Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 118 Laatste
Acties:
  • 691.662 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
BazemanKM schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:11:
[...]

Er is al een script voor het verwarmen, dit zou je kunnen aanpassen voor koelen.

Of een script: If dauwpunt = x then Ta= dauwpunt +1
Ik zit op dit moment op de volgende lijn:
Gevraagde temp instellen in Domoticz.
Schakelaar in Domoticz voor auto koeling.
Als aan en temp boven ingestelde temp, pana aanzetten via Domoticz.
Direct koelen op watertemperatuur.
Watertemp op 15 graden.
Bij hoog dauwpunt, +5 (=20 graden)
Lager, dan dauwpunt +1 door te schiften tussen +5 en -5.
Kan ik variëren tussen 10 en 20 graden.

Alleen nog niet uitgeprobeerd.

Zou het liefst op thermostaat werken en de watertemperatuur direct varieren, maar weet nog niet hoe ik dat moet opzetten.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 14:30
BazemanKM schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:11:
[...]

Er is al een script voor het verwarmen, dit zou je kunnen aanpassen voor koelen.

Of een script: If dauwpunt = x then Ta= dauwpunt +1
Dan nog wel afronden naar boven.
Ik ben er niet actief mee bezig.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:09
Fr33z schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:09:
[...]

nice. Het is een geautomatiseerd proces dus zolang je aan de eisen voldoet zal er echt niet snel gekeken worden naar het bedrag op de factuur etc.

Wel mooi om te weten dat dit werkt en geaccepteerd wordt.
En voor de zelf-installateurs die een eigen 'onderneming' hebben voor de subsidie: heb je dan gewoon als adres van de onderneming je huisadres genomen? Dus dan is het installatieadres op de factuur gelijk aan het adres van het bouwbedrijf. Geeft dat geen problemen?

En doen jullie ook een foto erbij van de installatie? Dat schijnt te moeten volgens https://www.rvo.nl/subsid...ningeigenaren/stappenplan, althans voor kozijnen en isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:48
TimoDimo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:08:
[...]

En voor de zelf-installateurs die een eigen 'onderneming' hebben voor de subsidie: heb je dan gewoon als adres van de onderneming je huisadres genomen? Dus dan is het installatieadres op de factuur gelijk aan het adres van het bouwbedrijf. Geeft dat geen problemen?

En doen jullie ook een foto erbij van de installatie? Dat schijnt te moeten volgens https://www.rvo.nl/subsid...ningeigenaren/stappenplan, althans voor kozijnen en isolatie.
ik heb geen fotos van de WP installatie bijgevoegd, daar werd ook niet naar gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:29
pgeene schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:43:
[...]

Watertemp op 15 graden.

Zou het liefst op thermostaat werken en de watertemperatuur direct varieren, maar weet nog niet hoe ik dat moet opzetten.
Ik doe zoiets dergelijks:
- WP aan met setpoint 3 graden boven dauwpunt
- zodra de compressor start de setpoint 2 graden boven de outlet zetten
- zodra de minimale frequentie is bereikt het setpoint 1 graad boven de outlet zetten met als minimum 3 graden boven het dauwpunt

De WP gaat hier namelijk tot ongeveer 3 graden onder setpoint door. Op deze manier heb ik geen condens op de leidingen. En door hem zo snel mogelijk op minimale frequentie te krijgen iets langere runs.

Het dauwpunt is vervolgens het maximaal gemeten dauwpunt van drie verschillende plekken en buiten. Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat het dauwpunt ergens hard stijgt als er veel mensen zijn of de was te drogen hangt.

[ Voor 8% gewijzigd door Heronimo op 25-06-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
pgeene schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:43:
[...]

Watertemp op 15 graden.

Ik denk dat je meerder tempsensoren moet gebruiken, om je dp te bepalen.
Er zitten in je huis veel leidingen die condens kunnen veroorzaken.
Dus ik denk dat het mooier is als je vanuit 2-3 sensoren oid waardes gebruikt. En die waardes allemaal er voor zorgen dat je ze allemaal boven het dp houdt.
Lijkt mij het mooiste om te werken op de shift, zodat je de stooklijn mooi gebruikt.
Volgens mij als je direct watertemp gebruikt, gaat de wp stuiteren bij bereiken van net wel net niet een setpoint.

Ik hoop dat je zoiets werkend kunt krijgen, lijkt me top.
Ik wil met alle plezier mee testen.

@thehog
Ben even de status van de Heishamon kwijt. [ Drukke baan he ]
Extreme veranderingen, die de moeite waard zijn om aan te passen hier thuis? evt ook in de Ts?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:50
Dylantje2 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:30:
[...]

@thehog
Ben even de status van de Heishamon kwijt. [ Drukke baan he ]
Extreme veranderingen, die de moeite waard zijn om aan te passen hier thuis? evt ook in de Ts?
Nee niet concreet genoeg. Laatste tijd ook wat stil, los van optimalisaties dankzij @CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Heronimo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:11:
[...]

Ik doe zoiets dergelijks:
- WP aan met setpoint 3 graden boven dauwpunt
- zodra de compressor start de setpoint 2 graden boven de outlet zetten
- zodra de minimale frequentie is bereikt het setpoint 1 graad boven de outlet zetten met als minimum 3 graden boven het dauwpunt

De WP gaat hier namelijk tot ongeveer 3 graden onder setpoint door. Op deze manier heb ik geen condens op de leidingen. En door hem zo snel mogelijk op minimale frequentie te krijgen iets langere runs.

Het dauwpunt is vervolgens het maximaal gemeten dauwpunt van drie verschillende plekken en buiten. Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat het dauwpunt ergens hard stijgt als er veel mensen zijn of de was te drogen hangt.
Dat hij 3 graden onder setpoint doorgaat is interessant om te weten.
Ik kreeg laatst ook al dat idee bij mij thuis, niet die drie graden maar dat hij doorschoot, dus dat lijkt directe sturing om zeep te helpen.
Maar ja, thuis heb ik condensafvoer op mijn verwarming.

Als jij daar een script voor hebt, zou ik die mogen bekijken/gebruiken.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen ;)

Welke Dt heb je genomen als je setpoint 2 en 1 boven outlet zet?

Die ander wil de beneden verdieping koelen.
Daar staat ook de sensor (weg van de radiatoren met heatfans, nu op zijn kop, en vloerverwarming) en weer ergens anders de Honeywell ontvochtiger.
Dus waarschijnlijk is daar een sensor wel voldoende.
Ontvochtiger houdt de luchtvochtigheid op circa 50 procent. Dus als ik als minimum 55 % neem en daar het dauwpunt op bereken en het maximum van de waardes 2 pak, ben ik waarschijnlijk ook al een eind.
:)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:29
pgeene schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:03:
[...]

Dat hij 3 graden onder setpoint doorgaat is interessant om te weten.
Ik kreeg laatst ook al dat idee bij mij thuis, niet die drie graden maar dat hij doorschoot, dus dat lijkt directe sturing om zeep te helpen.
Maar ja, thuis heb ik condensafvoer op mijn verwarming.

Als jij daar een script voor hebt, zou ik die mogen bekijken/gebruiken.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen ;)

Welke Dt heb je genomen als je setpoint 2 en 1 boven outlet zet?

Die ander wil de beneden verdieping koelen.
Daar staat ook de sensor (weg van de radiatoren met heatfans, nu op zijn kop, en vloerverwarming) en weer ergens anders de Honeywell ontvochtiger.
Dus waarschijnlijk is daar een sensor wel voldoende.
Ontvochtiger houdt de luchtvochtigheid op circa 50 procent. Dus als ik als minimum 55 % neem en daar het dauwpunt op bereken en het maximum van de waardes 2 pak, ben ik waarschijnlijk ook al een eind.
:)
Ik gebruik hier NodeRed voor. Maar in principe zou je dit ook vrij simpel in Domotica/Home Assistent/etc. moeten kunnen bouwen.

Bij de J serie heb je de optie om in plaats van Dt op vaste flow te werken. Hierdoor is bij mij de Dt het resultaat van de gekozen flow. Maar voor koelen zou ik voor een Dt van 2 kiezen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Heronimo schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:24:
[...]

Ik gebruik hier NodeRed voor. Maar in principe zou je dit ook vrij simpel in Domotica/Home Assistent/etc. moeten kunnen bouwen.

Bij de J serie heb je de optie om in plaats van Dt op vaste flow te werken. Hierdoor is bij mij de Dt het resultaat van de gekozen flow. Maar voor koelen zou ik voor een Dt van 2 kiezen denk ik.
Node red flow is ook prima.
Dan kan ik kijken of ik die logica omgezet krijg.

Gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
thehog schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:42:
[...]

Nee niet concreet genoeg. Laatste tijd ook wat stil, los van optimalisaties dankzij @CurlyMo
@Dylantje2 Ik wacht inderdaad ook op het moment dat @thehog met mij de laatste voorwaardelijke verbetering doorvoert zodat ik de PR kan aanmaken voor mijn nieuwe rules system

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 26-06-2021 09:07 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:36:
[...]

Node red flow is ook prima.
Dan kan ik kijken of ik die logica omgezet krijg.

Gr.
Al iets gevonden?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Niets ontvangen van Heronimo. Mijn script was ik al mee bezig, maar denk dat het niet gaat werken op basis van de info van Heronimo met betrekking tot het doorschieten van de Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:46
Ik ben van plan om deze week een pana mono aan te gaan schaffen. Jaren 70 tussenwoning ongeveer 3/350m3, isolatie ga ik nog upgraden. Ik kom uit op een benodigd vermogen van 8kw. Zouden jullie dan kiezen voor een 7kw of een 9? Is er een aanmerkelijk verschil Vwb het minimale vermogen?
Is de grotere unit stiller omdat hij dan minder hard hoeft te werken bijvoorbeeld?
Kortom; welke unit bevelen jullie mij aan en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sturmer93 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:07:
Is er een aanmerkelijk verschil Vwb het minimale vermogen?
Dat antwoord vind je in deze topics genoeg.

