Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 118 Laatste
Acties:
  • 691.689 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:55

martijn v o

Certified by Enphase.

martijn v o schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:06:
Offerte is binnen:
Spaanse variant van de pana 5kw inclusief BTW en transport 2960 euro.
Er staat nog een vraag open of ik met de creditkaart kan betalen, dat kan op de site namelijk ook en is wat beter voor mijn nachtrust. De goederen zijn verzekerd en mocht het een onbetrouwbare site zijn, dan is het makkelijker om je geld terug te krijgen.
site: https://tiendadelaire.com...nic-aquarea-wh-mdc05j3e5/
Geen creditkaart betaling alleen overmaken, dus even resume:
- prijs die bijna te mooi is om waar te zijn
- op de vraag of ze ook transporteren direct dezelfde dag een ja antwoord
- 3 dagen later een offerte met 210 euro transport
- alleen overmaken vooraf per bank terwijl je op de site wel met de creditkaart kan betalen.
- je moet een betalingsbewijs naar hun opsturen (???)
- gevraagd of ik de unit dan kon bestellen met creditkaart en dan als afleveradres hun eigen kantoor kan opgeven en de transportkosten per bank kon ook niet.

Ik heb er geen goed gevoel van gekregen, dus gaat hem effe niet worden, verder zoeken dus.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:33
martijn v o schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:56:
[...]
Ik heb er geen goed gevoel van gekregen, dus gaat hem effe niet worden, verder zoeken dus.
Waarom haal je geen H serie bij Immotec?
https://www.immotecshop24...-H-5-kW-einphasig-230-V_1

Busje huren en redelijk aan de Duits / Nederlandse kost je net zoveel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Kan ook maar ik was wel gecharmeerd van R32.

[ Voor 14% gewijzigd door martijn v o op 30-08-2021 20:29 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:26
De j serie hebben ze daar ook voor €2924

Die heeft..r32

Vraag wel even of je kan pinnen. Destijds kon dat niet. Terwijl dat wel op de site stond. Maar dat zeiden ze voortijd aan de telefoon al.

Ben daar trouwens zeer goed geholpen.

[ Voor 34% gewijzigd door redbullwaning op 30-08-2021 20:58 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
FransvWoerkom schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Mooi!

Dat magnetiet is rotspul, zeker in combinatie met magneten en nauwe spleten. En het zet ook uit bij oxidatie naar gewone roest. We moeten er alles aan doen om dit bij de pomp weg te houden. Dus zeker een magneetfilter in de retour naar de warmtepomp. Goed om gemonteerd zodat het retourwater rondkolkt waar de magneet zit, en bij vullen van het systeem zien te voorkomen dat het water via de aanvoerleiding naar de warmtepomp stroomt.
Begreep dat de "j" een dikke magneet aan de dop van het filter vast heeft zitten (ergens ook een foto van op het forum)
Zou wel eens willen weten/proberen of een "j" dop ook op een "h" past.
Als ja, zou ik wel eens willen kijken of we die doppen los kunnen bestellen.

Nu zelf een flinke neodymium magneet in de dop gelegd, maar dat is niet zo goed als het origineel, want ligt onderin en niet in de flow.

Misschien iemand in omgeving leiden met een "j" waar ik langs kan gaan met mijn dop van het filter om te kijken of het past???
Of iemand met een "h" die iemand met een "j" kent die zelf zou willen kijken???

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:35
pgeene schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:03:
[...]

Begreep dat de "j" een dikke magneet aan de dop van het filter vast heeft zitten (ergens ook een foto van op het forum)
Zou wel eens willen weten/proberen of een "j" dop ook op een "h" past.
Als ja, zou ik wel eens willen kijken of we die doppen los kunnen bestellen.

Nu zelf een flinke neodymium magneet in de dop gelegd, maar dat is niet zo goed als het origineel, want ligt onderin en niet in de flow.

Misschien iemand in omgeving leiden met een "j" waar ik langs kan gaan met mijn dop van het filter om te kijken of het past???
Of iemand met een "h" die iemand met een "j" kent die zelf zou willen kijken???
Daar hebben we toch alleen de diameter en hoogte voor nodig?
De dop van H-serie is anders voor 15-25€ met de hand te maken uit kunststof. Dus vermoed de J ook wel.
FransvWoerkom schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Mooi!

Dat magnetiet is rotspul, zeker in combinatie met magneten en nauwe spleten. En het zet ook uit bij oxidatie naar gewone roest. We moeten er alles aan doen om dit bij de pomp weg te houden. Dus zeker een magneetfilter in de retour naar de warmtepomp. Goed om gemonteerd zodat het retourwater rondkolkt waar de magneet zit, en bij vullen van het systeem zien te voorkomen dat het water via de aanvoerleiding naar de warmtepomp stroomt.

Weet je zeker dat je op de goede pennetjes hebt gemeten? De nummering op het PCB is net anders dan op de aansluitstekker:

[Afbeelding]
Ja ik heb op de goede plek gemeten, want heb de 303V o.i.d. ook gewoon gemeten .
Was mij bewust van de nummering, maar alsnog bedankt.
Kan het morgen nog eens proberen, maar iets met not broken don't fix it :+ .

Ik heb een spirotap magneetfilter en die hangt goed. Had hem alleen vaker moeten reinigen denk ik.
Een fijnere mesh had ook goed geweest.
Het advies was om de huidige meshgrootte na 6 manden te verwisselen voor de grovere, dat doen we nog maar even niet :+ .

Heb nog meer dan genoeg (te sterke) magneten liggen om ergens ook vuil aan te trekken maja... Hoe nutting dat is met schoonmaken...?
Kan de hoek van de verwarming met aftapkraan wel eens proberen :p .

[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 30-08-2021 22:14 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
alaintje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:12:
[...]

Daar hebben we toch alleen de diameter en hoogte voor nodig?
De dop van H-serie is anders voor 15-25€ met de hand te maken uit kunststof. Dus vermoed de J ook wel.
Je hebt een punt. zal de dop er eens uithalen en de dop inmeten met de schuifmaat. Daarna zal ik de afmetingen hier posten.
Nu nog kijken waar je onderdelen kunt bestellen voor de Pana ;)
Zelf maken kan natuurlijk wel, maar heb zelf liever original parts. Wil niet meemaken dat die dop kapot gaat midden in de winter :'(

[ Voor 12% gewijzigd door pgeene op 31-08-2021 11:40 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Laatst online: 20-06 17:06
Mijn pana WH-MDC09G3E5 uit 2016 is niet heel slim en ook wat lastig aan te passen.
Doordat de boiler in de kelder staat, pana buiten staat heb ik in de zomer als het warm wordt deze uitdaging.
Bij opwarming vd tank schakelt hij de drieweg niet terug naar heat/cool, dus blijft die op tank stand.
Daardoor blijft de leiding van tank naar pana geopend en wordt deze dus 54 graden, constant.

Nu heb ik het zo opgelost dat hij 2x per dag Tank mag en daarna 10 minuten cool zodat de klep wisselt, maar dat is natuurlijk geen super oplossing. Liefst wil ik dat als hij klaar is met tank, hij de drieweg altijd weer in de andere stand zet.

Hebben jullie een idee hoe dit te automatiseren is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:19

Theo

moederbord

Sinds 2016 draait er naar volle tevredenheid een MDC05F3E5 Monoblock die in de afgelopen 5 jaar ruim 15.000 kWh kWh heeft verbruikt, en dus stevig wordt gebruikt. (draait veel op vollast) Behalve de warmtepomp hangt de gasgestookte CV ketel er nog enkel voor SWW (ik wil geen boiler) en als backup.

Nu was de CV monteur net geweest voor de tweejaarlijkse onderhoudsbeurt en hij is van mening dat de Pana ook periodiek een beurt nodig heeft. Op de kritische vraag wat er dan met zo'n beurt wordt gedaan gooide hij het op gasdrukmeting, algehele unit nalopen en schoonmaken en mos verwijderen. (detail; de Pana is nog gewoon wit en vrij van mos)

Mij lijkt het onzin om bij zo'n monoblock een onderhoudsbeurt uit te laten voeren; qua drukgas/freon is de Pana compleet afgeperst en dicht en valt er weinig aan te controleren. De bedieningsunit geeft ook geen foutmeldingen, en waterzijdig is het ook niet zo spannend. Een airco die buiten hangt heeft ook geen onderhoud nodig (enkel de filters in de binnenunit moeten soms even worden schoongemaakt), en qua techniek is de Pana niet veel meer dan een heel grote buitenunit :P

Iemand ervaring met een servicebeurt voor een monoblock? Wat voor werkzaamheden/controles worden er uitgevoerd met zo'n beurt? Is zo'n beurt handig of onzin?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-06 13:47
schemert schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:44:
Mijn pana WH-MDC09G3E5 uit 2016 is niet heel slim en ook wat lastig aan te passen.
Doordat de boiler in de kelder staat, pana buiten staat heb ik in de zomer als het warm wordt deze uitdaging.
Bij opwarming vd tank schakelt hij de drieweg niet terug naar heat/cool, dus blijft die op tank stand.
Daardoor blijft de leiding van tank naar pana geopend en wordt deze dus 54 graden, constant.

Nu heb ik het zo opgelost dat hij 2x per dag Tank mag en daarna 10 minuten cool zodat de klep wisselt, maar dat is natuurlijk geen super oplossing. Liefst wil ik dat als hij klaar is met tank, hij de drieweg altijd weer in de andere stand zet.

Hebben jullie een idee hoe dit te automatiseren is?
Ik had begin juni hetzelfde geconstateerd. @thehog kwam met de oplossing die in ieder geval voor mijn H-serie werkte:

thehog in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Laatst online: 20-06 17:06
FransvWoerkom schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:41:
[...]

