Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 118 Laatste
Acties:
  • 692.661 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-07 21:46
Er is al het een en ander over gezegd, maar probeer voor mezelf nog even duidelijk te krijgen waarom nog voor de eenfase MDC reeks (J serie) nog een andere uitvoering dan de 9kW te nemen? Misschien kunnen jullie aanvullen?

Zoals eerder aangegeven hebben alle 3 varianten (5, 7 en 9 kW) het zelfde minimale vermogen.
Prijsverschil is minimaal en met de iets oplopende subsidie per uitvoering wordt deze vrijwel helemaal weggenomen.

Mogelijke nadelen:
- iets lagere COP waarde, hoe hoger het maximale vermogen van de WP
- in ieder geval de 9 kW en mogelijk de 7 kW hoger afzekeren dan 16A; niet selectief bij een 3x25A huisaansluiting

Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon een no brainer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:30
Andrehj schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Bij Mitsubishi is er ook een verschil in de compressor tussen de 1- en 3-fase uitvoering. Dat zal bij Panasonic ook zo zijn, want als je een 3-fasen voeding gelijk richt, dan krijg je een hogere DC-spanning dan bij een 1-fase voeding. Je hebt dus een elektromotor (onderdeel van de compressor) met andere windingen nodig.
Inderdaad, de compressors hebben verschillende type-nummers. De DC-spanning zal niet zo dramatisch verschillen. Niet in een verhouding 230/400V. Alleen de rimpelfrequentie is 3 keer zo hoog, dus de rimpelspanning lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43
FransvWoerkom schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Inderdaad, de compressors hebben verschillende type-nummers. De DC-spanning zal niet zo dramatisch verschillen. Niet in een verhouding 230/400V. Alleen de rimpelfrequentie is 3 keer zo hoog, dus de rimpelspanning lager.
Die DC-spanning verschilt wel degelijk flink:
  • Als je 230V gelijk richt krijg je een piekwaarde van 230*√2 = 325V.
  • Als je 400V gelijk richt (met een gebruikelijke gelijkrichter met 6 diodes), krijg je ongeveer 563 V DC piek (230*√2*√3).
Dát is de reden dat er een andere compressor en inverter in die 3-fase warmtepomp zit.

Nog even een plaatje erbij:
Ik bedoel dus een dergelijke 3-fase gelijkrichter, zoals die in mijn Mitsubishi zit:
Afbeeldingslocatie: https://wikiimg.tojsiabtv.com/wikipedia/commons/thumb/6/67/6_pulse_bridge_without_inductance.png/300px-6_pulse_bridge_without_inductance.png
En dat geeft dan een dergelijk spanningsplaatje:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org//wikipedia/commons/thumb/d/dd/DC_voltage_profile_of_B6_three-phase_full-wave_rectifier.jpg/1280px-DC_voltage_profile_of_B6_three-phase_full-wave_rectifier.jpg
Zoals je kunt zien is DC-spanning uit de 3-fasen voeding met ongeveer 563V piek (of 538V gemiddeld) veel hoger dan die uit de 1-fase voeding.

[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 05-01-2022 12:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:54
ipoffice schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:54:
Er is al het een en ander over gezegd, maar probeer voor mezelf nog even duidelijk te krijgen waarom nog voor de eenfase MDC reeks (J serie) nog een andere uitvoering dan de 9kW te nemen? Misschien kunnen jullie aanvullen?
Die is er ook niet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Andrehj schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:12:
[...]
Mijn Mitsubishi heeft een 3-fasen inverter, dus de compressor loopt ook echt op drie (gelijk belaste) fasen. Het elektrische bijverwarmingselement heb ik uitgeschakeld (wat bij Panasonic niet kan).
die kan je gewoon bij panasnonic uitzetten in het servicemenu, ;)

al kan dat wel foutcodes opleveren als je niet genoeg warmte in het systeem hebt om een ontdooicyclus te doen en je moet wel stroom op de ingang hebben van P2 anders zeikt ie alsnog.
gewoon lekker aanlaten dus als je onder de 28 graden stookt. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 13:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:19
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:10:
[...]

die kan je gewoon bij panasnonic uitzetten in het servicemenu, ;)

al kan dat wel foutcodes opleveren als je niet genoeg warmte in het systeem hebt om een ontdooicyclus te doen en je moet wel stroom op de ingang hebben van P2 anders zeikt ie alsnog.
gewoon lekker aanlaten dus als je onder de 28 graden stookt. ;)
Maw, je settings voor gebruik als backup element moeten zo staan dat hij alleen gebruikt wordt wanneer er is mis is of extreem weer is waardoor de warmtepomp niet meer voldoende capaciteit heeft. Dan hoef je hem niet uit te zetten in het service menu en heb je geen risico van een kapot gevroren unit (zolang je geen stroomuitval hebt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

lampy25 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:36:
[...]

Maw, je settings voor gebruik als backup element moeten zo staan dat hij alleen gebruikt wordt wanneer er is mis is of extreem weer is waardoor de warmtepomp niet meer voldoende capaciteit heeft. Dan hoef je hem niet uit te zetten in het service menu en heb je geen risico van een kapot gevroren unit (zolang je geen stroomuitval hebt).
er moet eens iemand een lijstje van instellingen in de TS zetten voor zulk soort dingen zodat mensen gewoon die instellingen kunnen overnemen zonder 500 paginas door te moeten graven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:19
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:44:
[...]

