Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 118 Laatste
Acties:
  • 691.500 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 20:46
CurlyMo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:01:
[...]

Dit is wat Egyras er ook nog over zegt:

[...]
Dan krijgen we een gevalletje garantie... Die knoppen zitten toch niet voor niets op de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10
Ep Woody schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:03:
[...]

Dan krijgen we een gevalletje garantie... Die knoppen zitten toch niet voor niets op de warmtepomp?
Ik denk dat Panasonic prima doorheeft wie de WP gebruikt met uitgebreide domotica.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 20:46
CurlyMo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:07:
[...]

Ik denk dat Panasonic prima doorheeft wie de WP gebruikt met uitgebreide domotica.
Vast wel, maar dan nog. Waarschijnlijk is het grootste probleem dataretentie van de EEPROM als je teveel schrijft. Een EEPROM heeft een lifecycle van bijvoorbeeld 100,000 erase/write cycles. Binnen die periode bewaart de EEPROM de data 20 jaar. Zit je op 1,000,000 cycles, dan bewaart hij het wellicht nog maar 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 08:45
-edit- beter in ander topic

[ Voor 92% gewijzigd door Aurelium op 14-12-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ep Woody schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:11:
[...]

Vast wel, maar dan nog. Waarschijnlijk is het grootste probleem dataretentie van de EEPROM als je teveel schrijft. Een EEPROM heeft een lifecycle van bijvoorbeeld 100,000 erase/write cycles. Binnen die periode bewaart de EEPROM de data 20 jaar. Zit je op 1,000,000 cycles, dan bewaart hij het wellicht nog maar 1 dag.
zolang je niet weet wat er met die eeprom(s) gedaan word in de unit weet je simpelweg niet wat de levensduur is en wat de gevolgen zijn als die stuk is. de kans is ERG groot dat de unit gewoon de brui eraan geeft als het geheugen fouten geeft.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:36:
[...]

zolang je niet weet wat er met die eeprom(s) gedaan word in de unit weet je simpelweg niet wat de levensduur is en wat de gevolgen zijn als die stuk is. de kans is ERG groot dat de unit gewoon de brui eraan geeft als het geheugen fouten geeft.
Dan blijft de vraag waarom de Panasonic dit standaard al ondersteund vanuit de service cloud? @t.oswald stuurt de WP daarmee aan via IFTTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:09:
[...]

Dan blijft de vraag waarom de Panasonic dit standaard al ondersteund vanuit de service cloud? @t.oswald stuurt de WP daarmee aan via IFTTT.
service cloud aanpassingen is niet iets waar panasonic vannuit gaat dat je dat elke 10 minuten doet.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:10:
[...]

service cloud aanpassingen is niet iets waar panasonic vannuit gaat dat je dat elke 10 minuten doet.
Moet je ergens voorwaarden accepteren als je dat wel doet? Dat het makkelijk kan zou dan toch bevestiging moeten zijn dat het ook mogelijk moet zijn vanuit de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:16:
[...]

Moet je ergens voorwaarden accepteren als je dat wel doet? Dat het makkelijk kan zou dan toch bevestiging moeten zijn dat het ook mogelijk moet zijn vanuit de WP.
het valt gewoon onder slijtage die door de consument veroorzaakt word. dus of je voorwaarden of niet hebt geaccepteert na 2 jaar is je garantie gewoon weg en is het hun probleem niet meer, jij kan een nieuwe printplaat kopen bij ze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:18:
[...]

het valt gewoon onder slijtage die door de consument veroorzaakt word. dus of je voorwaarden of niet hebt geaccepteert na 2 jaar is je garantie gewoon weg en is het hun probleem niet meer, jij kan een nieuwe printplaat kopen bij ze. ;)
Dan ben je bar slecht op de hoogte van Europees consumentenrecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:29:
[...]

Dan ben je bar slecht op de hoogte van Europees consumentenrecht ;)
een recht hebben is iets compleets anders dan een recht krijgen. ;)

o ja, het is 5 jaar bij panasonic. maar the point stands.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 14-12-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-06 10:35
[...]

Enig idee welke aanpassing iedere tien minuten aan de orde zou kunnen zijn bij vloerverwarming???
Dit is een volslagen non-discussie.
Om 24.00 shift ik automatisch -1 tot 6.00, vervolgens om 6.00 uur +1 totdat de Tado kamerthermostaat doorgeeft dat de kamer op temperatuur is, meestal ergens tussen 10 en 11 uur en er een -1 shift volgt. Bij de huidige Tb is dat alles. Bij lagere Tb komt er in de nacht ergens een shift van -1 naar +1, eventueel nog naar +2 (nog niet gehad, wellicht bij Tb lager dan -5) om te voorkomen dat de kamertemperatuur te laag wordt. Schakel temperaturen zijn standaard overdag lager dan 21 en hoger dan 21.1 en in de nacht lager dan 20,6. Dus 2 tot 4 keer per etmaal een correctie op de stooklijn waarmee ik 24/7 draaien kan, inmiddels al 4 dagen continu. En als er moet worden opgeschakeld van -1 naar +1 komt er nog een automatische silent 3 voor 15 minuten bij om de startpiek op te vangen. Niet de hele nacht silent 3, scheelt weer defrosts.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
t.oswald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:54:
[...]

Enig idee welke aanpassing iedere tien minuten aan de orde zou kunnen zijn bij vloerverwarming???
Dit is een volslagen non-discussie.
Niet voor de meer enthousiaste domotica gebruikers. Zou je theoretisch met de service cloud hetzelfde kunnen doen als dat mensen hier met Domoticz, Node-Red of Home-Assistant doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
CurlyMo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:08:
[...]

Niet voor de meer enthousiaste domotica gebruikers. Zou je theoretisch met de service cloud hetzelfde kunnen doen als dat mensen hier met Domoticz, Node-Red of Home-Assistant doen?
Weet ik niet. Ik zie wel regelmatig problemen om het met de domotica voor elkaar te krijgen. Blijkbaar kan je er alles mee, maar lukt dat lang niet iedereen met alles in iedere taal. Ik houd het liever simpel, als dit dan dat snap ik. Noem eens iets wat de domotica knutselaars doen wat de pana handmatig niet al kan? Het automatiseren van de door de pana geboden mogelijkheden lukt me met de Cloud ook wel.
Aansturing van het WiFi relais op de externe aansluiting gaat via Smart Life. De temperatuur info via de Tado thermostaat met 0,1 graad. De service Cloud mogelijkheden, zie hieronder. Tijdblokken via Smart Life en toegegeven af en toe een stukje script ook in IFTTT om aan te geven wanneer een IF moet worden ge-skipt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC8CKsBv8zQ1bm6WVo0vzD8UG_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s5BNxnQ3OJnwztbEH5FlhhNk.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
t.oswald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:43:
[...]
Noem eens iets wat de domotica knutselaars doen wat de pana handmatig niet al kan?
Zou je kunnen sturen op minimaal vermogen? Dus de doel temperatuur op 1 graad onder de aanvoer temperatuur houden?

