Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.725 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 19:48

dof

Oeps, gisteravond de WP per ongeluk paar uurtjes op Ta 45 gehad. 7(8)7 Je kent dat wel, telefoon in broekzak, stond op HA met Heishamon en per ongeluk de thermostaat schijf blijkbaar aangeraakt. Pas om half twaalf bemerkt en toen weer naar normaal gezet.

Anyway, 'k heb max nu ook even getest :) en 't was wel aardig om te zien: Ta naar 45C, even later naar 40C (Td staat op 5), compressor naar 66 Hz, pomp naar 27 l/min afgifte naar 10 kW en verbruik naar 2,5 kW (gelukkig goedkope uren a 19c).

Niet te vaak doen natuurlijk, en nu kabbelt alles weer in rustige laagste stand :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eITc7HAQWEJPg39yHkrPxZysnSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3LMejJb7gG6YuDQNMSlqmjaP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 24-12-2023 14:47 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
dof schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:07:
Oeps, gisteravond de WP per ongeluk paar uurtjes op Ta 45 gehad. 7(8)7 Je kent dat wel, telefoon in broekzak, stond op HA met Heishamon en per ongeluk de thermostaat schijf blijkbaar aangeraakt. Pas om half twaalf bemerkt en toen weer naar normaal gezet.

Anyway, 'k heb max nu ook even getest :) en 't was wel aardig om te zien: Ta naar 45C, even later naar 40C (Td staat op 5), compressor naar 66 Hz, pomp naar 27 l/min afgifte naar 10 kW en verbruik naar 2,5 kW (gelukkig goedkope uren a 19c).

Niet te vaak doen natuurlijk, en nu kabbelt alles weer in rustige laagste stand :)

[Afbeelding]
Hoe werkt de heishamon in ha? Met nodered? of is er een ander systeem

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-06 12:27
Dylantje2 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:56:
[...]

via HACS is er een integratie: https://github.com/kamaradclimber/heishamon-homeassistant
mocht je niet weten wat HACS is, kun je dat hier vinden: https://hacs.xyz/docs/setup/download/

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Dylantje2 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:56:
[...]

Inderdaad zoals @pc_freak1 noemt, via een HACS integratie.

Is erg stabiel en het voordeel in HA is o.a. dat je van alles een history kunt weergeven. Heel prettig om dingen terug te kunnen kijken zoals m'n foutje eergisteren. 😊

De node red integratie gebruik ik niet, ik hou het zo simpel en doorzichtig mogelijk. En prefereer ook systeem van "altijd aan" en heb daarmee runs van meerdere dagen. Vindt het wel prima zo.
Afgifte systeem kan beter maar dat is een ander verhaal.

Heishamon zit in het monoblock met erbij een oude accesspoint. UTP kabel had ik gelukkig wel aangelegd naar de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:48

CR1992

Thor

dof schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:07:

[Afbeelding]
Wat zou je verbruik zijn op 45 graden?
Iemand een panasonic van 12 kw op 40 a 50 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

CR1992 schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:16:
[...]

Wat zou je verbruik zijn op 45 graden?
Iemand een panasonic van 12 kw op 40 a 50 graden?
Verbruik schoot naar ~2,5 kW, energieproductie naar ~10 kW ('t is een 9j Pana) met kort piekje hoger. Zie grafiekjes, Ta was even 45C maar bleef daarna op 40C tot ik het omlaag zette.
Binnentemperatuur ging wel sneller dan normaal omhoog 😊.

Bij 12 kW WP zal beide wel net iets hoger zijn lijkt me.

Ta naar 45C is natuurlijk niet efficiënt, dus wellicht is WP efficiënter wanneer je bij Tb van -10C onder Ta van 40C blijft. Maar dan is warmte onttrekken aan buitenlucht ook minder efficiënt. Zou het graag nog een keer zien deze winter, maar -10 C op thermometer is al heel lang geleden (2012 meen ik).

Aangezien ik geen stooklijn gebruik maar manueel Ta instel (met vaste Td van 5), is m'n ervaring dat de Tb range van +13C naar -2C (wat we afgelopen tijd meemaakten), ik de Ta kan variëren van 32C naar 36C om het binnen rond 19,5 C te houden.

VVW en radiatoren, afgifte is niet optimaal (knutsel ik nog aan), maar werkt verder wel ok. Geen WAF problemen 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

dof schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:05:
[...]

Verbruik schoot naar ~2,5 kW, energieproductie naar ~10 kW ('t is een 9k Pana) met kort piekje hoger. Zie grafiekjes, Ta was even 45C maar bleef daarna op 40C tot ik het omlaag zette.
Binnentemperatuur ging wel sneller dan normaal omhoog 😊.

Bij 12 kW WP zal beide wel net iets hoger zijn lijkt me.

Ta naar 45C is natuurlijk niet efficiënt, dus wellicht is WP efficiënter wanneer je bij Tb van -10C onder Ta van 40C blijft. Maar dan is warmte onttrekken aan buitenlucht ook minder efficiënt. Zou het graag nog een keer zien deze winter, maar -10 C op thermometer is al heel lang geleden (2012 meen ik).

Aangezien ik geen stooklijn gebruik maar manueel Ta instel (met vaste Td van 5), is m'n ervaring dat de Tb range van +13C naar -2C (wat we afgelopen tijd meemaakten), ik de Ta kan variëren van 32C naar 36C om het binnen rond 19,5 C te houden.

VVW en radiatoren, afgifte is niet optimaal (knutsel ik nog aan), maar werkt verder wel ok. Geen WAF problemen 😊
Heb je nog grafieken van 36 graden en hoger? Mag ook van oudere datums zijn.
Ik ben aan het kijken voor een hybride opstelling voor thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

CR1992 schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:47:
[...]

waarom hybride? wat gaat de ketel doen wat de warmtepomp niet kan?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dof

dof

CR1992 schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:47:
[...]

Mijn history in HA gaat niet zover want dat kost teveel geheugen. Ik draai dus altijd tussen de 32-36 in deze zacht winterse periode. Als je daarover wat wilt weten?

Maar hybride is IMO niks, waarom zou je dat doen? Kost extra ketel onderhoud, extra ruimte, extra netbeheer kosten, ingewikkelder opzet, extra onderdelen, etc. En wij (WAF is zeer overtuigd!) wilden sowieso beslist van gas af (Groningen hier).

Hybride is bedacht voor bescherming van de branche vlgs mij. Toen Nederland in '60-'70 van de vorige eeuw aan het gas moest stonden de kolenkachels massaal bij de straat. Niks geen hybride toen :).

Hier (huis '87, vrijstaand, ~200m2) verstookten de vorige bewoners in '20 en '21 jaarlijks 3600m3 ! Dus het eerste doel wat ik stelde, toen we eind '22 hierin trokken, was de energiekosten terugdringen. Dus gelijktijdig beter isoleren en van gas naar full electric omdat ik er wel in geloofde, en ik net zolang door zou gaan met isoleren tot het paste en goed werkte. Is makkelijk gelukt.

Eerst een WPB gekocht en aangesloten. En toen de cv WP. Vandaar ook de lastige route om 4Q22 een Pana mono 9k uit .uk te halen. Elke maand langer zou me honderden euros kosten, dus wat extra moeite (en risico) vond ik verantwoord.

De energiekosten zijn door 5 a 6 gedaald (nu ~100€/mnd i.p.v. ~600€), en het huis is comfortabeler. Kan nog wel e.e.a. gebeuren om kosten nog lager te krijgen maar het is al behoorlijk oke. WP staat altijd aan (onder de 12 C) en draait verder als een zonnetje.

Beetje moed tonen en zeker zelf de regie houden, en hier lezen en vragen...

[ Voor 13% gewijzigd door dof op 26-12-2023 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

flippy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:02:
[...]

waarom hybride? wat gaat de ketel doen wat de warmtepomp niet kan?
Goedkoop stoken. Hier in België heb je ook capaciteitstarief ( piekbelasting)
Wanneer het onder 0 gaat. Is de gasprijs op dit moment voordeliger dan tegen 45 graden met een warmtepomp volgens mij.
Daarom had ik graag grafieken van 35 graden en meer gezien.

Heb je overal vloerverwarming?
Of ook nog radiatoren?

Ik dacht aan een hybride opstelling met gas of cv pelletkachel

[ Voor 5% gewijzigd door CR1992 op 26-12-2023 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CR1992 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 01:05:
[...]

Wanneer het onder 0 gaat. Is de gasprijs op dit moment voordeliger dan tegen 45 graden met een warmtepomp volgens mij.

Of ook nog radiatoren?

Je praat over 2 verschillende zaken.

1: hoe lang (uren) is het daadwerkelijk onder de 0 graden?
2: welke tariefbedragen praten we over voor gas en stroom op die momenten versus andere momenten?

Vooral vraag 2 is even belanggrijk omdat naar mijn weten het tarief word bepaald door je piekverbruik. Met een warmtepomp stook je 24/7 em heel constant. Met een capaciteitstarief pakt dat dus niet erg uit want er is geen piek in dat opzicht, je verbuikt gewoon enkele honderden tot mogelijk enkele kilowatten gedurende de hele dag als het echt koud is dus er is geen tot weinig profijt aan overschakelen naar duur gas omdat andere dingen in je huis meer uitmaken voor de pieklast.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 26-12-2023 02:29 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-06 09:33
[...]

Of ook nog radiatoren?

Twee plaatjes van afgelopen periode (door de hoge temp wat rommelig). Piek op mn P1 meter zit rond de 1500 watt, het maximum wat ik gezien heb op enig moment is 2500 watt.

