wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hij doelt alleen op het verzenden van rjtec naar huis, niet het installeren, daarin geen ervaring. Maar extra KVK aanvragen met wel de juiste nummers kan ook natuurlijkflippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:55:
[...]
nee, want je zaak moet in het register staan van bedrijfstypes die in dat vakgebied zitten. dus een accountantbedijf die een warmtepomp instaleert stinken ze niet in.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
iets meer ontopic:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zbwDA8YrjzpPXJgik7v2pGQj.jpg?f=user_large)
[ Voor 68% gewijzigd door flippy op 03-01-2022 21:31 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Het gaat om de SBI-code. Het moet expliciet een KvK-nummer zijn waarbij de SBI-code 'Bouwinstallatie' met code 43.2 is.paulv1973 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:05:
Welk kvk nummer wordt er vereist op de factuur?
Ik wilde een bekende timmerman die ook loodgieterswerk doet het laten installeren. Vooraf gevraagd bij RVO, maar is afgewezen, omdat deze onder 'Bouwnijverheid / 41.2' viel. Het luistert dus echt zo nauw.
Dank voor de uitleg met de nummers.
Laat ik nu zelf ingeschreven staan met de nummers
7112. En 4321.
Moet dus goedkomen
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
https://www.groene-energi...mtepompen-panasonic/p-1a/paulv1973 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:14:
[...]
Mijn god...
Mijn huidige oude 6kw is inmiddels 4 of 5 jaar aan het bollen naar tevredenheid.![]()
Ben bezig met een verbouwing waardoor mijn VV oppervlakte beneden aanzienlijk omhoog gaat.
Dan denk ik och dat de 7 of 9kw zijn intreden gaat doen met deze prijzen en subsidies.![]()
Zijn er nog andere winkels waar deze goedkoop zijn in te kopen? behalve de inmiddels gevonden Rjtec...
hier is de panasonic 5KW 3550 euro.
bijna gratis met subsidie
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Heb een nieuwbouwwoning uit 2019 met vvw boven/beneden zo'n 180m2 oppervlak, jaarlijks gasverbruik van 1245 m3, waarvan ±320m2 sww dus zo'n 925m2 voor verwarmen. Meet gasverbruik nauwkeurig en hoogste gasverbruik was begin februari dit jaar met 11m3 voor verwarmen. Dan kom ik op zo'n ~ 100kwh voor verwarmen, gedeeld door 20 uur (marge voor nog koudere dagen), is 5 kW continu vermogen wat op die dag het huis in moet. Raden jullie dan een 5kW versie aan, of beter een 7kW? Of eventueel zelfs de 9kW omdat dat nauwelijks in prijs verschilt vanwege de subsidie?
Hoe zouden jullie sww doen? We gebruiken relatief veel sww in korte tijd (dagelijks een flink bad + een ander die douchet, zomaar 150 - 200l 55 graden binnen een uur).
Een 300l rvs boiler die door de panasonic wordt opgewarmd of een aparte warmtepompboiler 270l van bijv atlantic? In de garage waar nu CV hangt is alle ruimte en geen last van eventueel geluid. Ik heb een lichte voorkeur voor een aparte warmtepompboiler, zodat deze onafhankelijk kan werken Eventueel kan deze met warmtewisselaar zodat de panasonic hem evt kan opwarmen tijdens de zomerperiode, of is dat niet logisch?
Wellicht een 7 of 9 kw als ik boiler zou verwarmen, en 5 kw versie voor verwarmen en warmtepompboiler voor sww?
Met zo weinig gas voor verwarming EN het hele huis vol met vv, zou je makkelijk uitkomen met een 5kw.
Ik heb zelf al jaren een oud model 6kw hangen. Heb daarbij nog gewoon de oude radiatoren hangen. En een bijruimte van 30m2 met vv.
Gaat prima. Geen dag koud gehad.
Ik zou dan toch stiekem voor de 7kw gaan...
Voor SWW heb ik 2 weken geleden de Auer Edel eau 270ltr geplaatst. En daarna meteen de gaskraan dicht.
Met zoveel VV zou jij die ook kunnen plaatsen. Voordeel van deze warmtepompboiler: hij gebruikt de retour van je vv om het boilerwater op te warmen. Dus geen geluid EN geen luchtstromen van 300m3 per uur.
Voordeel van 2 apparaten ben ik toch wel voor gegaan. Zo stopt de pana nooit met verwarmen bij behoefte aan warm water.
die auer edel eau ben ik al een tijdje aan het volgen. bevalt het? en wat zijn de COP waardes/retourtemp na de WPB? waar heb je die gehaald als ik vragen mag? en toevallig ook de versie met een extra (zonnecollector) spiraal?paulv1973 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:41:
@padoempats
Met zo weinig gas voor verwarming EN het hele huis vol met vv, zou je makkelijk uitkomen met een 5kw.
Ik heb zelf al jaren een oud model 6kw hangen. Heb daarbij nog gewoon de oude radiatoren hangen. En een bijruimte van 30m2 met vv.
Gaat prima. Geen dag koud gehad.
Voor SWW heb ik 2 weken geleden de Auer Edel eau 270ltr geplaatst. En daarna meteen de gaskraan dicht.
Met zoveel VV zou jij die ook kunnen plaatsen. Voordeel van deze warmtepompboiler: hij gebruikt de retour van je vv om het boilerwater op te warmen. Dus geen geluid EN geen luchtstromen van 300m3 per uur.
Voordeel van 2 apparaten ben ik toch wel voor gegaan. Zo stopt de pana nooit met verwarmen bij behoefte aan warm water.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
De Auer heb ik momenteel 100% electrisch draaien. Heb de vv nog niet aangesloten omdat ik 2 perskoppelingen mis. Levertijd helaas 2 weken.
Dus mijn Cop momenteel 1...
Ik wilde hem in mijn vakantie draaiende hebben zodat ik het kan bekijken en eventueel aanpassen mocht dat nodig zijn. Toch een beetje lastig als je 10uur p/d van huis bent en de Waf belt dat ze koud water hebben.
Maar hij draait en levert.
Met aansluiting van de vv zal het alleen maar beter zijn ga ik vanuit.
Ik heb de 270ltr zonder spiraal. Die heeft bij mij geen toegevoegde waarde aangezien ik geen collector heb.
Gekocht bij de Nederlandse importeur ACR.
Lekker makkelijk. Ook igv garantie end.
Ook communicatie ging lekker vlot en makkelijk.
Je moet wel weer een BTW nummer hebben aangezien ACR alleen aan bedrijven levert.
Gaat allemaal naar wens.
Dus ik denk dat ik komende week de cv van de muur ga afschroeven...
is er inzicht over wat de minimale elektrische opname is van de panasonics per type?
5KW: 200 watt
7KW: ?
9KW: ?
12KW: 800 (t-cap iig)
16KW: ?
misschien ook wel relevant voor de TS.
Die auer is niet handig haalt warmte uit je vloer dus kan daarom zo "zuinig" zijn..paulv1973 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:27:toon volledige bericht
@Baapje327
De Auer heb ik momenteel 100% electrisch draaien. Heb de vv nog niet aangesloten omdat ik 2 perskoppelingen mis. Levertijd helaas 2 weken.
Dus mijn Cop momenteel 1...
Ik wilde hem in mijn vakantie draaiende hebben zodat ik het kan bekijken en eventueel aanpassen mocht dat nodig zijn. Toch een beetje lastig als je 10uur p/d van huis bent en de Waf belt dat ze koud water hebben.
Maar hij draait en levert.
Met aansluiting van de vv zal het alleen maar beter zijn ga ik vanuit.
Ik heb de 270ltr zonder spiraal. Die heeft bij mij geen toegevoegde waarde aangezien ik geen collector heb.
Gekocht bij de Nederlandse importeur ACR.
Lekker makkelijk. Ook igv garantie end.
Ook communicatie ging lekker vlot en makkelijk.
Je moet wel weer een BTW nummer hebben aangezien ACR alleen aan bedrijven levert.
Kijk naar een lw wpboiler zou ik zeggen
Topics genoeg voor :-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Als iemand de data's aanlevert vanuit een s0 oid... Niet vanuit pana, zet ik ze er wel..Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:44:
andere vraag nog:
is er inzicht over wat de minimale elektrische opname is van de panasonics per type?
Mijn 5 H loopt minimaal op 180 watt
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
@padoempats
...