Daarvoor moet je regelmatig die doel temperatuur kunnen wijzigingen. Zeg eens per 1 tot 5 minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
CurlyMo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:33:
[...]

Zou je kunnen sturen op minimaal vermogen? Dus de doel temperatuur op 1 graad onder de aanvoer temperatuur houden?

Daarvoor moet je regelmatig die doel temperatuur kunnen wijzigingen. Zeg eens per 1 tot 5 minuten.
Werkt niet zo bij vloerverwarming. Als ik hier naar bed ga verdwijnen twee personen uit de warmtevoorziening, scheelt in de loop van een uur of drie vier, afhankelijk van de Tb, ongeveer 0,5 graden op de kamertemperatuur. Ga ik ‘s middags met de honden weg, 0,3 graden omlaag tot ik terug kom. Ga ik koken, temperatuur 0,5 graden omhoog. Zon. in de kamer door de lichtkoepels, temperatuur met 1,5 graden omhoog. En wat is het effect op de temperatuur van het water in de vloer van deze voorbeelden? 0,0
Doel is dus niet de de aanvoer per 5 minuten te variëren, maar om de Wp niet onnodig lang te laten doordraaien of onnodig lang uit te laten. En dat laat zich perfect sturen met de kamerthermostaat gekoppeld aan shiften. De kamerthermostaat direct gekoppeld aan de Wp geeft te laat stoppen omdat de vv heel traag reageert en te laat weer opstarten door de regels welke de pana daarbij hanteert. Je kunt daar tientallen discussies over vinden op de drie fora. Als mijn setpoint wordt bereikt, stijgt daarna de kamertemperatuur ook verder maar de Wp toert dan wel af. Als ik onder het setpoint kom, daalt de temperatuur ook nog verder. Zo leidt de 0,1 graad hysteresis van de Tado tot ongeveer 0,5 graden temperatuur fluctuatie in de kamertemperatuur, alleen te meten op bewolkte dagen zonder schommelingen in bezetting van de kamer en zonder gebruik van andere warmtebronnen als kookplaat of oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
t.oswald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:01:
[...]

Werkt niet zo bij vloerverwarming.
Dat is ook de vraag niet. De vraag is of het kan met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
CurlyMo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:05:
[...]

Dat is ook de vraag niet. De vraag is of het kan met dat ding.
Grappig, zie t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" De Wp draait bijna continu op minimaal vermogen. Alleen in de ochtend iets hoger om de nachtverlaging te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
t.oswald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:11:
[...]

Grappig, zie t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" De Wp draait bijna continu op minimaal vermogen. Alleen in de ochtend iets hoger om de nachtverlaging te compenseren.
Je beantwoord nog steeds mijn vraag niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
CurlyMo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:12:
[...]

Je beantwoord nog steeds mijn vraag niet O-)
Wellicht omdat ik de vraag niet snap.
Mijn Ta is momenteel 25,5, de Tr 23,5 en mijn kamertemperatuur is 21,6 (laatste stijging door koken van 21,4 naar 21,9).
Wat stel je nu voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
t.oswald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:26:
[...]

Wellicht omdat ik de vraag niet snap.
Mijn Ta is momenteel 25,5, de Tr 23,5 en mijn kamertemperatuur is 21,6 (laatste stijging door koken van 21,4 naar 21,9).
Wat stel je nu voor?
Of als ik de service cloud zou kopen (hypothetisch) ik net zo flexibel met domotica aan de slag kan als met de Heishamon. Zoals dus bijv een periode elke 1 tot 5 minuten de doel temperatuur veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
CurlyMo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:42:
[...]

Of als ik de service cloud zou kopen (hypothetisch) ik net zo flexibel met domotica aan de slag kan als met de Heishamon. Zoals dus bijv een periode elke 1 tot 5 minuten de doel temperatuur veranderen.
Als je daar dan iets als IFTTT tegenaan gooit denk ik dat je een heel eind komt.
En panasonic zegt zelf dat je IFTTT kan gebruiken: https://www.aircon.panaso...z-taw1-ondersteunt-ifttt/

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:49:
[...]

Als je daar dan iets als IFTTT tegenaan gooit denk ik dat je een heel eind komt.
En panasonic zegt zelf dat je IFTTT kan gebruiken: https://www.aircon.panaso...z-taw1-ondersteunt-ifttt/
Weet jij of het ook zonder IFTTT kan door direct zelf een API aan te roepen? Al is een wijziging per minuut ook niet veel voor een HTTP API.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-06 12:47
CurlyMo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:05:
[...]

Weet jij of het ook zonder IFTTT kan door direct zelf een API aan te roepen? Al is een wijziging per minuut ook niet veel voor een HTTP API.
Dit lijkt redelijk te zijn waar je op doelt?

https://github.com/zwartevogel/Panasonic-Aquarea-NodeRed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

reneeke1970 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:54:
[...]

De norm voor draai uren is meen ik op zestig procent vermogen gemeten.
Een 24/7 pruttelende haalt dat percentage niet.
En al helemaal niet als je een 5 kW wp hebt die feitelijk een begrensde 9 kW is zoals de g en j versie.
Dus die blijven honderd jaar draaien.....
En als je beetje technisch bent weet je ook wel dat apparaten met constante drukken en temperaturen velen malen langer mee gaat dan wanneer hij met wisselende temperaturen werkt.
Maarja je moet iets in de folder zetten he wat iedereen snapt...
Folder geeft alleen een versnelde test voor start / stops aan..
Die Max lijkt meer een foute vertaling, normaal gesproken garanderen ze onder deze conditie mimimaal 200.000 start / stops.

En volledig met je eens:

Dat start stops niet bevoordelijk zijn voor levensduur staat hier eigenlijk ook .. mag toch hopen dat de compressor langer mee gaat dan 23.333 hr / 972 dagen 8)7

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:37
HFman schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:36:
[...]

Folder geeft alleen een versnelde test voor start / stops aan..
Die Max lijkt meer een foute vertaling, normaal gesproken garanderen ze onder deze conditie mimimaal 200.000 start / stops.

