Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.737 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Crazy- schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:48:
@FransvWoerkom @CurlyMo @reneeke1970 @dirkdeman

als ik het zo lees, is een terugslagklep voldoende op de ... retourleiding van de CV ketel ?
Maakt het een stuk simpeler & bestaande expansie blijft dan ook in het circuit
Jep zo heb ik het ook gedaan. Bij mijn intergas ketel (en anderen vast net zo) kun je dit al een los onderdeel kopen en heel simpel plaatsen :

https://www.warmteservice...s-met-keerklep/p/13953420

Werkt perfect, als ik alles dicht draai loopt er echt 0.0 Ltr maw de terugslap klep doet zijn werk 8)

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

thehog schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:22:
[...]

De PCB schema komt ook gewoon van Schelte Bron. Dus dat komt goed. Heb met hem contact mbt SmartPower om bijv. een iSense zonder batterijen toch te laten werken met backlight en dat werkt ook (zoals je op de foto ziet). Dat is qua timing het lastigste. Gelukkig hoeven wij niet tegen boilers te praten maar voor wat het nu uit ziet werkt het op de 5 verschillende thermostaten die ik heb.
Als beta tester, heb je dan nog een opentherm slave module nodig of zit dat al op je breadboard?
Mijn "Breadboard" versie is flexibel hier kan ik zo mijn bestaande gateway (e.g. de Schelte bron versie) op aansluiten. Eigenlijk hetzelfde zo als jij nu hebt.
Voor de langere termijn met een iets andere versie bezig, in simulatie werkt dat al.
Hier zitten optocouplers tussen de ESP en het opentherm stuk.
Vind het niet zo'n fijn idee wanneer het echt fout zou gaan er 24..42 V op de Pana komt te staan... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

HFman schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Jep zo heb ik het ook gedaan. Bij mijn intergas ketel (en anderen vast net zo) kun je dit al een los onderdeel kopen en heel simpel plaatsen :

https://www.warmteservice...s-met-keerklep/p/13953420

Werkt perfect, als ik alles dicht draai loopt er echt 0.0 Ltr maw de terugslap klep doet zijn werk 8)
zover ik dan zie, kom ik uit op deze:

https://www.toolstation.n...XLxzB3CtliGIaAsAGEALw_wcB

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Die kan het ook vast doen. Hangt van je ketel af of dat de simpelste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:30
dirkdeman schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Hier ook een zelfklus-thermostaat (in Home Assistant). Ik heb twee hystereses: één voor het inschakelen en één voor het uitschakelen, beiden met stapjes van 0,05 graad (omdat het kan). Momenteel is mijn setpoint 20,8. De thermostaat gaat nu aan wanneer de temperatuur onder de 20,7 zakt, en gaat uit bij 21,0. Als de temperatuur onder het setpoint komt vinden we het vaak vrij gauw merkbaar, terwijl we het prima vinden dat hij wat langer doordraait om pendelgedrag te voorkomen.

Momenteel ben ik bezig om het setpoint gaandeweg de dag automatisch wat omhoog te gooien, bij ons is de warmtebehoefte s'avonds ook net wat groter dan op de dag.

[...]

Als een placebo merkbaar resultaat oplevert werkt het toch 8)
Grappig, dit is min of meer wat ik hier ook al een jaartje doe nu met daar omheen een hysterese van +-0.2 graden. Voordelen:
- het is net wat comfortabeler als je in de avond op de bank zit
- je stookt net wat minder in de nacht als het buiten kouder is en je COP lager en stookt net wat meer overdag als het buiten warmer is en je COP hoger
- zolang het nog niet heel koud is zorgt de zon overdag er voor dat dit verloop vrij natuurlijk ontstaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uiokq9_P89eI3T8oYFcdEnBYKeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kitPknkAialsVJjkoOljDVP4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Crazy- schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:47:
Zit even met een aansluit probleem
Bij een vriend plaatsen we een 5J, hierachter zit 600m vloerverwarmingleiding

De huidige gas-ketel blijft voor SWW maar kan geen sww produceren indien er geen druk op het CV circuit staat. Top…

We willen dus bestaande expansievat blijven gebruiken voor de gasketel met een stukje leiding.

Het expansievat van de Pana, is deze afdoende of moeten we een extra vat plaatsen?
Waarom niet de ketel en het oude expansievat ook gewoon aangesloten laten op het circuit? Dat heb ik hier ook en heeft als voordeel dat je de ketel nog als backup kan inzetten mocht er ooit iets zijn met je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Hier heb ik de 1 inch variant van deze er tussen zitten, maar voor 22mm is de 3/4 inch variant ook groot zat:
https://www.heima24.de/in...-dn-20-34-ig-x-34-ig.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Crazy- schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

[...]

hm? afdoppen van 1 zijde is natuurlijk net zo makkelijk ook; dan staat er wel druk op - maar geen doorloop.
Cv ketel weghalen dat scheelt een hoop hardware om de ketel erbij te houden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

koevlaas2 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Cv ketel weghalen dat scheelt een hoop hardware om de ketel erbij te houden.
Er is geen ruimte voor een WPB cq 200/300l buffervat. Gezin van 4. Bad etc. Dus dat is voor SWW simpelweg geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Crazy- schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:52:
[...]

Er is geen ruimte voor een WPB cq 200/300l buffervat. Gezin van 4. Bad etc. Dus dat is voor SWW simpelweg geen optie.
Echt niet ? Ik heb ergens op ijburg een boiler buiten op het dak staan als je binnen geen ruimte hebt O-)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:14
Crazy- schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:52:
[...]

I.p.v. zeggen wat je niet hebt. Welke ruimte heb je wel? Twee Atlantic Calypso's aan de muur gaat niet? Kan je prima bad mee vullen. Beter zelfs dan een enkele 200L WPB.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

koevlaas2 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:57:
[...]

Echt niet ? Ik heb ergens op ijburg een boiler buiten op het dak staan als je binnen geen ruimte hebt O-)
Ik begrijp je reactie. Maar nee ;) tuurlijk waar een wil is, is een weg. Op dit moment niet. Ze hebben in ieder geval nu gekozen voor VV & WP (grote verbouwing, bgg en verdieping uit).

Het is wel allemaal bekeken en overwogen!

Ketel blijft dus voor SWW :)

Maar ik begrijp het goed dus dat het afdoende is om 1 zijde simpelweg af te doppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 29-10-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:58:
[...]

I.p.v. zeggen wat je niet hebt. Welke ruimte heb je wel? Twee Atlantic Calypso's aan de muur gaat niet? Kan je prima bad mee vullen. Beter zelfs dan een enkele 200L WPB.
Het is echt een krappe zolder; maar los daar van financiële redenen speelt ook mee. Soms moet je Keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Crazy- schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:00:
[...]

Ik begrijp je reactie. Maar nee ;) tuurlijk waar een wil is, is een weg. Op dit moment niet. Ze hebben in ieder geval nu gekozen voor VV & WP (grote verbouwing, bgg en verdieping uit).

Het is wel allemaal bekeken en overwogen!

Ketel blijft dus voor SWW :)

Maar ik begrijp het goed dus dat het afdoende is om 1 zijde simpelweg af te doppen.
Jammer want alleen voor SWW een ketel houden is duur per m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

koevlaas2 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:57:
[...]

Jij durft … ;-)

Het is bekend; plof ketel is “duur” voor sww only. Wellicht later dat ze dit alsnog willen aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:08
koevlaas2 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:04:
[...]
Jammer want alleen voor SWW een ketel houden is duur per m3.
Dat klopt, maar geldt alleen voor het vastrecht. Door de beroerde COP's die warmtepompen in de praktijk bij het maken van SWW halen hoef je het voor de variabele kosten niet te doen.
En als je gas alleen voor SWW gebruikt, kun je naar het lage vastrecht-tarief van € 146 (Liander).

Bovendien hoef je dan dus niet dat grote vat kwijt (wel eens uitgerekend wat je per m² voor je woning hebt betaald?) en heb je altijd onbeperkt warm water.

Kortom, ik begrijp de mensen wel die voor SWW hun gasketel aanhouden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:18
Andrehj schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Dat klopt, maar geldt alleen voor het vastrecht. Door de beroerde COP's die warmtepompen in de praktijk bij het maken van SWW halen hoef je het voor de variabele kosten niet te doen.
En als je gas alleen voor SWW gebruikt, kun je naar het lage vastrecht-tarief van € 146 (Liander).

Bovendien hoef je dan dus niet dat grote vat kwijt (wel eens uitgerekend wat je per m² voor je woning hebt betaald?) en heb je altijd onbeperkt warm water.

Ik ook, maar dan ging er toch wel een LPG tank aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
Andrehj schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Onbeperkt is betrekkelijk. In liters per minuut veel minder. Ik vind het comfort met de boiler veel groter dan met de gas C4 ketel. Er begint ook niemand meer te gillen als tijdens het douchen iemand anders een andere warmwaterkraan opendraait.
Ik ben overigens met mijn warmtepompboiler in kWh iets meer dan 2 maal het aantal m3 gas van vroeger kwijt. Dus de COP is wat lager dan die van de Wp voor verwarming, maar niet slecht en met de huidige gasprijs wel aanzienlijk goedkoper.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Ik ook, maar dan ging er toch wel een LPG tank aan.
Als je plek hebt voor een LPG-tank heb je ook plek voor een boiler hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dirkdeman schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:54:
[...]

