Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 118 Laatste
Acties:
  • 693.116 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:59

ErikVers

e-Duurzaam

Krilo_89 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:34:
[...]

Heb de backup heater uitgeschakeld, maar zojuist een H91 error gehad tijdens een DHW run. Kan ik dan toch niet zonder backup heater?
Ik gok dat jij hem in t verborgen menu hebt uitgezet maar tijdens je DHW run warmer wil dan zonder element kan en dat je hem op intern hebt ingesteld. En die heb je elders uit geprogrammeerd.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Beninho schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:59:
[...]

Nou, ik zat al terug tekijken net. Een flink aantal defrostst bub -1 a -2 buiten en dikke mist. Voor de volgende keer kan hij net zo goed even uitπŸ€“
Klopt vandaar dat hij vandaag enkel een DHW run hier mag doen, 0 DF met vals spelen dus πŸ˜‹πŸ€“

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-07 08:12
flippy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:37:
[...]

H91 wilt zeggen dat ie een probleem heeft gezien met het element in je tank, niet de BH in de unit. dus kijk even goed naar je instellingen.
Nou ik heb hem via het verborgen menu uitgezet (@sjimmie & @ErikVers, om te zien of ik ook zonder backup heater mijn huis kan verwarmen. En dat gaat opzich prima, want ik heb vandaag maar 9kWh verbruikt (zelfs met dit weer). Ook heb ik even vergeleken met een andere koude dag, en die zit een stuk hoger. Daarbij komt ook nog een paar extra kWh van de backup heater.
Dus de reden om hem uit te zetten voor minder verbruik, klopt wel.

Maarrr, als ik het goed begrijp, kan ik nu dus ook niet meer mijn DHW run doen? Of in ieder geval niet als die naar een te hoge temp gaat? (sterilisatie gaat dus niet lukken)

Ik gebruik NodeRed voor sturing en hij zou naar 46 graden moeten gaan, maar via mijn logging zie ik dat de target temperature 56 graden is. En dat gaat niet natuurlijk.

In mijn systeem staat hij op 'extern', maar ik zie wel doordat ik de Backup Heater heb 'uitgezet', ik alleen nog maar kan kiezen voor 'extern'. Intern is geen optie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Krilo_89 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:08:
[...]

Nou ik heb hem via het verborgen menu uitgezet (@sjimmie & @ErikVers, om te zien of ik ook zonder backup heater mijn huis kan verwarmen. En dat gaat opzich prima, want ik heb vandaag maar 9kWh verbruikt (zelfs met dit weer). Ook heb ik even vergeleken met een andere koude dag, en die zit een stuk hoger. Daarbij komt ook nog een paar extra kWh van de backup heater.
Dus de reden om hem uit te zetten voor minder verbruik, klopt wel.

Maarrr, als ik het goed begrijp, kan ik nu dus ook niet meer mijn DHW run doen? Of in ieder geval niet als die naar een te hoge temp gaat? (sterilisatie gaat dus niet lukken)

Ik gebruik NodeRed voor sturing en hij zou naar 46 graden moeten gaan, maar via mijn logging zie ik dat de target temperature 56 graden is. En dat gaat niet natuurlijk.

In mijn systeem staat hij op 'extern', maar ik zie wel doordat ik de Backup Heater heb 'uitgezet', ik alleen nog maar kan kiezen voor 'extern'. Intern is geen optie meer.
Op zicht extern zou volgens mij dan nog wel moeten werken. En normaal kan hij ook nog wel de 56op de compressor maken om ongeveer 50graden dhw te maken.
Zou zeggen programmeer hem weer aan en draai een sterilisatie run om te kijken of je de error weer krijgt. Ik vermoed eerder dat iets richting je externe niet goed ging.

Of morgen πŸ˜‹πŸ‘

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
ErikVers schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:10:
[...]

Op zicht extern zou volgens mij dan nog wel moeten werken. En normaal kan hij ook nog wel de 56op de compressor maken om ongeveer 50graden dhw te maken.
Zou zeggen programmeer hem weer aan en draai een sterilisatie run om te kijken of je de error weer krijgt. Ik vermoed eerder dat iets richting je externe niet goed ging.

Of morgen πŸ˜‹πŸ‘
Hmm dat zou apart zijn toch? Want ik heb alleen de backup uitgeschakeld, maar verder niets veranderd. Waar denk je dan dat het mogelijk fout gaat?

Voor nu ga ik geen DHW meer draaien, dat was vandaag sowieso niet echt handig. Morgen wordt het veel warmer en van het weekend nog meer ;) . Dan kan ik even checken of een DHW run wel goed gaat als de target temperature lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:32
Krilo_89 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:14:
[...]

Hmm dat zou apart zijn toch? Want ik heb alleen de backup uitgeschakeld, maar verder niets veranderd. Waar denk je dan dat het mogelijk fout gaat?

Voor nu ga ik geen DHW meer draaien, dat was vandaag sowieso niet echt handig. Morgen wordt het veel warmer en van het weekend nog meer ;) . Dan kan ik even checken of een DHW run wel goed gaat als de target temperature lager is.
Als dienblad je tank op intern staat dan wil die de BH gebruiken in de WP maar die heb je uitgeschakeld. Dus je moet hem op extern zetten en dan die in je boiler zelf gebruiken

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Maikie18 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:40:
[...]

Als dienblad je tank op intern staat dan wil die de BH gebruiken in de WP maar die heb je uitgeschakeld. Dus je moet hem op extern zetten en dan die in je boiler zelf gebruiken
Ja maar dan moet ik die eerst wel nog β€˜even’ kopen πŸ˜‰. Mooiste zou zijn een element wat ik kan sturen op basis van opbrengst panelen. En anders een aan/uit. Wat past mooi in een DJG SOL400?

Edit
Weet ook niet of ik die moeite wil nemen. Heb dan een energiemeter voor niets in de panasonic zitten. En de extra groep van de panasonic moet ik dan aan het boilervat koppelen. Ik zie ook niet zo 123 een 1 1/2” en het kost ook wat. En je mist de backup voor een volledige ontdooing.

[ Voor 22% gewijzigd door Krilo_89 op 08-12-2023 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-07 10:36

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
tescione schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:37:
[...]

En met settings bedoel je de TA en TR, start Delta, stop delta. etc? Want de settings voor de BH zelf zijn aan of uit toch?

Ik heb namelijk hetzelfde "probleem", afgelopen donderdag had de pomp 20 kwh verbruikt en de backup heater 13!. Ik wil idd niet de bh uitzetten, maar ik weet eigenlijk niet goed aan welke 'knoppen' ik moet draaien om dit te onderzoeken.

Ik draai op WAR:
[Afbeelding]

en de backup heater heeft deze instellingen:
[Afbeelding]

In mijn opstelling heb ik ca. 80m2 vloerverwarming direct aan een 9J hangen dus zonder vat. Iemand nog een idee? Stook ik misschien op te lage temperatuur?
Ik zou de stooklijn eerst eens op de settings zetten vanuit de ts stooklijn generator.
En dan meer info over je systeem. foto's verdeler, leidingen kranen enz enz
Al vaker tweakers die graag aanpssingen wilen, maar niet de juiste info delen, zie dit topic.

Alleen hij vebruikt veel, is niet op te lossen../.......

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Krilo_89 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:50:
[...]

Ja maar dan moet ik die eerst wel nog β€˜even’ kopen πŸ˜‰. Mooiste zou zijn een element wat ik kan sturen op basis van opbrengst panelen. En anders een aan/uit. Wat past mooi in een DJG SOL400?

Edit
Weet ook niet of ik die moeite wil nemen. Heb dan een energiemeter voor niets in de panasonic zitten. En de extra groep van de panasonic moet ik dan aan het boilervat koppelen. Ik zie ook niet zo 123 een 1 1/2” en het kost ook wat. En je mist de backup voor een volledige ontdooing.
Welke boiler heb je? Het element van de boiler kan gevoed worden door de WP dus in dat opzicht hoef je geen groepen aan te passen. Wel een extra kabel nodig van de WP naar je boiler

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
Maikie18 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:23:
[...]

