Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.270 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Niet iedereen zal het Heishamon topic volgen, maar aangezien het een lang gewenste feature is hier toch even een berichtje. Met name omdat hier vooral geldt. Hoe meer mensen meehelpen testen hoe beter.
CurlyMo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:43:
Voor iedereen die wil helpen testen. De rules PR is eindelijk daar *O*
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/78

Je kan mijn gist gebruiken als voorbeeld syntax:
https://gist.github.com/C...13bedb261e40130c2aadeb456

Bedenk wel dat thermostaat waardes nog niet ondersteund zijn. Dat zal ingebouwd worden zodra OpenTherm geïntegreerd is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
lampy25 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:39:
[...]

Wat is het probleem met aan de gevel?
Heb hem netjes op twee grote beugels staan, boven de schuur. Juist niet op het dak gezet ivm houten dak dat als klankkast kan gaan fungeren.
Goede dempers eronder en een stuk rubber tussen de muur en beugels. Tot nu toe geen geluid binnen gehoord. Maar de muur is niet van de slaapkamer, maar van de badkamer.
Het probleem is niet dat de wp niet hangt
Ik vind het probleem bij @Aurelium dat het bij zo'n mooi oud pand niet staat.

Dus esthetisch en niet bouwkundig

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Possible schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:25:
@Dylantje2 zeg maar wat je nodig hebt.

Kom zelf uit het noorden! Friesland/Leeuwarden
kijk ff in de ts.
Type waarvandaan enz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
@CurlyMo wil wel testen.
Maar miss iets meer info erbij.
Wat heb je nodig en een beetje instellingen?
En werkt het op een H?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-05 20:21
dirkdeman schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:26:
[...]

De 7 en de 9 zijn dezelfde machines, met dezelfde compressor en bijbehorend minimumvermogen.
De 5 en de 7 mono zijn gelijk de 9 is een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:51:
@CurlyMo wil wel testen.
Maar miss iets meer info erbij.
Wat heb je nodig en een beetje instellingen?
En werkt het op een H?
Als je deze vragen moet stellen, dan ben je op dit moment niet de juiste doelgroep om mee te helpen met testen. Dat geldt overigens voor de overige 95% in dit topic ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
KaDoos schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:16:
[...]

Is dat echt zo? Volgens de service manual zijn de interne componenten gewoon hetzelfde. Die van mij (9kW) heeft ook hetzelfde minimumvermogen als een aantal andere Tweakers met een 7kW. Waar zit 'm het verschil dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
KaDoos schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:16:
[...]

Ik zag laatst dat iemand met een 5 (split) een andere buitenunit had dan mijn 7 (split).
Dan kan ik me niet voorstellen dat het bij een mono wel precies gelijk zou zijn.

EDIT: inderdaad:
5kW buitenunit = WH-UD05HE5-1
7kW buitenunit = WH-UD07HE5-1

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 11-12-2021 14:35 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

sjimmie schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:33:
[...]

Ik zag laatst dat iemand met een 5 (split) een andere buitenunit had dan mijn 7 (split).
Dan kan ik me niet voorstellen dat het bij een mono wel precies gelijk zou zijn.

Bij de H-versie, was de 5 kw iets anders, verschil in de 7 en 9 kw versie was software only.. e.g. die 9 geeft hogere freqeunties vrij bij de zelfde temperatuur.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
[...]
Dat is in het vorig topic al eens door @Heronimo o.b.v. inderdaad de interne component onderbouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 19:18
[...]

In de J serie monoblocks zitten allemaal dezelfde compressor. Zie onderstaande een lijst van de onderdelen die verschillen tussen de 5, 7 en 9 kW op basis van de parts list uit de service manual.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHsn70c80BkegehUwx-Eu_wDkjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmEetFOxIJpl64FlQhVoiz99.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-05 20:21
dirkdeman schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:50:
[...]

Is dat echt zo? Volgens de service manual zijn de interne componenten gewoon hetzelfde. Die van mij (9kW) heeft ook hetzelfde minimumvermogen als een aantal andere Tweakers met een 7kW. Waar zit 'm het verschil dan in?
Ik ben al eens tegengekomen dat het minimale vermogen van 5j en 7j gelijk zijn en 9j hoger.
In service Manuel vind ik wel, maximale fanspeed 5j=520 7j=560 9j=670.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

CurlyMo schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:49:
[...]

Hier nog altijd 0 defrosts. Buitentemperatuur wisselt een beetje tussen de 4 en de 7 graden.
Hier rond nul punt en mist...
Afgelopen 24 al 18 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 08:45
Hebben jullie nog tips om aan een goede installateur te komen? (regio Utrecht?) Of kennen jullie er een? DM mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Aurelium schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:31:
Hebben jullie nog tips om aan een goede installateur te komen? (regio Utrecht?) Of kennen jullie er een? DM mag
@koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekae
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-01 22:14
Pas nadat ik RVS omvlochten flexibele slangen had besteld bedacht ik me dat ik niet op zuurstofdichtheid heb gelet. Ik wil ze gebruiken om mijn monoblock en vloerverwarmingverdeler aan te sluiten op de Terrendis grondleiding.
In dit forum vind ik er niets over, de links in boodschappenlijstjes verwijzen naar slangen van epdm waarvan ik op het internet vind dat ze niet diffusiedicht zijn.
Grondleiding en vloerverwarmingsbuizen zijn wel zuurstofdicht, is het heel erg dat de flexibele slang dat niet is? Wat kan er oxideren in een warmtepomp? En hoe uit zich zuurstofdiffusie, moet je vaker ontluchten of gaat het om in het water opgeloste zuurstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

