Dat zou inderdaad handig zijn. Zo te zien kan ik in h-serie alleen timer zetten op temperaturen voor sww, niet op quietmode. Ik heb verder geen heishamon, dus dat is vooralsnog geen optie. Bij de j-serie overruled hij dus automatisch de quiet mode bij een sww-run?sjimmie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:09:
[...]
Bij mijn j-serie is er een timer voor de Quiet mode, dan kan je die quiet mode dus uitzetten op de tijden dat je de SWW run laat lopen.
Of iets heel slims maken met heishamon en een automation platform.
Ik kan je alleen vertellen hoe dat op mijn J-series is, dan kan je zelf controleren of dat bij jouw H ook zo werkt.Droplollie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:27:
[...]
Dat zou inderdaad handig zijn. Zo te zien kan ik in h-serie alleen timer zetten op temperaturen voor sww, niet op quietmode. Ik heb verder geen heishamon, dus dat is vooralsnog geen optie. Bij de j-serie overruled hij dus automatisch de quiet mode bij een sww-run?
Als ik in het scherm met de snelkoppelingen meerdere keren op de Quiet knop enter, dan wisselt die tussen "geen", "1", "2", "3" en het klokje:
:strip_exif()/f/image/iuX7ZZ5lunqV1uY0gHelFr62.jpg?f=fotoalbum_large)
Zodra die op het kloke staat, verschijnt na een paar sec de keuze om het klokschema daarvoor aan te passen:
:strip_exif()/f/image/qt0JpTVePxA4rjDPdZfdgaVv.jpg?f=fotoalbum_large)
(dat is dus NIET! de timer links onder)
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Oh en @FransvWoerkom @CurlyMo @Droplollie : ik heb een poos geleden gewoon de heaters in het menu uitgezet. Dus alleen nog voor een defrost wordt een heater gebruikt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/aBlG9dYWdNkaTRs3FShIzy4x.png?f=user_large)
(ik weet uit mijn hoofd niet meer waar die in de remote controller zitten)
:fill(white):strip_exif()/f/image/aBlG9dYWdNkaTRs3FShIzy4x.png?f=user_large)
[ Voor 43% gewijzigd door sjimmie op 30-11-2021 16:44 ]
Ah perfect, die timer voor quietmode had ik nog niet gevonden. Dank! Nu als test eens voor 1700 uur aangezet. Ben benieuwd. In welk menu zet je de heaters uit? In de service cloud kan ik het niet vinden.sjimmie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:34:
[...]
Ik kan je alleen vertellen hoe dat op mijn J-series is, dan kan je zelf controleren of dat bij jouw H ook zo werkt.
Als ik in het scherm met de snelkoppelingen meerdere keren op de Quiet knop enter, dan wisselt die tussen "geen", "1", "2", "3" en het klokje:
[Afbeelding]
Zodra die op het kloke staat, verschijnt na een paar sec de keuze om het klokschema daarvoor aan te passen:
[Afbeelding]
(dat is dus NIET! de timer links onder)
Nee, heb een WPB
Voorbeeld bij Tb 4, stil 3
:strip_exif()/f/image/lLrX0yBYrp1D68djchuIWmwM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door t.oswald op 30-11-2021 17:20 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Vergeet niet dat de buiten temperatuur met bijbehorende Hz het maximale vermogen bepaalt. Dit kan dus een vertekend beeld geven....t.oswald schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:10:
[...]
Nee, heb een WPB
Voorbeeld bij Tb 4, stil 3
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Service CloudDroplollie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:56:
[...]
Ah perfect, die timer voor quietmode had ik nog niet gevonden. Dank! Nu als test eens voor 1700 uur aangezet. Ben benieuwd. In welk menu zet je de heaters uit? In de service cloud kan ik het niet vinden.
rechtboven: settings
links: user
midden: room heater en tank heater
Waarom een vertekend beeld? De stelling was dat stil 3 de compressor niet boven de 37Hz laat gaan. Afhankelijk van de Tb kan dat dus ook 51 Hz zijn. Scheelt nog altijd aardig wat met stil 0. Hoger dan die 51Hz heb ik bij echte koude overigens nog niet waargenomen.reneeke1970 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:27:
[...]
Vergeet niet dat de buiten temperatuur met bijbehorende Hz het maximale vermogen bepaalt. Dit kan dus een vertekend beeld geven....
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Als het buiten 20 graden is, zal hij überhaupt nooit aan 51 Hz komen, hij zit al veel eerder aan zijn max vermogen.t.oswald schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:54:
[...]
Waarom een vertekend beeld? De stelling was dat stil 3 de compressor niet boven de 37Hz laat gaan. Afhankelijk van de Tb kan dat dus ook 51 Hz zijn. Scheelt nog altijd aardig wat met stil 0. Hoger dan die 51Hz heb ik bij echte koude overigens nog niet waargenomen.
Vandaar dat het lastig is om te stellen bij welke Hz hij stopt bij welke silent mode.
Silent mode 3 is 37 Hz, oke duidelijk.... Maar begrenst hij op Hz of op (deel )vermogen?
Mocht het vermogen zijn dan kan silent 3 bij -20 buiten misschien toch wel 51 Hz worden
1 PVoutput . Dongen NB
WP kan zijn warmte niet kwijt.. ? Gaat wel heel vaak aan en uit.. ?Crazy- schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:20:
Heeft er hier eentje wat moeite….
Met een Tbuiten van bijna continue 8°C 🙄
[Afbeelding]
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Dat heb ik ook nog overwogen. Helaas heb ik er niet genoeg ruimte voor. Ik heb een bijkeuken met ruimte voor (equivalent van) 4 wasmachines. Er staat een vriezer, droger, en een wasmachine. Dus er is nog 1 ruimte (ca. 70x70x100 cm) over voor een boiler. Zelfs voor een boilervat is dit al aan de krappe kant.Dylantje2 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:10:
[quote]sjigo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:58:
Wat een reacties. Bedankt.
Volgens spec is de Nibe enkele dB(A)'s stiller, ik geloof 36 vs 40. Ik kan bij de Pana alleen niet vinden hoe dit precies gemeten is.
Wat bedoel je met uitgebalanceerd? Softwarematig of hardwarematig tweaken?
Het is uiteindelijk de bedoeling om hem ook voor SWW te gebruiken. Eerst zal hij parallel lopen met mijn (bijna afgeschreven) CV-ketel. Eerst wil ik weten of de buren geen last hebben van de WP, dan mag de CV weg.
Je kunt de afweging maken om sww via een aparte wpboiler te laten lopen scheelt wat ellende qua bijwerken van achterstallig cv water als je een sww run draait.
Zijn er genoeg die twee systemen hebben 2x subsidie
Dan het tweaken, beiden soft en hardware matig.
Zijn allerlei tools om hem beter te laten lopen
Waterzijdig inregelen. tweaken op Tretour, software met opstart regelingen
En via domotica sturen op een mooie stooklijn
Enz
WAR of direct gestookt?Crazy- schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:20:
Heeft er hier eentje wat moeite….
Met een Tbuiten van bijna continue 8°C 🙄
[Afbeelding]
https://snapshot.raintank...S1byyfUegE8U4vHJU7eGoQQOr
Mijne op war
[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 30-11-2021 20:04 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ze wijken stabiel af tijdens verwarmen (dus niet alleen de opwarmfase), ik zal ze eens omwisselen en samen in een bakkie warm water stoppen, goede tips merci!FransvWoerkom schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:22:
[...]
Als je twee thermometers met elkaar wilt vergelijken, moet je de omstandigheden zo goed mogelijk gelijk houden. De Dallas' zijn traag, alleen al de digitalisering en verzending van het meetresultaat kost een minuut. Wil je een fout daardoor uitsluiten, dan moet je dus niet tijdens opwarmen of afkoelen meten, maar in een stationaire situatie. Je moet je dallas' natuurlijk ook netjes monteren, liefst op dezelfde plek als de Panasonic thermistors, en zorgen voor goed contact met het water en goede isolatie van de buitenlucht. Met alle beunhazerij in China zijn er natuurlijk ook gewoon defecte Dallas' te koop. Heb je al eens geprobeerd de Dallas sensors voor Ta en Tr te verwisselen? En als je voornamelijk geïnteresseerd bent in deltaT, dan moet je de sensoren samen ijken in een kom water bij verschillende temperaturen.
WAR. Is ook voor het eerst dat ik dit heb sinds 1,5 jaar…Dylantje2 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:03:
[...]
