Ben wel benieuwd, hoelang was de doorlooptijd voor het krijgen van de subsidie?Aziona schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:49:
[...]
Da's ook toevallig: daar heb ik de mijne ook aangeschaft en sta op het punt om er nog één te bestellen. Heb zojuist de bevestiging gekregen van ISDE dat ik voor de tweede ook subsidie krijg.
Voor mijn WPB een week of tien in april/mei, voor mijn WP een paar weken in juli.mister_muller schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:59:[...]Ben wel benieuwd, hoelang was de doorlooptijd voor het krijgen van de subsidie?
Een email aan ISDE werd binnen een halve dag beantwoord.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Waar ik hem voor €3000,- heb gehaald zijn ze nu €3390,-https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-JstevenP schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:37:
[...]
Oeh, 3100e zou ik 'm ook niet schatten. "Mijn adresje" in Italie heeft het nu voor 3500 staan.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
"Beoordeling voor ISDEMaikie18 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:59:
[...]
Kan het zo snel niet terug vinden maar het moest A+++ zijn bij 55 graden en niet alleen 35
Uitvoeringsorganisatie RVO.nl heeft in een bericht aan warmtepompleveranciers nadere uitleg over de ISDE-wijziging gegeven. Daarin staat onder andere dat bij het beoordelen van een warmtepomp voor de subsidieregeling zowel naar lage- (35 ºC) als mediumtemperatuurtoepassing (55 ºC) wordt gekeken. Als van beide toepassingen de benodigde labelinformatie bekend is bij RVO.nl, velt de organisatie een oordeel op basis van de toepassing die het hoogste subsidiebedrag oplevert. Als slechts van één toepassingstemperatuur de gegevens bekend zijn, is die leidend."
(Bron: https://www.vakbladwarmte...pen-met-laag-energielabel)
"Gemiddelde energieklasse bij verwarmen (W 35°C / W 55°C) : A+++ / A++"
(Bron: https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/wh-mdc05j3e5/)
Dat maakt dat de Pana's er 225 euro bij krijgen per 1-1 zoals ik het lees.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Ik neem aan dat de installatiedatum leidend is en niet de aanvraagdatum?Cr3ator schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:02:
Zaten daar nog voorwaarden aan?Aziona schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:49:
[...]
Da's ook toevallig: daar heb ik de mijne ook aangeschaft en sta op het punt om er nog één te bestellen. Heb zojuist de bevestiging gekregen van ISDE dat ik voor de tweede ook subsidie krijg.
panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west
Bij RJTec.Aziona schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:48:
[...]
Waar vind jij een Panasonic WH-MDC05J3E5 voor 3100 euro?
Zie https://www.mydealz.de/de...-lt-monoblock-r32-2282002
Nu weer iets duurder (3400)
Wil je een NL model met wifi module voor 3750 kun je mij een berichtje sturen
. Als we er 5 tegelijk kunnen kopen kan er nog 50 euro vanaf.
[ Voor 27% gewijzigd door Maikie18 op 14-12-2023 21:26 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Lijkt op een aparte link...Wolly schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:21:
[...]
Bij RJTec.
Zie https://www.mydealz.de/de...-lt-monoblock-r32-2282002
Nu weer iets duurder (3400)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Op mydealz-de worden goede aanbiedingen geplaatst, door zowel bedrijven als niet bedrijven.
Maakt verder niet uit, RJTec is volgens mij ook bij users op GoT wel bekend, iets minder toen ze besloten niet meer naar NL te verzenden zonder een BTW nummer van de afnemer (maar dan kon je altijd nog afhalen).
Uiteraard.ASW1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:12:
[...]
Ik neem aan dat de installatiedatum leidend is en niet de aanvraagdatum?
Beide -goedgekeurde- subsidies (WP en WPB) in 4Q '23 hadden een doorlooptijd van 3 weken.mister_muller schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:59:
[...]
Ben wel benieuwd, hoelang was de doorlooptijd voor het krijgen van de subsidie?
Netjes vlgs mij.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Dat is zeker netjes, bedankt voor de terugkoppeling. Hopelijk gaat het ook zo snel voor onze WP. Nu bijna 2 weken geleden ingediend. Bedacht me nog wel dat ik niet de factuur van de WP zelf erbij heb gedaan enkel de installatie en inbedrijfnamr factuur. Is dit voldoende of kan ik de wp factuur er beter al bij toevoegen?dof schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:41:
[...]
Beide -goedgekeurde- subsidies (WP en WPB) in 4Q '23 hadden een doorlooptijd van 3 weken.
Netjes vlgs mij.
@mister_muller maak je aanvraag compleet. Lever aan wat gevraagd wordt. Niet meer en niet minder.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Klopt de A+++ krijgen er €225 bij. Let op, niet allemaal de pana’s zijn A triple… 👍Cr3ator schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:02:
[...]
"Beoordeling voor ISDE
Uitvoeringsorganisatie RVO.nl heeft in een bericht aan warmtepompleveranciers nadere uitleg over de ISDE-wijziging gegeven. Daarin staat onder andere dat bij het beoordelen van een warmtepomp voor de subsidieregeling zowel naar lage- (35 ºC) als mediumtemperatuurtoepassing (55 ºC) wordt gekeken. Als van beide toepassingen de benodigde labelinformatie bekend is bij RVO.nl, velt de organisatie een oordeel op basis van de toepassing die het hoogste subsidiebedrag oplevert. Als slechts van één toepassingstemperatuur de gegevens bekend zijn, is die leidend."
(Bron: https://www.vakbladwarmte...pen-met-laag-energielabel)
"Gemiddelde energieklasse bij verwarmen (W 35°C / W 55°C) : A+++ / A++"
(Bron: https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/wh-mdc05j3e5/)
Voor de tips met duitse en italiaanse webshops; check of de wifi module erbij zit en of de verzendkosten al in de prijs zijn inbegrepen.
