Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.192 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-05 22:24
janwynen schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:01:
Heeft iemand van jullie ervaring met de Bivalente aansluiting van de Panasonic H ?

Ik heb deze nu als alternatief ingesteld, zodra het 3 graden is geeft deze een signaal aan de CV ketel om over te nemen. Ik dacht dan als hij dan naar 4 graden zou gaan dat signaal wel weer zou intrekken en terug zou starten. Maar dat is niet het geval... Pas na een hele tijd of bepaalde temperatuur (weet nog niet welke van de 2) springt de warmtepomp pas terug aan.

Maar vanaf wanneer springt deze dan normaal terug aan, of is dat ergens in de stellen ?
Ik denk niet dat er veel ervaring hebben. Het staat beschreven in de Operating Instructions van de H serie onder Installer Setup paragraaf 5.10 >Bivalent connection, bladzijden 15 en 16. Het is heel erg afhankelijk van hoe alles is aangesloten en welke keuze je maakt. Ik neem aan dat de andere warmtebron parallel aan de warmtepomp op het buffervat zit. Dan kies je Advanced Parallel en krijg je allerlei opties voor start- en stoptemperaturen van de andere warmtebron en vertragingstijden.

Voor verdere uitleg kun je in de Service Manual zoeken gebruikmakend van de Engelse termen in de Operating Instructions.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:14

Crazy-

Best life ever

Gisteren maar even de kWh pulse meter omgewisseld voor een Shelly1PM - dat scheelde al gauw 5-10% aan verbruik (minder ;-))

de Pulse las ik via een python script uit op een Pi maar was vaak onbetrouwbaar, maar blijkbaar ook nog eens niet correct qua waarde.

De pulse ga ik wellicht nog wel hangen aan de heater - heb ik daar iets zicht op

/// ondertussen vandaag vrij vochtig : wat een defrosts nog steeds

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Crazy- schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:09:
Gisteren maar even de kWh pulse meter omgewisseld voor een Shelly1PM - dat scheelde al gauw 5-10% aan verbruik (minder ;-))

de Pulse las ik via een python script uit op een Pi maar was vaak onbetrouwbaar, maar blijkbaar ook nog eens niet correct qua waarde.

De pulse ga ik wellicht nog wel hangen aan de heater - heb ik daar iets zicht op

Ik had ook een Shelly1PM maar die zijn net niet zwaar genoeg, bij een fikse defrost knalt de overpower-protectie eruit en staat je WP dus uit :'( Heb nu een Shelly EM besteld maar die is nog onderweg. Zolang hij het deed werkte hij wel fijn, stukken beter dan de S0-meters die ik er eerst in had hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

dirkdeman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:18:
[...]

Ik had ook een Shelly1PM maar die zijn net niet zwaar genoeg, bij een fikse defrost knalt de overpower-protectie eruit en staat je WP dus uit :'( Heb nu een Shelly EM besteld maar die is nog onderweg. Zolang hij het deed werkte hij wel fijn, stukken beter dan de S0-meters die ik er eerst in had hangen!
maar jij hebt een... 7 toch? die gaat over de 16A heen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Crazy- schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:19:
[...]

maar jij hebt een... 7 toch? die gaat over de 16A heen :)
9 zelfs, maar je hebt gelijk. Lekker doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:14
Crazy- schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:09:

Ligt dat dan aan je meters of aan je manier van uitlezen?

Hier vandaag ook zo'n beetje elk uur een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Jesse- schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:54:
[...]

Ligt dat dan aan je meters of aan je manier van uitlezen?

Hier vandaag ook zo'n beetje elk uur een defrost.
Pulse meter die ik had. Icm het Python script. Werkte simpelweg niet optimaal ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:59:
[...]

Pulse meter die ik had. Icm het Python script. Werkte simpelweg niet optimaal ;-)
De combinatie van pulse meter en python script kun je dan tenminste nog vergelijken met de getallen op het display van de pulse meter. Bij een power/energy meter met schakelaar, wifi en webserver voor 13 euro kun je er alleen een slag naar slaan. Ik kan in de specificaties geen nauwkeurigheid vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:13:
[...]

De combinatie van pulse meter en python script kun je dan tenminste nog vergelijken met de getallen op het display van de pulse meter. Bij een power/energy meter met schakelaar, wifi en webserver voor 13 euro kun je er alleen een slag naar slaan. Ik kan in de specificaties geen nauwkeurigheid vinden.
ik vergelijk het met de fase van de hoofdmeter; de vergelijking hiermee is goed te doen, daarmee kwam ik met de pulse een afwijking van 5-10% nu is het gelijk.

\Tevens heb ik er meerdere draaien, waarbij oa ook de autolader, e-bolier etc. en allemaal klopt het conform de specs van de apparaten. 2 uit 3 lijkt mij dan voldoend om de 3 uit 3 te vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Na nu een maand probleemloos gedraaid te hebben doet de WP het in eens een stuk minder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oTGFERHbAb3CkifiKzdsexp_Io=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GDh3gu7fyd55myi1oQrq6Ucc.png?f=user_large

De buiten temperatuur is minder laag, maar het uitgaand vermogen op 85hz (!) is lager.. (3900W bij 4C ipv van 6200 W bij 2C) ook de COP is fors omlaag gegaan normaal zit ik bij 4c buiten nog ruim boven de 4, nu zit het rond de 2,7. Retour en aanvoer zijn vergelijkbaar.

Wat me ook opvalt is dat eerder, als hij op 85 hz ging draaien, hij echt meer "stamte/transformator huisje" nu lijkt hij (veel) stiller.

Weet het dat sumier is maar enige idee wat ik kan veriveren / wat er aan de hand kan zijn ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
HFman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:13:
Na nu een maand probleemloos gedraaid te hebben doet de WP het in eens een stuk minder...

[Afbeelding]

De buiten temperatuur is minder laag, maar het uitgaand vermogen op 85hz (!) is lager.. (3900W bij 4C ipv van 6200 W bij 2C) ook de COP is fors omlaag gegaan normaal zit ik bij 4c buiten nog ruim boven de 4, nu zit het rond de 2,7. Retour en aanvoer zijn vergelijkbaar.

Wat me ook opvalt is dat eerder, als hij op 85 hz ging draaien, hij echt meer "stamte/transformator huisje" nu lijkt hij (veel) stiller.

Weet het dat sumier is maar enige idee wat ik kan veriveren / wat er aan de hand kan zijn ?
Hoge RV
Daardoor veel df
En toch wat kouder denk ik

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:29:
[...]

Hoge RV
Daardoor veel df
En toch wat kouder denk ik
Vertrouw het niet.. tussen de DF door is het afgeven vermogen bij 85hz normaal veel hoger.
:?
Ook dat ie stiller is.. is vreemd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jL86So0KkHxYONQCaLgiR-r_7Fw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wVtxWRoCU4Co6Nl5C6jYCE4r.png?f=user_large

mm discharge temperaturen zijn veel lager zou ie gas er uit gedrukt hebben ??

[ Voor 29% gewijzigd door HFman op 09-12-2021 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

[quote]HFman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:32:
[...]

Vertrouw het niet.. tussen de DF door is het afgeven vermogen bij 85hz normaal veel hoger.
:?
Ook dat ie stiller is.. is vreemd..

Edit:

Wifi verbinding naar Heisamon uit, en issue is weg.... |:( ergens een scriptje op de achtergrond die wat raar doet... :? even verder zoeken

YEP.. ooit een scritpje op de compressor te regelen op basis van kamer temp en buiten temp.. die stond per ongeluk aan... 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door HFman op 09-12-2021 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
HFman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:37:

Edit:
Wifi verbinding naar Heisamon uit, en issue is weg.... |:( ergens een scriptje op de achtergrond die wat raar doet... :? even verder zoeken
YEP.. ooit een scritpje op de compressor te regelen op basis van kamer temp en buiten temp.. die stond per ongeluk aan... 8)7
Zo zie je maar dat het best moeilijk is om slimmer te zijn dan die ingebouwde kaboutertjes.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Nou .. die kabouters zijn toch ook een beetje niet slim of een beetje gek...

Betreft een nieuw installatie, van een vriend van me. Recent opgeleverd, nu is het klaar in huis. (50m2 VVW BG)

WAR gestuurd, 26@8 / 40@-15 (ik heb dezelfde stooklijn)
Tussen 22:00 en 07:00 staat SILENT op 3 (buren kwestie ....)

De gele lijn is de buitentemperatuur.
Rood is Ta, licht blauw Tr
Donker blauw Hz

wat mij opvalt is dat rond half 8 vanmorgen de Ta opeens naar 35 omhoog oploopt! Waar deze met een Tb van 2 rond de 31 zou moeten zitten.

Dit fenomeen zie je ook gisteravond gebeuren tot een uur 12.