WAR of direct gestookt?
https://snapshot.raintank...S1byyfUegE8U4vHJU7eGoQQOr
Mijne op war
Vraag is 26°C
DeltaT 2°C
Even ter test de Tvraag naar 27 gezet. Even kijken wat ie doet.
Ruim uurtje verder; ook al even terug naar 26 Ta gezet (shift 0)
21Hz
461Watt
15l/min.
WP Ta/Tr 26/25
Tb 10
Forse flow, meestal 10. Maar verbruik imho erg hoog met maar 21Hz
[ Voor 30% gewijzigd door Crazy- op 30-11-2021 21:53 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Lijkt wel ergens kortsluiting in je leiding systeem, hij knalt er na paar min al uit op te hoge taCrazy- schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:40:
[...]
WAR. Is ook voor het eerst dat ik dit heb sinds 1,5 jaar…
Vraag is 26°C
DeltaT 2°C
21Hz
461Watt
15l/min.
WP Ta/Tr 26/25
Tb 10
1 PVoutput . Dongen NB
Raar maar waar: door de shift +1 voor een half uurtje en alles loopt weer prima. Nu zelfs even getest met een -1reneeke1970 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:13:
[...]
Lijkt wel ergens kortsluiting in je leiding systeem, hij knalt er na paar min al uit op te hoge ta
Het hoge afgenomen vermogen was een foutje van mij. Had per ongeluk 1 Pi uitgezet tijdens t klussen
Toch maar eens de boel netter opzetten op Domotica gebied
Glitch in the matrix ofzo…
@flippy Ik heb de warmtepomp sinds vandaag terug gestart.
De buitentemperatuur hier in nu vrij hoog 9°.
Bij -5 zou ze naar 42° gaan, bij 15° naar 35°
Verder staat er op het buffervat een Delta T van 5°, is dat goed ?
Ik zal nu om de dag één of 2 graden zakken, maar moet ik dan gewoon die 42° doen zakken of ook die 35° ?
Ben ook bezig om de buizen verder te isoleren, elke dag een stuk meer
... Het is een socarex slang welliswaar al voorgeissoleerd maar de buitenmantel voelt toch nog warm/lauw aan.
Voorlopig heb ik nog wel aanstaan dat vanaf 5° hij moet overgaan naar de ketel. Misschien kan ik dit beter aanpassen naar 0°, maar wou even zien wat de COP nu gaat doen.
Voorlopig schommelt die tussen de 1.4KW & 1.6Kw verbruik en 5 a 6kw afgifte.
Wat maakt dat deze tussen de 3.2 a 4 COP berekend. (Ik las wel op dit forum door @Dylantje2 dat dit niet betrouwbaar zou zijn...)
De buitentemperatuur hier in nu vrij hoog 9°.
Bij -5 zou ze naar 42° gaan, bij 15° naar 35°
Verder staat er op het buffervat een Delta T van 5°, is dat goed ?
Ik zal nu om de dag één of 2 graden zakken, maar moet ik dan gewoon die 42° doen zakken of ook die 35° ?
Ben ook bezig om de buizen verder te isoleren, elke dag een stuk meer
Voorlopig heb ik nog wel aanstaan dat vanaf 5° hij moet overgaan naar de ketel. Misschien kan ik dit beter aanpassen naar 0°, maar wou even zien wat de COP nu gaat doen.
Voorlopig schommelt die tussen de 1.4KW & 1.6Kw verbruik en 5 a 6kw afgifte.
Wat maakt dat deze tussen de 3.2 a 4 COP berekend. (Ik las wel op dit forum door @Dylantje2 dat dit niet betrouwbaar zou zijn...)
Bijkomend misschien ff, de temperatuur Sensor van Zone 1 zit op de aanvoer darm. Welke nu 36° meet, ik weet ook niet goed wat hij met die waarde zou doen.
Gezien de warmtepomp enkel het buffervat op temperatuur moet houden. De rest wordt door de Domotica gestuurd welke een pomp laat aangaaf en zones aanschakelt via kleppen.
Gezien de warmtepomp enkel het buffervat op temperatuur moet houden. De rest wordt door de Domotica gestuurd welke een pomp laat aangaaf en zones aanschakelt via kleppen.
zolang je isolatie van de leidingen nog ondermaats is kan je relatief weinig met de waardes van de sensoren verderop in het systeem aangezien de daadwerkelijke temperatuur die je huis ingaat (en uit) anders is dan je bij de tank meet. dat geeft gewoon een scheef beeld.
ik zou hem pas bij 2~3 graden uitzetten, vanaf die temperatuur gaat het hard omlaag. daarboven kan je hem gewoon rustig laten doortokkelen.
niet vergeten dat je oliebrander zelfs op minimum vele malen harder gaat dan wat de pomp kan doen op minimum. dus zodra de brander aangaat pomp je ineens veel meer vermogen in je systeem.
wat de beste temperaturen zijn moet je zoals eerder gezegd gewoon testen. je merkt vanzelf waneer de warmtepomp geen warmte meer afgeeft en de temperatuur in huis niet hoog genoeg komt. gewoon zoeken waar voor jouw systeem het balanspunt zit en dan zorgen dat je daar iets boven blijft. en dan kan je met dat als basis gaan klooien met de details.
aandraaien tot ie breekt en dan een kwartslag terug.
ik weet niet waarom je uberhaupt sensoren gebruikt binnen. onder de streep heeft de pomp daar geen bal aan. die hoeft zich alleen maar bezig te houden om de tank op temperatuur te houden.
ik zou hem pas bij 2~3 graden uitzetten, vanaf die temperatuur gaat het hard omlaag. daarboven kan je hem gewoon rustig laten doortokkelen.
niet vergeten dat je oliebrander zelfs op minimum vele malen harder gaat dan wat de pomp kan doen op minimum. dus zodra de brander aangaat pomp je ineens veel meer vermogen in je systeem.
wat de beste temperaturen zijn moet je zoals eerder gezegd gewoon testen. je merkt vanzelf waneer de warmtepomp geen warmte meer afgeeft en de temperatuur in huis niet hoog genoeg komt. gewoon zoeken waar voor jouw systeem het balanspunt zit en dan zorgen dat je daar iets boven blijft. en dan kan je met dat als basis gaan klooien met de details.
aandraaien tot ie breekt en dan een kwartslag terug.
ik weet niet waarom je uberhaupt sensoren gebruikt binnen. onder de streep heeft de pomp daar geen bal aan. die hoeft zich alleen maar bezig te houden om de tank op temperatuur te houden.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 30-11-2021 23:30 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Helaas, dat werkt niet. Hij gebruikt het verwarmingselement in de sww tank. En die zet ik niet uit omdat hij daarmee eens in de week de tank opstookt tot 65° voor legionellabestrijding.sjimmie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:43:
Oh en @FransvWoerkom @CurlyMo @Droplollie : ik heb een poos geleden gewoon de heaters in het menu uitgezet. Dus alleen nog voor een defrost wordt een heater gebruikt.
[Afbeelding]
En een apart tijdsinterval voor het opwarmen van de tank lijkt mooi, maar hij wil toch gewoon wachten tot de temperatuur onder de 42° zakt.
Overigens is het alleen van belang in voor- en najaar. Dan staat Quiet Mode handmatig op 3 om oscilleren/pendelen te voorkomen. "Misbruik" dus. In de winter staat de operation timer op tank+heat vanaf 8:00 uur en de QM timer op 0 vanaf 8:00 uur dus dan is er geen probleem.
@flippy Ok, Hij staat nu op 40 bij -5 en 33 bij 15°. Alhoewel ik die -5 beter naar 0 ga aanpassen denk ik. Gezien we voorlopig toch niet onder de 0 zullen gaan.
Ik zal verder je advies volgen en hem vanaf 2 of 3 graden laten overschakelen.
Wat met die Delta T waarde ? De Buffertank staat op Delta T 5
En de Delta T van de Aanvoer retour is ook Delta T5.
Zijn die waardes goed ?
De temperatuur sensor van Zone 1 kan je bv niet wegdoen, dan krijgen we een fout. Het was maar een vraag of hij daar iets mee deed, of misschien is dat gewoon om op je App of dergelijke die temperatuur te kunnen zien.
Ik zal verder je advies volgen en hem vanaf 2 of 3 graden laten overschakelen.
Wat met die Delta T waarde ? De Buffertank staat op Delta T 5
En de Delta T van de Aanvoer retour is ook Delta T5.