srekae schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:31:
Pas nadat ik RVS omvlochten flexibele slangen had besteld bedacht ik me dat ik niet op zuurstofdichtheid heb gelet. Ik wil ze gebruiken om mijn monoblock en vloerverwarmingverdeler aan te sluiten op de Terrendis grondleiding.
In dit forum vind ik er niets over, de links in boodschappenlijstjes verwijzen naar slangen van epdm waarvan ik op het internet vind dat ze niet diffusiedicht zijn.
Grondleiding en vloerverwarmingsbuizen zijn wel zuurstofdicht, is het heel erg dat de flexibele slang dat niet is? Wat kan er oxideren in een warmtepomp? En hoe uit zich zuurstofdiffusie, moet je vaker ontluchten of gaat het om in het water opgeloste zuurstof.
die slang is geen probleem. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekae
Waarom dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:08
srekae schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:31:
De gediffundeerde opgeloste zuurstof zal niet zo gauw ontsnappen als luchtbellen. Hooguit een beetje bovenin het systeem en achter regelventielen waar de snelheid hoog en de druk laag is. Ik denk niet dat er veel kan oxideren in de warmtepomp. Stalen buizen, verdelers, secundaire pompen en radiatoren kunnen oxideren. Het zwarte ijzeroxide magnetiet dat daarbij ontstaat kan problemen geven in afsluiters en in pompen met natlopende magnetische onderdelen zoals die in de warmtepomp. Een magneetfilter in de retourleiding van de warmtepomp is daarom voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

omdat alle andere metalen in je systeem veel meer zuurstof crieeren. dus dat merk je niet ten opzichte van het jaarlijkse beetje bijvullen wat je al moet doen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
FransvWoerkom schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:11:
[...]

De gediffundeerde opgeloste zuurstof zal niet zo gauw ontsnappen als luchtbellen. Hooguit een beetje bovenin het systeem en achter regelventielen waar de snelheid hoog en de druk laag is. Ik denk niet dat er veel kan oxideren in de warmtepomp. Stalen buizen, verdelers, secundaire pompen en radiatoren kunnen oxideren. Het zwarte ijzeroxide magnetiet dat daarbij ontstaat kan problemen geven in afsluiters en in pompen met natlopende magnetische onderdelen zoals die in de warmtepomp. Een magneetfilter in de retourleiding van de warmtepomp is daarom voorgeschreven.
Bij een nieuw huis (of oud) zorgen dat alle leidingen van kunststof zijn.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

koevlaas2 schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:27:
[...]

Bij een nieuw huis (of oud) zorgen dat alle leidingen van kunststof zijn.
hoewel ik alle leidingen kunstof heb, kan ik me moeilijk voorstellen dat het zoveel uit maakt..
in de meeste huizen zijn de radiator gewoon van "staal" die van binnen echt roesten.
Daarnaast is het oppervlak, van de buizen, is in vergelijking met de radiators, verwaarloosbaar...
Leidingen zijn gegalvaniceerd, en zelfs naar vele jaren, is de enige aanslag die ik daar in zag van de radiators. (na schoon maken kwam de gelavanceerde laag weer te voorschijn..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
HFman schreef op zondag 12 december 2021 @ 15:42:
[...]

hoewel ik alle leidingen kunstof heb, kan ik me moeilijk voorstellen dat het zoveel uit maakt..
in de meeste huizen zijn de radiator gewoon van "staal" die van binnen echt roesten.
Daarnaast is het oppervlak, van de buizen, is in vergelijking met de radiators, verwaarloosbaar...
Leidingen zijn gegalvaniceerd, en zelfs naar vele jaren, is de enige aanslag die ik daar in zag van de radiators. (na schoon maken kwam de gelavanceerde laag weer te voorschijn..)
Als je alleen vloerverwarming hebt en geen radiatoren dan is alles kunststof als je leidingwerk dat ook is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• srekae
Bij mij is alles van messing of kunststof, alle buizen zuurstofdicht, ik weet niet wat er in de warmtepomp zelf (J5) gevoelig is voor oxidatie.
Ik bedacht me te laat dat de bestelde RVS flexibele slangen niet zuurstofdicht zijn. Heb inmiddels wel een leverancier gevonden die ze heeft.
Vond het opmerkelijk dat ik er in het forum niets over kan vinden, en dat er in boodschappenlijstjes verwezen wordt naar zuurstofdoorlatende flexslangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

srekae schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:09:
Bij mij is alles van messing of kunststof, alle buizen zuurstofdicht, ik weet niet wat er in de warmtepomp zelf (J5) gevoelig is voor oxidatie.
Ik bedacht me te laat dat de bestelde RVS flexibele slangen niet zuurstofdicht zijn. Heb inmiddels wel een leverancier gevonden die ze heeft.
Vond het opmerkelijk dat ik er in het forum niets over kan vinden, en dat er in boodschappenlijstjes verwezen wordt naar zuurstofdoorlatende flexslangen.
je hoort er niks van omdat het simpelweg een te kleine factor is in vergelijking met de rest van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekae
Toch ruim een meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:19

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:41:
[...]

Gesloten verdeler inderdaad. Badkamer er af === ruzie met de WAF; dat is een no-go.

compressor liep vannacht rond de 32/33Hz continue (Behalve rond de defrosts uiteraard)

Wat is slim, even in navolging van je Ta 28/29?
De stooklijn aanpassen naar 24@15 / 35@-8 (https://vscope.at/heizkur...6&sollWert_2=&atCheck_2=0) zie blauw

kijken naar de laatste 4u is het goed stabiel (1 defrost na)

[Afbeelding]
Beetje bij beetje begin ik een beeld te krijgen. Maar vandaag keek ik even in de monitoring van Panasonic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDDT2xgTZlXU2JCcZJaiqjXRea8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V5g4cU6RNg5O1jToPLaHvTVy.png?f=fotoalbum_large

Die heeft moeite zijn warmte kwijt te kunnen. Duidelijk…. Gaat niet helemaal goed.

Wat mij met name opgevallen is dat de WP continue op 16-17l/min blijft knallen.

Binnentemperatuur is ongeveer 21,5. Dus ook prima!
Met 36@-8 en 24@15 snap ik ook niet helemaal dat ie vraag 29 geeft nu. (Het is 10gr. Buiten)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ik heb eigenlijk overal https://edelstahlwellrohr...-flex-schlauch-ausziehbar toegepast. Ook verkrijgbaar bij Econo voor soms iets meer of minder.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:37:
[...]