Zelfs hier in de topic start:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 13-07-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
CurlyMo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:15:
[...]

Dat antwoord vind je in deze topics genoeg.

Zelfs hier in de topic start:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Het kan aan mij liggen hoor maar ik zie geen directe vergelijking tussen een 7 en een 9. Met name voor wat betreft het minimale vermogen. Vandaar mijn vraag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:50
Sturmer93 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:58:
[...]

Het kan aan mij liggen hoor maar ik zie geen directe vergelijking tussen een 7 en een 9. Met name voor wat betreft het minimale vermogen. Vandaar mijn vraag hier.
Software matig begrenst dus alle 3 hetzelfde, zou de 9 pakken.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sturmer93 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:58:
[...]

Ik zie niet hoe je het niet kan zien. Het staat er letterlijk:

Oeps, niet voor de 9 inderdaad :$ Maar dat is hetzelfde verhaal zoals @reneeke1970 al zei.

@Ep Woody @twain4me Zetten jullie de 9 er nog even bij.

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 13-07-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:21
Beste PanasonicNL #warmtepomp Tweakers graag even jullie hulp. Hoe de WP en de kamerthermostaat in te stellen dat ie ook gaat koelen?

gister weer een stap gezet in de verduurzaming. Onze oude vloerverwarming mengverdeler vervangen door een open versie. Nu kunnen we met de PanasonicNL warmtepomp in de winter efficiënter gaan verwarmen maar OOK koelen in de zomer ☀️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGfGiPZeba7pP7o527meGzcRv2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TVRNU7njPrmCQmzXuVFafPi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmB8dOQfoMjogLZ-6SA87i4luyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMrhSFqEaQjwycIuyXSWQRSr.jpg?f=fotoalbum_large

WP staat volgens mij op deze manier op Koelen en Warm Tapwater?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dv3we1BB9bmufP4z2eim7sahBiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azvc0CKWwcTVCMMDaK1RiwVd.jpg?f=fotoalbum_large

Die thermostaat heb ik nooit iets van begrepen hoe Panasonic die ontworpen en bedoeld heeft? WP op koelen maar thermostaat geeft Heating aan linksboven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RDV-xWj2o9KABLWxhJ0PxmVFv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJYQvirrpkvBCsYyRXHjUd4H.jpg?f=fotoalbum_large

Bij stand Auto op de thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaOn91fXs9XZuP-cgkl34ZtoQsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crodX9ySwOFiaaC5gEWt3Fd0.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan me even op weg helpen?

Dankjewel!

[ Voor 100% gewijzigd door hemertje op 25-07-2021 12:48 ]

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
(Als die er voor jou type WP bestaat) Heb je de Service Manual al gelezen? anders Googlen om die te downloaden, wie weet staat daar méér over koelen, kijk ook naar de startpagina van de verschillende Topics over de Panasonic WP.

Bij mijn Mono WP moet ik een speciale toetsencombinatie gebruiken om koelen in te schakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door frisianstar op 25-07-2021 17:39 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
frisianstar schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:34:
(Als die er voor jou type WP bestaat) Heb je de Service Manual al gelezen? anders Googlen om die te downloaden, wie weet staat daar méér over koelen, kijk ook naar de startpagina van de verschillende Topics over de Panasonic WP.

Bij mijn Mono WP moet ik een speciale toetsencombinatie gebruiken om koelen in te schakelen.
Koelfunctie is bij hem al geactiveerd en staat zelfs in koel modus (zie eerst screenshot van de panasonic controller). Die andere thermostaat die ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
thehog schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:38:
[...]

Koelfunctie is bij hem al geactiveerd en staat zelfs in koel modus (zie eerst screenshot van de panasonic controller). Die andere thermostaat die ken ik niet.
Hoi @thehog

dit is de Panasonic Thermostaat PAW-A2W-RTWIREd

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Denk dat ik het gevonden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu8fAIjS9Wyn1aFXoPtTMXY6We0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E4mwqUybL1LM2X6ZKuqdJJZO.jpg?f=user_large

Thermostaat staat nu in cool modus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avqT3thMsKGZ58JpXSdXhkCb12c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNnfxycAwU70yT7l52cvMkE7.jpg?f=fotoalbum_large

Nu afwachten en kijken hoe de WP gaat reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hemertje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:39:
Beste PanasonicNL #warmtepomp Tweakers graag even jullie hulp. Hoe de WP en de kamerthermostaat in te stellen dat ie ook gaat koelen?

gister weer een stap gezet in de verduurzaming. Onze oude vloerverwarming mengverdeler vervangen door een open versie. Nu kunnen we met de PanasonicNL warmtepomp in de winter efficiënter gaan verwarmen maar OOK koelen in de zomer ☀️

[Afbeelding]

[Afbeelding]

WP staat volgens mij op deze manier op Koelen en Warm Tapwater?

[Afbeelding]

Die thermostaat heb ik nooit iets van begrepen hoe Panasonic die ontworpen en bedoeld heeft? WP op koelen maar thermostaat geeft Heating aan linksboven?

[Afbeelding]

Bij stand Auto op de thermostaat
[Afbeelding]

Wie kan me even op weg helpen?

Dankjewel!
Waarom 1 elektrische kraan/afsluiter erin?
Dat vind de flow niet leuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-06 13:47
Dylantje2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:52:
[...]

Er staat "Bijkeuken" bij. Die zal een eigen thermostaat hebben. Ik knijp meestal de logeerkamer. Mijn flow vindt dat prima. Die weet geeneens dat op het typeplaatje 34L/min staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Dylantje2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:52:
[...]

De aanbouw bestaat uit een woonkamer, hobbyruimte en inpandige schuur.
De inpandige schuur hoeft enkel vorstvrij te zijn, dus daar hangt een thermostaat op 10-15graden die de aparte groep van de schuur regelt.
In de praktijk zal er niet verwarmt worden verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
FransvWoerkom schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 01:46:
[...]

Er staat "Bijkeuken" bij. Die zal een eigen thermostaat hebben. Ik knijp meestal de logeerkamer. Mijn flow vindt dat prima. Die weet geeneens dat op het typeplaatje 34L/min staat.
ja, dat was op de foto van de oude vloerverdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:10:
Nu afwachten en kijken hoe de WP gaat reageren...
Ik wil de huidige opstelling werkend hebben voordat ik verder kan/ga optimaliseren.

De WP koelde nog niet, deze met de thermostaat nagelopen
De thermostaat was bij installatie maar 2 draads aangesloten ipv 3 draads zag ik, nu aangepast naar 3 draads

De WP koelt nu blijkbaar met de WP op standje Koeling + Warm Tapwater

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbnPSi4tcY2M53JRSMwB_jf4JHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUOOo4tDuq52SdbrwtcnXEpf.jpg?f=fotoalbum_large

Thermostaat op standje Cool

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8t089SKT1hrCkauiHqjjGc37yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT2nQqrZQFeiKQtfG4OwQtri.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteravond is hiermee de WP gaan koelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMVX0IlvXat6u2X5xPU4f4hi5Sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHsQQZRsH2AGbWYD5WVAvVSx.jpg?f=fotoalbum_large

Maar vannacht heeft ie maar kortstondig gedraaid waar ik continu draaien verwacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPdRcdqsBfT3JpvlXOKDPlSfdtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFnBKOoFb5Dqxg76ktvvx1IK.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee?
Die originele thermostaat heb ik nooit begrepen met al die mogelijkheden.
Staat deze op Cool goed om continu te koelen?
Of moet ik in het menu nog aanpassingen doen?

Ik las in het begin van dit draadje dat je kunt inloggen op de Installer en Consumenten webpagina.
Bovenstaande plaatjes zijn van de Consumenten webpagina.
Waar kan ik me aanmelden voor de Installer webpagina?

De machine hangt nu 2,5 jaar , geeft Panasonic b.v. softwareupdates uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Ben voorbereidingen aan het treffen voor de WP te plaatsen over ca. 2-3 maanden. Ik ga nu het elektrische gedeelte reeds in orde maken. Er ligt een wachtbuis naar de locatie van de WP. Naast de 2 x 3-fase elektra en 1 x 1-fase elektra terug voor de backup heater in het boilervat, wat moet ik nog van kabel trekken voor de aansturing van de WP? Doen jullie dit met 0,5 kwadraat kabels (bv. stuurkabel), en hoeveel aderen zijn nodig (ik tel max 10 aderen als ik alles zou aansluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 15:05

timovd

Voorsprong door techniek

@hemertje dat 'ie niet continu aan het koelen is, heeft - hoogstwaarschijnlijk - te maken met te kleine afgifte. Als je een account hebt voor installer, kun je de historische grafieken zien van o.a. aanvoer en retour. Dat geeft wellicht wat meer duidelijkheid.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
timovd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:30:
@hemertje dat 'ie niet continu aan het koelen is, heeft - hoogstwaarschijnlijk - te maken met te kleine afgifte. Als je een account hebt voor installer, kun je de historische grafieken zien van o.a. aanvoer en retour. Dat geeft wellicht wat meer duidelijkheid.
ok, thx...

kan je aangeven hoe ik die installer account kan aanmaken zodat ik inzicht krijg in de machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 15:05

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
dankje voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hemertje schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:19:
[...]

Ik wil de huidige opstelling werkend hebben voordat ik verder kan/ga optimaliseren.