Welke boiler heb je? Het element van de boiler kan gevoed worden door de WP dus in dat opzicht hoef je geen groepen aan te passen. Wel een extra kabel nodig van de WP naar je boiler
DJG SOL400 πŸ˜‰. Moet een 1 1/2” element in als ik de specs zie.
Maar dan zou ik de kabel van de backup heater kunnen laten zitten idd met een extra kabel van de WP naar het boilervat. Heb net wel alles ingetaped en dichtgemaakt, dus ga even uitzoeken of dit alles me het waard is. Misschien moet ik me niet zo aanstellen en de backup heater gewoon weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-07 11:58
Dylantje2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:00:
[...]

Ik zou de stooklijn eerst eens op de settings zetten vanuit de ts stooklijn generator.
En dan meer info over je systeem. foto's verdeler, leidingen kranen enz enz
Al vaker tweakers die graag aanpssingen wilen, maar niet de juiste info delen, zie dit topic.

Alleen hij vebruikt veel, is niet op te lossen../.......
Je hebt gelijk, ik geef te weinig info. Ik dacht misschien een paar basis inregelwijsheden op te halen :P . Maar bedankt voor de tip van de stooklijngenerator, die ga ik eerst eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
ErikVers schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:10:
[...]

Of morgen πŸ˜‹πŸ‘
Heb hem weer aan gehad vandaag. Wat opvalt is dat de outlet target temperature altijd 59 graden is.
Na een minuut of 15 weer de h91 error.

Nog even de settings in gedoken en daar de tankverwarming uitgezet onder functie instellen. Dat was de boosdoener nog denk ik. Nu lijkt hij door te draaien, maar een sterrilisatie run kan ik wel vergeten.
Ben wel benieuwd hoeveel impact dat heeft.

-edit
Net de run afgerond zonder errors. 52,5 graden was de tA (kamstrup meette bijna 54) en hij draaide continue op 36Hz met een flow die steeds hoger werd. Op het einde bijna 26l/min, maar de kamstrup zei: 11,5. Dat is best nog een verschil.
Gaat dit goed genoeg zijn om geen backup heater meer te gebruiken?

[ Voor 15% gewijzigd door Krilo_89 op 08-12-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Krilo_89 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:49:
[...]

Heb hem weer aan gehad vandaag. Wat opvalt is dat de outlet target temperature altijd 59 graden is.
Na een minuut of 15 weer de h91 error.

Nog even de settings in gedoken en daar de tankverwarming uitgezet onder functie instellen. Dat was de boosdoener nog denk ik. Nu lijkt hij door te draaien, maar een sterrilisatie run kan ik wel vergeten.
Ben wel benieuwd hoeveel impact dat heeft.

-edit
Net de run afgerond zonder errors. 52,5 graden was de tA (kamstrup meette bijna 54) en hij draaide continue op 36Hz met een flow die steeds hoger werd. Op het einde bijna 26l/min, maar de kamstrup zei: 11,5. Dat is best nog een verschil.
Gaat dit goed genoeg zijn om geen backup heater meer te gebruiken?
Vraag me vooral af waarom hij je externe spiraal niet kan bedienen. Dat staat los van je backupheater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
ErikVers schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 01:37:
[...]

Vraag me vooral af waarom hij je externe spiraal niet kan bedienen. Dat staat los van je backupheater.
Ik heb dus geen externe spiraal. Ik heb alleen maar de Wp en that’s it πŸ˜‰. Ik las hier over de BH uitzetten en defrosten op je vloer, wat energie bespaart. Dat wilde ik testen, maar wist niet dat de meeste waarschijnlijk een extra element hebben in het boilervat zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Krilo_89 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:05:
[...]

Ik heb dus geen externe spiraal. Ik heb alleen maar de Wp en that’s it πŸ˜‰. Ik las hier over de BH uitzetten en defrosten op je vloer, wat energie bespaart. Dat wilde ik testen, maar wist niet dat de meeste waarschijnlijk een extra element hebben in het boilervat zelf.
Ik snap je, alleen zonder dan zal je geen legionella run of warmer tapwater kunnen maken.
Gelukkig is die backupwarmte geen verloren warmte. Jammere is enkel dat die een COP van 1 ipv 2.5 (vaak op dat soort momenten ivm piek in hz en de buitentemp) als je per jaar 50kWh voor defrist met spiraal gebruikt. Is dat grofweg 20kWh anders op enkel de compressor. Je hebt het dus over 30kWh*35ct €10,5 per jaar. Als je de stroom zou moeten kopen en niet zelf hebt opgewekt.

3biertjes per jaar dus πŸ˜‹πŸ‘

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2023 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
ErikVers schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:09:
[...]

Ik snap je, alleen zonder dan zal je geen legionella run of warmer tapwater kunnen maken.
Gelukkig is die backupwarmte geen verloren warmte. Jammere is enkel dat die een COP van 1 ipv 2.5 (vaak op dat soort momenten ivm piek in hz en de buitentemp) als je per jaar 50kWh voor defrist met spiraal gebruikt. Is dat grofweg 20kWh anders op enkel de compressor. Je hebt het dus over 30kWh*35ct €10,5 per jaar. Als je de stroom zou moeten kopen en niet zelf hebt opgewekt.

3biertjes per jaar dus πŸ˜‹πŸ‘
Daar zeg je wat inderdaad. Ben even gaan kijken hoe lang hij aan geweest is. De heater is in het afgelopen 3 jaar 41h + 50h aan geweest. Vloerverwarming + dhw, aldus de panasonic statistieken. Dat komt akelig dicht bij je schatting πŸ™ˆ.

Het enige waar ik nu nog over na denk is het voordeel van een element in je tank. Die kun je zelf schakelen en dan denk ik in de toekomst aan accu’s die leeg moeten of β€œgratis” stroom. En dan is zo’n element top, want die kun je schakelen. Maar de BH niet.
Ik kan ook en/en doen natuurlijk, maar dat is wel ff 3kW wat je extra aan zet. En die heb ik niet meer over in huis denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-07 22:38
Krilo_89 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:52:
[...]

Daar zeg je wat inderdaad. Ben even gaan kijken hoe lang hij aan geweest is. De heater is in het afgelopen 3 jaar 41h + 50h aan geweest. Vloerverwarming + dhw, aldus de panasonic statistieken. Dat komt akelig dicht bij je schatting πŸ™ˆ.

Het enige waar ik nu nog over na denk is het voordeel van een element in je tank. Die kun je zelf schakelen en dan denk ik in de toekomst aan accu’s die leeg moeten of β€œgratis” stroom. En dan is zo’n element top, want die kun je schakelen. Maar de BH niet.
Ik kan ook en/en doen natuurlijk, maar dat is wel ff 3kW wat je extra aan zet. En die heb ik niet meer over in huis denk ik.
De pana schakelt niet tegelijk de bu-heater en de tank booster heater aan. En je kunt de booster heater natuurlijk ook los van de pana onder spanning zetten met een relais met wisselcontacten. Als je dat alleen doet als de zon schijnt heb je ook geen last van overbelasting van je hoofdzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Krilo_89 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:52:
[...]

er is niks gratis aan een element aanzetten. dan nog levert het je meer op om de warmtepomp zelf door te laten lopen, al moet je wel even realiseren dat je nog steeds geld aan het weggooien bent. elke cent aan energie die je terug in het net kan gooien is er eentje en in je SWW tank staat het niks te doen en levert het je niks op.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
@FransvWoerkom , goed om te weten!
En @flippy , ik ben het deels met je eens ;). Ja een WP kan effecienter water verwarmen dan een elementje. Maar in de zomer kan je warmtepomp niet tegelijk de vloer koelen en je sww verwarmen. Dat kan wel als je een schakelbaar element hebt. We gaan het salderen een keer afbouwen en ik ben benieuwd hoe dynamische tarieven werken ism accu's.
In dat geval kan je bij goedkope of negatieve tarieven het boilervat 'snel' verwarmen, iets wat een WP niet kan (of je laat ze desnoods nog samenwerken). Mocht er veel pv-overschot zijn en je moet betalen om terug te leveren, dan kan je dat mooi oplossen met zo'n element.
Nogmaals, het is niet efficient en ook niet dΓ© oplossing voor bovenstaand verhaal, maar kan wel helpen.