België heeft wel een raar belastingsysteem maar volgens @IvoB2 kan het financieel uit om over te gaan op all-electric heb ik meermaals gelezen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt6V-iYosQjgwV7aL8Z1o8AurMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBh8ZTRHIbkCDevhSwFsVvkb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8917BYmKde8WcyxOynttY3__Gk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lpnhSfzdSiS1S1TuAI0Z9Vy.jpg?f=fotoalbum_tile

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Daarom had ik graag grafieken van 35 graden en meer gezgezie
Ik heb een L/L en een L/W WP.
Op dit moment verbruikt de WP 1 tot 1,5 kWh per etmaal aan een prijs van ong. 26 cent/kWh.
Of ook nog radiatoren?
Nergens vloerverwarming maar een combinatie van L/L (slaapkamers, bureel, deel leefruimte tussenseizoen), oversized handdoekradiator (badkamer) en LT ventiloconvectoren (leefruimte en gang).
Aanvoertemperatuur draait momenteel op 27°C (met een max van 35°C indien buitentemp daalt).

Mijn hoogste technische maandpiek inzake capaciteitstarief voor dit jaar (januari - september) bedroeg 4.0 kW (oorzaak laadpaal) en de rest van het jaar (oktober - december) 3.0 kW dat was op kerstavond en kwam door elektrisch koken en niet door de verwarming (die we op kerstavond hebben moeten uitschakelen gezien de binnentemp. door acht aanwezigen en koken opliep van 19.8 neer 22°C en pas terug ingeschakeld hebben op 26/12 om 08:00 uur).
Maar de gemiddelde facturatiepiek (waar je dus daadwerkelijk op afgerekend wordt in €) bedroeg voor de periode januari - september 2,9 kW (teruggebracht naar 2,5 kW wegens max. factuur) en staat voor de periode oktober - december op 2,8 kW (mijn jaarafrekening valt jaarlijks op 1/10 om 00:00 uur vandaar de opsplitsing.

Hybride is, in een redelijk geïsoleerde woning, onzin want je blijft een vaste kost betalen voor een vaste gasaansluiting.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
flippy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 01:31:
[...]
Je praat over 2 verschillende zaken.

1: hoe lang (uren) is het daadwerkelijk onder de 0 graden?
2: welke tariefbedragen praten we over voor gas en stroom op die momenten versus andere momenten?
1. In België was er in 2023 tot op heden (en dat gaat nauwelijks nog wijzigen) officieel geen enkele ijsdag (op mijn locatie, zandgrond, één dag).
2. In 2023 betaalde ik gemiddeld (ik heb een variabel contract) 26,5 cent/kWh (all in - excl. forfaitair capaciteitstarief van 109 €/jaar en excl 14 € per jaar databeheer).
Wanneer ik het verbruik voor verwarming van gas tov elektriciteit in kWh en op jaarbasis bij mijn leverancier tegenover elkaar zet (en dat is niet de allergoedkoopste) kom ik op jaarbasis voor gas een 150 € duurder uit dan bij full electric. En dan is gas in Vlaanderen nog eens goedkoper dan in Nederland.
Vooral vraag 2 is even belanggrijk omdat naar mijn weten het tarief word bepaald door je piekverbruik. Met een warmtepomp stook je 24/7 em heel constant. Met een capaciteitstarief pakt dat dus niet erg uit want er is geen piek in dat opzicht,
Correct.
je verbuikt gewoon enkele honderden tot mogelijk enkele kilowatten gedurende de hele dag als het echt koud is dus er is geen tot weinig profijt aan overschakelen naar duur gas omdat andere dingen in je huis meer uitmaken voor de pieklast.
Eveneens juist.
Komt daar nog bij dat wanneer je een PV installatie hebt en daardoor op jaarbasis de kWh netafname kan beperken je bovenop het forfaitaire minimum capaciteitstarief (dat iedereen altijd betaald ook al is je afname nul) geen netvergoedingen worden aangerekend noch het werkelijk afgenomen vermogen boven de 2,5 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 10:12
dof schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:30:
[...]
En toen de cv WP. Vandaar ook de lastige route om 4Q22 een Pana mono 9k uit .uk te halen.
Dacht dat je een 9j had? :? Staat ook in je sig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
wheli schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:08:
[...]
België heeft wel een raar belastingsysteem
Eigenlijk is daar niets eigenaardig aan.
In Nederland heb je ook een capaciteitsbelasting maar dan forfaitair geheven volgens het aansluitvermogen.
In Vlaanderen heb je een forfaitaire capaciteitsbelasting van 2,5 kW met daarboven een belasting wat je maandelijks per kwartierpiek effectief aan vermogen afneemt. Dat kan je als verbruiker dus beïnvloeden.
Er is ook een max. factuur voor netheffingen. Dat houdt in dat wanneer je onder een bepaald niveau van verbruik blijft (op jaarbasis) de netheffingen op kWh afname en heffingen op vermogen boven 2.5 kW kwijtgescholden worden.

Dus in se niets eigenaardig aan maar een andere benadering van dezelfde problematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgJBu5d-E8Fi0bb6PONGfF8PEY4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B1cIeRQCYwOPp17k2wsheooP.jpg?f=user_large

Misschien hebben jullie wel gelijk dat gas electriciteit voordeliger is dan gas zelf bij 40 tot 50 graden.
Maar ik had graag nog 1 winter mijn gasaansluiting gehouden voor zekerheid.
ik krijg het op 50 graden warm licht onder het vriespunt.
lager kan ik niet testen.
ik krijg mijn gasketel niet lager ingesteld met de buitenvoeler.
ik heb de stooklijn al aangepast.

ik heb een foto gemaakt
is al wat bijgekribbeld.
Maar mag je een hybride opstelling zo aansluiten
het rood is de gasketel wat door de warmtewisselaar gaat van het buffervat?
Mag dit ? heeft dit nut ?
hierdoor kun je met weinig kosten toch hybride testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Maurice1066 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:13:
[...]

Dacht dat je een 9j had? :? Staat ook in je sig ;)
Oeps, te snel getikt. Ja een 9j 👍

De k versie was nog niet te koop in 4Q22. 😊

[ Voor 9% gewijzigd door dof op 26-12-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
dof schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:46:
[...]

Inderdaad zoals @pc_freak1 noemt, via een HACS integratie.

Is erg stabiel en het voordeel in HA is o.a. dat je van alles een history kunt weergeven. Heel prettig om dingen terug te kunnen kijken zoals m'n foutje eergisteren. 😊

De node red integratie gebruik ik niet, ik hou het zo simpel en doorzichtig mogelijk. En prefereer ook systeem van "altijd aan" en heb daarmee runs van meerdere dagen. Vindt het wel prima zo.
Afgifte systeem kan beter maar dat is een ander verhaal.

Heishamon zit in het monoblock met erbij een oude accesspoint. UTP kabel had ik gelukkig wel aangelegd naar de WP.
HA gaat het hier niet worden, Domoticz toch vriendelijk met meer opties imo [ Domoticz draaide al voordat Ha bestond:-) ]
Maar soms in NR simpel te gebruiken, in meerder systemen
Hacs, onbekend, en zal wss niet werken volgens google.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CR1992 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:07:
[Afbeelding]

Misschien hebben jullie wel gelijk dat gas electriciteit voordeliger is dan gas zelf bij 40 tot 50 graden.
Maar ik had graag nog 1 winter mijn gasaansluiting gehouden voor zekerheid.
ik krijg het op 50 graden warm licht onder het vriespunt.
lager kan ik niet testen.
ik krijg mijn gasketel niet lager ingesteld met de buitenvoeler.
ik heb de stooklijn al aangepast.

ik heb een foto gemaakt
is al wat bijgekribbeld.
Maar mag je een hybride opstelling zo aansluiten
het rood is de gasketel wat door de warmtewisselaar gaat van het buffervat?
Mag dit ? heeft dit nut ?
hierdoor kun je met weinig kosten toch hybride testen.
je gaat hier helemaal de fout in.
dat vat is helemaal niet van toepassing met een warmtpomp.

ik vermoed dat je 50 graden testen ook niet tof werkt omdat je afgiftesysteem niet geweldig in elkaar steekt of je stookgedrag is verkeerd.

kan je wat echte fotos maken van je huidige systeem en helemaal tof als je een tekening maakt.

beste is als je even een eigen topic aanmaakt waar je de situatie helemaal uitvleest zodat je goed advies kan krijgen. ik geloof er niks van dat je met 50 graden moet stoken om het warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

flippy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:35:
[...]

je gaat hier helemaal de fout in.
dat vat is helemaal niet van toepassing met een warmtpomp.

ik vermoed dat je 50 graden testen ook niet tof werkt omdat je afgiftesysteem niet geweldig in elkaar steekt of je stookgedrag is verkeerd.

kan je wat echte fotos maken van je huidige systeem en helemaal tof als je een tekening maakt.

beste is als je even een eigen topic aanmaakt waar je de situatie helemaal uitvleest zodat je goed advies kan krijgen. ik geloof er niks van dat je met 50 graden moet stoken om het warm te houden.
Dus zo zou ik het niet hybride kunnen testen voor een jaar?

Wat bedoel je dat mijn afgifte systeem niet goed ineenzit?
Ik krijg mijn woning wel warm tussen de 40 en 50 graden.
Maar had de stooklijn van mijn ketel gewoon is lager gezet.
Helaas gaat deze naar 50 graden. Dus die moduleert wel tussen de 35 en 50 graden. Maar had deze liever als test zien moduleren tussen 35 en 40 of 35 en 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CR1992 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:45:
[...]