De WP koelde nog niet, deze met de thermostaat nagelopen
De thermostaat was bij installatie maar 2 draads aangesloten ipv 3 draads zag ik, nu aangepast naar 3 draads

De WP koelt nu blijkbaar met de WP op standje Koeling + Warm Tapwater

[Afbeelding]

Thermostaat op standje Cool

[Afbeelding]

Gisteravond is hiermee de WP gaan koelen

[Afbeelding]

Maar vannacht heeft ie maar kortstondig gedraaid waar ik continu draaien verwacht

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Die originele thermostaat heb ik nooit begrepen met al die mogelijkheden.
Staat deze op Cool goed om continu te koelen?
Of moet ik in het menu nog aanpassingen doen?

Ik las in het begin van dit draadje dat je kunt inloggen op de Installer en Consumenten webpagina.
Bovenstaande plaatjes zijn van de Consumenten webpagina.
Waar kan ik me aanmelden voor de Installer webpagina?

De machine hangt nu 2,5 jaar , geeft Panasonic b.v. softwareupdates uit?
Zet de pana cloud in de verkoop:-)

Neem een heishamon van @thehog
Voor weinig een veel mooier en beter nog een beter systeem!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
het is gelukt de installer aan te melden, nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Zet de pana cloud in de verkoop:-)

Neem een heishamon van @thehog
Voor weinig een veel mooier en beter nog een beter systeem!!
:P

ja die ligt al vanaf januari stof te vangen op de kast
moet nog tijd vinden om die fysiek te installeren incl. de software op mijn NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hemertje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:19:
[...]

:P

ja die ligt al vanaf januari stof te vangen op de kast
moet nog tijd vinden om die fysiek te installeren incl. de software op mijn NAS
Daar tijd in stoppen ipv panacloud..
Opties zijn veel mooier en toekomst zeker de panacloud is maar de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:22:
[...]

Daar tijd in stoppen ipv panacloud..
Opties zijn veel mooier en toekomst zeker de panacloud is maar de vraag
zeker, maar eerst de basis goed hebben lijkt me ook niet verstandig
vandaar de vervanging van de vloerverdeler laatst naar een open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
hemertje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Naar een gesloten verdeler denk ik (dus zonder pomp en zonder menging in de verdeler zelf)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hemertje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:26:
[...]

En toch is je elektrische kraan niet optimaal.
Kun je die echt niet eruit halen?

Je flow gaat stuiteren:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Janssen
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-06 11:47
Ik ben momenteel een zwembad aan het aansluiten op de Panasonic monoblock, nu staat er in de handleiding dat daarvoor een aparte sensor nodig is, echter kan ik nergens het type nummer vinden in de handleiding.

Weet iemand hier welke sensor aangesloten moet worden op de aansluiting “pool temp. Sensor” van de CZ-NS4P PCB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
R.Janssen schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:59:
Ik ben momenteel een zwembad aan het aansluiten op de Panasonic monoblock, nu staat er in de handleiding dat daarvoor een aparte sensor nodig is, echter kan ik nergens het type nummer vinden in de handleiding.

Weet iemand hier welke sensor aangesloten moet worden op de aansluiting “pool temp. Sensor” van de CZ-NS4P PCB?
Ook voor deze telt dat het dezelfde sensor type is als in deze post: pleio65 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Ga je dat werkelijk doen? Heb je er dus ook een warmtewisselaar tussen?

Als je de CZ-NS4P pcb nog niet hebt, heishamon kan hem ook emuleren. Dan voed je die pool temp sensor met welke temp sensor in je domotica dan ook in heishamon via mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
thehog schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Naar een gesloten verdeler denk ik (dus zonder pomp en zonder menging in de verdeler zelf)?
Ja idd een gesloten verdeler…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:02:
[...]

En toch is je elektrische kraan niet optimaal.
Kun je die echt niet eruit halen?

Je flow gaat stuiteren:-(
Want?
Ik heb het idee dat het normaliter wel een 15 graden in de inpandige schuur is en dus de groep dicht staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hemertje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:37:
[...]

Want?
Ik heb het idee dat het normaliter wel een 15 graden in de inpandige schuur is en dus de groep dicht staat
Temp zal het probleem niet zijn.
Maar meer je goede balans voor verbruik enz
Als je flow aanhoud die je wilt hebben, en je zet een kraan iets of helemaal open..
Veranderd die en zal je wp gaan stuiteren
Beter is je afgifte te knijpen of te vergroten zodat hij altijd meeloopt, en als je war draait blijft je ruimte op 1 temp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Dylantje2 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:41:
[...]

Temp zal het probleem niet zijn.
Maar meer je goede balans voor verbruik enz
Als je flow aanhoud die je wilt hebben, en je zet een kraan iets of helemaal open..
Veranderd die en zal je wp gaan stuiteren
Beter is je afgifte te knijpen of te vergroten zodat hij altijd meeloopt, en als je war draait blijft je ruimte op 1 temp
Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 16:26
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

De situatie in huis is na de verbouwing binnenkort als volgt:
- benedenverdieping met vloerverwarming
- bovenverdieping met 3 kamers (2x slaap 1x werk) met LTV
- badkamer op bovenverdieping, later ook met vvw
- zolder, slaapkamer waar ook huiswerk gemaakt wordt.

Nu wil ik graag ook een Panasonic WP neerzetten om te verwarmen.

Mijn eerste idee was om dit geheel aan te sturen met een Honeywell Evohome systeem zodat op de bovenverdieping en zolder alleen warmte gevraagd wordt als die nodig is, als er dus gewerkt en of huiswerk gemaakt wordt.

Maar als ik de laatste pagina's hier in het topic lees is dit niet optimaal omdat je eigenlijk de benedenverdieping met vvw door de warmtepomp zelf wil laten regelen op watertemp/weer en als hier dan een verstoring in optreedt omdat er boven apart ook nog warmte gevraagd wordt dat dit goed werkt.

Dus concreet, wat is nou echt de optimale manier om dit te doen. Met de voorwaarde dat dit geheel los staat van een evt domotica systeem.
Alles moet nog aangeschaft worden dus die vrijheid is er gelukkig nog.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@ed-oorklep In het Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie is nu net een advies traject gaande voor @rbrt. Misschien dat je dat eerst kan lezen om te zien welke vragen er dan nog leven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
ed-oorklep schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:20:
Maar als ik de laatste pagina's hier in het topic lees is dit niet optimaal omdat je eigenlijk de benedenverdieping met vvw door de warmtepomp zelf wil laten regelen op watertemp/weer en als hier dan een verstoring in optreedt omdat er boven apart ook nog warmte gevraagd wordt dat dit goed werkt.

Dus concreet, wat is nou echt de optimale manier om dit te doen. Met de voorwaarde dat dit geheel los staat van een evt domotica systeem.
Ik kan hier wel op reageren. Ik heb ook een zonesysteem, nu nog met gas maar de WP komt eraan. Wat ik vooral gemerkt heb op de gasketel (die gelimiteerd was qua vermogen) is dat er een sloot koud water de retour inkomt. De gasketel moet harder werken om de TA temperatuur te halen. Dit zal zorgen voor een stukje inefficiëntie voor de WP, maar een verstoring zou ik het niet meteen noemen. Het is natuurlijk iets om rekening mee te houden in je design, maar veel nieuwbouwwoningen hebben dergelijke systemen zodat je per ruimte de verwarming aan/uit kan zetten. Voor vloerverwarming moet je ook wel, je hebt geen radiatorknoppen o.i.d. Dat werkt verder prima en zou ik mij persoonlijk geen zorgen over maken (lees: ik maak mij er zelf geen zorgen over). Waar je wel rekening mee moet houden is je minimale afgifte. Ik zal de BG altijd open laten staan (ca. 100 m2) waarmee ik de minimale afgifte garandeer. Als je de minimale afgifte niet kan garanderen dan zou je het circuit moeten ontkoppelen met een klein buffervat. Panasonic heeft een 50L buffervat hiervoor.

Nog aanvullend. Als je maar korte tijd warmte nodig hebt kun je voor elektrische kacheltjes kijken en/of airco die ook kan verwarmen. Je LTV zorgt dan voor basiswarmte en op de pieken (bv. voor maken huiswerk) zet je even een elektrische kachel aan.

[ Voor 6% gewijzigd door _Piwi_ op 06-08-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 20:07
ed-oorklep schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:20:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

De situatie in huis is na de verbouwing binnenkort als volgt:
- benedenverdieping met vloerverwarming
- bovenverdieping met 3 kamers (2x slaap 1x werk) met LTV
- badkamer op bovenverdieping, later ook met vvw
- zolder, slaapkamer waar ook huiswerk gemaakt wordt.

Nu wil ik graag ook een Panasonic WP neerzetten om te verwarmen.

Mijn eerste idee was om dit geheel aan te sturen met een Honeywell Evohome systeem zodat op de bovenverdieping en zolder alleen warmte gevraagd wordt als die nodig is, als er dus gewerkt en of huiswerk gemaakt wordt.

Concreet: het is allemaal in de marge. 2 zones kan gewoon prima.

Als het buiten ineens gaat regenen krijgt de warmtepomp ook een temperatuur klap. Stabiel rustig draaien is feitelijk efficiënter maar praktisch is het niet zinnig om daarom maar dat maximaal na te streven omdat het verschil minimaal is.

Voorbeeld:
Mijn huis heeft een dikke betonvloer met vloerverwarming beneden en boven grote oude radiatoren. Het geheel is 2 zones waarvan de bovenetage altijd open staat en de beneden etage dicht gezet kan worden op basis van temperatuur.

De warmtepomp regelt zichzelf op basis van water temperatuur (buitentemperatuur bepaalt de stooklijn) en kamertemperatuur van zowel boven als beneden (als 1 vraagt dan aan). Dat is alles.

Op het moment dat de 2e zone open gaat daalt de retour temperatuur en gaat de warmtepomp harder werken. Het water stijgt dan snel in temperatuur maar de retour blijft natuurlijk een stuk kouder omdat de 2e zone nu ook opgewarmd wordt. De WP moet dus meer vermogen leveren maar hoeft geen -heter- water te leveren, hij moet meer water leveren van dezelfde ingestelde temperatuur.