En als we toch zo gortig aan het delen zijn met linkjes;
Met 2jaar NL garantie en 5 jaar NL garantie op de compressor, geen verzendkosten en met de wifi module en een Nederlands advies:
https://warmtepomp.myonli...-1-fase-incl-wifi-module/
/f/image/jT8JDkY8tjlqaefbvBPFr0Kn.png?f=fotoalbum_large)
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
En we weten allemaal hoe Panasonic Nederland omgaat met problemen als je uit het buitenland hebt geïmporteerd: niets!ErikVers schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:32:
[...]
Klopt de A+++ krijgen er €225 bij. Let op, niet allemaal de pana’s zijn A triple… 👍
Voor de tips met duitse en italiaanse webshops; check of de wifi module erbij zit en of de verzendkosten al in de prijs zijn inbegrepen.
En als we toch zo gortig aan het delen zijn met linkjes;
Met 2jaar NL garantie en 5 jaar NL garantie op de compressor, geen verzendkosten en met de wifi module en een Nederlands advies:
https://warmtepomp.myonli...-1-fase-incl-wifi-module/
[Afbeelding]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Helpen ze je helemaal niet dan?t.oswald schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:56:
[...]
En we weten allemaal hoe Panasonic Nederland omgaat met problemen als je uit het buitenland hebt geïmporteerd: niets!
Ik heb mijne overigens besteld bij warmteservice, ik kan de prijs niet delen want ik krijg installateurskorting daar, maar ik denk dat het erg dicht uitkomt bij de gedeelde link. En dan heb je hem bij een grote organisatie besteld en in de meeste gevallen lokaal.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Als installateur kan je hem beter direct bij de distributeur halen (bijvoorbeeld DHPS), dan heb je een betere prijs.Makrolon schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:11:
[...]
Helpen ze je helemaal niet dan?
Ik heb mijne overigens besteld bij warmteservice, ik kan de prijs niet delen want ik krijg installateurskorting daar, maar ik denk dat het erg dicht uitkomt bij de gedeelde link. En dan heb je hem bij een grote organisatie besteld en in de meeste gevallen lokaal.
Voor minder dan de NL prijs van een 5J heb ik een 7J met de wifi module staan.
De service loopt idd via de (buitenlandse) leverancier) en in mijn geval kon ik het met Rjtec goed oplossen (wel traag omdat Panasonic daar een onderdeel leverde en het transport vrij lang duurt).
Voordeel is dat ik zelf de reparatie kon uitvoeren (print vervangen) omdat ik daar vertrouwd mee ben.
Kan je dat niet zelf dan wordt het lastig, Rjtec zal dan om een installateur of vergelijkbaar vragen.
Hoe snel Panasonic NL dit zou regelen weet ik niet, die werken volgens mij alleen met installateurs.
De service loopt idd via de (buitenlandse) leverancier) en in mijn geval kon ik het met Rjtec goed oplossen (wel traag omdat Panasonic daar een onderdeel leverde en het transport vrij lang duurt).
Voordeel is dat ik zelf de reparatie kon uitvoeren (print vervangen) omdat ik daar vertrouwd mee ben.
Kan je dat niet zelf dan wordt het lastig, Rjtec zal dan om een installateur of vergelijkbaar vragen.
Hoe snel Panasonic NL dit zou regelen weet ik niet, die werken volgens mij alleen met installateurs.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ja lang leve de vrije markt in Europa, vraag me alleen al af waarom ze in het buitenland beduidend goedkoper zijn dan hier bij de leveranciers.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Prijsverschil is lang zo groot niet meer als enige jaren geleden. Toen was het verschil ongeveer de hoogte van de subsidieklump4u schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:48:
Ja lang leve de vrije markt in Europa, vraag me alleen al af waarom ze in het buitenland beduidend goedkoper zijn dan hier bij de leveranciers.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Subsidie verhoogt de prijs.klump4u schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:48:
Nee, subsidie verhoogd de winstmarge
Klopt, wat logisch is want de importeurs hebben ook niks gedaan en verdiend aan dat product uit een ander land. Dit is in Duitsland hetzelfde als je daar met een nederlandse pomp kont voor garantie.t.oswald schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:56:
[...]
En we weten allemaal hoe Panasonic Nederland omgaat met problemen als je uit het buitenland hebt geïmporteerd: niets!
Sowieso moet je bij je leverancier en niet bij de importeur zijn in geval van consumenten recht.
Maar iedereen maakt hierin zijn eigen afweging, het is gewoon een risico afweging en de vraag wat je die 200 waard is aan moeite en risico.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Andere kosten en distributie netwerk. Minder tussenhandel.klump4u schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:48:
Echt Nederlands dus, er moet altijd wel een omweg(lees extra kosten) zijn, wereldkampioen geld rondpompen.ErikVers schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:20:
[...]
Andere kosten en distributie netwerk. Minder tussenhandel.
Zie hier de opvolger van de J serie met R290:
YouTube: EN – Panasonic Aquarea M Series, the next generation air to water he...
YouTube: EN – Panasonic Aquarea M Series, the next generation air to water he...
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Een monoblock met propaan, is dat de toekomst?Carboy54 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:09:
Zal wel niet misselijk zijn in prijs.
Is een capaciteit voor -20 nodig in Nederland?Carboy54 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:09:
het is duur omdat propaan hip is, niet omdat het "de toekomst is". propaan zelf is 1 van de oudste koudemiddelen die er zijn en qua prijs ook verreweg de goedkoopste.klump4u schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:22:
[...]
Een monoblock met propaan, is dat de toekomst?
Zal wel niet misselijk zijn in prijs.
de marketing maakt het duur, niet omdat het daarwerkelijk zo "vernieuwend" is of zo...
totaal niet maar er zijn meer landen dan deze...hansdg53 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:44:
[...]