[quote]
Wat is dat voor dubbel advies? 5kw makkelijk, maar zou toch stiekem voor 7kw gaan?
volgens mij voor de 7kw iets van 480, maar dat gaat natuurlijk wel uit van de H serie, bij de nieuwe J serie is er geen verschil meer tussen 5/7/9 ivm zelfde compressor. (hier een 7kw j die doet op z'n laagst iets van 450.)Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:44:
andere vraag nog:
Dat klopt. Die auer edel eau haalt dee warmte uit je retour vv. Daarom moet de warmtepomp die de vv verwarmt iets harder werken en daalt de Cop een beetje daarvan. Giga voordeel is wel dat hij geen geluid maakt. Geen 300m3 p/u aan luchtstroming veroorzaakt. En ik geen aan en afvoer buis door mijn dak hoef te steken.
Als ik een Air model een goede Cop wil laten halen in de winter moet ik hem al de binnenlucht laten aanzuigen. Dan koelt je tempel ook een paar graden af.
Voor mij was dit persoonlijk de beste keuze...
Ik hou nu eenaal van wat overcapaciteit.
En als er straks ook nog een wpb de retour gaat gebruiken zou ik het voor die paar euro niet nalaten om een modelletje zwaarder te gaan.
Indirect verwarmt de monobloc dan ook het sww, alleen moet die een paar graden bij knallen op dat moment gok ik. En in de zomer een beetje koeling.Dylantje2 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:44:
[...]
Die auer is niet handig haalt warmte uit je vloer dus kan daarom zo "zuinig" zijn..
Kijk naar een lw wpboiler zou ik zeggen
Topics genoeg voor :-)
Voor zo'n L/W warmtepompboiler zou ik wel gaten naar buiten moeten (laten) boren van 160mm of moet trucen met de mv box die ook in de garage hangt om eea te bypassen. Zowel L/W warmtepompboiler, VV-warmtepompboiler of boilervat direct vanuit monobloc verwarmen hebben zijn eigen voordelen en nadelen, maar kan moeilijk inschatten waar ik goed aan doe. Belangrijkste vind ik comfort, dus zo snel kunnen verwarmen naar 55 graden daarom neig ik naar standalone systeem.
De 5, 7 en 9kW J is allemaal hetzelfde. Dus rond de 480W.Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:44:
andere vraag nog:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Mijn Pana mono zorgt voor de warmte in de woning, maar mijn WP boiler zuigt die warme lucht weer weg voor SWW...en in de zomer geeft dat weer verkoeling...paulv1973 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:51:
@Dylantje2
Dat klopt. Die auer edel eau haalt dee warmte uit je retour vv. Daarom moet de warmtepomp die de vv verwarmt iets harder werken en daalt de Cop een beetje daarvan. Giga voordeel is wel dat hij geen geluid maakt. Geen 300m3 p/u aan luchtstroming veroorzaakt. En ik geen aan en afvoer buis door mijn dak hoef te steken.
Als ik een Air model een goede Cop wil laten halen in de winter moet ik hem al de binnenlucht laten aanzuigen. Dan koelt je tempel ook een paar graden af.
Voor mij was dit persoonlijk de beste keuze...
De Atlantic wpb heeft geen afvoerbuis door het dak, ik wil het nog een keer aansluiten op de WTW
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Zou ik over nadenken als ik jou was..frisianstar schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:03:
[...]
Mijn Pana mono zorgt voor de warmte in de woning, maar mijn WP boiler zuigt die warme lucht weer weg voor SWW...en in de zomer geeft dat weer verkoeling...
De Atlantic wpb heeft geen afvoerbuis door het dak, ik wil het nog een keer aansluiten op de WTW
Ik heb een filter tussen de wpb aanzuig zitten
Je wilt niet weten wat hij opzuigt
Schone lucht...
Mijn Auer koelt in de zomer de vv af tot 18Cfrisianstar schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:03:
[...]
Mijn Pana mono zorgt voor de warmte in de woning, maar mijn WP boiler zuigt die warme lucht weer weg voor SWW...en in de zomer geeft dat weer verkoeling...
Oftewel vloer wordt gekoeld en dus huis ook.
Zo heeft alles dus zijn voor en nadelen...
Zie t.oswald in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:09:
[...]
die auer edel eau ben ik al een tijdje aan het volgen. bevalt het? en wat zijn de COP waardes/retourtemp na de WPB? waar heb je die gehaald als ik vragen mag? en toevallig ook de versie met een extra (zonnecollector) spiraal?
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Zie t.oswald in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"paulv1973 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:05:
[...]
Mijn Auer koelt in de zomer de vv af tot 18C
Oftewel vloer wordt gekoeld en dus huis ook.
Zo heeft alles dus zijn voor en nadelen...
Je schrijft dat ie nog niet is aangesloten? Die 18 graden….. echt niet!
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
waarom zou je dan ooit voor de 5 of 7 gaan, zoveel kost ie niet extra toch?CurlyMo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:57:
[...]
De 5, 7 en 9kW J is allemaal hetzelfde. Dus rond de 480W.
ik zou dan liever een 9 hebben die de hut zekerste weten warm houd en gemakkelijk sww maakt.
overigens geeft @Dylantje2 wat anders aan voor zijn 5kw, of is het omhoog gegaan met de J versie tov de H versie?
@Dylantje2 gemeten met s0, 800 watt, heel soms 600 maar dan gaat ie daarna uit, dus dat is niet echt representatief. ik zie hem geregeld langere tijd op 800 watt draaien. het is wel een T-cap, dus als iemand nog een gewone 12KW heeft...
[ Voor 8% gewijzigd door Baapje327 op 04-01-2022 11:43 . Reden: extra toevoeging over afwijking tov dylantje2 ]
pff 800 watt... [ Je zult een groot huis hebben wss. maar toch dat is bijna mijn max verbruik ]Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:42:
[...]
waarom zou je dan ooit voor de 5 of 7 gaan, zoveel kost ie niet extra toch?
ik zou dan liever een 9 hebben die de hut zekerste weten warm houd en gemakkelijk sww maakt.
overigens geeft @Dylantje2 wat anders aan voor zijn 5kw, of is het omhoog gegaan met de J versie tov de H versie?
@Dylantje2 gemeten met s0, 800 watt, heel soms 600 maar dan gaat ie daarna uit, dus dat is niet echt representatief. ik zie hem geregeld langere tijd op 800 watt draaien. het is wel een T-cap, dus als iemand nog een gewone 12KW heeft...
Ik wel een 5 maar 180 watt gaat hij uit.. en kan dus op 190 uren lopen...
Heb je war oid ingesteld?
[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 04-01-2022 11:45 ]
Zeker geen 18.t.oswald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:13:
[...]
Zie t.oswald in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Je schrijft dat ie nog niet is aangesloten? Die 18 graden….. echt niet!
Hij zal warmte uit je vv trekken. En die haalt het weer uit je vloer. Je koelt de vloer dus af.
Zal geen graden zijn.
Ging om het principe...
ja zeker, en stille stand 3 permanent, stooklijn is 15 tot -10 en dan 25 tot 40 graden.Dylantje2 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:44:
[...]
pff 800 watt...
Ik wel een 5 maar 180 watt gaat hij uit.. en kan dus op 190 uren lopen...
Heb je war oid ingesteld?
hij draait bij mij alleen in de warme uren van de dag, met een stooklijn correct (omhoog dus +2 en 's nachts van -2) draait bijna nooit snachts alleen als t hard waait of stervens koud is.
en hij zit op een buffervat, dit is t zachtste wat ik hem heb zien doen in 2-3 jaar tijd.
maar het is een beest hoor, hij haalt zo 15KW op zn sloffen, en maakt ie nog geen herrie. hij is veel te zwaar voor wat hier nodig is. dus misschien ga ik eens naar een kleinere kijken, als doet deze stookmethode wel wat goed voor je COP.
hahha ooit een hele discussie gehad,, COp rukt niets,Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:47:
[...]
ja zeker, en stille stand 3 permanent, stooklijn is 15 tot -10 en dan 25 tot 40 graden.
hij draait bij mij alleen in de warme uren van de dag, met een stooklijn correct (omhoog dus +2 en 's nachts van -2) draait bijna nooit snachts alleen als t hard waait of stervens koud is.
en hij zit op een buffervat, dit is t zachtste wat ik hem heb zien doen in 2-3 jaar tijd.
maar het is een beest hoor, hij haalt zo 15KW op zn sloffen, en maakt ie nog geen herrie. hij is veel te zwaar voor wat hier nodig is. dus misschien ga ik eens naar een kleinere kijken, als doet deze stookmethode wel wat goed voor je COP.
