Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Situaties is om de dag 4 douche beurten.
De minimale temperatuur is in ieder geval 17 graden.
Er zit geen circulatie in het vat. (onder/boven temperatuur Delta is dus groot)
Ik verwarm het vat verder niet met de WP; trek hem dus 'leeg'.
Naverwarming trigger zit op 45ºC > dan gaat de e-bolier aan.
Je zal met WP ondersteuning altijd een hogere basis temperatuur houden (Zeg even 45) en dit hoef je maar naar X temperatuur te brengen.
10 liter /min douchekop kost met inkomend 6 graden water, uitgaand 60 graden: 36.87kW/uur
zeg 600Watt/min. aan energie.
Verder kan je dan uitrekenen wat en hoeveel water je op temperatuur wilt hebben en hoeveel tijd dat zal kosten.
/f/image/QDIgAkIx9amTJxM2X73LjXYm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1t357OsUsNDI220p5pQv2hAL.png?f=fotoalbum_large)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
In theorie wel maar het is zeker in NL niet heel vaak aan de orde dat het zo koud is. Maar je zal die extra 4kw vermogen maar missen bij de lage temperaturenPASware schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:05:
[...]
en zou dus eigenlijk ook langer mee kunnen gaan?
[ Voor 96% gewijzigd door FransvWoerkom op 21-12-2021 13:39 ]
Die kans is wel aanwezig jaPASware schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:05:
[...]
en zou dus eigenlijk ook langer mee kunnen gaan?
1 PVoutput . Dongen NB
Bij mijn J bi block niet en hij gaat bij een defrost ook over de ingestelde max flow heen.Dewim1 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:10:
Is de max in te stellen flow ook van toepassing voor sww?
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Nee, maar die is ook al laag.Dewim1 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:10:
Is de max in te stellen flow ook van toepassing voor sww?
Ja, dat hij bij een defrost de pomp alsnog veel harder laat draaien is erg vervelend want ik heb juist de flow laag staan vanwege ruis in de radiatoren/leidingen.BazemanKM schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:10:
Bij mijn J bi block niet en hij gaat bij een defrost ook over de ingestelde max flow heen.
edit.
Bij normaal werken is hier de flow ca 26, bij SWW is die 11.5 en bij een defrost 36.5.
[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 21-12-2021 14:25 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ontdooien is een beveiliging voor de wp, beveiligings instellingen zitten vast in software, daar heb je geen invloed op.BazemanKM schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:10:
[...]
Bij mijn J bi block niet en hij gaat bij een defrost ook over de ingestelde max flow heen.
Alles wat je zelf in kunt stellen heeft met verwarmen te maken, dat is een ander hoofdstuk.
1 PVoutput . Dongen NB
Helaas is dat inderdaad zo ingebouwd, al hadden de makers ook anders kunnen kiezen natuurlijk.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:42:
[...]
Ontdooien is een beveiliging voor de wp, beveiligings instellingen zitten vast in software, daar heb je geen invloed op.
Alles wat je zelf in kunt stellen heeft met verwarmen te maken, dat is een ander hoofdstuk.
Want nu heb ik netjes stille radiatoren tot er een defrost komt. (vandaag dus 4 keer)
Jij wil toch zonder buffer vat draaien....sjimmie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:52:
[...]
Helaas is dat inderdaad zo ingebouwd, al hadden de makers ook anders kunnen kiezen natuurlijk.
Want nu heb ik netjes stille radiatoren tot er een defrost komt. (vandaag dus 4 keer)
1 PVoutput . Dongen NB
ik denk dat je aanstuurt op een discussie die we niet willen.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:41:
[...]
Jij wil toch zonder buffer vat draaien....
en nee, ik "wil" niet zonder buffer vat draaien. daar zijn simpelweg een aantal andere praktische redenen voor die zwaarder wegen dan de pompsnelheid. ook dat is een keuze.
ja ik heb vannacht ook een paar keer 2 a 3 minuten ruizen gehad door de ltw`s boven in de slaapkamers, mijn dochter kwam mij wekken die dacht dat de boosters op hol waren geslagensjimmie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:52:
[...]
Helaas is dat inderdaad zo ingebouwd, al hadden de makers ook anders kunnen kiezen natuurlijk.

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5
Hoef je niet over te discussiëren, iedere fabrikant schrijft buffer vat voor, jij kiest er voor om zonder te doen want dat gaat ook.sjimmie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:45:
[...]
ik denk dat je aanstuurt op een discussie die we niet willen.
en nee, ik "wil" niet zonder buffer vat draaien. daar zijn simpelweg een aantal andere praktische redenen voor die zwaarder wegen dan de pompsnelheid. ook dat is een keuze.
En het nadeel daarvan is dat de ontdooiing nu door de radiatoren giert, ipv door het buffer vat, zo simpel is het gewoon.
Ieder voordeel heb zijn nadeel....
1 PVoutput . Dongen NB
Dat slaat alvast nergens op. Mitsubishi (die ik zelf heb) schrijft nergens voor dat een buffervat nodig is, en dat klopt ook, want bij mij draait ie perfect zonder.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:27:
[...]
Hoef je niet over te discussiëren, iedere fabrikant schrijft buffer vat voor, jij kiest er voor om zonder te doen want dat gaat ook.
Ook @LangeFries heeft al diverse malen aangeven dat je succesvol (en met meestal hogere cop's) kunt draaien zonder buffervat.
Voor zover ik weet heeft alleen Panasonic nogal wat defrost-gerelateerde eigenaardigheden (zoals erg snel een elektrisch element bijschakelen, en de pomp op maximaal zetten).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zet ik de kraan op 3,5 is de herrie weg, logisch. Maar comfort etc niet minder dankzij de boosters.
Prima te doen. Wil je 100% garantie knal je er een buffer tussen inderdaad.
Ligt heel van aan de rv ook tochreneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:33:
[...]
Ik verzin even wat fictieve getallen maar met +8 levert de compressor al met 60 Hz zijn volle vermogen. Bij -5 word dat al 85 Hz, en bij -15 heeft hij 110 Hz nodig.
De software regelt de frequentie aan de hand van buiten temperatuur sensor.
PS een 9 kW kan makkelijk 4500 watt trekken. Cop 2 is niet vreemd bij -10 en water maken 55 graden
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Mwhaa....reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:27:
[...]
Hoef je niet over te discussiëren, iedere fabrikant schrijft buffer vat voor, jij kiest er voor om zonder te doen want dat gaat ook.
En het nadeel daarvan is dat de ontdooiing nu door de radiatoren giert, ipv door het buffer vat, zo simpel is het gewoon.
Ieder voordeel heb zijn nadeel....
In de manual van pana staat heel duidelijk gewoon zonder buffervat en dat zijn er genoeg die dat doen.
Dus ik ben het niet eens dat alle fabrikanten dat voorschrijven.
En het bewijs dat het goed werkt is overal al wel geleverd,
Over het suizen kan ik meepraten..
Alleen het gaat veel verder dan sommige denken.
De vraag tweak je Tr?