Is een capaciteit voor -20 nodig in Nederland?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Helaas zo te zien alleen nog maar in grote maten. Ik mis de 5, 7 en 9kW enkelfase units nog. Hier lijken ze, in tegenstelling tot de L-serie, echter wel een 'echte' monoblockversie aan te bieden met alleen een controller (zoals bij de J-serie).Carboy54 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:09:
Meer info bij Panasonic zelf.
[ Voor 11% gewijzigd door Cr3ator op 17-12-2023 17:16 ]
Nee voorbehouden aan de T Caps. De niet TCaps zullen ook de huidige J series vervangen @Cr3atorhansdg53 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:44:
[...]
Is een capaciteit voor -20 nodig in Nederland?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Warmteservice is zelfs met korting nog veel te duur, in ieder geval met koppelingen e.d. uponor 32 t-stuk krijg je 35% korting op volgens mij dan is technische unie daarmee nog steeds een paar euro goedkoper.Makrolon schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:11:
[...]
Helpen ze je helemaal niet dan?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Kab iemand mij het verschil vertellen tussen 'wh-mdc05j3e5' en de 'kit-mdc05j3e5-b' ?
ik gok dat bij die kit de remote cloud module bij zit.Arievd schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:37:
Kab iemand mij het verschil vertellen tussen 'wh-mdc05j3e5' en de 'kit-mdc05j3e5-b' ?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dan moet er een W achter staan zijn vermoedelijk buitenlandse type codes zonder NL garantieblb4 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:43:
[...]
ik gok dat bij die kit de remote cloud module bij zit.
In de Nederlandse catalogus staat "kit-mdc05j3e5-b" gewoon als standaard model mét smart cloud module. Hier is niks 'buitenlands' aan. Het is ook het typenummer welke door oa. Rensa en Aircologic (beiden officiele dealers) gevoerd wordt.Carboy54 schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:13:
[...]
Dan moet er een W achter staan zijn vermoedelijk buitenlandse type codes zonder NL garantie
(Zie pagina 12 van deze catalogus)
[ Voor 14% gewijzigd door Cr3ator op 18-12-2023 16:22 ]
Bij een 5J is geen sprake van een kit.Cr3ator schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:22:
[...]
In de Nederlandse catalogus staat "kit-mdc05j3e5-b" gewoon als standaard model mét smart cloud module. Hier is niks 'buitenlands' aan. Het is ook het typenummer welke door oa. Rensa en Aircologic (beiden officiele dealers) gevoerd wordt.
(Zie pagina 12 van deze catalogus)
Jawel hoor, zie ook link naar de catalogus die @Cr3ator eerder deelde
Hier al circa 5 jaar succesvol een 5kW 5H monobloc draaiend en heel tevreden.
Ik zag dat de subsidiepot voor 2024 weer is vastgesteld. Mogelijk zou het het interessant zijn om mijn H in te wisselen voor een K monobloc als die uit is. En zou ik dan opnieuw recht hebben op subsidie? In dat geval kan ik mijn H verkopen.
Ik zag dat de subsidiepot voor 2024 weer is vastgesteld. Mogelijk zou het het interessant zijn om mijn H in te wisselen voor een K monobloc als die uit is. En zou ik dan opnieuw recht hebben op subsidie? In dat geval kan ik mijn H verkopen.
[ Voor 9% gewijzigd door Chris499 op 18-12-2023 22:21 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Chris499 op 18-12-2023 22:18 ]
waarom zou je? de H kan dingen waar een K of zelfs een J niet aan kan tippen. die H gaat nog wel een jaar of 15 mee. zou eerder ervoor zorgen dat je die H zo lang mogelijk houd tot er wat beters te krijgen is over 10+ jaar.Chris499 schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:13:
Hier al circa 5 jaar succesvol een 5kW 5H monobloc draaiend en heel tevreden.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 18-12-2023 22:51 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Panasonic maakt van de typenummers vaak in folders een bende. De L met bi-bloc of all in one dat zijn kits. Op mijn inkoop facturen van Panasonic is de J geen kit.Maikie18 schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:23:
[...]
Jawel hoor, zie ook link naar de catalogus die @Cr3ator eerder deelde
Een eerder los verkrijgbare monoblock + CZ-TAW1B-module maakt het een kit gok ik zo... Als Panasonic het een KIT noemt en de NL groothandels noemen het een KIT...Carboy54 schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:58:
[...]
Panasonic maakt van de typenummers vaak in folders een bende. De L met bi-bloc of all in one dat zijn kits. Op mijn inkoop facturen van Panasonic is de J geen kit.
(Mij maakt het niets uit. Een bij een NL groothandel gekochte unit heeft alle garantie die ik / een eindklant nodig heeft. Contact met Panasonic NL is een actie voor de groothandel, niet voor de reseller.)
[ Voor 18% gewijzigd door Cr3ator op 19-12-2023 09:07 ]
Organisatorisch is Panasonic EU een bende. Terwijl wij hier zonder warmtepompen zaten lagen ze in Polen opgestapeld. Nu de pompen weer beschikbaar zijn rollen de buitenlandse aanbieders over elkaar heen met prijzen die onder mijn inkoop prijzen liggen en ja zonder NL garantie want dat weten ze wel af te schermen in Nederland legaal of niet. Zoals mijn pseudoniem al doet vermoeden heb ik veel ervaring in de autobranche als voormalig dealer van meerdere Duitse A merken. Als dealer hoefde ik het niet te proberen een nieuwe geimporteerde Duitse auto af te leveren aan een NL klant met het risico mijn dealerschap kwijt te raken. En de Duitse dealer hoefde het ook niet te proberen aan mij te leveren.Cr3ator schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:05:
[...]
Een eerder los verkrijgbare monoblock + CZ-TAW1B-module maakt het een kit gok ik zo... Als Panasonic het een KIT noemt en de NL groothandels noemen het een KIT...
