Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 118 Laatste
Acties:
  • 692.672 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:24

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:08:
[...]

Klep is altijd negatief.. open en dan weer dicht is echt iets voor een cv met plofketel.

Vandaar je dus je flow ook niet goed zult hebben.

Voordat ik alles in 1 lijn had en de flow op de juiste setting mooie tijd mee druk geweest.
Jaga zijn een onderdeel van je lichaam, kan ook een radiator zijn of vverwarming.

Het tweaken van je tr is { bijna} alles bepalende voor een goedlopen de wp.
Een klep beinvloed heel veel, dus die wil je niet. Of je moet een groot buffervat hebben.. en dan is het een ander verhaal natuurlijk
De klep is sinds de WP buitenwerking hè. Doe staat op de stand dat alleen de begane grond gevoed wordt.

Waar ik dus bang voor ben is dat als ik deze vervang voor een T stuk; dat de leidingen naar de beganegrond een maximale flow gaan creëeren voor de WP (wet van minste weerstand)

De verdieping en beganegrond zitten op dezelfde aftakking van de verdeler /hoofdleiding;

Dus eigenlijk zou ik de aftakking van de verdieping moet kunnen reguleren om dat te voorkomen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 27-12-2021 22:14 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Crazy- schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:13:
[...]

De klep is sinds de WP buitenwerking hè. Doe staat op de stand dat alleen de begane grond gevoed wordt.

Waar ik dus bang voor ben is dat als ik deze vervang voor een T stuk; dat de leidingen naar de beganegrond een maximale flow gaan creëeren voor de WP (wet van minste weerstand)

Dus eigenlijk zou ik de aftakking van de verdieping moet kunnen reguleren om dat te voorkomen ?
Nee de aftakking moet gewoon de flow hebben die alles krijgt
Je knijpt per element de tr totdat ze gelijk zijn.
En dan telkens kijken of je flow klopt.

Elke aanpassing in je lichaam doet iets met de flow...
Je start met alles open.
Daarna per element aanpassen totdat ze gelijk zijn.

De afgifte per ruimte bepaalt je t binnen. En de flow staat op de wens van de wp en je tr tweak je om mooie aanvoer in je wp te krijgen, waardoor hij niet staat te stuiteren op aan en uit enz..
De aanvoer zorgt niet echt voor je tbinnen, die doet dat indirect. Te kleine afgifte zal ook met 80graden wat nooit je ruimte verwarmen.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:17:
[...]

Nee de aftakking moet gewoon de flow hebben die alles krijgt
Je knijpt per element de tr totdat ze gelijk zijn.
En dan telkens kijken of je flow klopt.

Elke aanpassing in je lichaam doet iets met de flow...
Je start met alles open.
Daarna per element aanpassen totdat ze gelijk zijn.

De afgifte per ruimte bepaalt je t binnen. En de flow staat op de wens van de wp en je tr tweak je om mooie aanvoer in je wp te krijgen, waardoor hij niet staat te stuiteren op aan en uit enz..
De aanvoer zorgt niet echt voor je tbinnen, die doet dat indirect. Te kleine afgifte zal ook met 80graden wat nooit je ruimte verwarmen.
Oké. Dus T stuk er tussen, alles open en weer afregelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-07 08:21
dag allemaal... Ik heb een 4.5 jaar oude 5kW monoblock type F (dat is bijna een oldtimer aan het worden 😉). Een 3-weg klep regelt toevoer tot de VVW of juist de SWW-boiler.
2 jaar terug heb ik de actuator van mijn 3-wegklep vervangen: dit is een Siemens ASF21/18 voor 230V (bij panasonic heet deze PAW3WYVLV-SI). Deze was toen (vermoed ik) 'doorgebrand' want motorhuis zag er bruinig uit. Ik heb een nieuwe siemens-actuator besteld voor ong 80 eur en toen was de boel gefixt.

Sinds een week maakt mijn actuator een jankend geluid bij de overgang/’terugweg’ van SWW-Boiler -> VVW : dit is de overgang dat de klep weer 230V-bekrachtigd wordt en dus weer tegen-de-veerdruk-in op de VVW-stand komt te staan.
Note: Ik heb geen bewijs of de tegenovergestelde route ook kabaal geeft (dus van VVW -> SWW-boiler doordat spanning wegvalt en door veer naar andere kant wordt bewogen)
Mijn vraag:
1. Wie herkent dit probleem? Is het logisch dat je elke 2 jaar je actuator moet vervangen
2. Kan ik jankend geluid ook wegnemen door bijv motortje te smeren (??)
3. Zou het helpen om de werkingskrichting vd klep om te draaien, zodat de 230 V bekrachtiging alleen opkomt om de SWW-boiler te bedienen (wat in verhouding tot VVW-stand dus maar een uurtje per dag is). is dat technisch mogelijk?
Jullie meedenken is gewenst. Ik hoor het graag.

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:22:
[...]

Oké. Dus T stuk er tussen, alles open en weer afregelen ;)
Zou ik zeker doen...
En niet van die gekke dingen er tussen.
Je hebt geen vat?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zonetjes schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:49:
3. Zou het helpen om de werkingskrichting vd klep om te draaien, zodat de 230 V bekrachtiging alleen opkomt om de SWW-boiler te bedienen (wat in verhouding tot VVW-stand dus maar een uurtje per dag is). is dat technisch mogelijk?
dat is wel de wijze van installatie die de voorkeur blieft zodat je bij het falen van de klep verwamring hebt. dat is belanrijker dan SWW.

hoe makkelijk dat is rond te breien is lastig te zeggen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:33:
[...]

Zou ik zeker doen...
En niet van die gekke dingen er tussen.
Je hebt geen vat?
Ligt er aan ;-)

Heb een 400l hygiënevat, los van de WP. Puur zonneboiler.

Wil misschien deze klep gaan gebruiken tussen WP & dit vat voor SWW. Maar dat staat los van verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
flippy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:37:
[...]

dat is wel de wijze van installatie die de voorkeur blieft zodat je bij het falen van de klep verwamring hebt. dat is belanrijker dan SWW.

hoe makkelijk dat is rond te breien is lastig te zeggen.
dit kan idd. vorige keer blokkeerde het motortje het retour gaan van de veer, waardoor er SWW in mn VVW-kwam (open verdeler, 45 graden warm water in de vloer :| dat heb je liever ook niet (hoewel dit nog net moet kunnen)
ik zie nu pas dat het AB-deel van de 3-weg niet op de 'verticale-as-vd-T' zit maar op de balk zelf. dan moet ik al mn leidingwerk aanpassen en daar kan ik wel 2 actuators voor kopen en dan ben ik 4 jaar verder ;-)

ik was even benieuwd of iemand een remedie heeft tegen jankende actuator-motor, zonder vervangen (vr 2)

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:40
zonetjes schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:42:
[...]

dit kan idd. vorige keer blokkeerde het motortje het retour gaan van de veer, waardoor er SWW in mn VVW-kwam (open verdeler, 45 graden warm water in de vloer :| dat heb je liever ook niet (hoewel dit nog net moet kunnen)
ik zie nu pas dat het AB-deel van de 3-weg niet op de 'verticale-as-vd-T' zit maar op de balk zelf. dan moet ik al mn leidingwerk aanpassen en daar kan ik wel 2 actuators voor kopen en dan ben ik 4 jaar verder ;-)

ik was even benieuwd of iemand een remedie heeft tegen jankende actuator-motor, zonder vervangen (vr 2)
Janken is kapot lager dus snel vervangen. Je hebt toch versies die andersom werken, hoef je leiding niet voor aan te passen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:26:
[...]

