen_g schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:06:
[...]

Het gaat mij ook niet zozeer over het feitelijke geluid, dat vertrouw ik wel. Maar ik wil de rekentool meesturen met de vergunning aanvraag om te laten zien dat ik met de plaatsing netjes rekening hou met de geluidsvoorschriften. En mocht er een wantrouwige buur zijn kan ik daar ook mee schermen.
hier en daar wat photoshoppen... O-)
Doet de overheid ook regelmatig... 8)7 8)7

Als je aangeeft die gevonden op internet, en daarbij zegt, staat niet in mijn actieve herinnering waar ik hem vandaan heb..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:45
Heeft iemand hier ervaring met deze kasten? Ik overweeg de houten ombouw, maar vraag me af in hoeverre het invloed heeft op de prestaties van de pomp. Moet er ook minimaal x cm ruimte rondom de pomp vrij blijven?

Ik weet dat op de website staat dat het geen invloed heeft op de prestaties, maar ja WC eend..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-06 17:39
Sinds afgelopen zondag draait ook hier de Panasonic 5 kW J-variant naar tevredenheid. Nog even een omkasting voor de geluidsdemping bouwen en dan kan de ketel plaats maken voor een boiler en zijn we gasloos.

Wie heeft er een goede slimme thermostaat gevonden? Ik wil graag real-time verbruik van het huis kunnen zien, en kunnen verwarmen en koelen. Bij voorkeur zonder batterijen (anders zou het de Itho spIDer worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjigo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:54:
Sinds afgelopen zondag draait ook hier de Panasonic 5 kW J-variant naar tevredenheid. Nog even een omkasting voor de geluidsdemping bouwen en dan kan de ketel plaats maken voor een boiler en zijn we gasloos.

Wie heeft er een goede slimme thermostaat gevonden? Ik wil graag real-time verbruik van het huis kunnen zien, en kunnen verwarmen en koelen. Bij voorkeur zonder batterijen (anders zou het de Itho spIDer worden).
Zorg voor een hysterese van 0,2 of verstelbaar anders zijn de temperatuur schommelingen te groot.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-06 23:35

Wellicht nog even wennen dat je nu met een Wp werkt en niet met een gasgestookte cv ketel. Voor de externe thermostaat volstaat een simpele aan/uit thermostaat. Verwarmen doe je dan met WAR plus thermostaat als de temperatuur te hoog oploopt. Koelen met de Wp is een heel traag gebeuren waar je geen thermostaat voor nodig hebt, eerder een relatieve luchtvochtigheid meter. Je stelt het koelen dan gewoon in met temperatuur direct. Afhankelijk van de vochtigheid kan je dan bijstellen op je display. Lager dan 20 graden Ta alleen als je installatie daarvoor geschikt gemaakt is.
Het totaal verbruik meet ik met een Beeclear. http://beeclear.nl/

CN2 of CN4 aansluiting afhankelijk van SWW met Wp of WPB. Zie Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjigo
Bedankt voor de reacties.
Carboy54 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Zorg voor een hysterese van 0,2 of verstelbaar anders zijn de temperatuur schommelingen te groot.
Ik zal er op letten. Mij leek het logisch dat dit standaard instelbaar zou zijn. Blijkbaar moet je beter opletten dan je denkt..
t.oswald schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Wellicht nog even wennen dat je nu met een Wp werkt en niet met een gasgestookte cv ketel. Voor de externe thermostaat volstaat een simpele aan/uit thermostaat. Verwarmen doe je dan met WAR plus thermostaat als de temperatuur te hoog oploopt. Koelen met de Wp is een heel traag gebeuren waar je geen thermostaat voor nodig hebt, eerder een relatieve luchtvochtigheid meter. Je stelt het koelen dan gewoon in met temperatuur direct. Afhankelijk van de vochtigheid kan je dan bijstellen op je display. Lager dan 20 graden Ta alleen als je installatie daarvoor geschikt gemaakt is.

CN2 of CN4 aansluiting afhankelijk van SWW met Wp of WPB. Zie Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Ik ben bekend met de aansturing. Ik heb alleen nog geen geschikte thermostaat gevonden. De Toon leek me ideaal, maar koelen is daarmee niet mogelijk. Ik maak nu gebruik van de standaard Remote Control als thermostaat, maar deze unit kan mijn verbruik niet laten zien. Een Toon zou daarvoor ideaal zijn, ware het niet dat deze het koelen niet ondersteunt. Verbruik wil ik graag kunnen zien aangezien ik op 1-fase 35A zit, en met een gasloos huis zou dit wel eens overbelast kunnen worden. De thermostaat hangt op een prominente plek in de woonkamer, dus dat zou ideaal zijn. SWW wil ik t.z.t gaan maken met de wp, dus de thermostaat moet geschikt zijn voor het schakelen van 230 V, al is dit met een relais makkelijk om te bouwen.

