zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik hoef geen runs van dagen op minimum vermogen als hij dat voor een paar uur per dag kan bij deze buiten temperatuur.Dylantje2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:32:
[...]
Kijk in de ts naar mijn grafieken..
Run van xx dagen
Het is nu 20.4 gr in huis met aanvoer op 24gr. Gisteren nog geen 4kWh verbruik vandaag
:strip_exif()/f/image/08ebRVvqMf36d6XzNmtBL90S.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet niet of ik me zorgen moet maken na deze eerste week. Eerst die service cloud maar aan de gang, leidingen isoleren voordat ik uitgebreid met de instelling aan de gang ga
Ook met een vaste Ta moduleert hij gewoon hoor.Dylantje2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:31:
[...]
Mwha dat zal je best wat stroom kosten..
Pana draait makkelijk, maar op vaste t stoken kost aardig wat... had je beter een niet modulerende pomp kunnen kopen, goedkoper geweest
Een reden waarom je gene war hebt?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Verbruik ligt op 2500 kWh per 12 maanden, incl. SWW. Het zal ongetwijfeld lager kunnen maar vooralsnog kies ik voor eenvoud. Heb een Heishamon liggen maar ben helaas niet een guru met Nodered e.d. dus zolang er geen ‘voor dummies’ guide is houd ik het hierbij.Dylantje2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:31:
[...]
Pana draait makkelijk, maar op vaste t stoken kost aardig wat... had je beter een niet modulerende pomp kunnen kopen, goedkoper geweest
De zonnepanelen leveren ook voor nu voldoende op voor ons totaalverbruik dus de noodzaak is er voor ons wat minder om op een lager verbruik te sturen. Daarbij draait ie over het algemeen op 550 watt dus lager gaat niet.
Ieder z’n meug zullen we maar zeggen.
Mocht er iemand zijn die een ‘stuur je Panasonic warmtepomp aan met HA en Nodered voor dummies’ wil schrijven dan heel graag. Dat zou zeer worden gewaardeerd
En ook een niet-modulerende pomp werkt beter met stooklijn.Maikie18 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:17:
[...]
Ook met een vaste Ta moduleert hij gewoon hoor.
Waarom je met een vaste Ta zou werken zie ik niet helemaal in?
Zelfs de meest basic (te hoge) stooklijn is altijd beter dan geen.
Nee hoor, ook zonder WAR kun je zuinig stoken. Met huidige Tb temperatuur tussen 7 en 12 C draait ie dagen op allerlaagste verbruiks-stand. En als ie 12...13C aantikt gaat ie uit (niet echt pendelen met 2 uren interval). Meestal zet ik hem dan een halve dag uit.Dylantje2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:31:
[...]
In eerdere email discussie gaf ik aan dat ie bij mij zowel met Ta 30 C als met Ta 34 C vrijwel zelfde verbruikscijfers geeft. Op de ondergrens is ie iets minder efficient (COP) , maar natuurlijk nog wel laagste verbruik.
Met jouw H type kun je nog wat lager, maar ja ik moet het doen met een 9J.
Uiteraard zou ik hem ook 's nachts kunnen uitzetten of op timer voor nog zuiniger verbruik, maar ik vind de effecten van starten vervelend en duur en het geeft ook meer variatie in binnentemperatuur.
Eigenlijk vindt ik het wel goed zo qua comfort huis, gemak bediening en zuinigheid in verbruik.
Hieronder zie je een run van kleine week.
/f/image/KlCXu3lNISGgwV2iGbvI6HxL.png?f=fotoalbum_large)
EVA temperatuur heb ik erbij staan (blauwe lijn) omdat ik monitor of hij een defrost aantikt. Is wel dichtbij geweest, maar de 5 C is niet genoeg voor defrost, moet 4 C aantikken (dan gaat EVA onder de nul en start de defrost routine).
[ Voor 6% gewijzigd door dof op 16-11-2023 11:17 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Je verbruik is danwel hetzelfde, maar de thermische afgifte is lager, dus lagere COP bij hogere Ta.dof schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:09:
[...]
Nee hoor, ook zonder WAR kun je zuinig stoken. Met huidige Tb temperatuur tussen 7 en 12 C draait ie dagen op allerlaagste verbruiks-stand. En als ie 12...13C aantikt gaat ie uit (niet echt pendelen met 2 uren interval). Meestal zet ik hem dan een halve dag uit.
In eerdere email discussie gaf ik aan dat ie bij mij zowel met Ta 30 C als met Ta 34 C vrijwel zelfde verbruikscijfers geeft. Op de ondergrens is ie iets minder efficient (COP) , maar natuurlijk nog wel laagste verbruik.
Met jouw H type kun je nog wat lager, maar ja ik moet het doen met een 9J.![]()
Uiteraard zou ik hem ook 's nachts kunnen uitzetten of op timer voor nog zuiniger verbruik, maar ik vind de effecten van starten vervelend en duur en het geeft ook meer variatie in binnentemperatuur.
Eigenlijk vindt ik het wel goed zo qua comfort huis, gemak bediening en zuinigheid in verbruik.
Hieronder zie je een run van kleine week.
[Afbeelding]
Maargoed, nu zal het idd niet zoveel schelen. Het gaat er meer om dat je de Ta voor -10 dan ook bij >+10 gebruikt, terwijl daar een enorm verschil in warmteverlies tussen zit.
[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-11-2023 11:14 ]
Ja dat klopt, dat was ook de conclusie; iets minder efficient bij de ondergrens.bbbrumbrum schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:11:
[...]
Je verbruik is danwel hetzelfde, maar de thermische afgifte is lager, dus lagere COP bij hogere Ta.
a) klopt mijn aanname
b) zo ja kun je met de gewone controller (zonder heishamon), wel met cloud toegang en installateur account, niet forceren dat ie zondermeer langer doorgaat en langer wacht? Bijvoorbeeld dat ie na elke start of stop altijd een half uur WAR only" draait ofzo? Ik denk namelijk dat het helpt als ie na elke compressor start, eerst tenminste een halfuur WAR only doet, en dan pas daarna gaat kijken naar de interne thermostaat, zowel voor aan als uit?
c) zo nee, wat zou het dan kunnen zijn en wat kan ik doen, of is het niet heel erg dat er zo af en toe 2 of 3 starts kort achter elkaar plaatsvinden. Het gebeurt niet elke dag, en in totaal (inclusief periode met slechte settings en korte runs) is mijn gemiddelde run duur inmiddels richting 2 uur. De "normale" runs van vanochtend en gisterochtend duurden bijna 8 uur.
