Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik ben het met je eens, er is hier een lid (ik blijf hem niet taggen) die zegt dat je altijd 26 graden aanvoer als absoluut minimum moet zien, en ook een deltaT van 5+ moet aanhouden zodat de flow lekker laag is, wat minder energie zou kosten.blb4 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:42:
[...]
dT van 5 graden hoort bij radiatoren, voor vvw is dat volgens mij erg hoog. m.i. Is de conclusie dan dat je die vloer te veel hebt laten afkoelen.
Ik heb dit geprobeerd, en het resulteerde vooral in een minder egale warmteverdeling in het huis: ik heb 2 verdelers met korte groepen, maar nog 1 oud deel met lange groepen. Het water van de lange groep komt veel kouder terug als de flow niet hoog is, wat er dus in resulteert dat deze ruimtes ook kouder zijn dan de andere ruimtes.
Ik hou dus zelf weer een lagere dT aan (en dus een hogere flow) en een lagere temperatuur (ga nu kijken wat ie met 27 graden doet met de komende vorst nachten).
Tevens zou ik ook nachtverlaging laten zitten, zeker nu het gaat vriezen. Ik merk het aan mijn T-CAP dat die serieus hard moet werken met de nodige extra defrosts tot gevolg, om 's ochteds bij te trekken. Vanochtend ging er 3 kwH per uur doorheen, dan is rustig doorkachelen toch beter, zeker als je dan niet de eerste uren in een ietwat frisser huis zit.
Dus ook in dit geval van die 5J: Lekker door laten pruttelen, maak het jezelf niet te moeilijk.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik denk inderdaad dat nachterverlaging bij deze temperaturen en lager geen goed idee is. Die 1,5 graag was vanacht, daarvoor washet minder dan een graad.Wolly schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:35:
[...]@Aziona ie nachtverlaging betekent dat hij weer flink aan de bak moet, verklein deze of laat de verlaging helemaal weg.
En kijk waar je kan isoleren want 1,5 graad verlies met de huidige temperaturen in een huis uit 2003 vind ik best flink.
Daarnaast begrijp ik niet waarom je 39c als Ta wilt als je alleen maar vv hebt? Heb je nog een oude verdeler met pomp oid?
Ik denk dat ik wat wat instellingen niet goed had staan waardoor de WP extra hard moest werken om het huis op temperatuur te brengen. Ik heb veel ramen en weinig "muur" in huis waardoor ik op een dag als vandaag veel verlies heb als de zon niet schijnt.
Ik zal in ieder geval de nachtverlaging stoppen, dat zal al helpen.llevering schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:36:
[...]Maar eerst even geduld hebben, het klinkt op basis van de info die we hebben dat je heel veel massa probeert te verwarmen vanaf een lagere temperatuur en dat gaat traag.
Dat vind ik een goed advies en ga ik ook doen, dank je wel.ConQuestador schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:49:
[...]Ik hou dus zelf weer een lagere dT aan (en dus een hogere flow) en een lagere temperatuur (ga nu kijken wat ie met 27 graden doet met de komende vorst nachten).
Tevens zou ik ook nachtverlaging laten zitten, zeker nu het gaat vriezen. Ik merk het aan mijn T-CAP dat die serieus hard moet werken met de nodige extra defrosts tot gevolg, om 's ochteds bij te trekken. Vanochtend ging er 3 kwH per uur doorheen, dan is rustig doorkachelen toch beter, zeker als je dan niet de eerste uren in een ietwat frisser huis zit.
Dus ook in dit geval van die 5J: Lekker door laten pruttelen, maak het jezelf niet te moeilijk.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Hij wordt getriggered door een 230v thermostaat, die bij een verschil van (volgens mij) 0,2c van de gewenste temperatuur schakelt. Dus 20,8 aan en 21.2 uit bij een gewenste temperatuur van 21.
Ik zou dan eigenlijk een thermostaat moeten nemen die 0,1 of nog lager gebruikt zodat er vaker runs zijn met een lagere dT?
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 28-11-2023 18:34 ]
Ik heb hier ook de 5J staan.Aziona schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:42:
Mijn Panasonic WH-MDC05J3E5 is momenteel (buiten 5 graden) niet in staat of heeft heel veel moeite met de het halen van de Target_Temp . Is mijn conclusie dan terecht dat de WP blijkbaar onvoldoende capaciteit heeft voor mijn situatie (vrijstaand, 2003, 80M2 vv)?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 TOP1 Pump_Flow 14.81 l/min TOP3 Quiet_Mode_Schedule 0 Disabled TOP4 Operating_Mode_State 0 Heat TOP5 Main_Inlet_Temp 29 °C TOP6 Main_Outlet_Temp 34.25 °C TOP7 Main_Target_Temp 39 °C TOP8 Compressor_Freq 33 Hz TOP13 Main_Schedule_State 0 Disabled TOP14 Outside_Temp 5 °C TOP15 Heat_Energy_Production 5200 Watt TOP16 Heat_Energy_Consumption 1000 Watt
Staat naast het huis met 7 meter leiding door de kelder voordat het op de vv unit aan komt.
Ik heb 5 groepen en boven wat radiatoren die ouderwetse, die heb ik allemaal gewoon opengedraaid. boven stoken doe ik niet, als de kou er maar een beetje uit is.
Mijn vloerverwarming ligt ook 5cm diep en en sommige plaatsen 7 cm.
Dit duurt een dag of 2 om op temperatuur te brengen maar als het eenmaal op temperatuur is dat hobbelt het bij mij op 20Hz met nu een aanvoer van 28 graden en deltaT van 2. doet nu 590Watt met 2.6 graden buiten.
Binnen is het nu 19,95 graden. ( ik shift overdag met -1 en met slapen, als we thuis komen en het is onder de 19.5 graden shift +1)
war is -10- 30graden en 25-15graden.
En de waterflow is 17/18 liter/min
Wellicht heb je er wat aan.
-edit-
Maikie18 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:25:
Ik blijf de H70 melding krijgen. Thermistors gecontroleerd die lijken me in orde. Er staat spanning op de automaat. Wat kan ik verder nog controleren voor de H70 melding?
Kan het nog met een instelling te maken hebben? Ik zie bijvoorbeeld een temperatuur die je kunt instellen wanneer die moet inschakelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/k3Q29aeAKyzGhNRoOm26dUzP.png?f=user_large)
Resetten van je OLP(s).
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Dat is wat ik vanavond al heb gedaan. De knopjes ingedrukt voor zover dat mogelijk was. Had niet het idee dat dit iets deed. Leek meer een soort resetknopje maar niet een knopje die eruit was gesprongen die je terug moest duwen.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Meet de juiste werking via het gedemonteerde stekkertje op de pcb met een weerstand meter door. Max weerstand is ok dan is het contact gesloten.Maikie18 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:49:
[...]
Dat is wat ik vanavond al heb gedaan. De knopjes ingedrukt voor zover dat mogelijk was. Had niet het idee dat dit iets deed. Leek meer een soort resetknopje maar niet een knopje die eruit was gesprongen die je terug moest duwen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Voelt inderdaad aan als een resetknop, daarna ook een H70 melding gehad?Maikie18 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:49:
[...]
Zelf geïnstalleerd? Kabeltje voor OLP brug?
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZdUJ7QyngPtk1ClqgTQH9Fdt.png?f=user_large)
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Net even naar het huis gereden, stond weer op H70. Ik heb vanmiddag na op de “knopjes” te hebben gedrukt nog wel een handmatige defrost gestart en die was wel gewoon succesvol afgerond.BazemanKM schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:58:
[...]
Voelt inderdaad aan als een resetknop, daarna ook een H70 melding gehad?
Zelf geïnstalleerd? Kabeltje voor OLP brug?
[Afbeelding]
Wat jij laat zien is de heater in een boiler, toch? Dat hoort volgens mij bij de H91 error. Daar is volgens mij vooralsnog niks mis mee, deze storing heb ik alleen tijdens verwarming, al heb ik wel het idee dat het begonnen is na de 1e sterilisatie dag, en volgens mij heb ik de tank toen niet hoger gezien dan 52. Heb net nog even in de instelling aangegeven dat die alleen vanaf -5 BH mag gebruiken in de hoop dat hij dan niet in storing valt vannacht.
Kabeltje kan ik op mijn foto helaas net niet zien maar zal ik morgen ook even nakijken
:strip_exif()/f/image/nITOP05mVR3CRKZMtXUN9MXD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga ik morgen even doen.Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:55:
[...]