Je haalt een goede COp met je deuren open.
Graaddagen tellen echt serieus..
COP zegt wel wat, maar niet als je een kanon hebt
Waarom sillent..
Shift -5?
En dan je lijn aanpassen?
tja, redelijk huis hier, vrijstaand,160m2 uit 79, grotendeels inmiddels wel redelijk geisoleerd. dr ligt oude hoge temp vvw vrij diep en dr gaat maar 1m3 per uur aan flow doorheen. door de lagere temps van de wp gaat verwarmen hier zeer traag en met een flinke vertraging. ik verwarm dus de betonbuffer van 30m3 (vloer) op de warmste momenten van de dag, en dan houd snachts de boel op temp, en sochtend begint ie weer langzaam met stoken.Dylantje2 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:50:
[...]
hahha ooit een hele discussie gehad,, COp rukt niets,
Je haalt een goede COp met je deuren open.
Graaddagen tellen echt serieus..
COP zegt wel wat, maar niet als je een kanon hebt
Waarom sillent..
Shift -5?
En dan je lijn aanpassen?
dr gaat hier 15000 KWH thermisch t huis in ongeveer. en dat houdt t hier netjes op 20.5. buiten de discussie om, denk ik dat het mooi is om die 15000 KWH efficiënt op te wekken. (gemeten op de pana trouwens)
ik heb de stooklijncorrectie erin zitten omdat ik geforceerd stook in de middag. dan stook ik altijd (tenzij het al 21.5 graden is) dus op dat moment wil ik (met een hoge cop) de meeste warmte van de warmtebehoefte de buffer in duwen. daar zit dus ee nstooklijncorrectie omhoog. in de nacht wil ik liever niet dat ie verwarmd, dus de thermostaat is dan lager ingesteld (soort nachtverlaging) en als de wp dan wel draait omdat het heel koud is, wil ik dat ie vooral het afkoelen tegen gaat. dus met een stooklijncorrectie naar beneden.
stillestand 3 heb ik aanstaan omdat ie anders met mach10 opstart, en dan ook weer afslaat. en dan weer met mach10 opstart. aka pendelen.
wat bedoel je met 'cop zegt wel wat maar niet als je een kanon hebt'?
graaddagen hou ik niet bij, zou ik nog eens moeten doen (iets met todo lijstje en tijd enzo) hoe is dat gemakkelijk te doen? ik heb een youless en enelogic voor stroom, maar meet de warmte niet.
overigens sta ik altijd open voor tips en tricks, super veel geleerd hier en doe dat hier en daar nog steeds
[ Voor 1% gewijzigd door Baapje327 op 04-01-2022 12:08 . Reden: leesbaarheid en extra zin. ]
Met de kennis van nu kan je dat inderdaad zeggen. Maar dat wisten we toen de eerste de J serie kochten (waaronder ik) toen nog niet. De J is inderdaad anders dan de H.Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:42:
[...]
waarom zou je dan ooit voor de 5 of 7 gaan, zoveel kost ie niet extra toch?
ah ok, dat verklaart wat. ik heb om dergelijke reden een veel te grote WP gekocht. achteraf he...CurlyMo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Met de kennis van nu kan je dat inderdaad zeggen. Maar dat wisten we toen de eerste de J serie kochten (waaronder ik) toen nog niet. De J is inderdaad anders dan de H.

Wat zeg je daarmee?Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:10:
[...]
ah ok, dat verklaart wat. ik heb om dergelijke reden een veel te grote WP gekocht. achteraf he...
en ik eenzelfde situatie heb, achteraf had ik iets anders gekocht, maar daar doe ik nu ook niks meer aan.
was niet negatief bedoeld iig.
Ik upload graaddagen automatisch... Met domoticz. [ rpi oid en dan gaan.. ]Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:07:toon volledige bericht
[...]
tja, redelijk huis hier, vrijstaand,160m2 uit 79, grotendeels inmiddels wel redelijk geisoleerd. dr ligt oude hoge temp vvw vrij diep en dr gaat maar 1m3 per uur aan flow doorheen. door de lagere temps van de wp gaat verwarmen hier zeer traag en met een flinke vertraging. ik verwarm dus de betonbuffer van 30m3 (vloer) op de warmste momenten van de dag, en dan houd snachts de boel op temp, en sochtend begint ie weer langzaam met stoken.
dr gaat hier 15000 KWH thermisch t huis in ongeveer. en dat houdt t hier netjes op 20.5. buiten de discussie om, denk ik dat het mooi is om die 15000 KWH efficiënt op te wekken. (gemeten op de pana trouwens)
ik heb de stooklijncorrectie erin zitten omdat ik geforceerd stook in de middag. dan stook ik altijd (tenzij het al 21.5 graden is) dus op dat moment wil ik (met een hoge cop) de meeste warmte van de warmtebehoefte de buffer in duwen. daar zit dus ee nstooklijncorrectie omhoog. in de nacht wil ik liever niet dat ie verwarmd, dus de thermostaat is dan lager ingesteld (soort nachtverlaging) en als de wp dan wel draait omdat het heel koud is, wil ik dat ie vooral het afkoelen tegen gaat. dus met een stooklijncorrectie naar beneden.
stillestand 3 heb ik aanstaan omdat ie anders met mach10 opstart, en dan ook weer afslaat. en dan weer met mach10 opstart. aka pendelen.
wat bedoel je met 'cop zegt wel wat maar niet als je een kanon hebt'?
graaddagen hou ik niet bij, zou ik nog eens moeten doen (iets met todo lijstje en tijd enzo) hoe is dat gemakkelijk te doen? ik heb een youless en enelogic voor stroom, maar meet de warmte niet.
overigens sta ik altijd open voor tips en tricks, super veel geleerd hier en doe dat hier en daar nog steeds
Je youless kun je daar ook in verwerken
Mooie grafieken en mooie overzichten per jaar/periode.
Stille stand kost je ook vermogen. en geld hebben we ooit hier gezien.
Stooklijn correctie, hoe doe je dat?
Ik heb volledig war, en dan af en toe met shift, en dat werkt toch wel best goed..:-)
Als je zo'n kanon hebt en je haalt cop1 zou je kunnen denken aan een andere...
Mijn Cop is niet zo interessant omdat mijn WP volgens velen te klein is ... Dus hij loopt niet te stuiteren
Als jij aan en uit gaat enz, kost het je een vermogen
Maar niets te regelen dat hij gewoon 24-7 rustig loopt?
Hoe doe je dat met de ISDE dan? J-Serie staat (nog) niet in alle versies op de lijst toch? Of ik moet er vreselijk overheen kijken... Kan de WH-MXC09J3E8 die ik op het oog heb in ieder geval niet vinden._Piwi_ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:34:
[...]
Klopt, je hebt een BTW nummer nodig of je moet hem zelf ophalen.
Zelf ook wel nieuwsgierig. Heb eind augustus een bestelling bij groene-energiewinkel gedaan voor de nieuwe T-CAP J serie. Destijds was leverdatum november, maar begin november is het naar einde 2021 verschoven. Ben benieuwd wanneer de T-CAP Panasonic warmtepompen weer leverbaar worden of waar ze eventueel wel leverbaar zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 04-01-2022 14:51 ]
kan ik mijn verbruik ook ergens uploaden op een site (mindergas oid?) zoals ik dat ook met enelogic doe? ik heb geen domoticz en ook geen tijd om dat te bouwen om eerlijk te zijn.Dylantje2 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:27:
[...]
Ik upload graaddagen automatisch... Met domoticz. [ rpi oid en dan gaan.. ]
Je youless kun je daar ook in verwerken
Mooie grafieken en mooie overzichten per jaar/periode.
euh, tja dat zou kunnen, maar anders gaat ie pendelen. hij is gewoon te groot voor hier. ik kan hem er een dagje afhalen, kijken wat ie doet.Stille stand kost je ook vermogen. en geld hebben we ooit hier gezien.
Stooklijn correctie, hoe doe je dat?