Wat overigens gek is, is dat ik de BH weer heb ingeschakeld en een sterilisatierun heb gedraaid. Die ging eerst fout omdat de tankverwarming op 'extern' stond, maar nadat ik hem op intern had gezet, ronde hij (denk ik) wel af. De temp liep op tot 56 graden en zonder errors of wat dan ook, ging hij daarna de vloer weer doen.
Het rare is, dat er geen BH bij te pas kwam, terwijl dat hiervoor wel altijd was. Bij de vloerverwarming heb ik hem ook niet meer gezien, maar het is ook niet meer koud geweest natuurlijk.
Heb ik ergens nog een instelling anders staan of is dit puur toeval? Een sterilisatierun tot 56 graden zonder element is dus haalbaar op puur de WP?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Krilo_89 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:48:
@FransvWoerkom , goed om te weten!
En @flippy , ik ben het deels met je eens ;). Ja een WP kan effecienter water verwarmen dan een elementje. Maar in de zomer kan je warmtepomp niet tegelijk de vloer koelen en je sww verwarmen. Dat kan wel als je een schakelbaar element hebt. We gaan het salderen een keer afbouwen en ik ben benieuwd hoe dynamische tarieven werken ism accu's.
In dat geval kan je bij goedkope of negatieve tarieven het boilervat 'snel' verwarmen, iets wat een WP niet kan (of je laat ze desnoods nog samenwerken). Mocht er veel pv-overschot zijn en je moet betalen om terug te leveren, dan kan je dat mooi oplossen met zo'n element.
Nogmaals, het is niet efficient en ook niet dΓ© oplossing voor bovenstaand verhaal, maar kan wel helpen.

Wat overigens gek is, is dat ik de BH weer heb ingeschakeld en een sterilisatierun heb gedraaid. Die ging eerst fout omdat de tankverwarming op 'extern' stond, maar nadat ik hem op intern had gezet, ronde hij (denk ik) wel af. De temp liep op tot 56 graden en zonder errors of wat dan ook, ging hij daarna de vloer weer doen.
Het rare is, dat er geen BH bij te pas kwam, terwijl dat hiervoor wel altijd was. Bij de vloerverwarming heb ik hem ook niet meer gezien, maar het is ook niet meer koud geweest natuurlijk.
Heb ik ergens nog een instelling anders staan of is dit puur toeval? Een sterilisatierun tot 56 graden zonder element is dus haalbaar op puur de WP?
vloertjes koelen kan je beter snachts doen dus overdag uurtje stoppen om SWW te maken terwijl het warm is levert je alleen maar meer op. elke cent teruggeleverd is weer 1 cent, energie verkwisten levert je niks op.

als je moet betalen om terug te leveren moet je een "normale" energiemaatschappij nemen.

en je kan gewoon tot 55 graden op de compressor. geen BH nodig.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@flippy , duidelijk ;). Het is meer dat ik rekening wil houden met alle opties. We weten niet of terugleveren straks geen geld gaat kosten. Maar dat zijn dan ook wel weer problemen die tegen die tijd opgelost kunnen worden.
Die 55 graden op de compressor heb ik wel eens gelezen, maar mijn kamstrup las een temp van 60.3 graden af terwijl de heishamon geen extra verbruik telde voor de BH. Ik ga dit even in de gaten houden.
Thorsd schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:31:
[...]
Als je de interne thermostaat (controller) gebruikt, gaat die met z'n "PI logic" aan de target temp rommelen. Dit is een extra compensatie op de stooklijn. Als je dat niet wilt, kun je een externe thermostaat gebruiken.
Dit is geen issue als je op 'direct mode' draait en watertemperatuur toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-07 17:29
Krilo_89 schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:10:
[...]

Dit is geen issue als je op 'direct mode' draait en watertemperatuur toch?
Ik heb nog even in de SM gekeken, en zoals ik het lees wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpc3aWQiBxXKqPCphEoOz2HfX3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Vzh60A2nfJ1nYSwTFjn4y4A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Thorsd op 10-12-2023 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Thorsd schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:00:
[...]

Ik heb nog even in de SM gekeken, en zoals ik het lees wel:

[Afbeelding]
Klopt @Krilo_89 zodra je met de interne thermostaat werkt pas te pas en onpas de compensation curve toe. Dit hoeft geen probleem te zijn maar geeft soms wel onnodige start en stops. Vandaar dat men hier gemiddeld een externe thermostaat verkiest boven intern. De hysterese heb ik zelf geen moeite mee, als stooklijn goed staat blijft hij toch keurig binnen de lijntjes.
Ook beperk je met een externe thermostaat heel wat onnodig watetverpomprn tijdens geen warmtevraag tov de interne.

Al met al geen onoverkomelijke problemen, maar als iets te tweaken valt πŸ˜‹βœ…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@Thorsd , thanks! Heb de manual nu maar eens op mijn bureaublad gezet, ik zie daar toevallig ok een stukje staan over het shiften via de controller, wat bij mij niet werkt en dat klopt dus.

@ErikVers, ik gebruik de NodeRed flow en dashboard van edterbak, daarin zit mijn 'thermostaat' verwerkt. Dus de interne thermostaat overrule ik, alleen op een gekke manier misschien.
Met deze flow zet ik de WP ook aan/uit als hij onder een bepaalde temp komt, dus dat zorgt iig voor de besparing voor rondpompen zonder warmtevraag.
Op de controller zie ik nu altijd de aanvoertemperatuur van het water, maar dus niet hoe warm het in huis is of zou moeten zijn. Dat is eigenlijk wel een minpuntje want ik zie weinig andere 'thermostaten' die er design technisch nog mooi uit zien. En ik weet niet of die thermostaten ook kunnen shiften bijv. voor als je het nΓ©t iets warmer wilt hebben of wanneer de pelletkachel aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Krilo_89 schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:37:
@Thorsd , thanks! Heb de manual nu maar eens op mijn bureaublad gezet, ik zie daar toevallig ok een stukje staan over het shiften via de controller, wat bij mij niet werkt en dat klopt dus.

@ErikVers, ik gebruik de NodeRed flow en dashboard van edterbak, daarin zit mijn 'thermostaat' verwerkt. Dus de interne thermostaat overrule ik, alleen op een gekke manier misschien.
Met deze flow zet ik de WP ook aan/uit als hij onder een bepaalde temp komt, dus dat zorgt iig voor de besparing voor rondpompen zonder warmtevraag.
Op de controller zie ik nu altijd de aanvoertemperatuur van het water, maar dus niet hoe warm het in huis is of zou moeten zijn. Dat is eigenlijk wel een minpuntje want ik zie weinig andere 'thermostaten' die er design technisch nog mooi uit zien. En ik weet niet of die thermostaten ook kunnen shiften bijv. voor als je het nΓ©t iets warmer wilt hebben of wanneer de pelletkachel aan gaat.
Icm HomeAssidtsnt zou je de Plugwise Lisa kunnen koppelen via zigbee. Of met de Adam controller er ook nog tussen en dan via de cloud in een HA integratie.

Al met al mooie en all in oplossing. Wel prijziger dan een ali sensor op wifi of zigbee(beter in bereik en minder stroomverbruik) en daar kun je prima je temp mee aflezen en automations op maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
ErikVers schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:42:
[...]

Icm HomeAssidtsnt zou je de Plugwise Lisa kunnen koppelen via zigbee. Of met de Adam controller er ook nog tussen en dan via de cloud in een HA integratie.

Al met al mooie en all in oplossing. Wel prijziger dan een ali sensor op wifi of zigbee(beter in bereik en minder stroomverbruik) en daar kun je prima je temp mee aflezen en automations op maken.
Ja ik gebruik nu de 'Awair element' als thermostaat, maar die toont de luchtkwaliteit op het 'scherm'. Mijn homeassistant hangt aan het internet, dus ik kan alles op afstand regelen, ook de warmtepomp.
Opzich is het natuurlijk ook zo, dat als het warm is in huis, wie heeft er dan een thermostaat nodig ;) . Zolang mijn wederhelft de thermostaat niet mist, kan ik het zo laten. En dat betekend dus dat zaken goed geautomatiseerd zijn.
Alleen hangt de controller nu in de woonkamer en die zegt dan: 26. En vervolgens vraagt mijn moeder zich af waarom wij het 26 graden in huis hebben :+
-edit
Mogelijk hang later een tablet op oid, waarbij ik de temp kan tonen. Daarbij bijv. ook shift knopjes (mocht ik die missen) en alle andere handige automation zaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Krilo_89 op 11-12-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Ik zeg niks meer aan doen :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9XZ4Kuy.png

Ik zie wel dat mijn tank elke 3-4 uur 1 graad verliest zonder gebruik, is dat niet wat veel?