er moet eens iemand een lijstje van instellingen in de TS zetten voor zulk soort dingen zodat mensen gewoon die instellingen kunnen overnemen zonder 500 paginas door te moeten graven.
Opzich een goed idee, want zelfs nu nog weet ik niet of het goed staat :o Alleen mijn setup kan nog wel weer anders zijn.
BV ik zou tot minimaal -10 de warmtepomp het makkelijk zelf af moet kunnen, dus ingesteld dat hij pas bij 7 graden afwijking voor 30 minuten aan mag. Als het dan echt koud wordt voor langere tijd kan je bepalen of hij wellicht toch nodig was en de instellingen aanpassen.
Maar iemand anders kan het besluit hebben genomen om de warmtepomp krap op vermogen te kopen en de backup heater bij -10 wel soms nodig te hebben. Helemaal eenduidige instellingen zijn er daarom niet te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

een paar oormerkjes zijn niet lastig erbij te zetten. voor mensen met weinig water, hele lage watertemperaturen en aanverwante standaard dingen. en mensen moeten natuurlijk zelf een beetje nadenken. maar een goed uitgangspunt hebben en uitleggen wat bepaalde instellingen doen is wel zinvol. vooral dat laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Andrehj schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Die DC-spanning verschilt wel degelijk flink:
  • Als je 230V gelijk richt krijg je een piekwaarde van 230*√2 = 325V.
  • Als je 400V gelijk richt (met een gebruikelijke gelijkrichter met 6 diodes), krijg je ongeveer 563 V DC piek (230*√2*√3).
Dát is de reden dat er een andere compressor en inverter in die 3-fase warmtepomp zit.

Nog even een plaatje erbij:
Ik bedoel dus een dergelijke 3-fase gelijkrichter, zoals die in mijn Mitsubishi zit:
[Afbeelding]
En dat geeft dan een dergelijk spanningsplaatje:
[Afbeelding]
Zoals je kunt zien is DC-spanning uit de 3-fasen voeding met ongeveer 563V piek (of 538V gemiddeld) veel hoger dan die uit de 1-fase voeding.
Inderdaad. Ik zie in het bedradingsschema dat de nul niet naar het rectification circuit van de compressor gaat, maar samen met L3 naar het rectification circuit voor overige en naar aansluitingen voor externe kleppen en pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ipoffice schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:54:

Zoals eerder aangegeven hebben alle 3 varianten (5, 7 en 9 kW) het zelfde minimale vermogen.
Prijsverschil is minimaal en met de iets oplopende subsidie per uitvoering wordt deze vrijwel helemaal weggenomen.

Mogelijke nadelen:
- iets lagere COP waarde, hoe hoger het maximale vermogen van de WP
- in ieder geval de 9 kW en mogelijk de 7 kW hoger afzekeren dan 16A; niet selectief bij een 3x25A huisaansluiting

Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon een no brainer?
Misschien zijn er mensen die denken dat als ze 9kW ooit nodig zullen hebben, dat wel zal zijn als het erg koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Misschien zijn er mensen die denken dat als ze 9kW ooit nodig zullen hebben, dat wel zal zijn als het erg koud is.
probleem is meer dat de pomp 9kw bij opstarten in je afgiftesysteem wilt duwen. niet optimaal of comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:21:
[...]

probleem is meer dat de pomp 9kw bij opstarten in je afgiftesysteem wilt duwen. niet optimaal of comfortabel.
Dat is maar erg kortstondig.
FransvWoerkom schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Als het minimale vermogen hetzelfde is dan maakt het gewoon geen enkele bal uit of je nu een 5kW, 7kW of 9kW hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:23:
[...]
Dat is maar erg kortstondig.
dat ligt volledig aan je afgiftesysteem en of de pomp snel genoeg kan moduleren. 9kW in een normaal nederlands rijtjeshuis mat wat vloerverwarming zal een enorm pendelgedrag geven voor hij in een balans vind. elke keer als hij opstart.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:25:
[...]

dat ligt volledig aan je afgiftesysteem en of de pomp snel genoeg kan moduleren. 9kW in een normaal nederlands rijtjeshuis mat wat vloerverwarming zal een enorm pendelgedrag geven voor hij in een balans vind. elke keer als hij opstart.
Als je de flow vastzet op relatief laag niveau, dan is dit toch met je Ta prima te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Als je de flow vastzet op relatief laag niveau, dan is dit toch met je Ta prima te sturen?
en jij gelooft echt dat de doorsnee installateur die uberhaupt iemand een 9kw aansmeert dat doet? _O-

stekker in contactdoos en wegwezen is nog altijd de norm, niet de uitzondering. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:29:
[...]

en jij gelooft echt dat de doorsnee installateur die uberhaupt iemand een 9kw aansmeert dat doet? _O-
Nee, maar het is wel een tweaker die de vraag op het tweakers forum stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Nee, maar het is wel een tweaker die de vraag op het tweakers forum stelt.
dan zou die geadviseerd moeten worden om de juiste maat te kopen. immers weten de mensen hier beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-07 21:46
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:25:
[...]

In mijn geval gaat het in eerste instantie om 60m2 vloerverwarming BG in een vrijstaande woning, maar dit zal wellicht worden uitgebreid met 3 slaapkamers en SWW boiler. O.b.v. huidig gasverbruik (1500 m3, verwarming en SWW) zit ik tussen 5 en 7 kW, maar met oog op de beoogde uitbreidingen voor de WP wellicht helemaal niet zo'n overkill om 9 kW te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:31:
[...]

dan zou die geadviseerd moeten worden om de juiste maat te kopen. immers weten de mensen hier beter. ;)
In het geval van een J serie denk ik nog steeds dat er weinig reden is om nog iets anders dan een 9kW te kopen. Juist omdat die naar hetzelfde minimale niveau terug moduleert. En dat die dat met goede aansturing vrij snel doet. Helemaal als je nauwgezet je flow, dT en Ta op elkaar afstemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ipoffice schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:32:
[...]

In mijn geval gaat het in eerste instantie om 60m2 vloerverwarming BG in een vrijstaande woning, maar dit zal wellicht worden uitgebreid met 3 slaapkamers en SWW boiler. O.b.v. huidig gasverbruik (1500 m3, verwarming en SWW) zit ik tussen 5 en 7 kW, maar met oog op de beoogde uitbreidingen voor de WP wellicht helemaal niet zo'n overkill om 9 kW te nemen.
je zal nooit in de buurt komen van de 9kw. tenzij je geen isolatie hebt. je zou zelfs met een volledige VV in je huis (dus ~120m2) nog ergens rond de 75W/m2 uitkomen. dat is grofweg het dubbele wat een doornsee woning nodig heeft. om 9kw te halen in afgifte zou je dan iets van 40 graden in je vloer moeten pompen.

ik ben geen voorstander ervan om hier maar gewoon tegen iedereen te roepen dat ze een 9kw moeten kopen en sucses ermee verder.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:50:
[...]
om 9kw te halen in afgifte zou je dan iets van 40 graden in je vloer moeten pompen.
Heel kortstondig. Mijn 5kW gaat binnen 10 minuten richting de 3500W als ik daar om vraag. Dat zal met een 9kW niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:57:
[...]