Als je plek hebt voor een LPG-tank heb je ook plek voor een boiler hè ;)
Nou dat formaat scheelt nogal hoor.
En de poster wil graag zijn CV laten hangen dus boiler is niet van toepassing.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kost zo'n € 350,- exclusief LPG tank, 11L p/m
https://www.propaangeiser...ulpe-indoor-b-11-p37-eco/

Toch verbaas ik me dat velen hier geen ruimte hebben voor een SWW vat. Ik kan me niet voorstellen dat op dezelfde plek als de ketel niet tenminste één Atlantic Calypso 100L kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:08:
Kost zo'n € 350,- exclusief LPG tank, 11L p/m
https://www.propaangeiser...ulpe-indoor-b-11-p37-eco/

Toch verbaas ik me dat velen hier geen ruimte hebben voor een SWW vat. Ik kan me niet voorstellen dat op dezelfde plek als de ketel niet tenminste één Atlantic Calypso 100L kan hangen.
Gewoon even de CV ketel programmeren voor propaan is goedkoper hoor.
En met een bad heb je 300 liter boiler nodig, dus ja ik snap het wel een beetje.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:19:
[...]
En met een bad heb je 300 liter boiler nodig, dus ja ik snap het wel een beetje.
200L hier en nooit problemen gehad met in bad gaan. 200L zijn 2 Atlantic Calypso's.

Of 1 Atlantic Calypso + 100L (elektrische) boiler + pomp.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 30-10-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

200L hier en nooit problemen gehad met in bad gaan. 200L zijn 2 Atlantic Calypso's.

Of 1 Atlantic Calypso + 100L (elektrische) boiler + pomp.
Ik kan ook een bad vullen met de 200 liter. Er kan daarna alleen niemand meer douchen. Dus is 200 liter te klein.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Alleen naar boiler grootte kijken is appels met peren vergelijken.
Hoeveel warm water voor douche of bad haalt je uit een boiler is ook sterk afhankelijk van de ingestelde temperatuur he. Het scheelt enorm of je het water in de boiler verwarmt naar 65 graden of naar 42 graden. (want je mengt naar 34-38 graden ofzo)

[ Voor 12% gewijzigd door sjimmie op 30-10-2021 17:31 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Ik kan ook een bad vullen met de 200 liter. Er kan daarna alleen niemand meer douchen. Dus is 200 liter te klein.
Dan kan maar even niemand daarna douchen. Ik zie daar het nadeel niet van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:54:
[...]

Dan kan maar even niemand daarna douchen. Ik zie daar het nadeel niet van...
Even? Als je boiler echt leeg is ben je vier vijf uur verder voordat er weer gedoucht kan worden. Dat jij bereid bent om overal rekening mee te houden wil niet zeggen dat 200 liter prima is. Voor bad gebruik gewoon te klein.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:19:
[...]

Even? Als je boiler echt leeg is ben je vier vijf uur verder voordat er weer gedoucht kan worden. Dat jij bereid bent om overal rekening mee te houden wil niet zeggen dat 200 liter prima is. Voor bad gebruik gewoon te klein.
Lijkt me een passende conclusie. Onze ervaringen zijn beide niet te generaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25
Hier ook bad en 200l. Het kan net bij ons. Boiler is 60 graden. Je kan als je wil nog even snel douchen. Wil later wel een doorstroomverwarmer Aansluiten voor het geval dat. Kan helaas ook niet een grotere boiler dan 200l kwijt had graag 300 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
martijnr17 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:24:
Hier ook bad en 200l. Het kan net bij ons. Boiler is 60 graden. Je kan als je wil nog even snel douchen. Wil later wel een doorstroomverwarmer Aansluiten voor het geval dat. Kan helaas ook niet een grotere boiler dan 200l kwijt had graag 300 gehad.
Of een 30L elektrische boiler ernaast voor de zekerheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

Heeft er iemand ervaring met de pomp-capaciteit van een panasonic MDC05F3E5.

Wij hebben onlangs onze vloerverwarming uitgebreid met een bovenverdieping, echter waarschijnlijk krijgt de pomp het niet boven... :+

Wij hebben 19 groepen voornamelijk 20mm slangen op de beneden verdieping. Boven onlangs 6 groepen 16mm er bij, moet alleen wel 3 meter omhoog.

Benedenverdieping is +- 1 tot 2liter per minuut per groep, op stand 3 van de 7. Als ik de pompsnelheid verhoog zie ik zowel beneden almede boven weinig/niets veranderen (boven is sowieso 0 :X).

Als ik beneden dicht zet, dan werkt boven wel, maar volgens mij kost het echt te veel kracht voor de pomp, want boven krijg ik met 6 groepen slechts 1 tot 1,5l/m.

Iemand nog ideeën? Zijn boven en onder open verdelers zonder extra pompen.

Extra pomp er tussen voor boven?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:23
Hoogte maakt op zich niet zoveel uit omdat het water ook weer omlaag komt en daarmee het werk voor omhoog opheft. Tenzij je het over een flatgebouw maar een normale 1e en 2e verdieping is makkeljk te halen.
In dit geval klinkt het alsof er een enorme weerstand ergens zit. Dat zie je wel dat je maar 1 l/m krijgt als beneden alles dicht zit.
Heb je de retourventiel van de vloerwarmingverdeler boven wel open staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

lijkt allemaal open te staan, echter de pomp stond normaal op stand 2, nu op 5, maar of ik nu 2 of 5 selecteer, ik zie nergens verschil, enig idee hoe ik kan zien of de pomp wel reageert op de instellingen?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Q-bone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:06:
lijkt allemaal open te staan, echter de pomp stond normaal op stand 2, nu op 5, maar of ik nu 2 of 5 selecteer, ik zie nergens verschil, enig idee hoe ik kan zien of de pomp wel reageert op de instellingen?
Stand 2 of 5? Ik ken alleen de max flow setting in het service menu. Daarin kan je ook de pomp aanzetten. Hoe doe jij dat dan?
Wat zij je leidingdiktes vanaf de wp naar de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

Je kunt bij de MDC05F3E5 in service menu 2, de pompflow instellen van 1 tot 7.

leiding dikte is 32 naar beneden, 25 naar boven. Naar boven zitten we het expansievat 3/4 koppeling en de spirovent 22mm tussen (beiden zaten er voorheen niet tussen).

Echter ik vind het bijzonder dat de pomp snelheid niets lijkt te doen. Er was ook ergens een menu setting voor het laten runnen van een ontluchtingsrun, pomp max, pomp uit etc. Ben alleen even kwijt hoe dat moest. Kan ik ook iets aan afleiden of de pomp sneller wil.

Nog ideeën om ergens te meten wat de pompsnelheid doet?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Q-bone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:39:

leiding dikte is 32 naar beneden, 25 naar boven. Naar boven zitten we het expansievat 3/4 koppeling en de spirovent 22mm tussen (beiden zaten er voorheen niet tussen).

Echter ik vind het bijzonder dat de pomp snelheid niets lijkt te doen. Er was ook ergens een menu setting voor het laten runnen van een ontluchtingsrun, pomp max, pomp uit etc. Ben alleen even kwijt hoe dat moest. Kan ik ook iets aan afleiden of de pomp sneller wil.

Je wp laten verwarmen, maar water temp lager instellen waardoor compressor uit gaat door over shoot, hij blijft dan echter wel circuleren. Zie je dan een opgenomen vermogen van 160 watt dan draait hij max.

Ik vermoed dat hij dat ook zal doen, vermoedelijk is hij te licht voor jou situatie.
Dan zul je een buffer vat met tweede pomp moeten plaatsen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Owh wacht het is een F-serie. Geen ervaring daarmee. Maar inderdaad een hogere setting zou een hogere flow moeten genereren.
Maar 1 liter/min is wel erg laag. Daar moet wat fout zitten zoals een knelpunt in de leiding of rotzooi?

edit: als hij beneden 19 groepen er door kan pompen moet hij er (als dat dicht zit) prima 6 groepen op 3 meter hoogte kunnen pompen. Of de pomp in de F-series is van zo'n slechte kwaliteit maar dat betwijfel ik. Zelfs een CV-ketel van 20 jaar oud kan dat makkelijk aan.

[ Voor 37% gewijzigd door thehog op 31-10-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

Ik ga deze week experimenteren met verschillende settings voor de pomp en kijken of dit effect heeft op de flow.

Maar weet iemand toevallig het ontluchtings settings menu?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
Q-bone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:39:

Wel apart dat de leiding dikte naar beneden anders is dan omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Q-bone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:06:
Kun je bij de f serie de flow niet uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Q-bone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:39:
Heeft er iemand ervaring met de pomp-capaciteit van een panasonic MDC05F3E5.

Wij hebben onlangs onze vloerverwarming uitgebreid met een bovenverdieping, echter waarschijnlijk krijgt de pomp het niet boven... :+

Wij hebben 19 groepen voornamelijk 20mm slangen op de beneden verdieping. Boven onlangs 6 groepen 16mm er bij, moet alleen wel 3 meter omhoog.

Benedenverdieping is +- 1 tot 2liter per minuut per groep, op stand 3 van de 7. Als ik de pompsnelheid verhoog zie ik zowel beneden almede boven weinig/niets veranderen (boven is sowieso 0 :X).

Als ik beneden dicht zet, dan werkt boven wel, maar volgens mij kost het echt te veel kracht voor de pomp, want boven krijg ik met 6 groepen slechts 1 tot 1,5l/m.

Iemand nog ideeën? Zijn boven en onder open verdelers zonder extra pompen.

Extra pomp er tussen voor boven?
Nog een keer je eerste verhaal gelezen, er loopt ook wel een behoorlijke flow.
19 groepen met 1 à 2 l/min is minstens 19 l/min + 6 groepen met 1 l/ min is totaal 25 l/ min, en dan neem ik de laagste stand, iets hoger is 50 l/min. Hoeveel kan de f maximaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
@Q-bone is dit wellicht omdat dat het water simpelweg de weg van de minste weerstand kiest?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:31

martijn v o

Certified by Enphase.