Op luchtvochtigheid wil ik liever niet gaan sturen. Ik wil (bij serieuze warmte) gaan koelen met een fancoil met condensafvoer, dus sturen op temperatuur heeft echt de voorkeur.

Weet iemand hiervoor de ideale thermostaat? BIj voorkeur zwart, staat mooi bij de WCD's :). B.v.d.

Edit: Als dit niet bestaat is het altijd nog een optie om 3v aan te sluiten op de batterijcontacten van een spIDer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
t.oswald schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:47:
[...]
Haha, leuk ding hoor, die beeclear maar wat een onzin op hun site...
Dat je geen energiecontract meer hoeft te hebben, en dat ze dankzij beeclear konden aantonen dat de leverancier fout zat (alsof beeclear een holy grail is), en vooral dat je gewoon met beeclear kan zien wanneer je thee zet! geweldig!

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-06 23:35
sjimmie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:12:
[...]

Haha, leuk ding hoor, die beeclear maar wat een onzin op hun site...
Dat je geen energiecontract meer hoeft te hebben, en dat ze dankzij beeclear konden aantonen dat de leverancier fout zat (alsof beeclear een holy grail is), en vooral dat je gewoon met beeclear kan zien wanneer je thee zet! geweldig!
Thee en koffie. Waterkoker en JURA….. Werkt al vanaf 2020 probleemloos. Opslag gegevens lokaal, dus geen abonnement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEF1fZsH1UfuCjbjICdrMT8pNXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtVvTL9lxq0GRQhnMC9rowB3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S00ZEs1lcuRXlVow6WD6M-Lsq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWPekzDbK9orfSSashBbqpth.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFLTiGOd2YGdElVgGYE6hv2wP1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MStm5PMENUKTkB9Lu9F1rFj9.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
Nog een korte vraag. Als de wp klaar is met een verwarmingscyclus (temp. bereikt) gaat de ventilator voor een seconde of 10 flink harder blazen. Weet iemand waar dat voor is en of dit kan worden voorkomen? Het is nogal een storend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Niet alleen als ie klaar is, ook als hij niet klaar is maar je zet hem uit dan doet hij dat ook.
Japanse software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
Enig idee waarom hij dit doet en wat je er aan kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

sjigo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:48:
Nog een korte vraag. Als de wp klaar is met een verwarmingscyclus (temp. bereikt) gaat de ventilator voor een seconde of 10 flink harder blazen. Weet iemand waar dat voor is en of dit kan worden voorkomen? Het is nogal een storend geluid.
Misschien even extra afkoeling? Was mij ook al opgevallen maar vind ik niet storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjigo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:32:
Enig idee waarom hij dit doet en wat je er aan kunt doen?
resterende vloeitstof in de verdamper naar gas maken. doe je dat niet kan je de compressor om zeep helpen doordat die anders een slok vloeistof binnen kan krijgen. zelfde als waterslot in een auto. direct einde motor/compressor als dat gebeurt. grotere systemen hebben gewoon een vaste naloop en voorlooptijd om dat te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 25-03-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
flippy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:54:
[...]

resterende vloeitstof in de verdamper naar gas maken. doe je dat niet kan je de compressor om zeep helpen doordat die anders een slok vloeistof binnen kan krijgen. zelfde als waterslot in een auto. direct einde motor/compressor als dat gebeurt. grotere systemen hebben gewoon een vaste naloop en voorlooptijd om dat te voorkomen.
Dat klinkt inderdaad logisch. Het is ook niet het doorblazen an sich dat me stoort, maar het feit dat het zo hard gaat. Is er een optie om dit bv. langer en zachter te laten geschieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjigo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:44:
[...]

Dat klinkt inderdaad logisch. Het is ook niet het doorblazen an sich dat me stoort, maar het feit dat het zo hard gaat. Is er een optie om dit bv. langer en zachter te laten geschieden?
nope. hard en snel is de enigste manier om dat te voorkomen. zodra de compressor uitgaat is er geen controle meer over het proces dus neemt men de veilige optie die werkt bij +20 en -20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
flippy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:45:
[...]

nope. hard en snel is de enigste manier om dat te voorkomen. zodra de compressor uitgaat is er geen controle meer over het proces dus neemt men de veilige optie die werkt bij +20 en -20.
Jammer van het ontwerp. Dit zal de geluidsdruk denk ik aanzienlijk verhogen.

Bedankt voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:45:
[...]