En ja, meer vermogen is in de regel iets minder efficiënt. De warmtepomp krijgt geen hartaanval of trauma. Het enige waar je rekening mee moet houden met 2 zones die je kan afsluiten is dat er altijd voldoende stroming blijft in het geheel, dat het totale watervolume voldoende hoog blijft, en dat het dichtzetten subtiel gebeurd zodat je geen waterslag krijgt.

Een simpel alternatief, is gewoon boven je radiatoren goed inregelen zodat je de temperatuur krijgt die je wil en de warmtepomp op WAR laten draaien (weersafhankelijke regeling). In bijna alle gevallen hou je dan een stabiele temperatuur zowel boven en beneden zonder zones te hoeven maken. Draait rustiger en efficiënter, en is simpel.

Soms wil GoT wel eens een ultiem optimum najagen wat in de praktijk niet economisch zinvol is, noch vanuit het comfort oogpunt nuttig is. Het gaat hier om een iets lagere efficiëntie voor een zeer korte periode, als je het leuk vindt om het te perfectioneren ga dan vooral je gang maar het zou niet de norm moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 16:26
Okay dat zijn geruststellende woorden.

Als ik dan alles wat ik uit de handleidingen en wat ik hier lees probeer samen te vatten denk ik toch dat mijn originele idee prima is.

Warmtepomp met als extra thermostaat de Evohome om ervoor te zorgen dat als de woonkamer op temperatuur is er ook even wat extra warmte naar de overige ruimtes kan.
En als ie daarvoor dan wat moet moduleren dan moet dat maar.

Verder uiteraard goed waterzijdig inregelen en in de gaten houden hoe het verbruik zich ontwikkeld. Verdere optimalisatie is leuk maar kan ook later.
Tasma schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

Soms wil GoT wel eens een ultiem optimum najagen wat in de praktijk niet economisch zinvol is, noch vanuit het comfort oogpunt nuttig is. Het gaat hier om een iets lagere efficiëntie voor een zeer korte periode, als je het leuk vindt om het te perfectioneren ga dan vooral je gang maar het zou niet de norm moeten zijn.
Hier heb ik zelf ook nog wel eens een handje van, en dan het liefst ook voordat ik iets maak/bestel het helemaal uitgekauwd en duidelijk hebben, maar de situaties verschillen vaak zoveel dat dat onmogelijk is :+

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:43
Hoezo zou een wp minder efficiënt werken als er meer vermogen wordt gevraagd door een koudere retour?

Ta icm Tb is bepalend voor de COP, en de beste COP is niet op het allerlaagste vermogen omdat dan het verbruik van Electronica en waterpomp extra zwaar meewegen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
Grolsch schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:14:
Hoezo zou een wp minder efficiënt werken als er meer vermogen wordt gevraagd door een koudere retour?

Ta icm Tb is bepalend voor de COP, en de beste COP is niet op het allerlaagste vermogen omdat dan het verbruik van Electronica en waterpomp extra zwaar meewegen.
Een inverter en variabele compressor (en het koelcircuit ansich, denk aan stromingsverliezen van het koudemiddel bij hogere snelheden) hebben ook een efficiëntie. Dat optimum ligt vaak niet bij min of max vermogen/toerental, maar ergens in het midden.

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 06-08-2021 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Inderdaad, dat probeer ik ook aan te geven. Het is een veel vertelde fabel dat een wp op minimaal modulatie niveau het efficiëntste is, er zijn eigenlijk maar 2 zaken die van belang zijn, Ta en Tb. Tb kun je weinig aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Grolsch schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:16:
Inderdaad, dat probeer ik ook aan te geven. Het is een veel vertelde fabel dat een wp op minimaal modulatie niveau het efficiëntste is, er zijn eigenlijk maar 2 zaken die van belang zijn, Ta en Tb. Tb kun je weinig aan veranderen.
En om een goede cop te krijgen je deuren dicht houden hahahah O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
_Piwi_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:20:
Ben voorbereidingen aan het treffen voor de WP te plaatsen over ca. 2-3 maanden. Ik ga nu het elektrische gedeelte reeds in orde maken. Er ligt een wachtbuis naar de locatie van de WP. Naast de 2 x 3-fase elektra en 1 x 1-fase elektra terug voor de backup heater in het boilervat, wat moet ik nog van kabel trekken voor de aansturing van de WP? Doen jullie dit met 0,5 kwadraat kabels (bv. stuurkabel), en hoeveel aderen zijn nodig (ik tel max 10 aderen als ik alles zou aansluiten).
Iemand die hier antwoord op heeft? Hoe sluiten jullie de sensoren/mengkra(a)n(en)/etc. aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 22:17
_Piwi_ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

Iemand die hier antwoord op heeft? Hoe sluiten jullie de sensoren/mengkra(a)n(en)/etc. aan?
Voor mijn monoblock (geen Pana) heb ik 20 meter van dit spul gebruikt voor de modbus/sensoren/etc. Uiteraard met shielding omdat ze naast de AC kabels van de WP en PV in de mantelbuis naar buiten liggen. Shielding uiteraard ook aan 1 kant aan het chassis gehangen. Wellicht heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
_Piwi_ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

Alle laagspanningssignalen kunnen door goedkope cat-5 kabels. Remote, sensoren, m-bus.

Houd er voor de 230V stuursignalen, driewegklep(pen), tankverwarming, extra pomp, thermostaten, rekening mee dat ze niet alle aan dezelfde fase zitten. Er kan dus tussen verschillende signalen een spanningsverschil van 400Veff, oftewel 560Vp zitten. Die stuur ik door verschillende stuurkabels.

Neem reserve. Binnen een jaar blijk je aanvullende wensen te hebben. Leuk als je daarvoor dan al de aders of aderpaartjes beschikbaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
Hallo

Ik ben wat bezig met de instellingen van mijn panasonic aquarea wh-mxc09h3e8.

Stellen de meeste mensen hun panasonic in op de Auto mode ? Auto heat / Auto cool ?

Ik heb nu bijvoorbeeld 1maand mijn warmtepomp thermostaat uitgeschakeld en dus de vloerverwarming & warmtepomp laten draaien.

Maar had gelezen dat dit niet zo goed is voor de pomp en je deze toch beter laat draaien.

Zal dit koelmiddel niet te snel op zijn in deze zomerperiode ?

Nu op dit auto modus heeft mijn aanvoer/toevoer water 12-14 graden en stelt hij de temperatuur van het huis op 17graden.

Weet u waar ik de instelling kan doen van de huistemperatuur die de auto modus moet aannemen
dat deze bijvoorbeeld een huistemperatuur van 20graden aanhoudt ?

Wat zijn de aangeraden instellingen voor de zomer en laten jullie uw warmtepomp 24/7 runnen
in koel/cool modus dan ? of schakelen jullie alles uit en doen terug een opstart vloerverwarming in de winter periode ?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb een SWW-boiler die ik via m'n Pana op laat warmen. Dat gaat prima, alleen moet ik nu handmatig 'Force DHW' indrukken om de boiler op te laten warmen.
Voor het steriliseren kan je een schemaatje invoeren (dag/tijd), maar voor het gewone opwarmen van m'n boiler heb ik die niet kunnen vinden. Nu kan ik zelf wat knutselen met Home Assistant en de Heishamon, maar vond het raar dat ze de optie geven tussen continue opwarmen vs één keer opwarmen en dat je kan ingeven hoe lang hij erover mag doen maar dat er dan geen schema bij zit wannéér...
Mis ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:46
dirkdeman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:59:
Ik heb een SWW-boiler die ik via m'n Pana op laat warmen. Dat gaat prima, alleen moet ik nu handmatig 'Force DHW' indrukken om de boiler op te laten warmen.
Voor het steriliseren kan je een schemaatje invoeren (dag/tijd), maar voor het gewone opwarmen van m'n boiler heb ik die niet kunnen vinden. Nu kan ik zelf wat knutselen met Home Assistant en de Heishamon, maar vond het raar dat ze de optie geven tussen continue opwarmen vs één keer opwarmen en dat je kan ingeven hoe lang hij erover mag doen maar dat er dan geen schema bij zit wannéér...
Mis ik wat?
Je kunt instellen wanneer de Pana op verwarming of dhw stand moet staan en of een combinatie. Dit kan in Pana cloud of in pana zelf. Je kunt variëren met de temp van dhw. Zo kun je dus instellen dat je pas rond het middaguur gaat opwarmen.

Bovenstaande kun je nog veel beter via je domotica en heisha doen. Dan kun je werken met temperaturen. Als om 9 uur beneden 30 graden dan opwarmen tot 45 ofzo.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Laatst online: 22:59
Inmiddels is de warmtepomp geïnstalleerd en produceert sinds begin juli het warme water d:)b
Voor de winter komt ook een beetje aan het spelen met monitoring en aansturing. HeishaMon mag daar uiteraard niet bij ontbreken.
Heb nu de HeishaMon goed draaien en krijg alle waarden binnen in OpenHab. Er staan in dit topic legio voorbeelden met scripts om COP te berekenen, Defrosts te tellen etc. etc. Alleen deze zijn allemaal voor Domoticz, zijn er toevallig ook mensen die OpenHab gebruiken en al scripts hebben?
Gebruik nu nodered ipv de ingebouwde rule engine, dus ben nog niet zo bedreven in eigen code schrijven. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
lampy25 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:12:
Inmiddels is de warmtepomp geïnstalleerd en produceert sinds begin juli het warme water d:)b
Voor de winter komt ook een beetje aan het spelen met monitoring en aansturing. HeishaMon mag daar uiteraard niet bij ontbreken.
Heb nu de HeishaMon goed draaien en krijg alle waarden binnen in OpenHab. Er staan in dit topic legio voorbeelden met scripts om COP te berekenen, Defrosts te tellen etc. etc. Alleen deze zijn allemaal voor Domoticz, zijn er toevallig ook mensen die OpenHab gebruiken en al scripts hebben?
Gebruik nu nodered ipv de ingebouwde rule engine, dus ben nog niet zo bedreven in eigen code schrijven. 8)
Hi Nice....
Van Harte met je systeem!
Als je gegevens geeft, zet ik je in de ts.

