Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 118 Laatste
Acties:
  • 691.698 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:24
CurlyMo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:33:
[...]

Ik draai al op een opentherm thermostaat, maar dan nog via een aparte ESP.
Deze winter gaat voor het eerst op de WP draaien zijn. Sowieso is het nog een beetje uitzoeken hoe het allemaal ingeregeld gaat worden, maar wil het liefst zo min mogelijk systemen hebben (Kiss).
De heishamon praat via de ESP via WiFi? Dus als m'n netwerk eruit vliegt dan heb ik ook geen verwarming meer?
Is nog best een lastige afweging, 1 van m'n hobbies is home automation, tegelijk moet het ook maanden kunnen draaien zonder dat ik ermee bezig moet. En zo efficiënt mogelijk draaien is ook wel een mooie uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
lampy25 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:53:
[...]

Deze winter gaat voor het eerst op de WP draaien zijn. Sowieso is het nog een beetje uitzoeken hoe het allemaal ingeregeld gaat worden, maar wil het liefst zo min mogelijk systemen hebben (Kiss).
De heishamon praat via de ESP via WiFi? Dus als m'n netwerk eruit vliegt dan heb ik ook geen verwarming meer?
Is nog best een lastige afweging, 1 van m'n hobbies is home automation, tegelijk moet het ook maanden kunnen draaien zonder dat ik ermee bezig moet. En zo efficiënt mogelijk draaien is ook wel een mooie uitdaging.
Ik draai m’n hele warmtepomp met Home Assistant icm Heishamon. Als die uitvallen gebeurt er… niets. De Pana blijft gewoon doorgaan met de laatste instellingen. Bijsturen kan dan gewoon met de externe module van de Pana.

Domotica is in mijn ogen puur voor het gemak en comfort. Maar de boel moet wel gewoon blijven werken als je servertje een keer uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

CurlyMo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:33:
[...]

Ik draai al op een opentherm thermostaat, maar dan nog via een aparte ESP.
Was bezig om de vermogens vraag van de warmtepomp te laten sturen via Opentherm.
Maar begrijp ik nu goed dat jij dat al werkend hebt :*)

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 17:50
dirkdeman schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:00:
[...]

Ik draai m’n hele warmtepomp met Home Assistant icm Heishamon. Als die uitvallen gebeurt er… niets. De Pana blijft gewoon doorgaan met de laatste instellingen. Bijsturen kan dan gewoon met de externe module van de Pana.

Domotica is in mijn ogen puur voor het gemak en comfort. Maar de boel moet wel gewoon blijven werken als je servertje een keer uitvalt.
Precies, laten we goed beseffen dat wat we hier met automatiseren proberen te doen slechts het uit de stoel opstaan en naar het kastje aan de muur lopen vervangt. En als de automatisering ons in de steek laat, moeten we het weer helemaal overlaten aan de Japanse kaboutertjes in de pana. Die vinden we heel eigenwijs, maar dat is wellicht wederzijds.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10
t.oswald schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:19:
[...]

Precies, laten we goed beseffen dat wat we hier met automatiseren proberen te doen slechts het uit de stoel opstaan en naar het kastje aan de muur lopen vervangt.
Dat heb je volgens mij vaker gezegd, maar dat is echt niet wat het enkel doet. Mijn code zorgt ervoor dat de WP een heel stuk rustiger draait, langere runs maakt en daarmee het comfort een stuk hoger maakt. Maar ik heb dan ook een wat minder makkelijke installatie voor een WP.
HFman schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:03:
[...]
Was bezig om de vermogens vraag van de warmtepomp te laten sturen via Opentherm.
Maar begrijp ik nu goed dat jij dat al werkend hebt :*)
In het andere topic heb ik de afgelopen tijd daar wat over geschreven.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:26
Hai

Ik ben bezig met me heishamon over te zetten van Dominicz naar Home Assistant. Ik zie alles weer binnenkomen maar nu wil ik de energiemeter van de s0 in het energie dashboard zetten. Ik krijg alleen deze er niet bij te zien…. Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:44
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Panasonic WP icm EvoHome zoneregeling. En dan specifiek de HCE80?

Ik heb nu nog een ketel in gebruik voor mijn LT zone beneden (vloerverwarming bgg + badkamer 1e verdieping). Deze heb ik voorzien van een EvoHome regeling zodat ik de Woonkamer/Keuken/Badkamer (en Hal) individueel kan aansturen. Woonkamer op het zuiden + gashaard en keuken op noordzijde dus best verschillende temperaturen anders.

De EvoHome HCE80 opent 5x per uur de afsluiters voor x minuten. Althans dat is het gedrag wat ik constateer uit metingen. Afhankelijk van de warmtevraag (percentage) gaan afsluiters dan 1..12 minuten open, dus soort tijd modulatie volgens mij. Nu met mijn ketel gaat de ketel mee met dit schema, maar eigenlijk wil ik een "stabieler" gedrag ipv dat de ketel (en straks zeker de warmtepomp) elke keer aan/uit gaat. Ik weet dat EvoHome nu een nieuwe ketel schakelaar heeft (BDR91T), beter geschikt voor warmtepompen.Die kan bijv 1x per uur voor langere periode schakelen. In de tussentijd zullen de afsluiters dus af en toe blijven openen/sluiten wat ik dan met een buffervat kan opvangen als ik het goed begrijp. Voor de huidige opstelling met de ketel kan ik daar nog niet zoveel mee volgens mij. Ik vrees dat die dan via de bypass gaat en wellicht gaat pendelen?

Alternatief is EvoHome de deur uit, maar wat krijg je dan voor mogelijke oplossing voor meerdere zones? Of biedt de Panasonic hier "out of the box" mogelijkheden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:53
Simply_jeroen schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:59:
Hai

Ik ben bezig met me heishamon over te zetten van Dominicz naar Home Assistant. Ik zie alles weer binnenkomen maar nu wil ik de energiemeter van de s0 in het energie dashboard zetten. Ik krijg alleen deze er niet bij te zien…. Wat doe ik fout?
Die past beter in het HomeAssistant topic, maar ik heb het opgelost door er een utility meter van te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:
  dag_warmtepomp:
    source: sensor.wp_stroomverbruik_cumulatief
    cycle: daily
  dag_warmtepomp_bijverwarming:
    source: sensor.wp_stroomverbruik_elektrische_verwarming_cumulatief

Dat zijn de volgende mqtt topics:
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/2

Kan overigens even duren voor e.e.a. zichtbaar wordt in HomeAssistant, dus laat het rustig even draaien voor je het in het energy dashboard toe probeert te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Wie wil mij op weg helpen met de Heishamon

Volgende zaken gedaan:
1. Heishamon aangesloten
2. PC verbonden met de Heishamon, Wifi als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYObYR3-YmCozQM4ST5it8Vo1Jw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cB0LQgOjrCYAMPJV5AOlsOHG.png?f=user_large

bij de MQTT settings --> ip = pi / wachtwoord en gebruikersnaam gewoon maar wat gekozen

3. Domoticz plugin ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwBCstNZCH4sU9BPtFxMMgisIOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EjtZBd7pddUEZuxGnPAaCmzA.png?f=user_large

Moet ik nu nog een MQTT broker hebben? Ik krijg momenteel nog niks binnen. Ben wel ietswat een leek op dit gebied.
Ik heb al wel mosquitto geinstalleerd op de PI, ook weer met bovenstaande inloggegevens.
Wat mis ik nog?