Ligt er aan ;-)

Heb een 400l hygiënevat, los van de WP. Puur zonneboiler.

Wil misschien deze klep gaan gebruiken tussen WP & dit vat voor SWW. Maar dat staat los van verwarming.
Ik ook een puur zonneboiler van 180 liter
Maar heb er een wpboiler cascade bij gezet.
2 systemen is beter dan een combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Ga volgende week mijn boilervat aansluiten.
Alles kwa drieweg klep zit er al maar lees her en der dat er ook een inlaat combinatie op moet ?
Welke hebben jullie toegepast ?

En als deze nog bij de CV zit.. moet er bij het buffervat dan een 2de ?

Ben ik nog een verwarmings element nodig voor in het buffervat.
De "beschikbare" aansluiting in de tank is echter 3/4' (dn20).
Zie op Alie wel de nodig element, maar iemand nog andere tips.. ?

[ Voor 28% gewijzigd door HFman op 28-12-2021 21:43 ]

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HFman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:20:
Ga volgende week mijn boilervat aansluiten.
Alles kwa drieweg klep zit er al maar lees her en der dat er ook een inlaat combinatie op moet ?
Welke hebben jullie toegepast ?
En als deze nog bij de CV zit.. moet er bij het buffervat dan een 2de ?
de inlaatcombinatie/overdrukventiel hebmoet je bij je tankinlaat hebben zitten. die zit op de koudwateraanvoer. dat heeft niks te maken met de warmtepompzijde.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

flippy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:43:
[...]

de inlaatcombinatie/overdrukventiel hebmoet je bij je tankinlaat hebben zitten. die zit op de koudwateraanvoer. dat heeft niks te maken met de warmtepompzijde.
eens maar er zit nu 1 op de koud waterzijde van de "oude" CV (maw in het zelfde leiding stelsel).
2 voelt wat over kil .. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HFman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:46:
[...]

eens maar er zit nu 1 op de koud waterzijde van de "oude" CV (maw in het zelfde leiding stelsel).
vervangen voor een nieuwe. veiligheidsventielen en aanverwante zaken zijn verbruiksartiekelen.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 28-12-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

flippy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:46:
[...]

vervangen voor een nieuwe. veiligheidsventielen en aanverwante zaken zijn verbruiksartiekelen.
tip welke fatsoenlijk toe te passen is met DN20 .. lijkt er op dat bijna alles met knelkoppeling is of ik kijk verkeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HFman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:46:
[...]

Als hij maar in verbinding blijft met je boiler, als er een kraan of zoiets tussen zit gaat het fout. Dus ik zou hem verplaatsen, pas vervangen als hij gaat lekken...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:57:
[...]

Janken is kapot lager dus snel vervangen. Je hebt toch versies die andersom werken, hoef je leiding niet voor aan te passen
dat wist ik niet... moet ik dan de bekabeling in de Panasonic buiten ook omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:30
HFman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:48:
[...]

tip welke fatsoenlijk toe te passen is met DN20 .. lijkt er op dat bijna alles met knelkoppeling is of ik kijk verkeerd..
Offtopic maar:
Toevallig zat ik ook de kijken voor intlaatcomobinaties.
Maar ze zijn echt allemaal met knel... Absoluut geen enkel exemplaar met G3/4 te vinden.
Dus maar een 22mm knel exemplaar genomen.
Meerdere wegen naar rome...

Wat ik nog irritanter vind is dat ze allemaal >=8 bar zijn. Terwijl ik graag 4-6 bar had gezien. Want volgens mij is het totaal nutteloos die hoge druk. +1 bar op de leidingdruk is al 30% marge (max 3bar vanuit de watermaatschappij). Nu krijgt dd boiler dus continu drukschommelingen tussen 3-6 bar. Iets wat rvs niet fijn vind.
Voor de levensduur van een drukvat is minder linear beter is de theorie.
Waterhamer zal er toch altijd wel voor zorgen dat deze open slaat. Mocht die ontstaan (hier iig wel bijna altijd).

Weet iemand waarom deze druk zo relatief hoog is? Heeft dit met oude geisers te maken, welke het water tot koken aan toe verwarmen?

Nevermind, er is dus geen wettelijke max aan de waterdruk, en als die te hoog is moet je het zelf maar reduceren :X .

[ Voor 5% gewijzigd door alaintje op 28-12-2021 23:15 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

alaintje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:10:
[...]

Offtopic maar:
Maar ze zijn echt allemaal met knel... Absoluut geen enkel exemplaar met G3/4 te vinden.

Wat ik nog irritanter vind is dat ze allemaal >=8 bar zijn. Terwijl ik graag 4-6 bar had gezien. Want volgens mij is het totaal nutteloos die hoge druk. +1 bar op de leidingdruk is al 30% marge (max 3bar vanuit de watermaatschappij). Nu krijgt dd boiler dus continu drukschommelingen tussen 3-6 bar. Iets wat rvs niet fijn vind.
Voor de levensduur van een drukvat is minder linear beter is de theorie.
Waterhamer zal er toch altijd wel voor zorgen dat deze open slaat. Mocht die ontstaan (hier iig wel bijna altijd).

Weet iemand waarom deze druk zo relatief hoog is? Heeft dit met oude geisers te maken, welke het water tot koken aan toe verwarmen?

Nevermind, er is dus geen wettelijke max aan de waterdruk, en als die te hoog is moet je het zelf maar reduceren :X .
Ze zijn er wel, inmiddels gevonden :

https://www.amazon.nl/R11...id=pla-425353382852&psc=1

Snap alleen niet waarom je aangeeft waarom het buffervat schommelingen van 3..6 bar gaat zien..
Waar komt die druk opbouw weg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

alaintje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:10:
[...]

Offtopic maar:
https://www.esanico.be/nl...eidsgroep-3-4mf-inox.html

of

https://www.esanico.be/nl...4mf-inox-horizontaal.html

die eerste gebruik ik ook op mijn warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
HFman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:22:
[...]

Snap alleen niet waarom je aangeeft waarom het buffervat schommelingen van 3..6 bar gaat zien..
Ik heb amazon vermeden voor dit soort artikelen.
Installatiemateriaal koop ik alleen maar bij betrouwbare partijen. Zelfs daar gaat het wel eens mis, maar dan krijg je direct een nieuwe.

Wat ik bedoel, en het gaat dan om een warm water boiler vat, geen buffervat, dat de druk elke keer op loopt tot 8 bar tijdens het opwarmen en zodra jij een kraan opent zakt deze druk tot je toevoerdruk.
Als je de kraan weer sluit mengt het water weer tot een hogere temp en stijgt de druk weer.
Dit zal er voor zorgen dat je drukvat telkens in beweging is.
Maar maak je er niet te druk om voor de doorsnee gebruiker. Ik rommel graag achter de komma :) .

Een buffervat gebruikt geen inlaatcombinatie.
Je cv systeem zal een expansievat gebruiken om de druk op te vangen. Je kunt immers geen water toevoegen aan je cv leiding (systemen bestaan wel trouwens) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Mooi. Heb ik helaas niet op tijs gezien. Ook niet zo gecharmeerd van een haakse inlaatcombinatie. Uberhaupt niet van knieën.
Was wel makkelijk geweest met aansluiten achteraf gezien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mooie plek om te wonen, alles is daar beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:30
HFman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:22:
[...]