Beetje bij beetje begin ik een beeld te krijgen. Maar vandaag keek ik even in de monitoring van Panasonic

[Afbeelding]

Die heeft moeite zijn warmte kwijt te kunnen. Duidelijk…. Gaat niet helemaal goed.

Met 36@-8 en 24@15 snap ik ook niet helemaal dat ie vraag 29 geeft nu. (Het is 10gr. Buiten)
dus als ik het goed lees heb je de retour van je vloerverdeler via de badkamervloer lopen voor het de pomp weer ingaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:09
[...]

[Afbeelding]

Hij vraagt maar 27,dus dat klopt toch?
Hij gaat uit bij een over shoot van 29,en zodra hij -3 onder gewenste ta is gaat hij weer aan.

Blijkbaar kan je afgifte geen 2500 watt kwijt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:28:
[...]
@Crazy- Dus wat ik al eerder aanraadde. Die Ta moet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:33:
[...]

@Crazy- Dus wat ik al eerder aanraadde. Die Ta moet omhoog.
Ta omhoog. Nog meer warmte… lijkt mij niet logisch? Ik snap wel dat dan het pendelen dan weg gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:51:
[...]

dus als ik het goed lees heb je de retour van je vloerverdeler via de badkamervloer lopen voor het de pomp weer ingaat?
Correct. Heb zelf ook deze situatie. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:37:
[...]

Correct. Heb zelf ook deze situatie. Gaat prima.
wat voor diameter leiding gebruikt men dan in de vloer? een reguliere vloerleiding zal een idiote weerstand geven om daar de nodige liters doorheen te krijgen. tenzij ik iets mis probeert de pomp nu door een rietje te zuigen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 12-12-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

reneeke1970 schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:28:
[...]

Hij vraagt maar 27,dus dat klopt toch?
Hij gaat uit bij een over shoot van 29,en zodra hij -3 onder gewenste ta is gaat hij weer aan.

Ik zag het ook. Ta vliegt alleen naar 29 overshoot.

Snap alleen niet helemaal waarom hij op die 16l/m’n blijft draaien. Imho lagere flow zou een hogere afgifte geven op de Ta27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:39:
[...]

wat voor diameter leiding gebruikt men dan in de vloer? een reguliere vloerleiding zal een idiote weerstand geven om daar de nodige liters doorheen te krijgen.
Nu ik zo nadenk;

dit heeft goed gewerkt tot vorige week toe. Toen is de vloer afgewerkt (pvc) en is de vloerverdeler volledig open gezet. Deze stond nog op “af fabriek” dus onbekend.

vanaf WP 22mm cv leiding, 26x3 meerlaags (20mm binnen) naar gesloten verdeler. Vanaf verdeler weer 26x3 naar 22mm > badkamer (vloer & design radiator, diameter vloer onbekend, gok 16x2), en terug naar WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:39:
[...]

Ik zag het ook. Ta vliegt alleen naar 29 overshoot.

Snap alleen niet helemaal waarom hij op die 16l/m’n blijft draaien. Imho lagere flow zou een hogere afgifte geven op de Ta27
Nee, hogere flow is meer vermogen.
Als je niet wilt pendelen zul je ta moeten verhogen en gaan begrenzen met thermostaat.
Zodra het kouder word gaat hij steeds langere runs maken

Twee gesloten verdeler in serie? Das wel heel dom

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 12-12-2021 22:50 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:46:
[...]
vanaf WP 22mm cv leiding, 26x3 meerlaags (20mm binnen) naar gesloten verdeler. Vanaf verdeler weer 26x3 naar 22mm > badkamer (vloer & design radiator, diameter vloer onbekend, gok 16x2), en terug naar WP.
wat heeft 22mm cv leiding voor een zin als je het letterlijk de diameter halveert op de retour en daar vervolgens tientallen meters in bochten van maakt? sta je dan echt te raar te kijken dat je buitenunit zich de pleuris aan het pompen is?

de WP is een maraton aan het lopen terwijl je hem dwingt door een rietje te ademen en kijkt raar op als hij buiten adem raakt.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 12-12-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Crazy- schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:36:
[...]

Ta omhoog. Nog meer warmte… lijkt mij niet logisch? Ik snap wel dat dan het pendelen dan weg gaat
Precies, en voor de overshoot heb je de thermostaat. Of simpelweg meer afgifte realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Crazy-
Weinig massa of volumeinhoud in je systeem?

Was het niet zo dat je de H/J serie een hexadecimale getal kon instellen voor de pompsnelheid. 10L/min is zat voor 2,5 kW warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dre schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:20:
@Crazy-
Weinig massa of volumeinhoud in je systeem?

Was het niet zo dat je de H/J serie een hexadecimale getal kon instellen voor de pompsnelheid. 10L/min is zat voor 2,5 kW warmteverlies.
Je kan het juist beter andersom doen. 20L/min zodat je bij een lagere Ta kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

reneeke1970 schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:47:
[...]

Nee, hogere flow is meer vermogen.
Als je niet wilt pendelen zul je ta moeten verhogen en gaan begrenzen met thermostaat.
Zodra het kouder word gaat hij steeds langere runs maken

Twee gesloten verdeler in serie? Das wel heel dom
Extra verdeler? Nee. Er is er maar 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:51:
[...]

wat heeft 22mm cv leiding voor een zin als je het letterlijk de diameter halveert op de retour en daar vervolgens tientallen meters in bochten van maakt? sta je dan echt te raar te kijken dat je buitenunit zich de pleuris aan het pompen is?

de WP is een maraton aan het lopen terwijl je hem dwingt door een rietje te ademen en kijkt raar op als hij buiten adem raakt.
Ergens krijg ik het idee inderdaad; ik moet hiervoor even nakijken/navragen of dat wel zo is. Klinkt al niet logisch en ook niet in de oude situatie met de CV.