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31
Mosquitto is de MQTT broker. Het lijkt of je het wel allemaal al goed gedaan hebt (hoewel ik twijfel of je de username password wel goed gezet hebt in mosquitto). Om zeker te weten of heishamon z'n data publiceert naar de broker kan je het beste op command line in de Pi even dit uitvoeren (control-C om af te breken):

code:
1
mosquitto_sub  -t panasonic_heat_pump/log/# -v

[ Voor 21% gewijzigd door thehog op 20-10-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
thehog schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:59:
Mosquitto is de MQTT broker. Het lijkt of je het wel allemaal al goed gedaan hebt (hoewel ik twijfel of je de username password wel goed gezet hebt in mosquitto). Om zeker te weten of heishamon z'n data publiceert naar de broker kan je het beste op command line in de Pi even dit uitvoeren (control-C om af te breken):

code:
1
mosquitto_sub  -t panasonic_heat_pump/log/# -v
uitkomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVrCfCT8pg4Q5cPXZA7ohVAygHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IEn6bx64pYV9DSWvwVYO7VdE.png?f=user_large

Wel heb ik de MQTT explorer gedownload en als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g--TRxRs5jJojs1LruvwRodfBzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9W0OtDWN9VaoHLbKfcZD4gzT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrPxQadmItXs3KP3fTB2ORxXsTs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dGifkKLaJjlzo1MFa18A4NTf.png?f=user_large

Misschien helpt dit?

Verder zie ik de log van Domoticz eigenlijk niks.

[ Voor 5% gewijzigd door Mortel op 20-10-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Je ziet in mqtt explorer al geen enkele input vanuit heishamon.

Doe even dit (met juiste username en password):
code:
1
mosquitto_sub  -u username -P password -t panasonic_heat_pump/log/# -v

edit: owh dit heb je nu ook al gedaan zie ik nu :)

Ter controle ook even in de console log van heishamon of je iets voorbij ziet komen mbt MQTT connection failed ofzoiets
edit: het lijkt of je nog een oudere versie van heishamon hebt draaien. Hoe lang heb je hem al? Kan je https://github.com/Egyras...HeishaMon.ino.d1-v2.0.bin installeren?

[ Voor 28% gewijzigd door thehog op 20-10-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
thehog schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:44:
Je ziet in mqtt explorer al geen enkele input vanuit heishamon.

Doe even dit (met juiste username en password):
code:
1
mosquitto_sub  -u username -P password -t panasonic_heat_pump/log/# -v

edit: owh dit heb je nu ook al gedaan zie ik nu :)

Ter controle ook even in de console log van heishamon of je iets voorbij ziet komen mbt MQTT connection failed ofzoiets
Als ik de -d er tussen zet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVrCfCT8pg4Q5cPXZA7ohVAygHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IEn6bx64pYV9DSWvwVYO7VdE.png?f=user_large

Als ik die weg haal blijft die hangen en gebeurd er niks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD9N7nk1-bZrObKDThRKOFnzpVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RSE2MV2e3BPpXq3wYsgwEb2w.png?f=fotoalbum_large

Waar kan ik de console log van de heishamon vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Mortel schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Waar kan ik de console log van de heishamon vinden?
Zie edit van mijn vorige post, je hebt nog een oude heishamon versie. Installeer https://github.com/Egyras...HeishaMon.ino.d1-v2.0.bin even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37
thehog schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:48:
[...]

Zie edit van mijn vorige post, je hebt nog een oude heishamon versie. Installeer https://github.com/Egyras...HeishaMon.ino.d1-v2.0.bin even
Ik heb deze opgehaald en vervolgens geïnstalleerd, nu zie ik de heishamon niet meer. Moet ik hem een harde resetten geven of moet hij helemaal opnieuw geïnstalleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KaDoos schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

Ik heb deze opgehaald en vervolgens geïnstalleerd, nu zie ik de heishamon niet meer. Moet ik hem een harde resetten geven of moet hij helemaal opnieuw geïnstalleerd worden?
Zou gewoon terug moeten komen. Zie je ook geen heishamon hotspot?
Je kan een factory reset proberen, twee keer kort achter elkaar reset knop tot de blauwe led constant gaat knipperen en dan nog een keer reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
KaDoos schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

Dacht dat er een wijziging was geweest in code waardoor je wifi opnieuw moest instellen vanaf V1.
Moest ik geloof ik ook.
Kijken of je de heisha weer als accespoint ziet.
Dan WIFI weer instellen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:24:
[...]

Dacht dat er een wijziging was geweest in code waardoor je wifi opnieuw moest instellen vanaf V1.
Moest ik geloof ik ook.
Kijken of je de heisha weer als accespoint ziet.
Dan WIFI weer instellen.
Ja dat wel ja inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Jesse- schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:36:
[...]

Die past beter in het HomeAssistant topic, maar ik heb het opgelost door er een utility meter van te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:
  dag_warmtepomp:
    source: sensor.wp_stroomverbruik_cumulatief
  dag_warmtepomp_bijverwarming:
    source: sensor.wp_stroomverbruik_elektrische_verwarming_cumulatief

Dat zijn de volgende mqtt topics:
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/2

Kan overigens even duren voor e.e.a. zichtbaar wordt in HomeAssistant, dus laat het rustig even draaien voor je het in het energy dashboard toe probeert te voegen.
De dag meters heb ik aangemaakt en worden ook netjes gevuld al bijna een dag nu
maar ik kan hem nog steeds niet toevoegen in het Energy dashboard

Hoe lang duurde dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
@thehog @pgeene Bedankt is weer gelukt met jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
thehog schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:48:
[...]