Meet de juiste werking via het gedemonteerde stekkertje op de pcb met een weerstand meter door. Max weerstand is ok dan is het contact gesloten.
Edit. @Carboy54 cn-olp1 doorgemeten die is goed.
@BazemanKM ik heb geen OLP brug
:strip_exif()/f/image/MjpxMPIGRB9JDCLYHjjT7JeE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Maikie18 op 29-11-2023 16:21 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Brug moet er tussen indien de boiler het interne element gebruikt voor legionella runs bij Pana boilers.Maikie18 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 00:03:
[...]
Net even naar het huis gereden, stond weer op H70. Ik heb vanmiddag na op de “knopjes” te hebben gedrukt nog wel een handmatige defrost gestart en die was wel gewoon succesvol afgerond.
Wat jij laat zien is de heater in een boiler, toch? Dat hoort volgens mij bij de H91 error. Daar is volgens mij vooralsnog niks mis mee, deze storing heb ik alleen tijdens verwarming, al heb ik wel het idee dat het begonnen is na de 1e sterilisatie dag, en volgens mij heb ik de tank toen niet hoger gezien dan 52. Heb net nog even in de instelling aangegeven dat die alleen vanaf -5 BH mag gebruiken in de hoop dat hij dan niet in storing valt vannacht.
Kabeltje kan ik op mijn foto helaas net niet zien maar zal ik morgen ook even nakijken [Afbeelding]
[...]
Ga ik morgen even doen.
Edit. @Carboy54 cn-olp1 doorgemeten die is goed.
@BazemanKM ik heb geen OLP brug
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Hebben we het dan over het element in de Pana boiler? Want die is bij mij aangesloten.Carboy54 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:25:
[...]
Brug moet er tussen indien de boiler het interne element gebruikt voor legionella runs bij Pana boilers.
Dat is de meest linker kabel van de onderste rij
Tankverwarming staat in de instellingen op intern.
[ Voor 6% gewijzigd door Maikie18 op 29-11-2023 16:40 ]
Wij hebben het over het element in de boiler zonder extra olp aansluiting. Dan brug plaatsen en externe element kiezen.Maikie18 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:35:
[...]
Hebben we het dan over het element in de Pana boiler? Want die is bij mij aangesloten.
Dat is de meest linker kabel van de onderste rij
Tankverwarming staat in de instellingen op intern.
:strip_exif()/f/image/wAGRsoZaFSaggwtEZOqjC9e7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Carboy54 op 29-11-2023 17:22 ]
Maar komt mijn fout daar vandaan? Want hij stond op intern dus gebruikte hij het element van de WP?Carboy54 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:20:
[...]
Wij hebben het over het element in de boiler zonder extra olp aansluiting. Dan brug plaatsen en externe element kiezen.
[Afbeelding]
BTW, op het element in de boiler zelf zit ook een safety knopje, die heb ik wel een stuk terug in kunnen drukken.
Er zit ook nog een draaiknop, als ik daaraan draai hoor ik halverwege een klikje, wat is de juiste stand van deze knop?
[ Voor 17% gewijzigd door Maikie18 op 29-11-2023 22:33 ]
Ik heb namelijk een kleine lekkage sinds het bijvullen en vermoed dat ik de koppeling iets moet aanknijpen.
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Nee, niet naknijpen. Vervangen.imdos schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:14:
Is er iemand in de regio Utrecht. Bij voorkeur IJsselstein/Nieuwegein die een tang te leen heeft voor 32mm meerlaagse buis (th) van heima24?
Ik heb namelijk een kleine lekkage sinds het bijvullen en vermoed dat ik de koppeling iets moet aanknijpen.
Of een Uponor koppeling erop, kun je bij warmteservice tang lenen.
Ik vraag mij af, vervangen van een koppeling op een pex slang betekent toch dat je de koppeling eraf snijdt?bbbrumbrum schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:27:
[...]
Nee, niet naknijpen. Vervangen.
Dan is je slang dus ook ineens korter, lijkt mij lastig om dan weer alles passend te monteren op vaste punten. Bij een koppeling op een flex slang zal het meevallen, bij koppeling met een verdeler oid kan het lastig zijn.
Je kan de koppeling eraf "pellen" met een knappe en scherpe kniptang. De metalen buitenring heeft een klein randje, deze kan je inknippen en dan kan je de metalen buitenring eraf pellen. Als die buitenring eraf is kan je de koppeling eraf trekken. Bij uponor iig. Zo heb ik hier ook al eens een koppeling vervangen die ik in eerste instantie niet goed had gemonteerd.Wolly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:47:
[...]
Ik vraag mij af, vervangen van een koppeling op een pex slang betekent toch dat je de koppeling eraf snijdt?
Dan is je slang dus ook ineens korter, lijkt mij lastig om dan weer alles passend te monteren op vaste punten. Bij een koppeling op een flex slang zal het meevallen, bij koppeling met een verdeler oid kan het lastig zijn.
Dat is een thermostaat. Die moet je zo instellen dat ie net niet klikt na een legionellarun, die beschermt tegen een hangend relais waardoor de temperatuur in het vat te hoog op zou lopen. Ter info, bij een Panasonic boiler is linksom een hogere temperatuur (staat er op maar is vrij onduidelijk en geheel tegen mijn natuur in, ask me how I know).Maikie18 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:04:
[...]
Maar komt mijn fout daar vandaan? Want hij stond op intern dus gebruikte hij het element van de WP?
BTW, op het element in de boiler zelf zit ook een safety knopje, die heb ik wel een stuk terug in kunnen drukken.
Er zit ook nog een draaiknop, als ik daaraan draai hoor ik halverwege een klikje, wat is de juiste stand van deze knop?
[ Voor 6% gewijzigd door Wouter2403 op 29-11-2023 23:13 ]
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Waarschijnlijk omdat hij er een soort van op zijn kop in zitWouter2403 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:13:
[...]
Dat is een thermostaat. Die moet je zo instellen dat ie net niet klikt na een legionellarun, die beschermt tegen een hangend relais waardoor de temperatuur in het vat te hoog op zou lopen. Ter info, bij een Panasonic boiler is linksom een hogere temperatuur (staat er op maar is vrij onduidelijk en geheel tegen mijn natuur in, ask me how I know).
Net weer even bij de andere woning geweest, brugje gemaakt en maar weer laten draaien. Na +- 45 min unit helemaal pot dicht en ging hij in defrost, deze netjes helemaal afgemaakt en ging weer verwarmen.
Morgen laat ik weten of de melding nog terug is gekomen
Ik heb een tang, woon op 5-7km van N'gein en Utrecht.imdos schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:14:
Is er iemand in de regio Utrecht. Bij voorkeur IJsselstein/Nieuwegein die een tang te leen heeft voor 32mm meerlaagse buis (th) van heima24?
Vermoedelijk met TH maar daar moet je me ff bij helpen. Stuur evt maar een bericht.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Het lijkt er visueel op dat deze koppeling niet helemaal tot het einde is geknepen, wat ook kan verklaren waarom die nu pas gaat lekken, na 1 maand.bbbrumbrum schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:27:
[...]
Nee, niet naknijpen. Vervangen.
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Terwijl hij ook op 800W en 20 Hz kan draaien.
Of zouden die onderbrekingen defrosts zijn?
Signatures zijn voor boomers.
Hoe weet de WP wat jij bedoelt met niet nodig voor verwarming van het huis?Maasluip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:03:
Vraagje over de stooklijn. Gaat de warmtepomp altijd naar de gewenste tempertuur van de stooklijn toe verwarmen, ook als dat voor de verwaming van het huis niet nodig is? Bij mij is de WP nu aan het pendelen, Ta loopt naar 42 graden toe en de WP in een half uurtje zo'n 1800 W, dan een half uurtje 1400 W en doet zo'n 46 Hz.
Terwijl hij ook op 800W en 20 Hz kan draaien.
Of zouden die onderbrekingen defrosts zijn?
Je stelt met de stooklijn in wat jij nodig vindt, dus dat gaat de WP ook proberen waar te leveren.
Los daarvan vermoed ik inderdaad dat je gewoon defrosts hebt en bij elke defrost zakt de Tr zo ver dat de Ta ook zakt, en moet de WP weer opnieuw beginnen om zo snel mogelijk weer een Ta van 42 te halen. En om naar die Ta van 42 graden te komen moet hij naar bv 46Hz of nog hoger.