Heel kortstondig. Mijn 5kW gaat binnen 10 minuten richting de 3500W als ik daar om vraag. Dat zal met een 9kW niet anders zijn.
het gaat erom dat hij niet snel genoeg kan/gaat aftoeren als hij zijn temperatuur heeft gehaald en doorschiet en gewoon uitslaat als gevolg van het te ver doorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Kwestie van max flow afstellen. Bovendien moduleert hij eerder terug dan een 5 naar zelfde min verbruik. Voordeel reageert veel spontaner ook na defrost. Met de 5 duurde het allemaal veel te lang. Nu met de 9 super tevreden en lager verbruik tot nu toe dan de 5kwh!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:59:
[...]

het gaat erom dat hij niet snel genoeg kan/gaat aftoeren als hij zijn temperatuur heeft gehaald en doorschiet en gewoon uitslaat als gevolg van het te ver doorschieten.
Helemaal geen last van in 24 uur bij hogere buiten temperatuur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX1XbtLr8kz_T6l_Y9Z4YQ-Mbgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VWj8qfjZ4NDHCm0E2rZg6BrU.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gefeliciteerd.

echter is dat totaal het punt niet wat ik probeer duidelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Dat wéét je uit ervaring, of víndt je dat alleen maar…?
Ik heb een 9kW J-serie in een redelijk nieuwbouw (2019) optimaal geisoleerde 2-onder-1-kapper. De 9kW was bij RJtec net zo duur als de 7kW die ik eigenlijk nodig had. (En door de hogere subsidie was hij dus zelfs goedkoper) Nog nooit last van pendelen gehad, hij toert binnen no-time terug, zelfs zonder slowstart-script in m’n domotica-systeem.

Het ding staat de hele dag keurig te pruttelen, zonder gependel. En 1x per dag blaast hij m’n 400l SWW-vat warm, waarmee ik maar wil zeggen: als je een 9kW voor dezelfde kosten kan krijgen: doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dirkdeman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:49:
[...]

Dat wéét je uit ervaring,
ja.

mensen moeten echt eens ophouden met het idee van "ik heb geen probleem dus niemand zal dat dan hebben".

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Heb je alleen radiatoren? Bij vvw is die massa echt wel groot genoeg dat hij bij het opstarten niet direct gaat pendelen hoor. Of er gaat bij jou wat anders mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dirkdeman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Heb je alleen radiatoren? Bij vvw is die massa echt wel groot genoeg dat hij bij het opstarten niet direct gaat pendelen hoor. Of er gaat bij jou wat anders mis.
ik praat ook niet over mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:55:
[...]
Jij bent er anders erg stellig in dat je geen 9kW variant moet nemen als je ook met een kleinere uitkan omdat de boel dan zeker gaat pendelen. Wat dus niet per definitie zo is maar in jouw geval blijkbaar wel. En blijkbaar wil je daar niet meer over kwijt, prima.

Neemt niet weg dat er in de meeste gevallen geen inherent nadeel is van een 9kW tov een kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dirkdeman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Jij bent er anders erg stellig in dat je geen 9kW variant moet nemen als je ook met een kleinere uitkan omdat de boel dan zeker gaat pendelen. Wat dus niet per definitie zo is maar in jouw geval blijkbaar wel. En blijkbaar wil je daar niet meer over kwijt, prima.

Neemt niet weg dat er in de meeste gevallen geen inherent nadeel is van een 9kW tov een kleinere.
ik praat juist niet over mijn geval maar wat ik tegenkom in mijn werk. koevlaas komt ook (dagelijks) genoeg prutswerk tegen.

mensen moeten ECHT eens ophouden met hun eigen N=1 situatie te spiegelen naar die van anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkdeman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Hier alleen radiatoren. No problem at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:01:
[...]

ik praat juist niet over mijn geval maar wat ik tegenkom in mijn werk.

mensen moeten ECHT eens ophouden met hun eigen situatie te spiegelen naar die van anderen.
Ok, prima kerel, in jouw werk (ik heb daar nog geen concrete voorbeelden van gezien, wat ís jouw werk eigenlijk…?) kom je dit euvel blijkbaar héél vaak tegen…

Prutswerk zal je idd vaak tegenkomen, maar pendelgedrag van een 9kW dat je had kunnen voorkomen door een kleinere te nemen… echt?

Laat ik het zo zeggen: in mijn specifieke geval (mijn warmtebehoefte is zo’n 6kW) ervaar ik geen enkel probleem van een 9kW variant.

[ Voor 10% gewijzigd door dirkdeman op 05-01-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-07 19:49

paulv1973

16.730Wattpiek

Is het dan ook handig om de 3 fase 9kw te nemen?

Is wel een flinke kast....
Is natuurlijk wel mooier om de stroomafname over de 3 fasen te verdelen...
Zit nl ook nog met een paar zonnepanelen

[ Voor 66% gewijzigd door paulv1973 op 05-01-2022 18:12 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:07
dirkdeman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:07:
[...]

Ok, prima kerel, in jouw werk (ik heb daar nog geen concrete voorbeelden van gezien, wat ís jouw werk eigenlijk…?) kom je dit euvel blijkbaar héél vaak tegen…

Prutswerk zal je idd vaak tegenkomen, maar pendelgedrag van een 9kW dat je had kunnen voorkomen door een kleinere te nemen… echt?

Laat ik het zo zeggen: in mijn specifieke geval (mijn warmtebehoefte is zo’n 6kW) ervaar ik geen enkel probleem van een 9kW variant.
Is toch logisch, de 5 of 9 zijn dezelfde, dus zullen ook hetzelfde reageren, dat snapt iedereen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
FransvWoerkom schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 01:04:
[...]