Ik heb deze versie er gisteravond ook opgezet en sindsdien is de Heishamon al 6 keer langer dan 10 minuten niet bereikbaar geweest. Hij komt wel elke keer vanzelf terug online en heeft aan de uptime te zien geen reboot gehad.
Met de vorige versie, van februari dit jaar, heb ik die problemen niet gehad. Enig idee waar dit aan kan liggen en/of hoe ik het probleem kan opsporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Simply_jeroen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

De dag meters heb ik aangemaakt en worden ook netjes gevuld al bijna een dag nu
maar ik kan hem nog steeds niet toevoegen in het Energy dashboard

Hoe lang duurde dat bij jou?
Duurde een paar uurtjes, dacht ik. Ik zou het even in het HA topic vragen, daar zitten mensen met meer verstand van HA dan ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Jesse- schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Ik heb deze versie er gisteravond ook opgezet en sindsdien is de Heishamon al 6 keer langer dan 10 minuten niet bereikbaar geweest. Hij komt wel elke keer vanzelf terug online en heeft aan de uptime te zien geen reboot gehad.
Met de vorige versie, van februari dit jaar, heb ik die problemen niet gehad. Enig idee waar dit aan kan liggen en/of hoe ik het probleem kan opsporen?
Er zit wat nieuwe code in voor herstel wifi verbindingen. De vorige code ging bij wifi verlies gewoon rebooten en hopen dat wifi weer terug kwam. Eigenlijk betekend het dat je wifi dus niet sterk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Er zit wat nieuwe code in voor herstel wifi verbindingen. De vorige code ging bij wifi verlies gewoon rebooten en hopen dat wifi weer terug kwam. Eigenlijk betekend het dat je wifi dus niet sterk genoeg is.
Bij mij gaat er ook iets niet goed. Wanneer ik de heisha monitor bekijk loopt de tijd niet door, ik zie dus geen veranderingen. Pas wanneer ik de pagina vernieuw komt de nieuwe tijd.
Ook in domoticz leest hij de s0 poorten niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Voor de update had ik in ieder geval een uptime van 17 dagen (daarvoor heb ik hem vanwege de 50 dagen bug herstart). Dus ik heb niet het idee dat de vorige versie veel wifi verlies had :)

Maar ik zal vanavond eens naar het signaal kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KaDoos schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:28:
[...]

Bij mij gaat er ook iets niet goed. Wanneer ik de heisha monitor bekijk loopt de tijd niet door, ik zie dus geen veranderingen. Pas wanneer ik de pagina vernieuw komt de nieuwe tijd.
Ook in domoticz leest hij de s0 poorten niet uit.
Dat klopt. De refresh van de pagina zit alleen in de tabel van de heishamon waardes, niet van de klok.

Qua domoticz s0, dat moet toch elders liggen. In een oudere versie was er wel een verandering van S0 mqtt topics overigens dus misschien is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
ik heb weer een dingetje

mijn heishamon maakt er slecht verbinding met me wifi, als hij verbinding maakt blijft hij ook werken maar na een spanning reset duurt het soms uren voordat de verbinding er is.
iemand een oplossing?
heb al een reset gedaan en instellingen er weer in gezet

heb heishamon versie 3.0
firmware versie 2.0 (de 0.9 had dit probleem ook al.)
wifi is perfect als hij eenmaal verbinding heeft (98%)
de console geeft aan: reconnecting to wifi failed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Dat klopt. De refresh van de pagina zit alleen in de tabel van de heishamon waardes, niet van de klok.

Qua domoticz s0, dat moet toch elders liggen. In een oudere versie was er wel een verandering van S0 mqtt topics overigens dus misschien is dat het?
Duurt even maar dan laat hij hem wel zien. Als ik dan de pagina refrash (pijltje bovenaan de pagina) duurt het een hele tijd voor hij weer iets geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
@thehog Kleine toevoeging, als ik in domoticz naar de sensoren ga geeft hij netjes de waardes van S0 en ook de veranderingen. Wanneer ik dan de grafiek ga bekijken krijg ik niks te zien soms na een tijd wachten komt hij ineens wel.
Bij de andere sensoren doet hij dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Ik krijg alle gegevens behalve de gele lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
KaDoos schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:58:
Ik krijg alle gegevens behalve de gele lijnen.
Lijkt me dan meer een probleem van Domoticz, hetgeen dan weer niet zo in dit forum thuis hoort.
Staat de lijn wel aangevinkt (onder de grafiek staan twee keuzes, een voor trendline en een voor grafiek).

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
pgeene schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:01:
[...]

Lijkt me dan meer een probleem van Domoticz, hetgeen dan weer niet zo in dit forum thuis hoort.
Staat de lijn wel aangevinkt (onder de grafiek staan twee keuzes, een voor trendline en een voor grafiek).
Dat is het gekke, hij was goed, maar nu niet meer. In domoticz is niks veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
@pgeene Nogmaals mee bezig, sorry je had gelijk. Blijkbaar zonder te weten aan gezeten. Hij is weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Simply_jeroen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:13:
ik heb weer een dingetje

mijn heishamon maakt er slecht verbinding met me wifi, als hij verbinding maakt blijft hij ook werken maar na een spanning reset duurt het soms uren voordat de verbinding er is.
iemand een oplossing?
heb al een reset gedaan en instellingen er weer in gezet

heb heishamon versie 3.0
firmware versie 2.0 (de 0.9 had dit probleem ook al.)
wifi is perfect als hij eenmaal verbinding heeft (98%)
de console geeft aan: reconnecting to wifi failed
Misschien moet ik toch de wifi connect timer aanpassen. Staat uit mijn hoofd nu op 10 seconden en als dat niet lukt gaat ie weer een hotspot opstarten (en dat steeds om de 10 seconden wisselen, totdat iemand op de hotspot inlogged, dan blijft ie daar op). Zou kunnen dat bij sommige wifi+dhcp het niet niet binnen die 10 seconden geregeld is.

edit: https://github.com/IgorYb...Mon.ino.d1-v2.1-iy-12.bin is nu aangepast naar 15 sec, kan je eens proberen of dit beter gaat?

[ Voor 8% gewijzigd door thehog op 21-10-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:44:
[...]

Misschien moet ik toch de wifi connect timer aanpassen. Staat uit mijn hoofd nu op 10 seconden en als dat niet lukt gaat ie weer een hotspot opstarten (en dat steeds om de 10 seconden wisselen, totdat iemand op de hotspot inlogged, dan blijft ie daar op). Zou kunnen dat bij sommige wifi+dhcp het niet niet binnen die 10 seconden geregeld is.

edit: https://github.com/IgorYb...Mon.ino.d1-v2.1-iy-12.bin is nu aangepast naar 15 sec, kan je eens proberen of dit beter gaat?
dat was de oplossing voor mij :) bedankt

ik zie wat nieuwe dingen er in: Pulse quality die staat op 12% en Average pulse width die staat op 81. zijn dat goede waardes? hij draait op dit moment niet dus verbruik is maar 8watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Simply_jeroen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:20:
[...]

dat was de oplossing voor mij :) bedankt

ik zie wat nieuwe dingen er in: Pulse quality die staat op 12% en Average pulse width die staat op 81. zijn dat goede waardes? hij draait op dit moment niet dus verbruik is maar 8watt
Goed om te weten dat 15 seconden helpt. Dan laat ik dat er nu in.

Ben ik nog mee aan het experimenteren. De pulse width is gewoon jouw s0 kwh pulse. De datasheet van je kwh meter moet wel aangeven of dat een beetje klopt. Je kan eventueel in settings de filter (max en min pulse width) aanpassen als je het vermoedden hebt dat hij te veel telt. 12% kwaliteit is niet erg hoog, betekend wel wat ruis op de s0. Maar als de grafieken goed zijn zou ik me daar niet zo druk over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:44:
[...]