Edit, maar sowieso denk ik dat de WP met 0 graden buiten echt niet op 20Hz kan draaien om een Ta van 42 graden te leveren hoor.
[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 30-11-2023 10:32 ]
In mijn belevingswereld moet dat het maximum zijn, en indien nodig minder. De stooklijn zie ik als "niet meer dan dat want ik weet dat het niet hoeft". Anders moet ik dus eigenlijk altijd het huis op temperatuur houden en kan hij nooit opstoken.sjimmie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:32:
[...]
Hoe weet de WP wat jij bedoelt met niet nodig voor verwarming van het huis?
[...]
Je stelt met de stooklijn in wat jij nodig vindt, dus dat gaat de WP ook proberen waar te leveren.
Ik denk niet dat het defrosts waren, de WP staat nu al sinds 10 uur uit. Trekt geen stroom dus doet ook geen defrost.
Dan toch weer de vraag, maar dan anders verwoord: hoe moet de WP dan weten dat er minder nodig zou zijn? De WP weet toch niet wat jij aan binnentemperatuur zou willen en wat het nu is? In ieder geval niet als je gewoon een stooklijn gebruikt (die overigens gebaseerd is op buitentemperatuur).Maasluip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:43:
[...]
In mijn belevingswereld moet dat het maximum zijn, en indien nodig minder.
Simpele PID regelaar: als de gevraagde ruimtetemperatuur dicht bij de gemeten temperatuur ligt en de temperatuur over de afgelopen tijd stijgt kun je het vermogen verlagen. Als de temperatuur daalt moet je het vermogen verhogen.sjimmie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:48:
[...]
Dan toch weer de vraag, maar dan anders verwoord: hoe moet de WP dan weten dat er minder nodig zou zijn?
Dit is echt de meest basic regeling die, zoals gezegd, door modulerende CV ketels al tientallen jaren wordt toegepast.
Wat de warmtepomp nu doet is wat een aan-uit CV ketel doet: maximum vermogen tot de ingestelde ruimtetemperatuur en dan uit. De enige "slimheid" van de WP wordt door de stooklijn bepaald, en die is niet bepaald slim, die is door de gebruiker ingegesteld. En het is meer een noodzaak om zuinig te verwarmen, een CV ketel had dat niet nodig (goed, onder de 58 graden blijven zodat je kunt condenseren).
Dat de WP nu uit staat betekent IMHO ook dat hij met 20 Hz door zou kunnen gaan. Dat er dan misschien maar 25 graden warm water uit komt maakt niks uit. Dat is warmer dan de kamertemperatuur dus het is verwarming. Heel weinig verwarming, maar dat is nu juist wat je wil.
[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 30-11-2023 11:05 ]
Dat zou betekenen dat ik totaal niet aan nachtverlaging kan doen of dat als ik niet thuis ben ook door moet stoken. Dat kan nooit minder verbruik opleveren.Beekforel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:40:
@Maasluip als je het met 25 graden af kunt, staat je stooklijn dan niet te hoog?
Ik snap wel wat je bedoelt ja, ik heb soortgelijk gedrag bij mij ook eerder gezien en probeer er de vinger op te leggen.Maasluip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:56:
[...]
Simpele PID regelaar: als de gevraagde ruimtetemperatuur dicht bij de gemeten temperatuur ligt en de temperatuur over de afgelopen tijd stijgt kun je het vermogen verlagen. Als de temperatuur daalt moet je het vermogen verhogen.
Dit is echt de meest basic regeling die, zoals gezegd, door modulerende CV ketels al tientallen jaren wordt toegepast.
Wat de warmtepomp nu doet is wat een aan-uit CV ketel doet: maximum vermogen tot de ingestelde ruimtetemperatuur en dan uit. De enige "slimheid" van de WP wordt door de stooklijn bepaald, en die is niet bepaald slim, die is door de gebruiker ingegesteld. En het is meer een noodzaak om zuinig te verwarmen, een CV ketel had dat niet nodig (goed, onder de 58 graden blijven zodat je kunt condenseren).
Dat de WP nu uit staat betekent IMHO ook dat hij met 20 Hz door zou kunnen gaan. Dat er dan misschien maar 25 graden warm water uit komt maakt niks uit. Dat is warmer dan de kamertemperatuur dus het is verwarming. Heel weinig verwarming, maar dat is nu juist wat je wil.
Stooklijn is verhouding van buitentemperatuur / Ta - althans, zo heb ik het altijd geleerd / begrepen
Dus de 2 drempelwaardes die je instelt (min en max Tbuiten) met bijbehorende Ta, en daartussen vult hij zelf in.
Als jij nu bijvoorbeeld bij Tbuiten 5C al Ta van 45C behaald kan je bijvoorbeeld de drempel van Tbuiten verleggen naar bijvoorbeeld -5C en dan zal bij 5C herberekend worden naar bijvoorbeeld 35-40C. Het gaat uit van een evenredige warmteverlies bij Tbuiten (2graden kouder = x% meer warmteverlies) maar houdt geen rekening met zon instraling of bijvoorbeeld windkracht 6 op een vrijstaande woning.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Dan moet je op direct gaan draaien en zelf de aanvoer temperatuur instellen denk ik.Maasluip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:42:
[...]
Dat zou betekenen dat ik totaal niet aan nachtverlaging kan doen of dat als ik niet thuis ben ook door moet stoken. Dat kan nooit minder verbruik opleveren.
Met een Heishamon kan je dat prima programmeren.Maasluip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:56:
[...]
Simpele PID regelaar: als de gevraagde ruimtetemperatuur dicht bij de gemeten temperatuur ligt en de temperatuur over de afgelopen tijd stijgt kun je het vermogen verlagen. Als de temperatuur daalt moet je het vermogen verhogen.
Overigens zorgt een nachtverlaging over het algemeen niet voor minder verbruik bij een warmtepomp. (afhankelijk van je isolatie en afgiftesysteem)Maasluip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:42:
[...]
Dat zou betekenen dat ik totaal niet aan nachtverlaging kan doen of dat als ik niet thuis ben ook door moet stoken. Dat kan nooit minder verbruik opleveren.
[ Voor 5% gewijzigd door FlyingAttack-NL op 30-11-2023 12:52 ]
Dat kan wel, alleen duurt het dan weer langer voor het terug op temperatuur is. Die stooklijn is bepaald bij continu verwarmen en welke aanvoer temperatuur dan nodig is bij welke buiten temperatuur.Maasluip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:42:
[...]
Ligt op het bureauFlyingAttack-NL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:47:
[...]
Met een Heishamon kan je dat prima programmeren.
Het is een WP, geen "slimme" thermostaat ofzo.
Wat je slim wilt, moet je zelf slim zelf doen of slim bouwen.
Je kan overigens wel een "slimme" thermostaat toevoegen, maar die zal nog steeds niets met je stooklijn doen. Met bv heishamon kan je wel de stooklijn inclusief 90% van alle andere parameters zelf slim(?) benutten.
EDIT: strikt genomen is heishamon ook niet slim, tenzij je de interne rules van de meest recente releases aandurft.
[ Voor 13% gewijzigd door sjimmie op 30-11-2023 14:41 ]
Heb je al eens naar de internal thermostat functie gekeken?Maasluip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:56:
[...]
Mooiste is natuurlijk helemaal gaaf, maar is zo zacht dat spul. Ik heb ook wat van die plekjes, nog even met zo'n kammetje er bij langs geweest en bijna niet meer te zien.Knopsje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:05:
Ik heb de doos van mijn 5J gisteravond opengemaakt en het valt me op dat er al wat van de aluminium vinnen beschadigd / verbogen zijn. Is het normaal dat 'ie zo aankomt of hoort dat wel nog helemaal gaaf te zijn?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hier is niks volledig kapot ofzo.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het is nu buiten +3 en hij heeft Ta 43 graden met 22-23Hz. Nu wel dus, ook met een opgenomen verbruik van 900 W.sjimmie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:32:
[...]
Edit, maar sowieso denk ik dat de WP met 0 graden buiten echt niet op 20Hz kan draaien om een Ta van 42 graden te leveren hoor.
Helaas net bij aankomst toch weer op H70 storing. Ik weet het even niet meer… Gelukkig komen ze morgen langs voor inbedrijfstelling van de firma waar hij is aangekocht, kunnen die het verder onderzoeken.Maikie18 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:22:
[...]
Waarschijnlijk omdat hij er een soort van op zijn kop in zit.