Ik heb volledig war, en dan af en toe met shift, en dat werkt toch wel best goed..:-)
ik draai ook volledig WAR. en die stooklijncorrectie kan je in de timer instellen. dus om 7u 's morgens doet ie een correct van +1, om 12u van+2 etc. (voorbeeld).
alles gaat hier automatisch, ik wijzig er eigenlijk niks aan. dit gaat goed zo.
mijn COP is met mijn 'kanon' behoorlijk hoog, zie lijst van tomexergie. en hij gaat niet aan en uit, eigenlijk doet ie 1 of 2 runs per dag. geen probleem, draait keurig.Als je zo'n kanon hebt en je haalt cop1 zou je kunnen denken aan een andere...
Mijn Cop is niet zo interessant omdat mijn WP volgens velen te klein is ... Dus hij loopt niet te stuiteren
Als jij aan en uit gaat enz, kost het je een vermogen
dat is helemaal niet gewenst.Maar niets te regelen dat hij gewoon 24-7 rustig loopt?
hij poept eigenlijk altijd 5KW uit minimaal, dus als ie 24x7 doet, dan gaat er behoorlijk wat warmte mijn huis in, altijd, dus dan wordt t veel te heet. en dat verbruik je altijd iets van 20 KWH elektrisch per dag. dat is meer dan wat ie hier meestal doet.
De laatste versie is van 22 december. Hij staat op blz 78; nummer KA12893; subsidie € 3300.MikeyMan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:49:
[...]
Hoe doe je dat met de ISDE dan? J-Serie staat (nog) niet in alle versies op de lijst toch? Of ik moet er vreselijk overheen kijken... Kan de WH-MXC09J3E8 die ik op het oog heb in ieder geval niet vinden.
Mindergas doe ik ook dus als je daar heen gaat prima toch?Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:01:toon volledige bericht
[...]
kan ik mijn verbruik ook ergens uploaden op een site (mindergas oid?) zoals ik dat ook met enelogic doe? ik heb geen domoticz en ook geen tijd om dat te bouwen om eerlijk te zijn.
[...]
euh, tja dat zou kunnen, maar anders gaat ie pendelen. hij is gewoon te groot voor hier. ik kan hem er een dagje afhalen, kijken wat ie doet.
ik draai ook volledig WAR. en die stooklijncorrectie kan je in de timer instellen. dus om 7u 's morgens doet ie een correct van +1, om 12u van+2 etc. (voorbeeld).
alles gaat hier automatisch, ik wijzig er eigenlijk niks aan. dit gaat goed zo.
[...]
mijn COP is met mijn 'kanon' behoorlijk hoog, zie lijst van tomexergie. en hij gaat niet aan en uit, eigenlijk doet ie 1 of 2 runs per dag. geen probleem, draait keurig.
[...]
dat is helemaal niet gewenst.
hij poept eigenlijk altijd 5KW uit minimaal, dus als ie 24x7 doet, dan gaat er behoorlijk wat warmte mijn huis in, altijd, dus dan wordt t veel te heet. en dat verbruik je altijd iets van 20 KWH elektrisch per dag. dat is meer dan wat ie hier meestal doet.
Gewoon te groot, maar dan juist tweaken op verbruik, om dat te besparen.
En COP vanuit je pana zonder andere meetingen is waardeloos, dus die kun afschrijven.
Kijk maar bij mijn grafieken wat pana zegt en de meters :-)
Ik bedoel meer echt op war zodat je een z laag mogelijke t water hebt, waardoor hij ook op war aan en uit gaat. Maar dan minder vaak, dus niet stuitert..
Ik ken je systeem niet, maar er moet ergens wat er winnen zijn
Das de H versie toch?FransvWoerkom schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:11:
[...]
De laatste versie is van 22 december. Hij staat op blz 78; nummer KA12893; subsidie € 3300.
Ja, je stroomverbruik WP kun je verwerken op mindergas.nl door je meterstanden 1x per maand in te voeren.Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:01:
[...]
kan ik mijn verbruik ook ergens uploaden op een site (mindergas oid?) zoals ik dat ook met enelogic doe? ik heb geen domoticz en ook geen tijd om dat te bouwen om eerlijk te zijn.
Op basis van graaddagen van een meetstation bij jou in de buurt komen er dan meerdere soorten grafieken uit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dC0LkqoHhT0KkLrMQETNYarG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PHjSR0JmhVvx69LoBczzM7JZ.jpg?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door BenEco op 04-01-2022 16:23 ]
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.
Het gaat om vermogen. Dat is voor de H en J hetzelfde. Waarschijnlijk staat hij er in als jij de subsidie aanvraagt en anders voegen ze hem toe aan de lijst.
Ah, check... Dat ik niet ineens een nee terug krijg van zeFransvWoerkom schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Het gaat om vermogen. Dat is voor de H en J hetzelfde. Waarschijnlijk staat hij er in als jij de subsidie aanvraagt en anders voegen ze hem toe aan de lijst.

Apart dat de 5kW versies er wel op staan.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 04-01-2022 16:38 ]
Hier het antwoordt...
"Hartelijk dank voor uw e-mail van 3 januari. Hierin heeft u een vraag over de factuur warmtepomp. Graag reageer ik op uw e-mail.
Warmtepomp
Klopt, u sluit een installatiefactuur bij van de warmtepomp.
Een installatiebedrijf staat ingeschreven bij de kamer van koophandel in de sector bouwinstallatiebedrijf. Hieronder vallen installatiebedrijven"
Wat een antwoordt.....pffffff
TL;DR: ja.paulv1973 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:06:
Ff navraag gedaan bij RVO of ik zelf als instalateur een factuur aan mezelf moet maken om de subsidie te krijgen...
Hier het antwoordt...
"Hartelijk dank voor uw e-mail van 3 januari. Hierin heeft u een vraag over de factuur warmtepomp. Graag reageer ik op uw e-mail.
Warmtepomp
Een installatiebedrijf staat ingeschreven bij de kamer van koophandel in de sector bouwinstallatiebedrijf. Hieronder vallen installatiebedrijven"
Ik zou gewoon ff op werkspot kijken.. mss zijn er wel hongerige zzpers die factuurtje willen maken voor paar tienenpaulv1973 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:06:
Ff navraag gedaan bij RVO of ik zelf als instalateur een factuur aan mezelf moet maken om de subsidie te krijgen...
Hier het antwoordt...
Warmtepomp
Dat hoef ik niet.Dylantje2 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:14:
[...]
Ik zou gewoon ff op werkspot kijken.. mss zijn er wel hongerige zzpers die factuurtje willen maken voor paar tienen
Ik heb nl zelf de juiste kvk inschrijving.
Mijn vraag aan rvo was of ik een factuur aan mezelf moest maken hetgeen natuurlijk een beetje vreend is.
En dan dit antwoordt.
Ik wil je ook wel een factuur sturen, maar dan moet je die ook gewoon betalen :-)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Stuur elkaar een rekening, doen al die zzp lui ook.....martijn v o schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:55:
Gewoon doen, heb ik ook gedaan. Zijn de regeltjes die ze gewoon toepassen.
Ik wil je ook wel een factuur sturen, maar dan moet je die ook gewoon betalen :-)
1 PVoutput . Dongen NB
Een collega van mij heeft een nieuwe woning gekocht gasverbruik per jaar was ongeveer 3400 incl gashaard en douchen.
2 HR CV ketels die waarschijnlijk zijn geplaatst vanwege de uitbouw.
Al met al een hele hoop gas. Woont er op dit moment nog niet, maar mijn eigen positieve ervaringen met een warmtepomp hebben bij hem ook de interesse getriggerd.
Initieel zou je volgens de berekening om en nabij 14kW / 15kW warmtepomp nodig zijn.
Ik zelf zat te denken aan een cascade oplossing met 2 kleinere warmte pompen. Heeft iemand hier er ervaring mee. De reden is dat ik denk dat het wellicht niet handig is om 1 hele grote plaatsen die achteraf niet ver genoeg kan terug moduleren
En wellicht niet een overbodige vraag weet iemand of je over 2 wp's ook subsidie kan vragen want met zoeken heb ik het tot dusver nog niet gevonden.
Zit er in dat huis wel een voor een warmtepomp geschikt afgiftesysteem wat die 15 kW kwijt kan bij 35°C water?Big-Foot schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:39:
Een vraag betreffende de mogelijkheden van een warmte pomp.
Een collega van mij heeft een nieuwe woning gekocht gasverbruik per jaar was ongeveer 3400 incl gashaard en douchen.
