Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.878 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Maasluip schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:38:
[...]

Ja, inderdaad. Ik heb nog iets wat temperatuur meet, ik zal die er ook even naast zetten.

Maar laat ik het zo zeggen: ik moet de thermostaat een stuk hoger zetten dan ik gewend was. Kan natuurlijk ook dat de oude een afwijking had, wie zal het zeggen :+
Belangrijker is bij welke temperatuur je minstens hetzelfde comfort hebt als voorheen. Als dat voorheen 19,5 graden op de oude is en nu 21,0 op de nieuwe dan ga je gewoon voortaan op 21,0 op de nieuwe verwarmen. Tenminste, hier bepaalt de hoogte van het cijfertje het comfort niet…

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:03
[...]

Ja, inderdaad. Ik heb nog iets wat temperatuur meet, ik zal die er ook even naast zetten.

Maar laat ik het zo zeggen: ik moet de thermostaat een stuk hoger zetten dan ik gewend was. Kan natuurlijk ook dat de oude een afwijking had, wie zal het zeggen :+
Met mijn controller heb ik zo'n zelfde afwijking. Deze heb ik via de sensorkalibratie (uit TS) 2 graden naar beneden bijgesteld. Nu komt hij nagenoeg overeen met mijn oude thermostaat op dezelfde plek, en mijn losse sensor verderop in de kamer.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
[...]

Knip er niets ui.
Ding kost 500 oid..
Je kunt er 1.5 graad ijken...
Maar dan nog heeft dat ding een hysterise oid van niet handig

Tijd in WAR stoppen. En daarop gaan draaien, heb je geen themostata nodig/
En dan een leuk display sensortje hangen [ van tuya oid ]
_/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01:51

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:28:
[...]

Knip er niets ui.
Ding kost 500 oid..
Je kunt er 1.5 graad ijken...
Maar dan nog heeft dat ding een hysterise oid van niet handig

Tijd in WAR stoppen. En daarop gaan draaien, heb je geen themostata nodig/
En dan een leuk display sensortje hangen [ van tuya oid ]
_/-\o_
Die hysterese kan prima zijn als je je war redelijk strak hebt staan en de thermostaat hem enkel aftopt. Wil je strakkere hysteresr dan zijn er inderdaad externe alternatieven.

Ik ben absoluut geen fan van war only. Heb al honderden geadviseerd of in bedrijf gesteld; war only dan blijf je ermee bezig omdat er altijd wel een externe parameter verschuift denk aan meewind of minder zon in val.

@Maasluip
Nadeel van de meeste externe thermostaten is dat je niet alle instellingen kan inzien of niet alles meer geïntegreerd hebt in de Cloud van panasonic dus het is een beetje kiezen tussen twee kwaden: of een perfecte hysterese of al je originele functionaliteiten met wat extra stroom verbruik voor je waterpomp als nadeel icm de controller als thermostaat.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FlyingAttack-NL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb een 9kW L all in one geïnstalleerd, huishouden met 4 personen. Ingesteld op 55 graden, wekelijkse legionella run op 65 graden. Haalt 65 graden makkelijk met alleen de compressor. De WP warmt het vat zo snel op (half uur - drie kwartier) dat de beperkte capaciteit van 180L geen enkel probleem is
Hey, je geeft aan dat dit prima gaat. Ik zie alleen nergens of je een bad hebt en wellicht een rendouche met of zoder wtw. Deze drie punten maken fors verschil ben benieuwd naar je antwoord!

Nb
Wat is jet max vermogen opwekking die de boiler kan verwerken?

@stevenP
Snap je vraag stevenP in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Ik monteer meestal het liefst een 300L rvs boiler. Dit is dan een aardig verschil.

De verbeterde isolatie spreken me wel aan en afgifte spiraal door het hele vat is natuurlijk mooier dan vaak voor 1/2 of 2/3 word toegepast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWSdhDc2QcJfmfHhHJp_Iv9HY70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HLbaEmtWUimIuD8WPxklAJoZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2023 08:47 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:52
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:26:
De verbeterde isolatie spreken me wel aan en afgifte spiraal door het hele vat is natuurlijk mooier dan vaak voor 1/2 of 2/3 word toegepast.
Dat zeggen alleen mensen die zelf nog nooit een WP hebben gehad...

Dat wil je namelijk niet. Probleem is namelijk dat een SWW vaak begint terwijl er iemand staat te douchen (want dan komt er immers koud water onderin binnen). Als dan je SWW-run begint, verdwijnt de gelaagdheid in je vat ter hoogte van de spiraal.
Dat is geen probleem als je spiraal maar over 2/3 van de hoogte zit (want dan zit er nog ca 100 liter warm water boven, ruim genoeg voor je douchebeurt), maar wel als die over de gehele hoogte zit, want dan wordt je douche lauw. En daar wordt je niet blij van (en je vrouw ook niet).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02-2024
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:16:
[...]

Die hysterese kan prima zijn als je je war redelijk strak hebt staan en de thermostaat hem enkel aftopt. Wil je strakkere hysteresr dan zijn er inderdaad externe alternatieven.

Ik ben absoluut geen fan van war only. Heb al honderden geadviseerd of in bedrijf gesteld; war only dan blijf je ermee bezig omdat er altijd wel een externe parameter verschuift denk aan meewind of minder zon in val.

@Maasluip
Nadeel van de meeste externe thermostaten is dat je niet alle instellingen kan inzien of niet alles meer geïntegreerd hebt in de Cloud van panasonic dus het is een beetje kiezen tussen twee kwaden: of een perfecte hysterese of al je originele functionaliteiten met wat extra stroom verbruik voor je waterpomp als nadeel icm de controller als thermostaat.
Het vat verwarmt met de volle 9kW en is groot genoeg voor een warm bad. Een half uur na het vullen van het bad is het vat weer op temperatuur. Geen wtw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:02:
[...]

Dat zeggen alleen mensen die zelf nog nooit een WP hebben gehad...

Dat wil je namelijk niet. Probleem is namelijk dat een SWW vaak begint terwijl er iemand staat te douchen (want dan komt er immers koud water onderin binnen). Als dan je SWW-run begint, verdwijnt de gelaagdheid in je vat ter hoogte van de spiraal.
Dat is geen probleem als je spiraal maar over 2/3 van de hoogte zit (want dan zit er nog ca 100 liter warm water boven, ruim genoeg voor je douchebeurt), maar wel als die over de gehele hoogte zit, want dan wordt je douche lauw. En daar wordt je niet blij van (en je vrouw ook niet).
Haha gast, bewijs dat je eerste zin niet klopt ik heb al jaren een warmtepomp.

Wat betreft gelaagdheid snap ik je punt hoor maar:
Dat hoeft niet een probleem te zijn, is afhankelijk van hoe Panasonic de aansluitingen heeft ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FlyingAttack-NL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:17:
[...]

Het vat verwarmt met de volle 9kW en is groot genoeg voor een warm bad. Een half uur na het vullen van het bad is het vat weer op temperatuur. Geen wtw
9kw is mooi man. Ik kan zelf maar 3-4 kwijt in spiraal van sww vat. Uiteraard heb je de hi nog van panasonic dan kan het ook.

En hoe is jouw gevoel over punt gelaagdheid wat @Andrehj terecht benoemt?
Ikzelf heb vermoeden dat de pana daar wel wat slims op heeft bedacht met stromingrichting ed.

Oftewel blijft je water tijdens bad vullen-douchen op zelfde snelheid uit je mengkraan komen of loopt al snel druk terug vanwege koudere aanvoer?

[ Voor 25% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@Andrehj is het wellicht zo dat een 7 of 9 kW all in one zo goed als genoeg vermogen heeft om het douchen bij te houden boven in het vat. Ik denk dat warme afgifte boven erbij komt waardoor je dhw outlet acceptabel blijft en je niet zoals normaal bij vermenging eerste een koude slok op je hoofd krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxRPGjthBlobQIS36E8OCPtHZZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tE0eY8sskgPNcroQDckkcmkF.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cgr0qN9m13ThCvr9vuN4fJn3pE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9E1tnhpWOaoNnjsLup4wxoz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09 21:35
Hoi,

ik heb bij mijn vader afgelopen zomer een J7 Wp geinstalleerd. Werkte tot vanmorgen perfect. Echter lijkt de WP geen defrost te willen starten en ik krijg de melding H70. Hij zit op dit moment ook helemaal dicht gevroren dus haalt hij zijn aanvoer temperatuur niet meer (ff video whatsapp gedaan aangezien ik op mijn werk zit). Nu heb ik even gezocht en kwam een post tegen dat dit de thermische beveiliging van het element zelf kan zijn. Ik heb de unit nog niet open gehad (zit op mijn werk) maar wat ik niet snap is dat de WP toch een defrost zou moeten/kunnen starten? Er zit 100m2 vloerverwarming achter met een enorme buffer aan warmte van de betonnen vloer. Of zorgt de terugmelding van de thermische beveiliging er voor dat de defrost wordt genegeerd? (kan ik me ergens wel voorstellen) iemand er ervaring mee?

Ik heb er een heisamon in zitten en geprobeerd een defrost te forceren. echter schakelt deze ook meteen weer af.