Ik had begin juni hetzelfde geconstateerd. @thehog kwam met de oplossing die in ieder geval voor mijn H-serie werkte:

thehog in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
dus de wisseltemp op 35 zetten.
meende dat het issue wat ik daarmee had/heb is dat hij dan altijd het water blijft pompen, ookal hoeft hij niet te verwarmen omdat het buiten 28 graden is ofzo

of heb je dat niet nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
schemert schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

dus de wisseltemp op 35 zetten.
meende dat het issue wat ik daarmee had/heb is dat hij dan altijd het water blijft pompen, ookal hoeft hij niet te verwarmen omdat het buiten 28 graden is ofzo

of heb je dat niet nu?
Nee, de circulatiepomp draait alleen bij en een tijdje na verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Laatst online: 20-06 17:09
Ik kriig F95 "cooling high pressure error" bij mij J-series monoblock.🙁
Weet iemand wat dat is? Hij staat niet eens op koelen...
Hopelijk iets kleins, anders kunnen we vanavond niet douchen. 😳

De service manual zegt dit erover:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-kuYFJyBPTSFFItzEoDGDq-bDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xC7o0iPZwut1YcMsS1w3qn7d.jpg?f=fotoalbum_large

Maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van. Het ding is net nieuw; ik neem aan dat hij niet al vol met stof zit van binnen. En koelmiddel zal toch ook wel goed zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
TimoDimo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:32:
Ik kriig F95 "cooling high pressure error" bij mij J-series monoblock.🙁
Weet iemand wat dat is? Hij staat niet eens op koelen...
Hopelijk iets kleins, anders kunnen we vanavond niet douchen. 😳

De service manual zegt dit erover:

[Afbeelding]

Maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van. Het ding is net nieuw; ik neem aan dat hij niet al vol met stof zit van binnen. En koelmiddel zal toch ook wel goed zitten?
Vervelend! Maar waarom wordt je er niet wijzer van? De service manual geeft letterlijk een flowchart met wat je moet doen om het probleem te lokaliseren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
dirkdeman schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:42:
[...]

Vervelend! Maar waarom wordt je er niet wijzer van? De service manual geeft letterlijk een flowchart met wat je moet doen om het probleem te lokaliseren. ;)
Nou, bij de eerste twee stappen geef ik al aan dat het daar niet aan zal kunnen liggen. Verder heb ik geen idee wat ze met een 2-way valve bedoelen. En het stuk aan de rechterkant gaat over koudemiddel en daar weet ik al helemaal niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
TimoDimo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:49:
[...]

Nou, bij de eerste twee stappen geef ik al aan dat het daar niet aan zal kunnen liggen. Verder heb ik geen idee wat ze met een 2-way valve bedoelen. En het stuk aan de rechterkant gaat over koudemiddel en daar weet ik al helemaal niks van.
En de service manual zegt niets over waar je de tweewegklep, strainer en expansievat kan vinden? Nu lijkt me dat niet het euvel met deze temperaturen, maar toch… draait je fan wel rond? En als je de boel uitzet en weer aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Hij doet het weer. Heb de stroom er even afgehaald. Daarmee blijkbaar nog iets verder gereset dan een normale reset. Vreemd! @dirkdeman bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
dirkdeman schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:00:
[...]

En de service manual zegt niets over waar je de tweewegklep, strainer en expansievat kan vinden? Nu lijkt me dat niet het euvel met deze temperaturen, maar toch… draait je fan wel rond? En als je de boel uitzet en weer aan?
Overigens, de genoemde tweewegklep zit volgens mij in het koelcircuit en daar ben ik uiteraard niet aangeweest, dus die staat zeker weten open. De strainer is uiteraard ook van het koelcircuit. En er staat niet "expansievat", maar expansion valve, het expansieventiel dus, wederom dus van het koelcircuit.

Kortom als je een monoblock hebt hoop je dat je zo'n fout niet krijgt, want dan moet er hoogstwaarschijnlijk een STEK-monteur aan te pas komen, of Panasonic zelf. Hopelijk komt hij bij mij niet terug! :o

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kan iemand mij adviseren over de gewenste instellingen van mijn nieuwe Monobloc J serie zie schermafdruk. Met name de 6 buttons onderaan. De rest is voor mij duidelijk.
Verder de vraag wat doet precies de button fout herstellen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idtoejLq_lH3iOi4m_X153m1Wdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XQhUz8z0GRpMUCGrlSwz4hJ9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 02-09-2021 16:14 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Carboy54 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:13:
Kan iemand mij adviseren over de gewenste instellingen van mijn nieuwe Monobloc J serie zie schermafdruk. Met name de 6 buttons onderaan. De rest is voor mij duidelijk.
[Afbeelding]
Weet je zeker dat alles duidelijk is? Nu staat je stooklijn op z’n allerhoogst, en ik vermoed dat je, zodra de buitentemperatuur onder de 15C komt, je in een sauna woont. 8)7 Zonder gekheid: het is onmogelijk om te zeggen wat jouw instellingen moeten zijn, dat is van zoveel zaken afhankelijk…

Met de 6 knoppen aan de onderkant regel je in bij welke temperatuur je WP aan/uit gaat, wat je gewenste delta-t is, hoelang het een bepaalde temperatuur moet zijn voordat je WP aangaat, dat soort zaken. Heb je wel de handleiding bij je WP gekregen? In die van mij staat per menu-optie uitgelegd wat het doet (zij het wat cryptisch hier en daar).

Fout herstellen is (vermoed ik!) voor het wissen van evt. foutcodes. Dat is in de wand-unit in ieder geval ook een mogelijkheid.

[ Voor 29% gewijzigd door dirkdeman op 02-09-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 17:50
Carboy54 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:13:
[Afbeelding]
Met deze stooklijn zit je wel ver boven wat voor een wp gewenst is.
De mijne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njhzhudogJoKI0Y_FkZk-RgTM94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwBc16l6XlC6Ilha9WFPXklR.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkdeman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:35:
[...]

Weet je zeker dat alles duidelijk is? Nu staat je stooklijn op z’n allerhoogst, en ik vermoed dat je, zodra de buitentemperatuur onder de 15C komt, je in een sauna woont. 8)7 Zonder gekheid: het is onmogelijk om te zeggen wat jouw instellingen moeten zijn, dat is van zoveel zaken afhankelijk…

Met de 6 knoppen aan de onderkant regel je in bij welke temperatuur je WP aan/uit gaat, wat je gewenste delta-t is, hoelang het een bepaalde temperatuur moet zijn voordat je WP aangaat, dat soort zaken. Heb je wel de handleiding bij je WP gekregen? In die van mij staat per menu-optie uitgelegd wat het doet (zij het wat cryptisch hier en daar).

Fout herstellen is (vermoed ik!) voor het wissen van evt. foutcodes. Dat is in de wand-unit in ieder geval ook een mogelijkheid.
Het gaat mij met name over de instellingswaardes van de onderste 6 knoppen van ervaringsdeskundigen voor een eerste opzet. De stooklijn pas ik nog aan en de werking hiervan is mij bekend.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

t.oswald schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:00:
[...]

Met deze stooklijn zit je wel ver boven wat voor een wp gewenst is.
De mijne:
[Afbeelding]
Het gaat mij met name over de instellingswaardes van de onderste 6 knoppen van ervaringsdeskundigen voor een eerste opzet. De stooklijn pas ik nog aan en de werking hiervan is mij bekend. Ik werk wel met radiatoren dus ik moet bij vorst minimaal naar 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• java-artist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-11-2022
Hallo, Mijn naam is Marc. Ik ben momenteel druk bezig om een Woonhuis + 3 B&B's te bouwen. Voor de hele woning is een EPC berekening aanwezig, maar ik ben bang dat de capaciteitsvraag voornamelijk word bepaald door de hoeveelheid mensen die gaan douchen. Ik snap dat je dit op moet vangen met een flinke boiler, maar hoe kan ik het beste het vermogen berekenen wat ik nodig heb? De EPC berekening zegt 10Kw voor de woning met 4 personen. Maar is 10Kw genoeg om 'smorgens met 10 man te douchen. Uiteraard niet allemaal tegelijk, maar in theorie toch wel met 4 man tegelijk. Zelf ben ik werktuigbouwer en dus ook een stukje warmtetechniek gehad, maar ik heb gemerkt dat dit toch wel vakspecifieke kennis vereist. Ik zoek dus iemand die mij hierbij wil helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
java-artist schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:35:
Hallo, Mijn naam is Marc. Ik ben momenteel druk bezig om een Woonhuis + 3 B&B's te bouwen. Voor de hele woning is een EPC berekening aanwezig, maar ik ben bang dat de capaciteitsvraag voornamelijk word bepaald door de hoeveelheid mensen die gaan douchen. Ik snap dat je dit op moet vangen met een flinke boiler, maar hoe kan ik het beste het vermogen berekenen wat ik nodig heb? De EPC berekening zegt 10Kw voor de woning met 4 personen. Maar is 10Kw genoeg om 'smorgens met 10 man te douchen. Uiteraard niet allemaal tegelijk, maar in theorie toch wel met 4 man tegelijk. Zelf ben ik werktuigbouwer en dus ook een stukje warmtetechniek gehad, maar ik heb gemerkt dat dit toch wel vakspecifieke kennis vereist. Ik zoek dus iemand die mij hierbij wil helpen.
Beide topics zijn natuurlijk prima om hulp te vragen. Echter lopen er in het andere topic al meerdere grotere adviestrajecten. Misschien beter om ze daar te kanaliseren?
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 20:50
java-artist schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:35:
Eigenlijk niet zo'n moeilijk sommetje. Hier staan wel wat tools: https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html
Even in het meest ergste geval, boilers zijn koud (15 graden) en douchen op 38 graden.
Dan verwarm je (zonder verliezen) met 10kW zo'n 6.5 liter per minuut.
Een gemiddelde douche doet zo'n 10-15 liter per minuut Dus dat is te weinig om continu aan te vullen.
Ruwweg kan je zeggen dat voor elke minuut douchen je dan twee minuten nodig hebt om het aan te vullen.