2 HR CV ketels die waarschijnlijk zijn geplaatst vanwege de uitbouw.
Al met al een hele hoop gas. Woont er op dit moment nog niet, maar mijn eigen positieve ervaringen met een warmtepomp hebben bij hem ook de interesse getriggerd.
Initieel zou je volgens de berekening om en nabij 14kW / 15kW warmtepomp nodig zijn.
Ik zelf zat te denken aan een cascade oplossing met 2 kleinere warmte pompen. Heeft iemand hier er ervaring mee. De reden is dat ik denk dat het wellicht niet handig is om 1 hele grote plaatsen die achteraf niet ver genoeg kan terug moduleren
En wellicht niet een overbodige vraag weet iemand of je over 2 wp's ook subsidie kan vragen want met zoeken heb ik het tot dusver nog niet gevonden.
Meestal is het huizen met een dergelijk hoog gasverbruik beter om met de isolatie te beginnen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De gehele begane grond is voorzien van geïsoleerde broodjes vloer in combinatie met vloerverwarming hoh 15cm. Maar de bovenverdieping is op dit moment voorzien van normale radiatoren.Andrehj schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:55:
[...]
Zit er in dat huis wel een voor een warmtepomp geschikt afgiftesysteem wat die 15 kW kwijt kan bij 35°C water?
Meestal is het huizen met een dergelijk hoog gasverbruik beter om met de isolatie te beginnen.
Huis is gebouwd in 1995 maar uitgebouwd in 2003. Dak bestaat uit kant en klare panelen voor geïsoleerd. Daar valt niet veel meer aan te doen.
Toen ik er was stonden de CV ketels op 80 graden ingesteld als aanvoer temperatuur ik vermoed ook dat ze van redelijke warmte hielden en 1 van de ketels was geregeld door middel van een buitentemperatuur voeler en geen thermostaat. dus eigenlijk permanent aan het verwarmen. En dan alleen thermostaat knoppen.
Wat voor glas zit er in? In 1995 werd er nog nauwelijks met HR++ gewerkt en drievoudig glas bestond in NL nog niet.Big-Foot schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:04:
[...]
De gehele begane grond is voorzien van geïsoleerde broodjes vloer in combinatie met vloerverwarming hoh 15cm. Maar de bovenverdieping is op dit moment voorzien van normale radiatoren.
Huis is gebouwd in 1995 maar uitgebouwd in 2003. Dak bestaat uit kant en klare panelen voor geïsoleerd. Daar valt niet veel meer aan te doen.
Als je de hele woning zou upgraden naar drievoudig glas kun je waarschijnlijk al een enorme besparing halen, die met de huidige energieprijzen ook makkelijk terugverdiend kan worden.
Op die vloerverwarming kun je volgens de afgiftetabellen van Uponor (bij buis 18x2) max 100 W/m² kwijt (bij Ta 40 / Tr 35, wat al erg hoog is).Toen ik er was stonden de CV ketels op 80 graden ingesteld als aanvoer temperatuur ik vermoed ook dat ze van redelijke warmte hielden en 1 van de ketels was geregeld door middel van een buitentemperatuur voeler en geen thermostaat. dus eigenlijk permanent aan het verwarmen. En dan alleen thermostaat knoppen.
Je hebt dus een begane grond van 140 m² nodig om die 14 kW kwijt te kunnen. Is die begane grond zo groot?
Kijken of een huis geschikt is voor een WP begint zoals zo vaak ook hier door te kijken naar het afgiftesysteem.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
ja mindergas kan wel handmatig. ga dat eens doen per maand. verbruik lijkt behoorlijk hoog, meer dan 1 kwh per graaddag, maar miss doe ik iets verkeerd.Dylantje2 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:13:
[...]
Mindergas doe ik ook dus als je daar heen gaat prima toch?
Gewoon te groot, maar dan juist tweaken op verbruik, om dat te besparen.
En COP vanuit je pana zonder andere meetingen is waardeloos, dus die kun afschrijven.
Kijk maar bij mijn grafieken wat pana zegt en de meters :-)
Ik bedoel meer echt op war zodat je een z laag mogelijke t water hebt, waardoor hij ook op war aan en uit gaat. Maar dan minder vaak, dus niet stuitert..
Ik ken je systeem niet, maar er moet ergens wat er winnen zijn
ik heb een youless meter voor het stroomverbruik, maar voor de opwek gebruik ik de pana. ik heb geen 2 warmtemeters en vind ze ook beetje te duur om ze ertussen te zetten.
qua setup wijk ik wat af.
de WP verwarm de bovenste 400 liter van een 1000 liter buffervat. dit doet ie op watertemp.
de kamerthermostaat stuur een pomp aan die water uit het buffervat door de vvw stuurt. feitelijk dus een ontkoppeld systeem. op hetzelfde buffervat zitten ook de zonnecollectoren en er zit een hygienespiraal in voor SWW. achter de hygienespiraal zit nog een doorstroomverwarmer voor in de winter.
de kamerthermostaat en de WP werken dus onafhankelijk van elkaar.
als je tips hebt om verbruik te verminderen, ben ik all ears, lees al 3 jaar mee hier, evenals de algemene l/w WP topic en de zb topic. soms wat fanatieker dan anders, maar leer er veel van. wordt vanzelf een hobby
helemaal op war zoals jij hebt, gaat in het stookseizoen misschien nog wel goed, maar in het tussenseizoen wordt het taai vrees ik. dan gaan de collectoren ook serieus warmte toevoegen. en hij moet wel stoppen met verwarmen op een gegeven moment en met de lage temperaturen gaat het verwarmen heel langzaam. dus veel vertraging erop.
ik heb de buizen wel liggen om de WP direct op de vvw te laten pompen met handmatige kogelkranen, maar ik kan de pomp naar de vvw nog niet aansturen vanaf de wp. daar moet ik nog iets voor bedenken qua aansturing.
ben benieuwd of je/jullie nog tips hebben.
ja zo.werkt het inderdaad. ik heb datzelfde gedaan. zelf geinstalleerd, bouwbedrijfje in de juiste categorie (bouwinstallatiebedrijven) gemaakt en mezelf een factuur gestuurd voor 75 euro. ingediend en toegekend die ISDE ;-)paulv1973 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:06:
Hier het antwoordt...
Warmtepomp
Mijn WP verwarmt ook het 380L vat alleen via een spiraal in het midden. (Onder ZB spiraal en boven CV spiraal) Het vat zelf is SWW. Aansturing van de WP pomp is dus geen probleem. heb wel 2 pompen in cv, 1 voor vvw begane grond en 1 op zolder direct bij het 380L vat. Aansturing via Cenvax 4 van de vloerverwarming welke een aansluiting voor een extra pomp heeft.Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:18:toon volledige bericht
[...]
ja mindergas kan wel handmatig. ga dat eens doen per maand. verbruik lijkt behoorlijk hoog, meer dan 1 kwh per graaddag, maar miss doe ik iets verkeerd.
ik heb een youless meter voor het stroomverbruik, maar voor de opwek gebruik ik de pana. ik heb geen 2 warmtemeters en vind ze ook beetje te duur om ze ertussen te zetten.
qua setup wijk ik wat af.
de WP verwarm de bovenste 400 liter van een 1000 liter buffervat. dit doet ie op watertemp.
de kamerthermostaat stuur een pomp aan die water uit het buffervat door de vvw stuurt. feitelijk dus een ontkoppeld systeem. op hetzelfde buffervat zitten ook de zonnecollectoren en er zit een hygienespiraal in voor SWW. achter de hygienespiraal zit nog een doorstroomverwarmer voor in de winter.
de kamerthermostaat en de WP werken dus onafhankelijk van elkaar.
als je tips hebt om verbruik te verminderen, ben ik all ears, lees al 3 jaar mee hier, evenals de algemene l/w WP topic en de zb topic. soms wat fanatieker dan anders, maar leer er veel van. wordt vanzelf een hobby
helemaal op war zoals jij hebt, gaat in het stookseizoen misschien nog wel goed, maar in het tussenseizoen wordt het taai vrees ik. dan gaan de collectoren ook serieus warmte toevoegen. en hij moet wel stoppen met verwarmen op een gegeven moment en met de lage temperaturen gaat het verwarmen heel langzaam. dus veel vertraging erop.
ik heb de buizen wel liggen om de WP direct op de vvw te laten pompen met handmatige kogelkranen, maar ik kan de pomp naar de vvw nog niet aansturen vanaf de wp. daar moet ik nog iets voor bedenken qua aansturing.