(Mij maakt het niets uit. Een bij een NL groothandel gekochte unit heeft alle garantie die ik / een eindklant nodig heeft. Contact met Panasonic NL is een actie voor de groothandel, niet voor de reseller.)
Diezelfde door jou genoemde resellers de dealers van Panasonic Nederland halen ook units uit het buitenland.

Ze gaan er een beetje aan voorbij dat (voor zover ik de units langs heb zien komen) dat het vermogen onder nul nogal snel inkakt. Volgens mij is de COP onder gelijke condities bij R32 ook nog steeds hoger? Al heb ik de getallen voor dat laatste niet paraat.Carboy54 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:38:
Voor en nadelen van R290 propaan:
https://www.bouweninstall...middel-de-voor-en-nadelen
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Klopt die eigenschappen zie je bij veel merken behalve de T Caps. Maar de politiek houdt daar geen rekening mee. Op dit moment test ik een Itho Amber R290 9.5 versus de Panasonic 9J R32 en merk ik daar weinig van. R290 is veel sneller op temperatuur dan R32 en de afgelopen periode bij 0 graden draaide ik op 50% van mijn capaciteit in defroststime. Uit ervaring weet ik dat het beter 5 graden kan vriezen dan 0 graden met mist. Ik vervang 1500 m3 en daar had mijn Pana bij 0 graden meer moeite mee. Laat de winter maar komen :-) De R290 die bij mijn klanten draaien halen een prima COP.Rimco schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:11:
[...]
Ze gaan er een beetje aan voorbij dat (voor zover ik de units langs heb zien komen) dat het vermogen onder nul nogal snel inkakt. Volgens mij is de COP onder gelijke condities bij R32 ook nog steeds hoger? Al heb ik de getallen voor dat laatste niet paraat.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 19-12-2023 11:53 ]
@Carboy54 Een "prima" COP is voor de meeste tweakers niet genoeg, velen zoeken de "beste" COP
Even een vergelijking bij A2W35:
Panasonic 5J: 5kW met 1400W input = 3,6
vs
Amber 65: 4,8kW met 1550W input = 3,1
Of:
Panasonic 7J: 7kW met 2060W input = 3,4
vs
Amber 95: 6,6kW met 2060W input = 3,2
Het scheelt niet heel veel zou je kunnen zeggen, maar ik zie R290 nog niet direct de "beste" COP geven.
vs
Of:
vs
Het scheelt niet heel veel zou je kunnen zeggen, maar ik zie R290 nog niet direct de "beste" COP geven.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik heb over 't weekend ff nog wat gekeken naar een ITHO vincent (R290) omdat ik die ook had overwogen voordat ik koos voor m'n Panasonic. Die geeft dus vrolijk de A7/W35 COP op met bijmengen van 140 m3/h ventilatielucht van 20 graden (dat is zo'n 1,4 kW energie uit de ventilatielucht), de A2 waarde wordt opgegeven bij W32 en bij -7 kan deze alleen de 4,5 kW halen door ook nog 't 1,7 kW elektrische element te gebruiken. Dus van deze 4,5 kW komt 1,7 kW van 't elektrische element en minimaal 1,4 kW van de bijgemengde warme ventilatielucht. Oftewel bij -7 blijft er een COP van 1 over als je geluk hebt.
Blij met m'n Panasonic dus.....
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Driefase is toch juist prima. Ook i.v.m. belasting fases.Cr3ator schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:07:
[...]
Helaas zo te zien alleen nog maar in grote maten. Ik mis de 5, 7 en 9kW enkelfase units nog. Hier lijken ze, in tegenstelling tot de L-serie, echter wel een 'echte' monoblockversie aan te bieden met alleen een controller (zoals bij de J-serie).
Meer info bij Panasonic zelf.
Of zien jullie, bij een gelijk vermogen, nadelen ten opzichte van eenfase?
Vooral de prijs en de 3 fase-units beginnen pas bij 9kW. Daarnaast is het minimumvermogen van een 3f unit typisch hoger (4kW tov 2.5kW ongeveer).Johan-1986 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:11:
[...]
Driefase is toch juist prima. Ook i.v.m. belasting fases.
Of zien jullie, bij een gelijk vermogen, nadelen ten opzichte van eenfase?
Blijkbaar volg je het Amber topic niet. Alle gepubliceerde cijfers worden uit de test door de KIWA over gedaan omdat ze een cruciale fout hebben erkend. Vanaf week 51 start de keuring opnieuw tot einde maart. Ja ambtelijke molens duren lang en maken blijkbaar dus ook nog grove fouten. Momenteel draaien er al veel Ambers in de praktijk bij tweakers met hoge COP's met R290. Ook vergelijkbaar met de Panasonic L serie met R 290Rimco schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:14:
@Carboy54 Een "prima" COP is voor de meeste tweakers niet genoeg, velen zoeken de "beste" COPEven een vergelijking bij A2W35:
vs
Of:
vs
:strip_exif()/f/image/CUbri74why3PTHu4QdZrJWjO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Carboy54 op 19-12-2023 18:08 ]
Dat is appels met peren vergelijken.blb4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:46:
Ik heb over 't weekend ff nog wat gekeken naar een ITHO vincent (R290) omdat ik die ook had overwogen voordat ik koos voor m'n Panasonic. Die geeft dus vrolijk de A7/W35 COP op met bijmengen van 140 m3/h ventilatielucht van 20 graden (dat is zo'n 1,4 kW energie uit de ventilatielucht), de A2 waarde wordt opgegeven bij W32 en bij -7 kan deze alleen de 4,5 kW halen door ook nog 't 1,7 kW elektrische element te gebruiken. Dus van deze 4,5 kW komt 1,7 kW van 't elektrische element en minimaal 1,4 kW van de bijgemengde warme ventilatielucht. Oftewel bij -7 blijft er een COP van 1 over als je geluk hebt.