Vraag over openhab.
Heb je veel werkend?
Als je niet veel script ervaring hebt, en niet heel veel pc kennis.
Domoticz is veel vriendelijker dan openhab..
Dus als je niet te veel werkend heb in openhab, zou ik snel wissselen..
Mss openhab forum ff bezoeken, is wel actief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
lampy25 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:12:
Volgens mij gebruikt @Remco45 ook OpenHab :?

Hij heeft dan wel geen Panasonic (Maar een Mitsu), maar dat zal voor de formules niet veel uitmaken verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Dylantje2 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:01:
[...]

Hi Nice....
Van Harte met je systeem!
Als je gegevens geeft, zet ik je in de ts.

Vraag over openhab.
Heb je veel werkend?
Als je niet veel script ervaring hebt, en niet heel veel pc kennis.
Domoticz is veel vriendelijker dan openhab..
Dus als je niet te veel werkend heb in openhab, zou ik snel wissselen..
Mss openhab forum ff bezoeken, is wel actief!
Thanks!
Heb een WH-MDC07J3E5 monoblock van RJtec, met een 200L boiler van SHWT.

Wat betreft OpenHab, heb daar al wel veel in draaien ja. Alle verlichting, gordijnen, audio en TV aansturing. Erg stabiel en ook mooie interface (is veel veranderd sinds OH3). Mocht je geïnteresseerd zijn, een demo setup kan je hier vinden, evt inloggen met demo/demo. Ben dus alleen niet zo bedreven in scripts schrijven en gebruik NodeRed ipv code.
Grolsch schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Volgens mij gebruikt @Remco45 ook OpenHab :?

Hij heeft dan wel geen Panasonic (Maar een Mitsu), maar dat zal voor de formules niet veel uitmaken verwacht ik.
Thnx, nee verwacht ik ook niet.

[ Voor 0% gewijzigd door lampy25 op 17-08-2021 22:25 . Reden: correctie typenummer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 20-06 13:41
Ugh mijn verwarmingen hebben 5 weken zonder water gestaan. (Combinatie van oud en nieuw staal+alupex)
Deze allemaal een voor een doorgespoeld en alles ontlucht.
Hierbij vul ik voor de wp, en bypass ik alles er uit via de spyrotap.
Ik heb dus niks via de wp laten lopen, deze stond dicht.
De wp heeft 5 weken met het water er op afgesloten gestaan (zonder lucht dus).
Nu alles gevuld en op ~2,2 bar heeft de wp een tel of 2 gedraaid en stopt er daarna mee, gaf pump error.
Ik dacht, oh er zit vast lucht in, dus bij de wp even ontlucht en de thermische overstort even door laten spoelen, hoop lucht idd. Maar 2 x herhalen was niet genoeg.
De pomp maakt een stotterend/stotend geluid.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er iets in de pomp zit, gezien de filter van de wp helemaal schoon was (voordat ik het water er 5 weken geleden af had gelaten).
De magnetische spyrotap was wel smerig, maar de filter zelf viel wel mee, paar dotjes zwart. De fijnste filter zit er in.

Morgen maar gewoon nog een paar keer proberen te ontluchten? Nu is het te donker helaas.

Het vreemde is dus dat hij het een tel of twee heeft gedaan, maar misschien is er een hele grote luchtbel voorbij gekomen ( de wp staat min of meer op tussen de 1e en 2e etage).
Ik geloof dat de pomp van de Panasonic s best gevoelig is voor lucht of niet?
Zoeken op het woordje 'pomp' is namelijk een beetje nutteloos in dit topic :p .

Ik heb trouwens een 5H.

Ik heb de mogelijkheid om mijn kranen zo te zetten dat ik de waterdruk kan gebruiken om door de wp te gaan (vullen via de retour dus), om wellicht een klein zetje te geven, maar t lijkt me een slecht plan :p .

[ Voor 9% gewijzigd door alaintje op 18-08-2021 21:19 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
alaintje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:14:
Ugh mijn verwarmingen hebben 5 weken zonder water gestaan. (Combinatie van oud en nieuw staal+alupex)
Deze allemaal een voor een doorgespoeld en alles ontlucht.
Hierbij vul ik voor de wp, en bypass ik alles er uit via de spyrotap.
Ik heb dus niks via de wp laten lopen, deze stond dicht.
De wp heeft 5 weken met het water er op afgesloten gestaan (zonder lucht dus).
Nu alles gevuld en op ~2,2 bar heeft de wp een tel of 2 gedraaid en stopt er daarna mee, gaf pump error.
Ik dacht, oh er zit vast lucht in, dus bij de wp even ontlucht en de thermische overstort even door laten spoelen, hoop lucht idd. Maar 2 x herhalen was niet genoeg.
De pomp maakt een stotterend/stotend geluid.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er iets in de pomp zit, gezien de filter van de wp helemaal schoon was (voordat ik het water er 5 weken geleden af had gelaten).
De magnetische spyrotap was wel smerig, maar de filter zelf viel wel mee, paar dotjes zwart. De fijnste filter zit er in.

Morgen maar gewoon nog een paar keer proberen te ontluchten? Nu is het te donker helaas.

Het vreemde is dus dat hij het een tel of twee heeft gedaan, maar misschien is er een hele grote luchtbel voorbij gekomen ( de wp staat min of meer op tussen de 1e en 2e etage).
Ik geloof dat de pomp van de Panasonic s best gevoelig is voor lucht of niet?
Zoeken op het woordje 'pomp' is namelijk een beetje nutteloos in dit topic :p .

Ik heb trouwens een 5H.

Ik heb de mogelijkheid om mijn kranen zo te zetten dat ik de waterdruk kan gebruiken om door de wp te gaan (vullen via de retour dus), om wellicht een klein zetje te geven, maar t lijkt me een slecht plan :p .
Ik begrijp je verhaal niet helemaal, maar heb je alles opengegooid (zodat je één systeem hebt), en op het hoogste punt ontlucht? En welke error krijg je?

• alaintje
dirkdeman schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:04:
[...]

Ik begrijp je verhaal niet helemaal, maar heb je alles opengegooid (zodat je één systeem hebt), en op het hoogste punt ontlucht? En welke error krijg je?
Alles staat inderdaad open, en ontlucht voor zover ik kan.
Heb nu even opgelet maar krijg de H20 error.
Met het opstarten ratelt de compressor een paar keer, maar de waterpomp laat zich maar niet starten helaas.
Ook niet op de stand air purge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
alaintje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:31:
[...]

Alles staat inderdaad open, en ontlucht voor zover ik kan.
Heb nu even opgelet maar krijg de H20 error.
Met het opstarten ratelt de compressor een paar keer, maar de waterpomp laat zich maar niet starten helaas.
Ook niet op de stand air purge.
Heb je het advies in de manual gevolgd?
Sectie 17.5.3
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf

Ik moest trouwens vrij lang flushen voor ik de waterstroom rustig had (zonder al teveel lucht)
Dit gedaan door veelvuldig te vullen en dan water te laten ontsnappen bij de pana.
Dit door een vrij complex leidingsysteem (2 panden) icm weinig ontluchtpunten op een Pana.

[ Voor 21% gewijzigd door pgeene op 19-08-2021 19:56 ]

• alaintje
pgeene schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:52:
[...]

Heb je het advies in de manual gevolgd?
Sectie 17.5.3
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf

Ik moest trouwens vrij lang flushen voor ik de waterstroom rustig had (zonder al teveel lucht)
Dit gedaan door veelvuldig te vullen en dan water te laten ontsnappen bij de pana.
Dit door een vrij complex leidingsysteem (2 panden) icm weinig ontluchtpunten op een Pana.
Ik had die gezien, maar dacht dat mijn multimeter niet in de buurt was.
Toch even gecheckt, CN pump genereert 313V.
Maar de control power supply (15V) is maar 0.3-0.4*V bij mij :( .

Ik kan helaas niet de pana bedienen en er langs staan, dus moet even met zijn 2en kijken wat de duty command doet. Maar als de control power supply het niet doet, is het meteen een afgeschreven pcb? pfff

De pomp los schroeven lijkt me anders niet zoveel werk.

Ik heb hier al 1 uur lang lopen spoelen en de thermische overstort zitten te gebruiken icm de kraantjes aan de in/uitlaat.
Ik heb hier ook een behoorlijk complex systeem, maar lucht ergens kan het probleem niet zijn om de pomp niet te starten.
Ik kan pana ook alleen op mijn garage laten draaien (2 T22 van 3 meter) maar dat wil die ook niet.

• pgeene
alaintje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:14:
[...]

Ik had die gezien, maar dacht dat mijn multimeter niet in de buurt was.
Toch even gecheckt, CN pump genereert 313V.
Maar de control power supply (15V) is maar 0.3-0.4*V bij mij :( .

Ik kan helaas niet de pana bedienen en er langs staan, dus moet even met zijn 2en kijken wat de duty command doet. Maar als de control power supply het niet doet, is het meteen een afgeschreven pcb? pfff

De pomp los schroeven lijkt me anders niet zoveel werk.