Net weer even bij de andere woning geweest, brugje gemaakt en maar weer laten draaien. Na +- 45 min unit helemaal pot dicht en ging hij in defrost, deze netjes helemaal afgemaakt en ging weer verwarmen.
Morgen laat ik weten of de melding nog terug is gekomen
Hier was dat ook zo, zelfs nog erger dan bij jou. De verpakking was helemaal intact maar zelfs de bovenkap was op sommige plekken verbogen.Knopsje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:05:
Ik heb de doos van mijn 5J gisteravond opengemaakt en het valt me op dat er al wat van de aluminium vinnen beschadigd / verbogen zijn. Is het normaal dat 'ie zo aankomt of hoort dat wel nog helemaal gaaf te zijn?
Wil je eens kijken of de voorste en achterste verdamper bij jou in lijn staan? Bij mij zijn ze precies versprongen wat de airflow niet ten goede komt (en ik vermoed nu meer defrosts oplevert dan noodzakelijk)
blb4 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:42:
[...]
dT van 5 graden hoort bij radiatoren, voor vvw is dat volgens mij erg hoog. m.i. Is de conclusie dan dat je die vloer te veel hebt laten afkoelen.
ConQuestador schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:49:
[...]
Ik ben het met je eens, er is hier een lid (ik blijf hem niet taggen) die zegt dat je altijd 26 graden aanvoer als absoluut minimum moet zien, en ook een deltaT van 5+ moet aanhouden zodat de flow lekker laag is, wat minder energie zou kosten.
Ik heb dit geprobeerd, en het resulteerde vooral in een minder egale warmteverdeling in het huis: ik heb 2 verdelers met korte groepen, maar nog 1 oud deel met lange groepen. Het water van de lange groep komt veel kouder terug als de flow niet hoog is, wat er dus in resulteert dat deze ruimtes ook kouder zijn dan de andere ruimtes.
Ik hou dus zelf weer een lagere dT aan (en dus een hogere flow) en een lagere temperatuur (ga nu kijken wat ie met 27 graden doet met de komende vorst nachten).
lage flows is iets wat maar blijft terugkomen van hoe gasketels vroeger werkten dat moet men echt loslaten.Wolly schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:25:
dT is bij mij bij de start van de wp ook rond de 5c met alleen vloerverwarming. Eigenlijk heb ik daar nooit over nagedacht, al vond ik het wel lastig dat hij een paar uur aan ging (vaak in de nacht) en dan de hele dag niet meer. Resultaat was dan een koude vloer maar een warm huis.
Hij wordt getriggered door een 230v thermostaat, die bij een verschil van (volgens mij) 0,2c van de gewenste temperatuur schakelt. Dus 20,8 aan en 21.2 uit bij een gewenste temperatuur van 21.
Ik zou dan eigenlijk een thermostaat moeten nemen die 0,1 of nog lager gebruikt zodat er vaker runs zijn met een lagere dT?
lage dT = beter.
meer flow = beter.
hoge dT's is hoe oude gasketels nog een beetje efficient waren te krijgen en heeft het tegenovergestelde effect bij een warmtepomp. dus zoveel mogelijk liters door die vloer jagen als de installatie toelaat. een dT van 2 a 3 over radiatoren is goed en liefste 5 graden of minder over je vloer..
je denkt gasketel. niet doen.Maasluip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:42:
[...]
sudderen, niet wokken.
snel ff draai aan die thermostaat gooien en snel weer uit want "kost geld" is niet hoe een warmtepomp werkt. de langer en constanter je hem kan laten lopen de efficienter hij word en de zuiniger je de kilowatten je toko in krijgt.
er zijn mensen die halen een cop van 6 a 7, dat is dus ~40 cent aan stroom om dezelfde warmte te krijgen als een kuub gas die je 1,50 kost. maar dan moet je wel de machine de kans geven zo te lopen.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 30-11-2023 19:52 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
om het uur nu.FlyingAttack-NL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:37:
Lekker defrost weer dit, 5x in 4u tijd, jullie ook?
(5j hier en buiten nu 1.1 graden, ta van 32g tr 26,5g met alleen 5 groeps vloerverwarming.
tijd nu 20.00uur
[ Voor 3% gewijzigd door nike op 30-11-2023 20:01 ]
-edit-
Helemaal duidelijk en ook wel bekend bij mij. Probleem wat ik denk te hebben is dat de tijd tussen de runs te lang is waardoor de dT weer hoog is als hij gaat draaien.flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:48:
[...]
[...]
[...]
lage flows is iets wat maar blijft terugkomen van hoe gasketels vroeger werkten dat moet men echt loslaten.
lage dT = beter.
meer flow = beter.
hoge dT's is hoe oude gasketels nog een beetje efficient waren te krijgen en heeft het tegenovergestelde effect bij een warmtepomp. dus zoveel mogelijk liters door die vloer jagen als de installatie toelaat. een dT van 2 a 3 over radiatoren is goed en liefste 5 graden of minder over je vloer..
[...]
je denkt gasketel. niet doen.
sudderen, niet wokken.
snel ff draai aan die thermostaat gooien en snel weer uit want "kost geld" is niet hoe een warmtepomp werkt. de langer en constanter je hem kan laten lopen de efficienter hij word en de zuiniger je de kilowatten je toko in krijgt.
er zijn mensen die halen een cop van 6 a 7, dat is dus ~40 cent aan stroom om dezelfde warmte te krijgen als een kuub gas die je 1,50 kost. maar dan moet je wel de machine de kans geven zo te lopen.
Hij start met een dT van 4/5c en als hij eindelijk weer op dT 2,8c is slaat hij af omdat de kamerthermostaat het warm genoeg vindt.
Ik denk dus dat ik een thermostaat moet hebben die bij een miniem verschil tussen de huidige temperatuur en de gewenste temperatuur de wp al moet laten draaien om zodoende niet een al te koude vloer met bijbehorende hoge dT te hebben. Is dat een vreemde gedachte of zou dat helpen om de wp wat rustiger te laten draaien?
je stooklijn staat te hoog of je machine pendelt. dat laatste hoop ik niet bij deze temperaturen.Wolly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:01:
[...]
Helemaal duidelijk en ook wel bekend bij mij. Probleem wat ik denk te hebben is dat de tijd tussen de runs te lang is waardoor de dT weer hoog is als hij gaat draaien.
Hij start met een dT van 4/5c en als hij eindelijk weer op dT 2,8c is slaat hij af omdat de kamerthermostaat het warm genoeg vindt.
Ik denk dus dat ik een thermostaat moet hebben die bij een miniem verschil tussen de huidige temperatuur en de gewenste temperatuur de wp al moet laten draaien om zodoende niet een al te koude vloer met bijbehorende hoge dT te hebben. Is dat een vreemde gedachte of zou dat helpen om de wp wat rustiger te laten draaien?
je wilt niet meer warmte inbrengen dan je kwijtraakt. als je temperatuur zo snel stijgt breng je gewoon teveel warmte in.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Mijn 9J gaat helemaal los met de defrosts deze week, vandaag al 25 keer!FlyingAttack-NL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:37:
Lekker defrost weer dit, 5x in 4u tijd, jullie ook?
/f/image/g7l4Jf6tQD23qAgmDeWlHGVZ.png?f=fotoalbum_large)
blb4 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:58:
Hoi @ranjo, ik ben de laatste tijd aardig aan 't rommelen met aansturing via rules in HeishaMon en OpenThermostaat, dus ik heb niet een heel rustig lopende WP.
Vanaf 03:30u tot nu toe heb ik vandaag al 10 defrosts gehad. Wat je duidelijk ziet is dat het backup element er bij moet komen als de Ta lager staat. totaal verbruik tot nu toe vandaag is 13,6 kWh waarvan 2 kWh door 't backup element. Zou nog eens aardig zijn om uit te zoeken wat voordeliger is: Ta hoger waardoor geen backup element nodig is of Ta lager met backup element.