Wtf is hier aan de hand? Buitentemperatuur stijgt, maar de Ta gaat omhoog
De vergelijking die ik maak is met mijn eigen WP - en daar komt ie zeker niet bij de 35 graden met die 2 graden. Dat was de te verwachten 31.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27-ymSDLHVUvp8BJeV_t4JBXcQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kUQvg0psObfCi7t9evchKgVW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKdi1gCZ3joQ2rihjn6FR4HrZ0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AgZQmiSIxp6YxcbbjRYTyQ0E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Crazy- op 10-12-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou zeggen dat door de quiet mode 3 in de nacht en het resulterende pendelgedrag, de volgens de stooklijn beoogde ta/tr nooit wordt gehaald. Pas in de ochtend als de silent mode wordt uitgeschakeld kan de WP zijn benen strekken en wordt de beoogde ta/tr behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mr_Big schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:44:
Ik zou zeggen dat door de quiet mode 3 in de nacht en het resulterende pendelgedrag, de volgens de stooklijn beoogde ta/tr nooit wordt gehaald. Pas in de ochtend als de silent mode wordt uitgeschakeld kan de WP zijn benen strekken en wordt de beoogde ta/tr behaald.
Maar zoals ik aangaf : de beoogde Ta is absoluut geen 35 graden bij 2 graden Tb.De ligt bij 31.

Ter info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KP4JDkxv0Y_1ReGlMMt_QLWvLDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJEu4jkv0YjcrErYKKpHjySK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Crazy- op 10-12-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Crazy- radiatoren of iets in de VV verdeler wat in de ochtend/avond open of dicht gedraaid wordt waardoor de WP opnieuw moet gaan regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Als ik de curve invoer, dan kom ik bij 2 graden uit op 33,91 en dat zal Panasonic afronden naar 34.
Zie: https://vscope.at/heizkur...5&sollWert_2=&atCheck_2=0
(blauwe lijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mr_Big schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:48:
Als ik de curve invoer, dan kom ik bij 2 graden uit op 34,67 en dat zal Panasonic afronden naar 35.
Zie: https://vscope.at/heizkur...5&sollWert_2=&atCheck_2=0
(blauwe lijn)
[s]moet je wel de goede getallen invullen? >:)
k had nog geen koffie op 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Crazy- op 10-12-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

sjimmie schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:47:
@Crazy- radiatoren of iets in de VV verdeler wat in de ochtend/avond open of dicht gedraaid wordt waardoor de WP opnieuw moet gaan regelen?
Nope alles blijft/staat volledig open (er zijn 2 radiatoren nog aanwezig, badkamer & op 1 slaapkamer) en zitten ze niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Klopt: ik had een foutje gemaakt (ondertussen gecorrigeerd, overigens), maar jij ook!
Volgens jouw eerdere afbeelding van de Panasonic online omgeving staat het lage punt ingesteld op 40 graden bij -8 buiten. Jij hanteert nu iets van 40 graden bij -15.

Dus er zit een discrepantie tussen wat je typt en wat je hebt ingesteld. Mogelijk zit daar het probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door Mr_Big op 10-12-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mr_Big schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:52:
Klopt: ik had een foutje gemaakt (ondertussen gecorrigeerd, overigens), maar jij ook!
Volgens jouw eerdere afbeelding van de Panasonic online omgeving staat het lage punt ingesteld op 40 graden bij -8 buiten. Jij hanteert nu iets van 40 graden bij -15.
😂 scherp .. het is nog ochtend. Koffie eerst maar opdrinken.
aangepast:

https://vscope.at/heizkur...6&sollWert_2=&atCheck_2=0

dan zit je inderdaad op 33,3 bij 3 graden... hmmmm.
Wel vreemd het verschil dat bij mij maar 31 graden is met een Tb van 3 graden ook, waarbij de zelfde curve gehanteerd wordt. (2x afronding? kan dit wel verklaren weer...) 8)7

@Mr_Big die silent mode 3 kan wel verklaren dat ie s nachts inderdaad de doeltemperatuur niet kan halen...

[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 10-12-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Ja, en die 33,3 wordt ook afgerond naar 34. Als je naar jouw eerdere grafiek kijkt, dan zie je dat dat ook de temperatuur lijkt te zijn waardie rond 9:15 naartoe aan het regelen is.

Dus denk echt dat die silent 3 in een koude nacht i.c.m. te weinig afgifte (dus pendelen) voor de problemen zorgt.

Dus misschien in de nacht de stooklijn met een paar graden opplussen, zodat dat pendelen wordt tegengegaan?

[ Voor 15% gewijzigd door Mr_Big op 10-12-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mr_Big schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:58:
Ja, en die 33,3 wordt ook afgerond naar 34. Als je naar jouw eerdere grafiek kijkt, dan zie je dat dat ook de temperatuur lijkt te zijn waardie rond 9:15 naartoe aan het regelen is.

Dus denk echt dat die quiet 3 in een koude nacht i.c.m. te weinig afgifte (dus pendelen) voor de problemen zorgt.
Te weinig afgifte is het niet. het is een defrost die intrede maakt... dit gebeurde zelfs 15min geleden nog waarbij de silent mode uit is
Dus misschien in de nacht de stooklijn met een paar graden opplussen, zodat dat pendelen wordt tegengegaan?
Maar als de silent mode nu al niet de doeltemperatuur haalt heeft plussen weinig nut toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Crazy- op 10-12-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Crazy- schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:00:
[...]

Te weinig afgifte is het niet. het is een defrost die intrede maakt...
Aha, ja, dat kan ook door silent 3 worden veroorzaakt. Als ik het goed begrijp gaan in die modus de fans minder snel draaien, dus zal de doorgevoerde lucht per definitie gemiddeld meer afkoelen bij dezelfde warmteopwekking en dus sneller onder het vriespunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:52
Crazy- schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:00:
[...]

Te weinig afgifte is het niet. het is een defrost die intrede maakt... dit gebeurde zelfs 15min geleden nog waarbij de silent mode uit is

[...]

Maar als de silent mode nu al niet de doeltemperatuur haalt heeft plussen weinig nut toch?
Krijgen we nog excuses aan de Japanse kaboutertjes? En zijn de sensoren geijkt?

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 10-12-2021 10:10 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

t.oswald schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:07:
[...]

Krijgen we nog excuses aan de Japanse kaboutertjes? En zijn de sensoren geijkt?
Sorry kabouters! :X
Sensoren niet geijkt; (moet ik met mijn eigen H ook nog eens doen ...)
Crazy- schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:26:
Nou .. die kabouters zijn toch ook een beetje niet slim of een beetje gek...

Betreft een nieuw installatie, van een vriend van me. Recent opgeleverd, nu is het klaar in huis. (50m2 VVW BG)

WAR gestuurd, 26@8 / 40@-15 (ik heb dezelfde stooklijn)
Tussen 22:00 en 07:00 staat SILENT op 3 (buren kwestie ....)

De gele lijn is de buitentemperatuur.
Rood is Ta, licht blauw Tr
Donker blauw Hz

wat mij opvalt is dat rond half 8 vanmorgen de Ta opeens naar 35 omhoog oploopt! Waar deze met een Tb van 2 rond de 31 zou moeten zitten.

Dit fenomeen zie je ook gisteravond gebeuren tot een uur 12.

Wtf is hier aan de hand? Buitentemperatuur stijgt, maar de Ta gaat omhoog
De vergelijking die ik maak is met mijn eigen WP - en daar komt ie zeker niet bij de 35 graden met die 2 graden. Dat was de te verwachten 31.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch zit de installatie mij momenteel niet helemaal lekker :|
met name de flow & deltaT

Er is ingesteld een DeltaT van 2
Echter zie ik over de complete lijn een dT van 5 voorbij komen, met een flow van 16l/min continue.

Om even wat details te hebben vd situatie:

Standaard rijtjes woning, 5,5x11, hal + woonkamer/keuken 1 open ruimte, klompenhokje (nieuw, in uitbouw)
  1. betreft een 5J
  2. - ±550m VVW / 100 HoH op de BGG
  3. - 2 radiatoren (zolder & badkamer)
  4. - retour loopt over de badkamer als 'vloerverwarming' met een dubbele lus
  5. - okt/nov is er een verbouwing geweest (uitbouw): 2 nieuwe kanaalplaten, nieuw beton, volledig nieuw stucwerk, nieuwe vloer etc > dus mega veel vocht
  6. - Rv sensor geeft ondertussen 56% aan
  7. - oude thermostaat + een nieuwe temp. meter gaven gisteravond tot 21u 20,5 aan, vanmorgen was het 18/19 graden
  8. de vloer is deze week geangliseerd & PVC geplakt (deze voelt wel lekker warm ;-))t
Moet eerlijk bekennen dat we nog geen 'finetuning' gedaan hebben onder het motto: laten we nu eerst even minimaal een week de boel lopen. Zo staat de verdeler van de 5 groepen VVW dus nog 100% open!

mn maat gaf vanmorgen ook aan:

- muur achter de bank is steenkoud
- temp. sensor vanmorgen dus 18 graden (3 graden afgekoeld ondanks 32gr. aanvoer

code:
1
Note: de voordeur kiert nog wat indien niet op het nachtslot; de hal is "steenkoud", hier ligt overige wel VVW icm de keuken. Dit is uiteraard niet bevordelijk ... dit staat nog op de planning tzt

Zijn mijn twijfels terecht? Wellicht toch de flow wat afregelen bij de VVW verdeler eerst? terugbrengen naar zeg 2l.min per groep? (wat totaal op 10 brengt)?

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 10-12-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:08

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

dirkdeman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:18:
[...]

Haalt de 9kW zoveel vermogen uit 1 groep? Of zat daar de BH bij? Ik zie in de service manual wel 5kW als maximum power for heatpump, maar dat is dat dan enkel tijdens de DF?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Rimco schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:23:
[...]
Haalt de 9kW zoveel vermogen uit 1 groep? Of zat daar de BH bij? Ik zie in de service manual wel 5kW als maximum power for heatpump, maar dat is dat dan enkel tijdens de DF?
Yep. Ik heb de warmtepomp en de BH op een aparte groep, maar hij draait zonder de BH tot nu toe maximaal 4800W. Delen door 240V is 20A, terwijl de Shelly maximaal 16A aankan. Deze Shelly (de 1PM) is bedoeld om een apparaat te schakelen, met power metering als extra. Ik had er even niet over nagedacht dat deze 'maar' tot 16A gaat, en dat daarboven de veiligheid erin springt. Heb nu een speciale Shelly besteld die alleen stroom meet, die monitort 2 apparaten van maximaal 50A.

Tijdens een defrost loopt hij inderdaad even hoog op maar ik kan me voorstellen dat als mijn SWW-vat een keer fiks is afgekoeld hij ook wel boven die 16A komt. Het blijft een mooi bakbeest, zo'n 9kW! (Hoewel hij hier 90% van de tijd uit z'n neus staat te vreten met 19/20Hz / 400W elektrisch :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Crazy- schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:17:
[...]

Sorry kabouters! :X
Sensoren niet geijkt; (moet ik met mijn eigen H ook nog eens doen ...)

[...]

Toch zit de installatie mij momenteel niet helemaal lekker :|
met name de flow & deltaT

Er is ingesteld een DeltaT van 2
Echter zie ik over de complete lijn een dT van 5 voorbij komen, met een flow van 16l/min continue.

Om even wat details te hebben vd situatie:

Standaard rijtjes woning, 5,5x11, hal + woonkamer/keuken 1 open ruimte, klompenhokje (nieuw, in uitbouw)
  1. betreft een 5J
  2. - ±550m VVW / 100 HoH op de BGG
  3. - 2 radiatoren (zolder & badkamer)
  4. - retour loopt over de badkamer als 'vloerverwarming' met een dubbele lus
  5. - okt/nov is er een verbouwing geweest (uitbouw): 2 nieuwe kanaalplaten, nieuw beton, volledig nieuw stucwerk, nieuwe vloer etc > dus mega veel vocht
  6. - Rv sensor geeft ondertussen 56% aan
  7. - oude thermostaat + een nieuwe temp. meter gaven gisteravond tot 21u 20,5 aan, vanmorgen was het 18/19 graden
  8. de vloer is deze week geangliseerd & PVC geplakt (deze voelt wel lekker warm ;-))t
Moet eerlijk bekennen dat we nog geen 'finetuning' gedaan hebben onder het motto: laten we nu eerst even minimaal een week de boel lopen. Zo staat de verdeler van de 5 groepen VVW dus nog 100% open!

mn maat gaf vanmorgen ook aan:

- muur achter de bank is steenkoud
- temp. sensor vanmorgen dus 18 graden (3 graden afgekoeld ondanks 32gr. aanvoer

code:
1
Note: de voordeur kiert nog wat indien niet op het nachtslot; de hal is "steenkoud", hier ligt overige wel VVW icm de keuken. Dit is uiteraard niet bevordelijk ... dit staat nog op de planning tzt

Zijn mijn twijfels terecht? Wellicht toch de flow wat afregelen bij de VVW verdeler eerst? terugbrengen naar zeg 2l.min per groep? (wat totaal op 10 brengt)?
Zet er in de service Cloud de EVA eens bij. Dan kunnen we zien of en waar de defrosts zitten.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

t.oswald schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:59:
[...]

Zet er in de service Cloud de EVA eens bij. Dan kunnen we zien of en waar de defrosts zitten.
Let op! Silent mode 3 tussen 22:00 en 07:30 (de grafiek loopt 1 uur voor qua tijd....)

De defrosts in de nacht snap ik daarom ook deels wel (zelf geen defrost gehad afgelopen nacht, hemelesbreed wonen we 800m van elkaar ongeveer en m'n WP draaide vannacht op 29/27)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JiEk36ZrpCzU_bC1fKooBNk1r4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cyA2YRc2TXUOsJclPflTwiBL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 10-12-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:04
Crazy- schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:05:
[...]

Let op! Silent mode 3 tussen 22:00 en 07:30 (de grafiek loopt 1 uur voor qua tijd....)

De defrosts in de nacht snap ik daarom ook deels wel (zelf geen defrost gehad afgelopen nacht, hemelesbreed wonen we 800m van elkaar ongeveer en m'n WP draaide vannacht op 29/27)

[Afbeelding]
Waarom laat je silent mode er niet af?
Gewoon 24/7 rustig laten pruttelen en dan krijgen buren geen lawaai

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:17:
[...]

Waarom laat je silent mode er niet af?
Gewoon 24/7 rustig laten pruttelen en dan krijgen buren geen lawaai
Crazy- in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

wellicht is het een idee om de Silent mode stapje terug te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

[Afbeelding]
Ik snap niet waarom de Ta zo hoog zou moeten zijn voor die 50m vloerverwarming. Ik zou die badkamer er voorlopig eens afhalen en kijken of je de kamer met een veel lagere Ta op temperatuur kan krijgen. Ook de silent uit. Laat de buren maar even. Als je de vloer op 24/7 krijgt zal de compressor ook niet zo hard draaien. Mis in je service Cloud de compressor en de pompsnelheid nog.
De Wp jaagt zich van defrost naar defrost door die hoge Ta. Een Ta rond de 28 - 29 moet toch makkelijk kunnen. Gaat het om een gesloten verdeler? Of zit daar ook nog een open verdeler tussen bij de vv aanvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

t.oswald schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:30:
[...]

Ik snap niet waarom de Ta zo hoog zou moeten zijn voor die 50m vloerverwarming. Ik zou die badkamer er voorlopig eens afhalen en kijken of je de kamer met een veel lagere Ta op temperatuur kan krijgen. Ook de silent uit. Laat de buren maar even. Als je de vloer op 24/7 krijgt zal de compressor ook niet zo hard draaien. Mis in je service Cloud de compressor en de pompsnelheid nog.
De Wp jaagt zich van defrost naar defrost door die hoge Ta. Een Ta rond de 28 - 29 moet toch makkelijk kunnen. Gaat het om een gesloten verdeler? Of zit daar ook nog een open verdeler tussen bij de vv aanvoer?
Gesloten verdeler inderdaad. Badkamer er af === ruzie met de WAF; dat is een no-go.

compressor liep vannacht rond de 32/33Hz continue (Behalve rond de defrosts uiteraard)

Wat is slim, even in navolging van je Ta 28/29?
De stooklijn aanpassen naar 24@15 / 35@-8 (https://vscope.at/heizkur...6&sollWert_2=&atCheck_2=0) zie blauw

kijken naar de laatste 4u is het goed stabiel (1 defrost na)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cq2Vrtk0SeK0HMZZru28oL172Ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuxUxUErUjNOl2PolQeduJYQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 10-12-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Crazy- schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:41:
[...]

Gesloten verdeler inderdaad. Badkamer er af === ruzie met de WAF; dat is een no-go.

compressor liep vannacht rond de 32/33Hz continue (Behalve rond de defrosts uiteraard)

Wat is slim, even in navolging van je Ta 28/29?
De stooklijn aanpassen naar 24@15 / 35@-8 (https://vscope.at/heizkur...6&sollWert_2=&atCheck_2=0) zie blauw

kijken naar de laatste 4u is het goed stabiel (1 defrost na)

[Afbeelding]
Badkamer uit om te zien welke temperatuur er dan de vloer in gaat. Het kan toch niet dat er nu meer dan 30 de vloer in komt en dat de ruimte dan nog niet op temperatuur komt. Hier brand je bijna de voeten aan.
Je kunt overigens geen ruzie krijgen met een WAF, eventueel wel met een vrouw over de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

t.oswald schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:49:
[...]

Badkamer uit om te zien welke temperatuur er dan de vloer in gaat. Het kan toch niet dat er nu meer dan 30 de vloer in komt en dat de ruimte dan nog niet op temperatuur komt. Hier brand je bijna de voeten aan.
Je kunt overigens geen ruzie krijgen met een WAF, eventueel wel met een vrouw over de WAF.
haha, ja oke ;-) dat is zeker waar qua waf.

Je vermoed dus dat er veel warmte verloren gaat in de badkamer; (welke volledig op de retour leiding zit).
Let wel dat alleen de "handdoeken" radiator uitgezet kan worden. Design ding van een meter. Lijkt mij stug dat deze zoveel afgifte heeft met LT?

Ben het eens dat met 34ºc het wel wat gek is een dT geeft van 5ºc uiteindelijk...
ik zal nu even beginnen om de lijn iets te laten zakken en dit even paar dagen aan laten houden (even zonder te melden >:) ) en kijken wat dit gaat doen met de temperatuur.

Derhalve zou het nog nuttig zijn de vloerverdeler wat te remmen, zodat elke zone ongeveer 2l/min gaat krijgen in de huidge flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 08:45
Vraagje, ik kan het nergens duidelijk terugvinden

Is zo'n monobloc op een normaal platdak te plaatsen? Of aan de gevel te monteren?

Ik zie vooral situaties waarbij de monobloc staand op grondniveau geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Aurelium schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:26:

Is zo'n monobloc op een normaal platdak te plaatsen? Of aan de gevel te monteren?

Ik zie vooral situaties waarbij de monobloc staand op grondniveau geplaatst wordt.
hier staat ie op een plat dak, van de garage :) bij mn maatje op de uitbouw van de verdieping.

let wel op dat je dan eventueel resonantie geluid kan krijgen > veerdempers is wel handig of minimaal wat compensatie massa er onder leggen.

zelf geen dempers, maar ik hoor hem dus wel resoneren in de garage mits boven een bepaald vermogen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD15Zyu5UX6Cc-BAoQIgVCAba8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKbWdFvITIURSHXEXCoMNGN4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Crazy- op 10-12-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Aurelium schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:26:

even een simpele search: @Wolly @vandermark en @ErikVers hebben hem ook op het platte dak staan.
(ik zoek op "platte")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:12

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:28:
[...]

even een simpele search: @Wolly @vandermark en @ErikVers hebben hem ook op het platte dak staan.
(ik zoek op "platte")
Dak hier van kanaalplaat en goede isolatie. Daarop gaat het bij mij in ieder geval prima en mooi uit het zicht. Uiteraard wel wat uitdagender met onderhoud en visuele inspectie.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Ik zie bij mij eigenlijk twee opties:

- aan de gevel, net onder de dakrand, boven mijn dak terras

Vraag is dan of je die 100 kg (?) kwijt kan aan de gevel

- Boven op het dak, ik heb één zonnepaneel weggelaten in die oost west opstelling vanwege de CV afvoer, daar zou het waarschijnlijk net passen. Vraag die ik dan heb: levert dat nog problemen op qua storm bestendigheid? Of bepaalde vereisten qua afstand tot de dakrand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yni3sdWuRcLjA5_HbQK-_-usqcs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ijBnKukLO0uRqMSDc2i8eAY0.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:12

ErikVers

e-Duurzaam

Aurelium schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:37:

- Boven op het dak, ik heb één zonnepaneel weggelaten in die oost west opstelling vanwege de CV afvoer, daar zou het waarschijnlijk net passen. Vraag die ik dan heb: levert dat nog problemen op qua storm bestendigheid? Of bepaalde vereisten qua afstand tot de dakrand?

[Afbeelding]
Als technisch kan en het past dan zeker op het dak, anders wel een flinke jongen zo aan de gevel bij je terras…

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:47

silverball

De wagen voor moderne mensen

Als ik hier op tweakers rondkijk raak ik langzamerhand geïnspireerd om de horrorverhalen van vrienden/familie/tv en de installateur in de wind te slaan en mij te gaan oriënteren voor een monoblock warmtepomp.

Vanwege de geringe ruimte in en rond het huis (goed geïsoleerd rijtjeshuis, schuin dak, geen echte zolder) is denk ik de enig oplossing een monoblock unit aan de achterkant van mijn tuin te plaatsen en dan met geïsoleerde leidingen langs de gevel omhoog te gaan. Dit is max 18 meter met een helling, dan binnen naar een 3-wegklep met een buffervat en een boilervat.

Is dit haalbaar met de inwendige pomp van de Aquarea H serie en hoe kan ik dit berekenen?

Excuus voor de noob vraag, ik heb het vermoeden dat ik basale kennis hierover mis.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 10-12-2021 14:59 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!
silverball schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:54:
Vanwege de geringe ruimte in en rond het huis (goed geïsoleerd rijtjeshuis, schuin dak, geen echte zolder) is denk ik de enig oplossing een monoblock unit aan de achterkant van mijn tuin te plaatsen en dan met geïsoleerde leidingen langs de gevel omhoog te gaan. Dit is max 18 meter met een helling, dan binnen naar een 3-wegklep met een buffervat en een boilervat.

Is dit haalbaar met de inwendige pomp van de Aquarea H serie en hoe kan ik dit berekenen?

Excuus voor de noob vraag, ik heb het vermoeden dat ik basale kennis hierover mis.
Als je zo'n grote afstand buiten moet overbruggen en een goed geïsoleerde woning hebt is een split een veel betere keus. Het warmteverlies in je leidingen is dan vele malen kleiner en je zit niet met het probleem dat je warmtepomp bij temperaturen onder de 4 graden je huis gaat afkoelen, of altijd aan moet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Als ik hier op tweakers rondkijk raak ik langzamerhand geïnspireerd om de horrorverhalen van vrienden/familie/tv en de installateur in de wind te slaan en mij te gaan oriënteren voor een monoblock warmtepomp.

de afstand is geen probleem voor de pomp die erin zit. beetje peppie 32mm leidingen en dan komt het wel goed. probleem is meer de isolatie over die afstand. ik zou dan geen duo terrendis leiding gebruiken maar 2 losse zoals de 32x110. dat geeft veel meer isolatie om eventuele warmteverliezen over de afstande te verminderen. en natuurlijk beneden op de verwarming aansluiten, niet waar de CV nu hangt.
een andere optie is toch voor een split te gaan maar dan zit je met het kostenplaatje om koelleidingen over die afstand aan te laten leggen en de unit door een stek bedrijf aan te sluiten. de koelleidngen van een split versie moeten ook flink geisoleerd worden om warmteverlies te voorkomen. dus onder de streep blijft het plaatje grofweg gelijk qua verliezen over die afstand. voordeel is dat je een mono in een weekeindje met een maatje op de plek mikt en aansluit. een split is aanzienlijk meer gedoe en duurder in aansluiten doordat een stek-man/vrouw erbij moet komen.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 10-12-2021 16:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:07

De pomp kan het prima aan, geen enkel probleem. Ik heb zelf een min of meer gelijke situatie maar ik heb een koofje strak langs het kozijn gemaakt zodat het leidingwerk binnen door gaat en het “verlies” alsnog de woning in komt. 18 meter op de grond en langs de gevel heb je kans op verlies, je zult de leidingen dan heel goed moeten isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:42

timovd

Voorsprong door techniek

@silverball langs de gevel omhoog lijkt mij niet zo handig. Kan dat niet ergens binnen door het huis. Dan kan de driewegklep ook eerder aangesloten worden. Een split lijkt mij efficiënter in jouw geval. Dan kun je zelf ook een hoop zelf installeren, maar de f-gassen moeten door een gecertificeerd installateur gedaan worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Bedankt voor de duidelijke antwoorden :)
Andrehj schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:48:
[...]

Als je zo'n grote afstand buiten moet overbruggen en een goed geïsoleerde woning hebt is een split een veel betere keus. Het warmteverlies in je leidingen is dan vele malen kleiner en je zit niet met het probleem dat je warmtepomp bij temperaturen onder de 4 graden je huis gaat afkoelen, of altijd aan moet.
timovd schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:06:
@silverball langs de gevel omhoog lijkt mij niet zo handig. Kan dat niet ergens binnen door het huis. Dan kan de driewegklep ook eerder aangesloten worden. Een split lijkt mij efficiënter in jouw geval. Dan kun je zelf ook een hoop zelf installeren, maar de f-gassen moeten door een gecertificeerd installateur gedaan worden.
Hmm, zal er eens over nadenken. Goed geisoleerd is wellicht overdreven. Ik beneden HR glas en extra vloerisolatie, in de rest van 't huis dubbelglas (en dit jaar hier en daar nog enkel :+ ) Ik vrees wel voor 't kostenplaatje dan.

Ik kan wellicht wellicht flexibele leiding door mijn serviceschacht (gas,water afvoer) proberen te trekken, maar dan moet er wel heel veel opengebroken worden.
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:57:
[...]

en natuurlijk beneden op de verwarming aansluiten, niet waar de CV nu hangt.
8)7 Niet aan gedacht, als dat werkt wordt alles makkelijker, onzichtbaar en de afstand een stuk korter. Ga vanavond eens mijn CV systeem in kaart brengen kwa routes, splitsingen en diameters. Wel zit ik dan nog met 't tapwater. Dat kan ik dan beter apart regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 10-12-2021 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

silverball schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:11:

8)7 Niet aan gedacht, als dat werkt wordt alles wat makkelijker. Ga vanavond eens mijn CV systeem in kaart brengen kwa routes, splitsingen en diameters. Wel zit ik dan nog met 't tapwater. Als ik dat eventueel helemaal lostrek van deze installatie is dat kwa installatie wel een stuk makkelijker.
sleuf/gat graven naar de kant waar je verwarming nu "omlaag" komt en onder de fundering door. is wat dieper graven maar is beter dan kutten met te kleine gaten en je isolatie verbreken van de terrendis leiding. kan je meteen de bestaande verwamringsleiding vervangen door wat potentere diameter. je moet alleen even goed kijken waar je de warmwater tank neerzet en hoe je de 3wegklep aansluit. als is het beste dat apart te doen met een warmtepompboiler op de plek waar nu je CV hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-12-2021 16:16 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:15:
[...]

sleuf/gat graven naar de kant waar je verwarming nu "omlaag" komt en onder de fundering door. is wat dieper graven maar is beter dan kutten met te kleine gaten en je isolatie verbreken van de terrendis leiding. kan je meteen de bestaande verwamringsleiding vervangen door wat potentere diameter. je moet alleen even goed kijken waar je de warmwater tank neerzet en hoe je de 3wegklep aansluit. als is het beste dat apart te doen met een warmtepompboiler op de plek waar nu je CV hangt.
Ja dat lijkt mij top. Betreft warmwater kom ik dan niet uit, er loopt simpelweg geen warmwater naar beneden (alleen van zolder naar badkamer). Dat kan ik eventueel bij een grotere verbouwing later nog eens aanpakken als ik de koof en badkamer sloop en inderdaad nu kijken voor een wp-boiler of doorstromer.

Ik ben weer verder in mijn plannetje. (y)

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 10-12-2021 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je de zolder niet gebruikt om te slapen kan je daar gewoon een WP boiler neerzetten. 2 160mm buizen naar buiten en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:30:
als je de zolder niet gebruikt om te slapen kan je daar gewoon een WP boiler neerzetten. 2 160mm buizen naar buiten en klaar ben je.
Het enige probleem met grote boilers is dat de enige toegang tot mijn zolder een klein vlizoluikje is en de boiler vanwege geringe hoogte horizontaal moet staan (eigenlijk meer een vliering) dus dat zal ik dan even goed moeten meten. Maar klinkt goed.

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 10-12-2021 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

silverball schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:34:
[...]

Het enige probleem met grote boilers is dat de enige toegang tot mijn zolder een klein vlizoluikje is, dus dat zal ik dan even goed moeten meten. Maar klinkt goed.
kijk maar eens naar een atlantic calypso split. die heb je ook in 200L tank en is iets van 60cm doorsnede en 120 hoog. al moet je daar wel een stek mannetje voor erbij halen om die aan te sluiten aangezien je daar een buitenunit voor aan moet sluiten. die is wel wat effcientier en sterker dan de versies met een geintegreerde pomp. maar waarschijnlijk wel enorm veel makkelijker door een huis te slepen. die 200l tank is ook gemaakt voor wandmontage ipv vloer.

mocht het niet passen is dat een perfect moment om eens te kijken om een groter luik te monteren of hem op de plek te hangen waar nu de CV hangt. ;)

dit soort boilers kan/mag je niet horizontaal monteren. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-12-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:38:
[...]

kijk maar eens naar een atlantic calypso split. die heb je ook in 200L tank en is iets van 60cm doorsnede en 120 hoog. al moet je daar wel een stek mannetje voor erbij halen om die aan te sluiten aangezien je daar een buitenunit voor aan moet sluiten. die is wel wat effcientier en sterker dan de versies met een geintegreerde pomp. maar waarschijnlijk wel enorm veel makkelijker door een huis te slepen. die 200l tank is ook gemaakt voor wandmontage ipv vloer.

mocht het niet passen is dat een perfect moment om eens te kijken om een groter luik te monteren. ;)

dit soort boilers kan/mag je niet horizontaal monteren. ;)
Komt goed, ik kom er wel uit. Wellicht dat ik ga breken en warm water naar boven trek. Tnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
sjimmie schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:28:
[...]

(ik zoek op "platte")
Hier op het platte dak van de garage. De garage zit aan de woning vast en een dak van houtbouw. 400liter SWW-vat in de onverwarmde garage. Eigenlijk een situatie waarvan iedereen zegt ‘niet doen’. Het huis zelf is goed geïsoleerd (ook qua geluid). Binnen hoor je niks, echt 0,0. In de garage en op de optrit hoor je ‘m… ietsje. Echt alleen bij zware last. Ik heb wel veerpoten eronder.

Zou ik ‘m op een houten uitbouw/dakkapel willen? Nee, dat niet. Maar op je houtbouw garage/carport: geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]
Zeker weten geen Lucht? Echt heeel zeker?
Dan je sillent.. Eerst eraf voor je ook maar iets verder qua aanname gaat doen.
Dan je pana cloud liegt, ik zou een grafieken systeem opzetten met andere sensoren. Of eerst goed ijken.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny9
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-05 17:43
Net als silverball ben ik aan het stoeien met de leidingroute. Ik heb ongeveer 1800-1900m3 gasverbruik voor verwarming nu, en kom daarmee (net aan) uit op een 9kW warmtepomp. Ik kan op dit moment geen binnenunit kwijt ivm de afmetingen. Ik denk dan ook aan een Panasonic monoblock omdat ik dan alles buiten kwijt kan. Ik wil voor dit moment de CV ketel nog laten hangen voor SWW en in de toekomst de CV ketel vervangen door een boilertank op de plek van de CV ketel. Bijvoorbeeld een De Jong WPS 300. Dit wil ik pas toen als ik zeker weet dat de warmtepomp het redt qua vermogen.

Ik kan een warmtepomp vrij goed kwijt aan de voorkant van het huis, pal tegen de meterkast aan. Electra aansluiting is daar eenvoudig, en ik kan via ca. 5 meter kruipruimte ook vrij eenvoudig in de trapkast komen waar de 2 verdelers zitten voor de vloerverwarming (10 groepen totaal). Tot zover gaat het goed.

In de trapkast met de vloerverwarming verdelers eindigt nu de hoofdleiding van de verwarming die vanaf de CV komt die op de 1e verdieping staat. Tussen CV ketel en VV verdeler zitten nog een aantal aftakkingen naar radiatoren op de 1e verdieping. Die aftakkingen zitten weggewerkt in het plafond en ik kom daar niet bij.

Mijn vraag is hoe ik, als ik in de toekomst een SWW run naar de toekomstige boilertank wil doen, de vloerverwarming verdeler afsluit. Normaal gaat dat natuurlijk via een driewegklep, maar fysiek komt de boilertank aan dezelfde "poot" van de driewegklep als waar de radiatoren boven aan zitten. Dat zou betekenen dat de radiatoren standaard geen verwarmingswater krijgen en alleen gevoed worden tijdens een SWW run. Dat kan dus niet.

Mijn gedachte was om een gewone afsluiter/zoneklep voor de vloerverwarming verdelers te zetten, die dicht gestuurd wordt bij een SWW run. Dan gaat al het SWW water naar de boilertank en de radiatoren boven. Die radiatoren zijn nu allemaal voorzien van een tado thermostaatkraan, en die zou ik dan via een domoticz scriptje nog tijdelijk dicht kunnen sturen tijdens de SWW run.

Hebben jullie een idee of een zoneklep ipv een 3-weg klep door de panasonic aangestuurd kan worden en of dit zo zou kunnen werken? Ik hoop dat mijn layout helder is. Ik kan anders nog een tekeningetje maken om eea verder te verduidelijken.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Zoals gezegd, hij staat bij mij ook op het platte dak op ruim 11m boven de grond. Wel een betonnen dak overigens met bituum bedekking.

Hij staat op twee bigfoots van 60cm maar niet volledig in de wind. Het voordeel voor mij is dat ik hem niet zie en niet hoor. Qua nadelen moet ik wel zeggen dat het bij storing natuurlijk lastig is, zeker als er tig cm sneeuw ligt. Even met de ladder het dak op doe ik liever niet en al helemaal niet in de winter.

Verder kan je niet zien hoe het met de Pana gaat. Ligt er een enorme ijsplas? Is er iets tegenaan gewaaid? Geen idee. Je kan ook niet genieten van de rookwolken die een defrost geeft, ik ken die wolken alleen van de verhalen hier.

Maar eigenlijk ben ik heel tevreden hoor, het was de beste plek qua aansluiten op de bestaande leidingen en de WAF was ook niet al te best voor andere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:06:
Volgens mij monteert/monteerde @koevlaas2 wel vaker de monobloc leidingen buitenom op de gevel met maar 13mm isolatie in zo'n rechthoekig airco kanaal. Ging goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Wolly schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:52:
[...]

Zoals gezegd, hij staat bij mij ook op het platte dak op ruim 11m boven de grond. Wel een betonnen dak overigens met bituum bedekking.

Hij staat op twee bigfoots van 60cm maar niet volledig in de wind. Het voordeel voor mij is dat ik hem niet zie en niet hoor. Qua nadelen moet ik wel zeggen dat het bij storing natuurlijk lastig is, zeker als er tig cm sneeuw ligt. Even met de ladder het dak op doe ik liever niet en al helemaal niet in de winter.

Verder kan je niet zien hoe het met de Pana gaat. Ligt er een enorme ijsplas? Is er iets tegenaan gewaaid? Geen idee. Je kan ook niet genieten van de rookwolken die een defrost geeft, ik ken die wolken alleen van de verhalen hier.

Maar eigenlijk ben ik heel tevreden hoor, het was de beste plek qua aansluiten op de bestaande leidingen en de WAF was ook niet al te best voor andere plekken.
Webcam ernaast zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sunny9 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:46:
Net als silverball ben ik aan het stoeien met de leidingroute. Ik heb ongeveer 1800-1900m3 gasverbruik voor verwarming nu, en kom daarmee (net aan) uit op een 9kW warmtepomp. Ik kan op dit moment geen binnenunit kwijt ivm de afmetingen. Ik denk dan ook aan een Panasonic monoblock omdat ik dan alles buiten kwijt kan. Ik wil voor dit moment de CV ketel nog laten hangen voor SWW en in de toekomst de CV ketel vervangen door een boilertank op de plek van de CV ketel. Bijvoorbeeld een De Jong WPS 300. Dit wil ik pas toen als ik zeker weet dat de warmtepomp het redt qua vermogen.
hoeveel vloeroppervlakte moet je verwarmen? ik heb ernstig mijn twijfels dat je echt 9kw nodig gaat hebben.
Wolly schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:59:
[...]

Volgens mij monteert/monteerde @koevlaas2 wel vaker de monobloc leidingen buitenom op de gevel met maar 13mm isolatie in zo'n rechthoekig airco kanaal. Ging goed.
als je het nieuw doet is dat ook een goede oplossing. het kanaal zorgt ervoor dat er geen wind overheen blaast. dat maakt de isolatie vele malen effectiever.
al is ondergronds met de eerder genoemde leiding nog beter (maar wel bewerkelijker). het is niet geweldig handig om een installateur een berg geld te geven om een ochtend te staan graven in andermans tuin. dus daar kan je zelf invulling aan geven als men die drang heeft. ondergronds is ook stuk netter en veiliger natuurlijk nog afgezien van een positieve WAF factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny9
[quote]flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:38:
[...]

hoeveel vloeroppervlakte moet je verwarmen? ik heb ernstig mijn twijfels dat je echt 9kw nodig gaat hebben.

[...]

Het is 240m2 vloeroppervlak en 825m3 inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sunny9 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:46:

Ik kan een warmtepomp vrij goed kwijt aan de voorkant van het huis, pal tegen de meterkast aan. Electra aansluiting is daar eenvoudig, en ik kan via ca. 5 meter kruipruimte ook vrij eenvoudig in de trapkast komen waar de 2 verdelers zitten voor de vloerverwarming (10 groepen totaal). Tot zover gaat het goed.

In de trapkast met de vloerverwarming verdelers eindigt nu de hoofdleiding van de verwarming die vanaf de CV komt die op de 1e verdieping staat. Tussen CV ketel en VV verdeler zitten nog een aantal aftakkingen naar radiatoren op de 1e verdieping. Die aftakkingen zitten weggewerkt in het plafond en ik kom daar niet bij.

Mijn vraag is hoe ik, als ik in de toekomst een SWW run naar de toekomstige boilertank wil doen, de vloerverwarming verdeler afsluit. Normaal gaat dat natuurlijk via een driewegklep, maar fysiek komt de boilertank aan dezelfde "poot" van de driewegklep als waar de radiatoren boven aan zitten. Dat zou betekenen dat de radiatoren standaard geen verwarmingswater krijgen en alleen gevoed worden tijdens een SWW run. Dat kan dus niet.

Mijn gedachte was om een gewone afsluiter/zoneklep voor de vloerverwarming verdelers te zetten, die dicht gestuurd wordt bij een SWW run. Dan gaat al het SWW water naar de boilertank en de radiatoren boven. Die radiatoren zijn nu allemaal voorzien van een tado thermostaatkraan, en die zou ik dan via een domoticz scriptje nog tijdelijk dicht kunnen sturen tijdens de SWW run.

Hebben jullie een idee of een zoneklep ipv een 3-weg klep door de panasonic aangestuurd kan worden en of dit zo zou kunnen werken? Ik hoop dat mijn layout helder is. Ik kan anders nog een tekeningetje maken om eea verder te verduidelijken.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Misschien moet je even een tekeningetje maken van je leidingsysteem met aftakkingen. Wat ik begrijp is dat er aanvoer en retourleiding loopt van BG naar verdieping met aftakkingen waar je niet bij kunt en op de BG je warmtepomp en op de verdieping nu je ketel en in de toekomst je sww tank. Door die leidingen stroomt dus afwisselend warm water voor radiatoren en heet water voor de tank.

Je kunt in plaats van de driewegklep ook tweewegkleppen gebruiken en die met de afzonderlijke open-close aansluitingen van de warmtepomp bedienen. Zorgt de bedrading voor problemen, dan kun je radiatoren op de verdieping met draadloze radiatorafsluiters sturen.

Overigens is het in het algemeen geen goed idee om aftakkingen in water- of gasleidingen zonder inspectieluikje weg te werken. En o ja: zet de warmtepomp niet pal tegen de meterkast, maar minimaal 30cm er vandaan voor de luchttoevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sunny9 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:13:
[quote]flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:38:
[...]

[...]

Het is 240m2 vloeroppervlak en 825m3 inhoud.
denk dat je dan met 7kw wel genoeg hebt. mijn ouderlijk huis waar ik een 9kw op heb gezet is 300+m2 en 1500m3 en die 9kW is eigenlijk teveel nadat alles goed ingeregeld is. als je hem gewoon neerpleurt en niet verder kijkt heb je 9kw wel nodig ja.
of je isolatie moet aan verbetering toe zijn en weinig verwarmbare massa hebben, al zou ik dan eerst daar wat geld in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny9
FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:14:
[...]

Misschien moet je even een tekeningetje maken van je leidingsysteem met aftakkingen. Wat ik begrijp is dat er aanvoer en retourleiding loopt van BG naar verdieping met aftakkingen waar je niet bij kunt en op de BG je warmtepomp en op de verdieping nu je ketel en in de toekomst je sww tank. Door die leidingen stroomt dus afwisselend warm water voor radiatoren en heet water voor de tank.

Je kunt in plaats van de driewegklep ook tweewegkleppen gebruiken en die met de afzonderlijke open-close aansluitingen van de warmtepomp bedienen. Zorgt de bedrading voor problemen, dan kun je radiatoren op de verdieping met draadloze radiatorafsluiters sturen.

Overigens is het in het algemeen geen goed idee om aftakkingen in water- of gasleidingen zonder inspectieluikje weg te werken. En o ja: zet de warmtepomp niet pal tegen de meterkast, maar minimaal 30cm er vandaan voor de luchttoevoer.
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel Frans. Ik wist niet of het mogelijk was om de pana open-close afsluiters te bedienen ipv 3-weg klep. Blij dat dat kan. Ik zal in ieder geval een tekening maken van hoe het nu zit en hoe het dan zou moeten worden.

De 30 cm afstand vanaf de muur had ik rekening mee gehouden, dat komt goed. De radiatoren zijn al draadloos met Tado kleppen, en de beoogde locaties voor de open-close kleppen kan ik denk ik wel bereiken via de gele pvc buizen vanaf de meterkast.

Ik ga weer even verder puzzelen.
Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:20:
[...]

denk dat je dan met 7kw wel genoeg hebt. mijn ouderlijk huis waar ik een 9kw op heb gezet is 300+m2 en 1500m3 en die 9kW is eigenlijk teveel nadat alles goed ingeregeld is. als je hem gewoon neerpleurt en niet verder kijkt heb je 9kw wel nodig ja.
of je isolatie moet aan verbetering toe zijn en weinig verwarmbare massa hebben, al zou ik dan eerst daar wat geld in steken.
De 7 en de 9 zijn dezelfde machines, met dezelfde compressor en bijbehorend minimumvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dirkdeman schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:26:
[...]

De 7 en de 9 zijn dezelfde machines, met dezelfde compressor en bijbehorend minimumvermogen.
en de 7kw is 750 euro goedkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny9
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:20:
[...]

Historisch is mijn gasverbruik ongeveer 2500m3, waarvan 350m3 voor SWW en 2150m3 voor verwarming. Afgelopen zomer is er extra isolatie in de spouwmuren en kruipruimte aangebracht. En ben ik er achter gekomen dat de CV temperatuur afgesteld stond op 75 graden |:( . De CV temperatuur staat sinds oktober op 45 graden en dat gaat tot nu toe prima. Kan nog wel iets verder omlaag. Lang verhaal kort, volgens de dagelijkse logging via MinderGas is het gasverbruik voor CV dit jaar 16% lager dan afgelopen jaren.
2150m3 * (1-16%) = 1806 m3 gas na de maatregelen.

Volgens Koevlaas formule: 1806 * 8 / 1650 = 8,8kW. Dan zou er niet zoveel marge meer zijn voor SWW runs.

Op een andere manier berekend: hoogste gasverbruik afgelopen jaar was 25m3 op een dag bij -10graden.
25m3 * 8 = 200 kWh-thermisch
Stel dat de WP 22 uur per dag kan draaien (aanname 2 uur aftrek voor defrosts en SWW run), dan kom je op
200 kWh / 22 uur = 9,1 kW-thermisch die dan bij -10 graden geleverd moet kunnen worden. Ik schat in dat dat MDC09 bij -10 graden op ongeveer 6-7kW uitkomt. Hij doet 7,5kW bij -7 graden. Dat zou dus iets te klein zijn bij -10, maar daar heb je nog wel een backup heater voor op die extreem koude dagen.

Ik weet het ook niet zeker, maar ik durf niet heel veel kleiner dan 9kW te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gaat er daadwerkelijk 45c de vloer in? dat is namelijk al 10~20 graden teveel aan energie wat er opgewekt word. dat verschuift het beeld ook negatief.

als je ook flinke sww-runs wilt doen overdag kan je rustig een 9kW pakken natuurlijk, als je weinig vloermassa hebt kan dat noodzakelijk zijn. echter is dat allemaal informatie die we niet hebben.

ik zou wel kijken naar de optie om zoals ik al aanhaalde bij een vorige post over mijn ouderlijk huis is de vloerverdelers goed afstellen (aka: de termostaten/pompen eruit en debieten goed afregelen). dan is de noodzaak voor een duurdere unit ook minder aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:40
Gaan we ook wedstrijdje doen met meeste defrost komende nacht / uren ? :*)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:49
Ga ik niet winnen.... 10.00 wordt de wp pas weer wakker ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny9
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:52:
gaat er daadwerkelijk 45c de vloer in? dat is namelijk al 10~20 graden teveel aan energie wat er opgewekt word. dat verschuift het beeld ook negatief.

als je ook flinke sww-runs wilt doen overdag kan je rustig een 9kW pakken natuurlijk, als je weinig vloermassa hebt kan dat noodzakelijk zijn. echter is dat allemaal informatie die we niet hebben.

ik zou wel kijken naar de optie om zoals ik al aanhaalde bij een vorige post over mijn ouderlijk huis is de vloerverdelers goed afstellen (aka: de termostaten/pompen eruit en debieten goed afregelen). dan is de noodzaak voor een duurdere unit ook minder aanwezig.
Er gaat ongeveer 30-32 graden de vloer in. Er zit nog een thermostaatknop voor de verdeler. Het is een mengverdeler met pomp, die ik bij de WP wil ombouwen naar een verdeler zonder pomp. Gisteren heeft de CV ketel als een streep staan pruttelen tussen 5 uur en 21 uur (daarna nachtverlaging), op een continu vermogen van 6kW-thermisch. Dit ligt keurig in het regelbereik van de pana volgens mij.

Ik denk wel dat je gelijk hebt met de vloerverdeler afstellen. Ik heb nu geen flowmeters erop, maar ik vertrouw sommige groepen niet helemaal. Dit weekend met temperatuurmeter de groepen maar eens controleren en zien of ze wel gelijk zijn qua retour temp. Bij de nieuwe verdeler wil ik zeker flowmeters erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:23
Possible schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:08:
Ik win ook niet, want tot nu toe maar sporadisch een defrost gehad. Zoals vanochtend nog maar ééntje. Ik heb ze in ieder geval niet live gezien.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:28:
[...]

Kijk naar de specs...
De stooklijn kan soms in dit klimaat beter zijn bij de 7 dan de 9
Dit was bij mijn H versie ook.
De 5 presteert beter dan een 7 in ons klimaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sunny9 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:45:
[...]

Historisch is mijn gasverbruik ongeveer 2500m3, waarvan 350m3 voor SWW en 2150m3 voor verwarming. Afgelopen zomer is er extra isolatie in de spouwmuren en kruipruimte aangebracht. En ben ik er achter gekomen dat de CV temperatuur afgesteld stond op 75 graden |:( . De CV temperatuur staat sinds oktober op 45 graden en dat gaat tot nu toe prima. Kan nog wel iets verder omlaag. Lang verhaal kort, volgens de dagelijkse logging via MinderGas is het gasverbruik voor CV dit jaar 16% lager dan afgelopen jaren.

Volgens Koevlaas formule: 1806 * 8 / 1650 = 8,8kW. Dan zou er niet zoveel marge meer zijn voor SWW runs.

Op een andere manier berekend: hoogste gasverbruik afgelopen jaar was 25m3 op een dag bij -10graden.
Stel dat de WP 22 uur per dag kan draaien (aanname 2 uur aftrek voor defrosts en SWW run), dan kom je op
200 kWh / 22 uur = 9,1 kW-thermisch die dan bij -10 graden geleverd moet kunnen worden. Ik schat in dat dat MDC09 bij -10 graden op ongeveer 6-7kW uitkomt. Hij doet 7,5kW bij -7 graden. Dat zou dus iets te klein zijn bij -10, maar daar heb je nog wel een backup heater voor op die extreem koude dagen.

Vraagje..
Is de 7, 7Kw incl backupheater? O-) O-) Of heb je dan nog een 3KW backupheater erbij voor de extremen:-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:52:
[...]

Op je bigfoots ff wat draadeind verlengers gebruiken, zet je hem zo 5-10cm hoger.
Ik zou wel kijken hoe je water uit je verdamper onderplaat stroomt.. Anders een paar plaatjes oid onder de gaten maken. Zodat het water de goede richting uit loopt..
Stel het loopt naar je mastiekschroot, heb je kans op een soort kruinend ijs...
Wind en water is niets tegen bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sunny9 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:30:
[...]

Er gaat ongeveer 30-32 graden de vloer in. Er zit nog een thermostaatknop voor de verdeler. Het is een mengverdeler met pomp, die ik bij de WP wil ombouwen naar een verdeler zonder pomp. Gisteren heeft de CV ketel als een streep staan pruttelen tussen 5 uur en 21 uur (daarna nachtverlaging), op een continu vermogen van 6kW-thermisch. Dit ligt keurig in het regelbereik van de pana volgens mij.

Ik denk wel dat je gelijk hebt met de vloerverdeler afstellen. Ik heb nu geen flowmeters erop, maar ik vertrouw sommige groepen niet helemaal. Dit weekend met temperatuurmeter de groepen maar eens controleren en zien of ze wel gelijk zijn qua retour temp. Bij de nieuwe verdeler wil ik zeker flowmeters erop!
Koop een esp met 12 sensoren.
Bouw een grafana.
Die flow in je verdeler zegt zeker niet alles.
Tr tweaken is het beste, en of je dat met of zonder flowmeters doet.
Gewoon mooie grafana lijnen ..:
https://snapshot.raintank...wD9LVoXflNF1dF0SDXubmoSkK
Mijn Tr bijna binnen 1-2 graad [ op 2 na die kan ik verklaren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Possible schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:08:
Ligt aan waar je woont.
Welke WP heb je?
Dus zou mooi zijn als je verliest toch...
Bij mij al begonnen:-)

Ik zou graag de warmte uit mijn compressor [ soms 70 graden ] voor de verdamper blazen.. Denk dat dit gratis warmte is waardoor er minder df zijn:-)

Tijd .. grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Dylantje2 heb een 5 kw j. Vandaag nog maar twee defrost gehad dus het valt mee :))

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Possible schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:04:
@Dylantje2 heb een 5 kw j. Vandaag nog maar twee defrost gehad dus het valt mee :))
Mss in je handtekening zetten
En als je data aanlevert zet ik je in de ts erbij

Ik ook twee met mijn te kleine h

Waar woon je ergens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dylantje2 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:02:
[...]
Ik zou graag de warmte uit mijn compressor [ soms 70 graden ] voor de verdamper blazen.. Denk dat dit gratis warmte is waardoor er minder df zijn:-)
Tijd .. grrr
zo werkt het helaas niet. en de meeste warmte gaat je huis in, stuk effectiever. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

[Afbeelding]
Op het dak...
Nooit aan gevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:08:
[...]

zo werkt het helaas niet. en de meeste warmte gaat je huis in, stuk effectiever. ;)
Nou ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA8NzksIujv2mXJ-j7sMRIeoJr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1RJEMmhPHXhMe2Fzg4PKbIU.png?f=fotoalbum_large

Als je dit weet te vinden in je pomp..
Dit zit in de grote E ruimte naast de verdamper.
Een 12 volt fannetje met wat buizen.. zou mijnn wens zijn.
60-70 verdeelt voor de verdamper zou volgens mij en hajeetje een ongekende df daing opleveren.
Ik ben al een keer aan het tekenen geweest voor mijn 3D printer.
Maar kom er net niet doorheen..:-(

Deze warmte gaat nu gewoon naar buiten
Dus zeker niet het huis in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

sunny9 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:45:
[...]

Ik vang 1400m3 (1000 m3 gas voor verwarming) af met mijn 5 kW. Dit gaat, in ons geisoleerde huis, goed.
-10 nog niet mee gemaakt, maar zonder back up heater zou we tot ongeveer -7 moeten reden.