En volledig met je eens:

Dat start stops niet bevoordelijk zijn voor levensduur staat hier eigenlijk ook .. mag toch hopen dat de compressor langer mee gaat dan 23.333 hr / 972 dagen 8)7
Als het over 5 jaar nog geen kapotte warmtepompen regent zal het wel mee vallen.
Ik heb er in ieder geval speciaal een buffer voor geplaatst ,liever 700 euro teveel uitgeven dan een kapotte wp.
Om draai uren te sparen maak ik er ook geen sww mee, voor mijn gevoel een zware taak voor hem om uit het niets maar even tot 55 graden te knallen.
Een wpb heeft hier veel minder moeite mee.
En ook de elektronica blijft het hele jaar voor Piet snot aan, ook iets met onderbuik gevoel....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 15:20
Ik zat even te kijken, de 'operations counter' van mijn Pana staat sinds 13 januari op 618 starts. In begin veel lopen uitproberen etc. In voor- en naseizoen eigenlijk 2 runs per dag. Vanaf 9.00 totdat thermostaat hem uitdoet. Daarna blijft die uit tot om 18.00 thermostaat omhoog gaat. Dan nog één run tot 23.00.
Nu het kouder is, is het soms één run van 9.00-23.00.
Alle defrostst zorgen natuurlijk ook voor starts. Hieronder plaatje met starts dit stookseizoen. Pieken komen door defrosts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBBUbRBJFw1O8behnhZUF8GfTgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y00aoz1wJcsq5XkrJlVYuQwL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door vandermark op 15-12-2021 20:53 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
[...]

Ik ken iemand hier op het forum die vanuit pana te horen heeft gekregen dat hij de servicescloud aan het pingen/uitlezen was oid:-)
Dus pana weet ook meer dan je denkt. O-)
Heishamon van @thehog and friends rules...

En ifttt gebruiken voor domotica...
Liever intern dan extern toch

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
PASware schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:17:
[...]

Apeldoorn, mooi in de buurt. JIj hebt een 9kw versie? Je gaat een PM krijgen :)

[...]

Ook al in de buurt. Ook jij gaat een PM krijgen.
Nijmegen 5Kw H

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dylantje2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:26:
[...]

Ik ken iemand hier op het forum die vanuit pana te horen heeft gekregen dat hij de servicescloud aan het pingen/uitlezen was oid:-)
Heishamon van @thehog and friends rules...

En ifttt gebruiken voor domotica...
Liever intern dan extern toch
lokaal is beter natuurlijk. al is het cloud gebeuren wel erg handig voor installateurs om of afstand de boel in de gaten te houden en kijken wat er mis is voor de klant het soms al weet en je eventueel erheen kan voor het een probleem word. bij huisinstallaties is het nog tot daar aan toe, maar de grotere commerciele installaties is het gewoon nodig zodat je meteen naar de goede kan lopen en niet eerst door een bos units moet gaan graven om het probleem te vinden.

besete zou zijn als je gewoon vermogenslimieten kan versturen naar de unit en/of modulerend kan aansturen. dan heb je al dat gezeik niet nodig. als die pwm ingang nou eens zou werken zoals het hoort zou het al een winst zijn....
hier in het gooi nog een 5kW achter een heg. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 15-12-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:21:
[...]

Ik verwoord het beetje gek :) ik wist dat het minimaal verhogen hoger was, maar zo 'fors' had ik niet verwacht dat dit een "nadelig" resultaat zou geven.

dT verlagen van 2 naar 1 lijkt mij niet echt een optie dan
flow verlagen > WP regelt deze zelf.. ik kan wel de VVW knijpen, deze staat nu vol open. Wellicht hier nog een 'betere' verdeling maken en terugbrengen over de.5 groepen naar elk 2l/min (totaal 10)

Ta verhogen is een idee, maar dan gaat het nog warmer worden. 8)
Heb je vvw pomp ertussen?
De flow is een hele discussie..
maar de pana heeft op zijn rug staan welke flow hij wilt hebben. Stel hem hem daar op in. check dit regelmatig. elke keer als je ergens iets knijpt.... En zorg dat je al je TR reguleert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Bc4AGP01AFAAGkOcPNT_d9Y5OQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2go0Nc40qH1ca0dfNrnzIEhL.png?f=fotoalbum_large
Mijn Tr bijna gelijk, de ene kan ik verklaren en wordt opgelost door de ander...:-)

Dan je Dt zou op 2 moeten staan, \Daarna blijft de pana erg eigenwijs..
Maar ook erg zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:33:
[...]

Heb je vvw pomp ertussen?
De flow is een hele discussie..
maar de pana heeft op zijn rug staan welke flow hij wilt hebben. Stel hem hem daar op in. check dit regelmatig. elke keer als je ergens iets knijpt.... En zorg dat je al je TR reguleert
[Afbeelding]
Mijn Tr bijna gelijk, de ene kan ik verklaren en wordt opgelost door de ander...:-)

Dan je Dt zou op 2 moeten staan, \Daarna blijft de pana erg eigenwijs..
Maar ook erg zuinig
Over de flow maak ik mij t minst “zorgen”.

Er zit geen vvw pomp tussen; dT staat op 2
Heb bij wijze van test afgelopen dag de silent mode op 2 gezet. Resultaat was iets langere runs; maar dat was het wel

Ik ben “bang” dat het niks anders is dan: laat het maar zo. Zorgen voor grotere afgifte is enige optie. Alleen daar ligt ook weer de beperking …. Tenzij..

Afbeeldingslocatie: https://media.dumpert.nl/foto/ba545db2_20201202_154921.jpg.jpg

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Dylantje2 veel van je best practices zijn echt H specifiek. Die gelden niet zomaar voor de J. Fixed flow met een flexibele dT geeft bij de J de meeste rust. Dat kan de H niet. De veel hogere minimale afgifte maakt de J ook anders, want je hebt meestal een hogere Ta nodig dan dat jij intuïtief zou denken met je H als referentiekader.

Ik dat dat ook bij jou meespeelt @Crazy-. Jij kijkt ook met een H blik naar een J.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 15-12-2021 23:59 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:58:
@Dylantje2 veel van je best practices zijn echt H specifiek. Die gelden niet zomaar voor de J. Fixed flow met een flexibele dT geeft bij de J de meeste rust. Dat kan de H niet. De veel hogere minimale afgifte maakt de J ook anders, want je hebt meestal een hogere Ta nodig dan dat jij intuïtief zou denken met je H als referentiekader.