Edit: @Baapje327 , dat is nou net het verschil met jou installatie als ik het goed heb gelezen.
Wp heeft zijn eigen interne pomp en aansturing door de spiraal in het vat met Ta en Tr regeling. Staat geheel los van de andere 2 cv pompen welke inderdaad door de kamerthermostaat aangestuurd worden.
[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 04-01-2022 20:42 ]
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.
ok, maar hoe stuur je dan de warmtevraag van die 2 pompen? de cenvax haal je temp uit de huis en zet de pompen aan (lijkt op mijn constructie al ik het goed begrijp). alleen dan stuur je ook de WP pomp aan? en die hangt dan direct aan de vvw? begrijp ik het dan goed?BenEco schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:31:
[...]
Mijn WP verwarmt ook het 380L vat alleen via een spiraal. Het vat zelf is SWW. Aansturing van de WP pomp is dus geen probleem. heb wel 2 pompen in cv, 1 voor vvw begane grond en 1 op zolder direct bij het 380L vat. Aansturing via Cenvax 4 van de vloerverwarming welke een aansluiting voor een extra pomp heeft.
beschrijf je dan mijn situatie of die van jou. want behalve dat ie bij jou op een spiraal zit, is dat precies hoe het bij mij werkt. aanname dat je jouw situatie beschrijft, hoe verwarm je dan de vvw. met een spiraal door het SWW vat?
[ Voor 14% gewijzigd door Baapje327 op 04-01-2022 20:47 . Reden: reactie op beneco edit. ]
Meest efficiënt (hoogste COP) is gewoon je WP het water direct (dus zonder buffervat) in de vloer laten pompen.Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:18:
Die opzet is regeltechnisch ook nog eens verreweg het simpelst.
Dat buffervat zou ik gewoon via een driewegklep aansluiten en zo met een normale SWW-run opwarmen met de WP als de zonnecollector onvoldoende oplevert. Dan kan die dure doorstroomverwarmer ook uit.
Netto gaat je dit een simpeler installatie opleveren met een lager stroomverbruik.
Maakt vooral uit voor verdeling van het verbruik over de fases. En de bijbehorende elektrische installatie. Als je drie fasen beschikbaar hebt, zou ik dat altijd doen. Zeker als er ook nog een PV installatie ligt.n00bCoder schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:23:
Even een vraagje over die WH-MXC09J3E8 of serie… die is er in een 1 fase of 3 fase aansluiting (lijkt iets met T-CAP van doen). Wat maakt dat uit? Ik overweeg hem in een hybride installatie. Bij een te lage cop stook ik op gas bij… en de scop van beide is vergelijkbaar…
Maar je wilt een 8kW unit als hybride gaan inzetten?
dank, en begrijp ik. maar hoe regel ik dan dat de WP uitgaat als het huis op temp is? ik kom er niet helemaal uit namelijk.Andrehj schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:37:
[...]
Meest efficiënt (hoogste COP) is gewoon je WP het water direct (dus zonder buffervat) in de vloer laten pompen.
Die opzet is regeltechnisch ook nog eens verreweg het simpelst.
Dat buffervat zou ik gewoon via een driewegklep aansluiten en zo met een normale SWW-run opwarmen met de WP als de zonnecollector onvoldoende oplevert. Dan kan die dure doorstroomverwarmer ook uit.
Netto gaat je dit een simpeler installatie opleveren met een lager stroomverbruik.
ik doe nu geen SWW runs. die doorstroomverwarmer is niet zo duur volgens mij. denk 2.5kwh per dag gemiddeld, en maar voor max 6 maanden de collectoren doen de rest. en het gaat van de zonnepanelen dus nu kost t niks.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Gewoon met een thermostaat?Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:45:
dank, en begrijp ik. maar hoe regel ik dan dat de WP uitgaat als het huis op temp is? ik kom er niet helemaal uit namelijk.
Dat is jezelf rijk rekenen. Je kunt je PV overschot momenteel voor 46 ct per kWh aan Eneco verkopen. Dat kost die doorstromer dus .ik doe nu geen SWW runs. die doorstroomverwarmer is niet zo duur volgens mij. denk 2.5kwh per dag gemiddeld, en maar voor max 6 maanden de collectoren doen de rest. en het gaat van de zonnepanelen dus nu kost t niks.
Dat SWW maken met de WP bespaart zeker de helft aan stroom, en als je het een beetje goed doet 2/3.
Volgens mij kan ik prima uit de voeten met de 7/9KW niet T-Cap. SCOP is vergelijkbaar. Waarschijnlijk omdst het toch niet extreem koud is in NL. Heb je sowieso dan veel aan de T-CAP? Is leuk -15c maar we hebben zelden meer dan -5 oid. Bovendien kan ik dan altijd nog bijstoken met een CV indien de COP te laag is.timovd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:45:
@n00bCoder de TCAP heeft twee ventilatoren en is daardoor hoger. Heeft volgens mij ook een grotere compressor en heeft een hogere afgifte bij lagere temperaturen dan het 1-fasemodel. Op 1 fase kan een WP vaak wat verder terugmoduleren.
Is 7/9 KW teveel voor hybride? Wil eigenlijk de CV alleen gebruiken voor tap-water (douche/bad). Keuken heeft een cooker.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als je dat belastingvrij wil doen is dat maximaal 1,7% van je loonsom. Dus dan moet je bruto 1,5 ton/jaar verdienen.n00bCoder schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:50:
Hebben mensen eigenlijk ervaring met een warmtepomp aanschaffen via de WKR? Kun je 2400e betalen met vakantiedagen (dus bruto). Scheelt je nog eens 1200e.
En volgens mij kijkt de belastingdienst naar het hele bedrijf. Maar een belasting tweaker kan dat waarschijnlijk beter uitleggen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik heb momenteel een panasonic wh-mxc09h3e8 systeem voor 6maanden draaiend al.
Ik laat altijd de thermostaat staan op heat 25graden watertemperatuur
en ik kom hier nooit aan. Dit geeft een aangename temperatuur binnen.
Nu ben ik 21december vertrokken op reis en nu toen ik van mijn reis kwam vandaag
4 januari stond de thermostaat uit en kwam er de foutmelding op "H75"
en was de binnentemperatuur hier 4graden ook het water 4graden.
In die 6maanden is de thermostaat nog nooit van zichzelf uitgevallen of
ik heb ook nog nooit een probleem ondervonden.
Maar nu eigenlijk plots de dag dat ik op reis ga , is heel het systeem uitgevallen
en ik weet niet welke reden of wat er gebeurd is ?
Ik zag dat de waterdruk een klein beetje gedaald was
en ook te melden 22december was het aan het vriezen in belgie.
Dit was ook de eerste keer dat het systeem in aanraking kwam met vriesweer.
Dus kan het zijn dat in de nacht van 21-22december dus mijn systeem/thermostaat heeft uitgeschakeld?
Nu had het water al 6maanden 25graden en draait die 24/7
en plots door 1 nacht te vriezen , komt er een H75 foutmelding en is het systeem uitgevallen ?
Als dit inderdaad zo is , wat kan ik hier aandoen voor dit in de toekomst te vermijden
of enige oplossingen ?
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 04-01-2022 22:28 ]
Wkr is idd over de gehele loonsom. Wij hebben een first come first serve… en er is een max per persoon van 2400e (denk ik).martijn v o schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:07:
[...]
Als je dat belastingvrij wil doen is dat maximaal 1,7% van je loonsom. Dus dan moet je bruto 1,5 ton/jaar verdienen.
En volgens mij kijkt de belastingdienst naar het hele bedrijf. Maar een belasting tweaker kan dat waarschijnlijk beter uitleggen.
Gashaard en gas-koken… maar misschien kan dat later wel. Propaan flesje in de kelder…:)timovd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:52:
@n00bCoder de dagen dat het koud is, kan zo'n TCAP best handig zijn. Waarom niet geheel van het gas af? Dat scheelt je vastrecht. Desnoods met een doorstromer als je geen boiler wil.
Wat zegt de manual over H7?jens1211 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:20:toon volledige bericht
Hallo
Nu ben ik 21december vertrokken op reis en nu toen ik van mijn reis kwam vandaag
Maar nu eigenlijk plots de dag dat ik op reis ga , is heel het systeem uitgevallen
Dus kan het zijn dat in de nacht van 21-22december dus mijn systeem/thermostaat heeft uitgeschakeld?
en plots door 1 nacht te vriezen , komt er een H75 foutmelding en is het systeem uitgevallen ?