En voor de volledigheid: de inlaatcombinatie is niet alleen een overdrukventiel op de tank, maar ook een terugslagklep. Die voorkomt dat water uit de warmwatertank terug het koudwatercircuit in gaat. En je weet maar nooit wat er onderin de warmwatertank, waar de koudwater-aansluiting zit, groeit. Daarom moet je een inlaatcombinatie per warmwatertoestel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
zonetjes schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:55:
[...]

dat wist ik niet... moet ik dan de bekabeling in de Panasonic buiten ook omdraaien?
Zo gedetailleerd weet ik het niet, zal vast in handleiding te vinden zijn. Net als bij relais heb je no en nc versie, zo ook met die kranen, bij de meeste merken kun je meerdere versie kiezen, dus even informatie zoeken bij google

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
zonetjes schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:49:
dag allemaal... Ik heb een 4.5 jaar oude 5kW monoblock type F (dat is bijna een oldtimer aan het worden 😉). Een 3-weg klep regelt toevoer tot de VVW of juist de SWW-boiler.
2 jaar terug heb ik de actuator van mijn 3-wegklep vervangen: dit is een Siemens ASF21/18 voor 230V (bij panasonic heet deze PAW3WYVLV-SI). Deze was toen (vermoed ik) 'doorgebrand' want motorhuis zag er bruinig uit. Ik heb een nieuwe siemens-actuator besteld voor ong 80 eur en toen was de boel gefixt.

Sinds een week maakt mijn actuator een jankend geluid bij de overgang/’terugweg’ van SWW-Boiler -> VVW : dit is de overgang dat de klep weer 230V-bekrachtigd wordt en dus weer tegen-de-veerdruk-in op de VVW-stand komt te staan.
Note: Ik heb geen bewijs of de tegenovergestelde route ook kabaal geeft (dus van VVW -> SWW-boiler doordat spanning wegvalt en door veer naar andere kant wordt bewogen)
Mijn vraag:
1. Wie herkent dit probleem? Is het logisch dat je elke 2 jaar je actuator moet vervangen
2. Kan ik jankend geluid ook wegnemen door bijv motortje te smeren (??)
Jullie meedenken is gewenst. Ik hoor het graag.
De ASF21/18 bestaat niet. Waarschijnlijk bedoel je de SFA21/18. Dat is de actuator. De driewegklep heeft een ander type-nummer. De actuator is een universele met M30/1,5mm aansluiting, dus het type dat op radiator- en verdelerventielen past. Het gejank is misschien een slipkoppeling voor als het ventiel zwaar gaat. Er kan ook water uit het ventiel in de actuator zijn gelopen. In beide gevallen heeft vervangen van de actuator alleen niet zoveel zin. Dan moet je naar het ventiel kijken. Dat is misschien vuil of versleten. Wat je precies hebt en hoe het gemonteerd is (foto!) zou misschien helpen bij het meedenken.

p.s. De groene-energiewinkel heeft een duidelijk plaatje van het ventiel:

https://www.groene-energi...-3wyvlv-si-3-wegklep.html

De A en B aansluitingen zijn niet symmetrisch. Waarschijnlijk heeft Tameson wel een ventiel, maar dan een plugkraan met T-boring die hetzelfde doet. Die plugkranen hebben actuators die met een motortje dat de ene of de andere kant opgaan. Daar kun je kiezen hoe je ze aansluit aan de warmtepomp. Ze vereisen wel een extra draad tussen warmtepomp en actuator.

[ Voor 11% gewijzigd door FransvWoerkom op 29-12-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-07 22:33
Korte pana vraag,
Heb hier een H versie staan en die wil ik direct naar de vvw laten pompen, daar zitten echter pompen in het circuit die ik er (nu iig) niet uit kan halen.
Dus ik wilde de pompen maar op de wp laten meedraaien. Dat kan door de pompen aan het "extra pomp" contact aan te sluiten toch?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
Baapje327 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:19:
Korte pana vraag,
Heb hier een H versie staan en die wil ik direct naar de vvw laten pompen, daar zitten echter pompen in het circuit die ik er (nu iig) niet uit kan halen.
Dus ik wilde de pompen maar op de wp laten meedraaien. Dat kan door de pompen aan het "extra pomp" contact aan te sluiten toch?
Op zich kan dat wel, maar niet optimaal.
Zorg wel dat er iets is zonder pomp waar de warmtepomp doorheen kan pompen als de vv pompen niet zouden draaien (radiator ofzo).
Anders een bypass.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

FransvWoerkom schreef op woensdag 29 december 2021 @ 01:19:
[...]

En voor de volledigheid: de inlaatcombinatie is niet alleen een overdrukventiel op de tank, maar ook een terugslagklep. Die voorkomt dat water uit de warmwatertank terug het koudwatercircuit in gaat. En je weet maar nooit wat er onderin de warmwatertank, waar de koudwater-aansluiting zit, groeit. Daarom moet je een inlaatcombinatie per warmwatertoestel hebben.
Ah.. dat verklaart alles ! Thanks !

• Baapje327
pgeene schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:39:
[...]

Op zich kan dat wel, maar niet optimaal.
Zorg wel dat er iets is zonder pomp waar de warmtepomp doorheen kan pompen als de vv pompen niet zouden draaien (radiator ofzo).
Anders een bypass.
OK dank, maar ik kan hem alleen ook over het buffervat laten draaien waar ie nu op zit. Vvw haalt nu uit t vat, maar wil dat dus direct doen.
Waarom moet er een bypass zijn?
Is het contact niet betrouwbaar of een andere reden?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Direct is het beste. Als je de H erop koppelt kun je dan toch gelijk de pompen eruit halen en de stutzen afblinden?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• FransvWoerkom
Baapje327 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:31:
[...]

OK dank, maar ik kan hem alleen ook over het buffervat laten draaien waar ie nu op zit. Vvw haalt nu uit t vat, maar wil dat dus direct doen.
Niet helemaal duidelijk is wat je onder "direct" verstaat. Direct aan de warmtepomp, dus zonder het buffervat, of direct aan het buffervat, dus zonder thermostaatventiel, dus ook het buffervat op lage temperatuur. Je moet je beraden over je hele systeem en met name de rol van het buffervat: opslag van zonnewarmte en verwarmen van de hygiënespiraal en/of leveren van warmte aan je vloerverwarming. In de Panasonic voorbeelden is niet een kant en klare oplossing te vinden voor een buffervat dat zowel hoge als lage temperatuurafnemers bedient. En als het tegelijk moet, dan alleen via de mengverdeler die je nu juist kwijt wilt. Het zou moeten kunnen als je buffervat door de wp via een driewegklep aanstuurt als sww tank. Om aan de secundaire kant de vloerverwarming te laten kiezen uit lage temperatuur water uit de warmtepomp in donkere tijden en hoge temperatuur water uit de buffer vereist een mengverdeler met mengventiel en een niet-panasonic regelaar.