Ik dat dat ook bij jou meespeelt @Crazy-. Jij kijkt ook met een H blik naar een J.
Ja daar ben ik ook wel over uit ondertussen Hehe. Nu gaan we dus zoeken naar de meest ideale settings voor de J.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:58:

Ik zie toch in de handtekening van @Crazy- een H staan. :'(

Maar goed.
In een H zet je flow en Dt vast, maar de pana houdt zich er niet aan. Dus niet flexibel?
Moduleren van een H 5 is de beste dat weet ik.
Een H7 en H9 zijn softwarematig anders dus wss vergelijkbaar met een J versies.
De H5 is ECHT anders. _/-\o_

En een hogere Ta enz ?, ik stook war, dus dat regelt de pana helemaal zelf.
Als er bij een J zoveel setpoints zijn, moet je wel heel goed gaan weten wat je doet..

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:19:
[...]

Maar goed.
In een H zet je flow en Dt vast, maar de pana houdt zich er niet aan. Dus niet flexibel?
Moduleren van een H 5 is de beste dat weet ik.
Een H7 en H9 zijn softwarematig anders dus wss vergelijkbaar met een J versies.
De H5 is ECHT anders. _/-\o_

En een hogere Ta enz ?, ik stook war, dus dat regelt de pana helemaal zelf.
Als er bij een J zoveel setpoints zijn, moet je wel heel goed gaan weten wat je doet..
Ik zelf heb een H. Bij een Vriend van me hebben we een J neergezet :) daar de verwarring

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:19:
[...]

We zijn al de hele tijd het draaien van een J serie bij een vriend van @Crazy- aan het analyseren :)

• sjimmie
Dylantje2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:26:
[...]

Mijn externe IP was bij de servicecloud een poos blacklisted.
Ik kon dus helemaal nieteens meer naar de website, gewoon keiharde melding dat mijn ip blacklisted was!
Ik had geluk dat toevallig mijn provider een keer migreerde waardoor ik een ander extern ip adres kreeg.

• reneeke1970
Crazy- schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:51:
[...]

Over de flow maak ik mij t minst “zorgen”.

Er zit geen vvw pomp tussen; dT staat op 2
Heb bij wijze van test afgelopen dag de silent mode op 2 gezet. Resultaat was iets langere runs; maar dat was het wel

Ik ben “bang” dat het niks anders is dan: laat het maar zo. Zorgen voor grotere afgifte is enige optie. Alleen daar ligt ook weer de beperking …. Tenzij..

[Afbeelding]
Als je je afgifte vergroot, word het alleen maar warmer binnen, ook op minimaal vermogen.
Dat weet je, omdat de gewenste kamer temp nu al gehaald word, zij het met veel pendelen.
Enige optie is echt alleen een thermostaat aan sluiten op de externe aansluiting. Vervolgens de ta twee graden omhoog en draaien maar.
Wil je langere runs dan ga je met grotere hysterese in thermostaat werken. Wat je dan krijgt zijn telkens kleine opwarm runs van 0.5/1 graad.
Ik doe het hier met jumo regelaar, die is vanaf 0.2 graad instelbaar, alleen die kost richting 100 euro....

1 PVoutput . Dongen NB

• sjimmie
reneeke1970 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:02:
[...]

Ik doe het hier met jumo regelaar, die is vanaf 0.2 graad instelbaar, alleen die kost richting 100 euro....
Een W1209 kost 3-10 euro en is vanaf 0.1 graden instelbaar.

• reneeke1970
sjimmie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:28:
[...]

Een W1209 kost 3-10 euro en is vanaf 0.1 graden instelbaar.
Zou er dan wel paar op reserve houden, maar daar kan het ook al mee inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 21:22

.Frank

Frank.

Well hello mede-Panasonic-eigenaren :Y) }:O Gisteren 'n 5kW Panasonic uit de J-generatie besteld! Binnenkort ga ik 'm ophalen in Bochum, maar helaas verder nu nog geen tijd gehad om me goed te verdiepen in hoe de volledige installatie eruit gaat zien.

Mag ik héél misschien jullie vragen om 'n vliegende start qua inlezen? Als ik toch naar Duitsland rijd binnenkort, zijn er dan add-ons die ik sowieso wil gaan hebben en die ik dan meteen mee kan nemen? Ik heb nu echt alleen de warmtepomp besteld volgens mij, geen thermostaat of andere randapparaten...

Ter info: de pomp gaat aangesloten worden op vloerverwarming (10 groepen voor in totaal 80m2 verdeeld over twee verdiepingen). Ik twijfel nog over ook een SWW-boiler aansluiten op de Panasonic, of dat ik 'n aparte warmtepomp daarvoor koop (dat dilemma beschreef ik hier in het 'grote' topic).

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• vandermark
.Frank schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:55:
Well hello mede-Panasonic-eigenaren :Y) }:O Gisteren 'n 5kW Panasonic uit de J-generatie besteld! Binnenkort ga ik 'm ophalen in Bochum, maar helaas verder nu nog geen tijd gehad om me goed te verdiepen in hoe de volledige installatie eruit gaat zien.

Mag ik héél misschien jullie vragen om 'n vliegende start qua inlezen? Als ik toch naar Duitsland rijd binnenkort, zijn er dan add-ons die ik sowieso wil gaan hebben en die ik dan meteen mee kan nemen? Ik heb nu echt alleen de warmtepomp besteld volgens mij, geen thermostaat of andere randapparaten...

Ter info: de pomp gaat aangesloten worden op vloerverwarming (10 groepen voor in totaal 80m2 verdeeld over twee verdiepingen). Ik twijfel nog over ook een SWW-boiler aansluiten op de Panasonic, of dat ik 'n aparte warmtepomp daarvoor koop (dat dilemma beschreef ik hier in het 'grote' topic).
Leuk! Hier ook erg blij met een 5J.
Koop een heishamon voor uitlezen data. Kan zonder extra's maar een raspberry Pi met HA of Domoticz --> Grafana maakt het wel extra mooi.

Verder bigfoots voor opstellen van de Pana?
Wie/hoe ga je hem aansluiten?

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 21:22

.Frank

Frank.

vandermark schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:00:
[...]

Leuk! Hier ook erg blij met een 5J.
Koop een heishamon voor uitlezen data. Kan zonder extra's maar een raspberry Pi met HA of Domoticz --> Grafana maakt het wel extra mooi.