[ Voor 38% gewijzigd door Maikie18 op 11-12-2023 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 15:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het energieverlies van een graad voor 1 liter water is 4,18 kJ = 0,001161 kWh.
Voor 200 liter dus 0,2322 kWh. Om dat in 4 uur te verliezen is 58 W.

Is een beetje veel, mijn boilervat zou 35 W doen, maar ik merk wel dat alle aansluitingen warm zijn. Zelfs de warmwaterleiding wordt een meter lang warm.
Ik had het me niet gerealiseerd, maar ik vind dit ook wel erg veel. Voor mij zou het betekenen dat ik 306 kWh nodig heb alleen al om het boilervat op temperatuur te houden. Verbruik wat ik vroeger met de CV ketel niet had, en het is ongeveer 1/3e van wat mijn totaal verbruik voor SWW was.

Ik denk dat ik dus wel een extra dekentje om de boiler leg. Kijken of dat wat uit maakt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:18
Mijn DJG 300 L boiler verliest ook 58 watt, dus je berekening klopt precies @Maasluip :)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:54

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Maasluip schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:50:

Is een beetje veel, mijn boilervat zou 35 W doen, maar ik merk wel dat alle aansluitingen warm zijn. Zelfs de warmwaterleiding wordt een meter lang warm.
Ik had het me niet gerealiseerd, maar ik vind dit ook wel erg veel. Voor mij zou het betekenen dat ik 306 kWh nodig heb alleen al om het boilervat op temperatuur te houden. Verbruik wat ik vroeger met de CV ketel niet had, en het is ongeveer 1/3e van wat mijn totaal verbruik voor SWW was.

Ik denk dat ik dus wel een extra dekentje om de boiler leg. Kijken of dat wat uit maakt.
Vergeet niet dat die 306 kWh thermisch verlies is. Dit opwekken kost gelukkig minder energie.

Mijn DJG300 liter verlies ook ongeveer 1K per 4 uur.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:31
Als je vat binnen de geisoleerde schil van je huis staat is het geen volledig verloren warmte. Je 'wint' dit deels terug doordat je minder energie in verwarming hoeft te stoppen. In de zomer gaat die vlieger niet op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Maasluip schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:50:

Mijn tank heeft een netto inhoud van 289 liter en volgens de specs zou het verlies 46W zijn, ik kom echter bijna op het dubbele uit.

Heeft het ook nog te maken met de omgevingstemperatuur?

[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 11-12-2023 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 11:57
Pejdref schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:34:
Als je vat binnen de geisoleerde schil van je huis staat is het geen volledig verloren warmte. Je 'wint' dit deels terug doordat je minder energie in verwarming hoeft te stoppen. In de zomer gaat die vlieger niet op natuurlijk.
Kleine nuance, "binnen de geisoleerde schil" moet zijn "binnen de ruimte die je sowieso wilt verwarmen".
Onze boiler staat op zolder, die is geisoleerd maar ik heb daar echt niks aan die warmte.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maikie18
sjimmie schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:50:
[...]

Kleine nuance, "binnen de geisoleerde schil" moet zijn "binnen de ruimte die je sowieso wilt verwarmen".
Onze boiler staat op zolder, die is geisoleerd maar ik heb daar echt niks aan die warmte.
maar daardoor lekt er ook weer minder warmte van de verdieping eronder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Toch maar naast je luie stoel gaan zetten dan sjimmie πŸ˜‰

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 11:57
ErikVers schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:52:
[...]

Toch maar naast je luie stoel gaan zetten dan sjimmie πŸ˜‰
Dat komt de WAF dan niet ten goede. Vermoedelijk moe dan mijn luie stoel naar zolder.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
[...]

Deels waar, maar ook wat @Maikie18 zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pejdref schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:36:
[...]

Deels waar, maar ook wat @Maikie18 zegt.
Maar toch, iedereen die een apparaat met 50W verbruik continu aan heeft staan en een beetje energiebewust is zal er niet blij mee zijn. Niemand die dan denkt 'Oh maar dat is wel warmte dus het maakt niet zoveel uit' .

Anders kan je net zo goed een gloeilamp in je wc hok draaien en nooit meer uitzetten, zit je ook niet meer zo koud :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:01
Wolly schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:47:
[...]

Maar toch, iedereen die een apparaat met 50W verbruik continu aan heeft staan en een beetje energiebewust is zal er niet blij mee zijn. Niemand die dan denkt 'Oh maar dat is wel warmte dus het maakt niet zoveel uit' .

Anders kan je net zo goed een gloeilamp in je wc hok draaien en nooit meer uitzetten, zit je ook niet meer zo koud :+
Bij een gasketel gaat er toch ook nog heel wat energie naar buiten via de rookgasafvoer. Bij SWW maken is dit toch ook aanzienlijk. Misschien wel meer dan stilstandsverlies bij een boiler per dag. Bij een boiler blijft dit in ieder geval ook nog binnen de schil.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Wolly schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:47:
[...]

Klopt, maar je moet het rationeel houden. Moeite en geld die je gaat stoppen in dit verlies te verminderen is waarschijnlijk beter besteed aan iets anders waarmee je meer bespaart.

Een gloeilamp is ~COP1.

We hebben het hier over 50W die met ~COP2.5 is opgewekt en in veel gevallen niet eens volledig verloren gaat. Als je de isolatie verdubbelt is dit nog 25W. Je moet de isolatie verviervoudigen om er 12.5W van te maken.
Een dekentje gaat dan ook weinig uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:52
Pejdref schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:10:
[...]

Klopt, maar je moet het rationeel houden. Moeite en geld die je gaat stoppen in dit verlies te verminderen is waarschijnlijk beter besteed aan iets anders waarmee je meer bespaart.

Een gloeilamp is ~COP1.

We hebben het hier over 50W die met ~COP2.5 is opgewekt en in veel gevallen niet eens volledig verloren gaat. Als je de isolatie verdubbelt is dit nog 25W. Je moet de isolatie verviervoudigen om er 12.5W van te maken.
Een dekentje gaat dan ook weinig uithalen.
Ik heb jarenlang een CV ketel met ingebouwde 80 liter boiler gehad; dat ding had 9 mΒ³ aardgas stilstandsverlies per maand oftewel zo'n 2,4 kWh per dag. De Panasonic 192 liter boiler die ik nu heb zit op 1 kWh stilstandverlies per dag. Met COP 2 Γ  3 is dat dus max 500 Wh per dag. Minder is altijd beter maar die € 0,12 per dag is nu niet echt iets waarvoor je veel kan investeren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die panasonic boiler heeft, zoals elke boiler wellicht, van die metalen afdekkapjes op de ongebruikte aansluitingen. Die worden bijna net zo heet als in de inhoud. Voor m'n gevoel is dat een heel groot deel van het totale verlies. Zelf heb ik het hele ding extra geisoleerd, en een restant van iso-booster dakisolatie pastte exact om de boiler heen, dus die is rondom daarmee ingepakt. Het is ook een beetje een sport, en ik had het materiaal toch.

Maar zelfs 12 cent per dag is na 10 jaar ruim 400 euro. Dus in zekere zin kan het altijd wel uit qua terugverdientijd, maar je moet het wel leuk vinden. Een dekentje die toch op zolder in het luik niks ligt te doen is er ook zo overheen gegooid. Maar je kan beter iets korter douchen als je echt wilt besparen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:18
Zijn er geen isolatiematerialen op maat voor die afdekdoppen? Je kan natuurlijk armacell op maat knippen maar dat blijft er houtje touwtje uitzien.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:25

dof

Krilo_89 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:39:
[...]

Ja ik gebruik nu de 'Awair element' als thermostaat, maar die toont de luchtkwaliteit op het 'scherm'. Mijn homeassistant hangt aan het internet, dus ik kan alles op afstand regelen, ook de warmtepomp.
Opzich is het natuurlijk ook zo, dat als het warm is in huis, wie heeft er dan een thermostaat nodig ;) . Zolang mijn wederhelft de thermostaat niet mist, kan ik het zo laten. En dat betekend dus dat zaken goed geautomatiseerd zijn.
Alleen hangt de controller nu in de woonkamer en die zegt dan: 26. En vervolgens vraagt mijn moeder zich af waarom wij het 26 graden in huis hebben :+
-edit
Mogelijk hang later een tablet op oid, waarbij ik de temp kan tonen. Daarbij bijv. ook shift knopjes (mocht ik die missen) en alle andere handige automation zaken.
'k Heb een oude Emos thermostaat boven de controller hangen in hoekje van de huiskamer. Geeft mooi de kamertemperatuur aan en men kan er op drukken wat men wil, maakt niet uit, hij is toch niet aangesloten :+

Bediening gaat via Ta/Td op controller en dat weten gelukkig maar een paar...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:52
Aikon schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:04:
Die panasonic boiler heeft, zoals elke boiler wellicht, van die metalen afdekkapjes op de ongebruikte aansluitingen. Die worden bijna net zo heet als in de inhoud. Voor m'n gevoel is dat een heel groot deel van het totale verlies. Zelf heb ik het hele ding extra geisoleerd, en een restant van iso-booster dakisolatie pastte exact om de boiler heen, dus die is rondom daarmee ingepakt. Het is ook een beetje een sport, en ik had het materiaal toch.