Dus zo zou ik het niet hybride kunnen testen voor een jaar?

Wat bedoel je dat mijn afgifte systeem niet goed ineenzit?
Ik krijg mijn woning wel warm tussen de 40 en 50 graden.
Maar had de stooklijn van mijn ketel gewoon is lager gezet.
Helaas gaat deze naar 50 graden. Dus die moduleert wel tussen de 35 en 50 graden. Maar had deze liever als test zien moduleren tussen 35 en 40 of 35 en 45
je kan natuurlijk wel hybride testen maar dat doe je niet met een tank erbij. die tank moet er gewoon uit als je die hebt.

je moet de stooklijn dan ook even niet gebruiken en gewoon een vaste temperatuur instellen. dan kan je rustig lager met je ketel.

ik mis nog steeds je motivatie wat de gasketel moet doen als je eenmaal een warmtepomp hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ik heb een vitodens 222.
Maar ik zie nergens om deze zonder buitenvoeler te laten werken.

Stel dat het 0 graden of - 5 is dan zou ik de gasketel of de palletkachel met cv water door het buffervat kunnen sturen.
Ik moet toch een buffervat zetten met radiators of convectoren.
Dan koop ik 1 met een spiraal in?

Hoe lager de warmtepomp temp hoe beter de cop. Dus bij koude temp de warmtepomp op 35 a 40 graden en daarbij de gas of palletkachel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Voordat Proton hem erin knalt: flippy heeft waarschijnlijk gelijk maar jij moet waarschijnlijk eerst even het ik wil een warmtepomp topic doorlezen

[ Voor 8% gewijzigd door wheli op 26-12-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CR1992 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:00:
Ik heb een vitodens 222.
Maar ik zie nergens om deze zonder buitenvoeler te laten werken.

Stel dat het 0 graden of - 5 is dan zou ik de gasketel of de palletkachel met cv water door het buffervat kunnen sturen.
Ik moet toch een buffervat zetten met radiators of convectoren.
Dan koop ik 1 met een spiraal in?

Hoe lager de warmtepomp temp hoe beter de cop. Dus bij koude temp de warmtepomp op 35 a 40 graden en daarbij de gas of palletkachel?
je kan om makkelijk te doen met die viessman gewoon de stooklijn op 0.2 zetten. dan doet de stooklijn vrijwel niks meer.
waarom zou de pelletkachel of ketel aan moeten waneer het onder het vriespunt is? de warmtepomp werkt gewoon tot -20 of zo hoor.
ja, de COP word beter naarmate je aanvoertemperatuur lager is. maar het plaatsen van tanks en dergelijke verhoogt je aanvoer dus die wil je niet. je moet/wilt direct je warme water in je systeem pompen zonder tank ertussen.
er is niemand die zegt dat je een tank moet plaatsen. zolang je systeem voldoende water bevat is daar totaal geen noodzaak voor.

lees het bovengenoemde topic even door en maak dan even een eigen topic aan, dat zal een stuk beter werken om gedegen advies te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 26-12-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Aah ik dacht dat je 20 a 25 liter per kw buffervat nodig had bij radiatoren voor tegen het pendelen?

Ik neem aan dat jullie panasonic meer aanraden dan lg?
De LG monobloc heeft volgens mij meer last van het defrosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

flippy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:23:
[...]

je kan om makkelijk te doen met die viessman gewoon de stooklijn op 0.2 zetten. dan doet de stooklijn vrijwel niks meer.
waarom zou de pelletkachel of ketel aan moeten waneer het onder het vriespunt is? de warmtepomp werkt gewoon tot -20 of zo hoor.
ja, de COP word beter naarmate je aanvoertemperatuur lager is. maar het plaatsen van tanks en dergelijke verhoogt je aanvoer dus die wil je niet. je moet/wilt direct je warme water in je systeem pompen zonder tank ertussen.
er is niemand die zegt dat je een tank moet plaatsen. zolang je systeem voldoende water bevat is daar totaal geen noodzaak voor.

lees het bovengenoemde topic even door en maak dan even een eigen topic aan, dat zal een stuk beter werken om gedegen advies te krijgen.
Dankjewel voor de 0.2 tip
Ik heb hem nu ingesteld op 0.2 en blijft nu rond de 40 graden hangen. Moet wel alle radiators openzetten om dit te testen want anders springt de ketel uit op te hoge temperatuur. En dan springt hem pas onder 30 aan waardoor het afkoelt.

Nu nog wachten op kouder weer 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
CR1992 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:37:
Aah ik dacht dat je 20 a 25 liter per kw buffervat nodig had bij radiatoren voor tegen het pendelen?

Je kan je systeeminhoud met een beetje Google wel berekenen. 30-35 liter ofzo is het minimum bij de 7J uit mn hoofd (totaal dus niet per kw).

Defrosts komen omdat de condensor bevriest. Volgens mij is dat gewoon natuurkunde en niet merk -afhankelijk maar correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:58

ErikVers

e-Duurzaam

Haha ja hier word een pana boven lg verkozen :-)
Lg heeft geen backupheater vandaar dat je daar in ieder geval ander gedrag bij het defrosten in het forum ziet.

Wat betreft minimale systeem inhoud is dit voor de panasonic t/m 9kw modellen 30liter.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:31:
[...]

Haha ja hier word een pana boven lg verkozen :-)
Lg heeft geen backupheater vandaar dat je daar in ieder geval ander gedrag bij het defrosten in het forum ziet.
Wat betreft minimale systeem inhoud is dit voor de panasonic t/m 9kw modellen 30liter.
objectief gezien is de pana ook een beter product.

nee hoor, dat zijn vuistregels die cv ketel boeren zelf hebben verzonnen. de fabrikant stelt een minimum op, niet de duim van de installateur.

mijn antieke pana red het gewoon met maar 3 radiatoren eraan. dat hoef je met de LG niet te proberen.

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 27-12-2023 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:38

thido

Tilburg

flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:37:
objectief gezien is de pana ook een beter product.
Mag ik vragen waarom dat zo is?
Heb zelf ervaring met beide (nu LG, hiervoor Pana). Ben wel benieuwd naar het antwoord.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
Dylantje2 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:33:
[...]

HA gaat het hier niet worden, Domoticz toch vriendelijk met meer opties imo [ Domoticz draaide al voordat Ha bestond:-) ]
Maar soms in NR simpel te gebruiken, in meerder systemen
Hacs, onbekend, en zal wss niet werken volgens google.
ik lees een aanname dat HA noodzakelijk is voor NodeRed?
dat is niet zo, want NodeRed verbind zelfstandig met je MQTT broker.
Domoticz kun je met een json parser node uitlezen in NodeRed.
Draai zelf een combi van Domoticz, HA en NodeRed.
heb het NodeRed deel icm domoticz hiermee werkend gekregen: https://mannema.nl/howto-node-red.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thido schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:46:
[...]

Mag ik vragen waarom dat zo is?
Heb zelf ervaring met beide (nu LG, hiervoor Pana). Ben wel benieuwd naar het antwoord.
betere kwaliteit, stiller, kabouters zijn beter ingeleerd op nederlands klimaat en veel vriendelijker voor de doorsnee nederlander die zelf nog wat wilt doen of repareren. documentatie van pana is ook beter in mijn opinie als monteur.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 27-12-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:38:
[...]

kabouters zijn beter ingeleerd op nederlands klimaat en veel vriendelijker voor de doorsnee nederlander
klinkt als de ideale kabouter. :+

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:26
flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:38:
[...]

betere kwaliteit, stiller, kabouters zijn beter ingeleerd op nederlands klimaat en veel vriendelijker voor de doorsnee nederlander die zelf nog wat wilt doen of repareren. documentatie van pana is ook beter in mijn opinie als monteur.
Vergelijk je dan de j-serie Pana met de 4-serie LG of met de 3-serie LG?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jojan265 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:18:
[...]

Vergelijk je dan de j-serie Pana met de 4-serie LG of met de 3-serie LG?
dat maakt niet uit. probleem zit aan de ontwerptafel, niet de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:26
flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:39:
[...]

dat maakt niet uit. probleem zit aan de ontwerptafel, niet de fabriek.
Ok. Maar ik meen dat de serie 4 van LG een betere regeling heeft t.o.v. serie 3. Uit welke fabriek de series komen weet ik niet, maar het ging mij om de verbeterde techniek.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jojan265 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:46:
[...]

Ok. Maar ik meen dat de serie 4 van LG een betere regeling heeft t.o.v. serie 3. Uit welke fabriek de series komen weet ik niet, maar het ging mij om de verbeterde techniek.
of het echt beter is moet nog blijken, tot zover is LG niet echt "merkleider" in hun kabouters. en het lost hun andere problemen ook niet op aangezien die inherent zijn aan LG.

ik heb de speciale tools om aan de grotere LG machines alles uit te kunnen lezen en ik erger me mateloos aan de slechte staat van hun service tools en "concepten" die men heeft als bedrijf hoe een servicemonteur diagnose en reparaties moet uitvoeren. het is overduidelijk gemaakt tijdens vergaderingen en niet om de tekentafel/werkbank.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 27-12-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:59
Vraagje: wat is zowat het min/max elektrisch verbruik van de circulatiepomp van een monoblock warmtepomp?

Dus deze die het warme water laat circuleren door de vloerverwarming en/of radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wozmro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:53:
Vraagje: wat is zowat het min/max elektrisch verbruik van de circulatiepomp van een monoblock warmtepomp?