Waarschijnlijk is in het Custom Menu de backup heater uitgeschakeld. Voor het ijsvrij houden heeft de warmtepomp de backup-heater nodig. Zoek in de Service Manual op H75.
H75 Beveiliging lage watertemperatuur

Vrijg. back-up heat.
Voor het AAN- of UITzetten van
de ruimteverwarming

Deze stond op UIT , deze heb ik nu op Aan gezet.

Zou het deze kunnen zijn ?

Via de service manual vind ik enkel deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dirkdeman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:07:
[...]

ik heb helemaal niet gezegd dat ik het héél vaak tegenkom. dat maak je er zelf nu van in een poging stoer te doen.

en jouw commentaar is exact het probleem, het is "N=1 en ik heb gelijk want ik heb nergens last van". lekker kortzichtig.

loop eens een weekje mee met koevlaas of een monteur die reparaties uitvoert en ga eens kijken wat voor prutswerk je tegenkomt bij mensen en bedrijven.

de helft van mijn werkzaamheden is rechttrekken en repareren van installaties die kapot zijn gegaan omdat de installateur er geen zin in had die dag of het verkeerd gedimensioneerd spul is geinstalleerd waardoor de aparatuur kapotloopt na een poos, doorgaans pas na verlopen van de garantie.
jens1211 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:13:
[...]

yup, dat is hem. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:17:
[...]
en jouw commentaar is exact het probleem, het is "N=1 en ik heb gelijk want ik heb nergens last van". lekker kortzichtig.
@dirkdeman heeft wel een punt. Je beschrijft verder weinig over de situaties die jij tegenkomt, zodat men zich daar net zo min aan kan spiegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:21:
[...]

@dirkdeman heeft wel een punt. Je beschrijft verder weinig over de situaties die jij tegenkomt, zodat men zich daar alsnog ook niet aan kan spiegelen.
alsof men daar naar geintereseerd is. conclusies zijn inmiddels toch al gemaakt. 9kw voor iedereen!

belt iemand panasonic ff dat ze de 5 en 7kw uit de verkoop kunnen halen, die hebben geen nut immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:23:
[...]

alsof men daar naar geintereseerd is. conclusies zijn inmiddels toch al gemaakt. 9kw voor iedereen!
Dit is toch geen manier van debat voeren. Er worden hier concrete en verschillende use-cases aangedragen waarin de 9kW geen enkel probleem vormt. Use-cases die jij vaag opwerpt als juist problematisch. Dan is het toch logisch dat er gevraagd wordt om meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
[...]

belt iemand panasonic ff dat ze de 5 en 7kw uit de verkoop kunnen halen, die hebben geen nut immers.
Sorry, maar jíj bent degene die iets roept zonder uitleg/verklaring oid… Je help je mede-Tweakers volgens mij beter door meer uitleg te geven dan te lopen klagen over wat @koevlaas2 allemaal voor broddelwerk tegenkomt.

Dus: wat is dan precies het nadeel als een 5/7 gewoon een softwarematig teruggeschroefde 9 is? Dat pendelen? In wat voor specifieke situatie kwam je dat tegen dan? Nog meer nadelen die we over het hoofd zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

men stelt de verkeerde vraag aan mij. even stapje achteruit en kijk naar het grotere plaatje.

als de 9kw DE oplossing is voor alles en iedereen waarom bestaat dit topic dan niet uit 1 zin: "koop een 9kw"

waarom verkoopt panasonic een 5 en 7kw model uberhaupt als de 9 zo goed is? weten "jullie" iets wat panasonic niet weet?

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:30:
men stelt de verkeerde vraag aan mij. even stapje achteruit en kijk naar het grotere plaatje.

als de 9kw DE oplossing is voor alles en iedereen waarom bestaat dit topic dan niet uit 1 zin: "koop een 9kw"

waarom verkoopt panasonic een 5 en 7kw model uberhaupt als de 9 zo goed is?
Dat is inderdaad een goede vraag. Ten tijde van de H was het een ander verhaal. Die moduleerde een stuk verder terug dan de 7 en 9. Dat was daadwerkelijk een echt andere machine. We hadden verwacht dat die logica werd doorgetrokken naar de J, maar dat is dus niet zo. Het is nagenoeg exact dezelfde WP of het nu 5, 7 of 9 is. Bij andere WP merken / subtypes is dat wellicht anders en is het inderdaad minder makkelijk te generaliseren.

Ook de T-caps en splits kunnen weer een ander verhaal zijn, maar dit is het monoblock topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:33:
[...]

Dat is inderdaad een goede vraag.
daaorm stel ik hem ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nee, jij stelt hem niet alleen. Je hebt er een ander mening over dan ons, zonder dat degelijk toe te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:30:

waarom verkoopt panasonic een 5 en 7kw model uberhaupt als de 9 zo goed is?
Daar heb ik wel (een) antwoord op: dat wil de markt. Voor Panasonic is het goedkoper om 1 model te ontwikkelen en die softwarematig terug te schroeven. Dat zie je bij auto’s soms ook. Maar zolang jij aan 5kW genoeg hebt heeft het geen zin om een (duurdere) 7 of 9 te kopen.

Maar of het kwaad kan? Naar mijn weten niet, maar laat het me weten als ik het mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:35:
[...]

Nee, jij stelt hem niet alleen. Je hebt er een ander mening over dan ons, zonder dat degelijk toe te lichten.
ik stel alleen jullie mening in twijfel waarop die gebaseerd is momenteel. ik zie heel erg veel bijgeloof en N=1 advies en ik probeer te voorkomen dat men hier gewoon blind altijd maar hetzelfde advies aan iedereen geeft omdat "men het nu eenmaal zo doet'.