Volgens mij zit bij mij de badkamer via een T stuk op de retour; ga dit morgen even nakijken 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 12-12-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]

Heb je al geprobeerd een hogere deltaT in te stellen? Als je die op 5 of 10 zet, mag de pana het zelf uitmaken en kan de flow omlaag. Quiet Mode 2 of 3 kan bij de huidige buitentemperatuur ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:51:
[...]

Als ik door een rietje moet ademen, verhoog ik de druk in de hoop dat dan de flow toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Crazy- schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:39:
Dat klopt niet. Hogere flow bij gelijke Ta geeft hogere Tr, dus gemiddeld hogere watertemperatuur, dus hogere vloertemperatuur, dus meer afgifte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:57:
[...]

Precies, en voor de overshoot heb je de thermostaat. Of simpelweg meer afgifte realiseren.
@Crazy- volgens mij is bovenstaande de correcte oplossing als je niet met Heishamon en automatisering aan de slag wil. Dus de curve vlak tot bijvoorbeeld 5 graden buiten op 30 graden en dan pas omhoog naar 36 bij -8.

Dan gebruik je vervolgens een kamerthermostaat om hem uit te schakelen als het te warm word binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Heronimo schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:15:
[...]

@Crazy- volgens mij is bovenstaande de correcte oplossing als je niet met Heishamon en automatisering aan de slag wil. Dus de curve vlak tot bijvoorbeeld 5 graden buiten op 30 graden en dan pas omhoog naar 36 bij -8.

Dan gebruik je vervolgens een kamerthermostaat om hem uit te schakelen als het te warm word binnen.
alleen beetje jammer dat Panasonic vergeten is om de basis unit WAR + thermostaat te kunnen laten sturen. :X

alles automatiseren met Heisha is "geen" optie. Het is geen tweaker zeg maar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:12:
[...]

Dat klopt niet. Hogere flow bij gelijke Ta geeft hogere Tr, dus gemiddeld hogere watertemperatuur, dus hogere vloertemperatuur, dus meer afgifte.
ja maar ik doel dus ook op lagere flow he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Crazy- schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:13:
[...]
alles automatiseren met Heisha is "geen" optie. Het is geen tweaker zeg maar ;-)
Alles automatiseren hoeft misschien niet, maar straks met het rules systeem een net wat flexibelere WAR instellen zou best zinnig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

alleen beetje jammer dat Panasonic vergeten is om de basis unit WAR + thermostaat te kunnen laten sturen. :X

Zijn ze niet vergeten, de war instellen, en op externe aansluiting een thermostaat aan sluiten. Vrij simpel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Ik draai al meer dan een jaar zo hoor.
WAR (met een iets hogere Ta) en externe thermostaat.
Alleen los je jouw "probleem" daarmee maar deels op, in plaats van "pendelen" gaat dan de thermostaat ervoor zorgen dat je nog steeds allemaal start/stops krijgt. ;)
Ik heb ook een huis wat te warm wordt als ik puur op WAR met de laagst mogelijke Ta draai, dus de thermostaat zet gewoon met enige regelmaat de WP aan en uit, net alsof hij pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
sjimmie schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:22:
[...]

Ik draai al meer dan een jaar zo hoor.
WAR (met een iets hogere Ta) en externe thermostaat.
Alleen los je jouw "probleem" daarmee maar deels op, in plaats van "pendelen" gaat dan de thermostaat ervoor zorgen dat je nog steeds allemaal start/stops krijgt. ;)
Ik heb ook een huis wat te warm wordt als ik puur op WAR met de laagst mogelijke Ta draai, dus de thermostaat zet gewoon met enige regelmaat de WP aan en uit, net alsof hij pendelt.
Alleen kan je dan met een beetje grotere of kleinere hysterese op de thermostaat de lengte van de runs wat meer bepalen zodat je net wat minder stops krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Het is natuurlijk vloeken in de Tweakische kerk, maar je kunt natuurlijk gewoon de afstandsbediening als thermostaat instellen. Het voordeel is dan ook dat de Panasonische kabouters zelf de met WAR geregelde Ta gaan zitten shiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:18:
[...]

Het is natuurlijk vloeken in de Tweakische kerk, maar je kunt natuurlijk gewoon de afstandsbediening als thermostaat instellen. Het voordeel is dan ook dat de Panasonische kabouters zelf de met WAR geregelde Ta gaan zitten shiften.
wellicht een idee ja. We gaan nog wel even wat tweaken/proberen. Het is even aanzien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:18:
[...]

Daar ben ik na 2 dagen af gestapt omdat die een mega-hysterese heeft.
Als je die instelt op 21 graden (want bv 20.5 kan niet) dan slaat hij pas aan bij 20.0 en weer uit bij 22.0.
Mijn eigen thermostaat staat op 20.5 laat het varieren tussen 20.7 en 20.3 graden, wat weliswaar voor meer aan.uit zorgt maar aanzienlijk prettiger in huis voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:07

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:03:
[...]

Als je die instelt op 21 graden (want bv 20.5 kan niet) dan slaat hij pas aan bij 20.0 en weer uit bij 22.0.
Mijn eigen thermostaat staat op 20.5 laat het varieren tussen 20.7 en 20.3 graden, wat weliswaar voor meer aan.uit zorgt maar aanzienlijk prettiger in huis voelt.
Bijkomend voordeel bij eigen thermostaat is dat de waterpomp niet blijft doordraaien zoals bij de Pana thermostaat.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:03:
[...]

Je telt hysterese en resolutie bij elkaar op. Mijn instelling is 20° en zelden zie ik in het display of de Service Cloud 19 of 21°. Ik durf dus veilig te stellen dat de temperatuur waar de sensor hangt, varieert tussen 19,5 en 20,5°. Overigens wat ik voel is voornamelijk de straling van de vloer. Die is 22°-24°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:27
Carboy54 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:36:
[...]