Dus deze die het warme water laat circuleren door de vloerverwarming en/of radiatoren.
dat ligt grotendeels aan hoeveel weerstand je pomp moet overkomen om het ingestelde aantal liters te halen. met dikkere leidingen en meer open groepen/verdelers zal het een stuk minder verbruiken dan waneer je 20L/min door een paar radiatoren met 16mm staal probeert te persen.

daarom adviseren we hier ook altijd om 32mm te monteren als dat kan omdat het je pompverliezen verminderd.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 27-12-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb vloerverwarming op het gelijkvloers ongeveer 80m² opgedeeld in 5 groepen.

Die is momenteel niet meer in gebruik want ik verwarm met een l/l, 24/24 tijdens het stookseizoen en dat verbruikt 1200kWh/j.

De vloerverwarming werkte vroeger met de gascondensatieketel en verbruikte iets van een 350m² gas per jaar voor verwarmen.

Ik overweeg een monoblock warmtepomp voor het comfort van vloerverwarming. Zou ik zelf kunnen plaatsen, 32mm buizen naar de collector van de vloerverwarming leggen is geen probleem.

Ik vermoed dat de circulatiepomp in het stookseizoen wel 24/24 blijft draaien om kans op beschadiging door vorst te vermijden? En qua vermogen zal die wel een maatje groter zijn dan de pomp in een cv-ketel denk ik wegens het hogere debiet?

En daarom had ik graag eens een idee gehad van het verbruik van die pomp in kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wozmro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:10:
Ik heb vloerverwarming op het gelijkvloers ongeveer 80m² opgedeeld in 5 groepen.

Die is momenteel niet meer in gebruik want ik verwarm met een l/l, 24/24 tijdens het stookseizoen en dat verbruikt 1200kWh/j.

De vloerverwarming werkte vroeger met de gascondensatieketel en verbruikte iets van een 350m² gas per jaar voor verwarmen.

Ik overweeg een monoblock warmtepomp voor het comfort van vloerverwarming. Zou ik zelf kunnen plaatsen, 32mm buizen naar de collector van de vloerverwarming leggen is geen probleem.

Ik vermoed dat de circulatiepomp in het stookseizoen wel 24/24 blijft draaien om kans op beschadiging door vorst te vermijden? En qua vermogen zal die wel een maatje groter zijn dan de pomp in een cv-ketel denk ik wegens het hogere debiet?

En daarom had ik graag eens een idee gehad van het verbruik van die pomp in kWh.
Reken op tussen de 50 en 100 watt afhankelijk van wat eerder is genoemd. En de vorstbeveiliging zorgt er meestal voor dat de pomp alleen maar draait wanneer dat nodig is.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wozmro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:10:

die pomp draait alleen als je machine verwarmt. dus ca 1600h per jaar. en dat is niet anders dan de ventilator in je airco die nu lucht rondpompt.

je winst zit hem in het hogere comfort en lagere stroomverbruik. wat de pomp doet is totaal niet relevant op het totaalplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 11:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Wozmro Ik kan vinden dat het maximum (ongeveer?) 100W is, op lage snelheid (wat ook voor de vorstbeveiliging wordt gebruikt) kan dat een stuk minder zijn. Ik zie dan Carboy 50W aanhaalt, maar zou best nog wel wat lager kunnen zijn.

En net wat hij zegt, enkel als het water te koud wordt zal hij (even kort) gaan lopen, niet 24/24.

@flippy Met 350m3/jaar zal de pomp wellicht minder lang draaien dan 1600h.

[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 27-12-2023 18:22 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:11
Ik ben bezig met de aanleg van de meerlaagsbuis in een jaren 30 huis, en loop er tegenaan dat het traject dat ik bedacht had wat krapper is dan verwacht. Ook is de 32mm buis een stuk stugger dan gehoopt. Wat zou de impact zijn om ongeveer 1 a 2 meter in de leiding naar de vloerverwarmingverdeler te vernauwen naar 26mm? Is dat beter dan een een 32mm knietje? Het geheel komt op een 5J, dus de 32mm zou al ruim bemeten moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF69fg0mGeKihJs03zbW9T3QJfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUhJUMyFcr7SMQU7kaeTyrs6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Knopsje schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:29:
Ik ben bezig met de aanleg van de meerlaagsbuis in een jaren 30 huis, en loop er tegenaan dat het traject dat ik bedacht had wat krapper is dan verwacht. Ook is de 32mm buis een stuk stugger dan gehoopt. Wat zou de impact zijn om ongeveer 1 a 2 meter in de leiding naar de vloerverwarmingverdeler te vernauwen naar 26mm? Is dat beter dan een een 32mm knietje? Het geheel komt op een 5J, dus de 32mm zou al ruim bemeten moeten zijn.
[Afbeelding]
Doe wat je kan. Perfect is mooi maar niet vereist. Als er een stuk smaller tussen moet dan is dat maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:19:
[...]

die pomp draait alleen als je machine verwarmt. dus ca 1600h per jaar. en dat is niet anders dan de ventilator in je airco die nu lucht rondpompt.

je winst zit hem in het hogere comfort en lagere stroomverbruik. wat de pomp doet is totaal niet relevant op het totaalplaatje.
Denk je dat het stroomverbruik lager zou kunnen uitkomen dan met een l/l?

Heb je een linkje naar de uitgebreide technische specificaties van de Panasonic 5kW? Ik kan zelf nergens terugvinden wat het minimale vermogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wozmro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:42:
[...]

Denk je dat het stroomverbruik lager zou kunnen uitkomen dan met een l/l?

Heb je een linkje naar de uitgebreide technische specificaties van de Panasonic 5kW? Ik kan zelf nergens terugvinden wat het minimale vermogen is.
ja, vooral met vloerverwarming is L/W in het voordeel door de veel lagere temperaturen. dat verschil komt er vooral uit rond en onder het vriespunt.

en minimum van een J serie zit ergens rond de 1400W dacht ik maar dat is ook relatief aan de buitentemperatuur. de uitgebreide specs vind je gewoon in de servicehandleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]
Van te voren buigen of stukje 28mm koper ertussen? Of desnoods wat rvs ribbelslang 1” op dat gedeelte?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:55:
[...]

ja, vooral met vloerverwarming is L/W in het voordeel door de veel lagere temperaturen. dat verschil komt er vooral uit rond en onder het vriespunt.

en minimum van een J serie zit ergens rond de 1400W dacht ik maar dat is ook relatief aan de buitentemperatuur. de uitgebreide specs vind je gewoon in de servicehandleiding.
Ongeveer 500 watt stroom verbruik x de COP dus reken op 2500 watt

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ook is de 32mm buis een stuk stugger dan gehoopt.
Buigveer erin:
https://alupex.be/buigveer-32mm
En daarna met een lijmklem (evt op spreidstand, als je ergens vandaan moet) kracht zetten. Ik gebruik deze:
https://www.toolstation.n...-snelspan-lijmklem/p13107
Da's 272kg druk, dat doe je niet met je handen of voeten.

De buis vlakt soms iets af, maar je krijgt altijd de bocht erin. Eventueel iets maken waar je goed omheen kunt buigen, zodat de buis niet teveel op 1 plek gaat deuken of gaat beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 11:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Knopsje inderdaad met de buigveer en dan telkens beetje buigen en omhoog halen zodat je niet op 1 punt blijft buigen. Wanneer je dan ver genoeg bent dat je er bij kan desnoods een recht koppelstuk ertussen? Dan hoef je niet veel verder :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:11
Heel fijn al die adviezen, ik ga kijken wat de beste optie is!
flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:38:
[...]

Doe wat je kan. Perfect is mooi maar niet vereist. Als er een stuk smaller tussen moet dan is dat maar zo.
Dank je wel, dat moest ik even horen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 13:25
Deze heb ik liggen werkt echt top. Hij ligt in noord oost Groningen mocht dat in de buurt voor je zijn mag je hem wel lenen @Knopsje

iRacing Profiel

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
@Knopsje
Gat groter maken en flauwe bocht erin buigen.
Als je veel koppelingen gaat gebruiken kun je beter alles in 26mm uit één stuk maken want koppelingen voor kunststof buis zijn bagger qua doorlaat, tenzij je b.v. Rehau hebt.

En de buis kan iets ovaal worden bij het buigen maar dat geeft niet, de doorlaat blijft nagenoeg hetzelfde zolang je niet knikt.
Succes!

[ Voor 23% gewijzigd door -Junkiexp- op 28-12-2023 00:46 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennispgp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-01 17:13
[Afbeelding]
Ik heb de 5J aangesloten op de bestaande CV buizen van 22mm en het draait als een zonnetje.
Mocht je besluiten te vernauwen verwacht ik geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dennispgp schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:50:
[...]

Ik heb de 5J aangesloten op de bestaande CV buizen van 22mm en het draait als een zonnetje.
Mocht je besluiten te vernauwen verwacht ik geen problemen.
Sterker nog 26mlb (20mm inwendig net als 22dw staal) is meer dan zat. Maar dat is niet wat je wil horen als je in een hoek zit te prutsen, tis hem ondertussen vast gelukt.

Voor die nog moeten beginnen; Tot en met de 7kw en een deltaT van 5 kan 26mm mlb zonder al te veel koppelstukken prima. Daar boven ontkom je niet aan 32mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:09
ErikVers schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:05:
Sterker nog 26mlb (20mm inwendig net als 22dw staal) is meer dan zat. Maar dat is niet wat je wil horen als je in een hoek zit te prutsen, tis hem ondertussen vast gelukt.