Zijn die waardes goed ?
De temperatuur sensor van Zone 1 kan je bv niet wegdoen, dan krijgen we een fout. Het was maar een vraag of hij daar iets mee deed, of misschien is dat gewoon om op je App of dergelijke die temperatuur te kunnen zien.
je delta is afhankelijk van je last en vermogens die je er tegenaan wilt gooien. je kan het gebruiken om strakker te regelen wat vooral op lagere temperaturen nodig zal zijn. dus naarmate de tanktemperatuur omlaag gaat zal de dT ook strakker moeten. immers kom je op het moment dat je in de dT zit te roeren qua temperatuurlimiet maar de pomp springt nog niet aan.
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 01-12-2021 11:19 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
@janwynen in plaats van een delta-T voor je aanvoer/retour kan je ook op pumpduty werken, een aantal mensen vonden dat veel prettiger werken (waaronder ik).
Volgens mij is de 7KW J versie voor € 3.738 bij de groen energiewinkel (Nederland) nog helemaal niet zo'n gekke prijs? Bij Rjtec is die € 3450 en immotech zelfs € 3672.
Garantie technisch misschien verstandiger om in NL te kopen? Las in verleden op GoT dat Panasonic niet zo happig is op garantie verlenen op WP's die in buitenland gekocht zijn (al zijn ze wel verplicht om garantie voorwaarden na te komen).
Garantie technisch misschien verstandiger om in NL te kopen? Las in verleden op GoT dat Panasonic niet zo happig is op garantie verlenen op WP's die in buitenland gekocht zijn (al zijn ze wel verplicht om garantie voorwaarden na te komen).
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
wat is trouwens de minimum flow waar je mee weg kan komen zonder geklaag van de unit?
@sjimmie Dat begrijp ik niet goed, hoe doe ik dat eventueel?
Ik heb nu de indruk dat de pomp nogal hoog gaat.
Uitgaande temp is nu 45 en retour is 41. Terwijl de buffertank op 40 zit.
Maar dat is de bovenkant, want normaal zit ie op 40 bij -5...
Ik ga hem zodadelijk nog 2 graden naar beneden brengen.
Ik heb nu de indruk dat de pomp nogal hoog gaat.
Uitgaande temp is nu 45 en retour is 41. Terwijl de buffertank op 40 zit.
Maar dat is de bovenkant, want normaal zit ie op 40 bij -5...
Ik ga hem zodadelijk nog 2 graden naar beneden brengen.
Van mijn unit 5J is dat 8 liter/minuut maar dan zit je wel helemaal op de ondergrens. Even een kleppie dicht en dan heb je flowstoring.flippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:21:
wat is trouwens de minimum flow waar je mee weg kan komen zonder geklaag van de unit?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Heb je beeld ergens?Crazy- schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:40:
[...]
WAR. Is ook voor het eerst dat ik dit heb sinds 1,5 jaar…
Vraag is 26°C
DeltaT 2°C
21Hz
461Watt
15l/min.
WP Ta/Tr 26/25
Tb 10
War en dan?
Water of glycol
Flow setting.
dt setting
Mss ergens een bypass?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Beeld?Dylantje2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:38:
[...]
Heb je beeld ergens?
War en dan?
Water of glycol
Flow setting.
dt setting
Mss ergens een bypass?
Water, war, Dt stond vermeld. 2°C
Maar zoals ik aangaf: eerste keer sinds 1,5 jaar dat ie actief is. Na een shift +1 verliep het weer netjes
Bypass etc niet van toepassen. Redelijk recht toe recht aan in huis :-)
Wel moet/wil ik nog steeds de verdieping mee laten draaien; welke nu aangesloten zit op de aanvoerleiding mbv een elektrische T-klep. (Staat niet aangesloten nu, waardoor de stand op 0 staat richting de BG)
Kan ik zonder problemen de klep vervangen voor een T stuk ?
[ Voor 22% gewijzigd door Crazy- op 02-12-2021 00:05 ]
Met 26 graden heb je op de BG kennelijk vloerverwarming. Als je op de verdieping ook vloerverwarming hebt, kun je die zo aansluiten. Zijn daar radiatoren, dan moet je nog eens over je systeem nadenken. Radiatoren hebben een hogere Ta nodig.Crazy- schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:03:
[...]
Wel moet/wil ik nog steeds de verdieping mee laten draaien; welke nu aangesloten zit op de aanvoerleiding mbv een elektrische T-klep. (Staat niet aangesloten nu, waardoor de stand op 0 staat richting de BG)
Kan ik zonder problemen de klep vervangen voor een T stuk ?
Bij aansluiten van de verdieping ook even letten op een hogere druk beneden. De druk in je systeem moet zo hoog zijn dat je op het bovenste punt nog steeds minstens 1 bar hebt anders ga je de stroming van bellen door je leidingen en afsluiters horen. Met 2 bar beneden zit je in ieder geval goed.
Ik meeen dat de mijne in een error springt als ik de duty lager instel dan 0x59.flippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:21:
Door de WP in te stellen op sturing van Max Duty in plaats van Delta T, en dan dus de flow instellen.janwynen schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:45:
@sjimmie Dat begrijp ik niet goed, hoe doe ik dat eventueel?
Ik meen dat dat een paar dagen geleden hier Heronimo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie" weer besproken werd.
Hangen 4 JAGAs dus dat is geen issue. Het is dat ze al een 1,5 niet eens meedraaien.FransvWoerkom schreef op donderdag 2 december 2021 @ 01:54:
[...]
Met 26 graden heb je op de BG kennelijk vloerverwarming. Als je op de verdieping ook vloerverwarming hebt, kun je die zo aansluiten. Zijn daar radiatoren, dan moet je nog eens over je systeem nadenken. Radiatoren hebben een hogere Ta nodig.
Bij aansluiten van de verdieping ook even letten op een hogere druk beneden. De druk in je systeem moet zo hoog zijn dat je op het bovenste punt nog steeds minstens 1 bar hebt anders ga je de stroming van bellen door je leidingen en afsluiters horen. Met 2 bar beneden zit je in ieder geval goed.
Ik ga maar eens die T koppeling plaatsen 😬
Heeft iemand de excate voorwaarden voor een defrost gevonden ? En dan vooral wanneer de back up heater wel of niet gebruikt wordt ? Meende dat ik het ooit eens had gevonden maar kan het niet terug vinden
HFman schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:23:
Heeft iemand de excate voorwaarden voor een defrost gevonden ? En dan vooral wanneer de back up heater wel of niet gebruikt wordt ? Meende dat ik het ooit eens had gevonden maar kan het niet terug vinden
/f/image/D2s6O2YwfylteWsuN7wTrJKx.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de voorwaarden voor gebruik van de backup heater tijdens defrost. Gevraagd werd naar de voorwaarden voor de defrost zelf. Die verschillen tussen de mxc en mdc types. Voor de mxc staan ze in paragraaf
13.2.2 Deice Operation
van de Service Manual
Heeft iemand de excate voorwaarden voor een defrost gevonden ? En dan vooral wanneer de back up heater wel of niet gebruikt wordt ? Meende dat ik het ooit eens had gevonden maar kan het niet terug vindenFransvWoerkom schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:22:
[...]
Dit zijn de voorwaarden voor gebruik van de backup heater tijdens defrost. Gevraagd werd naar de voorwaarden voor de defrost zelf. Die verschillen tussen de mxc en mdc types. Voor de mxc staan ze in paragraaf
13.2.2 Deice Operation
van de Service Manual
42t.oswald schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:26:
[...]
vertaald: als de EVA outlet temperature (in de service cloud, het is de temperatuur van het gas wat de verdamper uitgaat en de compressor ingaat) bij 0 graden onder de -10 komt gaat hij er vannuit dat hij bevroren is en gaat dan een ontdooicyclus doen. mits hij 35 min lang aan het verwarmen is en de temperatuur 3 minuten lang onder die grens ligt.
bij mij deed ie het bij -8 bij 1 graad buiten. dus er is wat speelruimte maar dat zal ook liggen aan de fantastische kwaliteit van de panasonic temperatuurcallibratie uit de fabriek.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 02-12-2021 22:12 ]
Ik geloof niet dat je hebt begrepen waarom ik de initiële vraag van @HFman heb aangehaald en bold heb gemaakt. Hij vroeg wel degelijk om de voorwaarden waaronder de backupheater wordt ingezet bij een defrost.