[ Voor 6% gewijzigd door buell op 22-11-2023 11:55 ]

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:32:
@Andrehj is het wellicht zo dat een 7 of 9 kW all in one zo goed als genoeg vermogen heeft om het douchen bij te houden boven in het vat.
Een 5 dan ook, want vermogen is gelijk bij sww. Je zou zeggen dat - als de compressor op vol vermogen draait, wat meestal niet het geval is met sww - hij het wel bij moet kunnen houden ja. In de praktijk gaat dat echter niet werken qua vertraging etc.

Persoonlijk zorg ik ervoor dat sww gewoon op temperatuur is op de reguliere douchemomenten en de starttemperatuur zodaning dat er altijd nog wel ruimte is voor 1 douchje. Die zeldzame keer dat je dan wellicht een iets lauwere douche hebt is ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
buell schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:53:
Ik heb de unit nog niet open gehad (zit op mijn werk) maar wat ik niet snap is dat de WP toch een defrost zou moeten/kunnen starten?
Kunnen en willen zijn 2 dingen ;) Als er een foutmelding is rondom defrost, wordt er natuurlijk geen defrost gestart... Waarschijnlijk zou een defrost wel lukken in de praktijk op de vvw, maar zo werkt een beveiliging gelukkig niet, alles moet gewoon in orde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:10
@buell
Staat er wel stroom op de power supply2

Als de BH geen stroom krijgt komt er ook een h70 error. En wordt de DF niet gestart wanneer de retour onder de 27 graden komt.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

buell schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:53:
Hoi,

ik heb bij mijn vader afgelopen zomer een J7 Wp geinstalleerd. Werkte tot vanmorgen perfect. Echter lijkt de WP geen defrost te willen starten en ik krijg de melding H70. Hij zit op dit moment ook helemaal dicht gevroren dus haalt hij zijn aanvoer temperatuur niet meer (ff video whatsapp gedaan aangezien ik op mijn werk zit). Nu heb ik even gezocht en kwam een post tegen dat dit de thermische beveiliging van het element zelf kan zijn. Ik heb de unit nog niet open gehad (zit op mijn werk) maar wat ik niet snap is dat de WP toch een defrost zou moeten/kunnen starten? Er zit 100m2 vloerverwarming achter met een enorme buffer aan warmte van de betonnen vloer. Of zorgt de terugmelding van de thermische beveiliging er voor dat de defrost wordt genegeerd? (kan ik me ergens wel voorstellen) iemand er ervaring mee?

Ik heb er een heisamon in zitten en geprobeerd een defrost te forceren. echter schakelt deze ook meteen weer af.
Inderdaad, staat stroom op power suppy2 en al foutcode gewist en daarna stroom van 1 en 2 eraf en de stroom er weer op gezet? Dan direct een geforceerde defrost zou het moeten werken.

Heb je wellicht in custom menu (verborgen menu) ook je backup heater uitgezet? Dat is af te raden zeker bij derden.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Aikon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:00:
[...]

Een 5 dan ook, want vermogen is gelijk bij sww. Je zou zeggen dat - als de compressor op vol vermogen draait,
Tja dat rekenvoorbeeld om beetje douche verbruik bij te houden kwam op 7kW vandaar dat ik niet de 5J noemde. Uiteraard heb je met 200liter DHW en meer vaak voldoende om dat op te vangen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:32:
@Andrehj is het wellicht zo dat een 7 of 9 kW all in one zo goed als genoeg vermogen heeft om het douchen bij te houden boven in het vat. Ik denk dat warme afgifte boven erbij komt waardoor je dhw outlet acceptabel blijft en je niet zoals normaal bij vermenging eerste een koude slok op je hoofd krijgt.
Zo werkt dat niet. Als het onderin je vat maar 25 graden is, dan zal het water in de spiraal met max 27 oid graden je vat verlaten. Je WP heeft een dT van 5, dus bovenin de spiraal pompt hij dan water van 32 graden je vat in. Als dat helemaal bovenin is, dan koelt daar het water in je vat erg snel af.
De enige manier om dat te voorkomen is al erg vroeg een nieuwe SWW-run te starten, maar dat is weer slecht voor je COP.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:34:
[...]

Zo werkt dat niet. Als het onderin je vat maar 25 graden is, dan zal het water in de spiraal met max 27 oid graden je vat verlaten. Je WP heeft een dT van 5, dus bovenin de spiraal pompt hij dan water van 32 graden je vat in. Als dat helemaal bovenin is, dan koelt daar het water in je vat erg snel af.
De enige manier om dat te voorkomen is al erg vroeg een nieuwe SWW-run te starten, maar dat is weer slecht voor je COP.
Waar baseer je de deltaT5 op? Tijdens sww kan die veel verder oplopen.

En als je voldoende flow hebt komt hij gelukkig wat warmer terug.
Ik lees positieve reactie icm bad alleen snap jouw twijfel ook wel.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2023 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:10:
Waar baseer je de deltaT5 op? Tijdens sww kan die veel verder oplopen.
Dan heb je een erg lage flow (met erg dunne leidingen). SWW gaat hier meestal met ca 6 kW en 22 lpm.
Daaruit volgt automatisch een dT van slechts 3.7K.
Met 9 kW zou ik op een dT van 5.6K uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
redbullwaning schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:24:
@buell
Staat er wel stroom op de power supply2

Als de BH geen stroom krijgt komt er ook een h70 error. En wordt de DF niet gestart wanneer de retour onder de 27 graden komt.
De stroom stond niet op de BH omdat we wilde kijken of dit ook zonder zou werken. echter hadden we al bovenstaande stappen doorlopen maar nog steeds error H70. Dus maar even naar me vader aangezien die wat begon te stressen dat hij in de kou kwam te zitten.
Ik heb de kappen los genomen en het kapje van de BH heater weg gehaald. En waarempel 1 van de 2 thermistors was toch echt uitgeschakeld. Ik vermoed dat deze tijdens transport is geschakeld want een andere verklaring heb ik er zelf niet voor.
Hierna weer een defrost geforceerd en toen kwam het met emmers tegelijk er uit lopen. Systeem is weer up en running. Ik zag ook mooi op de vermogens meter van de BH dat deze nu werd gebruikt en na de defrost weer uitschakelde.

We laten hem nu even zo maar ik zou graag willen testen of het mogenlijk is de BH software matig uit te schakelen. Ik meende dat er een setpoint voor was maar krijg die niet zo gevonden op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:38
buell schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:28:
[...]

De stroom stond niet op de BH omdat we wilde kijken of dit ook zonder zou werken. echter hadden we al bovenstaande stappen doorlopen maar nog steeds error H70. Dus maar even naar me vader aangezien die wat begon te stressen dat hij in de kou kwam te zitten.
Ik heb de kappen los genomen en het kapje van de BH heater weg gehaald. En waarempel 1 van de 2 thermistors was toch echt uitgeschakeld. Ik vermoed dat deze tijdens transport is geschakeld want een andere verklaring heb ik er zelf niet voor.
Hierna weer een defrost geforceerd en toen kwam het met emmers tegelijk er uit lopen. Systeem is weer up en running. Ik zag ook mooi op de vermogens meter van de BH dat deze nu werd gebruikt en na de defrost weer uitschakelde.

We laten hem nu even zo maar ik zou graag willen testen of het mogenlijk is de BH software matig uit te schakelen. Ik meende dat er een setpoint voor was maar krijg die niet zo gevonden op het forum.
Mooi dat tie weer draait. Waar zitten die thermistors precies? foto?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buell
blb4 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:31:
[...]

Mooi dat tie weer draait. Waar zitten die thermistors precies? foto?
even door de haast geen foto gemaakt maar even uit de manual:

BH zit achter het elektrische panneel waar alle aansluitingen op gedaan worden. Ik moest de bovenkant er af halen en een aantal schoeven van de zeikap los zodat we deze een beetje om konden buigen om bij het afdekkapje te komen van de thermistors (rode vakje in tekening). deze zit met 1 schroef vast aan de onderzeide en die is niet te bereiken via het service luikje.
Onder het kapje zitten 2 thermistors. (er schakelde er 1 hoorbaar bij mij)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozPflE9t7oeKpLeNy2nWIDdmttM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F1Qj9S1hqSmKizKLiVg2BDT8.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkUZTsITGr52S9R2HZslankSNLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gw7OHUmCXQkHqpEHkz3ookn6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
buell schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:56:
[...]

BH zit achter het elektrische panneel waar alle aansluitingen op gedaan worden. Ik moest de bovenkant er af halen en een aantal schoeven van de zeikap los zodat we deze een beetje om konden buigen om bij het afdekkapje te komen van de thermistors (rode vakje in tekening). deze zit met 1 schroef vast aan de onderzeide en die is niet te bereiken via het service luikje.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dank! Dit heb je dan vlotjes geanalyseerd en gefixed (y)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

buell schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:28:
[...]

Mooi dat je oorzaak gevonden hebt.

Je test heb je eigenlijk al gehad nu toch 😋😅🙈

Nb
Je kunt hem in custom menu uit programmeren maar let op dat is niet het advies en word in de manuel ook afgeraden. Ik heb zelf als heuse tweaker dit natuurlijk wel geprobeerd alleen dan duurt een defrost mij veel te lang en blijft hij veel langer op hoge frequentie erna draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:39:
[...]