Wat zijn je radiatoren, want jaga zie ik niet als een radiator voor een WP.[ Ondanks dat iedereen roept.. ]
Juist volume geeft rust in je wp systeem. Dus een Jaga zeer zeker niet. [ ik heb ze eruit gegooid. [ terwijl ik het hele huis ermee vol wilde hangen.. ]
Maar wat mijn ervaring is.
Werken met een voetventiel en een kraan, links rechts aangesloten.
Waarbij een radiator eerst alleen kneep met de kraan, ging hij fluiten.
Maar om mijn Tr mooi te tweaken, gebruik ik de kraan en voetventiel. Dus niet alles op 1, maar mooi verdelen over het ventiel en de kraan..
Resultaat, nagenoeg stil...
En ook een Buffervat heeft vele nadelen.. Toch ?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nee de Hz word door software op temperatuur geregeld.
Hij heeft ook geen rv meter.... Dat hij er iets meer of minder vermogen uit kan halen dat klopt wel.
Buffer vat nadelen? Noem er eens eentje dan?
Het nadeel is een tweede pomp installeren.
Maar dat heeft dan weer als voordeel dat je de flow perfect op je afgifte af kunt stellen .
Terwijl intussen de flow voor wp ook altijd perfect is, onafhankelijk van elkaar.
Dat je hogere ta moet voeren is onzin, want ik heb niet meer dan 0.2 graad verschil, en dat komt waarschijnlijk nog door paar meter niet geïsoleerde leiding ertussen.
Je kunt alleen warmte verliezen als je vat niet in je schil staat.
Maar goed, het ging alleen over suizen, verder niks.....
En suizen doet het niet meer als je hydraulische ontkoppeling hebt, zo simpel is het.
1 PVoutput . Dongen NB
Bij alleen vvw is het dus totaal niet nodig.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:15:
[...]
Hij heeft ook geen rv meter.... Dat hij er iets meer of minder vermogen uit kan halen dat klopt wel.
Maar dat heeft dan weer als voordeel dat je de flow perfect op je afgifte af kunt stellen .
Terwijl intussen de flow voor wp ook altijd perfect is, onafhankelijk van elkaar.
Dat je hogere ta moet voeren is onzin, want ik heb niet meer dan 0.2 graad verschil, en dat komt waarschijnlijk nog door paar meter niet geïsoleerde leiding ertussen.
En suizen doet het niet meer als je hydraulische ontkoppeling hebt, zo simpel is het.
Ik lijk in de grafieken te zien dat een hogere flow pas start als de Ta tijdens de defrost onder de 30C komt. Ik draai nu nog met redelijk hoge Ta en 150L buffer, dus pas als de defrost wat langer bezig is en de Tr langzaam zakt (en de WP meer vermogen gebruikt tijdens de defrost) komt hij net onder de 30C en gaat de flow plots omhoog.sjimmie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:52:
[...]
Wellicht dus een idee om de kalibratie van de sensoren in je voordeel te gebruiken of te kijken hoe je de Ta hoog genoeg kan houden. Of een drukafhankelijke bypass die bij hoge flow wat water om de radiatoren heen leidt?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Nee die kan ook niet suizen...KaDoos schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:37:
[...]
Bij alleen vvw is het dus totaal niet nodig.
1 PVoutput . Dongen NB
Buffervat nadelen... [ buiten die ene extra pomp EN zijn verbruik. ]reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:15:
[...]
De ruimte voor het moet je maar ff hebben [ de grote die voorgeschreven wordt :-(]
De extra kosten, van aanschaf en installatie
De warmte verliezen van onnodig warm houden van een groot vat, zijn best aardig. [ In of buiten je schil, mijn garage hoeft geen warmte maar daar zou mijn vat staan ]
En er zullen er best meer te vinden zijn.
Maar ik denk dat je gelijk hebt.
Dit moet geen discussie zijn, maar ieder een eigen keuze..
En zowaar ik zonder en jij met dus hahahah
Nee in garage zou het verloren energie zijn. Net als een wpb in garage.Dylantje2 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:14:
[...]
Buffervat nadelen... [ buiten die ene extra pomp EN zijn verbruik. ]
De ruimte voor het moet je maar ff hebben [ de grote die voorgeschreven wordt :-(]
De extra kosten, van aanschaf en installatie
De warmte verliezen van onnodig warm houden van een groot vat, zijn best aardig. [ In of buiten je schil, mijn garage hoeft geen warmte maar daar zou mijn vat staan ]
En er zullen er best meer te vinden zijn.
Maar ik denk dat je gelijk hebt.
Dit moet geen discussie zijn, maar ieder een eigen keuze..
En zowaar ik zonder en jij met dus hahahah
Mijn secundaire gebruikt op hoogste stand 34 watt en verzet meer kuub dan mijn wp op hoogste stand, en die trekt dan 160 watt. Dus als je afgifte toevallig wat weerstand heeft kan een secundaire pomp juist energie besparen, simpelweg omdat hij veel zuiniger is met gelijke arbeid.
1 PVoutput . Dongen NB
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik hoor getallen van 30 liter per min, dus 1800 liter per uur.flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:33:
een pomp in een wp is doorgaans ontworpen voor meer druk dan de meeste circulatiepompen die meer gemaakt zijn voor volume.
Mijn pompje van 90 euro doet 3200 liter, in theorie dan, praktijk meet ik niet, kan de radiators laten suizen in ieder geval.
Mijn oude CV pomp kon dat niet (wissel stroom 85 watt )
1 PVoutput . Dongen NB
kijk de specs maar na, die pomp doet dat alleen bij vrije uitstroom of in een circel met 2" leidingen. geef die pomp wat weerstand en dan kakt dat verhaal flink in. dat zijn de kleine lettertijes die vaak genegeerd worden in zulke discussies.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:47:
[...]
Ik hoor getallen van 30 liter per min, dus 1800 liter per uur.
Mijn pompje van 90 euro doet 3200 liter, in theorie dan, praktijk meet ik niet, kan de radiators laten suizen in ieder geval.
Mijn oude CV pomp kon dat niet (wissel stroom 85 watt )
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 20:56 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat zal best, maar niet de helft, anders begint niet alles te suizen hier.flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:55:
[...]
kijk de specs maar na, die pomp doet dat alleen bij vrije uitstroom of in een circel met 2" leidingen. geef die pomp wat weerstand en dan kakt dat verhaal flink in. dat zijn de kleine lettertijes die vaak genegeerd worden in zulke discussies.
1 PVoutput . Dongen NB
niemand zal arguemnteren dat die aftermarket pomp zuiniger is. je moet alleen even kijken naar het doel van beide. 1 is gemaakt voor hoog volume met lage weerstand en bemeten te worden door een engineur. de andere is een universele pomp die 99% van de situaties dwaar zon ding neergeplemt word moet kunnen handelen zonder gezeik. of het nu 32mm leidingen zijn naar een 20+ groeps verdeler of een 16mm enkelbuis systeem met een dozijn radiatoren.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:02:
[...]