Dit werkt inderdaad beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdV15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 10:07
Beste tweakers, na veel meelezen op de (ventilatie)warmtepomp fora ben ik wel erg enthousiast geworden over de panasonic mono. Ik twijfel echter over de capaciteit. De warmtepomp wordt alleen voor CV gebruikt. Na alle berekeningen kom ik op de volgende waardes:
  • Warmteverlies berekening: 6852 watt
  • Afgiftevermogen vloerverwarming: 7872 watt
  • Benodigd vermogen obv 900 kuub gas en vollast uren: 5,6 Kw
De 5 is wat efficienter, de 7 zal waarschijnlijk rustiger draaien.

Een paar vragen waar ik mee zit:
  1. Zal de 5 Kw WP op (paar?) dagen waarbij hij onvoldoende capaciteit heeft gebruik maken van zijn backup 3Kw spiraal om bij te springen?
  2. Kan de 7Kw versie voldoende terug moduleren om bij weinig warmtevraag niet te gaan pendelen?
Hoop dat 1 van jullie me wat kan helpen, bvd!

[Edit:] de gas ketel blijft nog even als backup, maar gaat er het liefst later uit

[ Voor 4% gewijzigd door PdV15 op 22-10-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32

timovd

Voorsprong door techniek

@PdV15 bij de J-serie gaan de 5 en de 7 even ver terug als ik mij niet vergis. Kijk ook naar het vermogen bij -7/-10 graden C. Met de 5 kom je er niet, tenzij je nog een andere warmtebron hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@PdV15 Voor verkenningsvragen is er het Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Dit topic is vooral bedoeld voor Panasonic bezitters. Daar staan eigenlijk ook al je beginnersvragen (volgens mij) al beantwoord in de inleiding. Als je je nog niet vast hebt gezet op een Panasonic, zou je ook in dit topic kunnen kijken: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Voor je SWW is er deze: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

[ Voor 33% gewijzigd door CurlyMo op 22-10-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdV15
bedankt voor jullie reactie! Excuus, die had ik nog niet gezien .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
timovd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:33:
@PdV15 bij de J-serie gaan de 5 en de 7 even ver terug als ik mij niet vergis. Kijk ook naar het vermogen bij -7/-10 graden C. Met de 5 kom je er niet, tenzij je nog een andere warmtebron hebt.
Niet te snel! Koevlaas formule zegt 900*8/1650= 4,36kW. Dus 5kW kan wel. Ik kom van 1000m3 en mijn 5 redt het prima.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:15
t.oswald schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Niet te snel! Koevlaas formule zegt 900*8/1650= 4,36kW. Dus 5kW kan wel. Ik kom van 1000m3 en mijn 5 redt het prima.
Let op, die formule is soms ook te kort door de bocht. Kwam hier ook van 900m3, maar in de praktijk is de 5J hier echt een slag te klein. Dat wist ik echter al omdat ik op basis van de koudste dagen in januari/februari al had bepaald dat ik bij -10 een 7kW nodig zou hebben. Alleen bewust de 5J gekozen omdat ik een hybride setup wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Heronimo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Let op, die formule is soms ook te kort door de bocht. Kwam hier ook van 900m3, maar in de praktijk is de 5J hier echt een slag te klein. Dat wist ik echter al omdat ik op basis van de koudste dagen in januari/februari al had bepaald dat ik bij -10 een 7kW nodig zou hebben. Alleen bewust de 5J gekozen omdat ik een hybride setup wilde.
@PdV15 @t.oswald Als het alleen vloerverwarming is zal het waarschijnlijk genoeg zijn. Bij mij ook alleen vvw en kwam van 1200 m3 incl. sww. Dus 900 alleen vvw.
Weet wel dat de 5 J en de 7 J hetzelfde minimale vermogen hebben, dus in principe dezelfde pomp, als ik dat geweten had, zou ik waarschijnlijk voor de 7J gegaan zijn. Als je later alsnog SWW gaat maken is dat nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdV15
KaDoos schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:10:
[...]

@PdV15 @t.oswald Als het alleen vloerverwarming is zal het waarschijnlijk genoeg zijn. Bij mij ook alleen vvw en kwam van 1200 m3 incl. sww. Dus 900 alleen vvw.
Weet wel dat de 5 J en de 7 J hetzelfde minimale vermogen hebben, dus in principe dezelfde pomp, als ik dat geweten had, zou ik waarschijnlijk voor de 7J gegaan zijn. Als je later alsnog SWW gaat maken is dat nooit weg.
Het is alleen voor LTV vloerverwarming inderdaad. Het resultaat van de de koevlaas formule bracht me aan het twijfelen @Heronimo. De verfijndere formule die ik toen heb gepakt is 900 x 8,8 / 1409 (vollast uren obv woning EPC 0,6 / RC5) waarmee ik op 5,6 KW kom.

De 5Kw versie zal waarschijnlijk in 98% van de tijd voldoende zijn. Even afwachten wat de prijsverschillen hier in NL. Bij RjTec scheelt het wel flink zag ik. Thanx voor het delen van jullie ervaringen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Bij LTV vloerverwarming haal je echt wel wat meer dan 8,8 Kwh uit een Kuub gas..
Van uitgaande dat je een slechte LTV vloerverwarming zou hebben met een retour temperatuur van 30 graden (dat is hoog, mijn aanvoer is zelfs lager (!)) zou je in theorie op 97% * 9,76 Kwh uit een m3 gas halen = 9,46 Kwh, bij een intergas ketel geven ze ~ 9,3 Kwh aan.

Met de 5 Kw versie kun je ongeveer 4,5..5 * 24 = 108..120 Kwh per dag opwekken is ongeveer 11,6..12,9 m3 gas. Daarnaast heb je een behoorlijk buffer in je vloer wat er niet in 1 dag uit is..

We zatten op een gas verbruik van 1400 m3 per jaar waarvan ~ 365..400 sww maw 1000 m3 voor verwarming. In de koudste dagen, zonder zon, kwamen we uit op ~ 0,5 m3/graad.

Maw, de warmtepomp zou het op de koudste dagen zonder zon moeten reden tot -4..-7.
Met de back up heater (3 Kw), zou je dit kunnen rekken tot -18.
Echter, als je de KNMI data analyseert zul je zien dat in de koudste dagen er altijd een heldere lucht is met een felle zon !