Volgens mij kan ie niet zo hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Xfhkuyz-7VlMWm5H8fIMPirNZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SwXmzTUHEA1DJg3ZlZdAbrru.png?f=user_large

En pomp instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cmyvm6L3PjtTReroyGfNiCR62k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jATPZ67gYfduxgkaQ6ZcEQtu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door martijn v o op 31-10-2021 15:01 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25
@Q-bone Ik gok dat er ergens lucht in de leidingen zit waardoor hij het er niet doorheen krijgt.
Als er boven in de verdeler nog ergens lucht zit krijgt hij er misschien een kleine flow doorheen. Heb je ontluchting nippels op het hoogste punt?

[ Voor 48% gewijzigd door martijnr17 op 31-10-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 17:31

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee hij geeft zelf het antwoord al: Als ik het beneden dicht zet werkt het boven wel.
Dus beneden meer knijpen zodat boven meedoet.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ha ik begrijp nu pas dat hij 1 tot 1.5 l/min per vloergroep heeft ipv een totaal :)
Beneden knijpen totdat de flow overal gelijk is inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

Bedankt voor het meedenken iedereen! de liters zijn inderdaad per groep. Bijzondere is dat mijn pompsnelheid geen effect lijkt te hebben op de doorstroomsnelheid per groep, tenminste dat zie ik er niet aan af (nu zijn de meters per groep natuurlijk niet heel nauwkeurig.

Andere bijzondere is dat de groepen boven bijna geen flow krijgen als ik beneden uit zet, dan krijg ik slechts 1L/m per groep, dus 6 liter. Denk toch dat de pomp hiervoor niet sterk genoeg is. Zit totaal ook +-260 liter in de leidingen.

Heeft iemand ervaring met een extra pomp in het systeem mocht dit nodig blijken.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Q-bone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:12:
Bedankt voor het meedenken iedereen! de liters zijn inderdaad per groep. Bijzondere is dat mijn pompsnelheid geen effect lijkt te hebben op de doorstroomsnelheid per groep, tenminste dat zie ik er niet aan af (nu zijn de meters per groep natuurlijk niet heel nauwkeurig.

Andere bijzondere is dat de groepen boven bijna geen flow krijgen als ik beneden uit zet, dan krijg ik slechts 1L/m per groep, dus 6 liter. Denk toch dat de pomp hiervoor niet sterk genoeg is. Zit totaal ook +-260 liter in de leidingen.

Heeft iemand ervaring met een extra pomp in het systeem mocht dit nodig blijken.
Je leest de flow af van de metertjes per groep. Die zijn toch afgesteld voor een bepaalde flow l/min? Kan je pomp wel harder zetten maar het blifjt dan 1 l/min. Een goede pomp merkt dit en zal ondanks z'n setting niet harder draaien. En de reden dat als je beneden open zet je boven niks krijgt is, zoals een aantal je al verteld hebben, omdat de weerstand lager is beneden. Je moet dus de retourventiel bij de verdeler beneden flink gaan knijpen totdat er evenveel aanvoer flow beneden en boven is.

Een extra pomp kan. Maar laten we eerst even waterzijdig inregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
Q-bone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:12:

Als je beneden uit zet en je hebt nog steeds onvoldoende flow boven, dan zit er lucht in de leiding (zoals @martijnr17 opmerkt) of een prop ergens. Aan de pomp kan het niet liggen zolang de druk beneden ruim hoger is dan de hoogte van de verdieping. Probeer maar eens met de vulslang beneden aan de kraan en een emmer op de verdieping de zaak te ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

@thehog de flow van de metertjes kun je zelf instellen, dus als je ze max opendraait zouden ze moeten bewegen. Maar we gaan de boel nogmaals ontluchten >:)

Weet iemand toevallig de setting in het menu om de pomp aan en uit te laten draaien ivm ontluchten?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Q-bone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:38:
@thehog de flow van de metertjes kun je zelf instellen, dus als je ze max opendraait zouden ze moeten bewegen. Maar we gaan de boel nogmaals ontluchten >:)

Weet iemand toevallig de setting in het menu om de pomp aan en uit te laten draaien ivm ontluchten?
Weinig F-serie gebruikers hier dus denk niet dat je snel een antwoord krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

Dat snap ik, bijzondere is dat een H of J serie, volgens de specificaties niets oplevert qua vermogen of beter cop. :?

bla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo

Volgens mij zoek je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skQjkdRuPI241vBHeYKZ4qx_1l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C6KuekN8mweAewejAEjHkjl.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.google.com/ur...Vaw3R8hSBmELKsA4fBG19rf2H

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 31-10-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Functie heeft ie niet geloof ik. (Oh toch wel ,zie hierboven )Gewoon max zetten en dan één voor één de groepen open draaien. Lucht eruit, groep weer dicht en volgende open. Als je ontluchters op juiste plaats zitten is het zo weg.

Maar houd er maar rekening mee dat dat het probleem niet is. Vermoed dat je te weinig capaciteit hebt, niet alleen in flow, maar ook in vermogen, 25 groepen op een 5 kW.....
Zou maar niet teveel nacht verlaging doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

@Heronimo Held, het is de Air purge functie!

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 14:59
Die spirovent is ook wel een restrictie.
Ik heb destijds extra de grootste gezocht.
Ik gok dat die van jou max 1200l/h duur laat.
Dat is 20l/m en met 19 groepen is dat al nog maar iets meer dan 1 l /min per groep.
Dus met die 6 extra groepen zak je daar nog onder
Kwestie van die oude groepen juist knijpen.

Maar 1l/min is al vrij weinig...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

de spirovent zit alleen in het gedeelte van boven, ik denk dat de bovenste groepen, door o.a. de 25mm ipv 32mm slang, spiroven, expantievat (+ alle koppelingen die de diameter versmallen), 16mm slangen ipv 20mm er toe doen dat het water de weg van de minste weerstand zoekt (@sjimmie. Dus dat wordt inderdaad de boel beneden restricten, en of dat alleen doen als er boven warmtevraag is (nog geen idee hoe ik dat ga doen). Of een extra pomp toevoegen.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Q-bone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:20:
de spirovent zit alleen in het gedeelte van boven, ik denk dat de bovenste groepen, door o.a. de 25mm ipv 32mm slang, spiroven, expantievat (+ alle koppelingen die de diameter versmallen), 16mm slangen ipv 20mm er toe doen dat het water de weg van de minste weerstand zoekt (@sjimmie. Dus dat wordt inderdaad de boel beneden restricten, en of dat alleen doen als er boven warmtevraag is (nog geen idee hoe ik dat ga doen). Of een extra pomp toevoegen.
Begin nou eens met die groepen beneden te knijpen, niet helemaal dicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Met de WP die inmiddels al een tijdje aan het draaien is viel het me op dat we vaak op hoge frequentie draaien, vervolgens de boel lekker warm hebben en de kamertermostaat de boel af wil schakelen en na een tijdje de hele rits weer opnieuw. Dat wilde ik beter krijgen en heb ik inmiddels voor elkaar op basis van een script wat ik kon vinden voor Domoticz dat ik maar even heb omgeklust naar Home Assistant. Mijn situatie is een goed geisoleerd huis met alleen vloerverwarming.WP draait op een vast ingestelde temperatuur en een dT van 4 graden. Aansturing over MQTT via Heishamon

Uitgangspunt is dat boven een bepaalde buitemtemperatuur het script gaat proberen om de fequentie op 20 Hz te houden door de gevraagde temperatuur 1 graag lager te zetten dan de op dat moment geleverde temperatuur. Verder houden we rekening met de huidige kamertemperatuur. Als de buitentemperatuur te laag word gaan we naar een WAR-achtige regeling.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
alias: Panasonic optimizer
description: Script draait elke minuut en past dynamisch setpoint van WP aan
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /1
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature
      retain: false
      payload_template: >
        {% set outputtemp = states('sensor.aquarea_outlet_temperature') | float %} 
        {% set targettemp = states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float %} 
        {% set frequency = states('sensor.aquarea_compressor_frequency') | float %}  
        {% set setpoint = state_attr('climate.panasonic_wp', 'temperature') | float %} 
        {% set roomTemperature = states('sensor.temperatuur_keuken') | float %} 
        {% set outsideTemp = states('sensor.aquarea_outdoor_ambient') | float %} 
        {% set WARBasetemp = 28 %}  
        {% set shift = 0 %} 
        {% set hystOff = 0.5 %}   
        {% set lowpowerlimittemp = 3 %}   
        {% set newtarget = targettemp %}  

{% set WARsetpoint = WARBasetemp - outsideTemp %} 

{% if WARsetpoint < 30 %}
        {% set WARsetpoint = 30 %} 
        {% endif %}

{% if roomTemperature < (setpoint - 1.5) %}
          {% set shift=3%} 
        {% elif roomTemperature < (setpoint -1 ) %} 
          {% set shift=2%}
        {% elif roomTemperature < (setpoint - 0.5)%} 
          {% set shift=1%} 
        {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.0)%} 
          {% set shift = 0%} 
        {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.2)%} 
          {% set shift = -1%}
        {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.4)%} 
          {% set shift = -2%} 
        {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.6)%} 
          {% set shift = -3%} 
        {% endif %}

{% if outsideTemp > lowpowerlimittemp and roomTemperature > (setpoint -1) %} 
          {% set newtarget = outputtemp - 1%}
        {% else %} 
          {% set newtarget = WARBasetemp + shift%} 
        {% endif %}

{% if roomTemperature < (setpoint + hystOff ) %}
          {% set newtarget = newtarget %}
          {% if frequency == 0 and roomTemperature < setpoint %}
            {% set newtarget = outputtemp + 4 %}
          {% endif %}
          {% if frequency > 0 and outputtemp < 24 %}
            {% set newtarget = outputtemp + 2%}
          {% endif %}
        {% else %}
            {% set newtarget = outputtemp -3 %}

{% endif %}

{% if newtarget < 20 %} 
          {% set newtarget = 20 %} 
        {% endif %}

{% if newtarget == targettemp %} 
          {{ "%.0f" % (newtarget | int) }} 
        {% else %}   
        {% endif %}
mode: single

Dit geeft ongeveer het volgende resultaat, waar hij voorheen vrij lang op hoge frequentie zou draaien en dan weer af zou slaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-biL2VH5aVaIo7Lbdi3dxFpmCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RB9ZTyhF8rA942gJGgIyDvQM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door deWit op 31-10-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

@KaDoos komt goed, gaan we doen! eerst zeker weten dat alle lucht er uit is, gelijk bijgevuld. Bedankt voor de hulp en het meedenken iedereen _/-\o_

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
deWit schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:35:
Met de WP die inmiddels al een tijdje aan het draaien is viel het me op dat we vaak op hoge frequentie draaien, vervolgens de boel lekker warm hebben en de kamertermostaat de boel af wil schakelen en na een tijdje de hele rits weer opnieuw. Dat wilde ik beter krijgen en heb ik inmiddels voor elkaar op basis van een script wat ik kon vinden voor Domoticz dat ik maar even heb omgeklust naar Home Assistant. Mijn situatie is een goed geisoleerd huis met alleen vloerverwarming.WP draait op een vast ingestelde temperatuur en een dT van 4 graden. Aansturing over MQTT via Heishamon

Uitgangspunt is dat boven een bepaalde buitemtemperatuur het script gaat proberen om de fequentie op 20 Hz te houden door de gevraagde temperatuur 1 graag lager te zetten dan de op dat moment geleverde temperatuur. Verder houden we rekening met de huidige kamertemperatuur. Als de buitentemperatuur te laag word gaan we naar een WAR-achtige regeling.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
trigger:
action:
    data_template:
        {% set targettemp = states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float %} 
        {% set shift = 0 %} 
        {% set hystOff = 0.5 %}   

{% endif %}

{% set shift=3%} 
          {% set shift=2%}
          {% set shift=1%} 
          {% set shift = 0%} 
          {% set shift = -1%}
          {% set shift = -2%} 
          {% set shift = -3%} 
        {% endif %}

{% else %} 
        {% endif %}

{% endif %}
          {% endif %}
        {% else %}

{% endif %}

{% if newtarget < 20 %} 
          {% set newtarget = 20 %} 
        {% endif %}

{% else %}   
        {% endif %}

Dit geeft ongeveer het volgende resultaat, waar hij voorheen vrij lang op hoge frequentie zou draaien en dan weer af zou slaan:

[Afbeelding]
c

Als ik het goed zie is je Ta 28gr ik draai met deze buiten temp. Ta 26gr , ik heb de dt op 10 staan, misschien heb je dat hele script dan niet nodig. De pomp doet bij alleen vvw dan alles zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20
@deWit

Leuk! Ga ik ook eens bekijken. Wel een vraagje over het script.

Waar haal je climate.panasonic_wp vandaan? Is dat een eigen gemaakte sensor?
En sensor.temperatuur_keuken is neem ik aan een eigen sensor ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
trigger:
action:
    data_template:
        {% set shift = 0 %} 
        {% set hystOff = 0.5 %}   

{% endif %}

{% set shift=3%} 
          {% set shift=2%}
          {% set shift=1%} 
          {% set shift = 0%} 
          {% set shift = -1%}
          {% set shift = -2%} 
          {% set shift = -3%} 
        {% endif %}

{% else %} 
        {% endif %}

{% endif %}
          {% endif %}
        {% else %}

{% endif %}

{% if newtarget < 20 %} 
          {% set newtarget = 20 %} 
        {% endif %}

{% else %}   
        {% endif %}

[Afbeelding]
Als je naast de thermostaat ook WAR draait, zal de warmtepomp na een tijdje de Ta door shiften naar beneden bijstellen waardoor hij langer doorgaat op lager vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Possible schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:17:
@deWit

Leuk! Ga ik ook eens bekijken. Wel een vraagje over het script.

Waar haal je climate.panasonic_wp vandaan? Is dat een eigen gemaakte sensor?
En sensor.temperatuur_keuken is neem ik aan een eigen sensor ?
Climate.panasonic_wp is een generic thermostat die eigenlijk vooral handig is voor het laten zien van huidige T en instellen van setpoint. Dus dat is 'thermostaat'. Temperatuur_keuken is een sensor die de ruimtetemperatuur meet, in mijn geval komt die uit een gemiddelde van 3 KNX sensoren in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
deWit schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:57:
[...]

Climate.panasonic_wp is een generic thermostat die eigenlijk vooral handig is voor het laten zien van huidige T en instellen van setpoint. Dus dat is 'thermostaat'. Temperatuur_keuken is een sensor die de ruimtetemperatuur meet, in mijn geval komt die uit een gemiddelde van 3 KNX sensoren in de keuken.
En wat bedoel je met huidige T? In huis of buiten ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

In huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
En welke Climate gebruik je daarvoor? Een tado of een andere thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Nee, geen fysiek apparaat, effectief alleen dit ding in home assistant; https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

Je zou ook gewoon een getal kunnen invullen, maar dit doet t net wat beter op een telefoon of tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
trigger:
action:
    data_template:
        {% set shift = 0 %} 
        {% set hystOff = 0.5 %}   

{% endif %}

{% set shift=3%} 
          {% set shift=2%}
          {% set shift=1%} 
          {% set shift = 0%} 
          {% set shift = -1%}
          {% set shift = -2%} 
          {% set shift = -3%} 
        {% endif %}

{% else %} 
        {% endif %}

{% endif %}
          {% endif %}
        {% else %}

{% endif %}

{% if newtarget < 20 %} 
          {% set newtarget = 20 %} 
        {% endif %}

{% else %}   
        {% endif %}

[Afbeelding]
MM spannend script....
Helaas geen ha hier..

Maar je zegt gevonden voor Domoticz.?
Kun je mss die ook delen?

Of zijn er domoticz users die hem ook werkend hebben met node red of dzevent

Deze manier tweaken lijkt mij na de hardware tweaks nog de mooiste.
En ik denk hardware icm software dat je echt het maximale uit je pomp haalt. O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:09

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Heb je ook een schaalverdeling en een grafiek met de compressorfrequentie ernaast? De waterpomp is niet zo interessant (afgezien van het feit dat er om ongeveer 6 uur een warmtevraag ontstond/de warmtepomp aanging).

Het lijkt nu gewoon uit te gaan en volgens de regels mag hij niet eerder inschakelen dan dat de watertemperatuur voldoende is gedaald.

[...]

De compressor gaat uit als de watertemperatuur 3 minuten op 2 graden boven de Tsetpoint zit en onthoudt dan de Tretour.
Vervolgens gaat de compressor weer aan als de Taanvoer meer dan 3 graden onder de Tretour bij het uitgaan van de compressor is. Dat is wat je nu ziet.
@Ep Woody wat je zegt is dat de Pana dus pas weer aan gaat bij 3 graden onder Tr bij uitschakeling? Ik heb een Tr van 22 vaak, dit zou betekenen dat hij pas weer bij Ta van 19 aanslaat?

Kun je het niet zo lezen dat hij bij verschil van minder dan -3 tussen Ta en Tr weer aanslaat?
Dus zodra dT kleiner is dan drie? Vraag blijft dan natuurlijk bij welk Ta slaat hij weer aan?

Reden dat ik dit vraag is dat bij vaak na een SWW Run de Heating vaak niet meer aanslaat alleen als ik dan shift +2 of 3 doe......

Settings: (zeer goed geissoleeerd en houtkachel)
Ta target 24
Tr meestal 22
En na een run blijft ta en tr rond 21-22 hangen.

Nu kan ik dus niet goed vinden wat de voorwaarden zijn om weer aan te slaan.
Ik weet wel dat bij meer dan 3 min met +2 op de Ta hij uit gaat (of dus na een SWW Run) maar krijg niet helder wanneer hij weer aanslaat op WAR

12.1.2 Heating Operation
12.1.2.1 Thermostat Control
 Compressor is OFF when Water Outlet Temperature – Internal Water Setting Temperature > 2°C for
continuously 3 minutes.
 Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature
(temperature at thermostat OFF is triggered) <-3°C.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
ErikVers schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:01:
[...]

@Ep Woody wat je zegt is dat de Pana dus pas weer aan gaat bij 3 graden onder Tr bij uitschakeling? Ik heb een Tr van 22 vaak, dit zou betekenen dat hij pas weer bij Ta van 19 aanslaat?

Kun je het niet zo lezen dat hij bij verschil van minder dan -3 tussen Ta en Tr weer aanslaat?
Dus zodra dT kleiner is dan drie? Vraag blijft dan natuurlijk bij welk Ta slaat hij weer aan?

Reden dat ik dit vraag is dat bij vaak na een SWW Run de Heating vaak niet meer aanslaat alleen als ik dan shift +2 of 3 doe......

Settings: (zeer goed geissoleeerd en houtkachel)
Ta target 24
Tr meestal 22
En na een run blijft ta en tr rond 21-22 hangen.