Maar zelfs 12 cent per dag is na 10 jaar ruim 400 euro. Dus in zekere zin kan het altijd wel uit qua terugverdientijd, maar je moet het wel leuk vinden. Een dekentje die toch op zolder in het luik niks ligt te doen is er ook zo overheen gegooid. Maar je kan beter iets korter douchen als je echt wilt besparen natuurlijk :)
De ongebruikte aansluiting heb ik ook wel geΓ―soleerd, net als alle leidingen dicht bij de boiler. Daar komt idd een hoop warmte vanaf.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wheli schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:11:
Zijn er geen isolatiematerialen op maat voor die afdekdoppen? Je kan natuurlijk armacell op maat knippen maar dat blijft er houtje touwtje uitzien.
Ik heb overgebleven stukjes buisisolatie van de Gamma gebruikt om er omheen te drukken. Ik had meerdere maten nodig voor alle buizen dus er was altijd wel een stukje dat paste. Ik moet alleen het uiteinde nog dichtmaken.

Weet iemand of er veel verschil in isolatiewaarde van de Gamma buisisolatie en Armacell zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Maasluip schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:45:
[...]

Ik heb overgebleven stukjes buisisolatie van de Gamma gebruikt om er omheen te drukken. Ik had meerdere maten nodig voor alle buizen dus er was altijd wel een stukje dat paste. Ik moet alleen het uiteinde nog dichtmaken.

Weet iemand of er veel verschil in isolatiewaarde van de Gamma buisisolatie en Armacell zit?
Armaflex AF 13mm heeft een warmtegeleidingscoΓ«fficiΓ«nt van ca. 0,0033; w/mK bij 0Β°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maikie18 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:53:
[...]

Armaflex AF 13mm heeft een warmtegeleidingscoΓ«fficiΓ«nt van ca. 0,0033; w/mK bij 0Β°C
Ik zie op de Gamma website voor de buisisolatie 0,038 W/(m.K), niet bij welke temperatuur.

Dat is toch wel even 10x zo veel (verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Maasluip schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:56:
[...]

Ik zie op de Gamma website voor de buisisolatie 0,038 W/(m.K), niet bij welke temperatuur.

Inderdaad! Wie durft er aan te rekenen of het de meerprijs ook waard is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:14

Carboy54

Duurzaamheid coach

Aanbod in de L serie nu extra interessant R290 met cash back:

https://www.aircon.panaso...ing/aquarea-l-generation/

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 12-12-2023 16:22 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maikie18 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:16:
[...]

Inderdaad! Wie durft er aan te rekenen of het de meerprijs ook waard is :)
0,0033 W/mK bij een deltaT van 20 graden (15 ruimtetemperatuur, zolder, 35 CV temperatuur) geeft over een jaar 0,0033 * 20 * 8760 = 0,578 kWh verlies voor elke meter buis.

0,038 W/(m.K) geeft 6,657 kWh verlies. 2,5 euro per meter (zonder COP gerekend), of 100 euro over 40 jaar tijd. Het zijn vooral die jaren die meetellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Of een nul teveel? @Maikie18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:14
Maasluip schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:22:
[...]

0,0033 W/mK bij een deltaT van 20 graden (15 ruimtetemperatuur, zolder, 35 CV temperatuur) geeft over een jaar 0,0033 * 20 * 8760 = 0,578 kWh verlies voor elke meter buis.

0,038 W/(m.K) geeft 6,657 kWh verlies. 2,5 euro per meter (zonder COP gerekend), of 100 euro over 40 jaar tijd. Het zijn vooral die jaren die meetellen.
Maar je stookt natuurlijk niet 365 dagen per jaar / 24 uur per dag

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Die cashback is in principe niet voor de klant begreep ik maar voor de verkoper, al staat het vrij natuurlijk om die korting door te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Heb de data van de website gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maikie18 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:42:
[...]

Die cashback is in principe niet voor de klant begreep ik maar voor de verkoper, al staat het vrij natuurlijk om die korting door te geven
Correct.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maikie18 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:43:
[...]

Heb de data van de website gehaald
Laat maar zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:58
[...]

Dat is wel heel erg veel verschil.
Een factor 2, ok
Een factor 3, vooruit wil ik ook nog in meegaan.
Maar een factor 10 lijkt me sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Je hebt gelijk! Ik had de informatie van de website van een leverancier en niet de fabrikant
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lGflk8w.png
https://local.armacell.co..._Cold_applications_NL.pdf
Het moet 0,033 zijn

[ Voor 17% gewijzigd door Maikie18 op 12-12-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:48:
[...]

Dat is wel heel erg veel verschil.
Een factor 2, ok
Een factor 3, vooruit wil ik ook nog in meegaan.
Maar een factor 10 lijkt me sterk.
Eens, wel een erg groot verschil.

De hornbach geeft aan:

Warmtegeleiding in W/ml bij 40Β°C gemiddelde temperatuur
0,04 W/mK

Maar ja, zonder delta zegt dat niet zoveel toch?

Bij de praxis staat dan weer: Rd waarde 0.2 mΒ²K/W

Ik ben er niet zo in thuis, dus kan het niet echt duiden. Ben wel benieuwd hoe groot het verschil in de praktijk is. Maar voorlopig zit ik toch met ongeisoleerde leidingen achter de muren voor een heel groot deel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:58
Als je kijkt bij plaatisolatie wat het verschil is tussen het allergoedkoopste (EPS a.k.a. piepschuim) en het allerbest presterende (PIR) is dat minder dan een factor 2.
Bij dit soort buisisolatie verwacht ik dat het verschil nog minder is. Het duurdere spul is vooral lekker sponsachtig/flexibel waardoor je ermee de bocht om kunt, met dat stijve spul lukt dat absoluut niet.
Als je het economisch aan wilt pakken kun je voor de rechte einden dat goedkope spul nemen en voor de bochten het duurdere.
Als je bij de gamma de lambda naar de Rd omrekent klopt er ook geen bal van overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Informatie bij Walraven klopt niet moet 0,033 zijn:

https://www.insulationsol...-armacell-armaflex-af.pdf

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-07 22:38
Aikon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:47:
[...]

Eens, wel een erg groot verschil.

De hornbach geeft aan:

Warmtegeleiding in W/ml bij 40Β°C gemiddelde temperatuur
0,04 W/mK

Maar ja, zonder delta zegt dat niet zoveel toch?

Bij de praxis staat dan weer: Rd waarde 0.2 mΒ²K/W

Ik ben er niet zo in thuis, dus kan het niet echt duiden. Ben wel benieuwd hoe groot het verschil in de praktijk is. Maar voorlopig zit ik toch met ongeisoleerde leidingen achter de muren voor een heel groot deel :/
Nee, warmtegeleidingscoefficient is een materiaaleigenschap. Onafhankelijk van de dikte. De warmteweerstand is de eigenschap van een constructie. Dus groter bij dikker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:18
Hier is de 7j net afgeleverd! Nu spullen bestellen en grindbak e.d maken en dan wil ik hem in februari in bedrijf stellen.

Wel een flink apparaat 😁

Ik dacht trouwens dat het kastje om verbinding te maken met de cloud optioneel was maar die zit er gewoon bij!

[ Voor 27% gewijzigd door Makrolon op 13-12-2023 11:23 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
Ξ»: WarmtegeleidingscoΓ«fficiΓ«nt [W/mK]: Materiaaleigenschap (lager is beter als isolatie het doel is).

Rd: Warmteweerstand van een materiaal [m2K/W] = dikte/Ξ». (hoger is beter).

Rc: Gecombineerde warmteweerstand van een constructie (combinatie van materialen) [m2K/W]. (hoger is beter).