Duidelijk maar waarom deden de oudere versies dat niet zoals F en G op R410 ander gas oorzaak??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Nu de zomertijd is ingetreden is het voor mij de tijd om terug te zien hoe mijn Pana 7KW Mono wp de afgelopen winter gedraaid heeft.
Gerekend vanaf de laatste week in november tot en met vandaag (17 weken):

Elektrische verbruik: 906 KWu
Opgewekt thermisch vermogen: 3490 KWu
daaruit volgt een COP van ruim 3.8
De compressor heeft in deze periode net 1200 uren gedraaid en heeft 640x geschakeld.

Data volgens controller, dus...

In deze periode is er overgestapt naar Stooklijn verwarmen, en heb ik de externe thermostaat (met wat moeite) toegepast.
Met wat verder Tweaken moet er meer uit de Pana te halen zijn, toch wel tevreden :9
In de week van Kerst die vrij koud was, draaide de wp in die week op gemiddeld 25% van het maximale vermogen van 7KW.
Een Power Reserve meter naast de controller zou niet misstaan :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

frisianstar schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:24:
Nu de zomertijd is ingetreden is het voor mij de tijd om terug te zien hoe mijn Pana 7KW Mono wp de afgelopen winter gedraaid heeft.

De compressor heeft in deze periode net 1200 uren gedraaid en heeft 640x geschakeld.

In deze periode is er overgestapt naar Stooklijn verwarmen, en heb ik de externe thermostaat (met wat moeite) toegepast.
Met wat verder Tweaken moet er meer uit de Pana te halen zijn, toch wel tevreden :9
In de week van Kerst die vrij koud was, draaide de wp in die week op gemiddeld 25% van het maximale vermogen van 7KW.
handig om te vermelden welke Ta je aanhoud. ;)

je draaiuren zijn wel netjes. al kan het natuurlijk alltijd beter. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-03-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjigo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:37:
Bedankt voor de reacties.

[...]

Ik zal er op letten. Mij leek het logisch dat dit standaard instelbaar zou zijn. Blijkbaar moet je beter opletten dan je denkt..

[...]

Ik ben bekend met de aansturing. Ik heb alleen nog geen geschikte thermostaat gevonden. De Toon leek me ideaal, maar koelen is daarmee niet mogelijk. Ik maak nu gebruik van de standaard Remote Control als thermostaat, maar deze unit kan mijn verbruik niet laten zien. Een Toon zou daarvoor ideaal zijn, ware het niet dat deze het koelen niet ondersteunt. Verbruik wil ik graag kunnen zien aangezien ik op 1-fase 35A zit, en met een gasloos huis zou dit wel eens overbelast kunnen worden. De thermostaat hangt op een prominente plek in de woonkamer, dus dat zou ideaal zijn. SWW wil ik t.z.t gaan maken met de wp, dus de thermostaat moet geschikt zijn voor het schakelen van 230 V, al is dit met een relais makkelijk om te bouwen.

Op luchtvochtigheid wil ik liever niet gaan sturen. Ik wil (bij serieuze warmte) gaan koelen met een fancoil met condensafvoer, dus sturen op temperatuur heeft echt de voorkeur.

Weet iemand hiervoor de ideale thermostaat? BIj voorkeur zwart, staat mooi bij de WCD's :). B.v.d.

Edit: Als dit niet bestaat is het altijd nog een optie om 3v aan te sluiten op de batterijcontacten van een spIDer.
toon volledige bericht
Of het de ideale thermostaat is weet ik nog niet maar deze is onderweg:
https://a.aliexpress.com/_vod8zI

Tweede keuze zou zijn de emos 5607

Wat betreft verbruik volg ik je wens niet helemaal, maar zou je dan niet beter een tablet aan de muur kunnen hangen met Home Assistant? Heb je gelijk een nieuwe hobby 😋

N.b.
Doel voor mij met externe thermostaat is om wel echt op WAR te blijven draaien en dan pas bij 0,5 of 1 gr boven mijn comfort temp de thermostaat in te laten grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan HA gebruiken icm de PWM regeling om de panasonic af te remmen als je setpoint bereikt. moet je wel extra print hebben of heisamon. zie demand control in handleiding. als je 1V op die ingang zet forceer/begrens je de unit in 10% vermogen. O-)

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 28-03-2022 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Van harte

Als je je gegevens stuurt zet ik je in de ts erbij..

Kweet niet hoe handig je bent, maar een domotica systeem geeft alles wat je vraagt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
frisianstar schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:24:

Ik zou graaddagen gaan gebruiken met een automatische upload..
Hierin kun je veel mooier zien wat je systeem doet enz.

En tsja, ik hoor zoveel mensen die een wp willen ipv het over terugverdientijd hebben.. 8)7
Ik had een tvt van 4-5 jaar....ong gerekend met de gasprijs van 4 jaar geleden..