Je kunt hem in custom menu uit programmeren maar let op dat is niet het advies en word in de manuel ook afgeraden. Ik heb zelf als heuse tweaker dit natuurlijk wel geprobeerd
Hier gaan we het tweede stookseizoen in met de BH uitgeschakeld in dat menu.
En inderdaad raad ik het ook niet aan. "do as I say, don't do as I do".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:16:
[...]

@Maasluip
Je hoeft ook gene fan te zijn... Ik snap wat je zegt, war only is wel top of wp systeem instellingen. Voor velen geen tijd of interesse.. Maat ik weet zeker dat er zijn die war only goed hebben staan zeker niet altijd bezig zijn met settings aanpassen. Door wind oid.. Anders, kun je zuiniger stoken met war-thermostaat dan war only?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
r0b schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:33:
[...]

Ook als we naregeling hebben per ruimte?
Na regelen per ruimte kan ook met war only, en zonder andere poespas
Als je zorgt dat je zones onafhankelijk van elkaar kunt knijpen...

Geef een stukje lichaam minder bloed, en het koelt af..
Dat principe kun je ook bij een lichaam van cv toepassen.

Wel grafiek en beetje geduld en inzicht nodig, maar kan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:01:
[...]

Hier gaan we het tweede stookseizoen in met de BH uitgeschakeld in dat menu.
En inderdaad raad ik het ook niet aan. "do as I say, don't do as I do".
Het kan je je wp kosten.
DF in DF mania duren langer en kosten je dan meer stroom..

Een reden waarom iemand dit verzonnen heeft [ het uitschakelen in NL ] en doet..
Als je setting goed instelt gaat hij nooit aan omdat.. Hij gaat dan alleen aan als het MOET, bij een DF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:42:
[...]

Tja dat rekenvoorbeeld om beetje douche verbruik bij te houden kwam op 7kW vandaar dat ik niet de 5J noemde. Uiteraard heb je met 200liter DHW en meer vaak voldoende om dat op te vangen. 👍
Nee, de 5/7/9 leveren evenveel vermogen in dhw stand, de capaciteitsbeperking geldt alleen tijdens heat (en cool lijkt me).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:26:
[...]
kun je zuiniger stoken met war-thermostaat dan war only?
In bepaalde situaties wel, elke situatie is anders, he. Als je dikke schommelingen ten gevolge van omgevingsvariabelen kan voorkomen door een thermostaat toe te voegen dan zal je zuiniger stoken dan met allemaal instabiele schommelingen. Hier bv een achterdeur die 1:1 in de woonkamer uitkomt EN waar iedereen de hele dag gebruik van maakt. En veel glas op oost+west, dus soms juist weer veel zonnewarmte. Zonder thermostaat met alleen WAR moet ik proberen dingen te compenseren met inefficiency als gevolg, die nu de thermostaat netjes binnen de perken houdt.

Maar ik weet dat jij graag WAR-only preekt, en jij weet dat ik graag WAR+thermostaat preek. _/-\o_
Dylantje2 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:36:
[...]
Als je setting goed instelt gaat hij nooit aan omdat.. Hij gaat dan alleen aan als het MOET, bij een DF?
Ik ben autist en ik zeg: niks MOET.
Hij gaat aan als bepaalde voorwaarden behaald worden, gewoon een paar veilige regeltjes. Primair als een defrost nodig is en de watertemperatuur onder een bepaalde waarde is. Echter weet de WP niet hoeveel massa/volume er is, dus weet hij ook niet of het toch zou kunnen met alleen het water. Afgelopen winter alle defrosts gewoon zonder BH gedaan, en nog net zo vlot als met BH. Voordeel was dat ik geen plotselinge dikke 3kW+ pieken meer heb.
Vorig jaar een uitgebreide discussie op het andere pana (101) forum geweest, met meerdere mensen die het nu zo zonder BH doen.
Maar we zijn het erover eens: doe het niet. punt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:26:
[...]

Je hoeft ook gene fan te zijn... Ik snap wat je zegt, war only is wel top of wp systeem instellingen. Voor velen geen tijd of interesse.. Maat ik weet zeker dat er zijn die war only goed hebben staan zeker niet altijd bezig zijn met settings aanpassen. Door wind oid.. Anders, kun je zuiniger stoken met war-thermostaat dan war only?
In mijn situatie (2 jaar war only) nu zuiniger icm war+thermostaat. Maar je hebt het over paar kWh per jaar keer max 100 weinig spannends.

Dit komt denk ik vooral omdat ik dus weinig ingreep als huis te ver in kwakkel (+10) weer door warmde. En nu doet de thermostaat dat uiteraard zelf. Warmte is lekker en je went eraan. Maar als je t leuk vind, lekker blijven doen hé! 👍🫡

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Aikon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:47:
[...]

Nee, de 5/7/9 leveren evenveel vermogen in dhw stand, de capaciteitsbeperking geldt alleen tijdens heat (en cool lijkt me).
O dat had ik niet scherp dus een 5J doet 9kw tijdens een DHW run? Zelf een vat die zeker niet kan dan 3-4kw. Heb geen probleem mee want daardoor doet hij dat redelijk rustig vanwege beperkte spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:30:
[...]

In bepaalde situaties wel, elke situatie is anders, he. Als je dikke schommelingen ten gevolge van omgevingsvariabelen kan voorkomen door een thermostaat toe te voegen dan zal je zuiniger stoken dan met allemaal instabiele schommelingen. Hier bv een achterdeur die 1:1 in de woonkamer uitkomt EN waar iedereen de hele dag gebruik van maakt. En veel glas op oost+west, dus soms juist weer veel zonnewarmte. Zonder thermostaat met alleen WAR moet ik proberen dingen te compenseren met inefficiency als gevolg, die nu de thermostaat netjes binnen de perken houdt.

Maar ik weet dat jij graag WAR-only preekt, en jij weet dat ik graag WAR+thermostaat preek. _/-\o_

[...]

Hij gaat aan als bepaalde voorwaarden behaald worden, gewoon een paar veilige regeltjes. Primair als een defrost nodig is en de watertemperatuur onder een bepaalde waarde is. Echter weet de WP niet hoeveel massa/volume er is, dus weet hij ook niet of het toch zou kunnen met alleen het water. Afgelopen winter alle defrosts gewoon zonder BH gedaan, en nog net zo vlot als met BH. Voordeel was dat ik geen plotselinge dikke 3kW+ pieken meer heb.
Vorig jaar een uitgebreide discussie op het andere pana (101) forum geweest, met meerdere mensen die het nu zo zonder BH doen.
Amen voor war+ therm maar zoals je zegt ieder zijn ding. Vind het gewoon fijner met thermostaat zodat binnen bepaalde min en max temp blijft in de woning.

Wat betreft BackupHeater
Ik ben toch met bh aan verder gegaan. Heb een 5H die zeker niet overbemeten is. Zat vloerverwarming en warmtebuffer maar hij stond na elke DF vorig jaar (dit jaar nog geen DF gehad) een uur te stampen om weer op target te komen. Ja het was iets economischer zonder BH maar ook meer herrie (100+hz)

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:30:
[...]

[...]

war met Thermostaat omdat je weet wat je doet/wilt/nodig hebt is prima toch. Maar er zijn er die vol houden dat het beter is :-) Jij bent expert.. dus altijd don wat je wilt :-)

Bh ... Niet gewoon een paar veilige regeltjes.. Waarom zou hij aan moten gaan volgens pan bij een setpoint.? Hij gaat pas aan als het water te koud is. dus heeft een reden.
Ik ben erg benieuwd of je dan ook echt minder gebruikt zonder BH. Want die 3Kw pieken zijn zo kort. Dat ik benieuwd ben naar de echte Winst om hem uit te zetten.... Financieel :

Ja discussie... met mensen die het doen. Ik ben benieuwd of iemand als een garantie nodig heeft gehad.
En wat pana dan zal doen..
Denk dat het dan snel over is met discussie :-) Betere ideeën

Evan als de softstrat scripts enz enz
Ik blijf daar juist van weg.. geloof nooit dat een paar tweakers betere settings maken voor een machine die ontworpen is door toch niet echt de domste...

Je weet wat Hajeetje zei.. ...

Ik ben het met je eens..
Er zijn ook mensen die wp/bh doorlussen..:-)

Maar goed mijn eerste df nachtje weer gehad:-)
Hoop hem weer eens te zien stomen van winter in de sneeuw:-)
Laat maar komen die winter, nog 900 Kilo pellets liggen:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:07:
[...]

Amen voor war+ therm maar zoals je zegt ieder zijn ding. Vind het gewoon fijner met thermostaat zodat binnen bepaalde min en max temp blijft in de woning.

Wat betreft BackupHeater
Ik ben toch met bh aan verder gegaan. Heb een 5H die zeker niet overbemeten is. Zat vloerverwarming en warmtebuffer maar hij stond na elke DF vorig jaar (dit jaar nog geen DF gehad) een uur te stampen om weer op target te komen. Ja het was iets economischer zonder BH maar ook meer herrie (100+hz)
Juist als hij niet over bemeten is... Aan. Dan gaat hij af en toe aan..
In mijn koudste winter zorgde de bh er voor dat ik toch dicht in de buurt kwam van mijn target tem;p..
Mooie grafieken die lieten zien, wat die bh deed. Koste wel wat.. maar die verdien ik makkelijk terug door mijn lage verbruik in voor en najaar.

Nooit spijt gehad van mijn 5H ipv de 7 of 9 die eigenlijk moest volgens vele,....