Als je drie minuten eerder kijkt klopt het bij mij wel, steeds -6. Op het moment van starten van de defrost is het dan al weer 1 graad lager, -7 bij Tb 2 bij mij. Maar verder heb je er niet veel aan, het gebeurt gewoon.flippy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:00:
[...]
vertaald: als de EVA outlet temperature (in de service cloud, het is de temperatuur van het gas wat de verdamper uitgaat en de compressor ingaat) bij 0 graden onder de -10 komt gaat hij er vannuit dat hij bevroren is en gaat dan een ontdooicyclus doen. mits hij 35 min lang aan het verwarmen is en de temperatuur 3 minuten lang onder die grens ligt.
bij mij deed ie het bij -8 bij 1 graad buiten. dus er is wat speelruimte maar dat zal ook liggen aan de fantastische kwaliteit van de panasonic temperatuurcallibratie uit de fabriek.
dat is hier beantwoord: t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"t.oswald schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:15:
[...]
Ik geloof niet dat je hebt begrepen waarom ik de initiële vraag van @HFman heb aangehaald en bold heb gemaakt. Hij vroeg wel degelijk om de voorwaarden waaronder de backupheater wordt ingezet bij een defrost.
vertaald:
als het uitgaande water 10 graden of lager is.
de buitenlucht -10 of lager is
of de inkomende watertemperatuur onder de 27 graden zit.
als 1 van die 3 het geval is slaat hij aan en gaat uit als de defrost afgelopen is of aan de eisen niet meer word voldaan. mensen met vloerverwarming kunnen dus vrij rap die 27 inlaat halen.
je hebt hem ook wel nodig. er is gewoon niet genoeg warmte aanwezig om op een beetje rap tempo te ontdooien. sneller ontdooien is belangrijker dan effcient ontdooien.t.oswald schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:32:
[...]
Als je drie minuten eerder kijkt klopt het bij mij wel, steeds -6. Op het moment van starten van de defrost is het dan al weer 1 graad lager, -7 bij Tb 2 bij mij. Maar verder heb je er niet veel aan, het gebeurt gewoon.
[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 02-12-2021 22:52 ]
Ik begreep dat jij zijn vervolgvraag had beantwoord. Ik beantwoordde de initiële vraag "Heeft iemand de exacte voorwaarden voor een defrost gevonden ?". Kennelijk verschilden we van mening over wat de vraag exact was. Nu staan de antwoorden op beide vragen hierboven.t.oswald schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:15:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 03-12-2021 00:39 ]
Beide, bedankt, jullie hebben beantwoord precies wat ik zocht !FransvWoerkom schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:51:
[...]
Ik begreep dat jij zijn vervolgvraag had beantwoord. Ik beantwoordde de initiële vraag "Heeft iemand de exacte voorwaarden voor een defrost gevonden ?". Kennelijk verschilden we van mening over wat de vraag exact was. Nu staan de antwoorden op beide vragen hierboven.
Mijn "fout" was dat ik op defrost zocht.. en dan vind je het niet in de service manual...
Die 27 (dat was ook wat ik mij herinderde) graden zorgt er dus voor dan mijn backup heater elke keer wordt in geschakelt terwijl ik voldoende warmte buffer in mijn vloer heb...

Toch eens kijken of ik de panasonic kan "faken" dat ie dit zonder back up heater doet.. 3 graden is net te veel voor de offset.. iemand een suggestie ? (iemand een sensor in de pana hardware matig geoffset ?)
Of kunnen we iets met heisamon overrullen ?
Of de back up heater helemaal uit te zetten voelt ook weer iets te gek...
[ Voor 3% gewijzigd door HFman op 03-12-2021 09:49 ]
Als je nog ruimte hebt kun je de sensoren ijken maar dan beide twee of drie graden hoger zetten. Dan ook wel je war met hetzelfde verhogen, en continu scheef blijven denken....HFman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:37:
[...]
Beide, bedankt, jullie hebben beantwoord precies wat ik zocht !
Mijn "fout" was dat ik op defrost zocht.. en dan vind je het niet in de service manual...
Die 27 (dat was ook wat ik mij herinderde) graden zorgt er dus voor dan mijn backup heater elke keer wordt in geschakelt terwijl ik voldoende warmte buffer in mijn vloer heb...De retour, zelfs bij 0 graden buiten is "maar 24 graden" dus door dat alles LTV is gemaakt wordt mijn systeem minder effecient..
![]()
Toch eens kijken of ik de panasonic kan "faken" dat ie dit zonder back up heater doet.. 3 graden is net te veel voor de offset.. iemand een suggestie ? (iemand een sensor in de pana hardware matig geoffset ?)
Misschien kom je dan in het bereik dat hij element niet gebruikt
1 PVoutput . Dongen NB
Daarkom ik net niet mee uit vermoed ik. Maar zal zo nog eens kijken.reneeke1970 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:50:
[...]
Als je nog ruimte hebt kun je de sensoren ijken maar dan beide twee of drie graden hoger zetten. Dan ook wel je war met hetzelfde verhogen, en continu scheef blijven denken....
Misschien kom je dan in het bereik dat hij element niet gebruikt
Net alles net je gekalibreed

Hoe erg is het nu? Met de backupheater kost een defrost 0,5 kWh via het backup element. Dat is warmte met CoP1. Vanuit vvw water zou het in deze koud met COP3 gaan. Dus de meerkosten van een defrost met backup element is grofweg 0,33 kWh.HFman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:37:
[...]
Beide, bedankt, jullie hebben beantwoord precies wat ik zocht !
Die 27 (dat was ook wat ik mij herinderde) graden zorgt er dus voor dan mijn backup heater elke keer wordt in geschakelt terwijl ik voldoende warmte buffer in mijn vloer heb...De retour, zelfs bij 0 graden buiten is "maar 24 graden" dus door dat alles LTV is gemaakt wordt mijn systeem minder effecient..
![]()
Of de back up heater helemaal uit te zetten voelt ook weer iets te gek...
Ik heb sinds 18 januari 73kWh aan backup element gebruikt, dat is dus 50kWh teveel vergeleken met defrost met vvw water. Daar ga ik me niet druk om maken...
Het sneller verlopen van een defrost nu is ook wat waard.
Edit: Ik vraag me ook af hoe lang een defrost wel niet zou duren als die enkel met VVW water van een graad of 24 moet werken? Dan staat de verwarming flink langer uit met nadelen van dien.
[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 03-12-2021 10:04 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Met die warmte is ijs ontdooit en niet je huis verwarmt.vandermark schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:58:
[...]
Hoe erg is het nu? Met de backupheater kost een defrost 0,5 kWh via het backup element. Dat is warmte met CoP1. Vanuit vvw water zou het in deze koud met COP3 gaan. Dus de meerkosten van een defrost met backup element is grofweg 0,33 kWh.
Ik heb sinds 18 januari 73kWh aan backup element gebruikt, dat is dus 50kWh teveel vergeleken met defrost met vvw water. Daar ga ik me niet druk om maken...
Edit: Ik vraag me ook af hoe lang een defrost wel niet zou duren als die enkel met VVW water van een graad of 24 moet werken? Dan staat de verwarming flink langer uit met nadelen van dien.
Maar dan nog is 73 kWh niet veel. Maar er zijn er ook die 250 kWh verbruiken.
Waarschijnlijk is hij bij jou maar kort aan omdat hij snel 27 graden is....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik snap dat die warmte niet het huis ingaat, maar voor de vergelijking maakt het niet veel uit toch? Een defrost met backupelement kost grofweg 3x zoveel energie.reneeke1970 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:06:
[...]
Met die warmte is ijs ontdooit en niet je huis verwarmt.
Maar dan nog is 73 kWh niet veel. Maar er zijn er ook die 250 kWh verbruiken.
Waarschijnlijk is hij bij jou maar kort aan omdat hij snel 27 graden is....
Maar als de defrost een stuk langer duurt heeft dat ook weer nadelen.
Ik heb ook weinig defrosts omdat ik tussen 23.00 en 9.00 de Pana uitzet (tenzij het echt flink gaat vriezen denk ik).
Juiste vraag en opmerking, echter denk dat het met je hele systeem heeft te maken. Vandaag (maw van 0:00 tot 10:08) ziet mijn verbruik er als volgt uit :vandermark schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:58:
[...]