Dus ik denk dat ik alvast maar een rolss ga bestellen, o nee er zijn ook heel veel andere dingen duur geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:07
Dylantje2 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:05:
[...]

En tsja, ik hoor zoveel mensen die een wp willen ipv het over terugverdientijd hebben..
Wat is daar niet goed aan?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Joris 407 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:38:
[...]

Wat is daar niet goed aan?
Vaak hebben mensen dan de verkeerde verwachtingen. Helemaal als ze zien dat het ding de hele dag door loopt te draaien/stroom te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 28-03-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:18
Hoi Allemaal,

Vraagje, Ik heb in mijn nieuwbouwwoning een panasonic aquarea warmtepomp(split) hangen op zolder.
De buitenunit is vanaf de technische ruimte gewoon bereikbaar. Nu woon ik hier 2.5 jaar en is er nog nooit onderhoud gepleegd aan de WP.
Nu heb ik van het installatiebedrijf een onderhoudscontract aangeboden gekregen wat mij €330,- per jaar kost ex materialen en overuren... Dat vind ik nogal wat. Wat voor onderhoud moet er precies gedaan worden aan een panasonic split WP? Zou ik dit ook zelf kunnen of moet dat echt door een deskundige gedaan worden?

Eventuele type en foto's kan ik ook plaatsen maar heb ik nu even niet bij de hand :)

Gr Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:58

timovd

Voorsprong door techniek

@weert14 is dat wat je nu moet gaan betalen of is dat een contract dat ze je willen aansmeren?
Indien het eerste; heb je er voor getekend (eventueel bij de koop van het huis)?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

weert14 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:10:
Hoi Allemaal,

Vraagje, Ik heb in mijn nieuwbouwwoning een panasonic aquarea warmtepomp(split) hangen op zolder.
De buitenunit is vanaf de technische ruimte gewoon bereikbaar. Nu woon ik hier 2.5 jaar en is er nog nooit onderhoud gepleegd aan de WP.
Nu heb ik van het installatiebedrijf een onderhoudscontract aangeboden gekregen wat mij €330,- per jaar kost ex materialen en overuren... Dat vind ik nogal wat. Wat voor onderhoud moet er precies gedaan worden aan een panasonic split WP? Zou ik dit ook zelf kunnen of moet dat echt door een deskundige gedaan worden?

Eventuele type en foto's kan ik ook plaatsen maar heb ik nu even niet bij de hand :)

Gr Bas
Contract vernietigen/opzeggen. En snel.

Als jij een tuinslang kan vasthouden kan jij je pomp onderhouden

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 28-03-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
flippy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Contract vernietigen/opzeggen. En snel.

Als jij een tuinslang kan vasthouden kan jij je pomp onderhouden
Nou nou.....het filter schoonmaken is toch net iets (maar niet veel) moeilijker dan een tuinslang vasthouden

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
pgeene schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Nou nou.....het filter schoonmaken is toch net iets (maar niet veel) moeilijker dan een tuinslang vasthouden

In een wasmachine zit ook een filter dat moet worden schoongemaakt. Hoeveel mensen hebben hiervoor een onderhoudscontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

weert14 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:10:
Hoi Allemaal,

Gr Bas
Mijn pomp draait 5 jaar hetgeen betekent 5x filter reinigen a 5 minuten. At your service :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
pgeene schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Vergis je niet. Niet iedereen heeft meteen door hoe dat werkt.
Er zijn best mensen die een CV installatie niet kunnen bijvullen of ontluchten.
Die mensen zou ik ook afraden om het filter van de WP te reinigen.
(er zijn meerdere keren ook door tweakers vragen daarover gesteld en zelfs toen ging het niet altijd meteen goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:18
Haha oke oke dat is duidelijk. Geen contract nemen dus :D
Wat moet ik precies afspoelen met de tuinslang en waar zit dat filter precies?

In het onderhoudscontract hebben ze het namelijk ook over Koelmiddel wat bijgevuld/vervangen moet worden en dat kan alleen door en gecertificeerd persoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Vaak hebben mensen dan de verkeerde verwachtingen. Helemaal als ze zien dat het ding de hele dag door loopt te draaien/stroom te gebruiken.
Waarom heb je het over een tvt als je een wp wilt...
Waarom doe je dat niet met een auto vakantie enz,
Een wp is apparaat waaruit nu blijkt dat hij beter te betalen is dan een gasketel..

Dus het is ik wil een wp, of niet.