En tsja doe 100 hz doet niets met de lifetime van je pomp :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:04:
[...]

O dat had ik niet scherp dus een 5J doet 9kw tijdens een DHW run? Zelf een vat die zeker niet kan dan 3-4kw. Heb geen probleem mee want daardoor doet hij dat redelijk rustig vanwege beperkte spiraal.
Jup, zelfs meer. Mijn 7 gooit er nog weleens 10-11 kW voor lange tijd uit tijdens DHW. Dus wellicht is zelfs die 9 kW een kunstmatige beperking. Als dat zo is zal dat dan wel weer zijn om de geadverteerde 9kW ook tijdens een ijstijd te kunnen garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:14:

Ik ben erg benieuwd of je dan ook echt minder gebruikt zonder BH. Want die 3Kw pieken zijn zo kort. Dat ik benieuwd ben naar de echte Winst om hem uit te zetten.... Financieel :
De echte winst zal niet al te veel zijn, maar zuiniger 100% procent. Benodige warmte om te ontdooien is een gegeven dus als je die met COP1 opwekt, hoe kort ook, is dat onzuiniger. En het voordeel, financieel dan, is dat je woning ietwat afkoelt omdat de defrost langer duurt, dus minder warmteverlies, dus weer zuiniger _/-\o_ En zeker voor degene die overschot hebben is het met die paar cent terugleververgoeding een kwestie van enkele euro's...
Ik blijf daar juist van weg.. geloof nooit dat een paar tweakers betere settings maken voor een machine die ontworpen is door toch niet echt de domste...
Juist die paar tweakers kunnen veel betere settings maken door helemaal toe te splitsen om hun situatie. Ik draai nu een dikke maand via wat zelfgeschreven logica, helemaal afgestemd op mijn afgifte en verlies etc., een stuk efficienter dan vorige winter.

Juist die slimme mensen van Panasonic weten een logica te bedenken die prima werkt voor 99% van hun klanten, met nog een zeer acceptabele SCOP, dat is stiekem veel moeilijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 18:49
Over een maand komen ze mijn wp plaatsen met binnenunit SDC09H3E8.

Nu was ik al eens in wat handboeken aan het kijken naar een contact wat ik kan aansturen om tijdelijk naar een hogere temperatuur te gaan met de sanitaire boiler. Ik vindt dit niet direct terug, heeft deze wp dat niet?
Ben op zoek naar een mogelijkheid om wat te aan te sturen als ik PV stroom op overschot heb. Wat zijn hier de beste mogelijkheden voor?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:16
WoW, klopt dit wel? Ik heb een 9J maar dacht dat die niet onder de 550W kon komen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umtRzvWjf5w-I1zg5DV_UflckT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e73dJj7ymHEIvcMfLJA4ZX5D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3SLhQpBtK0Jli_3wvTUXtxBfvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SX2me613reAXqOmEeUzRMS6F.jpg?f=fotoalbum_large

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:18
Maikie18 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:21:
WoW, klopt dit wel? Ik heb een 9J maar dacht dat die niet onder de 550W kon komen [Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee een COP van 18 ga je niet halen.
Gaf jij een paar dagen terug niet ook al een verbruik van 200 watt aan? Weet niet hoe het tot stand komt maar het kan niet kloppen.

• sjimmie
brogel schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:02:
Over een maand komen ze mijn wp plaatsen met binnenunit SDC09H3E8.

Nu was ik al eens in wat handboeken aan het kijken naar een contact wat ik kan aansturen om tijdelijk naar een hogere temperatuur te gaan met de sanitaire boiler. Ik vindt dit niet direct terug, heeft deze wp dat niet?
Ben op zoek naar een mogelijkheid om wat te aan te sturen als ik PV stroom op overschot heb. Wat zijn hier de beste mogelijkheden voor?
Heishamon.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 18:49
Ik had al verwacht deze reactie te krijgen. Dit staat zeker op de lijst om mee te spelen.

Is er geen standaard contact ingebouwd wat kan worden aangestuurd? Bij simpele wp-boilers bijvoorbeeld vind je vaak een contact wat voor hogere water temperatuur zorgt.

Zijn er andere instellingen welke ik kan doen om maximaal pv-electriciteit te benutten?
Of algemeen instellingen die ik best even controleer, na dat mijn installateur vertrokken is :)

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Jengelage93
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-12-2023
Jengelage93 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:50:
Goedemorgen,

Ik lees al een tijdje mee en heb sinds dit weekend ook een Panasonic WH-MDC05J3E5 draaien.
De installatie is vrij simpel en direct, de WP is rechtstreeks aangesloten op de verdeler die momenteel alleen nog de begane grond van vloerverwarming voorziet (+- 40m2).
De WP staat zo'n 12 meter van het huis af.
SWW komt van een warmtepompboiler.

Echter maakt de (denk ik?) compressor van de warmtepomp te veel geluid naar mijn mening.
Het mooie is dat mijn broer de zelfde warmtepomp heeft staan en ik dus een mooie indicatie heb van hoe het ook kan.

Wat denken jullie wat dit kan zijn en kan het kwaad om hem nu aan te zetten?
Het is immers al best fris geworden.

Wat informatie:
- De aanvoer/retour worden goed gehaald en hiermee is gespeeld qua instellingen
- De WP is aangesloten op een 32mm kunststof leiding op een kunststof verdeler
- Het geluid is hetzelfde als bij zowel 20Hz als 30Hz
- Silent mode veranderd niks
- Op de controller staan geen foutmeldingen
- Er komt ook redelijk veel condenswater uit, gister overdag bij 11 graden drupte er elke seconde wel 2 druppels water uit de onderkant (weet niet of dat normaal is)
- Verdeler is gevuld op 2 bar druk en is compleet ontlucht (zowel bij de wp als bij de verdeler)
- Inmiddels staat de druk op 1,7 bar.

Dit is van mijn WP, hij draait hier op 20/21Hz:
https://streamable.com/l6k946

Dit is van de WP van mijn broer (30Hz):
https://streamable.com/zzu8xf

Uiteraard heb ik al met de verkoper en Panasonic contact gehad.
Panasonic geeft aan dat ik eerst bij de verkoper aan moet kloppen, hier is nu ook het wachten op.

Ik probeer een idee op te kunnen doen van wat het issue wellicht kan zijn zodat ik specifieker kan zijn richting de verkoper en de communicatie weer wat soepeler/sneller kan verlopen.

Alvast bedankt! :)
Inmiddels zijn we een aantal weken verder en is er een monteur bij geweest wat helaas nog geen resultaat heeft gegeven. De verkoper geeft helaas nog steeds niet thuis, en heb liever dat het wat kost en het opgelost is dan eeuwig getouwtrek.

Wat extra punten wat opgevallen is:
- De eerste tijd bij het opstarten is het geluid zo goed als weg (zo als bij mijn broer).
Mijn gevoel is een beetje dat wanneer de WP de aanvoer/retour heeft gehaald het geluid weg is maar dit is al ontkracht.
- Test gedaan om een wateraanvoer temperatuur van 30 graden te vragen. Toen dit behaald is geluisterd en het geluid was aanwezig. Vervolgens een watertemperatuur van 35 graden gevraagd en geluisterd, het geluid blijft en neemt niet af.
- In silent mode wanneer de fan in snelheid afneemt, neemt het geluid toe. Waarschijnlijk overstemt de ventilator het geluid in normale modes en is het dus een placebo dat het geluid toe neemt.
- Verschillende settings geprobeerd, aanvoer temperatuur van 27 tot 35 graden geprobeerd met verschillende delta's van 2 tot 5.
- Extra bitumen geplakt aan de panelen van de WP maar dit verminderd het helaas niet.

Monteur kwam spontaan langs toen de WP dus net opgestart was en zo goed als stil was. Hij gaf aan dat er in ieder geval genoeg koelmiddel in zit, zelfs aan de hoge kant maar dat kon het probleem niet zijn.
De compressor startte soepel op dus daar zit geen defect.
Alles is goed aangesloten en staat stevig/waterpas genoeg.
WP heeft genoeg flow van water.

Ik ben het nog steeds zoek en zou met de huidige temperaturen de WP toch wel door willen laten draaien.

Heeft een ieder nog een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc2s-58ld86qnkFiSnHNQXTBaAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xoPB3E5N8EWnhKaY56X2DU8I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 16:31
brogel schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:43:
[...]

Ik had al verwacht deze reactie te krijgen. Dit staat zeker op de lijst om mee te spelen.

Is er geen standaard contact ingebouwd wat kan worden aangestuurd? Bij simpele wp-boilers bijvoorbeeld vind je vaak een contact wat voor hogere water temperatuur zorgt.

Zijn er andere instellingen welke ik kan doen om maximaal pv-electriciteit te benutten?
Of algemeen instellingen die ik best even controleer, na dat mijn installateur vertrokken is :)
Dan zoek je de SG signal (SG ready) optie maar dan moet je wel de optional pcb geinstalleerd hebben. Hiermee kan je op basis van twee inputs (2 bits, dus 4 opties) kiezen tussen normal, alles uit, user setting capacity 1 en user setting capacity 2. Waarbij deze user settings bepaalt hoe hoog de setpoint is (tussen 50% en 150% van normaal).

• Maikie18
ASW1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:26:
[...]