Hoe erg is het nu? Met de backupheater kost een defrost 0,5 kWh via het backup element. Dat is warmte met CoP1. Vanuit vvw water zou het in deze koud met COP3 gaan. Dus de meerkosten van een defrost met backup element is grofweg 0,33 kWh.
6.37 Kwh in de WP
3.07 Kwh in de Heater
Mijn COP, de heater niet mee gerekend is momenteel (volgens de Kamstrup) gemiddeld over de nacht 4.0
Door dat alles echt LTV is gaat de Pana bij elke defrost de back up heater in schakelen, gevolg, verbruik knalt omhoog.
De (extra) warmte voor de defrost is 3.07 Kwh, wanneer ik die uit de vloer zou halen zou dit 0.75 Kwh zijn.
De tijd, is een terrecht punt, alleen, de back up heater is "maar" 3 Kwh, met de flow die de pana maakt (26 l/min in mijn geval tijdens defrost) zal dit veel meer zijn dan 3 Kwh. Misschien dat de tijd van 10 minuten naar 15 minuten gaat..
Heb je overwogen de Pana niet in de nacht te draaien? Ik denk dat dat bij mij de reden is dat ik veel minder defrosts heb? Je huis moet uiteraard wel goed geïsoleerd zijn. Voordeel is ook dat de Pana gemiddeld met hoger rendement draait (omdat het overdags warmer is).HFman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:21:
[...]
Juiste vraag en opmerking, echter denk dat het met je hele systeem heeft te maken. Vandaag (maw van 0:00 tot 10:08) ziet mijn verbruik er als volgt uit :
6.37 Kwh in de WP
3.07 Kwh in de Heater
Mijn COP, de heater niet mee gerekend is momenteel (volgens de Kamstrup) gemiddeld over de nacht 4.0
Door dat alles echt LTV is gaat de Pana bij elke defrost de back up heater in schakelen, gevolg, verbruik knalt omhoog.
De (extra) warmte voor de defrost is 3.07 Kwh, wanneer ik die uit de vloer zou halen zou dit 0.75 Kwh zijn.
De tijd, is een terrecht punt, alleen, de back up heater is "maar" 3 Kwh, met de flow die de pana maakt (26 l/min in mijn geval tijdens defrost) zal dit veel meer zijn dan 3 Kwh. Misschien dat de tijd van 10 minuten naar 15 minuten gaat..
Heb ik, alleen tot nu toe zie ik dat het rendement niet hoger is.vandermark schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:25:
[...]
Heb je overwogen de Pana niet in de nacht te draaien? Ik denk dat dat bij mij de reden is dat ik veel minder defrosts heb? Je huis moet uiteraard wel goed geïsoleerd zijn. Voordeel is ook dat de Pana gemiddeld met hoger rendement draait (omdat het overdags warmer is).
Ging er altijd van uit dat de Pana op ~ 5Kw een hoger rendement levert.
Echter, tot nu toe zie ik dat hij rond de 2000...27000 geleverd vermogen een hoger rendement lijkt te hebben.
as we speak :
Buiten Temp : 3C
Geleverd vermogen 2600 W
COP : 5
Wanneer ik hem op schroef naar 5000 W, zie ik de COP zaken naar ~ 4 (gemeten over 2 uur)
Mijn stroom is daarnaast snachts ook nog eens 12% goedkoper..
Is het iemand al eens gelukt om hier een model van de maken (buiten temp, Aanvoer, Dt, vermogen -> COP)
[ Voor 5% gewijzigd door HFman op 03-12-2021 10:37 ]
Ik heb de WP ook in de nacht uit (begint dan wel al ca 5:00 weer met rustig opwarmen) en vanmorgen waren er 2 defrosts. Dat dan zelfs nog met Quiet mode 3.
En ik woon in een eind jaren-70 huis dus echt niet super geïsoleerd.
Gisteren waren er in de ochtend 2 defrosts en in de avond nog eentje, die in de ochtend trokken 0.4kWh op de heater en die in de avond maar 0.2kWh op de heater.
Net even met Quiet mode OFF gedraaid en dan draait de fan ca 460rpm tegenover ca 420rpm bij QM3.
Gisteren waren er in de ochtend 2 defrosts en in de avond nog eentje, die in de ochtend trokken 0.4kWh op de heater en die in de avond maar 0.2kWh op de heater.
Net even met Quiet mode OFF gedraaid en dan draait de fan ca 460rpm tegenover ca 420rpm bij QM3.
[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 03-12-2021 10:54 ]
Als je in servicecloud kijkt kan het zijn dat hij bij 8,75 schakelt.flippy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:00:
[...]
@Ep Woody Even van topic gewisseld, misschien hoort het meer hier.sjimmie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:53:
Ik heb de WP ook in de nacht uit (begint dan wel al ca 5:00 weer met rustig opwarmen) en vanmorgen waren er 2 defrosts. Dat dan zelfs nog met Quiet mode 3.
Vanochtend gestart op Quiet mode 1 toch weer 3 starts terwijl dit bij normale start nooit het geval was, gisteren met Qm 3. 5 starts.
Het verschil met Q1 en gewoon is Fan1 480 naar 530. De compressor start wel mooi laag met 30 hz, maar 3 starts is ook niks.
Aanvulling, ik zie net dat het geen starts zijn door deQ1, hij is om 8.30 en 9.00 al een keer gestart. Waarom geen idee want hij is door de kamerthermostaat uitgeschakeld, externe uitschakeling, hij start pas om 10.00 uur.
[ Voor 6% gewijzigd door KaDoos op 04-12-2021 11:07 ]
Vandaag de brief gekregen in verband met de subsidie, en raadt eens: ze kunnen het niet binnen de normale termijn van 8 weken afhandelen, en verlengen dat gewoon nog een keer met maximaal 8 weken.
Zucht.........
Zucht.........
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
dat lukt niet met variabele compressors en Dt waardes. het omslagpunt waar je COP lager word is constant ergens anders. als je vaste compressor toerentallen hebt (dus een vaste massaflow in het koelmiddelsysteem) en een TXV is het relatief simpel. maar met een variabel toerental, EXV en wisselende fantoeren en pompsnelheden is het gewoon een kwestie van vertrouwen op de formules die het japanse kaboutertje constant uitrekent. al maakt die een balans tussen zo snel mogelijk leveren wat men vraagt en dat zo effcient mogelijk doen. en dat moet ie voor iedereen in in zoveel mogelijk verschillende opstellingen.HFman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:34:
[...]
Is het iemand al eens gelukt om hier een model van de maken (buiten temp, Aanvoer, Dt, vermogen -> COP)
als men de waardes van het koelsysteem zou bekijken ipv naar de watertemperaturen (dus koelmiddeldrukken en temperaturen) en compressortoerental kan men met simpele formules exact zien wat de EER/COP is en daarop sturen voor maximale effcientie. maar dat betekent dat je dus weer een omslag moet maken tussen wat die waardes zijn en wat je naar de unit moet sturen om een specifieke waarde aan te passen. immers heb je geen directe controle over de EXV en compressor.
het zou een leuk projectje zijn voor iemand met ECHT teveel vrije tijd en een donor unit om mee te klooien. maar uiteindelijk komt het er op neer dat je dan de hele printplaat uit de unit haalt en vervangt voor die van jezelf.
De vraag is Cop 1...vandermark schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:58:
[...]
Je warmte stop je toch in je systeem
Als je hem niet erbij laat komen gaat je cop aan de andere kant harder naar beneden.
Dus ik snap eigenlijk cop 1, maar volgens mij moet jet het positiever tellen toch?
Systemen vergelijk met zelfde settings enz enz zou mij nog wel leuk lijken.
Ook de mensen die bh af hebben gekoppeld
Als ik zie hoe effectief de pana afgelopen winter de BH erbij gooide..
Was bij mij de reden dat mijn systeem het heeft gehaald.
paar tellen wel en dan weer niet en weer erin en iets langer en dan weer uit.
Mooie software van die japs..

dat was bij ons een jaar geleden al zo. wat in het vat zit verzuurt niet toch? tenminste, ik hoop niet dat je het geld morgen nodig hebt...martijn v o schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:05:
Vandaag de brief gekregen in verband met de subsidie, en raadt eens: ze kunnen het niet binnen de normale termijn van 8 weken afhandelen, en verlengen dat gewoon nog een keer met maximaal 8 weken.
Zucht.........
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:46:
[...]
De vraag is Cop 1...
Als je hem niet erbij laat komen gaat je cop aan de andere kant harder naar beneden.