Dat zal best, maar niet de helft, anders begint niet alles te suizen hier.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 21:08 ]
Geloof niet dat een druk geregelde pomp alleen voor hoog volume is, dus weet niet wat je duidelijk wilt maken....flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:07:
[...]
niemand zal arguemnteren dat die aftermarket pomp zuiniger is. je moet alleen even kijken naar het doel van beide. 1 is gemaakt voor hoog volume met lage weerstand en bemeten te worden door een engineur. de andere is een universele pomp die 99% van de situaties dwaar zon ding neergeplemt word moet kunnen handelen zonder gezeik. of het nu 32mm leidingen zijn naar een 20+ groeps verdeler of een 16mm enkelbuis systeem met een dozijn radiatoren.
Ik weet alleen van andere gebruikers dat de pomp op stand 3 of 4 staat ingesteld om de benodigde 15 liter te krijgen. En dan trekt ie 60/80 watt.
Mijne staat op laagste stand 35 watt plus 12 van de secundaire, dus totaal gezien zuiniger.
En dan heb ik het nog niet over de systemen waarbij de pomp op stand 6 niet voldoende flow kan generen over het totale afgifte systeem. Die moesten een open verdeler plaatsen (zonder inhoud )met secundaire pomp, omdat ze anders over de veertig groepen niet genoeg flow hadden.
Dus zon simpel pompje doet meer dan dat jij denkt.
1 PVoutput . Dongen NB
je misleest mijn stelling.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:28:
[...]
Geloof niet dat een druk geregelde pomp alleen voor hoog volume is, dus weet niet wat je duidelijk wilt maken....
Ik weet alleen van andere gebruikers dat de pomp op stand 3 of 4 staat ingesteld om de benodigde 15 liter te krijgen. En dan trekt ie 60/80 watt.
Mijne staat op laagste stand 35 watt plus 12 van de secundaire, dus totaal gezien zuiniger.
En dan heb ik het nog niet over de systemen waarbij de pomp op stand 6 niet voldoende flow kan generen over het totale afgifte systeem. Die moesten een open verdeler plaatsen (zonder inhoud )met secundaire pomp, omdat ze anders over de veertig groepen niet genoeg flow hadden.
Dus zon simpel pompje doet meer dan dat jij denkt.
ik zeg niet dat de wp pomp beter is. ik zeg dat die geschikt is/moet zijn voor een compleet scala aan situaties. en in de meeste wp's zit er een nadruk op druk en niet volume. het totale max volume wat die pompen kunnen is ook kleiner dan wat jij gebruikt.
en druk-geregeld wil niet zeggen druk-geoptimaliseerd. let op zulke termen.
Druk is instelbaar in ieder geval, dus ideaal met zone na regeling of thermostaat kranen.flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:31:
[...]
je misleest mijn stelling.
ik zeg niet dat de wp pomp beter is. ik zeg dat die geschikt is/moet zijn voor een compleet scala aan situaties. en in de meeste wp's zit er een nadruk op druk en niet volume. het totale max volume wat die pompen kunnen is ook kleiner dan wat jij gebruikt.
en druk-geregeld wil niet zeggen druk-geoptimaliseerd. let op zulke termen.
1 PVoutput . Dongen NB
Speciaal voor jou vijf nadelen van een buffervat:reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:15:
- Omdat je de flow primair en secundair nooit precies gelijk krijgt (want een buffervat gebruik je met naregeling, waar groepen open en dicht lopen, anders heeft het geen zin) zal je altijd een verschil van aanvoertemperatuur krijgen tussen de uitgang van je WP en de uitgang van je buffervat. Dat verschil kan alleen (nagenoeg) nul zijn, als je primaire en secundair flow (nagenoeg) gelijk is. Maar dan kun je dat vat net zo goed weghalen. Omdat bij 99% van alle gebruikers van een buffervat hierdoor de Ta hoger is, kost je dit rendement (cop) en dus geld.
- Je hebt een secundaire pomp nodig. Die verbruikt al snel 65 Watt. Mijn WP draait 99% van zijn verwarmingstijd op een vermogen van rond de 650 Watt (totaal). Als ik een secundaire pomp zou hebben, gaat het elektriciteitsverbruik van mijn WP dus met zo'n 10% omhoog, en daarmee de COP zo'n 10% naar beneden. Vaak wordt echter het verbruik van die pomp niet meegenomen in de berekeningen, maar dat betekent niet dat het er niet is. Je rekent jezelf dan gewoon rijk.
- Het vat maakt de regeling onnodig complexer, omdat je primaire en secundaire flow op elkaar moet afstemmen.
- Het vat zelf kost geld, aan materiaal en installatiekosten.
- Het vat kost ruimte.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2021 09:30 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wegens (andere) problemen met de WP hier is "de fabrikant" (Panasonic dus) hier zelf geweest en we hebben het zelfs gehad over dingen als systeeminhoud enzo. Ik vind dat je wel erg overtuigd bent dat jouw opstelling en jouw keuze voor iedereen altijd maar het beste moet zijn. Dat is niet zo, het is niet zo zwart-wit.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:27:
[...]
Hoef je niet over te discussiëren, iedere fabrikant schrijft buffer vat voor,
Zo daar heb je je discussie.
Hier zijn met de installateur alle opties besproken en primair vanwege de door @Andrehj genoemde punten 3, 4 en 5 heeft de installateur dat niet gedaan. Geloof me, een installateur verdient meer als hij wel een buffervat mag neerzetten dus die is andersom bevooroordeeld. En toch heeft hij de buffer niet geinstalleerd.
En dan nog het laatste stukje uit punt 1 van @Andrehj , inderdaad, zo'n vat geeft meer verlies, maar daar zal jij toch niet in geloven
Zeker, er zijn ook veel voordelen, maar bij de ene installatie zijn er meer voordelen en bij de andere installatie meer nadelen. Keuze, niet zwart-wit..
[ Voor 35% gewijzigd door sjimmie op 22-12-2021 07:06 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Zonder dat we erom vroegen begon jij jouw buffervat filosofie aan mij op te dringen alsof mijn installatie niet deugde. Daarmee ben jij degene die er weer over begint hoor.reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:53:
Haha lijkt wel of jullie willen discussiëren
Ik reageer alleen op jullle reacties, heb alleen gezegd dat het suizen van leidingen tijdens ontdooien komt door het ontbreken van een open verdeler.sjimmie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:19:
[...]
Zonder dat we erom vroegen begon jij jouw buffervat filosofie aan mij op te dringen alsof mijn installatie niet deugde. Daarmee ben jij degene die er weer over begint hoor.
1 PVoutput . Dongen NB
Hier impliceer je toch echt dat mijn " problemen" komen doordat ik geen buffervat heb.reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:54:
[...]
Ik reageer alleen op jullle reacties, heb alleen gezegd dat het suizen van leidingen tijdens ontdooien komt door het ontbreken van een open verdeler.
/f/image/Dr1UbtaiuQmee8UAbz7CG3Ys.png?f=fotoalbum_large)
Voor mij is een open verdeler echt wat anders dan een buffervat.