Nee een COP van 18 ga je niet halen.
Gaf jij een paar dagen terug niet ook al een verbruik van 200 watt aan? Weet niet hoe het tot stand komt maar het kan niet kloppen.
Nee, wel 400W met een COP van 11, dat was na 20 uur non-stop draaien. Zolang duurde het ongeveer voordat het verbruik naar beneden ging. Woning was ruim 2 weken niet verwarmd.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Maikie18 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:27:
[...]

Nee, wel 400W met een COP van 11, dat was na 20 uur non-stop draaien. Zolang duurde het ongeveer voordat het verbruik naar beneden ging. Woning was ruim 2 weken niet verwarmd.
Ik weet niet hoe jij aan die 400 watt gekomen bent, maar als mijn 7J een verbruik van 400 watt rapporteert, dan meet ik een verbruik rond de 535 watt.

Overigens in de aquarea cloud kun je ook "outdoor current" in de grafiek weergeven, die is bij mij dan 2,2 Ampère. Als ik die met ons netvoltage van meestal rond de 240 volt vermenigvuldig dan kom ik wel op die 530 watt uit, dus hij kan het wel degelijk nauwkeurig meten.
Waarom hij dan die andere foute waarde gebruikt om de COP daarmee ook foutief uit te rekenen, geen idee.

Weet iemand of de heat generation /warmteopwekking die de pana weergeeft wel betrouwbaar is?

[ Voor 34% gewijzigd door ASW1 op 23-11-2023 19:29 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ASW1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:39:
[...]

Ik weet niet hoe jij aan die 400 watt gekomen bent, maar als mijn 7J een verbruik van 400 watt rapporteert, dan meet ik een verbruik rond de 535 watt.

Overigens in de aquarea cloud kun je ook "outdoor current" in de grafiek weergeven, die is bij mij dan 2,2 Ampère. Als ik die met ons netvoltage van meestal rond de 240 volt vermenigvuldig dan kom ik wel op die 530 watt uit, dus hij kan het wel degelijk nauwkeurig meten.
Waarom hij dan die andere foute waarde gebruikt om de COP daarmee ook foutief uit te rekenen, geen idee.

Weet iemand of de heat generation /warmteopwekking die de pana weergeeft wel betrouwbaar is?
Ja de opwekking is redelijk betrouwbaar mits je de sensoren hebt gekalibreerd of al gelijk staan tijdens enkel water rond pompen zonder compressor (niet naar kijken zonder flow)

• ASW1
ErikVers schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:41:
[...]

Ja de opwekking is redelijk betrouwbaar mits je de sensoren hebt gekalibreerd of al gelijk staan tijdens enkel water rond pompen zonder compressor (niet naar kijken zonder flow)
Welke sensoren zijn dat, temperatuur in- en uit neem ik aan? Flow zou ook nog af kunnen wijken eventueel maar hoe kom je daar achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ASW1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:46:
[...]

Welke sensoren zijn dat, temperatuur in- en uit neem ik aan? Flow zou ook nog af kunnen wijken eventueel maar hoe kom je daar achter.
Die flow klopt best mooi zie weinig afwijkingen in.
De temperaturen zijn outlet en inlet oftewel je aanvoer en retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Aikon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:37:
[...]

De echte winst zal niet al te veel zijn, maar zuiniger 100% procent. Benodige warmte om te ontdooien is een gegeven dus als je die met COP1 opwekt, hoe kort ook, is dat onzuiniger. En het voordeel, financieel dan, is dat je woning ietwat afkoelt omdat de defrost langer duurt, dus minder warmteverlies, dus weer zuiniger _/-\o_ En zeker voor degene die overschot hebben is het met die paar cent terugleververgoeding een kwestie van enkele euro's...

[...]

Juist die paar tweakers kunnen veel betere settings maken door helemaal toe te splitsen om hun situatie. Ik draai nu een dikke maand via wat zelfgeschreven logica, helemaal afgestemd op mijn afgifte en verlies etc., een stuk efficienter dan vorige winter.

Juist die slimme mensen van Panasonic weten een logica te bedenken die prima werkt voor 99% van hun klanten, met nog een zeer acceptabele SCOP, dat is stiekem veel moeilijker :)
Mooi, als kjer mee kunt bezuinigen..
Heb je grafieken waar je iets mee kunt laten zien?

Heb je script oid waar je mee kunt schiften? of waarmee speel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-09 23:21
Beste Tweakers,

Bedankt voor alle zeer waardevolle info in dit forum!
Ik heb een vraag over de stooklijn in combinatie met SW.

Ik heb vorig jaar oktober de monoblock 5j geïnstalleerd icm een EMOS externe thermostaat in een zeer goed geïsoleerde woning uit 2018 met 140m2 VV op de begane grond en 100m2 VV op de verdieping (achter een zoneklep die een paar maal per jaar inschakelt wanneer de Tverdieping<18C). Ik stook op een zeer lage stooklijn (24C wanneer Tbuiten>0C). Bij een Tbuiten van 5C heb ik in principe aan 3-6 stookuren voldoende.

Afgelopen winter heeft dit systeem zeer goed gedraaid (Twoonkamer 24/7 tussen de 20-21C bij een verbruik van 900Kw over de gehele winter incl de backup heater). Enig minpunt is dat de BH redelijk veel verbruikt voor de defrost ivm de lage water temperatuur.

Sinds april dit jaar heb ik een 290L boiler toegevoegd aan het systeem welke afgelopen half jaar probleemloos heeft gewerkt. Ik loop nu echter tegen het volgende probleem aan: de verwarming van de woning wordt nu 3x per week onderbroken voor het verwarmen van de boiler. Het schakelen van verwarmen naar de boiler gaat probleemloos (zelfs de compressor loopt gewoon door) – echter bij terugschakelen naar de verwarming wordt de compressor niet opgestart waardoor de verwarming uren lang uit blijft staan. Ik verwacht dat dit komt doordat de Ta&Tr (rond 21-22C) nog te dicht liggen bij de Tdoel van 24C voor de verwarming. Wanneer ik de stooklijn handmatig na het verwarmen van de boiler 1C omhoog zet wordt de compressor wel weer gestart.

Ik neem aan dat meer mensen met alleen vloerverwarming tegen dit probleem aan lopen. Heeft iemand een tip hoe ik dit probleem kan oplossen? Andere tips zijn trouwen ook zeer welkom 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Bas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXHIE2GeyKDpr9-YFOuN4TDpfN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g7sQIek5zOfU0c5fMFDeJE5H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:20
Snow84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:46:
Beste Tweakers,

Bedankt voor alle zeer waardevolle info in dit forum!
Ik heb een vraag over de stooklijn in combinatie met SW.

Ik heb vorig jaar oktober de monoblock 5j geïnstalleerd icm een EMOS externe thermostaat in een zeer goed geïsoleerde woning uit 2018 met 140m2 VV op de begane grond en 100m2 VV op de verdieping (achter een zoneklep die een paar maal per jaar inschakelt wanneer de Tverdieping<18C). Ik stook op een zeer lage stooklijn (24C wanneer Tbuiten>0C). Bij een Tbuiten van 5C heb ik in principe aan 3-6 stookuren voldoende.

Afgelopen winter heeft dit systeem zeer goed gedraaid (Twoonkamer 24/7 tussen de 20-21C bij een verbruik van 900Kw over de gehele winter incl de backup heater). Enig minpunt is dat de BH redelijk veel verbruikt voor de defrost ivm de lage water temperatuur.

Sinds april dit jaar heb ik een 290L boiler toegevoegd aan het systeem welke afgelopen half jaar probleemloos heeft gewerkt. Ik loop nu echter tegen het volgende probleem aan: de verwarming van de woning wordt nu 3x per week onderbroken voor het verwarmen van de boiler. Het schakelen van verwarmen naar de boiler gaat probleemloos (zelfs de compressor loopt gewoon door) – echter bij terugschakelen naar de verwarming wordt de compressor niet opgestart waardoor de verwarming uren lang uit blijft staan. Ik verwacht dat dit komt doordat de Ta&Tr (rond 21-22C) nog te dicht liggen bij de Tdoel van 24C voor de verwarming. Wanneer ik de stooklijn handmatig na het verwarmen van de boiler 1C omhoog zet wordt de compressor wel weer gestart.

Ik neem aan dat meer mensen met alleen vloerverwarming tegen dit probleem aan lopen. Heeft iemand een tip hoe ik dit probleem kan oplossen? Andere tips zijn trouwen ook zeer welkom 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Bas
[Afbeelding]
Recentelijk is dit nog voorbij gekomen, en er zijn 2 opties: hogere temperatuur stoken (@ErikVers noemt steevast 26 graden als absolute ondergrens). De andere optie is dat je met domotica (heishamon) aan de slag gaat, en zelf een trigger bouwt om de wp weer aan te trappen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:10:
[...]

Recentelijk is dit nog voorbij gekomen, en er zijn 2 opties: hogere temperatuur stoken (@ErikVers noemt steevast 26 graden als absolute ondergrens). De andere optie is dat je met domotica (heishamon) aan de slag gaat, en zelf een trigger bouwt om de wp weer aan te trappen.
Ik hoef er niets meer aan toe te voegen, steevast inderdaad en vooral vanwege de situatie die vraagsteller schets is dat mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
  • Laatst online: 25-09 23:21
Bedankt voor de snelle reactie!