10kW is dus nooit genoeg om met 4 man tegelijk te douchen, laat staan 10 man.

Maar je vraag is denk ik anders. Hoeveel liter water in een boilervat heb ik nodig om deze 4-10 man te laten douchen 'sochtends.

We weten al dat het ongeveer twee keer zo lang duurt om op te warmen dan dat we verbruiken. Andersom kunnen we zeggen dat we de douchetijd mogen halveren in onze berekeningen. Dan is dus die hele 10kW som al verwerkt. Hieronder ga ik dus uit van 5 minuten douchen terwijl 10 minuten redelijk normaal is als gemiddelde.edit: hier ga ik de fout in. We verwarmen maar 1x 10kW en kunnen dus niet tegelijk verwarmen hoewel we wel tegelijk douchen

4 man tegelijk = 40-60 liter per minuut en dus keer 5 minuten zo'n 200-300 liter als we uitgaan van een buffertemp van 38 graden.
10 man in totaal, in het ergste geval allemaal achter elkaar. Dus vermenigvuldigen we het met 2.5 (10/4). Dan komen we op zo'n 500-750 liter buffer op 38 graden.

4 man tegelijk = 40-60 liter per minuut en dus keer 10 minuten zo'n 400-600 liter als we uitgaan van een buffertemp van 38 graden. Ondertussen is in 10 minuten zo'n 65 liter weer opgewarmd maar dat is zo weinig dat we daar niet rekening mee moeten houden.
10 man in totaal, in het ergste geval allemaal achter elkaar. Dus vermenigvuldigen we het met 2.5 (10/4). Dan komen we op zo'n 1000-1500 liter buffer op 38 graden.

Hiermee kan dus 10 man achter elkaar douchen, 4 tegelijken, 10 minuten lang.

Dan is het natuurlijk nooit zo dat je boiler op 38 graden is verwarmd. Meestal 45-55 graden, of soms hoger. Dat water zal door de mengkraan afgekoeld worden tot douchetemperatuur (meestal max 38 graden). Dit verlengd de douchetijd en zou je ook weer kunnen uitrekenen. Maar dat laat ik hier even achterwege. Ik zou dat als voordeel houden en rekenen (omdat dat nou eenmaal makkelijker is) met een 38 graden boilertemp.

Resume, in het kort. Met alleen 10kW kan je niet eens in je eentje douchen. Voor die 4-10 man heb je een boilervat van zo'n 1000-1500 liter nodig op 38 graden om ze allemaal 10 min. te laten douchen. Het duurt overigens zo'n vier uur voordat de boiler dan weer op temperatuur is.

[ Voor 9% gewijzigd door thehog op 05-09-2021 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 5 september 2021 @ 22:01:
[...]

Beide topics zijn natuurlijk prima om hulp te vragen. Echter lopen er in het andere topic al meerdere grotere adviestrajecten. Misschien beter om ze daar te kanaliseren?
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
@CurlyMo Goed bezig om alles en iedereen telkens alleen naar101 te verwijzen, of dat het zo'n goed topic is. Je bent het grote topic vergeten in je post erbij te zetten...: _/-\o_ _/-\o_
Kijk je paar laatste antwoorden hier eens... :'( :'( Maar ik zal marc de link geven:-)

Marc

Dit topic is [ eigenlijk bedoeld ] voor panabezitter, die elkaar op weg kunnen helpen met tips enz enz
101 wil heel graag het grote topic kopieren, en dan ooook nog pana bezitters bedienen. :*)

Als je ECHT goede hulp wilt, voor je info/advies over de grote vraagtekens..
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
Soms zware kost, maar als je goed inleest, is dat topic goud waard.

Kies je daarna voor pana, kun je evt hier weer terecht..

Succes.

Ps.
Hier een 5 kw wp monoblock.
En een warmtepomp boiler. [ 4 persoenen in huis ]
2 aparte systemen werkt heeel goed.
Kweet niet waar je woont, welkom ben je altijd ][

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 06-09-2021 07:19 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:41
thehog schreef op zondag 5 september 2021 @ 22:03:
[...]

Eigenlijk niet zo'n moeilijk sommetje. Hier staan wel wat tools: https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html
Even in het meest ergste geval, boilers zijn koud (15 graden) en douchen op 38 graden.
Een gemiddelde douche doet zo'n 10-15 liter per minuut Dus dat is te weinig om continu aan te vullen.
Ruwweg kan je zeggen dat voor elke minuut douchen je dan twee minuten nodig hebt om het aan te vullen.

Maar je vraag is denk ik anders. Hoeveel liter water in een boilervat heb ik nodig om deze 4-10 man te laten douchen 'sochtends.

We weten al dat het ongeveer twee keer zo lang duurt om op te warmen dan dat we verbruiken. Andersom kunnen we zeggen dat we de douchetijd mogen halveren in onze berekeningen. Dan is dus die hele 10kW som al verwerkt. Hieronder ga ik dus uit van 5 minuten douchen terwijl 10 minuten redelijk normaal is als gemiddelde.edit: hier ga ik de fout in. We verwarmen maar 1x 10kW en kunnen dus niet tegelijk verwarmen hoewel we wel tegelijk douchen

4 man tegelijk = 40-60 liter per minuut en dus keer 5 minuten zo'n 200-300 liter als we uitgaan van een buffertemp van 38 graden.
10 man in totaal, in het ergste geval allemaal achter elkaar. Dus vermenigvuldigen we het met 2.5 (10/4). Dan komen we op zo'n 500-750 liter buffer op 38 graden.

4 man tegelijk = 40-60 liter per minuut en dus keer 10 minuten zo'n 400-600 liter als we uitgaan van een buffertemp van 38 graden. Ondertussen is in 10 minuten zo'n 65 liter weer opgewarmd maar dat is zo weinig dat we daar niet rekening mee moeten houden.
10 man in totaal, in het ergste geval allemaal achter elkaar. Dus vermenigvuldigen we het met 2.5 (10/4). Dan komen we op zo'n 1000-1500 liter buffer op 38 graden.

Dan is het natuurlijk nooit zo dat je boiler op 38 graden is verwarmd. Meestal 45-55 graden, of soms hoger. Dat water zal door de mengkraan afgekoeld worden tot douchetemperatuur (meestal max 38 graden). Dit verlengd de douchetijd en zou je ook weer kunnen uitrekenen. Maar dat laat ik hier even achterwege. Ik zou dat als voordeel houden en rekenen (omdat dat nou eenmaal makkelijker is) met een 38 graden boilertemp.

Resume, in het kort. Met alleen 10kW kan je niet eens in je eentje douchen. Voor die 4-10 man heb je een boilervat van zo'n 1000-1500 liter nodig op 38 graden om ze allemaal 10 min. te laten douchen. Het duurt overigens zo'n vier uur voordat de boiler dan weer op temperatuur is.
En omdat dat een heel hoog kosten plaatje word, en omdat b en b nooit altijd bezet zijn, word er eigenlijk altijd gekozen voor snelle en goedkope elektrische boilers .
Vaak wel gevoed door een hygiëne boiler met daarop een wp, huis verwarmen heeft prioriteit voor comfort in b en b ,anders komen klanten niet terug en slechte review....

Verder wel prima reken sommetje..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op maandag 6 september 2021 @ 07:17:
[...]
Dit topic is [ eigenlijk bedoeld ] voor panabezitter, die elkaar op weg kunnen helpen met tips enz enz
Daarmee zeg je toch precies hetzelfde als ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:18:
[...]

Daarmee zeg je toch precies hetzelfde als ik?
pfff

Ik promoot niets.
Ik geef een eerlijk[er] advies....
Hij vraagt om algemeen advies en je stuurt iemand naar een pana topic 8)

Maar het schijnt zo in je te zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Dylantje2 op 06-09-2021 18:52 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:51:
[...]
Hij vraagt om algemeen advies en je stuurt iemand naar een pana topic 8)
Jij wilt dit topic graag enkel voor daadwerkelijk pana bezitters inzetten. Fijn toch dat ik je daarbij ondersteun om de mogelijke off-topic vragen naar het andere topic te dirigeren?

En exact aansluitend op jouw eigen woorden uit het vorige topic:
Dylantje2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:10:
En in mijn ogen de mensen die geen pana hebben, zouden eerst in het grote topic waar dan wel goede inhoud zit ???:-) , moeten oriënteren.
En als ze dan een pana hebben, hier aansluiten, nu gaat het iets anders.
Zullen we het dus maar hierbij laten :(:) ?

[ Voor 34% gewijzigd door CurlyMo op 06-09-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
[...]

Op plaatsen waar veel SWW nodig is niet bijzonder, maar is er geen alternatief voor een boiler van 1500 liter? immers zo'n vat is zeer groot (met isolatie en poten 1,3 meter diameter en 2.3 meter hoog!) en weegt misschien wel 2000 kg.
Waar je voorheen de gas ketel in een kast kon plaatsen moet je nu een complete slaapkamer als technisch ruimte gebruiken.
Bestaan er geen grote doorstroom boilers?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
frisianstar schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:31:
[...]

