Dylantje2 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:45:
[...]
Hier zie je wat ellende, maar toch je keuzes aardig bewust gemaakt. Zou voor de flow mooier zijn getrokken bochten, maar als het niet kan...
Ruis is best op te lossen.
Ik heb er ook veel last van gehad. Draaien aan de voetventielen en kranen ..
Check je je TR??? of andere grafieken?
Het gaat er meer om welke andere settings je hebt.
Slimme oplossingen zijn juist "dom" in een wp systeem.
Het kan niet zo zijn open en dan weer dicht, dit nekt je flow, en je wp kan dit niet handelen.
Het zou juist zo moeten als in een lichaam. Je kunt best flow hebben als je tenen blauw van de koude worden. Dit kun je per radiator oid doen. Wle of geen flow, per x tijd is niet wat een wp zoekt.
Je zet je kranen en ventielen op zoals je wilt [ per ruimte te regelen, door te meten in de ruimte] , daarna check je de flow, en zorgt dat die op de gevraagde flow komt...
Dit proces blijven herhalen tot je hem goed hebt staan.
Domotica wat kranen enz regekt, kan eigenlijk niet goed werken
Ik zal er in m'n eigen topic nog over uitweiden maar even zoals het nu hier is:
Op de meeste radiatoren zitten voetventielen, ik zag ergens een tip om de afregeling te doen met een ir thermometer zodat je ziet wat er gebeurt.
Het is naar mijn idee te warm om dat nu te doen, de wp maakt nog geen erg lange runs al komt ruim een uur soms wel voor.
Met de kranen gaat het om de wat langere termijn, het werkt hier niet als een flipperkast
Ze zijn wel handig om te bepalen wat de wp 'lekker' vindt, voor nu hoe meer radiatoren er open zijn hoe rustiger hij regelt en inmiddels heb ik wel uitgezocht wat er minimaal open moet staan.
Het is dus niet zo dat ik ze als thermostaat gebruik, een aantal heb ik een eind boven de gewenste temperatuur gezet zodat ze juist niet zelf gaan regelen (of als handmatig ingesteld).
Handig is dat de knoppen redelijk nauwkeurig de temperatuur weergeven, dan kan ik zien of wat ik instel doet wat ik verwacht.
De besturing ben ik nog mee bezig, in het begin het meegeleverde cloud spul gebruikt maar later kreeg ik de HeishaMon (met opentherm) redelijk stabiel en in Domoticz die eventueel de kranen kan besturen.
Vandaag stopte ik wat tijd in Node-Red wat eerst niet werkte omdat hij een paar libraries miste.
Dat is opgelost dus nu heb ik ook daar mooie grafieken van en een hele berg tools.
De thermostaat van het paneel is niet handig met de 2 graden hysterese, wel leuk als de wp langer uit mag zijn maar minder fijn als er al vraag is.
Er hangt een Honeywell Touch aan de HeishaMon en ik ga kijken of die hem kan inzetten aangezien hij heel nauwkeurig meet tot zelfs 1/100 graad volgens HeishaMon
Op dit moment heb ik die temperatuur nog niet in Node-Red gezien, HeishaMon luistert juist veel (naar de wp) maar zendt zelf weinig statussen uit behalve wat over mqtt connects, de spanning enz.
Als hij de opentherm temperatuur kan rapporteren via mqtt dan is die met Node-Red goed te gebruiken.
Daar ga ik in de betreffende topics wel op in.