[Afbeelding]
Ik ben van plan om de Panasonic 9J in combinatie met 6 fancoils te gaan gebruiken en hierbij een seriebuffer in de retour te plaatsen en bij een defrost. Vergelijkbaar met wat @blb4 doet (zie evt zijn OP) maar dan met nog een extra driewegklep en fancoils waarbij ik tijdens defrosts enkel de seriebuffer zou gebruiken.blb4 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:22:
't gaat vooral om the watertemperatuur, als de Tretour onder de 27 graden zakt gaat 't backup element aan, hoe groot 't buffer ook is. Of je moet 'm geforceerd uit zetten maar dat wordt eigenlijk door niemand geadviseerd vanwege 't gevaar dat de WP stil komt te staan. Ik heb daar in elk geval (nog) niet mee geëxperimenteerd. Nog wel wat gegevens:
Gedurende de defrost staat bij mij de compressor zo'n 3 minuten omgedraaid te werken. De pomp staat er dan 33l/m doorheen te jassen, totaal dus 100 liter. Mijn buffer is 50 liter maar door de bypass in mijn installatie gaat een deel door de installatie (en pas later door de buffer).
Als jij met fancoils gaat werken kan je denk ik dus ook met een lage Ta werken dus zal je ook snel Tr beneden 27 graden krijgen. Je zou eens kunnen kijken/vragen op 't algemene panasonic topic of er mensen zijn met vloerverwarming die 't backup element uit hebben gezet en defrost dan helemaal op de vloer doen of ze daar goede ervaringen mee hebben.
Nu ik de resultaten van BLB4 zie in zijn topic vraag ik me het volgende af:
Zou een grotere buffer in een hogere CoP resulteren (mits het element uit staat) omdat dan de hele defrost op de buffer kan en zijn er mensen hier die het element ook echt uit hebben staan?
Dus: zijn deze mensen er, en wat zijn jullie ervaringen?Je zou eens kunnen kijken/vragen op 't algemene panasonic topic of er mensen zijn met vloerverwarming die 't backup element uit hebben gezet en defrost dan helemaal op de vloer doen of ze daar goede ervaringen mee hebben.
Aan de andere kant vraag ik me af, is de buffer überhaupt de moeite of kan ik beter met een bypass (en driewegklep) aan het einde van mijn 32mm leidingen (voldoet aan de 30 liter systeeminhoud eis) mijn defrosts doen omdat ik toch het element niet uit zal gaan/durven zetten in de praktijk? Voor mij zou dit toevallig ook nog een expansievat schelen omdat mijn systeeminhoud dan onder de 150 liter zou blijven en ik daarmee het interne expansievat van de pomp kan gebruiken.
helemaal niks met een 3wegklep. gewoon 50 litertankje op de retour en alles direct laten doorstromen zonder bypass.Update94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:13:
N.a.v. een post van @blb4 in zijn mooie topic: blb4 in "Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie" wil ik hier graag een vraag stellen.
[...]
[...]
Ik ben van plan om de Panasonic 9J in combinatie met 6 fancoils te gaan gebruiken en hierbij een seriebuffer in de retour te plaatsen en bij een defrost. Vergelijkbaar met wat @blb4 doet (zie evt zijn OP) maar dan met nog een extra driewegklep en fancoils waarbij ik tijdens defrosts enkel de seriebuffer zou gebruiken.
Nu ik de resultaten van BLB4 zie in zijn topic vraag ik me het volgende af:
Zou een grotere buffer in een hogere CoP resulteren (mits het element uit staat) omdat dan de hele defrost op de buffer kan en zijn er mensen hier die het element ook echt uit hebben staan?
[...]
Dus: zijn deze mensen er, en wat zijn jullie ervaringen?
Aan de andere kant vraag ik me af, is de buffer überhaupt de moeite of kan ik beter met een bypass (en driewegklep) aan het einde van mijn 32mm leidingen (voldoet aan de 30 liter systeeminhoud eis) mijn defrosts doen omdat ik toch het element niet uit zal gaan/durven zetten in de praktijk? Voor mij zou dit toevallig ook nog een expansievat schelen omdat mijn systeeminhoud dan onder de 150 liter zou blijven en ik daarmee het interne expansievat van de pomp kan gebruiken.
en ik heb maar 3 radiatoren zonder buffer en de BH staat helemaal uit en red het makkelijk. met fancoils mis je de massa die radiatoren hebben dus een klein tankje kan dan wel handig zijn maar die zet je gewoon op de retour en klaar ermee.
Met hoeveel systeemvolume is dit (ongeveer?) en welke aanvoer/retour?flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:16:
helemaal niks met een 3wegklep. gewoon 50 litertankje op de retour en alles direct laten doorstromen zonder bypass.
en ik heb maar 3 radiatoren zonder buffer en de BH staat helemaal uit en red het makkelijk. met fancoils mis je de massa die radiatoren hebben dus een klein tankje kan dan wel handig zijn maar die zet je gewoon op de retour en klaar ermee.
35 a 40 graden. en 3 radiatoren, dus meer dan 30 liter zal het niet zijn. tijdens een defrost zoals nu koelt het een graad of 10 af. maar niet vergeten dat dit oude stalen radiatoren zijn met veel massa en dat helpt flink. met fancoils heb je die luxe niet en moet je dus een buffertje erachter hebben. klein tankje van 30 a 50 liter zal meer dan genoeg zijn.Update94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:23:
[...]
Met hoeveel systeemvolume is dit (ongeveer?) en welke aanvoer/retour?
niet teveel spiegelen naar andermans situatie, het gaat om wat voor jou werkt, niet wat bij anderen werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 30-11-2023 20:26 ]
En wat denk je van het idee om gewoon leidingen van 32mm te leggen waar dan ook ruim 30 liter in zal zitten in dat geval? Dat scheelt mij weer een buffer.flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:25:
[...]
35 a 40 graden. en 3 radiatoren, dus meer dan 30 liter zal het niet zijn. tijdens een defrost zoals nu koelt het een graad of 10 af. maar niet vergeten dat dit oude stalen radiatoren zijn met veel massa en dat helpt flink. met fancoils heb je die luxe niet en moet je dus een buffertje erachter hebben. klein tankje van 30 a 50 liter zal meer dan genoeg zijn.
niet teveel spiegelen naar andermans situatie, het gaat om wat voor jou werkt, niet wat bij anderen werkt.
als je 60~100 meter aan leiding hebt kan dat wel. 32mm leiding is ongeveer een halve liter per meter inhoud.Update94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:27:
[...]
En wat denk je van het idee om gewoon leidingen van 32mm te leggen waar dan ook ruim 30 liter in zal zitten in dat geval? Dat scheelt mij weer een buffer.
Ik verwacht 35 liter in de leidingen waar water door zal stromen te hebben met alle fancoils dicht, dus wat dat betreft moet het mogelijk zijn. Ik kan het inderdaad ook proberen en de buffer nog toevoegen als het niet goed blijkt te werken.flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:30:
[...]
als je 60~100 meter aan leiding hebt kan dat wel. 32mm leiding is ongeveer een halve liter per meter inhoud.
[ Voor 3% gewijzigd door Update94 op 30-11-2023 20:39 ]
Das wel veel, maarja doe je niets aan.tescione schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:09:
[...]
Mijn 9J gaat helemaal los met de defrosts deze week, vandaag al 25 keer!
[Afbeelding]

*kijkt in zijn lijstje, mwoah niet zo veel, staat ie op 12 uur ipv 24
Dus in 24 uur ook ± 23 keer

Net na 13.00 uur twee piekjes maar dat zal maar 1x defrost zijn geweest denk ik.
Warm water voor de boiler maakt ie altijd vanaf 13.00 uur hier voor de hele dag

Kan wel zie dat ie na vanmiddag wat anders is gaan lopen, ik heb de dT instelling van 4 naar 2 gezet.
[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 30-11-2023 20:44 ]
hoe kan het in vredesnamm voorkomen dat al je fancoils dichtstaan als het vriest buiten? volgens mij zet je je afgiftsysteem verkeerd op als die situatie voor kan komen.Update94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:38:
[...]
Ik verwacht 35 liter in de leidingen waar water door zal stromen te hebben met alle fancoils dicht, dus wat dat betreft moet het mogelijk zijn. Ik kan het inderdaad ook proberen en de buffer nog toevoegen als het niet goed blijkt te werken.
anders gezegt: waarom kunnen je fancoils uberhaupt dichtgezet worden?
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 30-11-2023 20:56 ]
Ik zeg niet dat dit scenario voor zou/zal komen, maar ik wilde uitgaan van een worst case scenario. Ik denk dat het snel koud zou worden in huis met alle fancoils dicht terwijl het buiten vriest. Ik heb de 2 weg kleppen bij de fancoils gekocht dus als ze helemaal uit staan kunnen ze dicht, in theorie allemaal maar ik ga er een uitkiezen om altijd open te laten.flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:55:
[...]
hoe kan het in vredesnamm voorkomen dat al je fancoils dichtstaan als het vriest buiten? volgens mij zet je je afgiftsysteem verkeerd op als die situatie voor kan komen.
anders gezegt: waarom kunnen je fancoils uberhaupt dichtgezet worden?