Op plaatsen waar veel SWW nodig is niet bijzonder, maar is er geen alternatief voor een boiler van 1500 liter? immers zo'n vat is zeer groot (met isolatie en poten 1,3 meter diameter en 2.3 meter hoog!) en weegt misschien wel 2000 kg.
Waar je voorheen de gas ketel in een kast kon plaatsen moet je nu een complete slaapkamer als technisch ruimte gebruiken.
Bestaan er geen grote doorstroom boilers?
Maar één gasketel in een kast gaat ook geen warm water voor 4 douchers tegelijk maken, toch? Een flinke boiler met hygiënespiraal en per kamer een doorstroomverwarmer lijkt me een passende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
[...]

@java-artist Vergeet de douche WTW niet. Dan kan dit sommetje zo'n beetje door de helft qua energieverbruik en je bespaart natuurlijk ook nog in de energiekosten. Een 1000 liter boiler (of nog beter, een buffervat met hygiënespiraal) is dan ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Theo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:47:
Sinds 2016 draait er naar volle tevredenheid een MDC05F3E5 Monoblock die in de afgelopen 5 jaar ruim 15.000 kWh kWh heeft verbruikt, en dus stevig wordt gebruikt. (draait veel op vollast) Behalve de warmtepomp hangt de gasgestookte CV ketel er nog enkel voor SWW (ik wil geen boiler) en als backup.

Nu was de CV monteur net geweest voor de tweejaarlijkse onderhoudsbeurt en hij is van mening dat de Pana ook periodiek een beurt nodig heeft. Op de kritische vraag wat er dan met zo'n beurt wordt gedaan gooide hij het op gasdrukmeting, algehele unit nalopen en schoonmaken en mos verwijderen. (detail; de Pana is nog gewoon wit en vrij van mos)

Mij lijkt het onzin om bij zo'n monoblock een onderhoudsbeurt uit te laten voeren; qua drukgas/freon is de Pana compleet afgeperst en dicht en valt er weinig aan te controleren. De bedieningsunit geeft ook geen foutmeldingen, en waterzijdig is het ook niet zo spannend. Een airco die buiten hangt heeft ook geen onderhoud nodig (enkel de filters in de binnenunit moeten soms even worden schoongemaakt), en qua techniek is de Pana niet veel meer dan een heel grote buitenunit :P

Iemand ervaring met een servicebeurt voor een monoblock? Wat voor werkzaamheden/controles worden er uitgevoerd met zo'n beurt? Is zo'n beurt handig of onzin?
Niemand die ervaring heeft met een servicebeurt voor z'n Pana? Onzin of zinvol?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik heb er 1 al 15 jaar draaien in het buitenland zonder onderhoud. Alleen schoonhouden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Carboy54 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:50:
Ik heb er 1 al 15 jaar draaien in het buitenland zonder onderhoud. Alleen schoonhouden :-)
Dat idee heb ik ook een beetje; een monoblock of een buitendeel van een airco/warmtepomp zou geen onderhoud/inspectie nodig hebben zolang er geen probleem is; ze zijn immers gemaakt om ergens op een aftandse plek te worden gemonteerd (op een dak, hoog aan de muur enz) en zijn niet makkelijk (voor onderhoud) te bereiken en te openen. Een gasketel die klik je zo open, een WP niet. Van een gasketel is bekend dat deze periodiek onderhoud nodig heeft, maar het lijkt de laatste jaren steeds meer dat 'men' ook van mening is dat een WP ook periodiek onderhoud nodig heeft waardoor je overal een onderhoudsbeurt/contract voor een WP kan laten uitvoeren, zelfs Feenstra biedt het aan.

Maar als ik het zo proef dan lijkt mijn beeld te kloppen; een WP heeft geen onderhoud nodig, tenzij er iets stuk is en/of de bedieningsunit een storing geeft. Een onderhoudsbeurt voor een WP is enkel voor de gemoedsrust van de gebruiker, niet voor de werking/levensduur van de WP :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Theo schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:52:
[...]

Dat idee heb ik ook een beetje; een monoblock of een buitendeel van een airco/warmtepomp zou geen onderhoud/inspectie nodig hebben zolang er geen probleem is; ze zijn immers gemaakt om ergens op een aftandse plek te worden gemonteerd (op een dak, hoog aan de muur enz) en zijn niet makkelijk (voor onderhoud) te bereiken en te openen. Een gasketel die klik je zo open, een WP niet. Van een gasketel is bekend dat deze periodiek onderhoud nodig heeft, maar het lijkt de laatste jaren steeds meer dat 'men' ook van mening is dat een WP ook periodiek onderhoud nodig heeft waardoor je overal een onderhoudsbeurt/contract voor een WP kan laten uitvoeren, zelfs Feenstra biedt het aan.

Maar als ik het zo proef dan lijkt mijn beeld te kloppen; een WP heeft geen onderhoud nodig, tenzij er iets stuk is en/of de bedieningsunit een storing geeft. Een onderhoudsbeurt voor een WP is enkel voor de gemoedsrust van de gebruiker, niet voor de werking/levensduur van de WP :P
Periodieke onderhoudsbeurten zijn ook goed voor een stabiele geldstroom van consument naar installateurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Theo schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:52:
[...]

Theo,

Niet helemaal mee eens...
Onderhoud of inspectie.
Kasten staan buiten en kan van alles gebeuren, van doorgevreten kabels. tot nest van ongedierte..
Bij een wp is de kast vaak ook met 2 of 3 schroefjes te bereiken.

Ik snap je uitleg tav feenstra enz enz

Maar hoe dan ook 1x per -2 jaar kijk ik zeker een keer achter de schotjes om te kijken hoe het erachter uit ziet.
1 lekkende verbinding kan schade veroorzaken waarde wp total loss is. Of erger mss in de winter wel een enorme storing geeft.

Een contract nee, maar een visuele check JA toch?
Enne de sludge om een filter, niet te vergeten O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
Bij het schoonmaken en nakijken van de Pana (ook ik kijk of er geen ongewenste gasten in zitten ;) )ook het filter weer schoongemaakt.
Nou heeft de H geen magneet ingebouwd (de J wel), dus had ik er wat neodymium magneetjes ingelegd.
Deze waren toch goed vuil (ondanks dat ik bijna geen staal heb).
Dus maar eens een echt serieuze magneet ingebouwd die vol in de flow zit.
Staafmagneet 12x60 neodymium verzinkt.

Eerst een bus gemaakt van shore 60D rubber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KT6u6D1vFKaVlF9RaGZ3Zh9m3LE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ofmWUDyizA9bpug0rpr1kRP.jpg?f=fotoalbum_large
Gaatje boren
Aangezien de buitendiameter een mm te groot was, intern gat voor de magneet 13mm geboord (dus 1mm te groot, want magneet is 12mm).
Daarna afgezaagd zodat ik een ring overhield.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl2riCuoMkplEGY_AxXM-VcCXGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caxQrLwhoQlJV7XyYMf24dRo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D22Gud66gXrGXwe_Oa2-UMaKUyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfmqCbm5FebSxQEak2pzKAfA.jpg?f=fotoalbum_large
In de houder persen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBbS4ZTSUdzFNTFD2W3fUg9Q9ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qzJ4GxKT6uIOv4Ie3hsrNTq.jpg?f=fotoalbum_large
Tot helemaal onderin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDP-Cr1YCvGOEkp_FTExQL_3Nso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCIYlNadjG0VVBefOjB7GlCz.jpg?f=fotoalbum_large
En dan de magneet erin....muurvast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIGsOJsT6-H2ElUHM6KDGqC3qUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJMkipy8zEeXHb66xD0qjlCD.jpg?f=fotoalbum_large
Gaas is van rvs, dus die heeft er geen last van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBTLuN8WI2aLSkNqexF9kiDmyBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtCcSatO0u8ZMg1ApaH9UxBS.jpg?f=fotoalbum_large

Inbouwen en klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Hp2QHrihdC0o8ZMIQatXAdSK_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCbxs4YZb08IA2n7Z5ofQsLl.jpg?f=fotoalbum_large
Nu komend seizoen afwachten. >:)

Info:

Rubber is Shore 60D, maar elk stevig kunstrubber zal voldoen.
Binnendiameter dop is 20mm
Rubber bus gemaakt van 15mm lang.
Buitendiameter uiteindelijk 21mm (dat was de binnendiameter van de gatenboor)
Daarna 13mm gat geboord om die 1mm te compenseren.

Magneet:
https://www.supermagnete....gneet-12mm-60mm_S-12-60-N
Zorg wel dat hij verzinkt is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door pgeene op 25-09-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:43:
Bij het schoonmaken en nakijken van de Pana (ook ik kijk of er geen ongewenste gasten in zitten ;) )ook het filter weer schoongemaakt.
Nou heeft de H geen magneet ingebouwd (de J wel), dus had ik er wat neodymium magneetjes ingelegd.
Deze waren toch goed vuil (ondanks dat ik bijna geen staal heb).
Dus maar eens een echt serieuze magneet ingebouwd die vol in de flow zit.
Staafmagneet 12x60 neodymium verzinkt.