En tsja een tvt is erg leuk.... Maar dat kan het doel niet zijn.
Ding kan xx jaar mee, dus als je de investering verrekend met de termijn dat hij werkt, valt het mss best mee.
Je zou verwachten dat je een soort groen hypotheek op zon ding zou kunnen nemen..
Maar dat zal denk haag wel geld kosten dus dan maar niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
weert14 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:28:
Haha oke oke dat is duidelijk. Geen contract nemen dus :D
Wat moet ik precies afspoelen met de tuinslang en waar zit dat filter precies?

In het onderhoudscontract hebben ze het namelijk ook over Koelmiddel wat bijgevuld/vervangen moet worden en dat kan alleen door en gecertificeerd persoon?
Haha, als jij gaat proberen het filter met een tuinslang af te spoelen dan denk ik: doe maar WEL een contract. ;)
Nee, sorry flauw. Hier: sjimmie in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Ik heb het ook moeten leren.

Als er koudemiddel moet worden bijgevuld dan heb je een lek en dat zou sowieso niet mogen wachten tot een volgende onderhoudsinterval. Aan de andere kant helaas iets wat je zelf niet makkelijk in de gaten kan houden en per definitie niet zelf kan (mag) oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Men kijkt tijdens een onderhousbeurt practisch niet naar lekkage. Dat valt ook buiten contract. In bedrijf kan je ook niet zien hoeveel koelmiddel in systeem zit. Je ziet het alleen als er te weinig in zit.
De jongens die ondergoud komen doen hebben ook geen lekzoekaparatuur laat staan dat ze weten waar ze naar moeten kijken. Die komen doorgaans niet verder dan een borstel, doek en fles dasti van de action. 97.2% van de tijd heb je ook niet meer nodig. als je wel meer nodig hebt is het 96.52% van de tijd een split die ergens lekt.

[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 28-03-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
FransvWoerkom schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:01:
[...]

In een wasmachine zit ook een filter dat moet worden schoongemaakt. Hoeveel mensen hebben hiervoor een onderhoudscontract?
Net zoveel mensen als die die het schoonmaken.
Meestal wordt de installateur gebeld omdat de pomp niet meer pompt |:(
Maar ik snap je punt. Echter die mensen komen hier niet vragen of het zinnig is danwel of ze het zelf kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
ErikVers schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:30:
[...]

Of het de ideale thermostaat is weet ik nog niet maar deze is onderweg:
https://a.aliexpress.com/_vod8zI

Tweede keuze zou zijn de emos 5607

Wat betreft verbruik volg ik je wens niet helemaal, maar zou je dan niet beter een tablet aan de muur kunnen hangen met Home Assistant? Heb je gelijk een nieuwe hobby 😋

N.b.
Doel voor mij met externe thermostaat is om wel echt op WAR te blijven draaien en dan pas bij 0,5 of 1 gr boven mijn comfort temp de thermostaat in te laten grijpen.
Ziet er tof uit, alleen ik zie geen optie voor koelen of verbruiksmeting bij deze thermostaat. Ik wil graag mijn verbruik kunnen zien om in de gaten te houden of mijn hoofdzekering (35 A enkelfase) niet overbelast wordt. Laatst gaf de slimme meter een verbruik van 7 kW aan (inductieplaat+wp+wasmachine+vaatwasser), dus zeker wanneer het backup-element aanspringt kan het wel eens krap worden.
Dylantje2 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:02:
[...]

Van harte

Als je je gegevens stuurt zet ik je in de ts erbij..

Kweet niet hoe handig je bent, maar een domotica systeem geeft alles wat je vraagt...
Dankjewel. Het is een WH-MDC05J3E5, 1-fase, aangeschaft bij Immotec in Duitsland, en uitgerust met een Heishamon.

Na bijna 2 jaar klussen probeer ik zo veel mogelijk kant-en-klare oplossingen te gebruiken ;) . Maar ik denk dat jullie gelijk hebben. Domotica+een tablet lijkt de beste manier.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjigo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:10:
[...]

Ziet er tof uit, alleen ik zie geen optie voor koelen of verbruiksmeting bij deze thermostaat..

[...]

Bedankt!
Koelen is NC en verwarmen NO of net andersom maar dat ga ik testen. Maar dat wist ik twee weken geleden ook nog niet hoor 😅

En op je pana controller stel je de vrijgave van koelen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
ErikVers schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:02:
[...]

Koelen is NC en verwarmen NO of net andersom maar dat ga ik testen. Maar dat wist ik twee weken geleden ook nog niet hoor 😅

En op je pana controller stel je de vrijgave van koelen in.
Dat wist ik inderdaad niet. Maar heb je dan niet alsnog een thermostaat nodig die er geschikt voor is? Anders krijg je altijd koudevraag op het moment dat je geen warmtevraag hebt. Of begrijp ik je verkeerd?