Dat zal, maar voor mij was ‘t toch even een afweging, de 4,5 kW Vincent All-electric of een Panasonic 5 kW monobloc. Uiteindelijk voor 7 kW model gekozen omdat generatie H niet meer te krijgen was en bij generatie J er geen verschil in maakt minimaal vermogen zit maar in principe had ik ‘t met 4,5 kW wel moeten kunnen redden.
Een Vincent is alleen geschikt voor een nieuwbouw tussenwoning met max isolatie die met 3Kw warm blijft in de winter. Zodra het element moet bijspringen is de pret over voor die paar dagen.blb4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:04:
[...]
Dat zal, maar voor mij was ‘t toch even een afweging, de 4,5 kW Vincent All-electric of een Panasonic 5 kW monobloc. Uiteindelijk voor 7 kW model gekozen omdat generatie H niet meer te krijgen was en bij generatie J er geen verschil in maakt minimaal vermogen zit maar in principe had ik ‘t met 4,5 kW wel moeten kunnen redden.
En dan dus ook nog ‘t liefst een nieuwbouwwoning met type C ventilatie, dus heerlijk oncomfortabele tochtroosters met koudeval langs de ramen en over de vloer.Carboy54 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:31:
[...]
Een Vincent is alleen geschikt voor een nieuwbouw tussenwoning met max isolatie die met 3Kw warm blijft in de winter. Zodra het element moet bijspringen is de pret over voor die paar dagen.
Dan wacht ik wel de nieuwe cijfers af (en nee ik volg niet alle topics) om er daarna op terug te komen. Een screenshot bij een buitentemperatuur van 21C voegt daar weinig aan toe, want dan doet de 7J ook een COP van 10 (gemeten met Kamstrup en losse kWh meter was het 5kW opgewekt met 500W opgenomen vermogen).Carboy54 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:57:
[...]
Blijkbaar volg je het Amber topic niet. Alle gepubliceerde cijfers worden uit de test door de KIWA over gedaan omdat ze een cruciale fout hebben erkend. Vanaf week 51 start de keuring opnieuw tot einde maart. Ja ambtelijke molens duren lang en maken blijkbaar dus ook nog grove fouten. Momenteel draaien er al veel Ambers in de praktijk bij tweakers met hoge COP's met R290. Ook vergelijkbaar met de Panasonic L serie met R 290
[Afbeelding]
Het was maar het eerste wat voorbij kwam. Meerdere tweakers monitoren alles tot in detail via modbus en de cijfers zijn goed daar gaat het om. Puntje meer of minder liggen ze niet wakker van.Rimco schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:02:
[...]
Dan wacht ik wel de nieuwe cijfers af (en nee ik volg niet alle topics) om er daarna op terug te komen. Een screenshot bij een buitentemperatuur van 21C voegt daar weinig aan toe, want dan doet de 7J ook een COP van 10 (gemeten met Kamstrup en losse kWh meter was het 5kW opgewekt met 500W opgenomen vermogen).
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 19-12-2023 20:07 ]
Cop is niet zo belangrijk, een machine op de markt brengen die eigenlijk nog niet 100% af is , documenten en specificaties horen daar naar mijn mening ook bijCarboy54 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:57:
[...]
Blijkbaar volg je het Amber topic niet. Alle gepubliceerde cijfers worden uit de test door de KIWA over gedaan omdat ze een cruciale fout hebben erkend. Vanaf week 51 start de keuring opnieuw tot einde maart. Ja ambtelijke molens duren lang en maken blijkbaar dus ook nog grove fouten. Momenteel draaien er al veel Ambers in de praktijk bij tweakers met hoge COP's met R290. Ook vergelijkbaar met de Panasonic L serie met R 290
[Afbeelding]
Kan eigenlijk niet, dat een merk al itho daar risico mee durft te nemen snap ik niet zo goed.
Mja, loods vol WPs niet uitleveren op de beloofde datum (wss voor vele maanden uitstellen) aan consumenten en installateurs omdat KIWA een fout heeft gemaakt is ook zowat….Ramon_1984 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:49:
[...]
Cop is niet zo belangrijk, een machine op de markt brengen die eigenlijk nog niet 100% af is , documenten en specificaties horen daar naar mijn mening ook bij
Kan eigenlijk niet, dat een merk al itho daar risico mee durft te nemen snap ik niet zo goed.
Datasheets van de fabrikant in Azie zijn gewoon te vinden.
Die specs zijn niet representatief. De Amber is voor een deel voorzien van door Itho geselecteerde onderdelen. Het traject bij de Kiwa duurt normaal gesproken maanden en loopt vaak nog uit in drukke tijden. En dan vergeten ze de apparatuur te ijken 🙃🙃 bij die club. Dus zijn ze verplicht na een bezwaar procedure alles opnieuw te doen. En ja dat duurt weer maanden.bbbrumbrum schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:14:
[...]
Mja, loods vol WPs niet uitleveren op de beloofde datum (wss voor vele maanden uitstellen) aan consumenten en installateurs omdat KIWA een fout heeft gemaakt is ook zowat….
Datasheets van de fabrikant in Azie zijn gewoon te vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 19-12-2023 21:40 ]
Dit is allemaal zwaar offtopic. Ging me meer om dat “we” die documentatie als richtlijn kunnen gebruiken. Condensor sowieso hetzelfde, compressor en fan neem ik aan ook, circulatiepomp en ander klein grut gaat geen deuk in de COP slaan.Carboy54 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:30:
[...]
Die specs zijn niet representatief. De Amber is voor een deel voorzien van door Itho geselecteerde onderdelen. Het traject bij de Kiwa duurt normaal gesproken maanden en loopt vaak nog uit in drukke tijden. En dan vergeten ze de apparatuur te ijken 🙃🙃 bij die club. Dus zijn ze verplicht na een bezwaar procedure alles opnieuw te doen. En ja dat duurt weer maanden.