Voor die nog moeten beginnen; Tot en met de 7kw en een deltaT van 5 kan 26mm mlb zonder al te veel koppelstukken prima. Daar boven ontkom je niet aan 32mm.
Hoe kom je aan die kennis? Dat is bepaald niet wat de fabrikanten adviseren. In de meeste handleidingen staat dat je vanaf 5 kW al 26mm inwendig nodig hebt. In de praktijk bijna altijd dus.
Is dat bij Panasonic anders omdat die een sterkere (dus minder energiezuinige) waterpomp gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2023 10:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:26:
[...]

Hoe kom je aan die kennis? Dat is bepaald niet wat de fabrikanten adviseren. In de meeste handleidingen staat dat je vanaf 5 kW al 26mm inwendig nodig hebt. In de praktijk bijna altijd dus.
Is dat bij Panasonic anders omdat die een sterkere (dus minder energiezuinige) waterpomp gebruiken?
Door kennis te vergaren :-)

Nee ff serieus:

Ik weet niet op welke leverancier je doelt, in dit forum praten we over Panasonic en die schrijft een flow voor.
Voor zover ik weet geen diameters. Op basis daarvan en je gewenste maximale stromingsgeluid kun je het uitrekenen.

N.b.
Ik zie dat bij Itho wel en daar pakt men mega maten, ik ben nog niet in gesprek geweest om dit te verklaren. Tot en met 9kw is 1" en 32mm (26mm inwendig) prima en toch geeft men daar al in de handleiding hogere diameters aan....

Om je vraag met een voorbeeld en wat onderbouwing te beantwoorden:

Om 7000w te verpompen met een delta van 6 moet 1000l/h kunnen verplaatsen (1m3)
Bij een delta van 5 is 1200l/h als je dit deelt door 60 (min) dan kom je ook angstvallig dicht bij de geadviseerde max pump speed per type Panasonic uit de officiële specs. Wat uiteraard logisch is want die is ontworpen op een delta van 5.

Als we kijken naar de liters verplaatsen en de inwendige diameter die daar bij hoort zonder overmatig geluid en tegendruk te gaan ervaren pakken we deze tabel erbij:
En zie je dus dat deltaT 6 je met 19mm inwendig uitkomt en bij deltaT 5 je 21mm inwendig nodig hebt.

Ik heb dit onderwerp vorig jaar ook al wel eens aangekaart omdat hier nogal snel naar de 32mm word gewezen, als je ruimte genoeg hebt prima, maar meer is niet altijd nodig en als het krap is met plaatsen erg onhandig. Vandaar als iemand een 5kw aan het plaatsen is kan ik me toch niet inhouden wat feiten te delen.

Samengevat, 5-7 KW kan met 26mm MLB en een 9kw moet met 32mm MLB
Ja het zal best werken ook de 9kw met 22mm dun wandig staal of koper alleen gaat veel meer stromingsgeluid geven en stroomverbruik van je waterpomp....

N.b. svp niet allemaal reacties over beperking die een knie in je meerlagenbuis geeft enz, ja 32mm is mooi als je de ruimte hebt en veel koppelingen gaat plaatsen maar 26mm bewerk je weer veel makkelijker, dus laten we het vooral bij de data houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MECUHM2G2cFlNrMaDGTj0H32iTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeiQgriifn5XvcJIUtMHNiDy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2023 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@ErikVers Ik vraag me af of iedereen voldoende kundig is om eraan te rekenen. Hier ook 5 stuks 5 kW warmtepompen aangesloten met 22mm staal, gaat perfect.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 29-12-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Het is ook wel een beetje welke lengte er aankomt qua leidingwerk.
Ik heb eerst 10 meter leidingwerk door de tuin liggen dus ik pak met 7kw 32mm.
In alle Panasonic warmtepompen zit dezelfde opvoerpomp en dat is echt geen bijzonder grote dus als je meer vermogen wilt verpompen over hetzelfde traject zul je de leidingdiameter moeten vergroten

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:03:
[...]

Nee ff serieus:

Ik weet niet op welke leverancier je doelt, in dit forum praten we over Panasonic en die schrijft een flow voor.
Voor zover ik weet geen diameters. Op basis daarvan en je gewenste maximale stromingsgeluid kun je het uitrekenen.

N.b.
Ik zie dat bij Itho wel en daar pakt men mega maten, ik ben nog niet in gesprek geweest om dit te verklaren. Tot en met 9kw is 1" en 32mm (26mm inwendig) prima en toch geeft men daar al in de handleiding hogere diameters aan....

Bij een delta van 5 is 1200l/h als je dit deelt door 60 (min) dan kom je ook angstvallig dicht bij de geadviseerde max pump speed per type Panasonic uit de officiële specs. Wat uiteraard logisch is want die is ontworpen op een delta van 5.

Als we kijken naar de liters verplaatsen en de inwendige diameter die daar bij hoort zonder overmatig geluid en tegendruk te gaan ervaren pakken we deze tabel erbij:
En zie je dus dat deltaT 6 je met 19mm inwendig uitkomt en bij deltaT 5 je 21mm inwendig nodig hebt.

Ik heb dit onderwerp vorig jaar ook al wel eens aangekaart omdat hier nogal snel naar de 32mm word gewezen, als je ruimte genoeg hebt prima, maar meer is niet altijd nodig en als het krap is met plaatsen erg onhandig. Vandaar als iemand een 5kw aan het plaatsen is kan ik me toch niet inhouden wat feiten te delen.

Ja het zal best werken ook de 9kw met 22mm dun wandig staal of koper alleen gaat veel meer stromingsgeluid geven en stroomverbruik van je waterpomp....

N.b. svp niet allemaal reacties over beperking die een knie in je meerlagenbuis geeft enz, ja 32mm is mooi als je de ruimte hebt en veel koppelingen gaat plaatsen maar 26mm bewerk je weer veel makkelijker, dus laten we het vooral bij de data houden.

[Afbeelding]
Erik ik onderschrijf jouw visie wij hebben klanten met een Amber 9.5 Kw waar bij 32 mm mlb 1700 liter wordt verpompt in de hoogste pomp stand 90 watt. Zelfs in medium bij 50 watt wordt er nog 1300 liter verpomp ipv de gewenste 1200 liter. Een systeem zonder veel vernauwingen kan dus vaak worden voorzien van een maatje kleiner. Maar helaas is ieder systeem weer anders. Mijn Pana 9 Kw deed bij een defrost makkelijk 2300 liter over 9 meter zonder veel ruis over 26 mm inwendig. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik draai nu op mijn 9J op WAR zonder thermostaat dus regeling op watertemperatuur.
Als ik in de Service Cloud naar de grafieken kijk kan ik niet doorgronden op basis waarvan de WP start met verwarmen en hij weer uit gaat.
Kan iemand mij doorverwijzen naar een bron waar ik daar meer over kan lezen of de werking aan mij uitleggen?
Ter informatie mijn grafiek van de afgelopen 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UD0MYdh2P6XWxSB1kmAHQiVjOjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QIdpAprEt3ANMfP1hLZA4Myt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door nokiaan958GB op 30-12-2023 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nokiaan958GB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:49:
Ik draai nu op mijn 9J op WAR zonder thermostaat dus regeling op watertemperatuur.
Als ik in de Service Cloud naar de grafieken kijk kan ik niet doorgronden op basis waarvan de WP start met verwarmen en hij weer uit gaat.
Kan iemand mij doorverwijzen naar een bron waar ik daar meer over kan lezen of de werking aan mij uitleggen?

[Afbeelding]
Als je in je grafiek enkel de volgende aanzet word al een hoop duidelijk;

Inlet
Outlet
Target
Outdoortemp
Freq

Wil je weten waarom kijk dan in de handleiding zie de TS en dan met name de pagina’s ergens halverwege met alle voorwaarden van bepaald gedrag en ook voor de “overshoot” waar jij mee te maken hebt.

Kleine tip; als t kouder word zal je target stijgen en schiet hij aan, word het warmer dan zal je target juist dalen en als je dan al op minimaal vermogen draait (19/21hz) dan gaat uit bij meer dan 2 boven target voor 3 minuten.

Je zou je stooklijn (war) iets vlakker kunnen zetten en of je target iets hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 30-12-2023 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Laatst online: 20:26
@nokiaan958GB Ta van 65?? Wat zijn je stooklijn instellingen? Zoals @ErikVers aangeeft als je onder target komt

[ Voor 29% gewijzigd door Maikie18 op 31-12-2023 09:24 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 20:15
Maikie18 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:23:
@nokiaan958GB Ta van 65?? Wat zijn je stooklijn instellingen? Zoals @ErikVers aangeeft als je onder target komt
Temperatuur staat op de linker as

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pc_freak1 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:19:
[...]

ik lees een aanname dat HA noodzakelijk is voor NodeRed?
dat is niet zo, want NodeRed verbind zelfstandig met je MQTT broker.
Domoticz kun je met een json parser node uitlezen in NodeRed.
Draai zelf een combi van Domoticz, HA en NodeRed.
heb het NodeRed deel icm domoticz hiermee werkend gekregen: https://mannema.nl/howto-node-red.html
mmm nou dat is niet de bedoeling.
Ik weet niet of NR vanuit ha ook met domoticz.zou kunnen werken [ beetje aanpassingen].

Nu wel benieuwd of je domoticz en ha samen kan laten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ErikVers schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:03:
[...]

Nee ff serieus:

N.b.

[Afbeelding]
Grotendeels eens met je betoog. Toch zou ik altijd blind voor 32mm mlb gaan om verschillende redenen:

Het is de basis van het systeem. Overdimensionering op leidingdiameter heeft geen nadelen en is toekomstbestendig, mocht er onverhoopt een keer een verwarmde aanbouw bijgeplaatst worden of weet ik 't.