• Baapje327
@martijn v o @FransvWoerkom
Dank voor de reacties,
excuus, onduidelijk verhaal, zo blijkt.

mijn setup.
1000L hygienebuffervat. de WP en zonnecollectoren zitten aan het vat en verwarmen het. WP staat op stooklijn en meet de watertemperatuur.
aan hetzelfde vat zit bovenin een leiding naar de VVW en retour zit weer onderin het vat. de pompen hiervan schakelen op de thermostaat in de woonkamer.
ze fungeren los van elkaar.
ik heb al leiding werk liggen van de WP direct naar de VVW en terug (kan ik los met handmatige kogelkranen inregelen).
ik wil dus direct de WP naar de VVW leiden, en de retour over het buffervat (ivm collectoren). maar in die leiding zit een 2 tal pompen die dan door de WP aangestuurd moeten worden, anders pompt de WP die pompen kapot gok ik.
vandaar de vraag over het extra contact.

SWW gaat door de hygienespiraal en wordt naverwarmd door een doorstroomverwarmer. vat is nooit kouder dan de retourtemp van de vvw, en de doorstromer verwarmd de rest wel, dus hoef ik niet echt rekening mee te houden.

pompen eruit halen heeft niet mijn voorkeur, want dan kan ik niet makkelijk terug en ook niet echt tijd voor.
leuk klusje voor als dit lekker werkt na het stookseizoen ;)

qua stooktemperatuur loopt ie van 25-35 graden voor 15 tot -15.

hopelijk zo iets verhelderd.

• pgeene
Baapje327 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:31:
[...]

Buffervat..... dat had je niet gemeld. Dan kan het in principe prima zo.
Maar direct is beter.
Echter gezien je antwoord hierboven was het systeem toch wat ingewikkelder dan je aangaf.
Daar heb ik minder ervaring mee.
Als ik het zo lees is een buffervat dan niet zo'n slecht idee.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• reneeke1970
Baapje327 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:09:
@martijn v o @FransvWoerkom
Dank voor de reacties,
excuus, onduidelijk verhaal, zo blijkt.

mijn setup.
1000L hygienebuffervat. de WP en zonnecollectoren zitten aan het vat en verwarmen het. WP staat op stooklijn en meet de watertemperatuur.
aan hetzelfde vat zit bovenin een leiding naar de VVW en retour zit weer onderin het vat. de pompen hiervan schakelen op de thermostaat in de woonkamer.
ze fungeren los van elkaar.
ik heb al leiding werk liggen van de WP direct naar de VVW en terug (kan ik los met handmatige kogelkranen inregelen).
ik wil dus direct de WP naar de VVW leiden, en de retour over het buffervat (ivm collectoren). maar in die leiding zit een 2 tal pompen die dan door de WP aangestuurd moeten worden, anders pompt de WP die pompen kapot gok ik.
vandaar de vraag over het extra contact.

SWW gaat door de hygienespiraal en wordt naverwarmd door een doorstroomverwarmer. vat is nooit kouder dan de retourtemp van de vvw, en de doorstromer verwarmd de rest wel, dus hoef ik niet echt rekening mee te houden.

pompen eruit halen heeft niet mijn voorkeur, want dan kan ik niet makkelijk terug en ook niet echt tijd voor.
leuk klusje voor als dit lekker werkt na het stookseizoen ;)

qua stooktemperatuur loopt ie van 25-35 graden voor 15 tot -15.

hopelijk zo iets verhelderd.
Aanvoer of retour door je vat maakt toch niks uit voor de werking?
Zou het lekker laten zitten zoals het zit, want inderdaad twee pompen in serie gaat ergens fout.

1 PVoutput . Dongen NB

• Baapje327
reneeke1970 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:20:
[...]

Aanvoer of retour door je vat maakt toch niks uit voor de werking?
Zou het lekker laten zitten zoals het zit, want inderdaad twee pompen in serie gaat ergens fout.
ok, werkt ook prima. reden van de change zou zijn om geen 400L water warm te houden. en als ik wil koelen in de zomer, dan moet ik het ook zo laten lopen, dus wel handig om dat werkend te hebben. tevens kan ik dan ook van mijn kamerthermostaat af, en alles via de WP doen.

en het worden dan 3 pompen in serie, zijn er nu 2 al van en terug op de vvw. en dan komt de WP er nog bij.

wat gaat er fout dan? als ze dezelfde kant op pompen kan er dan wat stukgaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 30-12-2021 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Baapje327 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:25:
[...]

ok, werkt ook prima. reden van de change zou zijn om geen 400L water warm te houden. en als ik wil koelen in de zomer, dan moet ik het ook zo laten lopen, dus wel handig om dat werkend te hebben. tevens kan ik dan ook van mijn kamerthermostaat af, en alles via de WP doen.

en het worden dan 3 pompen in serie, zijn er nu 2 al van en terug op de vvw. en dan komt de WP er nog bij.

Vilgens mij heb je er nu drie parallel op het buffervat. Dat is het voordeel van het buffervat in jouw situatie: ze zijn ontkoppeld.

• reneeke1970
[...]

Dat je kamer thermostaat het regelt is toch prima? Als je zonne collectoren je vat warm houden blijft wp vanzelf uit.
Als je wp in jou ogen je vat nutteloos warm houd is dit toch ten voordele van de hygiëne spiraal? Scheelt weer stroom voor na verwarmer. En je moet je wp op war door kamer thermostaat laten schakelen, en niet continu warm laten houden door wp op vaste temperatuur.
Dus volgens mij perfecte situatie, en koelen tja... Misschien handmatig met kranen schakelen in de zomer.

1 PVoutput . Dongen NB

• FransvWoerkom
[...]

Er gaat niks fout met de pompen. Maar bij een 1000L hygiëne buffervat waarvan je 400L zou kunnen/moeten warmhouden zet ik vraagtekens. Ook bij "... en de retour over het buffervat (ivm collectoren)." Ik heb altijd gedacht dat een buffervat voor collectoren wel 80 graden kon worden. Daar kunnen je vloerverwarming en warmtepomp echt niet tegen. Waarom niet gewoon een scheiding tussen sww-bereiding en verwarming met een driewegklep die de aanvoer naar het vat of de vloer stuurt?

• Baapje327
reneeke1970 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:32:
[...]

Dat je kamer thermostaat het regelt is toch prima? Als je zonne collectoren je vat warm houden blijft wp vanzelf uit.
ja dat klopt. de WP pompt altijd rond, maar gaat alleen aan als de watertemp zakt, wat gebeurt als de vvw warmte uit het vat onttrekt. zoals ik al zei, werkt prima.
Als je wp in jou ogen je vat nutteloos warm houd is dit toch ten voordele van de hygiëne spiraal? Scheelt weer stroom voor na verwarmer.
dat klopt inderdaad. maar ik weet niet helemaal hoeveel het stilstandverlies is, maar dat zou wel eens behoorlijk kunnen zijn. is daar een berekening voor?
En je moet je wp op war door kamer thermostaat laten schakelen, en niet continu warm laten houden door wp op vaste temperatuur.
ja dat zou een optie zijn, maar dat kan mijn huidige thermostaat denk ik niet. ik heb zo een simpele honeywell. als ik de controller van de WP naar de woonkamer verplaats, en dan de pompen schakel op het 'extra pomp' contact van de WP, dan gaat t wel goed toch? dan gaan de pompen altijd aan als de WP aan gaat, en de WP gaat aan als de kamer warmte vraagt. dit was sowieso al nodig, ook zonder de kleppen.
Dus volgens mij perfecte situatie, en koelen tja... Misschien handmatig met kranen schakelen in de zomer.
dank, werkt ook prima. kan alleen dus niet koelen. maar dat zou handmatig wel kunnen, als ik de controller van de WP naar de woonkamer verplaats.