Als dit inderdaad zo is , wat kan ik hier aandoen voor dit in de toekomst te vermijden
of enige oplossingen ?
Ik weet hoeveel je systeem ongeveer aan inhoud heeft..Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:45:
[...]
dank, en begrijp ik. maar hoe regel ik dan dat de WP uitgaat als het huis op temp is? ik kom er niet helemaal uit namelijk.
ik doe nu geen SWW runs. die doorstroomverwarmer is niet zo duur volgens mij. denk 2.5kwh per dag gemiddeld, en maar voor max 6 maanden de collectoren doen de rest. en het gaat van de zonnepanelen dus nu kost t niks.
maar direct op je systeem is soms beter zoals @Andrehj aangeeft.
Of anders zals je het ook ount zeggen.
Maar er is meer.
Heb je alles waterzijdig ingeregeld? Want dat is wel nodig als je direct op je systeem gaat verwarmen.
En ik vroeg al zit je helemaal op war....
Als je echt op war zit MET een goede stooklijn, gaat hij vanzelf aan en uit, verder niets nodig.
Als je de heishamon zou toepassen kun je heel veel met nachtverlaging shift enz
Ik weet niet hoe handig je bent.
Maar ik zou testen zonder vat, weet je bijv zeker dat je spiraal echt stil staat? Verwarmt je vat de spiralen niet op?
Er zijn tweakers die gerekend hebben aan vaten, dat verlies is best groot te noemen
Mss een indruk van je syteem?
Kijk maar eens bij mijn systeem... ts staat login.
Moduleert erg mooi altijd..
[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 04-01-2022 23:28 ]
Ik beschrijf mijn situatie en wat je zegt klopt, bovenste spiraal onttrekt warmte aan het buffervat naar vvw en bovenverdieping met radiatoren welke voorzien zijn van een thermostaatknop.Baapje327 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:34:
[...]
ok, maar hoe stuur je dan de warmtevraag van die 2 pompen? de cenvax haal je temp uit de huis en zet de pompen aan (lijkt op mijn constructie al ik het goed begrijp). alleen dan stuur je ook de WP pomp aan? en die hangt dan direct aan de vvw? begrijp ik het dan goed?
beschrijf je dan mijn situatie of die van jou. want behalve dat ie bij jou op een spiraal zit, is dat precies hoe het bij mij werkt. aanname dat je jouw situatie beschrijft, hoe verwarm je dan de vvw. met een spiraal door het SWW vat?
Wp is standalone op de middelste spiraal van het vat. Deze heeft z'n eigen (japanse kabouter
Cenvax 4 met regeling stuurt de beide pompen voor cv aan op basis van kamerthermostaat / temperatuur en war. Dit is gewoon het cv systeem waarmee het huis in 2001 is opgeleverd en heb hier geen wijzigingen aan gedaan want het werkt met de wp vanaf 2016 net zo goed als de 15 jaren ervoor op gas.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LwruVPc5RC3A60EvLuDMLe32.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 05-01-2022 00:42 ]
Een of twee ventilatoren is het verschil tussen MDC en MXC (T-cap). Beide zijn er in 9kW. Alleen de MDC haalt de 9kW niet bij lage temperatuur. De 9 en 12kW MXC's zijn leverbaar in 1- of 3-fase, maar op de gelijkrichter en aansluitingen na zijn ze identiek. De 1-fase modellen zijn er eigenlijk niet voor de Nederlandse markt. Je kunt ze alleen aansluiten als je een 80A hoofdzekering hebt. De aansluitwaarde van voeding 1 is 30A.timovd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:45:
@n00bCoder de TCAP heeft twee ventilatoren en is daardoor hoger. Heeft volgens mij ook een grotere compressor en heeft een hogere afgifte bij lagere temperaturen dan het 1-fasemodel. Op 1 fase kan een WP vaak wat verder terugmoduleren.
Waarschijnlijk is in het Custom Menu de backup heater uitgeschakeld. Voor het ijsvrij houden heeft de warmtepomp de backup-heater nodig. Zoek in de Service Manual op H75.jens1211 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:20:toon volledige bericht
Hallo
of enige oplossingen ?
In de installatie manual van de mdc 9kw 1 fase staat max input 3.83 kW. Waarom kun je die niet aansluiten? Is 17A op voeding 1.FransvWoerkom schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:52:
[...]
Een of twee ventilatoren is het verschil tussen MDC en MXC (T-cap). Beide zijn er in 9kW. Alleen de MDC haalt de 9kW niet bij lage temperatuur. De 9 en 12kW MXC's zijn leverbaar in 1- of 3-fase, maar op de gelijkrichter en aansluitingen na zijn ze identiek. De 1-fase modellen zijn er eigenlijk niet voor de Nederlandse markt. Je kunt ze alleen aansluiten als je een 80A hoofdzekering hebt. De aansluitwaarde van voeding 1 is 30A.
aansluitwaarde is iets anders dan verbruiks waarde.n00bCoder schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 02:43:
[...]
In de installatie manual van de mdc 9kw 1 fase staat max input 3.83 kW. Waarom kun je die niet aansluiten? Is 17A op voeding 1.
als je niet in nederland woont (of ver van een trafo) zit kan onder zon last je rustig inkakken naar 190V of lager, en dan hik je al tegen/over de 20A heen voor hetzelfde vermogen.
daarom word verbruik ook in watt gegeven en de aansluitwaarde in ampere.
Ik woon wel in nederland en niet ver van een trafo… bovendien is dit max… en is dit in een hybride opstelling waar je de max nooit gaat halen. Dan kan hij toch prima op 25a worden aangesloten?flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 03:06:
[...]
aansluitwaarde is iets anders dan verbruiks waarde.
als je niet in nederland woont (of ver van een trafo) zit kan onder zon last je rustig inkakken naar 190V of lager, en dan hik je al tegen/over de 20A heen voor hetzelfde vermogen.
daarom word verbruik ook in watt gegeven en de aansluitwaarde in ampere.
dat is niet iets waar de fabrikant rekening mee houd. en de unit kan zeker zoveel vermogen trekken als hij de noodzaak ervoor ziet.n00bCoder schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 03:50:
[...]
en is dit in een hybride opstelling waar je de max nooit gaat halen.
er zijn ook mensen die zowel het de pomp als het backupelement op 1 16A groep aansluiten (dus in de unit doorlussen). voor sommigen werkt het. anderen komen thuis na een wintervakantie in een koud huis met een geklapte zekering en een kapotgevroren unit buiten.
iedereen is oud en wijs genoeg om het zelf te beslissen waarop ze willen besparen en of die besparing de risicos waard is. niet vergeten dat er nog meer dingen op die fase aangesloten zit...
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 03:58 ]
Ik ga eens kijken wat ik allemaal moet doen om de wp direct op de vvw te krijgen. Daarna de SWW eens bekijken wat handig is. Dank voor de tips iig.Andrehj schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:46:
[...]
Gewoon met een thermostaat?
[...]
Dat is jezelf rijk rekenen. Je kunt je PV overschot momenteel voor 46 ct per kWh aan Eneco verkopen. Dat kost die doorstromer dus .
Dat SWW maken met de WP bespaart zeker de helft aan stroom, en als je het een beetje goed doet 2/3.
Ik heb een chronotherm wireless, kan ik dat contact (wat nu de pompen naar de vvw schakelt) aan het externe controller hangen?
12 groepen op 150m2. Oude hoge temp vvw. En dan 1000 liter buffervat en 22mm van het buffervat naar de vvw.Dylantje2 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:12:toon volledige bericht
[...]
Ik weet hoeveel je systeem ongeveer aan inhoud heeft..
maar direct op je systeem is soms beter zoals @Andrehj aangeeft.
Of anders zals je het ook ount zeggen.
Maar er is meer.
Heb je alles waterzijdig ingeregeld? Want dat is wel nodig als je direct op je systeem gaat verwarmen.
En ik vroeg al zit je helemaal op war....
Als je echt op war zit MET een goede stooklijn, gaat hij vanzelf aan en uit, verder niets nodig.
Als je de heishamon zou toepassen kun je heel veel met nachtverlaging shift enz
Ik weet niet hoe handig je bent.
Maar ik zou testen zonder vat, weet je bijv zeker dat je spiraal echt stil staat? Verwarmt je vat de spiralen niet op?