Nu kan ik dus niet goed vinden wat de voorwaarden zijn om weer aan te slaan.
Ik weet wel dat bij meer dan 3 min met +2 op de Ta hij uit gaat (of dus na een SWW Run) maar krijg niet helder wanneer hij weer aanslaat op WAR

[...]
 Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature
(temperature at thermostat OFF is triggered) <-3°C.
Lang leve de slimme kaboutertjes in de Panasonic. Zeker met deze extreem lage watertemperaturen zit je in een wat ongemakkelijke situatie. Stel de Ttarget = 24. Hij gaat uit bij Ta = 26 (voor 3 minuten). Dan zal de Tr op ongeveer 24 zitten en zal de warmtepomp pas weer aangaan als de Ta kleiner is dan 24 - 3 = 21 graden.

Zeker omdat die temperaturen zo dicht bij de kamertemperaturen zitten zal dat erg lang kunnen duren. Hoe hij precies omgaat met het opstarten na een SWW run durf ik je zo niet te zeggen. Ik draai op een behoorlijk hogere watertemperatuur. (minimaal 28 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:08:
[...]

Lang leve de slimme kaboutertjes in de Panasonic. Zeker met deze extreem lage watertemperaturen zit je in een wat ongemakkelijke situatie. Stel de Ttarget = 24. Hij gaat uit bij Ta = 26 (voor 3 minuten). Dan zal de Tr op ongeveer 24 zitten en zal de warmtepomp pas weer aangaan als de Ta kleiner is dan 24 - 3 = 21 graden.

Zeker omdat die temperaturen zo dicht bij de kamertemperaturen zitten zal dat erg lang kunnen duren. Hoe hij precies omgaat met het opstarten na een SWW run durf ik je zo niet te zeggen. Ik draai op een behoorlijk hogere watertemperatuur. (minimaal 28 graden)
Hij gaat uit omdat hij een SWW heeft afgerond, en dan is vlak daarvoor de Tr vaak 22 dus zou dan pas weer bij Ta van 19 aangaan? Das toch vreemd? Zou de enige oplossing zijn hogere Ta of nog zijn er andere voorwaarden waaronder hij weer op WAR aanslaat dan alleen -3 ten opzichte van de Tr waarop hij uitging?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:10:
[...]

Hij gaat uit omdat hij een SWW heeft afgerond, en dan is vlak daarvoor de Tr vaak 22 dus zou dan pas weer bij Ta van 19 aangaan? Das toch vreemd? Zou de enige oplossing zijn hogere Ta of nog zijn er andere voorwaarden waaronder hij weer op WAR aanslaat dan alleen -3 ten opzichte van de Tr waarop hij uitging?
Ik durf je daar geen antwoord op te geven, ik neem aan dat het inderdaad de Tr is bij het omschakelen van Heat naar SWW. Als het te lang duurt voor hij weer aanslaat zou je met de Heishamon een override kunnen doen dat hij een tijdelijke boost doet, als hij voor de SWW run ook aan stond (en er nog altijd een warmtevraag is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:18:
[...]

Ik durf je daar geen antwoord op te geven, ik neem aan dat het inderdaad de Tr is bij het omschakelen van Heat naar SWW. Als het te lang duurt voor hij weer aanslaat zou je met de Heishamon een override kunnen doen dat hij een tijdelijke boost doet, als hij voor de SWW run ook aan stond (en er nog altijd een warmtevraag is).
Klopt ik heb nu ook een leuk scriptje waarbij hij precies op juiste moment +3 icm silent 3 (voor 2 min) doet en zodra compressor loopt stopt dat. Nu is alleen helaas net (weer) domoticz gecrasht dus kom ik vnvnd thuis met alleen een warm vat SWW en een lauwe vloer.... Dus zocht naar een alternatief zonder Heishamon maar dan moet ik mijn Ta dus onnodig hoog gaan zetten als ik jou zo begrijp?

Wel bedankt voor het meedenken en ga een kijken met schuin oog naar Home Assistant icm Heishamon

Mensen ervaring met de koppeling tussen Heishamon en HA? Dacht zelf dat niet heel veel uitleggen online van zijn hoe je dat werkend krijgt? Ben niet echt een wizkid en kreeg het met domoticz met wat hangen en wurgen aan de praat :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:23:
[...]

Klopt ik heb nu ook een leuk scriptje waarbij hij precies op juiste moment +3 icm silent 3 (voor 2 min) doet en zodra compressor loopt stop dat. Nu is alleen helaas net (weer) domoticz gecrasht dus kom ik vnvnd thuis met alleen een warm van en een lauwe vloer.... Dus zocht naar een alternatief zonder Heishamon maan dan moet ik mijn Ta dus onnodig hoog gaan zetten als ik jou zo begrijp? Wel bedankt voor het meedenken en ga een kijken met schuin oog naar Home Assistant icm Heishamon

Mensen ervaring met de koppeling tussen Heishamon en HA? Dacht zelf dat niet heel veel uitleggen online van zijn hoe je dat werkend krijgt? Ben niet echt een wizkid en kreeg het met domoticz met wat hangen en wurgen aan de praat :-)
@CurlyMo is bezig met het ontwikkelen van een rules systeem voor Heishamon. Dan kun je direct scripts draaien op Heishamon. Dan ben je van het risico van Domoticz af. Als dat werkt ga ik ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Circa 6 (?) jaar gedraaid met Domoticz, nu ongeveer 12 weken HA.
In Domoticz kende ik mijn weg, in HA is het alles op nieuw uitzoeken.
HA heeft zeker voordelen, je heb sneller iets draaien, de community is heel actief.

Alleen juist op de vlakken waar ik het voor gebruik / wil gebruiken is het wat "minder" actief :

- Kamstrup uitlezen (wel goed gelukt uiteindelijk met Node-Red)
- EvoHome restreeks uitlezen via HGI80 (uit eindelijk ook gelukt, maar Domoticz is "mooier")
- Scripts om de panasonic uit te lezen / bedienen, zijn er mager zeker als je het vergelijkt met domoticz, maar lijkt te komen

Grafieken in HA, in vergelijking met Domoticz zijn echt waardeloos... Daar staat tegenover dat je een "tab" kunt maken met Grafana.. wat uiteraard Domoticz weer verslaat..

Daarstaat tegenover dat het, nadat ik het van een SSD draai, nog nooit gechrast is.. (met een SD-card moet je niet aan beginnen zonde van je tijd..)

HA is heel makkelijk te combineren met andere applicaties iets waar, naar mijn idee, domoticz het af laat weten, ook de updates met nieuwe features zijn weekelijks...

Ander heel sterk punt is de ESP-Home, welke echt geintregeerd zit in HA.
ESP-easy werk ook prima, maar hier kun je de complete esp instellen via HA.
Ook updates kun je zo via HA installeren.

Anyhow, mocht je/iemand overwillen stappen naar HA dan wil ik waar ik kan je zeker op weg helpen :)

Na lang twijfelen, ben ik toch echt over naar HA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
trigger:
action:
    data_template:
        {% set shift = 0 %} 
        {% set hystOff = 0.5 %}   

{% endif %}

{% set shift=3%} 
          {% set shift=2%}
          {% set shift=1%} 
          {% set shift = 0%} 
          {% set shift = -1%}
          {% set shift = -2%} 
          {% set shift = -3%} 
        {% endif %}

{% else %} 
        {% endif %}

{% endif %}
          {% endif %}
        {% else %}

{% endif %}

{% if newtarget < 20 %} 
          {% set newtarget = 20 %} 
        {% endif %}

{% else %}   
        {% endif %}

[Afbeelding]
als ik jou script probeer te importeren dan krijgt ik de melding ' Message malformed: extra keys not allowed @ data['trigger'] " iemand enig idee hoe hier van af te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Laatst online: 22-09 19:59
HFman schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:59:
Circa 6 (?) jaar gedraaid met Domoticz, nu ongeveer 12 weken HA.
In Domoticz kende ik mijn weg, in HA is het alles op nieuw uitzoeken.
HA heeft zeker voordelen, je heb sneller iets draaien, de community is heel actief.

Alleen juist op de vlakken waar ik het voor gebruik / wil gebruiken is het wat "minder" actief :

- Kamstrup uitlezen (wel goed gelukt uiteindelijk met Node-Red)
- EvoHome restreeks uitlezen via HGI80 (uit eindelijk ook gelukt, maar Domoticz is "mooier")
- Scripts om de panasonic uit te lezen / bedienen, zijn er mager zeker als je het vergelijkt met domoticz, maar lijkt te komen

Grafieken in HA, in vergelijking met Domoticz zijn echt waardeloos... Daar staat tegenover dat je een "tab" kunt maken met Grafana.. wat uiteraard Domoticz weer verslaat..

Daarstaat tegenover dat het, nadat ik het van een SSD draai, nog nooit gechrast is.. (met een SD-card moet je niet aan beginnen zonde van je tijd..)

HA is heel makkelijk te combineren met andere applicaties iets waar, naar mijn idee, domoticz het af laat weten, ook de updates met nieuwe features zijn weekelijks...

Ander heel sterk punt is de ESP-Home, welke echt geintregeerd zit in HA.
ESP-easy werk ook prima, maar hier kun je de complete esp instellen via HA.
Ook updates kun je zo via HA installeren.

Anyhow, mocht je/iemand overwillen stappen naar HA dan wil ik waar ik kan je zeker op weg helpen :)

Na lang twijfelen, ben ik toch echt over naar HA...
Leuk vergelijk van de 2 !
Ik blijf deze winter nog op domoticz

Misschien interessant voor andere mensen die domoticz van SD card draaien om de WD purple SD kaart te gebruiken deze worden normaal gesproken in Ip camera’s gebruikt en kunnen afhankelijk van de grootte tot 512 TB herschreven worden.
Sinds ik deze kaart gebruik geen crashes meer gehad.(nee ik heb geen aandelen van WD :))

https://www.westerndigita...urple-microsd#WDD064G1P0C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:49
Simply_jeroen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:25:
[...]

als ik jou script probeer te importeren dan krijgt ik de melding ' Message malformed: extra keys not allowed @ data['trigger'] " iemand enig idee hoe hier van af te komen?
Die melding kreeg ik ook, mijn fix is het script laten afroepen door een automation. :P

@deWit bij het maken van de payload eindig je in je script met:
YAML:
1
2
3
4
5
{% else %}   
{% endif %}

Heb je dat ook zo bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dewim1 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:35:
[...]