Sowieso zit de ruis in mijn oude radiatoren en niet in de vloerverwarming, dus de verdeler (open of gesloten) verandert daar echt niks aan. Je opmerkingen vliegen zo alle kanten op.
Anoniem: 1669366
Mogelijk dat @koevlaas2 dit kan leveren?
3 weken terug geprobeerd een te bestellen, maar deze webshop reageert niet meer op mijn mail.
als je vloerverdeler stil is maar je radiatoren gieren dan moet je de radiatoren meer afknijpen met het voetventiel en meer richting de vloer dirigeren. als je geen voetventielen hebt moet je die installeren.sjimmie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:03:Sowieso zit de ruis in mijn oude radiatoren en niet in de vloerverwarming, dus de verdeler (open of gesloten) verandert daar echt niks aan.
mogelijk is het handig om een cv-tuner langs te laten komen om je systeem goed uit te balanceren.
Is toch logisch dat een vloer verwarming niet kan suizen, alles zit bedekt en heeft geen bochten, knikken of ventielen zoals radiators dat wel hebben. En dat zijn bijna altijd ook stalen leidingen, nieuwe vloeren is bijna alles kunststof tegenwoordig.sjimmie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:03:
[...]
Hier impliceer je toch echt dat mijn " problemen" komen doordat ik geen buffervat heb.
[Afbeelding]
Voor mij is een open verdeler echt wat anders dan een buffervat.
Sowieso zit de ruis in mijn oude radiatoren en niet in de vloerverwarming, dus de verdeler (open of gesloten) verandert daar echt niks aan. Je opmerkingen vliegen zo alle kanten op.
En een open verdeler is toch exact hetzelde als een buffer vat, alleen een vat kan inhoud hebben van honderden liters....
En een open verdeler is er al in koker vorm met inhoud van 2 liter. Maar de werking is toch echt hetzelfde.
Alle installateurs die ik ken plaatsen open verdelers. Een enkele keer laten ze het achterwege als het een 5 kW is met daaraan alleen vloer van 50m2,dan is het echt niet nodig.
Ik vind leuk voorbeeld onze @Dylantje2 ,die heeft uren zoniet dagen gespendeerd aan zijn tr gelijk te zetten, heeft veel sensoren daarvoor moeten plaatsen ,maar het is hem gelukt om het stabiel te krijgen, dus prima gedaan.
Maar een installateur heeft daar geen tijd voor en plaatst voor 200 euro een open verdeler met tweede pomp, en die is van dat geregel af.
Uiteindelijk nog goedkoper ook.
Maar voor @Dylantje2 was het hobby dus die heeft het gratis voor zichzelf gefikst
@flippy het suizen is alleen met ontdooien, met zon hoge pomp snelheid krijg je die leidingen zomaar niet stil hoor. Gelukkig is dat maar paar minuten
[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 22-12-2021 11:50 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ze suizen alleen als er een defrost is omdat dan de WP pomp voluit gaat, zoals gisteren genoemd.flippy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:43:
[...]
als je vloerverdeler stil is maar je radiatoren gieren dan moet je de radiatoren meer afknijpen met het voetventiel en meer richting de vloer dirigeren. als je geen voetventielen hebt moet je die installeren.
mogelijk is het handig om een cv-tuner langs te laten komen om je systeem goed uit te balanceren.
Ik ga de CV installatie niet knijpen voor de defrosts.
Ik ben in onze woonplaats vrijwilliger in een team met energie scans met warmtecamera's en dat soort, ik weet wel wat van cv tuning.
Dus ik zei dat mijn radiatoren suizen bij een defrost en jij zegt dat dat komt doordat ik geen buffer vat heb en daarna zeg je dat ik een open verdeler moet hebben, nu ga je weer iets roepen wat we allemaal al weten, enzovoorts.reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:46:
[...]
Is toch logisch dat een vloer verwarming niet kan suizen, alles zit bedekt en heeft geen bochten, knikken of ventielen zoals radiators dat wel hebben. En dat zijn bijna altijd ook stalen leidingen, nieuwe vloeren is bijna alles kunststof tegenwoordig.
Ik raak je echt steeds verder kwijt in je verhalen.
paar kleine puntjes.reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:46:
[...]
Is toch logisch dat een vloer verwarming niet kan suizen, alles zit bedekt en heeft geen bochten, knikken of ventielen zoals radiators dat wel hebben. En dat zijn bijna altijd ook stalen leidingen, nieuwe vloeren is bijna alles kunststof tegenwoordig.
En een open verdeler is toch exact hetzelde als een buffer vat, alleen een vat kan inhoud hebben van honderden liters....
En een open verdeler is er al in koker vorm met inhoud van 2 liter. Maar de werking is toch echt hetzelfde.
Alle installateurs die ik ken plaatsen open verdelers. Een enkele keer laten ze het achterwege als het een 5 kW is met daaraan alleen vloer van 50m2,dan is het echt niet nodig.
@flippy het suizen is alleen met ontdooien, met zon hoge pomp snelheid krijg je die leidingen zomaar niet stil hoor. Gelukkig is dat maar paar minuten
verdelers kunnen ECHT wel gieren als de balans niet klopt. een open verdeler plaatsen is gewoon verplaatsen van het probleem en mag simpelweg geen oplossing genoemd worden. niet door een professional iig.
een beetje installteur stelt een gesloten verdeler af in een kwartier of minder. dat zit gewoon bij de offerte ingebakken, installatie inregelen is gewoon een subsectie van je offerte/factuur. ik adviseer ook vrijwel iedereen waar ik kom om bij hun andere offertes specifiek daarop te letten dat andere installateurs die ze offertes opvragen dat ook in hun tijd opnemen. juist om dit soort gezeik te voorkomen. stekker erin en oprotten voor de lunch is niet hoe een professional te werk gaat.
[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 22-12-2021 12:00 ]
Er zit geen verdeler op mijn oude radiatoren.flippy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:59:
[...]
verdelers kunnen ECHT wel gieren als de balans niet klopt.
ik heb het ook niet over je radiatoren.sjimmie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:01:
[...]
Er zit geen verdeler op mijn oude radiatoren.
al is een gesloten verdeler wel ideaal om radiatoren te voeden....

Ik wel, want de vloerverwarming suist niet.
Dat zijn vanaf de WP (split, dus op zolder) meteen 2 apart lopende systemen. Dus ik weet precies wat wel en wat niet suist tijdens een defrost.
tenzij je huidige indeling zodanig is dat dat pratisch onmogelijk is zonder een mega-verbouwing.flippy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:01:
[...]
al is een gesloten verdeler wel ideaal om radiatoren te voeden..
[ Voor 28% gewijzigd door sjimmie op 22-12-2021 12:43 ]
als je het suizen tegen wilt gaan of verminderen moet je meer richting je vloer dirigeren. de radiatoren hebben te weinig weerstand ten opzichte van de vloer. daar is de onbalans.sjimmie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:42:
[...]
Ik wel, want de vloerverwarming suist niet.