Dat is toch wel een vrij heftige ingreep om dit probleem op te lossen. Wanneer ik hem op 26C zet gaat hij waarschijnlijk altijd of vol vermogen draaien aangezien het meer dan 6 uur duurt voordat 140m2 VV 26c bereikt en dan is het huis al lang op temperatuur…

Misschien moet ik maar overwegen om de zonneklep van de VV op de eerste verdieping vlak na elke SWW run een uurtje open te zetten om het water in het systeem tijdelijk naar beneden te drukken om de compressor weer op te starten.

Ik begin toch wel steeds meer het gevoel te krijgen dat de Panasonic minder geschikt is voor nieuwbouwwoningen gezien dit probleem en het feit dat de J serie maar beperkt terug kan moduleren (met de lage aanvoer temperatuur heb ik hem nog nooit gezien met een energie verbruik onder de 432W/ warmte afgifte onder de 3,6KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Snow84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:37:
Bedankt voor de snelle reactie!

Dat is toch wel een vrij heftige ingreep om dit probleem op te lossen. Wanneer ik hem op 26C zet gaat hij waarschijnlijk altijd of vol vermogen draaien aangezien het meer dan 6 uur duurt voordat 140m2 VV 26c bereikt en dan is het huis al lang op temperatuur…

Misschien moet ik maar overwegen om de zonneklep van de VV op de eerste verdieping vlak na elke SWW run een uurtje open te zetten om het water in het systeem tijdelijk naar beneden te drukken om de compressor weer op te starten.

Ik begin toch wel steeds meer het gevoel te krijgen dat de Panasonic minder geschikt is voor nieuwbouwwoningen gezien dit probleem en het feit dat de J serie maar beperkt terug kan moduleren (met de lage aanvoer temperatuur heb ik hem nog nooit gezien met een energie verbruik onder de 432W/ warmte afgifte onder de 3,6KW.
Maar je hebt toch een emos? Dan grijp die vanzelf in. Ik zou zeggen test er eens mee, mijn woning is van 2012 en volgens de 2020 waarden geissoleerd met beneden 90m2 vv. Settings bevallen me goed. Had eerder ook 23-24 alleen bleef die opstart problemen na een dhw run houden en de uitdaging dat de bh heater aangaat als retour te lang onder de 20blijft na een opstart.

Verwacht dat je minimaal vermogen ook iets verder kan terug moduleren icm die twee graden hogere aanvoer.

En dan bedoel ik 3-4 dagen voordat je conclusie trek

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2023 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
buell schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:56:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had vandaag ook de H70 melding, dag of 4-5 goed gedraaid en toen ineens die melding. Bij mij stond de BH uit in het menu, dus ik dacht dat het daar misschien mee te maken had, maar nadat ik hem had gereset en had aangezet kwam de melding alweer vrij snel terug.

Heb buiten de kap er even afgehaald om te controleren of de automaat wel aan stond, dat was het geval, ik wilde toen even de reset onder het kapje uitvoeren maar dat zit daar erg onhandig moet ik zeggen... het begon ook te regelen dus besloten maar even de automaat uit en aan te zetten. Toen een defrost geforceerd en die ging gewoon goed.

Ik heb nu even SWW uitgezet en alleen even op verwarmen gezet, morgen ochtend even kijken of hij door is blijven draaien, als dat zo is zet ik SWW weer aan en kijken of de melding dan misschien terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
ASW1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:39:
[...]

Gewoon afgelezen van de afstandsbediening. Over een week of 2 verhuizen we, zal me dan eens verdiepen in een heishamon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Maikie18 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:44:
[...]

Gewoon afgelezen van de afstandsbediening. Over een week of 2 verhuizen we, zal me dan eens verdiepen in een heishamon
Het in de controller aangegeven elektrisch verbruik is hopeloos optimistisch en eigenlijk niet te gebruiken.
Heishamon heb ik niet en ook geen plannen voor.
Opgenomen vermogen hou ik in de gaten met een Shelly wat een universeel en goedkoop/simpel/betrouwbaar apparaatje is waarmee je elektrisch verbruik apparaten kunt meten.
Via de aquarea cloud kun je dus outdoor current uitlezen wat niet heel nauwkeurig maar gemiddeld wel betrouwbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:13:
[...]

Het in de controller aangegeven elektrisch verbruik is hopeloos optimistisch en eigenlijk niet te gebruiken.
Heishamon heb ik niet en ook geen plannen voor.
Opgenomen vermogen hou ik in de gaten met een Shelly wat een universeel en goedkoop/simpel/betrouwbaar apparaatje is waarmee je elektrisch verbruik apparaten kunt meten.
Via de aquarea cloud kun je dus outdoor current uitlezen wat niet heel nauwkeurig maar gemiddeld wel betrouwbaar is.
Een shelly is ook verre van betrouwbaar met grotere vermogens, in elk geval met m'n zonnepanelen was de afwijking echt 10%. Ik heb toch maar gekozen voor DIN kWh meters. Het zijn prachtige dingetjes om kleine apparaatjes te schakelen en monitoren etc, maar voor grote vermogens zou ik ze niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:39
@Aikon wat reken je tot grotere vermogens? Ik zie mijn 7J zelden boven de 1500w uitkomen volgens mij. Ik vraag dit omdat ik dit weekend toevallig ook een pm mini wil installeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik zou ze niet voor een wp gebruiken, maar voor zoiets als lampen, max een paar honderd watt ofzo? Uiteindelijk zijn ze daarvoor gemaakt, om in een wcd te proppen en wat kleins aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Aikon schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:24:
[...]

Een shelly is ook verre van betrouwbaar met grotere vermogens, in elk geval met m'n zonnepanelen was de afwijking echt 10%. Ik heb toch maar gekozen voor DIN kWh meters. Het zijn prachtige dingetjes om kleine apparaatjes te schakelen en monitoren etc, maar voor grote vermogens zou ik ze niet gebruiken.
Ik weet niet of dat klopt wat je zegt..
Ik meet s0 en shelly.. zie die afwijking toch echt niet

Draait hier al 5 jaar.. mijn directeur/de neus. al vaker laten ruiken, maar niets.
Volgens mij hebben die dingen alle keurmerken die je kunt verzinnen, waarom zouden ze dan niet goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik zeg niet dat ze geen grote vermogens aankunnen he, of dan smelten (ik neem dat je daarom ergens aan gaat ruiken, en anders wil ik het niet weten). Alleen dat in mijn ervaring, en met zonnepanelen van 2500wp de meting zeer onbetrouwbaar was. Dat zal denk ik ook deels komen door het snel wisselende 'vermogen' van zonnepanelen. Wellicht is het meten van bijv. de backup heater supernauwkeurig. Misschien niet perse alleen met een groot vermogen inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Aikon op 25-11-2023 10:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zou niet aanraden een 3kW element aan zo'n Chinees miniatuurmetertje te hangen.

Heb zelf ook een Shelly aan 600WP hangen en die word al 80+ graden.

Voor dit soort constante vermogens, waar betrouwbaarheid ook zeer belangrijk is, zou ik gewoon voor een degelijke DIN rail meter gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-09 15:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGNJSjoYOmH6zCfij4rnyWaOGJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ps7ANB3OcOtCt4KeYLmUeOy4.jpg?f=fotoalbum_large
De shelly ziet er heel fragiel uit maaaar wel heel overzichtelijk.
Shelly 1pm met drie temp sensoren.
Ingebouwd in de werkschakelaar.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Als je nog niks hebt aangeschaft zou ik ze gewoon met een klem pakken die je om de fase draad heen kan schuiven. Je hebt ze voor Tuya met zigbee en twee klemmen voor 20-30 euro.

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €21,47 55% Off | Tuya Smart Life Zigbee Energiemeter Bidirectionele 1, 2 Kanaal Met Huidige Sensor Klem App Monitor Vermogen 80a 110V/240V 50/60Hz
https://a.aliexpress.com/_EG1CSCV

Voordeel is dat dus geen domotica tussen je hoofd voeding gaat zetten en er niks aan de hand is bij een defect.

Heb je nog geen zigbee router die kost 10-15 euro en zigbee schakelt veel betrouwbaarder en met een terugkoppeling. Daarnaast gebruiken ze 1/3 van wifi domotica en dat ga je wel meeken met 20+ devices in je huis

#off topic

[ Voor 72% gewijzigd door ErikVers op 25-11-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Aikon schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:24:
[...]

Ligt ook aan waar je meet. Zo heeft een micro direct onder een zonnepaneel een hele andere waarde dan in je meterkast ivm spanningsverlies. En meet men vaak om de x tijd net als bij homewizzard. Die wijken live ook altijd af, gemiddeld klopt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
ErikVers schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:52:
Als je nog niks hebt aangeschaft zou ik ze gewoon met een klem pakken die je om de fase draad heen kan schuiven. Je hebt ze voor Tuya met zigbee en twee klemmen voor 20-30 euro.

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €21,47 55% Off | Tuya Smart Life Zigbee Energiemeter Bidirectionele 1, 2 Kanaal Met Huidige Sensor Klem App Monitor Vermogen 80a 110V/240V 50/60Hz

Voordeel is dat dus geen domotica tussen je hoofd voeding gaat zetten en er niks aan de hand is bij een defect.