/f/image/bMypHKkrhAjlBJ3S67IGHSBv.png?f=fotoalbum_large)
Zet hem hoger en neem een thermostaat met een verstelbare hysterese van 0,2 en een differentiatie van 0,1. De interne thermostaat is ongeschikt die heeft 1 graad.jurjen_g schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:17:
Nu mijn eerste stookseizoen is begonnen, probeer ik te begrijpen wat ik kan doen aan de settings om de runs zo lang mogelijk / efficient mogelijk, maar wel met behoud van comfort te krijgen. Het lukt me aardig, met de "gewone" pana controller, ingesteld op WAR + interne thermostaat. Die staat op "22 graden", maar volgens mijn andere thermometer is dat eigenlijk tussen de 20,2 en 21,2 graden. Daarnaast dT van5, en een curve die loopt van 38 bij -9 tot 25 bij 13. Dat laatste lijkt redelijk goed te gaan (had eerst te laag staan waardoor heel korte runs). Nu maakt hij over het algemeen mooie lange runs van meerdere uren met rustig pruttelen. Echter zie ik met enige regelmaat, vooral overdag, voor de mooie run of juist kort na de mooie run, hele korte starts van de compressor. Ik "denk" ongeveer te snappen waardoor hij aanslaat, en vermoed ook waarom afslaat, maar
a) klopt mijn aanname
b) zo ja kun je met de gewone controller (zonder heishamon), wel met cloud toegang en installateur account, niet forceren dat ie zondermeer langer doorgaat en langer wacht? Bijvoorbeeld dat ie na elke start of stop altijd een half uur WAR only" draait ofzo? Ik denk namelijk dat het helpt als ie na elke compressor start, eerst tenminste een halfuur WAR only doet, en dan pas daarna gaat kijken naar de interne thermostaat, zowel voor aan als uit?
c) zo nee, wat zou het dan kunnen zijn en wat kan ik doen, of is het niet heel erg dat er zo af en toe 2 of 3 starts kort achter elkaar plaatsvinden. Het gebeurt niet elke dag, en in totaal (inclusief periode met slechte settings en korte runs) is mijn gemiddelde run duur inmiddels richting 2 uur. De "normale" runs van vanochtend en gisterochtend duurden bijna 8 uur.
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ja mijn doel is ook om uiteindelijk mijn andere thermometer (is een Shelly T&H dingetje) te gebruiken om met een shelly relais de externe thermostaat te schakelen (dus zelfbouw thermostaat); maar ik wilde dat pas doen na een stookseizoen "standaard Pana" instellingen te gebruiken om zo goed mogelijk te snappen wat er gebeurt. Met de Shelly kan ik bijvoorbeeld de T gewenst opschakelen in de eerste 30 minuten na start (en afschalen de eerste 30 minuten na stop) en inderdaad "fijnere" hystereses verkrijgen. Maar uiteindelijk is dus de vraag: waarom ging hij aan; het zou mooi zijn als er een log is waarin bij elke start en bij elke stop staat op basis van welke parameters de pana dat besluit. Had ik inderdaad het aangaan van de eerste spike voorkomen met een lagere gewenste ruimtetemperatuur (denk het niet), had ik voorkomen dat ie zo snel afschakelde met een hogere gewenste ruimtetemperatuur (denk het ook niet, mijn aanname is dat ie afschakelt omdat de dT te snel weer boven de 5 was, maar misschien dat een hogere gewenste ruimte T het wel beïnvloedt). De 2e spike denk ik inderdaad wel te kunnen voorkomen met spelen met gewenste ruimte T.Carboy54 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:43:
[...]
Zet hem hoger en neem een thermostaat met een verstelbare hysterese van 0,2 en een differentiatie van 0,1. De interne thermostaat is ongeschikt die heeft 1 graad.
Naja het zal er wel op neerkomen dat ik volgend jaar toch een Heishamon wil...
Waarom volgend jaar pas?jurjen_g schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:56:
[...]
De mijne hangt in 'listen-only' modus aan de Pana, zonder impact op de bestaande setup.
Ik heb de heishamon aangeschaft i.p.v. de optionele Panasonic wifi module, stukje goedkoper en breed uitleesbaar als je van 'knutselen' houdt. Ik heb eerst geprobeerd om via Domoticz de WP aan en uit te zetten d.m.v. het gemiddelde van twee temperatuursensoren in de woonkamer maar daar vindt ik de heishamon niet betrouwbaar voor (al na 3 dagen een koud huis in de morgen). Nu schakel ik via die sensoren en Domoticz een Shelly1, hier is ook nog een thermostaat op aangesloten mocht het alsnog fout gaan en vrouwlief heeft het koud in huis.jurjen_g schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:56:
[...]
Ja mijn doel is ook om uiteindelijk mijn andere thermometer (is een Shelly T&H dingetje) te gebruiken om met een shelly relais de externe thermostaat te schakelen (dus zelfbouw thermostaat); maar ik wilde dat pas doen na een stookseizoen "standaard Pana" instellingen te gebruiken om zo goed mogelijk te snappen wat er gebeurt. Met de Shelly kan ik bijvoorbeeld de T gewenst opschakelen in de eerste 30 minuten na start (en afschalen de eerste 30 minuten na stop) en inderdaad "fijnere" hystereses verkrijgen. Maar uiteindelijk is dus de vraag: waarom ging hij aan; het zou mooi zijn als er een log is waarin bij elke start en bij elke stop staat op basis van welke parameters de pana dat besluit. Had ik inderdaad het aangaan van de eerste spike voorkomen met een lagere gewenste ruimtetemperatuur (denk het niet), had ik voorkomen dat ie zo snel afschakelde met een hogere gewenste ruimtetemperatuur (denk het ook niet, mijn aanname is dat ie afschakelt omdat de dT te snel weer boven de 5 was, maar misschien dat een hogere gewenste ruimte T het wel beïnvloedt). De 2e spike denk ik inderdaad wel te kunnen voorkomen met spelen met gewenste ruimte T.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
ErikKo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:42:
[...]
Waarom volgend jaar pas?
De mijne hangt in 'listen-only' modus aan de Pana, zonder impact op de bestaande setup.
Ik heb de Heishamon (nog) niet omdat ik bij een bepaalde groene energie winkel de standaard cloud module van Panasonic "gratis" (inbegrepen) kreeg, en dus voor mij de Heishamon juist een extra uitgave is. Daarnaast wil ik eigenlijk het liefst de pana "rechtstreeks" aansturen, eerst dus middels interne thermostaat, vervolgens via externe thermostaat, juist om de reden dat hoe meer "logica" in kastjes en/of cloud besturing zit, hoe groter de kans dat er iets niet helemaal goed gaatklump4u schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:21:
[...]
Ik heb de heishamon aangeschaft i.p.v. de optionele Panasonic wifi module, stukje goedkoper en breed uitleesbaar als je van 'knutselen' houdt. Ik heb eerst geprobeerd om via Domoticz de WP aan en uit te zetten d.m.v. het gemiddelde van twee temperatuursensoren in de woonkamer maar daar vindt ik de heishamon niet betrouwbaar voor (al na 3 dagen een koud huis in de morgen). Nu schakel ik via die sensoren en Domoticz een Shelly1, hier is ook nog een thermostaat op aangesloten mocht het alsnog fout gaan en vrouwlief heeft het koud in huis.
Carboy54 in "Panasonic problemen met leveringen in Europa"
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Wat grappig, zie mijn verbruik:Maurice1066 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:25:
[...]
Ik hoef geen runs van dagen op minimum vermogen als hij dat voor een paar uur per dag kan bij deze buiten temperatuur.
Het is nu 20.4 gr in huis met aanvoer op 24gr. Gisteren nog geen 4kWh verbruik vandaag[Afbeelding]
Weet niet of ik me zorgen moet maken na deze eerste week. Eerst die service cloud maar aan de gang, leidingen isoleren voordat ik uitgebreid met de instelling aan de gang ga
:strip_exif()/f/image/LUa2XigrIKfFlCdfMn3L9C2a.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben nog nog aan het verdiepen in instellingen.
Ik heb een 7kw Panasonic besteld. Later wil ik hier een warmtepomp boiler aan toevoegen om van t gas te kunnen.
Nu heb ik een vrijstaande verwarmde garage, die heeft een eigen cv ketel. Daar moet ik ook nog iets op verzinnen dus. Hij hoeft eigenlijk alleen vorstvrij gehouden te worden. Dus een graad of 8. De garage is wel 80 m2.
Zou het een optie zijn om een geïsoleerde buis vanaf de Panasonic daar heen te leggen, zal een meter of 15 door de grond moeten. Eventueel met een klep in de leiding die pas open gaat onder de 8 graden?
Of word het erg lastig om dit in te regelen? Zeker met weerstafhankelijke stooklijn.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
1. Op dit forum heb ik begrepen dat je tot aan een capaciteit van 150L geen extra expansievat nodig hebt en dat je voldoende hebt aan het ingebouwde vat. Kan iemand aangeven of dat ook geldt voor mijn opstelling? Of dat het in mijn geval aan te raden is om een extra expansievat te installeren. Of hoe ik dat kan berekenen?
2. Mijn 2e vraag heeft te maken met mijn PAW-TD23B6E5 boiler. Er ligt namelijk elke ochtend een plasje water onder de boiler. Het zijn geen liters maar wel een washandje. Het lijkt uit de binnenkant van de boiler afkomstig te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik er tegen doen?
Dank!
Dus toch gewoon gescheiden houden? Daar dacht ik zelf ook al een beetje aan..aar t zou wel geld schelen natuurlijk als ik t kon combineren.jaari schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:25:
Je krijgt dan af en toe een plons retourwater met een hele lage temperatuur. Ik vermoed dat je regeling daar slecht tegen kan. Misschien via een buffervat? Maar ik zou er niet aan beginnen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik denk dat dit wel moet kunnen. Als je gebruik maakt van een duo-pex leiding die je diep in de grond begraaft valt het ook wel mee met de bak koud water. En je kunt een thermostaat klep inbouwen met vorstbeveiliging die houd de ruimte dan op 8 graden. Wel even goed nagaan hoeveel vermogen je nodig hebt en of je 7 kw dit trekt. 80m2 x bijv. 50 w/m2 is toch al gauw 4kW extra warmte behoefte.Makrolon schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:05:
Mag ik even jullie input vragen over t volgende:
Ik heb een 7kw Panasonic besteld. Later wil ik hier een warmtepomp boiler aan toevoegen om van t gas te kunnen.
Nu heb ik een vrijstaande verwarmde garage, die heeft een eigen cv ketel. Daar moet ik ook nog iets op verzinnen dus. Hij hoeft eigenlijk alleen vorstvrij gehouden te worden. Dus een graad of 8. De garage is wel 80 m2.
Zou het een optie zijn om een geïsoleerde buis vanaf de Panasonic daar heen te leggen, zal een meter of 15 door de grond moeten. Eventueel met een klep in de leiding die pas open gaat onder de 8 graden?
Of word het erg lastig om dit in te regelen? Zeker met weerstafhankelijke stooklijn.
All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP
Als de garage wat dichterbij stond zou ik gewoon een dikke T33 radiator gebruiken en die op het WP circuit aansluiten. Maar ja, 15 mtr door de grond is natuurlijk wel een ding. Om 15 mtr Terendis leiding te kopen voor alleen een radiator in je garage is natuurlijk wel een uitgave.Makrolon schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:05:
Mag ik even jullie input vragen over t volgende:
Zo kort door de bocht lijkt me dat je met 120 mtr VVW voor je WP geen expansievat nodig. Maar beter is gewoon even berekenen wat er aan aan meters VVW leiding ligt, met welke binnendiameter en daar een cilinder inhoud berekening op loslaten.RobertSep76 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:03:
Goedenavond, dit is mijn eerste bericht in dit topic en op Tweakers. Ik heb een Panasonic aquarea 7kw. Mijn woonoppervlakte is ongeveer 120m2 met overal vloerverwarming. Mijn boiler is een PAW-TD23B6E5. Ik heb 2 vragen.
1. Op dit forum heb ik begrepen dat je tot aan een capaciteit van 150L geen extra expansievat nodig hebt en dat je voldoende hebt aan het ingebouwde vat. Kan iemand aangeven of dat ook geldt voor mijn opstelling? Of dat het in mijn geval aan te raden is om een extra expansievat te installeren. Of hoe ik dat kan berekenen?
Lijkt me niet lekker, maar 'k heb geen ervaring met PAW-TD23B6E5. Niet uit een overdrukventiel afkomstig (zonder goede afvoer)? Condens? Lekke koppeling ergens?2. Mijn 2e vraag heeft te maken met mijn PAW-TD23B6E5 boiler. Er ligt namelijk elke ochtend een plasje water onder de boiler. Het zijn geen liters maar wel een washandje. Het lijkt uit de binnenkant van de boiler afkomstig te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik er tegen doen?
Dank!
Een elektrische kachel/heater, die aan gaat als de temp. onder de 10 gaat?Makrolon schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:05:
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Scheiden met een warmtewisselaar en een eigen pomp die geschakeled word door de garage thermostaat.Makrolon schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:26:
[...]
Dus toch gewoon gescheiden houden? Daar dacht ik zelf ook al een beetje aan..aar t zou wel geld schelen natuurlijk als ik t kon combineren.
Dan krijgt de WP iig niet ineens water van grondtemperatuur binnen tijdens opstarten van de garagelus.
Onder de grond met 25mm meerlagen, zelf isoleren en in PVC leggen.
Voor het geld van een Terrendis leiding kun je beter een airco kopen, wat sowieso ook een optie is.
Alles is efficienter dan een COP1 toestel daar neerhangen, 8gr is niet veel, maar 80m2 wel en de isolatie zal ook wel niet top zijn.
Ja, maar heb ik voor de kosten van een warmtewisselaar met pomp ook al niet bijna een airco?bbbrumbrum schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:13:
[...]
Scheiden met een warmtewisselaar en een eigen pomp die geschakeled word door de garage thermostaat.
Dan krijgt de WP iig niet ineens water van grondtemperatuur binnen tijdens opstarten van de garagelus.
Onder de grond met 25mm meerlagen, zelf isoleren en in PVC leggen.
Voor het geld van een Terrendis leiding kun je beter een airco kopen, wat sowieso ook een optie is.
Alles is efficienter dan een COP1 toestel daar neerhangen, 8gr is niet veel, maar 80m2 wel en de isolatie zal ook wel niet top zijn.
Een airco is het alternatief inderdaad. Dan hang ik gewoon een 5kw op.
Heb alleen t idee dat een airco niet top is voor alleen vorstvrij houden, maar dat kan ik ook mis hebben.
Ja ik zat er dan aan te denken om toch een 9kw te bestellen als ik de bestelling nog kan wijzigen.Norwayr schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:33:
[...]
Ik denk dat dit wel moet kunnen. Als je gebruik maakt van een duo-pex leiding die je diep in de grond begraaft valt het ook wel mee met de bak koud water. En je kunt een thermostaat klep inbouwen met vorstbeveiliging die houd de ruimte dan op 8 graden. Wel even goed nagaan hoeveel vermogen je nodig hebt en of je 7 kw dit trekt. 80m2 x bijv. 50 w/m2 is toch al gauw 4kW extra warmte behoefte.
Ja er hangen al 2 grote t33 radiatoren! Dus dat is al geregeld.dof schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:02:
[...]
Als de garage wat dichterbij stond zou ik gewoon een dikke T33 radiator gebruiken en die op het WP circuit aansluiten. Maar ja, 15 mtr door de grond is natuurlijk wel een ding. Om 15 mtr Terendis leiding te kopen voor alleen een radiator in je garage is natuurlijk wel een uitgave.
En dan wilde ik zoals iemand al zegt 2 25mm Pex zelf isoleren en in 110 pvc drukken, dan blijven die kosten ook beperkt.
Ik ga er nog even over nadenken, bedankt voor de input allemaal!