De koelfunctie is vrijgegeven. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat werken i.c.m. vloerverkoeling en/of fancoils 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjigo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:03:
[...]

Dat wist ik inderdaad niet. Maar heb je dan niet alsnog een thermostaat nodig die er geschikt voor is? Anders krijg je altijd koudevraag op het moment dat je geen warmtevraag hebt. Of begrijp ik je verkeerd?

De koelfunctie is vrijgegeven. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat werken i.c.m. vloerverkoeling en/of fancoils 8)
Dat klopt dat je dan die vraag steeds creëert, maar zoals ik het zie bepaal je met de Panasonic controller wanneer hij ook daadwerkelijk gaat koelen. Bijvoorbeeld boven de 25 graden buitentemp.

Er zijn vast ook andere opties maar dit lijkt mij wel wat dan ga je koelen op t warmste moment en waarschijnlijk ook voldoende zonnestroom 👍✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
ErikVers schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:13:
[...]

Dat klopt dat je dan die vraag steeds creëert, maar zoals ik het zie bepaal je met de Panasonic controller wanneer hij ook daadwerkelijk gaat koelen. Bijvoorbeeld boven de 25 graden buitentemp.

Er zijn vast ook andere opties maar dit lijkt mij wel wat dan ga je koelen op t warmste moment en waarschijnlijk ook voldoende zonnestroom 👍✅
Interessant idee. Op die manier kun je met een simpel NO/NC relais iedere aan/uit-thermostaat ombouwen voor gebruik met koeling. Wel staat mijn WP 's middags in de zon, dus de laatste dagen heb ik meerdere keren een buitentemp van 25 °C op mijn controller gezien :+ . Ook is het 's avonds als je je slaapkamer wil afkoelen waarschijnlijk buiten al te koud. Maar om deze problemen is wel heen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjigo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:04:
[...]

Interessant idee. Op die manier kun je met een simpel NO/NC relais iedere aan/uit-thermostaat ombouwen voor gebruik met koeling. Wel staat mijn WP 's middags in de zon, dus de laatste dagen heb ik meerdere keren een buitentemp van 25 °C op mijn controller gezien :+ . Ook is het 's avonds als je je slaapkamer wil afkoelen waarschijnlijk buiten al te koud. Maar om deze problemen is wel heen te werken.
Zou dan beginnen met los te plaatsen buitentemperatuur sensor voor de panasonic. Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Inmiddels is de nieuwe prijslijst van Panasonic online. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ih4m_iPG3XRGIaxRzly0XoaKhsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PAXqOTozBoGQjFC7KoBB1Ldo.png?f=user_largeHierbij de officiële lijst van Panasonic inzake de subsidie bedragen 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
ErikVers schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:40:
[...]

Zou dan beginnen met los te plaatsen buitentemperatuur sensor voor de panasonic. Succes!
Goede tip, helemaal niet aan gedacht dat dat een optie is. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:10:
Inmiddels is de nieuwe prijslijst van Panasonic online. [Afbeelding]Hierbij de officiële lijst van Panasonic inzake de subsidie bedragen 2022
Zijn de prijzen duurder geworden bij Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Zijn de prijzen duurder geworden bij Panasonic?
Aangekondigde prijsverhoging per 1 februari tot nu toe niet voor de J series 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik heb de 9kw 1f besteld en ben me een beetje aan het inlezen hier. Ik wil de wp vrij simpel aansluiten waarbij hij een buffervat van 500l op 40 graden moet houden voor de CV die weer via een aparte sturing wordt aangestuurd (combiketel). Ik had wel gedacht dat het aansluiten van een sensor standaard zou zijn, maar nu lees ik dat ik een duur printje (CZ-NS4P) nodig heb om een buffervat aan te sluiten. Is er inderdaad geen mogelijkheid een sensor aan te sluiten zonder print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DuikKees schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:29:
Ik heb de 9kw 1f besteld en ben me een beetje aan het inlezen hier. Ik wil de wp vrij simpel aansluiten waarbij hij een buffervat van 500l op 40 graden moet houden voor de CV die weer via een aparte sturing wordt aangestuurd (combiketel). Ik had wel gedacht dat het aansluiten van een sensor standaard zou zijn, maar nu lees ik dat ik een duur printje (CZ-NS4P) nodig heb om een buffervat aan te sluiten. Is er inderdaad geen mogelijkheid een sensor aan te sluiten zonder print?
wat is het nut van de gasbrander in deze opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:48:
[...]

wat is het nut van de gasbrander in deze opstelling?
Naverwarmer voor tapwater voornamelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DuikKees schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:01:
[...]