Bijkomend voordeel bij eigen thermostaat is dat de waterpomp niet blijft doordraaien zoals bij de Pana thermostaat.
Ben nu nog handmatig aan het schiften om het systeem goed te leren kennen. Heb al wel even kort geprobeerd op de interne thermostaat, maar idd zag toen het doordraaien van de thermostaat ook als nadeel.
Maar ga nu boven ook vloerverwarming (droogbouw) maken, waar beneden conventionele vloerverwarming is. Zou het draaien van de pomp ook niet juist een voordeel kunnen hebben, doordat de buffer van beneden wordt gebruikt om ook boven een constantere warmte afgifte te krijgen?

Hoe ik de interne t-stat nu zie als WAR met automatische shift incl. maximaal beveiliging door t-stat. Alleen de hysterese...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:45:
[...]

Je telt hysterese en resolutie bij elkaar op. Mijn instelling is 20° en zelden zie ik in het display of de Service Cloud 19 of 21°. Ik durf dus veilig te stellen dat de temperatuur waar de sensor hangt, varieert tussen 19,5 en 20,5°. Overigens wat ik voel is voornamelijk de straling van de vloer. Die is 22°-24°C.
Nee hoor, ik baseer me op eigen metingen met eigen sensoren in een grafiekje waar ik keurig het temperatuurverloop over de dag kan zien schommelen. Maargoed het is al een poos geleden (1 jaar) en er waren toen mensen die hetzelfde bevestigden/ervaarden dus het is mooi als het bij jou wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 22:17
is er een Tweaker hier met een Pana monoblock die ik binnenkort mag bezoeken? De knoop om nu eindelijk zelf ook 1 aan te schaffen is zo goed als doorgehakt. Installateur is gevonden en het huis is er ook klaar voor.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
PASware schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:58:
is er een Tweaker hier met een Pana monoblock die ik binnenkort mag bezoeken? De knoop om nu eindelijk zelf ook 1 aan te schaffen is zo goed als doorgehakt. Installateur is gevonden en het huis is er ook klaar voor.
Waar zit je? Je mag gerust bij mij langs komen (Ede) maar als je in Noord-Groningen woont is dat wellicht niet de beste optie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

PASware schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:58:
@PASware Of Barneveld ;-) of beide haha. Zie je het verschil tussen 9 & 5 model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 14:48
FransvWoerkom schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:45:
[...]

Dan nog is 1 graad in totaal (19,5-20,5) toch veel te groot? Met vloerverwarming duurt dat een dag voordat die dat heeft overbrugd toch?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:12:
[...]

Dan nog is 1 graad in totaal (19,5-20,5) toch veel te groot? Met vloerverwarming duurt dat een dag voordat die dat heeft overbrugd toch?
Waarschijnlijk wel. Daar heb ik geen ervaring mee. Mijn afstandsbediening/thermostaat hangt in mijn werkkamer. Daar hangen jaga's. In de woonkamer/keuken/atelier ligt vloerverwarming. Daar hangt nog een oude honeywell. Die staat zelden op 19,5 of 20,5°. De Ta daar shift ik handmatig aan de hand van de weersverwachting. Daar zou een slimme thermostaat moeten komen. Ik zal eens kijken wat de Japanners met een thermistor daar kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

CurlyMo schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:22:
[...]

Je kan het juist beter andersom doen. 20L/min zodat je bij een lagere Ta kan draaien.
De deltaT is al niet zo groot bij @Crazy- en de waterpomp gaat bij een hogere flow meer energie verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dre schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:12:
[...]

De deltaT is al niet zo groot bij @Crazy- en de waterpomp gaat bij een hogere flow meer energie verbruiken.
Niet als je Ta lager kan. Lagere Ta is zuiniger dan lagere flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@CurlyMo
Dus pompstand altijd maximaal? :P

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 13-12-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Niemand zegt maximaal. Het gaat om de balans tussen Ta en flow waarbij een hogere flow ten gunste van een lagere Ta gunstiger is voor je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:16:
[...]

Niemand zegt maximaal. Het gaat om de balans tussen Ta en flow waarbij een hogere flow ten gunste van een lagere Ta gunstiger is voor je verbruik.
Dus Ta verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ik bedenk me alleen dat wat ik schrijf niet op @Crazy- van toepassing is. Excuus :) Hij moet juist meer afgifte of minder thermisch vermogen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 22:17
dirkdeman schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:03:
[...]

Waar zit je? Je mag gerust bij mij langs komen (Ede) maar als je in Noord-Groningen woont is dat wellicht niet de beste optie...
Apeldoorn, mooi in de buurt. JIj hebt een 9kw versie? Je gaat een PM krijgen :)
Crazy- schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:05:
[...]

@PASware Of Barneveld ;-) of beide haha. Zie je het verschil tussen 9 & 5 model
Ook al in de buurt. Ook jij gaat een PM krijgen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:22:
[...]

Ik bedenk me alleen dat wat ik schrijf niet op @Crazy- van toepassing is. Excuus :) Hij moet juist meer afgifte of minder thermisch vermogen hebben.
Dus Ta verhogen of ramen open.

Ik blijf denken deltaT verhogen en QM 2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Paar dagen geleden werd een defrost wedstrijd geopperd. Niks meer van gehoord maar hier mijn input. 23 op 1 dag (-4 tot 1 graad en 95% telvochtigheid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmtXJaRka8vPftKdp-VZqSa12KM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xCuUCrlWVs1PCtIgBDJcmieM.png?f=user_large

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:29:
[...]

Dus Ta verhogen of ramen open.

Ik blijf denken deltaT verhogen en QM 2 of 3.
Ergens verbaasd het mij wel ergens. Maar blijkbaar heeft de J een fors hoger minimaal vermogen…

Ben blij dat mijn H wat minder hard gaat - bijna 2 dagen een flat-line qua Hz en afgenomen vermogen …

Maar bij hun ondertussen weer een pendel elk uur; Ta vraag is iets omhoog gegaan door de stooklijn wat korter te zetten (28@8 ipv 15).