U: (Gecombineerde) warmtegeleiding van een materiaal of constructie [W/m2K] = Ξ»/dikte. (lager is beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:25

dof

Makrolon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:40:
Hier is de 7j net afgeleverd! Nu spullen bestellen en grindbak e.d maken en dan wil ik hem in februari in bedrijf stellen.

Wel een flink apparaat 😁

Ik dacht trouwens dat het kastje om verbinding te maken met de cloud optioneel was maar die zit er gewoon bij!
Worden ze nu geleverd met controller EN cloud module? Da's nieuw...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
dof schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:42:
[...]

Worden ze nu geleverd met controller EN cloud module? Da's nieuw...
Jep, mijne in ieder geval wel.

Ook zag ik geen abb aardleks zitten die ik overal zie maar een merk dat ik niet ken

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ja, de cloud module is ook verplicht wil je iets van garantie claimen, ze willen dan namelijk van een paar dagen historie zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:23
Dat mogen ze niet verplichten aangezien het dan een gedwongen koppel verkoop is. Wat ze wel mogen doen is nu gewoon niet meer zonder verkopen. Wat niet mag is dat ze nu tegen een niet cloud gebruiker zeggen van je moet eerst de module kopen anders helpen we je niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:54
SkullboyNL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:13:
Dat mogen ze niet verplichten aangezien het dan een gedwongen koppel verkoop is. Wat ze wel mogen doen is nu gewoon niet meer zonder verkopen. Wat niet mag is dat ze nu tegen een niet cloud gebruiker zeggen van je moet eerst de module kopen anders helpen we je niet.
Het ligt iets genuanceerder:

Bij bepaalde distributeurs "krijg" je standaard de internetmodule erbij, en hebben ze de voorwaarde dat ze pas langs komen voor garantieclaims indien die module is aangesloten.

Uiteraard heb je als consument ook gewoon het consumentenrecht en een paar jaar recht op garantie. Alleen dat recht zegt niet dat ze verplicht zijn om langs te komen. Zonder de module aangesloten zal je dus je apparaat ter onderzoek op moeten sturen oid :+

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:31
Ik ben de voorbereidingen aan het treffen van plaatsen een 9kW K-series bij mijn schoonmoeder.
Nu zie ik het volgende in de handleiding en vraag me toch af hoe dit praktisch aan te pakken. Iemand die al de waterheater heeft staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RD7ZqFsf4O7HKq-CrpjoGuiLoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7FzHRK0WFSQnZUilfhj7yQhK.png?f=fotoalbum_large
Als ik het goed begrijp zo, moet er dus een afvoer vanaf de onderkant van de unit zijn (lees: 300kg unit, op stelvoetjes). Hoe kan ik dat nu praktisch aanpakken? :?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:30
stevenP schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:35:
Ik ben de voorbereidingen aan het treffen van plaatsen een 9kW K-series bij mijn schoonmoeder.
Nu zie ik het volgende in de handleiding en vraag me toch af hoe dit praktisch aan te pakken. Iemand die al de waterheater heeft staan?

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp zo, moet er dus een afvoer vanaf de onderkant van de unit zijn (lees: 300kg unit, op stelvoetjes). Hoe kan ik dat nu praktisch aanpakken? :?
Waar komt ie te staan? Hier staat een 9kW op het dak, het dak is de afvoer.
Komt ie op de tegels te staan op de oprit dan is het inderdaad niet heel handig (met name in de winter) en kun je er een slangetje indrukken om het meeste (niet alles) elders af te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:23
ConQuestador schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:28:
[...]

Bij bepaalde distributeurs "krijg" je standaard de internetmodule erbij, en hebben ze de voorwaarde dat ze pas langs komen voor garantieclaims indien die module is aangesloten.

Uiteraard heb je als consument ook gewoon het consumentenrecht en een paar jaar recht op garantie. Alleen dat recht zegt niet dat ze verplicht zijn om langs te komen. Zonder de module aangesloten zal je dus je apparaat ter onderzoek op moeten sturen oid :+
Dat laatste mag natuurlijk ook. Ik vatte het op dat je eerst de module moet kopen wanneer je een storing hebt anders krijg je geen garantie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-07 23:20
bartvl schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:44:
het is hier ook nog een beetje uitproberen met de 9kW L-serie op radiatoren.
Gisteren ook tegen de 20 defrosts gehad. Nachtverlaging uitgezet, om dat anders het huis overdag afkoelt ipv opwarmt :).
Echt nog even zoeken naar de juiste instellingen dus.
Ook de tapwater run aangepast, van 2 uur naar 1 uur. Dat is dus te kort om op setpoint uit te komen, want halverwege een defrost :).

Wat verder opvalt, sinds installatie in september tot nu toe 0 kWh verbruik op de backupheater of het elektrisch element van de boiler. Γ³f ik heb iets niet goed ingesteld, Γ³f het is nog niet nodig geweest.

Ook defrost dmv boilerwater heeft ie nog niet gedaan. Die optie heb ik wel aanstaan.
Hoe heb jij je legionella run draaien? Ik merkte dat mijn 5KW L-serie de run steeds niet afmaakte, ik dacht dat dit kwam vanwege de tijdsduur die ik voor SWW had ingesteld. Nu heb ik die tijd dus juist naar 2.5 uur gezet zodat hij de tijd krijgt om die run te doen.

Ben ook wel benieuwd naar je dagelijks verbruik van SWW.
Nu is dat natuurlijk een beetje appels en peren vergelijken, maar ben toch ff benieuwd. Hier zit ik op 5 kwh per dag ongeveer, we douchten 3 keer 10 minunten per dag ongeveer. Hij gaat dan 2 a 3 keer aan verwarmen. Ik heb het vat op 48 graden staan met een deltaT van 12 graden. De sensor zit onderin het vat (Inventum 300L).

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:54

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Beninho schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:44:
[...]

Hoe heb jij je legionella run draaien? Ik merkte dat mijn 5KW L-serie de run steeds niet afmaakte, ik dacht dat dit kwam vanwege de tijdsduur die ik voor SWW had ingesteld. Nu heb ik die tijd dus juist naar 2.5 uur gezet zodat hij de tijd krijgt om die run te doen.

Nu is dat natuurlijk een beetje appels en peren vergelijken, maar ben toch ff benieuwd. Hier zit ik op 5 kwh per dag ongeveer, we douchten 3 keer 10 minunten per dag ongeveer. Hij gaat dan 2 a 3 keer aan verwarmen. Ik heb het vat op 48 graden staan met een deltaT van 12 graden. De sensor zit onderin het vat (Inventum 300L).
Goede vraag, kan ik je niet goed beantwoorden. Met name omdat ik de legionella run niet echt in de gaten houd. Mijn setpoint voor de boiler is 60 graden. Ik meet ook 'onderin' het 300l vat. Op het meetpunt wordt het water dan normaal ca 62 graden. Ik zie afgelopen maandag (legionellarun dag) dat hij doorstookt naar 65 graden. Dus dat is bij mij maar een klein beetje extra.

Dagelijks elektrisch verbruik schommelt een beetje tussen 2 kWh en 3 kWh, afhankelijk van het watergebruik.

5 kWh (elektrisch) enkel voor tapwater is dan dus significant hoger dan bij mij.
Hebben jullie een flinke regen-/stortdouche?

[ Voor 4% gewijzigd door bartvl op 13-12-2023 16:57 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Nouja prima, ik sluit m wel aan dan.

Heb je veel als gebruiker/installateur aan die cloud toegang eigenlijk? Of ga ik dat waarschijnlijk niet gebruiken? Ik kan er online weinig over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 12:54
Makrolon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:24:
[...]

Nouja prima, ik sluit m wel aan dan.

Heb je veel als gebruiker/installateur aan die cloud toegang eigenlijk? Of ga ik dat waarschijnlijk niet gebruiken? Ik kan er online weinig over vinden.
Het is superhandig, je kan oneindig veel meer zien van je WP dan als je puur de controller gebruikt.

Toch heb ik 'm niet aangesloten, omdat ik een heishamon heb aangesloten. Waarmee je NOG meer kan 8)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Beninho schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:44:
[...]