Mag ik nog een keer iets vragen aangezien het zaadje bij mij is geplant en vrij snel aan het groeien is….🤨
Ik zou vanaf de buitenunit direct naar de kruipruimte kunnen en dan een meter of 6-7 verder uitkomen in de garage waarop ik kan aansluiten op bestaande leidingen (na filter en ontluchter).
Wat adviseren jullie, terrendis leiding of gewone meerlaagse buis en dan zelf inpakken desnoods geisoleerde meerlaagse buis + additionele buisisolatie ofzo?
Daarbij zit ik nog wat te twijfelen over de diameter 32 of 40mm (dan wordt het direct terrendis gewone meerlaagsebuis 40mm vind ik niet). Bestaat er een nadeel als ik een te grote diameter zou nemen?
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Terrendis 32 mm tot 12 KwFantastic_fox schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:37:
Allen,
Mag ik nog een keer iets vragen aangezien het zaadje bij mij is geplant en vrij snel aan het groeien is….🤨
Ik zou vanaf de buitenunit direct naar de kruipruimte kunnen en dan een meter of 6-7 verder uitkomen in de garage waarop ik kan aansluiten op bestaande leidingen (na filter en ontluchter).
Wat adviseren jullie, terrendis leiding of gewone meerlaagse buis en dan zelf inpakken desnoods geisoleerde meerlaagse buis + additionele buisisolatie ofzo?
Daarbij zit ik nog wat te twijfelen over de diameter 32 of 40mm (dan wordt het direct terrendis gewone meerlaagsebuis 40mm vind ik niet). Bestaat er een nadeel als ik een te grote diameter zou nemen?
Nog een vraag alsnik de kruipruimte uit kom onder het maaiveld kan ik dan haaks omhoog met terrendis of is diagonaal aanbevolen ivm de buigzaamheid van de leidingen?
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
@Maikie18 de installateur moet weten hoe je in het installateursmenu komt. Maar je constatering lijkt juist en is niet op te lossen vanuit de Panasonic.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Volgens je signature heb je een Mitsubishi en dit is een Panasonic topic...Maikie18 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:14:
Hoera, de WP draait. Ik vraag me af, moet ik nog instellen dat er een boiler op zit? Volgens de remote is hij verwarming aan het doen maar in werkelijkheid is de boiler aan het verwarmen, mogelijk werkt de 3weg klep verkeerd om
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
https://www.climamarket.e...neratie-h-wh-mdc07h3e5-cl
All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP
Maar voorlopig zal de aanvoer direct naar 28mm staal gaan en dan direct gesplitst in een t een blijft onder de ander gaat naar boven maar boven staat nagenoeg nooit een radiator aan dus ik begin zo te concluderen dat 40mm aanvoer dan ruimt te veel is… of zie ik dan nog iets over het hoofd?
Tenzij straks blijkt dat een buffer noodzakelijk zou zijn dan wordt het wp 40mm buffer-> cv circuit
Haaks lukt niet stug spul en 32 mm is meer dan genoeg voor een 9 kw Panasonic.Fantastic_fox schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:37:
@Carboy54 thnx ik wil naar een 9kw dus dat moet goed zitten met 32mm, zijn er nog voordelen als ik toch een terrendis 40mm zou nemen? Denk dat ik via mijn werkgever dit met korting kan krijgen maar als het niets oplevert dan hoeft dat niet.
Nog een vraag alsnik de kruipruimte uit kom onder het maaiveld kan ik dan haaks omhoog met terrendis of is diagonaal aanbevolen ivm de buigzaamheid van de leidingen?
B op verwarmen bij een Honeywell VC 6013??Maikie18 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:14:
Hoera, de WP draait. Ik vraag me af, moet ik nog instellen dat er een boiler op zit? Volgens de remote is hij verwarming aan het doen maar in werkelijkheid is de boiler aan het verwarmen, mogelijk werkt de 3weg klep verkeerd om
Ja, ik heb tijdelijk 2 woningen…Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:52:
[...]
Volgens je signature heb je een Mitsubishi en dit is een Panasonic topic...
Heb inmiddels in het installateur menu de boiler ingeschakeld. Op de open aansluiting van de printplaat staat stroom. Die heb ik aangesloten op de zwarte aansluiting van de 3weg klep.
:strip_exif()/f/image/CYz1gzPoh6lg3Jk97jOBe9v7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb schuin geboord en heb zelfs op de buitenunit geen knietje gebruikt. Zo weinig mogelijk knieën gebruikt. Ik heb er in heel de installatie maar 2 zitten en dat is op beiden verdelers. Wij zijn met 2 man 4 dagen bezig geweest inclusief aansluiten boiler en buiten een bak met grind en bielzen etc.Fantastic_fox schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:33:
@Carboy54 wat is dan handig als ik uit de kruipruimte kom schuin boren en dan wat groter zodat de bocht meer ruimte krijgt? Of gewoon recht en dan een knie naar de buitenunit?(dat wordt dan wel een duur koppelingsgeintje denk ik qua terrendis koppelingen niet?
Ik kan de terrendie natuurlijk gewoon op de vloer van de kruipruimte leggen (ligt hij tussen de isolatie chips, en dan schuin omhoog waardoor de bocht groter wordt. Heb je toevallig foto’s van hoe het het binnen/buiten uitziet bij jouw?
Koppelingen hoef je niet van Terrendis te gebruiken, de gangbare 32x2 perskoppelingen hebben andere tweakers goede ervaringen mee.
Ik heb 2 gaten van 50 geboord, moest namelijk ook nog 3x 3x2.5m2 installatiekabel mee en 2 signaal kabels en heb ook nog een utp kabel gedaan. Ik heb 32mm geïsoleerde uponor gebruikt, ik ga ook over de grond in de kruipruimte.Fantastic_fox schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:58:
@Maikie18 schuingeboord met terrendis leidingen? Welke mantel maat 140of 160 en hoe groot heb je geboord?
Ik kan de terrendie natuurlijk gewoon op de vloer van de kruipruimte leggen (ligt hij tussen de isolatie chips, en dan schuin omhoog waardoor de bocht groter wordt. Heb je toevallig foto’s van hoe het het binnen/buiten uitziet bij jouw?
Heb 1 foto alleen daar kun je het niet heel goed op zien, mijn boor kwam vast te zitten dus moest hem toen rondom “uitgraven” met een hakkertje
/f/image/1k6TRmTChJKHDkmFEvvVARZj.png?f=fotoalbum_large)
Uponor was volgens mij 87 gradenbbbrumbrum schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:11:
Minimale buigradius voor Terrendis zou in de technische datasheet moeten staan.
Koppelingen hoef je niet van Terrendis te gebruiken, de gangbare 32x2 perskoppelingen hebben andere tweakers goede ervaringen mee.
Das veelste heet voor meerlagen!
Waarmee heb je de Uponor nageisoleerd? Nog in PVC gelegd om platdrukken vd isolatie te voorkomen?
Buigradius uiteraard.bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:28:
[...]
Das veelste heet voor meerlagen!![]()
Waarmee heb je de Uponor nageisoleerd? Nog in PVC gelegd om platdrukken vd isolatie te voorkomen?
Nee, 4mm isolatie is natuurlijk al niet zo heel veel maar wat versta je onder platdrukken? Op welke plek?
@Fantastic_fox moest nog even op het andere adres zijn dus heb snel nog een foto van buiten genomen voor je.
:strip_exif()/f/image/XfYURWN0dpK2yArdI0Cgf2Bj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Maikie18 op 18-11-2023 20:46 ]
Ah, het ging over langere afstanden onder de grond. Bij jou tegen de gevel is dit natuurlijk geen issue.Maikie18 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:04:
[...]