DeltaT verhogen; kan dat nog een positief effect geven voor langere runs? Dt nu 2°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Me Albert schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:49:
Paar dagen geleden werd een defrost wedstrijd geopperd. Niks meer van gehoord maar hier mijn input. 23 op 1 dag (-4 tot 1 graad en 95% telvochtigheid)
[Afbeelding]
Ik las dat iemand er 24 had in 24uur. Zelf had ik er zaterdag 16. Zes 's nachts, twee 's morgens, een 's middags en zeven 's avonds. Het was ook bijna de hele dag mistig en tussen 0 en 1°C. Alleen 's middags maakte de wp een run van vier uur achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Crazy- schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:48:
[...]

Ergens verbaasd het mij wel ergens. Maar blijkbaar heeft de J een fors hoger minimaal vermogen…

Ben blij dat mijn H wat minder hard gaat - bijna 2 dagen een flat-line qua Hz en afgenomen vermogen …

Maar bij hun ondertussen weer een pendel elk uur; Ta vraag is iets omhoog gegaan door de stooklijn wat korter te zetten (28@8 ipv 15).

DeltaT verhogen; kan dat nog een positief effect geven voor langere runs? Dt nu 2°
Al eerder genoemd: mijn 5 kWh G serie deed 19Hz 400 watt minimaal, mijn nieuwe 9 kWh J serie doet minimaal exact hetzelfde.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
[...]

Hoe kan je dat verbazen als dat enorm uitgebreid is besproken in het vorige topic.

In het andere topic staat het zelfs in de opening:
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:37:
Minimaal vermogen Panasonic’s
Het minimale vermogen hangt van een aantal factoren, waaronder buitentemperatuur, warmtevraag en watertemperatuur af. Omdat de datasheets niet spreken over minimaal vermogen, hier een indicatie van het minimale vermogen. Het minimale vermogen dat gehaald kan worden ligt lager, maar is in de praktijk bij gebruik van een stooklijn niet haalbaar. Dan zijn waarden zoals in onderstaande tabel staan meer realistisch.

Indicatie minimaal vermogen.
ModelMinimaal vermogen in de praktijk
MDC05H3E51400 Watt
MDC07H3E52500 Watt
MDC05J3E52500 Watt
MDC07J3E52500 Watt
Ben blij dat mijn H wat minder hard gaat - bijna 2 dagen een flat-line qua Hz en afgenomen vermogen
Jouwe presteert alleen minder op koudere dagen :) Uiteindelijk is de warmtevraag hetzelfde. De J stopt tussendoor alleen wat vaker.

Om de afgifte probleem te helpen heb je de volgende opties:
- dT verlagen
- flow verlagen
- Ta verhogen

Waarbij je mag stapelen.

[ Voor 34% gewijzigd door CurlyMo op 14-12-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
[...]

Correct. De J heeft een grotere compressor (of eigenlijk de H een kleinere compressor) en daardoor een hoger minimaal vermogen.

Een keer per uur afslaan is ook geen ramp. Als hij iedere 10 minuten afslaat wordt het ongemakkelijker, maar dan nog is het geen grote ramp, omdat dat alleen in het kwakkelseizoen is. De stooklijn zo aanpassen dat het minimale vermogen als bovenkant van de stooklijn staat. Heb je bij 28 graden ieder uur een overshoot van de watertemperatuur, dan zou ik dat als onderkant aanhouden. Verder laat je de kamerthermostaat lekker zijn ding doen.
De flow verhogen kan een minimaal positief effect hebben voor een iets langere run, maar blijf er lekker van af als de afgifte verder goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:38:
[...]

Hoe kan je dat verbazen als dat enorm uitgebreid is besproken in het vorige topic.

In het andere topic staat het zelfs in de opening:

[...]

[...]

Jouwe presteert alleen minder op koudere dagen :) Uiteindelijk is de warmtevraag hetzelfde. De J stopt tussendoor alleen wat vaker.

[...]

Om de afgifte probleem te helpen heb je de volgende opties:
- dT verlagen
- flow verlagen
- Ta verhogen

Waarbij je mag stapelen.
Ik verwoord het beetje gek :) ik wist dat het minimaal verhogen hoger was, maar zo 'fors' had ik niet verwacht dat dit een "nadelig" resultaat zou geven.

dT verlagen van 2 naar 1 lijkt mij niet echt een optie dan
flow verlagen > WP regelt deze zelf.. ik kan wel de VVW knijpen, deze staat nu vol open. Wellicht hier nog een 'betere' verdeling maken en terugbrengen over de.5 groepen naar elk 2l/min (totaal 10)

Ta verhogen is een idee, maar dan gaat het nog warmer worden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:02:
[...]

Correct. De J heeft een grotere compressor (of eigenlijk de H een kleinere compressor) en daardoor een hoger minimaal vermogen.

[...]

Een keer per uur afslaan is ook geen ramp. Als hij iedere 10 minuten afslaat wordt het ongemakkelijker, maar dan nog is het geen grote ramp, omdat dat alleen in het kwakkelseizoen is. De stooklijn zo aanpassen dat het minimale vermogen als bovenkant van de stooklijn staat. Heb je bij 28 graden ieder uur een overshoot van de watertemperatuur, dan zou ik dat als onderkant aanhouden. Verder laat je de kamerthermostaat lekker zijn ding doen.

[...]

De flow verhogen kan een minimaal positief effect hebben voor een iets langere run, maar blijf er lekker van af als de afgifte verder goed is.
Komt er dus eigenlijk op neer: nog wat kleine aanpassingen doen, maar verder jammer maar laat de WP maar lekker uitschakelen.

Het is alleen dan even zoeken naar het ideale 'onderkant'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Crazy- schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:21:
[...]
flow verlagen > WP regelt deze zelf.. ik kan wel de VVW knijpen, deze staat nu vol open. Wellicht hier nog een 'betere' verdeling maken en terugbrengen over de.5 groepen naar elk 2l/min (totaal 10)
Ik weet niet of het bevorderlijk is, maar je zou op een fixed lage flow kunnen gaan zitten. Dat kan de J wel. De H niet.

Verder wat @Ep Woody schrijft. Elk uur afslaan is helemaal niet gek met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Crazy- schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:21:
[...]