En ze doen het alsnog een stuk beter als Quatt, deWarmte en WeHeat, maar eigenlijk zouden ze als niet-startup idd dit wel op orde moeten hebben vóor uitrol vd producten. Maar geloof dat Tweakers daar wel doorheen kijken.
De vincent was vsk winnaar maar zal met zijn huidige A+ label strijdend ten onder gaan. Naast zijn minder COP en geluid nu ook geen subsidie meer in 2024, daaag u bent de zwakste schakel Vincentblb4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:04:
[...]

Trouwens geen vergelijk toch een binnen met buiten oplossing? Zet dan de hewalex 3.0 kw ernaast á€1900 met €2400 subsidie, in 2023…
Ja, zo dacht ik er eerst ook over. Maar ik wil toch de opties bekijken. Als er verbeteringen mogelijk zijn tgen gereduceerde investeringen is dat interessant.flippy schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:36:
[...]
waarom zou je? de H kan dingen waar een K of zelfs een J niet aan kan tippen. die H gaat nog wel een jaar of 15 mee. zou eerder ervoor zorgen dat je die H zo lang mogelijk houd tot er wat beters te krijgen is over 10+ jaar.
De H kan ver terug moduleren. De J kan dat niet omdat die een grotere compressor heeft. De H verbruikt meer bij koude temperaturen dan de J.
Ik hoopte dat de K techniek aan boord heeft die het beste van twee werelden kan combineren. Maar dat is dus niet zo als ik het goed begrijp?
Geen zorgen, mijn H draait als een zonnetje. Ik heb zeer weinig start/stops (ongeveer 1/10 uur incl. defrostst) waardoor die nog wel even mee gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 20-12-2023 22:44 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Chris499 op 20-12-2023 22:43 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Chris499 op 20-12-2023 22:44 ]
Na 't analyseren van de Vincent als mogelijke optie de beslissing genomen dat 't een monoblok buiten moest worden dus verder niet naar mogelijke andere oplossingen binnen gekeken. En 3 kW is echt wel te weinig voor mijn woning.ErikVers schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:12:
[...]
De vincent was vsk winnaar maar zal met zijn huidige A+ label strijdend ten onder gaan. Naast zijn minder COP en geluid nu ook geen subsidie meer in 2024, daaag u bent de zwakste schakel Vincent![]()
Trouwens geen vergelijk toch een binnen met buiten oplossing? Zet dan de hewalex 3.0 kw ernaast á€1900 met €2400 subsidie, in 2023…
Wacht nog maar een jaartje of 10 en de kippen zonder kop inmiddels al over de reiling zijn gevallen.Chris499 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:40:
[...]
Ja, zo dacht ik er eerst ook over. Maar ik wil toch de opties bekijken. Als er verbeteringen mogelijk zijn tgen gereduceerde investeringen is dat interessant.
De H kan ver terug moduleren. De J kan dat niet omdat die een grotere compressor heeft. De H verbruikt meer bij koude temperaturen dan de J.
Ik hoopte dat de K techniek aan boord heeft die het beste van twee werelden kan combineren. Maar dat is dus niet zo als ik het goed begrijp?
Geen zorgen, mijn H draait als een zonnetje. Ik heb zeer weinig start/stops (ongeveer 1/10 uur incl. defrostst) waardoor die nog wel even mee gaat.
Ik zie mogelijk toch wel kansen. Als ik voor voor een nieuwe 2500 euro subsidie krijg en de aanschaf is 3500 euro. Moet het wel aantoonbaar betere en/of efficiëntere techniek hebben dan mijn huidige uiteraard. Daarnaast speelt ook nog mee dat er over 10 jaar waarschijnlijk geen subsidie meer is op warmtepompen omdat het is ingeburgerd.flippy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:54:
[...]
Wacht nog maar een jaartje of 10 en de kippen zonder kop inmiddels al over de reiling zijn gevallen.
Mogelijk kan ik mijn huidige kwijt voor 500 a 1000 euro (eventueel in het buitenland).
Bij een buitenkansje als dit en verbeterde techniek sla ik mijn slag en pak de kans.
[ Voor 23% gewijzigd door Chris499 op 20-12-2023 23:17 ]
Ter info/correctie/aanvulling een 5J in 2024 €2925,- subsidieChris499 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:09:
[...]
Ik zie mogelijk toch wel kansen. Als ik voor voor een nieuwe 2500 euro subsidie krijg en de aanschaf is 3500 euro. Moet het wel aantoonbaar betere en/of efficiëntere techniek hebben dan mijn huidige uiteraard. Daarnaast speelt ook nog mee dat er over 10 jaar waarschijnlijk geen subsidie meer is op warmtepompen omdat het is ingeburgerd.
Mogelijk kan ik mijn huidige kwijt voor 500 a 1000 euro (eventueel in het buitenland).
Bij een buitenkansje als dit en verbeterde techniek sla ik mijn slag en pak de kans.
Hoe groot acht je de kans dat de nieuwe (een stuk) goedkoper word dan de J?Chris499 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:09:
[...]
Ik zie mogelijk toch wel kansen. Als ik voor voor een nieuwe 2500 euro subsidie krijg en de aanschaf is 3500 euro. Moet het wel aantoonbaar betere en/of efficiëntere techniek hebben dan mijn huidige uiteraard. Daarnaast speelt ook nog mee dat er over 10 jaar waarschijnlijk geen subsidie meer is op warmtepompen omdat het is ingeburgerd.
Daar ga je de mist in, de techniek is niet verbetert sinds de H.Chris499 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:09:
[...]
Is dit al officieel? De meningen over de aanpassingen van subsidies voor A++ lopen nogal uiteenErikVers schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:20:
[...]