Verder bigfoots voor opstellen van de Pana?
Wie/hoe ga je hem aansluiten?
Goed om te horen! Die heishamon had ik al 'n klein beetje lucht van gekregen hier in 't topic, die ga ik zeker bestellen. Een Pi heb ik nog liggen, mooi meegenomen :)

Bij Immotec verkopen ze deze voetstukken om de Pana op te zetten, zijn die de meerprijs waard boven deze simpelere? De pomp komt bij mij voor de deur buiten te staan, los van het huis op ongeveer 'n meter afstand. Ik zou 'm met plezier zelf installeren (met onmisbare hulp van 'n mede-tweaker), maar gezien de subsidie-eis dat er een prof bij komt weet ik nog niet precies hoe 't gaat lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door .Frank op 16-12-2021 16:06 ]

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:51:

[Afbeelding]
Ok die foto en waarom een T33 buiten hangt mag iemand even uitleggen aan me, gebruik vooral kleine woordjes... :X

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 16-12-2021 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
.Frank schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:05:
[...]

Goed om te horen! Die heishamon had ik al 'n klein beetje lucht van gekregen hier in 't topic, die ga ik zeker bestellen. Een Pi heb ik nog liggen, mooi meegenomen :)

Bij Immotec verkopen ze deze voetstukken om de Pana op te zetten, zijn die de meerprijs waard boven deze simpelere? De pomp komt bij mij voor de deur buiten te staan, los van het huis op ongeveer 'n meter afstand. Ik zou 'm met plezier zelf installeren (met onmisbare hulp van 'n mede-tweaker), maar gezien de subsidie-eis dat er een prof bij komt weet ik nog niet precies hoe 't gaat lopen.
Dan is trillen niet zo'n ding en zouden de goedkopere goed moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:25
flippy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:07:
[...]

Ok die foto en waarom een T33 buiten hangt mag iemand even uitleggen aan me, gebruik vooral kleine woordjes... :X
Dat is lekker warm bij het roken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:40:
[...]

Ik zelf heb een H. Bij een Vriend van me hebben we een J neergezet :) daar de verwarring
Oeps sorrie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@.Frank Dit topic is gericht op warmtepomp bezitters. Voor nieuwe eigenaren helpen we je graag verder in Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
.Frank schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:05:
[...]

Ik zou ook kijken of ze dikke flex hebben in DE
Evt mantelbuizen 180 zijn erg goedkoop daar.
Magneet filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:07:
@.Frank Dit topic is gericht op warmtepomp bezitters. Voor nieuwe eigenaren helpen we je graag verder in Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Erg benieuwd wat het verschil nu echt is, in je promo linkjes.:-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 11:39
flippy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:07:
[...]

Misschien voor het affakkelen van een zonneboiler warmteoverschot?

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• vandermark
Zit bij de 5J ingebouwd en werkt goed. Hij heeft overal vvw dus kunststof met weinig metaal. Ik zou niet per definitie een losse magneetfilter erbij doen.

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:22:
[...]

Erg benieuwd wat het verschil nu echt is, in je promo linkjes.:-)
Jou ondersteunen in je eigen doelstelling; dit topic voor eigenaren houden.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:09:
[...]

Jou ondersteunen in je eigen doelstelling; dit topic voor eigenaren houden.
Hij is toch eigenaar? Waarom dan naar het 101? O-)
Jullie hebben toch een wiki kopie van het groooooote wp topic. _/-\o_ _/-\o_

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:17:
[...]

Hij is toch eigenaar? Waarom dan naar het 101? O-)
Jullie hebben toch een wiki kopie van het groooooote wp topic. _/-\o_ _/-\o_
Nog niet, anders had ik hem ook niet doorverwezen. Installatie moet ook nog plaatsvinden. Het is overigens mijn topic niet, dus weet niet wat je bedoeld met jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37
vandermark schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:40:
[...]

Zit bij de 5J ingebouwd en werkt goed. Hij heeft overal vvw dus kunststof met weinig metaal. Ik zou niet per definitie een losse magneetfilter erbij doen.
Vaak komt er toch een afsluiter in toe en afvoer, hier heb ik meteen een extra magneet filter in. Staan bij RJ-TEC op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:28:
[...]

Zou er dan wel paar op reserve houden, maar daar kan het ook al mee inderdaad
alles kan kapot, aan een W1209 kan weinig kapot want het zijn maar een paar hele basale componentjes.
maar voor die prijs hou je er makkelijker een paar op de plank dan voor een device van 130 euro. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
vandermark schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:40:
[...]

Ja goed punt. Hier heeft de installateur ook nog een externe geinstalleerd en nu moet ik dus telkens 2 magneetfilters schoonmaken.. :-(
(ik denk dat de installateur nog gewend was aan de H-serie en voor het gemak uitging van dezelfde benodigdheden voor een J)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41

timovd

Voorsprong door techniek

Afgelopen nacht is de SWW-tank niet gaan opwarmen. Het tijdschema heb ik ingesteld in Smart Cloud, maar daar moest een bevestiging momenten i.v.m. nieuwe voorwaarden. Dit heb ik eerder meegemaakt. Kan dat niet anders (behalve om het schema op de remote in te stellen)?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@timovd je bedoelt dat je geen Smart Cloud meer wil gebruiken of dat je de voorwaarden niet wilt accepteren (en dus de smart cloud niet meer gebruiken)?
Want het is óf smart cloud, óf op de remote, óf via eigen tools zoals heishamon en een eigen scheduler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

sjimmie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:08:
@timovd je bedoelt dat je geen Smart Cloud meer wil gebruiken of dat je de voorwaarden niet wilt accepteren (en dus de smart cloud niet meer gebruiken)?
Want het is óf smart cloud, óf op de remote, óf via eigen tools zoals heishamon en een eigen scheduler.
Smart Cloud wil ik blijven gebruiken en ik vind het prima om de voorwaarden te accepteren, maar dat het schema het niet meer doet omdat er nieuwe voorwaarden zijn (die nog niet zijn geaccepteerd), vind ik nogal vreemd.

Edit: misschien toch maar weer nadenken om Heisamon te flashen op de CZ-TAW1

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 17-12-2021 09:10 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dat gebeurt wel vaker zo.
Ik heb hier een iPhone en een Samsung telefoon. Als er een update is, wordt er soms wel en soms niet opnieuw gevraagd om de voorwaarden te accepteren. Daar zullen de software-bakkers vast een goede reden voor hebben. Zolang ik ze niet accepteer kan ik niet veel meer op de telefoons.
Smart Cloud is een Cloud product en dus bepalen zij wanneer ze updaten. Dat is inherent aan het feit dat het een cloud product is. Zelfs daar ben je al ooit mee akkoord gegaan (impliciet of expliciet).