Ik heb hier al 1 uur lang lopen spoelen en de thermische overstort zitten te gebruiken icm de kraantjes aan de in/uitlaat.
Ik heb hier ook een behoorlijk complex systeem, maar lucht ergens kan het probleem niet zijn om de pomp niet te starten.
Ik kan pana ook alleen op mijn garage laten draaien (2 T22 van 3 meter) maar dat wil die ook niet.
Dat klinkt niet goed. Helaas weet ik niet hoe dan verder anders dan wat de manual zegt.
:'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
Zondag heb ik uitgebreid tijd, en zal dan eens wat meer testen met ontluchten.
Heb ook Robert van RJtec ingelicht over de situatie.
Die is wel redelijk goed bereikbaar van de vorige keren (mijn Pana werd namelijk niet zo netjes aangeleverd, niet zijn schuld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb nu maar een offerte gevraagd hier:
https://tiendadelaire.com...nic-aquarea-wh-mdc05j3e5/

Je kunt op de site niet laten afleveren in Nederland, maar na mail contact (prima in het Engels) gaat hij een offerte opstellen. Als de transportkosten meevallen ga ik hem hier bestellen. Onze Rjtec vriend heeft namelijk nog steeds geen levermogelijkheid naar Nederland.

Prijs is 2716 euro incl. BTW maar zonder transport. Zijn er meer mensen die een Pana willen aanschaffen?

Nadeel is wel dat je bij Rjtec ook een extra geluidsisolatie kon laten inbouwen en dat hij ook wat accessoires heeft, die heeft de Spanjaard weer niet.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
martijn v o schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:17:
Onze Rjtec vriend heeft namelijk nog steeds geen levermogelijkheid naar Nederland.
Misschien even @Daan140 vragen. Zie
Daan140 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
martijn v o schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:17:
Ik heb nu maar een offerte gevraagd hier:
https://tiendadelaire.com...nic-aquarea-wh-mdc05j3e5/

Je kunt op de site niet laten afleveren in Nederland, maar na mail contact (prima in het Engels) gaat hij een offerte opstellen. Als de transportkosten meevallen ga ik hem hier bestellen. Onze Rjtec vriend heeft namelijk nog steeds geen levermogelijkheid naar Nederland.

Prijs is 2716 euro incl. BTW maar zonder transport. Zijn er meer mensen die een Pana willen aanschaffen?

Nadeel is wel dat je bij Rjtec ook een extra geluidsisolatie kon laten inbouwen en dat hij ook wat accessoires heeft, die heeft de Spanjaard weer niet.
Ik heb de pana vorige week opgehaald bij een kennis in Duitsland vlak over de grens. Maybe ff je netwerk inzetten? Scheelt je 2 procent btw en een hele hoop verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-02 14:16
Sturmer93 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:06:
[...]

Ik heb de pana vorige week opgehaald bij een kennis in Duitsland vlak over de grens. Maybe ff je netwerk inzetten? Scheelt je 2 procent btw en een hele hoop verzendkosten.
Komt die van jou bij rjtec vandaan? Kan je vertellen hoe bestelproces bij jou is verlopen? Kwa proces en tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
@thehog Het lijkt ergens niet helemaal goed te gaan met de domoticz, flow en s0 vanaf the heishamon. Zoveel pikes...
Heb de hm buiten de wp geplaats ivm de blijvend slechte ontvangst.
Eea wat netter/beter aangesloten.
Dallas niet meer op de hm, maar een aparte esp voor gebruikt, ivm de max aantal.
S0 wel op de heisamon.

Dallas eraf en S0 dus weer terug gezet, met iets langer kabeltje. Software matig of bij domoticz gragafana niets veranderd.:-)
Nieuwste firmware.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q5nOTAnCFXdi-CKwPmxqZ8FWQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8xVv2JrT4FHyO5j8BHQv1VoB.png?f=user_large

Hm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsH2Vu7DX6Z_SfyCnNo_5abHWS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/heXGJ3ByFtRwDJ82HZzDkv3w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xB_RszT8Oaz9OOL5N7iGDYZI50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gzWijD5Ls3brb5IR2Ha5Zu5o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsH2Vu7DX6Z_SfyCnNo_5abHWS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/heXGJ3ByFtRwDJ82HZzDkv3w.png?f=fotoalbum_large

Flow: Ook gekregen van je.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j91qpqbq1O88xPCCaxl_A-_FCuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H9brhbT7We3cEUyv4xVv7eU0.png?f=fotoalbum_large

Domoticz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2Ur7m56kWb0hYZ3cRlWQZbGxII=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JWEWOD6GQXuMrFhOOe4ejylE.png?f=user_large
Data push:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4nYKopGu0h0YK4BAtPnsET9DnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LacPx8ZzMygyamZLz1s1yVl6.png?f=fotoalbum_large
Deze ook al een keer veranderd naar direct[ dagje gekeken, maar geen verschil ]

Pikes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2pUyFyKF-OvXyl_HdqiNPwzoTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o37fOZrVQcpvANENX3x3Zo1r.png?f=fotoalbum_large

Grafana:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO1EGghO1KjybppaxNSpSLEHAIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dM2CL7CcwrkMLY2JFozvuoPP.png?f=fotoalbum_large

De Hm zelf en de shelly flow die ik ernaast monitor, geven geen pikes.
Alleen de S0 van de hm, en deze pikes waren er voor de firmwareupgrade niet....

Je kunt meekijken:
http://143.176.124.13:3000/d/T5Z_WDkRz/domoticz?orgId=1
Piet
Piet

Heb je mss een idee waar het mis kan gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 22-08-2021 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Heishamon is gevoelig voor ruis op de S0 kabels. Om nauwkeurig te zijn moet elke potientiele 'piek' op de S0 gelezen worden. Een piek is als de led knippert (en de s0 sluit).
Waar bij de ene het allemaal netjes gaat is het bij de andere constant een onregelmatige grafiek zoals bij jou nu. Kunnen allemaal externe factoren zijn.
Je zou eens kunnen experimentern met van die ferrite kernen om de s0 en data/voeding kabels.

Je moet de s0 meting van heishamon ook meer zien als leuk voor er bij maar als je exact wil meten zou een goede opstelling met modbus meter en uitlezen via modbus beter zijn. De spikes kan je overigens vast wel met grafana er ook filteren door langer te middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Dylantje2 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:01:

Heb je mss een idee waar het mis kan gaan?
Bij mij gaven de Dallas sensoren bij een van de heishamons die ik beheer fouten bij S0.
Uiteindelijk de instelling hoe vaak de Dallas opgeroepen worden naar 2 min. gezet (I've 5 sec).
Toen flink rustiger.
Wel nog een fout, maar niet meer zo groot.

Daar daar de Dallas niet actief gebruikt worden, geen scripts, geen probleem.

Wel een makkelijke om het te testen.

Ook een bende ferrietkernen geïnstalleerd, maar daarmee geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:09:
[...]

Bij mij gaven de Dallas sensoren bij een van de heishamons die ik beheer fouten bij S0.
Uiteindelijk de instelling hoe vaak de Dallas opgeroepen worden naar 2 min. gezet (I've 5 sec).
Toen flink rustiger.

contact @thehog mss kan hij wat aan je log hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:09:
[...]

Toen flink rustiger.

Elke 5 seconden tempertuur meten is ook wat overdreven :) Bij mij op 30 seconden en dat is prima.

Gezien voor de S0 metingen de tijd tussen twee pulsen nodig is om Watt uit te rekenen komt het heel precies qua timing en als de heishamon even druk is met bijv. dallas, maar ook met slechte wifi of slechte verbinding met de warmtepomp zelf dan zie je dat heel snel terug in slechte S0 metingen.

Ben ondertussen bezig met wat meer filtering in de software voor S0 maar wellicht helpt het ook door een low-pass filter te gebruiken in jullie setup. Zie voor wat diepe info hier https://www.digikey.com/e...ts-in-digital-electronics en dan voornamelijk figuur 8. Als je een 1k ohm weerstand en een 100nf (0.01uf) condensator gebruikt dan trekt dat heel veel ruis weg. De weerstand sluit je dan aan vanaf de S0_1 (of S0_2) uitgang van de Heishamon aan de voedende kabel naar de S0 (en de andere S0 kabel in GND nog steeds). De condensator hang je tussen GND en S0_1 (of S0_2).

edit: dit lijkt niet helemaal goed te werken nog. Als je wil mag je proberen maar kom niet helemaal nog uit de juiste waardes van de weerstand en condensator

[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 23-08-2021 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Offerte is binnen:
Spaanse variant van de pana 5kw inclusief BTW en transport 2960 euro.
Er staat nog een vraag open of ik met de creditkaart kan betalen, dat kan op de site namelijk ook en is wat beter voor mijn nachtrust. De goederen zijn verzekerd en mocht het een onbetrouwbare site zijn, dan is het makkelijker om je geld terug te krijgen.
site: https://tiendadelaire.com...nic-aquarea-wh-mdc05j3e5/

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• alaintje
alaintje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:34:
Zondag heb ik uitgebreid tijd, en zal dan eens wat meer testen met ontluchten.
Heb ook Robert van RJtec ingelicht over de situatie.
Die is wel redelijk goed bereikbaar van de vorige keren (mijn Pana werd namelijk niet zo netjes aangeleverd, niet zijn schuld).
Nu pas tijd gehad.
Leuk dat de kast eigenlijk aan de pomp verbonden is als een geheel. Frame wordt lekker gammel zonder de pomp er in.
De pomp er uit halen was een paar minuutjes werk, als je een knipschaar bij je hebt voor de tie-wrap om het zakje van de connector 8)7 .
Anyways, schoon gemaakt, maar behalve zwart van ijzerstof is er niks vreemd aan.
Volgens mij kunnen deze permanent magneet motoren niet vrij draaien toch?
Want krijg hem met de hand niet gedraaid en het electronicagedeelte is een gegoten deel dus tja.

Is nu begonnen met regenen dus kan hem niet terug monteren. Maar vrees dat dit het niet was.
De 0.3V op het pcb zijn wel duidelijk genoeg ben ik bang.