Leuk vergelijk van de 2 !
Ik blijf deze winter nog op domoticz

Misschien interessant voor andere mensen die domoticz van SD card draaien om de WD purple SD kaart te gebruiken deze worden normaal gesproken in Ip camera’s gebruikt en kunnen afhankelijk van de grootte tot 512 TB herschreven worden.
Sinds ik deze kaart gebruik geen crashes meer gehad.(nee ik heb geen aandelen van WD :))

https://www.westerndigita...urple-microsd#WDD064G1P0C
Mooi SD card.. maar.. Een SSD kost ~ 25..30 euro voor 256 GB (mocht je er niet 1 hebben liggen) + 10 euro reader is ~ 35..40 euro. Deze kaart 256GB is 62... En een SSD is toch echt sneller zeker met een RPi4..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Jesse- schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:36:
[...]

Die melding kreeg ik ook, mijn fix is het script laten afroepen door een automation. :P

@deWit bij het maken van de payload eindig je in je script met:
YAML:
1
2
3
4
5
{% else %}   
{% endif %}

Heb je dat ook zo bedoeld?
Eigenlijk zou dat niet hoeven als het nieuwe target gelijk is aan de oude, maar mijn kennis van home assistant en de syntax van deze scripttaal was.nuet voldoende om dat op te lossen. Het setpoint hoeft natuurlijk niet gepublished te worden via mqtt als het hetzelfde is. Maar als ik hem weg laat dan geef je effectief een bericht zonder payload en dat werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-09 14:12
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt de WH-MDC09J3E5 aan te schaffen en daarmee de laatste stap te zetten om de CV-ketel uit te zetten.

Waterzijdig loopt het allemaal wel los, het is vooral het elektrische deel waarvoor ik benieuwd ben naar jullie mening.

Op dit moment heb ik 1x 35A in de meterkast.
Logging van de slimme meter laat sporadische een, korte, piek van 5kW zien. (Eens in de maand hooguit)
Dat geeft met de huidige aansluiting nog zo'n 3kW aan ruimte ten tijde van zo'n piek.

Dat zou voldoende moeten zijn mocht tijdens een piek de backup heater toevallig aanspringen.
Echter, als de compressor tegelijkertijd stevig zijn best doet wordt het voor een korte periode krap.

Mijn voornaamste vraag is nu, lopen de compressor en de backup heater tegelijkertijd tijdens een defrost?
En van wat ik begreep kan de Panasonic ook een defrost uitvoeren met warmte uit het CV circuit, valt er iets zinnigs te zeggen over wanneer de Panasonic de backup heater inzet of het CV circuit?
In dat laatste geval is de kans op elektrische problemen natuurlijk al een stuk kleiner.

Compressor en backup heater sluit ik overigens aan op twee nieuwe groepen a 2x 16A.

Input en opmerkingen zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
dev-random schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:28:
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt de WH-MDC09J3E5 aan te schaffen en daarmee de laatste stap te zetten om de CV-ketel uit te zetten.

Waterzijdig loopt het allemaal wel los, het is vooral het elektrische deel waarvoor ik benieuwd ben naar jullie mening.

Op dit moment heb ik 1x 35A in de meterkast.
Logging van de slimme meter laat sporadische een, korte, piek van 5kW zien. (Eens in de maand hooguit)
Dat geeft met de huidige aansluiting nog zo'n 3kW aan ruimte ten tijde van zo'n piek.

Dat zou voldoende moeten zijn mocht tijdens een piek de backup heater toevallig aanspringen.
Echter, als de compressor tegelijkertijd stevig zijn best doet wordt het voor een korte periode krap.

Mijn voornaamste vraag is nu, lopen de compressor en de backup heater tegelijkertijd tijdens een defrost?
En van wat ik begreep kan de Panasonic ook een defrost uitvoeren met warmte uit het CV circuit, valt er iets zinnigs te zeggen over wanneer de Panasonic de backup heater inzet of het CV circuit?
In dat laatste geval is de kans op elektrische problemen natuurlijk al een stuk kleiner.

Compressor en backup heater sluit ik overigens aan op twee nieuwe groepen a 2x 16A.

Input en opmerkingen zijn welkom!
Volgens mij kan de heater en de compressor alleen tegelijk draaien op jouw verzoek om meer power te geven om je huis op te warmen. Niet bij een defrost. De backup heater wordt bij een defrost ingeschakelt als de Tr onder de 28 graden komt bij een defrost run (dus best snel!).

Je 35A kan je overigens prima rekenen x 1.25 (dus bijna 45A) aan continu vermogen. Pas daarboven wordt het spannend. Zeker die pieken waar je het over hebt zijn prima op te vangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:29
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden iets geroepen dat ik de StooklijnDelta functie van CurlyMo heb omgezet naar NodeRed, en dat ik deze wilde delen.
Het heeft even geduurd. Sorry daarvoor. User error >> oude backup terug >> opnieuw Heishamon in NR zetten. Maar hier dan toch.
Ik heb 2 codes welke je kunt importeren in NR.
  1. StooklijnDelta functie.
  2. Alle huidige Heishamon MQTT topics (TOPxxx) en SETxx in NR. Alles disabled. kopieer > plak > enable en gebruiken welke je nuttig lijkt. Voor het gemak.
Ik heb ze als code toegevoegd. Het is wat lang. De spoiler werkt niet zoals ik had verwacht. Misschien dat iemand dit wel weet of een betere oplossing heeft. Dan pas ik het aan.

update: Ik kan maar 1 vd 2 codes hier plakken. Bericht te groot. |:(
update 2: @Knielen thanks !! veel beter leesbaar nu :D
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
[
    {
        "id": "1e71fae4ad2e8015",
        "type": "function",
        "z": "a938de76db0b71f6",
        "name": "set.T_woonkamer_BT",
        "func": "msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(1);\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload);\nglobal.set(\"T_woonkamer_BT\",msg.payload);\nreturn msg;",
        "outputs": 1,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 580,
        "y": 2460,
        "wires": [
            [
                "259e9755f1f90324"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "903ed6e118657628",
        "name": "set.WoonkamerSP",
        "func": "msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(1);\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload);\nglobal.set(\"WoonkamerSP\",msg.payload);\nreturn msg;",
        "x": 570,
        "y": 2500,
            [
                "259e9755f1f90324"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "b99b1f2991154c5a",
        "name": "set.T_buiten_darksky",
        "func": "msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(1);\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload);\nglobal.set(\"T_buiten_darksky\",msg.payload);\nreturn msg;",
        "x": 580,
        "y": 2540,
            []
        ]
    },
    {
        "id": "29a7adb021b5eaad",
        "name": "set.Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp",
        "func": "msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(1);\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload);\nglobal.set(\"Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp\",msg.payload);\nreturn msg;",
        "x": 640,
        "y": 2580,
            []
        ]
    },
    {
        "id": "12cc95414c4ca9da",
        "name": "set.StooklijnDelta",
        "func": "msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(1);\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload);\nglobal.set(\"StooklijnDelta\",msg.payload);\nreturn msg;",
        "x": 1470,
            []
        ]
    },
    {
        "id": "259e9755f1f90324",
        "name": "StooklijnDelta functie",
        "func": "// Automagische Stooklijn correctie (original by CurlyMo, translated to NodeRed by EdterBak)\n\nvar PV=global.get('T_woonkamer_BT'); // Temperatuurmeting van de ruimte\nvar SP=global.get('WoonkamerSP'); // Setpoint van de ruimte waar de stooklijnDelta voor gecorrigeerd zal worden\nvar Tb=global.get('T_buiten_darksky'); // Buitentemperatuur\nvar Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp=global.get('Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp'); // TOP29\nvar var_dT=(PV-SP); // als de waarde > 0 dan is het te warm. Als < dan is het te koud\nvar StooklijnDelta=26; // Startpunt voor alle onderstaande correcties\n\n//\n// Het is warmer binnen. Bij iedere if wordt er een -1 toegevoegd. Dus bij 1.7°C te warm zal de stooklijndelta -3 worden.\n//\nif (var_dT >= 0.3) // Het is iets te warm\n    {\n    StooklijnDelta = StooklijnDelta -1;\n    }\nif (var_dT >= 0.6) // Het is redelijk te warm\n    {\n    StooklijnDelta = StooklijnDelta -1;\n    }\nif (var_dT >= 1.5) // Het is veel te warm\n    {\n    StooklijnDelta = StooklijnDelta -1;\n    }\n\nif (var_dT < -0.2) // Het is iets te koud\n    {\n    StooklijnDelta = StooklijnDelta +1;\n    }\nif (Tb < Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp -4)\n    {\n    if (var_dT < -0.4) // Het is nog iets kouder\n        {\n        StooklijnDelta = StooklijnDelta +1;\n        }\n        \n    if (var_dT < -0.6) // Het is iets veel te koud\n        {\n        StooklijnDelta = StooklijnDelta +1;\n        }\n    }\n\n\nmsg.payload = StooklijnDelta;\nreturn msg;",
        "x": 1080,
            [
                "9749416003b9f797"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "9749416003b9f797",
        "name": "String > Number",
        "func": "msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(0);\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload);\nreturn msg;",
        "x": 1280,
            [
                "12cc95414c4ca9da"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "ea3fc4ee5a9b2aca",
        "func": "msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(0);\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload);\nreturn msg;",
        "x": 380,
            [
                "1e71fae4ad2e8015"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "5531b4a144fd77dd",
        "y": 2500,
            [
                "903ed6e118657628"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "c2bd017ffc44b3bc",
        "y": 2540,
            [
                "b99b1f2991154c5a"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "0f64fd15a942efc7",
        "y": 2580,
            [
                "29a7adb021b5eaad"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "83608eae3d62b76e",
        "type": "comment",
        "name": "De StooklijnDelta functie",
        "info": "",
        "x": 1090,
        "y": 2420,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "f8ce019110035092",
        "type": "comment",
        "name": "De benodigde global variables",
        "info": "",
        "x": 420,
        "y": 2420,
        "wires": []
    }
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
deWit schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:38:
[...]