Samengevat, ik zou met jouw setup er ook niet bang voor zijn. Belangrijkste is dat je anders verwarm als het kouder is (geen nacht verlaging toepassen).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• thehog
Kleine teaser. Opentherm thermostaat op een HeishaMon bordje via extension header (die vanaf bordje v3.2 aanwezig is).
Nu nog dedicated opentherm code maar binnenkort integreren in heishamon zodat je een thermostaat kan gebruiken om de panasonic te bedienen en status te monitoren.
Ik ben ook aan het heishamon met onboard opentherm aan het ontwikkelen. Maar gezien de shield optie prima werkt moet ik nog even zien of ik die ook echt laat produceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAOIi8eG3HLlHlFIEML8EGXnZ6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZNXwY9r7krXpFFbLOUUSxuU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPnQfph5qI3a14GZFkjXDPQHX8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lTJpsdGtfr72BvIhKyUABHYf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 23:30
Dit weekend de installatie van mijn Panasonic WH-MDC09J3E5 afgerond. Ben er wel tevreden mee. Gaat hier de CV (vloerverwarming) bedienen. De komende tijd nog even de juiste instellingen vinden en e.e.a. aan mijn domoticz systeem koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am6x5AeVL8DmJZ4c8UZVN2PWOnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSQ2tG7o2Xid2GSVhFpQ6448.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdGeJdcmni2CpDf-APBMyb41GcY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWz6Sy8n4G2sP0NXVPC2x2qG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
@KaDoos @PdV15 @HFman volgens mij zit het voordeel van vloerverwarming ook voor een groot deel in de buffer werking.

Ik heb radiatoren hier en kon echt elke defrost terug zien in de grafiek van de binnentemperatuur. Doordat je met vloerverwarming een grote betonnen buffer hebt zal hij het tekort van de nacht overdag weer in kunnen lopen zonder dat je er veel van merkt. Dus met vloerverwarming kan je wel wat krapper gaan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
thehog schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:56:
Kleine teaser. Opentherm thermostaat op een HeishaMon bordje via extension header (die vanaf bordje v3.2 aanwezig is).
Nu nog dedicated opentherm code maar binnenkort integreren in heishamon zodat je een thermostaat kan gebruiken om de panasonic te bedienen en status te monitoren.
Ik ben ook aan het heishamon met onboard opentherm aan het ontwikkelen. Maar gezien de shield optie prima werkt moet ik nog even zien of ik die ook echt laat produceren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! Zou je een shield kunnen maken die je zo op de pin header kan prikken van de bestaande versies? Of past dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Heronimo schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:47:
[...]

Gaaf! Zou je een shield kunnen maken die je zo op de pin header kan prikken van de bestaande versies? Of past dat niet?
Ja probeer ik ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Waar staat YD en TD voor? Yesterday en Today?
Maar de taal staat op NL, dus dat zou wel apart zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gd47iVajVjUhadv7PH6DK44hmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQEUF28aDK9J0ykqKX993u01.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Ik ben ook aan het heishamon met onboard opentherm aan het ontwikkelen. Maar gezien de shield optie prima werkt moet ik nog even zien of ik die ook echt laat produceren
Is er ook een manier om dit met 2 opentherm thermostaten te laten werken (met 2 zones).
Of voor een zone waarbij de andere zone de gewone sensor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:30:
[...]

Is er ook een manier om dit met 2 opentherm thermostaten te laten werken (met 2 zones).
Of voor een zone waarbij de andere zone de gewone sensor gebruikt.
Ga ik over nadenken

edit: 2x opentherm gaat sowieso niet lukken. Geen gpio meer over voor nog een opentherm kanaal en opentherm kan niet meerdere thermostaten op zelfde bus aan.
Schakelen op basis van een dallas temp sensor en de mogelijkheid om intern op de heishamon te scripten straks zou het wel mogelijk kunnen maken vermoed ik.

[ Voor 34% gewijzigd door thehog op 25-10-2021 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:00
rube schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:29:
Waar staat YD en TD voor? Yesterday en Today?
Maar de taal staat op NL, dus dat zou wel apart zijn?
[Afbeelding]
Goed geraden. Mode is ook geen Nederlands. Dat zou handelwijze moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:42:
[...]

Ga ik over nadenken

edit: 2x opentherm gaat sowieso niet lukken. Geen gpio meer over voor nog een opentherm kanaal en opentherm kan niet meerdere thermostaten op zelfde bus aan.
Schakelen op basis van een dallas temp sensor en de mogelijkheid om intern op de heishamon te scripten straks zou het wel mogelijk kunnen maken vermoed ik.
Of toch maar dezelfde GPIO als de Dallas met de opmerking dat je maar één van de twee functionaliteiten kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
thehog schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:42:
[...]

Ga ik over nadenken

Lijkt me handiger om éérst 1x OT te bouwen en daarna te kijken naar "meer"?
Uit nieuwsgierigheid: Wat zou er dan zoal wel of niet via een OT thermostaat kunnen wat nu niet met puur aan/uit kan? Of gaat het puur erom dat er meer thermostaten geschikt worden zonder extra toeters en bellen?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:36:
[...]

Lijkt me handiger om éérst 1x OT te bouwen en daarna te kijken naar "meer"?
Uit nieuwsgierigheid: Wat zou er dan zoal wel of niet via een OT thermostaat kunnen wat nu niet met puur aan/uit kan? Of gaat het puur erom dat er meer thermostaten geschikt worden zonder extra toeters en bellen?
Dit:
https://gist.github.com/C...13bedb261e40130c2aadeb456

De '?' prefixes zijn opentherm waardes die ik integreer in mijn opzet. Andersom geeft mijn thermostaat nu de buiten temperatuur weer en of de compressor draait of niet via het vlammetje (ook als de WP uit staat).

Aanvullend heeft niet iedereen bekabeling liggen om 230v aan/uit te schakelen (zoals ik).

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 25-10-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Dit:
https://gist.github.com/C...13bedb261e40130c2aadeb456

De '?' prefixes zijn opentherm waardes die ik integreer in mijn opzet. Andersom geeft mijn thermostaat nu de buiten temperatuur weer en of de compressor draait of niet via het vlammetje (ook als de WP uit staat).

Aanvullend heeft niet iedereen bekabeling liggen om 230v aan/uit te schakelen (zoals ik).
Ah dus gewoon de ingestelde temperatuur en de gemeten temperatuur, die o.a. worden gecombineerd met een hysterese tot T1/T2 als schakelwaarden.
En ja ik moet nu ook die 230V schakelen met een extra relais en het weergeven van de buitentemp + vlammetje is wel cool!
Ben wel benieuwd hoe klein die hysterese kan worden, ik heb nu +0.15 en -0.15 en dat is lekker comfortabel. Maar dan moet de thermostaat via OT wel een gemeten temp in enkele honderdsten doorgeven want als de thermostaat bv in stappen van 0.5 graden doorgeeft werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 14:30
Erg gaaf om te zien @CurlyMo _/-\o_ !

Ook ik ben benieuwd naar de hysteresis. Ik ben op zich nu prima tevreden met mijn domoticz thermostaat en de temperatuur meting via Netatmo. Werkt goed maar het is niet fool-proof... Als ik er niet ben en er zou iets fout gaan met de Raspberry Pi is er wel een probleem.

Dat is de reden dat ik je project belangstellend blijf volgen!