Ter info/correctie/aanvulling een 5J in 2024 €2925,- subsidie
Daarom zeg ik zodra de techniek beter is. Dat kan volgend jaar bij de K zijn als blijkt dat die beter is. Maar kan ook over 3 jaar zijn als er weer een nieuwe op de markt is.flippy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:11:
[...]
Daar ga je de mist in, de techniek is niet verbetert sinds de H.
Ik wil mogelijk in de toekomst ook vloerverwarming boven bij leggen. Dan is een 5 kWh vermoedelijk niet meer voldoende. Misschien plaats ik er dan wel een extra wp bij (2 achter elkaar) in serie of parallell (moet ik me nog verder in verdiepen). Bij 10 graden Tb kan er 1 draaien. Bij 0 graden Tb gaan ze allebei aan het werk. Is efficiënter dan 1x een 9 kWh continue laten draaien.
Mjjn doel is altijd goed rond blijven kijken en open staan voor opties. Volgens mij is er gewoon recht op subsidie voor een 2e? Of dat nu ÷/- €2.500,- of +/- €3000,- is.
[ Voor 8% gewijzigd door Chris499 op 21-12-2023 07:52 ]
Veranderen van je afgiftesysteem verandert je warmtebehoefte niet. Je hebt niet ineens meer vermogen nodig als je vloerverwarming neerlegt.Chris499 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:49:
[...]
Daarom zeg ik zodra de techniek beter is. Dat kan volgend jaar bij de K zijn als blijkt dat die beter is. Maar kan ook over 3 jaar zijn als er weer een nieuwe op de markt is.
Ik wil mogelijk in de toekomst vloerver3qrmjnt boven bij leggen. Dan is een 5 kWh vermoedelijk niet meer voldoende. Misschien plaats ik er dan wel een extra wp bij (2 achter elkaar) in serie of parallell (moet ik me nog verder in verdiepen). Bij 10 graden kan er 1 draaien. Bij 0 graden gaan ze allebei aan het werk. Is efficiënter dan 1x een 9 kWh.
Mjjn doel is atlijd goed rond blijven kijken en open staan voor opties.
Zie isde-rvo meldcode lijst. Staat erop en is indicatief maar dat staat ook bij het werkelijke 2023 bedrag en is uit de dichtsmogelijke bron de PDF zelf.Maurice1066 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:28:
[...]
Is dit al officieel? De meningen over de aanpassingen van subsidies voor A++ lopen nogal uiteen
Wel als ik het boven warmer wil hebben. Wat het geval is.flippy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:52:
[...]
Veranderen van je afgiftesysteem verandert je warmtebehoefte niet. Je hebt niet ineens meer vermogen nodig als je vloerverwarming neerlegt.
Subsidie voor een 2e kan.Chris499 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:49:
[...]
Daarom zeg ik zodra de techniek beter is. Dat kan volgend jaar bij de K zijn als blijkt dat die beter is. Maar kan ook over 3 jaar zijn als er weer een nieuwe op de markt is.
Ik wil mogelijk in de toekomst ook vloerverwarming boven bij leggen. Dan is een 5 kWh vermoedelijk niet meer voldoende. Misschien plaats ik er dan wel een extra wp bij (2 achter elkaar) in serie of parallell (moet ik me nog verder in verdiepen). Bij 10 graden Tb kan er 1 draaien. Bij 0 graden Tb gaan ze allebei aan het werk. Is efficiënter dan 1x een 9 kWh continue laten draaien.
Mjjn doel is altijd goed rond blijven kijken en open staan voor opties. Volgens mij is er gewoon recht op subsidie voor een 2e? Of dat nu ÷/- €2.500,- of +/- €3000,- is.
En vervangen mag na 1 jaar.
En stel het is niet nodig, dan verkoop ik m'n oude H door en heb ik een niruw systeem gratis of voor een prikkie.Chris499 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:53:
[...]
Wel als ik het boven warmer wil hebben. Wat het geval is.
Dat dacht ik ook ooit in de voorwaarden gelezen te hebben.ErikVers schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:55:
[...]
Subsidie voor een 2e kan.
En vervangen mag na 1 jaar.
Extra vermogen om de bovenverdieping op temperatuur te houden is op zich wel wenselijk. 16 graden is niet goed voor de WAF. Zit al langer te denken aan vloerverwarming boven in te laten vrezen.
De H moet ook best hard werken (relatief gezien!) bij koudere temperaturen en trekt dan een stuk meer vermogen dan de J. Maar aan de andere kant is de H weer zo lekker zuinig bij Tb 8+. En het is niet zo heel vaak koud in NL.
[ Voor 20% gewijzigd door Chris499 op 21-12-2023 08:14 ]
Tnx, zie idd dat de lijst eergisteren een update heeft gekregen, weer een meevaller. Moet de aanvraag en in bedrijfstelling nog doenErikVers schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:53:
[...]
Zie isde-rvo meldcode lijst. Staat erop en is indicatief maar dat staat ook bij het werkelijke 2023 bedrag en is uit de dichtsmogelijke bron de PDF zelf.
up to date lijst, de 2 bedragen zijn subsidie 2023 en subsidie vanaf 1-1-2024
https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf
KA17458 Panasonic WH-MDC05J3E5 5 R032 675 1.3 2,700.00€ 2,925.00 |
KA17459 Panasonic WH-MDC07J3E5 6 R032 675 1.3 2,850.00€ 3,075.00 |
KA17460 Panasonic WH-MDC09J3E5 7 R032 675 1.3 3,000.00€ 3,225.00 |
[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 21-12-2023 11:01 ]
Zo langzamerhand wordt met de cash back actie de L serie B--Bloc best interessant in prijs na aftrek van de subsidie:
5Kw € 2.570
7Kw € 2.820
9Kw € 3.170
5Kw € 2.570
7Kw € 2.820
9Kw € 3.170
Tot wanneer loopt de cashback actie? Ik heb geen documentatie kunnen vinden over de minimum vermogens van de L-serie, zijn die ergens bekend?Carboy54 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:22:
Zo langzamerhand wordt met de cash back actie de L serie B--Bloc best interessant in prijs na aftrek van de subsidie:
5Kw € 2.570
7Kw € 2.820
9Kw € 3.170
2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output
Eind maart 2024. Nee helaas bij Panasonic NL nog niet beschikbaar.crepsly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:04:
[...]