Eigenlijk zou dat niet hoeven als het nieuwe target gelijk is aan de oude, maar mijn kennis van home assistant en de syntax van deze scripttaal was.nuet voldoende om dat op te lossen. Het setpoint hoeft natuurlijk niet gepublished te worden via mqtt als het hetzelfde is. Maar als ik hem weg laat dan geef je effectief een bericht zonder payload en dat werkt ook niet.
Kun je dit misschien oplossen door de berekening in de condition op te nemen?

En zou er ook een manier zijn op de DHW functie wat rustiger te laten draaien? Die draait hier altijd op 35Hz en zou van mij wel wat omlaag mogen als dat efficiënter zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:14
@edterbak Spoiler werkt inderdaad niet, quote werkt wel om het bericht minder groot te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 16:39
@dev-random even een tip: als je ze op 2 aparte groepen zet, dan kun je ook de backup-heater 'afschakelen', zodat de WP gedwongen wordt om de defrost uit het zojuist opgewarmde water te halen.
Dat geeft dan wel een dipje in de warmteafgifte, maar je bespaard weer wat electrische energie (COP van ~4 tov COP van 1). scheelt ~ 150 kwh. bij echte vorst wel aanzetten natuurlijk ;-)

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
zonetjes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:11:
@dev-random even een tip: als je ze op 2 aparte groepen zet, dan kun je ook de backup-heater 'afschakelen', zodat de WP gedwongen wordt om de defrost uit het zojuist opgewarmde water te halen.
Dat geeft dan wel een dipje in de warmteafgifte, maar je bespaard weer wat electrische energie (COP van ~4 tov COP van 1). scheelt ~ 150 kwh. bij echte vorst wel aanzetten natuurlijk ;-)
Ergens wel een discussie over geweest dat je juist de bh niet moet uitschakelen.
Vooral omdat de pana dit zelf regelt. En je kunt er schade aan je wp mee oplopen

Die japanners hebben niet voor niets bedacht dat bij een setpoint x en y die bh mee moeten lopen.

Dus ik zou netjes zorgen voor een mooie aansluiting.
Afgelopen winter op sommige dagen 80Kwh getankt.. Dat wil je niet met geknutsel.
In de software/settings spelen is beter dan in je brandgevaarlijke hardware,

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
edterbak schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:55:
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden iets geroepen dat ik de StooklijnDelta functie van CurlyMo heb omgezet naar NodeRed, en dat ik deze wilde delen.
Het heeft even geduurd. Sorry daarvoor. User error >> oude backup terug >> opnieuw Heishamon in NR zetten. Maar hier dan toch.
Ik heb 2 codes welke je kunt importeren in NR.
  1. StooklijnDelta functie.
  2. Alle huidige Heishamon MQTT topics (TOPxxx) en SETxx in NR. Alles disabled. kopieer > plak > enable en gebruiken welke je nuttig lijkt. Voor het gemak.
Ik heb ze als code toegevoegd. Het is wat lang. De spoiler werkt niet zoals ik had verwacht. Misschien dat iemand dit wel weet of een betere oplossing heeft. Dan pas ik het aan.

update: Ik kan maar 1 vd 2 codes hier plakken. Bericht te groot. |:(
update 2: @Knielen thanks !! veel beter leesbaar nu :D

[...]
Benieuwd...
Kun je hem wat toelichten? [ ik mis domoticz in en out? ]
Als je wilt zet ik hem in de TS erbij.. [ pm me maar ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Dylantje2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:13:
[...]

Benieuwd...
Kun je hem wat toelichten? [ ik mis domoticz in en out? ]
Als je wilt zet ik hem in de TS erbij.. [ pm me maar ]
Hoi,
Toelichting staat hoofdzakelijk in dat ding zelf. Overal staan comments in.

Maar, ik heb een custom setpoint gemaakt. Dit setpoint is dan in dit geval voor de woonkamer. De StooklijnDelta functie vergelijkt temperatuurmetingen van jouw gekozen bron met dit setpoint. Je kunt dus vergelijken met een kamerthermostaat, maar ook met BT thermometers, Tado ding, alexa bol temperatuur meting, een gemiddelde van alles, etc. what ever. Als het maar bekend is binnen NodeRed.

Domoticz in uit? zegt me niks.
De heishamon pusht naar mqtt server
NodeRed ziet deze mqtt server en gebruikt de info daar van.
Dat is volledig los van Home assistant, Domoticz. Ik gebruik zelf HomeAssistant als GUI voor zaken die worden geregeld in NR. Dus dat zal ook zo kunnen met Domoticz. Maar de 'controller' is hier dus NodeRed, en niet HomeAssistant / Domotics.

Ik heb ook een Dashboard in NodeRed. grafiekjes en sturing met setpoints. Dit zit er nu nog niet in hierboven. Past allemaal niet door het aantal tekens dat ik kan gebruiken. Is hier een goede oplossing voor ?
Mijn Dashboard is ook nog niet 100% af.

Voor iemand die NodeRed al heeft, kan deze [functie] importeren en gebruiken.

Voor een impressie van het huidige NodeRed dashboard. Het is voor mij nog niet af genoeg.

[ Voor 45% gewijzigd door edterbak op 05-11-2021 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Vraag
de winter komt er weer aan. ik twijfel aan de settings hiervoor.
defrost temp, heater aan bij welke temperatuur, dat soort dingen.
Wat zijn goede settings? (Sorry voor de lange foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4vr29ui1cYu79RkiFB0Ok78xTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjfWxxvSc9HM5xLSX7S1xUFn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door edterbak op 05-11-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
edterbak schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:02:
[...]

Hoi,
Toelichting staat hoofdzakelijk in dat ding zelf. Overal staan comments in.

Maar, ik heb een custom setpoint gemaakt. Dit setpoint is dan in dit geval voor de woonkamer. De StooklijnDelta functie vergelijkt temperatuurmetingen van jouw gekozen bron met dit setpoint. Je kunt dus vergelijken met een kamerthermostaat, maar ook met BT thermometers, Tado ding, alexa bol temperatuur meting, een gemiddelde van alles, etc. what ever. Als het maar bekend is binnen NodeRed.

Domoticz in uit? zegt me niks.
De heishamon pusht naar mqtt server
NodeRed ziet deze mqtt server en gebruikt de info daar van.
Dat is volledig los van Home assistant, Domoticz. Ik gebruik zelf HomeAssistant als GUI voor zaken die worden geregeld in NR. Dus dat zal ook zo kunnen met Domoticz. Maar de 'controller' is hier dus NodeRed, en niet HomeAssistant / Domotics.

Ik heb ook een Dashboard in NodeRed. grafiekjes en sturing met setpoints. Dit zit er nu nog niet in hierboven. Past allemaal niet door het aantal tekens dat ik kan gebruiken. Is hier een goede oplossing voor ?
Mijn Dashboard is ook nog niet 100% af.

Voor iemand die NodeRed al heeft, kan deze [functie] importeren en gebruiken.

Voor een impressie van het huidige NodeRed dashboard. Het is voor mij nog niet af genoeg.

[...]
Oef iets te hoog gegrepen wss...
Lijkt me wel prachtig te werken.
maar alleen via een domotica om, lijkt me lastig te zien wat hij doet.

als je hem hebt icm dash miss beter, ik kan niet heel veel visualizeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:21:
[...]

Oef iets te hoog gegrepen wss...
Lijkt me wel prachtig te werken.
maar alleen via een domotica om, lijkt me lastig te zien wat hij doet.

als je hem hebt icm dash miss beter, ik kan niet heel veel visualizeren.
valt wel mee hoor. denk dat het ingewikkelder klinkt dan het is. Ik ben nu aan het stoeien met een zfs migratie van mijn server. wil niet helemaal lukken. daarna zal ik het wat meer visualiseren. Het is niet zo spannend.
Node Red kan en doet veel van het zelfde als Home Assistant / Domoticz.

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 06-11-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:55
@t.oswald jij gebruikt toch IFTTT?
Ik loop al een tijdje te stoeien hoe ik via nodered dit aan de gang krijg. Via een webhook lukt het me om de WP aan en uit te krijgen dmv het triggeren. Alleen een JSON berichtje goed binnen krijgen en een shift doen lukt niet.
Heb je de betaalde versie om dat te doen? Of lukt dat ook met de onbetaalde versie? Zou je iets kunnen/willen delen hoe je het voor elkaar gekregen hebt?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
lampy25 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:58:
Ik loop al een tijdje te stoeien hoe ik via nodered dit aan de gang krijg. Via een webhook lukt het me om de WP aan en uit te krijgen dmv het triggeren. Alleen een JSON berichtje goed binnen krijgen en een shift doen lukt niet.
Heb je de betaalde versie om dat te doen? Of lukt dat ook met de onbetaalde versie? Zou je iets kunnen/willen delen hoe je het voor elkaar gekregen hebt?
Alvast bedankt!
Heb je iets van domotica?
Waarom aan en uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:55
Dylantje2 schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:00:
[...]