Ik ben ook wel benieuwd of het mogelijk blijft om via domoticz de heishamon te blijven monitoren en aan te sturen (ben ook gehecht aan het slowstart script).

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:16:
Erg gaaf om te zien @CurlyMo _/-\o_ !

Ook ik ben benieuwd naar de hysteresis.
Zie het dashboard en de code. Die is ingesteld op 1/4 graad rond de setpoint.
Ik ben ook wel benieuwd of het mogelijk blijft om via domoticz de heishamon te blijven monitoren en aan te sturen (ben ook gehecht aan het slowstart script).
Het is niet voor niks rules based. Je script zelf wat je behoefte is.

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 25-10-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Maar @CurlyMo jij gebruikt nu een iSense OT thermostaat, met welke resolutie geeft die zijn gemeten temperatuur door? Gaan zijn doorgegeven metingen bv van 20.0 naar 20.1 of bv van 20.0 naar 20.01 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:04:
Maar @CurlyMo jij gebruikt nu een iSense OT thermostaat, met welke resolutie geeft die zijn gemeten temperatuur door? Gaan zijn doorgegeven metingen bv van 20.0 naar 20.1 of bv van 20.0 naar 20.01 ?
Nee Honeywell Chronotherm Touch. Gemeten temperatuur is op tienduizendsten niveau, waarbij dat in de praktijk minder is. Willekeurig momentje aan metingen achter elkaar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
20.0977
20.1406
20.0977
20.1172
20.0977
20.0742
20.0977
20.0742
20.0977
20.0742
20.1172
20.0742
20.0977
20.0977
20.0977
20.0977
20.0508

Dat was een langzaam afkoelende kamer moment.

Setpoint is in stappen van 0.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Nee Honeywell Chronotherm Touch. Gemeten temperatuur is op tienduizendsten niveau, waarbij dat in de praktijk minder is. Willekeurig momentje aan metingen achter elkaar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
20.0977
20.1406
20.0977
20.1172
20.0977
20.0742
20.0977
20.0742
20.0977
20.0742
20.1172
20.0742
20.0977
20.0977
20.0977
20.0977
20.0508

Dat was een langzaam afkoelende kamer moment.

Setpoint is in stappen van 0.5 graden.
Oh ik dacht een iSense op de foto te zien...
Maar die stappen zijn wel netjes, hooguit 0.042 graden afwijkingen.
Alleen die setpoint in stappen van 0.5 graden is bagger natuurlijk... (maar dat is al heel lang een zoektocht, die wellicht wel makkelijker wordt als we straks niet alleen aan/uit maar ook OT thermostaten kunnen inzetten!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sjimmie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:27:
[...]

Oh ik dacht een iSense op de foto te zien...
Maar die stappen zijn wel netjes, hooguit 0.042 graden afwijkingen.
Alleen die setpoint in stappen van 0.5 graden is bagger natuurlijk... (maar dat is al heel lang een zoektocht, die wellicht wel makkelijker wordt als we straks niet alleen aan/uit maar ook OT thermostaten kunnen inzetten!)
Dat is mijn foto met die iSense. Ik heb hier een stapeltje opentherm thermostaten liggen om het maar te testen :) iSense, Honeywell round modulation, honeywell touch modulation, honeywel modulation oude versie en meerdere Toon's. Gekke hobby toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
thehog schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

Dat is mijn foto met die iSense. Ik heb hier een stapeltje opentherm thermostaten liggen om het maar te testen :) iSense, Honeywell round modulation, honeywell touch modulation, honeywel modulation oude versie en meerdere Toon's. Gekke hobby toch.
oh ja... toevallig al een OT thermostaat gevonden met kleinere instel-stappen dan die 0.5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
sjimmie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:16:
[...]

oh ja... toevallig al een OT thermostaat gevonden met kleinere instel-stappen dan die 0.5?
Zal vanavond eens kijken, is me niet opgevallen. Hoewel een rooted toon je dat toe laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:05
thehog schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:13:
[...]

Zal vanavond eens kijken, is me niet opgevallen. Hoewel een rooted toon je dat toe laat.
weergave ja , maar stappen instellen is met 0,5 naar mijn bescheiden ervaring, of is er nog een andere tweak

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Balans schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:49:
[...]

weergave ja , maar stappen instellen is met 0,5 naar mijn bescheiden ervaring, of is er nog een andere tweak
Ja je hebt gelijk. Even te snel gereageerd. Ik zal morgen eens kijken of ik dat ook kan aanpassen hoewel ik denk dat tienden niet te voelen is als comfort verschil. Laat staan dat geen enkele thermostaat erg nauwkeurig is qua meting en het maar een meting is op 1 plek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
Na het nodige lurken hier op GoT ook het besluit genomen een Pana te kopen en deze zelf aan te sluiten. Een zonnecollector had ik al zelf gedaan, dus dit durf ik ook wel aan.

Het is de Jeisha 5kW geworden (via rjTec besteld). Het gat voor de kiezels is al gegraven :)

Ik heb al een 500L boilervat en een 800L cv-vat. De WP wordt dan op een warmtewisselaar aangesloten op beide vaten. Enige jammere eraan vind ik dat de aansluitingen "maar" 1 inch zijn. Direct op het buffervat zitten 1 1/2" aansluitingen, maar heb het toch liever hydraulisch gescheiden.

Uit ervaring weet ik dat 41 graden WW-aanvoer voor het douchen genoeg is. Momenteel gebruik ik hiervoor een 6kW-element. Die zal als back-up (en legionella-prog) beschikbaar blijven. Gas heb ik niet trouwens.

Het afgiftesysteem is nu nog maar 2 vvw-lussen (14x2 buis). De rest moet ik nog erin klussen. Aansturing is een OEG KMS-D+. Daarna komt er een 2e circuit met wandverwarming voor de andere etages. Of ik splits de etages met elk een eigen circuit.

Aansluiten ga ik met Pipetec (32x3) doen. Dit heb ik ook in de rest van het huis gebruikt, alleen dan de wat smallere varianten.

Tot zover mijn introductie ;)

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
thehog schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:03:
[...]