Maar je kan ze natuurlijk proberen een soort van wijzigingsverzoek sturen?

[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 17-12-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
timovd schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:09:
[...]

Besteed dan beter 2 tientjes aan extra hardware daarvoor.
Je CZ-TAW1 bricken door een foutje is niet fijn.
En heel soms hang ik ook nog weleens de oude CZ-TAW1 eraan omdat die heel soms even handiger is...

[ Voor 14% gewijzigd door sjimmie op 17-12-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
timovd schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:09:
[...]

Smart Cloud wil ik blijven gebruiken en ik vind het prima om de voorwaarden te accepteren, maar dat het schema het niet meer doet omdat er nieuwe voorwaarden zijn (die nog niet zijn geaccepteerd), vind ik nogal vreemd.

Ik zou ook die 2 tientjes uitgeven.
Daarnaast, moet je ooit je huis verkopen, werkt het beter als the originele software weer activeert dan een heisha... (op welk board dan ook). Niet iedereen is een tweaker ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@sjimmie @pgeene zeg, hebben jullie een affiliate link ofzo van @thehog.
Ik heb HA draaien en Node Red kan ik ook in een container draaien. Verder geen ervaring met NR (in combinatie met HA). Ga ik daar uitkomen met hulp van GoT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
timovd schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:02:
@sjimmie @pgeene zeg, hebben jullie een affiliate link ofzo van @thehog.
Ik heb HA draaien en Node Red kan ik ook in een container draaien. Verder geen ervaring met NR (in combinatie met HA). Ga ik daar uitkomen met hulp van GoT?
NR hoef je niet te gebruiken. HA werkt ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
zeg, hebben jullie een affiliate link ofzo.
Hmm, toch eens voorstellen.
Nee maar hoe meer mensen het gebruiken hoe meer ontwikkeling.
Ik heb HA draaien in een container draaien.
Ga ik daar uitkomen met hulp van GoT?
Ik denk grofweg:
1. mosquitto installeren en HA ermee koppelen (let op de auth, maak een mqtt user met een password)
2. heishamon aan de WP hangen en configureren zodat die met mqtt communiceert
3. in HA de .conf toevoegen voor heishamon en zelf wat tweaken
4. schedules maken in HA voor je SWW
5. elke dag nieuwe dingen bedenken

Oja:
0. backup wat je nu hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
sjimmie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:31:
[...]

Hmm, toch eens voorstellen.
Nee maar hoe meer mensen het gebruiken hoe meer ontwikkeling.

[...]

Ik denk grofweg:
1. mosquitto installeren en HA ermee koppelen (let op de auth, maak een mqtt user met een password)
2. heishamon aan de WP hangen en configureren zodat die met mqtt communiceert
3. in HA de .conf toevoegen voor heishamon en zelf wat tweaken
4. schedules maken in HA voor je SWW
5. elke dag nieuwe dingen bedenken

Oja:
0. backup wat je nu hebt ;)
toon volledige bericht
Waarom doe je 4. niet gewoon op de Pana zelf? Of houd je er ingewikkelde schema's op na?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Jesse- schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:47:
[...]

Waarom doe je 4. niet gewoon op de Pana zelf? Of houd je er ingewikkelde schema's op na?
timovd in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Omdat dat niet zijn vraag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Jesse- schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:47:
[...]

Op de Panasonic remote zelf heb ik een schema zonder CV ingesteld, maar alleen sww. Die staat vanzelfsprekend nu uit. Ik vind het verder gemakkelijker om een schema vanaf de computer in te stellen en ik wil niet steeds switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-06 15:12
Wij zitten te onderzoeken of we een warmtepomp kunnen koppelen aan onze hoog temperatuur radiatoren. Heeft iemand ervaring met de AQUAREA HT uitvoering?

CV op 50 graden ging goed bij een buitentemperatuur van 0 graden. We willen echter wel over capaciteit hebben voor de koude dagen.

[ Voor 30% gewijzigd door hallorichard op 20-12-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
hallorichard schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:03:
Wij zitten te onderzoeken of we een warmtepomp kunnen koppelen aan onze hoog temperatuur radiatoren. Heeft iemand ervaring met de AQUAREA HT uitvoering?

CV op 50 graden ging goed bij een buitentemperatuur van 0 graden. We willen echter wel over capaciteit hebben voor de koude dagen.
Ik betwijfel of de HT nog gemaakt wordt. De J serie kan ook tot 60° aanvoertemperatuur. Maar de COP is dan niet hoog en bij zeer lage buitentemperatuur halen die hun maximale vermogen ook niet meer. Kun je niet proberen radiatoren te vervangen door dikkere exemplaren? Type 10 en 11 door type 22, type 22 door type 33? Als het je lukt met een aanvoertemperatuur van 50° een weekje 10° onder nul door te komen, zou ik er aan beginnen. Je moet dan natuurlijk niet met nachtverlaging werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 14:05
Dilemma maandag:

Ik heb mijn zinnen gezet op een 7kW Pana, maar de levertijd daarvan is (minimaal) 3 a 4 maanden. Een 5kw kan praktisch direct geleverd worden, al zijn ze bijna uit voorraad. De 5kW heeft natuurlijk een lager maximum vermogen, ik vermoed dat ik daarmee wel uitkomen, maar ik vraag mij af of ik de berekeningen wel correct heb:

• Gasverbruik per jaar: ~ 650m3
• Vloerverwarming beneden, Jaga strada boven
• CV stooktemp: 37 graden

Op 12 Februari 2021 was het gemiddeld -6.5 graden en toen was mijn gasverbruik 7m3. Volgens een al eerdere post met berekening in het LG topic zou ik uitkomen op volgende max vermogen:

Binnentemp: 19C.
Buitentemp: -6.5C.
Verschil 25.5C.
Verbruik 7m3
Als ik uit zou gaan van -10C (30c verschil): 30/25.5*7 = 8.2 m3
9kW per m3 maakt dat 8.2*9 = 74kW
Met warm water maken (200L) wat 3 uur kost, zou de WP 22 uur per dag draaien:
72/21 = 3.5kW/uur

Als ik het schema van de 5kW en 7kW erbij pak, dan is zou de 5kW bij -7 nog 5000w moeten leveren bij 35C en nog 4800W bij 45C. Zelfs bij -15 zou er nog ruim genoeg vermogen zijn.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M6kiQoi.png

En klopt het dat de 5kW en 7kW J versie qua hardware hetzelfde zijn? Betekent dat de compressor in de 7kW een hogere max frequentie heeft?

