Jengelage93 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:50:
Goedemorgen,
Ik lees al een tijdje mee en heb sinds dit weekend ook een Panasonic WH-MDC05J3E5 draaien.
De installatie is vrij simpel en direct, de WP is rechtstreeks aangesloten op de verdeler die momenteel alleen nog de begane grond van vloerverwarming voorziet (+- 40m2).
De WP staat zo'n 12 meter van het huis af.
SWW komt van een warmtepompboiler.
Echter maakt de (denk ik?) compressor van de warmtepomp te veel geluid naar mijn mening.
Het mooie is dat mijn broer de zelfde warmtepomp heeft staan en ik dus een mooie indicatie heb van hoe het ook kan.
Wat denken jullie wat dit kan zijn en kan het kwaad om hem nu aan te zetten?
Het is immers al best fris geworden.
Wat informatie:
- De aanvoer/retour worden goed gehaald en hiermee is gespeeld qua instellingen
- De WP is aangesloten op een 32mm kunststof leiding op een kunststof verdeler
- Het geluid is hetzelfde als bij zowel 20Hz als 30Hz
- Silent mode veranderd niks
- Op de controller staan geen foutmeldingen
- Er komt ook redelijk veel condenswater uit, gister overdag bij 11 graden drupte er elke seconde wel 2 druppels water uit de onderkant (weet niet of dat normaal is)
- Verdeler is gevuld op 2 bar druk en is compleet ontlucht (zowel bij de wp als bij de verdeler)
- Inmiddels staat de druk op 1,7 bar.
Dit is van mijn WP, hij draait hier op 20/21Hz:
https://streamable.com/l6k946
Dit is van de WP van mijn broer (30Hz):
https://streamable.com/zzu8xf
Uiteraard heb ik al met de verkoper en Panasonic contact gehad.
Panasonic geeft aan dat ik eerst bij de verkoper aan moet kloppen, hier is nu ook het wachten op.
Ik probeer een idee op te kunnen doen van wat het issue wellicht kan zijn zodat ik specifieker kan zijn richting de verkoper en de communicatie weer wat soepeler/sneller kan verlopen.
Alvast bedankt!

Inmiddels zijn we een aantal weken verder en is er een monteur bij geweest wat helaas nog geen resultaat heeft gegeven. De verkoper geeft helaas nog steeds niet thuis, en heb liever dat het wat kost en het opgelost is dan eeuwig getouwtrek.
Wat extra punten wat opgevallen is:
- De eerste tijd bij het opstarten is het geluid zo goed als weg (zo als bij mijn broer).
Mijn gevoel is een beetje dat wanneer de WP de aanvoer/retour heeft gehaald het geluid weg is maar dit is al ontkracht.
- Test gedaan om een wateraanvoer temperatuur van 30 graden te vragen. Toen dit behaald is geluisterd en het geluid was aanwezig. Vervolgens een watertemperatuur van 35 graden gevraagd en geluisterd, het geluid blijft en neemt niet af.
- In silent mode wanneer de fan in snelheid afneemt, neemt het geluid toe. Waarschijnlijk overstemt de ventilator het geluid in normale modes en is het dus een placebo dat het geluid toe neemt.
- Verschillende settings geprobeerd, aanvoer temperatuur van 27 tot 35 graden geprobeerd met verschillende delta's van 2 tot 5.
- Extra bitumen geplakt aan de panelen van de WP maar dit verminderd het helaas niet.
Monteur kwam spontaan langs toen de WP dus net opgestart was en zo goed als stil was. Hij gaf aan dat er in ieder geval genoeg koelmiddel in zit, zelfs aan de hoge kant maar dat kon het probleem niet zijn.
De compressor startte soepel op dus daar zit geen defect.
Alles is goed aangesloten en staat stevig/waterpas genoeg.
WP heeft genoeg flow van water.
Ik ben het nog steeds zoek en zou met de huidige temperaturen de WP toch wel door willen laten draaien.
Heeft een ieder nog een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken!