Sorry kabouters!
Sensoren niet geijkt; (moet ik met mijn eigen H ook nog eens doen ...)
Crazy- schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:26:
Nou .. die kabouters zijn toch ook een beetje niet slim of een beetje gek...
Betreft een nieuw installatie, van een vriend van me. Recent opgeleverd, nu is het klaar in huis. (50m2 VVW BG)
WAR gestuurd, 26@8 / 40@-15 (ik heb dezelfde stooklijn)
Tussen 22:00 en 07:00 staat SILENT op 3 (buren kwestie ....)
De gele lijn is de buitentemperatuur.
Rood is Ta, licht blauw Tr
Donker blauw Hz
wat mij opvalt is dat rond half 8 vanmorgen de Ta opeens naar 35 omhoog oploopt! Waar deze met een Tb van 2 rond de 31 zou moeten zitten.
Dit fenomeen zie je ook gisteravond gebeuren tot een uur 12.
Wtf is hier aan de hand? Buitentemperatuur stijgt, maar de Ta gaat omhoog
De vergelijking die ik maak is met mijn eigen WP - en daar komt ie zeker niet bij de 35 graden met die 2 graden. Dat was de te verwachten 31.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toch zit de installatie mij momenteel niet helemaal lekker
met name de flow & deltaT
Er is ingesteld een DeltaT van 2
Echter zie ik over de complete lijn een dT van 5 voorbij komen, met een flow van 16l/min continue.
Om even wat details te hebben vd situatie:
Standaard rijtjes woning, 5,5x11, hal + woonkamer/keuken 1 open ruimte, klompenhokje (nieuw, in uitbouw)
- betreft een 5J
- - ±550m VVW / 100 HoH op de BGG
- - 2 radiatoren (zolder & badkamer)
- - retour loopt over de badkamer als 'vloerverwarming' met een dubbele lus
- - okt/nov is er een verbouwing geweest (uitbouw): 2 nieuwe kanaalplaten, nieuw beton, volledig nieuw stucwerk, nieuwe vloer etc > dus mega veel vocht
- - Rv sensor geeft ondertussen 56% aan
- - oude thermostaat + een nieuwe temp. meter gaven gisteravond tot 21u 20,5 aan, vanmorgen was het 18/19 graden
- de vloer is deze week geangliseerd & PVC geplakt (deze voelt wel lekker warm ;-))t
Moet eerlijk bekennen dat we nog geen 'finetuning' gedaan hebben onder het motto: laten we nu eerst even minimaal een week de boel lopen. Zo staat de verdeler van de 5 groepen VVW dus nog 100% open!
mn maat gaf vanmorgen ook aan:
- muur achter de bank is steenkoud
- temp. sensor vanmorgen dus 18 graden (3 graden afgekoeld ondanks 32gr. aanvoer
code:
1
| Note: de voordeur kiert nog wat indien niet op het nachtslot; de hal is "steenkoud", hier ligt overige wel VVW icm de keuken. Dit is uiteraard niet bevordelijk ... dit staat nog op de planning tzt |
Zijn mijn twijfels terecht? Wellicht toch de flow wat afregelen bij de VVW verdeler eerst? terugbrengen naar zeg 2l.min per groep? (wat totaal op 10 brengt)?
[
Voor 4% gewijzigd door
Crazy- op 10-12-2021 10:19
]