[ Voor 194% gewijzigd door PASware op 20-12-2021 20:13 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hallorichard schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:03:

Heb je mss al eens op 1 temp gestookt? of stook je aan en uit?

Welke radiatoren heb je? Oud staal is helemaal zo gek nog niet

In de TS staan mensen die een HT wp hebben, mss die eens een DM sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
PASware schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:58:
Dilemma maandag:

Ik heb mijn zinnen gezet op een 7kW Pana, maar de levertijd daarvan is (minimaal) 3 a 4 maanden. Een 5kw kan praktisch direct geleverd worden, al zijn ze bijna uit voorraad. De 5kW heeft natuurlijk een lager maximum vermogen, ik vermoed dat ik daarmee wel uitkomen, maar ik vraag mij af of ik de berekeningen wel correct heb:

Op 12 Februari 2021 was het gemiddeld -6.5 graden en toen was mijn gasverbruik 7m3. Volgens een al eerdere post met berekening in het LG topic zou ik uitkomen op volgende max vermogen:

Verschil 25.5C.
Verbruik 7m3
72/21 = 3.5kW/uur

Als ik het schema van de 5kW en 7kW erbij pak, dan is zou de 5kW bij -7 nog 5000w moeten leveren bij 35C en nog 4800W bij 45C. Zelfs bij -15 zou er nog ruim genoeg vermogen zijn.

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

En klopt het dat de 5kW en 7kW J versie qua hardware hetzelfde zijn? Betekent dat de compressor in de 7kW een hogere max frequentie heeft?
toon volledige bericht
Je gasverbruik al omgerekend?
Boven heb je evt niet nodig..

En als je een WPboiler erbij neemt is 5 dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Dylantje2 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:21:
[...]

Je gasverbruik al omgerekend?
Boven heb je evt niet nodig..

En als je een WPboiler erbij neemt is 5 dan voldoende?
Hoe bedoel je omgerekend? Jaarverbruik totaal is ~ 750m3., waarvan ~650m3 is voor verwarmen. De overige 100m3 komt van WW en koken. In de zomermaanden is gasverbruik 2m3 per week.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
PASware schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:31:
[...]

Hoe bedoel je omgerekend? Jaarverbruik totaal is ~ 750m3., waarvan ~650m3 is voor verwarmen. De overige 100m3 komt van WW en koken. In de zomermaanden is gasverbruik 2m3 per week.
Koevlaas formule:
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

@Koevlaas2 heeft een simpele formule om de grootte van de warmtepomp te bepalen. Deze formule lijkt aardig accuraat en geldt voor alleen verwarming ( continu stoken 24/7 stoken ) en dus niet voor SWW verbruik.

De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Dylantje2 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:35:
[...]

Koevlaas formule:
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

@Koevlaas2 heeft een simpele formule om de grootte van de warmtepomp te bepalen. Deze formule lijkt aardig accuraat en geldt voor alleen verwarming ( continu stoken 24/7 stoken ) en dus niet voor SWW verbruik.

De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
Die formule ken ik ja, niet eens aangedacht.
650 * 8 / 1650 = 3.15kW. Komt aardig overeen met mijn berekening dacht ik zo.

Wat was jouw gasverbruik in het verleden?

[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 20-12-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
PASware schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:50:
[...]

Die formule ken ik ja, niet eens aangedacht.
650 * 8 / 1650 = 3.15kW. Komt aardig overeen met mijn berekening dacht ik zo.

Wat was jouw gasverbruik in het verleden?
Dus een 5 is zwaar genoeg dan?

Mijn gasverbruik is apart te noemen.
En mijn systeem is niet te vergelijken met anderen

Hele discussies over gehad..:-)
Maar mijn systeem werkt..

Ik zou alleen altijd een aparte WPboiler nemen, maar ook daar is discussie over .

Dus keuze maken en gaan .. dat is wat ik gedaan heb

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ger - ion
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Misschien een beetje off-topic, hoewel…

@koevlaas2 heeft weer succesvol een monobloc geïnstalleerd:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Gasloos ZoDoeJeDat #35 HOE INSTALLEER JE EEN WARMTEPOMP? Panasonic MONOBLOC

Nu moet ik mij maar eens gaan verdiepen in dit forum om de boel te gaan optimaliseren. Maar eerst de WAF thuis wat opschroeven door de (hopelijk laatste) klussen in huis af te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
Dilemma maandag:

Verschil 25.5C.
Verbruik 7m3
72/21 = 3.5kW/uur

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

toon volledige bericht
5 is groot genoeg bij dit gasverbruik! Je Wp gaat op Ta28 draaien, met 37 de vloer in brand je je voeten. Gesloten verdeler.
En als er een Elfstedentocht komt, zet je de verwarming laag en ga je schaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 20-12-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43

Hoe kom je erbij dat 200L SWW opwarmen 3 uur kost ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:24
Ger - ion schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:37:

@koevlaas2 heeft weer succesvol een monobloc geïnstalleerd: [YouTube: Gasloos #36 HOE INSTALLEER JE EEN WARMTEPOMP? Panasonic MONOBLOC]

Nu moet ik mij maar eens gaan verdiepen in dit forum om de boel te gaan optimaliseren. Maar eerst de WAF thuis wat opschroeven door de (hopelijk laatste) klussen in huis af te maken.
Ha leuk je hier te zien, volg je vlogs al een tijdje! En subscribed uiteraard :+

Lekker bezig _/-\o_ !

Had hem hier ook gedeeld;
Daannn1987 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 20-12-2021 22:10 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

@koevlaas2 heeft weer succesvol een monobloc geïnstalleerd: [YouTube: Gasloos #36 HOE INSTALLEER JE EEN WARMTEPOMP? Panasonic MONOBLOC]

Van Harte..En veel plezier met je nieuwe hobby :-)
Als je de data aanlevert.. Zet ik je in de TS erbij..

Vraag maar raak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kijkend naar je SWW vat (of is het een buffervat ?) nog de tip om een thermosifon te maken. Als dit nog steeds zo zit, dan verlies je zo een hoop warmte.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 20-12-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
koevlaas2 schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:02:
[...]

Hoe kom je erbij dat 200L SWW opwarmen 3 uur kost ?
200L 40graden verhogen kost 9.31kw, dat zou 2 uur kosten op (bijna) vol vermogen, maar wil ik dat wel? Vol vermogen = meer geluid, je kan ook op een lager vermogen SWW verwarmen en dan kost het wat natuurlijk wat meer tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

PASware schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:39:
[...]