Tot wanneer loopt de cashback actie? Ik heb geen documentatie kunnen vinden over de minimum vermogens van de L-serie, zijn die ergens bekend?
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 21-12-2023 18:19 ]
Let wel op met de bedragen, er staat nog "indicatief" boven.blb4 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:00:
up to date lijst, de 2 bedragen zijn subsidie 2023 en subsidie vanaf 1-1-2024
KA17458 Panasonic WH-MDC05J3E5 5 R032 675 1.3 2,700.00€ 2,925.00 KA17459 Panasonic WH-MDC07J3E5 6 R032 675 1.3 2,850.00€ 3,075.00 KA17460 Panasonic WH-MDC09J3E5 7 R032 675 1.3 3,000.00€ 3,225.00
Panasonic de J lijkt iig te kloppen, bij Hewalex en Itho Vincent lijkt voor 2024 dat er een foutief bedrag staat. Dit zijn beide A+ apparaten die in 2024 geen subsidie meer zouden krijgen en toch er een verhoogd bedrag staat.
[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 22-12-2023 08:55 ]
Helaas wordt de markt van tweedehands warmtepomp door de subsidie enorm verstoord. Aangezien het subsidiebedrag al bijna gelijk is aan de waarde van je tweedehands WP, is een tweedehands WP zo goed als waardeloos.Chris499 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:55:
En stel het is niet nodig, dan verkoop ik m'n oude H door en heb ik een niruw systeem gratis of voor een prikkie.
Ook op een nieuwe WP niet trouwens. Want zonder subsidies zouden de warmtepompen ongeveer het subsidiebedrag goedkoper zijn. Kijk maar naar de prijzen die je in landen als Spanje en Italië betaalt. Snel afschaffen dus die belastinggeldverslindende onzin.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
2x binnen 1 dag verkocht aan mensen die een nieuwe woning bouwen = geen recht op subsidie.Andrehj schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:59:
[...]
Helaas wordt de markt van tweedehands warmtepomp door de subsidie enorm verstoord. Aangezien het subsidiebedrag al bijna gelijk is aan de waarde van je tweedehands WP, is een tweedehands WP zo goed als waardeloos.
Ook op een nieuwe WP niet trouwens. Want zonder subsidies zouden de warmtepompen ongeveer het subsidiebedrag goedkoper zijn. Kijk maar naar de prijzen die je in landen als Spanje en Italië betaalt. Snel afschaffen dus die belastinggeldverslindende onzin.
knipje
[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 23-12-2023 15:32 ]
Nagenoeg gelijk aan de J seriecrepsly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:04:
[...]
Tot wanneer loopt de cashback actie? Ik heb geen documentatie kunnen vinden over de minimum vermogens van de L-serie, zijn die ergens bekend?
Klopt actie loopt tot eind maart.
19 Hz is het laagste wat de J-serie kan draaien? En er zijn geen truukjes om dat nog lager te krijgen?
Signatures zijn voor boomers.
ja, neeMaasluip schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:51:
19 Hz is het laagste wat de J-serie kan draaien? En er zijn geen truukjes om dat nog lager te krijgen?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Waarom zou je dat willen?Maasluip schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:51:
Als je het toerental wilt halveren dan kun je met een thermostatische regeling 50% van de tijd aan en 50% uit doen dan zit je ook op de helft met een stuk betere efficiency waarschijnlijk.
Omdat ik merk dat dat minimale vermogen met dit weer gewoon te veel is.
Wat ik een beetje jammer vind is dat hij bij het aan gaan eerst op een hoger vermogen gaat draaien terwijl dat niet nodig is. Het minimale vermogen was te veel, ga dan ook niet harder draaien omdat je weer aan moet omdat de ruimtetemperatuur daalt.Als je het toerental wilt halveren dan kun je met een thermostatische regeling 50% van de tijd aan en 50% uit doen dan zit je ook op de helft met een stuk betere efficiency waarschijnlijk.
Signatures zijn voor boomers.
Dat punt komt altijd ergens; daar moet je een thermostatische naregeling voor hebben.Maasluip schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:16:
[...]
Omdat ik merk dat dat minimale vermogen met dit weer gewoon te veel is.
Ik zou me daar niet zo'n zorgen om maken, met dit soort buitentemperaturen haal je sowieso een ruime COP.[...]
Wat ik een beetje jammer vind is dat hij bij het aan gaan eerst op een hoger vermogen gaat draaien terwijl dat niet nodig is. Het minimale vermogen was te veel, ga dan ook niet harder draaien omdat je weer aan moet omdat de ruimtetemperatuur daalt.
De consensus is overigens dat hij op minimaal vermogen niet de beste COP haalt en dat je hem beter wat harder kunt laten werken met aan/uit dan langdurig op 19Hz.
Als je echt wilt gaan tweaken dan moet je dat via Heishamon gaan doen dan heb je meer invloed op dat soort zaken
Voor verwarmen is 19Hz het laagste inderdaad. Koelen kan (uit mijn hoofd) op 14Hz.Maasluip schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:51:
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Interessant, ik heb net ff terug zitten kijken naar de zomerperiode maar ik zie zo snel geen frequenties onder de 19 Hz.timovd schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:56:
[...]
Voor verwarmen is 19Hz het laagste inderdaad. Koelen kan (uit mijn hoofd) op 14Hz.
Dit topic is gesloten.