[ Voor 12% gewijzigd door Update94 op 30-11-2023 21:05 ]
je gaat beetje om het kernpunt heen: waarom kunnen de faincoils uberhaupt dicht? dit impliceert dat je een bypass klep wilt gaan monteren en het systeem wilt kortsluiten als er dus mensen in huis zijn die de kranen dichtdraaien.Update94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:02:
[...]
Ik zeg niet dat dit scenario voor zou/zal komen, maar ik wilde uitgaan van een worst case scenario. Ik denk dat het snel koud zou worden in huis met alle fancoils dicht terwijl het buiten vriest.
voetventiel of nog beter een debietreglaar is niks mis mee om de flow goed te krijgen maar het gros van je installatie moet gewoon niet dicht kunnen, slaapkamers natuurlijk wel maar die doen zoizo weinig maar de rest van de woning moet gewoon altijd flow hebben.
De kranen zullen niet dichtgedraaid kunnen worden door mensen in huis die de kranen dichtdraaien, enkel door de thermostaten van de fancoils (of volgens bepaalde regels als de fancoils niet bevallen, hang ik ze aan Home Assistant). Omdat de leidingen naar de fancoils op de bovenverdieping bijvoorbeeld best lang zijn en wij met zijn tweeën in een redelijk groot huis wonen leek het me handig deze gewoon dicht te kunnen zetten.flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:05:
[...]
je gaat beetje om het kernpunt heen: waarom kunnen de faincoils uberhaupt dicht? dit impliceert dat je een bypass klep wilt gaan monteren en het systeem wilt kortsluiten als er dus mensen in huis zijn die de kranen dichtdraaien.
voetventiel of nog beter een debietreglaar is niks mis mee om de flow goed te krijgen maar het gros van je installatie moet gewoon niet dicht kunnen, slaapkamers natuurlijk wel maar die doen zoizo weinig maar de rest van de woning moet gewoon altijd flow hebben.
Overigens hebben we ook een WTW dus daar zal de bovenverdieping ook al wat van warm blijven. Ik snap dat de fancoils in de woonkamer bijvoorbeeld gewoon altijd open kunnen staan.
Edit: Bedankt voor alle input trouwens, ik moet het nu nog gaan installeren dus als ik er onhandige of niet optimale ideeën over heb dan kom ik daar liever nu achter dan later.
[ Voor 6% gewijzigd door Update94 op 30-11-2023 21:13 ]
zolang je 20~30l/min kan wegpompen door je fancoils ten alle tijden zit je goed.Update94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:12:
[...]
De kranen zullen niet dichtgedraaid kunnen worden door mensen in huis die de kranen dichtdraaien, enkel door de thermostaten van de fancoils (of volgens bepaalde regels als de fancoils niet bevallen, hang ik ze aan Home Assistant). Omdat de leidingen naar de fancoils op de bovenverdieping bijvoorbeeld best lang zijn en wij met zijn tweeën in een redelijk groot huis wonen leek het me handig deze gewoon dicht te kunnen zetten.
Overigens hebben we ook een WTW dus daar zal de bovenverdieping ook al wat van warm blijven. Ik snap dat de fancoils in de woonkamer bijvoorbeeld gewoon altijd open kunnen staan.
beste is gewoon om de stelmotoren dusdanig in te stellen dat je bovenverdieping altijd op een kier staan in de winter. dan hou je het boven ook leuk en loopt het een stuk stabieler.
temperatuur zou ik wel regelen met de fans ind e fancoils en niet met thermostaten. gewoon alles open hebben en de temperatuur met fans regelen is doorgaans een stuk effectiever want een fancoil doet niet veel op 30 graden en geen luchtverplaatsing. goedkoper ook...
Dat moet wel lukken denk ik, ik heb de fancoils ook ruim gedimensioneerd, Ik heb overal (behalve in de badkamer) SL1000s opgehangen, deze hebben een debiet van 642 liter per uur dus bijna 11 liter per minuut. De coils in de woonkamer en badkamer zullen sowieso altijd open staan dan zitten we al aan de 25 liter per minuut.flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:15:
[...]
zolang je 20~30l/min kan wegpompen door je fancoils ten alle tijden zit je goed.
beste is gewoon om de stelmotoren dusdanig in te stellen dat je bovenverdieping altijd op een kier staan in de winter. dan hou je het boven ook leuk en loopt het een stuk stabieler.
temperatuur zou ik wel regelen met de fans in de fancoils en niet met thermostaten. gewoon alles open hebben en de temperatuur met fans regelen is doorgaans een stuk effectiever want een fancoil doet niet veel op 30 graden en geen luchtverplaatsing. goedkoper ook...
[ Voor 4% gewijzigd door tweakerpip op 30-11-2023 21:53 ]
Het vreemde is overigens ook nog dat via het test menu ik zowel de BH als tank gewoon 5+ minuten kan laten draaien zonder dat die in storing gaat.Maikie18 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:03:
[...]
Helaas net bij aankomst toch weer op H70 storing. Ik weet het even niet meer… Gelukkig komen ze morgen langs voor inbedrijfstelling van de firma waar hij is aangekocht, kunnen die het verder onderzoeken.
Ik vraag me af wat ik nu voor vannacht moet doen, het gaat natuurlijk vriezen, dus kan ik beter de WP uit laten staan, het is toch best aangenaam binnen en er dan vanuit gaan dat de vorstbeveiliging zijn werk doet?
[ Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 30-11-2023 21:57 ]
tweakerpip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:51:
Ha mensen, ik heb een vraagje. Waarschijnlijk heb ik dit geweten, maar ik ben het vergeten. Ik heb nu al een aantal jaartjes een panasonic monobloc die mijn woning van warmte voorziet. Hij staat zo ingesteld dat ie overdag (als het wat relatief wat warmer is buiten) aan staat en hij staat ‘s nachts uit. Het huis is goed geisoleerd dat het z’n warmte wel behoudt ‘s nachts. Nu gaat het vriezen komende nachten en ik vroeg me eigenlijk af of het ding beschermd is als hij uit staat. Of het water in de leidingen buiten dan niet kan bevriezen. Wat doet ie dan? Blijft ie op lage snelheid een beetje water rondpompen om te voorkomen dat het buiten bevriest? Of moet ik ‘m aan laten staan ‘s nachts?
:strip_exif()/f/image/oU8WOEWUiamaxmCKmv3Bu0d3.jpg?f=fotoalbum_large)
Zolang je met uit niet bedoeld dat het groene ledje op de controller niet meer brand, is er geen probleem.tweakerpip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:51:
Ha mensen, ik heb een vraagje. Waarschijnlijk heb ik dit geweten, maar ik ben het vergeten. Ik heb nu al een aantal jaartjes een panasonic monobloc die mijn woning van warmte voorziet. Hij staat zo ingesteld dat ie overdag (als het wat relatief wat warmer is buiten) aan staat en hij staat ‘s nachts uit. Het huis is goed geisoleerd dat het z’n warmte wel behoudt ‘s nachts. Nu gaat het vriezen komende nachten en ik vroeg me eigenlijk af of het ding beschermd is als hij uit staat. Of het water in de leidingen buiten dan niet kan bevriezen. Wat doet ie dan? Blijft ie op lage snelheid een beetje water rondpompen om te voorkomen dat het buiten bevriest? Of moet ik ‘m aan laten staan ‘s nachts?
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik heb geen groen ledje op de controller, maar de controller en de warmtepomp zijn wel voorzien van stroom als je dat bedoeld. Met uit bedoel ik dat ik ‘m op het weekprogramma heb staan dat ie uitschakeld om een bepaalde tijd en dan in de ochtend weer aanschakeld.t.oswald schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:01:
[...]
Zolang je met uit niet bedoeld dat het groene ledje op de controller niet meer brand, is er geen probleem.
Edit: O, er zit wel een groen ledje. Het groene ledje gaat inderdaad uit als hij in het programma uitschakeld. Is dit niet goed?
Zoals in het andere antwoord gesuggereerd werd heb ik even gecontroleerd of die vorst beveiliging aanstaat in het menu. En dat is wel zo.