Hier staat het verschil op 15 graden zie ik nu.
Ik heb een 9kW, ook 300l vat (pools geloof ik) en we zijn met 4 personen.
SWW mag worden gemaakt vanaf 13.00 tot 18.00 als ie het nodig acht.
De sensor van de WP zit ook onderin. En ik heb er bovenin nog een tweede om te kijken wat er nog in zit aan warmte. Vorige week totaal 16kWh verbruikt voor SWW volgens de cloud. Het verwarmen mag hier tot ca 50 graden (meestal bovenin het vat is het dan ca 52 graden). Dan is er voor ons voldoende warm water voor de hele dag, heter heeft hier geen nut en is verlies. Zou nog wel iets lager kunnen misschien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GUoD0Ze.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mXDaB8g.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kHv8pXe.png

Het voordeel van de sensor onderin is dat je meestal genoeg warm water hebt.
Zoals je kunt zien in de grafiek is het water onderin ongeveer 11 graden na het douchen maar bovenin nog 44 graden. Dit is meestal in de ochtend na het douchen, pas vanaf 1300 start ie weer, dan is de meeste kou van de ochtend buiten weg.

Oja, de legionella run draai sinds 2018 maar een paar keer per jaar O-) Wanneer het water langere tijd heeft stilgestaan (lang weekend weg/vakantie) Dan gaat ie even naar de max van ca 68/69 graden via het element. De rest van de dagen staat het water hier niet echt stil :+

[ Voor 6% gewijzigd door JvdW op 13-12-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Is geen koppel verkoop. Via NL distributeurs zijn het NL versies en is het gewoon standaard in de prijs. @SkullboyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Carboy54 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:23:
[...]

Is geen koppel verkoop. Via NL distributeurs zijn het NL versies en is het gewoon standaard in de prijs. @SkullboyNL
Hij is gewoon in nl besteld inderdaad. Dus dat zou t verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
JvdW schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:50:
[...]

Waar komt ie te staan? Hier staat een 9kW op het dak, het dak is de afvoer.
Komt ie op de tegels te staan op de oprit dan is het inderdaad niet heel handig (met name in de winter) en kun je er een slangetje indrukken om het meeste (niet alles) elders af te voeren.
Sorry ik lees mijn bericht terug en merk dat ik inderdaad niet helemaal duidelijk was. De omschrijving betreft de binnenunit. Buiten is afvoer inderdaad geen probleem, mijn 5J loost ook netjes tussen de bigfoots in een grindbak :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
bartvl schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:55:
[...]

Goede vraag, kan ik je niet goed beantwoorden. Met name omdat ik de legionella run niet echt in de gaten houd. Mijn setpoint voor de boiler is 60 graden. Ik meet ook 'onderin' het 300l vat. Op het meetpunt wordt het water dan normaal ca 62 graden. Ik zie afgelopen maandag (legionellarun dag) dat hij doorstookt naar 65 graden. Dus dat is bij mij maar een klein beetje extra.

Dagelijks elektrisch verbruik schommelt een beetje tussen 2 kWh en 3 kWh, afhankelijk van het watergebruik.

5 kWh (elektrisch) enkel voor tapwater is dan dus significant hoger dan bij mij.
Hebben jullie een flinke regen-/stortdouche?
We hebben een regendouche, maar met Grohe Ecojoy, dus een cap van 9.1 L per minuut (aldus Grohe). Ik merk wel duidelijk hogere waterdruk bij het douchen nu we de tank hebben dan hiervoor met de (35KW CW5) ketel. Ons gasverbruik in de zomermaanden was altijd tussen de 12-15 kuub per maand (met alleen de douche/bad).

Ik heb hem gisteren even uitgezet na in de ochtend, en het vat laten afkoelen tot bovenin 30 graden. Er is sindsdien een 2 keer een kinderbadje gevuld en twee keer 10 minuten gedoucht. Die laatste vulling van het bad is niet af te lezen uit de grafiek in de statistieken. Daarna heb ik het vat in 1.5 uur warm gekregen tot 49 graden bij een verbruik van 2,9 kWh. Het bijzondere alleen is dat ik gisteren na een klein badje en een douche van 10 minuten op 2,3 kWh uitkom terwijl hij veel minder warm water heeft moeten maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x85FqPT1NF-yYBl3y0UIPCf63fM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a1qs0zh6OXoYFAxWPTonEW5i.png?f=fotoalbum_large
JvdW schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:48:
[...]

Hier staat het verschil op 15 graden zie ik nu.
Ik heb een 9kW, ook 300l vat (pools geloof ik) en we zijn met 4 personen.
SWW mag worden gemaakt vanaf 13.00 tot 18.00 als ie het nodig acht.
De sensor van de WP zit ook onderin. En ik heb er bovenin nog een tweede om te kijken wat er nog in zit aan warmte. Vorige week totaal 16kWh verbruikt voor SWW volgens de cloud. Het verwarmen mag hier tot ca 50 graden (meestal bovenin het vat is het dan ca 52 graden). Dan is er voor ons voldoende warm water voor de hele dag, heter heeft hier geen nut en is verlies. Zou nog wel iets lager kunnen misschien.

Het voordeel van de sensor onderin is dat je meestal genoeg warm water hebt.
Zoals je kunt zien in de grafiek is het water onderin ongeveer 11 graden na het douchten maar bovenin nog 44 graden. Dit is meestal in de ochtend na het douchen, pas vanaf 1300 start ie weer, dan is de meeste kou van de ochtend buiten weg.

Oja, de legionella run draai sinds 2018 maar een paar keer per jaar O-) Wanneer het water langere tijd heeft stilgestaan (lang weekend weg/vakantie) Dan gaat ie even naar de max van ca 68/69 graden via het element. De rest van de dagen staat het water hier niet echt stil :+
Hmm. Interressant. Gaat hij bij jouw dan niet na elke douchebeurt weer opwarmen? Gebruik jij Heishamon, want ik heb in het Panasonic menu nog niet ontdekt hoe ik het opwarmen kan uitstellen (edit: nu wel, ik zie dat bij de weektimer ook de tank ingesteld kan worden..). Ook relevant voor de twee sensoren, daar dacht ik ook aan, want ik begrijp je instelling en de twee sensoren heel goed en zou dat zelf ook wel willen op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Beninho schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:55:
[...]

We hebben een regendouche, maar met Grohe Ecojoy, dus een cap van 9.1 L per minuut (aldus Grohe). Ik merk wel duidelijk hogere waterdruk bij het douchen nu we de tank hebben dan hiervoor met de (35KW CW5) ketel. Ons gasverbruik in de zomermaanden was altijd tussen de 12-15 kuub per maand (met alleen de douche/bad).

Ik heb hem gisteren even uitgezet na in de ochtend, en het vat laten afkoelen tot bovenin 30 graden. Er is sindsdien een 2 keer een kinderbadje gevuld en twee keer 10 minuten gedoucht. Die laatste vulling van het bad is niet af te lezen uit de grafiek in de statistieken. Daarna heb ik het vat in 1.5 uur warm gekregen tot 49 graden bij een verbruik van 2,9 kWh. Het bijzondere alleen is dat ik gisteren na een klein badje en een douche van 10 minuten op 2,3 kWh uitkom terwijl hij veel minder warm water heeft moeten maken.

[Afbeelding]

[...]

Hmm. Interressant. Gaat hij bij jouw dan niet na elke douchebeurt weer opwarmen? Gebruik jij Heishamon, want ik heb in het Panasonic menu nog niet ontdekt hoe ik het opwarmen kan uitstellen (edit: nu wel, ik zie dat bij de weektimer ook de tank ingesteld kan worden..). Ook relevant voor de twee sensoren, daar dacht ik ook aan, want ik begrijp je instelling en de twee sensoren heel goed en zou dat zelf ook wel willen op die manier.
We merken hier ook een aardig hogere druk uit de warm water leiding, met name als het vat net is opgewarmd. Omdat in het programma het maken van warm water alleen is ingesteld in het weekmenu tussen 13.00 en 18.00 wordt er inderdaad niet direct opnieuw gestart met het maken hiervan, voor ons onnodig als ie het wel doet aangezien het vat nog voldoende warm water bevat. Als ik het wel doe dan schiet het verbruik hier ook onnodig omhoog. Ik heb alleen de Panasonic CZ-TAW1 module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
JvdW schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:42:
[...]