Foto's zijn niks bijzonders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmT7KKA0ivdSFls2Uq3JdrzCh7k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVqBY3lQNPNZ2EIwJqIhK3Nm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egVPNW7ZXJpT4fJubzUhQoU1uw0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpifwWvetNW658pVgUvuPUzP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
alaintje schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Nu pas tijd gehad.
Leuk dat de kast eigenlijk aan de pomp verbonden is als een geheel. Frame wordt lekker gammel zonder de pomp er in.
De pomp er uit halen was een paar minuutjes werk, als je een knipschaar bij je hebt voor de tie-wrap om het zakje van de connector 8)7 .
Anyways, schoon gemaakt, maar behalve zwart van ijzerstof is er niks vreemd aan.
Want krijg hem met de hand niet gedraaid en het electronicagedeelte is een gegoten deel dus tja.

Is nu begonnen met regenen dus kan hem niet terug monteren. Maar vrees dat dit het niet was.
De 0.3V op het pcb zijn wel duidelijk genoeg ben ik bang.

Foto's zijn niks bijzonders.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie roestdeeltjes ter grootte van de voegbreedte van je tegels. Ook strepen op de rotor. Weet je zeker dat de pomp nu geheel schoon is? Net als een stappenmotor zou hij met schokjes toch wel met de hand te draaien zijn? Ik zou even afwachten wat iemand die dit eerder bij de hand heeft gehad ervan zegt voor je hem terugplaatst.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• thehog
Voor als je de heishamon binnen wil hangen dicht bij je wifi is nu dit mogelijk. Getest met 25m UTP kabel.
Die RS485 modules zijn voor enkele euro's op aliexpress te krijgen. Ik heb alvast een lading besteld en wil ze als een complete oplossing (waar je alleen nog zelf UTP moet toevoegen) beschikbaar stellen maar wees uiteraard vrij om het zelf te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BxsifBbvC5j0JQUPF4rHptPh08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DXOpQXRfKM0wAxmabIHwSzWF.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door thehog op 27-08-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
alaintje schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Geen ervaring met de Panasonic waterpomp, maar lijkt me sterk dat de pomp met de hand niet kan ronddraaien. Zou wel verwachten dat je wat weerstand voelt door de motor (schokkend zoals Frans zegt), maar jij bent veel sterker dan de motor.
Misschien dat er een stukje ijzer tussen zit die hem blokkeert te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@alaintje Na jouw bericht toch even zorgen gemaakt. Afgelopen zomer regelmatig het hele CV systeem leeg gehad om de CV ketel weg te halen en overal voor voetventielen te zorgen. Volgende maand moet de WP even helemaal weg voor een tuin renovatie. Gelukkig geen problemen geconstateerd hier na een test run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Thanks allemaal.
Ik was vorige keer misschien wat snel met de wazige foto's, maar heel veel is er nog steeds niet te zien op de foto's. Ik plan hem vanmiddag terug in de pana te zetten.
Enige wat ik nu kan vinden bij goed daglicht (helpt wel 8)7 ) is een ingebrand plekje op de motor/rotor en op dezelfde plek in de stator/motor.
Ik krijg hem wel met de hand gedraaid maar dit is echt enorm stroef, zal alsnog wel logisch zijn, maar ik voel nergens een magneet aangrijpen ofzo, hij heeft wel een aantal graden speling merk ik, en de D-as lijkt best versleten. Hij heeft dan weliswaar 24/7 gedraaid vanaf september tot mei ofzo, maar niks vreemds lijkt mij.
Het heeft daar sowieso niks mee te maken lijkt me. De motor is op veel plekken zwart wat wel lijkt op veel aangetrokken ijzer deeltjes, maar ook dat zou niet zo heel erg moeten zijn, van wat ik weet van elektromotoren. Ik heb een spirotap en heb deze aan het begin van het 'stookseizoen' al schoon gemaakt, misschien had ik hem maandelijks schoon moeten maken tot hij 'schoon' was...
Wat ik me kan bedenken is dat er gewoon wat vast heeft gezeten met het opstarten -> motor doorgebrand -> pcb doorgebrand.
Ik hoop dat Robert van RJtec mij een motor kan toezenden, maar dit was hem nog niet overkomen als ik zijn reacties lees.
Dit is dan ook het enige echte probleem wat ik met de pana heb gehad, maar het pcb verwisselen is wel een zure denk ik. Heeft iemand dat al eens gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ca3sUNs1JS3U3wVjGy7ygFjwpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Qhj9abDrkrjZAybzZCwJ7dJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Oobj3MDxXhcQ0tsWWq9P-W9_Sg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8u7YAcF0HDLr0U1VU6zFQNsO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4suxITWEQ2YDTsaoTzl1NCZpGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xbf42iDNNfie9rpZgNcwrCj4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WnRUFWw_wo5Yb7vco63k9W_CI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16CiFkUtRd3HB6bbX97p8yow.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
alaintje schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:48:
Thanks allemaal.
Ik was vorige keer misschien wat snel met de wazige foto's, maar heel veel is er nog steeds niet te zien op de foto's. Ik plan hem vanmiddag terug in de pana te zetten.
Enige wat ik nu kan vinden bij goed daglicht (helpt wel 8)7 ) is een ingebrand plekje op de motor/rotor en op dezelfde plek in de stator/motor.
Ik krijg hem wel met de hand gedraaid maar dit is echt enorm stroef, zal alsnog wel logisch zijn, maar ik voel nergens een magneet aangrijpen ofzo, hij heeft wel een aantal graden speling merk ik, en de D-as lijkt best versleten. Hij heeft dan weliswaar 24/7 gedraaid vanaf september tot mei ofzo, maar niks vreemds lijkt mij.
Het heeft daar sowieso niks mee te maken lijkt me. De motor is op veel plekken zwart wat wel lijkt op veel aangetrokken ijzer deeltjes, maar ook dat zou niet zo heel erg moeten zijn, van wat ik weet van elektromotoren. Ik heb een spirotap en heb deze aan het begin van het 'stookseizoen' al schoon gemaakt, misschien had ik hem maandelijks schoon moeten maken tot hij 'schoon' was...
Wat ik me kan bedenken is dat er gewoon wat vast heeft gezeten met het opstarten -> motor doorgebrand -> pcb doorgebrand.
Ik hoop dat Robert van RJtec mij een motor kan toezenden, maar dit was hem nog niet overkomen als ik zijn reacties lees.
Dit is dan ook het enige echte probleem wat ik met de pana heb gehad, maar het pcb verwisselen is wel een zure denk ik. Heeft iemand dat al eens gedaan?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
En als je nu je spirotap én het interne vuilfilter schoonmaakt, wat zit er dan in? Mijn eerste ‘verdachte’ zou toch de pomp zijn. Zeker met deze foto’s en het feit dat je ‘m niet goed rond kan draaien. Als het goed is voel je wel wat weerstand bij het ronddraaien, maar dan ‘getrapt’ (alsof je een tandwiel ronddraait) doordat je bij het krachtveld van de volgende magneet komt.

PCB wisselen lijkt me op het eerste gezicht vrij eenvoudig: alles lijkt met stekkertjes vast te zitten, van wat ik me kan herinneren. Je zou ‘m eens los kunnen halen, kijken of je bij de solderingen aan de achterkant wat ziet (schroeiplekken, kapotte trace).

[ Voor 4% gewijzigd door dirkdeman op 28-08-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@alaintje @koevlaas2 heeft ooit een PCB vervangen van een doorgebrande WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
dirkdeman schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:58:
[...]

En als je nu je spirotap én het interne vuilfilter schoonmaakt, wat zit er dan in? Mijn eerste ‘verdachte’ zou toch de pomp zijn. Zeker met deze foto’s en het feit dat je ‘m niet goed rond kan draaien. Als het goed is voel je wel wat weerstand bij het ronddraaien, maar dan ‘getrapt’ (alsof je een tandwiel ronddraait) doordat je bij het krachtveld van de volgende magneet komt.

PCB wisselen lijkt me op het eerste gezicht vrij eenvoudig: alles lijkt met stekkertjes vast te zitten, van wat ik me kan herinneren. Je zou ‘m eens los kunnen halen, kijken of je bij de solderingen aan de achterkant wat ziet (schroeiplekken, kapotte trace).
De spirotap was een paar weken geleden inderdaad weer smerig, maar de filter zelf (het gaas) zat amper wat in, meerendeel wat derrie wat op teflon lijkt ofzo (wat wel meer mensen hier gepost hebben geloof ik).
De filter in de pana was helemaal schoon (maar deze is even grof als die in de spirotap).
Bij de motor zijn geen windingen te voelen (dit hoeft ook niet per se afhankelijk van de motor en het aantal polen. Maar dat theorieboek ligt alweer ergens stof te vangen).

Nou de hoeveelheid stekkers is juist een beetje wat me veel werk lijkt. Heb er niet echt op gelet of ze uniek zijn, maar clamps zijn natuurlijk generiek. Maar het is natuurlijk wel zaak alles goed aan te sluiten.