[ Voor 21% gewijzigd door tweakerpip op 30-11-2023 22:08 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Reiziger88 op 30-11-2023 22:15 ]
Hier op 30 kWh tot nu toe.Reiziger88 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:15:
Door al dat defrosten zit ik inmiddels al aan 33 KWH (Panasonic app) voor vandaag. Jullie ook op ongeveer dergelijke cijfers?
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp
15,5KWh hier, heeft overdag niet gedraaid. Had remote de instelling veranderd zodat hij wat pv op zou maken, maar thuis gekomen zag ik dat hij uitstondReiziger88 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:15:
Door al dat defrosten zit ik inmiddels al aan 33 KWH (Panasonic app) voor vandaag. Jullie ook op ongeveer dergelijke cijfers?

Oké hier van 6 uur tot 22 uur aan gestaan .Maurice1066 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:43:
[...]
15,5KWh hier, heeft overdag niet gedraaid. Had remote de instelling veranderd zodat hij wat pv op zou maken, maar thuis gekomen zag ik dat hij uitstond. 19gr in huis bij thuiskomst. Viel mee
‘s nachts staan de radiatoren uit en de woonkamer met vloerverwarming op21 graden.
En overdag op 21,5 graad lekker warme vloer de gehele dag
[ Voor 8% gewijzigd door Herw76 op 30-11-2023 22:47 ]
@Update94, ik heb vanavond de Ta op 30 graden gezet, overdag had ik 28 graden en nu doet hij de defrost zonder backup element:flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:25:
[...]
35 a 40 graden. en 3 radiatoren, dus meer dan 30 liter zal het niet zijn. tijdens een defrost zoals nu koelt het een graad of 10 af. maar niet vergeten dat dit oude stalen radiatoren zijn met veel massa en dat helpt flink. met fancoils heb je die luxe niet en moet je dus een buffertje erachter hebben. klein tankje van 30 a 50 liter zal meer dan genoeg zijn.
/f/image/mICV9TB7v9iYj2RETTS7xU5K.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik denk dat ik maar gewoon ook zo'n Remeha 51 liter buffervat koop, dan zit ik sowieso goed.blb4 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:09:
[...]
@Update94, ik heb vanavond de Ta op 30 graden gezet, overdag had ik 28 graden en nu doet hij de defrost zonder backup element:
[Afbeelding]
Ik zit hier blijkbaar op het randje, waarbij hij soms wel en soms niet de backup heater erbij pakt, afhankelijk van de buitentemperatuur en daarmee de stooklijn en daarmee de Tr.blb4 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:09:
[...]
@Update94, ik heb vanavond de Ta op 30 graden gezet, overdag had ik 28 graden en nu doet hij de defrost zonder backup element:
[Afbeelding]
Met loggen zie ik ook hoe lang de heater aanstaat als ie aanstaat; 2,5 minuut met de laatste defrost.
Geen idee of dat representatief is maar dat is bij 3kW 0,125 kWh per defrost.
Zelfs al heb ik er 15 op een dag dan is de totale schade nog steeds maar 2 kWh niet iets waar ik een buffervaatje voor wil aanschaffen omdat het 1 a 2 weken per jaar dit soort weer is.
De totale schade is natuurlijk nog kleiner omdat die 2kWh zonder heater ook uit het systeem wordt gepakt alleen opgewekt met een betere COP zeg 3 dan blijft er nog 1,3 kWh winst per mistige vriesdag over.
Hmm, hier op 9.6 kWh vandaag en het is nu 22,4 graden in huis. Ik heb de Wp wel altijd uit staan in de nacht en die gaat morgenochtend om 7 uur weer aan. Dan is het hier waarschijnlijk nog boven de 21 graden. Ik zit wel met een 5J, dus verbruik sowieso wat minder, maar wel aardig minder dan anderen hier.Reiziger88 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:15:
Kan het kwaad dat ik hem heb uitstaan @t.oswald ? Er stroomt nu nog water met 5l/min rond van zo'n 13 graden.
Ik vraag me af voor een systeem je hebt. volgens mij gaat je flwo en afgifte problemen veroorzakenUpdate94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:12:
[...]
De kranen zullen niet dichtgedraaid kunnen worden door mensen in huis die de kranen dichtdraaien, enkel door de thermostaten van de fancoils (of volgens bepaalde regels als de fancoils niet bevallen, hang ik ze aan Home Assistant). Omdat de leidingen naar de fancoils op de bovenverdieping bijvoorbeeld best lang zijn en wij met zijn tweeën in een redelijk groot huis wonen leek het me handig deze gewoon dicht te kunnen zetten.
Edit: Bedankt voor alle input trouwens, ik moet het nu nog gaan installeren dus als ik er onhandige of niet optimale ideeën over heb dan kom ik daar liever nu achter dan later.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hij stuitert icm df.. ik denk dat je beter aan je settings moet gaan werken.tescione schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:09:
[...]
Mijn 9J gaat helemaal los met de defrosts deze week, vandaag al 25 keer!
[Afbeelding]
Kennis heeft een 9H maar heeft mooie df om 1.5 uur.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Je ta vast zetten geeft problemen.blb4 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:09:
[...]
[Afbeelding]
Waarom doe je dat terwijl de pana de mooiste modulerende curve's heeft
Hoe is je systeem?Maikie18 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:03:
[...]
Helaas net bij aankomst toch weer op H70 storing. Ik weet het even niet meer… Gelukkig komen ze morgen langs voor inbedrijfstelling van de firma waar hij is aangekocht, kunnen die het verder onderzoeken.
Aparte groep op je bh? iets van domotica er tussen?
Wat heb je allemaal aangepast aan je af fabriek pomp?
Nog geen domotica of wat dan ook ertussen. In principe dus alles standaard netjes aangesloten op aparte groepen. Eenvoudige installatie, van WP naar 3-weg klep, die rechtstreeks op de tank aan 1 kant, andere kant naar 2 vvw verdelers van 2x 10 groepen. Tank geactiveerd, sterilisatie, WARDylantje2 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:16:
[...]
Hoe is je systeem?
Aparte groep op je bh? iets van domotica er tussen?
Wat heb je allemaal aangepast aan je af fabriek pomp?
[ Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 01-12-2023 07:40 ]
De controller kan inderdaad gewoon uit, hier staat hij in de nacht ook niet aan. Wel 1 keer gehad dat de backup heater erin kwam omdat er onvoldoende warm water in mijn circuit zat, dat was een duur nachtje. Dus tot -3 zet ik hem in de nacht uit, daarna laat ik hem toch ook in de nacht aan staan om te voorkomen dat het hele systeem zo koud wordt dat de backup heater gaat verwarmen.tweakerpip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:03:
[...]
Ik heb geen groen ledje op de controller, maar de controller en de warmtepomp zijn wel voorzien van stroom als je dat bedoeld. Met uit bedoel ik dat ik ‘m op het weekprogramma heb staan dat ie uitschakeld om een bepaalde tijd en dan in de ochtend weer aanschakeld.
Edit: O, er zit wel een groen ledje. Het groene ledje gaat inderdaad uit als hij in het programma uitschakeld. Is dit niet goed?
Zoals in het andere antwoord gesuggereerd werd heb ik even gecontroleerd of die vorst beveiliging aanstaat in het menu. En dat is wel zo.
Verwijderd
Hier ook veel defrosts en hoog verbruik. Backup heater ook veel aan geweest.Reiziger88 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:15:
De 3kW heater staat ingesteld op delta -4, mag aan vanaf 0 graden. terwijl de invoer/uitvoer op delta 5 staan. Zag ook dat de pomp op 4250 rpm piekt / 32,5 lpm.
Is het een heel gekke gedachte om de backup heater op een hogere delta te hebben dan de invoer/uitvoer? Dus als hij het daar niet redt pas aan gaan?
Stooklijn -7/37 tot 7/27. Moet ik die wellicht wat hoger stellen zodat er meer afgifte is?
:strip_exif()/f/image/dSvumygLeHIiCk8OKX5YE8BT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SVALpn5zfnn8NQNa1uzweRQB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, afgelopen nacht tot -4 geweest hier. Komende nacht ook de verwachting. Ik heb ‘m afgelopen nacht aan laten staan op laag pitje (-5 ten opzichte van de stooklijn). Komende nacht zal ik dat wel weer doen. Ik overweeg om dit maar als standaard ga instellen in de wintermaanden. Dan heb ik er geen omkijken meer naar.Knielen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:02:
[...]
