ja dat klopt. de WP pompt altijd rond, maar gaat alleen aan als de watertemp zakt, wat gebeurt als de vvw warmte uit het vat onttrekt. zoals ik al zei, werkt prima.
Als je wp in jou ogen je vat nutteloos warm houd is dit toch ten voordele van de hygiëne spiraal? Scheelt weer stroom voor na verwarmer.
dat klopt inderdaad. maar ik weet niet helemaal hoeveel het stilstandverlies is, maar dat zou wel eens behoorlijk kunnen zijn. is daar een berekening voor?
En je moet je wp op war door kamer thermostaat laten schakelen, en niet continu warm laten houden door wp op vaste temperatuur.
ja dat zou een optie zijn, maar dat kan mijn huidige thermostaat denk ik niet. ik heb zo een simpele honeywell. als ik de controller van de WP naar de woonkamer verplaats, en dan de pompen schakel op het 'extra pomp' contact van de WP, dan gaat t wel goed toch? dan gaan de pompen altijd aan als de WP aan gaat, en de WP gaat aan als de kamer warmte vraagt. dit was sowieso al nodig, ook zonder de kleppen.
Dus volgens mij perfecte situatie, en koelen tja... Misschien handmatig met kranen schakelen in de zomer.
dank, werkt ook prima. kan alleen dus niet koelen. maar dat zou handmatig wel kunnen, als ik de controller van de WP naar de woonkamer verplaats.
dank voor de feedback, helpt weer in mijn denkproces!
als iemand nog een warmteverlies berekening heeft, dan graag, kan ik beetje kijken hoeveel winst er te halen is.
Er gaat niks fout met de pompen. Maar bij een 1000L hygiëne buffervat waarvan je 400L zou kunnen/moeten warmhouden zet ik vraagtekens. Ook bij "... en de retour over het buffervat (ivm collectoren)." Ik heb altijd gedacht dat een buffervat voor collectoren wel 80 graden kon worden. Daar kunnen je vloerverwarming en warmtepomp echt niet tegen. Waarom niet gewoon een scheiding tussen sww-bereiding en verwarming met een driewegklep die de aanvoer naar het vat of de vloer stuurt?
ja 90 graden is geen probleem hoor, dan moet ik het vat koelen met de hottub zodat ik meer warmte uit de collectoren kwijt kan

maar het vat wordt in het stookseizoen nooit zo warm, want alle warmte gaat zo de vloer in. in het tussenseizoen doet de WP niet zoveel. dit jaar pas per 1 oktober voor t eerst.
als t stookseizoen is afgelopen, schakel in met kleppen meestal de vvw en de wp af van het vat.
ik heb helemaal geen SWW bereiding. hygienespiraal en doorstroomverwarmer, that's it. als t stookseizoen stopt, dan nemen de collectoren SWW voor hun rekening, dan doet de doorstromer niks meer.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.