Buigradius uiteraard.
Nee, 4mm isolatie is natuurlijk al niet zo heel veel maar wat versta je onder platdrukken? Op welke plek?
@Fantastic_fox moest nog even op het andere adres zijn dus heb snel nog een foto van buiten genomen voor je.
[Afbeelding]
Waarom geen RVS flex laatste stukje?
Niet diffuus dicht en heb eerder gehoord dat ze weleens kapot klappen, maar dat is echt alleen van horen zeggen en het ging op zich prima zobbbrumbrum schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:36:
[...]
Ah, het ging over langere afstanden onder de grond. Bij jou tegen de gevel is dit natuurlijk geen issue.
Waarom geen RVS flex laatste stukje?
Ja klopt. Uiteraard wel binnenveer gebruikt hiervoor. Ik heb dit dus binnen ook gedaan, het is misschien net iets minder netjes maar wel maximale flow en de buizen zie ik toch niet echtFantastic_fox schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:06:
@Maikie18 top dit is dus gewone 32 mm meerlaagse buis die je zeg maar ongeveer 90graden hebt gebogen en daarna direct aangesloten toch?
Ik heb een woning aangekocht uit 2020 en zou deze willen voorzien van een warmtepomp. Hij is niet groot, het zijn 2 verdiepingen van 35m2.. Beneden is vloerverwarming en boven zijn 3 radiatoren. Ik dacht dat ik wel uit kon komen met een 5kw monoblock. Daardoor hoopte ik geen buffer nodig te hebben. Het enorme tweakgehalte van heishamon trok me enorm.
Het zou alleen gaaan om verwarming.
Klinkt dat een beetje haalbaar?
[ Voor 4% gewijzigd door xixis0 op 19-11-2023 09:17 ]
Woning uit 2007, beneden vloerverwarming, 1e verdieping radiatoren, badkamer elec. vvw, hebben 5kw bibloc, dus dhw tank, met daarop zonneboiler. Op 2e verdieping airco, voornamelijk voor koeling, maar kan ook een slaapkamer verwarmen indien gewenst.xixis0 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:55:
Hallo allemaal,
Ik heb een woning aangekocht uit 2020 en zou deze willen voorzien van een warmtepomp. Hij is niet groot, het zijn 2 verdiepingen van 35m2.. Beneden is vloerverwarming en boven zijn 3 radiatoren. Ik dacht dat ik wel uit kon komen met een 5kw monoblock. Daardoor hoopte ik geen buffer nodig te hebben. Het enorme tweakgehalte van heishamon trok me enorm.
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Ik twijfelde een beetje of 5kw niet teveel is. We hebben nu een woning van 250m2 met 12kw monoblock, wel met DHW. Bij de nieuwe woning zit de verdeler direct achter de buitenmuur dus wou daar op inhaken. Open verdeler erop en klaar. En de twee buitenleidingen door een monteur laten aandraaien zodat je subsidie krijgt :’)BazemanKM schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:54:
[...]
Woning uit 2007, beneden vloerverwarming, 1e verdieping radiatoren, badkamer elec. vvw, hebben 5kw bibloc, dus dhw tank, met daarop zonneboiler. Op 2e verdieping airco, voornamelijk voor koeling, maar kan ook een slaapkamer verwarmen indien gewenst.
Lijkt mij meer dan prima, misschien zelfs wel wat te veel vermogen.xixis0 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:55:
Hallo allemaal,
Ik heb 90 m2 vloerverwarming benedenverdieping in een houtskeletbouw uit 1995 en dat doet de 5 kW op z'n slofjes.
Als je woning uit 2020 is en 70m2 groot is, dan is je transmissieverlies (bij -10) waarschijnlijk maximaal 2,5kW bij wtw ventilatie en 4 kW bij mv ventilatie. Dus met 5kW red je dat gemakkelijk maar moet je inderdaad wel goed opletten of je de minimale flow van de warmtepomp wel haalt. En nu ik dit zo type denk ik: 35m2 is niet genoeg daarvoor dus een buffertje van 40l (ofzo) zou geen kwaad kunnen denk ik.xixis0 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:55:
Hallo allemaal,
Zou ik de buffer kunnen voorkomen als ik dan boven vloerverwarming laat leggen in fermacell platen? Dat is iets wat ik toch al in de toekomst wiu doen.Runner15 schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:21:
[...]
Als je woning uit 2020 is en 70m2 groot is, dan is je transmissieverlies (bij -10) waarschijnlijk maximaal 2,5kW bij wtw ventilatie en 4 kW bij mv ventilatie. Dus met 5kW red je dat gemakkelijk maar moet je inderdaad wel goed opletten of je de minimale flow van de warmtepomp wel haalt. En nu ik dit zo type denk ik: 35m2 is niet genoeg daarvoor dus een buffertje van 40l (ofzo) zou geen kwaad kunnen denk ik.
Ik heb Fermacell boven, zal beter bufferen als ander droogbouw vloeren, maar minder als cementdekvloer of beton.xixis0 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:10:
[...]
Zou ik de buffer kunnen voorkomen als ik dan boven vloerverwarming laat leggen in fermacell platen? Dat is iets wat ik toch al in de toekomst wiu doen.
Ik draai nog maar net ermee, maar boven staat de flow bijna helemaal dicht en nog is het tegen de 20gr. Zal wel anders worden als het kouder wordt buiten. Maar dat houd deels in dat de buffer werking van de Fermacell vvw weinig zal doen zonder voldoende flow.
Hmmm, ik kan eventueel een klein buffertje in serie zetten in de retour maar de woning is relatief klein en wil zo min mogelijk extra poespas zoals extra pomp etc wat ruimte in neemt. Ik kon ook geen kleinere warmtepomp vinden dan de 5kw.Maurice1066 schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:38:
[...]
Ik heb Fermacell boven, zal beter bufferen als ander droogbouw vloeren, maar minder als cementdekvloer of beton.
Ik draai nog maar net ermee, maar boven staat de flow bijna helemaal dicht en nog is het tegen de 20gr. Zal wel anders worden als het kouder wordt buiten. Maar dat houd deels in dat de buffer werking van de Fermacell vvw weinig zal doen zonder voldoende flow.
Ja, dan zit je sowieso wel goed, tenzij je dat allemaal wel naregelen maar met een woning die relatief klein is, heeft dat niet mega veel zin dus dan zou ik dit inhoud van het systeem lekker gebruiken om de aanvoertemperatuur lekker laag te houden.xixis0 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:10:
[...]
Zou ik de buffer kunnen voorkomen als ik dan boven vloerverwarming laat leggen in fermacell platen? Dat is iets wat ik toch al in de toekomst wiu doen.
Top! Ja dat was ook exact mijn gedachte, alles helemaal open. En met heishamon zo laag mogelijk en lang mogelijke runs maken. Het liefst nog met een stukje code dat hij tibber data erbij pakt en de run uitvoert in de goedkoopste uurtjes.Runner15 schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:47:
[...]
Ja, dan zit je sowieso wel goed, tenzij je dat allemaal wel naregelen maar met een woning die relatief klein is, heeft dat niet mega veel zin dus dan zou ik dit inhoud van het systeem lekker gebruiken om de aanvoertemperatuur lekker laag te houden.
Volgens Pana is 30 ltr systeeminhoud het minimum. En met VVW kun je wel berekenen hoeveel water je in het systeem hebt. Dus een extra VVW boven zou het iets ruimer maken. Dus gewoon even berekenen hoeveel water in de leidingen zitten (cylinder berekening).xixis0 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:42:
[...]