De controller kan inderdaad gewoon uit, hier staat hij in de nacht ook niet aan. Wel 1 keer gehad dat de backup heater erin kwam omdat er onvoldoende warm water in mijn circuit zat, dat was een duur nachtje. Dus tot -3 zet ik hem in de nacht uit, daarna laat ik hem toch ook in de nacht aan staan om te voorkomen dat het hele systeem zo koud wordt dat de backup heater gaat verwarmen.
Maar in ieder geval goed om bevestigd te hebben dat die anti vorst beveiliging gewoon warmte uit het circuit haalt om vorst te voorkomen.
Hier gisteren 21,2kWh verstookt voor de warmtepomp. Backup heater heeft in totaal zo'n 100Wh gekost gisteren. Eergisteren was dat zo'n 350Wh.Reiziger88 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:15:
Sorry, in mijn poging kort te schrijven werd ‘t niet duidelijk, ik werk met stooklijn, en was daar wat mee aan t experimenteren geslagen met -2 shift. Juist ok ook even te zien wanneer dat backup element er bij komt.Dylantje2 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:13:
[...]
Je ta vast zetten geeft problemen.
Waarom doe je dat terwijl de pana de mooiste modulerende curve's heeft
tank 2 vvw verdelers..Maikie18 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:39:
[...]
Nog geen domotica of wat dan ook ertussen. In principe dus alles standaard netjes aangesloten op aparte groepen. Eenvoudige installatie, van WP naar 3-weg klep, die rechtstreeks op de tank aan 1 kant, andere kant naar 2 vvw verdelers van 2x 10 groepen. Tank geactiveerd, sterilisatie, WAR
Benieuwd naar je verdelers, en diameters van je leidingen.. foto's?
En wat doet je 3 wegklep?
Yep df mania...
T binnen prima.
Maar die df mania tijden kosten me wat Kwh..
Maar ik vrees dat er meer mensen df hebben..
Iets lager rv en hij loopt weer normaal.
35 x 0.22 cent... In deze tijd tsja kan niet echt anders
Maar t binnen dus nog steeds gehaald 21 graden
Je bh gaat er wss omdat je te lage t reour hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:05:
[...]
Hier ook veel defrosts en hoog verbruik. Backup heater ook veel aan geweest.
De 3kW heater staat ingesteld op delta -4, mag aan vanaf 0 graden. terwijl de invoer/uitvoer op delta 5 staan. Zag ook dat de pomp op 4250 rpm piekt / 32,5 lpm.
Is het een heel gekke gedachte om de backup heater op een hogere delta te hebben dan de invoer/uitvoer? Dus als hij het daar niet redt pas aan gaan?
Stooklijn -7/37 tot 7/27. Moet ik die wellicht wat hoger stellen zodat er meer afgifte is?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verwijderd
Thanks, wat doe ik daar aan? Sneller pompen lijkt ie niet meer te doen. Een grotere T retour instellen dan de 5 graden nu?Dylantje2 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:48:
[...]
Je bh gaat er wss omdat je te lage t reour hebt.
Je systeem leren kennen, ervaring opdoen en dan als je alles goed overziet wellicht je backup heater uitzetten. Tot die tijd er niet meer over …….Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:51:
[...]
Thanks, wat doe ik daar aan? Sneller pompen lijkt ie niet meer te doen. Een grotere T retour instellen dan de 5 graden nu?
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Schakelen tussen verwarmen of sww, haha. Leidingen uponor 32Dylantje2 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:42:
[...]
tank 2 vvw verdelers..
Benieuwd naar je verdelers, en diameters van je leidingen.. foto's?
En wat doet je 3 wegklep?
Vooralsnog heb ik zelf het idee dat Ta niet gehaald word binnen de ingestelde tijd, dan springt het element bij, en dan na +-30 minuten treedt de error op. Verbruik is op die momenten +- 4,8kWh (volgens de controller). Toen ik er vanmiddag op stond te kijken was Ta 20 en Tr 17, toen het element erbij kwam ging Ta naar 23.
Ik ga zo weer even kijken, maar de temperatuur zou inmiddels wel weer ver bijgetrokken moeten zijn en dan zou die het zonder element verder moeten kunnen doen.
![]() | ![]() |
WP1 = Compressor/pomp
WP2 = Heater
Ik vind eigenlijk wat te gemakkelijk dit. Zie ik iets over het hoofd? Zitten er nadelen aan het uitschakelen van de backup heater? Waarom zit die er eigenlijk op? Ik begrijp het niet helemaal.
Verwijderd
Met de aanpassing dat de BH alleen aangaat als de reguliere Delta T niet gehaald wordt ziet het er in ieder geval iets rustiger uit en is de BH niet opnieuw aan gegaan. Scheelt ook aardig wat verbruik.t.oswald schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:49:
[...]
Je systeem leren kennen, ervaring opdoen en dan als je alles goed overziet wellicht je backup heater uitzetten. Tot die tijd er niet meer over …….
Gisteren
:strip_exif()/f/image/dSvumygLeHIiCk8OKX5YE8BT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu
:strip_exif()/f/image/cFZGZuKqtPEn5c50NBcHjumq.jpg?f=fotoalbum_large)
Donderdag waren de weersomstandigheden bij mij niet gelijk.Bramboos schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:34:
Ik heb donderdag laat de backup heater uitgeschakeld en vrijdag dus een bh loze dag gehad. Van een 2.4 COP naar 4.8 en van een totaal verbruik van 19 kWh naar 12.1 kWh. Temperatuur in huis is stabiel 20.1-20.8 gebleven net als voorgaande dagen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
WP1 = Compressor/pomp
WP2 = Heater
Ik vind eigenlijk wat te gemakkelijk dit. Zie ik iets over het hoofd? Zitten er nadelen aan het uitschakelen van de backup heater? Waarom zit die er eigenlijk op? Ik begrijp het niet helemaal.
Ene dag tegen de 0 en hoge luchtvochtigheid, volgende dag droog en -2.
Dan had je vandaag de heater aan moeten zetten, zelfde weersomstandighedenBramboos schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:34:
Ik heb donderdag laat de backup heater uitgeschakeld en vrijdag dus een bh loze dag gehad. Van een 2.4 COP naar 4.8 en van een totaal verbruik van 19 kWh naar 12.1 kWh. Temperatuur in huis is stabiel 20.1-20.8 gebleven net als voorgaande dagen.
WP1 = Compressor/pomp
WP2 = Heater
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
De vraag is waarom ging hij aan.. wat zijn je settings wanneer hij mee mag doen enz enzBramboos schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:34:
WP1 = Compressor/pomp
WP2 = Heater
Wat was je tr bij de bh start?
Als je stukje terug leest, BH zit er ook om je wisselaar te beschermen.
Zit erp om net ff dat schopje te geven in lastige periodes.
En zoals bij mij, als de pomp het niet haalt, wat extra te geven ook al is het 1op1.
Zijn teveel setpoints om te zeggen dit is het.
Maar in DF mania heeft mijn bh niets mee gdaan dus was het normale df periode die nou eenmaal meer kwh kost....
Als het te koud was geweest had hij bijgesprongen.
Daarnaast al vele discussies over gevoerd. Waarom uitzetten om een paar kwh te besparen met het risico van een kapotte pomp.
De firmware van pana, is zeker niet verkeerd.., wie zijn wij om opstart procedures, bh, enz enz aan te passen.
Zonder daarvan de gevolgen te weten
Ik weet niet welke poomp je hebt, maar ik denk dat je sttings verkeerd staan als je bh heeft meegedraaid.
3 pana onders beheer, 5-7 en 9 geen enkel bh heeft gedraaid deze df periode
Meer info en dan kijken waar je mis zit.
Ik ken je systeem en settings niet.Krilo_89 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:08:
@Dylantje2 , dus een backup heater zou tot nu toe nog niet hoeven draaien?
Ik zie hem bij mij elke defrost ongeveer 10 min meedraaien. Althans, volgens de S02 energiemeter van Heishamon, S01 is de warmtepomp zelf.
Dus lastig te zeggen..
Maar bij 3 pana's geen bh ondanks de vele df ..
:fill(white):strip_exif()/f/image/vX5FgqkQem9Asw7pkx6ioo0o.png?f=user_large)
Nan watt vanaf gisteravond..
Shelly loopt wel door.
De s0 op in de WP... via nodered en heishamon.
/f/image/1CeSTDnKoV2MYjfXeg4Tu5gy.png?f=fotoalbum_large)
Heishamon loopt hij wel
vreemd verhaal...
Dit topic is gesloten.