Leidinglengte is ook een factor. Daarin schiet ook de getoonde tabel tekort.

In aanloop naar de te behalen setpoint is de flow vaak veel hoger dan in stabiel draaiende toestand. Heb je dus een goed bemeten vloerverwarming, dan heb je dus langdurig te maken met een hoge flow (en kans op ruis). Ook bij defrosts is de flow hoger dan in verwarmingsbedrijf.

Dikkere leidingen = hogere COP (tot op zekere hoogte). Ik merk in mijn systeem dat flowbeperkingen tot een lagere COP leiden (logisch want hoger stroomverbruik van de circulatiepomp heeft een onvermijdelijk effect op de COP). Ik had hier laatst een vuilfilter schoongemaakt. Gevolg was direct merkbaar in de maximaal haalbare flow, en ook (een beetje) in de COP.

Dikkere diameters is makkelijker inregelen omdat de leiding zelf dan minder weerstand heeft (niet van toepassing bij alleen vloerverwarming).

De ene 5kW machine de andere niet. Zo halen veel 5kW machines het betreffende vermogen niet bij -10°C. Iets om rekening mee te houden.

Bij bestaand leidingwerk ligt het wat genuanceerder, maar anders is 32mm wat mij betreft een voor de hand liggende keuze.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

nokiaan958GB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:49:

[Afbeelding]
Na ferme start (9 J eigen) toert de compressor naar laagste stand en wisselt daar wat tussen 19 en 20 Hz. Toch loopt de Heat Energy nog iets omhoog, maar hij kan niet lager toeren dan 19 en dus gaat hij uit.

Dus watertemperatuur setpoint wat verhogen is het meest voor de hand liggend. Tot je weet bij welke Ta hij wel aan blijft (op laagste stand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

verkeerslicht schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:17:
[...]

Grotendeels eens met je betoog. Toch zou ik altijd blind voor 32mm mlb gaan om verschillende redenen:

Het is de basis van het systeem. Overdimensionering op leidingdiameter heeft geen nadelen en is toekomstbestendig, mocht er onverhoopt een keer een verwarmde aanbouw bijgeplaatst worden of weet ik 't.

In aanloop naar de te behalen setpoint is de flow vaak veel hoger dan in stabiel draaiende toestand. Heb je dus een goed bemeten vloerverwarming, dan heb je dus langdurig te maken met een hoge flow (en kans op ruis). Ook bij defrosts is de flow hoger dan in verwarmingsbedrijf.

Dikkere leidingen = hogere COP (tot op zekere hoogte). Ik merk in mijn systeem dat flowbeperkingen tot een lagere COP leiden (logisch want hoger stroomverbruik van de circulatiepomp heeft een onvermijdelijk effect op de COP). Ik had hier laatst een vuilfilter schoongemaakt. Gevolg was direct merkbaar in de maximaal haalbare flow, en ook (een beetje) in de COP.

Dikkere diameters is makkelijker inregelen omdat de leiding zelf dan minder weerstand heeft (niet van toepassing bij alleen vloerverwarming).

De ene 5kW machine de andere niet. Zo halen veel 5kW machines het betreffende vermogen niet bij -10°C. Iets om rekening mee te houden.

Bij bestaand leidingwerk ligt het wat genuanceerder, maar anders is 32mm wat mij betreft een voor de hand liggende keuze.
Het zal zo zijn dat binnendiameter van cv leidingen wel wat kleiner kan dan waar vaak voor wordt geadviseerd. Maar cv leidingen aanleggen of vervangen is duur en lastig werk (ook als je het zelf doet), en behalve bochten maken bij kunststof is is er weinig op tegen om dikkere buis aan te leggen.

Aangezien het kan zijn dat je nog eens naar een zwaardere WP moet (huisuitbreiding en/of meer afgiftesystemen) zou ik altijd adviseren om naar 32 mm kunststof of 28 mm metaal te gaan.

Bij gebruik van koperen buizen maakt het eigenlijk vrij weinig uit of je 22 mm of 28 mm gebruikt; buigen gaat makkelijk, neemt beetje meer ruimte in, koppelingen zijn beetje duurder, buis is beetje duurder, etc. Op het geheel van de investering is dat weinig meerprijs.

Kleine meer-investering kan in de toekomst misschien veel kosten besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

verkeerslicht schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:17:
[...]

Ik volg je grotendeels alleen als het krap en lastig gaat, zou ik zeker bij een 5kw geen seconde over nadenken om 26mm toe te passen met uiteraard zo min mogelijk knietjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:18
Dylantje2 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:33:
[...]

Ik weet niet of NR vanuit ha ook met domoticz.zou kunnen werken [ beetje aanpassingen].

Je kan tig systemen parallel gebruiken, via MQTT oneindig aantal. Monitoren kan met al die systemen, aansturen wordt wat lastiger, meerdere kapiteins op 1 schip….
Maar als je weet wat je doet gaat ‘t prima, als je bv de HA integratie gebruikt stuurt die standaard niets aan en zit dus ook niet in de weg.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
blb4 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:23:
[...]

Je kan tig systemen parallel gebruiken, via MQTT oneindig aantal. Monitoren kan met al die systemen, aansturen wordt wat lastiger, meerdere kapiteins op 1 schip….
Maar als je weet wat je doet gaat ‘t prima, als je bv de HA integratie gebruikt stuurt die standaard niets aan en zit dus ook niet in de weg.
Bricklayer hier... Snap niet helemaal wat je duidelijk wilt maken.
Dit: " HA integratie gebruikt "?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:18
Dylantje2 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:41:
[...]

Bricklayer hier... Snap niet helemaal wat je duidelijk wilt maken.
Dit: " HA integratie gebruikt "?
HA is Home Assistant. Binnen HA kan je met integraties, bijvoorbeeld de Panasonic / HeishaMon integratie deze beschikbaar maken binnen HA. Dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTiXNlbguMj70ejK7BmB_C3xN7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbFrboJoI4PFD3pEnWuuvaB7.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06 15:23
ErikVers schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:08:
[...]

Inlet
Outlet
Target
Outdoortemp
Freq

Wil je weten waarom kijk dan in de handleiding zie de TS en dan met name de pagina’s ergens halverwege met alle voorwaarden van bepaald gedrag en ook voor de “overshoot” waar jij mee te maken hebt.

Kleine tip; als t kouder word zal je target stijgen en schiet hij aan, word het warmer dan zal je target juist dalen en als je dan al op minimaal vermogen draait (19/21hz) dan gaat uit bij meer dan 2 boven target voor 3 minuten.

Je zou je stooklijn (war) iets vlakker kunnen zetten en of je target iets hoger.
Wil wel iets meer weten over de werking van de war instellingen en rustig verloop maar kan niet helemaal lokaliseren waar je naar verwijst...."paginas halverwege"?

Kun je mij in de juiste richting wijzen,zoek al fftjes.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
NielsvdBeek schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:21:
[...]

Wil wel iets meer weten over de werking van de war instellingen en rustig verloop maar kan niet helemaal lokaliseren waar je naar verwijst...."paginas halverwege"?

Mhwaaa...

Ik heb al vaker getracht andere op weg te helpen met de goede settings...
Alleen zijn er velen die shoppen, en alleen willen horen wat ze willen horen.

Dus iets meer info dan wil ik je wel op weg helpen met een goed werkende wp..

Maar meer info nodig over je systeem,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Ik zou het een ander willen nalezen om zelf het eea te doorgronden, niet het overnemen van settings.

Maar wil wel het eea delen in evt ander topic heb geen Panasonic wp

[ Voor 26% gewijzigd door NielsvdBeek op 31-12-2023 15:42 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
NielsvdBeek schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:38:
Ik zou het een ander willen nalezen om zelf het eea te doorgronden, niet het overnemen van settings.
Wat zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
Dylantje2 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:33:
[...]

Jawel, NodeRed kan namelijk via MQTT met domoticz praten.
Zo heb ik in een installatie een setje shelly schakelaars in homeassistant, die ik met een dummy in Domoticz laat schakelen met een stukje nodered ertussen.

Geen ideale situatie, maar ouders wilden niet aan de HA app, want domoticz gewend.
En met NR werkt het best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
ErikVers schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:13:
[...]
Ik volg je grotendeels alleen als het krap en lastig gaat, zou ik zeker bij een 5kw geen seconde over nadenken om 26mm toe te passen met uiteraard zo min mogelijk knietjes.
Inderdaad, geen twijfel nodig. Recent nog een 7kW aangesloten op bestaand 22mm, draait prima.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pc_freak1 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:00:
[...]

Jawel, NodeRed kan namelijk via MQTT met domoticz praten.
Zo heb ik in een installatie een setje shelly schakelaars in homeassistant, die ik met een dummy in Domoticz laat schakelen met een stukje nodered ertussen.

Geen ideale situatie, maar ouders wilden niet aan de HA app, want domoticz gewend.
En met NR werkt het best goed.
Ik weet dat Nr best goed werkt.
In domoticz liever een NR dan een plugin..
Zo lees ik mijn Heishamon, en shelly's uit met nr ipv plugins..
Beetje aan het stoeien met de heishamon laten shiften met nr ... Maar weinig tijd om er goed voor te zitten.

Vanuit unit naar domoticz werkt hi, maar van uit domoticz naar unit nog net niet:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:45
Dylantje2 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:09:
[...]

Ik weet dat Nr best goed werkt.
In domoticz liever een NR dan een plugin..
Zo lees ik mijn Heishamon, en shelly's uit met nr ipv plugins..
Beetje aan het stoeien met de heishamon laten shiften met nr ... Maar weinig tijd om er goed voor te zitten.