Hmmm, ik kan eventueel een klein buffertje in serie zetten in de retour maar de woning is relatief klein en wil zo min mogelijk extra poespas zoals extra pomp etc wat ruimte in neemt. Ik kon ook geen kleinere warmtepomp vinden dan de 5kw.
/f/image/NBxbzfFIqeRbqoiNkLsGhGaf.png?f=fotoalbum_large)
Er zit een soort warmtelint op dat onder bepaalde omstandigheden zal werken.
De reden dat ik er naar kijk is om te zien of ik dat vat in huis kan plaatsen en dat lijkt zo te kunnen dat je hem terug kan plaatsen mocht dat nodig zijn.
De vraag is hoeveel je er mee opschiet, als bij vorst de spanning uitvalt kan je de wp eventueel met ventielen automatisch legen (hopelijk gaat het vat dan mee ondanks dat de leiding bovenop zit).
Wat mij tegen staat is dat je dan vervuild water in je tuin of de regenafvoer loost en het is niet ondenkbaar dat je cv circuit ook leegloopt omdat de wp hier straks laag staat.
Een alternatief is een noodvoeding voor de wp waarmee je zorgt dat het water blijft circuleren, maar dan doen er aardig wat beveiligingen mee (warmtelinten) wat extra stroom kost en de looptijd verkort.
Een extra pomp in huis plaatsen zou ook kunnen, sterker nog die heb ik momenteel al in het circuit en die vraagt maar rond 12W.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Als je CV circuit laat leeglopen lopen expansievaten ook leeg. Wel zal er waarschijnlijk wat water in de leiding achterblijven. m.i. heeft 't weghalen van 't expansievat geen zin, de leiding blijft meestal zitten (afgedopt op de plek waar 't expansievat zat) en daar kan dus nog steeds water in blijven staan.Speedy-Andre schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:50:
Ik heb mijn 7J een stukje opengeschroefd en zie dat het expansievat in piepschuim verpakt is.
De reden dat ik er naar kijk is om te zien of ik dat vat in huis kan plaatsen en dat lijkt zo te kunnen dat je hem terug kan plaatsen mocht dat nodig zijn.
De vraag is hoeveel je er mee opschiet, als bij vorst de spanning uitvalt kan je de wp eventueel met ventielen automatisch legen (hopelijk gaat het vat dan mee ondanks dat de leiding bovenop zit).
Wat mij tegen staat is dat je dan vervuild water in je tuin of de regenafvoer loost en het is niet ondenkbaar dat je cv circuit ook leegloopt omdat de wp hier straks laag staat.
Een alternatief is een noodvoeding voor de wp waarmee je zorgt dat het water blijft circuleren, maar dan doen er aardig wat beveiligingen mee (warmtelinten) wat extra stroom kost en de looptijd verkort.
Een extra pomp in huis plaatsen zou ook kunnen, sterker nog die heb ik momenteel al in het circuit en die vraagt maar rond 12W.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Heb je geen kogelkranen binnen bij het begin van de leidingen? Ik heb een magnetisch filter op de retour en luchtfilter (Spirovent) op aanvoer, beiden met kogelkranen en vlakbij de aansluitingen van het monoblok (wel binnen), en die kan ik sluiten zodat er alleen water in monoblok zelf in de grindbak loopt.Speedy-Andre schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:50:
Ik heb mijn 7J een stukje opengeschroefd en zie dat het expansievat in piepschuim verpakt is.
'k Heb voor oppassers een noodbriefje hangen "wat te doen met WP bij vorst EN stroomuitval", en daar staat dus op; kranen dicht, werkschakelaars op off, luikje opzij openen en filter lostrekken zodat water het leegloopt in de grindbak.
Ik zou het eigenlijk een keer moeten testen, maar tot nu toe er te lui voor geweest.
Ik ga ervan uit dat dan het kleine expansievat ook leegloopt, maar dat is natuurlijk ook niet het meest kapitale onderdeel.
Copyright bij @flippy
Als je met het isolatieniveau van 2020 op de bovenverdieping net zoveel gaat stoken als op de benedenverdieping gaat het boven heel warm worden.xixis0 schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:23:
[...]
Meestal wil men de bovenverdieping(slaapkamers) iets koeler hebben dan de woonkamer, al is het maar 1 graad. Met een goede isolatieschil gaat dat al bijna vanzelf door beneden te stoken en boven niet of nauwelijks. Je kunt dus wel meer afgifte gaan plannen boven als oplossing voor een technisch probleem, maar wil je die afgifte daar wel?
[ Voor 17% gewijzigd door ASW1 op 19-11-2023 22:39 ]
Ja drukmeter bij de vulplek, anders weet je niet wanneer je moet stoppen met vullen. En af en toe even een blik kunnen werpen op de drukmeter vind ik zelf ook heel handig. Je moet er dan natuurlijk wel plaats voor hebben (bij mij zit alles in de bijkeuken).Maikie18 schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:17:
Iemand nog een tip om een drukmeter te plaatsen. Het initiële vullen heb ik langs het retourfilter gedaan, ik heb op dat punt echter geen drukmeter. Die heb ik nu alleen bij de verdelers, alleen als ik die ga inbouwen moet ik dat telkens open maken om te controleren. Ik wil dus elders een vulpunt bijmaken met drukmeter.
Bij de VVW verdeler vullen kan natuurlijk ook (vrijwel altijd ook een drukmeter aanwezig), maar dat is meestal onhandig i.v.m. het ontbreken van een koudwater aansluiting.
[ Voor 12% gewijzigd door dof op 19-11-2023 23:38 ]
Hmmm, daar heb je een punt. Om aan de minimum 30 liter te komen kan ik een 12L buffer in serie zetten in de retour. En vanaf daar verder testen. Dan kan ik boven de radiatoren dicht knijpen.ASW1 schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:33:
[...]
Als je met het isolatieniveau van 2020 op de bovenverdieping net zoveel gaat stoken als op de benedenverdieping gaat het boven heel warm worden.
Meestal wil men de bovenverdieping(slaapkamers) iets koeler hebben dan de woonkamer, al is het maar 1 graad. Met een goede isolatieschil gaat dat al bijna vanzelf door beneden te stoken en boven niet of nauwelijks. Je kunt dus wel meer afgifte gaan plannen boven als oplossing voor een technisch probleem, maar wil je die afgifte daar wel?
Maar van de andere kant, als het boven al warm is, wil je niet nog extra warmte toevoegen, hoe weinig ook.
Voordeel van Fermacell VVW boven is dat je ook overal kan koelen in de zomer.
Ik heb wel speedcomforts, maar dan is 25 nog te laag denk ik inderdaad. Misschien dan toch maar overwegen daar geen vloerverwarming te doen als je daar toch vrij weinig stookt.bbbrumbrum schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:40:
Radiatoren zou je wss ook al systeemvergroter kunnen gebruiken. Beneden heb je met VVW wss niet veel meer dan 25gr aanvoertemp nodig, grote kans dat je radiatoren boven bij die temperatuur helemaal niets doen.
Maar van de andere kant, als het boven al warm is, wil je niet nog extra warmte toevoegen, hoe weinig ook.
Voordeel van Fermacell VVW boven is dat je ook overal kan koelen in de zomer.
Nog geen kranen (zie mijn J7 topic), liever niet in de huiskamer waar de buizen door gaan en in het berghok zou het kunnen al staat het vol met zooi en zitten de leidingen laag onder een trap.dof schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:19:
[...]