Eerst een bus gemaakt van shore 60D rubber.
[Afbeelding]
Gaatje boren
Aangezien de buitendiameter een mm te groot was, intern gat voor de magneet 13mm geboord (dus 1mm te groot, want magneet is 12mm).
Daarna afgezaagd zodat ik een ring overhield.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de houder persen.
[Afbeelding]
Tot helemaal onderin
[Afbeelding]
En dan de magneet erin....muurvast.
[Afbeelding]
Gaas is van rvs, dus die heeft er geen last van.
[Afbeelding]

Inbouwen en klaar.
[Afbeelding]
Nu komend seizoen afwachten. >:)
Ik zet hem in de ts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Dan voor de zekerheid maar wat extra gegevens toegevoegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Het lukt me niet om het sCOP script van AUijtdehaag aan de praat te krijgen in Domoticz. Hebben jullie nog gouden tips? Het lukt me als leek niet helemaal om zonder beschrijving de code zo aan te passen dat hij werkt in mijn situatie. In domoticz doen alle sensoren (kwh / dalles / gegevens uit Heishamon etc) het goed, dus het zou (in theorie) gewoon een invul oefening moeten zijn, maar ik sla ergens de plank mis. |:(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
return {

on = {
        timer = {
            'every minute'       
        --devices = { 
                  -- 38    -- NR: WP-Verbruik
                  }
         },
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = "WP-COP Pana Device HM"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1]           -- Flow L/min [ is % device ]
        local flowinstValue = domoticz.devices(2).rawData[1]             -- Flow custom sensor ivm liters /minuut    WP Dummy Flow sensor L/m (gegevens via Heishamon)
        --local flowinstValue = 16                                           -- Flow L/min  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(36).rawData[1]              -- Temperature Heatpump out                WP Dallas sensor temperatuur out (gegevens via Heishamon)
        local tempreturnValue = domoticz.devices(37).rawData[1]           -- Temperature Heatpump return             WP Dallas sensor temperatuur in (gegevens via Heishamon)
        local powerHeatpump = domoticz.devices(38).rawData[1]             -- HEatpump power adsorbed in watt         WP Verbruik in watt (kWh meter) (gegevens via Heishamon)
        local frequentie = domoticz.devices(6).rawData[1]                -- HEatpump frquentie in Herz               WP Dummy sensor counter frequentie in Hertz (gegevens via Heishamon)
        local sCOP = domoticz.devices(44)                                 -- Cop (dummy- custom sensor W/W )         WP sCOP custom sensor      

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 180 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 16 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80

--if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15  and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80
        domoticz.openURL('http://192.168.68.105:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=44'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP NR DZ
        domoticz.openURL('http://192.168.68.105:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12964'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --WP  Vermogen direct Pana  HM -- Hier weet ik niet welke IDX ik moet invullen
        else 
        domoticz.openURL('http://192.168.68.105:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=44'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP NR DZ
        domoticz.openURL('http://192.168.68.105:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12964'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP  Vermogen direct Pana  HM -- Hier weet ik niet welke IDX ik moet invullen
        end     

end

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
drsyat schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:44:
Het lukt me niet om het sCOP script van AUijtdehaag aan de praat te krijgen in Domoticz. Hebben jullie nog gouden tips? Het lukt me als leek niet helemaal om zonder beschrijving de code zo aan te passen dat hij werkt in mijn situatie. In domoticz doen alle sensoren (kwh / dalles / gegevens uit Heishamon etc) het goed, dus het zou (in theorie) gewoon een invul oefening moeten zijn, maar ik sla ergens de plank mis. |:(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
return {

on = {
        timer = {
            'every minute'       
        --devices = { 
                  -- 38    -- NR: WP-Verbruik
                  }
         },
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = "WP-COP Pana Device HM"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1]           -- Flow L/min [ is % device ]
        local flowinstValue = domoticz.devices(2).rawData[1]             -- Flow custom sensor ivm liters /minuut    WP Dummy Flow sensor L/m (gegevens via Heishamon)
        --local flowinstValue = 16                                           -- Flow L/min  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(36).rawData[1]              -- Temperature Heatpump out                WP Dallas sensor temperatuur out (gegevens via Heishamon)
        local tempreturnValue = domoticz.devices(37).rawData[1]           -- Temperature Heatpump return             WP Dallas sensor temperatuur in (gegevens via Heishamon)
        local powerHeatpump = domoticz.devices(38).rawData[1]             -- HEatpump power adsorbed in watt         WP Verbruik in watt (kWh meter) (gegevens via Heishamon)
        local frequentie = domoticz.devices(6).rawData[1]                -- HEatpump frquentie in Herz               WP Dummy sensor counter frequentie in Hertz (gegevens via Heishamon)
        local sCOP = domoticz.devices(44)                                 -- Cop (dummy- custom sensor W/W )         WP sCOP custom sensor      

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 180 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 16 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80

--if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15  and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80
        domoticz.openURL('http://192.168.68.105:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=44'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP NR DZ
        domoticz.openURL('http://192.168.68.105:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12964'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --WP  Vermogen direct Pana  HM -- Hier weet ik niet welke IDX ik moet invullen
        else 
        domoticz.openURL('http://192.168.68.105:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=44'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP NR DZ
        domoticz.openURL('http://192.168.68.105:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12964'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP  Vermogen direct Pana  HM -- Hier weet ik niet welke IDX ik moet invullen
        end     

end

}
De idx: 12964
Moet een dummy zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FykZBx8rPKMukwaXYDGCcMLFIFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MqlTalFKDYBUC1WRClilhy7K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 23:30
Twijfel sterk om voor de 9kW variant te gaan. Op het garagedak is ruimte en direct daaronder lopen de hoofdbuizen van de cv ook in de garage is dus een kwesfie van dakdoorvoer maken, stroom trekken en een kort stukje cv-leiding aanleggen. Lijkt allemaal bijna te simpel om nog alternatieven te overwegen

Heb nog wel eenpaar vragen:

- aansturing kan neem ik aan met meegeleverde thermosstaat maar zou hem eigenlijk wel in domoticz willem opnemem. Welke module kan ik hier het beste voor gebruiken?

- is er enig nadeel (los van kans op bevriezing) t.o.v. een split unit als de afstand naar binnen slechts enkele centimeter is? Ik wil later waarschijnlijk nog een SWW voorziening via buffervat installeren en wil mezelf hierin niet beperken bij deze aanschaf.

- is er een SWW buffervat van 200-300 liter waar julloe goede ervaringen mee hebben icm deze WP?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Niltag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 01:15:
Twijfel sterk om voor de 9kW variant te gaan. Op het garagedak is ruimte en direct daaronder lopen de hoofdbuizen van de cv ook in de garage is dus een kwesfie van dakdoorvoer maken, stroom trekken en een kort stukje cv-leiding aanleggen. Lijkt allemaal bijna te simpel om nog alternatieven te overwegen

- aansturing kan neem ik aan met meegeleverde thermosstaat maar zou hem eigenlijk wel in domoticz willem opnemem. Welke module kan ik hier het beste voor gebruiken?

- is er enig nadeel (los van kans op bevriezing) t.o.v. een split unit als de afstand naar binnen slechts enkele centimeter is? Ik wil later waarschijnlijk nog een SWW voorziening via buffervat installeren en wil mezelf hierin niet beperken bij deze aanschaf.

- is er een SWW buffervat van 200-300 liter waar julloe goede ervaringen mee hebben icm deze WP?

Alvast bedankt
Ik heb mijn 5 Kwh vervangen door de nieuwe 9 Kwh J serie met module bediening over internet. Top apparaat geen extra aansturing nodig en zeer overzichtelijke software. Volgestopt met isolatie voor het geval de stroom kortstondig uitvalt. Toert ook zeer laag terug bij deze temperaturen zonder pendelen en met uitsluitend radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb mijn Mosquitto geüpdatet naar versie 2.0.12. En nu komen de heishamon gegevens niet meer door.
De MQTT in node in node red heb ik niks aan veranderd maar daar komt niks op binnen. Heb alle gebruiksaanwijzingen gelezen maar kom er niet uit. Als in met Mosquitto -v kijk wat er binnenkomt dan zie ik wel gegevens van heishamon voorbei komen. Wie kan mij een zetje in de goede richting geven?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Me Albert schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:29:
Ik heb mijn Mosquitto geüpdatet naar versie 2.0.12. En nu komen de heishamon gegevens niet meer door.
De MQTT in node in node red heb ik niks aan veranderd maar daar komt niks op binnen. Heb alle gebruiksaanwijzingen gelezen maar kom er niet uit. Als in met Mosquitto -v kijk wat er binnenkomt dan zie ik wel gegevens van heishamon voorbei komen. Wie kan mij een zetje in de goede richting geven?
https://mosquitto.org/blog/2020/12/version-2-0-0-released/ kijk bij breaking changes
Kan zijn dat je mosquitto nu op localhost alleen luistert en als je nodered dan op een andere machine draait kan hij er niet bij. Echter heishamon publiceert wel en die komt er dus ook bij. Of zijn dat oude waardes die je misschien ziet?

edit: en allow_anonymous false is nu standaard dus check dat ook even

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 07-10-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Domoticz, node red en Mosquitto staan allemaal op dezelfde Pi.
De waarden die ik zag binnenkomen waren nieuw, maar zagen er anders uit dan die van de Pi zelf kwamen.(ga daar nog even naar kijken wat precies)
allow-anonymous staat op true,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Place your local configuration in /etc/mosquitto/conf.d/
#
# A full description of the configuration file is at
# /usr/share/doc/mosquitto/examples/mosquitto.conf.gz

pid_file /run/mosquitto/mosquitto.pid

persistence true
persistence_location /var/lib/mosquitto/

log_dest file /var/log/mosquitto/mosquitto.log

include_dir /etc/mosquitto/conf.d

# listner 1883
allow_anonymous true
connection_messages true
max_keepalive 10

Dit staat in het config file.