[YouTube: Carl Sagan on superstition - observation: nothing; conclusion: dinosaurs]

dit moet voorkomen worden.

onderbouw jullie stelling waarom panasonic bakken met geld uitgeeft om 2 compleet zinloze modellen te verkopen en ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:39:
[...]
onderbouw jullie stelling waarom panasonic bakken met geld uitgeeft om 2 compleet zinloze modellen te verkopen en ondersteunen.
@dirkdeman geeft toch al aan dat dat in alle branches voorkomt. Ik denk dat het marketing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:41:
[...]

@dirkdeman geeft toch al aan dat dat in alle branches voorkomt. Ik denk dat het marketing is.
En veel goedkopere productie lijn.... Dus meer winst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:10
[...]

flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:55:
[...]

flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:03:
[...]

gefeliciteerd.

echter is dat totaal het punt niet wat ik probeer duidelijk te maken.
[...]

[...]

ik stel alleen jullie mening in twijfel waarop die gebaseerd is momenteel. ik zie heel erg veel bijgeloof en N=1 advies en ik probeer te voorkomen dat men hier gewoon blind altijd maar hetzelfde advies aan iedereen geeft omdat "men het nu eenmaal zo doet'.

[YouTube: Carl Sagan on superstition - observation: nothing; conclusion: dinosaurs]

Whahaha, ik pak hier, samen met mijn vrouw, de popcorn erbij! :+

Oh, tip van mijn vrouw: YouTube: FROZEN | Let It Go Sing-along | Official Disney UK

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 05-01-2022 18:46 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
[...]

Sorry maat, maar I call bullshit. Je kan lekker tof lopen doen met Carl Sagan terwijl je zelf allerlei logical fallacies tentoon stelt. Jij was héél specifiek van mening dat een 9kW gaat pendelen bij het opstarten, je kwam dit in jouw werk vaker tegen. En nu ga je helemaal generaliseren en de vraag breder trekken.

Mijn vraag blijft staan: in welke situatie kwam je die 9kW tegen die bij het opstarten ging pendelen, en waarom had hij dat in het geval van een 7 of 5 niet gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dirkdeman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:50:
[...]
Mijn vraag blijft staan: in welke situatie kwam je die 9kW tegen die bij het opstarten ging pendelen, en waarom had hij dat in het geval van een 7 of 5 niet gedaan?
Op het moment dat je een hele lage hysteresis direct overshoot bij 9kW aan warmte in je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 15:57
CurlyMo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:57:
[...]

De minimale flow van een 9 is hoger dan een 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dirkdeman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:50:
[...]

Sorry maat, maar I call bullshit. Je kan lekker tof lopen doen met Carl Sagan terwijl je zelf allerlei logical fallacies tentoon stelt. Jij was héél specifiek van mening dat een 9kW gaat pendelen bij het opstarten, je kwam dit in jouw werk vaker tegen. En nu ga je helemaal generaliseren en de vraag breder trekken.

de laatste 9kw split die ik zag die bijna niet wou draaien was in een normaal rijtjeshuis met VV. bijna geen watervolume in het systeem en hij was gewoon neergeplemt en aangezet. dat ding kreeg vorige maand gewoon het huis niet warm omdat die geen gang kon maken. met een berg instellingen wijzigen (wat de orginele installaeur had moeten doen) draait hij nu goed maar de fabriek af instellingen zijn gewoon niet tof voor systemen met weinig afgifte en/of volume. de limieten tik je vrijwel direct aan. iets wat expeciet voor word gewaarschuwd in de handleiding als je die ook bij de oudere versies doorleest. je moet een x aantal liters hebben wilt het systeem fatsoenlijk werken en indien nodig moet je een tank bijplaatsen.

en 5kw is fabriek af al veel terughoudender ingesteld qua flow en compressorvermogen en zou dat probleem niet hebben.

dat is toch niet moeijlijk voor te stellen? of denk je nog steeds alleen maar aan je eigen systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:40
Andrehj schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Wat voor glas zit er in? In 1995 werd er nog nauwelijks met HR++ gewerkt en drievoudig glas bestond in NL nog niet.
Als je de hele woning zou upgraden naar drievoudig glas kun je waarschijnlijk al een enorme besparing halen, die met de huidige energieprijzen ook makkelijk terugverdiend kan worden.
Groot deel van beneden verdieping is in 2003 verbouwd en meteen voorzien van HR++ glas.
Het is nog even onbekend wat de bovenverdieping aan glas heeft maar minder spannend.
Op die vloerverwarming kun je volgens de afgiftetabellen van Uponor (bij buis 18x2) max 100 W/m² kwijt (bij Ta 40 / Tr 35, wat al erg hoog is).
Je hebt dus een begane grond van 140 m² nodig om die 14 kW kwijt te kunnen. Is die begane grond zo groot?
Kijken of een huis geschikt is voor een WP begint zoals zo vaak ook hier door te kijken naar het afgiftesysteem.
De vloerverwarming 130m2 op de begane grond hoh12 kwam ik op 6,4kW uit op 35 graden aanvoer.
Daar zouden dan nog 2 badkamers bij komen. Ik had nu zelf bedacht om 2 nieuwe R32 modellen te kiezen 1 voor de bovenverdieping "radiatoren" en warm water. 1 voor vloerverwarming 7kW variant of zou dat toch echt te krap zijn voor de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:57:
[...]

de laatste die ik zag die bijna niet wou draaien was in een normaal rijtjeshuis met VV. bijna geen watervolume in het systeem en hij was gewoon neergeplemt en aangezet. dat ding kreeg vorige maand gewoon het huis niet warm omdat die geen gang kon maken. met een berg instellingen wijzigen (wat de orginele installaeur had moeten doen) draait hij nu goed maar de fabriek af instellingen zijn gewoon niet tof voor systemen met weinig afgifte en/of volume. de limieten tik je vrijwel direct aan. iets wat expeciet voor word gewaarschuwd in de handleiding als je die ook bij de oudere versies doorleest. je moet een x aantal liters hebben wilt het systeem fatsoenlijk werken en indien nodig moet je een tank bijplaatsen.

en 5kw is fabriek af al veel terughoudender ingesteld qua flow en compressorvermogen en zou dat probleem niet hebben.