Heb je geen kogelkranen binnen bij het begin van de leidingen? Ik heb een magnetisch filter op de retour en luchtfilter (Spirovent) op aanvoer, beiden met kogelkranen en vlakbij de aansluitingen van het monoblok (wel binnen), en die kan ik sluiten zodat er alleen water in monoblok zelf in de grindbak loopt.
'k Heb voor oppassers een noodbriefje hangen "wat te doen met WP bij vorst EN stroomuitval", en daar staat dus op; kranen dicht, werkschakelaars op off, luikje opzij openen en filter lostrekken zodat water het leegloopt in de grindbak.
Ik zou het eigenlijk een keer moeten testen, maar tot nu toe er te lui voor geweest.
Ik ga ervan uit dat dan het kleine expansievat ook leegloopt, maar dat is natuurlijk ook niet het meest kapitale onderdeel.
Copyright bij @flippy
Je hebt toch bij de wp 2 stopjes onder de aansluitingen?
Tja, ik laat het vat nu maar zitten want dan kan ik het weer ergens gaan monteren terwijl ik liever de wp buiten zet en aansluit nu alles wel duidelijk is en het meeste klaar staat.blb4 schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:17:
[...]
Als je CV circuit laat leeglopen lopen expansievaten ook leeg. Wel zal er waarschijnlijk wat water in de leiding achterblijven. m.i. heeft 't weghalen van 't expansievat geen zin, de leiding blijft meestal zitten (afgedopt op de plek waar 't expansievat zat) en daar kan dus nog steeds water in blijven staan.
Er zit een zwart tuutje bij de wp, ik kijk eens of ik een slang heb die richting een putje/grindbak kan komen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Je herhaalt eigenlijk wat ik zelf zeg. Ik was meer op zoek naar de manier hoe. Dus wat kan ik gebruiken om ergens op mijn 32mm dit te realiseren. Ik verwacht een t-verloop van 32/32/ naar iets andersdof schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:34:
[...]
Ja drukmeter bij de vulplek, anders weet je niet wanneer je moet stoppen met vullen. En af en toe even een blik kunnen werpen op de drukmeter vind ik zelf ook heel handig. Je moet er dan natuurlijk wel plaats voor hebben (bij mij zit alles in de bijkeuken).
Bij de VVW verdeler vullen kan natuurlijk ook (vrijwel altijd ook een drukmeter aanwezig), maar dat is meestal onhandig i.v.m. het ontbreken van een koudwater aansluiting.
Ok, verkeerd begrepen sorry.Maikie18 schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:06:
[...]
Je herhaalt eigenlijk wat ik zelf zeg. Ik was meer op zoek naar de manier hoe. Dus wat kan ik gebruiken om ergens op mijn 32mm dit te realiseren. Ik verwacht een t-verloop van 32/32/ naar iets anders
Hier alles met 28 mm koper en 'k heb het zo gedaan, 1/2 inch kraan en 1/2 inch drukmeter.
'k Ben niet thuis in wat er allemaal voor 32 mm kunststof te krijgen is.
Er lijkt me iets nodig als een 32 mm T- stuk met 1/2 inch aftakking schroefdraad waar een kraan en manometer op kan, b.v. zoiets als je Uponor hebt?
Misschien dat anderen een prijsgunstiger alternatief hebben.
/f/image/kBnJvuTvVkWNMM46VeqNQXNA.png?f=fotoalbum_large)
1992 weinig vloerverwarmingBazemanKM schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:54:
[...]
Woning uit 2007, beneden vloerverwarming, 1e verdieping radiatoren, badkamer elec. vvw, hebben 5kw bibloc, dus dhw tank, met daarop zonneboiler. Op 2e verdieping airco, voornamelijk voor koeling, maar kan ook een slaapkamer verwarmen indien gewenst.
En stook al een aantal jaartjes.. GEEN gas meer
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Mijn 7kw monoblock met 200liter tapwater. Het valt mij op dat als wanneer de wp klaar is met het tapwatervat op temperatuur te krijgen, dat de voorgeschreven caleffi 3weg klep gelijk switched richting de kamer verwarmen tegen draaiende circulatiepomp. Gevolg is dat ik toch beste waterslag hoor.
Het valt op dat dit bij een setpoint 49Celsius tapwater constant gebeurt en bij 50celsius niet. Dit lijkt te komen door de wp om 50C te halen in het vat op een gegeven moment de compressor niet meer laat draaien maar de circulatiepomp blijft actief tbv. Circulatie en opmenging naar 50celsius onderin het vat. Dit.lijkt te gebeuren bij een lagere pompsnelheid waardoor ik het waterslag minder verneem.
Echter.als het heel koud is buiten wil ik mijn setpoint tapwater wat verlagen zodat mijn kamer.beter verwarmt wordt,, wan ik heb alleen radiatoren thuis wat opzich prima werkt.
Herkent iemand dit gedrag? Ik zou zeggen schakelen klep kan, maar bij stilstaande circulatiepomp of de schakeltijd (traveltime klep zitting) van de caleffi moet langer. Het gaat nu te snel.
Iemand een idee en oplossing?
Tussenwoning uit 1979 met beneden 35m2 vloerverwarming en boven wat (nauwelijks gebruikte) radiatoren. Onze 7kW gaat in de koudste periode naar pakweg 80% denk ik. Dat is mede doordat we meestal een keine nachtverlaging toepassen met als gevolg wat meer vermogen in de ochtend. Als het echt langer koud is stop ik tijdeljk met nachtverlaging. En dan zijn er soms nog wat pieken na een SWW run, om dan weer op gang te komen voor verwarmen.xixis0 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:55:
Hallo allemaal,
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dat is een goede optie. Bedankt.dof schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:57:
[...]
Ok, verkeerd begrepen sorry.
Hier alles met 28 mm koper en 'k heb het zo gedaan, 1/2 inch kraan en 1/2 inch drukmeter.
'k Ben niet thuis in wat er allemaal voor 32 mm kunststof te krijgen is.
Er lijkt me iets nodig als een 32 mm T- stuk met 1/2 inch aftakking schroefdraad waar een kraan en manometer op kan, b.v. zoiets als je Uponor hebt?
[Afbeelding]
Ps. Voor jou tijd om te vullen of je rode wijzer goed te zetten
Heima24.dof schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:57:
[...]
[...]
[...]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Ja kloptMaikie18 schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:26:
[...]
Dat is een goede optie. Bedankt.
Ps. Voor jou tijd om te vullen of je rode wijzer goed te zetten
Ja ken het gedrag, maar omdat ik vloerverwarming heb hoor ik het alleen bij de warmtepomp.Thijs_1909 schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:58:
Herkent iemand dit gedrag? Ik zou zeggen schakelen klep kan, maar bij stilstaande circulatiepomp of de schakeltijd (traveltime klep zitting) van de caleffi moet langer. Het gaat nu te snel.
Iemand een idee en oplossing?
De traveltime kun je niets aan doen, de warmtepomp stuurt deze via een relais contact.
https://www.bouweninstall...wat-betekent-die-voor-jou
Helaas gaat de instelling maar tot -2.0.
Klopt het echt dat die sensor daardoor zoveel afwijkt? Is het een optie om die LED eruit te knippen? Die heeft voor mij geen functie want je ziet op het display ook wel of hij aan staat op niet.