Vanuit unit naar domoticz werkt hi, maar van uit domoticz naar unit nog net niet:-)
https://github.com/Bazema...HeishaMon%20to%20Domoticz

Met deze flow komt alles in Domoticz, maar van Domoticz via NR ook weer naar de Heishamon.

[ Voor 5% gewijzigd door BazemanKM op 31-12-2023 16:13 ]

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
BazemanKM schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:13:
[...]

https://github.com/Bazema...HeishaMon%20to%20Domoticz

Met deze flow komt alles in Domoticz, maar van Domoticz via NR ook weer naar de Heishamon.
Hi, jij leeft ook nog :-) Top

Je hebt de oude flow van zwarte vogel weer werkend gemaakt?
Had mijn eigen simpele flow werkend, snapte eindelijk iets van nr.

Maar ik zocht eigenlijk alleen de shift up en down vanuit domoticz naar heishamon

Sorrie topic vervuiling, krijg hem niet kleiner in beeld

[ Voor 97% gewijzigd door Dylantje2 op 31-12-2023 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
lbreman schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:02:
[...]

Inderdaad, geen twijfel nodig. Recent nog een 7kW aangesloten op bestaand 22mm, draait prima.
Dat het werkt is geen bewijs dat het met grotere diameter niet beter zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:25:
[...]

Dat het werkt is geen bewijs dat het met grotere diameter niet beter zou kunnen zijn.
Begrijp met niet verkeerd; wanneer je de keus hebt ga dan voor groter. Wanneer dat echter vervanging van het gros van het leidingwerk in een huis betekent, dan is dat niet altijd nodig...

[ Voor 1% gewijzigd door lbreman op 31-12-2023 17:44 . Reden: Typo ]

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
lbreman schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:44:
[...]

Begrijp met niet verkeerd; wanneer je de keus hebt ga dan voor groter. Wanneer dat echter vervanging van het gros van het leidingwerk in een huis betekent, dan is dat niet altijd nodig...
Er zijn mss wel meer andere flessenhalzen te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er voor en er na :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcQQJ7c1htG19JPU_VRPg-dF_YA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PypvLjrZyVjzecZwyfArFeE8.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64_1Mk2Q6KfS2OG9XlXHW_YAI6Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxXE6a5zUVZTNJ7HNG02H7ni.jpg?f=fotoalbum_medium

De leidingen naar boven en richting de balk zijn 22mm, die uit de muur komen 28mm richting de wp.
Voor 28mm heb ik geen buig gereedschap dus maar 28mm knietjes gedaan en dan op verloop t-stukken.
Ook praktisch gezien kon buigen bijna niet omdat de boel nogal klem in een hoek zit.

Hier ook het geruis als argument en een beetje extra inhoud omdat er toch 2x 6m 28mm buis op zit en de 1m flex naar de wp is DN25.
Dat geruis kwam er toch dankzij een paar oude radiatorkranen die ik verving voor thermostatische waardoor ik ze slim kan maken (temperatuur meten, open wanneer gewenst en niet achter kasten enz. hoeven kruipen).
Ook verwachtte ik meer stroming dan de cvketel had, met een 7kW J is 20l/min gangbaar als hij hard werkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:19:
Er voor en er na :)

[Afbeelding][Afbeelding]

De leidingen naar boven en richting de balk zijn 22mm, die uit de muur komen 28mm richting de wp.
Voor 28mm heb ik geen buig gereedschap dus maar 28mm knietjes gedaan en dan op verloop t-stukken.
Ook praktisch gezien kon buigen bijna niet omdat de boel nogal klem in een hoek zit.

Hier ook het geruis als argument en een beetje extra inhoud omdat er toch 2x 6m 28mm buis op zit en de 1m flex naar de wp is DN25.
Dat geruis kwam er toch dankzij een paar oude radiatorkranen die ik verving voor thermostatische waardoor ik ze slim kan maken (temperatuur meten, open wanneer gewenst en niet achter kasten enz. hoeven kruipen).
Ook verwachtte ik meer stroming dan de cvketel had, met een 7kW J is 20l/min gangbaar als hij hard werkt.
Hier zie je wat ellende, maar toch je keuzes aardig bewust gemaakt. Zou voor de flow mooier zijn getrokken bochten, maar als het niet kan...

Ruis is best op te lossen.
Ik heb er ook veel last van gehad. Draaien aan de voetventielen en kranen ..

Check je je TR??? of andere grafieken?

Het gaat er meer om welke andere settings je hebt.
Slimme oplossingen zijn juist "dom" in een wp systeem.
Het kan niet zo zijn open en dan weer dicht, dit nekt je flow, en je wp kan dit niet handelen.

Het zou juist zo moeten als in een lichaam. Je kunt best flow hebben als je tenen blauw van de koude worden. Dit kun je per radiator oid doen. Wle of geen flow, per x tijd is niet wat een wp zoekt.

Je zet je kranen en ventielen op zoals je wilt [ per ruimte te regelen, door te meten in de ruimte] , daarna check je de flow, en zorgt dat die op de gevraagde flow komt...

Dit proces blijven herhalen tot je hem goed hebt staan.
Domotica wat kranen enz regekt, kan eigenlijk niet goed werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

NielsvdBeek schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:21:
[...]

Niet rottig bedoeld maar neem aan dat als je zelf een warmtepomp monteert je de hele handleiding doorgaat van kaft tot kaft en voor naar achter en weer van achter naar voren?

Wil je gerust tippen maar tis niet aan te raden zooets te plaatsen zonder het volledig door lezen. Je kent de uitspraak; RTFM? 😜
Goede jaarwisseling!

Hoofdstuk 14, pagina 106 uit de service manuel handleiding Panasonic j “Operation and Control” één van de belangrijkste hoofdstukken na de installatie eisen ed.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 31-12-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dylantje2 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:45:
[...]

Hier zie je wat ellende, maar toch je keuzes aardig bewust gemaakt. Zou voor de flow mooier zijn getrokken bochten, maar als het niet kan...

Ruis is best op te lossen.
Ik heb er ook veel last van gehad. Draaien aan de voetventielen en kranen ..

Check je je TR??? of andere grafieken?

Het gaat er meer om welke andere settings je hebt.
Slimme oplossingen zijn juist "dom" in een wp systeem.
Het kan niet zo zijn open en dan weer dicht, dit nekt je flow, en je wp kan dit niet handelen.

Het zou juist zo moeten als in een lichaam. Je kunt best flow hebben als je tenen blauw van de koude worden. Dit kun je per radiator oid doen. Wle of geen flow, per x tijd is niet wat een wp zoekt.

Je zet je kranen en ventielen op zoals je wilt [ per ruimte te regelen, door te meten in de ruimte] , daarna check je de flow, en zorgt dat die op de gevraagde flow komt...

Dit proces blijven herhalen tot je hem goed hebt staan.
Domotica wat kranen enz regekt, kan eigenlijk niet goed werken
Ik zal er in m'n eigen topic nog over uitweiden maar even zoals het nu hier is:
Op de meeste radiatoren zitten voetventielen, ik zag ergens een tip om de afregeling te doen met een ir thermometer zodat je ziet wat er gebeurt.
Het is naar mijn idee te warm om dat nu te doen, de wp maakt nog geen erg lange runs al komt ruim een uur soms wel voor.
Met de kranen gaat het om de wat langere termijn, het werkt hier niet als een flipperkast :P
Ze zijn wel handig om te bepalen wat de wp 'lekker' vindt, voor nu hoe meer radiatoren er open zijn hoe rustiger hij regelt en inmiddels heb ik wel uitgezocht wat er minimaal open moet staan.
Het is dus niet zo dat ik ze als thermostaat gebruik, een aantal heb ik een eind boven de gewenste temperatuur gezet zodat ze juist niet zelf gaan regelen (of als handmatig ingesteld).
Handig is dat de knoppen redelijk nauwkeurig de temperatuur weergeven, dan kan ik zien of wat ik instel doet wat ik verwacht.

De besturing ben ik nog mee bezig, in het begin het meegeleverde cloud spul gebruikt maar later kreeg ik de HeishaMon (met opentherm) redelijk stabiel en in Domoticz die eventueel de kranen kan besturen.

Vandaag stopte ik wat tijd in Node-Red wat eerst niet werkte omdat hij een paar libraries miste.
Dat is opgelost dus nu heb ik ook daar mooie grafieken van en een hele berg tools.

De thermostaat van het paneel is niet handig met de 2 graden hysterese, wel leuk als de wp langer uit mag zijn maar minder fijn als er al vraag is.
Er hangt een Honeywell Touch aan de HeishaMon en ik ga kijken of die hem kan inzetten aangezien hij heel nauwkeurig meet tot zelfs 1/100 graad volgens HeishaMon _/-\o_

Op dit moment heb ik die temperatuur nog niet in Node-Red gezien, HeishaMon luistert juist veel (naar de wp) maar zendt zelf weinig statussen uit behalve wat over mqtt connects, de spanning enz.
Als hij de opentherm temperatuur kan rapporteren via mqtt dan is die met Node-Red goed te gebruiken.
Daar ga ik in de betreffende topics wel op in.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
[...]

Inlet
Outlet
Target
Outdoortemp
Freq

Ok, dan ga ik nog een keer sneupen.
Had alle manuals al gedownload en dacht alles wel te hebben doorlopen maar was dit niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
ErikVers schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:46:
[...]