200L 40graden verhogen kost 9.31kw, dat zou 2 uur kosten op (bijna) vol vermogen, maar wil ik dat wel? Vol vermogen = meer geluid, je kan ook op een lager vermogen SWW verwarmen en dan kost het wat natuurlijk wat meer tijd.
dat is meer een keuze samenhangend met je warmteverlies van je woning.
Hoe langer de WP bezig is met SWW, hoe langer de vloerverwarming geen nieuwe warmte ontvangt. 2 uurtjes even zonder verwarming is veelal geen probleem. maar verhoog je dit naar 4 of 6 uur door een lager vermogen voor SWW kan dat een probleem zijn.

Kan je woning dit dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:19
@PASware en met je berekening ga je uit van een volledig leeg en koude boiler, in de praktijk is dat ook niet het geval denk ik. Je douchet 'm nooit volledig leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe vaak moet je nou zo'n 200-300L vat volledig op laten warmen? Dat doe je toch alleen op het moment dat je 'm net hebt aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
Crazy- schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:49:
[...]

dat is meer een keuze samenhangend met je warmteverlies van je woning.
Hoe langer de WP bezig is met SWW, hoe langer de vloerverwarming geen nieuwe warmte ontvangt. 2 uurtjes even zonder verwarming is veelal geen probleem. maar verhoog je dit naar 4 of 6 uur door een lager vermogen voor SWW kan dat een probleem zijn.

Kan je woning dit dan aan?
Dat denk ik wel, zeker 2 uur zonder moet lukken, 4 uur schat ik dat het lastig wordt als het echt serieus koud is, maar gezien mijn lage gasverbruik schat ik dat mijn warmteverlies ook laag is, waardoor het verlies aan warmte wel weer op te vangen is.
Daarnaast wil ik, voor de zekerheid, nog een backup heater in de boiler plaatsen, voor de extreme dagen.
I-King schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:52:
@PASware en met je berekening ga je uit van een volledig leeg en koude boiler, in de praktijk is dat ook niet het geval denk ik. Je douchet 'm nooit volledig leeg.
Dat lijkt mij ook niet.
timovd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:52:
Hoe vaak moet je nou zo'n 200-300L vat volledig op laten warmen? Dat doe je toch alleen op het moment dat je 'm net hebt aangesloten?
Volledig wel ja, en 200L is nou ook weer niet zo megaveel, dat is redelijk snel opgewarmd.

[ Voor 27% gewijzigd door PASware op 21-12-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

PASware schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:40:
[...]

Dat denk ik wel, zeker 2 uur zonder moet lukken, 4 uur schat ik dat het lastig wordt als het echt serieus koud is, maar gezien mijn lage gasverbruik schat ik dat mijn warmteverlies ook laag is, waardoor het verlies aan warmte wel weer op te vangen is.
Daarnaast wil ik, voor de zekerheid, nog een backup heater in de boiler plaatsen, voor de extreme dagen.

[...]

Dat lijkt mij ook niet.

[...]

Volledig wel ja, en 200L is nou ook weer niet zo megaveel, dat is redelijk snel opgewarmd.
toon volledige bericht
Daarom kun je de tank heatup time instellen. Standaard staat 'ie op 90 minuten (anderhalf uur) als ik mij niet vergis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
timovd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:47:
[...]

Daarom kun je de tank heatup time instellen. Standaard staat 'ie op 90 minuten (anderhalf uur) als ik mij niet vergis.
Dat zag ik in de handleiding. Incl tijdstip om dat uit te voeren, zodat je full power overdag het boiler vat op kan warmen. Beetje geluid overdag in de winter is niet erg. Ik heb afgelopen weekend bij @dirkdeman het geluid van de 9kW gehoord op max vermogen en dat viel heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PASware schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:13:
[...]

Dat zag ik in de handleiding. Incl tijdstip om dat uit te voeren, zodat je full power overdag het boiler vat op kan warmen. Beetje geluid overdag in de winter is niet erg. Ik heb afgelopen weekend bij @dirkdeman het geluid van de 9kW gehoord op max vermogen en dat viel heel erg mee.
Afgelopen weekend was het 8 graden, dan maakt ie nog geen lawaai nee, ga maar eens terug bij -5

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:46
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:18:
[...]

Afgelopen weekend was het 8 graden, dan maakt ie nog geen lawaai nee, ga maar eens terug bij -5
Bij -5 maakt hij inderdaad een behoorlijke bak herrie. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:18:
[...]

Zit er verschil tussen op vol vermogen draaien met 8 graden en -5? Dirk draaide een SWW run namelijk, met geloof 3200w verbruik, wat volgens mij aardig de max is van het apparaat.

[ Voor 6% gewijzigd door PASware op 21-12-2021 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
PASware schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:23:
[...]

Zit er verschil tussen op vol vermogen draaien met 8 graden en -5? Dirk draaide een SWW run namelijk, met geloof 3200w verbruik, wat volgens mij aardig de max is van het apparaat.
Ik verzin even wat fictieve getallen maar met +8 levert de compressor al met 60 Hz zijn volle vermogen. Bij -5 word dat al 85 Hz, en bij -15 heeft hij 110 Hz nodig.
De software regelt de frequentie aan de hand van buiten temperatuur sensor.

PS een 9 kW kan makkelijk 4500 watt trekken. Cop 2 is niet vreemd bij -10 en water maken 55 graden

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 21-12-2021 12:35 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:46
PASware schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:23:
[...]

Ja behoorlijk zelfs. Hoe kouder materialen zijn des te meer weerkaatsing van het geluid. Bovendien geeft de pana hogere frequenties vrij bij lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Wat ik zo lees is dat de 5 en 7kW J versie hetzelfde zijn qua hardware, maar op software verschillen. Zou dat betekenen dat de 7kW zijn compressor op een hogere frequentie laat draaien dan de 5kW en dus meer herrie maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PASware schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:41:
Wat ik zo lees is dat de 5 en 7kW J versie hetzelfde zijn qua hardware, maar op software verschillen. Zou dat betekenen dat de 7kW zijn compressor op een hogere frequentie laat draaien dan de 5kW en dus meer herrie maakt?
Ja, en de 9 gaat nog hoger want die heeft ook dezelfde compressor.
Bij -5 zal het ongeveer 64/82/100 Hz zijn voor de 5/7/9 kW
Dus feitelijk staat de 5 altijd maar wat te pruttelen want die is technisch tot veel meer in staat.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 33 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.