Heb je nog geen zigbee router die kost 10-15 euro en zigbee schakelt veel betrouwbaarder en met een terugkoppeling. Daarnaast gebruiken ze 1/3 van wifi domotica en dat ga je wel meeken met 20+ devices in je huis

#off topic
Hiermee meet je stroom, geen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:52:

#off topic
Werkt inderdaad prima kiss

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9v_3ybWTb8WB8TbGxA6R4Bq3A9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogid4KGsrGm3xHDIyjWNKf8w.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ErikVers schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:58:
[...]

Ligt ook aan waar je meet. Zo heeft een micro direct onder een zonnepaneel een hele andere waarde dan in je meterkast ivm spanningsverlies. En meet men vaak om de x tijd net als bij homewizzard. Die wijken live ook altijd af, gemiddeld klopt het wel.
Nah ja, dat je op verschillende punten verschillende waarde meet heeft niks met de nauwkeurigheid vd meter te maken, maar met ... uhh ... die plekken. ;) Zo ligt het er ook maar net aan of je het verlies van je omvormer meerekent, of, dat de omvormer dat uberhaupt doet. Oftewel: geeft de omvormer het vermogen van het zonnepaneel aan, of van het vermogen dat hij zelf op het net zet.

Je hebt helemaal gelijk met die klemmen, ideaal voor iets wat gewoon moet werken zoals je warmtepomp. Beter dan dat wordt het niet qua storingsgevoeligheid. Zelf heb ik dus van die DIN meters die ik uitlees met Heishamon, ook behoorlijk robuust meen ik. Ik heb er nooit problemen mee gehad, en voor zover ik kan beoordelen ook behoorlijk nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FlyingAttack-NL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:24:
[...]

Hiermee meet je stroom, geen energie.
Uhm ja en vanwaar deze reactie?

Onderste blok tekst is een standaard tekst van de partij waar ik een product van deelde dus als je daar op doelt moet je je reactie ff in het chinees typen 😋🙈🥳✅👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Aikon schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:10:
[...]

Nah ja, dat je op verschillende punten verschillende waarde meet heeft niks met de nauwkeurigheid vd meter te maken, maar met ... uhh ... die plekken. ;) Zo ligt het er ook maar net aan of je het verlies van je omvormer meerekent, of, dat de omvormer dat uberhaupt doet. Oftewel: geeft de omvormer het vermogen van het zonnepaneel aan, of van het vermogen dat hij zelf op het net zet.

Je hebt helemaal gelijk met die klemmen, ideaal voor iets wat gewoon moet werken zoals je warmtepomp. Beter dan dat wordt het niet qua storingsgevoeligheid. Zelf heb ik dus van die DIN meters die ik uitlees met Heishamon, ook behoorlijk robuust meen ik. Ik heb er nooit problemen mee gehad, en voor zover ik kan beoordelen ook behoorlijk nauwkeurig.
Precies wat ik probeer te zeggen 👍 zie de zin gelijk erachter over kabelverlies. Heeft inderdaad mogelijk ook met de 2-3% omvorm verlies (afhankelijk van merk hoe ze dit weergeven) naast wat kabel verlies te maken.

Wat betreft die heishamon icm de S0 meter uitlezen. Ik weet het ik heb er meerdere als disco verlichting in de meterkast hangen enkel om andere kwh meters uit te lezen. Naast uiteraard een heishamon in de warmtepomp zelf ✅

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 25-11-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLHbmD9AICl8ZrNecuB-ALAKQNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJB3hUiKURDgkAJtdnSoBJfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds kort weer Panasonic aangesloten op Service Cloud. Nog niet dergelijke buiten temperaturen meegemaakt, maar dit is dan ontdooien? Hele dag stabiel en ineens gaat hij rare dingen doen. Op vol vermogen draaien en dan ineens weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Reiziger88 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:39:
[Afbeelding]

Sinds kort weer Panasonic aangesloten op Service Cloud. Nog niet dergelijke buiten temperaturen meegemaakt, maar dit is dan ontdooien? Hele dag stabiel en ineens gaat hij rare dingen doen. Op vol vermogen draaien en dan ineens weer.
Lijkt mij niet want bij ontdooiien gaat de pomp ook sneller draaien.

Je kunt gewoon ontdooiien/defrost er in je grafiek bij zetten dan weet je het zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

nokiaan958GB schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:00:
[...]

Lijkt mij niet want bij ontdooiien gaat de pomp ook sneller draaien.

Je kunt gewoon ontdooiien/defrost er in je grafiek bij zetten dan weet je het zeker ;)
Zo te zien doet de pomp dat ook: defrost it is.

Je ziet de 'leidingtemperatuur buiten' (condensor temp) ook net daarvoor dippen: door ijsaangroei kan er niet meer genoeg warmte uit de lucht gehaald worden en daalt de ledingtemperatuur opeens hard.

[ Voor 23% gewijzigd door Cr3ator op 27-11-2023 23:19 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Cr3ator schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:14:
[...]

Zo te zien doet de pomp dat ook: defrost it is.

Je ziet de 'leidingtemperatuur buiten' (condensor temp) ook net daarvoor dippen: door ijsaangroei kan er niet meer genoeg warmte uit de lucht gehaald worden en daalt de ledingtemperatuur opeens hard.
Inmiddels gevonden, het is inderdaad defrost. Verder niks aan te doen toch? Zo te zien gebruikt het wel veel stroom helaas. Volgens mij is -2 voordeliger zonder defrosts dan huidige temp met defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVoqjdeJ6tB8-8F_qQvVNHnLJc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbyfwyDA2EtbMC7NQr4P3bJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal met deze weer? Al dat defrosten zorgt voor een flinke verbruik. Het is 9 uur in de ochtend en Panasonic app geeft aan dat hij al 13Kw heeft verstookt:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 06-09 08:32
Vannacht ook hier de eerste defrosts gehad (3).

Wat mij opviel is dat de onderste deel van de verdamper niet koud genoeg is om te vriezen, is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T52T4xb54sr1rqt3ZMJVP7LmAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTWU44xxreOCClXkglN0sGTo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Reiziger88 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:38:
[Afbeelding]

Is dit normaal met deze weer? Al dat defrosten zorgt voor een flinke verbruik. Het is 9 uur in de ochtend en Panasonic app geeft aan dat hij al 13Kw heeft verstookt:/
Defrosts treden inderdaad vaak op in de Hollandse winters waarbij het tussen de 0c en 5c is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 23:38
Is dit normaal? Tijd tussen de defrosts is 20-30 minuten. Heb niet het gevoel dat het op temperatuur raakt vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHO3P5rLghek0wPm29VFWGftjj0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TgAuVN1M5rBCcKhXRu49iJue.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Nu online
Het scheelt veel, wanneer je je WP flink op laag vermogen kan laten lopen. Hoe lager de pomp draait hoe langer het duurt voordat er een defrost plaatsvindt. Bij mijn draait onder de gemiddelde etmaal temperatuur van 3 graden de pomp 24 uur per dag op de laagste stand. Vannacht daardoor 7 uur gehad tussen 2 defrosts. (5J) Ook voor je comfort is het fijner wanneer de pomp lange runs kan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyxEvEwxbNJAOVVpheH1IqBF0xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SyBxdLcSkiUtWiQlU4z70P7O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door sailor_dg op 28-11-2023 11:27 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sailor_dg schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:23:
Het scheelt veel, wanneer je je WP flink op laag vermogen kan laten lopen. Hoe lager de pomp draait hoe langer het duurt voordat er een defrost plaatsvindt. Bij mijn draait onder de gemiddelde etmaal temperatuur van 3 graden de pomp 24 uur per dag op de laagste stand. Vannacht daardoor 7 uur gehad tussen 2 defrosts. (5J) Ook voor je comfort is het fijner wanneer de pomp lange runs kan maken.
[Afbeelding]
Kleine aanvulling;

kijk niet alleen naar de tijd tussen twee defrosts! Kijk ook naar het totaal opgewektevermogen in die periode; hoe harder je warmtepomp draait hoe korter de tijd dan relatief ook mag zijn….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Ik heb de WP (5J) op Stil 3 staan met een aanvoer temperatuur van 30 graden. In de tijd tussen de defrosts draaide die op 30-33 Hz met inlet 24 en outlet 28 graden.

Wat mij opvalt is dat de outdoor piping temperature eerst geleidelijk daalt naar -6 en ineens naar -12 schiet zonder dat er een verandering in vermogen is. Lijkt dus wel genoeg reden voor een defrost geweest te zijn als ik de data zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:04

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt, hier de tweede defrost gehad in dit stookseizoen (dus vanaf 1 oktober).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jkeKVx2mELQq9uhcdPR6Axm79s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9YidCgAG8RuwNGzphsQzqXOF.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:08
Bramboos schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:00:
Is dit normaal? Tijd tussen de defrosts is 20-30 minuten. Heb niet het gevoel dat het op temperatuur raakt vandaag.