Niet rottig bedoeld maar neem aan dat als je zelf een warmtepomp monteert je de hele handleiding doorgaat van kaft tot kaft en voor naar achter en weer van achter naar voren?

Wil je gerust tippen maar tis niet aan te raden zooets te plaatsen zonder het volledig door lezen. Je kent de uitspraak; RTFM? 😜
Goede jaarwisseling!

Hoofdstuk 14, pagina 106 uit de service manuel handleiding Panasonic j “Operation and Control” één van de belangrijkste hoofdstukken na de installatie eisen ed.
Warmtepomp is al geïnstalleerd, ben geïnteresseerd in de WAR en stooklijn regeling voor een rustig en efficiënt draaiende warmtepomp met radiatoren. Ben er een heel eind mee en tevreden als verwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik had dit misschien wel een beetje verwacht, maar toch even opschrijven:

Situatie 1:
  • 4 radiatoren open (2x huiskamer, 1x badkamer, 1x werkkamer)
  • Ta moet op 40 staan (anders begint de WP te pendelen)
  • WP + pomp trekt 720 W gemeten met een kWh meter (pomp doet 36 W)
  • Panasonic thermostaat zegt 0,6 kW verbruik, 3,0 kW warmte, COP 5 (soms wat minder warmte/COP)
Situatie 2:
  • alle radiatoren open (behalve zolder)
  • Ta op 35
  • WP + pomp trekt 640 W gemeten met een kWh meter
  • Panasonic thermostaat zegt 0,4 kW verbruik, 3,0 kW warmte, COP 7,5 (warmte fluctueert 2,6-3,2)
En het huis blijft ook warm.
Een beetje contra-intuïtief dat je met warmteafgifte op plekken waar je het niet nodig hebt (vooral in de hal is een beetje de buitenlucht verwarmen want de voordeur is enkel glas met een brievenbus) een lager verbruik hebt. :o

Ik had de Ta op 35 gezet (vast) en elke keer dat de WP uit ging vanwege te hoge Ta een extra radiator opengedraaid. WP staat op stiltemodus 3, ik heb het idee dat hij zonder stiltemodus ook niet zo ver terugdraait.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:10:
[...]

Ik zal er in m'n eigen topic nog over uitweiden maar even zoals het nu hier is:
Op de meeste radiatoren zitten voetventielen, ik zag ergens een tip om de afregeling te doen met een ir thermometer zodat je ziet wat er gebeurt.
Het is naar mijn idee te warm om dat nu te doen, de wp maakt nog geen erg lange runs al komt ruim een uur soms wel voor.
Met de kranen gaat het om de wat langere termijn, het werkt hier niet als een flipperkast :P
Ze zijn wel handig om te bepalen wat de wp 'lekker' vindt, voor nu hoe meer radiatoren er open zijn hoe rustiger hij regelt en inmiddels heb ik wel uitgezocht wat er minimaal open moet staan.
Het is dus niet zo dat ik ze als thermostaat gebruik, een aantal heb ik een eind boven de gewenste temperatuur gezet zodat ze juist niet zelf gaan regelen (of als handmatig ingesteld).
Handig is dat de knoppen redelijk nauwkeurig de temperatuur weergeven, dan kan ik zien of wat ik instel doet wat ik verwacht.

De besturing ben ik nog mee bezig, in het begin het meegeleverde cloud spul gebruikt maar later kreeg ik de HeishaMon (met opentherm) redelijk stabiel en in Domoticz die eventueel de kranen kan besturen.

Vandaag stopte ik wat tijd in Node-Red wat eerst niet werkte omdat hij een paar libraries miste.
Dat is opgelost dus nu heb ik ook daar mooie grafieken van en een hele berg tools.

De thermostaat van het paneel is niet handig met de 2 graden hysterese, wel leuk als de wp langer uit mag zijn maar minder fijn als er al vraag is.
Er hangt een Honeywell Touch aan de HeishaMon en ik ga kijken of die hem kan inzetten aangezien hij heel nauwkeurig meet tot zelfs 1/100 graad volgens HeishaMon _/-\o_

Op dit moment heb ik die temperatuur nog niet in Node-Red gezien, HeishaMon luistert juist veel (naar de wp) maar zendt zelf weinig statussen uit behalve wat over mqtt connects, de spanning enz.
Als hij de opentherm temperatuur kan rapporteren via mqtt dan is die met Node-Red goed te gebruiken.
Daar ga ik in de betreffende topics wel op in.
Als je de H hebt zou je heel mooi op war kunnen lopen, en heb je de thermostaat niet nodig, ook die van de binnen unit niet. De h moduleert best mooi...
Ik weet niet of je nu domoticz of ha gebruikt, maar veel tools heb je niet nodig...

Ben erg benieuwd naar je grafieken:-) Of je settings/systeem/flow/stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
NielsvdBeek schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Warmtepomp is al geïnstalleerd, ben geïnteresseerd in de WAR en stooklijn regeling voor een rustig en efficiënt draaiende warmtepomp met radiatoren. Ben er een heel eind mee en tevreden als verwarming.
een heel eind mee? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Maasluip schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:51:
Ik had dit misschien wel een beetje verwacht, maar toch even opschrijven:

Situatie 1:
  • 4 radiatoren open (2x huiskamer, 1x badkamer, 1x werkkamer)
  • Ta moet op 40 staan (anders begint de WP te pendelen)
  • WP + pomp trekt 720 W gemeten met een kWh meter (pomp doet 36 W)
  • Panasonic thermostaat zegt 0,6 kW verbruik, 3,0 kW warmte, COP 5 (soms wat minder warmte/COP)
Situatie 2:
  • alle radiatoren open (behalve zolder)
  • Ta op 35
  • WP + pomp trekt 640 W gemeten met een kWh meter
  • Panasonic thermostaat zegt 0,4 kW verbruik, 3,0 kW warmte, COP 7,5 (warmte fluctueert 2,6-3,2)
En het huis blijft ook warm.
Een beetje contra-intuïtief dat je met warmteafgifte op plekken waar je het niet nodig hebt (vooral in de hal is een beetje de buitenlucht verwarmen want de voordeur is enkel glas met een brievenbus) een lager verbruik hebt. :o

Ik had de Ta op 35 gezet (vast) en elke keer dat de WP uit ging vanwege te hoge Ta een extra radiator opengedraaid. WP staat op stiltemodus 3, ik heb het idee dat hij zonder stiltemodus ook niet zo ver terugdraait.
De vraag is wat je zoekt.....

Wat is t buiten bij optie 1, hoeveel uren/dagen heb je gewacht met je optie 2.
Ik denk dat je te veel door elkaar doet. Een kraan dicht zou je ook je flow aan moeten passen.
Vaste T water waarom? je pomp is een master in moduleren.
Gebruik je de thermostaat?
Bijna alles wat de pana spuugt aan data is kansloos.

stille modus kost je veel ellende.
Dus ik zou eerst proberen je pana zo mooi te laten zonder allerlei ellende en dan ps nr schakelingen of evt stille modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dylantje2 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Als je de H hebt zou je heel mooi op war kunnen lopen, en heb je de thermostaat niet nodig, ook die van de binnen unit niet. De h moduleert best mooi...
Ik weet niet of je nu domoticz of ha gebruikt, maar veel tools heb je niet nodig...

Ben erg benieuwd naar je grafieken:-) Of je settings/systeem/flow/stooklijn
ik heb hem sinds november 2023 dus dat moet wel een J serie zijn.
Nog veel te ontdekken, ik heb met Node-Red wat grafieken betreft (draait net een beetje) nog weinig.
Het cloud spul is afgeschakeld, daar kan ik nu niks uit halen behalve wat historisch verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b2qVAaXDPtDB3y3cBgPtbMzG0c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KY6Wt2TxDIURcBXJEEmDjP96.jpg?f=fotoalbum_medium

Het is weer eens te warm buiten en met radiatoren is het toch wel snel aan/uit.
Er staan standaard 4 flinke radiatoren open (alles op de BG) en daar kan hij z'n 2500W net aan kwijt.
ik ben net in m'n eigen topic met de vorderingen bezig, daar post ik wat meer details en mijn plannen.
Het komt straks neer op een keus tussen HeishaMon rules en node-Red, doel is voorlopig de 7J temmen als hij start en het pendelen verminderen.
Zoals je ziet kan ik hem nu nog in de nacht uit laten, ik verlies maar een halve graad momenteel.
De stooklijn heb ik niet veel mee gedaan, die is default met een delta van 5K wat best goed gaat met silence 3.
Alleen bij opstarten is dat silence 1 omdat ie dan even gas kan geven tot ik hem op 3 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:45
Dylantje2 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:29:
[...]
Hi, jij leeft ook nog :-) Top

Je hebt de oude flow van zwarte vogel weer werkend gemaakt?
Ja, met hulp van het algemene Node-RED forum. Let op dat als je over gaat naar de 3.2.2 firmware van de HeishaMon, dat je de production en consumption topics in de flow moet aanpassen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Bedankt.
Ja, je ziet bij mij 4 runs in een etmaal.
De installatie
- Panasonic 9J zonder sww vat
- 8 vloerverwarmingsgroepen (72 m2)
- diverse radiatoren
- Systeeminhoud 95 – 125 liter
- zonder thermostaat dus 100% WAR. ΔT staat op 5 graden
- WAR-stooklijn 30°@-10° / 24°@15°
[...]
.............

De Target temperatuur is toch uit de stooklijn berekenden Ta?

Ik draai nu al vrij laag i.c.m. radiatoren.

Zijn dan 4 runs op een dag niet eens zo slecht?
Pagina: 1 ... 105 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.