Even een anti-vorstklep / Caleffi leegloop-ervaring delen (met een Panasonic 5J). Een van de systemen die ik inbedrijf heb gesteld is uitgerust met vorstkleppen. Het huis is modern, vloerverwarming en uiteraard goed geisoleerd. De bewoners stoken op 21C, maar gaan een weekend weg en zetten de thermostaat 'dus' uit (of laag, voor de case niet relevant volgens mij). De buitenunit staat op een plat garagedak met vrij zicht op de polder.
Tijdlijn: op 1 december net voor 08:00u stopt de warmtepomp: het is 21C in huis. De pomp draait nog zo'n 4 uur na tot 12:00u die middag, daarna wordt de controller uitgezet en stopt ook het nadraaien vd circulatiepomp.
Om 17:30u en 22:00u daalt het retourwater tot onder 6C en de circulatiepomp gaat 5 minuten lopen: de watertemperatuur stijgt weer tot 18.5C en begint daarna weer rustig te dalen. De buitentemperatuur daalt die nacht tot ongeveer -4C. (Net voor 22:00u lekt er al iets water weg [A]).
Op 2 december 01:30u [B] staan aanvoer en retour in de warmptepomp nog nét boven 6C. Op dat moment bereikt de Caleffi vorstklep, volgens voorschrift fabrikant ongeisoleerd (en koelt dus net wat sneller af), echter z'n threshold om te openen (3C). Het cv-water begint weg te lekken en tot 02:30u loopt hierdoor de temperatuur zoals gemeten in de warmtepomp zelfs weer iets op - geen enkele reden om de circulatiepomp te starten dus. De Caleffi druipt rustig verder en als het systeem uiteindelijk 0 bar bereikt begint het weer af te koelen in de buitenunit.
Om 04:20u [C] bereikt de retour weer <6C en de circulatiepomp start. Er wordt geen flow gemeten, dus een "Foutcode: H62 (Water flow error)" volgt en de unit blijft in error stil staan de rest van de nacht.
In de ochtend rond 08:00u zie ik mijn mail met de foutmelding en kan er ingegrepen worden. Temperatuur buitenunit: 0.5C. Het apparaat wordt uitgezet, snelle inspectie en het cv-circuit weer gevuld. Hiermee wordt de klep ook weer opgewarmd en sluit deze zich. Even ontluchten en de boel weer inschakelen [D]. Alles werkt weer normaal.
Leermoment:
- blijf bij vorst van t setpoint af en zet de unit zeker niet uit (terugkijktende naar de data had 1C verlaging prima gekund in deze condities).
- nog beter: gebruik een externe thermostaat met kleinere hysterese, zodat de unit vaker in bedrijf komt - zeker bij een goed geisoleerde woning. Mijn 100j oude huis heeft continu vermogen nodig, dus daar speelt dit niet.
- de anti-vorstkleppen werken wel dus: het systeem was volledig drukloos in een paar uur
- zonder anti-vorstkleppen was het probleem niet opgetreden
- maar zonder deze kleppen is er uiteraard veel meer risico op vorstschade bij stroomuitval / stilstand vanwege error door andere oorzaak
Mijn mening is nog steeds verdeeld over het nut: is het extra risico op onnodige leegloop en mogelijke gevolgellende daarvan het waard ze te installeren? Of liever uitgaan van een stabiele netvoeding en hogere bedrijfszekerheid. Bij mij thuis heb ik ze niet geinstalleerd, maar was het destijds ook nog geen ding.
[
Voor 4% gewijzigd door
Cr3ator op 04-12-2023 11:16
]