En dit een klein deel van het log file.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
1633550613: mosquitto version 2.0.12 running
1633550616: New connection from 192.168.178.11:59943 on port 1883.
1633550616: New client connected from 192.168.178.11:59943 as HeishaMon (p2, c1, k15).
1633550616: Bad socket read/write on client HeishaMon: Invalid arguments provided.
1633550620: New connection from 127.0.0.1:46536 on port 1883.
1633550620: New client connected from 127.0.0.1:46536 as Domoticze7dd8439-46e3-4f85-927b-d2cb5c3cc291 (p2, c1, k40).
1633550620: Bad socket read/write on client Domoticze7dd8439-46e3-4f85-927b-d2cb5c3cc291: Invalid arguments provided.
1633550627: New connection from 127.0.0.1:46540 on port 1883.
1633550627: New client connected from 127.0.0.1:46540 as mqtt_88075fc3aa03afef (p1, c1, k15).
1633550627: Bad socket read/write on client mqtt_88075fc3aa03afef: Invalid arguments provided.
1633550627: New connection from 127.0.0.1:46542 on port 1883.
1633550627: New client connected from 127.0.0.1:46542 as mqtt_68c88cac1c4e1600 (p2, c1, k15).
1633550627: Bad socket read/write on client mqtt_68c88cac1c4e1600: Invalid arguments provided.
1633550627: New connection from 127.0.0.1:46544 on port 1883.

[ Voor 95% gewijzigd door Me Albert op 07-10-2021 20:39 ]

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik denk dat je even in nodered moet zoeken naar errors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Niltag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 01:15:

Alvast bedankt
Ik heb een 9kW op het garagedak, aansturing door Home Assistant mbv de Heishamon, en een 400l SWW-vat in de garage. Wij hebben deze: https://shop.solarprofi-2...r-75-mm-isolierung?c=1675
Op zich een prima ding: mooi groot spiraaloppervlak en goed geïsoleerd. Alleen bij de eerste boiler was de spiraal volledig dichtgeroest, en heb hemel en aarde moeten bewegen oom een nieuwe boiler geleverd te krijgen. Zou daar iig niet gauw weer wat bestellen.

Vwb split/mono: qua rendement lijkt me dat verwaarloosbaar met zo’n kleine afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 23:30
dirkdeman schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:57:
[...]

Ik heb een 9kW op het garagedak, aansturing door Home Assistant mbv de Heishamon, en een 400l SWW-vat in de garage. Wij hebben deze: https://shop.solarprofi-2...r-75-mm-isolierung?c=1675
Op zich een prima ding: mooi groot spiraaloppervlak en goed geïsoleerd. Alleen bij de eerste boiler was de spiraal volledig dichtgeroest, en heb hemel en aarde moeten bewegen oom een nieuwe boiler geleverd te krijgen. Zou daar iig niet gauw weer wat bestellen.

Vwb split/mono: qua rendement lijkt me dat verwaarloosbaar met zo’n kleine afstand.
Thanks voor de reacties. Ga er nog even verder induiken wat ik precies allemaal moet uitvoeren voor deze installatie maar zit steeds meer op het spoor om het gewoon te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
thehog schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:48:
Ik denk dat je even in nodered moet zoeken naar errors
Ik heb helemaal niks aan de node red installatie gedaan. Krijg er ook geen foutmeldingen.
Ik heb een debug node aangesloten op de output van de MQTT input node en daar komt niks uit. Dus het komt op een of endere manier niks aan.
Ik ga nog maar wat dieper in de krochten van het internet zoeken naar de oplossing. Het lijkt mij haast in het config file te moeten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Me Albert schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:24:
Domoticz, node red en Mosquitto staan allemaal op dezelfde Pi.
De waarden die ik zag binnenkomen waren nieuw, maar zagen er anders uit dan die van de Pi zelf kwamen.(ga daar nog even naar kijken wat precies)
allow-anonymous staat op true,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#

persistence true

# listner 1883
allow_anonymous true
connection_messages true
max_keepalive 10

Dit staat in het config file.

En dit een klein deel van het log file.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
1633550613: mosquitto version 2.0.12 running
1633550616: New connection from 192.168.178.11:59943 on port 1883.
1633550616: New client connected from 192.168.178.11:59943 as HeishaMon (p2, c1, k15).
1633550616: Bad socket read/write on client HeishaMon: Invalid arguments provided.
1633550620: New connection from 127.0.0.1:46536 on port 1883.
1633550620: New client connected from 127.0.0.1:46536 as Domoticze7dd8439-46e3-4f85-927b-d2cb5c3cc291 (p2, c1, k40).
1633550620: Bad socket read/write on client Domoticze7dd8439-46e3-4f85-927b-d2cb5c3cc291: Invalid arguments provided.
1633550627: New connection from 127.0.0.1:46540 on port 1883.
1633550627: New client connected from 127.0.0.1:46540 as mqtt_88075fc3aa03afef (p1, c1, k15).
1633550627: Bad socket read/write on client mqtt_88075fc3aa03afef: Invalid arguments provided.
1633550627: New connection from 127.0.0.1:46542 on port 1883.
1633550627: New client connected from 127.0.0.1:46542 as mqtt_68c88cac1c4e1600 (p2, c1, k15).
1633550627: Bad socket read/write on client mqtt_68c88cac1c4e1600: Invalid arguments provided.
1633550627: New connection from 127.0.0.1:46544 on port 1883.
Lijkt mij iets in de mqtt kant want al je clients hebben ineens een probleem:
code:
1
2
3
Bad socket read/write on client HeishaMon: Invalid arguments provided.
Bad socket read/write on client Domoticze7dd8439-46e3-4f85-927b-d2cb5c3cc291: Invalid arguments provided.
Bad socket read/write on client mqtt_88075fc3aa03afef: Invalid arguments provided.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
@Me Albert
Wat zegt mqtt explorer?

Enne voor de overige....
Je zult nog maar aan het gas zitten:-)

Ben ik blij dat ik optijd met deze hobby ben begonnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:48:
@Me Albert
Wat zegt mqtt explorer?

Enne voor de overige....
Je zult nog maar aan het gas zitten:-)

Ben ik blij dat ik optijd met deze hobby ben begonnen..
En de wp gaat op 22 cent draaien, dus de hout backup zal veel uurtjes gaan maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:24
Is er iemand die via node-red en de CZ-TAW1 cloud de panasonic aanstuurt?
Zou graag de modus van de warmtepomp wijzigen (uit / tank / verwarming + tank), alleen die zit niet in het script van zwartvogel

Gebruik de Heishamon wel om uit te lezen, maar zou ook graag de CZ-TAW1 gebruiken als extra monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Ben nog steeds bezig met MQTT probleem met heishamon.
Krijg nu geen foutmeldingen meer als ik Mosquitto start. Als ik het start met Mosquitto -v krijg ik extra informatie. Nu lijkt het er op dat heishamon contact kan maken en ook wat opstuurt. Maar in Node-red zie ik niks gebeuren en ook in Domoticz gebeurt er niks. Wie kan mij helpen deze info te ontleden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1634382380: Received SUBSCRIBE from mqtt_d0ec764f580aa21d
1634382380:     panasonic_heat_pump/sdc/# (QoS 2)
1634382380: mqtt_d0ec764f580aa21d 2 panasonic_heat_pump/sdc/#
1634382380: Sending SUBACK to mqtt_d0ec764f580aa21d
1634382380: Received PUBLISH from mqtt_d0ec764f580aa21d (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (61 bytes))
1634382380: Sending PUBLISH to Domoticz9769de2b-b92e-4edb-b76b-7b6d2793daaf (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (61 bytes))
1634382380: Received PUBLISH from mqtt_d0ec764f580aa21d (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (61 bytes))
1634382380: Sending PUBLISH to Domoticz9769de2b-b92e-4edb-b76b-7b6d2793daaf (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (61 bytes))
1634382380: Received PUBLISH from mqtt_d0ec764f580aa21d (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (58 bytes))
1634382380: Sending PUBLISH to Domoticz9769de2b-b92e-4edb-b76b-7b6d2793daaf (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (58 bytes))
1634382380: Received PUBLISH from mqtt_d0ec764f580aa21d (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (58 bytes))
1634382380: Sending PUBLISH to Domoticz9769de2b-b92e-4edb-b76b-7b6d2793daaf (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (58 bytes))
1634382380: Received PUBLISH from mqtt_d0ec764f580aa21d (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (50 bytes))
1634382380: Sending PUBLISH to Domoticz9769de2b-b92e-4edb-b76b-7b6d2793daaf (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (50 bytes))

wat doe ik nog fout. Mosquitto versie 2.0.12
@Dylantje2 MQTT explorer? Op de pi of op mijn MAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Me Albert schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:40:
Krijg nu geen foutmeldingen meer als ik Mosquitto start. Als ik het start met Mosquitto -v krijg ik extra informatie. Nu lijkt het er op dat heishamon contact kan maken en ook wat opstuurt. Maar in Node-red zie ik niks gebeuren en ook in Domoticz gebeurt er niks. Wie kan mij helpen deze info te ontleden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1634382380: Received PUBLISH from mqtt_d0ec764f580aa21d (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (50 bytes))
1634382380: Sending PUBLISH to Domoticz9769de2b-b92e-4edb-b76b-7b6d2793daaf (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/in', ... (50 bytes))

mac ken ik niet windows noob here
mqtt explorer geeft je inzicht in je mqtt, dus op mac zoiets zoeken?
Dan wat meer printscreens delen qua settings in domoticz? heismon enz enz

Wat zijn je settings overal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

http://mqtt-explorer.com/ vanaf je werkplek (Je mac dus denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@Dylantje2
Ik heb geen enkele setting gewijzigd. Alleen apt-get update /upgrade gedaan waardoor er Mosquitto versie 2.0.12 op kwam te staan. En het dus niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Heb MQTT explorer geïnstalleerd. Als ik het netwerkadres invul 192.168.X.X of 127.0.0.1 krijg ik alleen de melding "disconnected from server"

Ik heb een MQTT.conf file gemaakt met de regel
listener 1883 192.168.x.x (deze staat in /etc/mosquitto/conf.d zoals hoort)