dank voor de feedback, helpt weer in mijn denkproces!
als iemand nog een warmteverlies berekening heeft, dan graag, kan ik beetje kijken hoeveel winst er te halen is.
Er gaat niks fout met de pompen. Maar bij een 1000L hygiëne buffervat waarvan je 400L zou kunnen/moeten warmhouden zet ik vraagtekens. Ook bij "... en de retour over het buffervat (ivm collectoren)." Ik heb altijd gedacht dat een buffervat voor collectoren wel 80 graden kon worden. Daar kunnen je vloerverwarming en warmtepomp echt niet tegen. Waarom niet gewoon een scheiding tussen sww-bereiding en verwarming met een driewegklep die de aanvoer naar het vat of de vloer stuurt?
ja 90 graden is geen probleem hoor, dan moet ik het vat koelen met de hottub zodat ik meer warmte uit de collectoren kwijt kan ;)
maar het vat wordt in het stookseizoen nooit zo warm, want alle warmte gaat zo de vloer in. in het tussenseizoen doet de WP niet zoveel. dit jaar pas per 1 oktober voor t eerst.
als t stookseizoen is afgelopen, schakel in met kleppen meestal de vvw en de wp af van het vat.

ik heb helemaal geen SWW bereiding. hygienespiraal en doorstroomverwarmer, that's it. als t stookseizoen stopt, dan nemen de collectoren SWW voor hun rekening, dan doet de doorstromer niks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:05:
[...]

ja dat klopt. de WP pompt altijd rond, maar gaat alleen aan als de watertemp zakt, wat gebeurt als de vvw warmte uit het vat onttrekt. zoals ik al zei, werkt prima.

[...]

dat klopt inderdaad. maar ik weet niet helemaal hoeveel het stilstandverlies is, maar dat zou wel eens behoorlijk kunnen zijn. is daar een berekening voor?

[...]

ja dat zou een optie zijn, maar dat kan mijn huidige thermostaat denk ik niet. ik heb zo een simpele honeywell. als ik de controller van de WP naar de woonkamer verplaats, en dan de pompen schakel op het 'extra pomp' contact van de WP, dan gaat t wel goed toch? dan gaan de pompen altijd aan als de WP aan gaat, en de WP gaat aan als de kamer warmte vraagt. dit was sowieso al nodig, ook zonder de kleppen.

[...]

dank, werkt ook prima. kan alleen dus niet koelen. maar dat zou handmatig wel kunnen, als ik de controller van de WP naar de woonkamer verplaats.

dank voor de feedback, helpt weer in mijn denkproces!
als iemand nog een warmteverlies berekening heeft, dan graag, kan ik beetje kijken hoeveel winst er te halen is.

[...]

ja 90 graden is geen probleem hoor, dan moet ik het vat koelen met de hottub zodat ik meer warmte uit de collectoren kwijt kan ;)
maar het vat wordt in het stookseizoen nooit zo warm, want alle warmte gaat zo de vloer in. in het tussenseizoen doet de WP niet zoveel. dit jaar pas per 1 oktober voor t eerst.
als t stookseizoen is afgelopen, schakel in met kleppen meestal de vvw en de wp af van het vat.

ik heb helemaal geen SWW bereiding. hygienespiraal en doorstroomverwarmer, that's it. als t stookseizoen stopt, dan nemen de collectoren SWW voor hun rekening, dan doet de doorstromer niks meer.
De controller van wp is waardeloos als thermostaat dus niet doen.
Jou huidige thermostaat kan een CV pomp aan zetten, dus ergens schakelt hij 230 volt in. Doe daaraan parallel een relais plaatsen, die vervolgens een maak of verbreek contact maakt met de externe aansluiting op je wp. Op die manier hij netjes aan en uit met je pompen, en kun je gewoon de war instellen.
Warmte verlies van je vat is niet erg als hij in verwarmde schil staat, is dat niet dan gaat er wel wat verloren ja, kan makkelijk thermisch 5000 watt zijn, ik zeg zomaar wat hoor, google kent vast ergens een berekening.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Baapje327
reneeke1970 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:16:
[...]

De controller van wp is waardeloos als thermostaat dus niet doen.
Jou huidige thermostaat kan een CV pomp aan zetten, dus ergens schakelt hij 230 volt in. Doe daaraan parallel een relais plaatsen, die vervolgens een maak of verbreek contact maakt met de externe aansluiting op je wp. Op die manier hij netjes aan en uit met je pompen, en kun je gewoon de war instellen.
Warmte verlies van je vat is niet erg als hij in verwarmde schil staat, is dat niet dan gaat er wel wat verloren ja, kan makkelijk thermisch 5000 watt zijn, ik zeg zomaar wat hoor, google kent vast ergens een berekening.....
staat in de garage dus niet echt nuttige warmte.
you lost me met dat relais verhaal. met externe aansluiting bedoel je de aansluiting voor een externe thermostaat toch? of juist op t externe pomp contact?
mijn huidige thermostaat is een chronoterm wireless, dus dr zit een kastje in de garage waarop 230v zit, en die stuur de pompen aan/uit idd.
ik hoorde wel goede verhalen van de Pana thermostaten, moet ik die dan halen? die chronoterm wireless is ook waardeloos namelijk....denk dat de pana controller niet echt slechter kan zijn dan die chronoterm eigenlijk.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
De schakelhysterese van de Pana thermostaat is veel te groot, is totaal 2 graden terwijl 0.6° gewenst is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Baapje327
@frisianstar 2 graden, wauw, dat is wel heel veel. volgens de spec is t 0.2 tot 2 graden, instelbaar lijkt het mi... maar de realiteit is dat niet?

• reneeke1970
Baapje327 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:23:
[...]

staat in de garage dus niet echt nuttige warmte.
you lost me met dat relais verhaal. met externe aansluiting bedoel je de aansluiting voor een externe thermostaat toch? of juist op t externe pomp contact?
mijn huidige thermostaat is een chronoterm wireless, dus dr zit een kastje in de garage waarop 230v zit, en die stuur de pompen aan/uit idd.
ik hoorde wel goede verhalen van de Pana thermostaten, moet ik die dan halen? die chronoterm wireless is ook waardeloos namelijk....denk dat de pana controller niet echt slechter kan zijn dan die chronoterm eigenlijk.
Externe aansluiting aan / uit, even in je boekje kijken wel nummer van je printplaat.
Externe control noemen ze het dacht ik. Zit nu een draadbrug overheen gemonteerd vermoed ik. Dat draadje haal je weg en word nu een schakelaar via dat relais.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Baapje327 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:10:
@frisianstar 2 graden, wauw, dat is wel heel veel. volgens de spec is t 0.2 tot 2 graden, instelbaar lijkt het mi... maar de realiteit is dat niet?
Als de externe Pana thermostaat én die op de controller op 20° staat ingesteld schakelt deze bij >21° pas uit en bij <19° weer in, mijn low cost Emos thermostaat, bij >20.2 en <19.8 graden.
Maaaaar... wellicht hebben ze hun zonde ingezien en zijn de nieuwste uitvoeringen wel goed instelbaar :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
frisianstar schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:59:
[...]