Ja je hebt gelijk. Even te snel gereageerd. Ik zal morgen eens kijken of ik dat ook kan aanpassen hoewel ik denk dat tienden niet te voelen is als comfort verschil. Laat staan dat geen enkele thermostaat erg nauwkeurig is qua meting en het maar een meting is op 1 plek.
Hier heb ik momenteel een DIY thermostaat die wel op 0.1 graden stappen instelbaar is en ik moet zeggen dat we vooral varieren tussen de 20.4 en 20.6 waarbij 20.4 voor normaal overdag lekker is en 20.6 vooral voor 's avonds op de bank lekker is. Soms gaan we naar 20.7 en dat verschil merken we echt wel.
Maar dat dan dus wel in combinatie met ook een hele kleine hysteresis (en dus ook wat meer aan/uit gedrag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Hier heb ik momenteel een DIY thermostaat die wel op 0.1 graden stappen instelbaar is en ik moet zeggen dat we vooral varieren tussen de 20.4 en 20.6 waarbij 20.4 voor normaal overdag lekker is en 20.6 vooral voor 's avonds op de bank lekker is. Soms gaan we naar 20.7 en dat verschil merken we echt wel.
Maar dat dan dus wel in combinatie met ook een hele kleine hysteresis (en dus ook wat meer aan/uit gedrag).
Onderschat de placebo niet ;)

Stel dat ding eens in op 0.25 graden (ook zichtbaar) en je zult het denk ik geen verschil meer voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
sjimmie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Hier ook een zelfklus-thermostaat (in Home Assistant). Ik heb twee hystereses: één voor het inschakelen en één voor het uitschakelen, beiden met stapjes van 0,05 graad (omdat het kan). Momenteel is mijn setpoint 20,8. De thermostaat gaat nu aan wanneer de temperatuur onder de 20,7 zakt, en gaat uit bij 21,0. Als de temperatuur onder het setpoint komt vinden we het vaak vrij gauw merkbaar, terwijl we het prima vinden dat hij wat langer doordraait om pendelgedrag te voorkomen.

Momenteel ben ik bezig om het setpoint gaandeweg de dag automatisch wat omhoog te gooien, bij ons is de warmtebehoefte s'avonds ook net wat groter dan op de dag.
CurlyMo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

Onderschat de placebo niet ;)

Stel dat ding eens in op 0.25 graden (ook zichtbaar) en je zult het denk ik geen verschil meer voelen.
Als een placebo merkbaar resultaat oplevert werkt het toch 8)

[ Voor 11% gewijzigd door dirkdeman op 26-10-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dirkdeman schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:40:
[...]
Als een placebo merkbaar resultaat oplevert werkt het toch 8)
Maar ook dat je hetzelfde effect zou kunnen bereiken door er op een andere manier gebruik van te maken. Door bijv. een zichtbare thermostaat met een 0.5 graden sturing die gewoon standaard een 0.5 graadje hoger aangeeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirkdeman
CurlyMo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:42:
[...]

Maar ook dat je hetzelfde effect zou kunnen bereiken door er op een andere manier gebruik van te maken. Door bijv. een zichtbare thermostaat met een 0.5 graden sturing die gewoon standaard een 0.5 graadje hoger aangeeft.
O, zeker! Ik heb een nog een tijdje de Honeywell Chronotherm Round aan de muur gehad, tot de WAF erachter kwam dat die niet meer aangesloten was :+ Tot die tijd inderdaad nooit klachten gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:48
F serie problemen met SWW:

Ik krijg mijn SWW run's niet goed ingesteld. Tankmode staat aan, maar de temperatuur van de buffer zakt rustig 15 graden onder dit setpoint. Verhoog ik het setpoint 1 graad dan start de pomp direct, om daarna veel te lang door te gaan met verwarmen.

Ook als alleen de Tank mode actief is vertoont hij dit gedrag.

Suggesties?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:59
AquaPlanning schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:31:
F serie problemen met SWW:

Ik krijg mijn SWW run's niet goed ingesteld. Tankmode staat aan, maar de temperatuur van de buffer zakt rustig 15 graden onder dit setpoint. Verhoog ik het setpoint 1 graad dan start de pomp direct, om daarna veel te lang door te gaan met verwarmen.

Ook als alleen de Tank mode actief is vertoont hij dit gedrag.

Suggesties?
verschil temperatuur goed ingesteld?
Temp sensor wel oke?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
Hi Reneeke,
Kun je de verschiltemperatuur zelf instellen bij de F-serie? Ik kan dat niet terugvinden in de (service) settings.

Temp sensor = OK, klopt prima met de waarden van analoge temperatuursmeters in het vat en de meting van de Pana zelf.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AquaPlanning schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:08:
Hi Reneeke,
Kun je de verschiltemperatuur zelf instellen bij de F-serie? Ik kan dat niet terugvinden in de (service) settings.

Temp sensor = OK, klopt prima met de waarden van analoge temperatuursmeters in het vat en de meting van de Pana zelf.
Jazeker, beetje omslachtig omschreven maar het staat in het boekje. Standaard dacht ik vier graden. Mogelijk ben je daar aan geweest.
En toch niks met vakantie timer ofzo gedaan?
Maar even voor zekerheid, er zit toch een digitale externe sensor in je boiler die de wp uitleest, want anders gaat het niet.

Hmm vergis ik me nu met de h want kan het ook niet even vinden in boekje. Alleen de temp voor tank, verder niks

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 26-10-2021 14:54 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 14:30
dirkdeman schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:40:
[...]
...

Momenteel ben ik bezig om het setpoint gaandeweg de dag automatisch wat omhoog te gooien, bij ons is de warmtebehoefte s'avonds ook net wat groter dan op de dag.
Dat heb ik ook: Om 9.00 gaat thermostaat naar 20.6. Om 18.00 naar 21.0. Door middag zon en mensen beneden blijft die alsnog vaak uit maar wij hebben in de avond ook meer behoefte aan warm(t)e (vloer).
Om 23.00 gaat thermostaat weer naar 19.0.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:11
zwartewoud schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:57:
Na het nodige lurken hier op GoT ook het besluit genomen een Pana te kopen en deze zelf aan te sluiten. Een zonnecollector had ik al zelf gedaan, dus dit durf ik ook wel aan.

Het is de Jeisha 5kW geworden (via rjTec besteld). Het gat voor de kiezels is al gegraven :)
Hoe heb je hem bij rjtec kunnen bestellen?
En zelf aansluiten, dan heb je geen subsidie, los je dat op?
Ik vraag dit, omdat ik zelf deze vragen heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb mijn MQTT probleem opgelost. Van alles geprobeerd en was het helemaal zat.
Heb Mosquitto er af gegooid en opnieuw geïnstalleerd.
Toen in 2 stappen de config file aangepast. (/etc/mosquitto/mosquitto.conf)
Eerst Listener 1883 en daarna allow_anonymous true toegevoegd.

En nu werkt alles gelukkig weer. Waarschijnlijk een schrijffoutje ergens.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

Knipje
Maar even voor zekerheid, er zit toch een digitale externe sensor in je boiler die de wp uitleest, want anders gaat het niet.

Hmm vergis ik me nu met de h want kan het ook niet even vinden in boekje. Alleen de temp voor tank, verder niks
Dank voor de antwoorden!

Heb idd temperatuursensor die de temperatuur van het midden van de boiler doorgeeft aan de Panasonic. Meetwaarde komt keurig overeen met gemiddelde van de analoge temperatuurmeters, dus daar ligt het niet aan.
Ga denk ik een factory reset doorvoeren en opnieuw beginnen. Maar helaas is de F-serie timer een drama om in te stellen. Volgens de handleiding kun je dagen kopiëren, alleen leggen ze niet uit hoe.... "U kunt 2 of meer dagen instellen met dezelfde timerinstelling". Tips welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
AquaPlanning schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:06:
[...]