Dus ik snap eigenlijk cop 1, maar volgens mij moet jet het positiever tellen toch?
Nee, alles in de defrost is verlies...Dylantje2 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:46:
[...]
De vraag is Cop 1...
Je bent X energie nodig voor de defrost. Die kun je met het element maken maar ook met de warmte uit je huis.
De "rest" warmte die eigenlijk te veel is gegeneerd tijdens een defrost (e.g. de temperatuur piek vlak na een defrost) is eigenlijk nog meer energie die met een COP van 1 is gemaakt.
In mijn geval 1 week terug was :
6,4 Kwh in de compressor ( 25.5 Kwh warmte) = COP 4
3,07 Kwh in de back up heater = voor namelijk verlies.. of een deel COP 1
Door de defrost, back up heater kwam ik die nacht gemiddeld op een COP van 2.7
Wanneer deze warmte uit mijn huis werdt gehaald, zou ik op een gemiddeld COP van 3,6 uit komen.
E.g. zou op 1 nacht 2,3 Kwh schelen, dat vindt ik best wel fors op de op een totaal van 9,5 Kwh.
Merken doen we het niet, de vloer heeft buffer werking zat.
maar niet in een temperatuur die hoog genoeg is.HFman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:19:
de vloer heeft buffer werking zat.
Heb nog al wat opmerking aan / op de hardware.flippy schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:21:
[...]
dat lukt niet met variabele compressors en Dt waardes. het omslagpunt waar je COP lager word is constant ergens anders. als je vaste compressor toerentallen hebt (dus een vaste massaflow in het koelmiddelsysteem) en een TXV is het relatief simpel. maar met een variabel toerental, EXV en wisselende fantoeren en pompsnelheden is het gewoon een kwestie van vertrouwen op de formules die het japanse kaboutertje constant uitrekent. al maakt die een balans tussen zo snel mogelijk leveren wat men vraagt en dat zo effcient mogelijk doen. en dat moet ie voor iedereen in in zoveel mogelijk verschillende opstellingen.
als men de waardes van het koelsysteem zou bekijken ipv naar de watertemperaturen (dus koelmiddeldrukken en temperaturen) en compressortoerental kan men met simpele formules exact zien wat de EER/COP is en daarop sturen voor maximale effcientie. maar dat betekent dat je dus weer een omslag moet maken tussen wat die waardes zijn en wat je naar de unit moet sturen om een specifieke waarde aan te passen. immers heb je geen directe controle over de EXV en compressor.
het zou een leuk projectje zijn voor iemand met ECHT teveel vrije tijd en een donor unit om mee te klooien. maar uiteindelijk komt het er op neer dat je dan de hele printplaat uit de unit haalt en vervangt voor die van jezelf.

Dacht eerst meer aan de praktisch aan pak, meerdere hebben een opzet met heisamon en een kamstrup.
We zouden eerst een soort database aanpak kunnen doen. Vermoed dat we dan al een heel eind komen.
Moduleren zou mooier zijn. Vermoed eigenlijk dat we met de rand voorwaarden die in het systeem zitten een heel eind kunnen komen.. maar al weer tijd
zou het .. nog niet kunnen testen .. zal misschien meer tijd kosten.. maar met 25 graden retour ipv van de 30 die de heat er van maakt..flippy schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:26:
[...]
maar niet in een temperatuur die hoog genoeg is.
als het teveel tijd kost ben je alleen maar bezig buiten te verwarmen en het water wat eraf stroomt MOET heet genoeg zijn om niet te bevriezen in de bak en rap genoeg om zeker ervan te zijn dat hij ook volledig is ontdooit en je niet met half bevroren plekken blijvt zitten en je een half uur aan het ontdooien bent en niks aan het produceren bent.HFman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:28:
[...]
zou het .. nog niet kunnen testen .. zal misschien meer tijd kosten.. maar met 25 graden retour ipv van de 30 die de heat er van maakt..
het is niet een kwestie van efficientie, het is ook practische noodzaak.
Helemaal eens.flippy schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:32:
[...]
als het teveel tijd kost ben je alleen maar bezig buiten te verwarmen en het water wat eraf stroomt MOET heet genoeg zijn om niet te bevriezen in de bak en rap genoeg om zeker ervan te zijn dat hij ook volledig is ontdooit en je niet met half bevroren plekken blijvt zitten en je een half uur aan het ontdooien bent en niks aan het produceren bent.
het is niet een kwestie van efficientie, het is ook practische noodzaak.
Pana heeft bepaald dat dat met 27 graden start temperatuur goed gaat.
Wanneer je dat uit een paar LTV radiators haalt dan zal dat snel zakken.. mijn "vloer" zakt niet zo snel.
Vermoed dat Pana uit voorzorg dit erg voorzicht heeft gekozen (terecht).
Met een beetje mazzel zullen we het morgen of maandag nacht weten
dat is de reden dat ik de BH nog uit heb en deze pas aanzet als we bijv richting de -5 gaan...Wanneer deze warmte uit mijn huis werdt gehaald, zou ik op een gemiddeld COP van 3,6 uit komen.
E.g. zou op 1 nacht 2,3 Kwh schelen, dat vindt ik best wel fors op de op een totaal van 9,5 Kwh.
Merken doen we het niet, de vloer heeft buffer werking zat.
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
Nog eens zitten kijken, die heater zit ná de warmtewisselaar. Hij gebruikt dus niet actief de warmte van de heater tijdens de defrost, tenminste als die de flow van de pomp niet omdraait (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt met een impeller pompje). De toegevoegde warmte door de heater verdwijnt zo de vloer in.flippy schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:26:
[...]
maar niet in een temperatuur die hoog genoeg is.
Waarom dan wel de heater aan bij Ta<27°C? Het zou kunnen dat de heater gebruikt wordt om de Taanvoer niet te ver te laten dalen. Maar met 28l/min scheelt dat maar 1,57°C, de toegevoegde waarde daarvan?
Enige reden die ik me nu kan bedenken is het missen van de minimale 2,5kW warmte die de warmtepomp kan leveren, dus dat hij dat gaat proberen te compenseren dmv de heater.
Wellicht dat men ervan uit gaat dat er ook een systeem achter kan zitten met een klein warmtebuffer en hij daarom de heater maar bijzet?
Eventueel kan je helemaal de heater uitzetten, maar of dat nu verstandig is? Ze hebben er bij Panasonic vast over nagedacht.
/f/image/SMlukei1yEXc8AQLPw8DNfIh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Yvma3ZOmc8JpFvwG4GfcpyHs.png?f=fotoalbum_large)
kijk eens hoe laag de uitgaande temperatuur is richting het einde van de defrost MET gebruik van het element. zonder het element was je diep in het bereik gekomen waar je condens krijgt op de leidingen. als hij het element niet aan had gezet was de watertemperatuur veel verder gedaald. niet vergeten dat je rustig wel een berg restwarmte in je vloer kan hebben maar dat komt er gewoon niet snel genoeg uit met zulke hoge flow rates wat er weer toe leid dat je defrost langer duurt want je OD temperatuur stijgt dan te langzaam omdat er steenkoud water door de wisselaar stroomt. dus dat het element erna zit is goed en zo hoort het ook zodat het in normaal bedrijf kouder water van de wisselaar kan naverwarmen wat weer effcienter is.
niet vergeten dat met 30l/m je meerdere malen volledig circuleert tijdens een defrost.
panasonic wil ook wel voorkomen dat je condens op de leidingen krijgt, iets met rechtzaken als het parket zo krom staat dat het bij iedereen om de oren vliegt....
daarom is die cool mode ook diep verstopt....
die Japanners zijn nog niet zo dom.
niet vergeten dat met 30l/m je meerdere malen volledig circuleert tijdens een defrost.
panasonic wil ook wel voorkomen dat je condens op de leidingen krijgt, iets met rechtzaken als het parket zo krom staat dat het bij iedereen om de oren vliegt....
daarom is die cool mode ook diep verstopt....
die Japanners zijn nog niet zo dom.
[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 06-12-2021 17:26 . Reden: Iets vriendelijker gemaakt tegenover de Japanners ]
Nog eens gekeken hoeveel liter water eigenlijk een 80m lus van 16mm buis bevalt, maar dat is best weinig. Had niet eens verwacht dat het water wat de warmtepomp verlaat terug komt zo snel, maar met 28l/min gaat dat best snel.
Ze schrijven ook in de manual dat de heater gebruikt wordt om de platenwisselaar te beschermen, waarschijnlijk dus tegen te lage watertemperaturen.