Ik verwoord het beetje gek :) ik wist dat het minimaal verhogen hoger was, maar zo 'fors' had ik niet verwacht dat dit een "nadelig" resultaat zou geven.

dT verlagen van 2 naar 1 lijkt mij niet echt een optie dan

Ta verhogen is een idee, maar dan gaat het nog warmer worden. 8)
Bij een J serie heb je de optie om de flow vast te zetten. Dat is echt een aanrader. Dan draait de boel veel rustiger en stabieler is mijn ervaring.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTURaDWIorW8TDbkk08hkNEY0wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/70jFHnaGVXBqmUC0BUmDuk30.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:22:
[...]

Komt er dus eigenlijk op neer: nog wat kleine aanpassingen doen, maar verder jammer maar laat de WP maar lekker uitschakelen.

Het is alleen dan even zoeken naar het ideale 'onderkant'
De situatie die jij hebt, heb ik met 15 graden buiten. Maar ik heb dan groot buffer vat van 450 liter. Wp draait twee uurtjes en gaat vervolgens drie uur uit, want zolang duurt het voor vat 5 graden is afgekoeld. En vervolgens kan hij weer twee uur pruttelen op 450 watt.
In mijn ogen toch beter voor levensduur....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 13:26
Vervelende van het afslaan vind ik persoonlijk is dat de warmtepomp dan opstijgt in vergelijking met een normale run van de fan op 250 toeren p/m

De fan schiet dan naar 700 toeren p/m voor ongeveer een minuut .
das goed hoorbaar hier en mogelijk ook bij de buren en das nou net niet wat we willen.
ik zou liever zien dat die daar bv 5 minuten over zou doen op een rustige fan snelheid als bv de thermostaat hem uitschakelt.

een defrost niet mee genomen natuurlijk

ik durf hem ff overdreven gezegd soms niet eens uit te zetten om wat wijzingen te doen

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:43:
[...]

De situatie die jij hebt, heb ik met 15 graden buiten. Maar ik heb dan groot buffer vat van 450 liter. Wp draait twee uurtjes en gaat vervolgens drie uur uit, want zolang duurt het voor vat 5 graden is afgekoeld. En vervolgens kan hij weer twee uur pruttelen op 450 watt.
In mijn ogen toch beter voor levensduur....
Tsjah, het zal vast beter zijn, maar dan moet je wel een buffervat van een halve kuub in huis kwijt kunnen en willen. Die ruimte wil ik niet opofferen...

Daarnaast, mijn koelkast heeft de afgelopen 24 uur 16 keer gestart. Dat doet hij het hele jaar door. Dat zijn 5840 keer opstarten van de compressor per jaar. Een beetje koelkast gaat wel 20 jaar mee, oftewel 5840 keer inschakelen * 20 jaar = 116800 keer inschakelen over de leeftijd van de koelkast. Hoe erg is het dan dat de warmtepomp hooguit 2 maanden per jaar 24 keer per dag inschakelt? Dat zijn 30*24*2 = 1440 starts. Als het er al zoveel zijn, want als het iets kouder wordt, dan draait hij langer, want dan kan hij meer warmte kwijt, of als het warmer is zijn de periodes tussen een run langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Balans schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:
Vervelende van het afslaan vind ik persoonlijk is dat de warmtepomp dan opstijgt in vergelijking met een normale run van de fan op 250 toeren p/m

das goed hoorbaar hier en mogelijk ook bij de buren en das nou net niet wat we willen.
ik zou liever zien dat die daar bv 5 minuten over zou doen op een rustige fan snelheid als bv de thermostaat hem uitschakelt.

ik durf hem ff overdreven gezegd soms niet eens uit te zetten om wat wijzingen te doen
Dan zou je kunnen kijken of je de start kunt vertragen/verzachten. Bijvoorbeeld met een slow start (stille mode 3 + langzaam ophogen van de setpoint, bijvoorbeeld met een Heishamon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Balans schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:

Klopt. Dat deed mijn G serie niet maar de J ventilator gaat gedurende een minuut optoeren voordat hij uit gaat. Geen idee wat het voordeel daarvan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:
[...]

Tsjah, het zal vast beter zijn, maar dan moet je wel een buffervat van een halve kuub in huis kwijt kunnen en willen. Die ruimte wil ik niet opofferen...

Daarnaast, mijn koelkast heeft de afgelopen 24 uur 16 keer gestart. Dat doet hij het hele jaar door. Dat zijn 5840 keer opstarten van de compressor per jaar. Een beetje koelkast gaat wel 20 jaar mee, oftewel 5840 keer inschakelen * 20 jaar = 116800 keer inschakelen over de leeftijd van de koelkast. Hoe erg is het dan dat de warmtepomp hooguit 2 maanden per jaar 24 keer per dag inschakelt? Dat zijn 30*24*2 = 1440 starts. Als het er al zoveel zijn, want als het iets kouder wordt, dan draait hij langer, want dan kan hij meer warmte kwijt, of als het warmer is zijn de periodes tussen een run langer.
Hoe erg het is? Tja daar kom je over jaartje of zeven acht misschien wel achter...
Vergelijken met een membraan pomp koelkast zucht....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:54
Heronimo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:38:
[...]

Bij een J serie heb je de optie om de flow vast te zetten. Dat is echt een aanrader. Dan draait de boel veel rustiger en stabieler is mijn ervaring.
[Afbeelding]
Bij de H kan het niet, maar volgens mij hoeft het ook niet. Draait al dagen met ongeveer gelijke flow. Moet terug naar defrosttijd om wat anders te zien dan 9,5 l/min. Pruttelt al meer dan drie dagen zonder te stoppen met automatisch shiften tussen -1 en +1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HECcMXbSApy89arsjKYeEhKW-nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pb19inuzJZts8RT0i0ES3atX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haGHBSDIya-QS6ssdo4E0d1ZPvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MB9clMIVcKEsB4USMCNMViq7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door t.oswald op 14-12-2021 13:21 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:24
Ep Woody schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:
[...]