Dat zijn vanaf de WP (split, dus op zolder) meteen 2 apart lopende systemen. Dus ik weet precies wat wel en wat niet suist tijdens een defrost.
of dikkere kunstof leidingen plaatsen en fittingen met grotere doorvoer....
er zijn meerdere wegen naar rome voor zulke dingen.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 22-12-2021 12:45 ]
Je snapt me niet.flippy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:44:
[...]
als je het suizen tegen wilt gaan of verminderen moet je meer richting je vloer dirigeren. de radiatoren hebben te weinig weerstand ten opzichte van de vloer. daar is de onbalans.
of dikkere kunstof leidingen plaatsen en fittingen met grotere doorvoer....
er zijn meerdere wegen naar rome voor zulke dingen.
De radiatoren suizen alleen bij een defrost omdat dan de WP pomp harder gaat draaien dan wenselijk tijdens normaal bedrijf. Ik kan wel de radiatoren knijpen ten opzichte van de VV, maar dan krijg ik ongewenst een
andere (dis)balans tussen afgegeven vermogen vloer en afgegeven vermogen radiatoren.
ik begrijp je wel. probleem is dat de wp pomp gewoon die liters nodig heeft dus die kan je niet lager zetten. dus het enigste wat je kan doen is suisveroorzakende delen aanpassen (dus de meters per seconde omlaag) of de flow anders balanceren.sjimmie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:47:
[...]
Je snapt me niet.
De radiatoren suizen alleen bij een defrost omdat dan de WP pomp harder gaat draaien dan wenselijk tijdens normaal bedrijf. Ik kan wel de radiatoren knijpen ten opzichte van de VV, maar dan krijg ik ongewenst een
andere (dis)balans tussen afgegeven vermogen vloer en afgegeven vermogen radiatoren.
Of gewoon accepteren.flippy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:49:
[...]
ik begrijp je wel. probleem is dat de wp pomp gewoon die liters nodig heeft dus die kan je niet lager zetten. dus het enigste wat je kan doen is suisveroorzakende delen aanpassen (dus de meters per seconde omlaag) of de flow anders balanceren.
Ik zei gisteren alleen dat het jammer is dat Panasonic heeft bedacht dat de pomp tijdens een defrost de ingestelde max negeert. Daarmee draai ik al anderhalve winter en nog steeds vind ik het gewoon jammer. Niet zo rampzalig dat ik daarvoor allemaal pompen, verdelers, buffers en kranen wil gaan toevoegen.
Sowieso gaan we over een jaartje of 2 de radiatoren (alleen nog op de verdieping en zolder) vervangen door vloerverwarming.
Ik heb iets ontdekt moet alleen nog verifiëren of ze echt de spullen op voorraad hebben.Anoniem: 1669366 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:32:
Zou iemand mij een verkoper kunnen aanraden voor een Panasonic 7kW J serie? (PM mag ook).
Mogelijk dat @koevlaas2 dit kan leveren?
3 weken terug geprobeerd een te bestellen, maar deze webshop reageert niet meer op mijn mail.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Alsik onderstaande zo leeskun je dit niet voorkomen? Behalve natuurlijk om bij -5 geen nachtverlaging toe te passen…
Edit: alsik t goed lees schakelt hij na 4 min door naar functie 3: Back up heater anti freeze control: en die gaat pasuit bij 28 graden

Best bijzonder toch dat hij zo laat pas weer zou uitschakelen?? Of leesik t niet goed?
12.16 Anti Freeze Control
Anti freeze protection control menu can be set YES or NO by control panel.
In heatpump system, there are 3 types of anti freeze control:
1. Expansion tank anti-freeze control
Expansion tank anti freeze heater ON condition:
o Outdoor ambient temp. < 3°C
Expansion tank anti freeze heater OFF condition:
o Outdoor ambient temp. > 4°C
2. Water pump circulation anti freeze control
Water pump turns ON when ALL below conditions are fulfilled:
o Heatpump OFF (stand by) OR error occurs.
o Water flowing flag is ON.
o Water flow switch is not abnormal.
o Outdoor ambient temp. < 3°C OR outdoor ambient temp. sensor is abnormal.
o Water inlet/outlet temp. < 6°C.
o After 5 minutes from previous water pump OFF.
Water pump turn OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Outdoor ambient temperature ≥ 4°C.
o During -5°C < outdoor ambient temp. < 4°C
After water pump ON for 4 minutes, and water inlet temp. ≥ 8°C.
Else, shift to back up heater anti freeze control.
o During outdoor ambient temp. < -5°C
After water pump ON for 4 minutes, and water inlet/outlet ≥ 20°C.
However, if flow switch is abnormal (H62), then water pump circulation anti freeze control will not activate.
3. Back up heater anti freeze control:
Back up heater turn ON when ALL below conditions is fulfilled:
o Water pump circulation anti freeze control activated and water pump ON for 4 minutes.
Back up heater turns OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Water inlet/outlet temp. > 28°C.
o Water pump circulation anti freeze control deactivated/water pump OFF.
However, if back up heater is abnormal (H70) then back up heater anti freeze control will not activate.
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 26-12-2021 10:18 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
[ Voor 4% gewijzigd door martijn v o op 26-12-2021 10:49 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Nacht verlaging toepassen bij deze temperaturen is sowieso niet efficiënt. Gewoon 24/7 laten draaien.ErikVers schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:04:
Gevalletje beetje jammer icm nachtverlaging, rond 02:30 ging de pomp draaien omdat de in en outlet temp te laag werd, maar aangezien het onder de -5 buiten was ging ook de BH aan 😋🙈 en aangezien met 3kw het wel paar uur duurt voor de 100m2 een retour temp van 20 graden geeft, heeft hij er ff 15kw doorheen gejaagd ….
Alsik onderstaande zo leeskun je dit niet voorkomen? Behalve natuurlijk om bij -5 geen nachtverlaging toe te passen…
Edit: alsik t goed lees schakelt hij na 4 min door naar functie 3: Back up heater anti freeze control: en die gaat pasuit bij 28 gradenik hadhem ook al2 uur op retour temp op 20 graden staan.
Best bijzonder toch dat hij zo laat pas weer zou uitschakelen?? Of leesik t niet goed?
12.16 Anti Freeze Control
Anti freeze protection control menu can be set YES or NO by control panel.
In heatpump system, there are 3 types of anti freeze control:
1. Expansion tank anti-freeze control
Expansion tank anti freeze heater ON condition:
o Outdoor ambient temp. < 3°C
Expansion tank anti freeze heater OFF condition:
o Outdoor ambient temp. > 4°C
2. Water pump circulation anti freeze control
Water pump turns ON when ALL below conditions are fulfilled:
o Heatpump OFF (stand by) OR error occurs.
o Water flowing flag is ON.
o Water flow switch is not abnormal.
o Outdoor ambient temp. < 3°C OR outdoor ambient temp. sensor is abnormal.
o After 5 minutes from previous water pump OFF.
Water pump turn OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Outdoor ambient temperature ≥ 4°C.
o During -5°C < outdoor ambient temp. < 4°C
After water pump ON for 4 minutes, and water inlet temp. ≥ 8°C.
However, if flow switch is abnormal (H62), then water pump circulation anti freeze control will not activate.