Ze schrijven ook in de manual dat de heater gebruikt wordt om de platenwisselaar te beschermen, waarschijnlijk dus tegen te lage watertemperaturen.
Hoor je mij zeker niet zeggen
~9 liter, dus 3~4x per minuut of een keer of 30 tijdens een defrost.lampy25 schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:01:
Nog eens gekeken hoeveel liter water eigenlijk een 80m lus van 16mm buis bevalt, maar dat is best weinig. Had niet eens verwacht dat het water wat de warmtepomp verlaat terug komt zo snel, maar met 28l/min gaat dat best snel.
alles wat ie kan doen om zoveel mogelijk energie in de OD te krijgen in zo kort mogelijke tijd en zonder dat je ijsvorming krijgt op je vloerverdeler.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 05-12-2021 00:10 ]
Haha, gelukkig is die van kunstof (dubbelwandig)flippy schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:08:
[...]
alles wat ie kan doen om zoveel mogelijk energie in de OD te krijgen in zo kort mogelijke tijd en zonder dat je ijsvorming krijgt op je vloerverdeler.
Dit wordt de 2de winter zonder backup heater. Niks geen probleem tijdens een df.
Df duur altijd ong 10 min. Met of zonder heater. Is meer afhankelijk hoeveel wind er staat.
Zelfs niet vorig jaar bij -15 oost nl.
Ik denk eerder dat het uit veiligheid er zit.
Stel tijdens een sww run vat is nog koud gelijk een df kort system weinig buffer. Dan is er een kans op problemen.
Hier 110 m2 vv 8cm dekvloer de retour zakt van 24 naar 23-22 graden als de df al is afgelopen.
Df duur altijd ong 10 min. Met of zonder heater. Is meer afhankelijk hoeveel wind er staat.
Stel tijdens een sww run vat is nog koud gelijk een df kort system weinig buffer. Dan is er een kans op problemen.
Hier 110 m2 vv 8cm dekvloer de retour zakt van 24 naar 23-22 graden als de df al is afgelopen.
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Het gaat niet om de Ta<27 maar de Tr.lampy25 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:34:
[...]
Waarom dan wel de heater aan bij Ta<27°C?
En ik denk inderdaad om te compenseren dat de minimale afgifte gelijk blijft, anders koelt de buffer te ver af.
Ik meen ergens gelezen te hebben [ grote topic] dat als je de bh niet mee inschakelt, dat er ergens een element krom kan trekken ivm "te" koud water.redbullwaning schreef op zondag 5 december 2021 @ 01:05:
Dit wordt de 2de winter zonder backup heater. Niks geen probleem tijdens een df.
Dus een verbruik van de bh [ weet het echt niet ] maar stel van 100Kwh per jaar zou €25 zijn.....
Dus voor dat geld heb ik toen maar besloten dat mijn bh mee loopt.
Aangezien kosten aan de reparatie
Daarnaast kun je in je stooklijn mss ook wel wat winnen als je tr27 ergens kunt omzeilen.
Wij gaan ook voor een panasonic wp, die we volgend jaar augustus nodig zijn voor onze nb woning, we hebben een 12 KW versie nodig, zag dat er en nieuw R32 model uit is, wat zijn de voordel t.v. R410 model
https://www.panasonicproc...0Monobloc%20logo%20NL.pdf
hoe ben je tot te conclusie gekomen dat je 12kW nodig hebt?brutus26 schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:14:
Wij gaan ook voor een panasonic wp, die we volgend jaar augustus nodig zijn voor onze nb woning, we hebben een 12 KW versie nodig, zag dat er en nieuw R32 model uit is, wat zijn de voordel t.v. R410 model
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 05-12-2021 14:17 ]
Via transmissieberekening, en vabi, is een grote woning 170 m2, die klopt wel
flippy schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:16:
[...]
hoe ben je tot te conclusie gekomen dat je 12kW nodig hebt?
Is wel een kanon hoor een 12kw...flippy schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:16:
[...]
hoe ben je tot te conclusie gekomen dat je 12kW nodig hebt?
bij welke temperatuur is dat berekent dan en welke duur?brutus26 schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:37:
[...]
ik neem aan dat het nieuwbouw is of renovatie. tenzij je isolatie echt ruk is of het absolute minium van het bouwbesluit icm met 50m2 aan glazen puien zie ik niet in hoe je 12kW in dat huis krijgt zonder geforceerde lucht, en dan negeren we nog evne de noodzaak ervan.
dat zou ook betekenen dat je iets van 70~80W/m2 op je vloerverwamring hebt anders krijg je die 12kW niet weg als je geen jagas of casettes gebruikt. je moet dan iets van 35~40 graden je vloer in duwen. dat gaat simpelweg niet werken.
ik betwijfel of die berekning echt zuiver is. mijn huis is 1/3e kleiner en is nog steeds niet af qua renovatie (jaren 80 isolatie) en ik red het makkelijk met een 5kW. dus op zijn best zou je 7~9kW nodig mogen hebben in een modern huis zelfs als je een hele vette warmwater vraag hebt of een zwembad warm wilt houden erbij.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 05-12-2021 14:57 ]
Ik heb vandaag mijn externe verwarmingselement gebruikt om m'n SWW-water op te warmen (die heb ik een paar maanden geleden in de boiler geïnstalleerd, alleen nooit softwarematig 'omgezet' in de Pana-instellingen). Nu kreeg ik al vrij vlug de foutmelding 'H91'. In de Service Manual staat daarbij 'Abnormal Tank Heater OLP'. Iemand enig idee wat dit inhoudt? Met de Service Manual kom ik niet veel verder, anders dan dat ik de externe heater weer moet ontkoppelen.
bijzondere nieuwbouwwoning dan, vaak zit je toch echt aan max. 50 W/m2 bij nieuwbouw en kan nog lager (zeker als.je toch niet alles verwarmd). gezien het feit dat ik een gatenkaas uit '68 van 140m2 verwarm met een 9kW lijkt me dat schromelijk overdreven.brutus26 schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:37:
[...]
[
Verwarm de bg en de badkamer verdieping met vloerverwarming en koeling de rest niet, hebben op de slaapkamer nooit de verwarming aangehad
quote]Fr33z schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:53:
[...]
bijzondere nieuwbouwwoning dan, vaak zit je toch echt aan max. 50 W/m2 bij nieuwbouw en kan nog lager (zeker als.je toch niet alles verwarmd). gezien het feit dat ik een gatenkaas uit '68 van 140m2 verwarm met een 9kW lijkt me dat schromelijk overdreven.
[/quote]
:strip_exif()/f/image/GsknxeKuDOnStQk4DKgI4hJ5.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwarm de bg en de badkamer verdieping met vloerverwarming en koeling de rest niet, hebben op de slaapkamer nooit de verwarming aangehad
[...]
bijzondere nieuwbouwwoning dan, vaak zit je toch echt aan max. 50 W/m2 bij nieuwbouw en kan nog lager (zeker als.je toch niet alles verwarmd). gezien het feit dat ik een gatenkaas uit '68 van 140m2 verwarm met een 9kW lijkt me dat schromelijk overdreven.
[/quote]
:strip_exif()/f/image/GsknxeKuDOnStQk4DKgI4hJ5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/taya7LgiPdJtLCsdWbjrWHpC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door brutus26 op 05-12-2021 22:29 ]
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe dit geinterpreteerd moet worden;
In de informatiemap van ons huis met bouwjaar 2002 zit ook een installatietekening van de CV installatie met daarop de transmissie en radiator vermogens per ruimte.
Als ik de radiator vermogens (of transmissies) bij elkaar optel kom ik op 14.5kW voor een woning van ca. 140m2. Dat lijkt mij nogal veel

Na wat puzzelen denk ik dat de radiatorvermogens waarschijnlijk op temperaturen van 95/85/20 berekend zijn.
We draaien nu braaf met de CV op 40 graden, en ik schat dat er dan nog ca 3.5 a 4kW vermogen over is uit de radiatoren.
Ik ben dus erg benieuwd naar hoe je tegen dergelijke vermogens uit een installatietekening of warmteverliesberekening moet kijken in vergelijking met de Koevlaas formule, de tabel op Warmtepompweetjes en de calculator op Ubakus.de. Deze 3 geven voor mijn situatie namelijk wel resultaten die bij elkaar in de buurt liggen en wel hout lijken te snijden met de ervaringen van andere gebruikers hier. Daarmee zouden we met een 7kW systeem uit de voeten moeten kunnen...