Dank voor de antwoorden!

Heb idd temperatuursensor die de temperatuur van het midden van de boiler doorgeeft aan de Panasonic. Meetwaarde komt keurig overeen met gemiddelde van de analoge temperatuurmeters, dus daar ligt het niet aan.
Ga denk ik een factory reset doorvoeren en opnieuw beginnen. Maar helaas is de F-serie timer een drama om in te stellen. Volgens de handleiding kun je dagen kopiëren, alleen leggen ze niet uit hoe.... "U kunt 2 of meer dagen instellen met dezelfde timerinstelling". Tips welkom.
Gaat dat anders dan bij de H?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN3DeL1T6--QAEWE5xfH5d_-wHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zn9vVN5f9HFQ0Gr22HKoVlgj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Timming met Opentherm tussen verschillende thermostaten (maar voor al boilers zo ver ik weet) wil nog wel eens "kritisch zijn".

Iets minder mooi misschien maar zou het ook mogelijk zijn om het via de Opentherm gateway van Schelte Bron te doen ? Die zit kwa timming strak inelkaar.

Zou hem graag met de EVOhome thermostaat willen testen, heb alles op breadboard staan, kan de opentherm er zo bij bouwen. Maw, als je beta testers zoekt, let me know 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
F-serie heeft helaas heel andere regeling en instellingen. Ik ga het proberen via een HPM afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:02
Heb paar vraagjes weet niet of ik die hier mag stellen of eigen topic moet open. Ik zou eigenlijk de monoblok aan de zijkant van huis willen zetten dit is zo 12 meter van de cv ketel van zou ik de leidingen in moeten graven gaat dit goed of is dit eigenlijk niet goede optie? Hoeveel extra stroom ga ik verbruiken met monoblok wil het combineren met zonnepanelen en wel handig om te weten hoeveel ik extra nodig heb. Heb zo 1.000 kub gas verbruik per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ppatrick schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:25:
Heb paar vraagjes weet niet of ik die hier mag stellen of eigen topic moet open. Ik zou eigenlijk de monoblok aan de zijkant van huis willen zetten dit is zo 12 meter van de cv ketel van zou ik de leidingen in moeten graven gaat dit goed of is dit eigenlijk niet goede optie? Hoeveel extra stroom ga ik verbruiken met monoblok wil het combineren met zonnepanelen en wel handig om te weten hoeveel ik extra nodig heb. Heb zo 1.000 kub gas verbruik per jaar.
Antwoord op je PV is simpelweg dak vol leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16

Crazy-

Best life ever

Zit even met een aansluit probleem
Bij een vriend plaatsen we een 5J, hierachter zit 600m vloerverwarmingleiding

De huidige gas-ketel blijft voor SWW maar kan geen sww produceren indien er geen druk op het CV circuit staat. Top…

We willen dus bestaande expansievat blijven gebruiken voor de gasketel met een stukje leiding.

Het expansievat van de Pana, is deze afdoende of moeten we een extra vat plaatsen?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Een beetje ruw, maar wel goed als uitgangspunt: 1000m3 zal 2000kWh zijn of als alles optimaal is afgesteld nog wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Wat betreft die 12 meter. Kan je niet ergens anders je hoofd CV leiding oppakken? Het hoeft natuurlijk niet aan te sluiten waar de oude CV ketel zat als het maar op voldoende dikte CV leiding aangesloten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
HFman schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Timming met Opentherm tussen verschillende thermostaten (maar voor al boilers zo ver ik weet) wil nog wel eens "kritisch zijn".

Iets minder mooi misschien maar zou het ook mogelijk zijn om het via de Opentherm gateway van Schelte Bron te doen ? Die zit kwa timming strak inelkaar.

Zou hem graag met de EVOhome thermostaat willen testen, heb alles op breadboard staan, kan de opentherm er zo bij bouwen. Maw, als je beta testers zoekt, let me know 8)
De PCB schema komt ook gewoon van Schelte Bron. Dus dat komt goed. Heb met hem contact mbt SmartPower om bijv. een iSense zonder batterijen toch te laten werken met backlight en dat werkt ook (zoals je op de foto ziet). Dat is qua timing het lastigste. Gelukkig hoeven wij niet tegen boilers te praten maar voor wat het nu uit ziet werkt het op de 5 verschillende thermostaten die ik heb.
Als beta tester, heb je dan nog een opentherm slave module nodig of zit dat al op je breadboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Crazy- schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:47:

De huidige gas-ketel blijft voor SWW maar kan geen sww produceren indien er geen druk op het CV circuit staat. Top…

We willen dus bestaande expansievat blijven gebruiken voor de gasketel met een stukje leiding.

Het expansievat van de Pana, is deze afdoende of moeten we een extra vat plaatsen?
Het interne vat van de Pana is berekend op maximaal 150 liter systeeminhoud, daarboven wordt een extra expansievat geadviseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

CV ketel verbonden laten met terugslag klep, of een kraan in één van de leidingen. Of één kant af doppen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

CV ketel verbonden laten met terugslag klep, of een kraan in één van de leidingen. Of één kant af doppen.
Inderdaad. Hier ook een tijdje met terugslagklep gedraaid. Ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
padoempats schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:42:
[...]

Hoe heb je hem bij rjtec kunnen bestellen?
En zelf aansluiten, dan heb je geen subsidie, los je dat op?
Ik vraag dit, omdat ik zelf deze vragen heb ;)
Hoe: Ik woon in Duitsland, misschien maakt dat uit?

Zelf aansluiten: dat is inderdaad jammer, maar ik wilde de WP toch al kopen, aangezien ik geen gas heb. Dus pech voor mij.

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:00

Als je het bestaande expansievat bij de bestaande ketel bedoelt, laten zitten. Verbinding tussen ketel en warmtepomp weg. Expansievat in de warmtepomp is ruim voldoende voor 600m vloerverwarming. Zo kun je onderhoud aan je warmtepomp plegen (filter schoonmaken) zonder je om je warmwater, een afsluiter of terugslagklep druk te hoeven maken. Als je het bestaande expansievat ook kwijt wil, koppel dan de retourleidingen van ketel en warmtepomp via een afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

@FransvWoerkom @CurlyMo @reneeke1970 @dirkdeman

als ik het zo lees, is een terugslagklep voldoende op de ... retourleiding van de CV ketel ?
Maakt het een stuk simpeler & bestaande expansie blijft dan ook in het circuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Crazy- schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:48:

als ik het zo lees, is een terugslagklep voldoende op de ... retourleiding van de CV ketel ?
@koevlaas2 heeft dat toen hier gedaan. Ik heb dus nog een 22mm liggen. Hij weet het vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:48:

hm? afdoppen van 1 zijde is natuurlijk net zo makkelijk ook; dan staat er wel druk op - maar geen doorloop.

Pagina: 1 ... 25 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.