Als de externe Pana thermostaat én die op de controller op 20° staat ingesteld schakelt deze bij >21° pas uit en bij <19° weer in, mijn low cost Emos thermostaat, bij >20.2 en <19.8 graden.
Maaaaar... wellicht hebben ze hun zonde ingezien en zijn de nieuwste uitvoeringen wel goed instelbaar :)
dat klinkt interessant, ik kan hem alleen niet zo snel vinden op google. waar heb je hem vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

frisianstar schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:59:Maaaaar... wellicht hebben ze hun zonde ingezien en zijn de nieuwste uitvoeringen wel goed instelbaar :)
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:43
Baapje327 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:00:
[...]

dat klinkt interessant, ik kan hem alleen niet zo snel vinden op google. waar heb je hem vandaan?
Als je even op "computherm thermostaat" zoekt zal er best wel een tussen zitten die je kan gebruiken. Ik heb de computherm q8rf, deze kun je uitbreiden met 4 thermostaten die elk een relais en de wp aan kunnen sturen. Ook de hysterese is instelbaar. Hiervoor had ik ook de Emos maar deze week nogal af van de werkelijke temperatuur in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:36
@thehog
Hoi,

Ik ben bezig met de NodeRed flow <> Heishamon.
Maar ik loop tegen het rare gedrag aan dat de Quiet mode instelling welke ik doorgeef, niet blijft plakken.

Ik zie dat de waard geaccepteerd wordt via heishamon IP interface. Daar staat dan Level 1 of 2, maar 1 tot 3 minuten later vervalt die weer terug naar 0.
Is er iets dat in de WP nog aan of uit moet staan hiervoor?
Ik dacht eerst dat het aan mijn programeerwerk lag, maar ik zie NodeRed niks zenden. helemaal niks. Die ziet de terugvallende waarde niet eens.
enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:10
Signor Doekie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:29:
[...]

Als je even op "computherm thermostaat" zoekt zal er best wel een tussen zitten die je kan gebruiken. Ik heb de computherm q8rf, deze kun je uitbreiden met 4 thermostaten die elk een relais en de wp aan kunnen sturen. Ook de hysterese is instelbaar. Hiervoor had ik ook de Emos maar deze week nogal af van de werkelijke temperatuur in de kamer.
Leuk dat dit onderwerp telkens toch even terugkomt.
Ik zie dat die computherm weliswaar in stappen van 0.5 graden instelbaar (vind ik wat grof) is maar wel netjes een schakelgevoeligheid van naar keuze ± 0,3/0,2 of 0,1 graden heeft (wel fijn).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21
edterbak schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:45:
@thehog
Hoi,

Ik ben bezig met de NodeRed flow <> Heishamon.
Maar ik loop tegen het rare gedrag aan dat de Quiet mode instelling welke ik doorgeef, niet blijft plakken.

Ik zie dat de waard geaccepteerd wordt via heishamon IP interface. Daar staat dan Level 1 of 2, maar 1 tot 3 minuten later vervalt die weer terug naar 0.
Is er iets dat in de WP nog aan of uit moet staan hiervoor?
Ik dacht eerst dat het aan mijn programeerwerk lag, maar ik zie NodeRed niks zenden. helemaal niks. Die ziet de terugvallende waarde niet eens.
enig idee?
Heb je de quiet mode in timer stand staan? Dan bepaald je weekschema de quiet modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
sjimmie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:02:
[...]

Leuk dat dit onderwerp telkens toch even terugkomt.
Ik zie dat die computherm weliswaar in stappen van 0.5 graden instelbaar (vind ik wat grof) is maar wel netjes een schakelgevoeligheid van naar keuze ± 0,3/0,2 of 0,1 graden heeft (wel fijn).
:)
De q8rf is inderdaad instelbaar in stappen van 0,5 graden maar dit voldoet bij ons, met een hysterese van 0,2 graden. Ik heb hem nu al bijna een jaar draaien naar volle tevredenheid. Ik lees al een poosje mee en verwonder mij iedere keer weer over het fine tunen met de heishamon tot drie cijfers achter de komma. Ieder zijn ding natuurlijk.
Ik heb mijn 5j geplaatst, aangesloten op de ringleiding van mijn CV, een stooklijn ingesteld samen met een thermostaat en het draait als een zonnetje. Wel heb ik eerst gezorgd dat de hardware in orde was: isolatie vloerverwarming en oversized radiatoren boven.

[ Voor 4% gewijzigd door Signor Doekie op 31-12-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

Signor Doekie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:17:
[...]

:)
De q8rf is instelbaar in stappen van 0,1 graad met een max van 0,3 graden dus goed bruikbaar in deze. Ik heb hem nu al bijna een jaar draaien naar volle tevredenheid. Ik lees al een poosje mee en verwonder mij iedere keer weer over het fine tunen met de heishamon tot drie cijfers achter de komma. Ieder zijn ding natuurlijk.
Ik heb mijn 5j geplaatst. Aangesloten op de ringleiding van mijn CV, een stooklijn ingesteld samen met een thermostaat en ik het draait als een zonnetje. Wel heb ik eerst gezorgd dat de hardware in orde was, isolatie vloerverwarming en oversized radiatoren boven.
Nadeel is dat een dergelijke thermostaat niet over internet te bedienen is.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Carboy54 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:25:
[...]

Nadeel is dat een dergelijke thermostaat niet over internet te bedienen is.
Wat voor de een een nadeel is, is dat voor de ander een voordeel. :)
De thermostaat staat hier het hele stookseizoen nagenoeg op dezelfde temperatuur. Je kan eventueel ook nog zeven verschillende temperaturen instellen per dag, maar ik heb hier geen behoefte aan.
Wat ik maar wil zeggen is dat het ook op een simpeler manier kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Signor Doekie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:45:
[...]

Wat voor de een een nadeel is, is dat voor de ander een voordeel. :)
De thermostaat staat hier het hele stookseizoen nagenoeg op dezelfde temperatuur. Je kan eventueel ook nog zeven verschillende temperaturen instellen per dag, maar ik heb hier geen behoefte aan.
Wat ik maar wil zeggen is dat het ook op een simpeler manier kan.
Klopt maar ik kom graag in een warm huis als ik onverwacht naar huis reis :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SamDdikR9F5zr3OU5Shg6_Ayjg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twKKlN7SxKDJniRymiJ4ft4f.jpg?f=fotoalbum_large

sprong net van 10 naar 9 toen ik foto maakte.

_O-

geweldig die japanse kaboutertjes, volgens de wolk heeft ie ook nog even de 13 gehaald 8)7

:')

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 31-12-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
FransvWoerkom schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:09:
[...]

De ASF21/18 bestaat niet. Waarschijnlijk bedoel je de SFA21/18. Dat is de actuator. De driewegklep heeft een ander type-nummer. De actuator is een universele met M30/1,5mm aansluiting, dus het type dat op radiator- en verdelerventielen past. Het gejank is misschien een slipkoppeling voor als het ventiel zwaar gaat. Er kan ook water uit het ventiel in de actuator zijn gelopen. In beide gevallen heeft vervangen van de actuator alleen niet zoveel zin. Dan moet je naar het ventiel kijken. Dat is misschien vuil of versleten. Wat je precies hebt en hoe het gemonteerd is (foto!) zou misschien helpen bij het meedenken.

p.s. De groene-energiewinkel heeft een duidelijk plaatje van het ventiel:

https://www.groene-energi...-3wyvlv-si-3-wegklep.html
dag Frans en anderen. dank voor het meedenken en de correctie. Probleem is momenteel weg: als ik 230 fase af en aankoppel loopt ie soepel heen en terug ;-)
bijgevoegd foto vd situatie, waar je de AB (vanuit de WP 'links') zich over de A (Vloer) en B (Tank) ziet verdelen.
via de link zie ik overigens nog geen duidelijk plaatje van het ventiel: bedoel je dat het binnenwerk van dit ventiel verwisseld/schoongemaakt kan worden ? (net zoals dit bij bijv een honeywell kan?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktDQQzt3jZoxKXca-dXc36vQpi0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44lovYVulxSkNbwiG6wwOp1y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMOe7pHTq2J1UEu95uybLOl5q-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT2PdwdBowxi6mTHV6Uj6Dqj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1669366

koevlaas2 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:18:
[...]