dat is toch niet moeijlijk voor te stellen? of denk je nog steeds alleen maar aan je eigen systeem?
Dus het lag aan de instellingen en niet aan de wp zelf. Gast, was dat nou zo moeilijk om 10 posts geleden te schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dirkdeman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Dus het lag aan de instellingen en niet aan de wp zelf. Gast, was dat nou zo moeilijk om 10 posts geleden te schrijven?
nee, daar lag het niet aan. als de 5kw er gewoon neer was gezet (die ook minder minimaal pompvermogen heeft) had het gewoon direct gewerkt en hoef de bewoner niet te leven met een ruisende verdeler naast de woonkamerbank omdat de 9kw meer liters moet verpompen om niet in de fout te schieten.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:57:
[...]

de laatste 9kw split die ik zag die bijna niet wou draaien was in een normaal rijtjeshuis met VV. bijna geen watervolume in het systeem en hij was gewoon neergeplemt en aangezet. dat ding kreeg vorige maand gewoon het huis niet warm omdat die geen gang kon maken. met een berg instellingen wijzigen (wat de orginele installaeur had moeten doen) draait hij nu goed maar de fabriek af instellingen zijn gewoon niet tof voor systemen met weinig afgifte en/of volume. de limieten tik je vrijwel direct aan. iets wat expeciet voor word gewaarschuwd in de handleiding als je die ook bij de oudere versies doorleest. je moet een x aantal liters hebben wilt het systeem fatsoenlijk werken en indien nodig moet je een tank bijplaatsen.

Wij hebben geen split, en dat deze 9 slecht draait komt omdat er een prutser geen ontkoppeling heeft gemaakt, of dat in ieder geval de afgifte niet klopt, kan die wp niks aan doen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:00:
[...]

nee, daar lag het niet aan. als de 5kw er gewoon neer was gezet (die ook minder minimaal pompvermogen heeft) had het gewoon direct gewerkt en hoef de bewoner niet te leven met een ruisende verdeler naast de woonkamerbank omdat de 9kw meer liters moet verpompen om niet in de fout te schieten.
Tja, buffer vat ontbreekt....dus nog steeds geen reden gehoord om geen 9 te plaatsen terwijl je maar 5 nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 05-01-2022 19:06 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
KaDoos schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:56:
[...]

De minimale flow van een 9 is hoger dan een 5.
Waar hebben we het dan over? Ik draai nu op 18L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

buffervat was niet nodig als de pomp lager kon. maar dat gaat niet met een 9kw zonder foutcodes. daar heb je de 5kw voor nodig.

en dat is nu net de soort dingen waar "hier" te snel overheen word gekeken.

het verschil kan best alleen maar software zijn. maar dat verschil kan wel het verschil maken tussen 3 uur emmeren met instellingen en het "beter dan dit gaat het niet worden" of een net draaiend systeem zonder ruisende leidingen.
CurlyMo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Waar hebben we het dan over? Ik draai nu op 18L
10~11 liter haal je wel zonder foutmeldingen op een 5kw.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:08:
[...]

buffervat was niet nodig als de pomp lager kon. maar dat gaat niet met een 9kw zonder foutcodes. daar heb je de 5kw voor nodig.

het verschil kan best alleen maar software zijn. maar dat verschil kan wel het verschil maken tussen 3 uur emmeren met instellingen en het "beter dan dit gaat het niet worden" of een net draaiend systeem zonder ruisende leidingen.
Als je bewust een wp verkeerd installeert, is het niet het probleem van de wp.
@CurlyMo min 22 liter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:09:
[...]

Als je bewust een wp verkeerd installeert, is het niet het probleem van de wp.
de 9kw is toch goed voor iedereen en alles? waar was iedereen he toch over eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:10:
[...]

de 9kw is toch goed voor iedereen? waar was iedereen he toch over eens?
Ja die is prima, als je hem installeert zoals het behoort, lijkt me logisch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:12:
[...]

Ja die is prima, als je hem installeert zoals het behoort, lijkt me logisch
zeg dat maar tegen de famillie die tv zit te kijken naast een ruisende vloerverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
En dat kan niet lager?
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:10:
[...]

de 9kw is toch goed voor iedereen en alles? waar was iedereen he toch over eens?
Een WP passend instellen moet je altijd. Dat is geen tegenargument. Dus fixed lage flow en afgifte sturen met Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:12:
[...]

zeg dat maar tegen de famillie die tv zit te kijken naast een ruisende vloerverdeler.
Hun kiezen toch een slechte installateur, of vragen om goedkope installatie....

Ik los ook veel problemen op omdat installateur niet meer wilt komen. Om de simpele reden dat ze vantevoren aangeven dat het zo niet kan werken. Als klant het toch wil, dan is het prima, maar dan zonder garantie en niet bellen als het niet goed gaat.

En dat is de reden dat er derden bij worden gehaald om het uiteindelijk op te lossen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:18:Hun kiezen toch een slechte installateur, of vragen om goedkope installatie....
je weet niet of een installateur slecht is dus dat is gevalletje achteraf is alles beter. de meeste mensen worden maar wat aangepraat door een verkoper. en die kijkt alleen maar naar wat ze in de hal hebben staan waar ze vanaf moeten en wat de meeste marge heeft.

je kan het vaak de bewoner echt niet kwalijk nemen maar hun zitten er wel mee.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:21:
[...]

je weet niet of een installateur slecht is dus dat is gevalletje achteraf is alles beter.
Klopt, maar nog steeds geen reden om geen overbodige 9 te plaatsen als je dat leuk vind. Machine draait net zo probleemloos als een 5.