Verder staat in Mosquitto.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#

persistence true

allow_anonymous true
connection_messages true
max_keepalive 10

Ik gebruik node-red maar heb daar ook niks gewijzigd. en daar komt niks binnen maar er is wel connectie.
Schiet mij maar lek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp2aJgQ4JuQPnuoWMe1YegHsPoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWnOBMe9hBXzzyFErfnhIRAV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Me Albert schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:39:
Heb MQTT explorer geïnstalleerd. Als ik het netwerkadres invul 192.168.X.X of 127.0.0.1 krijg ik alleen de melding "disconnected from server"

Ik heb een MQTT.conf file gemaakt met de regel
listener 1883 192.168.x.x (deze staat in /etc/mosquitto/conf.d zoals hoort)

Verder staat in Mosquitto.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#

persistence true

allow_anonymous true
connection_messages true
max_keepalive 10

Ik gebruik node-red maar heb daar ook niks gewijzigd. en daar komt niks binnen maar er is wel connectie.
Schiet mij maar lek.
[Afbeelding]
Misschien is er wel een firewall actief maar dat gaat deze topic te boven om dat uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Als ik het me goed herinner is er bij een recentelijke update (dit jaar) toegevoegd dat er standaard niet meer anonymous toegang verleend wordt.
Dit werdt actief veranderd in de update.
Als je dat wel weer wilt. Moet je dat actief terug veranderen.
Of nog beter, overal login credentials aanmaken en invullen. Ook in node red.
Kan zijn, als je wel login credentials hebt gebruikt, dat je in het verleden ergens een was vergeten en dat dat nu pas zichtbaar wordt.

Sowieso een handige test om te draaien. Geef anonymous toegang en kijk of alles weer werkt ;).

Linkie
http://www.steves-internet-guide.com/mosquitto-broker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:26
pgeene schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

Als ik het me goed herinner is er bij een recentelijke update (dit jaar) toegevoegd dat er standaard niet meer anonymous toegang verleend wordt.
Dit werdt actief veranderd in de update.
Als je dat wel weer wilt. Moet je dat actief terug veranderen.
Of nog beter, overal login credentials aanmaken en invullen. Ook in node red.
Kan zijn, als je wel login credentials hebt gebruikt, dat je in het verleden ergens een was vergeten en dat dat nu pas zichtbaar wordt.

Sowieso een handige test om te draaien. Geef anonymous toegang en kijk of alles weer werkt ;).

Linkie
http://www.steves-internet-guide.com/mosquitto-broker/
Inderdaad. De link die je post legt de oplossing goed uit en met de twee regels uit het eerste code block ben je weer up en running.

Alternatief is downgraden naar 1.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@Me Albert
Mis bij jou:
"listener 1883"
Nieuwe versie moet je vertellen welke port hij moet gebruiken.
Was vroeger standaard 1883 als je niets instelt. Nu moet je het instellen zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:03:
@Me Albert
Mis bij jou:
"listener 1883"
Nieuwe versie moet je vertellen welke port hij moet gebruiken.
Was vroeger standaard 1883 als je niets instelt. Nu moet je het instellen zover ik weet.
Als je hier leest https://mosquitto.org/blog/2020/12/version-2-0-0-released/ luistert hij nog steeds op 1883 alleen op localhost. Vandaar dat nodered het ook nog wel doet.

Met 'listener 1883' zet je hem wel voor alles (niet alleen localhost), dus je oplossing is goed. Voor de handleiding https://mosquitto.org/man/mosquitto-conf-5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Weet iemand wat het looswater is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hTsaddPlbf2w7ulZeGlwtjvuZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/McguwLx6noxTWggboiebFcZb.png?f=fotoalbum_large

Piekt hier op 51 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 18-10-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@martijn v o Educated guess, gelet op de temperatuur van 51°C: sanitair warmwater (wat soms "loos" uit de kraan stroomt)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Nee dat is de 'discharge' van de compressor, de waterlijn net na deze compressor. Slechte vertaling dus

[ Voor 11% gewijzigd door thehog op 18-10-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

waarschijnlijk staat al al ergens en lees ik er overheen..
Als mijn warmtepomp in de verwarmingsmode staat blijft er continue ~ 22W lopen ipv van de 7W als hij uit staat.
Even verder zoeken blijkt het dat de waterpomp met 10 ltr/min blijft doordraaien.

Waarom is dit / is dit uit te zetten ? Als vorst bescherming (en die staat uit) snap ik dat de waterpomp aan blijft maar met + 10 is dat een beetje kolder..

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
HFman schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:33:
waarschijnlijk staat al al ergens en lees ik er overheen..
Als mijn warmtepomp in de verwarmingsmode staat blijft er continue ~ 22W lopen ipv van de 7W als hij uit staat.
Even verder zoeken blijkt het dat de waterpomp met 10 ltr/min blijft doordraaien.

Waarom is dit / is dit uit te zetten ? Als vorst bescherming (en die staat uit) snap ik dat de waterpomp aan blijft maar met + 10 is dat een beetje kolder..
Daarom schakel ik hem ook uit met een WiFi relais op de externe schakeling als er geen warmtevraag is. De vorstbescherming blijft overigens ook dan gewoon actief. De pomp geeft dan 0,12 l/min aan.
Dus mijn thermostaat zit niet op de thermostaat aansluiting maar op de externe schakeling via dat WiFi relais op de CN4
Verbruik gaat dan van ongeveer 30 naar 8 Wh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARUJ9aLDMHDxK4i2oJP1lQ1b1_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETEtNi8dk8QReYrZ0apcN0tX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door t.oswald op 19-10-2021 00:20 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01

timovd

Voorsprong door techniek

thehog schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:22:
Nee dat is de 'discharge' van de compressor, de waterlijn net na deze compressor. Slechte vertaling dus
De vertalingen die ik zo op het screenshot staan zijn behoorlijk slecht inderdaad. Hier staat 'ie in het Engels. Amperage... Dat is toch de stroom (in Ampere)? Vermogen zal wel naar Wattage vertaald worden ofzo..?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
thehog schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:22:
Waterlijn lijkt me ook een slechte vertaling. Er zit daar geen water. Het is gewoon uitlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
FransvWoerkom schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:42:
[...]

Waterlijn lijkt me ook een slechte vertaling. Er zit daar geen water. Het is gewoon uitlaat.
Dat was mijn eigen invulling :) Kon even geen woord vinden hiervoor. Maar het is de 'compressor discharge temp sensor' zoals in de service manual staat. De temperatuur van de samengedrukte gassen net na de compressor voordat hij naar de (binnenunit) heatexchanger wordt getransporteert om uiteindelijk daar je CV-water op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
timovd schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

De vertalingen die ik zo op het screenshot staan zijn behoorlijk slecht inderdaad. Hier staat 'ie in het Engels. Amperage... Dat is toch de stroom (in Ampere)? Vermogen zal wel naar Wattage vertaald worden ofzo..?
Inderdaad :) https://www.startpagina.n...g/514852/amperage-zeggen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

t.oswald schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:59:
[...]

Daarom schakel ik hem ook uit met een WiFi relais op de externe schakeling als er geen warmtevraag is. De vorstbescherming blijft overigens ook dan gewoon actief. De pomp geeft dan 0,12 l/min aan.
Dus mijn thermostaat zit niet op de thermostaat aansluiting maar op de externe schakeling via dat WiFi relais op de CN4
Verbruik gaat dan van ongeveer 30 naar 8 Wh

[Afbeelding]
Dit is toch wel triest.... Om eerlijk is het standby verbruik al niet om over naar huis te schrijven.. 3 w op de defrost en 7w op de warmtepomp en in AAN mode verdubbeld dat naar 20..25w. Niet echt 'groen' en voelt allemaal zwaar onnodig. Toch wat meer verwacht van die Japanners. Maar begrijp dat dit nomaal is dus.. ? Had verwacht dat ik iets fout had ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
HFman schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:31:
[...]

Dit is toch wel triest.... Om eerlijk is het standby verbruik al niet om over naar huis te schrijven.. 3 w op de defrost en 7w op de warmtepomp en in AAN mode verdubbeld dat naar 20..25w. Niet echt 'groen' en voelt allemaal zwaar onnodig. Toch wat meer verwacht van die Japanners. Maar begrijp dat dit nomaal is dus.. ? Had verwacht dat ik iets fout had ingesteld.
Vind het ook nogal wat standby verbruik, maar vanuit een engineers bril, hoe ga je WAR draaien zonder dat je water rondpompt? Je wilt de temperatuur van het water weten, zodat je kan detecteren wanneer je weer moet gaan verwarmen.
Optie zou bv 1x per 5 min een minuutje te pompen. Maarja, met 30m leiding (tussen WP&verdeler) DN25 en 12l/min heb je nog steeds geen goed beeld van de temperatuur in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lampy25 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:49:
[...]