We merken hier ook een aardig hogere druk uit de warm water leiding, met name als het vat net is opgewarmd. Omdat in het programma het maken van warm water alleen is ingesteld in het weekmenu tussen 13.00 en 18.00 wordt er inderdaad niet direct opnieuw gestart met het maken hiervan, voor ons onnodig als ie het wel doet aangezien het vat nog voldoende warm water bevat. Als ik het wel doe dan schiet het verbruik hier ook onnodig omhoog. Ik heb alleen de Panasonic CZ-TAW1 module.
Thanks. Hoe heb je dat met die twee sensoren gedaan? Is wel handig inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdW
Beninho schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:05:
[...]

Thanks. Hoe heb je dat met die twee sensoren gedaan? Is wel handig inderdaad.
Ik heb bij de boiler een Nodemcu ESP8266 voorzien van ESPHome gemonteerd met vier DS18b20 temperatuursensoren.
1 setje voor de aanvoer/retourtemperatuur van de warmtepomp en 1 setje voor de watertemperatuur onderin en bovenin de boiler. Deze weer ingelezen in HA. zodat ik snel kan zien wat de temperaturen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QhIyjna.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:35
Lees ik nou goed dat de subsidie op warmtepompen met A++ label (=Panasonic WP's) in 2024 met 450 euro is verhoogd? Ik sta op het punt om er nog een te bestellen en te betalen maar dit betekent dat ik beter nog een paar weken kan wachten. Of mis iets?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, Nissan Leaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
JvdW schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:14:
[...]

Ik heb bij de boiler een Nodemcu ESP8266 voorzien van ESPHome gemonteerd met vier DS18b20 temperatuursensoren.
1 setje voor de aanvoer/retourtemperatuur van de warmtepomp en 1 setje voor de watertemperatuur onderin en bovenin de boiler. Deze weer ingelezen in HA. zodat ik snel kan zien wat de temperaturen zijn.

[Afbeelding]
Ja, precies. Zo doe ik dat nu ook met een RPI en Domoticz. Ga ik ook doen met een extra dompelbuis in de tank.

Moet nu nog even een manier vinden om de pomp uit te schakelen als de compressor uit staat, want hij zit zo alleen maar warmte af te voeren naar buiten op die manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdKlIeX-mDR5mw8bUXkYLuWMvpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8SS0zisY4T8ude3coxzcd261.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
Aziona schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:40:
Lees ik nou goed dat de subsidie op warmtepompen met A++ label (=Panasonic WP's) in 2024 met 450 euro is verhoogd? Ik sta op het punt om er nog een te bestellen en te betalen maar dit betekent dat ik beter nog een paar weken kan wachten. Of mis iets?
Dat lees je goed :) Als je de installatie volgende maand hebt met een factuur moet het goedkomen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziona
Beninho schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:42:[...]Dat lees je goed :) Als je de installatie volgende maand hebt met een factuur moet het goedkomen toch?
Is het niet zo dat je al een bonus kreeg van 450 euro voor A++ WP's en dat dit gewoon een verhoging van het subsidiebedrag voor A++ WP's wordt en dat de nieuwe bonus 225 euro wordt en alleen gaat gelden voor A+++ WP's?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, Nissan Leaf

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beninho schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:42:
[...]

Dat lees je goed :) Als je de installatie volgende maand hebt met een factuur moet het goedkomen toch?
Een j model van 5kW voor 3100 euro uit Duitsland wordt zo wel heel goedkoop *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Laatst online: 17-07 16:44

Cr3ator

1 bar is geen bar

Aziona schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:40:
Nee. Die 450 euro krijg je dit jaar ook al. Zit gewoon al in het bedrag. A+++ gaat wel 225 omhoog.
Wolly schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:47:
[...]

Een j model van 5kW voor 3100 euro uit Duitsland wordt zo wel heel goedkoop *O*
Nee, zie hieronder.
Aziona schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:55:
[...]

Is het niet zo dat je al een bonus kreeg van 450 euro voor A++ WP's en dat dit gewoon een verhoging van het subsidiebedrag voor A++ WP's wordt en dat de nieuwe bonus 225 euro wordt en alleen gaat gelden voor A+++ WP's?
Correct.

[ Voor 57% gewijzigd door Cr3ator op 14-12-2023 01:45 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:19
Cr3ator schreef op donderdag 14 december 2023 @ 01:41:
[...]

Nee. Die 450 euro krijg je dit jaar ook al. Zit gewoon al in het bedrag. A+++ gaat wel 225 omhoog.
Ik volg nog niet helemaal, gaat het totaal bedrag dan in 2024 wel of niet omhoog?
Bijv. voor de WH-MDC09J3E5, daar zit nu 3.000 op. Dat blijft 3.000 of wordt dat dan 3225? Volgens de panasonic site is de J serie een A+++

• Maikie18
BulMi schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:34:
[...]

Ik volg nog niet helemaal, gaat het totaal bedrag dan in 2024 wel of niet omhoog?
Bijv. voor de WH-MDC09J3E5, daar zit nu 3.000 op. Dat blijft 3.000 of wordt dat dan 3225? Volgens de panasonic site is de J serie een A+++
Kan het zo snel niet terug vinden maar het moest A+++ zijn bij 55 graden en niet alleen 35

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Maikie18 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:59:
[...]

Kan het zo snel niet terug vinden maar het moest A+++ zijn bij 55 graden en niet alleen 35
Bestaan dergelijke warmtepompen?

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-07 14:26
stevenP schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:35:

@stevenP Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, bij mij staat de binnenunit op een betonnen vloer op zand, dus geen kruipruimte en geen mogelijkheid een afvoer daar (eenvoudig) in aan te leggen. Ik heb een condenswaterpomp met opvangbak geplaatst. Werkt prima. Nadeel is wel dat je dan de binnenunit ergens op moet zetten om wat ruimte te creeren, de stelpootjes kunnen niet hoog genoeg. Ik heb daarvoor bakstenen gepakt, niet het meest fraaie maar functioneerd en geheel staat erg stabiel. Als pomp heb ik een Sauermann Condensaatpomp Si-83 geplaatst.

De watertank overdruk geeft overigens het meeste water, de kleine (condenswater?) in het midden vrijwel niets.

• stevenP
The Real Gunnar schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:34:
[...]

@stevenP Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, bij mij staat de binnenunit op een betonnen vloer op zand, dus geen kruipruimte en geen mogelijkheid een afvoer daar (eenvoudig) in aan te leggen. Ik heb een condenswaterpomp met opvangbak geplaatst. Werkt prima. Nadeel is wel dat je dan de binnenunit ergens op moet zetten om wat ruimte te creeren, de stelpootjes kunnen niet hoog genoeg. Ik heb daarvoor bakstenen gepakt, niet het meest fraaie maar functioneerd en geheel staat erg stabiel. Als pomp heb ik een Sauermann Condensaatpomp Si-83 geplaatst.

De watertank overdruk geeft overigens het meeste water, de kleine (condenswater?) in het midden vrijwel niets.
Shit hey, dat is wel een domper :/ Ik moet goed gaan kijken of ik daar nog wat kan realiseren, maar ook hier komt hij in een souterrain te staan met daaronder geen riool/kruipruimte voor zover ik weet. Afvoer huidige CV zit op kniehoogte aan de wand. Kan je wat foto's maken van de situatie? En, hoeveel water moet ik rekening mee houden? Ik was van plan een inlaatcombi te plaatsen bij aanvoer koud water voor SWW, maar als ik je goed begrijp spuugt hij zelf dat water al via deze weg naar buiten.

• Aziona
Wolly schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:47:
[...]Een j model van 5kW voor 3100 euro uit Duitsland wordt zo wel heel goedkoop *O*
Waar vind jij een Panasonic WH-MDC05J3E5 voor 3100 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

The Real Gunnar schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:34:
[...]

das goed pompje. niet goedkoop maar wel fijn.

wel ff 1 a 2x per jaar ff openmaken en de meuk eruit spoelen/schrobben.

• stevenP
Aziona schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:48:
[...]

Waar vind jij een Panasonic WH-MDC05J3E5 voor 3100 euro?
Oeh, 3100e zou ik 'm ook niet schatten. "Mijn adresje" in Italie heeft het nu voor 3500 staan.

• Aziona
stevenP schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:37:[...]Oeh, 3100e zou ik 'm ook niet schatten. "Mijn adresje" in Italie heeft het nu voor 3500 staan.
Da's ook toevallig: daar heb ik de mijne ook aangeschaft en sta op het punt om er nog één te bestellen. Heb zojuist de bevestiging gekregen van ISDE dat ik voor de tweede ook subsidie krijg.

Pagina: 1 ... 103 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.