Een slechte honden fokker is toch ook geen reden om nooit meer een hond te nemen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:23:
[...]Een slechte honden fokker is toch ook geen reden om nooit meer een hond te nemen....
zeg dat maar tegen de eigenaar van de hond die zijn kind doodbijt.

de bedoeling is dat mensen naar warmtepompen toe gaan, en niet er vanaf gaan. er zijn zat mensen die een warmtepomp wegdoen en weer gas nemen omdat ze een slechte installatie hebben gekregen die verkeerd bemeten of geinstaleerd/gesteld is. gewoon maar wat neerkwakken is juist wat men niet moet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:26:
[...]

zeg dat maar tegen de eigenaar van de hond die zijn kind doodbijt.

de bedoeling is dat mensen naar warmtepompen toe gaan, en niet er vanaf gaan. er zijn zat mensen die een warmtepomp wegdoen en weer gas nemen omdat ze een slechte installatie hebben gekregen die verkeerd bemeten of geinstaleerd/gesteld is. gewoon maar wat neerkwakken is juist wat men niet moet doen.
Ook nog wat te klagen over de kranten bezorger misschien?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Ook nog wat te klagen over de kranten bezorger misschien?
Zit die krantenbezorger tegen iedereen maar te roepen dat ze een 9kw pansonic moeten kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:40
Dit gaat ook echt helemaal nergens meer over

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik haak ook af.
Popcorn is op

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hoe gaat het met je pana ? Al drie jaar zonder problemen zeker?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:08:
[...]

[...]

10~11 liter haal je wel zonder foutmeldingen op een 5kw.
Ik draai zonder problemen 9l/min met mijn 9kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:47:
[...]

Hoe gaat het met je pana ? Al drie jaar zonder problemen zeker?
Ook al 4 jaar...
Draait prima. En dat met 80% radiatoren.
Ben met een aardige verbouwing bezig waardoor de benedenverdieping voledig vv wordt. Dus ik hoop daardoor mijn Ta omlaag te kunnen schroeven.
Heb nu biij vorst Ta van 44C gezien.

Maar met deze subsidies en aankoopprijzen denk ik aan de aanschaf van een nieuwe...
7kw zou volstaan. Maar na de " discussie" over de 9kw.......

Heb er sinds 2e kerstdag nog een Auer edel eau bijgezet. Nu gasloos....

[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 05-01-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Zou eigenlijk het liefste een 3 fast wp hebben.
Maar die is er pas vanaf 9kw toch?
En dat zijn meteen flinke kasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-07 22:39
Kun je twee keer subsidie aanvragen voor een wp??

Als dat zo is gooi ik de LG 9kw eruit en zou wel een 9kw panasonic of hebben ze nog groter monobloc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:57:
Zou eigenlijk het liefste een 3 fast wp hebben.
Maar die is er pas vanaf 9kw toch?
En dat zijn meteen flinke kasten...
Ja flinke dingen, en ik geloof vanaf 9 kW ja, en het minimale vermogen is veel hoger.
Dan moet je er eigenlijk een groot buffer vat bij hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Cees-JanH schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:04:

Als dat zo is gooi ik de LG 9kw eruit en zou wel een 9kw panasonic of hebben ze nog groter monobloc?
Er moet een jaar tussen zitten, en hij moet tegenwoordig door een installateur geplaatst worden. Maar inderdaad, het kan.
Wat @reneeke1970 zegt, is geen garantie dat je na 1 jaar de subsidie nog een keer krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door dirkdeman op 05-01-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Ja flinke dingen, en ik geloof vanaf 9 kW ja, en het minimale vermogen is veel hoger.
Dan moet je er eigenlijk een groot buffer vat bij hebben
Dat buffervat heb ik niet en komt er ook niet.
Heb straks een betonvloer liggen van 100m2 en 20cm dik. Das voldoende warmtebuffer.
Dan zal het waarschijnlijk toch een 7kw worden.

Zet ik de ouwe 6kw in de kast.... als reserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Top, deze heeft subsidie 2020 gehad, dus 2022 is jaar ertussen. Ik heb enkele maanden geleden HR ++ glas laten plaatsen, kan ik nu WP en glas, twee maatregelen opvoeren? Scheelt ook weer paar honderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Cees-JanH schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:04:

12kw en 15kw geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:11:
[...]

Dat buffervat heb ik niet en komt er ook niet.
Heb straks een betonvloer liggen van 100m2 en 20cm dik. Das voldoende warmtebuffer.
Dan zal het waarschijnlijk toch een 7kw worden.

Zet ik de ouwe 6kw in de kast.... als reserve
Mijn reserve staat al vijf jaar in de kast haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Mijn reserve staat al vijf jaar in de kast haha
Dan kunnen we die reserve ook beter gewoon verkopen. Zal best vraag naar zijn...
Laat ik de reserve wel bij de importeur staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
dirkdeman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Er moet een jaar tussen zitten, en hij moet tegenwoordig door een installateur geplaatst worden. Maar inderdaad, het kan.
Hoho, je moet hem voor subsidie minimaal jaar gebruiken, en daarna mag je hem verkopen.
Dat wil niet zeggen dat je zomaar voor de tweede ook subsidie krijgt. Zou wel leuk zijn want dan mag hij gerust iedere twee jaar kapot gaan.
Ik heb destijds een verklaring moeten geven en foto's moeten maken van installatie. Want volgens kadaster had ik maar paar vierkante meter en wat moet je dan met 2 wp?
Gelukkig heb ik een bij gebouw dus daar kwam hij zogenaamd te staan. Maar anders had ik het nog niet zo zeker geweten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Dan kunnen we die reserve ook beter gewoon verkopen. Zal best vraag naar zijn...
Laat ik de reserve wel bij de importeur staan...
Vraag wel, maar er geeft niemand geld voor zolang ze bijna gratis blijven door subsidie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:13:
[...]

H75 Beveiliging lage watertemperatuur

Vrijg. back-up heat.
Voor het AAN- of UITzetten van
de ruimteverwarming

Deze stond op UIT , deze heb ik nu op Aan gezet.

Bij zoeken in de S.M. vind ik er meer. H75 wordt ook genoemd in de beschrijving van het Custom Menu achterin de Service Manual. In dat menu kan de backup heater geheel worden uitgezet. Dat lijkt bij jou gebeurd. Dat moet je herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:21:
[...]