Vind het ook nogal wat standby verbruik, maar vanuit een engineers bril, hoe ga je WAR draaien zonder dat je water rondpompt? Je wilt de temperatuur van het water weten, zodat je kan detecteren wanneer je weer moet gaan verwarmen.
Optie zou bv 1x per 5 min een minuutje te pompen. Maarja, met 30m leiding (tussen WP&verdeler) DN25 en 12l/min heb je nog steeds geen goed beeld van de temperatuur in de vloer.
En daarbij als je op war draait en je wilt 27 graden hebben dan wil je ook graag dat hij blijft pompen en verwarmen, ook al is hij uitgegaan op 29 door een over shoot. Als je daar niet tegen kunt moet je een thermostaat gebruiken. Zo werkt een wp nou eenmaal.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

CN4 lost het op. Je zou als je dat te veel vind ook buiten het stookseizoen een schakelaartje op de CN4 kunnen zetten zonder verdere automatische aansturing, 8Wh is dan de stand-by. Schakelaartje om en je zit weer op je normale instellingen.
En Mitsubishi is erger Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Het is niet op te brengen…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4EudMB6b1ODmBCalh2Q5EGL23E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpKflJqH6ztwH4a2esjfuBXC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door t.oswald op 19-10-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37
Ik wil de schakeling tussen verwarmen en koelen bij de J5 met een schakelaar gaan doen om een goede WAF te houden. Zoals ik zie moet ik dan de extra print erin zetten CZ-NS4P, beetje jammer voor enkel de schakeling, weet iemand nog een andere simpele methode die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
t.oswald schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:57:
[...]

CN4 lost het op. Je zou als je dat te veel vind ook buiten het stookseizoen een schakelaartje op de CN4 kunnen zetten zonder verdere automatische aansturing, 8Wh is dan de stand-by. Schakelaartje om en je zit weer op je normale instellingen.
En Mitsubishi is erger Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Dan heb ik alleen ook geen warm water :)
Nu zet ik de heat modus uit, en alleen op warm water. Dan gaat hij ook terug naar 8-9 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
KaDoos schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:03:
Ik wil de schakeling tussen verwarmen en koelen bij de J5 met een schakelaar gaan doen om een goede WAF te houden. Zoals ik zie moet ik dan de extra print erin zetten CZ-NS4P, beetje jammer voor enkel de schakeling, weet iemand nog een andere simpele methode die ik over het hoofd zie?
Kan gewoon zonder print en automatisch.
Blz. 36 van de handleiding
Voor het geval dat je die niet hebt. https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54-SKohdkBxGRVVejox4MWoB3wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmrGpqh0LSHVkHjcHMWPtZn9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door t.oswald op 19-10-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

[...]

Juist van Engineering bril.. ik draai momenteel op de (panasonic)Thermostaat, verwacht dan ook als hij besluit dat het warm genoeg is de pomp, zeker als het buiten kouder is dan binnen, uit zet.
Zo als het nu is trek ie (ja een kleinbeetje) warmte uit het huis + onnodig stroom verbruik.
E.g. een C.V. ketel gaat ook gewoon "uit" laat de pomp ook niet onnoddig doordraaien.

Als "Engineer" ben ik er nog niet uit wat hier het nut van is.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KaDoos schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:03:
HeishaMon doet emulatie van de CZ-NS4P en kan je dus ook bereiken wat je wilt daarmee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

reneeke1970 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:54:
[...]

En daarbij als je op war draait en je wilt 27 graden hebben dan wil je ook graag dat hij blijft pompen en verwarmen, ook al is hij uitgegaan op 29 door een over shoot. Als je daar niet tegen kunt moet je een thermostaat gebruiken. Zo werkt een wp nou eenmaal.
Ik verwacht dat hij blijft draaien zo lang er 'rest' warmte is en dus nut heeft en dat hij door blijft draaien forst om te verkomen dat de zaak befriest..
Nu was de WP al meer dan 24 uur "uit" maar de pomp blijft draaien terwijl het binnen 21 graden is en buiten 13...

De huidige oplossing voelt vrij spartaans / niet van deze tijd..
Tenzij iemand kan uitleggen waarom hij dit doet. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
HFman schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:25:
[...]

Ik verwacht dat hij blijft draaien zo lang er 'rest' warmte is en dus nut heeft en dat hij door blijft draaien forst om te verkomen dat de zaak befriest..
Nu was de WP al meer dan 24 uur "uit" maar de pomp blijft draaien terwijl het binnen 21 graden is en buiten 13...

De huidige oplossing voelt vrij spartaans / niet van deze tijd..
Tenzij iemand kan uitleggen waarom hij dit doet. _/-\o_
Nu ik de handleiding er toch bij heb, als er bevriezing dreigt start de Wp de pomp. De pomp draait dus niet teneinde bevriezing te voorkomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJRPSk-s7SlU_kUa1ecZ_GrYH9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfkKaywfQq5ptrCiBqXTNinU.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de Wp heb uitgeschakeld, zie ik de watertemperatuur dalen richting de buitentemperatuur. Daarop zal de beveiliging reageren en de pomp aanzetten indien nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 19-10-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

t.oswald schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:36:
[...]

Nu ik de handleiding er toch bij heb, als er bevriezing dreigt start de Wp de pomp. De pomp draait dus niet teneinde bevriezing te voorkomen

[Afbeelding]
Dat de WP de pomp start (ook als deze op het panel uitstaat) is logisch / goed.

En daarom verwacht ik ook, wanneer je op de thermostaat draait (de panel thermostaat) dat hij de pomp gewoon uit zet wanneer hij klaar is met verwarmen..

In de handleiding staat ook dat de waterpomp aan houdt zo lang hij in de verwarming modus staat.
Maar geen uitleg waarom...

[ Voor 8% gewijzigd door HFman op 19-10-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HFman schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:39:
[...]

En daarom verwacht ik ook, wanneer je op de thermostaat draait (de panel thermostaat) dat hij de pomp gewoon uit zet wanneer hij klaar is met verwarmen..

In de handleiding staat ook dat de waterpomp aan houdt zo lang hij in de verwarming modus staat.
Toevallig een instelling voor na draai tijd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Vond de verklaring van lampy25 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" wel plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
t.oswald schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:05:
[...]

Kan gewoon zonder print en automatisch.
Blz. 36 van de handleiding
Voor het geval dat je die niet hebt. https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
[Afbeelding]
Ik ben wat veeleisend, voor mij is het niet zo'n probleem, maar als ik weg zou vallen is volautomatisch voor mijn vrouw niet zo handig, zo ook van @thehog heb liever alles met Panasonic, ik gebruik heishamon alleen om uit te lezen, dus voor hobby.
Het wordt 1 schakelaar die de thermostaten omzet naar koelen, de badkamer thermostaten sluiten dan de vloerverwarming en de pomp zou op koelen moeten gaan. Vervolgens kan dan de pomp aan of uit gezet worden met de bedieningsunit.
Fijn dat jullie mee willen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvandekoffie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 12:37
[...]

De pomp moet draaien om de watertemperatuur van het cv-systeem te kunnen meten.
Anders is het water in de warmtepomp buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Voor WAR helemaal eens.
Maar niet wanneer je op de thermostaat draait.. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

josvandekoffie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:53:
[...]

De pomp moet draaien om de watertemperatuur van het cv-systeem te kunnen meten.
Anders is het water in de warmtepomp buitentemperatuur.
Voor WAR idd belangrijk, maar niet wanneer je op de thermostaat draait toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KaDoos schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:50:
[...]

Ik ben wat veeleisend, voor mij is het niet zo'n probleem, maar als ik weg zou vallen is volautomatisch voor mijn vrouw niet zo handig, zo ook van @thehog heb liever alles met Panasonic, ik gebruik heishamon alleen om uit te lezen, dus voor hobby.
Het wordt 1 schakelaar die de thermostaten omzet naar koelen, de badkamer thermostaten sluiten dan de vloerverwarming en de pomp zou op koelen moeten gaan. Vervolgens kan dan de pomp aan of uit gezet worden met de bedieningsunit.
Fijn dat jullie mee willen denken.
Je vroeg of er ook andere mogelijkheden waren die je misschien vergeten was maar blijkbaar weet je allang hoe je het wil doen :-)

Maar @CurlyMo en ik zijn bezig om opentherm thermostaten (met koel functie) aan te kunnen sluiten op heishamon (wired, direct dus). Daarmee kan je dan hetzelfde bereiken door alleen de thermostaat op koelen te zetten (WAF proof). De panasonic heeft overigens ook de 2-way valve optie om een deel van je circuit af te sluiten in koelstand (zoals je badkamer vloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:42:
[...]

Je vroeg of er ook andere mogelijkheden waren die je misschien vergeten was maar blijkbaar weet je allang hoe je het wil doen :-)

Maar @CurlyMo en ik zijn bezig om opentherm thermostaten (met koel functie) aan te kunnen sluiten op heishamon (wired, direct dus). Daarmee kan je dan hetzelfde bereiken door alleen de thermostaat op koelen te zetten (WAF proof). De panasonic heeft overigens ook de 2-way valve optie om een deel van je circuit af te sluiten in koelstand (zoals je badkamer vloer).
OK, wacht ik daar nog even op. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

reneeke1970 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:30:
[...]

Toevallig een instelling voor na draai tijd?
Hier was ik na opzoek. Maar kan dit nergens vinden.
Ook in het online instalatie menu niet.
Lijkt er op dat hij alleen met een slimme (wat dat ook mag zijn) thermostaat helemaal uit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
HFman schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:03:
[...]

Hier was ik na opzoek. Maar kan dit nergens vinden.
Ook in het online instalateur menu niet.
Lijkt er op dat hij alleen met een slimme (wat dat ook mag zijn) thermostaat helemaal uit kan.
Geen idee, ik heb ander model als jij en ik gebruik de externe aansluiting, dus heb die problemen niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
thehog schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:42:
[...]

Maar @CurlyMo en ik zijn bezig om opentherm thermostaten (met koel functie) aan te kunnen sluiten op heishamon (wired, direct dus).
Nice, dan doe ik m'n oude opentherm thermostaat nog maar even niet weg :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
lampy25 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:30:
[...]

Nice, dan doe ik m'n oude opentherm thermostaat nog maar even niet weg :*)
Ik draai al op een opentherm thermostaat, maar dan nog via een aparte ESP.

Pagina: 1 ... 24 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.