Mijn L/L airco gaat nu iedere 10 minuten een keer aan. Ik kan hier weinig aan beïnvloeden, en ik denk dat 90% van de kopers hier niet eens mee bezig is. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de airco dan nu binnen 2 jaar kapot is hierdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:29:
[...]

Hoe erg het is? Tja daar kom je over jaartje of zeven acht misschien wel achter...
Vergelijken met een membraan pomp koelkast zucht....
Volgens jullie favoriete bron:
Bij goed gebruik, jaarlijks onderhoud en geen installatie fouten gaat normaal gesproken een warmtepomp compressor, bedoeld voor gebouwverwarming tussen 5 en 20 kW:

van een aan/uit warmtepomp 60.000 draaiuren mee
van een aan/uit warmtepomp 150.000 starts mee
van een modulerende warmtepomp 100.000 draaiuren mee
van een modulerende warmtepomp 150.000 starts mee
Bron: Warmtepomp-weetjes

Dan was ik nog conservatief met mijn 110000 starts...

Maar even terugrekenen: Stel dat je 15 jaar lang, de compressor ieder uur 1 keer laat starten kom je op: 1 start per uur * 24 uur * 365 dagen * 15 jaar = 131400 starts.

Doe ermee wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:50:
[...]

Volgens jullie favoriete bron:

[...]

Bron: Warmtepomp-weetjes

Dan was ik nog conservatief met mijn 110000 starts...

Maar even terugrekenen: Stel dat je 15 jaar lang, de compressor ieder uur 1 keer laat starten kom je op: 1 start per uur * 24 uur * 365 dagen * 15 jaar = 131400 starts.

Doe ermee wat je wil.
Vind er eens eentje die dit al 15 jaar doet?
Favorite bron..... Waardeloze site is het

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:53:
[...]

Vind er eens eentje die dit al 15 jaar doet?
Favorite bron..... Waardeloze site is het
Is deze bron beter? https://industrial.panaso...f/ADP0000/ADP0000COL1.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WF8i-c2kedf6zKyr6Fwj9R2NhcQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sn7xgtO7qWpilGnXkmkHnIZi.png?f=user_large

200,000 cycles max met een minimale aantijd van 7 minuten en een minimale uittijd van 3 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:05:
[...]

Is deze bron beter? https://industrial.panaso...f/ADP0000/ADP0000COL1.pdf

[Afbeelding]

200,000 cycles max met een minimale aantijd van 7 minuten en een minimale uittijd van 3 minuten.
Ik geloof geen verkoop folders. Zoals ik al zei vind er eens eentje die zo al 15 jaar draait.
In Scandinavië vind je er wel van die leeftijd, maar die maken 24/7 runs......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:10:
[...]

Ik geloof geen verkoop folders. Zoals ik al zei vind er eens eentje die zo al 15 jaar draait.
In Scandinavië vind je er wel van die leeftijd, maar die maken 24/7 runs......
Maakt niet uit, al is 50% van die 200,000 starts gelogen, dan nog moet je 11.4 jaar lang iedere uur de compressor laten starten om over die 100,000 starts te gaan. Bij menigeen staat de warmtepomp 7 maand per jaar (bijna) uit, en draait de warmtepomp als die draait vaak langer dan 1 uur, dus zelfs dan kom je in 15 jaar tijd nog altijd niet aan die 100,000 starts.

Oftewel: een beetje aan/uit gedrag in het kwakkelseizoen is voor de compressor geen ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Ep Woody schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:50:
Bij goed gebruik, jaarlijks onderhoud en geen installatie fouten gaat normaal gesproken een warmtepomp compressor, bedoeld voor gebouwverwarming tussen 5 en 20 kW:

van een modulerende warmtepomp 100.000 draaiuren mee
van een modulerende warmtepomp 150.000 starts mee
Ik hoop dat je gelijk hebt.
Onze WP heeft het afgelopen jaar 2300 uur gedraaid -> Verwachte levensduur 43 jaar
en hij is 1100 keer gestart, dus dat is al helemaal geen probleem.

Als die data van wamtepompweetjes klopt, mag je over 43 jaar (als ik dan nog leef) hier een biertje komen drinken! _/-\o_

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ahum, dus:
Zelfs al heb je elk HALF uur een start dan gaat de compressor nog steeds eerder dood door zijn draaiuren.
Dus andersom gezegd kan je beter zorgen voor minder draaiuren dan voor minder starts...

EDIT: vrij vertaald, bij de mensen waar de WP constant draait gaat de compressor eerder kapot dan bij degenen waar hij elk uur gedurende een kwartiertje stopt.

[ Voor 21% gewijzigd door sjimmie op 14-12-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sjimmie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:35:
ahum, dus:

[...]

Zelfs al heb je elk HALF uur een start dan gaat de compressor nog steeds eerder dood door zijn draaiuren.
Dus andersom gezegd kan je beter zorgen voor minder draaiuren dan voor minder starts...

EDIT: vrij vertaald, bij de mensen waar de WP constant draait gaat de compressor eerder kapot dan bij degenen waar hij elk uur gedurende een kwartiertje stopt.
De norm voor draai uren is meen ik op zestig procent vermogen gemeten.
Een 24/7 pruttelende haalt dat percentage niet.
En al helemaal niet als je een 5 kW wp hebt die feitelijk een begrensde 9 kW is zoals de g en j versie.
Dus die blijven honderd jaar draaien.....
En als je beetje technisch bent weet je ook wel dat apparaten met constante drukken en temperaturen velen malen langer mee gaat dan wanneer hij met wisselende temperaturen werkt.
Maarja je moet iets in de folder zetten he wat iedereen snapt...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:55:
[...]

Dan zou je kunnen kijken of je de start kunt vertragen/verzachten. Bijvoorbeeld met een slow start (stille mode 3 + langzaam ophogen van de setpoint, bijvoorbeeld met een Heishamon)
Dit is wat Egyras er ook nog over zegt:
# Do not advise to use set commands too often due possible eeprom failure on Panasonic as its not tested well.

Pagina: 1 ... 32 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.