3. Back up heater anti freeze control:
Back up heater turn ON when ALL below conditions is fulfilled:
o Water pump circulation anti freeze control activated and water pump ON for 4 minutes.
Back up heater turns OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Water inlet/outlet temp. > 28°C.
o Water pump circulation anti freeze control deactivated/water pump OFF.
However, if back up heater is abnormal (H70) then back up heater anti freeze control will not activate.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
@martijn v o Waarom denk jij dat?martijn v o schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:48:
Hij schakelt de BH pas in als de watertemperatuur 4 minuten onder de 6 graden is. was dat het geval bij jou?
Ik lees dit: (en t was -6)
En blijft daarna in die modus draaien 🙈
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
@Carboy54 Dank voor je feedback maar geloof mij maar dat dit voor mij de meest efficiente manier is! Zeer goed geïsoleerde woning en doel is enkel om vloer fijn aan te laten voelen (“op te laden”) en doe dat met zonnestroom icm Home Assistant script en haal daarnaast uiteraard zeeer hoge COP ivm buitentemp en nog veel belangrijker; ik behaal mijn doel: warme voeten voor de laagst mogelijke kosten :-)Carboy54 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:15:
[...]
Nacht verlaging toepassen bij deze temperaturen is sowieso niet efficiënt. Gewoon 24/7 laten draaien.
(misschien na de les van vandaag dat ik een extra automatisering in Domotica toevoeg: bij buiten temp < -5 en outlet temp < 7 zet Warmtepomp aan in modus HEAT voor 30min) Dat is ook de reden dat ik op dit mooie forum zit: van elkaar te kunnen leren 👍💪
Maar we raken af van mijn vraagstelling; waarom pas bh weer uit bij een water temp hoger dan 28 bij buitentemp van <-5

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 26-12-2021 11:33 ]
Ik probeer aan te geven dat als de BH niet aan gaat, je je ook geen zorgen hoeft te maken wanneer ie weer uit gaat.
Blijkbaar is de 28 graden geprogrammeerd door de fabrikant, hoe dan ook dat kun je niet veranderen.
Is hij niet aangegaan omdat de room heating hebt aangezet?
[ Voor 11% gewijzigd door martijn v o op 26-12-2021 11:44 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Het is voor me lastig voor te stellen hoe goed je huis geisoleerd is.
Als bij mij de temperaturen onder nul zijn en ik mijn 5 kW H-serie op minimaal vermogen laat werken ontstaat er hier een flinke nachtverlaging. Jouw huis is veel beter geisoleerd maar bij -5 graden en minimaal vermogen van een 5 kW H-series moet de kamertemperatuur bij jou toch ook merkbaar zakken?
Dergelijke nachten doorgaan op 25 Hz (300 W elektrisch) bespaart je daarnaast weer wat start/stops.
Nu kan een inverter compressor natuurlijk erg veel start/stops maken voor de gemiddelde levensduur bereikt wordt. Maar runs van 30 minuten toevoegen maakt het niet beter.
Maar goed, mijn woning is dan ook slechter geisoleerd als die van jou.
Ik ben meer van de lange runs maken. Hier een bedrijfstijd van 8821 uur en 995 bedrijfscycli nu. Wat heb jij?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Voor jou niet, voor mij wel.Carboy54 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:15:
[...]
Nacht verlaging toepassen bij deze temperaturen is sowieso niet efficiënt. Gewoon 24/7 laten draaien.
We praten langs elkaar heen.martijn v o schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:43:
We praten langs elkaar heen.
Is hij niet aangegaan omdat de room heating hebt aangezet?
Dat klopt 😋 jij geeft aan 6 maar bij <-5 lees ik in handleiding 20 als minimale temp

Zou kunnen om het zo kort op HEAT te zetten nog voor compressor aan gaat hem weer uit schakelen. Dan wat beter iddvoor compressor.busscherski schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:25:
@ErikVers kun je niet iets maken waardoor de CV pomp van de Pana bijvoorbeeld net 1 graadje eerder aangaat? Dus niet bij 6 maar bij 7 graden? Dan hoeft de beveiliging van de Pana niet in actie te komen en wellicht het element niet? Of de CV pomp de hele nacht aan.
Het is voor me lastig voor te stellen hoe goed je huis geisoleerd is.
Als bij mij de temperaturen onder nul zijn en ik mijn 5 kW H-serie op minimaal vermogen laat werken ontstaat er hier een flinke nachtverlaging. Jouw huis is veel beter geisoleerd maar bij -5 graden en minimaal vermogen van een 5 kW H-series moet de kamertemperatuur bij jou toch ook merkbaar zakken?
Dergelijke nachten doorgaan op 25 Hz (300 W elektrisch) bespaart je daarnaast weer wat start/stops.
Nu kan een inverter compressor natuurlijk erg veel start/stops maken voor de gemiddelde levensduur bereikt wordt. Maar runs van 30 minuten toevoegen maakt het niet beter.
Maar goed, mijn woning is dan ook slechter geisoleerd als die van jou.
Ik ben meer van de lange runs maken. Hier een bedrijfstijd van 8821 uur en 995 bedrijfscycli nu. Wat heb jij?
Hele nacht “cvpomp aan” zou wel een echte nachtmerrie voor mij zijn 😋 als ik denk aan al dat extra verlies aan warmte via mijn warmtepomp wat dan ineens een buiten radiator is geworden.
dat valt wel mee. het deel waat het water stroomt is winddicht en de warmte voorkomt ook condensatie op de printplaten.ErikVers schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:01:
Hele nacht “cvpomp aan” zou wel een echte nachtmerrie voor mij zijn 😋 als ik denk aan al dat extra verlies aan warmte via mijn warmtepomp wat dan ineens een buiten radiator is geworden.
niet vergeten dat je al die warmte ook verliest als de unit loopt.

Klopt daarom staat de unit ook uit in denacht 😋 maar eens: het goedkoopste is om jezelf te laten bevriezen 😋😂 heb allen een goede kerst!flippy schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:04:
[...]
dat valt wel mee. het deel waat het water stroomt is winddicht en de warmte voorkomt ook condensatie op de printplaten.
Heb je het ingebouwde expansievat nodig? Kun je eventueel verwijderen, of is dat al gebeurt?ErikVers schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:01:
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Bij mij lekker ingepakt met steenwol :-)flippy schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:04:
[...]
dat valt wel mee. het deel waat het water stroomt is winddicht en de warmte voorkomt ook condensatie op de printplaten.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb hem hier ook uit gehad tijdens vorst, maar als je kijkt wat de diverse verwarmingen van carter en expansie verbruiken is gewoon laten draaien misschien toch nuttiger voor de zogenaamde verloren energieErikVers schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:01:
[...]
Zou kunnen om het zo kort op HEAT te zetten nog voor compressor aan gaat hem weer uit schakelen. Dan wat beter iddvoor compressor.