Het pcb had ik doorgemeten en de controlloop gaf 0.3V dus tja... De manual zegt dan: vervang pcb.
Alle zekeringen op het pcb leken mij heel.
Het water pump circuit wordt niet uitgelegd in de handleiding, dat is op pagina 48 gewoon één blok.
Met dit weer heb ik niet de mogelijkheid om een uur droog te sleutelen aan de pana als het mij uit komt :-( .
En het gaat mis tussen pin 4 en 5. De gelijkrichting van AC-> DC gaat gewoon goed, dus de sturing is dan ergens brak.
Maar eerst even de eenvoudige stap van on/off testen met terug monteren :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesLigtvoet
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-11-2023
Heren,

Zit jullie probleem pomp te bekijken maar wat me opvalt is dat het "witte"asje in rotor er nog steeds inzit!
Dit asje moet vrij rond kunnen draaien ten opzichte van de rotor (draaiende gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
keesLigtvoet schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:45:
Heren,

Zit jullie probleem pomp te bekijken maar wat me opvalt is dat het "witte"asje in rotor er nog steeds inzit!
Dit asje moet vrij rond kunnen draaien ten opzichte van de rotor (draaiende gedeelte.
Nou toevallig zat ik gisteren nog met een vriend te kijken, want het regende toch continu, en het is inderdaad de witte as welke alles zo stroef laat lopen.
Wij weten uiteraard niet hoe soepel die normaal moet lopen. Maar dit begon veel te lijken op een paar kapotte lagers.
We vonden het al vreemd dat er een D-as werd gebruikt, als deze dan toch zoveel weerstand oplevert vroegen we ons af waar de lagering is en waarom niet de as gelagerd wordt in de stator en deksel, en onze conclusie was dat er in de deksel wel erg weinig plek was.
Heb je toevallig enig idee naar welke kant deze er uit moet?

Dankjewel :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesLigtvoet
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-11-2023
Om het simpel te zeggen, asje zou gewoon aan beide zijde eruit of erin kunnen is gewoon egaal rond met een platte kant die hem blokeerd in pomphuis.
Zou proberen WD40 van boven op rotor asje doen en door een zijde as in die platte kant te doen huis zou je rotor tov asje moeten gaan draaien zolang tot dit goed gaat en je asje uit rotor kunt drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
CurlyMo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:01:
@alaintje @koevlaas2 heeft ooit een PCB vervangen van een doorgebrande WP.
Allemaal zelfs, in 1 machine.
Lang verhaal....

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
thehog schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:02:
[...]

Elke 5 seconden tempertuur meten is ook wat overdreven :) Bij mij op 30 seconden en dat is prima.

Gezien voor de S0 metingen de tijd tussen twee pulsen nodig is om Watt uit te rekenen komt het heel precies qua timing en als de heishamon even druk is met bijv. dallas, maar ook met slechte wifi of slechte verbinding met de warmtepomp zelf dan zie je dat heel snel terug in slechte S0 metingen.

Ben ondertussen bezig met wat meer filtering in de software voor S0 maar wellicht helpt het ook door een low-pass filter te gebruiken in jullie setup. Zie voor wat diepe info hier https://www.digikey.com/e...ts-in-digital-electronics en dan voornamelijk figuur 8. Als je een 1k ohm weerstand en een 100nf (0.01uf) condensator gebruikt dan trekt dat heel veel ruis weg. De weerstand sluit je dan aan vanaf de S0_1 (of S0_2) uitgang van de Heishamon aan de voedende kabel naar de S0 (en de andere S0 kabel in GND nog steeds). De condensator hang je tussen GND en S0_1 (of S0_2).

edit: dit lijkt niet helemaal goed te werken nog. Als je wil mag je proberen maar kom niet helemaal nog uit de juiste waardes van de weerstand en condensator
De s0 interface is natuurlijk geen schakelaartje zoals bij de voorbeelden in dat digikey artikel, maar een stroomlus met een stroom in de orde van mA's:

Wikipedia: S0-Schnittstelle – Wikipedia

Met een voedingsspanning van 3,3V haal je de specs van de s0 natuurlijk amper. De spanningsval over de weerstand, fototransistor en diode is al 1,2V bij de minimumstroom van 2mA. Maar met de pull-up weerstand van de ESP8266 van enkele tientallen kilo-ohm haal je die 2mA nooit. Verlagen van die weerstand naar 1K zou al enorm helpen. Waarschijnlijk zijn dan de meeste storingen al verdwenen, maar eventueel kan dan een condensatortje van 100nF over die weerstand of de ingang nog helpen. O ja, 100nF is 0,1uF ;)

Edit: Die extra 1k weerstanden moeten NIET aan de 5V, maar aan de 3,3V !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
FransvWoerkom schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 01:45:
[...]

De s0 interface is natuurlijk geen schakelaartje zoals bij de voorbeelden in dat digikey artikel, maar een stroomlus met een stroom in de orde van mA's:

Wikipedia: S0-Schnittstelle – Wikipedia

Met een voedingsspanning van 3,3V haal je de specs van de s0 natuurlijk amper. De spanningsval over de weerstand, fototransistor en diode is al 1,2V bij de minimumstroom van 2mA. Maar met de pull-up weerstand van de ESP8266 van enkele tientallen kilo-ohm haal je die 2mA nooit. Verlagen van die weerstand naar 1K zou al enorm helpen. Waarschijnlijk zijn dan de meeste storingen al verdwenen, maar eventueel kan dan een condensatortje van 100nF over die weerstand of de ingang nog helpen. O ja, 100nF is 0,1uF ;)
Helemaal met je eens maar in de praktijk werkt het toch prima 95% van de tijd. Ik vraag me alleen af of ik het bordje moet aanpassen voor die 5% (met de kans dat andere er weer problemen mee krijgen) of gewoon een how-to moet maken als het niet werkt met een beetje extra componenten en soldeerwerk maar ik vind het niet fraai. Of misschien een S0 extension bordje die die extra componenten wel heeft voor wie het nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
thehog schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:43:
[...]

Helemaal met je eens maar in de praktijk werkt het toch prima 95% van de tijd. Ik vraag me alleen af of ik het bordje moet aanpassen voor die 5% (met de kans dat andere er weer problemen mee krijgen) of gewoon een how-to moet maken als het niet werkt met een beetje extra componenten en soldeerwerk maar ik vind het niet fraai. Of misschien een S0 extension bordje die die extra componenten wel heeft voor wie het nodig heeft.
Dat extension bordje zou mijn oplossing zijn. Ik vind die GPIO12 en 14 aan een klemmenstrook met de uitnodiging daar draadjes aan te monteren richting de meterkast al tamelijk griezelig. Op zo'n extension bordje zou ook ruimte zijn voor een extra optocoupler, beveiligingsdiodes en weerstandjes.

O ja, voor de dhz'ers onder ons:

Die extra 1k weerstanden moeten NIET aan de 5V, maar aan de 3,3V !!!!!

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 30-08-2021 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alaintje
keesLigtvoet schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:15:
Om het simpel te zeggen, asje zou gewoon aan beide zijde eruit of erin kunnen is gewoon egaal rond met een platte kant die hem blokeerd in pomphuis.
Zou proberen WD40 van boven op rotor asje doen en door een zijde as in die platte kant te doen huis zou je rotor tov asje moeten gaan draaien zolang tot dit goed gaat en je asje uit rotor kunt drukken.
@CurlyMo @dirkdeman
Uiteindelijk de rotor herhaaldelijk in de imal ingespoten en proberen te draaien. Na een paar uur ging het wel fatsoenlijk en wat later liet de pen eindelijk los.
Deze was ook helemaal zwart, alles goed schoon gemaakt en geassembleerd en de rotor in de behuizing draait zo soepel als een fietswiel :p .
Net geplaatst in de pana en na 3 x vullen en ontluchten gestart, pump stekkertje vergeten in de pcb te steken, poging 2 en start direct.
Heel even op air purge gedraaid en liet 51 liter/min zien (hier voor altijd 44-48).
Morgen even verder aan de slag met het ontluchten en bijvullen.

De volgende keer als het circuit leeg moet plaats ik nog een kogelkraan extra zodat de pana gevuld kan blijven met twee T22's in mijn garage.
En mijn spirotap wordt nu maandelijks gereinigd tot deze schoon blijft O-) .

Volgens mij ben ik de eerste waarbij de pomp is vastgelopen ?
Hoop dat andere er wat aan hebben (y) .
Ben blij dat er niks stuk is.
Vreemd dat de pcb alsnog 0.3Volt liet zien waar dit 15V moest zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
alaintje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

@CurlyMo @dirkdeman
Uiteindelijk de rotor herhaaldelijk in de imal ingespoten en proberen te draaien. Na een paar uur ging het wel fatsoenlijk en wat later liet de pen eindelijk los.
Deze was ook helemaal zwart, alles goed schoon gemaakt en geassembleerd en de rotor in de behuizing draait zo soepel als een fietswiel :p .
Net geplaatst in de pana en na 3 x vullen en ontluchten gestart, pump stekkertje vergeten in de pcb te steken, poging 2 en start direct.
Heel even op air purge gedraaid en liet 51 liter/min zien (hier voor altijd 44-48).
Morgen even verder aan de slag met het ontluchten en bijvullen.

De volgende keer als het circuit leeg moet plaats ik nog een kogelkraan extra zodat de pana gevuld kan blijven met twee T22's in mijn garage.
En mijn spirotap wordt nu maandelijks gereinigd tot deze schoon blijft O-) .

Volgens mij ben ik de eerste waarbij de pomp is vastgelopen ?
Hoop dat andere er wat aan hebben (y) .
Ben blij dat er niks stuk is.
Vreemd dat de pcb alsnog 0.3Volt liet zien waar dit 15V moest zijn ...
Mooi!

Dat magnetiet is rotspul, zeker in combinatie met magneten en nauwe spleten. En het zet ook uit bij oxidatie naar gewone roest. We moeten er alles aan doen om dit bij de pomp weg te houden. Dus zeker een magneetfilter in de retour naar de warmtepomp. Goed om gemonteerd zodat het retourwater rondkolkt waar de magneet zit, en bij vullen van het systeem zien te voorkomen dat het water via de aanvoerleiding naar de warmtepomp stroomt.

Weet je zeker dat je op de goede pennetjes hebt gemeten? De nummering op het PCB is net anders dan op de aansluitstekker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/binMWq0b3FVXRxFe44miU8p6Sas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hIOmQGevtUAuLZP9mKw6wqAs.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 23 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.