Naverwarmer voor tapwater voornamelijk.
is het niet handiger om het "probleem"bij de bron aan te pakken en het gasverhaal de deur uit te doen en een losse SWW tank van een paar honderd liter neer te zetten? alleen gas aanhouden voor SWW is vrij kostbaar gezien de vastrecht die je elke maand kwijtbent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:03:
[...]

is het niet handiger om het "probleem"bij de bron aan te pakken en het gasverhaal de deur uit te doen en een losse SWW tank van een paar honderd liter neer te zetten? alleen gas aanhouden voor SWW is vrij kostbaar gezien de vastrecht die je elke maand kwijtbent.
Gas gaat hier de deur niet uit o.a. vanwege gashaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DuikKees schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:15:
[...]

gashaard is leuk.

als je alleen 1 tank warmhoud heb je de extra print niet nodig volgens mij. je moet wel wat standaard instellingen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:36
Extra print is alleen nodig bij meerdere te verwarmen zone's.
Wat jij wilt zou gewoon af fabriek mogelijk moeten zijn

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
DuikKees schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:15:
[...]

Als je een gashaard en een gas cv-ketel houdt, wat is dan het nut van een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
FransvWoerkom schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Als je een gashaard en een gas cv-ketel houdt, wat is dan het nut van een warmtepomp?
Gashaard is alleen voor de gezelligheid, dus brandt 90% van de tijd niet, ombouw naar propaan is te duur dus gas blijft. De WP gaat hybride draaien, hij moet zoveel mogelijk van de tijd de CV ketel overnemen, maar de verwachting is niet dat hem dit 100% gaat lukken (redelijk fors pand met bedrijfsruimte, full electric zou ik minimaal naar de 12KW of meer moeten voor koude dagen). Voor tapwater hoeft de WP niet extreem zijn best te gaan doen door naar 60 graden te verwarmen, dus kan lekker binnen zijn optimale cop blijven draaien. Het laatste zetje van 50 naar 60 doet de CV ketel dan.
Het is voor mij geen doel op zich om koste wat het kost van het gas af te gaan, maar wel met relatief beperkte investeringen en maximale subsidies zo efficiënt mogelijk te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
DuikKees schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Gashaard is alleen voor de gezelligheid, dus brandt 90% van de tijd niet, ombouw naar propaan is te duur dus gas blijft. De WP gaat hybride draaien, hij moet zoveel mogelijk van de tijd de CV ketel overnemen, maar de verwachting is niet dat hem dit 100% gaat lukken (redelijk fors pand met bedrijfsruimte, full electric zou ik minimaal naar de 12KW of meer moeten voor koude dagen). Voor tapwater hoeft de WP niet extreem zijn best te gaan doen door naar 60 graden te verwarmen, dus kan lekker binnen zijn optimale cop blijven draaien. Het laatste zetje van 50 naar 60 doet de CV ketel dan.
Het is voor mij geen doel op zich om koste wat het kost van het gas af te gaan, maar wel met relatief beperkte investeringen en maximale subsidies zo efficiënt mogelijk te draaien.
Dus je laat dan de WP verwarmen naar bv 40 graden, waarna de CV Gas ketel doorverwarmt naar 60 graden en er een retour bij de WP komt van ca 40 graden, die dan niets meer doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
sjimmie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Dus je laat dan de WP verwarmen naar bv 40 graden, waarna de CV Gas ketel doorverwarmt naar 60 graden en er een retour bij de WP komt van ca 40 graden, die dan niets meer doet?
Nee, ik heb een vat met spiraal voor het tapwater. Dus alleen het tapwater wordt door de gasketel naar 60 graden gebracht. Het CV-water blijft op 40 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
DuikKees schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Nee, ik heb een vat met spiraal voor het tapwater. Dus alleen het tapwater wordt door de gasketel naar 60 graden gebracht. Het CV-water blijft op 40 graden.
Dat vind ik een onlogische, complexe en kostbare oplossing. Zelf zou ik dan toch echt die ketel eruit gooien. De WP kan probleemloos met een acceptabele COP naar circa 50 graden verwarmen en daarna kan het eventueel nog naar 60 op de elektrische spiraal. Dat werkt dan gewoon out-of-the-box zodat je geen ketel meer nodig hebt die gas gebruikt en onderhoud nodig heeft en sowieso een dom ding is waar vrijwel iedereen (in dit topic) van af wil.
Maar wellicht heb je daar een andere goede overweging voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
sjimmie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:46:
[...]

Dat vind ik een onlogische, complexe en kostbare oplossing. Zelf zou ik dan toch echt die ketel eruit gooien. De WP kan probleemloos met een acceptabele COP naar circa 50 graden verwarmen en daarna kan het eventueel nog naar 60 op de elektrische spiraal. Dat werkt dan gewoon out-of-the-box zodat je geen ketel meer nodig hebt die gas gebruikt en onderhoud nodig heeft en sowieso een dom ding is waar vrijwel iedereen (in dit topic) van af wil.
Maar wellicht heb je daar een andere goede overweging voor.
Bedankt voor je feedback, staat genoteerd en wordt meegenomen voor wellicht verdere overwegingen.