Grote vraag bij jouw wordt of je radiators het bij -10 met 45 graden nog steeds warm genoeg krijgen.
Als je alleen op de WP je huis wilt warm stoken lijken de 7 en de 9 mij eigenlijk te krap.. alle helemaal om de de 9 bij koud weer maar 2 kw meer doet dan mijn "5" die het dan toch ook al een beetje krap krijgt.

Zou eerder naar een WH-MXC09H3E5, of zelfs de 12kw versie aangezien die ongeveer even duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny9
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:00:
[...]

Koop een esp met 12 sensoren.
Bouw een grafana.
Die flow in je verdeler zegt zeker niet alles.
Tr tweaken is het beste, en of je dat met of zonder flowmeters doet.
Gewoon mooie grafana lijnen ..:
https://snapshot.raintank...wD9LVoXflNF1dF0SDXubmoSkK
Mijn Tr bijna binnen 1-2 graad [ op 2 na die kan ik verklaren ]
Dat is inderdaad wel een mooi projectje! Ik heb grafana nu sinds een maandje draaien in combinatie met domoticz op een Pi en influxDB op een synology. De ruimtetemperaturen, setpoints en de warmtevraag per ruimte heb ik er nu in zitten. De temperaturen van de groepen van de verdeler nog niet. Ik heb nog nooit iets met een ESP gedaan.
Beetje off-topic, maar heb je een linkje om me op weg te helpen naar een geschikte esp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dylantje2 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:12:
[...]

Nou ..
[Afbeelding]

Als je dit weet te vinden in je pomp..
Dit zit in de grote E ruimte naast de verdamper.
Een 12 volt fannetje met wat buizen.. zou mijnn wens zijn.
60-70 verdeelt voor de verdamper zou volgens mij en hajeetje een ongekende df daing opleveren.
Ik ben al een keer aan het tekenen geweest voor mijn 3D printer.
Maar kom er net niet doorheen..:-(

Deze warmte gaat nu gewoon naar buiten
Dus zeker niet het huis in..
jammer joh, de compressor heeft een bedrijfstemperatuur die hij moet halen, daarom zit er een COP=1 verwarmingselement onderin om de olie warm te houden. ik neem aan dat je die liever uithoud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sunny9 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:16:
[...]

Dat is inderdaad wel een mooi projectje! Ik heb grafana nu sinds een maandje draaien in combinatie met domoticz op een Pi en influxDB op een synology. De ruimtetemperaturen, setpoints en de warmtevraag per ruimte heb ik er nu in zitten. De temperaturen van de groepen van de verdeler nog niet. Ik heb nog nooit iets met een ESP gedaan.
Beetje off-topic, maar heb je een linkje om me op weg te helpen naar een geschikte esp?
https://espeasy.readthedocs.io/en/latest/
Flashtool enz enz alls in de wiki te vinden.

Koop er een paar. Amazon DE en of NL vaak sneller en iets duurder dan china
Een paar dallas met wat langer kabels.
Paar tienen heb je alles.
Paar weerstandjes..

Dagje pielen..
En je hebt ze.

Ps: niet helemaal off topic hoor..
Juist met een grafana achtige kun je tweaken anders echt niet

Ps2: Heishamon?

Ps3: S0 meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:20:
[...]

jammer joh, de compressor heeft een bedrijfstemperatuur die hij moet halen, daarom zit er een COP=1 verwarmingselement onderin om de olie warm te houden. ik neem aan dat je die liever uithoud. ;)
Mwha
Heb je wel eens gemeten boven die compressor..
Daar pak ik niets af van de compressor, gewoon de lucht uit die ruimte
Die e ruimte is echt warm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
@Dylantje2 zeg maar wat je nodig hebt.

Kom zelf uit het noorden! Friesland/Leeuwarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dylantje2 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:22:
[...]

Mwha
Heb je wel eens gemeten boven die compressor..
Daar pak ik niets af van de compressor, gewoon de lucht uit die ruimte
Die e ruimte is echt warm
waarom zet je niet een extra koelleiding naar de inverter die ernaast hangt en door de grote fan word gekoeld? zonde van die warmte... ;)

de compressor voert practisch alle energie weg via het gas wat eruit komt. en de compressor moet gewoon op bedrijfstemperatuur zijn. als je hem wat extra in wilt pakken met een extra laag neopreen ga fijn je gang natuurlijk. al is het wel handig dat de electronica rondom en erboven lekker warm blijft tegen condens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny9
HFman schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:12:
[...]

Ik vang 1400m3 (1000 m3 gas voor verwarming) af met mijn 5 kW. Dit gaat, in ons geisoleerde huis, goed.
-10 nog niet mee gemaakt, maar zonder back up heater zou we tot ongeveer -7 moeten reden.

Grote vraag bij jouw wordt of je radiators het bij -10 met 45 graden nog steeds warm genoeg krijgen.
Als je alleen op de WP je huis wilt warm stoken lijken de 7 en de 9 mij eigenlijk te krap.. alle helemaal om de de 9 bij koud weer maar 2 kw meer doet dan mijn "5" die het dan toch ook al een beetje krap krijgt.

Zou eerder naar een WH-MXC09H3E5, of zelfs de 12kw versie aangezien die ongeveer even duur is.
Ik zat aan hetzelfde te denken, maar dan eerder vanwege de ca. 10% betere COP van de MXC serie. Dat betaalt zich met deze energieprijzen wel weer terug. En gegarandeerd voldoende vermogen bij lage temperaturen. En 400V, wat ik ook fijner vind voor de toekomst in combinatie met elektrische auto. Maar 1 probleem: de MXC heeft dubbele ventilatoren en is te hoog voor mijn opstelplek. De gewone MDC komt half onder een raam te staan, waarbij de MXC zo hoog is dat hij echt voor het raam staat ipv onder het raam.

Voor echt koude temperaturen heb je de backup heater nog van 3kW (COP 1). En ik heb nog een gashaard. Dus koud krijgen we het niet, maar doel is natuurlijk om het met de WP af te kunnen.

Ik zit nog even te wachten op wat koude temperaturen in december om te zien wat het met watertemperaturen van CV van ca. 40 graden wordt.

Dank voor jullie feedback van vanavond allemaal! Dit helpt in het denkproces!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:29
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:09:
[...]

Op het dak...
Nooit aan gevel
Wat is het probleem met aan de gevel?
Heb hem netjes op twee grote beugels staan, boven de schuur. Juist niet op het dak gezet ivm houten dak dat als klankkast kan gaan fungeren.
Goede dempers eronder en een stuk rubber tussen de muur en beugels. Tot nu toe geen geluid binnen gehoord. Maar de muur is niet van de slaapkamer, maar van de badkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-05 19:05
Wolly schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:59:
[...]

Klopt, met een canalplast 125A goot.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:28:
[...]

Maar de 9 heeft (iets) meer subsidie. Uiteindelijk kon ik mijn 9 voor de prijs van een 7 krijgen waardoor ik per saldo 100 goedkoper uit was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
lampy25 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:39:
[...]

Wat is het probleem met aan de gevel?
Heb hem netjes op twee grote beugels staan, boven de schuur. Juist niet op het dak gezet ivm houten dak dat als klankkast kan gaan fungeren.
Goede dempers eronder en een stuk rubber tussen de muur en beugels. Tot nu toe geen geluid binnen gehoord. Maar de muur is niet van de slaapkamer, maar van de badkamer.
Geeft het gewicht nog problemen of speciale vereisten qua gevel montage? En ben in ieder benieuwd wat het probleem van de gevel is.

Mijn dak betreft ook een houtbouw opbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:29
Aurelium schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 07:04:
[...]

Geeft het gewicht nog problemen of speciale vereisten qua gevel montage? En ben in ieder benieuwd wat het probleem van de gevel is.

Mijn dak betreft ook een houtbouw opbouw
Heb gewoon een bakstenen gevel, net als de foto in de openingspost van het 101 topic. Enige verschil is dat ik de balken onder de pana heb laten zitten en 2 beugels heb gebruikt.

Als inspiratie heb ik de openingspost gebruikt en de post van @pgeene. Heb als beugels die van Rodigas MS503 gebruikt.
De Phonox pluggen heb ik uiteindelijk niet gebruikt omdat ik ze op dat moment niet makkelijk kon krijgen, of ik daar spijt van ga krijgen kan ik na de winter zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Sinds gisteravond 20:30 staat de teller inmiddels op 12 defrost. -2 en zeer mistig hier in het noorden.

Ta nog steeds 28 en huis op 21.5 graden. Gaat dus helemaal prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:23
Possible schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:42:
Sinds gisteravond 20:30 staat de teller inmiddels op 12 defrost. -2 en zeer mistig hier in het noorden.

Ta nog steeds 28 en huis op 21.5 graden. Gaat dus helemaal prima!
Hier nog altijd 0 defrosts. Buitentemperatuur wisselt een beetje tussen de 4 en de 7 graden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1 ... 31 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.