Heb je iets van domotica?
Waarom aan en uit?
Heb idd domitica, draai OpenHab icm Node-Red. Heb ook wel de Heishamon, maar wil ook graag de internet module blijven gebruiken. Dus dacht via IFTTT toch de mogelijkheid te hebben om beide te gebruiken.

Aan/uit lukt dus, alleen wil graag de temp-shift toe kunnen passen om slow-start e.d. te kunnen gebruiken.

Onderstaand zie je dat het aan/uit zetten lukt, maar je hebt maar 3 applets gratis. Dus dacht via JSON payload toch ook de settings onderaan te kunnen beïnvloeden. Alleen wat ik ook doe, ik krijg die JSON payload niet binnen.
edit: dit is het screenshot van applet 'uit', heb er ook eentje met 'aan' en simpelweg 'trigger'. Maar dat maakt ook allemaal niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyfTDxF1ROiHvfYIXVRHHYsJyrw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/adBRAPpO7Cvl2JtHlIQ0f7NL.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door lampy25 op 07-11-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
lampy25 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:58:
Alvast bedankt!
Lukt allen met de betaalde versie, omdat je onbeperkt moet kunnen creëren en experimenteren. De essentie van wat ik doe is dat Aquarea Smart Cloud, Tado en Smart Life met IFTTT onderling gekoppeld worden.
Tado meet de temperatuur heel nauwkeurig en is daarmee meestal de IFT.
De Smart Cloud is de TT voor bijvoorbeeld het shiften.
De Smart Life is de TT voor bijvoorbeeld het aan of uitzetten van het WiFi relais wat is aangesloten op de externe verbinding

Wat ik momenteel draai is standaard Wp uit tussen 24.00 en 6.00 en standaard Wp aan om 6.00 via Smart Life.
Als de Wp aangaat wordt het WAR volgens de stooklijn en wordt in de Aquarea Smart Cloud de shift automatisch op 0 gezet.
Als in de nacht de temperatuur in de huiskamer onder een ongewenst lage waarde komt, nu 19.5, geeft Tado de opdracht om het WiFi relais aan te zetten voor 6.00 uur.
Als na 6.00 uur de Tado kamertemperatuur 21.0 wordt gaat het WiFi relais uit. Als na 6.00 de temperatuur tussen 19.6 en 20.0 zat, had ik nog een shift 1 maar die heb ik uitgezet. Volgens mij maakte dat niets uit in het startgedrag van de Wp. Daalt de Tado kamertemperatuur onder de 20.9 dan gaat het relais weer aan. Vaak is er redelijk wat overflow omdat ik lichtkoepels en ramen op het zuid-oosten heb. Het kan dan geruime tijd duren voordat het relais weer wordt geschakeld, op bewolkte dagen wordt er vaker geschakeld.
Ik had nog wat meer shift momenten, bijvoorbeeld richting setpoint naar -1, maar die gebruik ik op dit moment niet, de aan/uit 21.0-20.9 werkt eigenlijk prima nu. Dit wordt overigens allen getriggerd tussen 6.00 en 24.00 via Smart Life. Daarin kan je simpel met tijden werken, in IFTTT kan dat ook, maar dat moet dan via een script en dat beheers ik niet.

Als voorbeeld het resultaat gisteren. Om 6.00 start met kamertemperatuur 20.4. De temperatuur daalt dan nog tot 20.3 om 8.15. Dan komt er beweging in huis en stijgt de temperatuur tot 21.0 om 14.16 en de Wp gaat uit. Verder die dag niet meer aan met als eindtemperatuur 20.9 om 24.00. Verbruik voor zaterdag was 3,287 kWh.
Vandaag ook om 6.00 met 20.4 en al uit om 10.16. Zondag is broodjes bakken en dat scheelt, plus een zonnetje in de kamer. Verbruik tot nu 1.982 kWh. Denk niet dat de Wp vandaag nog aangaat, het is nu nog 21.4 in de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXBaHVp3K_x2OfAMnApitpxiF-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BZxbqKFd91kGNqSzyIEdxFA.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKeXXotCBzxchcecD8hOyGlDGEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fszg8PHZraNC6IuKYrTzoeOk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 07-11-2021 14:15 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ik was iets te optimistisch, Wp toch nog moeten aanslaan. Zon weg en flink wat wind op de gevel. Wel aardig om even te laten zien hoe de Tado regelt. Anderhalf uur gedraaid, aan 20.88, uit 21.00
Misschien goed te weten dat de Tado niet direct als thermostaat inzetbaar is! Schakelt niet dom aan/uit, blijft werken of er een gas CV moet worden aangestuurd. Was niets mee te beginnen. Schakelt dus de Wp wel aan of uit, maar blijft daarbij een slim algoritme (mis)gebruiken. Dus IFTTT en een WiFi relais nodig om een Tado dom te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsuyZHFwbN4XBmFdbHW41nrYIHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmYKdR2xThF6WqOCIN4BKhiE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 07-11-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
lampy25 schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:26:
[...]

Heb idd domitica, draai OpenHab icm Node-Red. Heb ook wel de Heishamon, maar wil ook graag de internet module blijven gebruiken. Dus dacht via IFTTT toch de mogelijkheid te hebben om beide te gebruiken.

Aan/uit lukt dus, alleen wil graag de temp-shift toe kunnen passen om slow-start e.d. te kunnen gebruiken.

Onderstaand zie je dat het aan/uit zetten lukt, maar je hebt maar 3 applets gratis. Dus dacht via JSON payload toch ook de settings onderaan te kunnen beïnvloeden. Alleen wat ik ook doe, ik krijg die JSON payload niet binnen.
edit: dit is het screenshot van applet 'uit', heb er ook eentje met 'aan' en simpelweg 'trigger'. Maar dat maakt ook allemaal niet uit.
[Afbeelding]
Ik heb mijn gegevens er even bijgehaald. De trigger voor shift 0 in zone 1 eindigt niet met 0 maar met 1
Helpt dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eybXhAylDvy37V3B4eLKcSRZ1I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99sxnfMGLSY78spHmyOIhQTv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:08:
[...]

Lukt allen met de betaalde versie, omdat je onbeperkt moet kunnen creëren en experimenteren. De essentie van wat ik doe is dat Aquarea Smart Cloud, Tado en Smart Life met IFTTT onderling gekoppeld worden.
Tado meet de temperatuur heel nauwkeurig en is daarmee meestal de IFT.
De Smart Cloud is de TT voor bijvoorbeeld het shiften.
De Smart Life is de TT voor bijvoorbeeld het aan of uitzetten van het WiFi relais wat is aangesloten op de externe verbinding

Wat ik momenteel draai is standaard Wp uit tussen 24.00 en 6.00 en standaard Wp aan om 6.00 via Smart Life.
Als de Wp aangaat wordt het WAR volgens de stooklijn en wordt in de Aquarea Smart Cloud de shift automatisch op 0 gezet.
Als in de nacht de temperatuur in de huiskamer onder een ongewenst lage waarde komt, nu 19.5, geeft Tado de opdracht om het WiFi relais aan te zetten voor 6.00 uur.
Als na 6.00 uur de Tado kamertemperatuur 21.0 wordt gaat het WiFi relais uit. Als na 6.00 de temperatuur tussen 19.6 en 20.0 zat, had ik nog een shift 1 maar die heb ik uitgezet. Volgens mij maakte dat niets uit in het startgedrag van de Wp. Daalt de Tado kamertemperatuur onder de 20.9 dan gaat het relais weer aan. Vaak is er redelijk wat overflow omdat ik lichtkoepels en ramen op het zuid-oosten heb. Het kan dan geruime tijd duren voordat het relais weer wordt geschakeld, op bewolkte dagen wordt er vaker geschakeld.
Ik had nog wat meer shift momenten, bijvoorbeeld richting setpoint naar -1, maar die gebruik ik op dit moment niet, de aan/uit 21.0-20.9 werkt eigenlijk prima nu. Dit wordt overigens allen getriggerd tussen 6.00 en 24.00 via Smart Life. Daarin kan je simpel met tijden werken, in IFTTT kan dat ook, maar dat moet dan via een script en dat beheers ik niet.

Als voorbeeld het resultaat gisteren. Om 6.00 start met kamertemperatuur 20.4. De temperatuur daalt dan nog tot 20.3 om 8.15. Dan komt er beweging in huis en stijgt de temperatuur tot 21.0 om 14.16 en de Wp gaat uit. Verder die dag niet meer aan met als eindtemperatuur 20.9 om 24.00. Verbruik voor zaterdag was 3,287 kWh.
Vandaag ook om 6.00 met 20.4 en al uit om 10.16. Zondag is broodjes bakken en dat scheelt, plus een zonnetje in de kamer. Verbruik tot nu 1.982 kWh. Denk niet dat de Wp vandaag nog aangaat, het is nu nog 21.4 in de kamer.

[Afbeelding]

Vandaag kWh

[Afbeelding]
Kan aan mij liggen, maar waarom zo moeilijk?
Je kunt toch gewoon in Nodered je heisamon uitlezen en gebruiken via een domotica?
Ik zou juist gene ifttt gebruiken als externe factor.
En waarom een kraan in je systeem?
Je shift + of - kan heel simpel vir mqtt en een domotica toch?

Draaien jullie WAR only?

Als je die goed instelt, icm met je devices knijpen, kun je ook per ruimte je T binnen regelen..

Pagina: 1 ... 26 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.