1 PVoutput . Dongen NB
klopt, het is ook efficienter. immers hoeft de unit een stuk minder hard te werken als je weer smorgens vraag hebt en hij op vol gas moet leveren, dan lever je behoorlijk wat potentiele effcientie in ten opzichte van gewoon op een laag pitje doortokkelen en je warmtevraag smorgens lager te houden.reneeke1970 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:13:
[...]
Ik heb hem hier ook uit gehad tijdens vorst, maar als je kijkt wat de diverse verwarmingen van carter en expansie verbruiken is gewoon laten draaien misschien toch nuttiger voor de zogenaamde verloren energie
ik laat hem nu ook gewoon doorlopen bij -4 en dat red ie zelfs zonder defrosts. (met radiatoren).
daar moet je wel mee oppassen.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 26-12-2021 13:27 ]
Ik had trouwens idee dat verwarming expansie vat doorgaat ook al draait de pana?reneeke1970 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:13:
[...]
Ik heb hem hier ook uit gehad tijdens vorst, maar als je kijkt wat de diverse verwarmingen van carter en expansie verbruiken is gewoon laten draaien misschien toch nuttiger voor de zogenaamde verloren energie
Maar ik meet alles wat je maar kan meten dus weet toch wel vrij zeker wat in mijn geval t beste werkt 😋👍
Ligt aan nogal wat omstandigheden wat efficienter is.. dus zou zeggen meet het en bepaal je eigen strategie 😋👍flippy schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:27:
[...]
klopt, het is ook efficienter. immers hoeft de unit een stuk minder hard te werken als je weer smorgens vraag hebt en hij op vol gas moet leveren, dan lever je behoorlijk wat potentiele effcientie in ten opzichte van gewoon op een laag pitje doortokkelen en je warmtevraag smorgens lager te houden.
ik laat hem nu ook gewoon doorlopen bij -4 en dat red ie zelfs zonder defrosts. (met radiatoren).
[...]
Klopt vaak maar de opstart stroom is vrijwel gratis (anders ga ik meer opwekken dan gebruiken in dat tarief) en draai dan met een 2x zo hoge werkelijke COP maar ik ben het niet hé die discussie begon over nachtverlaging, daar is in mijn geval 0 twijfel over om dat doen 👍
Begon met vraag: waarom op cop 1 uren doorgaan, tot hij >28 heeft bereikt…. t koste mij een broodje gezond 🙈💪
Nu net draaide hij maar 4min en zonder heater omdat dus niet meer > -5 is
Wat betreft df van de week ook uren op 80hz zonder DF dat is t voordeel van de zeer lage huidige luchtvochtigheid 👍
:strip_exif()/f/image/w7bPT5II4HJiGXxffKHH5dda.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 26-12-2021 13:51 ]
Das niet handig door die isolatie wordt je print kouder en heb je kans op condens en dat betekent ....
Wat ik zeg niet teveel isoleren is niet de beste optie..Crazy- schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:00:
Heeft iemand eigenlijk foto’s van de extra isolatie van de WP? Wellicht een idee om dat nog toe te voegen.
Vocht en dat droogt dan bijna niet meer op .omdat het niet "warm" wordt in je E ruimtes
Nee die verwarmingen blijven dan uit, kijk maar bij iemand die continu op 250 watt pruttelt, daar zitten geen sprongen in van verwarmingen die aan en uit gaan.ErikVers schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:32:
[...]
Ik had trouwens idee dat verwarming expansie vat doorgaat ook al draait de pana?
Maar ik meet alles wat je maar kan meten dus weet toch wel vrij zeker wat in mijn geval t beste werkt 😋👍
Ik heb pieken van 85 watt als hij uit staat.
1 PVoutput . Dongen NB
niet doen.Crazy- schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:00:
Heeft iemand eigenlijk foto’s van de extra isolatie van de WP? Wellicht een idee om dat nog toe te voegen.

klinkt meschien raar, maar als de unit beter zou presteren dan had panasonic er wel meer isolatie ingedaan.
denk aan die grapjurken van vroeger die stoeptegels achterin bmw's gooiden om hem "beter" te laten rijden.
als dat echt zo was had bmw de auto standaard wel geleverd met een set bakstenen.
[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 26-12-2021 14:37 ]
Kijk bij mijn grafieken. Hoe ver de Tr van in wp terugloopt.
Ik heb eens ensor hangen in de e ruimtes..
Die ging zelfs onder 0
/f/image/boI2jm3VLEDuGTYMYxrkWdN0.png?f=fotoalbum_large)
Als alles geisoleerd zou zijn....
Gaat mij met name om voorkomen bevriezen bij stroomuitval. Condens niet waarneembaar. En overigens nooit stoeptegels gehad in mijn BMW'sflippy schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:34:
[...]
niet doen.
klinkt meschien raar, maar als de unit beter zou presteren dan had panasonic er wel meer isolatie ingedaan.
denk aan die grapjurken van vroeger die stoeptegels achterin bmw's gooiden om hem "beter" te laten rijden.
als dat echt zo was had bmw de auto standaard wel geleverd met een set bakstenen.
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 26-12-2021 14:59 ]
dat gaat niet echt helpen.Carboy54 schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:40:
[...]
Gaat mij met name om voorkomen bevriezen bij stroomuitval. Condens niet waarneembaar.
vriesgevaar duurt 1~2 uur met de restwarmte die er nog in het water zit. mocht de stroomuitval zo lang duren kan je in het ergste geval gewoon het filter lostrekken en de unit laten leeglopen. dat is dat klepje aan de zijkant waar niemand naar kijkt.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 26-12-2021 14:43 ]
Ik wel hoor hahahaflippy schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:43:
[...]
dat gaat niet echt helpen.
vriesgevaar duurt 1~2 uur met de restwarmte die er nog in het water zit. mocht de stroomuitval zo lang duren kan je in het ergste geval gewoon het filter lostrekken en de unit laten leeglopen. dat is dat klepje aan de zijkant waar niemand naar kijkt.
Het enige onderhoud wat ik zo'n beetje pleeg :-)
Eerste keren zitten klooien om het filter eruit te krijgen. Tip van de zaak: draai even, terwijl je het filter vasthoudt, een beetje de rechter afsluiter open. Psst en je hebt moeiteloos het filter in handen.
[ Voor 50% gewijzigd door Gieliovd520 op 26-12-2021 14:55 ]
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Gaat een beetje moeilijk als je 2500 km zuidelijk in de zon ligt. Hier in 20 jaar nog nooit stroomuitval gehad langer dan 2 uur. Zonder glycol neem ik dat risico wel 😆flippy schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:43:
[...]
dat gaat niet echt helpen.

Mwhaa ik heb er wel eens aan gedacht.. Maar zon ups is ook vaak leeg :-)flippy schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:20:
beetje tweaker heeft ook gewoon een UPS voor belangrijke zaken....
daarom maak ik ze ook met lithiumbatterijen.Dylantje2 schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:35:
[...]
Mwhaa ik heb er wel eens aan gedacht.. Maar zon ups is ook vaak leeg :-)
Vertel..flippy schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:36:
[...]
daarom maak ik ze ook met lithiumbatterijen.
beetje erg offtopic.
stuur maar een PM als je meer wilt weten, er zijn teveel wegen naar rome qua oplossingen hiervoor.