Hoho, je moet hem voor subsidie minimaal jaar gebruiken, en daarna mag je hem verkopen.
Dat wil niet zeggen dat je zomaar voor de tweede ook subsidie krijgt. Zou wel leuk zijn want dan mag hij gerust iedere twee jaar kapot gaan.
Ik heb destijds een verklaring moeten geven en foto's moeten maken van installatie. Want volgens kadaster had ik maar paar vierkante meter en wat moet je dan met 2 wp?
Gelukkig heb ik een bij gebouw dus daar kwam hij zogenaamd te staan. Maar anders had ik het nog niet zo zeker geweten....
Hier ontstaat er bij lager dan 4 graden steeds een tekort, drie oorzaken:

-Vorige eigenaar had zich vergist , geen 2400 m3 inclusief SWW maar 3400 m3
-LG specificaties wazig, bij 2gr buitentemperatuur slechts 5,4 kW ipv 9kW
-120 m2 vloerverwarming met naregeling kan dicht lopen, defrost dan lastig(geen element)

Hamvraag is dus wat levert de 9kW pana bij die Tb met een Ta van 33 ? Is hij dan op de max of redelijk stil?
Ik stook op die dagen gas bij, omgerekend ongeveer 1,5 kW, de woning heeft dus Tb=2 ongeveer 7kW nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Cees-JanH schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:34:
[...]

-120 m2 vloerverwarming met naregeling kan dicht lopen, defrost dan lastig(geen element)

Hamvraag is dus wat levert de 9kW pana bij die Tb met een Ta van 33 ? Is hij dan op de max of redelijk stil?
Ik stook op die dagen gas bij, omgerekend ongeveer 1,5 kW, de woning heeft dus Tb=2 ongeveer 7kW nodig.
Ik heb destijds ook naar een LG gekeken, is het niet zo dat je het elektrisch element los bij kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Cees-JanH schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:34:
[...]

Geluid en geluidsoverlast is een lastige.
Ik had hem eerst met big fotos op een plat dak staan. Het contactgeluid was wel aardig. Zeker ald de wp optoerde naar 58Hz. Zelfs de buren konden in hun huis meegenieten.
Heb hem toen met 2 beugels tegen de achterliggende muur geschroefd. Hoor hem nu ergens in de verte. Maar niet storend.
De buren vlaimen nog steeds last te hebben. Zelfs als hij niet aanstaat hoort de buurvrouw hem. DUHHHH

De propellor ansich en het geluid die deze produceert vind ik verwaarloosbaar. Zou eerder last hebben van de luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:22:
[...]

Vraag wel, maar er geeft niemand geld voor zolang ze bijna gratis blijven door subsidie.
Iemand al eens een 2e handsje verkocht??
Is Duitsland geen leuke markt voor zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ja, kan zeker, maar de COP is al niet al te hoog, ik heb hier een buffervat staan, moet er nog tussen met een 1500W element, die moet dan onder de 4 graden 24h aan...dat is wel veel verbruik helemaal tegen het opgenomen vermogen van de WP, 1900 W, afgifte 5400W

Daarom al dubbel glas vervangen, kierenjacht gegaan, heb alleen nog een issue met de woningscheidende spouw, die staat onder de dakpannen open, noorden wind waait dus zo door naar zuid en visa versa. Denk dat deze "ventilatie" ook door de rest van de glaswol geïsoleerde spouwen heen waait, staat immers in verbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
paulv1973 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:44:
[...]

Iemand al eens een 2e handsje verkocht??
Is Duitsland geen leuke markt voor zoiets?
Ook mijn idee, een nieuwe LG kost nu netto heel weinig, wie koopt nu mijn 2 jaar oude unit nog?

Andere optie zou zijn om nog een 2e (LG) pomp neer te zetten, maar sturing wordt wel lastig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Er zullen ook zat mensen zijn die uit principe geen subsidie aanvragen en willen. Dan is zo een 2e handsje natuurlijk een goedkope optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:54
Cees-JanH schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:46:
Ja, kan zeker, maar de COP is al niet al te hoog, ik heb hier een buffervat staan, moet er nog tussen met een 1500W element, die moet dan onder de 4 graden 24h aan...dat is wel veel verbruik helemaal tegen het opgenomen vermogen van de WP, 1900 W, afgifte 5400W

Daarom al dubbel glas vervangen, kierenjacht gegaan, heb alleen nog een issue met de woningscheidende spouw, die staat onder de dakpannen open, noorden wind waait dus zo door naar zuid en visa versa. Denk dat deze "ventilatie" ook door de rest van de glaswol geïsoleerde spouwen heen waait, staat immers in verbinding...
Waarom zet je er geen Panasonic 9kw naast? >:)
Grote kans dat deze het tot lagere temperaturen trekt. eventueel met backup Heater.

Ik heb jullie topic ook af en toe gevolgd en het lijkt erop dat de LG veel meer(eerder) last heeft van de defrost mania.Ik heb geen ervaring met een LG maar ik heb sterk het vermoeden dat de bouw kwaliteit, betrouwbaarheid van een japanner beter is. Ook denk ik dat opgave van de specs beter overeen komen met de praktijk.Op de xls van Tomexergie lijkt een panasonic een betere cop te hebben dan de LG maar er staan niet zo veel LGs op de lijst.
Dus waarschijnlijk met een 9kw panasonic + 2kw extra beschikbaar bij 2/ -15 graden en dan nog de 3kw backup heater

je vraag het wel in het Panasonic topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
sjimmie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:20:
[...]

WAR is op basis van buitentemperatuur en bepaalt op basis van je stooklijn de aanvoertemperatuur. WAR doet geen aan/uit.
Thermostaat is op basis van binnentemperatuur en stopt de aanvoer als het binnen warm genoeg is.
Ik zie het probleem niet om die te combineren.
WAR is wel aan en uit.
Dus dan heb je mijn sp verhaal..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:31:
[...]

Bij zoeken in de S.M. vind ik er meer. H75 wordt ook genoemd in de beschrijving van het Custom Menu achterin de Service Manual. In dat menu kan de backup heater geheel worden uitgezet. Dat lijkt bij jou gebeurd. Dat moet je herstellen.
YEP maar heb je wel 2 groepen naar je wp?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Pagina: 1 ... 37 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.