Edit: ik kan straks inderdaad de cv-ketel vervangen voor een electrische boiler als naverwarmer voor tapwater. Maar ik wil eerst een wintertje aankijken of de WP het alleen trekt om het pand warm te houden. Voor nu is dit voor mij even een snelle oplossing waar ik straks nog alle kanten mee op kan.

[ Voor 17% gewijzigd door DuikKees op 31-03-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Suffe vraag misschien, maar heeft iemand een grafiekje/indicatie van het opgenomen elektrisch vermogen van de WP? Evt samen met het elektrisch element.

Want ik zie dat de 7kw uitvoering 20A afzekering nodig heeft voor de pomp, en 16A voor het element.
Maar het opgenomen vermogen komt niet boven de 2kw (tijdens koelen). Vanwaar de 20A afzekering? Is de aanloopstroom zo groot? Ik snap dat hij tijdens het rustige pruttelen weinig vermogen opneemt, maar komt die 20A ook bij benadering voor, en zoja, wanneer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:49
_ferry_ schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:05:
Suffe vraag misschien, maar heeft iemand een grafiekje/indicatie van het opgenomen elektrisch vermogen van de WP? Evt samen met het elektrisch element.

Want ik zie dat de 7kw uitvoering 20A afzekering nodig heeft voor de pomp, en 16A voor het element.
Maar het opgenomen vermogen komt niet boven de 2kw (tijdens koelen). Vanwaar de 20A afzekering? Is de aanloopstroom zo groot? Ik snap dat hij tijdens het rustige pruttelen weinig vermogen opneemt, maar komt die 20A ook bij benadering voor, en zoja, wanneer?
Ontdooien met element is bij mij de hoogste piek, 3000 element +1400 van compressor is 4400 totaal voor paar minuten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Element piekt hier inderdaad 3kW, WP heb ik max weleens 3,2kW zien doen tijdens een SWW run met een "koude start". (als de boiler bij start van de SWW run onder de 27 graden is, gaat hij op vol vermogen de SWW run in).

3,2kW dus max, of er hele korte, voor mijn slimme meter logging inzichtbare piekjes zijn weet ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ondanks dat het 5 jaar geleden vlgs deskundigen niet ging werken een warmtepomp met uitsluitend radiatoren pruttelt hij hier nog steeds met plezier door. 20.4 binnen en 2 graden buiten. Vrijstaand met harde oostenwind en geen ++ glas.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9izM1H_SPWt-IxUj_GrHtjSXkWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgAhZRzISF4qa8VoJERUIaHF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:49
Carboy54 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:43:
Ondanks dat het 5 jaar geleden vlgs deskundigen niet ging werken een warmtepomp met uitsluitend radiatoren pruttelt hij hier nog steeds met plezier door. 20.4 binnen en 2 graden buiten. Vrijstaand met harde oostenwind en geen ++ glas.[Afbeelding]
Toch niet zo deskundig dan als iedereen denkt haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:43:
Ondanks dat het 5 jaar geleden vlgs deskundigen niet ging werken een warmtepomp met uitsluitend radiatoren pruttelt hij hier nog steeds met plezier door. 20.4 binnen en 2 graden buiten. Vrijstaand met harde oostenwind en geen ++ glas.[Afbeelding]
Ik stoor me ook mateloos aan de "experts" (lees: die beste stuurlui die aan wal staan) die beweren dat je een wat ouder huis niet met een WP zou kunnen verwarmen zonder er eerst 25k euro in te moeten investeren.
Oke, je kan 3000m3 gas per jaar voor verwarming niet vervangen met een 5kW WP, maar met een passende dimensionering + correcte instellingen is een WP altijd inzetbaar ter vervanging van een gas CV ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:30

Cr3ator

1 bar is geen bar

_ferry_ schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:05:

Volgens de manual pakt ie bij -7/55 3390W op de compressor. (Zie pagina 235).
Dan zou 16A dus net goed moeten gaan (~15A verbruik). Maar weet niet of daar ook de waterpomp, vorstbeveiliging en overig verbruik bij in zit. Daarnaast geeft een koude start mogelijk nog wat hogere stromen. 16A kan dus goed gaan, maar er is een kans dat je dan net te kort komt.

(De backupheater is een 3kW ohms element en zou dus met (een eigen, aparte) 16A automaat prima af moeten kunnen.)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1 ... 46 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.