Er zijn tweakers die gerekend hebben aan vaten, dat verlies is best groot te noemen
Mss een indruk van je syteem?
Kijk maar eens bij mijn systeem... ts staat login.
Moduleert erg mooi altijd..
Waterzijdig inregelen is een beetje, want de flow is al heel weinig, dus alle groepen staan open.
Ik heb een War stooklijn, met correcties en de thermostaat bepaalt wanner ie warmte nodig heeft, ook met enige vorm van correcties. Zoals ik heb beschreven.
Ik ben een beetje handig. Maar niet zo veel tijd.
De onderste spiraal zit glycol in van de collectoren, die verwarmt dagelijks. De bovenste spiraal zit een hottub op, maar die leiding is leeg. De wp verwarmt alleen de bovenste 400l ongeveer van het vat. De vvw haalt bovenin het vat warm water, en koud terug onderin (retour).
Als iemand mij kan helpen met een berekening voor het vat verlies, ben ik zeer geïnteresseerd.
Maar is dat ook zo, dat het verbruik goed verdeeld wordt over de fases? En niet dat 1 fase 95% vd tijd gebruikt wordt en dat de boost functie de 2 andere fases pakt? Dus dat je normaliter 500-1500 watt op 1 fase hebt, de andere 2 niks, en af en toe pieken de andere 2 fases bij boosten/defrosten?MikeyMan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:37:
[...]
Maakt vooral uit voor verdeling van het verbruik over de fases. En de bijbehorende elektrische installatie. Als je drie fasen beschikbaar hebt, zou ik dat altijd doen. Zeker als er ook nog een PV installatie ligt.
Maar je wilt een 8kW unit als hybride gaan inzetten?
Die war stooklijn MET theormostaat.Baapje327 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:35:toon volledige bericht
[...]
12 groepen op 150m2. Oude hoge temp vvw. En dan 1000 liter buffervat en 22mm van het buffervat naar de vvw.
Waterzijdig inregelen is een beetje, want de flow is al heel weinig, dus alle groepen staan open.
Ik heb een War stooklijn, met correcties en de thermostaat bepaalt wanner ie warmte nodig heeft, ook met enige vorm van correcties. Zoals ik heb beschreven.
Ik ben een beetje handig. Maar niet zo veel tijd.
De onderste spiraal zit glycol in van de collectoren, die verwarmt dagelijks. De bovenste spiraal zit een hottub op, maar die leiding is leeg. De wp verwarmt alleen de bovenste 400l ongeveer van het vat. De vvw haalt bovenin het vat warm water, en koud terug onderin (retour).
Als iemand mij kan helpen met een berekening voor het vat verlies, ben ik zeer geïnteresseerd.
Zou ik naar kijken.
Je hebt eigenlijk 2 setpoints..
1 thermostaat en 1 war..
Kan me voorstellen dat die 2 elkaar vaak zitten te vervelen.
war zegt net aan, thermostaat zegt uit. En vice versa.
Hoeveel m³ inhoud huis?
Hoeveel liter inhoud heeft je cv systeem.
EN tsja hottub 1000liter vat enz enz
niet waterzijdig ingeregeld..
Mss ergens starten en stapje voor stapje
Op tweakers genoeg te vinden voor bekeringen
Dat lijkt me heel sterk. Vziw draaien ze op 3 fasen ook daadwerkelijk op 400V.padoempats schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:54:
[...]
Maar is dat ook zo, dat het verbruik goed verdeeld wordt over de fases? En niet dat 1 fase 95% vd tijd gebruikt wordt en dat de boost functie de 2 andere fases pakt? Dus dat je normaliter 500-1500 watt op 1 fase hebt, de andere 2 niks, en af en toe pieken de andere 2 fases bij boosten/defrosten?
Daar zal niet nog een allocatie over de aparte fases in plaatsvinden. Kan ook haast niet anders, want hoe zou een 12kW warmtepomp anders aan z'n stroom moeten komen. Maar dat is eerlijk gezegd wel een aanname van mijn kant.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2022 09:12 ]
Ook een aanname/vraag van mijn kant hoor. Maar bij een vriend van me met alpha innotec grond wp op 3 fase werkt het wel zo, alles gaat praktisch altijd op 1 fase en boosters gaan op de 2 andere fases (7.3kw vermogen).MikeyMan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:12:
[...]
Dat lijkt me heel sterk. Vziw draaien ze op 3 fasen ook daadwerkelijk op 400V.
Daar zal niet nog een allocatie over de aparte fases in plaatsvinden. Kan ook haast niet anders, want hoe zou een 12kW warmtepomp anders aan z'n stroom moeten komen. Maar dat is eerlijk gezegd wel een aanname van mijn kant.
Ik ken die thermostaat, je controller en je WP niet. Maar elke WP kun je met een simpele aan/uit thermostaat aansturen. Hoe dat moet staat in de installatiehandleiding.Baapje327 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:24:
Ik heb een chronotherm wireless, kan ik dat contact (wat nu de pompen naar de vvw schakelt) aan het externe controller hangen?
Ik gebruik voor mijn Mitsubishi WP deze thermostaat van Panasonic, omdat je die zo mooi kunt instellen op een hysterese van 0.2 graden.
Die warmtepompen bestaan idd. Volgens mij doet Nefit ook zoiets. Persoonlijk vind ik dat niet zo handig.padoempats schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:19:
Ook een aanname/vraag van mijn kant hoor. Maar bij een vriend van me met alpha innotec grond wp op 3 fase werkt het wel zo, alles gaat praktisch altijd op 1 fase en boosters gaan op de 2 andere fases (7.3kw vermogen).
Mijn Mitsubishi heeft een 3-fasen inverter, dus de compressor loopt ook echt op drie (gelijk belaste) fasen. Het elektrische bijverwarmingselement heb ik uitgeschakeld (wat bij Panasonic niet kan).
Voor zover ik weet werken de 3-fasen modellen van Panasonic ook zo, ook daar loopt de inverter (en dus de compressor) op drie fasen.
Deze echte drie-fasen warmtepompen zorgen voor een hele mooie faseverdeling en hebben wat mij betreft altijd de voorkeur.
WAR is op basis van buitentemperatuur en bepaalt op basis van je stooklijn de aanvoertemperatuur. WAR doet geen aan/uit.Dylantje2 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:10:
[...]
Je hebt eigenlijk 2 setpoints..
1 thermostaat en 1 war..
Thermostaat is op basis van binnentemperatuur en stopt de aanvoer als het binnen warm genoeg is.
Ik zie het probleem niet om die te combineren.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Bij Mitsubishi is er ook een verschil in de compressor tussen de 1- en 3-fase uitvoering. Dat zal bij Panasonic ook zo zijn, want als je een 3-fasen voeding gelijk richt, dan krijg je een hogere DC-spanning dan bij een 1-fase voeding. Je hebt dus een elektromotor (onderdeel van de compressor) met andere windingen nodig.FransvWoerkom schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:52:
De 9 en 12kW MXC's zijn leverbaar in 1- of 3-fase, maar op de gelijkrichter en aansluitingen na zijn ze identiek.
Sterker nog, dat (of stooklijncorrectie op binnentemperatuur) is de gebruikelijke methode. Met alleen WAR kun je je huis nooit goed op de juiste temperatuur krijgen, want daarmee kun je niet compenseren voor andere (variabele) warmtebronnen, zoals zoninstraling.sjimmie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:20:
[...]
WAR is op basis van buitentemperatuur en bepaalt op basis van je stooklijn de aanvoertemperatuur. WAR doet geen aan/uit.
Thermostaat is op basis van binnentemperatuur en stopt de aanvoer als het binnen warm genoeg is.
Ik zie het probleem niet om die te combineren.
Of hier ook heel merkbaar de aan/afwezigheid van mensen.Andrehj schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:29:
[...]
want daarmee kun je niet compenseren voor andere (variabele) warmtebronnen, zoals zoninstraling.
Dus inderdaad snap ik niet waarom @Dylantje2 betoogt dat WAR en thermostaat elkaar zouden tegenwerken.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Het is verwarrend die drie 9kW modellen. Ik had het over de MXC09. Die trekt maximaal 29A in enkelfasige uitvoering.n00bCoder schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 02:43:
[...]
In de installatie manual van de mdc 9kw 1 fase staat max input 3.83 kW. Waarom kun je die niet aansluiten? Is 17A op voeding 1.
Dit topic is gesloten.