Ik heb iets ontdekt moet alleen nog verifiëren of ze echt de spullen op voorraad hebben.
Heb je nog wat kunnen ontdekken?
Tips van anderen zijn ook welkom (ik zoek een leverancier voor 7kW monobloc j serie)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1669366 op 02-01-2022 03:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:12
In 2021 heeft de Panasonic warmtepomp (5kW bi-bloc) 12.717 kWh geproduceerd en heeft daar 3412 kWh stroom voor gebruikt. Dat is een gemiddelde COP voor verwarming en bereiden van warmwater van 3.7. Het verbruik voor de warmwaterbereiding was 1199 kWh en voor de verwarming 2217 kWh. Dat betekend een COP van 2 voor warmwater (wanneer de zonneboiler niet voldoende warmwater maakt) en een COP 4.6 voor de verwarming van de woning. #cijfers van de interne kWh meters.

[ Voor 4% gewijzigd door BazemanKM op 02-01-2022 10:35 ]

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:36
thehog schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:14:
[...]

Heb je de quiet mode in timer stand staan? Dan bepaald je weekschema de quiet modus.
Thanks. Timer stand was het niet.
Het MOEST wel coding error zijn van mijn kant. Als ik node red uit zette, dan blijf de waarde wel staan.
Ik heb het inmiddels opgelost. :) Maar het duurde wel een nacht of 4 voor dat ik deze gevonden en gefixt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Mijn 5kW monoblok heeft in 2021 2165,7 kWh verbruikt. Volgens mijn berekeningen heeft hij 7312 kWh opgewekt Een COP van 3,4 maar ik ben van de zomer een aantal maanden kwijt dus zal het werkelijke COP getal rond de 4 liggen.
Volgens mindergas is mijn verbruik 0,60 kWh/gewogen graaddagen. (vorig jaar 0,53)
Gewogen graaddagen 2020 3242 en 2021 3589.
De koude winter begin dit jaar was slecht voor een goede COP.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
timovd in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

@timovd Om het heishamon niet te vervuilen

Mij Wp moduleert terug tot 180 elektrisch verbruik- allin.
Hoe stook je hem war?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:35
Ik zie op de apparatenlijst voor isde subsidie 2022 dat de WH-MDC07J3E5 van 1900 euro naar 2850 euro is gegaan en WH-MDC09J3E5 van 2000 naar 3000. Tijd om aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:11

ErikVers

e-Duurzaam

padoempats schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:46:
Ik zie op de apparatenlijst voor isde subsidie 2022 dat de WH-MDC07J3E5 van 1900 euro naar 2850 euro is gegaan en WH-MDC09J3E5 van 2000 naar 3000. Tijd om aan te schaffen :)
En de 5? Kan ik mijn 1 jaar oude maar eens gaan vervangen anders :-)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
ErikVers schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:04:
[...]

Van 1800 naar 2700 euro

https://www.rvo.nl/sites/...%201%20januari%202022.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30
[...]

De 5 = 2700

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Laatst online: 11:54
[...]

moest hij niet een aantal jaar blijven staan voor de subsidie....?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@flippy inderdaad bijzonder de Japanse COP maar ook de "werkelijke" COP is lang niet slecht!!

Zie mijn printscreen van dashboard op dit moment.

Met dank aan hardware van @thehog , en mijn eigen S0 meters en wat meterkast geknutsel (tweede Heishamon en wat aanpassingen in het script voor de S0 en COP Calculatie.
Uiteraard maakt de productie calculatie van de Panasonic nogal wat grote stappen maar het probleem zat zoals bekend aan de consumption kant.

To do:
Gemiddelde maand COP verzamelen, iemand een tip voor Home Assistant?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29ATj5NbXQbeTp24yyjbw6_RRuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WElIN7RySuXFa5MRWx0gAVZK.jpg?f=fotoalbum_large

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dewim1 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Uh, jaren niet, maar jaar wel, 1 jaar om precies te zijn :-)

Maar heb ook nog niet echt zin om weer spul van dak te halen hoor :-)
Maar wat een subsidie zeg, niet gek dit! Tijd om te verhuizen dan en het nog weer een keer te doen.
Ga gelijk eens kijken wat de zonnencollectors in 2022 doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 19:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Dewim1 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:07:
[...]

1 jaar geloof ik.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ik zit toch stiekem ff op rjtec zijn shop te kijken maar zie dat hij alleen nog naar NL verstuurd icm BTW nummer? Ik volg het topic niet meer dagelijks maar waar halen momenteel de meeste hun Panasonic vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:18

timovd

Voorsprong door techniek

ErikVers schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:11:
@flippy inderdaad bijzonder de Japanse COP maar ook de "werkelijke" COP is lang niet slecht!!

Zie mijn printscreen van dashboard op dit moment.

Met dank aan hardware van @thehog , en mijn eigen S0 meters en wat meterkast geknutsel (tweede Heishamon en wat aanpassingen in het script voor de S0 en COP Calculatie.
Uiteraard maakt de productie calculatie van de Panasonic nogal wat grote stappen maar het probleem zat zoals bekend aan de consumption kant.

To do:
Gemiddelde maand COP verzamelen, iemand een tip voor Home Assistant?[Afbeelding]
Mooi dashboard! Kun je vertellen hoe je dit zo hebt gemaakt of e.e.a. delen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-07 22:52
ErikVers schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:51:
[...]

Ik zit toch stiekem ff op rjtec zijn shop te kijken maar zie dat hij alleen nog naar NL verstuurd icm BTW nummer? Ik volg het topic niet meer dagelijks maar waar halen momenteel de meeste hun Panasonic vandaan?
Klopt, je hebt een BTW nummer nodig of je moet hem zelf ophalen.

Zelf ook wel nieuwsgierig. Heb eind augustus een bestelling bij groene-energiewinkel gedaan voor de nieuwe T-CAP J serie. Destijds was leverdatum november, maar begin november is het naar einde 2021 verschoven. Ben benieuwd wanneer de T-CAP Panasonic warmtepompen weer leverbaar worden of waar ze eventueel wel leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM87
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-06 11:47
ik krijg met de 9 kW T-Cap H serie mijn opgenomen vermogen niet onder de 0,8 kw. weten jullie toevallig of dat het minimum is voor deze WP?
Bij de huidige buitentemperaturen maakt hij daarmee al snel 4-5 kW thermisch vermogen (volgens zijn eigen display) wat momenteel veel te veel is en waardoor hij pendelt als een gek.

Watertemperatuursensoren heb ik gecheckt met externe meter. Die staan goed ingestel, dus dat afgegeven vermogen klopt ook wel een heel eind.