[Afbeelding]
je WP staat 'uit' hij laat de pomp even lopen zodat je WP niet bevriest. Dit zijn geen defrosts.

edit, sorry, zie nu het verbruik. Dat is wel hoog voor alleen even de pomp. vreemd

[ Voor 7% gewijzigd door Kees_frl op 28-11-2023 13:05 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Kees_frl schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:04:
[...]

je WP staat 'uit' hij laat de pomp even lopen zodat je WP niet bevriest. Dit zijn geen defrosts.

edit, sorry, zie nu het verbruik. Dat is wel hoog voor alleen even de pomp. vreemd
Die grafiek is alleen de backup heater. Hier is de grafiek van de WP zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFaxWTeZvtk9Zx9sonRLab8NKaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cfPa9j1JE1QNUdLhv5fsV8wG.jpg?f=user_large

Ik was even wat aan het testen rond 12 door de WP van ‘stil 3’ af te halen en te kijken wat er gebeurde qua cop en defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:42
Mijn Panasonic WH-MDC05J3E5 is momenteel (buiten 5 graden) niet in staat of heeft heel veel moeite met de het halen van de Target_Temp . Is mijn conclusie dan terecht dat de WP blijkbaar onvoldoende capaciteit heeft voor mijn situatie (vrijstaand, 2003, 80M2 vv)?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
TOP1    Pump_Flow   14.81   l/min
TOP3    Quiet_Mode_Schedule 0   Disabled
TOP4    Operating_Mode_State    0   Heat
TOP5    Main_Inlet_Temp 29  °C
TOP6    Main_Outlet_Temp    34.25   °C
TOP7    Main_Target_Temp    39  °C
TOP8    Compressor_Freq 33  Hz
TOP13   Main_Schedule_State 0   Disabled
TOP14   Outside_Temp    5   °C
TOP15   Heat_Energy_Production  5200    Watt
TOP16   Heat_Energy_Consumption 1000    Watt

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Aziona schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:42:
Mijn Panasonic WH-MDC05J3E5 is momenteel (buiten 5 graden) niet in staat of heeft heel veel moeite met de het halen van de Target_Temp . Is mijn conclusie dan terecht dat de WP blijkbaar onvoldoende capaciteit heeft voor mijn situatie (vrijstaand, 2003, 80M2 vv)?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Ik zou het wat meer tijd geven. De temperatuur is een flink stuk gezakt en het kost nu eenmaal tijd om zaken op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
Je WP produceert z'n max vermogen. Ik vind je target temp voor vloerverwarming wel heel hoog, maar door de target te verlagen gaat hij natuurlijk niet meer KW aan warmte produceren. Of de target temp gehaald wordt is opzich van ondergeschikt belang t.o.v. de vraag of het binnen warm genoeg is (vermoed van niet gezien je vraag ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:33

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Waar laat je al die warmte @Aziona ?

Ik draai op 30 graden @ Tb 2 met 100 m2 vloerverwarming. Denk dat hij wel iets hoger zou mogen maar het is voldoende warm in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Aziona schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:42:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Er wordt hier meestal aangegeven dat een WP vooral in staat moet zijn om de boel op temperatuur te houden. Snel opwarmen moet je sowieso vergeten, je hebt niet ff zomaar 28 kW+ ter beschikking zoals uit een CV maatje schoenendoos. Het voelt voor jou nu blijkbaar wel te klein omdat 't opwarmen van je huis voor jou niet snel genoeg gaat.

Heb je de afgelopen dagen 't huis altijd op +20 graden gehad of ben je b.v. een tijdje niet thuis geweest en had je de verwarming uit of op 15 graden oid?

O ja, nav vraag van @Beekforel, in 't andere topic stelde je vraag over mogelijk verlies door 13 meter grondleiding, op basis van de door jou genoemde temperaturen zou dat - als die kloppen - 42% verlies betekenen. Dat zou dan wel een verontrustend antwoord op de vraag van @Beekforel kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 28-11-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
llevering schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:56:
Of de target temp gehaald wordt is opzich van ondergeschikt belang t.o.v. de vraag of het binnen warm genoeg is (vermoed van niet gezien je vraag ;)).
Ik gebruik de Node-red oplossing van Edterbak en de ingestelde temperatuur van 22 graden wordt inderdaad niet gehaald. Heb vanmiddag wel de Quiet Mode eraf gehaald, dat heeft ertoe geleid dat de WP inmiddels 1600 watt vraagt en wel langzaam naar de Target temperatuur kruipt. Ik vraag me wel af wat er gaat gebeuren als het een paar graden gaat vriezen.
Beekforel schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:06:
Waar laat je al die warmte @Aziona ?Ik draai op 30 graden @ Tb 2 met 100 m2 vloerverwarming. Denk dat hij wel iets hoger zou mogen maar het is voldoende warm in huis.
De temperatuur staat ingesteld op 22 graden: om 5 uur naar 21, om 11 uur 21,5 en om 15:00 naar 22. Om 21:00 pas ik nachterverlaging toe waardoor de temperatuur in huis om 5 uur de volgende ochtend naar circa 20,5 is gedaald.
blb4 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:07:
[...]Heb je de afgelopen dagen 't huis altijd op +20 graden gehad of ben je b.v. een tijdje niet thuis geweest en had je de verwarming uit of op 15 graden oid?
Zie mijn reactie hierboven omtrent de ingestelde temperatuur per moment van de dag (mijn vrouw is een kouwkleum).
Wolly schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:55:
[...]Ik zou het wat meer tijd geven. De temperatuur is een flink stuk gezakt en het kost nu eenmaal tijd om zaken op te warmen.
Dank je, misschien panikeer ik wel een beetje.

[ Voor 22% gewijzigd door Aziona op 28-11-2023 16:24 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
Aziona schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:17:
[...]

De temperatuur staat ingesteld op 22 graden: om 5 uur naar 21, om 11 uur 21,5 en om 15:00 naar 22. Om 21:00 pas ik nachterverlaging toe waardoor de temperatuur in huis om 5 uur de volgende ochtend naar circa 20,5 is gedaald.
Dat klinkt als standaard vloerverwarming gedrag. Ik had hiervoor een ketel die enorme overcapaciteit (heb het eens uitgerekend, bij -128c had hij het huis ook nog warm gehouden), maar dan ging het ook altijd traag. Vloerverwarming is traag, geen nachtverlaging en WP rustig laten pruttelen is het devies.

Als je vloerverwarming ook nog diep in/onder het zandcement ligt is het nog trager. Een delta 5 graden over je vloerverwarming is ook behoorlijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ik blijf de H70 melding krijgen. Thermistors gecontroleerd die lijken me in orde. Er staat spanning op de automaat. Wat kan ik verder nog controleren voor de H70 melding?

Kan het nog met een instelling te maken hebben? Ik zie bijvoorbeeld een temperatuur die je kunt instellen wanneer die moet inschakelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Maikie18 op 28-11-2023 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
Aziona schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:17:
[...]

Ik gebruik de Node-red oplossing van Edterbak en de ingestelde temperatuur van 22 graden wordt inderdaad niet gehaald. Heb vanmiddag wel de Quiet Mode eraf gehaald, dat heeft ertoe geleid dat de WP inmiddels 1600 watt vraagt en wel langzaam naar de Target temperatuur kruipt. Ik vraag me wel af wat er gaat gebeuren als het een paar graden gaat vriezen.

[...]

[...]

Zie mijn reactie hierboven omtrent de ingestelde temperatuur per moment van de dag (mijn vrouw is een kouwkleum).

[...]
Dank je, misschien panikeer ik wel een beetje.
Tegen je vrouw zeggen dat ze een trui aan doet? Verhuizen naar een ander land? Sorry hoor, maar op 22 graden stoken is toch niet meer van deze tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
llevering schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:20:
[...]Als je vloerverwarming ook nog diep in/onder het zandcement ligt is het nog trager. Een delta 5 graden over je vloerverwarming is ook behoorlijk hoog.
VV heb ik destijds (2003) zelf gelegd en lig vast op betonmatten op de betonplaten (10cm h.o.h). Ik weet niet hoe dik de cementdekvloer is.

Welke conclusie zou je kunnen trekken bij een delta van 5 graden (of zelfs zes graden momenteel)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FlyingAttack-NL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:30:
[...]

Tegen je vrouw zeggen dat ze een trui aan doet? Verhuizen naar een ander land? Sorry hoor, maar op 22 graden stoken is toch niet meer van deze tijd?
We gaan hier toch niet iemand de maat nemen op basis van zijn kamertemperatuur hoop ik.

@Aziona ie nachtverlaging betekent dat hij weer flink aan de bak moet, verklein deze of laat de verlaging helemaal weg.

En kijk waar je kan isoleren want 1,5 graad verlies met de huidige temperaturen in een huis uit 2003 vind ik best flink.

Daarnaast begrijp ik niet waarom je 39c als Ta wilt als je alleen maar vv hebt? Heb je nog een oude verdeler met pomp oid?

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 28-11-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
Aziona schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:32:
[...]

VV heb ik destijds (2003) zelf gelegd en lig vast op betonmatten op de betonplaten (10cm h.o.h). Ik weet niet hoe dik de cementdekvloer is.

Welke conclusie zou je kunnen trekken bij een delta van 5 graden (of zelfs zes graden momenteel)?
Als het op beton ligt met zandcement erover is het een heel traag systeem. Geen doel temperaturen wisselen, een vaste doeltemperatuur aanhouden en kijken hoe de temperatuur zich ontwikkeld en het gedrag van de warmtepomp. Het liefst stook je op de stooklijn met evt. een thermostaat die alleen ingrijpt als het echt te warm wordt (en de stooklijn niet verder omlaag kan). Maar eerst even geduld hebben, het klinkt op basis van de info die we hebben dat je heel veel massa probeert te verwarmen vanaf een lagere temperatuur en dat gaat traag.
Pagina: 1 ... 100 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.