Op het plaatje hieronder zie je de LED, is de temperatuursensor dat bruine dingetje daaronder? En wat is die grote zwarte links boven de LED?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KUGyHgmU46RP2YYhIt8BsVQ0.jpg?f=user_large)
Signatures zijn voor boomers.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je bedoelt dat je met nog iets anders meet en daarmee vergelijkt?Maasluip schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:37:
Dan nog is het bij mij zo'n 1,5 graad kouder
Zoek in de Panasonic topics op Emos thermostaat. Heb je de mogelijkheid om nog twee aders te trekken vanaf de Panasonic? Er moet 230V doorheen.Maasluip schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:45:
Misschien wel. Maar hoe sluit ik dat aan?
Ja. Ik heb een ouderwetse kwikthermometer erbij staan en die meet zo'n 1,5-2 graad kouder als de instelling van de thermostaat.sjimmie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:22:
[...]
Je bedoelt dat je met nog iets anders meet en daarmee vergelijkt?
Tsja, wie "spreekt" dan de waarheid he...Maasluip schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:38:
[...]
Ja. Ik heb een ouderwetse kwikthermometer erbij staan en die meet zo'n 1,5-2 graad kouder als de instelling van de thermostaat.
(ik ga geen flauwe opmerking maken over oud en verdamping)
Ja, inderdaad. Ik heb nog iets wat temperatuur meet, ik zal die er ook even naast zetten.sjimmie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:03:
[...]
Tsja, wie "spreekt" dan de waarheid he...![]()
(ik ga geen flauwe opmerking maken over oud en verdamping)
Maar laat ik het zo zeggen: ik moet de thermostaat een stuk hoger zetten dan ik gewend was. Kan natuurlijk ook dat de oude een afwijking had, wie zal het zeggen
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Bij de bestelling zijn we de optionele PCB vergeten om de pomp aan te sturen (dacht dat dit kon via 'extra pomp', maar dit blijkt via de zone1 pomp te moeten die de standaard PCB niet heeft). De CZ-NS5P is (eindelijk) binnen en aangesloten en de pomp kan eindelijk schakelen.
Nu heb ik bij die bestelling echter weer niet PAW-A2W-TSHC bijbesteld om de watertemperatuur in zone1 te meten waardoor ik nu error H43 krijg (fout in zone1 sensor).
Kan ik tijdelijk mijn buffertank watertemp sensor op Zone1 water temp aansluiten, totdat ik PAW-A2W-TSHC binnen heb?
Ik heb ook een HeishaMon liggen (nog niet aangesloten), mocht ik daar e.e.a. mee kunnen emuleren.
[ Voor 8% gewijzigd door r0b op 21-11-2023 17:14 ]
Dat is toch helemaal niet nodig? Haal die buffer er uit en laat de pomp vanuit de panasonic gewoon alles doen. Nu ben je niet erg effecient bezig met de warmteproductie namelijk. Stuur die optional pcb dus ook weer gewoon terug.r0b schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:11:
Hoi allemaal, ik heb sinds kort een 9kW L staan met radiatoren (geen vloerverwarming, 1 zone)
Bij de bestelling zijn we de optionele PCB vergeten om de pomp aan te sturen (dacht dat dit standaard kon via 'extra pomp', maar dit blijkt via zone1 pomp te moeten). Deze is (eindelijk) binnen en aangesloten en de pomp kan eindelijk aan/uit.
Nu heb ik bij die bestelling echter weer niet PAW-A2W-TSHC bij besteld om de watertemperatuur in zone1 te meten.
Kan ik tijdelijk mijn buffer watertemp sensor op zone1 water temp aansluiten, totdat ik PAW-A2W-TSHC binnen heb?
Ik heb ook een HeishaMon liggen (nog niet aangesloten), mocht ik daar e.e.a. mee kunnen emuleren.
Zo'n buffer (of low loss header, zoek maar eens op die term op youtube icm een heatpump) is helemaal niet nodig in de meeste gevallen.
edit: als de installateur de buffer niet terug wil kan je hem ook serieel aansluiten op alleen de retour, puur om de inhoud te vergroten. Dit kan helpen bij een defrost cyclus.
[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 21-11-2023 17:20 ]
Zeker weten dat je die 9 kW bij WP-vriendelijke temperaturen in de radiatoren kwijt kan? Dat is vaak wel een uitdaging...r0b schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:11:
Hoi allemaal, ik heb sinds kort een 9kW L staan met radiatoren (geen vloerverwarming, 1 zone)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
waarom heb je uberhaupt een bufferpomp en een buffer? met radiatoren heb je die toch totaal niet nodig...r0b schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:11:
Bij de bestelling zijn we de optionele PCB vergeten om de pomp aan te sturen (dacht dat dit kon via 'extra pomp', maar dit blijkt via de zone1 pomp te moeten die de standaard PCB niet heeft). De CZ-NS5P is (eindelijk) binnen en aangesloten en de pomp kan eindelijk schakelen.
Nu heb ik bij die bestelling echter weer niet PAW-A2W-TSHC bijbesteld om de watertemperatuur in zone1 te meten waardoor ik nu error H43 krijg (fout in zone1 sensor).
Kan ik tijdelijk mijn buffertank watertemp sensor op Zone1 water temp aansluiten, totdat ik PAW-A2W-TSHC binnen heb?
hoeveel en hoe grote radiatoren heb je om 9kW in kwijt te kunnen?
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 21-11-2023 18:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
12 radiatoren (op ~35c), 146m2. We stappen in 2-3 jaar over op vloerverwarming met 2 zones. Noodzaak voor een warmtepomp nu, terwijl de vloerverwarming er nog niet ligt, was omdat onze ketel 20+ jaar oud was.flippy schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:00:
[...]
waarom heb je uberhaupt een bufferpomp en een buffer? met radiatoren heb je die toch totaal niet nodig...
hoeveel en hoe grote radiatoren heb je om 9kW in kwijt te kunnen?
Deze adviezen en vragen zijn interessant om over na te denken, bedankt allemaal (realiseer hier ook wel bij dat de huidige opzet niet permanent is ivm vloerverwarming in de toekomst), maar ik was meer benieuwd naar mijn oorspronkelijke vraag. Ik ga zelf wel even proberen.
[ Voor 9% gewijzigd door r0b op 21-11-2023 18:23 ]
je vraag is overbodig. er is geen enkele reden voor jouw installatie om een buffervat en hydraulische scheiding te hebben, de noodzaak voor de extra print valt dan ook weg alsmede de extra sensoren.r0b schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:22:
[...]
12 radiatoren (op ~35c), 146m2. We stappen in 2-3 jaar over op vloerverwarming met 2 zones.
Deze adviezen en vragen zijn interessant om over na te denken (realiseer hier ook wel bij dat de huidige opzet niet permanent is ivm vloerverwarming in de toekomst), maar ik was meer benieuwd naar mijn oorspronkelijke vraag. Ik ga zelf wel even proberen.
ipv al die moeite steken in die sensoren, tank en pompen tof werkend te krijgen moet het gewoon ertussenuit.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ook als we naregeling hebben per ruimte?flippy schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:24:
[...]
je vraag is overbodig. er is geen enkele reden voor jouw installatie om een buffervat en hydraulische scheiding te hebben, de noodzaak voor de extra print valt dan ook weg alsmede de extra sensoren.
ipv al die moeite steken in die sensoren, tank en pompen tof werkend te krijgen moet het gewoon ertussenuit.
je naregeling moet zoizo grotendeels weg, dat is een grote hindernis in je systeem en onnodig als je je stooklijn goed instelt. je wilt juist allee radiatoren open hebben (icm met een waterzijdige inregeling zodat het egaal warm word), dan stook je comfortabeler en zuiniger want dan kan die 35 graden ook nog wel een stuk omlaag.
naregeling is leuk met gasketels, niet warmtepompen.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 21-11-2023 18:35 ]
Dit topic is gesloten.