Gaan die berekeningen er vanuit dat het 24/7 -10 graden zou kunnen zijn en je het dan nog steeds lekker 22 graden wenst te stoken?
Weet je zeker dat dat klopt.. hier ongeveer het zelfde vloeroppervlak (210m2, maar inhoud is 600m3) plafon op 4,5..6m hoog ? Met 1293m3 zit je inderdaad op 12kw. Maar gezien het vloeroppervlak zou het 9 kw makkelijk kunnen. Hier redt ik het met 5kw prima.brutus26 schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:07:
[
[...]
Weet je zeker dat dat klopt.. hier ongeveer het zelfde vloeroppervlak (210m2, maar inhoud is 600m3) plafon op 4,5..6m hoog ? Met 1293m3 zit je inderdaad op 12kw. Maar gezien het vloeroppervlak zou het 9 kw makkelijk kunnen. Hier redt ik het met 5kw prima.
[/quote]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door HFman op 05-12-2021 23:02 ]
Heeft iemand van jullie ervaring met de Bivalente aansluiting van de Panasonic H ?
Ik heb deze nu als alternatief ingesteld, zodra het 3 graden is geeft deze een signaal aan de CV ketel om over te nemen. Ik dacht dan als hij dan naar 4 graden zou gaan dat signaal wel weer zou intrekken en terug zou starten. Maar dat is niet het geval... Pas na een hele tijd of bepaalde temperatuur (weet nog niet welke van de 2) springt de warmtepomp pas terug aan.
Maar vanaf wanneer springt deze dan normaal terug aan, of is dat ergens in de stellen ?
Ik heb deze nu als alternatief ingesteld, zodra het 3 graden is geeft deze een signaal aan de CV ketel om over te nemen. Ik dacht dan als hij dan naar 4 graden zou gaan dat signaal wel weer zou intrekken en terug zou starten. Maar dat is niet het geval... Pas na een hele tijd of bepaalde temperatuur (weet nog niet welke van de 2) springt de warmtepomp pas terug aan.
Maar vanaf wanneer springt deze dan normaal terug aan, of is dat ergens in de stellen ?
Klopt. Om het bevriezen van de warmtewisselaar te voorkomen. Er komen zeer koude gassen over de warmtewisselaar tijdens een defrost en die moet je wel compenseren met voldoende warmte. De grens van 27 graden is misschien wat hoog maar dat is vast en zeker de zekerheid die panasonic heeft ingebouwd. Immers gaat het er om om de gehele warmtewisselaar warmte houden, dus ook het hoekje waar de koude gassen net het element binnenstromen. Met een te klein temperatuur verschil red je dat wellicht niet.Dylantje2 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:18:
[...]
Ik meen ergens gelezen te hebben [ grote topic] dat als je de bh niet mee inschakelt, dat er ergens een element krom kan trekken ivm "te" koud water.
Bij een extern verwarmingselement hoort een "droogkookbeveiliging". In Europa zit die er meestal in en schakelt het element af als het water te heet wordt. Maar voor het zeldzame geval dat je die beveiliging extra op je tank monteert, is er een aansluiting op de warmtepomp. Die aansluiting moet je met een draadje overbruggen. Hij zit rechts boven op de print, de twee bovenste schroefjes van CN6.dirkdeman schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:30:
Ik heb vandaag mijn externe verwarmingselement gebruikt om m'n SWW-water op te warmen (die heb ik een paar maanden geleden in de boiler geïnstalleerd, alleen nooit softwarematig 'omgezet' in de Pana-instellingen). Nu kreeg ik al vrij vlug de foutmelding 'H91'. In de Service Manual staat daarbij 'Abnormal Tank Heater OLP'. Iemand enig idee wat dit inhoudt? Met de Service Manual kom ik niet veel verder, anders dan dat ik de externe heater weer moet ontkoppelen.
mss beter de koevlaas formule?HFman schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:02:
[...]
Weet je zeker dat dat klopt.. hier ongeveer het zelfde vloeroppervlak (210m2, maar inhoud is 600m3) plafon op 4,5..6m hoog ? Met 1293m3 zit je inderdaad op 12kw. Maar gezien het vloeroppervlak zou het 9 kw makkelijk kunnen. Hier redt ik het met 5kw prima.
Wat is het gasverbruik waar we het over hebben
Nieuw bouwhuis, dus geen gas verbruik bekend..Dylantje2 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:40:
[...]
mss beter de koevlaas formule?
Wat is het gasverbruik waar we het over hebben
[quote]HFman schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:10:
[...]
Nieuw bouwhuis, dus geen gas verbruik bekend..
Nieuwbouw en dan 12kw
Ik zou toch eens goed alles checken
[...]
Nieuw bouwhuis, dus geen gas verbruik bekend..
Nieuwbouw en dan 12kw
Ik zou toch eens goed alles checken
Vrijstaande woning van 1293m3 welke voldoet aan bouwbesluit 2012, ik geloof het wel hoor een 12kW'er.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Heb een vrijstaand huis van 500M3 en verwarm die met een 5kW Panasonic. Ook bij -13 afgelopen winter bleef het goed warm. En praat dan over een huis met bouwjaar 2004.brutus26 schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:14:
12 is dan wel heel veel.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Tja zal de transmissieberekeing nogmaals controleren, het is een nieuw te bouwen woning
Me Albert schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:22:
[...]
Heb een vrijstaand huis van 500M3 en verwarm die met een 5kW Panasonic. Ook bij -13 afgelopen winter bleef het goed warm. En praat dan over een huis met bouwjaar 2004.
12 is dan wel heel veel.
is het oppervlak van de begane grond 227m2? en dan nog een verdieping erop van nog een ongeveer die oppervlakte? In dat geval zit de 1293m3 wel in de richting.brutus26 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:56:
Tja zal de transmissieberekeing nogmaals controleren, het is een nieuw te bouwen woning
[...]
Als het totale vloeroppervlak 227m2 bedraagt dan lijkt de inhoud wel erg ruim (of je hebt plafonds van een meter of 5-6 hoog
dat is ongeveer de inhoud van mijn ouderlijk huis, gebouwd in 2000. enkele jaren geleden een 9kW panasonic op het dak gemikt en de pompen uit de verdelers gesloopt. na 3 jaar draaien en afstellen kwamen we tot de conclusie dat 9kw nog te groot was op "lekker" te draaien....Diedo70 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:03:
[...]
is het oppervlak van de begane grond 227m2? en dan nog een verdieping erop van nog een ongeveer die oppervlakte? In dat geval zit de 1293m3 wel in de richting.
Als het totale vloeroppervlak 227m2 bedraagt dan lijkt de inhoud wel erg ruim (of je hebt plafonds van een meter of 5-6 hoog)
1992, 550 m³, warmhoudende ruimtes 80-100m² . 5Kwflippy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:13:
[...]
dat is ongeveer de inhoud van mijn ouderlijk huis, gebouwd in 2000. enkele jaren geleden een 9kW panasonic op het dak gemikt en de pompen uit de verdelers gesloopt. na 3 jaar draaien en afstellen kwamen we tot de conclusie dat 9kw nog te groot was op "lekker" te draaien....
Maar volgens de meeste te klein, maar dan een 7 uiterlijk en die is echt te groot een 9Kw
Jouw isolatie waardes zouden bijna goed zijn voor een 3-5 kw lijkt mij bijna
Of er is iets mis gegaan tijdens de bouw
7kW zou goed zijn. het is een enorme toko vrij in de wind van weilanden. met flink wat ruimtes/volume die warm moeten blijven. het "probleem" is een idiote hoeveelheid beton. de begane grondvloer is al 48cm dik. 1e verdieping is 37 en de zolder is 31cm dik. dus een massa om op te warmen waar je rustig u tegen mag zeggen. die 9kW staat vannuit een koud huis (1+ week geen verwarming aan) doodleuk 2~3 dagen non stop te stampen om de toko op temperatuur te krijgen.Dylantje2 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:41:
[...]
1992, 550 m³, warmhoudende ruimtes 80-100m² . 5Kw
Maar volgens de meeste te klein, maar dan een 7 uiterlijk en die is echt te groot een 9Kw
Jouw isolatie waardes zouden bijna goed zijn voor een 3-5 kw lijkt mij bijna
Of er is iets mis gegaan tijdens de bouw
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-12-2021 23:11 ]
Dit topic is gesloten.