Ik zou graag terug willen moduleren naar ca 2,5 kW afgegeven vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-07 19:49

paulv1973

16.730Wattpiek

Mijn god...
Mijn huidige oude 6kw is inmiddels 4 of 5 jaar aan het bollen naar tevredenheid. _/-\o_
Ben bezig met een verbouwing waardoor mijn VV oppervlakte beneden aanzienlijk omhoog gaat.
Dan denk ik och dat de 7 of 9kw zijn intreden gaat doen met deze prijzen en subsidies. ;)

Zijn er nog andere winkels waar deze goedkoop zijn in te kopen? behalve de inmiddels gevonden Rjtec...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het probleem is niet de subsidie. de installateurs (die je nu wel echt moet hebben om het papaiertje te krijgen om subsidie te krijgen) die krikken de prijzen omhoog met 1000 euro zodat je netto er nog geen bal mee opschiet.
RvdM87 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:01:
ik krijg met de 9 kW T-Cap H serie mijn opgenomen vermogen niet onder de 0,8 kw. weten jullie toevallig of dat het minimum is voor deze WP?
Bij de huidige buitentemperaturen maakt hij daarmee al snel 4-5 kW thermisch vermogen (volgens zijn eigen display) wat momenteel veel te veel is en waardoor hij pendelt als een gek.

Watertemperatuursensoren heb ik gecheckt met externe meter. Die staan goed ingestel, dus dat afgegeven vermogen klopt ook wel een heel eind.

ik denk niet dat je dat gaat lukken. kan je je instellingen delen en hoe je systeem in elkaar steekt? al eens de quiet 3 aangezet? dan rem je hem ook wat af.

[ Voor 64% gewijzigd door flippy op 03-01-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

flippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:21:
het probleem is niet de subsidie. de installateurs (die je nu wel echt moet hebben om het papaiertje te krijgen om subsidie te krijgen) die krikken de prijzen omhoog met 1000 euro zodat je netto er nog geen bal mee opschiet.
Die installateur ben ik hier gelukkig zelf... 8)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

paulv1973 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Die installateur ben ik hier gelukkig zelf... 8)
heeft die installateur het juiste `bedrijfsnummertje die op de lijst staat van goedgekeurde bedrijfstypes? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

flippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:27:
[...]

heeft die installateur het juiste `bedrijfsnummertje die op de lijst staat van goedgekeurde bedrijfstypes? ;)
Wat voor nummertje moet dat dan zijn?
KvK nummertje??
Maak ik toch een nieuwe aan...

Heb er wel al 1 voor elctrotechnische werkzaamheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stooklijn bij 15 graden iets verhogen en externe thermostaat er tussen. Probleem opgelost bij deze temperaturen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX1XbtLr8kz_T6l_Y9Z4YQ-Mbgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VWj8qfjZ4NDHCm0E2rZg6BrU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stooklijn bij 15 graden iets verhogen en externe thermostaat er tussen. Probleem opgelost bij deze temperaturen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX1XbtLr8kz_T6l_Y9Z4YQ-Mbgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VWj8qfjZ4NDHCm0E2rZg6BrU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Laatst online: 11:54
Ik zit te zoeken maar kan het nergens vinden. iemand een idee waar te zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dewim1 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:41:
[...]

Ik zit te zoeken maar kan het nergens vinden. iemand een idee waar te zoeken?
Ik heb mijn 5kwh onlangs vervangen voor een 9 kWh en kreeg opnieuw de subsidie na 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:09
Carboy54 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:43:
[...]

Ik heb mijn 5kwh onlangs vervangen voor een 9 kWh en kreeg opnieuw de subsidie na 1 jaar.
Wat heb je met je 5kW gedaan?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:43:
[...]

Wat heb je met je 5kW gedaan?
Binnen 1uur verkocht op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:21:
[...]
Tja die installateur was

#inhetvereledenbehaalderesultaten…

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 21-02-2022 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 22:39
Ja met de huidige subsidie is het wel erg interessant. Toch maar een tweede erbij zetten in cascade opstelling gezien mijn 9 toch wat krap bemeten is?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
_Piwi_ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Klopt, je hebt een BTW nummer nodig of je moet hem zelf ophalen.

Zelf ook wel nieuwsgierig. Heb eind augustus een bestelling bij groene-energiewinkel gedaan voor de nieuwe T-CAP J serie. Destijds was leverdatum november, maar begin november is het naar einde 2021 verschoven. Ben benieuwd wanneer de T-CAP Panasonic warmtepompen weer leverbaar worden of waar ze eventueel wel leverbaar zijn.
Kan dat met elk btw-nummer? Ik heb een eenmanszaak, maar nou niet echt in deze branch :) Zou wel makkelijk zijn als ik dat kan gebruiken om hem te laten versturen. Al is het verschil van 7kw versie met groene-energiewinkel niet zo groot (zo'n 200 euro incl verzendkosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

timovd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Dankje! Dat wil ik zeker, tis natuurlijk ook deels afhankelijk van je hardware maar ik heb er aardig wat uurtjes inzitten, leuke hobby 👍🤪

Als ik de COP average juist heb zal ik het hier delen inclusief .yaml
Mocht je nikshoren, tag mij gerust een keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BvOZtk0utefSQBwQ-fl8jZqCVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdcLYoIGlkG3fMpXLVCZdInC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:18

timovd

Voorsprong door techniek

@ErikVers ik ben erg benieuwd!
Een gemiddelde COP DHW van <1 klopt hopelijk niet?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

timovd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:58:
@ErikVers ik ben erg benieuwd!
Een gemiddelde COP DHW van <1 klopt hopelijk niet?
Haha klopt; die klopt niet 👍😋
(Heeft nog geen DHW run gedaan na maken van dit verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
timovd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Zeker mooi... Als je hem wilt delen.. Zet ik hem ook in de TS erbij:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ik moet van de week nog de subsidie voor de Vaillant arostor aanvragen.
Benieuwd of ik die dan dus krijg.
Ik zou mijn 5h kunnen upgraden naar een 9j.
Maar dan ga ik gewoon meer verbuiken...
Want onder de 7 graden loopt de 5h zowat continu op max vermogen.
Beetje elke kwh uit die compressor halen B-) .

Misschien toch maar de knoop door hakken om in de verduurzaaming te gaan werken :9 . Heb ik iig het kvk nummer. Alleen niet de juiste.
Veel mensen die met een klein zetje van het gas af kunnen zonder de absurde prijzen welke soms gerekend worden voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is het nu al bekend of @koevlaas2 voldoet als installateur voor de nieuwe subsidie regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:16:
Is het nu al bekend of @koevlaas2 voldoet als installateur voor de nieuwe subsidie regels?
Zijn die voor 2022 gewijzigd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Zijn die voor 2022 gewijzigd??
In 2021 al. Alleen door installateurs met een bepaalde registratie komen in aanmerking voor subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:25:
[...]

In 2021 al. Alleen door installateurs met een bepaalde registratie komen in aanmerking voor subsidie.
Afgelopen jaar geen last van gehad via klusbedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:43
@CurlyMo koevlaas heeft mijn wp in juni geïnstalleerd. Factuur van inbedrijfstelling ingeleverd en netjes subsidie ontvangen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-07 22:52
padoempats schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:54:
[...]

Kan dat met elk btw-nummer? Ik heb een eenmanszaak, maar nou niet echt in deze branch :) Zou wel makkelijk zijn als ik dat kan gebruiken om hem te laten versturen. Al is het verschil van 7kw versie met groene-energiewinkel niet zo groot (zo'n 200 euro incl verzendkosten)
Ja tuurlijk, wel even goed invoeren in je boekhouding en BTW aangifte. Dan haal je hem daarna naar privé (let op dat je daar BTW op hoort te betalen).
Pagina: 1 ... 35 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.