Toch niet van oude laptop batterijen mag ik hopen...flippy schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:06:
[...]
beetje erg offtopic.![]()
stuur maar een PM als je meer wilt weten, er zijn teveel wegen naar rome qua oplossingen hiervoor.
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
HFman schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:15:
[...]
Toch niet van oude laptop batterijen mag ik hopen...

Onze bgg & verdieping is verdeeld via een elektronische klep. Met de oude CV ketel kon ik deze aansturen door de verdieping thermostaat op vraag te zetten.
deze klep vervangen voor een simpele T-stuk. Laat de boel maar lekker meedraaien
De reden dat ik twijfel: gaat dit niet een negatieve invloed geven op de flow cq afgifte daar het circuit daar (verdieping) korter is?
![]() | ![]() |
Geluidsisolatie kan wel, je kan de binnenkant van de kast bekleden met bitumen platen met rockwool erop, of wat onder de motorkap van een auto wordt gebruikt.Crazy- schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:00:
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
De circulatiepomp van de warmtepomp kan het in ieder geval makkelijk aan. Misschien moet je de verwarming boven knijpen om de afgifte boven en beneden goed te verdelen.Crazy- schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:59:
Ik had de vraag al eerde me gesteld maar ik twijfel nog even;
Onze bgg & verdieping is verdeeld via een elektronische klep. Met de oude CV ketel kon ik deze aansturen door de verdieping thermostaat op vraag te zetten.
deze klep vervangen voor een simpele T-stuk. Laat de boel maar lekker meedraaien
De reden dat ik twijfel: gaat dit niet een negatieve invloed geven op de flow cq afgifte daar het circuit daar (verdieping) korter is?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik he nog een keer foto's van de geluidsisolatie die rjtec wordt geïnstalleerd gepost.Crazy- schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:00:
Ook hoe ik de Dallas sensoren heb gemonteerd met isolatie eromheen.
Voor de isolatie rond mijn leidingen en de kast heb ik armaflex gebruikt.
Ik denk dat de printplaten juist warmer blijven doordat de kast zelf minder warmte uitstraalt.
Foto's van isolatie in de kast
Wel geprobeerd, maar spul is zwart.
Steenwol had ik ook,maar werd enorm vochtig in koelmodus en trok van onder vol met water tijdens de-icing.
En steenwol met vocht heeft bijna geen isolatiewaarde (voor mijn werk wel eens aan gerekend).
Daarom nu armaflex
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Ja inderdaad. Verdieping heeft 2 jaga’s hangen van 100x60 uit m’n hoofd. Kan nog een derde ophangen eventueel.FransvWoerkom schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:40:
[...]
De circulatiepomp van de warmtepomp kan het in ieder geval makkelijk aan. Misschien moet je de verwarming boven knijpen om de afgifte boven en beneden goed te verdelen.
Nah voor het geluid totaal niet nodig. Dan laat ik het lekker zo.frisianstar schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:14:
[...]
Geluidsisolatie kan wel, je kan de binnenkant van de kast bekleden met bitumen platen met rockwool erop, of wat onder de motorkap van een auto wordt gebruikt.
Ik zou zorgen voor een vrij flow van de wp..Crazy- schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:59:
Ik had de vraag al eerde me gesteld maar ik twijfel nog even;
[Afbeelding] [Afbeelding]
Alles eruit
Behalve je afgifte systeem
Zorg dat je al afgifte monitoort en kunt knijpen bij een aan en of de retour
Dan kun je alle TR net zo mooi krijgen..
En telkens als je ergen knijpt moet je de fow van je pomp weer testen en op de gevraagde flow van je pomp instellen
Geen knieen maar bochten zoveel mogelijk gebruiken
? Ik mis even de relatie met mijn vraag? Het is juist afgifte toevoegen, want nu staat de verdieping volledig uit…Dylantje2 schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:04:
[...]
Ik zou zorgen voor een vrij flow van de wp..
Alles eruit
Behalve je afgifte systeem
Zorg dat je al afgifte monitoort en kunt knijpen bij een aan en of de retour
Dan kun je alle TR net zo mooi krijgen..
En telkens als je ergen knijpt moet je de fow van je pomp weer testen en op de gevraagde flow van je pomp instellen
Geen knieen maar bochten zoveel mogelijk gebruiken
wat hij zegt is dat je de groepen zowel boven als beneden goed moet instellen zodat ze allemaal voldoende water krijgen en je dt netjes egaal is over alle groepen.Crazy- schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:36:
[...]
? Ik mis even de relatie met mijn vraag? Het is juist afgifte toevoegen, want nu staat de verdieping volledig uit…
Ja niets er tussen allen je pomp en je kranen.Crazy- schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:36:
[...]
? Ik mis even de relatie met mijn vraag? Het is juist afgifte toevoegen, want nu staat de verdieping volledig uit…
Dan monitoren op Tr...
Zo kun je alle ruimtes mooi verwarmen. En als je een ruimte niet wilt laat je hem niet meelopen
Kijk naar mijn systeem.. Bijna alle Tr gelijk, en die afwijken moeten dat.
Een mooie rustige lopende pomp:-)
Met goede graaddagen:-)
Ik heb er ook verder niks tussen. Behalve die klep. Daarom stel ik de vraag; in hoeverre heeft dit negatieve invloed ?Dylantje2 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:49:
[...]
Ja niets er tussen allen je pomp en je kranen.
Dan monitoren op Tr...
Zo kun je alle ruimtes mooi verwarmen. En als je een ruimte niet wilt laat je hem niet meelopen
Kijk naar mijn systeem.. Bijna alle Tr gelijk, en die afwijken moeten dat.
Een mooie rustige lopende pomp:-)
Met goede graaddagen:-)
Afregelen en flow is voor mij geen onbekende. ;-) loopt hier bijna continue op 10l/min. Is (beneden) alles prima warm. Maar de verdieping wil ik simpelweg mee laten draaien met de JAGA’s.
Klep is altijd negatief.. open en dan weer dicht is echt iets voor een cv met plofketel.Crazy- schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:01:
[...]
Ik heb er ook verder niks tussen. Behalve die klep. Daarom stel ik de vraag; in hoeverre heeft dit negatieve invloed ?
Afregelen en flow is voor mij geen onbekende. ;-) loopt hier bijna continue op 10l/min. Is (beneden) alles prima warm. Maar de verdieping wil ik simpelweg mee laten draaien met de JAGA’s.
Vandaar je dus je flow ook niet goed zult hebben.
Voordat ik alles in 1 lijn had en de flow op de juiste setting mooie tijd mee druk geweest.
Jaga zijn een onderdeel van je lichaam, kan ook een radiator zijn of vverwarming.
Het tweaken van je tr is { bijna} alles bepalende voor een goedlopen de wp.
Een klep beinvloed heel veel, dus die wil je niet. Of je moet een groot buffervat hebben.. en dan is het een ander verhaal natuurlijk
Dit topic is gesloten.